Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks-mevrouw kletst uit nekhaar

what else is new

Social

Suzanne Kröger is door het kalifaat uit de Tweede Kamer gewipt (de zetel ging via voorkeurstemmen naar Mekka-modepopje Kauthar). En sindsdien heeft Kröger maar weinig meer te doen. Beetje wachtgeld uitgeven in bouwmarkten enzo. En wat ziet Suzanne daar in de Karwei? ROUND UP!!!! OMG ROUND UP. De Satan onder de Spuitflacons heeft ze ooit gehoord in de GL-fractiekamer. Hele gletsjers zijn er mee gesmolten, FvD-ers injecteren er ijsbeertjes mee en boeren slaan net zo lang met die flacons op de weilanden dat hele akkers er bruin van worden. Welneen, mevrouwtje. Er zit al jaren geen glyfosaat meer in de round-up, maar azijnzuur. Hiero het oordeel van het College Gewasbeschermingsmiddelen en Biociden, uit 2017 (pdf). Loop anders ff naar Pad 14, voor een plintladder ofzo. Succes.

Reaguursels

Inloggen

Even ter aanvulling;
RoundUp AC is op basis van azijnzuur
RoundUp Pa heeft als basis nonaanzuur.
Geen idee wat nonaanzuur precies is, maar de EU vindt het helemaal prima. Net als glyfosaat overigens, een product dat in Spanje nog uitbundig wordt gebruikt.
cdn.hornbach.nl/data/shop/D04/001/780...

el jefe | 20-04-21 | 08:54 | 1

De noon is de voorvoegsel van 9 en de aan is van alkaan, d.w.z. het is een alkaanzuur met een keten van 9 koolstofatomen met allemaal enkele bindingen (en niet vertakt.) Het is eentje uit de reeks methaanzuur (mierezuur), ethaanzuur (azijnzuur), propaanzuur, butaanzuur, pentaanzuur, heptaanzuur, octaanzuur, nonaanzuur, decaanzuur, undecaanzuur, dodecaanzuur enz enz. Nonaanzuur heeft al een behoorlijk lange apolair deel met een enkele polaire kop en lost dus slecht op in water zonder oppervlakte actieve stoffen (detergenten), precies datgene dus wat als schadelijke stoffen voor bijv. insecten kan worden aangemerkt in echte Round-Up met glyfosaat (als tenminste de insect in kwestie voldoende direct met de nevel uit de spuitmond wordt besproeid.) De nonaanzuur zelf is net als glyfosaat in bedoelde hoeveelheden per oppervlak redelijk onschadelijk voor het milieu. Beide minder schadelijk in ieder geval dan azijnzuur.

Mazzelstof | 20-04-21 | 17:49

Wel G$$#verd%%^% daarom staat bij mij het onkruid nog in het groen. Zaterdag 15 euro weggespoten en ik mijzelf maar afvragen waarom niet na 24 uur resultaat. Vieze oplichters !

enkelereisretour | 20-04-21 | 07:51 | 2

Keteltje kokend water erover en Voila: je resultaat binnen 24 uur.

ET20 | 20-04-21 | 08:55

Jaaa, nu snap ik, bij Toutatis. Had ik voor €15000 het hele Museumplein preventief volgespoten met die toverdrank, gaan die drumcirkels-met-beestjes vrolijk door en verwelkten die regenbooglappen helemaal niet tot een bruine smurrie.
Waar moet het heen met de wereld als nu zelfs RoundUp je in de steek laat? *voor Oekraïne restanten Agent Orange kopen doen*

HeelStijl | 20-04-21 | 13:15

Jaren glyfosaat gebruikt. Je kunt zo juist zorgen voor méér diversiteit (doodt beestjes niet) en minder kunstmestgebruik (je kunt groenbemesters op je akker laten staan en deze bespuiten). Ten opzichte van traditioneel fosfaat-gerelateerde landbouwgif, een enorme verbetering.

Stijl_Loos | 20-04-21 | 07:32 | 7

@Speertjespunt | 20-04-21 | 10:45: Bedoel: er zit een hulpmiddel in Roundup dat voor de sterfte zou kunnen zorgen. Meestal spuit je roundup op onkruid waar geen bloemetjes op zitten en dus ook geen bijen..

Speertjespunt | 20-04-21 | 11:06

@Stijl_Loos | 20-04-21 | 09:46: Er wordt niet gericht gespoten maar volvelds. Dit in tegenstelling tot de methode die voorheen op verhardingen werdt gebruik (DOB). De techniek om op detectie te spuiten is voor handen. Ik zie voldoende geeloranje velden die maximaal voor 50% met zogenaamde groenbemester zijn bedekt, maar toch volvelds worden bespoten.

ET20 | 20-04-21 | 11:07

@Speertjespunt | 20-04-21 | 10:45: De varroa mijt is ook een factor maar ook van de WUR:
'Glyfosaat beïnvloedt de werking van bacteriën, ook symbiotische bacteriën in dieren die in de buurt van landbouwgebieden leven, zoals bijen. In de darmen van honingbijen
komen acht dominante bacteriën voor die van belang zijn
voor het verteren van voedsel en voor het verminderen van
gevoeligheid voor ziekteverwekkers. Het gen dat codeert
voor EPSPS is aanwezig in bijna alle bacteriegenomen in de
darm van bijen. Dat betekent dat de werking van die bacteriën kan worden beïnvloed door glyfosaat. Onderzoekers in
de Verenigde Staten toonden aan dat de betreffende bacteriën in aantallen afnemen in de darm van honingbijen, afhankelijk van de mate van gevoeligheid, als die bijen 5 of 10 mg
glyfosaat per liter suikersiroop toegediend kregen. Dat zijn
doseringen die in het milieu worden aangetroffen, aldus
Motta e.a. (2018). Toch leidde die afname niet tot een
toename van sterfte van jonge bijen. Dat zou ook zeer
onwaarschijnlijk zijn, want de letale dosis van glyfosaat is
meer dan 100 µg per bij. Sterfte gebeurde wel als jonge bijen
naast glyfosaat ook nog de humane ziekteverwekkende bacterie Serratia marcescens toegediend kregen. De onderzoekers menen dat glyfosaat wel eens een rol zou kunnen
spelen bij het fenomeen Colony Collapse Disorder (CCD) in
de Verenigde Staten: sterfte van honingbijen en het verdwijnen van honingbijvolken.'

ET20 | 20-04-21 | 11:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit stond naast de steenschaaf,

Don-Damsko | 20-04-21 | 07:23

"Er zit al jaren geen glyfosaat meer in de round-up, maar azijnzuur.", waardoor het spul zo ongeveer even werkzaam geworden is als een emmer water...

Tollebol | 20-04-21 | 07:12 | 2

Én nog slechter voor het milieu ook

Stijl_Loos | 20-04-21 | 07:25

Precies. Met1x een beetje glyfosaat spuiten was voldoende. Nu moet je wel 5x spuiten en het blijft maar komen.

ag-kansloos | 20-04-21 | 07:39

Plintladder? Hier noemen ze dat plintleertje. Ben op mijn 14e vanaf een klus naar de zaak gestuurd voor een plintleertje. Ik begreep de reactie van de baas niet, hij explodeerde van woede. Toch begreep ik wel dat ik zelf onnozel was. Maar dat is later reg gekom. Ik vertrouw nu niemand meer nie.

Nivelleermarionet | 20-04-21 | 03:14 | 2

Hm vreemd, meestal staat het leertje gewoon naast het rek met anti tochtpoeder.

Gottlob | 20-04-21 | 08:23

Nu is u behoorlijk nozel?

Magna_V65 | 20-04-21 | 10:21

Tjezus wat een muts!

SaintNick | 20-04-21 | 01:09

Als mensen onkruid nou gewoon mooi gaan vinden, is het probleem ook weer opgelost.

Watching the Wheels | 20-04-21 | 00:41

Hier op het boerenland wordt het echte spul nog gebruikt. Spul heeft een hele specifieke geur. Hele bodemleven en alle begroeiing gaat dood. Even los van hoe schadelijk het voor de mensheid is, dit is geen goed rentmeesterschap. Daarnaast past de natuur zich aan en zijn er inmiddels al tal van onkruidsoorten die zich aan hebben gepast en niet meer reageren op dit spul. Wat dat betreft lijkt ons glyfosfaat gebruik erg op ons antibiotica gebruik.

zeertegendradig | 19-04-21 | 23:27 | 3

Niet waar, beestjes blijven juist gewoon leven met glyfosaat. Daarom is het zo'n mooi spul.

Stijl_Loos | 20-04-21 | 07:26

Zeker, geen lekker spul, maar maakt zeker niet alles dood. Dan zouden we het niet gebruiken.

Stijl_Loos | 20-04-21 | 09:52

glyfosaat werkt top.. geen onkruid meer, geen groene aanslag, hoef me niet meer te scheren.. gewoon top spul... stelletje aanstellers.

BenDover | 19-04-21 | 23:07 | 1

Geen levende zaadcellen ook meer als je er wat te enthousiast mee bent.

Rennieflox | 19-04-21 | 23:22

U koopt Round Up bij een tuincentrum? Dan koopt u geen glyfosaat.
Overigens zou ik geen azijnzuur gebruiken waar heet water met groene zeep voldoet.

Wat mij na al die jaren verbaasd is dat het telers, boeren en particulieren toegestaan is om onkruidverdelger in grassen te gebruiken (voor je gazon), maar dat het omgekeerde grassen-in-begroeiing verdelgen niet meer mag.
De vrees dat grassen en granen hiermee plat gespoten worden is de reden van dat verbod. Een verbod dat is ingesteld nadat Monsanto via lobby beweerde dat actiegroepen dreigde om glyfosaat bestendige, genetisch gemanipuleerde mais van de akkers te spuiten.

BraadWorstLul | 19-04-21 | 22:26

Wàs er nog maar echte roundup, deze troep met dezelfde naam werkt niet.

revolte | 19-04-21 | 22:09 | 3

Inderdaad maar die was al in de jaren 80 verboden. Het rounde wel alles up ja.

Swedishchef | 19-04-21 | 22:14

Round Up met glyfosaat is niet beschikbaar voor particulieren of voor toepassing bij particulieren. Het is er wel voor grondgebonden bedrijven.

BraadWorstLul | 19-04-21 | 22:30

Straks gaat ze ons nog wijsmaken dat er cocaine in de coca cola zit, Pfff

Datgingniegoed | 19-04-21 | 22:05

Ehhh: www.allestegenongedierte.nl/roundup-o...

"
Beschrijving:

Roundup Optima is de nieuwe onkruidbestrijding met glyfosaat die voldoet aan de nieuwe regelgeving. Round Optima bestrijdt alle typen onkruid van het blad tot aan de wortel. Het is daarmee een totale onkruidbestrijder met systemische werking voor niet-verharde oppervlakken. Het middel heeft geen nawerking dus nieuwe beplanting is mogelijk na een week.

Inhoud: 300 ml, goed voor maximaal 240 vierkante meter

Werkzame stof: glyfosaat 60 g/l <-----------------------------------
"

peterdh | 19-04-21 | 21:45 | 2

Uh, dat gaat over uitsluitend gebruik door professionals In België, niet over de bouwmarkt in nl. Ouwe framert...

Bill le Koek | 19-04-21 | 22:14

@Bill le Koek | 19-04-21 | 22:14:
Ehh dat staat er niet. Het is een Nederlandse website die spullen verkoopt. In Nederland. Ook in België. Met de opmerking: "yo in België mogen spullen met glyfosfaat alleen aan professionele gebruikers worden verkocht"
In het artikel staat: "Er zit al jaren geen glyfosaat meer in de round-up, maar azijnzuur"
Het Er zit al jaren geen glyfosaat meer in de round-up, maar azijnzuur"

Dat vind ik dus nogal een bewering als ik met 1 klik in Google "roundup kopen" de eerste link aan klik en gewoon spul met glyfosfaat thuis krijg gestuurd als ik in Nederland woon.

peterdh | 20-04-21 | 10:31

Roundup genereert miljarden euro omzet, mede door de koppelverkoop met ‘Roundup Ready’-zaden. Deze gentech-zaden voor onder meer de soja- en katoenteelt werden in de jaren ’90 door Monsanto ontwikkeld, en zijn resistent tegen het landbouwgif; zo wordt onkruid gedood maar blijft het gewas intact. Sinds de introductie van deze gentech-gewassen, die met name in Amerika en Azië worden geteeld, vervijftienvoudigde (!) het wereldwijde glyfosaat-gebruik. Inmiddels gebruiken boeren elk jaar circa 825 miljoen kilo van het gif. De rechtszaken hebben geen effect gehad op de verkoop van Roundup, zo liet Bayer-ceo Werner Baumann zijn aandeelhouders onlangs weten.

guile | 19-04-21 | 21:39 | 1

Welk gif had je het liefst op katoen gehad? Hier een tabelletje om je te helpen kiezen: ipm.ucanr.edu/TOX/multitox.php?pmgnum=...
Resistentie tegen glyfosaat in bijvoorbeeld tweehuizige amarant is wel een probleem in de katoenteelt, vandaar dat ook meerdere pesticidemodaliteiten worden ingezet. Of je daar blij mee moet zijn omdat er naast het voor mens, dier, water en milieu veel veiligere glyfosaat (waarvan per m2 veel minder hoeft te worden gebruikt) ook een minder veilige, duurdere en vervuilendere pesticide moet worden ingezet is vers twee. Je zou haast willen dat je een soort katoen had dat je met hooguit één enkele veilige, algemeen werkzame, zeer effectieve en betaalbare herbicide kon bespuiten.

Mazzelstof | 20-04-21 | 06:44

Geen expert, maar Glysofaat is niet de enige boosdoener in Roundup.
GroenLinks bashen altijd leuk maar de natuur vergiftigen gewoon niet doen.

guile | 19-04-21 | 21:29 | 4

Onnozele

guile | 19-04-21 | 21:40
▼ 1 antwoord verborgen

Deze GL-mevrouw heeft volstrekt gelijk. RoundUp AC Natural bevat uitsluitend azijnzuur en dat voor € 18 per Liter. Dan zou ik ook boos worden...

nancystjago | 19-04-21 | 21:22 | 3

Dan kun je boos blijven. Want bij zo ongeveer 80% van alle spullen in de supermarkt wordt je een poot uitgedraait. Nog niet eens te spreken op 50% markup door een labeltje BIO op te plakken. Honing ook zo'n mooie. Letterlijk alle honing in Nederland komt bij 1 groothandel vandaan. Wordt daar geleverd in mooie blauwe vaten vanuit alle hoeken van de wereld. Dat wordt allemaal bij elkaar geflikkerd en dan beland het in verschillende flesjes en potjes. Eigen Merk 80ct. Bloemenhoning 1,50. Natuurlijke Honing. 2,00. Biologische Honing 3,00. Superdeluxe Geilmerk Honing van Echte Natuurlijke Bijen en Biologische Bloemen. 5,99. Allemaal van dezelfde groothandel. Biologische Honing? Bestaat niet in Nederland. Simpelweg omdat volgens de regelgeving geen enkele imker gevestigd is op een plaats ver genoeg weg gelegen van waar een boerderij is waar wel met gif gespoten wordt. Ook al komen die bijen daar niet. Want bijen hebben niets aan gras. Voor een informerende uitzending hierover: tvblik.nl/keuringsdienst-van-waarde/h...

peterdh | 19-04-21 | 21:42

Het is nog gekker. Dit bedrijf koopt Nederlandse honing tegen bodemprijzen om bij te mengen met de honing in de 'blauwe vaten'. Deze Honing,veelal uit Azië en zuid-Amerike, is zwaar verontreinigd en wordt aangelengd met Nederlandse honing om de verontreiniging onder bepaalde niveaus te krijgen. Tevens mag je het gemengde product nu Europeesche honing noemen.

Yeohan | 20-04-21 | 10:04

Mijn nickname. Dus.

MonsantoSucks | 19-04-21 | 21:18

Kauthar is geen Mekka-modepopje, Kauthar is een Medina-modepopje

win | 19-04-21 | 21:07

In Nederland moet je voor elke scheet een training, certificaat of diploma hebben, maar om in de politiek te gaan is dat niet nodig.

Piet-Kietelaar | 19-04-21 | 21:05

Zit geen Glyfosaat meer in en dan mag het van de EU.
Nou ik zou d'r nog geen slokje van willen hebben want dan kan je je kistje wel bestellen.

jufrouw theelepeltje | 19-04-21 | 21:04

Ze bedoelen het vast goed, maar wat kunnen die lui snel vreemde conclusies trekken en onlogische maatregelen verzinnen.

kloopindeslootjijook | 19-04-21 | 20:12

Zat er maar glycofaat in want dan werkte het tenminste goed. Je kunt het ook gewoon opdrinken. Niet schadelijk voor zoogdieren.

ED-209 | 19-04-21 | 19:58 | 1

Je kunt het niet opdrinken. Dat is onzin. En zeker kun je geen round-up opdrinken. Daar zit behoorlijke sterke detergenten (oppervlakte-actieve stoffen) die de slijmlaag in je mond en keel en slokdarm aantasten met alle gevolgen van dien. Het is ook niet bedoeld om op te drinken.

Mazzelstof | 19-04-21 | 21:20

En dan nog. Is glyfosaat echt zo gevaarlijk? Ik geloof der naks van.

Beste_Landgenoten | 19-04-21 | 19:49 | 7

@Mazzelstof | 19-04-21 | 21:12: dus we maken weer, conform verwachting, een duik in onzer aller domheid van de pseudowetenschap der dramschreeuwers en zorgen er weer voor dat de mensheid weer eventjes uit de bocht vliegt en zometeen, conform, regression to the mean, weer richting de middellijn vliegt. Joehee..

nobodiesunmighty | 19-04-21 | 21:31

Glycofosfaat: veroorzaakt onder andere de volgende ziektes: chlooracne, de ziekte van Hodgkin, verschillende soorten kanker in de luchtwegen, prostaatkanker, disfunctioneren van het perifere zenuwstelsel. Door het gebruik van glycofosfaat werden er duizenden kinderen met bijvoorbeeld spina bifida (open rug) en andere misvormingen aan de wervelkolom geboren [2].
Oke dit was agent orange waar monsanto als uber giffabriek beroemd mee is geworden wegens de "goede werking. Maar als je enig verstand hebt en een beetje moraal zal je nooit en te nimmer een product van monsanto gebruiken. Ook al was het geen Trump uitvinding. Dit bedrijf eigende zich ook allerlei plantenvariëteiten toe en zaden die ze gewoon gejat hadden van vooral Nederlandse veredelaars. Krankzinnig slecht bedrijf wat nooit zo groot had mogen worden.

dijkbewaker | 20-04-21 | 01:38

@dijkbewaker | 20-04-21 | 01:38: Ik weet niet wat glycofosfaat is, ik vermoed een of andere algemene term voor een verbinding tussen een suiker en een of meerdere fosfaatgroepen. Heeft net als agent orange (een mengsel van 2,4,5-trichloorfenoxyazijnzuur en 2,4-dichloorfenoxyazijnzuur) niks met glyfosaat te maken.
Ook zegt de vermeende unieke kwaadaardigheid van een bedrijf (Monsanto valt onder de paraplu van een veel groter aantal anti-GMO samenzweringstheorieën) niks over de werkzaamheid, de veiligheid of de prijs van een product. Dat is geen zaak dat beslist wordt door activisten maar door wetenschappers en gebruikers.

Mazzelstof | 20-04-21 | 06:21
▼ 4 antwoorden verborgen

Was het te veel werk om even in haar twitterdraadje te scrollen?

Haar tweet is suggestief, maar ze verwijst naar een Engels onderzoek waarin geconcludeerd wordt dat niet het glyfosaat dodelijk is, maar waarschijnlijk één van de andere bestandsdelen.

Roept dan wel twijfels op bij het eerdere verbod op glyfosaat.

SamV | 19-04-21 | 19:46

Man dat is klein bier.
Er is al lang een categorie: De boeren bezetten ons land.
Woky, woky!

geen koning | 19-04-21 | 19:44

En toch was het vroeger goed spul mits je niet te veel gebruikte. Een keer en een heel jaar geen onkruid onder je terras. Alleen niet over je gras knoeien.

Zuigen kreng ! | 19-04-21 | 19:40 | 3

Vroeger ja ,een beetje onkruid zuipt dit spul als water en groeit gestaag door.het echte spul is er nog wel hoor... maar niet voor den particulier..

bowlfabriek | 19-04-21 | 19:50

Hier op het mooie groene dorp is gelukkig nog steeds Roundup met glyfosaat te koop, is ook niet verboden! Niets werkt beter dan glyfosaat, topspul!

Hunter S. Thompson | 19-04-21 | 19:29 | 1

Tsjemig.
Ik hoop dat Depp volgende week een kanonsaluut voor u mag schieten.

geen koning | 19-04-21 | 19:41

Deugen is het nieuwe haten.

Lafayette | 19-04-21 | 19:27

Die was natuurlijk op de aanbieding voor openhaardblokken afgekomen en moest met haar geweten in het reine zie te komen.

Tjemig | 19-04-21 | 19:22 | 1

zieNNN

Tjemig | 19-04-21 | 19:25

Ben ik blij dat Kauthar weer even genoemd wordt.

Rest In Privacy | 19-04-21 | 19:20

Groenlinkse mevrouwen hebben meestal niet alleen nekhaar, het zit overal. Zou Roundup daar niet tegen helpen?

Bierum | 19-04-21 | 19:19 | 1

Sommige vrouwen dragen daarom veel doeken rond onder meer het hoofd.

Rest In Privacy | 19-04-21 | 19:21

Hier hebben we gewoon de kerosine lozingen van Schiphol boven de tuin. Geen Bayer troep meer nodig. De trillingen maken de grond open de peut doet de rest.

oplichter | 19-04-21 | 19:12 | 1

Ik heb me altijd afgevraagd hoe dat gaat als er kerosine geloosd wordt. Dacht dat dat altijd boven water gebeurde. Dat klopt dus niet?

Frits de Vriez | 19-04-21 | 23:51

De hele politiek is doordrenkt met volk dat nep studietjes heeft gedaan. Je komt daar nooit een raketgeleerde tegen, of wellicht een goede technische MBO er, ook die kunnen meer dan die domoren.

Wassila | 19-04-21 | 19:11 | 2

Raketgeleerden zijn ook niet meer wat het geweest is gezien de vele mislukte Musk lanceringen.

revolte | 19-04-21 | 22:19

En daarna doorlopen naar pad 15 voor een "schop met het voetje". Groen Links en feiten, het interesseert een lastige combi. Woke wappiness & dram-ideologie mixt nu eenmaal bijzonder lastig.

Grijskijkert | 19-04-21 | 19:03

In Duitsland hebben de Grünen ook een dramvrouwtje naar voren geschoven om Merkel op te volgen. Daar zijn ze wel wat sterkere middelen gewend als Roundup.

van Oeffelen | 19-04-21 | 19:03 | 4

Heel vroeger hadden de Duitsers nog sterkere middelen.

Rest In Privacy | 19-04-21 | 19:06

@Jezus_Boeddha | 19-04-21 | 19:06: Bayer is een klein beetje I.G. Farben..... vertel dit niet aan links... moet er weer een excuus komen vanuit de 37e generatie die zich kudt moeten voelen voor wat 37 generaties geleden is gebeurd.....

nobodiesunmighty | 19-04-21 | 19:38

@van Oeffelen | 19-04-21 | 19:04: u doet altijd net alsof u een man van de wereld bent.. vandaag Duitsland, gisteren India, daarvoor Spanje en waarschijnlijk nog meer wat ik gemist heb. Ik krijg echter de indruk dat u slechts wat kranten leest bij moes op zolder, want u zit er zo vaak net naast in mijn optiek. Is wat u hierboven beschrijft werkelijk wat u uit de situatie in Duitsland gehaald heeft? Leg uit van Oef, leg uit...

DeRechteRug | 19-04-21 | 20:35
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie hier hele weilanden oranje gespoten. Straks effe omploegen, inzaaien en de koeien er weer op. Glaasje melk, iemand ?

Der Schnitzeljäger | 19-04-21 | 19:02 | 2

Niks mis mee. Aardappel, bieten en uienland worden vooraf ook gespoten met RU. Zonder RU zal een veelvoud aan gewasbeschermingsmiddelen worden gebruikt om de onkruiddruk tegen te gaan. Denk niet dat die groene mietjes daar op zitten te wachten. Beter is natuurlijk de gehele akkerbouw af te schaffen en te leven van boterbloemen en brandnetels. En ja, ik heb hier verstand van.

NorthStar | 19-04-21 | 20:09

Glaasje Parkinson.

SIogra | 19-04-21 | 21:06

Altijd lachen om die flacons; Roundup is gewoon heeeeeeeeeeeeeeel veel water en een beetje schoonmaak azijn.
Je kan beter gewoon 5Liter schoonmaak azijn voor €1,87 bij de Hoogvliet halen, dan heb je hetzelfde effect.
net zoals HG en "schimmel verwijderaar"
Gewoon een hele goedkope plantenspuit vullen met 1/5e chloor en dan 4/5e water en dan heb je hetzelfde.

MediastadInwoner | 19-04-21 | 19:00 | 4

@Jezus_Boeddha | 19-04-21 | 19:07:
Dasty werkt niet echt lekker tegen onkruid en is een stuk duurder. Schoonmaakazijn is nog geen 2 euro per 5 liter in de supermarkt. Het werkt super tegen onkruid

Tom Aatje | 19-04-21 | 19:19

@Tom Aatje | 19-04-21 | 19:19: Zal best, maar je vergast wel de hele buurt ermee. Je kunt op een kilometer afstand al wel ruiken dat er weer iemand met azijn aan het spuiten is.

Kopieerapparaat | 19-04-21 | 20:03

Maar hoe kom ik dan aan chloor? Zo'n fles chlorix is toch iets anders? Ik betaal me blauw aan schimmelverwijderaar.....

Frits de Vriez | 19-04-21 | 23:56
▼ 1 antwoord verborgen

Die Roundup moet je uit Polen of dergelijke landen laten komen. Die ruimtup.

NLgaatnaardeklote | 19-04-21 | 19:00 | 2

Russia.
Russische glyfosaat gebruikt tegen zevenblad. Alles weg. Het duurde ook even voor er wel weer wat opkwam, maar het was geen zevenblad meer. Best spul dus, maar daar hebben ze dan ook geen GroenLinks meisjes.

Kopieerapparaat | 19-04-21 | 20:10

die hebben ze opgeorgen, een paar jaar geleden hadden ze ook een met een nederlands paspoort achter de tralies, helaas weer losgelaten.

vranac | 19-04-21 | 20:20

Het moet toch verschrikkelijk zijn om woke te zijn.

Veepert | 19-04-21 | 18:58

Als het over GroenLinkse gifmengsters gaat trouwens, wat doet Marijke Vos tegenwoordig?

smdyasc | 19-04-21 | 18:58

Wat een dom wicht: "Activism is the rent we pay for living on this planet”... Toch zou ik haar niet doen. Zelfs niet voor de ijsbeertjes...

Odin | 19-04-21 | 18:55

Halfies in de politiek, misschien moeten we er gewoon mee stoppen.

Stijlicoon | 19-04-21 | 18:52 | 1

Maar hoe breng je dat al die halfjes met stemrecht aan hun verstand?

obominotie | 19-04-21 | 18:55

Kröger. Duitse wortels? Ausradieren bitte.

Cor Netto | 19-04-21 | 18:51

Neem dan ook gelijk een pot hamerstelenvet mee als je er toch bent.

rode boseend | 19-04-21 | 18:51 | 1

U vergeet de groene bougievonken.

Schriever | 19-04-21 | 19:00

Round Up doet niets. Beter met azijn spuiten of met wortel en al uittrekken.

All_yall | 19-04-21 | 18:50 | 3

Al zie ik steeds vaker mensen de Flammenwerfer ter hand nemen. Werkt wel. Alles gegarandeerd dood.

All_yall | 19-04-21 | 18:55

50-50 schoonmaak azijn met water over dat irritante gras tussen de tegels en het is weg. Met wortel en al dus komt niet terug. Ik heb nu per jaar een bodempje schoonmaak azijn nodig voor de paar nieuw opkomende plekjes.

Der Schnitzeljäger | 19-04-21 | 19:05

@Der Schnitzeljäger | 19-04-21 | 19:05:
Pcies, werkt het beste. Al komt hier altijd alles terug. En anders komt het wel opnieuw aanwaaien. Lijkt de EU wel wat dat betreft.

All_yall | 19-04-21 | 19:19

Toen ik luizen had en ik op 1 plek in de natuur een hele berg lieveheersbeestjes zag zitten heb ik er een paar meegenomen vorig jaar en in mijn tuin bij die luis gezet. Is die luis zo weg! Maar wat kan ik doen tegen die hele kleine rotvliegjes? Iemand een idee?

En GL dame moet beter haar huiswerk doen.

Jan, Leiden | 19-04-21 | 18:49 | 7

@Skazz | 19-04-21 | 19:17:
Ja, die. Dank voor de tip, ga ik dan halen. Niet schadelijk voor bijen en hommels. Want die heb ik elk jaar volop!

Nog wat gevonden met Google: ""AALTJES H TEGEN LARVEN TAXUSKEVER EN LARVEN SNUITKEVER". Blijkbaar gewoon verkrijgbaar?

Jan, Leiden | 19-04-21 | 21:59

@Jan, Leiden | 19-04-21 | 21:59: Hoop dat je dit nog ziet: "pokon plantkuur bladinsecten", eerste hit op google. Goudgele capsules in doordrukstrip. Wel even goed kijken waar je bestelt, bij de ene webwinkel zijn ze drie keer zo duur als bij de andere.
De beestjes in kwestie zijn varenrouwmuggen, overigens.

Skazz | 20-04-21 | 08:09

@Jan, Leiden | 19-04-21 | 21:59: Oh, en die aaltjes heb ik geprobeerd, maar die kosten een vermogen, en het resultaat valt tegen. Bovendien zit m'n tuin tussen het gemeentegroen, wat ik natuurlijk niet allemaal op mijn kosten ga behandelen.
Ik hoopte meer op iets dodelijkers.

Skazz | 20-04-21 | 08:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Je zou verwachten dat ze zo'n linkse gifslang wel iets van vergif weet..

Croisantneuf | 19-04-21 | 18:48

Haha. Dank.

hoejeheette | 19-04-21 | 19:56

Nou ik heb nieuws. De round up van nu is gewoon een sopje vergeleken met vroeger. Mijn opa zei altijd wel binnen de heg blijven anders hebben we problemen.

flesje | 19-04-21 | 18:48

Alle onkruid verdelgers zijn tegenwoordig bio en groen en weetikwat, daarom werken ze ook niet meer.

Captain Pervert | 19-04-21 | 18:46

Nou ja. Het is lijkt me gewoon gif voor mensen die te lui zijn om onkruid te wieden.

Dat is niet zo moeilijk trouwens hoor. Je kan zelfs kindslaafjes (je kinderen) inzetten om onkruid te wieden. Minder giftig, leuker en veiliger voor de kinderen.

Dus ja. Ik ben het niet vaak eens met dit soort mensen maar ze heeft toch gewoon gelijk?

Theodorus.Goldbach | 19-04-21 | 18:46

Glyfosaat is de meest specifieke en veilige onkruidverdelgers ooit ontwikkeld. De agressieve aanpak van Monsanto was slecht, maar het spul zelf niet. Gesneuveld door dom links.

DaisyC | 19-04-21 | 18:45

Gif is sowieso fout. Glyfosaat of niet. Of dachten jullie dat gif het verschil ziet tussen een luis en een bij? Gif gebruiken in je tuin is typisch voor burgerlullen met een tegeltuin en dan 1 bloembak. Zondag met de hogedruk alles schoonspuiten. Daarna de tuinstofzuiger er overheen. En oh oh: een slak. Gif! Een stel luizen. Gif!
Ga dan op een flat wonen, kneus.

Hommel | 19-04-21 | 18:43 | 2

Best grappig als je jezelf Hommel noemt en over bijen begint. Maar je hebt wel gelijk.

Onze bijen en ook vlinder- en mierenstand is niet best. Lijkt maar gewoon onzin.

Is het niet. Dat is echt een gigantisch probleem voor ons.

Theodorus.Goldbach | 19-04-21 | 18:48

Je gebruikt geen glyfosaat tegen luizen of tegen bijen. Want dat werkt niet. Glyfosaat blokkeert een metabolische keten dat alleen in planten, sommige bacteriën en sommige schimmels voorkomt. Round-up is een herbicide. Als je luizen, insecten of arthropoden wilt bestrijden gebruik je een pesticide. Bijvoorbeeld eentje die gebaseerd is op nicotinoides, of carbamides of als je avontuurlijker bent aangelegd schimmels.
Voor je tuintje is dat allemaal niet zo gewichtig, voor landbouw op grote schaal en voedselveiligheid is het dat wel.

Mazzelstof | 19-04-21 | 19:10

Ga eens wat doen aan halal slachten, dat is zoogdieren bij vol bewustzijn de keel en luchtpijp doorsnijden tot ze na minuten in doodsangst spartelen eindelijk doodgaan, omdat anders allah of Jahweh dan een dipje krijgt.
Nee natuurlijk, deze eeuwenoude cultuur hoort zo in 2021 in Nederland.
Zelfs onschuldige dieren hebben te lijden onder godsdienstwaanzin.
In feite zou godsdienstwaanzin alleen maar invloed mogen hebben op de desbetreffende godsdienstwaanzinnigen, en geen invloed op wat voor manier dan ook op mensen die niet die speciale gedachtekronkel hebben.

Wodan en Zeus en Isis en Mars en Venus zijn ook aan de kant gezet, en de wereld draait nog gewoon door.
Het lijkt wel of het slechts een door mensen verzonnen narratief was, heel gek.

King of the Oneliner | 19-04-21 | 18:42 | 5

Lucretius zei al: tantum religio potuit suadere malorum.

Rest In Privacy | 19-04-21 | 19:13

onschuldige dieren..... zijn er ook schuldige dieren?

nobodiesunmighty | 19-04-21 | 19:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Is het jullie wel eens opgevallen dat Kaag en Klaver de partijen van de Wettelijke verboden zijn? Steeds meer wordt er verboden. Tienduizenden Wetten. De ministeries kunnen het niet meer aan evenals de uitvoerende Machten. Terwijl we allang het punt gepasseerd zijn dat ze beter bij wet kunnen regelen wat nog wel mag want dan ben je met 10 Wetten klaar.!

Godderwrake | 19-04-21 | 18:40 | 1

Een samenleving kan alleen bestaan met regels.

Dat was tienduizenden jaren geleden zo en nu nog steeds.

Het hypocriete is dat de meeste mensen zich niet eens aan 10 wetten houden.

Weet je nog welke die zijn voor moslims/joden/christenen?

Theodorus.Goldbach | 19-04-21 | 18:52

De meeste glyfosaathoudende middelen worden einde dit jaar of ergens dit jaar uitgefaseerd. Je zal ze her en der nog in de winkels vinden , die mogen in sommige gevallen de restvoorraad nog verkopen. Persoonlijk zeg ik als je een tuin heb, ga gewoon onkruid krabben of branden, en houd het bij. Kost niet eens zoveel tijd op die manier. Of ros je tegels er uit en leg gras aan, 1x de week maaien en klaar.

Verpulfert | 19-04-21 | 18:38 | 3

Kdoe een plusje, gewoon, omdat het leven soms simpel mag zijn.

Dr. Blechtrummel | 19-04-21 | 18:51

Klopt, ik wil die rommel ook niet in mn tuin, gaat na jaren gebruik toch ophopen in de bodem. Laatste jaren gebruik ik een grote vlammenwerper voor het onkruid op de oprit. Draagbaar LPG tankje die je voor een habbekrats vult bij een benzinestation, en branden maar. Ziet er twee dagen uit als Vietnam na een napalm bombardement, maar na een regenbuitje is alles weer fris.

ThePozz | 19-04-21 | 18:52

@Verpulfert
ja maar volgens RTL en SBS mag ik alleen nog maar een tegeltuin hebben met kekke kaarsen, lounge riet en rotan stoelen en banken terwijl D66 juist weer geen tegeltuin wil.
Moeilijk, moeilijk.
Ghehehe.

Basil Fawlty | 19-04-21 | 19:52

Keukentrapjes in pad 12 zijn gevaarlijker.

Wim Venijn | 19-04-21 | 18:38
-weggejorist-
PradoPerez | 19-04-21 | 18:36

Ik heb de hele tuin geëgaliseerd met rotorbladen van windmolens waarvan de subsidie op was. Geen onkruid meer gezien.

johoost | 19-04-21 | 18:36 | 1

Vroeger deden ze dat met zinkslak, kon je in budel gratis gaan halen, ideale puinverharding waar nooit meer onkruid op kwam.

brie-de-penis | 19-04-21 | 18:57

Liever kailfaat dan glyfosaat?

ZOMG | 19-04-21 | 18:36

De plintenladders zijn in de aanbieding trouwens.
En ze zijn super CO2-neutraal.
Zou er echt even naar gaan vragen, Suzanne.

kloopindeslootjijook | 19-04-21 | 18:34 | 2

Misschien kan ze voor mij dan een kilootje boorgaten meenemen. Scheelt mij weer een autorit naar de bouwmarkt dus goed voor het milieu. Daar zal ze wel een natte slip van krijgen.

TheGreatMachine | 19-04-21 | 18:43

@TheGreatMachine | 19-04-21 | 18:43:
Alleen jammer dat ze die dingen zo moeilijk vindbaar maken. Zelfs het personeel moet het even nakijken soms.

kloopindeslootjijook | 19-04-21 | 20:10

Het is halal mevrouwtje, u kunt het gewoon drinken.

BrutusBosch | 19-04-21 | 18:33

Je kunt niet waakzaam genoeg zijn wat betreft glyfosaat. Dat er dan een keer iemand uitglijdt kun je niet kwalijk nemen.

SergeantPierlala | 19-04-21 | 18:32

Ach gut, GL.
Goed analyseren waar ze mee te maken hebben blijft moeilijk voor ze.

kloopindeslootjijook | 19-04-21 | 18:32

odepopje Kuthaar is geen tuincentrum. En o ja, dat GL: Uprounden die klup !

Pieterman | 19-04-21 | 18:32

Roundup heeft gewoon een negatief image. Ze moeten gewoon de naam veranderen. Naar Halsema(ge)zeik. "Spuit Halsema(ge)zeik over al uw onkruid"

Osdorpertje | 19-04-21 | 18:32

Nee Pritt, de azijnzuur zit in "Roundup AC". Dat is een ander product.

ZOMG | 19-04-21 | 18:25 | 2

Oh wacht, ik heb even ingezoomd op de foto en de bovenste plank met "Roundup PA" is blijkbaar ook zonder glyfosaat. Excuses Pritt!

ZOMG | 19-04-21 | 18:32

Inderdaad de afgebeelde rij flacons en flessen op de bovenste rij zijn van de kwaliteit PA maar dan nog zijn ze ook glyfosfaat vrij met hun Phosforic acid.. en die daaronder met AC acetic concentrate worden in de markt gezet als biologisch.

Smoelensmid | 19-04-21 | 18:42

Ben trouwens benieuwd wat de dierenpartij vindt van de lijmplanken die je, als je een adresje hebt, nog steeds kan bestellen. Gadverdamme wat een vreselijke dingen. Maar verdomd effectief.

Leptob | 19-04-21 | 18:25

Lijkt me niet een hele rare vergissing. Wat wel raar is dat je het schadelijke bestanddeel eruit haalt en het vervolgens nog wel de belastende naam round-up laat dragen. De naam doet me altijd aan dit filmpje denken (weet niet of het fake is): m.youtube.com/watch?v=QWM_PgnoAtA

BobDobalina | 19-04-21 | 18:25

Ze moest er uit, want ze had geen snorhaar, alleen nekhaar.

Johnnie Hansome | 19-04-21 | 18:25

Karwei is geen tuincentrum. Kut!

Palms | 19-04-21 | 18:23 | 1

Nog erger inderdaad, dat een zogenaamd groen persoon het verschil tussen de bouwmarkt en een tuincentrum niet kent! Te grappig!

Het brein erachter | 19-04-21 | 19:24

Revicidisten van D666 in pad 9 vak 4 loop ik ook overal tegen het lijf! Bah

Frans_van_Arkel | 19-04-21 | 18:22 | 1

recidivism he, zit op een terras in de zon met mij.

Frans_van_Arkel | 19-04-21 | 18:24

Joh, schoonmaakazijn doet het prima in de tuin, kost bijna niets.

Zwezerik | 19-04-21 | 18:22 | 4

Schoonmaak azijn in de tuin is troep, kan nog beter glyfosaat op spuiten, beter voor het milieu,

Verpulfert | 19-04-21 | 18:34

@Crusher | 19-04-21 | 18:32: Ik dacht dat u een geintje maakte. Dit gebruik ik al jaren naar volle tevredenheid.

de Voorzittert | 19-04-21 | 18:45
▼ 1 antwoord verborgen

Het zijn inderdaad schandalige prijzen voor een flesje azijn!

nieuwe_Deen | 19-04-21 | 18:20

Vertellen wat anderen wel, en vooral, niet mogen. GroenLinks is er groot mee geworden.

Panos88 | 19-04-21 | 18:20 | 1

En gelukkig weer gedecimeerd, toen stemmers meer moesten gaan betalen.

Pieterman | 19-04-21 | 18:41

Misschien kan ze idd ff een plintenladder gaan halen

Diederik_Ezel | 19-04-21 | 18:20

Het is nog wel gewoon te koop www.duenger-shop.de/Pflanzenschutz/Un... met Glyphosat. Maar niet in Nederland misschien. Maar ja het aardgas is ook alleen in Nederland giftig, in de rest van Europa schijnt het schoon te zijn.

jan huppeldepup | 19-04-21 | 18:18 | 1

gewoon nog toegestaan voor tuin, akkerbouw, spoorwegen en vliegvelden.

AlexanderVissers | 19-04-21 | 18:22

Gebruik een round-up gelstift als deodorant.
Gaat echt prima zonder irritante bijgeurtjes.

De verwarde man | 19-04-21 | 18:18

Gewoon onverdund schoonmaakazijn. Wég is ‘t onkruid.

Ceristimo | 19-04-21 | 18:17 | 3

Ik laat mijn schoonmoeder een rondje lopen op de tegels. Weg onkruid.

Portnoy | 19-04-21 | 18:18

Tegels in je tuin? Foei!

Lorejas | 19-04-21 | 18:20

50% verdunnen met water doet het ook prima.

Der Schnitzeljäger | 19-04-21 | 19:15

Echte Round Up kon je nog recent in België halen, helaas wordt dit steeds moeilijker. Jammer.

RandomAct | 19-04-21 | 18:17

Twitter is wel echt gewoon een oeverloze put aan meningendrek hè? Nutteloze mensen met een mening - het zou verboden moeten worden.

de Voorzittert | 19-04-21 | 18:16 | 2

Ja, ze zouden een voorbeeld moeten nemen aan ons reaguurders.

obominotie | 19-04-21 | 18:17

Onuitputtelijke put met meningen (Twitter dan, "wij" niet).

Lorejas | 19-04-21 | 18:19
-weggejorist-
Kdoemaarwat | 19-04-21 | 18:16

Pad 13 voor vaten Agent Orange, werkt ook goed.

KlaagGraag | 19-04-21 | 18:15

Een upskirt van iemand van Groenlinks. Bleergghh. Hooguit een downblouse van die blonde. Puur natuur en dan wel van Groenlinks. Hoe dan? Politiek en hoe je er als normaal mens wel te dom voor bent.

Volstrekt OT: ik heb een verliefd duivenkoppeltje op de balustrade van mijn balkon. Een grijs mannetje met een prachtige nekkleuring en een nagenoeg wit vrouwtje met wat bruine accenten. Dit is geen hyperbool. En ze genoten toch van het lentezonnetje! Weer eens wat anders dan Bas en Charlotte.

Hetkanverkeren | 19-04-21 | 18:15 | 1

Duif met sinaasappel, knoflook, basilicum. Goede vangst! Barre tijden...

Acar_ketimun | 19-04-21 | 19:04

Suus heeft wel een punt; die meuk wil je niet teveel de grond in pompen.

Dr. Blechtrummel | 19-04-21 | 18:14 | 1

Windmolens ook niet.

Lorejas | 19-04-21 | 18:23

Zeg Suus , ik zag vorige week nog condooms liggen bij een drogisterij . Stel je voor dat die in een oceaan terecht komen .

Koning BongoBongo | 19-04-21 | 18:14

Tsja, als je zetel vlak voor je neus wordt weggekaapt door Ali Chemicali kan je rare dingen gaan doen.

Egerius | 19-04-21 | 18:13

Een gl muts die uit der nek kletst. Das hetzelfde als zeggen dat er alcohol in bier zit. Een open deur intrappen.

Zatkniss | 19-04-21 | 18:12

Domme zweefteef.

Ruimedenker | 19-04-21 | 18:11

Wetenschap en feiten zijn niet aan GroenLinks besteed, ook daarmee een hele gevaarlijke partij, maar Rutte heeft ze nodig om straks te kunnen regeren.

smdyasc | 19-04-21 | 18:09

De Groenen wilden een verbod op DDT: Duizenden malariadoden.
De Groenen wilden een verbod op genteelt: Honger in Afrika.
De Groenen wilden een verbod op kernenergie: Energie uit steenkolen incluis bruine lucht.
De les: Als de Groenen iets willen verbieden, dan zal er ergens iemand dood gaan, honger lijden of in de prut komen. Klimaat en milieu schieten er iig geen bal mee op.

Zeddegeizot | 19-04-21 | 18:07 | 3

Bedankt voor de info, moet ik dus de volgende keer gewoon groen aankruisen.

jan huppeldepup | 19-04-21 | 18:21

Is wel een punt. Als die waanzinnige oorlog tegen glyfosaat verder succes heeft met steeds meer verboden is het gevolg daarvan ten eerste de toepassing van duurdere, minder effectieve en minder veilige, inclusief daadwerkelijk carcinogene herbiciden. Duurdere en minder effectieve herbiciden drijven de voedselprijzen op. Dat betekent honger in armere delen van de wereld en verminderde toegang tot vers voedsel voor lagere inkomens ook in de welvarendste delen van de planeet.
Je kunt een ander verhaal ophangen voor tuinpaadjes en strak houden van perkjes of gazonrandjes door mensen die niet weten hoe het überhaupt werkt en daarom begrijpelijkerwijs denken dat genoeg is goed, dus meer is beter. Maar veralgemeniseren naar gebruik in de landbouw is waanzin en uiteindelijk welbeschouwd uiteindelijk moorddadig.

Mazzelstof | 19-04-21 | 18:57

@jan huppeldepup | 19-04-21 | 18:21: Ik pijnig mijn hersens, maar tevergeefs. Waarom zo een domme tegel?

Zeddegeizot | 19-04-21 | 22:26

In datzelfde gangpad staat ook de biologische okselhaarverwijderaar.

Wil1971 | 19-04-21 | 18:06

Roundup. Goed spul, man. Vorige week nog gebruikt.
Enne... die GroenLinksmevrouw moet niet zeuren. Ga eens lekker schoffelen of zo.

Amsterdamsko | 19-04-21 | 18:05 | 1

Ee groenlinkser is er om te zeuren. Ze kunnen niet(s) anders. Alles is bah! niets is oké.

langzullenweleven | 19-04-21 | 18:07

Heb wel eens gehoord dat er ook nog Roundup bestaat die verstopt staat onder de toonbank.

Leptob | 19-04-21 | 18:05 | 1

Ja heb ik ook gehoord..... Suus graag oppikken deze tip !

Koning BongoBongo | 19-04-21 | 18:10

Terwijl die rommel gewoon door onze tuinders vrolijk over gewas grond wordt gespoten om het klaar te maken voor gebruik. Liters van dat spul om alles dood te laten gaan komen in het slootwater en de gewassen. Maar ja, dan gaat het ineens om geld hè?

Rechtsdraaiend | 19-04-21 | 18:04 | 6

@Sinterbikske | 19-04-21 | 18:07: Round-up, d.w.z. de originele die ook echt werkt, met glyfosaat dus, heeft geen effect op insecten. De zeep om het waslaagje op te lossen om het glyfosaat door de plant opgenomen te krijgen is een ander verhaal. Dat stelt effectief het water in de aerosol in staat om het ademhalingsapparaat van insecten te blokkeren. Moet je de spuitmond echter wel direct op de insect richten anders werkt het niet. Er zijn betere methoden.

Mazzelstof | 19-04-21 | 18:27

Mijn schoonvader was zo’n tuinder. Die spoot eerste het land dood met een extra geconcentreerde versie. Als dan het onkruid weg was, water eroverheen en direct plantjes de grond in. Dat in de sloot hoge concentraties gif werden gebonden snapt hij nog steeds niet. En als er mensen ziek zijn geworden doordat sla of andere groenten die rommel weer opnamen, tsja... wel lekker verdiend pik.

Rechtsdraaiend | 19-04-21 | 21:15

Jij bent zeker zo’n tuinder die alleen om z’n omzet geeft?

Rechtsdraaiend | 19-04-21 | 21:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Jawel, maar als je nergens meer tegen bent horen ze je niet en sta je helemaal onder aan de lijst dadelijk. Je moet wel je punt blijven maken

Mark van Leeuwen | 19-04-21 | 18:04

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl