Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Boa's. Gemeenten doen ook maar wat

Wie zijn die mensen

Zeg Alfons, staat dat bord wel op de juiste plek?? - Ik zal eens kijken, Smulbert

Eigenlijk weet precies helemaal niemand waar die boa's echt goed voor zijn en wat ze mogen doen. Okee, het zijn een soort agenten-min, want zonder de opleiding van agenten en dus zijn het geen agenten maar agenten-min. Maar ze willen zelf wel agentje spelen met guns en handboeien. Ze willen dan ook dezelfde rechten en plichten als agenten, maar mogen ze eigenlijk wel iemand aanhouden? Of vormen boa's gewoon een soort klikinstantie om misstanden te melden bij de échte agenten? Mogen ze je een bonnetje geven of moet je gewoon hard wegfietsen? Controleren ze soms op licht? Of kijken ze gewoon een beetje waar jij je afval neerpleurt en wie bij wie op schoot zit en dus de anderhalvemeter-regel overtreedt? Hebben ze eigenlijk een wapen of mogen ze alleen een klappertjespistool? En hoe zit het met een wapenstok en pepperspray? Mogen ze fouilleren? Als je op het terras zit, moet je dan vier centimeter opschuiven omdat een boa anders een agent erbij roept? Als ze door het OV sjokken, controleren ze dan kaartjes, of is dat nog steeds de conducteur? En wat doen ze eigenlijk in het bos? Enfin. Als mensen klagen over boa's komen die klachten terecht bij gemeenten en wel op deze plek: onder op de stapel. Of in de versnipperaar. En zo ziet u maar weer, gemeenten hebben ook geen idee.

Reaguursels

Inloggen

Mother of all Romeo's maar dan omgekeerd.

xtree | 10-05-21 | 14:05

Boa’s zijn toch Melkertbaners, kanslozen die een subsidie baantje kregen.

Crankhead | 10-05-21 | 13:59

Bewust ongehuwd ambtenaren? Die hebben toch het rijk alleen?

squadra | 10-05-21 | 13:48

Je hebt BOA's in allerlei gradaties, hangt allemaal af van de bevoegdheden die de BOA heeft gehaald en waar ze voor zijn aangewezen. Ook leerplichtambtenaren , hoofdconducteuren, boswachters etc. zijn allemaal BOA. Sommige BOA's(handhavers) hebben zelfs meerdere politie bevoegdheden gehaald en zouden gewoon een wapenstok mogen dragen. Neemt niet weg dat het merendeel van de boa's niveau downie heeft en alleen de basisopleiding volgt. Maar goed wat ik eigenlijk probeer te zeggen is, scheer niet alle boa's over één kam.

zeertegendradig | 10-05-21 | 13:26 | 1

Sommige BOAs mogen zelfs het vuurwapen dragen of een K9 gebruiken.

Rotterdammert1965 | 10-05-21 | 14:37

De degeneratie in de maatschappij is in volle gang. Eigenlijk is het te gek voor woorden dat je naast de politie ook nog BOA's nodig hebt.

Dat we handhavers nodig hebben in het OV, omdat mensen anders niet veilig kunnen reizen. Dat er tijdens koopavond handhavers moeten rondlopen, omdat het anders uit de hand loopt met de vele ***jongeren*** die daar rondhangen.

Als je BOA's gaat afschaffen, dan betekent dat dat de politie al dit werk moet gaan overnemen. Dat is niet te doen.

koosroos | 10-05-21 | 12:38 | 2

BOAs zijn de vervangers van de surveillanten van politie (de 2 strepers). Tegenwoordig start je als agent in opleiding met 1 streep. Afhankelijk van je instroom volg je de opleiding van agent of hoofdagent, 3 of 4 strepen.

Rotterdammert1965 | 10-05-21 | 14:39

BOA’s met name handhavers doen de “eenvoudige” zaken die vroeger door de politie zelf gedaan werden, afvaldump, irritatie door hondepoep, controle op niet fietsen in het stadscentrum etc. De nationale politie heeft die taken bij z’n oprichting afgestoten omdat ze zich gingen richten op de echt maatschappelijk belangrijke zaken. Dan verwacht je natuurlijk boeven vangen etc, maar dat brengt geen geld in t laadje, want de “moderne” managers bij de nationale politie denken niet in misdaaadcijfers maar in €€ verdiend en de volgende promotie wegens hun overweldigende succes. Ondertussen legt Bello nog steeds elke dag een hoop bij tante Annie voor de deur, en dus zijn de eerder genoemde taken overgedragen aan inderdaad degenen die via een soort Melkert-baan bij gemeentes in dienst zijn gekomen. En vandaar uit is het door gemeentelijke samenwerking en wat professionalisering en standaardisering uitgegroeid tot een soort reserve politie. En omdat de Nederlanders met het jaar meer verhufteren, moeten deze mensen ondanks het feit dat de daar veelal totaal niet voor geschikt zijn nu ook ineens verdedigingswapens etc gaan gebruiken.

WibionFire | 10-05-21 | 22:37

In Amsterdam zijn straten vol witwaszaken, waarbij familie van buitenlandse criminelen op de loonlijst staan als fictief werknemer. Lachgas flessen en coke worden met busjes en taxis op en af gereden, het komt op een of andere manier binnen. Hele busjes en karren vol gestolen fietsen door Oostblokkers in een hesje. Gevels worden terug gelijmt en asbest wordt in de skip tussen het gips gedonderd. Tijdens de avondklok was het stil genoeg dat je kon horen hoeveel dakloze en dronken gekken er waren. Iedere straat werd wel wakker geroepen op een leuk uurtje. Overdag is het ook leuk in Amsterdam West; non-stop inhalen voor het stoplicht en dan door rood rijden. Als je op een straathoek gaat staan en op let is het eindeloos buiten de perken wandelen in alle opzichten, al is de helft van de inwoners en toeristen er tegen. Goed, juridisch is er weinig wat er gedaan kan worden.

Maar als een stuk karton met je adres erop uit een vuilnis wagen waait, dan ontkom je er niet aan, vuilnis dump boete--bewijsplicht is aan jou, en boeten zul je.

GeheidEenGeit | 10-05-21 | 12:20 | 2

Niemand verplicht je om in Amsterdam te wonen. Hier hoef je ook niet heen te komen, is al net zo verrot als Amsterdam.

Rotterdammert1965 | 10-05-21 | 14:44

Amsterdam is erger :)

TonyMontana010 | 10-05-21 | 14:55

sick

xtree | 10-05-21 | 14:07

In de 80-er jaren van de vorige eeuw zette de htm, het haagse o.v., een soort boa's in om zwartrijders te pakken. Daar zaten nogal wat lui tussen met een strafblad die via de reclassering aan een baantje werden geholpen in het kader van een tweede kans. Onverkwikkelijke types, die toen 'legaal' hun frustraties konden botvieren op zwartrijders die, hoewel ze fout zaten, wel erg hardhandig werden aangepakt. Soms denk ik dat er sindsdien niet veel is veranderd.

wijsvinger | 10-05-21 | 11:48 | 2

bij het hobbemaplein stopten ze opeens met controleren, en na de grotemarkt pas weer verder...

indernaad_datisjuist | 10-05-21 | 11:50

Klopt maar haast geen pauperbuurt ook daar

rifraf | 10-05-21 | 12:06

Playmobielpolitie

Ome_Damiaan | 10-05-21 | 11:47

BOA's zijn echt zo'n halfbakken tussenvorm wat ook alleen maar in Nederland kan bestaan. Overal ter wereld ben je agent, of geen agent. Overal ter wereld is drugs verboden, of toegestaan. Hier niet, hier is het gedoogd. Door BOA's.

Captain Pervert | 10-05-21 | 11:41 | 1

Agent = Algemeen Opsporings Ambtenaar
BOA = Buitengewoon Opsporings Ambtenaar.
BOA’s kunnen dus dezelfde bevoegdheden hebben als Politie agenten, echter is die bevoegd voor het opsporen van alle strafbare feiten, en BOA’s allen voor de strafbare feiten waarvoor zij zijn aangesteld.
Dus een parkeerbeheer BOA mag dus bijvoorbeeld niet geweld gebruiken om een winkeldief aan te houden, aanhouden mag hij wel, dat mag namelijk elke burger op ontdekking van het strafbare feit, maar de BOA mag dus niet zijn Opsporings bevoegdheden die hij heeft voor zijn taak, ook voor andere strafbare feiten gebruiken.
BOA’s zijn net mensen af en toe, je hebt een uniform aan je mag misschien zelfs geweld gebruiken in de uitoefening van je dienst, je voelt je eigenlijk een soort hulp-sherf, maar dat ben je niet, je hebt een taak houd je daaraan.

YG | 10-05-21 | 12:19

Het is niet zo moeilijk: Het geweldsmonopolie ligt in dit land bij politie en krijgsmacht.
.
Dus als je als boa met een taser of pepperspray wilt lopen, moet je daar dus heen voor je opleiding. Niet halen = geen wapentuig. Het is hier geen 'murricaaaaah.

pietvanvliet | 10-05-21 | 11:40

Was dit weekend in de stad en het enige wat is zag waren samenscholingen van boa's. Melkertpolitie zonder toegevoegde waarde m.i..

revolte | 10-05-21 | 11:39

Handhaving en Toezicht staat er op hun busjes, net alsof ze in een open inrichting rondrijden.

Uw Verzekeringsadvis | 10-05-21 | 11:33

En dan ook zo lekker gezellig en communicatief met je handen in je zakken....(zie foto)

bisbisbis | 10-05-21 | 11:20

BOA = Buitengewoon Overbodige Ambtenaar

RuckDuck | 10-05-21 | 11:07

BOA’s zijn geen politie, bij lange na niet. Ze hebben die opleiding niet gehad en mogen dus ook niet gebruik maken van wapens en bevoegdheden van de politie want daarvoor moet je dus wel opgeleid zijn.
Ze mogen handhaven en dat lijkt mij bonnen uitschrijven, mensen aanwrijven geven en ergens wegsturen ook, beetje de uitsmijter van het café of beveiliging bij een festival.

Over het algemeen wel mensen die graag baasje willen spelen over anderen en door hun uniform komen allemaal narigheden naar boven. Voor gemeentes ideaal; een soort ordedienst die niet officieel deel is van de politie maar die ze lekker los kunnen laten gaan op burgers die zich niet neerleggen bij gemeentedwang.
Het doet mij ergens aan denken.

Nuuk | 10-05-21 | 11:05 | 2

Mij niet, waar u op doelt - waarschijnlijk - was geen overheidsorganisatie.

DeCynischeAmbtenaar | 10-05-21 | 11:16

Er zijn anders genoeg BOA's met een vuurwapen of wapenstok. Je scheert alles over 1 kam.

TaliSepatu | 10-05-21 | 13:50

Het gaat al mis dat BOA's met hoofdletters het woord 'handhaving' op het uniform hebben staan, terwijl ze dezelfde rechten en functie hebben als een beveiliger voor de deur van een club of toezicht houden bij een concert. Ze hebben een signaleringsfunctie en kunnen daarnaast in theorie adviseren of dienstverlenen. Voor handhaving zijn er professionals van de politie. En die zijn er veel te weinig en ook nog eens slecht betaald en ondersteund. Iets om rekening meer te houden bij het selecteren van de volgende minister.

Nathal | 10-05-21 | 10:59 | 2

Een volgende minister kan hier ook niets aan doen. We blijven met z'n allen stemmen op partijen die liever minder belasting ziet voor Unilever en de mensen in Wassenaar. Dat heeft nu eenmaal consequenties.

* Il Principe * | 10-05-21 | 11:16

@* Il Principe * | 10-05-21 | 11:16: Alsof links daar wel iets aan gaat doen. Ploumen is zich alleen maar druk aan het maken of ze bij kabinetsdeelname genoeg asielzoekers binnen kan slepen. De rest boeit niet. Feitelijk is de sociale onderklasse politiek dakloos met dank aan de PvdA.

5611 | 10-05-21 | 16:03

Nou, in dit geval een plus puntje van mijn kant uit. vorige week is mijn scooter door vandalisme volledig uitgebrand. Daar geen sloopbedrijf hem wil hebben of ophalen, wil de handhaving het wel weg halen.Zou eerst tegen betaling zijn maar nu kost het me niets! . dus dikke duim voor de BOA........ deze keer dan

Eduard46 | 10-05-21 | 10:48

BOA's, Handhavers en verkeersregelaars zijn zwaar uit de klauwen gelopen Melkertbanen, je-weet-wel om de langdurige werkeloze een nuttige invulling van zijn/haar/het dag te geven maar een paar autocraten zagen dat het een heeeeeeel stuk goedkoper en allemachtig divers is plus veel goedkoper dan een volle bak smeris en de rest is geschiedenis.

swebe | 10-05-21 | 10:46 | 1

precies. Zo is het gegaan. Vervolgens zal de afdeling Handhaving weer langzaam uitgroeien tot een gemeentepolitie. Maar dan goedkoper.

Marcel66664746 | 10-05-21 | 11:39

Wat we in ieder geval wel weten is dat het BOA bestaan wel het meest trieste bestaan is in dit kutlandje. Zitten ook echte losers tussen die zo uit de drugsopvang lijken te zijn losgelaten. Je zal jezelf toch elke dag in zo'n nepuniform moeten hijsen.

Martin Jokt | 10-05-21 | 10:39 | 1

Het gros van de BOA's krijgt een strak plassertje zodra ze dat uniform aantrekken...

4HoogAantWater | 10-05-21 | 11:37

De BOA gaat samen met de Bananenmonarchie als patat (frites) met mayonaise.

De Briemusketier | 10-05-21 | 10:35

Heeft er iemand een idee over hoeveel ambtenaren er op onze rug meerijden?
Was laatst bij de milieustraat en er stonden er wel dertig rond te kijken. En voor het weggooien van een stootwil (soort opgeblazen condoom van dik rubber) vond zo'n licht dat ik de auto maar moest laten wegen...
Ik bedoel, regels zijn prima maar ze zijn tegenwoordig wel erg ver doorgeschoten.

Petrus Poortwachter | 10-05-21 | 10:34 | 2

Zodra er sprake is van groepsvorming en samenscholing van BOA's is het tijd om je uit de voeten te maken.

De Briemusketier | 10-05-21 | 10:39

misschien heeft u wel een ongezond dikke auto?

laatmijmaareffe | 10-05-21 | 15:49

De Tokkie Brigadiers

Mark zit te Dutten | 10-05-21 | 10:31

Deze 1 hersencellige ambtenaar weet zelf geeneens wat hij/zij doet. Over het algemeen zijn het volgevreten michellinpoppetjes met morbide obesitas met de conditie van een aardappel. Deze tokkie wannabe politieagenten willen dan ook nog een wapen? Beter deze Melkertbanen meteen opheffen en gewoon extra echte agenten opleiden. Vooral de boa's in de steden en dorpen zijn over het algemeen gefrustreerde paupers met teveel macht die daar niet mee om kunnen gaan. Afschaffen die handel!

Swaffelkaffert | 10-05-21 | 10:30 | 1

Ik stel voor dat we gewoon weer gemeente-politie invoeren. Werken in opdracht van de gemeente met de opleidingseisen, taken en verantwoordelijkheden van een 'echte' agent. Zo kun je je als rijke gemeente onderscheiden en een veilige woonomgeving creëren voor je inwoners. Daarbij komen dan ook alle inkomsten uit overtredingen en boetes terecht in de gemeentekas en niet in het potje van Gabberwaus.

muggetje | 10-05-21 | 10:36

Ik heb een aantal keer Boas in aktie gezien. En ik vond ze maar flauw in die situaties.

sjef-van-iekel | 10-05-21 | 10:29

Is de formatie al rond?
Krijg niet het idee dat het prioriteit heeft.

frickY | 10-05-21 | 10:27 | 2

Het 'rot' moet nog een beetje zakken

sgaapje | 10-05-21 | 10:36

Er is politie, er zijn boa's, er is toezicht, en ik vind het prima. Ik heb het niet nodig, ik heb er geen last van. Ik trek hun aandacht niet door bepaald gedrag. Dat is wel zo ontspannen en minder kostbaar (boetes). Die tijd en dat geld gebruik ik liever voor iets anders. Gewoon doen en een beetje rekening houden met je leefomgeving is niet zo moeilijk, kost mij geen enkele moeite. Je kunt mee lullen met het bashen van bijv. Boa's, maar je kunt ze eenvoudig overbodig maken, dan heb je er geen last van.

Broadsquire | 10-05-21 | 10:27 | 1

Amen

Blote Bertus 2000 | 10-05-21 | 10:30

Valt me op dat ik nog nooit een slanke, fitte BOA heb gezien. Zien er allemaal moddervet en ongezond uit. Hoeveel komen er eigenlijk jaarlijks om als ze na een sprintje van 50 meter een hartaanval krijgen?

R.F.Pickering | 10-05-21 | 10:27 | 2

Ze zijn niet fit genoeg om de politie opleiding te halen. Daarom zijn het boa's

frickY | 10-05-21 | 10:29

Bijzonder Ongezond dus.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 10:33

Illegale bouw, bijstandsfraude, illegale autohandel in een stadscentrum, garage en demontage bedrijf in het stadscentrum, banden handel en montage in een centrum, olie all over the place, kentekenfraude, Markplaats oplichting en dat alles met een pand: Woonbestemming.

Gemeente en Boa doen hier niets aan, ondanks legio bewijs van camera beelden en genomen fotos met dagregistraties (op advies van Politie) die vervolgens ook niets ondernam: 'want het waren kampers'.

Handhavingsverzoek: 8 week wachten: GGH en geen verzoek tot uitstel.
Ingebrekestelling: 2 week: GGH en geen verzoek tot uitstel.
Dwangsom aankondiging 2 week later: GGH en nog steeds niets.
2 week na de dwangsomvermelding op een herinnering: Nog steeds geen reactie.

Alles per mail en per aangetekend schrijven, helemaal stil.

Nu gaat onze jurist van de rechtsbijstandverzekering er mee naar de rechter.

Veel plezier..

FLP_du_Stok | 10-05-21 | 10:24 | 6

Tjsa, zijn het kampers, of mensenmeteenmigratieachtergrond, dan is de politie toch even wat minder streng dan voor een doorsnee autochtone Nederlander die het waagt zomaar in een park te gaan zitten. Dan komt de wapenstok tevoorschijn!

snakedogman | 10-05-21 | 11:35

@snakedogman | 10-05-21 | 11:35: De bewuste 'gozer' waar dit over gaat is 24 jaar, heeft geen rijbewijs, en rijd al vanaf zijn 16de in crossauto's door de stad. Inmiddels met 'normale' straat auto's (BMW's, Mercedecen vaak 6 en 8 cilinders) waar van voor tot achter een open buis als uitlaat onder zit.

Politie blijft roepen: we weten het, we zijn er mee bezig (Nu anderhalf jaar later nog steeds)

En dat is 1 van de vele dingen die ik nog niet eens genoemd heb.

FLP_du_Stok | 10-05-21 | 11:40

Kampers zijn veel te lastig. Beter troggel je een makke, blanke burger een paar tientjes af voor zonder achterlichtje rijden.

5611 | 10-05-21 | 16:07
▼ 3 antwoorden verborgen

Nu is er vast ook wel iets positiefs te vertellen over de BOA, alleen kan ik er even niet op komen.

VanBukkem | 10-05-21 | 10:23 | 2

boswachters zijn ook boa’s.

Madrox | 10-05-21 | 10:27

Ze hebben een stoere, agressieve naam en zijn niet ondervoed.

gestoptmetroken | 10-05-21 | 10:27

Middels een burgerarrestatie mag iedereen een ander arrestateren. En een BOA is niet alleen degene die u in de stad ziet rondlopen, maar ook boswachters, milieu-inspecteurs en leerplichtambtenaren zijn BOA's. Professionals met specifieke kennis en vaardigheden die politie ontbeert. Het is daarom wat misplaatst om laagdunkend over BOA's te praten. Vaak door types die ook mopperen wanneer ze een snelheidsboete krijgen. Hou je aan de wet, zou ik denken. Die zijn er niet voor niets.

Red shirt | 10-05-21 | 10:20 | 8

De stadsboa's zijn wel de laagste uit de rangorde. De ergenis over dit soort figuren bestaat voornamelijk uit het feit dat ze zelden mensen laten wegkomen met een waarschuwing maar meteen beginnen te schrijven voor soms wel erg pietluttige zaken (terassen die een paar centimeter over de afscheiding zijn geplaatst). Als ik me niet vergis hebben ze een quotum, dus dat helpt niet. Tel daarbij op de vaak lage sociale intelligentie en dan ontstaat al snel wrevel. De boa's uit de andere sectoren zijn overigens vaak ook niet al te best. Diverse zaken meegemaakt waar ze hun bevoegdheden en het recht niet goed kennen en vaak worden gedreven door onsmakelijke motieven in plaats van het belang van een goede wetshandhaving. Fijn als u er nooit mee te maken hebt, maar in somige sectoren ontkom je er niet aan (bijv. milieu). Oom agent is daarmee vergeleken vaak een verademing.

BobDobalina | 10-05-21 | 10:36

@John McClane | 10-05-21 | 10:26:
-
Practische overwegingen spelen hier een rol: in het algemeen zijn er in steden meer grachten aan te treffen dan in bosgebieden. Het gegeven dat een in het groen gestoken meneer/mevrouw met een veel te dure verrekijker het getsjilp van een Beflijster kan onderscheiden van dat van een Karekut, zal in de praktijk voor sommige lieden niet heel veel toe- of afdoen aan de behoefte om hem/haar in de plomp te doen belanden.

bisbisbis | 10-05-21 | 11:16

Nog een anekdote dan maar met zo'n schijtBOA.
In januari jl liepen we op zondagmiddag met dochter en haar pony langs het water in de buurt. Dit is 's zomers een recreatieplas, maar in januari nogal uitgestorven.
Ineens stopt er een auto en meneer de BOA stapt uit, eerste wat hij zegt is dat hij ons een bekeuring geeft. Zonder waarschuwing of wat dan ook.
Op basis van de APV bleek achteraf dat we daar niet met paarden mochten lopen.
Maar het dedain, het machtsvertoon en de arrogantie van deze BOA met ongetwijfeld een slecht huwelijk maakt dat ik me er nog boos over kan maken.

enternaar | 10-05-21 | 12:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Dat er wat 'extra' toezicht handhaving is, hoeft op zich geen probleem te zijn, maar BOA's hebben niet zo'n goede reputatie als het om de geest van de wet en het grotere plaatje gaat. Of de intentie van de 'overtreder'.

Als twee mensen nonchalant dichtbij elkaar een gebakje buiten eten is dat goed.

Als je twee keer twee mensen hebt die er zelf over nadenken, hun boerenverstand gebruiken, hun best doen, een oplossing zoeken, doelbewust buiten gaan zitten op doelbewuste afstand van elkaar dan krijgen die een zwaar gepeperde boete. Omdat regeltjes. Het is inconsistent. Dat kunnen burgers niet meer volgen.

Dat soort dingen helpen niet mee bij het aanzien van de BOA.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 10:19

Ambtenaren en politici doen maar wat. Allemaal onderdeel van de incompetente overheid.

Vula | 10-05-21 | 10:18

2 BOA's treffen een flauwgevallen burger aan voor het theater.
Vraag de ene BOA al schrijvend aan de andere BOA:
Hoe spel je tee-hater?
De andere BOA kijkt vervolgens enige tijd in de verte voor zich uit..
Zegt de eerste BOA weer, help anders eventjes meeslepen naar de tramhalte.

Finn | 10-05-21 | 10:16 | 1

De vraag in dit verhaal is natuurlijk waarvoor die flauw gevallen burger een boete gekregen heeft.

5611 | 10-05-21 | 16:10

Ik zie met het ontstaan van dit soort diensten bepaalde parallellen.

D-Fens_1963 | 10-05-21 | 10:16 | 1

Kijk uit voor je het weet sta je bevrijding dag posters te bekrassen

3Xniks | 10-05-21 | 10:17

Dit gaat uiteindelijk een zelfde verhaal worden als de Melkert-banen: de duur, het niveau en de instroomeisen voor de politieopleidingen zijn inmiddels vér naar beneden bijgesteld - en je hoeft nu niet direct helderziend te zijn om te kunnen voorspellen wat er grofweg gaat gebeuren.

bisbisbis | 10-05-21 | 10:15 | 2

Dit alles zodat """""jongeren"""""" de opleiding ook kunnen doen.

nuova.idea031 | 10-05-21 | 10:16

We hebben meer aan Boa’s dan aan politie agenten . Boa’s doen de negatieve handhaving waar de politie verstek laat gaan .

elevator | 10-05-21 | 10:18

BOA's zijn een door de regering bedacht treiterleger. Spreek niet de mensen die BOA zijn hierop aan. De BOA mensen moeten een beetje de shit, waar de politie geen tijd voor of zin aan heeft, aanpakken. Voor een lager loon uiteraard. De overheid is verantwoordelijk voor het kutimago van de BOA's omdat de overheid hun takenpakket heeft samengesteld. En het vereiste opleidingsniveau.

Leptob | 10-05-21 | 10:14

Er zijn ook goeie boa's.

Ichneumonidae | 10-05-21 | 10:13 | 3

Precies. Er is helemaal niets mis met de exemplaren in het reptielenhuis in Artis...

42 | 10-05-21 | 10:22

@42 | 10-05-21 | 10:22: Daar staart dan ook 'constrictor' achter en zeker geen constructor.

wijsvinger | 10-05-21 | 10:32

Maar daar zijn er héél weinig van....

MK27 | 10-05-21 | 11:00

Overigens, het Parool schrijft dat minister Slob zegt: ‘Leerlingen presteren beter als ze lekker in hun vel zitten’.

Koonkluk Huis | 10-05-21 | 10:13 | 2

Zo, hé - dát is even een staaltje pedagogisch inzicht...

bisbisbis | 10-05-21 | 10:22

Als ik lekker in mn vel zit pak ik een biertje

Johan1235 | 10-05-21 | 12:07

Dit dus,

"Geliefde banketbakkerij sluit na 71 jaar"

"De broer van de banketbakker en zijn vrouw zijn al door stadswachten gemaand te stoppen met het bespelen van hun klarinet en harmonica. Ze verwelkomen de laatste klanten voor de winkel maar worden daar door de handhavers weggestuurd. Ze trekken zich mopperend terug in de ruimte ernaast met openslaande deuren naar de straat. Als ze daar beginnen te spelen, worden ze opnieuw aangesproken dat ze moeten stoppen."

Omzwicht | 10-05-21 | 10:13 | 1

Straks vragen je kleinkinderen wat een banketbakker is. En kun je dat lekkere brood en dat lekkere gebak nergens meer krijgen.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 10:31

In de gemeente waar delaT residentie houdt wilden ze voor 750k BOA's aanschaffen (10 stuks) en er lopen er al een stuk of 10 rond in een back water sleepy stadje van amper 40.000 man.
We hebben 1 coffee shop....
Onze burgermoeder wilde iets naar een hoger plan trekken. Gelukkig is het voorstel flink uitgekleed.
Er is hier ook veel te veel politie. Je ziet ze hier bijna nooit maar de met corona waren ze in een keer all over de place. Boeven vangen ho maar, bonnetjes schrijven.

Dan krijgen ze daar natuurlijk werkstress van, dus gelijk een paar in de ziektewet voor 2 jaar...... dus moeten er meer BOA's komen.

Ik denk dat we hier vooruit lopen op de dingen die komen gaan, want al die 'shit' moet zometeen gehandhaafd worden. 1500mm (+1-1), heb jij al een prikje gehad? Anders mag je niet naar binnen.

Dat gaat de pliesie never nooit niet doen.

JdelaT | 10-05-21 | 10:07 | 1

De pliesie in NL is met weinig en idem gemotiveerd. BOA's zijn met meer maar weinig gemotiveerd en efficient, maar wel een kostenpost voor de gemeente. Het werk (tozicht en handhaving) zal om deze redenen daarom steeds meer overgelaten worden aan private bedrijven, je ziet dit veel in Midden-Europa, Rusland en China. Voordelig en effectief.

DeCynischeAmbtenaar | 10-05-21 | 10:20

Er is een bepaalde groep mensen die matig opgeleid zijn, vervolgens bij de overheid in dienst komen en dan op basis van hun functie enige macht krijgen. Functies zoals BOA's maar ook opzichters bij de gemeentewerf, of conciërges. Niet zelden de meest vervelende types, vooral als ze hun macht laten gelden zonder dat daar enige reden voor is.
Voorbeeld: Ik moest vorige week met auto+aanhanger wat rommel bij de gemeentewerf lossen. 's morgens als eerste, er was verder nog niemand. Netjes rondje gemaakt, en aan het eind parkeerde ik de auto dwars over wat parkeervakken om even wat hout weg te gooien.
Het moment voor de ambtenaar om in te grijpen. Want daar mocht ik niet staan, dus ik moest een nieuwe ronde rijden. Praktische argumenten (het was slechts 1 stuk hout en ik was binnen 10 seconden weg, en verder stond ik niemand in de weg) gelden niet: befehl ist befehl.
Dat soort lieden heb ik het over. Bloedzuigers.

enternaar | 10-05-21 | 10:07 | 2

Laag iq, vadsige lijven, kale koppen, agressieve houding, kortom, verschrikkelijk domme mannen en soms ook vrouwen die handelen naar hun testosteronspiegel.

wijsvinger | 10-05-21 | 10:12

Herkenbaar! Hier bij de gemeentewerf staan ook een soort VoPo's ( die ik er overigens sterk van verdenk dat ze zijn aangenomen -net als bij de plantsoenendienst- om mensen met een verminderde intellectuele capaciteit aan het werk te houden) stuk voor stuk met kaalgeschoren kop en armen vol met plakplaatjes. Ze krijgen bijkans een spontaan orgasme als ze bij de ingang de rijbewijzen mogen controleren om te zien of je wel in de gemeente woonachtig bent.

bisbisbis | 10-05-21 | 10:35

Terechte vragen, die Mosterd hier stelt. Met name in de trein vraag ik me af wie er nu eigenlijk waarvoor verantwoordelijk is.
Aan de andere kant: de traditionele conducteur krijgt een steeds informeler pakje aan, is steeds vaker een vrouw, heeft gezichtsbeharing, is regelmatig getatoeëerd, kent geen simpele omgangsvormen en roept (aannemende dat het inderdaad de conducteur is) steeds vaker halfdronken gebbetjes door het omroepsysteem. Kortom, de conducteur past zich aan aan de veranderende maatschappij.
Als oudere passagier ga je dan verlangen naar de fris geschoren en strak geüniformeerde man met een kepi uit een tijd zonder plastic pasje, toen een tikket nog een kaartje heette en toen dat kaartje door die semi-SS'er keurig van een gaatje werd voorzien. Zag je hem naderen, dan haalde je rillend van angst je been van de bank tegenover je. "Doe je dat thuis ook?" was een van de meest gevreesde dingen die tegen je gezegd kon worden.

JvanDeventer | 10-05-21 | 10:06 | 3

En toen zei u natuurlijk: "Knipt u thuis ook kaartjes?"

gestoptmetroken | 10-05-21 | 10:16

Nu zie je dat conducteurs zich provocaties en getreiter en brutaliteit moeten laten welgevallen. Vinden die jochies leuk of zo. Je moet toch wat met je leven.

kloopindeslootjijook | 10-05-21 | 10:45

beschilderd baarmoedermens met baard... die blijft wel hangen ja.

laatmijmaareffe | 10-05-21 | 15:56

Vroeguh heten ze parkeerwachters nu lopen ze erbij of ze commando's zijn. mislukte wannabee agenten die de goedbedoelende burger met neuzelgezeik lastig vallen maar het echte tuig ontwijken. En dan dat pedante toontje van ze, alsof je een schooljongen bent. Bah !!!

Omzwicht | 10-05-21 | 10:05 | 4

@Blote Bertus 2000 | 10-05-21 | 10:07: Overdag ben ik een normaal geklede vijftiger maar na elven s'avonds trek ik mijn schooluniform aan en wordt streng toegesproken door mijn lerares. Maar dat gaat die handhavers geen zak aan.

Omzwicht | 10-05-21 | 10:15

De verharding van de maatschappij heeft vele verschijningsvormen. De Boa is er één van. In Gouda kunnen we in ieder geval niet zonder, want ze weten wel hoe ze bepaalde bevolkingsgroepen moeten aanspreken en in toom moeten houden.

MickeyGouda | 10-05-21 | 10:29
▼ 1 antwoord verborgen

Playmobil politie

de rijdende vechter | 10-05-21 | 10:04

Er wordt dus een handhavingstak opgetuigd, er worden mensen met buitengewone bevoegdheden aangesteld, om wetten te gaan handhaven. Vervolgens wordt door de gemeenten, die ervoor verantwoordelijk zijn, verzuimt om dit juridisch verantwoord te doen door het optuigen van een inzichtelijk en toegankelijk klachtensysteem. En voldoen vervolgens niet aan de wettelijke verplichting de klachten te publiceren. Een lagere overheid die zich niet aan de eigen wetten houdt, dus. Maar of u wel de door de BOA uitgedeelde boete wilt betalen.

Steeds maar weer ambtenaartjes die vinden dat het wel belangrijk is dat u zich aan de wet houdt, maar dat zelf niet doen.

de visser | 10-05-21 | 10:03

Nou nou, wat een negatieve reacties. Ik ben wel blij dat ze hier af en toe rondrijden in de buurt. Er is hier een 'jongerenplek' maar het zijn gewoon aso's die alles van Mac Donalds achter hun reet laten vallen en het leuk vinden achteruitkijkspiegels te vouwen. Dus ja, ik ben blij met Boa's.

Blote Bertus 2000 | 10-05-21 | 10:00 | 4

@Is dit nog nieuws? | 10-05-21 | 10:01: Beter dan toen ze er niet waren inderdaad.

Blote Bertus 2000 | 10-05-21 | 10:03

Hoezo? Ruimen die boa’s dan de rommel op? In dat geval zijn ze nuttig.

Kattie | 10-05-21 | 10:12

@Kattie | 10-05-21 | 10:12: Nee, ze ruimen de rommelmakers op. Gewoon het probleem bij de bron aanpakken.

Blote Bertus 2000 | 10-05-21 | 10:33
▼ 1 antwoord verborgen

Als je helemaal nergens geschikt voor bent word je taxichauffeur of BOA.

Aisie | 10-05-21 | 10:00 | 4

Of verkeersregelaar.

bisbisbis | 10-05-21 | 10:10

@Is dit nog nieuws? | 10-05-21 | 10:00: Laat jij je kop nog steeds scheren in die garagebox?

D-Fens_1963 | 10-05-21 | 10:14

Of koning.

Jan Toeternuitje | 10-05-21 | 19:28
▼ 1 antwoord verborgen

Donme mensen met macht.

Krijgtheenenweer | 10-05-21 | 10:00

Uit mijn ervaring zijn de meeste BOA niet gezegend met grote intellectuele vermogens... De functie vereisten zijn ook zodanig dat als je niets kan je altijd nog BOA kan worden. En die mensen krijgen dan mandaat en machtsinvloed om andere mensen boetes en meer op te leggen..
Die mensen meer geven zoals wapenachtig gerei is recept voor ellende...

iustus | 10-05-21 | 10:00

De wildgroei aan BOA's -a.k.a. Handhaving- in coronatijd is een zorgelijke ontwikkeling. Hoe komen we er straks weer van af?

LJBrinkhorst | 10-05-21 | 09:59

In plats van te mekkeren over BOA's kan je je beter afvragen waarom ze kennelijk nodig zijn. Te veel aso's en randdebielen in onze maatschappij en te weinig poen voor een grotere politie macht.
Dus spreek zelf eens een proleet aan als hij zijn MacDonalds troep op straat flikkert. Succes.

TheBigKirth | 10-05-21 | 09:57 | 5

Been there done that in tegenstelling tot een toekijkende B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar).
Die (= B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar) ook zijn troep BEWUST naast de afvalbak pleurde en hierop door mij werd aangesproken of-ie het op wilde rapen en ín de afvalbak wilde deponeren.
Wist die B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar) niet wat "deponeren" (=leggen, plaatsen) betekende.

MK27 | 10-05-21 | 10:05

Dat hebben ze jou wijsgemaakt, er is veel te veel politie. Iets met prioriteiten.
Zolang ze geen tijd kunnen vinden om een aangifte op te nemen maar wel met 12 man koffie kunnen drinken en pijpzeiken dat ze het zo druk hebben om 11:30 's ochtends zijn er naar mijn smaak veel te veel agenten.

JdelaT | 10-05-21 | 10:17

@JdelaT | 10-05-21 | 10:17: Alleen al dat ze nu ook makke burgers willen gaan bekeuren die een bammetje achter het stuur eten, geeft aan dat we te veel politie met heel verkeerde prioriteiten hebben. Weg met dit soort flauwekul, weg met de bureaucratie en het budget halveren.

5611 | 10-05-21 | 17:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Of we het nu leuk vinden of niet, inmiddels is de Boa onmisbaar voor de handhaving. Met de huidige bezettingsgraad en werkdruk kunnen de de taken die nu bij de Boa's liggen moeilijk worden terug geheveld naar de politie. Tenzij er flink wordt geïnvesteerd en zinnig wordt gereorganiseerd.

MickeyGouda | 10-05-21 | 09:57 | 2

Laatste zin. Helaas. Geld naar bijvoorbeeld KLM Air France of naar Shell is belangrijker dan de vrijheid van de burger.

Is dit nog nieuws? | 10-05-21 | 09:59

Politie legt verkeerde prioriteiten, zie dat willen gaan bekeuren voor bammetjes eten achter het stuur.

5611 | 10-05-21 | 17:09

Ik moet eerlijk zeggen dat ik weinig last van ze heb.

VanBukkem | 10-05-21 | 09:55 | 2

U bent vast beschaafd. En wit. Om de een of andere reden zegt de onderbuik dat.

Is dit nog nieuws? | 10-05-21 | 10:02

White privilege.

VanBukkem | 10-05-21 | 10:13

Ik ben er enkele in de prive sfeer tegen gekomen. Zelden zulke gewiekste meegemaakt. Exact weten hoe ze illegaal hun eigen hobby’s onbeperkt kunnen uitvoeren, maar anderzijds op eigen kosten een drone kopen om anderen vast te leggen.. om maar wat te noemen.

Dubbele standaarden met wapperende vinger en dito neiging zich te laten gelden.

Denkhetnjet | 10-05-21 | 09:55

Als de politie al geen gezag heeft, hoe krijgt een BOA dat dan nog vraag ik me wel eens af? Afgezien daarvan doen ze wel goed werk in een moeilijke tijd. Denk dat niemand hier graag nu in hun schoenen staat, maar ze doen wel hun best de maatschappij ordentelijk te houden.
Dat klachten niet worden gepubliceerd zal meer aan voorlichting gemeenten liggen aan de leidinggevenden van die BOA's?

Jan, Leiden | 10-05-21 | 09:54

Bewust Onbekwame Ambtenaar.

BoerKoekoek | 10-05-21 | 09:51 | 1

U veronderstelt bewustzijn bij ambtenaren?

bisbisbis | 10-05-21 | 10:25

BOA's zijn verneukte sukkels met geldingsdrang. Kale kop, dikke pens een klein pikkie en weinig hersens. En dan hebben ze ook nog eens geen eed afgelegd. Die hufters zetten een knie in je nek en voelen zich er goed bij. Rotzakken.

Zwezerik | 10-05-21 | 09:51

Ik heb bij BOA's altijd het idee dat het mensen zijn met een afstand tot de arbeidsmarkt. Destijds heeft Ad Melkert een plan gemaakt om deze mensen aan het werk te krijgen. Overal in het land verschenen toen stadswachten in bonte uniformen, wat later omgevormd is tot een meer uniforme uitstraling. Maar die afstand is altijd gebleven. Schijnt tegenwoordig een heuse MBO opleiding te zijn geworden, maar of dat veel zegt...

Cookieman | 10-05-21 | 09:51 | 1

Als boa op je CV staat heb je daarna in ieder geval een afstand

Continuum | 10-05-21 | 09:52

Wat misschien ook een leuk idee zou zijn, is om eens de komende 850 jaar geen miljarden over de wereld uit te strooien, maar die gewoon eens te gebruiken voor ons eigen land. Stel je eens voor: goede zorg, voldoende agenten, goed onderwijs èn lagere belasting voor iedereen. Het kán wel.

John McClane | 10-05-21 | 09:50 | 2

Goede regering.

ZZP-er | 10-05-21 | 09:52

Iedereen is van de wereld en het geld van Nederland is voor iedereen....

Is dit nog nieuws? | 10-05-21 | 09:57

Politie heeft de handen vol aan andere dingetjes.
Voetbalwedstrijden, corona betogingen, schietpartijen....

Tja. Dan krijg je dit soort rent a cop achtige "oplossingen".
Pay peanuts get monkeys.

Is dit nog nieuws? | 10-05-21 | 09:49 | 1

En nog steeds durven ze af en toe te flitsen op wegen waar nooit ongelukken gebeuren.
Prioriteiten he.

LangeTijdGeleden | 10-05-21 | 10:35

Ik weet niet beter dan dat elke burger iemand mag aanhouden. Dus ook een BOA.

Leptob | 10-05-21 | 09:49 | 9

@austinhealey | 10-05-21 | 09:55: Wanneer een burger (beveiliger) met eigen ogen een strafbaar feit waarneemt (heterdaad) mag hij iemand aanhouden én vasthouden totdat de verdachte overgedragen kan worden aan de politie, of een andere opsporingsambtenaar. De politie moet hierbij onverwijld worden ingelicht.

P47Thunderbolt | 10-05-21 | 10:04

Aanhouden is meenemen naar het politiebureau. Staande houden is iemand op een bepaalde plek houden zodat het bevoegd gezag kan komen kijken wat er aan de hand is. Dat de politie op hun site deze defenities door elkaar haalt ligt waarschijnlijk aan het niveau van de politie.

austinhealey | 10-05-21 | 10:12

@austinhealey | 10-05-21 | 10:12: Bij een staandehouding wordt de verdachte kort ter plaatse gehouden. Hierbij vraagt de opsporingsambtenaar om de identiteitsgegevens zoals NAW-gegevens (naam, adres, woonplaats, etc.) van de verdachte om bijvoorbeeld een proces-verbaal te kunnen opmaken (art. 52 Wetboek van Strafvordering). Deze bevoegdheid geldt alleen ten aanzien van een verdachte. Dat is volgens art. 27 Wetboek van Strafvordering iemand "te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit". Dit dient objectiveerbaar te zijn. Een onguur uiterlijk kan geen "redelijk vermoeden" opleveren. Sinds de Wet op de Identificatieplicht kan iemand zijn naam niet meer verborgen houden, maar het opgeven van een adres mag nog steeds geweigerd worden.

De staandehouding kan ook buiten heterdaad plaatshebben. Op deze manier kan de opsporingsambtenaar de verdachte bekeuren voor een overtreding die eerder werd begaan.

Aanhouden is dat iemand wordt overgedragen aan het bevoegde gezag. Voor een burger is dat politie, voor een agent de (H)OvJ.

treintrien | 10-05-21 | 11:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Is dit nou de Broerstraat in Nijmegen, van de lokale muilezel Bruls?

Jos Tiebent | 10-05-21 | 09:49

Dat 'buitengewoon', dat is toch wel heel eufemistisch geformuleerd.
Niet normaal maken wat niet normaal is zei onze koning, die in onze monarchie met recht kan stellen dat het normaal is dat hij buitengewoon is. Máxima is ook bijzonder buitengewoon. Als een BOA vijftig jaar wordt, who cares? Buitengewoon, dat is bij de BOA vlees noch vis, dat is een beetje van dit en een beetje van dat, een BOA is een edelfigurant.
Vroeger had je de grap over de strepen op het uniform van een agent. Eén streep betekende dat de agent kon lezen, twee strepen dat hij kon lezen én schrijven, drie strepen dat hij kon lezen en schrijven en iemand kende die kon telefoneren. Een BOA heeft geen strepen.

Schoorsteenveger | 10-05-21 | 09:48

BOAs vervullen de taken die vroeger door de gemeente politie werden uitgevoerd, maar ja die moest worden wegbezuinigd. Het gat dat achterbleef wegens die politiebezuinigingen werd opgevuld door de gemeentes die hun eigen knokploegen aan gingen wijzen. Niet meer met het oogmerk van wetshandhaving maar met het oog op het handhaven van whatever het gemeentebestuur maar belangrijk vond. In veel gevallen geld. En dus daarom de drang om bonnen te schrijven. Zo veel mogelijk. En de machtswelluste afgekeurde en mislukte agent is dan de perfecte kandidaat, want die kijkt niet zo nauw of het nu echt nodig is om een bon te schrijven of gewoon even een praatje te maken.

Gregovic | 10-05-21 | 09:48

Champetter.

van Oeffelen | 10-05-21 | 09:48

BOA: Bewust Onbevoegd Agent.

Toetsenbordcomplex | 10-05-21 | 09:45 | 3

Volgens mij voelen ze zich wel agent. Het zijn dus eigenlijk Onbewust Onbevoegd Agenten.

* Il Principe * | 10-05-21 | 09:47

Bewust onbekwaam

BoerKoekoek | 10-05-21 | 09:50

BOA=B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar).

MK27 | 10-05-21 | 09:58

Vandaar die chronische blik van complete verwarring en murwheid bij de meeste BOA's..

Tigchmeister | 10-05-21 | 09:45

BOA's doen ook maar wat. Meestal niet het goede.

nuova.idea031 | 10-05-21 | 09:44

BOA's dienen er alleen maar voor om de gemeentekas te spekken. Boete-inkomsten worden vooraf in de begroting ingecalculeerd.
Toen hier een aantal jaren geleden die inkomsten tegenvielen was er een gat in de begroting. Oplossing: het aantal BOA's werd verdubbeld die ook nog eens veel actiever een zero-tolerance beleid moesten uitvoeren om zo de begroting weer kloppend te krijgen.

2voor12 | 10-05-21 | 09:44

De term "buitengewoon opsporingsambtenaar" doet me ook meer denken aan de Stasi in Oost-Duitsland ofzo en dekt wat mij betreft op geen enkele manier de rol en functie die deze personen uitoefenen.

Do-na-zi | 10-05-21 | 09:44

BOA zo min mogelijk macht geven ,een keer een gesprek gehad met een BOA maar dan hoor dat ze weinig opleiding en hersens ze hebben..

gerrit5042 | 10-05-21 | 09:43 | 1

Heb ooit ook zo'n gesprek gehad met zo'n B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar).
Hij kwam mij beschuldigen van van alles en nog wat, dreigen ("ik pak jou op, ik gooi jou in de bak etc.) terwijl hier álles op beeld stond waaruit bleek dat-ie fout zat.
Tien hij daarmee geconfronteerd werd wist-ie nondeju niet eens wat het woord "bejegenen" betekent (=manier waarop je met iemand omgaat).
En bleek later dat deze B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar) zo stom was geweest de twee cijfers van het huisnummer om te draaien.
Excuses? Nee joh, daar doet een B(ewust) O(nderontwikkelde) A(mbtenaar) niet aan.
K*tvolk.

MK27 | 10-05-21 | 09:53

Boa's is het allerlaagste soort mensen. Ik wil het niet zeggen...

Hemke-Valsema | 10-05-21 | 09:43 | 2

Ik heb het ook niet op ze... maar liever dat ze IETS doen dan niets.

overVecht | 10-05-21 | 09:45

Boa's zijn ontstaan vanuit een bezuinigingsmaatregel. Het politiekorps moest een landelijk korps worden en veel politiebureaus werden gesloten. Dit maakte burgemeesters wat angstig aangezien er minder blauw op straat zou komen vandaar deze handhaving. Geef handhavers geen wapens; ze zijn niet voor niets (vaak) bij de politie afgewezen. De politie wannabees hebben de competenties vaak niet. Gewoon oom agent weer in ieder dorp, maar ja dat kost geld.

sallandstrots | 10-05-21 | 09:43 | 3

u kletst maar wat. u heeft geen enkel bewijs dat BOA eerdder werden afgewezen.

AntiZanicz | 10-05-21 | 09:57

@AntiZanicz | 10-05-21 | 09:57: Ik weet uit eigen ervaring dat veel BOA's eerder bij de politie gesolliciteerd hebben. U kletst maar wat.

sallandstrots | 10-05-21 | 10:16

@AntiZanicz | 10-05-21 | 09:57: Toevallig uit eigen connecties is het algemeen bekend dat vele BOA's 'afgewezen' politie agenten in opleiding betreft. Soms zelfs meerdere malen.
Dus sallandstrots heeft weldegelijk gelijk.

LangeTijdGeleden | 10-05-21 | 10:33

Beroep Onder Agent

petshopboy_mike | 10-05-21 | 09:42

"In totaal duurt de Opleiding BOA 10 - 12 weken. De 10 lesdagen worden klassikaal verzorgd, waarbij we uitgaan van 1 lesdag per week. De lesdagen worden gecombineerd met thuisstudie en e-learning."

Tja, wat kun je ook verwachten van zo'n korte cursus voor een lastige functie in een werkveld waar de gemoederen hoog op kunnen lopen. Vind het nog knap dat het zo vaak goed gaat.

All_yall | 10-05-21 | 09:42 | 5

@All_yall | 10-05-21 | 09:49: Bestaat dat nog, Teleac? Dat woord heb ik echt 25 jaar geleden voor het laatst gehoord!

BansFrakker | 10-05-21 | 10:23

Bij nha.nl kost de cursus BOA 139 euro. Dat zeg wel voldoende.

Jan Toeternuitje | 10-05-21 | 10:45
▼ 2 antwoorden verborgen

En dan willen ze ook nog bewapend worden. Alsof je een aap een pistool geeft. Hersenloos tuig.

BobDobalina | 10-05-21 | 09:41 | 3

Hahah heel goed. Maak van je hart geen moordkuil. #iswelzo

Hemke-Valsema | 10-05-21 | 09:44

Waarom beledigt u een aap? Nergens voor nodig.

Kattie | 10-05-21 | 10:16

Wat weer wel grappig is, is als ze de Bromsnor gaan uithangen en je aanspreken in 1e persoon meervoud.
Bijvoorbeeld. Terrassen dicht, lekker weer. 'Waarom zitten wij hier op de stoeprand? En alle denkbare varianten.

Van Zessen Klaar. | 10-05-21 | 10:21

Naast het feit dat onwijs veel BOA's toevalligerwijs heel veel gefaalde opleidingsagentjes zijn/waren én een hoop met migratieachtergrond zijn die toevallig wel heel erg veel 'door de vingers zien' wanneer het "jongeren" betreft.

Er zitten ook goeie BOA's tussen, vaker meegemaakt, maar helaas een groot deel van hen ziet hun stok als een verlengstuk van iets anders die ze maar al te graag gebruiken.

LangeTijdGeleden | 10-05-21 | 09:41 | 3

in Amsterdam waarschuwt de politie je zelfs voor boa's

BobDobalina | 10-05-21 | 09:43

"heel erg veel 'door de vingers zien' wanneer het "jongeren" betreft" onder het mom "moet kunnen", "deze groep (tot 40 jaar) heeft het erg moeilijk", "jij bent toch ook jong geweest", "hoezo moet ik hem aanspreken?" etc.
F*ck off, do the job.

MK27 | 10-05-21 | 09:57

@MK27 | 10-05-21 | 09:57:
-
Ze kijken wel uit.... ze wonen er zélf tussen en als je in die wijken 'taghoet' bent, dan kan je vrouw dagelijks de stukgegooide eieren van de ramen schrapen....

bisbisbis | 10-05-21 | 10:27

BOA's was sowieso een verkeerd idee. Een aparte politietak, dat hadden onze oosterburen ook al eens geprobeerd.

Mastermattie | 10-05-21 | 09:41

Boa's, mensen die eigenlijk politieagent willen zijn, maar voor wie het VMBO te moeilijk is... Zullen we gewoon met z'n allen afspreken dat het nooit verstandig is om dit soort mensen gezag over anderen te geven?

* Il Principe * | 10-05-21 | 09:40 | 4

@overVecht | 10-05-21 | 09:43: lololol. Omdat het op het papier staat is het nog geen VMBO niveau... Ik zie het bij mijn stiefzoon. Hij doet geen fuck en ze trekken hem er doorheen want ze worden getaald na het papiertje dus hij moet en zal het halen... Nou dat soort mensen heb je niks aan. Maar niets dan goeds over de BOA he hahahahaha

nuova.idea031 | 10-05-21 | 09:48

BOA zijn er vooral uit budget overwegingen, het is veel goedkoper dan politie. Ook een voordeel is dat mensen onder bestuur van de gemeente staan en niet onder een derde partij waar geen bestuur over mogelijk is.
Veel BOA hebben geen politieagentambitie.
Wapen dragen moet vermeden worden. Veel BOA zijn daar niet voor opgeleid en missen het karakter daarvoor.
Overigens zijn de auto's van de rijkwswaterstaatwegbeheerders plots met blauwe lichten uitgerust en hebben deze werkers plots BOA status en kunnen ze bekeurend optreden. Wat een een beetje raar is. En ongewenst.

AntiZanicz | 10-05-21 | 09:55

@nuova.idea031 | 10-05-21 | 09:48: Klopt, heb zelf ook alleen maar een VMBO diploma (Elektrotechniek) en MBO diploma (Applicatieontwikkeling). Inmiddels wel 12 jaar werkervaring en opgewerkt tot senior software engineer. Ook meerdere internationale diploma's / certificaten behaald.
Een tijdje in de detachering gezeten, dan zie je dat er heel sterk gekeken wordt of je een HBO diploma hebt (waren opdrachten voor de bagagekelder van Schiphol en software voor defensie) maar verder overal waar HBO werk en denk niveau gevraagd werd aangeboden om een opdracht te maken om aan te tonen dat ik de kennis in het niveau heb, uiteindelijk kom je daar dan toch wel mee binnen.

Lang verrhaal kort, ze weten dondersgoed dat (V)MBO geen reedt betekent!

Mastermattie | 10-05-21 | 10:00
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger begonnen als Melkertbaan.... dan weet je het wel.

Zuma | 10-05-21 | 09:39 | 4

Veelal als "parkeerwachter" kregen ze een Melkertbaan.
Een enkeling noemt zich nu "wijkagent" maar draagt nog steeds een "blauw pakkie" ipv een geel-zwart politiepak.

MK27 | 10-05-21 | 09:45

de uitkering uitmelken. Nog vreemd dat ze niet direct een stok kregen want dat vindt melkert toch lekker?

nuova.idea031 | 10-05-21 | 09:49
▼ 1 antwoord verborgen

Aanfluiting.

Cunts-en-kitsch | 10-05-21 | 09:38

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino