Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Ook al racistisch: Peter Pan, Dumbo en Aristocats

Ja, weet je, best prima eigenlijk toch.

Andere tijden. Aan deze kant van de ophefkloof lijken we inmiddels een beetje geconditioneerd om dit soort zaken heel erg te vinden. Maar hoe erg is het nou eigenlijk. Enerzijds: Disney censureert niets, maar opent juist de discussie. "These stereotypes were wrong then and are wrong now. Rather than remove this content, we want to acknowledge its harmful impact, learn from it and spark conversation to create a more inclusive future together." Het is simpelweg waar dat zulke scenes met de inzichten van vandaag niet gemaakt zouden worden. En misschien steken ze heus wel een beetje bij de MINDERHEID in kwestie. 

Anderzijds, we weten natuurlijk heus wel hoe dicht het sentiment dat nodig is om onderstaande 'bewustwording' corporate wide van de grond te krijgen in de praktijk aan kan schuren tegen het intersectionalisme en critical race theory, en die stromingen zijn dan weer verre van onschuldig.

Peter Pan - 1953

Disney: "The film portrays Native people in a stereotypical manner that reflects neither the diversity of Native peoples nor their authentic cultural traditions. It shows them speaking in an unintelligible language and repeatedly refers to them as "redskins," an offensive term. Peter and the Lost Boys engage in dancing, wearing headdresses and other exaggerated tropes, a form of mockery and appropriation of Native peoples' culture and imagery."

Aristocats - 1970

Disney: "The cat is depicted as a racist caricature of East Asian peoples with exaggerated stereotypical traits such as slanted eyes and buck teeth. He sings in poorly accented English voiced by a white actor and plays the piano with chopsticks. This portrayal reinforces the "perpetual foreigner" stereotype, while the film also features lyrics that mock the Chinese language and culture such as "Shanghai, Hong Kong, Egg Foo Young. Fortune cookie always wrong."

Dumbo - 1941 (!)

Disney: "The crows and musical number pay homage to racist minstrel shows, where white performers with blackened faces and tattered clothing imitated and ridiculed enslaved Africans on Southern plantations. The leader of the group in Dumbo is Jim Crow, which shares the name of laws that enforced racial segregation in the Southern United States. In "The Song of the Roustabouts," faceless Black workers toil away to offensive lyrics like "When we get our pay, we throw our money all away."

Reaguursels

Inloggen

Dus als Peter Pan tijdens een bezoek zich kleedt/gedraagt als de lokalen is dat fout. Maar als ik in Frankrijk een moskee binnenstap met m'n schoenen aan ligt m'n hoofd er waarschijnlijk "en un rien de temps" af.

Sneerpoets | 17-10-20 | 08:56

Prima. Niets mis mee en gewoon uit blijven zenden. Ik twijfel aan de hypocrisie en de verborgen motieven van de mensen die continu gekwetst willen zijn/blijven.

Huub12 | 16-10-20 | 19:19

In steamboat Willy was Mickey gewoon nog een neger. Zoals ooit bedoeld door Walt.

P-unit | 16-10-20 | 18:58

Dit oude tekenfilmpje heeft ook een lekker hoog incorrect gehalte youtu.be/FYO0wzorJDg

etwaboy | 16-10-20 | 18:52

the west is the best

win | 16-10-20 | 17:45

Keep on mocking in the free world!

JackStick | 16-10-20 | 17:18

Mag Winnetou nog wel?

Rest In Privacy | 16-10-20 | 16:53 | 2

Te laat, te laat, zei Winnetou
Het zaad is al naar binne toe.

Peter Emile | 16-10-20 | 17:39

En klukkluk, die omging met woonwagenbewoners?

Veepert | 16-10-20 | 18:55

Sneeuwwitje... wordt zij Roetzwartje?

Jane3715 | 16-10-20 | 16:24 | 1

Pisgeeltje? Of laten we China vanwege Covid even Links liggen?
Doornroosje wordt Woestijncactusbloempje.
De 7 dwergen mogen blijven maar mogen niet meer de mijnen in want anders Blackface. Die moeten het doen met roetvegen of regenbogen.
De Reddertjes worden De Aanrandertjes, Pinoccio is van Plastic (wordt ook veel minder gewaardeerd dan hout dus dat mag ook even in het zonnetje), en Robin Hood wordt gespeeld door een kip. Niet steeds maar weer die zoogdieren.

Sans Comique | 16-10-20 | 18:20

Alles bij elkaar genomen lijkt het op een wanhoopsoffensief om de westerse cultuur definitief op de knieën te krijgen, al is het me niet duidelijk waarom, want "ze'" dragen totaal geen (betere) alternatieven aan, zijn alleen maar destructief.

Here's Freddy | 16-10-20 | 16:23 | 3

' Rather than remove this content, we want to acknowledge its harmful impact, learn from it and spark conversation to create a more inclusive future together' haha, nee, ze zetten er een disclaimer bij om de sneeuwvlokjes tevreden te stellen, maar blijven de content gewoon verkopen. Kapitalisme ten top, als de vlaggendrager voor de westerse cultuur. De enige harmful impact waar ze bang voor zijn is de invloed op de prijs van het aandeel.

Jacques_SiConto | 16-10-20 | 16:51

@Jacques_SiConto | 16-10-20 | 16:51: Zouden ze nog zo veel verdienen aan die ouwe meuk? Voor de aandelen was het beter geweest denk ik om maar even mee te waaien met de gure wind van Links, wier sentimenten de boventoon voeren.

Sans Comique | 16-10-20 | 18:22

De samenleving zou direct op haar rug liggen als BLM aan het stuur zou zitten.

Huub12 | 16-10-20 | 19:54

Bij gebrek aan beter?

Here's Freddy | 16-10-20 | 16:08

Westerse cultuur is van alle culturen de jongste en de vernieuwende.
In die zin ook erg kwetsbaar en niet zonder fouten.
Maar het is niet aan de westerse cultuur om andere culturen als gelijkwaardig te zien, maar aan de oudere culturen, die al meerdere cycli met elkaar gezien hebben, om ruimte te maken voor het nieuwe.
We are the new kid on the blok. Not them.

MistaRazista | 16-10-20 | 15:31 | 1

Ligt eraan wat je definieert als westerse cultuur. De Grieken en de joden haalden veel van hun ideeën uit Mesopotamië. En ook van andere culturen in de regio (die niet meer bestaan. Deze culturen bestonden al duizenden jaren.

Vanuit dat perspectief is de westerse cultuur vrij oud. Wel is humanisme en de Verlichting jong natuurlijk. Maar de westerse cultuur is meer dan alleen humanisme en Verlichting.

Graaf_van_Hogendorp | 16-10-20 | 15:43

Ik ga straks eens even lekker een broodje Hollandse garnalen halen, zo lang dit nog mag.

Gaat het niet dan? | 16-10-20 | 15:26 | 1

Ik vind zo'n verwijzing naar het Nederlandse geslachtdeel als duiding van de soort niet meer van deze tijd !

Castor12 | 16-10-20 | 15:40

Hahaha zullen ze wel helemaal woke gaan op Louie van Jungle Book:
"Now I'm the king of the swingers, oh
The jungle VIP
I've reached the top and had to stop
And that's what botherin' me
I wanna be a man, mancub
And stroll right into town
And be just like the other men
I'm tired of monkeyin' around!
Oh, oobee doo"
Een aap die een mens wil zijn, dat kan natuurlijk niet...
m.youtube.com/watch?v=9JDzlhW3XTM
Blijft een Prima liedje

Deksmaat | 16-10-20 | 15:24 | 3

Wie hadden ze trouwens gekozen als de stem voor Rafiki?

JackStick | 16-10-20 | 15:58

King Louie was cool.

Sans Comique | 16-10-20 | 18:24

Disney, volledig op de "bandwagon" van het policor geleuter. Het is ook de reden waarom zoveel van hun films tegenwoordig zuigen, al die geforceerde shit die ze d'r in douwen om maar aan te geven hoe goed zij zijn, en hoe racistisch de rest van de wereld.

Maar misschien ga ik naar ze luisteren als ze de komende 5 jaar hun volledige turnover aan zwarte mensen schenken als "reparations".

Slaan we mooi twee vliegen in 1 klap.

Borrom | 16-10-20 | 15:21 | 1

Lijkt me inderdaad een goed idee. Alleen nog maar films met zwarte genderneutrale gehandicapte lesbische hoofdrolspelers. Dan gaan alle kinderen namelijk denken dat dat normaal is en groeit die groep van 0,000000001% van de populatie naar zeker 0,1%

Drek van Dilderen | 16-10-20 | 16:24

Met grote kleuters en zeurpieten is geen discussie te voeren. Het is en blijft gezeur.

Cepalislam500mg | 16-10-20 | 15:04

Ik kreeg net op YouTube reclame voor de oer-Hollandse campagne ‘Black achievement month’
Oktober dus...
Het thema is dit jaar “Colorism” dat u het weet.

Dr. Worstenbroodje | 16-10-20 | 14:54 | 1

Ach die andere 11 maanden is het White achievement month. Met als thema 'winning'.

Noor | 16-10-20 | 15:17
-weggejorist-
Eric.BlairWitch | 16-10-20 | 14:52 | 3

Humor bedrijven zonder het opvoeren van stereotypen is onmogelijk. Stereotypen persifleren is één van de belangrijkste onderdelen van komedie, van cabaret en van cartoons.
Zodra je het uitbeelden van stereotypen afficheert als 'ongepast', 'kwetsend', of zelfs als 'racistisch', dan bewijs je niet alleen dat je last hebt van geestelijke armoe, maar tevens ben je dan bezig de humor te vermoorden.

De 'woke'-beweging met zijn cancel-cultuur is de dood in de pot. In talloze opzichten.

Die beweging heeft inmiddels de zelfde kenmerken als de naargeestige 'mag-niet'-cultuur van de islam. Oók al zo'n cultuur die zowel letterlijk als figuurlijk dodelijk is.
Beide 'culturen' helpen bovendien de vrijheid van meningsuiting om zeep. Een maatschappelijke atmosfeer waarin sprake is van 'public shaming' (vooral op de agressieve, intimiderende wijze waarop de 'woke'-beweging dat pleegt te doen) van mensen of instellingen die niet netjes meelopen in de grauwe gelederen van door bepaalde bewegingen gewenst en/of afgedwongen gedrag, is de opmaat naar fascisme en totalitarisme.

Van de catastrofale, moorddadige en destructieve impact van Mao's 'Culturele Revolutie' in communistisch China in de jaren '60 en '70, zijn door de huidige 'woke'-generatie van twintigers en dertigers kennelijk geen lessen getrokken. Áls ze er al überhaupt van hebben gehoord in het huidige onderwijs dat al 45 jaar gedomineerd wordt door de erfgenamen van de sympathisanten van Marx, Mao, Pol Pot en Che Guevara.

Peter Emile | 16-10-20 | 14:50 | 6

Het is nou eenmaal een verschrikkelijk lekker gevoel wanneer je de morele high ground inneemt en anderen kan vertellen wat ze moeten doen en laten en vinden.

Sans Comique | 16-10-20 | 18:46

Yep, en daarom zijn het ook zulke goede vriendjes, Linksch en islam,... For now! Maar ik denk dat ik al weet voor wie de treinen naar Oosten weer gaan rijden over een jaartje of 50 a 60 schat ik zo, als "ze" er achter komen waar de "godsdienst van de vrede" echt voor staat. Gelukkig ben ik dan allang dood en laat ook geen kinderen na. Verdiende loon voor alle wegkijkers en andere debielen die al jaren iedereen met een andere mening voor Fascisten uit lopen te maken.

Mallepietje1001 | 16-10-20 | 21:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Volgens Critical Social Justice is er niet één waarheid, de 'witte" waarheid, maar zijn er ontelbare waarheden. Een Indiaan leeft in en met een andere waarheid, zo is het verhaal, kijkt vanuit die waarheid naar de wereld en gaat er anders mee om dan lieden die in en met een andere waarheid leven. En ook het narratief is anders. de verhalen van de Indiaan zijn anders dan die van de Witte mens.
Nu is mijn vraag of bekend is hoe de Witte door de Indiaan werd en wordt afgeschilderd, en of de Indiaan richting de Witte geen gebruik maakte of maakt van stereotypen en karikaturen. En als dat wel degelijk het geval is, hetgeen ik vermoed, hoe die vooroordelen zich verhouden tot de vooroordelen van de Witte.

Schoorsteenveger | 16-10-20 | 14:49 | 2

Tjonge - ik vermoed dat iedereen de wereld beoordeelt vanuit zijn eigen cultuur en vooroordelen heeft. Dat Betekent dat BLM zelf ook andere rassen discrimineert en van haar sokkel gehaald zou moeten worden. Een vooringenomen clubje met een tunnelvisie en een racistische gewelddadige agenda. Weg er mee !

Huub12 | 16-10-20 | 19:25

‘witte’ staat voor huidskleur gezien vanuit het CSJ perspectief?
Hebben deze zelfbenoemde ‘worriers’ soms een bril nodig of zo.

Sw.Dwaallicht | 17-10-20 | 03:05

Nooit gedacht dat ik racistisch of homofoob zou worden maar ik begin langzamerhand een ontiegelijke hekel te krijgen aan dit soort figuren en ben steeds meer geneigd alles over één kam te scheren. Man man man wat wordt ik kotsmisselijk van dit gezeik.

Er speelt iets groots, het begint langzamerhand een groot sociaal/psychologisch experiment te worden waarin gekeken wordt hoe, en hoe snel mensen geconditioneerd kunnen worden. Het enge hieraan vind ik dat iedereen die niet mee gaat in deze waanzin wordt neergezet als extremist, racist, homofoob en what else.

Gisteren bij 1Vandaag werd in één zin een vergelijking gemaakt tussen de demonstranten van Viruswaanzin die kamerleden lastig vallen en een terroristsiche dreiging, alsof het de normaalste zaak van de wereld was.

DaDutch | 16-10-20 | 14:45 | 4

Over uw vermeende homofobie gesproken:
Ik kan me uw reactie op deze 'woke'-terreur goed voorstellen. Ikzelf ben homo. Maar heb er nooit mee te koop gelopen. Ben al vele jaren gelukkig getrouwd met mijn partner, iedereen weet ervan en in mijn omgeving (familie, vrienden/kennissen, collega's, buren) heeft nog nooit iemand moeilijk erover gedaan.
Maar de laatste jaren erger ik mij groen & geel over de enorme schade die die tot in pure waanzin doorgetrokken politieke correctheid heeft aangericht, niet in de laatste plaats aan de acceptatie van homo's & lesbo's.

Mensen krijgen genoeg van dit gedram & gezeik. En gaan als reactie daarop, begrijpelijk, een afkeer koesteren tegen datgene waarvoor de 'woke'-beweging juist zegt te strijden.

De woke-beweging is contra-productief, om niet te zeggen destructief. In talloze opzichten.
Als homo kom ik ertegen in opstand.

Peter Emile | 16-10-20 | 15:14

@Peter Emile | 16-10-20 | 15:14:

Uw reactie is een verademing, waarvoor dank! Het is precies wat u stelt, de woke-beweging is contra-productief. Ik ben voorstander van gelijke rechten voor iedereen en ook vind ik het mooi dat het homo-huwelijk en alle andere verworven acceptatie steeds meer voet aan de grond krijgt. Ik stoor me dan ook meer aan de transgender waanzin om eerlijk te zijn maar ook dit heeft effect op de perceptie van de homo-gemeenschap.
Het komt echter allemaal op hetzelfde neer, meer gedram = meer aversie, ongeacht de doelgroep. Ik spreek hier voor mezelf maar ik denk dat dit gevoel voor veel meer mensen geld, dan dat de woke-beweging beseft.
Geschiedenis wordt weggevaagd en andere meningen worden niet meer geaccepteerd. Men verwacht dat hele bevolkingsgroepen of culturen ineens 180 graden omdraait en alles maar prima vind. Zo werkt dat natuurlijk niet. Ook mensen die tegen bepaalde zaken zijn hebben dat recht. Racisme is niet alleen iets wat blanken doen en zal in alle lagen van de bevolking een rol blijven spelen, want dat is simpelweg menselijk gedrag.
Het gaat inmiddels zo ver dat men tegen alle natuurwetten in gaat, zoals biologische mannen in vrouwensporten (kan absoluut niet) maar ook Xenofobie is een 'normaal' menselijke eigenschap.

Dat er aandacht voor bestaat is goed, maar je kan niet van de hele wereld eisen dat ze allemaal hetzelfde denken.

DaDutch | 16-10-20 | 15:27

@Peter Emile | 16-10-20 | 15:14: Dapper commentaar, ben zelf hetero, maar ben het hier ook volledig mee eens, ook die hele cancel - culture begint steeds absurdere vormen aan te nemen, walgelijk gewoon. Alvast een fijn weekend :)

Mallepietje1001 | 16-10-20 | 21:28
▼ 1 antwoord verborgen

Het is maar wat je wil zien. Momenteel zijn er nogal wat mensen die datgene willen zien waar ze een factuur voor kunnen sturen.

Tom Hagen | 16-10-20 | 14:42

In de nieuwe reclame van Albert Hein op NPO is de blanke Nederlandse vrouw des huizes kostwinner, is haar blanke Nederlandse echtgenoot huisman die tijdens het koken half wordt verkracht, en heeft de zoon des huizes ter compensatie van al het leed een zwarte vriendin.

En daarna krijg je de bias van het NOS sjoernaal nog even over je heen.

De Briemusketier | 16-10-20 | 14:41 | 1

dat is geen zoon maar een transgender meisje.

small_town_dude | 16-10-20 | 14:43

Hoe lang gaat deze zelfhaat nog door? Alsof kijkers zelf niet de beelden in de context van hun tijd kunnen beoordelen.

Het effect van beeldvorming en rolmodellen wordt overschat en het leidt af van dingen die wel belangrijk zijn: goed toegankelijk onderwijs, taalbeheersing, opgroeien in een compleet gezin, IQ, zijn veel belangrijkere parameters.

Ik last laatst nog een voorbeeld van verkeerde prioriteit stelling. De testresultaten van zwarte studenten, op een Amerikaans college, waren slecht in vergelijking met blanke en Aziatische studenten. Het college bestuur begon een antiracisme programma op te tuigen. Hielp natuurlijk niets. Resultaten bleven beroerd. Wat hielp wel? Zorgen dat de zwarte studenten aanwezig waren bij de hoorcolleges, zorgen dat ze meer uren achter de boeken zaten.

ED-209 | 16-10-20 | 14:34 | 1

Of de normen verlagen zodat elke randdebiel zijn degree haalt. Met de vaste quota die we gaan krijgen lopen die gasten lachend binnen. Jan Modaal wiens dochter of zoon met support van het gezin kan studeren is straks de Sjors.

Huub12 | 16-10-20 | 19:44

BLM is op dit moment de meest racistische en fascistische organisatie wereldwijd. En iedereen die daar zijn oren naar laat hangen is een ruggengraatloze meeloper. En die laatste hebben zelfs een eigen platform en dat heet Joop.

eerstneukendanpraten | 16-10-20 | 14:32 | 1

Één eigen platform? Talloze!

Dr. Worstenbroodje | 16-10-20 | 15:03

Waarom zou je Chinezen en Indianen niet mogen karikaturiseren en Europeanen wel? Zijn ze soms zielig? Is er iets mis met ze? Waar je niet mee mag spotten?

Degenen die er bezwaar tegen maken zijn zelf degenen met vooroordelen.

Tempolier | 16-10-20 | 14:31 | 1

ik als plattelandsbewoner heb moeite met hoe boeren in tekenfilms altijd worden neergezet. Alsof we altijd op een strootje lopen te kouwen en op de grond tuffen.

small_town_dude | 16-10-20 | 14:40

ik heb het al vaker gezegd: ik ben blank, maar ik was juist fan van Eddie Murphy, Samuel L Jackson, SHAFT, we keken naar de Huxtables. En natuurlijk de Red Dwarf.

small_town_dude | 16-10-20 | 14:30 | 1

Waarom 'juist' fan? Beetje PC als je het mij vraagt. :-)

Sans Comique | 16-10-20 | 19:04

Deze is wel leuk uit het stuk: en zijn alleen witte mensen aangesloten bij fietsverenigingen.

Iedereen heeft in Nederland een fiets, op 1 na en dat wisselt telkens.

Rotterdammert1965 | 16-10-20 | 14:39

TV is een westerse uitvinding en deel van de westerse cultuur.
Dan mogen wij westerlingen toch ook wel zelf bepalen welke kleur de poppetjes hebben?

a4p | 16-10-20 | 14:28 | 1

Wel weer jammer dat we ook veel westerse kapotmakers in onze eigen gelederen hebben. En daar doet onze nationale stasi-zender NPO, verder brakend op onze belastingcenten, ook vrolijk aan mee.

drekzooi | 16-10-20 | 14:33

Totale onzin natuurlijk. Het zijn geen racistische stereotypen. Het zijn stereotypen. Dat racistische wordt er nu bij gedacht. De ene film zijn de blanken de goede , de andere film zijn de blanken de slechte. Net als in het echte leven.

johoost | 16-10-20 | 14:26 | 1

Hoe vaak is al niet een Nederlander opgedraafd in een Amerikaanse 2e oorlogsfilm als Duitser.

Rotterdammert1965 | 16-10-20 | 14:41

Ach, zoals mijn NSB-grootvader altijd zei, "Wie niet niet blank is, moet misschien nog ettelijke generaties wachten."

Hevvlan Demuru | 16-10-20 | 14:24 | 1

En we weten overigens allemaal dat Aziaten, bijvoorbeeld, geen Ziel hebben, vraag maar aan Boeddha.

Hevvlan Demuru | 16-10-20 | 14:27

Het woord racist is zoveel misbruikt door dramfiguren dat het z'n lading verloren heeft en het een geuzennaam is geworden. Noem mij dus maar racist, damn proud of it!!

Nederlanddraaitdoor | 16-10-20 | 14:20 | 2

Team Jesuisracist

drekzooi | 16-10-20 | 14:22

Herhaling: 'Racisme is het idee dat menselijke rassen gerangschikt kunnen worden als beter en slechter ten opzichte van elkaar. Hieruit kan discriminatie voortkomen'. (Wikipedia) Racisme an sich is dus niet verboden, forbidden of verboten. Discriminatie, o.a. op grond van ras, is conform de Grondwet niet toegestaan. Ben ik racist dan hoef mij daarvoor niet te schamen. Gedachten zijn vrij. Voorlopig.

isitsoornot | 16-10-20 | 14:37

Ik ben een racist merk ik. Ik vind het leuk en onschuldig.

nietonredelijkeman | 16-10-20 | 14:16

Vreemd hoor.... Nichts ist mehr erlaubt: Negerzoen, zigeunerschnitzel, Schwarze Piet. Aber jede Autofahrer hat noch immer einen Führerschein....

Frietpiet | 16-10-20 | 14:15

Kunnen ze van Peter Pan, Dumbo en die katten geen negers maken? Is het probleem opgelost.

BozePaarseMan | 16-10-20 | 14:14

Begrijp niet wat er mis mee is. Prachtige scène met die kraaien. Alleen maar positiviteit met zang en dans.
Ze helpen die domme olifant ook nog eens vliegen. Zouden de donkere jongens van BML in werkelijkheid nooit doen

zuurtjeregen | 16-10-20 | 14:10

Daarom is en blijft strijd tegen discriminatie en racisme belangrijk. Als je dat niet onderhoud ben je in 5 jaar weer terug bij de fabrieksinstellingen. Zeker met bepaalde westerse gedachtengoed is dat zeer gevaarlijk.

Kaan78 | 16-10-20 | 14:04 | 1

Welk bepaald westerse gedachtengoed mag dat dan zijn?

SterF... | 16-10-20 | 14:06

Wat is er ook alweer 'wrong' aan een Indiaan met de veer?

Veer was van een zeldzame vogel?

Ikzegmaarwat | 16-10-20 | 14:02 | 1

Veer was een zeldzame pont die Vikingen en Christopher Columbus hebben durven onderleggen. Indianen waren gewoon pussies totdat wij ze pokken, mazelen, griep en alcohol als makke lammetjes kwamen brengen.

Hevvlan Demuru | 16-10-20 | 14:33

Haal alle "racistische" scenes uit de Disney tekenfilms en er blijft niets van over. De humor zit vaak in juist stereotypen, De humor van Disney en Disneyland ( a small world), de humor van de Efteling (ja, carnaval festival en monsieur Cannibale). Uitvergrotingen doen ons lachen, maar we lachen het hardst om onszelf. Tulpenbollen, kaas en klompen, zuiver racisme als vrouw Antje dröpje voor dröpje deed.

Meestal met 13 kruiden Ricola (CH), Sam en Moos, Belgenmoppen (Ostfriesen in D, Mühlviertler in A), blondjes. Alles groepsbelediging als je niet meer kan en mag lachen, onschuldig vermaak ist verboten. De Humorgestapo is onder ons en als wij het ons laten verbieden te lachen om onszelf en anderen, dan zijn wij ontmenselijkt.

bergsbeklimmer | 16-10-20 | 14:02

Hollandse souveniers zijn ook racistisch want beelden ons altijd af met klederdracht en klompen terwijl wij er niet meer, of eigenlijk nooit, zo bij lopen.

deoudererijperevrouw | 16-10-20 | 14:01 | 2

Dat vind ik nu altijd zo jammer als ik dan eens in Nederland kom , dat ik daar niemand zie op klompen of met zo een kapje op haar hoofd. Ik voel me dan toch altijd een beetje bekocht.

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 14:10

Klompen zijn eig wel de meest duurzame schoeisel da ons arme volkie heb groot ontwikkeld, maar blijkbaar is het interessanter om bucht uit Azië te importeren wat daar vervaardigd wordt voor nog geen 5 euro, maar hier voor 10-, of 20-voud zoveel wordt verkocht.

Hevvlan Demuru | 16-10-20 | 14:38

Dan is het ook de hoogste tijd om een einde te maken aan bijv. de racistische stereotypen van blanken in hiphopvideo's, films van Spike Lee en de sullige huisvaders in reclames.

Selassie | 16-10-20 | 14:01 | 2

Daar werken ze al aan. Een blank gezin zie je vrijwel niet meer in de reclame's. Ze zijn opeens allemaal met negers of negerinnen getrouwd. Multicultureel in een half jaar! Ik denk dat Frank Lammers zich langzaam aan zorgen moet gaan maken voor zijn baantje bij de Jumbo! Voor de kerst is hij vervangen door een neger.

Tikkie Terug | 16-10-20 | 14:28

@Tikkie Terug | 16-10-20 | 14:28: Dan wel een neger niet groter dan een meter, met tieten en implantaten.

Rotterdammert1965 | 16-10-20 | 14:44

Je zal maar niet-blank zijn, en dus direct door de woke-linkse gemeenschap tot minderwaardig worden verklaard, want DAT is het: jullie gekleurden zijn zielig, kunnen niet voor jezelf zorgen en worden continu gediscrimineerd, of je dat nu zelf vindt of niet, dat is gewoon zo, maar wees maar niet bang want wij woke-strijders zullen blijven strijden.

skoftig | 16-10-20 | 14:01 | 1

"white saviour complex", een ongezonde dosis narcisme, geestelijke stoornissen en de nodige religieuze elementen, de nodige tientallen jaren laten sudderen en dan krijg je dit.

ZOMG | 16-10-20 | 14:05

Adolf Hitler was ook een liefhebber van de werken van Karl May. Winnetou en Kara ben Nemsi. Zegt verder niets, maar toch...

Arnold Layne | 16-10-20 | 13:59 | 1

Hij hield ook van Wagner, kortom de man had smaak.

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 14:12

De cancel cultuur door de 'mag niet' idioten. Er zijn nog mensen die rondlopen die roepen dat dit niet bestaat. Een van de vele slechte linkse uitvindingen.

donkieshot | 16-10-20 | 13:58

Hahaaah, linkse wappies gaan vooraf al excuses maken. Vast allemaal blanke sneuneuzen met een enorme last op hun schouder.

BozePaarseMan | 16-10-20 | 13:58 | 1

Dit is achteraf

menage | 16-10-20 | 14:24

- Peter Pan: 'engage in dancing, wearing headdresses and other exaggerated tropes, a form of mockery and appropriation of Native peoples' culture and imagery'.
Wearing headdresses = mockery? Waarom dan? Wat is er dan precies negatief aan het uitbeelden/uitvergroten van een stereotype?

- Aristocats: 'The cat is depicted as a racist caricature of East Asian peoples with exaggerated stereotypical traits such as slanted eyes'.
Klopt, maar waarom zouden dat soort ogen negatief/lelijk zijn? Ik begrijp wel dat een kenmerk van Aziaten hier wordt uitvergroot, maar waarom zou dat negatief zijn? Wat er lelijk, fout, inferieur aan amandelogen? Bestaat er soms een universeel schoonheidsideaal, waarbij het algemeen bekend is dat spleetogen daar niet bij horen?

Ik zit dus eigenlijk maar met één vraag: wanneer is het uitvergroten van een kenmerk positief, en wanneer negatief? Stel, iemand heeft niet zo'n hele grote borsten, maar als je die dan nèt even iets groter tekent, is dat dan ineens positief? Of is dat ook negatief, en valt dat ook onder de categorie 'belachelijk maken'? Wie bepaalt wanneer het uitvergroten van een stereotype beeld iets positiefs, of iets negatiefs (i.e. 'mockery') is?

JackStick | 16-10-20 | 13:57

Binnenkort op het NOS sjoernaal, waar Westerse Cultuur naar toe komt om te sterven.

De Briemusketier | 16-10-20 | 13:57

3 woorden: Wat Een Gelul

WalterSobchack | 16-10-20 | 13:56

Racisme bestaat niet. Ja er zijn mensen die hun kleur/afkomst beter vinden dan andere, nou en? Dat is ook maar een mening.

En ja er zijn mensen die schelden, maar onfatsoen zou niet strafbaar moeten zijn, anders zit half Nederland straks voor de rechter.

Zolang iedere burger voor de wet gelijk is, is er niets om over te zeiken.

Tronald_dump | 16-10-20 | 13:54 | 1

In de wet staat letterlijk dat je niet mag discrimineren op basis van ras. Dus als je je niet aan de wet houd ben je dus niet gelijk aan mensen die dat wel doen.

menage | 16-10-20 | 13:58

Dit hele intersectionele/inclusieve denken is niets anders dan een fascistische schreeuw (geen tegenspraak svp, anders wordt je "gecancelled"!) naar het invoeren en institutionaliseren van ongelijkheid en racisme. De gevaarlijkste ontwikkeling sinds de tweede wereldoorlog.

Gladiator Fap | 16-10-20 | 13:53

Welke kant zou de NOS kiezen? De kant van de agressieve, permanent beledigde, alles kapotmakende protesteerders of zouden ze deze verzonnen ophef veroordelen? Heb sinds gisteren begrepen dat ze neutraal en objectief zijn, dus afwachten maar.

spanarchist | 16-10-20 | 13:53 | 2

Ik vind de nos verre van neutraal, maar de verstandelijk beperkten die met hufterig gedrag dat jegens personeel en spullen menen te moeten uiten mogen van mij heel stevig aangepakt worden.

bqbq | 16-10-20 | 14:12

Dan kunt u lang wachten. Ze zijn al in het zwarte gat verdwenen

Huub12 | 16-10-20 | 19:58

Iedereen wil 'er' maar bij horen? Maar wat is dat dan, die 'er?' Dat smerige zootje blanke racisten dat de wereld heeft gebouwd? Daar wil je toch niet bij horen? Ik wou dat ik de keus had om erbij te horen. Maar ik heb die keus niet. Ik zit er middenin. In die racistische kutbende. Advies aan alle anderen: bouw een mooiere en betere wereld. Wellicht komen de blanke racisten dan eens op hun knieën vragen of ze alsjeblieft bij die andere wereld mogen horen.

Leptob | 16-10-20 | 13:52 | 1

Wat een frustraties. Eigen ervaringen of aangepraat gedrag ? Rijp voor een therapiegroep ? Gelukkig ga je niet worden op woke planet. Je zwarte vrienden zijn nog iets racistischer. Broken dreams!

Huub12 | 16-10-20 | 19:48

Bij MGM zijn het ook schoften. Ze proberen het te verhullen door die blanke kat Tom te noemen. Feit blijft dat die nare bruine muis hem altijd probeert te vermoorden en ook nog eens altijd wint.

zuurtjeregen | 16-10-20 | 13:52 | 1

en die vervelende muis heet ook nog een Jerry.

small_town_dude | 16-10-20 | 14:48

Dat is wel de enige positieve invloed op mijn leven van iets bruin als het mijn gezondheid betreft.

Ikzegmaarwat | 16-10-20 | 14:06

Weetje: Tekenaar Ub Iwerks heeft de eerste Mickey Mouse films gemaakt. Was een halve Nederlander die voor de studio van Disney werkte: https://nl.wikipedia.org/wiki/Ub_Iwerks

Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:48

Ik wil een discussie openen over de vraag of er een discussie zou moeten worden geopend over het openen van een discussie.

isitsoornot | 16-10-20 | 13:48

Sta ik hier met een witte puntmuts op mijn hoofd aquaria in een put te gooien. Dat komt natuurlijk omdat ik tien jaar geleden Peter Pan heb gekeken met mijn zoontje.
Welke linkse terreurclub moet ik sponsoren om van mijn schuldgevoel af te komen?

koolteer | 16-10-20 | 13:46

Whatever man.

Rohin | 16-10-20 | 13:46

Dit zal ook wel worden afgedaan als racistisch:

youtu.be/fBh47sIdkQs

Kijkeensaan | 16-10-20 | 13:46 | 1

?

Kijkeensaan | 16-10-20 | 16:12

In de puberteit zetten we ons af. Soms hebben we een lawaaierige maatschappijleer docente die geen eigen doel heeft. Dan maakt ze ons tot haar doel. Later zien we dat ze het eigenlijk alleen maar voor zichzelf deed. We weten nog amper waar we ons ooit druk over maakten. We respecteren onszelf en streven onze eigen doelen na. We zijn volwassen geworden.

nuisz | 16-10-20 | 13:46

Moet je met de bezem door de cultuurkast of moet je alle gekwetste huilstruiken niet eens wat eelt op de ziel en humor aanleren?

Zeddegeizot | 16-10-20 | 13:45 | 2

Onmogelijk. De huilstruiken vinden het heerlijk om (a) aandacht te krijgen via "iets belangrijks" en (b) strukturen omver te gooien.

viejohuevon | 16-10-20 | 13:47

Vooral humor en zelfrelativering missen ze.

bqbq | 16-10-20 | 14:14

Walt Disney was één van de grootsten en een pionier op het gebied van tekenfilms. Sneeuwwitje was de eerste lange tekenfilm, gemaakt terwijl hij door vrijwel iedereen voor gek werd verklaard.
Om nu zijn erfenis te laten besmeuren door dezelfde nietsnutten als altijd, mensen die nooit wat gepresteerd hebben en ook nooit wat zullen presteren, is werkelijk schandalig.

spanarchist | 16-10-20 | 13:42 | 3

Disney doet dit zelf.

menage | 16-10-20 | 14:02

@menage | 16-10-20 | 14:02: De Disney corporatie gaat mee in het verhaal uit angst voor de gevolgen bij stilzwijgen.

spanarchist | 16-10-20 | 14:11

Sneeuwwitje is ook nogal fout. Een jong meisje wordt zonder haar uitdrukkelijke toestemming gezoend door een jongen. Terwijl er 7 mannen met achondroplasie staan te kijken.

small_town_dude | 16-10-20 | 14:51

Jezelf beledigd voelen door bijvoorbeeld de term "redskins" is een keuze. Het woord zelf heeft een neutrale lading. Het zegt dus meer over de beledigde dan over degene die de term bezigt.
Namelijk dat hij zich door iedere verzamelnaam voor zijn volk beledigd zal voelen, het is iemand die actief zoekt naar slachtofferschap.

jemagookniksmeer | 16-10-20 | 13:42

Eskimo

U dacht aan een Iglo, vissen door een rond gat in het ijs, neuskusjes en zeehondenjacht?

U bent af!!!

(Tegenwoordig zijn het gewoon alcoholisten overigens)

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:42 | 3

Als volk waren ze een stuk beter af toen ze nog stereotypisch leefden. Dus ik vraag me af waar de belediging dan precies in zit.

zwarte_weduwe | 16-10-20 | 13:48

Je bedoelt de Inuit?

thanseeuwen | 16-10-20 | 13:53

Blijf iemand lang genoeg racist noemen en diegene wordt een racist.

Lekker bezig hoor, iedereen weet dat een gedachtepolitie goed zal aflopen.

Nederland80 | 16-10-20 | 13:41

Inderdaad! En de zeven dwergen van Sneeuwwitje zijn ook een belediging voor Kleine Mensen. En Aladdin wordt samen met een aapje (!!!!) afgebeeld als dief, alsof alle Arabieren stelen, echt misselijk. Die film is een pro-campagne voor mishandeling van tijgers, daarnaast ook zwaar racistisch naar moslimas want Yasmine draagt geen hoofddoek en loopt met blote buik te hoereren. Kussen vóór het huwelijk op een vliegend tapijt, walgelijke stereotypering. En Assepoester dan, uitbuiting van muizen en een grove belediging voor alle katten. En de stiefmoeder heeft een haakneus en is gierig, ook zo antisemitisch.
Maar het ergste is nog wel Belle en het Beest, bonjour bonjour blabla, alsof elke Fransman dat altijd zegt! En dan dat bruine Beest, hoe durft men! Bruin associëren met een beest. En niemand van kleur in dat stuk, neeeee, alleen maar Engels sprekende Fransen die veel te vaak bonjour zeggen.
Echt een schande als je dat aan je kinderen laat zien. Het mag wel, want 'wij' van Walt Disney willen slechts 'discussie', maar áls je dit zonder uitleg aan je kinderen laat zien, ben je racist, Trump-aanhanger, Wilders-fan, rechts-extremistisch Untermensch, ja!

Mensdier | 16-10-20 | 13:40

Ik moet zeggen dat ik tegenwoordig boeken en films wel door een minder onbevangen bril bekijk dan vroeger. Robert Jordan met zijn Conan-boeken dus, ze zegt 3x nee en toch doet hij haar uiteindelijk. Voelt unheimisch. The Dam Busters ( geweldige film btw ), een zwarte hond die - je voelt het al - n.. heet en dat gaat de halve film zo door, "n.. come here, come here boy..." . Niet zo bedoeld natuurlijk maar toch. Laatst, in een winkel, ik koop een cadeutje, zeg "leuk ding, alvast voor de Sinterklaas straks" en realiseer me dat de verkoopster zwart is en denk "kut, kan ik dit nog wel zeggen"? Oude _ jaren 70 - Nero strips, zouden tegenwoordig op de racismeberg worden gegooit, strip Kiekeboe - De Dorpstiran van Boeloe Boeloe met hoe groter de status, hoe meer cirkels op hun buik, mag natuurlijk ook niet meer. Laatst wat Lovecraftbundels gehaald; in het voorwoord wordt erop gewezen dat "het natuurlijk wel racistisch is". Man man man...
Gecompliceerd hoor, zeker omdat wij autochtonen ons aan de vusie van de multicultimaffia moeten aanpassen - en wat dat is is ook nog steeds onduidelijk, vraag het 3 negers en je krijgt 3 verschillende antwoorden -, terwijl onze cultuur vanuit onze ervaringen en ons blikveld is geschreven, kortom, het is ons referentiekader en alles zou dan opeens fout en verkeerd zijn?
Kom nou toch...

Graaisnaaiert | 16-10-20 | 13:40 | 2

En vergeet "de grote reis van Pinkeltje niet". Daar zijn inwoners van Afrika halfnaakt en wonen ze in strohutjes en dansen ze. Oh nee, dat was (en is) in delen van Afrika beneden de Sahara zo...

Koning Willy | 16-10-20 | 13:44

Ik, heb hier nog een boekje liggen, vlak na de repressie verschenen, over wat al die "witte strijders" aan de colaborateurs hebben gedaan. Verhelderende mooie houtskool tekeningen moet ik zeggen. Maar als je dat in een huidige boekenwinkel zou plaatsen, kookt het wijwater vat over in de kerk 500 meter verderop. Mensen kunnen tegen niks meer tegen.

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 13:53

White Chicks, de meest racistische film ooit, de betreffende spelers zouden per direct het gevang in moeten. bah.
Bad boys 1-3 ook racisme, de daders zijn allemaal latino's en blanken.
Rocky 1 en duizend andere films waar zowel de Arabieren als Russen de kwade zijn.
Alle tweede wereld oorlog films eruit, slecht beeld tegenover Duitsers en Jappen.
Denk dat we zo wel even door kunnen gaan.

allesofniks | 16-10-20 | 13:38

Kijken hoe lang het duurt voordat Kuifje In Afrika verboden gaat worden. En daarna volgt dat we Duitsers niet meer als de moffen mogen neerzetten in Soldaat Van Oranje. Die wordt dan inmiddels gespeeld door een lesbische negerin.

Verder ben ik voor het afnemen van alle vuurwapens in bezit van zwarte mensen, want dat is culturele toe-eigening van een blanke uitvinding en zo is er best een lang lijstje. Wij blanken geven dan graag de beeldjes, kraaltjes en spiegeltjes terug uit onze musea.

Beste_Landgenoten | 16-10-20 | 13:38 | 3

Die is al verbannen en heet nu Kuifje_naar_Brussel.

Graaisnaaiert | 16-10-20 | 13:42

Kuifje is allang verboden. Zelfs Jezus moest vervangen worden. Door iemand die zwart is. Terwijl allen schijnen te vergeten dat hij Joods moet zijn geweest.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:45

Wees niet bang. De Duitsers blijven het hoogte van HET KWAAD. Met op de 2e plaats de Russen, Iraniërs, Serven, Venezuelanen en wie er op dat moment door de VS in het verdomhoekje staat.

Overigens is het een schande dat u niet weet dat Nederland bevrijd is door een combinatie van Marokkaanse soldaten en een Surinaams-Antilliaanse alliantie.
Deze feiten zijn volledig uit de geschiedenisboekjes en het collectief geheugen gewist.

Arachne | 16-10-20 | 14:26

Disney+ heeft nog steeds niet de film ‘the World’s greatest athlete’ erop gezet.
Een film die ik en mijn klasgenoten in de jaren 80 notabene te zien kregen op school en ook nog op het politiebureau na het fietsverkeer-examen. Is omstreden omdat een aantal Amerikanen een geweldige potentiële atleet uit Afrika gaan halen. En die atleet wit is. (Ook nog wat stereotyperingen over Afrika).

Wedergeboren | 16-10-20 | 13:37

Wij moeten alles door de ogen zien van 88 nationaliteiten uit Afrika en andere strontplekken in de wereld terwijl we in een nog steeds overwegend blanke Westerse wereld leven. Cultuurkolonialisme.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:35 | 1

Yep, het Westen moet inclusief en divers zijn maar het hele Midden-Oosten, Rusland en Azie gaat lekker verder met hun monocultuur.

Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:43

Wel grappig dat in Zuid Afrika de discussie loopt binnen radicaal-zwarte kringen om de blanken daar terug te sturen naar Europa, ondanks dat ze er al generaties wonen. Ik zou zeggen: gelijk oversteken.

Koning Willy | 16-10-20 | 13:34 | 4

Heil, King Willie! and make that eens happen!

vokfeez | 16-10-20 | 13:37

Mugabe heeft ondertussen al bewezen dat dat echt wel een heel slecht idee is.

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 13:56
▼ 1 antwoord verborgen

Walt Disney had een zwak voor zwakkeren tijdens een Godwin periode, ohnee.

Maar dat maakte me als klein kind niet uit, ik zag niet wat de vertegenwoordigers van de cancel culture er nu wel inziet.

NumbNuts | 16-10-20 | 13:34

Dit zijn dus de tekenfilmpjes die je je kinderen zeker niet mag ontzeggen.

Meestal zit er ook nog een goeie moraliserende boodscap in. Dat negertje , indiaantje of andere zogezegde racistische symbolen moet je er maar bij nemen.

(ik zit te wachten op wanneer ze een stuk uit Dantes hel gaan censureren waarin hij het heeft over ons aller vriend de profeet. )

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 13:34

Ik was een fan van de Kameleon. Maar inmiddels is het tijd voor emigratie. Zwitserland lijkt me wel iets.

wijzeneus | 16-10-20 | 13:33

Nog even en de tv gaat op zwart... éh wut..?

roevka | 16-10-20 | 13:32

“The concept of envy — the hatred of the superior — has dropped out of our moral vocabulary. The idea that white Christian civilization is hated more for its virtues than its sins doesn’t occur to us, because it’s not a nice idea.
Western man towers over the rest of the world in ways so large as to be almost inexpressible. It’s Western exploration, science, and conquest that have revealed the world to itself. Other races feel like subjects of western power long after colonialism, imperialism and slavery have disappeared. The charge of racism puzzles whites who feel not hostility, but only baffled good will, because they don’t grasp what it really means: humiliation. The white man presents an image of superiority even when he isn’t conscious of it. Superiority excites envy. Destroying white civilization is the inmost desire of the league of designated victims we call ‘minorities.’”
— Joseph Sobran

Varende_Reaguurder | 16-10-20 | 13:32 | 5

@Arachne | 16-10-20 | 14:20:
Nah. Als het om 'eradication of autonomous civilizations' gaat kan men ook kijken naar de Arabieren, Turken, Mongolen, Azteken, Han-Chinezen en Yamato-Japanners. Susan Sontag was een gefrustreerde jood die nogal worstelde met haar blanke identiteit. Het is iets waar veel Ashkenazi joden last van hebben. Het feit dat ze Marx positief vond spreekt trouwens ook boekdelen.

Varende_Reaguurder | 16-10-20 | 17:43

@Huub12 | 16-10-20 | 19:49: ik mag hopen dat arachne dit sarcastisch bedoeld, zoniet, dan moet hij /zij niet stoppen met die medicijnen aub.

Mallepietje1001 | 16-10-20 | 21:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik las als kind Sjors en Sjimmie en Jip en Janneke.
Bijna iedereen was daar zwart.
En De Kameleon, de titel zegt het al.
Ik was zo inclusief als de pest.

Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:29 | 6

Wij waren zo inclusief dat we zelfs boeken over mensen lazen met dwerggroei zoals Wipneus en Pim en Pinkeltje.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:38

Dat waren mietjes stips, de Rode ridder en Roodbaard dat waren mannen , die saracenen aan de lopende band aan hun zwaard regen. In Roodbaard was Bubba trouwens de held, (en nee die stond niet te wachten tot je je zeepje opraapte)

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 13:58

Jip en Janneke zijn in negatief getekend, zwart. In feite zijn ze wit.
Fiep Westendorp had bij de opdracht snel door, dat het tekenen in negatief een beter contrast en een duidelijkere plaatjes opleverde.

Arachne | 16-10-20 | 14:17
▼ 3 antwoorden verborgen

Alles en iedereen is racistisch. Einde discussie.

de knikkerende kale | 16-10-20 | 13:28 | 4

Hoe dient een muis een olifant te neuqen dan? gelijkheid is onzin. Er zal altijd een verschil blijven bestaan. Het gaat om acceptatie, That 's all!

vokfeez | 16-10-20 | 13:40

@NumbNuts | 16-10-20 | 13:35: Dan bent u, in de ogen van de woke, een racist. Het gaat om "equity", dat is iets heel anders.

ZOMG | 16-10-20 | 13:44

@vokfeez | 16-10-20 | 13:40: Ik wil wel eens een oliefant een muis zien neuken, maar dat is mijn pervers brein.

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 13:59
▼ 1 antwoord verborgen

Als je van stereotypering af wil dan ook niets meer met de mantel van, "maar is negatieve profilering" bedekken en graag de nationaliteiten vermelden bij gepleegde misdaden mét duidelijke foto want al die criminelen lijken op elkaar en dat willen we natuurlijk niet!

TijdelijkOptimist | 16-10-20 | 13:28

De beroepsnegers (m/v/o en lijkbleek ook) gaan nog heel veel meer racisme ontdekken in onze aanklaagbare samenleving.
Het is, zoals de naam doet vermoeden, hun beroep. Verdient meer dan goed en geeft altijd een plekkie aan de praattafel van schatrijke jinekken en mouthanen van de media.
De politiek wordt daarmee ook een optie voor meer. Meer. Meer van dattum.

Jan Passant mk2 | 16-10-20 | 13:28

Dus zijn we onze hele jeugd vergiftigd door disney films.
Waar kan ik een schadevergoeding claimen?

MogeWijEveOvergeve | 16-10-20 | 13:27

Het lijkt erop dat we met de huidige multiculturele samenleving het paard van Troje hebben binnengehaald. Wij mogen straks niets meer en worden straks "halal" afgeslacht. Dit is nog maar het begin.

pibasso | 16-10-20 | 13:26 | 2

Hun kunnen altijd nog terug naar hun eigen cultuur/land, wij kunnen niet terug naar een ons eigen land/cultuur, wij zijn straks een volk zonder eigen land.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:29

Ik neem aan dat je dat al zeker een jaar of 10 a 20 door had. Anders loop je wel heel erg achter.

peterdh | 16-10-20 | 15:34

Net alsof een Nederlander de hele dag op klompen loopt en kaas vreet als hij bij zijn molen zit. Hou op met dat gejank!

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:26 | 4

Tuurlijk niet, maar dan nog, wat rot mij dat?

Al worden grappen gemaakt over dit soort stereotypen, als de grap goed en origineel is lach ik het hardste mee.

Blijkbaar hebben Westerlingen een sterkere ruggengraat... Maar ik weet, is ook weer racisme.

Realism Is All | 16-10-20 | 13:31

Wacht, je hebt volkomen gelijk! Ik voel me gekwetst en wil dat alle films waar dat in voorkomt per direct verboden worden. Tevens eis ik 10 miljoen Euro schadevergoeding.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:47

Is dat dan niet zo ?

Lt-Kol Kilgore | 16-10-20 | 14:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ik loop toch al aardig wat jaartjes rond op deze planeet maar zo heb ik en mijn kinderen er nou nooit naar gekeken. Zo kan je het medium amusement beter helemaal afschaffen, dan is er altijd wel iets te vinden wat aanstootgevend is. Pfff.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:25 | 2

Ik raad u af om sprookjesboeken van Grimm, Andersen, enz. te lezen, want daar is het ook niet pluis volgens de huidige mores.

BrutusBosch | 16-10-20 | 13:34

Kan maar 1 reactie bedenken
9gag.com/gag/arV86L0
Of is dat ook al racistisch?

Sinclair | 16-10-20 | 13:25

Disney zegt dan weer niets over de 200 miljoen kostende remake van Mulan, geschoten in het gebied waar de Oeigoeren leven die nu geschoren, gedeporteerd en gesteriliseerd worden. Disney wordt volledig gestuurd door China en China vindt het heerlijk om op deze manier verdeeldheid te zaaien in andere landen.

Stijl_Loos | 16-10-20 | 13:25 | 2

Toevoeging: geef dus niet de activisten de schuld, maar de Chinezen!

Stijl_Loos | 16-10-20 | 13:26

Disney heeft in het westen haar verdienmodel al gemaximaliseerd.
Dat doet Disney NU in Azië. En daarna volgt Afrika.
Overigens werd Disney in WO2 overgenomen door de CIA t.b.v. de oorlogsinspanning. Als er in organisatie is, die verdeeldheid zaait/heeft gezaaid, dan is het de CIA.

Arachne | 16-10-20 | 14:15

Zo vind ik de serie "Black-ish" vreselijk racistisch maar je hoort niemand klagen. Stel nou eens voor dat er een tegenhanger van deze serie zou komen, White-ish, dan zijn de rapen gaar.

Hangtietsmurfin | 16-10-20 | 13:24

Ik had geen leuke kindertijd (ondanks wit privilege). Tv was mijn enige ontsnapping aan een niet zo leuke realiteit. Verwondering, dagdromen, (oude)films, muziek, musicals. En nu is dat -met de kennis van nu- ook al allemaal fout en racistisch. Zoek het ook maar lekker uit allemaal.

Rest In Privacy | 16-10-20 | 13:23

Geweldig, al die activisten hebben zich in een paar jaar weten te nestelen in allerlei communicatieafdelingen van grote bedrijven. Dit gaat nog wel een probleem worden in de toekomst.

Panos88 | 16-10-20 | 13:23

De VS is een smeltkroes aan culturen en deze groepen mengen niet, om allerlei redenen. De oorzaken zitten ingebakken en verander je niet, ongeacht hoeveel opvoedingskampen er op losgelaten worden.
Europa is dat niet en moet dat ook zeker niet meer worden dan nu het geval is. Het heeft geen enkele meerwaarde, integendeel. De ellende uit de VS hoeven we hier niet. De grote steden hebben hun eigen gemeenschappen al en daar moeten we vanaf. Dus geen turkse-Nederlanders, geen dubbele paspoorten, geen subsidie voor nationale groepsbijeenkomsten, geen vertalingen, geen steun voor verdere segregatie zoals via het onderwijs. Assimileren of oprotten, zo simpel is het. Doen we dat niet, dan hebben we hier binnenkort dezelfde ellende als in de VS.

Frau Merkel | 16-10-20 | 13:21 | 3

Je ze klagen dat er raciale en etnische kwesties hebben gespeeld in de VS, leggen uit wat er allemaal in de VS fout is gegaan, maar realiseren zich niet dat dit wellicht juist komt omdat Amerika al veel langer een smelkroes heeft proberen te zijn. En wij beginnen het nu ook in NL te zien. Heel toevallig dezelfde problemen.

Caesar.is.Keizer | 16-10-20 | 13:30

@Caesar.is.Keizer | 16-10-20 | 13:30: De smeltkroes is een begrip uit een toneelstuk. Roosevelt (Teddy) zag het toneelstuk in Londen (geschreven door een joodse man) en nam de term mee naar Amerika.

De VS was tot half jaren 60 een blanke meerderheid. Toen moesten de immigratierestricties worden afgeschaft (racistisch en denk aan de jaren 30 toen de joden werden geweigerd), gingen de poorten open en 40 jaar later ging men vragen stellen.

Arachne | 16-10-20 | 14:12

Frau Merkel: wissen Sie dass die Türken und Marrokaner in das Ausland nur Vornamen die türkisch oder marokkanisch sind haben dürfen? Das ist Gesetz!!

Dr. Worstenbroodje | 16-10-20 | 14:32

Ze zijn onze hele Greco-Romeins Christelijke cultuur aan het ontmantelen onder de noemer van deugen. En we laten het gebeuren.

Caesar.is.Keizer | 16-10-20 | 13:20 | 3

Wie zijn ze, en hoe doen ze dat precies. Belangrijke vragen waar je een antwoord op moet hebben, anders wordt je dalijk uitgelachen als je op het plein gaat lopen roeptoeteren.

Panos88 | 16-10-20 | 13:24

Spuugt u hier op mijn Germaanse voorouders?

ZOMG | 16-10-20 | 13:49

@Panos88 | 16-10-20 | 13:24: (Marxistisch gestoelde) Reactionaire bewegingen, supranationale instituties, niet-westerse bewegingen die na decennia een dusdanige invloed hebben weten op te bouwen binnen westerse nationale instituties en via o.a. posities in media, universiteiten en via zogenaamde goede doelen deze onder druk hebben weten te zetten, invloed hebben gekregen op hun handelswijzen. Wat hieropvolgend mensen via sociale druk, perverse beloning of bewuste censuur hen: onbewust heeft gemaakt voor veel wat speelt, bang voor de consequenties voor het brengen van tegen-geluid en bang voor sociale/financiele consequenties. Dus eigenlijk bouwen we onze eigen gevangenis, maar het is top-down centraal aangestuurd en bewerkstelligd met niet-liberale veelal on-democratische middelen en met het gebruik van de macht van instituties die ooit opgericht waren om de bevolking voor dit soort zaken te behoeden. Het probleem van goede intenties is vaak dat deze in het begin vrij spel krijgen, en naarmate het idee dusdanig opgetuigd is het proces niet meer te stoppen valt en het na decennia zonder weerwoord uiteindelijk een destructief proces is geworden.

Caesar.is.Keizer | 16-10-20 | 14:11

Geweldige muziek dankzij culturele uitwisseling over en weer! En inderdaad vol stereotypen: een slanke Aziatisch aandoende mokkel fungeert als peper in de reet van de voormalige tot slaaf gemaakte afstammelingen... Kont dat zien!

Dr. Worstenbroodje | 16-10-20 | 14:15

Wel een mooie documentaire over de levenswijze van indianen zeg. Ik heb veel geleerd.

Tashtego | 16-10-20 | 13:20

Ha , een olifant die kan vliegen !?

Ambiorix | 16-10-20 | 13:19 | 1

De mensen waren vroeger zo dom!

keestelpro | 16-10-20 | 13:32

Deze enge mensen zeggen dat ze de toekomst willen veranderen maar in de praktijk vernietigen ze het verleden. Walt Disney zou zijn eigen heritage nog vernietigen om te deugen. Weer. Zin. Wekkend.

keestelpro | 16-10-20 | 13:18 | 2

Jup... het verleden moet wijken/aangepast worden naar een wenselijk narratief. Men kijkt vanuit een huidig moraal naar het verleden en oordeelt door deze bril.. dat is niet goed. Cultuur cancellen of boeken verbranden.. beide zijn onwenselijke zaken. Gebruik die dingen om aan te tonen dat er een ander moraal heerste en de maatschappij anders in elkaar zat. Dat snappen mensen best. Maar goed dat past niet in hun straatje

Sp1tz | 16-10-20 | 13:26

Dezelfde engerds spammen de media en de media spamt mee, wanneer ze denken dat Donald Trump iets met Russen heeft en als blijkt dat het een Clintonmaffia complot is, dan zijn ze stil. Twitter gezichtboekdinges en weet ik veel spammen 24/7 over Donald Trump en allemaal namaak Fake. Maar dan brengt Joe sleepy Bidens zoon zijn laptop naar de reparateur en haalt dat ding niet meer op. In Amerika is dat ding dan wettelijk gelijk van de winkeleigenaar.
Die vind er walgelijk corrupte zaken en foto's en fout porno (te jonge dames) op de harde schijf en de winkelier brengt dat ding gelijk naar de FBI.
Fout want die zijn al jaren bezig Trump te vernietigen, te proberen dan.
Maar de FBI houdt dat ding weg en uit de pers, zo rolt het daar.
Dan gaat de winkelier na tijden naar de advocaat van Trump en verteld wat er aan de hand is en dan gaat het balletje rollen en komen de eerste bewijzen met foto's en mail en allemaal geverifieerd op twitter en facebook. Boem de linksepatsers blokeren gelijk het nieuws en pamperen Biden. Een ieder die er iets over publiceren wil krijgt een acute ban.
Enge linkse mensen vind je dus wereldwijd en ik vraag me echt af is er nog een normale discussie of overleg mogelijk met kijk eens naar die linksegifdemoratten tijdens de bevraging van Amy Coney Barret. Eng gewoon die demoratten.
En uiteraard gaan ze ook Walt Disney en Sinterklaas en Zwarte Piet aanvallen en trachtten te vernietigen en Columbus en Admiraal de Ruyter et cetera tot het net zo een rotte zandbak hier wordt zoals in andere anti democratische landen.

Theo-Pim-Riv | 16-10-20 | 13:32

Je woont, eet en slaapt, redelijk veilig in dit land.
Tand/kiespijn, hoppa er is altijd een tandarts voor je.
Dokterszorg, vaccinaties, wat jij wil.
Geen werk, krijg je uitkeringen en huursubsidies, kortom er wordt voor je gezorgd.
Maar weten de desondanks kleine zeikende, zeurende huilie huilie groepjes wel zie er voor gezorgd hebben, dat ze dit allemaal hebben in dit steeds minder prettige Nederland?
Ja valt het kwartje?
Nee?
Ga dan zoeken naar een land waar je jezelf prettig voelt, even goeie vrienden hoor en toedeledokie, maar blijf met je takken van Onze kultuur af, ga werken voor de kost, doe iets voor je medemensen of voor Nederland en dan uiteindelijk voor jezelf, want je slaapt dan veeeeeel beter.

Theo-Pim-Riv | 16-10-20 | 13:17

Geef mij maar echte diversiteit met 'foute' en 'niet-foute' cultuur.

HogeNood | 16-10-20 | 13:17

Vertellen ze het ook aan Bollywood? In die films lopen alleen maar mensen uit India rond.

Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:17 | 5

@Xbitt | 16-10-20 | 13:18: Oh die had ik even gemist. Maar u heeft vast een punt. Ze kunnen sowieso eens beginnen over hun eigen discriminerende kastensysteem. Die laagste kaste zien ze in India niet eens als mens ofzo.

Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:23

Niet helemaal waar. Blanke meisjes doen wat minder moeilijk over schaars gekleed dansen dan Indiase meisjes, dus die mogen dat doen.

Koning Willy | 16-10-20 | 13:32

@Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:23: Brazilië heeft een kastensysteem, net als Zuid-Afrika (beiden op kleur) en Israël op basis van geboren worden uit een joodse moeder, waar ook ter wereld.

Arachne | 16-10-20 | 14:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Zaken uit het verleden langs de moraallat van nu leggen gaat nog eens heel groot worden in dit land

amateurrr | 16-10-20 | 13:16 | 2

Mooi gezegd.

HogeNood | 16-10-20 | 13:18

Is van alle tijden. Onze buren hadden in de 40s ook een ander moraallat dan nu.

Itastijl | 16-10-20 | 13:25

Is het u ook wel eens opgevallen dat die stomme muis zwart is?

Met z'n aanstellerige witte handschenen.

Kapitein Sjaak Mus | 16-10-20 | 13:15 | 1

die handschoenen zijn culturele toeeigening.

El Rico Grande | 16-10-20 | 13:23

Ik begrijp het niet zo goed meer. Is vrouw Antje of een boer op klompen dan ook racistisch.

HoniSoit | 16-10-20 | 13:15 | 2

Ja, in South Park worden ook de Nederlanders op de hak genomen (zie YT: Kyle's moms a bitch)', maar wij gaan daar niet over janken. Wij hebben namelijk wel gezond verstand, karakter, een ruggengraat en gevoel voor humor. So much privilege...

Stijlicoon | 16-10-20 | 13:22

Tuurlijk. Tis maar in welk kamp je staat.

Koning BongoBongo | 16-10-20 | 13:40

Vergeet die tekenfilmpjes, was een van de Aristiocats een negerT soms?
oprichter Walt Disney was schijnbaar een antisemiet, zet dat er dan ook maar bij

Tobi | 16-10-20 | 13:15

Hoe noemden ze de generatie die tegen de nasi's vochten ook alweer? The Greatest Generation? Huidige generatie is in ieder geval the worst generation. Die ironisch genoeg geestelijk nog tegen faxisten vecht. Dromen ze. Maar in feite een Brave New World lanceren waar een nieuwe autocratische regime de scepter gaat zwaaien. Gruwelijker dan wat Joe Stalin, Mao en Dolfie ooit hadden gerealiseerd.

En dat uitgevoerd door lieden die niet eens naar een oude tekenfilm kunnen kijken zonder getriggered to worden.

Graaf_van_Hogendorp | 16-10-20 | 13:14 | 1

Fout! The greatest generation was de generatie die in WO1 en masse stierf in de loopgraven, ziekte als gevolg van oorlog en zelfmoord (battle fatigue, shell shock). Na een kleine opleving in de jaren 20, mocht deze generatie de crisis van de jaren 30 doormaken met aansluitend of weer de oorlog in of hun kinderen de oorlog in. En daarna de karige wederopbouwjaren 50, om in de jaren 60 de immigratie op een levens CV bij te schrijven.

Arachne | 16-10-20 | 14:06

'Spreken en voelen' voor blanken destijds lijkt me net zoiets als als blanke 'spreken en voelen' voor negers nu.

HogeNood | 16-10-20 | 13:14

Die culturele revolutie blijft op stoom, gelukkig hebben we genoeg biomassa-centrales om alle foute boeken en kunst in te verbranden.
Mensen met foute meningen volgen zodra de boeken op zijn geraakt.

Abject | 16-10-20 | 13:14

Denk je dat de kinderen die dit zitten te kijken het één reedt uitmaakt of er racisme in voorkomt?

Met_baard | 16-10-20 | 13:13

Ze doen maar...
Hey, ik begin af te stompen!

SterF... | 16-10-20 | 13:13

Ik blijf mijn Peter Pan Speedrock vinyl gewoon draaien. Snoeihard!

TheGreatMachine | 16-10-20 | 13:13

En Bolderbast uit Donald Duck dan?

TheseDays00 | 16-10-20 | 13:13 | 1

Die keek altijd met een schuin oog naar die neefjes...

SterF... | 16-10-20 | 13:14

Maak je geen illusies. Aanpassen heeft geen zin. Zodra je toegeeft, is er weer wat anders "offensive". En als je dat aanpast, weer wat anders. Tot in de eeuwigheid, amen. De moraal van het verhaal: er is altijd wel iemand die zich ergens door beledigd, tekortgedaan of achtergesteld voelt. Voor sommige mensen is dat een way of life. Een dag geen slachtoffer is een dag niet geleefd.

Stijlicoon | 16-10-20 | 13:12 | 1

Zelf geen verantwoordelijkheid hoeven nemen en de schuld bij een ander leggen is blijkbaar heel aantrekkelijk voor velen, want dan hoef je niet onder ogen te komen dat je een mislukkeling bent.

ZOMG | 16-10-20 | 13:15

Sjeesus, we hebben het over 80 jaar geleden, toen nog normaal met de hand gewerkt werd.

Jos Tiebent | 16-10-20 | 13:12

Hoe kan je met 1 indiaantje nu diversiteit specificeren?
Komt nog bij: dit is een knap indiaantje, in het echt zijn ze een stuk lelijker.

jantjeuitnederland | 16-10-20 | 13:11

Het is maar wat je er in wilt zien..

Ik zie gewoon een paar leuke scènes uit een paar mooi gemaakte films.

Wijze uit het Oosten | 16-10-20 | 13:11 | 1

Dan ben je een racist! Ongedierte in ogen van sommige...
(Maar daar zou ik mij niet druk om maken)

SterF... | 16-10-20 | 13:16

In die context kan je alles plaatsen en racistisch noemen. Het lastige is dat ik juist weer begreep uit de film 'Windtalkers' de taal van de Navajo indianen (of natives) zo onbegrijpelijk was dat de Jappen (sorry, Japanners) er niets van konden maken.
Maakt dat de film Windtalkers ook weer racistisch?
Begint dat gezeur over de gevoeligheden van iedereen over alles de zeurders zelf niet teveel te worden?

El Rico Grande | 16-10-20 | 13:11 | 1

Het verhaal gaat dat, in de jaren 90, de indianen, naar de film gingen. Ze kozen oude cowboy en westernfilms uit (denk John Wayne). De scenes met gesproken dialoog tussen indianen, welke niemand kon verstaan en waar niemand ooit naar gekeken had, bleken vol met seksuele toespelingen te zitten. De indianen (bezoekers) hadden de grootste lol.

Arachne | 16-10-20 | 14:02

En morgen is er weer iets anders fout, en zo heb je een eindeloze stroom aan ophef. Koren op de molen van de media en mensen voor wie boos zijn een baan is.

ZOMG | 16-10-20 | 13:11

Tja, het zijn dan ook geen natuurdocumentaires, he!

Zer0-hedger | 16-10-20 | 13:10

Ja hallo! Disney de bedoeling'', aldus de wokewerknemer helemaal in shock vanuit zijn safe-space, Peter Pan aanschouwend met knotje in de hand.

Toetsenbordcomplex | 16-10-20 | 13:09

Ja joh, ga het lekker uit lopen leggen Disney...

Alsof dat zin heeft, bespaar je de moeite. Alsof de Only Black Lives Matter fascisten enige ruimte geven voor weerwoord. Alsof ze überhaupt genoeg hersencellen hebben om te begrijpen wat je zegt. En om te begrijpen hoe ziek ze zelf zijn.

Nee hoor, ze flikkeren maar op. Ik ben zelf mans genoeg om te weten hoe iets bedoeld is en wens niet steeds van kwade intenties beschuldigd te worden door linkse kneuzen.
Het eind is zoek namelijk als je eraan toegeeft. Ze hebben tijd genoeg blijkbaar om steeds weer met iets nieuws te komen. De grens is allang bereikt.

Dan maar burgeroorlog.

Realism Is All | 16-10-20 | 13:09 | 1

Disney is gevestigd in Californië, dus dan is er al meteen een hoop mis. Het feit dat je voor de Oscars tegenwoordig genoeg diversiteit moet hebben (en Disney natuurlijk Oscars wil krijgen, want dat is goede publiciteit voor je film) is een reden om mee te doen.

Daarnaast is het beursgenoteerd en dat brengt nog wat andere risico's met zich mee: er zijn bedrijven (o.a. Qualcomm) aangeklaagd door aandeelhouders omdat ze niet divers genoeg zijn (lees: te weinig zwarten, Qualcomm heeft heel veel Aziaten in dienst) en daarom heeft het bedrijf suboptimaal gepresteerd en zijn de aandeelhouders tekort gedaan.

Het gaat uiteindelijk altijd om geld.

ZOMG | 16-10-20 | 13:20

Aristocats eerste bioscoopfilm die ik zag

thanseeuwen | 16-10-20 | 13:08

"These stereotypes were wrong then and are wrong now". Nope. Ze zijn verkeerd als je er verkeerde bedoelingen mee had, of als je beter had moeten weten. Niemand deed destijds moeilijk over stereotypen, en cultural appropriation was nog geen ding (en zou het nu trouwens nog steeds niet moeten zijn). Maar goed, tegenwoordig moet je als bedrijf gewoon vol door het stof, zonder nuance. Wie nuanceert is een racist en een enabler van onderdrukking.

Muxje | 16-10-20 | 13:08 | 1

En de stereotypering over de blanke of witte man zijn .......
gewoon de historische waarheid (Sylvana, Gloria, Anousha)??

Arachne | 16-10-20 | 13:57

De NOS besteedde vandaag bij hoge uitzondering aandacht aan de moord op een 'witte' boer in Zuid Afrika. Witte is BLM jargon. En nu rijden ze voortaan in witte busjes. Het kan verkeren.
twitter.com/NOS/status/13169796802396...
Leuk die reacties op twitter.

keestelpro | 16-10-20 | 13:07 | 5

@Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:16:
In Zuid Afrika was ooit apartheid en dat vonden wij fout. Daarom vonden wij dat het ANC aan de macht moest komen. En door wereldwijde druk is dat gebeurd. Door misleidende media zoals de NOS die het ANC neerzetten als een nobele organisatie is dat bewerkstelligd.
Echter: het ANC is een terroristische beweging die tegenstanders op sadistische manier executeert. Die kant van het verhaal heeft de NOS en de mainstream media nooit belicht. En apartheid is daarna nooit afgeschaft. Er zijn in Zuid Afrika nu meer apartheidswetten dan ooit.

keestelpro | 16-10-20 | 13:28

@Patje2011 | 16-10-20 | 13:23: Ja, er worden ook zwarte boeren vermoord maar het is geen publiek geheim dat blanke boeren niet alleen worden vermoord maar ook eerst gruwelijk gemarteld en hun vrouwen verkracht. Vaak wordt er zelfs niets gestolen. Puur zwart racisme.

Piet Karbiet | 16-10-20 | 13:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Disney is Amerikaans, hypocriet, kut en parasiteert op de fantasie van kinderen.

Diotima | 16-10-20 | 13:05 | 2

Gelukkig zijn er Anansi de spin en de sprookjes van 1001 nacht.

Diotima | 16-10-20 | 13:07

Walt was een bewonderaar van ene A. H. destijds. Niet die kruidenier.

J-van-de-Bontekoe | 16-10-20 | 14:16

Daar kun je je ook druk over maken inderdaad.

maSs | 16-10-20 | 13:05

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl