Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LOL. Weer meer CV-ketels verkocht

Hoeras. Hoeras. Nederland aan het gas

lekkerrrr

Het gaat kotsberoerd met Het Klimaatakkoord. Windmolens op zee blijken bruinvis moordende visgrond vernielende massamolenaars, windmolens aan land hakselen hele zwermen tot vogelcide, zonnepanelen op daken blijken (bij brand) totale regioverwoesters met miljarden glasdeeltjes in weilanden, daarbij zijn windmolenparken er voor de big tech datacenters en niet voor de burger, duurzame biomassacentrales blijken ook maar gewoon stinkende concentratiekampen voor Canadese en Baltische oerbossen, warmtepompen zijn te duur en of doen het niet, het verduurzamen van je woning is ONBETAALBAAR aldus Het Planbureau voor De Leefomgeving. En nu kopen die stomme Nederlandse rotburgers ook nog eens massaal NIEUWE CV-KETELS. In 2019 werden 450.000 nieuwe ketels verkocht. Een stijging van 5%. U bent wel gek, maar geen Henkie. Gelukkig maar. 

Nee. Ga weg...

Zure Regen-hoaxers!

Reaguursels

Inloggen

Die is lekker: meer betalen voor gas om mensen te dwingen malle warmtepompen te kopen, komop mensen, hou je poot stijf!

Roetveegje | 26-08-20 | 22:21
-weggejorist-
Catilella | 26-08-20 | 20:03

Thierry heb wel gelijk gehad ondanks alle beledigingen en bedreiging. (ironiemodus)

xavier | 26-08-20 | 16:48

Heil warmtepomp! En alle CV ketelkopers direct naar de gaskamers! Schnell und sofort!

Specht! | 26-08-20 | 14:25

Gas is belangrijk voor de overgangsfase naar minder co2 uitstoot. Tot dusverre is 95% van de vermindering van de co2 het gevolg van het oversluiten van kolenstook naar gasstook. Het zal de milieugekkies niet overtuigen maar er zijn gelukkig ook nog anderen.

mans6640 | 26-08-20 | 13:46

Waarom een dikke vette Nord Stream pijpleiding aanleggen als je geen gas zou mogen gebruiken. Boter --> Hoofd.

denouden | 26-08-20 | 13:34 | 1

Nederland gasrotonde van Europa.

revolte | 26-08-20 | 17:18

“Milieuorganisatie Natuur en Milieu”... wacht wie...? Nooit van gehoord. Zal wel weer een gesubsidieerd links clubje vrienden zijn van een vrouw of 5 die hier een mooie dagbesteding en inkomen uit halen.

Rechtsdraaiend | 26-08-20 | 13:30 | 2

38 FTE volgens jaarverslag 2019 die 3,5 miljoen euro kosten aan salaris en andere personeelskosten.

stijlloospeilloos | 26-08-20 | 13:51

@stijlloospeilloos | 26-08-20 | 13:51: Bedankt voor het opzoeken. Opheffen dus, en die 3.5 miljoen besteden aan de plastic soep of aan mooie bossen planten. Als je echt iets voor het millieu wil doen.

dr.hogeboom | 26-08-20 | 14:14

Ik weet nog dat mijn vader de nudistenblaadjes die mijn moeder op mijn tienerkamertje had gevonden, ritueel verbrandde in de verwarmingsketel in de kelder.
Die ging op hout & eierkolen. Daarvan bevond zich een giga-bak in een hoek van de kelder, en de ketel moest elke avond bijgevuld worden met behulp van een kolenkit.
Dat was nog eens onvervalste romantiek. Toen moest je nog werken voor je warmte.

Die kolen waren afkomstig uit de Staatsmijn "Emma", die een paar kilometer van ons huis vandaan stond, en die, tesamen met alle andere mijnen in Zuid-Limburg, enkele jaren later door de PvdA van Joop den Uyl gesloten werd.

Peter Emile | 26-08-20 | 13:24 | 1

Had je zoveel nudistenblaadjes dat er geen vraag meer naar kolen was?

Rechtsdraaiend | 26-08-20 | 13:29

Simpel: Er moet een einde komen aan de buitenproportionele macht van milieuclubs.

Weg met dat gedram van een kleine minderheid.
Weg met de emo-politiek van duujjjzaamheidsvrouwtjes.
Klaar met die rampzalige geld-smijterij.
Afgelopen met de dwingelandij van de milieu-taliban.

Peter Emile | 26-08-20 | 13:11 | 2

Er zou eens een overzicht moeten komen van alle subsidies die de top 50 van de milieuhandophoudersclubs bij elkaar krijgen. En een overzicht van de grootste uitgaven (personeel, huisvesting etc) en dan zou de FVD of PVV 2 dagen voor de verkiezingen reclamezendtijd moeten kopen en dit presenteren op NPO1 en RTL. Vragen aan de bevolking of ze willen dat dit geld besteed gaat worden aan zorg, onderwijs etc of deze hobbies.

stijlloospeilloos | 26-08-20 | 13:56

Verbeter de wereld, stop met de Postcodeloterij.

revolte | 26-08-20 | 17:21

Warmtepompen, die moet je nemen! En omdat het dan stervenskoud is in huis moet je daar dan een milieuvriendelijke pelletkachel bij nemen die gewoon houtpellets stookt en alleen op papier milieuvriendelijk is. Het grote voordeel is dat daarvoor de oerbossen gepakt worden, dan zijn we daar ook mooi weer vanaf. Wat is het toch geweldig nom milieufanaat te zijn.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 13:02

Het is gewoon niet makkelijk om iets goed te doen. Zoals we de dingen nu doen, dat heeft meestal een goede reden. Dus als je het persé anders wilt, dan kan er heel veel mis gaan. Dus stap voor stap, eerst goed nadenken en voorzichtig testen voordat je iets overhoop haalt, en als het lukt begin je aan de volgende stap. Maar geen dichtgespijkerde zoveel-jaren doelstellingen tot wet verklaren.

dihydrogenmonoxide | 26-08-20 | 12:51

Nuclear F*cking Power

hotmint | 26-08-20 | 12:41 | 1

Nee, gewoon kerncentrales . Liefst Thorium. En F*ck 'em ! Zo.

xkinkykongx | 26-08-20 | 12:43

Kamelen poep.
Net als in Afrika.

Is dit nog nieuws? | 26-08-20 | 12:25

Duisters gaan massaal aan het gas, en dat is geen grap. Het gasveld onder Groningen loopt schuin omhoog tot net over de duitse grens. Zoals u weet is aardgas licht en pomoen de Duitsers gezellig door, die hadden geen Kwiebus die de kraan dicht draaide. Dus Groningers: e'm Angela bell'n as de boel verzakt.

Tjemig | 26-08-20 | 12:18 | 3

Duitsland koopt het gas van Poetin.

Lupuslupus | 26-08-20 | 12:56

Rekensommetje: Duitsland haalt 29,5 PJ aardgas zelf uit de grond (2014). Nederland heeft vorig jaar 17,5 miljard Nm3 opgepompt (in 2013 nog 52m3). Even omrekenen. 1 kuub aardgas is 31,7 MJ. 1 miljard Nm3 aardgas is dus 31,7 PJ, De Duitsers hebben dus net iets minder dan 1 miljard Nm3 opgepompt. Nog steeds maar zo'n 5% t.o.v. van wat wij na drastische verlagingen uit de grond pompen.

kobuskuch | 26-08-20 | 13:25

Vorig jaar mijn oude CV vervangen door een gloednieuwe Vaillant ketel op gas. Spectaculaire daling van mijn energierekening, heerlijk snel warm water en de komende 20 jaar kan ik weer vooruit. Knappe gemeente die mij gaat afsluiten van het gas...

Mark zit te Dutten | 26-08-20 | 12:16 | 6

@xkinkykongx | 26-08-20 | 12:41: Ik heb de Intergas Xtreme 36, welke ook voorzien is van RVS warmtewisselaar.

Nadeel: Je moet ook je rookgasafvoer vervangen als deze van aluminium. Dit moet óf RVS of kunststof worden, gezien het aluminium een reactie kan geven op de RVS warmtewisselaar.

Maar goed, dan heb je ook wat.

Highwoodman | 26-08-20 | 13:01

@Omebert | 26-08-20 | 12:55:
Intergaz is topspul. Installateurs zien die het liefst, want makkelijk te repareren.

Oeloeboeloe | 26-08-20 | 13:02

Klopt: over mijn lijk!

Roetveegje | 26-08-20 | 22:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoeveel zijn er in een nieuwbouwwoning geplaatst? Dat melden ze niet. Het grootste deel is vervanging. Dus beter voor het milieu, want de oude ketel is eruit.

WillemWordtWakker | 26-08-20 | 12:16 | 2

Word(t?) wakker, nieuwbouw krijgt geen gas.

Oeloeboeloe | 26-08-20 | 13:04

Uw eettafel is het volgende station.

De door GS onlangs gewappieficeerde dreigblogger Zeilmaker legt uit
hoe SDG-doel 2 (alle honger de wereld uit) uw aanstaande dieet gaat
bepalen.

Kan zelf geen links plaatsen; kijk bij blue tiger studios.

Moet kijk! En eet smakelijk zolang het nog kan.

Bedenk me opeens: misschien is het wel de bedoeling dat koken zo
duur wordt, dat de helft van de bevolking alleen nog maar rauwkost
kan vreten.

fokkewoelf | 26-08-20 | 12:15 | 2

Zeilmaker is een held. De verhandelingen van Theo Wolters zijn ook erg interessant. Gas is na kernenergie de meest schone energiebron die we kennen, en met gas stoken is schoner dan eerst elektriciteit opwekken (met 85% gas), transporteren, en vervolgens omzetten in hitte. Wolters geeft mooie breakdowns hoe het huidige beleid zo min mogelijk effectief probeert te zijn, met maximale kosten.

HetGewoneNormaal | 26-08-20 | 12:36

Vorig jaar ook een ketel gekocht. Doet het prima, het is in huis altijd lekker warm, Kan het dus iedereen aanraden.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 12:13 | 1

Rebel!

piloot47 | 26-08-20 | 13:33

Het enige relatief schone alternatief zijn kerncentrales.

Hypno2050 | 26-08-20 | 12:07

Zinloze clubs die volledig op susidie draaien. Op ons geld dus.

ZZP-er | 26-08-20 | 11:55

Er is ook gewoon geen ene zak mis met gas.
Behalve dan dat we weet ik veel hoe veel niet eens zelf gebruiken maar voor vele miljarden naar het buitenland verkopen en de mensen in het Noorden (waaronder ik) met allerlei shit zitten. Nu zijn ze wat gemakkelijker geworden, maar nog steeds is het gewoon knudde.

Ik heb overigens wel een warmtepomp, niets omdat ik iets tegen gas heb, maar omdat ik nu met mijn overgesloten hypotheek en daarin een super gunstige verduurzamingslening in heb zitten, minder betaal aan hypotheek+installatie dan voorheen. Scheelt mij 450 per maand.

En uit ervaring kan ik spreken dat alle zooi die je leest over problemen met warmtepompen kolder is. We hebben het altijd warm en hebben nog geen enkel gebrek aan comfort. Ook in de winter doet dat ding het gewoon. Net zoals bij alles zijn er cowboys die besluiten om van melkboer over te stappen op installateur en het dan extra goedkoop aan gaan bieden met alle gevolgen van dien.

Lekker blijven stoken, maar gewoon wat meer weloverwogen.
Peace out.

P. Fabergé | 26-08-20 | 11:51 | 3

"Ook in de winter doet dat ding het gewoon." Welke winter bedoel je? De laatste winters die we gehad hebben zaten rond 2010. Een periode strenge vorst is ff wat anders dan gemiddelde temperatuur van een graad of 8 van de laatste winters

JanP999 | 26-08-20 | 12:21

Daar kom jij wel achter als het eens meer dan -10 gaat vriezen !
Ik heb een hele goeie warmtepomp in mijn huis in DL staan, maar bij die temperaturen slaat de stroommeter zowat op hol !
Dan heb ik het nog niet over de rekening, want stroom is flink duurder in DL.
Gelukkig heb ik er een houtstookkachel ook !

A333aan | 26-08-20 | 12:57

Een warmtepomp is zo duur dat je een extreem goed geisoleerd huis nodig hebt, zodat je maar weinig capaciteit nodig hebt.
Je moet dat ding dus niet vergelijken met een tochtig huis en een CV uit de jaren 80, maar met een kleine 99% efficiente CV, in een extreem goed geisoleerd huis.
Een warmtepomp is niet geschikt nog gemaakt voor grote temperatuursverschillen bij 0 graden krijg je je huis nog op 20 graden, maar bij -5 nog maar op 15, en dan ga je heel comfortabel electrisch bijstoken, en ben je de milieuwinst kwijt.

Een gewone CV, en van het verschil met een warmtepomp regenwoud aankopen, is vele malen zinvoller.

bucky1971 | 26-08-20 | 12:59

De oplossing voor al dit geneuzel: kernenergie, bij voorkeur op basis van Thorium.
Geen bossen opstoken.
Geen stikstofuitstoot.
Geen CO2-uitstoot.
Geen fijnstofuitstoot.
Geen horizonvervuiling.
Geen vogels kapothakselen.
Geen vissen ziek maken.
Betaalbaar.
Levert continue stroom (niet alleen wanneer het waait of de zon schijnt).
Het risico is (zeker bij Thorium) zeer beperkt en het afvalprobleem beheersbaar (klein bunkertje).

duProgue | 26-08-20 | 11:45 | 4

of op de maan laten dumpen

Slurfje | 26-08-20 | 11:53

Ja, en dat zijn de Chinezen dus nu aan het ontwikkelen. Duurt 20 jaar. Toen die tijd zien we in dat we daar naar toe moeten maar te laat zijn. En dan zeggen de Chinezen, o, wij willen wel een centrale leveren hoor, maar dat gaat je wel veel geld kosten en de centrale blijft van ons. (tip: bewaar deze commentator, en over 20 jaar kan je zeggen, zie je nou wel.)

Wodan-de-knuffelbeer | 26-08-20 | 12:11

Uranium is ook prima, en zo'n centrale kun je vanaf de plank bestellen. Nieuwe westerse centrales zijn veilig, en het afval is slechts een korte tijd hoog-radioactief. Gedurende die tijd zal je het moeten bewaken. Daarna kan het, ingegoten in glas en beton, gewoon een oude mijn in. Geen enkel probleem, behalve voor groenlinksers en stralingswappies.

bdn01 | 26-08-20 | 15:15
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb nooit goed begrepen waarom dit land van subsidies aan elkaar moet hangen. Wellicht moeten we daar eens mee gaan stoppen.

De Ana(a)list | 26-08-20 | 11:45 | 1

Om toch een beetje de nietsnutten in dit land bezig te houden.

GodfrietvanAviko | 26-08-20 | 11:53

Ik heb een ruitjes huis uit 1947 van 350kuub. Dat hebben we in de loop van de jaren altijd met onderhoud meteen zo goed mogelijk geïsoleerd. Nu met HR keteltje en 2 pubers en een tropische vrouw gebruiken we 1200 kuub per jaar. Toen we het kochten zonder kids en met gaskachels en enkel glas zaten we op dik 3200 kuub.... dus het heeft wel zin om het aan te pakken wanneer je iets structureels doet. Vooral voor comfort, de portemonnee en dan ook voor het milieu. Maar wel net de CV ketel vervangen voor een CV ketel.

MeneerGuggenheimer | 26-08-20 | 11:37 | 5

@Slurfje | 26-08-20 | 11:48:
Ik heb een buurman die dat doet met scharrel hout dat hij uit containers haalt (gewoon ingeschilderd hout). Die stookt voor niks. Maar heeft wel een oude diesel bus waarmee hij het bij elkaar scharrelt. Hier in het Gooi is er genoeg hout om op te stoken. Hij zegt dat hij een week per jaar bezig is met het bij elkaar scharrelen.

MeneerGuggenheimer | 26-08-20 | 11:52

@MeneerGuggenheimer | 26-08-20 | 11:52: lol ik woon (tuin grenst aan) Bos nabij Lely lol en ja je gelooft het niet, maar ik heb een vrij grote houtversnipperaar gekocht, alleen die pelletkorrels zijn verdomd makkelijk en worden per 1000kg geleverd zo naast mijn schuur. Maar die houtversnipperaar heb ik niet geheel voor niets natuurlijk en de afvoer wordt bij houtsnipper niet heter dan bij pelletkorrels alleen levert het dan minder "warmte" maar zou in geval van nood best kunnen en ik ben toch niet Uw buurman?

Slurfje | 26-08-20 | 11:57

Comfort, de portemonnee en het milieu. People, planet, profit dus. In een iets andere volgorde weliswaar.

Een vierde overweging zou van geopolitieke aard kunnen zijn. Het gas waar die CV-ketel op draait, komt niet uit Groningen maar uit Rusland. Wie de kraan opendraait, subsidieert de internationale stokebrand van het Kremlin èn maakt zich van hem afhankelijk. Voor mij ook een overweging om zo zuinig mogelijk te stoken.

En ik denk dat dat een belangrijke reden voor het Europese van-het-gas-afoffensief is. Zagen aan de stoelpoten van Poetin. Hoe dat werkt, is nu onbedoeld goed zichtbaar geworden door de coronacrisis. De olie- en gasprijzen zijn door de achteruit sukkelende vraag ingestort en hebben de Russische economie, die grotendeels afhankelijk is van de export daarvan, in hun val meegesleurd. Daardoor heeft Poetin zich onder meer gedwongen gezien te stoppen met het leveren onder de kostprijs aan Wit-Rusland en ziedaar: Meteen breekt de revolutie uit.

Destabilisatie, je kan er ook op sturen.

Guusneus | 26-08-20 | 12:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Polen kan 100 miljard Euro (!) Timmerfrans subsidie krijgen als ze daar de huishoudens op gas krijgen. Nederlanders krijgen boetes als ze op het gas willen blijven.

glaaf | 26-08-20 | 11:33

Gas is een van de schoonste fossiele brandstoffen en zolang er nog geen goed werkend alternatief is kan men beter focussen op andere (fossiele) vervuilingsbronnen. Nee Jesse biobrandstof klinkt leuk maar is nog vervuilender en destructiever dan conventioneel gestook.

FogerRederer | 26-08-20 | 11:32

Zodra figuren zoals Doekie Terpstra met hun eigen agenda een adviserende rol krijgen moet je oppassen.

Der Schnitzeljäger | 26-08-20 | 11:32

Dit kun je wellicht als een referendum over het klimaatakkoord beschouwen.
.

Ik zou wel eens willen weten welk percentage dit aantal van 450.000 van het totaal aantal ketels is, dat men, als die er aan toe is, weer door een nieuwe ketel zal vervangen.

Kijkeensaan | 26-08-20 | 11:28 | 1

Nederland telt ongeveer 7,5 miljoen woningen. Kortom 6% van het aantal woningen is vorig jaar opnieuw voorzien van een HR-ketel. Dat kan goed kloppen want de meeste mensen doen ongeveer 15 jaar met hun ketel. 10% van de woningen wordt gestookt met iets anders.

Phantomas | 26-08-20 | 18:56

Je wordt ook niet veganistisch zolang er nog vlees te koop is, tenminste ik niet.
Een CV ketel heb je nodig om het laatste gas op te maken (waarvan er nog meer dan genoeg is, maar dat is een ander verhaal).

HoerieHarry | 26-08-20 | 11:27

De belastingen moeten drastisch omlaag.
De overheid moet aan een maximum worden gebonden wat ze mogen heffen, want ze gooit het met bakken het raam uit.
Geld waar wij hard voor hebben gewerkt.
Nu werk je maar mag je voor het merendeel niet zelf beslissen wat er met je eigen geld wordt gedaan.
Te gek voor woorden!
De VVD, die vroeger nog ergens voor stonden, moet zich doodschamen met dit beleid.
Stem niet op partijen die dit beleid steunen. Zij zijn uw ondergang.

watergeus | 26-08-20 | 11:26 | 1

De tiende penning maar weer invoeren.

revolte | 26-08-20 | 19:09

Tuurlijk jongens meer belasting, meer subsidies. Hoe help je het land naar de donder.

ikdenkwat | 26-08-20 | 11:25

Terzijde, de Stichting Natuur en Milieu. Het eerste dat opvalt is de eenpersoonsdirectie: www.natuurenmilieu.nl/over-ons/werken... Met daarboven een Raad van Toezicht. Alleen al in termen van penvoerderschap een constructie die om malversatie vraagt. Dan deze galerij www.natuurenmilieu.nl/over-ons/onze-p... en deze projecten www.natuurenmilieu.nl/projecten/

Conclusie: deze Stichting is een lobbyclub voor de klimaatindustrie. Op grond waarvan zij in aanmerking komen voor de ANBI status en bijdragen van de Nationale Postcodeloterij is mij een raadsel. De personen in de eerste link heb ik niet nagetrokken. Het plaatje is duidelijk genoeg.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 11:24 | 3

Zelf goed vretend uit de subsidie en loterijen pot. Nederlanders zouden ééns moeten stoppen met deelname aan loterijen, maar dat doen ze vast niet, want stel je voor!

vluchtelingallergie | 26-08-20 | 11:28

Ja als je even doorsnuffelt zitten ze lekker hun mooie salaris bij elkaar te lobbyen. Ze zal boos zijn op de gasunie. (de zakenpartner) heeft zeker een sponseringstop ingesteld.

ikdenkwat | 26-08-20 | 11:31

Zo maak je schone energie dus rendabel. Door de belasting extreem te verhogen. Heeft de rijkste 5% geen last van . De rest van Nederland ligt krom van de vaste lasten. Gek he dat we minder uitgeven bij winkels en bedrijven als de lasten verhoogd worden. Gas is gewoon nog steeds onze beste optie, geen verlies tot waar de energie gebruikt wordt. Laten we er gewoon voor zorgen dat we er zo min mogelijk van moeten gebruiken. Goed isoleren, zuinige spullen laten maken, elektrisch koken, zonnepanelen. Daar naast, onze huishoudens gerbuiken maar 15% van alle gas in NL. Dus zelfs als de hzuizen van het gas zijn hebben we nog maar minimaal gewonnen.

Hiesjes | 26-08-20 | 11:19 | 2

Wanneer je iets gaat subsidieren maak je het voor de samenleving als geheel niet rendabel. Het is dan alleen voor de subsidievreter "rendabel".

duProgue | 26-08-20 | 12:04

@duProgue | 26-08-20 | 12:04: ja en winst voor diegenen die dan een "beter" (en/of goedkoper) alternatief aanbieden. Stick and carrot. Veel te doorzichtig.

Phantomas | 26-08-20 | 19:01

Polder de Markerwaard in, ga nieuwe steden bouwen met in elke kelder een accu-pack zodat je een opslag-grid krijgt en in elke wijk een eco-vat dat overtollige warmte kan opslaan voor later.
Laat in de zomer de airco draaien op zon-energie en voer de warmte af naar een ondergronds 30 meter hoog vat, die warmte gebruik je weer in de winter. Hoe harder de airco draait, hoe beter.
www.ecovat.eu/

kloopindeslootjijook | 26-08-20 | 11:14 | 3

Nee

Stijl_Loos | 26-08-20 | 11:21

Regelrechte onzin van de zoveelste bedrijf die wat wil verdienen. Is niet rendabel.

druipsmurf | 26-08-20 | 11:56

Leuk op papier, maar in de praktijk krijg je dan situaties zoals in Zutphen waar zo'n collectieve WKO-installatie volslagen kudt blijkt en mensen letterlijk in de kou zitten.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 11:59

Vroeger deelde je met z'n tienen een woning en bleef je lekker warm. Net zoals de bijtjes dat doen, maar dan massaler.
Met de vele eenpersoonshuishoudens en ruime gezinswoningen met hooguit twee personen erin moet je heel wat meer kubieke meters warm stoken.

druipsmurf | 26-08-20 | 11:14 | 1

Wij (2x dor hout) gebruiken iets minder dan 700 kuub gas per stookjaar, daar valt niet meer op te bezuinigen.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 11:30

Vroeger deelde je met z'n tienen een woning en bleef je lekker warm. Net zoals de bijtjes dat doen, maar dan massaler.
Met de vele eenpersoonshuishoudens en ruime gezinswoningen met hooguit twee personen erin moet je heel wat meer kubieke meters warm stoken.

druipsmurf | 26-08-20 | 11:14 | 1

Je ging ook met 10 personen na elkaar in de teil voor de wekelijkse wasbeurt. Kolen scheppen in de kit. IJsbloemen op de ruiten.
Mooie tijd was dat.

gestoptmetroken | 26-08-20 | 11:31

De overheid wil van het gas af, de bevolking niet. Er is geen draagvlak voor dit kabinet, respect is weg. Dat krijg je met gekunstelde coalities.

BozePaarseMan | 26-08-20 | 11:10

Als gas zo slecht is kunnen wij dan eindelijk eens ophouden om ons gas voor bijna gratis weg te geven aan Italië. Onder Joop de Uyl en onder druk van de Amerikanen is ooit besloten dat wij ons gas voor een symbolisch bedrag moesten weggeven aan de Italianen omdat ze anders communistisch zouden worden.

Osdorpertje | 26-08-20 | 11:09 | 2

Bleef het maar bij gas. Nu gaat ook nog eens de geldkraan naar Italie open.

LucaBrasi | 26-08-20 | 11:21

Nou, mooi gelukt toch? Ze zijn niet communistisch geworden en nemen nog steeds dankbaar ons geld aan.

piloot47 | 26-08-20 | 13:41

Gewoon, alle grootverbruik gas eraf. Voor de tuinbouw een apart gasnet (ligt er al) en een feeder vanaf Europoort. Daar ligt een gasterminal, de tuinbouw passen we aan voor dat hoog calorische gas wat daar per tanker aankomt. De rest van de aardgas industrie zoekt 't maar uit, evenals de buitenlandse gascontracten.
Wat dan nog overblijft aan Gronings gas is alleen voor huishoudelijk. Daar kunnen we dan nog zo'n 60 jaar op teren..
Het bijmengen van stikstof of kooldioxide om hoog calorisch gas geschikt te maken voor huishoudelijk hoeft dan niet meer te gebeuren. Dat kost nu veel extra energie.
Bij de putten in Groningen staan compressorstations om het gas op meer dan 80 bar in het hoofdnet te duwen. Kost energie. Als er alleen huishoudelijk overblijft, kan die druk in het hoofdnet veel lager, schat naar 40 bar. (Is nu de druk in het Gasunie distributienet)

hotnot | 26-08-20 | 11:04 | 1

Groots idee.

Koonkluk Huis | 26-08-20 | 11:25

Wanneer gaan de mensen het eens door krijgen dat deze klucht óók vooral bedoeld is om meer belasting te kunnen heffen. Belasting op gas is ook belasting. Want ja.. de vette jaren met de inkomsten uit onze Groningse gasbel zijn nu wel voorbij.

druipsmurf | 26-08-20 | 11:04

Wat een gedram: het pleidooi om dan maar de energiebelastingen te verhogen teneinde ons te dwingen van het gas af te gaan. Er zullen helaas ook nog genoeg klimaarpolitici zijn die daartoe bereid zijn. Het zou goed zijn indien partijen op dit punt een standpunt innemen. Dan weet het electoraat meteen op wie het niet moet stemmen.

Amsterdamsko | 26-08-20 | 11:03 | 1

Dit artikel geeft het zo’n beetje aan vrees ik: meervrijheid.nl/?pagina=2491
Erg herkenbaar, te herkenbaar

Nichtsneues | 26-08-20 | 11:08

Schaf in godsnaam alle subsidies onmiddellijk af.
Dan stort links, als grootverbruiker, ook meteen helemaal in.

Broadsquire | 26-08-20 | 11:03 | 1

Die maakbaarheid van de politiek... weten ze nog niet dat daar een einde aan zit ?
Alleen met draconische maatregelen is dat te halen.
Het lijken wel godsdienstwaanzinnigen, ook die drijven door en snappen niet dat andere mensen een ander standpunt kunnen hebben. Die hebben het nl. niet goed begrepen en moeten op het groene pad worden gedwongen.
En helaas is het geld ook al op. En ook dat dringt maar niet door.

Nichtsneues | 26-08-20 | 11:13

Wel fijn dat de vogel- en insectengehaktmolens gisteren en vandaag enorm veel gratis energie hebben opgewekt. Toch?

Ruif_Vuller | 26-08-20 | 11:03 | 5

@Ruif_Vuller | 26-08-20 | 11:10: bij storm gaan ze op slot. Er bestaan wel versies voor windkracht 11 of 12 maar die draaien dan weer niet bij weinig wind. Dus staan ze op zee.

Nichtsneues | 26-08-20 | 11:15

@Ruif_Vuller | 26-08-20 | 11:10: Helaas voor de duegers, bij windkracht 6 of meer gaan die dingen langzaamaan op de rem, tot ze uiteindelijk volledig in de vaanstand moeten om schade te voorkomen.

EEnzame SchizofrEEN | 26-08-20 | 11:16

Oh. Je zou er bijna van gaan denken dat er deugnieten zijn die heel veel (subsidie) geld verdienen aan dit groene deugen? Het zijn dus placebomolens?

Ruif_Vuller | 26-08-20 | 11:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat krijg je als je huizenprijzen tot in het absurde laat oplopen.

Vastgoedsector kijkt alleen naar de snelle winst en de perverse prikkel voor dit jaar. Dat combineert voor geen meter met extra-investeringen voor veel mensen op lange termijn.

Dat is al 40 jaar zo, ze doen er niets aan, wachtlijsten sociale huur idem, de VVD roept dat de vrije markt het oplost zodat ze zelf niet ergens iets hoeven te vinden, dus dit is een keuze van de overheid om dit zo te laten lopen.

kloopindeslootjijook | 26-08-20 | 11:03

Prima stuk heer Stift!! Hopelijk wordt er bij de verkiezingen afgerekend .

daytripper | 26-08-20 | 11:01 | 1

Helaas, reken er maar op dat ongeveer 1 maand vóór het rode potloodje ter hand wordt genomen, 'het beste kabinet sinds WWII' vol op het orgel gaan. Het geld kan dan niet op, er worden bakken met luisterende oren over ons heen gestort, de beloftes 'dat we het nu écht gaan aanpakken' zullen niet van de lucht en wat zeker zal gaan gebeuren is dat er dan silo's vol gif en stront over twee, drie halsstarrige partijtjes worden uitgegoten over ons landje.

EEnzame SchizofrEEN | 26-08-20 | 11:19

Ik ga voor de winter ook een nieuwe ketel kopen, op gas ja. Warmtepomp is helemaal geen alternatief, want behalve dat leuke dingetje aan je buitenmuur, heb je ook nog een manshoge ketel ergens te plaatsen, en daar heb ik gewoon geen ruimte voor.

John McClane | 26-08-20 | 11:00 | 5

Wij ook, maar vlug nu het nog kan. Prima om een zonnecollector mogelijkheid te hebben. Maar helaas heb je dan weer een pomp en groot geïsoleerd opslagvat erbij. Met erg weinig rendement. Rutte vreet al je netto inkomen op, dit kan er gewoon niet bij. De Tesla’s lossen niets op. Ook dat zijn gewoon auto’s en bovendien onbetaalbaar voor normale mensen. Tenzij je een bedrijf hebt zodat je de kosten kunt doorschuiven naar de huishoudens.

Nichtsneues | 26-08-20 | 11:19

@Nichtsneues | 26-08-20 | 11:19: Die tesla's zijn totaal overgehypte leasebakken.
Zonder subsidie hadden die tesla's nooit zo van de grond gekomen. Verder is het een schijndeugerij van de bovenste plank. Waar komt de stroom vandaan die er in geduwd wordt? Die is nauwelijks groen. Waar zijn de accu's van gemaakt? Materiaal uit de mijnen waar kindertjes als slaven worden ingezet (Oei! Slavernij?! Bestaat dat dan nog?! Helaas, dat mag dan weer niet benoemd worden door mensen als Sylvana, die zien alleen de blanke slavendrijver van weleer)
Pas als de electriciteit uit nucleair komt én de accu's niet langer cobalt en lithium bevatten (onder meer in Congo gedolven) is zo'n tesla (of enig andere hybride) een farce als je het over groen hebt.

EEnzame SchizofrEEN | 26-08-20 | 11:26
▼ 2 antwoorden verborgen

En wat te denken van de stadsverwarming te Amsterdam?
De afvalverbrandingsovens moeten blijven draaien om de huishoudens van warmte te voorzien. En er zijn al problemen met een aantal niet )of deels) functionerende ovens.
Bijkomend probleem is dat de buizen richting en in de huizen veel te breed zijn waardoor men weer de ramen open moet zetten om de warmte kwijt te kunnen.
De nog te bouwen huizen mogen volgens de nog geldende contracten geen dunne buizen krijgen. De gemeente blijft daarin halsstarrig tot grote irritatie van projectontwikkelaars en architecten.

leo de pejo | 26-08-20 | 10:59 | 1

De politiek is niet bezig met klimaat maar is bezig met het monopolie naar grote multinationals te brengen. Toekomstig baantje, commisariaat en soepsidie veiligstellen dat is het ultieme doel.

revolte | 26-08-20 | 10:58

Die stijging heeft toch gewoon te maken met het feit dat er een x-aantal ketels over de houdbaarheidsdatum gaat de komende tijd en je nu nog gewoon een ketel kunt kopen voor de deadline van de verplichte aanschaf voor de warmtepomp ingaat..?

Lv vd | 26-08-20 | 10:57

De Duitsers staan met open bek naar deze Nederlanders te kijken. Hebben net een nieuwe gasleiding naar Rusland gelegd omdat het de schoonste manier is om te stoke, momentaan. Het heeft een heleboel voordelen met gas te stoken, de nadelen zijn voor de Duitsers 1. Je moet een gasaansluiting hebben 2. Gas komt uit buitenland 3. Prijs gas is variabel, 4. Gas is een fossiele brandstof. Dat de toekomst in het groene elektrische verwarmen ligt, wordt niet betwist maar de technologie en de elektrische netwerken zijn nog niet zover en duurt nog zeker 20 jaar. Nederland loopt voorop en krijgt dus de hardste klappen, daar doen de andere landen in een paar jaar hun voordeel mee. Veel prlezier in de probeer speeltuin.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:56 | 1

groen elektrische verwarmen ?
Je bedoelt groen elektrisch verwarmen door kolen centrales of met houtblokjes?

dijkbewaker | 26-08-20 | 11:18

Nederlanders rekenen echt eerst wel alles uit. Verduurzamen kost 60 jaar van het bijna hele leven, dan ga je liever goed op vakantie toch? Laten we de overbevolking aanpakken in Europa en grenzen sluiten, dalen de cijfers vanzelf.

Jan, Leiden | 26-08-20 | 10:55 | 1

ja en alle subsidies van de zogenaamde groene projectjes gebruiken voor onderzoek naar echt duurzame energie bronnen

Captain_Dipshit | 26-08-20 | 10:58

Hahaha. Lekkere middelvinger tegen al die Groene Khmer clubjes

Nibdib Niddib | 26-08-20 | 10:55

Ik zou wel eens willen weten welk percentage dit aantal van 450.000 van het totaal aantal ketels is, dat men, als die er aan toe is weer door een nieuwe ketel, zal vervangen?
Dit kun je wellicht als een referendum over het klimaatakkoord beschouwen.

Kijkeensaan | 26-08-20 | 10:55

Gas kun je gebruiken om je huis en je water te verwarmen.
Maar je kunt gas ook gebruiken om er elektriciteit mee op te wekken en vervolgens daarmee je huis en je water te verwarmen.
Want dat is beter voor het milieu.

Osdorpertje | 26-08-20 | 10:54 | 5

nee dat is het niet want er bestaat zoiets als rendementsverlies

Captain_Dipshit | 26-08-20 | 11:03

Je kunt ook gas in een brandstofcel in je cv-installatie gebruiken om warmte en elektriciteit op te wekken. Nog hoger rendement, nog geringere uitstoot.

FrankVeer | 26-08-20 | 11:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Pak de mensen maar flink in hun portemonee. De linkse kerk wil milieubelasting, de knoflooklanden met miljarden subsidieren, (D66 en Groen links) de grenzen open voor immigranten (alle linkse partijen), 100 miljard naar het milieu (Timmermans Samsom PvdA) en ga zo maar door. Dat zal ze in maart 2021 stemmen opleveren. Het milieu gered, Italie en Spanje hun zakken gevuld, gelukszoekers gesubsidieerd en van huizen voorzien. Ja, de linkse kerk deugd van uw geld.

Emanuel | 26-08-20 | 10:54

Dat lijkt me een prima plan. De normen zijn in het buitenland veel strikter en onderzoek wordt door de overheid geweigerd. Al die andere plannen van de overheid waren ook zo'n geweldig succes!

Frau Merkel | 26-08-20 | 10:58

Hogere subsidies voor de verduurzaming van woningen, yeah right. Dus nu gaat niet de woningeigenaar betalen maar de belastingbetaler? Uiteindelijk betaalt de burger altijd in de rol van woningeigenaar, belastingbetaler of energie consument, het betreft hier namelijk een verdelingsvraagstuk.. En wat die hogere belastingen op aardgas betreft, tijdens het klimaatakkoord is gezegd dat woningeigenaren kostenneutraal kunnen overstappen op een duurzaam alternatief. Wanneer de energiebelastingen skyhigh worden opgeschroefd is deze stelling altijd waar, alleen is de koopkracht van de burger dan wel minder geworden.

therealbraindump | 26-08-20 | 10:53

En maar blijven volhouden dat we de aarde en de dieren willen redden. Nee, we willen onszelf en ons leefgebied in stand houden, wees daar eerlijk over, dan kun je ook realistischer zonder oogkleppen naar financieel haalbare oplossing kijken zonder een dagtaak van te maken heiliger dan de ander te willen zijn.

Als we de aarde echt zouden willen "redden" moeten alle mensen gewoon weg, toch niet echt wat ze willen hé? Je kunt net zo goed alles op z'n beloop laten komt er vanzelf minder leefruimte en natuurrampen en dus minder mensen en dus "beter" voor aarde, komt gewoon nieuw evenwicht.

een_mike | 26-08-20 | 10:52

Vorige week stond er een ontnuchterend artikel in de telegraaf over de hypocrisie omtrent de "elektrische" auto. Deze rijdt op kolen en gas, plus dat de accupacks zeer milieubelastend zijn. Punt.
www.telegraaf.nl/watuzegt/2057771647/...

Eenzelfde hypocrisie zie je nu ook met de elektriciteit slurpende warmtepompen.

druipsmurf | 26-08-20 | 10:51 | 5

En elektrische auto eigenaren laden de accu's op aan het net van hun bedrijf.

ritter vn hüpfburg | 26-08-20 | 12:17

@Lu_Tze | 26-08-20 | 14:02: en dan begint het, transformator verlies, HS kabel verlies, wederom transformator verlies, wederom kabel verlies.

revolte | 26-08-20 | 19:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ben mij al aan het oriënteren op een propaantank in de tuin. Kost ook geld maar met 1 vulling per jaar, zet ik die hele valse profeten industrie buitenspel met hun idiote dram en regelzucht.
Ik bid niet voor bruine bonen, en zeker niet als ik ze zelf ook nog moet betalen.

bakermat | 26-08-20 | 10:48 | 3

Hoe duur is die vulling vd tank ? Heb je evenveel m3 nodig als met aardgas of minder ? Andere cv-ketel nodig?
Mag vast niet in je achtertuin van de gemiddelde vinex-hut, want veel te veel huizen op elkaar gefrot. (Ja, fijn die voortgaande immigratie).

Nichtsneues | 26-08-20 | 11:26

Dat was enkele jaren terug ook direct mijn eerste idee. Helaas heb ik geen tuin en sowieso geen mogelijkheid om hem ergens te plaatsen.

druipsmurf | 26-08-20 | 11:47

@Nichtsneues | 26-08-20 | 11:26: je hebt ongeveer 33% meer propaan nodig dan je aardgasverbruik en de kosten van propaan liggen ongeveer 25% hoger, los van de 'eenmalige kosten" (aanschaf tank ed.)

Lu_Tze | 26-08-20 | 14:08

Iemand moet toch al die uitvreters in NL betalen. Uit naastenliefde heb ik dus twee v8 auto’s, een v6 boot en een cv ketel.

metagod | 26-08-20 | 10:48

Hogere belastingen! Kunnen ze niet iets beters verzinnen, dit land gaat naar de klote met belasting op alles, behalve op uitvreters.

NanoTube | 26-08-20 | 10:47

Hebben er in ieder geval al slechte ventilatie aan overgehouden, deze winter beter ventileren zal veel energie vergen , gelukkig zit er een mooie belasting op energie.

Pensionista | 26-08-20 | 10:47

ik ben die milieu-wappies spuugzat

langzullenweleven | 26-08-20 | 10:47 | 1

Tijd voor opstand! Stem FvD

NanoTube | 26-08-20 | 10:56

In plaats van om belastingverhogingen en subsidies te vragen kunnen die milieuclubs natuurlijk ook gewoon eens omdenkend de ledencontributie verhogen en zelfs subsidies uit gaan delen. Dan nemen ze eens het heft in eigen hand ipv enkel de overheid te bashen voor meer meer meer geld (rondpompen). Ben dan wel benieuwd hoeveel leden ze nog werkelijk overhouden... ;)

oh no | 26-08-20 | 10:44

Nooit gedacht, dat ik het eens zou zijn met de medewerker PZ van Cora-van-Mora (Mark Rutte): "Windmolens draaien op subsidie".
Sprak die man toch nog eens de waarheid.
"Mark, we hadden het op geschreven en zullen het nooit vergeten, jongen !"

Kamervraag | 26-08-20 | 10:43 | 1

Noteer ook even: ''Het probleem is niet dat er te weinig belasting betaald wordt maar dat er teveel wordt uitgegeven'', aldus Rutte in 2010.

MAGA-11-2020 | 26-08-20 | 10:51

Big Brother van de klimaatmaffia wil dus proberen demense te "stimuleren" met hoge belastingaanslagen.
Alle verschijningsvormen van het socialisme werken aanvankelijk. Tot het geld van de anderen op en de (ideologische) winkels leeg zijn. Dan gedragen zij zich ongegeneerd als de oude socialist uit de vorige eeuw om aan geld te komen.

De geschiedenis herhaalt zich steeds weer. Wel met een andere snor en een andere etnische groep die alle wereldproblemen veroorzaakt.

Jan Passant mk2 | 26-08-20 | 10:41 | 3

Vergelijkbaar met het verplichten van mondkapjes om het gedrag van demense om te buigen. Ze helpen niks, maar ze houden demense wel bewust - lees: angstig.

piloot47 | 26-08-20 | 10:44

En het gas ís al kunstmatig duurder gemaakt he, met extra belasting. Nu willen ze met nog meer verhogingen de mensen dwingen tot een ingrijpende peperdure vervanging van hun ketel, en het klimaat is er echt niet mee geholpen als iedereen op stroom gaat.

Papa Jones | 26-08-20 | 10:45

@Papa Jones | 26-08-20 | 10:45:
Ja, iets te bieden heeft dat tuig nooit. Wat te eisen altijd wel.

Jan Passant mk2 | 26-08-20 | 10:49

Het resultaat is niet belangrijk. Het gaat om het nakomen van een idioot akkoord.

Schriever | 26-08-20 | 10:41 | 3

De Chinese Communistische Partij geeft het voorbeeld in het "Parijs akkoord". Geloof dat die zich vastlegden hun uitstoot over een jaar of dertig te halveren. Moet lukken, de lucht daar is in dikke plakken te snijden.
Hoor nog het "foei" geroep van de NOS-laven, toen Trump deze oplichterij de rug toedraaide.

Jan Passant mk2 | 26-08-20 | 10:46

@Jan Passant mk2 | 26-08-20 | 10:46: China is 30 jaar vrijgesteld want dat is volgens de UN een ontwikkelings land, terwijl daar het meest geproduceerd wordt en alsof ze zich er ook maar 1 seconden aan gaan houden.... De chinezen lachen zich helemaal kapot, terwijl het Westen zich helemaal uit de markt prijst kopen ze alles op en bouwen zij hun wereld macht verder uit ... en dat gaan onze (klein) kinderen voelen, ontzettende idioten zijn we toch ook

Captain_Dipshit | 26-08-20 | 11:02

@Jan Passant mk2 | 26-08-20 | 10:46: De NOS-laven zijn zo geconditioneerd dat ze al bij het woord 'Trump' foei beginnen te kwijlen.

piloot47 | 26-08-20 | 11:07

Ik zou graag bij de mensen van Milieu organisatie natuur en milieu thuis willen kijken hoe die dat oplossen.

Mr.Crowley | 26-08-20 | 10:40 | 2

Verwacht een zwijnenstal

Jan Passant mk2 | 26-08-20 | 10:57

Milieuvriendelijke houtkachel.

piloot47 | 26-08-20 | 11:08

Jongens, binnenkort is er sowieso geen CO2 probleem meer. Dan kunnen we CO2 omzetten in allerlei nuttige koolwaterstofverbindingen, zoals ethanol (waar autootjes op kunnen rijden).
Zie: www.scientias.nl/veelbelovend-wetensc...

Timide_Aso | 26-08-20 | 10:40 | 7

@* Il Principe * | 26-08-20 | 10:44: Ui wind- en zonneenergie. Het staat bol van de buzz en mooie dromen. Ben benieuwd..

Frau Merkel | 26-08-20 | 11:04

@revolte | 26-08-20 | 11:12: en de PMI, de door de staat ingestelde perpetuum mobile inspectie, om te controleren of u niet stiekem een illegaal perpetuum mobileetje hebt staan op zolder, achter het schot, dat u 's avonds tevoorschijn haalt om naar radio Oranje... ow wacht, ik draaf door

Lu_Tze | 26-08-20 | 14:14
▼ 4 antwoorden verborgen

Hou op met die peperdure energietransitie-flauwekul en geef alleen nog maar subsidie op isoleren van huizen.

Papa Jones | 26-08-20 | 10:38 | 1

Helemaal juist.

revolte | 26-08-20 | 11:13

Nu nog even dezelfde soepsidie als onze Oosterburen in het kader van iedereen is gelijk in de EU, en dan.. oh nee, wacht...

Dubbelepunthoofd | 26-08-20 | 10:37 | 1

DIT! Juist waar de EU iets had kunnen betekenen (wat dacht u van wegenbelasting, bijvoorbeeld) laat die organisatie het volledig afweten. Niets dan slechts komt er voort uit die farce die zich een organisatie noemt.

EEnzame SchizofrEEN | 26-08-20 | 10:45

Volgens mij zijn er maar weinig mensen meer in onze overheid die het nog begrijpen.
Daar gaan we straks op stemmen.

Mr.Crowley | 26-08-20 | 10:37 | 1

We gaan over op digitaal stemmen, maakt niet meer uit op welk knopje U drukt. Bedankt voor uw stem op huGo de schoene.

revolte | 26-08-20 | 11:15

Net een nieuw keteltje laten hangen, CW6, binnen een paar seconden een heerlijk warme stortdouche.

uisge baugh | 26-08-20 | 10:37 | 1

en zo hoort het.

langzullenweleven | 26-08-20 | 10:48

Maar Gerrit Hiemstra zegt toch dat van het gas af helemaal niet rendabel HOEFT te zijn omdat het de goede zaak dient? Als er maar genoeg subsidies uit de belastingpot worden verstrekt ook al blijft er dan bij niemand nog besteedbaar inkomen over en de inflatie gierend uit de klauw loopt? Ja toch, niet dan?

Koonkluk Huis | 26-08-20 | 10:35 | 2

Als je het gas maar genoeg belast, dan wordt het alternatief vanzelf rendabel.

Muxje | 26-08-20 | 10:38

De inflatie loopt al uit de klauwen, of weet u nog niet dat de ECB iedere dag vrolijk bankbiljetten aan het bijdrukken is om net te doen alsof de economie draait als een tierelier? Ja, nu niet natuurlijk door de corona-meuk, maar het bijdrukken gaat door.

janbehanger | 26-08-20 | 10:43

Waarom is kernenergie zo onbespreekbaar?

wijnvlek | 26-08-20 | 10:35 | 5

Moet je je voorstellen als we vol op kernenergie ingezet hadden een halve eeuw geleden. Dan hadden we nu veilige, schone en betaalbare centrales van het soort waarvan het afval "slechts" een paar eeuwen bewaard hoeft te worden. Met misschien wat incidenten tijdens het leerproces... maar het zou ook zomaar kunnen zijn dat Fukushima dan voorkomen had kunnen worden.

Muxje | 26-08-20 | 10:41

@Tapu | 26-08-20 | 10:36: de Linkse Kerk is doodsbang voor straling.
Ze willen absoluut geen straling, nergens van.
Zon, maan, heelal, WiFi, 4G, 5G, uranium etc, dat alles is eng en moet bestreden worden.

Bolder | 26-08-20 | 10:41
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat heeft conservatief Nederland dan voor oplossingen voor het klimaatprobleem? Telkens gaan gehaaide jongens aan de haal met subsidies en mazen in de regelgeving, en dan is het weer de schuld van links.

Diotima | 26-08-20 | 10:35 | 9

@Papa Jones | 26-08-20 | 10:39: Niet nog meer isoleren. Anders bouwen. Geen vlakke gevels, bijvoorbeeld. Overhangende daken en terugliggende kozijnen bijvoorbeeld. En dikkere muren. Dit alles zorgt in de zomer voor koelte en 's winters houdt het de kou meer buiten. Maar er blijft wel ventilatie, omdat je makkelijker ramen open kunt houden (kiepstand) etc. Onze Nederlandse woningen zijn superslecht geventileerd. Vaak alleen mechanisch. Daar ontstaan veel gezondheidsklachten door. Met name luchtwegen. Veroorzaakt veel verkoudheid en ook hoofdpijn.

Dubbelepunthoofd | 26-08-20 | 11:07

Subsidie is de bron van alle kwaad.

revolte | 26-08-20 | 11:18
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is best grappig om te zien hoe een club die zo dicht bij de natuur zegt te staan in controleerbare maakbaarheid gelooft.

Dat het systeem zo gegroeid is, is niet alleen omdat iedereen die niet bij Natuur & Milieu/Groeniinks/Greenpeace zit een vieze kapitalistische moordenaar is, maar omdat olie en gas eigenlijk wel heel erg fit for purpose waren en dat model over een periode van 100 jaar best efficient is geworden (ja, ik weet dat het beter kan).

Het is net... evolutie. Niet altijd fraai maar wel natuurlijk zo gegroeid.

Ze doen net alsof de oplossing waar ze in geloven geen gevolgen heeft. Terwijl het logisch is dat nieuwe technologie met kinderziektes kampt, en het ook logisch is dat honderden metershoge objecten met een fundament in zee plompen impact heeft op de omgeving.

Sjors W. | 26-08-20 | 10:35

Iedereen van het gas (behalve de grootverbruiker industrie en daar hoor je de politiek niet over) en dan blijft er elektriciteit over. Wat massaal in het buitenland gekocht moet worden want hier produceren we zelf te weinig. En waarvan wordt dat gemaakt. Gas!

Hoe pervers en verspillend wil je het hebben?

Deflatiemonster | 26-08-20 | 10:34 | 4

@grindbak | 26-08-20 | 10:37: Nog zoiets raars: Nederland doet het slecht wat betreft het halen van de milieudoelstellingen. Er worden complete weilanden door het land volgegooid met zonnepanelen en windmolens en zelfs in zee zie je de vogelhakkers hele eilanden vormen. Biomassacentrales, gescheiden afval, 100 km/u op de snelweg, hoogste normen voor boeren ter wereld en toch lukt het niet. Wat klopt hier niet?

Deflatiemonster | 26-08-20 | 10:41

Het is ridicuul dat nou juist op dit onderwerp landsgrenzen binnen de EU ineens wel van belang zijn.

De Nederlandse gasinfrastructuur is goed aangelegd, er zijn miljarden in geinvesteerd, en wanneer goed gedaan is gas efficient en relatief onschadelijk.

Als we de helft van het geld dat we nu gaan weggooien zouden investeren in een fonds om minder ontwikkelde (centraal-)Europese landen juist aan een goede gasinfrastructuur te helpen, dan boek je significant meer klimaatwinst. Ik weet dat in Polen nog door private personen met kool wordt gestookt in een lekkende kachel. Zelfs in grote steden hangt er in de winter een gele walm in de straat.

Als we in zo'n fonds investeren kun je a) koolgebruik significant terug dringen, b) verbeter je het leven van Europeanen significant en c) kun je een constructie vinden waarin het geld niet wordt weggesmeten*. Kan bv een rentevrije lening (wel inflatiecorrectie) zijn.

Je boekt zo veel meer winst als je eerst de grootste inefficiencies/deficiencies oplost.

*Als je het weggooien van een gasinfrastructuur waar we als Nederland decennia lang miljarden in hebben gestoken mee zou tellen, dan worden de kosten van deze transitie nog ridiculer.

Sjors W. | 26-08-20 | 10:48

@Deflatiemonster | 26-08-20 | 10:41: Wat niet klopt is dat Nederland een stadstaat is. Als je dat vergelijkt met Duitsland of Frankrijk is het logisch dat het hier veel lastiger is om aan milieueisen te voldoen.

Dr_Prepper | 26-08-20 | 11:02
▼ 1 antwoord verborgen

Vergeleken met die palletcentrales van GroenLinks een heel schoon alternatief en gas genoeg in de wereld. Nog schonere energie zal nog wel een generatie kosten om te ontwikkelen maar dat komt echt wel.

Simon_GS | 26-08-20 | 10:33

En dan is er nog een praktisch probleem: we hebben niet genoeg handjes voor alle nieuwbouw woningen, laat staan dat half Nederland tegelijk na-geïsoleerd wordt.

Analia von Solmsch | 26-08-20 | 10:33 | 2

Er komen toch 800 handjes per week bij ons binnen?

piloot47 | 26-08-20 | 10:52

De jongeren bij mij in de buurt hebben weer een ander klimaatakkoord. Als het kouder wordt steken ze prullenbakken in de fik. Bij de ondergrondse vuilcontainers gaat dat nog niet zo goed.
De auto-pyromanen zijn trouwens ook van het gas af.

JvanDeventer | 26-08-20 | 10:30 | 1

en van allah los.

piloot47 | 26-08-20 | 10:53

De twee termen waar dit soort extreem linkse clubjes bloedgeil van worden: Hogere belastingen en verboten! Hoe is het in godsnaam mogelijk dat dit soort kleine groepjes idioten het voor de massa verknallen? Denk dat ik het weet: Ondernemers!

GodfrietvanAviko | 26-08-20 | 10:30 | 1

Ik las even 'veerboten'. Dan heb je ook gelijk.

piloot47 | 26-08-20 | 10:54

Milieu clubjes beginnen een dictatuur organisatie te worden zij willen de dienst uit maken in Den Haag en onze linkse rakkers stemmen er in toe.

gerrit5042 | 26-08-20 | 10:29

Als kudtambtenaar zit ik soms bij van die onnodige vergaderingen met energietransitiemanagers. Als je daar met ‘gezond boerenverstand’ feiten aankomt worden ze helemaal gek. Zelf het kleinste beetje kritiek of het benoemen van waarheden geeft wel het gewenste effect dat mijn bijdrage niet meer gewenst is. Nou! Dan zet zelf die koffie maar en haal zelf lekker die 8 broodjes p.p. maar bij dat te dure hippe broodjeszaakje....

Kutwielrennert | 26-08-20 | 10:28 | 2

Managers? haha. Overschatte sukkels zou een betere term zijn.

GodfrietvanAviko | 26-08-20 | 10:31

Kun je volgende keer eens aan ze vragen of dat ding op de foto eigenlijk wel een CV-ketel is? Herkenbaar trouwens die vergaderingen tussen de middag om de gratis broodjes en dan om 14.45 uur naar huis wegens tussen de middag doorgewerkt en ook nog recht op een kwartier koffiepauze.

Watching the Wheels | 26-08-20 | 10:35

Iedereen lekker een grote mond hier. Straks slepen die groene psychopaten gewoon het hele Nederlandse volk voor de rechter om af te dwingen dat iedereen zijn huis het persoonlijk faillissement in vergroent.

Leptob | 26-08-20 | 10:27 | 2

Dan zal dat toch op hun kosten zijn.

Lt-Kol Kilgore | 26-08-20 | 10:37

Dan zal Nederland echt wel in opstand komen.

Bataafje | 26-08-20 | 11:01

Nu willen de milieu-organisaties de stroomprijs verlagen.
Ik vraag me af welk idee ze volgend jaar dan gaan hebben om de zonnepanelen te stimuleren.

Pimp my Voortuin | 26-08-20 | 10:27 | 2

En dat ís al gebeurd he, belasting op gas omhoog en op stroom omlaag. Nu willen ze het nog meer scheeftrekken.

Papa Jones | 26-08-20 | 10:41

De energiebedrijven hebben hun prijzen inmiddels zelf flink laten zakken.

piloot47 | 26-08-20 | 10:55

Milieu, EU en migratie. Welkom in 2030 t/m 2050. En hou nou eens op met terugduwen ja!

mr_awesome | 26-08-20 | 10:27

Milieuorganisatie Natuur & Milieu wordt gesubsidieerd door de overheid en gaat nu actievoeren om de overheid te 'dwingen' de belastingen te verhogen. Hmmmm... wel toevallig allemaal. Lullig ook voor mensen met alternatieve verwarming (stadsverwarming en WKO's) waarvan de tarieven gelinkt zijn aan de gasprijzen. Die gaan dan ook meer betalen, terwijl zij géén gas hebben.

Noumoewatlastig | 26-08-20 | 10:26

Als mensen uit warme landen in koudere landen gaan wonen (elke week 400-500 warmelandiërs erbij) gaan de gemiddelde verwarmingskosten op aarde omhoog. Het is dus ook vanuit milieu-oogpunt rendabel om al deze mensen terug te sturen naar de warme landen waar ze vandaan komen.

Crusher | 26-08-20 | 10:26 | 1

Lol! Hier valt m.i niets tegenin te brengen.
Hopelijk kunnen we na maart 2021 beginnen met dit uitstekende plan

roberto9715 | 26-08-20 | 10:41

De oplosing is nucliair, zie devil13 op 10:18.
Dat zie ik ook zo, dat nucleaire afvalstoffen 30.000 moeten worden bewaard is ook zo'n leugen. Hoogstens 100 jaar, dan is de technologie zo ver dat 1. We het weer kunnen verwerken. 2. We een zekere mogelijk hebben om het in de ruimte te brengen en richting zon te schieten. Kijk wat de laatste 50 jaar technologisch al is gebeurt.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:26 | 1

Ja maar wat als er een raket ontploft, dat moeten wij niet willen met zijn allen.

Miezerig | 26-08-20 | 10:27

Bakken met geld naar die klo.. molens en over een jaar of 10 (hoop ik) werkt die ITER op volle toeren en kan je alles weer uit de grond trekken.

Roger-Rabbit | 26-08-20 | 10:24

Die hele warmtepomp waanzin gaat niet werken. Is mij haarfijn uitgelegd door een installateur die halverwege zijn verkoop praatje toegaf dat een HR ketel uitontwikkeld is en een kostprijs artikel is geworden waar niemand nog aan verdient. En als je dat hoort zijn alle andere argumenten opeens nog dunner en wankeler als dat ze al waren.

bakermat | 26-08-20 | 10:23

Gas duurder maken. Dat raakt de groep die geen geld heeft om in alternatieven te investeren. Grote club lobbyisten die te weinig tegenspraak krijgen en elkaar voortdurend naar de mond praten. Slimme zakenmensen springen daar op in.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 10:22

Ik vraag me af hoelang het zal duren voor ze gas gaan behandellen net als roken qua prijs.

Het wordt straks allemaal zonnepanelen op het dak gecombineerd met 1 of 2 tesla accu's (Yeah kobalt kinder mijnen) in de kruipruimte waar de elektrische infrarood kachel op draait.

FLP_du_Stok | 26-08-20 | 10:22 | 4

2060 protesten tegen het gif wat ontsnapt uit de ‘Accu berg’ landvoogd Mohammed 2 slaat deze demonstraties hard neer. Groen is nooit giftig.

P-unit | 26-08-20 | 10:30

De brandweer kijkt er al naar uit, allemaal van die Tesla-bommen op zolder. Niet te blussen.

Glasgow Argus | 26-08-20 | 10:37

@Glasgow Argus | 26-08-20 | 10:37: Dat is ook 1 van de onderwerpen wat een serieuse 'uitdaging' gaat worden.

Maar zou dat misschien niet mee kunnen vallen? Dat telefoon en auto accu's 'ploffen' lijkt me nog logisch met alle 'hobbels, bobbels en stuiters' die ze maken. Maar een 'huis accu' die niet beweegt en in een brand vertragend gips/vermacel hok (eventueel met sprinkler?) staat.. Hoe veel zou daar nu mee mis kunnen gaan.

Ik vraag het me af :)

FLP_du_Stok | 26-08-20 | 11:27
▼ 1 antwoord verborgen

Gedwongen, opgedrongen idealisme van een ienieminie minderheidsgroepje, met een hele grote smoel.
Die denken dat alles met geld is op te lossen.
Andermans geld uiteraard.
Niet ieder mens is hetzelfde en niet ieder mens heeft dezelfde ideale wereld voor ogen.
Als die extreem-linkse potverteerders nou eens wat minder zouden potverteren en meer belasting betalen, dan zou er wellicht meer financiële ruimte zijn om hún dromen waar te maken.
Ondertussen moet hun multi-culti-natte-droom óók betaald worden.......... door een ander uiteraard.

Ruimedenker | 26-08-20 | 10:21 | 2

Dat heet Socialisme.

Bolder | 26-08-20 | 10:26

Mooi hoe die organisaties ons altijd intrinsiek weten te motiveren.

BozePaarseMan | 26-08-20 | 10:21

In het Verenigd Koninkrijk is men bezig houtstook uit te faseren, omdat het verschrikkelijk vervuilend is. Goed bezig!

Analia von Solmsch | 26-08-20 | 10:20 | 3

Daar hebben ze de bossen nog nodig voor de vossen jagt.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:29

@jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:29: jacht

Frau_Ferkel | 26-08-20 | 10:34

@Frau_Ferkel | 26-08-20 | 10:34:
Vossenjacht. Een woord, geen twee. Twee spellinhgsvauten in 1 woord, toch knap van Jan.

* Il Principe * | 26-08-20 | 10:40

Stichting Natuur en Milieu.. de BLM onder de milieubeweging. If you ain't gasloos you ain't truly green...

Onverkozen en door loterijgeld besubsidieerde lobbycraten. Laat alle medewerkers maar even een pilotprojektje starten met hun eigen huis en gezin. Kunnen ze daarna mooi uitleggen hoe zij dat betaald hebben, of het werkt en hoe ze vinden dat het zelf gaat.

(Teiltje pakt en kotsen doet....)

bakermat | 26-08-20 | 10:20

1200 isoleren 1500 nieuwe ketel klaar

oldskoolhollander | 26-08-20 | 10:18

tuurlijk willen millieu organisaties er hogen taxen op, want de keuze is immers.. betalen of betalen, alle twee is namelijk een neukgat voor de gewone burger

Ins0mnia | 26-08-20 | 10:17

Om die milieuclubjes te sarren heb ik net de minst zuinige CV ketel geinstalleerd datwelke te vinden is op de markt. Heb meteen alle isolatie uit de spouw getrokken. Dat zal ze krijgen!

filosofem | 26-08-20 | 10:17 | 4

Gewoon met de ramen en deuren open stoken, dat zal ze leren.

Miezerig | 26-08-20 | 10:29

Ik zou nog een radiator in de tuin aanbrengen om het stenen terras te verwarmen, gaan ze helemaal uit hun dak.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:31

@Miezerig | 26-08-20 | 10:29:
Dat deden tuinders al massaal, omdat ze goedkoop gas konden kopen en 7 eurocent MEP subsidie per kWh konden verdienen met het opwekken van elektriciteit via hun WKK-installaties.

Watching the Wheels | 26-08-20 | 10:43
▼ 1 antwoord verborgen

Die stichting Natuur en Milieu heb ik ooit ruim 20 jaar geleden mee te maken gehad tijdens een projectje bij de Esso raffinaderij. Die blonken toen al uit in goede bedoelingen, naïviteit en wensdenken. Technisch inzicht, praktische instelling en realiteitszin waren toen iig ver te zoeken, en zo te zien is er in al die jaren weinig veranderd

trottle | 26-08-20 | 10:16

De ware vijanden van natuur en milieu, dat zijn uitgerekend diegenen die beweren op te komen voor natuur en milieu.

Motleycrew | 26-08-20 | 10:16

En waarvoor schakelen landen om ons heen juist wel over op gas ?
Laat je niks wijsmaken, zeker niet door zo’n wazig gevaarlijk onrealistisch clubje als ‘natuur en milieu’.

laurentius | 26-08-20 | 10:16

Wacht maar tot de noodwet er door is, dan blijken CV-ketels de grote boosdoener die het Chinezen virus verspreiden en moeten worden uitgeschakeld.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:15

Nuclear FTW!

desmodus | 26-08-20 | 10:15

Mijn ouders van 77 en 81 willen ook zonnepanelen op het dak van hun vrijstaande woning. Dat heb ik ze maar even snel uit het hoofd gepraat, moet wel wat overblijven voor mij natuurlijk.

van_Heutsz | 26-08-20 | 10:15 | 3

Ja zeker

dubbletjes | 26-08-20 | 10:16

Goed argument, nog maar is erop wijzen dat ze vandaag zeker weggewaaid zouden zijn.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:17

Het beste argument is dat zonnepanelen brand gevaarlijk zijn, wat gewoon zo is.
Dat is voor ouderen hét doorslaggevende argument, heb ik ervaren.

Bolder | 26-08-20 | 10:30

Leestip: False Alarm van Bjorn Lomborg. Hij maakt gehakt van de alarmisten en legt haarfijn uit dat je iedere Euro die naar windmolens, zonnepanelen of warmtepompen gaat net zo goed kumt wegsmijten.

Zeddegeizot | 26-08-20 | 10:15 | 1

Of syp wynia

oldskoolhollander | 26-08-20 | 10:20

Nu is het moment om shell en gazprom aandelen te kopen.

sjuul69 | 26-08-20 | 10:15

Hahaha, subsidie op warmtepompen.
Terwijl iedereen weet dat subsidies de prijzen opdrijven.
Manman, wat een rekenwonders allemaal.
Phoe! Krijg het er warm van.

Ruimedenker | 26-08-20 | 10:14

De energiebron van de toekomst is nucleair. Het is alleen nog een kwestie van tijd en veel pijnlijke realiteit voordat de milieudrammers dat inzien. Vooralsnog blijven de fossiele bronnen de beste tussenoplossing die de mensheid in haar bestaan gebruikt.

devil13 | 26-08-20 | 10:14 | 3

Milieudrammers zien dat NOOIT in. Kwestie van ideologie. Niet de feiten tellen, niet de waarheid telt, maar IDEOLOGIE telt. Milieudrammers gaan milieudrammend het graf in.

Motleycrew | 26-08-20 | 10:18

Dat zie ook zo, het probleem is een oplossing voor de afvalstoffen te vinden.

jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:21

@jan huppeldepup | 26-08-20 | 10:21: Bij thoriumcentrales is dat helemaal geen probleem.

piloot47 | 26-08-20 | 10:33

Waar nu moskeeën staan op centrale plekken in de stad had een mooie woontoren kunnen staan waar mensen die werken voor hun geld nog een betaalbaar appartementje zonder tuin hadden kunnen krijgen met een dikke hypotheekschuld erbij.

stipjes | 26-08-20 | 10:14

Een intelligent, wijs en hoogbegaafde genie heeft ontdekt dat als je de bladen van windmolens zwart schildert er miljoemmiljard minder vogels per dag verhakselt worden.

Einde van de Domheid | 26-08-20 | 10:13 | 1

Als je de bladen eraf schroeft schijnt het resultaat nog beter te zijn!

Bolder | 26-08-20 | 10:32

Er is maar 1 manier om het voor de lange termijn goed aan te pakken en dat is de wereldbevolkingsaantal omlaag te brengen.
Maar de willen de meneren niet, want dat zijn minder consumenten....

Ram_Ram | 26-08-20 | 10:12 | 7

@Bolder | 26-08-20 | 10:35: Wereldbevolking omlaag brengen kan ook op een nette manier. Feit is wel dat een grote wereldbevolking veel consumeert, wat een steeds hogere druk op alles legt.
Die discussie zou op zijn minst eens serieus opgepakt moeten worden.
Zo ook van de huidig georienteerde groei-economie een vervangings/onderhouds economie gaan maken.
Lastig, maar toch noodzakelijk indien je de wereld wilt ontlasten.

Ram_Ram | 26-08-20 | 10:56

@Lu_Tze | 26-08-20 | 14:34: Niet eerder van Thomas Malthus gehoord. Zo snel de WIkipedia me zojuist verteld ben ik het volledig met hem eens.

Ram_Ram | 26-08-20 | 14:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik woon in een ruim vierhonderd jaar oud huis. Geen spouwmuren, dus isoleren kan niet. Rijksmonument, dus zo'n lelijke warmtepomp aan de gevel mag niet. Dubbel glas mag ook niet wegens rijksmonument.
Hoe denken we dat op te gaan lossen, Roverheid?

Tapu | 26-08-20 | 10:10 | 13

Je kunt altijd verhuizen. Eigenlijk moet je je doodschamen dat je in een 400 jaar oud huis wilt wonen natuurlijk.

Eagle0511 | 26-08-20 | 10:31

@Eagle0511 | 26-08-20 | 10:31: U bent een racist die zo het kolonialisme in stand houd is de juiste hedendaagse beschuldiging.

P-unit | 26-08-20 | 10:51
▼ 10 antwoorden verborgen

Kijk eens naar de partners van deze ultra linkse milieugroepering. Als eerste de Nationale Postcodeloterij.

nednied | 26-08-20 | 10:10 | 3

Ongelooflijk dat nog zoveel Hollanders daar in trappen. Maar geld en afgunst hè. Je buurman zou eens winnen.

Trumme | 26-08-20 | 10:12

Deze clubs worden ruimschoots betaald uit de belastingpot.
Door u en mij.

Bolder | 26-08-20 | 10:13

Isoleren kan helpen, verder kunnen ze de bietenburg op hieromtrent.

Gaat het niet dan? | 26-08-20 | 10:08

Hoe staat het trouwens met het nep fijnstofvirus.Alles en iedereen in paniek,bouw werd stilgelegd,boeren moesten oprotten en weet ik wat allemaal nog meer.
Niks meer over gehoord sinds het uitbreken van het corona virus.

komtdatschot | 26-08-20 | 10:08 | 3

Dat ging om stikstof.

Tapu | 26-08-20 | 10:10

Fijnstof omt vooral van die "zuinige" kleine automotoren van tegenwoordig. Daar hoor je bijna niemand over, het is vooral diesels bashen terwijl deze tegenwoordig schoner zijn dan die kleine benzinemotortjes.

LonelyWanker | 26-08-20 | 10:13

@LonelyWanker | 26-08-20 | 10:13: Jep, maar van mij is ingenieur in Amerika. Hij vertelde mij dat zulke auto’s in Amerika vanwege NOx uitstoot niet toegelaten worden. Hier letten we vooral op CO2. Mocht je creperen vanwege de fijnstof heb je pech gehad.

Ron_Paul | 26-08-20 | 10:22

Ik ga wel van het ‘verguisde’ gas af. Al is het de schoonste verbrandingsstof die beschikbaar is. En snap ik niet waarom die ultrazuinige cv’s in de ban moeten. Ik heb twee airco-units geïnstalleerd deze zomer. Wat eigenlijk gewoon ‘luchtwarmte/koudepompen zijn. Ik kan dus ook verwarmen met lucht. In combi met mijn 40cm dikke Isolatiewol onder mijn dak hoeft die airco maar een scheetje te laten om het warm te krijgen en te houden. Nu nog wat zonnecollectoren voor warm water, en klaar met dat gezeik van de overheid. Zonder subsidie welteverstaan.

Kutwielrennert | 26-08-20 | 10:07 | 9

@Analia von Solmsch | 26-08-20 | 10:14: U heeft het goede antwoord gegeven.

Kutwielrennert | 26-08-20 | 10:17
▼ 6 antwoorden verborgen

En een slechte oude ketel vervangen door een HR? Mag niet en is slecht voor het milieu? Hoge prijs van gas compenseren met minder verbruiken. Ook het opdringen van van het gas af zal mensen bewegen om het nu te kopen in plaats van volgende week met een boete en een gele ster.

TheseDays00 | 26-08-20 | 10:07 | 2

Kom maar op met die gele ster.

mr.money | 26-08-20 | 10:11

Ja precies. Extremisten: Gas moet weg! Normale mensen: nou ja, beetje minder is misschien geen gek idee. Extremisten: Gas moet weg! En anders jij ook! Is toch van de gekke. Ik heb ook zo'n nieuwe ketel, gebruik 30-40% minder gas dan met dat ouwe dingetje. Is toch een bijdrage? Oh en voor 2K heb je best al een aardig keteltje, scheelt nogal wat met die 35K aan renovatie om je warmtepompje werkend te krijgen.

BBRDWR | 26-08-20 | 10:16

Je hoeft ook niet op gas te stoken, hier in Vlaanderen, wordt er hier en daar nog met mazout gestookt, een uitstekend alternatief. (wel tankje van 5000 liter nodig) Centrale verwarming op hout kan ook trouwens, vind je bij ons in de ardennen wel eens. Je kapt daar gewoon elk jaar een paar bomen in je bos.

Lt-Kol Kilgore | 26-08-20 | 10:06 | 5

@LonelyWanker | 26-08-20 | 10:18: met elektrische vrachtwagens uit Estland zegt Vattenfall komen de bomen ze geloven het zelf

oldskoolhollander | 26-08-20 | 10:23

Me too. Ik heb geen gas, ik doe het met 3000 liter stook olie per jaar, en ook een paar boompjes.

Frau_Ferkel | 26-08-20 | 10:37

It smells like victory?

P-unit | 26-08-20 | 10:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Milieudefensie wil nog hogere belasting op energie en meer subsidie op alternatieve energiebronnen. Een belasting op kinderen en subsidie op sterilisatie zou beter werken.
Milieu is meer dan CO2.

Analia von Solmsch | 26-08-20 | 10:06 | 6

Helemaal eens! Hier wordt je beloond als je kinderen op de wereld zet. De ecologische footprint van een gezin is zoveel hoger dan van een stel zonder kinderen.

LonelyWanker | 26-08-20 | 10:20

@swassannuf | 26-08-20 | 10:18: mensen met kattenluikjes - hm , je kan het zo gek niet verzinnen of t bestaat en iemand geilt er op. Ouwe viespeuk !

Ambiorix | 26-08-20 | 11:08
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik las vd week dat een Tesla voor 87% op fossiele brandstof rijdt. Dus die miljarden subsidies zijn ook nutteloos.

Trumme | 26-08-20 | 10:05 | 6

In welk land?
Maar zelfs al is het 100%, een verbrandingsmotor per individueel voertuig is enorm inefficiënt. Op grote schaal verbranden in centrales heeft veel meer rendement.

koeberg | 26-08-20 | 10:28

Yep. En jouw groene stroom contract bij Nuon is ook flauwekul. In Nederland komen we niet verder dan 13% duurzaam opgewekte stroom.
Overigens wordt nergens beweerd dat een Tesla op niet fossiele brandstof rijdt. Die auto heeft geen uitstoot. De uitstoot is namelijk bij de centrale waar de electriciteit wordt opgewekt. En dat is wel een voordeel.
Centraal is de Co2 eventueel veel beter af te vangen.
Dat onze regering niet vooruit denkt is van een heel andere orde. Mocht het zo zijn dat EV's zo betaalbaar worden dat Jan Modaal ze ook aan kan schaffen en eht bezit percentage zou omhoog klimmen naar, zeg eens wat, 20% of zo, dan hebben we een groot probleem. We kunnen dergelijke pieken helemaal niet aan in NL. Zeker niet als we daarnaast ook nog eens van het gas af moeten en gaan koken op electra en ook nog eens ons huis verwarmen met electra.
Moeten we een paar duizend kolen of bio centrales bij bouwen, want met wind en zonne energie ga je dat nooit vlot trekken. En die centrales zijn niet Co2 vrij natuurlijk. Sterker nog: verbranden van gas levert minder Co2 op dan verbranden van kolen of bio massa.
Ergo: Per 2030 zijn we verder dan ooit van ons doel af om de Co2 uitstoot te verminderen. Die zal eerder zijn toegenomen.

Eagle0511 | 26-08-20 | 10:43

@koeberg | 26-08-20 | 10:28: Ford had jaren geleden al een keramische motor, 2 liter per 100 km. Dat kan natuurlijk niet.

revolte | 26-08-20 | 11:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Een maat van me werkt bij Remeha. Hartstikke druk. Ze maken ook warmtepompen maar die verkopen nauwelijks en hij raadt dat ook niet aan.

koeberg | 26-08-20 | 10:05 | 8

En ze hebben een prachtige ketel die naast warmte ook elektriteit levert.

revolte | 26-08-20 | 11:39

@revolte | 26-08-20 | 11:39:
Die is al jaren niet meer leverbaar... is het waarschijnlijk ook nooit geweest?

libertat | 26-08-20 | 16:47

@libertat | 26-08-20 | 16:47: even opgezocht, in 2019 van de markt gehaald. Innovatieve eVita gesneuveld door zijn eigen succes en incompetente politiek.

revolte | 26-08-20 | 20:18
▼ 5 antwoorden verborgen

Zelfs voor een moderne goed geïsoleerde woning is het een fikse investering. Mijn hut van 5 jaar oud heeft dus ook 'gewoon' CV, geen dure warmtepompdinges. De buren die het wel hebben, hebben allemaal problemen met inregelen en zeg dan maar dag-dag tegen je 'besparing'. Installateurs zijn er ook nog niet rijp voor.

Hoeki Oekema | 26-08-20 | 10:05 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 26-08-20 | 10:11: 25 graden? LOL, waarom zou je het ooit 25 graden of meer in je huis willen hebben. Mijn thermostaat komt echt never nooit hoger dan 20/21 graden.

Eagle0511 | 26-08-20 | 10:46

@Eagle0511 | 26-08-20 | 10:46: De mijne zelf niet boven de 19, maar je hebt nu eenmaal van die watjes die altijd een "ibiza" gevoel moeten hebben

Lt-Kol Kilgore | 26-08-20 | 10:50

@Lt-Kol Kilgore | 26-08-20 | 10:11: Twee weken geleden kreeg ik het met gemak op 25 graden. Hoger zelfs. Zonder verwarming.

marcoplarco | 26-08-20 | 16:08
▼ 1 antwoord verborgen

NeeDDRland wil weer eens het braafste jongetje zijn.
In Duitsland krijg je subsidie als je aan het aardgas gaat..

Wijze uit het Oosten | 26-08-20 | 10:05

Die hele milieulobby is een enge offercultus binnen de pseudo-religieuze deugtempel waar het hele westen aan ten onder gaat. Het gaat er niet om of het werkt, het moet gewoon gebeuren voor het "groter goed" en wij mogen de offers brengen.

AntoniusVeenstra | 26-08-20 | 10:05 | 3

Daarom zit Halbe Zijlstra bij de installatie branche.

Trumme | 26-08-20 | 10:07

Ah,Halbe was er bij !

oldandwise | 26-08-20 | 10:10

Nu, windmolens gaan in een vrijloop stand om schade door de storm te beperken, zon is er niet vandaag dus ook daar geen energie.
Good old kolenstroom redt de natie nu.

Miezerig | 26-08-20 | 10:04 | 1

En gasstroom. Goedkoop, betrouwbaar, milieuvriendelijk, nog paar honderd jaar beschikbaar.

piloot47 | 26-08-20 | 10:16

Dat hele klimaatakkoord is een bedenksel van old-boys die participeren in milieuorganisaties en er betere van worden en de burger kan het betalen. Heb net een nieuwe CV-ketel laten plaatsen en doe helemaal niets aan mijn huis voor wat betreft milieumaatregelen. Mooie berekening van organisaties die ons kabinet adviseren, maar we weten intussen dat daar de leugen regeert.

Therapietje | 26-08-20 | 10:03

Jep, ik heb zo'n mooie nieuwe HR-ketel sinds dit jaar. Blij mee ook! :)

Rest In Privacy | 26-08-20 | 10:03 | 1

Ik ook. Superzuinig!

piloot47 | 26-08-20 | 10:17

Gezellige mensen stoken op gas.

oldandwise | 26-08-20 | 10:03 | 1

Vervelende mensen ook.

koeberg | 26-08-20 | 10:06

Wilt u wat aan het milieu doen? Gebruik een biologisch afbreekbaar kapotje bij uw neukseks.

ecologiste | 26-08-20 | 10:03

Bouw eerst maar eens huizen met tuinen, vloerverwarming, airco, garage etc. voor mensen die hard werken, goed geïsoleerd, geen geluidsoverlast.
In plaats van jarenlange wachtlijsten waar 400 nieuwkomers zoals Ahmed, Mehmed en Fatima op staan.

stipjes | 26-08-20 | 10:02 | 1

A, M en F staan niet op de wachtlijst... die krijgen urgentie, oftewel u wacht 16 jaar, zij een week.

GWBA | 26-08-20 | 10:43

Vraag, zou je met drie waterkokers a €5 bij de kringloop je cv kunnen verwarmen met een huis van 80 m3 ?

dhrat | 26-08-20 | 10:02 | 8

Absoluut!
De boel vliegt zeker in de hens, dus lekker warm.
Overigens ben ik van mening dat Nederland weer een republiek moet worden.

vliegende knorrepot | 26-08-20 | 10:16

3x2333 W / 70 W/m² = 100 m² Ja dat kan, als je huis oud is misschien een 4e erbij. Ze moeten wel op verschillende groepen, bij een 5e zal bij de meeste huizen de hoofdzekering er uit schieten. Maar ze moeten wel aan blijven staan. Dus je moet constant het warme water overschenken en een grotere oppervlakte geven om af te koelen. Je zou dat automatisch kunnen doen met behulp van een radiator. De stroom voor de waterkokers wordt opgewekt door een turbine, aangezien we slechts de warmte-energie van de brandstof hiervoor willen, en geen licht, tv, o.i.d. kunnen we ook het rendement verlies van de transformator ertussenuit halen. Dan eindigen we met een cv-ketel zoals die nu in de meeste huishoudens staat.

Dachten jullie nou echt dat het overgrote deel van dit land die cv-ketel heeft omdat het zo onrendabel is?

Energieprijzen:
(stookwaarde aardgas 31,68 MJ/m³ voor €0,88/m³ -> €0,88 * 3,6 MJ/kWh / 31,68 MJ/m³ = €0,10)
Gas: €0,10 / kWh
Stroom: €0,20 / kWh

Als de afschrijving van de waterkokers t.o.v. de cv-ketel een verdubbeling in stookkosten waard is, ga je gang. Die prijzen zou trouwens inclusief de asymmetrische belasting over de energiebronnen.

C10H12N2O | 26-08-20 | 10:28

@laurentius | 26-08-20 | 10:11:
Nee, dat kun je niet. Heeft een malloot bij ons op het werk geprobeerd.
Een waterkoker warmt te snel op waardoor de eieren barsten voor ze gekookt zijn.

Der Schnitzeljäger | 26-08-20 | 11:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ze in denhaag nu is gaan regeren ipv van linkse en rechtse lobbyhobby’s,werkelozenimport,en zuidelijke luiheid te financieren.Gewoon even alle zaken op nul tot we het weer op de rit hebben.

van stampij | 26-08-20 | 10:02

Milieuorganisatie Natuur & Milieu, ik neem aan dat ze subsidie krijgen? Vast wel.

Thoth | 26-08-20 | 10:01

Heel Europa heeft aardgas omarmd als de momenteel meest schone overgangsbrandstof op weg naar slimme en efficiënte duurzame lange termijn oplossingen en wat doet Nederland? Terug naar de Middeleeuwen door bossen te gaan opstoken.....

VanOldenbarnevelt | 26-08-20 | 10:00 | 3

As ik van het gas afmoet begin ik ook aan het bos bij Wim Lex in de kachel te gooien

oldskoolhollander | 26-08-20 | 10:27

Heel Europa? Hier in Portugal gewoon houtstook en gas. En voor de goede sier een warmwater zonneboiler. Tuinafval gewoon verbranden. Niks gezeur.

bigs | 26-08-20 | 10:28

@bigs | 26-08-20 | 10:28: Zonneboilers zijn niet voor de sier. Zeker niet in Zuidelijke landen.

AntiZanicz | 26-08-20 | 10:37

Verwacht op korte termijn - nu de Cojona niet genoeg angst meer zaait - het hernieuwd opleven van de Klimaat-agenda.

"Build back better" is de slogan die in alle engelstalige landen al gebruikt wordt. Het is de campagneslogan van Joe, hoewel hij zich daar niet van bewust is. En ook Turdeau in Canadistan en BoJo aan de overkant doen mee.

Glasgow Argus | 26-08-20 | 10:00 | 1

Ja hoor, Tedros (WHO fraudeur) heeft dat al aangekondigd. Want kijk hoe schoon lucht en water opeens waren tijdens al die lockdowns. Dus meer lockdowns! Permanent lockdowns! Voor het klimaat!

piloot47 | 26-08-20 | 10:20

En hoeveel zetels heeft 'Natuur en Milieu' in het parlement? Oftewel, who gives a damn.

Rest In Privacy | 26-08-20 | 10:00 | 1

Direct geen. Indirect, daarentegen, meer dan 100.

En allemaal betaald vanuit Uw inleg in de Postcodeloterij.

Glasgow Argus | 26-08-20 | 10:01

Reken er maar op dat de belastingen fors omhoog gaan. Dan wordt het toch nog voodelig van het gas af te gaan.

bigs | 26-08-20 | 10:00

Ik voorzie gouden tijden voor verkopers van (camping) gasflessen als ze door blijven gaan. Aftakking maken in je huidige gasleiding, gas fles eraan hangen en gaan. Nagevraagd bij een installateur, en bij mij is het in elk geval mogelijk.

DMaN | 26-08-20 | 10:00 | 5

Sommige (gas)gevelkachels zijn ook geschikt (te maken) voor flessen propaan of bio-propaan ...

Groenstrook | 26-08-20 | 10:23

Gisteren toevallig voor 7,50 een 2-pits camping gasstelletje op MP gekocht, incl. gasslang en drukregelaar. Mijn huurbaas vindt het nodig om mijn keuken te slopen en een nieuwe te plaatsen dus ik heb eind okt begin nov. 8 dagen geen keuken. Nu alleen nog een gasflesje aanschaffen.

Lupuslupus | 26-08-20 | 10:26

Je kan niet zomaar butaan in methaan-apparaten stoken. En een CV kan niet uit de fles. Die is veel te klein.

AntiZanicz | 26-08-20 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Alleen CV-ketels? Geen radiatoren? Maffe Nederlanders.

kwark001 | 26-08-20 | 09:58 | 5

@AntiZanicz | 26-08-20 | 10:34:
3x25 Ampère is gratis, maar dat is niet zwaar genoeg om Eem huis in de winter mee te verwarmen. Daarnaast is, per warmte eenheid, elektriciteit ongeveer 8 x duurder dan gas.

Uw voorstel is dan ook een goed recept voor een faillissement...

libertat | 26-08-20 | 11:00

@AntiZanicz | 26-08-20 | 10:34:
Wat dacht je dat er gaat gebeuren als iedereen zijn huis electrisch gaat verwarmen, om 18.00 electrisch de aardappels opzet, de TV aangaat en de Tesla aan de laadpaal wordt gehangen. Ten eerste zijn de netwerken daar niet op berekend en is er bij lange na niet de capaciteit aan stroom.

Der Schnitzeljäger | 26-08-20 | 11:39

@Der Schnitzeljäger | 26-08-20 | 11:39: Dan zetten ze de windmolens harder en een bouwlamp op de zonnepaneelweiden. /groenlinks logic

Vanilla | 26-08-20 | 11:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Het klimaatakkoord kan aan het gas wat mij betreft

TDB | 26-08-20 | 09:57 | 1

In de open haard.

Mr_Natural | 26-08-20 | 10:11

Het hele klimaatakkoord slaat nergens op.
Hier een filmpje uit het Europese Parlement waar überdeuger Ursula von der Leyen destijd haar snode plannen aankondigt. De zelfvoldane deug smoel die ze trekt als ze het applaus in ontvangst neemt is onuitstaanbaar.
youtu.be/GzXA2PcaX9o?t=176
En let wel: zij is het grote voorbeeld van Marx Rutte...

keestelpro | 26-08-20 | 09:56 | 1

Mark z'n grote voorbeeld om hardnekkig vrijgezel te blijven ja...

VanOldenbarnevelt | 26-08-20 | 10:02

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl