GELDBLOG - Valt economische impact Covid-19 nu mee of niet?
Waar de EU-werkeloosheid op een diepterecord stond van 6,4% in maart, staat de teller nu al op 7,2%
Toen meer en meer landen in lockdown gingen, zag het er erg slecht uit voor de economie en het financiële stelsel. Door de ervaringen in 2008, hebben centrale banken nu erg snel ingegrepen en een systeemcrisis vooralsnog kunnen voorkomen. Ook overheden hebben ingegrepen, maar de relatieve grootte en snelheid van de hulpprogramma’s verschillen per land aanzienlijk. Langzaam lijkt het erop dat de economie weer opkrabbelt en er zijn tekenen dat de impact van Covid-19 niet zo groot is als verwacht. Ziet er goed uit, toch? Of toch niet?
Verschillende economische indicatoren geven reden tot optimisme. Zo werd 12% van alle vrachtschepen aan de ketting gelegd gedurende de lockdown fall-out, terwijl dat nu nog maar 3,4% bedraagt. Amerikaanse havens lopen dan ook over van de activiteit. Deze positieve ontwikkeling is goed te zien in de tarieven voor zeevracht; die schieten nu pijlsnel omhoog. Verder bewijs zijn de goede industriecijfers uit de VS (ISM); deze index staat nu op het hoogste niveau in 16,5 jaar. Ook de economische krimp in sommige EU landen lijkt mee te vallen. Zo verwacht Duitsland nu een economische krimp van 5,8% in plaats van 6,3%.
Echter, er valt het één en ander op deze cijfers af te dingen. Zo is een deel van de stijging in zeevervoertarieven te danken aan een aanstaande Chinese vakantieperiode. Tevens zijn de goede cijfers voor een groot deel een gewone inhaalslag op de dramatische val in volumes gedurende de lockdowns. Dit zijn eenmalige effecten. Verder hebben overheden grote steunpakketten uitgerold, waardoor de negatieve impact van de lockdowns op de consument is uitgesteld. De consumentenbestedingen zijn daarom, gezien de omstandigheden, nog redelijk goed te noemen (wel grote verschillen tussen sectoren en tussen online versus offline).
Dit is ook deels terug te zien in de werkloosheidscijfers van bijvoorbeeld de EU. De toename tot dusverre, betrof vooral lager geschoold en tijdelijk werk. Met name de jeugd is hier de dupe van.
Maar met betrekking tot bestedingen is deze groep van minder belang. Echter, de impact van de lockdowns is geflatteerd door de verschillende regelingen vanuit de overheid voor het bedrijfsleven; hulppakketten hadden eisen die het ontslaan van personeel zwaar ontmoedigden. Nu er tweede en derde generatie hulpprogramma’s worden uitgerold, is duidelijk dat de eis tot niet ontslaan veelal is geschrapt. De berichten van grote firma’s die mensen ontslaan (MAN, Lufthansa, KLM, Easyjet, Airbus, TUI, MTU, Nissan, et cetera) nemen nu dan ook in rap tempo toe. Waar de EU-werkeloosheid op een diepterecord stond van 6,4% in maart, staat de teller nu al op 7,2% (de eurozone doet het wederom beduidend slechter met 7,9% wat betekent dat de weinige EU-landen die geen euro hebben het relatief zeer goed doen). En als de ontslagen eenmaal beginnen, dan komt er een domino-effect op gang; ontslagrondes nemen toe in hoeveelheid en tempo totdat het proces is uitgeraasd. Dat kan nog vele kwartalen duren.
Zo bekeken is er eerder sprake van uitstel dan afstel; de lockdown klap zal met name in 2021 duidelijk worden en nog duidelijker worden gevoeld. Dit alles houdt geen rekening met een eventuele tweede lockdowngolf. Mochten regeringen zo onverstandig gaan handelen, dan wordt het economische scenario pas echt inktzwart.
Tegen deze achtergrond is het voor velen des te vreemder dat de beurzen het zo goed doen. Afgelopen week mag er dan een kleine correctie hebben plaatsgevonden, maar de sprong terug vanaf de coronabodem is ronduit indrukwekkend.
De outperformance van de VS is duidelijk zichtbaar. Deels ligt dit aan een verdere rotatie naar de technologieaandelen, waardoor de Nasdaq met kop en schouders boven elke index uitsteekt. Een andere mogelijke reden is dat de VS de meest liquide markt is, waardoor uit veiligheidsoverwegingen de allocaties naar de VS zijn toegenomen. In ieder geval lijkt de beurs te zeggen dat het economisch helemaal top gaat, terwijl iedereen weet dat dit niet het geval is. Zoals eerder beschreven in dit blog, draait het in financiële markten nu veel meer om flow dan om fundamentals. Beleggers zijn nu veel meer gefocust op de liquiditeitstoename vanuit de centrale banken en overheden; als eenmaal duidelijk is naar welke financiële beleggingscategorieën de liquiditeit zal vloeien, worden deze gretig door de markt opgekocht. Iets wat duidelijk te zien in de obligatiemarkt; de prijzen van obligaties stijgen door de (kunstmatig) hoge vraag, waardoor per definitie de rentes op deze obligaties dalen.
Hierdoor zien aandelen er relatief steeds beter uit (netto winst rendement op aandelen hoger dan de rente op obligaties). Zoals hierboven te zien is, zouden aandelen op relatieve basis op een koers winst verhouding van 100 moeten handelen! Dus stel u hebt een bedrijfje met EUR 50.000 jaarwinst, dan zou het volgens deze maatstaf een beurswaardering (marktkapitalisatie) van EUR 5 miljoen verdienen.
Dit is natuurlijk waanzin, maar één die gedreven is vanuit de obligatiemarkt. En die markt is weer gedreven door de centrale banken en overheden. Waar het dan nu ook op neerkomt is dat slecht nieuws gezien wordt als goed nieuws door financiële markten. Immers, slecht nieuws leidt tot nog meer ingrijpen (steunpakketten en dus liquiditeit) wat de koersen nog hoger zal zetten (door het flow effect).
Een belegger kan dit spel mooi spelen maar hij loopt hierdoor wel erg veel risico, want het zal niet eeuwig zo door kunnen gaan. Net als met elk ander piramidespel, komt de afrekening gegarandeerd. De vraag is dus niet of maar wanneer. Mocht u daar het antwoord op weten, dan kunt u zo boven aan de Quote 500 geraken.
Voor de burgers die geen vermogen hebben (huis, aandelen, obligaties, kunst en zo verder) is het beursfeest van de afgelopen 10 jaar geheel aan hun neus voorbij gegaan. Als de lockdown fall-out zich volledig heeft gemanifesteerd, worden zij erg hard geraakt. Zij hadden immers al weinig vet op de botten voordat deze crisis begon. Maar als de “normale” vermogende burgers (dus huisje, wat beleggingen en een mooi (toekomstig) pensioen) denken dat deze crisis aan hen voorbij zal gaan, dan wacht hen nog een zeer koude douche. Al helemaal omdat de eerstgenoemde groep een herverdeling van inkomen en bovenal vermogen zal gaan eisen. Het worden barre tijden.
Reaguursels
InloggenIemand economisch voldoende onderlegd om in heldere taal uit te leggen waarom de staatsschuld al een tijdje terug loopt? www.destaatsschuldmeter.nl/
Nope
Geen idee. Maar het kan te maken hebben met bijvoorbeeld garantiestellingen. Die vallen buiten de boot tot het moment dat er overgemaakt moet worden. Er hangt dus nog eea in de lucht. Dan moet je ook nog rekening houden met het verschil in overheidsschuld en staatsschuld. Leg de vraag eens voor aan het ministerie. Want het is een goeie.
Ze willen nu reclame maken om mensen weer (met mondkapje) de trein in te krijgen. Veel geluk!
Het bevreemdt me al jaren dat je nergens de actuele BTW-inkomsten van het rijk kunt volgen (als iemand beter weet: corrigeer me svp). Dat is dé indicator voor hoe het met de economie gesteld is. Ieder bedrijf van enige omvang doet maandelijks of per kwartaal aangifte van zijn omzet, dus als daar de klad in komt, is dat binnen een maand tot op de laatste euro kenbaar. Als de belastingdienst iedere 1e van de maand over die gegevens beschikt, waarom zijn die dan niet te raadplegen? Waarom nemen media en volksvertegenwoordigers daar genoegen mee?
Probeer ook eens de rentebetalingen op staatsschulden te kwantificeren en te volgen over de jaren heen. Wie is de eindontvanger van deze "ezeltje strekje", wat doet die er nu eigenlijk mee? teruggeven aan de belastingbetaler lijkt mij niet geloofwaardig gezien de "knuppel uit de zak" die de onwillige belastingbetaler wacht.
Ik ben in dat geval meer geinteresseerd in de 'lipstick'-index. Zegt meer over het consumenten vertrouwen
Heldere verklaring voor de bizarre KW's van 100 waar vroeger 15 normaal was. Welke aandelen gaan de klappen vangen en wanneer? Vastgoed en banken weer de beste opties voor shorts?
en zet de film "The big short" maar weer eens op....
De overheid expandeert maar door. Nu werk je bij de (semi-)overheid of je stuurt ze een rekening. Dan krijg je communistische toestanden, gezien het beslag van overheden op de economie is dat al bijna zover. Iedereen weet dat dat niet werkt, voorbeelden genoeg, en toch hoor je de roep om nog meer overheid en klaagt de CDA schoenenman over liberalisme. En dat terwijl er de laatste decennia weinig liberaals te bekennen was in Nederland.
Bij1 wil ook meer overheid en geld bijdrukken, dan weet je toch al dat dat een erg slecht idee is. We gaan er allemaal aan: killed by government (what’s new?)
Steeds meer geld in steeds minder zakken dus
Van die geweldige economische groei de afgelopen 6 jaar (en de afgelopen 30 jaar) hebben burgers geen bal gemerkt. Normale mensen houden niets over aan het eind van de maand en als starter op de woonmarkt kun je het vergeten. Leuk voor grootkapitalisten.
De wappies laten zich nu volledig voor de wagen spannen van grote bedrijven die willen dat ze door gaan ten koste van hun eigen gezondheid.
Al die 'groei' van de laatste jaren komt uit 0% rente leningen en geldpersen. Heeft niets te maken met een gezonde economie.
Daarom staan aandelenmarkten nu ook op topniveaus. Geldpersen gaan door terwijl economie volledig stil ligt.
Stilliggende economie heeft verder niets te maken met beleid van Rutte, maar juist met impact buiten ons land en met gesloten grenzen.
Een positief iets: met de huidige jeugdwerkloosheid in de EU kan het argument van benodigde arbeidskrachten voor de immigratie van non valeurs inmiddels niet meer worden gebruikt.
Het is een Qualike zaak !
Dus... een linkje naar uitstekend artikel, met onderbouwingen, citaten uit, en links naar de bronteksten van de internationale organisaties en NGO’s, geschreven van een Zweedse hoogleraar filosofie van universiteit Örebrö mag niet? Komt dat door het platform waar het artikel verscheen, de hoogleraar, de bronnen, de inhoud, of de reaguurder?
Ben wel benieuwd wat de moderator van dienst heeft bewogen om het weg te jorissen.
Ik zag jou laatst een linkje plaatsen naar een website met blote vrouwen en met reclame voor bitcoins. Dan maak je geen serieuze indruk.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 22:55:
Ik moet jou nog steeds een linkje zie plaatsen met een bron voor de 15.000.
Komt die nog? Ik wacht er nog steeds op.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 22:55:
En verder moet je je computer maar eens wapenen tegen virussen. Mijn linkjes zijn schoon, en ik ben niet verantwoordelijk voor allerlei vunzige malware op jouw hardware.
@stormageddon
Een linkje naar een onbetwistbare bron zoals de "globalist_encyclopedia dot com" is al genoeg om een bijdrage te verwijderen, wellicht stond er ergens in het artikel het "Jxx" woord met mogelijk een zweem van een kritische noot?
Het doodgeboren kindje,
www.youtube.com/watch?v=zCCH7WnGGhw&a...
nog steeds niet genoeg voorstanders www.barstmaar.eu/
@nieuwe_Deen | 13-09-20 | 23:21:
Zeer zorglijk, er lijkt nauwelijks besef te zijn wat er speelt!
Gelukkig heeft Rutte de juiste maatregelen genomen:
youtu.be/eOvOHiuKS40
Je schijnt rutte niet te kennen.
Even voor de duidelijkheid: dit is geen economische crisis, dit is een crisis veroorzaakt door de overheid.
Een crisis veroorzaakt door een virus.
Overheden overal ter wereld.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 21:38:
Precies:
youtu.be/eOvOHiuKS40
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 21:38: Een plandemie.
Het had echter geen crisis te hoeven worden. 10 jaar gelede hadden we genoeg capaciteit op de IC’s en ziekenhuisbedden om de gevolgen op te kunnen vangen.
En toen kwam Rutte.
U bent uw baan kwijt? Welke crisis?
@WachTMeesteR | 13-09-20 | 21:42: IC-capaciteit is heel duur en vaak grotendeels overbodig. Dus werd er voor gekozen om dat daar op te bezuinigen. Is een plausibele keuze.
We moeten de impact van het virus nog gaan voelen in economische zin. Zo snel als het virus om zich heen heeft gegrepen en de maatregelen in plaats zijn gebracht. Moet de markt nog even settelen op de nieuwe balans. Eerst worden potjes geld aangesproken. En bezuinigingen aangekondigd. Die gaan nu in Q4 stilletjes overal geeffectueerd worden. Maar de bestuurders zitten met de billen bij elkaar, als een stel piloten die in een duikvlucht zitten en de grond op zich af zien komen. Er word getrokken aan de knuppel... maar ja.. groot log... het draait allemaal de goeie kant op.. maar zijn we nog op tijd? Zodra de bezuinigende maatregelen niet voldoende effect sorteren, en de potjes geld op zijn. Dan zullen hardere maatregelen gaan volgen. En dan word het heel snel heel erg lelijk.
En Israel kondigt zojuist een nieuwe lockdown aan. Waarom ook niet?
Ook daar is de bedoeling om de economie kapot te maken en het 'virus' wordt daarvoor misbruikt. Want voor 1100 doden - mèt het virus - is er geen enkele reden voor een lockdown.
@Lupuslupus | 13-09-20 | 21:20: Is Soros ook al de baas in Israël?
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 21:39: U kunt beter dan dat.
@Lupuslupus | 13-09-20 | 21:42: Maar wat is dan de gedachte achter het plan 'om de economie kapot te maken'. Dat snap ik niet.
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 22:53:
Lees het dan ook eens. Het is niet voor het eerst dat ik je ernaar verwijs.
www.weforum.org/agenda/archive/the-gr...
En lees ook eens een boek.
www.aup.nl/nl/book/9789462980273/the-...
@Kuifje-naar-Brussel | 13-09-20 | 22:53:
Zonder me in een gesprek te willen mengen kunnen we rustig vaststellen dat het instellen van een variatie op "The Iron Heel" het doel is: zie het gelijknamige boek van Jack London. In dit maatschappij model wordt alles van waarde desnoods geforceerd (via faillissementen) overgeheveld naar oligarchenkartels, die vervolgens versmelten met de overheden. Benito M heeft overigens hetzelfde model ook ooit eens kort maar effectief toegelicht, zelf zoeken want anders wordt deze bijdrage weer pijlsnel verwijderd.
Sinds de bankencrisis van 2008 heeft de ECB onder het motto "delay and pray" niets anders gedaan dan het bestaande schuldenprobleem alleen maar te vergroten. Dit door middel van het creëren van geld en het kunstmatig laag houden van de rente. Een kind kan zien dat dit niet goed kan aflopen en koersen we af op een nieuwe bankencrisis die de vorige doet verbleken.
We maken een nieuwe valuta en geven het niet meer bij iemand uit Z-Europa in beheer. Je krijgt pas stemrecht als je staatsschuld <60% Belastingopbrengend bbp is.
@Nichtsneues | 13-09-20 | 23:04: wat denk je dat de zuidelijke (incl Frankrijk) en oostelijke landen gewoon niet mee mogen doen. Lijkt me een zeer goede toevoeging voor de toelating. De regel die jij voorstelt is goed als je er eenmaal bij zit.
Ook zonder alu-hoedje kan je je afvragen wat er precies achter zit. De economie gigantisch naar de kloten helpen zodat opa nog twee maanden langer kan leven, wie heeft dit ooit besloten?
Het gaat (of ging) helemaal niet om opa (of oma). Dat is een drogreden. Het gaat om tyrannie. Ze zijn ons al aan het voorbereiden op een 2e lockdown. Waar je ook leest hebben ze het over 'besmettingen' en zelfs 'patienten' (die was voor mij vandaag nieuw) waar het gewoon om positief getesten gaat.
www.centerforhealthsecurity.org/event...
Maar die hebben ook alleen maar de generale repetitie gespeeld. Wie heeft het besloten... tja... hoe gaan die dingen? Er zijn heel veel gremia al decennialang bezig met allerlei plannen en ideeën uitwerken en samenvoegen, op elkaar afstemmen. WEF, VN, WHO, IPCC, UNEP, UNCTAD, Rockefeller Foundation, BMGF, en op een gegeven moment liggen er voor allerlei sectoren plannen klaar en wie dan uiteindelijk zegt: en nu gaan we het doen...? Tja. Misschien was het ook gewoon toeval dat er een wilde Coronavariant opdook in Wuhan en één van de hoofdrolspelers dacht: deze moeten we aangrijpen, dit is de kans. En dan met een paar appjes en telefoontjes anderen overtuigen dat dit het moet zijn. Wie zal het zeggen?
@Stormageddon | 13-09-20 | 20:44:
Gelukkig hebben nuchterder mensen het hier voor het zeggen.
Jeetje wat een gecomplot weer, vermakelijk.
@jaimelavie | 13-09-20 | 20:48:
Wie denk je dat het hier voor het zeggen heeft dan? Rutte?
Vergeet het maar. Unilever, AkzoNobel, Tata Steel, Ahold, Shell, Philips, Volkers Wessel, BAM, Randstad, Kon. Lloyd, etc. etc.
Scroll maar even door het lijstje en kijk hoeveel Nederlandse bedrijven je telt. Die maken de dienst uit.
www.weforum.org/partners/#search
@jaimelavie | 13-09-20 | 20:48: U hebt werkelijk geen idee wat er boven uw hoofd hangt. Veel erger nog, u wilt het niet eens weten.... En wat bedoelt u met 'hebben het hier voor het zeggen'? Iedereen mag hier zijn/haar mening geven.
@jaimelavie | 13-09-20 | 20:48: Precies, Blij met Hugo de Jonge. En hopelijk wordt superieure Kaag de volgende MP. En, waarom ook niet, Sylvana Simons als vice-MP.
@spanarchist | 13-09-20 | 21:04: Joop is een deur verder.
@laatjenietkisten | 13-09-20 | 21:06: Hahaha. Ik lig elke keer weer dubbel om die Joop-opmerkingen. Misschien het theater eens in gaan?
@spanarchist | 13-09-20 | 21:16: Graag gedaan.
De banaan begint ratingverschijnselen te vertonen.
Overheid zou enorm veel geld kunnen besparen door te stoppen met geld weg te smijten aan allerlei zaken zoals onzinnige klimaatplannen (bv de 10 miljard die is weggesmeten aan biomassa). Las vandaag in Parool een stukje waar GL wethouder trots vertelde dat ze een handvol huizen gasvrij heeft gekregen op de Wallen, het hele project kostte wel 2-3 miljoen subsidie om een paar tientjes per maand te besparen op de energierekening.
Waanzin, we zijn het enigste land ter wereld wat zonodig van het gas af moet.
@laatjenietkisten | 13-09-20 | 20:24: Ja als rutte zegt dat we van het gas af moeten, kunnen wij niet anders dan nederig voor hem knielen.
@Hoorneslaan | 13-09-20 | 22:51: Klaver wil het en Rutte doet het.
En dat allemaal om contracten met buitenlandse partijen te kunnen blijven nakomen.
Nu is deze corona crisis wel een fijne voor de groene dictatuurplannen want aan alle kanten wordt hard geroepen dat ten minste een deel van al het 'gratis' crisis geld naar klimaathype investeringen moet gaan. Dat is in feite een vervroeging van die uitgaven.
Het is wel bizar dat ze nu ook keihard roepen dat alle huizen beter geïsoleerd moeten worden voor de klimaatdoelen maar even vergeten dat ventilatie juist een van de oplossingen tegen corona is...
aluhoedje opzetten gaat
@jaimelavie | 13-09-20 | 20:23: Kop in het zand zou ik ook maar doen, je weet nooit of het aluhoedje voldoende is.
@Lupuslupus | 13-09-20 | 20:35:
Ik ga voor een dubbelgevouwen aluhoedje.
The wappies are strong today
@@jaimelavie
Ach, een nieuwe wappie gillerT
@Nolleeder | 13-09-20 | 20:55: wappie
@BobDobalina creatief zeg, helemaal zelf bedacht?
Europa is ook zonder het aanzetten van de geldpers op het verkeerde pad.
De milieugestapo met hun windmolens, zonnepanelen en warmtepompen en overbodige elektrische auto's is er mede verantwoordelijk voor dat het leven voor de burger fors duurder gaat worden.
Het bedrijfsleven en fabrikanten die hun rommel alleen nog maar in China laten maken ipv in Europa net zo goed. Voor kwaliteit betaal je nu belachelijk veel geld tov 50 jaar geleden.
En last but not least is het asielbeleid van Europa ook dermate achterlijk, dat we hier alleen maar problemen van gaan krijgen. Wat mij betreft is er niets positiefs aan het binnenhalen van analfabeten waarvan 99% moslim, uit de rimboe of woestijn. Dat kan zoals in Nederland de huizenmarkt niet aan, de gezondheidszorg kan het niet aan en het onderwijs kan het niet aan.
Kortom alles wordt duurder en de welvaart neemt extreem snel af.
Mijn voorspelling: over 20 jaar is Europa een 3e wereld continent door oorlogen en/of burgeroorlogen. Een soort Joegoslavie in het kwadraat.
Tegen die tijd hoop ik om elders op de wereld een rustig plekje te hebben gevonden.
Allemaal kosten die we er niet uit gaan krijgen.
Over 20 jaar ben ik er niet meer.
Je vergeet dat wij, de mensen, het ook niet meer aankunnen.
@antagonist | 13-09-20 | 20:43:
Dat is wat ik bedoel. een economie moet op poten worden gehouden. Als je er meer aan onttrekt dan aan toevoegt stort ze in.
@antagonist | 13-09-20 | 20:43: Hou moed.
@Lupuslupus | 13-09-20 | 20:46:
Dank. Gelukkig heb ik het financieel goed, maar ik word zo ontzettend depressief van dat we ons land laten kaalvreten. En steeds meer, meer, meer.
@antagonist | 13-09-20 | 21:03: Ja het is vreselijk maar wat kunnen we doen? Anders dan correct stemmen maar het is zelfs de vraag òf we in maart kunnen stemmen. Het zou mij echt niet verbazen als dat wegens 'het virus' wordt uitgesteld. Ollongren gaf al een schot voor de boeg.... Maar laten we het beste ervan hopen zonder in paniek te raken.
Volgens mij kunnen we nu nog geen zinnig woord zeggen over de economische vooruitzichten, aangezien een significant deel van onze economie nog aan het overheidsinfuus ligt. Pas als dat infuus eruit is, weten we waar we staan. Ik persoonlijk denk ergens aan de rand van de afgrond.
*zet zich schrap*
Hoor net dat volgens de KvK 1,5 miljoen ondernemers in de gevarenzone zitten (geen idee of dit klopt). We hebben er 2 miljoen dus dat is wel een probleempje lijkt me.
@BobDobalina | 13-09-20 | 20:14:
De meeste 'ondernemers' zijn dat helemaal niet maar gewoon ZZP-ers. Die zou ik gewoon bij de werkloosheidscijfers optellen.
@BobDobalina | 13-09-20 | 20:14:
Het is maar hoe je daar naar kijkt. Voor de multinationals is het prima. Alle kleine zelfstandige concurrenten in 1 keer weg. En de vastgoedprijzen in de steden gaan kelderen, dus kunnen goedkoop worden opgekocht en woningen in gemaakt worden (Niet voor u. Voor de apothekers en hoogopgeleiden van overzee.) of indoor verticale boerderijen. Want controle op voedsel en de distributie, dat is het volgende dingetje.
www.rockefellerfoundation.org/report/...
En denk niet dat dat een wild plannetje is... het is al wet... binnen een maand.
www.congress.gov/bill/116th-congress/...
Agenda 21 in volle vaart.
youtu.be/52NaRLPzDcg
Is allemaal maar gekkigheid natuurlijk. Complottheorie. Wappie. Gebeurt helemaal niet! Niks aan de hand. Nothing to see here, move along.
@Stormageddon | 13-09-20 | 20:32: Gelukkig maar. Ik begon me bijna zorgen te maken!
Ik vertrouw meningen van mensen met dubbele achternamen niet. Weg met het erfrecht!
Ik heb de oplossing gevonden:
Meer mensen moet stukjes schrijven
Daarmee krijgen we geen aardappelen op ons bord.
Dinsdag horen we hoe ze dit denken op te gaan lossen.
Misschien gaan ze wat aan de UWV wan praktijken doen.
Na de tweede kamer verkiezingen weten het pas echt, tot dan is het pappen en nathouden.
Hugo de schoenenman begint ondertussen een beetje enge taal te verkondigen in het AD:
'Coronacrisis kan niet bezworen worden met huidige systeem’
Hij wordt met de dag een grotere griezel.
@Lupuslupus | 13-09-20 | 20:19: Een nieuw soort dictator!
Alexander, wat bedoel je met de herverdeling van vermogen dan die geeist zal gaan worden?
Lees het verkiezingsprogramma van Bij1. De overige linkse partijen gaan ook allemaal een aanval doen op box 2 en box 3.
Bij de VVD noemen ze dit """bezuinigen"""
@Joris Beltsin | 13-09-20 | 20:11: dus als je doet wat de EU wil, bv hypotheekvrij leven door schulden af te betalen, ben je het haasje bij Groenlinks.
Vergeet ook de zorgpremies niet die omhoog gaan en de gemeentelijke belastingen. Terwijl er geen zicht is op wanneer onze koopkracht weer een impuls krijgt.
Google en Tesla willen toch veel gaan doen hier? Hmpff.
@antagonist | 13-09-20 | 20:36: tegen een gereduceerd belastingtarief en nauwelijks werkgelegenheid in NL. Maar wel lekker profiteren van zaken zoals groene stroom subsidies etc etc.
Tuurlijk de ECB die vrolijk alle dag miljarden aan het bijdrukken is, al die bedrijven die vergoedingen hebben gekregen, faillissementen proberen te voorkomen... en toch reden tot optimisme? Duitsland heeft de grootste krimp ooit gehad. Ik verwacht dat er nog velen bedrijven zullen omvallen en naast al dit het geld de komende jaren flink in waarde zal afnemen.
Het wordt er tijd voor. 80 jaar geleden was de laatste. Een virus is het lontje voor de volgende.
Ze hadden wat mij betreft nog wel een jaartje of 20/25 mogen wachten.
Huurverhogingen zijn ook bedacht om de inkomsten van de overheid op peil te houden. Zoals we weten is Kajsa Ollongren hier een fel voorstander van.
Als we meer huur betalen kunnen de belastingen voor de wonincooperaties omhoog.
Voor die mensen die de huur niet meer kunnen opbrengen bestaan toeslagen waar alle belastingbetalende burgers dus vrolijk aan meebetalen.
Die verhuurdersheffing is peanuts vergeleken bij wat er aan huurtoeslagen wordt rondgepompt.
@Joris Beltsin | 13-09-20 | 20:00:
Daar betalen wij aan mee hé.
Ollo wordt aangestuurd door rutte.
We staan aan de rand van de afgrond en we hebben een kabinet die graag het laatste zetje geeft.
Eens. We zien pas het topje van de ijsberg. Zoals Alexander zijn relaas besluit: 'het worden barre tijden'.
Zolang er aspergetelers uit het oostblok moeten komen bestaat er geen werkeloosheid, enkel geen zin om bepaald werk te verrichten.
Ik wens ze veel succes met goedkope krachten, je zal toch gek zijn voor een paar euro per uur.
Gelukkig heb jij al een baantje aan de "goede" kant van de sociale ladder, zodat jij zonder meer iedereen die geen kutbaantje wil de les mag lezen.
Aspergestekers zijn alleen nodig in de maanden mei t/m juli, daarna is het afgelopen. Verder laat ik uw reactie maar voor wat die is.
@LesPaul | 13-09-20 | 20:16: Dit dus. Lekker makkelijk lullen zolang ze zelf niet in die situatie komen.
Hmm, als de column interessant dreigt te worden gaat opeens de stekker eruit.
Precies wat ik dacht
Een ander probleem is dat overheden veel geld kwijt zijn aan de steunpakketten. Denk bijvoorbeeld ook aan de miljarden die naar Italië gaan.
Overheden zullen dus de burger gaan aanspreken met belastingen om hun reserves weer aan te vullen.
Een flinke klap dus voor de koopkracht.
Ik val hier toch even over de term "steunpakketten". Als je met "steunpakket" bedoeld: het consumentenvertrouwen in in je eigen economie behouden, dan is dat nog helemaal niet zo verkeerd. Als je met "steunpakket" bedoeld: een ander land van een basisinkomen voorzien, dan wordt het een heel ander verhaal.
@Scholletje | 13-09-20 | 19:53:
KLM, Italië, maakt niet uit, dit is geld uit de staatskas.
@Mr.Crowley | 13-09-20 | 19:58:
Ja, en als je geld uit de staatskas gebruikt om het consumentenvertrouwen/de economie te stimuleren, dan komt dat vanzelf weer terug. De investering in KLM/Airfrance is zo'n voorbeeld. De NL regering bezit (net als de Franse regering) sinds kort 14%. Dit voorkomt, dat de Fransen KLM straks dood laat bloeden en vervolgens diens vlieglicenties (voornamelijk vracht) inpikken ten behoeve van de eigen vliegvelden/economie.
@Scholletje | 13-09-20 | 20:04:
De vraag is dus of de Nederlandse burger dit kan betalen met een teruglopende economie.
@Scholletje | 13-09-20 | 20:04:
Bovendien hebben we een staatsgestuurde economie.
Gaat dit wel de goede kant uit?
@Mr.Crowley | 13-09-20 | 20:07:
Ik heb de pest aan Rutte en zijn kut kabinet, maar een strategisch belang nemen in een onderneming ten behoeve van de nationale economie is common sence, en een verstandige beslissing.
@Scholletje | 13-09-20 | 20:10:
Ik neem aan dat u zich realiseert dat ik het hiermee hartgrondig oneens ben.
@Scholletje | 13-09-20 | 20:10:
Is het UWV ook een onderneming in uw ogen?
@Scholletje | 13-09-20 | 20:10: De Staatskas is totaal leeg. Elke cent moet geleend worden.
@ Mrcrowley en Lupuslupus,
Mijn "reactietegoed" voor deze draad is bijna op als newbee zijnde, dus sta niet raar te kijken als ik hierna niet meer reageer. Dat gezegd hebbende,
Het aandeel van de staat in KLM/Airfrance is een strategische beslissing. NL is de logistieke mainport van Europa. Schiphol, is een enorme economische factor. Natuurlijk laat je je als staat niet die vlieglicenties uit handen nemen door de Fransen. Desnoods schrijf je obligaties uit, so what? De waarde die ermee gemoeid gaat, overschrijdt de investering x een paar miljoen.
@Scholletje | 13-09-20 | 20:43: Dank voor uw reactie. Morgen verder...
@Scholletje | 13-09-20 | 20:43:
Een mening is niet meer dan dat, een mening, Daarom is er discussie uitgevonden.
Als we niet lief zijn voor Italië gaat rutte huilen in plaats van stom lachen.
Volgens NOS teletekts heeft het killervirus vandaag 1 dode geveld.
Lucky bastard. Die hoeft al die ellende die hier wordt voorspeld niet meer mee te maken.
Ik krijg hier een warm gevoel van binnen van. Het komt allemaal goed! Disclaimer, ik ben na de eerste alinea afgehaakt.
Ik kwam niet verder dan de titel.
NL zal hard worden geraakt. We zijn -naast een dienstenland- de grootste agriculturele "BV" ter wereld. 6,4% van het BNP. Als je dan even heel praktisch kijkt naar al die oogsten die de afgelopen maanden letterlijk door de gehaktmolen zijn gedraaid, dan gaat dat heel veel pijn doen.
Van dit kabinet hoeven we niks te verwachten. Zelfs de VS komt haar ondernemers meer tegemoet dan dit kabinet, en dat wil toch wel behoorlijk wat zeggen.
Ons geld heeft rutte weggeven.
Voor corona waren we al onderweg naar een systeemcrisis. Ondanks een tollende geldpers lukte het niet diverse Mediterrane en Oost Europese economieën te reanimeren, en nu nog steeds kent het Europese financiële systeem meer vragen dan antwoorden. Corona is een aanleiding, geen oorzaak.
Waarom zou je reanimeren als je gratis aan het infuus kan bij de noordelijke EU landen??
@marcoplarco | 13-09-20 | 19:38:
Ja en feestvieren met het zwarte geld.
Eens met Feynman. De Deutsche Bank (b.v.) stond net voor de 'crisis' op omvallen. En nu?
@Lupuslupus | 13-09-20 | 20:27: Weer wat miljarden gekregen van rutte!
REAGEER OOK