Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vol is vol. Trouw-lezer klaagt over vreemde luchtjes in portiek receptenpagina

Alle rare kruiden terug naar hun eigen land

Nou dit weer. Wij dachten eigenlijk dat alle racisten (m/v), xenofoben (hij/haar/hun) en/of nazi's (die/der/das) hun vertrouwen in de meen striem meediaas al lang hadden opgezegd, maar ze blijken gewoon toegewijde ingezondenbrievenstuurders van Dagblad Trouw (opzoeken wat die in de oorlog deden, red.) te zijn. Het is maar te hopen dat ze op de redactie van Trouw de Trouw niet lezen, want anders krijgen we een serie van zeventien essays van Stevo Akkerman die op zoek gaat naar de Ziel van de receptenpaginalezer, drie afleveringen van het Theologisch Elftal over de vraag of je je racistische buurman in Drachten wel of niet moet aangeven bij de politie, acht getuigenissen van Babah Tarawally die een keer in het vliegtuig naast een Fries zat die al zijn pindarotsjes heeft afgepakt, zes weken te laat een gedragen hoofdredactioneel commentaar over dat kruiden uit andere landen onze keuken kunnen verrijken, kijk maar naar nootmuskaat, en vier columns van Sylvain Ephimenco die vurig de stelling verdedigt dat hondashipoeder niet te vreten is en dat zijn Franse oma ook al geen hondashipoeder lustte en dat je tegenwoordig niet eens meer mag zeggen dat je hondashipoeder vies vindt. Enfin. Gaat allemaal om deze brief dus, die blijkbaar begin december al in de krant stond:

Reaguursels

Inloggen

Andouilette, worst van varkensdarmen en -maag, dat is pas smerig. Ooit opgedist gekregen in Bretagne, maar je schijnt lokale varianten te hebben.

Cassandra | 28-12-20 | 20:04

Nou hier in Langedijk gewoon een stamppotje zuurkool met spekjes en worst. Menu dinsdag :Denk worteltjes met piepers en een bal Klein toetje toe. Het is wat je er zelf van maakt.

flesje | 28-12-20 | 17:23

Waar ik me meer aan erger dan aan al die exotische ingrediënten is dat vlees bijna compleet uitgebannen lijkt. Minstens driekwart van de recepten in tijdschriften of in koorprogramma's op TV is vegetarisch of zelfs veganistisch.
Call me oldfashioned, maar bij een etentje hoort voor mij een goed stuk vlees en een even goed glas wijn. Allebei zaken die uit de politiek-correcte canon verdwenen zijn. Des te meer reden om er van te genieten.

Leipniz | 28-12-20 | 16:34 | 1

Vegetarisch eten is toch wel lekker hoor, langs een stuk vlees dan. Doe ik elke dag, maar ik houd me dan niet bezig met kookrubrieken in de krant. Ik heb vroeger een brood/banket/koken en slagerij opleiding gehaden kan daar nog steeds goed mee uit de voeten. Ik ben wel blij dat ik redelijk wat vegetariers in mijn vriendenkring heb zodat ik met nog een aantal vrienden hun afval op kan eten. Daar heeft niemand in mijn omgeving een probleem mee, buiten die ene zure veganist die overal een hekel aan heeft.

brie-de-penis | 28-12-20 | 16:49

Dat is het eninge, werkelijk ook het enige voordeel van de multicultureel samenleving. Importgerechten, te beginnen met de Chinees-Indische rijsttafel.
Cubaanse rum, Duits bier, Belse Trappist, Grappa, een Bordeauxje of Rioja, stoere Japanse Sake, Russische Vodka, Parbo Bier is ook allemaal prima. Alleen de Islamitische landen hebben ons zelfs geen lekker drankje of Schnitzeltje gebracht. Zelfs de dames daar zijn niet bekoorlijk.

Ray Skak | 28-12-20 | 16:08 | 2

De dames zijn niet bekoorlijk? Wat een waanzin. Ik ken Marokkaanse en Turkse vrouwen die zo oogverblindend mooi zijn dat iedere ruimte die ze binnenstappen stil wordt. En de allermooiste vrouw die ik in levende lijve hebt ontmoet was een Afghaanse dame, die een doodnormaal leven leidt hier in Nederland maar uitziet alsof ze zó uit 1001 nacht is gestapt. Echt bizar knap. Ik ben niet vaak sprakeloos, maar toen... Goed, smaken verschillen. Maar alle Islamitische vrouwen afdoen alsof het kromme Fatima’s met een behaarde bovenlip zijn is niet terecht.

Magna Carta | 28-12-20 | 16:58

Ik kan ook shoarma missen als kiespijn, zoveel ander en beter vlees te krijgen.

timmey | 28-12-20 | 18:16

Over koken gesproken en als je wat zoekt om je te bescheuren van het lachen: JijBuis, Martin Blöte - Eurokok.
Gehaktbal Kiekeboe:
"Ik heb wel vuile nagels, maar die worden vanzelf schoon in het gehakt"

aflaatverkoper | 28-12-20 | 15:13 | 3

Oeps, verkeerde topic.

aflaatverkoper | 28-12-20 | 15:25

@Graaf_van_Hogendorp | 28-12-20 | 15:26:
Twee topics over voedsel en niet kunnen multitasken zoals vrouwen dat kunnen hadden mij in verwarring gebracht.
De exotische smaak zat er bij Martin inderdaad altijd wel in. Ontzettend genoten van die gast.

aflaatverkoper | 28-12-20 | 15:47
-weggejorist-
Flame | 28-12-20 | 14:46 | 1

Bij al dat soort recepten gaat het om de 'beleving', nauwelijks meer om de voedingswaarde ervan. Leuk, maar na afloop wel aanvullen met een hok vol schapen en een kerk vol rapen voor de goede nachtrust.

plamoen | 28-12-20 | 14:37

Schuld van Trump, Thierry, Wilders en Pim

Boze massa | 28-12-20 | 14:23

Typisch gerechten voor de would-be elite. Of moet ik zeggen: "tokkie-elite"? Je moet toch wat, als je wilt opvallen? Of het lekker smaakt is dan vers twee.....

L.E. Raar | 28-12-20 | 14:13

Edelgistvlokken zijn heerlijk op een plakje leverworst.

happen_maar | 28-12-20 | 14:03

chicorei koffie met gestoofde tulpebollen. En voordat de aardappelen en tomaten werden geintroduceerd pap veel pap van havermoutmeel als stapelvoedsel

HetOorAakel | 28-12-20 | 13:48

Eigen eten eerst.

JdV030 | 28-12-20 | 13:44

Ach ja, de saaiheid van de Hollandse pot versus de rijkdom van de exotische keukens. Altijd het eerste voorbeeld waar mensen die de verrijking van de multicultuur bezingen mee komen. En laten we eerlijk zijn: het is ook prettig dat je naast boerenkool ook nog voor couscous of roti kan kiezen. Als het daar nou bij bleef...

Tashtego | 28-12-20 | 13:43 | 1
-weggejorist-
Flame | 28-12-20 | 14:48

Ja dat is echt stom al dat buitenlandse gedoe. Mijn Tamagotchi is helemaal wok gegaan en vreet alleen nog maar groene stroom. Ik heb hem mooi aan een laadpaal vast gebonden en ben weg gefietst. Zal hem leren een beetje de groene pixel uithangen. Weet je wie ook iets had met groene pixels?.

Sarcastica | 28-12-20 | 13:40 | 1

Ja geenstijl

SinisterNL | 28-12-20 | 14:34

De teloorgang rond 1900 van de goede Nederlandse burgerkeuken onder aanvoering van de Huishoudscholen is inderdaad een grof schandaal. Het niveau van wat er over het algemeen in de Vlaamse vodjes over voeding schrijft/verschijnt, is dat nog veel meer. Dat doen onze zuiderburen uiteraard met opzet.

Wat de verkrijgbaarheid van exotische ingrediënten betreft, er is tenminste één supermarktketen in Nederland die zich specialiseert in verre ingrediënten en zulks. Dat is hier geen adverteerder, dus geen link, maar beslist de moeite van het omrijden waard. De mooiste erfenis van ons koloniale verleden, open staan voor culinaire invloeden van buiten af. Bedenk maar een keuken zonder peper. Of geen koffie! Zelfs de aardappel komt uit Zuid-Amerika.

Wat ik wel vind, de terreur van de Unilevers van deze wereld met hun marktpositie. En dat deze regering de BTW op verse groente en overige levensmiddelen rustig verhoogd van 6 naar 9%. Zelfs op prinsessenboontjes uit Kenia.

Terzijde: een huiveringwekkende leestip www.vn.nl/universiteit-wageningen-bed...

Rest In Privacy | 28-12-20 | 13:35

Ja lekker, sperziebonen, bloemkool, spruitjes, spinazie of asperges. Met nootmuskaat uit Java, dankzij onze eigen VOC!

W_F | 28-12-20 | 13:27

Op tweede kerstdag roti gegeten. Wij zijn om.
Vervang al die McDonalds vestigingen met dat flauwe convectie-voer maar door Surinaamse roti-afhaal.

kloopindeslootjijook | 28-12-20 | 13:17 | 2

Ik stem vóór!

Wijze uit het Oosten | 28-12-20 | 13:30

Met nadruk op afhaal hé! Een echte roti vraagt toch Surinaamse rotine in het maken.

enfant_terrible | 28-12-20 | 13:52

via The DutchTable kom je ouderwetse recepten op het spoor
wat te denken, bijv. van knien in het zoer ? yammie!

mainman | 28-12-20 | 13:13

Nou ja dat vleeschloos gepruttel dat vooral op vlees moet lijken hoef ik ook niet. Voor de rest geloof ik dat de algemene Hollandse (stamp)pot met veel doodgekookte groenten en vooral veel aardappelen niet echt hoge ogen kookt op het gebied van smaak. Dat mensen sinds WOII liever naar de chinees-indonees, italiaan, tex-mex, indier, joegoslaaf of griek gaan vind ik ook dan ook niet echt vreemd. Dat receptenrubrieken zich daar op richten, OK. En al die idiote liflafjes ..., stuur dan zelf echte recepten in.

bergsbeklimmer | 28-12-20 | 13:11

Mogen we nu niet meer naar de Chinees en naar de Italiaan? En naar de Griek en de Indiër? Ook saai.

kloopindeslootjijook | 28-12-20 | 13:10 | 1

Je draait de zaken om.

Het punt is dat de Chinees, de Italiaan, de Griek en de Indiër ook echt het enige is waar je nog naar toe kan.

Waar ik woon (stad) zijn er in 5 km omtrek 0.0 Nederlandse restaurants te bekennen.

gaffelbaard | 28-12-20 | 13:30

Vreemde luchtjes? Ben blij dat ik niet in zo’n portiekwoning woon maar in een vrijstaand huis. Zolang de buren niet zelf hákarl gaan maken zal het hier wel meevallen.

matatwork | 28-12-20 | 13:09 | 3

Het is best wel moeilijk om hier Groenlandse haai te krijgen.

Alco-de-Holist | 28-12-20 | 13:22

"Hákarl staat bij slechts weinig restaurants in IJsland op de kaart, waarschijnlijk om de gasten niet weg te jagen." Van de wiki dus!

Hendrik Zeevaarder | 28-12-20 | 13:25

@Hendrik Zeevaarder | 28-12-20 | 13:25: Elders las ik: " Hákarl is een vrij prijzige delicatesse. Het is een gerecht dat je moet leren eten, als je dat zou willen. De 'flavours' ervan zijn echter weerzinwekkend. Het heeft het aroma van rottend kadaver, kattenpis en ammoniak. De smaak is draaglijker, maar lijkt nog altijd op die van vieze stinkkaas. Vaak wordt hákarl in zeer kleine porties opgediend. Bijvoorbeeld met een (IJslands) vlaggetje erin. Zelfs dan is het een gerecht dat alleen met neergetrokken mondhoeken wenend gegeten kan worden. Veel IJslanders zien het echter als een delicatesse en eten het met een glaasje brennivín erbij, om zo te tonen dat zij echte mannen zijn. De smaak is wellicht enigszins bekend onder mensen die in Noorwegen lutefisk hebben gegeten. Overigens bestaan er meerdere soorten kæstur hákarl. glerhákarl (glazige haai) is bijvoorbeeld afkomstig van de buik van de haai, terwijl de skyrhákarl afkomstig is van de huid elders op de haai. Hoewel de glerhákarl qua smaak smeriger is dan de skyrhákarl, is het voor beginners toch beter om daarmee te beginnen, omdat alleen al de textuur van skyrhákarl veel mensen doet kokhalzen. Behalve gefermenteerde haai worden er in IJsland ook rajidae (een soort roggen) gegeten die op soortgelijke manier worden klaargemaakt voor consumptie. Dit gerecht wordt kæst skata genoemd en is evenmin te eten."

The_iron_boar | 28-12-20 | 14:09

Maar weer eens een vergelijk: pak die 80.000 meevreters/uitvreters/geluksvreters die per jaar binnen komen. Ga je die ieder jaar in 1 stad proppen?? Nee die integreer je tussen het plebs in. Dus de kans dat zo’n uitvreter bij je in het portiek komt te wonen is groot....... erg groot na verloop van tijd. Ik heb er al 3 op het rijtje wonen.......
Hatsjiekiedeeeee,ei met nopjes

LoewiekedeVos | 28-12-20 | 13:06

Trouw heeft allang de boerkoolstampot en alles wat daar mee samenhangt in de ban gedaan. Ik heb die krant 2 jaar geleden na 35 jaar opgezegd. Zo onvoorstelbaar eenzijdig.

Willem53 | 28-12-20 | 13:03 | 4

Best wel lekker stamppot maar heb je daar nou echt een receptenboek voor nodig? Is toch vooral een basis van aardappels en wat je verder aan groente, vlees enzovoorts in de koelkast hebt liggen en met het standaard afkruiden wordt het vanzelf wel lekker.

Graaisnaaiert | 28-12-20 | 13:25

@Graaisnaaiert | 28-12-20 | 13:25:
Ja, daar is een receptenboek voor nodig. Wie denkt dat de Nederlandse keuken alleen maar stamppot is, heeft toch flink wat culinaire opvoeding gemist. Zonde, want het is lekker.

gaffelbaard | 28-12-20 | 13:34

Toevallig heb ik Trouw ook twee jaar geleden vaarwel gezegd. Niet vanwege de kookrubriek, maar vanwege de toenemende walm van politieke correctheid die uit het blaadje opsteeg. Altijd gezever over "witte mensen" die "inherent racistisch" zouden zijn. Op een gegeven moment dacht ik: Nou, ik ben dus een racist. Ik zal Trouw verder maar de schande van een racistische abonnee besparen. Nooit spijt van gehad trouwens.

MAD1950 | 28-12-20 | 14:05
▼ 1 antwoord verborgen

Ingezonden brieven worden door de meeste redacties slechts gebruikt om de eigen moraal leuk te omlijsten. "Kijk, dit is onze lezer, hier doen we het voor" moet je dan tussen de regels door lezen. "Kijk, deze lezer bewijst met zijn prijzen dat wij goed werk hebben verricht" naast "kijk, deze lezer bewijst met zijn misprijzen dat we als opvoeders nog véél werk te doen hebben".

Schoorsteenveger | 28-12-20 | 13:02

Kippenlevertjes met spek en ui hmmmm
Recept van oma

laurentius | 28-12-20 | 13:02

Opzoeken wat die in de oorlog deden, red:

Trouw was in de oorlog een landelijke illegale krant. In begin 1943 te Amsterdam opgericht door Oranjegezinde orthodox-protestantse verzetsmensen. Honderden medewerkers zijn door de Duitsers opgepakt en gedood. Aan het eind van de oorlog bedroeg de oplage meer dan 250.000. Ter vergelijking: in 2019 telde Powned 30.000 leden.
nl.wikipedia.org/wiki/Trouw_(krant)
www.trouw.nl/nieuws/powned-baas-domin...

Jan de Vries | 28-12-20 | 13:02 | 2

Lekker ingekopt pik.

Rohin | 28-12-20 | 13:18

Mijn opa was betrokken bij de oprichting van Trouw. Uit respect voor hem hadden mijn ouders een abonnement op die krant. Toen mijn opa halverwege de jaren negentig eens op bezoek kwam en de dikke stapel kranten in de krantenbak zag, was hij helemaal onthutst dat mijn ouders geld uitgaven aan iets wat zo haaks stond op de reden waarom hij en zijn (overleden) vrienden het hadden opgericht.

The_iron_boar | 28-12-20 | 14:18

De ingrediënten moeten wel op het dorp verkrijgbaar zijn natuurlijk

JTKDM | 28-12-20 | 13:00

Ze m/v verlangt naar oude kookmenu's.
Hoe oud is ze? Want als je, zeg, 125 bent en je kunt nog steeds niet ouderwets koken is er ergens iets mis gegaan.
Maar goed. Hier : www.smulweb.nl/recepten/boerenkool kan ze 3 jaar vooruit. Eet smakelijk!

grapo | 28-12-20 | 12:59

Da's geen VOC-mentaliteit.

knutsel_ | 28-12-20 | 12:58 | 1

Zo is dat. Ze hebben bij de VOC niet voor niets alle kruidnagelbomen omgehakt behalve op Ambon en daarna de doodstraf ingesteld op het exporteren van kruidnagelbomen.
Het weerhield een Franse missionaris niet om in 1770 een paar boompjes naar Mauritius te smokkelen.

kloopindeslootjijook | 28-12-20 | 13:07

Buitenlands nieuws.

China -Peking (DPA). Het Nederlandse snackbarbedrijf 'Goofy's Hoek' heeft een contract met de Chinese regering afgesloten om de Chinese muur over de gehele lengte van 2450 km in te richten als automatiek. Goofy's hoek is vooral gespecialiseerd in kroketten en frikandellen, 'Maar,' zo zei directeur van der Brand, 'We zullen ook typische Hollandse lekkernijen als de bamibal en de loempia introduceren.'
www.youtube.com/watch?v=LQw6DkEfqZk

kloopindeslootjijook | 28-12-20 | 12:55 | 2

(H.D.)

kloopindeslootjijook | 28-12-20 | 12:56

Lol.

grapo | 28-12-20 | 13:00

Zonder grenzen waren het gewoon kruiden geweest. Nu zijn het buitenlandse kruiden. Mensen zijn raar.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 12:54 | 1

Vreemde kruiden bestaan helemaal niet. Alleen onbekende kruiden.
Je kunt net zoals je jeneverbessen door de zuurkool doet, kruidnagel door de krootjes doen .

kloopindeslootjijook | 28-12-20 | 13:00

Als je van "vreemde kruiden", met als onderliggende boodschap: "Wat is die rommel en waar krijg ik het in godsnaam?" al "teveel buitendlands eten" kunt maken dan lijkt me dat vooral een kwestie van vooringenomenheid.

PolarWolf | 28-12-20 | 12:53

Prachtig toch, al die buitenlandse keukens. Ik maak tegenwoordig stamppot andijvie met kurkuma en shoarmavlees.

RickRD | 28-12-20 | 12:53 | 5

@laurentius | 28-12-20 | 13:01:
Maar het is niet ongezond ( moet je het tenminste niet vers/rauw eten ) en erg lekker. Gebruik het graag, vaak en veel.

Graaisnaaiert | 28-12-20 | 13:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Onder het motto van "Kijk mij eens keihard deugen in de keuken"
Je moet er allemaal speciale kruiden voor kopen die je nooit meer gebruikt en die je niet in een normale winkel kunt krijgen en uiteindelijk is het nog niet te vreten.
Als je het niet kant en klaar in een potje bij Albert Heijn kunt krijgen moet je er gewoon niet aan beginnen.

Osdorpertje | 28-12-20 | 12:52

Ik wil gewoon weer recepten met taaie varkensfiletlapjes gebakken in Bak en Braad, snotgare, zwavelgeurige witlof en hardgekookte aardappelen met jus uit een zakje. Leve de Hollandsche Keuken!

JJMS | 28-12-20 | 12:50 | 2

Bak en braad is afvalboter.

Dat is waar arme mensen mee bakken.

gaffelbaard | 28-12-20 | 13:39

@gaffelbaard | 28-12-20 | 13:39: afvalboter?
Is dat boter van afval?
Is dat boter waar je van afvalt?
Of is dat boter die van je mes afvalt?
Wel duidelijk graag!

heinze | 28-12-20 | 14:02

Wat is er mis met het oeroude recept van Hollandse Babi Pangang?

RickRD | 28-12-20 | 12:48

En ik dacht juist dat de enige 'culturele verrijking' waar zowel links als rechts het over eens is dat die iets positief toevoegt aan Nederland, de buitenlandse keuken is.

rederijker | 28-12-20 | 12:48

Brrr.. liep ik gisteren door de wijk en de kookgeuren kwamen me tegemoet. Je ruikt al op een afstand de lekkere kruidige keuken uit Verweggistan en de - laten we alles kapotqooqen - keuken uit Nederland.

DeLeproos | 28-12-20 | 12:45 | 2

Die Verweggistanen hebben nog de juiste ideeën over de rol en plaats van de vrouw in het geheel. Die krijgen alle tijd om zich te bekwamen in het koken. Logisch dus dat niemand kookt zoals Oma, in die families. Tegenwoordig, in Nederlandsche families, kookt Oma minder dan haar kleinzoon die dezelfde dooie recepten op de zelfde dooie websites (Allerhande, Libelle receptenhoekje, Jamie Oliver, dat soort...) gebruikt maar nog wél over geur- en smaakpapillen beschikt.

Sans Comique | 28-12-20 | 13:06

Wauw. Wat een haat tegen NLers en hun keuken hier. Pfff. Stelletje racisten!

gaffelbaard | 28-12-20 | 13:41

Dit stuk op GeenStijl is net zo ruk alsdan het bewuste artikel in de Trouw

he goh tsjee | 28-12-20 | 12:42 | 2

Ach joh, bijna het eind van het jaar wat maakt het uit, vulling is vulling.

deja_view | 28-12-20 | 12:55

@deja_view | 28-12-20 | 12:55: en het is weer eens iets anders dan corona of kerstterrorisme of Rutte-terreur. Dat gaat ook vervelen.

gaffelbaard | 28-12-20 | 13:42

Steeds minder vrouwen kunnen (willen) nog fatsoenlijk koken. Luiewijvensoep (uit blik), pizza"s, patat, hamburgers, shoarma is wat de klok slaat. Wordt weer tijd voor de Huishoudschool. Kunnen ze tenminste elementaire huishoudelijke taken naar behoren uitvoeren. Werken willen ze toch net of hoogstens part-time.

Stratum | 28-12-20 | 12:42 | 2

Hulde. Dit zeg ik al jaren. Doordat de huishoudschool is verdwenen, leren vrouwen uit de lagere regionen der maatschappij niet meer hoe ze een gezonde maaltijd moeten koken of een huishoudboekje moeten bijhouden. De gevolgen zijn in de achterstandswijken heel duidelijk. Overgewicht en schulden. Klinkt ouderwetsch maar in de praktijk zijn het toch de vrouwen die koken en de huishoudpot beheren. Zeker in de onderste laag van de samenleving. En dat blijft ook zo, daar twijfel ik niet aan.

CupDCake | 28-12-20 | 13:15

Ach vrouw ga toch koken!

thanseeuwen | 28-12-20 | 13:43

De Nederlandse keuken is ruk. Wat dat betreft zeker een culturele verrijking en ook de Surinamers vind ik echt een culturele verrijking en veel Antillianen idem dito. Uit het Midden Oosten en Noord Afrika hadden ze beter thuis kunnen blijven. Ik heb daar nog nooit iets van verrijking bespeurd, op enkele individuen na. Het gaat gewoon niet samen.

WhiteShark | 28-12-20 | 12:36 | 11

De Nederlandse Keuken is bijna dezelfde als de Franse keuken minus wat de Fransen zich toegeëigend hebben. Wat die 'buitenlandse keukens' betreft, dat zijn zelf ook vergaarbakken van internationale ingrediënten en gebruiken.
Wat is er chinees of italiaans aan de zuidamerikaanse tomaat, om maar een dwarsstraat te noemen. En buiten het Oostelijk gebied van Uzbekistan en West en Zuid Georgië in de Caucasus moet de rest van de wereld mooi met de handjes van de knoflook afblijven. (In 1995 concludeerde Helga Maas en Manfred Klaas door hun studie over moleculaire markers en DNA profielen van honderden knoflooksoorten dat de meest primitieve vormen van knoflook met de mogelijkheid zaad te vormen kwamen uit het Oostelijk gebied van Uzbekistan en West en Zuid Georgië in de Caucasus). De Indische keuken is een poging geweest om Hollandse gerechten na te maken en Indonesische keuken voor Westerlingen eetbaarder te maken. Regelrechte 'Fusion' dus. Dus wat bedoel jij met de Hollandse keuken? Stamppotten? Kan je ook eindeloos mee variëren en je wilt niet weten hoe mijn Indische tante snakt naar Snert in de zomer als ze weer een maandje of twee terug is geweest naar Indonesië.
Moet je eens kijken hoe rijk de Hollandse keuken is, jongen,
coquinaria.nl/nederlandse-recepten/
Ten slotte, wat je op latere leeftijd waardeert en kan leren waarderen hangt sterk af van waarmee je in je eerste jaren mee bent gevoed. Dan kunnen sommige keukens te sterk afwijken. Maar dat is niet de schuld van die keukens, dat is de schuld van je eigenste provinciale zelf. (je moeder, eigenlijk).

Zo!

Sans Comique | 28-12-20 | 13:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Wat word de volgende topic ???
Biologische inlegkruisjes veroorzaken lipschimmel,
Straks nog een rubriek met Mona ook nog zeker

Roger-Rabbit | 28-12-20 | 12:35 | 1

Zo'n schimmel heeft ook rechten, speciësist.

Sans Comique | 28-12-20 | 13:35

(Hon)Dashi maak je ook niet met poeder, dat is hetzelfde als soep uit een pakje.

amateurrr | 28-12-20 | 12:33 | 4

Wat is hondashi? Klinkt Japans.

Jezus_Boeddha | 28-12-20 | 12:44

@Jezus_Boeddha | 28-12-20 | 12:44:
Bouillon getrokken van gedroogde tonijnvlokken (bonito) en kombu-zeewier. Is in Japan de basis voor nagenoeg alle soepen en sauzen, puur umami wat betreft smaak.

amateurrr | 28-12-20 | 13:39
▼ 1 antwoord verborgen

Erwtensoep met schouderkarbonade, speklappen, ribbetjes en grove rookworst van een dag oud. Dan met een klodder goede sambal(geen conimex meuk). Heurlijk. Kan ook met wat rijst, maar dan raak je zo vol van.

Bicyclerepairman | 28-12-20 | 12:32 | 1

Mee eens. Goede sambal, geen rijst. Leuke Monty Python nick.

goedverstaander | 28-12-20 | 12:45

Oud-Hollandse vleermuissoep, hoe maak je dat?

de visser | 28-12-20 | 12:31 | 5

Kuchend.

Lorejas | 28-12-20 | 12:34

@Graaf_van_Hogendorp | 28-12-20 | 12:32: Vroeger hadden we genoeg vleermuizen in Nederland. Zijn ook een tijd erg populair geweest, we waren toen op de Franse toer, oftewel, als het beweegt eet je het. Maar ja, toen hadden we ook nog veel bunkers.

Sans Comique | 28-12-20 | 13:38
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat vindt de brievenguurder eigenlijk van frikandel? Hoorde dat een frikandel vergelijkbaar is met een vaccinatie uit betrouwbare bron met fleurige schoentjes.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-20 | 12:29 | 3

Frikandellen (niet te verwarren met frikadellen) worden tegenwoordig vooral van separatorvlees gemaakt: vleesresten die onder hoge druk van karkassen van slachtkippen worden geblazen, gekookt en tot een slurrie vermalen.

Vroeger ging er slachtafval in. Uiers, longen, hoeven. Je kunt het allemaal beter ook niet weten. Van een frikandel, gelijk een weduwvrouw, weet je nooit wat daar is ingedouwd.

Glasgow Argus | 28-12-20 | 12:37

@Glasgow Argus | 28-12-20 | 12:37:
'Vlees', wat wij vlees noemen, is enkel spierweefsel. Wanneer een frikandel is gemaakt van een beetje bot, een stukje kraakbeen, een beetje bindweefsel, een beetje nier, een beetje lever, een beetje spier, enz, heeft een frikandel een veel hogere voedingswaarde dan een stuk 'echt vlees'. Meer en in betere verhouding mineralen en vitamines.
Perfect zou een frikadel zijn die uit mensenvlees is gemaakt (klonenvlees misschien?). Dé perfécte verhouding van aminozuren, vitaminen, mineralen...

Sans Comique | 28-12-20 | 13:44

@Sans Comique | 28-12-20 | 13:44: Soylent Green. En dan door de WEF-printer. (Maar dat is voor een ander topic)

Glasgow Argus | 28-12-20 | 14:02

Ze zijn goed hoor , met kruiden.
Die Syrische apothekers.

Ambiorix | 28-12-20 | 12:27 | 1

Vooral met buskruid.

obominotie | 28-12-20 | 13:04

Ach ja, die culturele verrijking waar de PvdA jarenlang op teerde. Nu het verhaal weer is achterhaald van verrijking en integreren, is het nu assimilatie het toverwoord.
Een door mensen die per se universitair willen overkomen, dankzij hun nietszeggende studie aan het UvA, bedachte term. Alleen draaien ze het weer om, de Nederlanders moeten assimileren oftewel zich aanpassen aan de nieuwe bevolking.
Dit jaar alleen al, mogen we weer een stad bouwen zo groot als Nieuwegein om alle voornamelijk uit islamitische heilstaten afkomstige immigranten.
-
Ach, waar het in Veen traditie was een sloopauto in de fik te steken, zullen met oudjaar in de grote steden de nieuwe auto's de fik in gaan.

bananabanana | 28-12-20 | 12:27 | 3

Zo wil de burrie van ernem ook dat autochtonen assimileren: www.binnenlandsbestuur.nl/sociaal/nie...

"Marcouch maakt zich zorgen om ‘Nederlandse Nederlanders’, zonder werk, zonder opleiding en zonder vertrouwen in het systeem. Hij mist de oprechte aandacht die deze groepen nodig hebben. ‘Kinderen groeien op zonder dat ze iemand kennen die werkt. Die groep is verweesd, ze zijn voortdurend boos op de ander. Ze hebben het slachtofferschap als het ware geïnternaliseerd. Ze hebben geen vertrouwen meer in het systeem. Niet in de overheid, niet in de politiek, niet in de instellingen die bedoeld zijn om mensen te ondersteunen. Ze ontberen het gemiddelde taalniveau, ze ontberen vaardigheden en competenties om mee te doen in de samenleving. Ze ontberen ook de structuur thuis die maakt dat je je kinderen zo kunt opvoeden dat ze het milieu van hun ouders kunnen ontstijgen. Ze erven nu de achterstand. De hoop is weg, dat is verschrikkelijk"

Glasgow Argus | 28-12-20 | 12:32

@Glasgow Argus | 28-12-20 | 12:32:
Ironisch dat zijn partij de 'nederlandse nederlander' juist bij het afval heeft gezet om te cateren naar de 'nieuwe nederlandse nederlander', de groep die Marcouch vertegenwoordigt.

Er zijn overigens altijd al achtergestelde 'nederlandse nederlanders' geweest. Niet voor niets werd Klarendal Tranendal genoemd. Maar de witte billen (m/v/x/, dixit Kuiken PvdA) in Den Haag geven geen ene zak meer om deze groep.

Graaf_van_Hogendorp | 28-12-20 | 12:36

@Graaf_van_Hogendorp | 28-12-20 | 12:36: Het zou zo maar kunnen dat mensen als Aboutaleb en Marcouch zeer, zéér omzichtig moeten manoeuvreren ten einde zich geen fatwa op de hals te halen. Moslims als zij liggen extra op het petrischaaltje onder de microscoop. Van alle kanten. En het is zonneklaar welke kant je het meest te vriend moet houden wil je je werk morgen ook nog kunnen doen. Dus wie je het meest naar de mond moet praten in het openbaar. Ondanks hun goede bedoelingen.

Maar het zouden ook zomaar wolven in schaapskleren kunnen zijn.

Dat is nou eenmaal de moeilijkheid met mensen uit een cultuur die 'eer' verwart met schaamte en voorschrijft dat liegen en bedriegen gewoon is toegestaan en zelfs moet als de ander een kafir betreft. Dat staat in teksten die zij als Heilig beschouwen en waar naar de letter naar moet worden geleefd. Dus ja, moeilijkmoeilijkmoeilijk.

Sans Comique | 28-12-20 | 13:55

Gistvlokken = vit B en wordt al zéker 100 jaar gebruikt (als het al niet veel langer is). Wordt ook verkocht als biergisttabletten (Kruidvat): biergist, vit. B3, Niacine, biotine, selenium en zink.

Lupuslupus | 28-12-20 | 12:23 | 3

Zo uit het vuistje niet te pruimen :)

goedverstaander | 28-12-20 | 12:24

Is verrassend lekker.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 12:29

Dat had ik bij die recensent Johannes van Dam. Die had het vaak over de meest exotische en onuitspreekbare gerechten. Dikdoenerij.

Piet Karbiet | 28-12-20 | 12:21 | 1

Van Dam' s grootste voorliefde was die voor de kroket.

Glasgow Argus | 28-12-20 | 12:26

Ik zie hier een goed puntje voor het partijprogramma van FvD!

nieuwe_Deen | 28-12-20 | 12:19 | 2

Uit de EU dus de EU uit ons? Dus geen Italiaanse, Spaanse, Griekse restaurants meer? Geen hamburgers, Wiener schnitzels? Dat nooit!

goedverstaander | 28-12-20 | 12:23

Onze grenzen dicht voor buitenlandse piepers. Nederland voor de boreale aardappelverwerkende industrie uit Keppel en omstreken.

Red shirt | 28-12-20 | 12:26

Heerlijk Bief Coronair met virusjes en een snufje vaccin.

B.Chamel | 28-12-20 | 12:18

2 Bier en een portie bitterballen. Stuur de rekening maar naar Hugo.

Poesman | 28-12-20 | 12:18 | 1

Boomerkrant.

Nuff Said.

Wijze uit het Oosten | 28-12-20 | 12:16 | 5

@Red shirt | 28-12-20 | 12:21: hangt er vanaf hoezeer uw mening door beide dode bomen wordt bepaald.

BlondHaarBlauweOgen | 28-12-20 | 12:25

@Red shirt | 28-12-20 | 12:21:
En toch reaguurder. Alle wezens willen naar het licht zal 'k maar zeggen.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 12:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen wonder met al die stadskneusjes die bang zijn voor een graatje. Tong in de roomboter gebakken. Meer dan een snufje zout en peper is niet nodig.

Van Urk | 28-12-20 | 12:16 | 8

@Van Urk | 28-12-20 | 12:27:

Klopt helemaal. Heb op Urk bij een zakelijk bezoek met cadeau i.v.m. Kerst ooit eens als dank een enorm pak koud gerookte zalm retour gekregen, zelden zulke lekkere gehad, echt Urker kwaliteit.

eerstneukendanpraten | 28-12-20 | 12:32

Ik wil een hap op mijn lepel nemen (nee, met de handen eten doet het niet anders smaken, dat verzint men maar) en dan genietend kauwen en slikken.
Als ik op mijn hoede moet zijn voor graten of botjes die recht overeind in de slokdarm kunnen blijven steken kan ik niet meer genieten van het eten.

Sans Comique | 28-12-20 | 14:03
▼ 5 antwoorden verborgen

Niks lekkerder dan opgepiepte hutspot de tweede dag op een geroosterde witte boterham met klein beetje bruine jus. Hop.

Lorejas | 28-12-20 | 12:16 | 4

Ja! Mnom mnom mnom.

Lorejas | 28-12-20 | 12:32

roggebrood ook lekker

plug&play | 28-12-20 | 12:49
▼ 1 antwoord verborgen

Heb je nu je zin, je staat op Geenstijl!

Acidstain | 28-12-20 | 12:16

Als cosmopolitan - in meerdere buitenlanden gewoond- eet ik een mix van van alles en nog wat, maar vooral ook Nederlandse pot. Voor zover dat laatste überhaupt bestaat.

goedverstaander | 28-12-20 | 12:14 | 4

@gaffelbaard | 28-12-20 | 12:21: Ik geloof u graag. Ik ben een beetje een insider en zou zo niet een typisch Nederlands gerecht op kunnen noemen. Afgezien van erwtensoep misschien? Zelfs dat is mogelijk Grieks.

goedverstaander | 28-12-20 | 12:34

Ik vind alles best, zolang je het maar kunt prakken.

RickRD | 28-12-20 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Zo, die heeft er al aardig wat van achter zijn kiezen zo te zien.

RickRD | 28-12-20 | 13:13

Helemaal mee eens ! Geef mij maar een lekkere oer hollandse shoarma !
Of een lekkere pizza !

DeAapUitDeMouw | 28-12-20 | 12:12 | 3

Dat zijn import-gerechten. En halal-eten. En in mijn stad ook de pizza. Er zijn veel mensen die geen halal eten. Halal ook hoort niet in de Nederlandse keuken.
Dus laat dat 'oer Hollands' maar weg aub.

gaffelbaard | 28-12-20 | 12:27

Oh ja. In zo'n lekkere echte italiaanse pizzeria met oud-hollandsche egyptische eigenaar.

Lorejas | 28-12-20 | 12:35

Te laat! Te laat!

Mr.Crowley | 28-12-20 | 12:11

Oké komt ie: Je stofvlees of hachéé (zie zelf maar hoe) het laatste uurtje een plak racistische ontbijtkoek mee laten pruttelen.

Rest In Privacy | 28-12-20 | 12:11 | 9

Toevallig op 2e kerstdag gegeten. Heerlijk geprepareerd door mijn ega, met uien, jeneverbessen erdoor. Gisteren het laatste deel opgemaakt op een broodje. Super!

tabakagrarier | 28-12-20 | 13:00


Ja, die ontbijtkoek maakt het helemaal af.
Als het geen roetveeg ontbijtkoek is.

aflaatverkoper | 28-12-20 | 15:08
▼ 6 antwoorden verborgen

U bent allemaal erg dom want al die nieuwe Nederlanders verrijken ons met hun kookkunsten. Dat meer dan tweederde na drie jaar nog in de bijstand zit is ook allemaal onze eigen schuld!

eerstneukendanpraten | 28-12-20 | 12:11 | 2

lol

Lupuslupus | 28-12-20 | 12:27

Hangt ervan af. Halal vlees eet ik niet, dus afhaal of een restaurant ... nee. Aan mij verdienen ze niks. Die verrijking is niet aan mij besteed.

Maar dat geeft niet. Soms pak ik een kookboek en maak ik zelf e.o.a. exotisch gerecht.

Nog beter zelfs ook. Want, dan heb je alle ingrediënten zelf moeten kopen, weet je wat er in je eten zit, en loop je ook niet het risico dat ze je half verrot vlees hebben verkocht of dat je er ziek van wordt.

gaffelbaard | 28-12-20 | 12:34

Hij heeft wel gelijk. Gewoon een lekkere Oudhollandse rijsttafel ofzo, heerlijk.

John McClane | 28-12-20 | 12:11 | 3

Is zeker een Hollands gerecht, Indo’s eten geen rijsttafel.

Wijze uit het Oosten | 28-12-20 | 12:31

@Wijze uit het Oosten | 28-12-20 | 12:31: nou ben ik zo'n 10 keer in Indonesië geweest, vrijwel altijd bij mensen thuis. Ze zettrn daar dan wel veel gerechten op tafel, en rijst. Wij noemen dat een rijsttafel, zij noemen het gewoon eten, maar het komt op hetzelfde neer.

John McClane | 28-12-20 | 12:44

@John McClane | 28-12-20 | 12:44: Dat doen ze alleen voor blanda’s en hoog bezoek, dat is traditioneel zo, wilden die plantagehouders voor hun gasten.

Zelf eten ze een stuk soberder.

Wijze uit het Oosten | 28-12-20 | 13:13

Verlangt u ook zo terug naar spruitjeslucht?

Cepalislam500mg | 28-12-20 | 12:09 | 9

Ja.

Agent 421 | 28-12-20 | 15:30

@Lupuslupus | 28-12-20 | 12:28: even beetgaar koken idd, afgieten en bruin bakken, ik doe er een scheut ketjap bij.

Cepalislam500mg | 28-12-20 | 18:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Niets lekkerder dan zuurkoolstamppot met een lekkere meegekookte worst en een klontje boter. Geen woord “gammele-gammele” bij...

eerstneukendanpraten | 28-12-20 | 12:09 | 10

@eerstneukendanpraten | 28-12-20 | 12:18: Witlof moet bitter zijn, gebraden is het lekkerst, maar dat vinden de sneeuwvlokjes niet lekker, daarom is het moeilijk te krijgen en is de smaak te flauw geworden.

Argyronauta | 28-12-20 | 12:26

@Argyronauta | 28-12-20 | 12:26:
Wij kregen rauwe witlof met daarover heen gegoten een sapje van koffiemelk, azijn en bruine suiker. Om te smullen!

vluchtelingallergie | 28-12-20 | 12:36
▼ 7 antwoorden verborgen

Ze maken kooklessen op de TV die toch geen een kookt gaat alleen maar om de poen en kruiden die geen thuis heeft.

gerrit5042 | 28-12-20 | 12:08

Ja, over bloemkool ben je wel een keer uit geschreven.
Trouw blijven is ook lastig. Tis almaol niks.

Normpje | 28-12-20 | 12:08

Buitenlandse recepten of kruiden zijn én kolonialisme én culturele appropriatie! Stenig hen!

Cepalislam500mg | 28-12-20 | 12:08 | 1

Eens.

gaffelbaard | 28-12-20 | 12:36

Waarom recepten uit de Trouw halen als je iedere week lekkere gerechten kunt vinden op het Youtube kanaal van Nick Toet (Eten met Nick)?

Mastermattie | 28-12-20 | 12:08

Heel internet vol met oude kut recepten, maar dan gaan zeiken bij een krant.

menage | 28-12-20 | 12:07

Is er een recept voor aardappelen? Dat is namelijk warm eten

de visser | 28-12-20 | 12:07 | 4

Koop aardappelpuree in supermarkt, 4 minuten in magnetron, 1 minuut laten staan en voilà. Perfect voor door de boerenkool of andere stamppotten.

obominotie | 28-12-20 | 13:10
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
brandhaard | 28-12-20 | 12:07

Goeie tekst wel. “Vreemde kruiden” en dan over zwijnnek schrijven

O.H.Dennenboom | 28-12-20 | 12:06

Kookracisme! Stenig hen!

Cepalislam500mg | 28-12-20 | 12:05

Zwijn klinkt heel halal maar nek klinkt dan weer heel exotisch.
Het is ook nooit goed.
Maar als we het deze 4de kerstdag van de Hollandsche keuken moeten hebben zijn we snel klaar. *bloemkool in de frituur gooit*

keestelpro | 28-12-20 | 12:05 | 2

Varkensstrot klinkt ook magisch realistisch.

Henri-Bardouin | 28-12-20 | 12:10

Supengrottenbrij.

Naall | 28-12-20 | 12:04 | 3

Gortepap.

goedverstaander | 28-12-20 | 12:10

Krentjebrij

vluchtelingallergie | 28-12-20 | 12:48

Dit klinkt ook wel heel moeilijk.

O.H.Dennenboom | 28-12-20 | 12:03

Everzwijnvlees is niet halal. Ik geloof nooit dat Trouw daar een recept van zou publiceren.

Glasgow Argus | 28-12-20 | 12:03 | 5

Maar wel heel erg lekker. Bijna net zo lekker als wrattenzwijn, de smaakkoning van de Suisse.

Ruud Hazes56616330 | 28-12-20 | 14:28

@Ruud Hazes56616330 | 28-12-20 | 14:28: -suidae-, dus varkensachtigen.

Ruud Hazes56616330 | 28-12-20 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken
Online Casino | Online Casino | Paynplay Casinos | Online casino expert | Online Casino