achtergrond

Geenstijl

Ook al racistisch: Peter Pan, Dumbo en Aristocats

Ja, weet je, best prima eigenlijk toch.

Andere tijden. Aan deze kant van de ophefkloof lijken we inmiddels een beetje geconditioneerd om dit soort zaken heel erg te vinden. Maar hoe erg is het nou eigenlijk. Enerzijds: Disney censureert niets, maar opent juist de discussie. "These stereotypes were wrong then and are wrong now. Rather than remove this content, we want to acknowledge its harmful impact, learn from it and spark conversation to create a more inclusive future together." Het is simpelweg waar dat zulke scenes met de inzichten van vandaag niet gemaakt zouden worden. En misschien steken ze heus wel een beetje bij de MINDERHEID in kwestie. 

Anderzijds, we weten natuurlijk heus wel hoe dicht het sentiment dat nodig is om onderstaande 'bewustwording' corporate wide van de grond te krijgen in de praktijk aan kan schuren tegen het intersectionalisme en critical race theory, en die stromingen zijn dan weer verre van onschuldig.

Peter Pan - 1953

Disney: "The film portrays Native people in a stereotypical manner that reflects neither the diversity of Native peoples nor their authentic cultural traditions. It shows them speaking in an unintelligible language and repeatedly refers to them as "redskins," an offensive term. Peter and the Lost Boys engage in dancing, wearing headdresses and other exaggerated tropes, a form of mockery and appropriation of Native peoples' culture and imagery."

Aristocats - 1970

Disney: "The cat is depicted as a racist caricature of East Asian peoples with exaggerated stereotypical traits such as slanted eyes and buck teeth. He sings in poorly accented English voiced by a white actor and plays the piano with chopsticks. This portrayal reinforces the "perpetual foreigner" stereotype, while the film also features lyrics that mock the Chinese language and culture such as "Shanghai, Hong Kong, Egg Foo Young. Fortune cookie always wrong."

Dumbo - 1941 (!)

Disney: "The crows and musical number pay homage to racist minstrel shows, where white performers with blackened faces and tattered clothing imitated and ridiculed enslaved Africans on Southern plantations. The leader of the group in Dumbo is Jim Crow, which shares the name of laws that enforced racial segregation in the Southern United States. In "The Song of the Roustabouts," faceless Black workers toil away to offensive lyrics like "When we get our pay, we throw our money all away."

Reaguursels

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.