Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Aflandige wind. Tot de knietjes het water in, lui

't Is toch te koud

Cijfertjes du jour van Baywatch Den Haag. Op een stukje van 11 kilometer strand moesten de bazen van de Reddingsbrigade gisteren 268 (!!1) mensen uit het water sleuren. Twee doden en in totaal kwamen er langs de Noordzeekust vier mensen om het leven. En dat zijn dus geen oude bokken van 90, het zijn kerels van 20, 24, 28 en 50 jaar oud. Dus ook vandaag: je hoeft echt niet heen en weer naar Engeland te zwemmen om af te koelen en heb een beetje respect voor de aanwijzingen van de Reddingsbrigade, want ze staan niet de Macarena met je te dansen. En niet eigenwijs doen dat jij wél een goede zwemmer bent want dat ben je niet. Vanavond gewoon weer thuis eten.

UPDATE - RODE VLAG!

Social

Heeeeeeee

Macarena

Reaguursels

Inloggen

Vroeger hingen we alleen de rode vlag uit als opoe jarig was.

wijsvinger | 10-08-20 | 16:33

Nog even en er staan permanent rode vlaggen op onze stranden. Op onze overhiesgebouwen trouwens ook. Met halve maan en ster.

Graaisnaaiert | 10-08-20 | 15:40 | 1

*overheidsgebouwen.

Graaisnaaiert | 10-08-20 | 15:40

Ik ben geboren in Kijkduin (Hagenees) in 1947. Als klein kind leerde je: niet zwemmen bij de golfbrekers. Er reed politie in een willy jeep en die toeterde je weg als je te dichtbij de pieren kwam. Verder moest je uitkijken voor kinderlokkers en bij oostenwind had je kwallen. Dat was het. Nu staat de hele kust volgeplempd met grote windmolenparken. Hebben die misschien een effect op de zeestromingen.

annevance | 10-08-20 | 15:15 | 3

Ja dit wordt duidelijk veroorzaakt door 5g en windmolens.

zeertegendradig | 10-08-20 | 16:37

Alleen voor de nl kust staan er al zo'n 300 and counting. Hoeveel beton voor de fundatie is hier wel voor gebruikt. In een relatief ondiepe zee heeft dat echt wel effect op de stromingen.

annevance | 10-08-20 | 18:33

Oplossing is simpel. Een wettelijk verbod op alle reddingspogingen. Op dag 1 dat het verbod ingaat verzuipen er 100 stronteigenwijze mensen, en op dag 2 gedraagt iedereen zich weer.

CeesCloosd | 10-08-20 | 15:00

Het zijn toch allemaal noord-afrikanen die verzuipen? snap het probleem niet

MainFrameMedia | 10-08-20 | 14:46

Beschouw mezelf als een goede zwemmer, dit jaar 2 keer in zee gezwommen maar dat is toch van een andere orde dan in een zwembad of het Almeerder strand. Als je zo'n 50 meter van het strand bent kun je beter omdraaien. De krachten van de zee zijn ongekend en daar win je niet van als nietig mens.

sprietatoom | 10-08-20 | 14:22

Zwemmen, vuurwerk, alcohol, tabak en vooral zwarte piet verbieden want daar vallen de meeste slachtoffers.

area78 | 10-08-20 | 14:02

Tot je knieen en niet verder dat zit er bij ons ingebakken, dus ook bij de kinderen, en weten de gevaren van de zee, gelukkig zijn ze niet eigenwijs.

r.s.jonkman | 10-08-20 | 13:59

Betekent zo'n rode vlag nou dat het net zo gevaarlijk is als een strand in Amsterdam?

skoftig | 10-08-20 | 13:21 | 1

Ja. Er zit niet voor niets veel rood in de vlag van amsterdam. Die vlag is verder best wel racistisch. De zwarte balk in het midden is doorgestreept met witte kruizen.
en.wikipedia.org/wiki/Flag_of_Amsterd...

Frau_Ferkel | 10-08-20 | 13:50

In de dode zee blijf je gewoon drijven, aanrader.
Geen aanrader: met een vers geschoren doos in dat super zoute water gaan. Das juckt wie verrückt.

Frau_Ferkel | 10-08-20 | 13:16 | 1

moest lachen.

Phantomas | 10-08-20 | 15:25

Nou duidelijk. Er verdrinken jaarlijks genoeg mensen. Dus iedereen verplicht zwembandjes om en een zwemvest. En alvorens je het water in mag even een zwemtest. Anders een gewoon een boeten van 390 euro, ook zal eer en app geïnstalleerd moeten worden waarin je zwemtest(en) worden vastgelegd.
HUGO WE HEBBEN JE NODIG!

tweets | 10-08-20 | 13:06

Het is wat te vroeg, maar dit vraagt om
#geenDrijfhout

smurfige_smurf | 10-08-20 | 13:02

De zee geeft en de zee neemt, snap dat nou eindelijk eens een keer.

Feitenpliesie | 10-08-20 | 12:46

Ik meende een lichtgetinte man met donkerkrullend haar, een sik en een blauwe zwembroek te ontwaren. Hij keek schichtig om zich heen. En of hij was groot geschapen of hij had een flinke rol Rang in zijn zwembroek.

NoMoreMrNiceGuy | 10-08-20 | 12:45

Bij gebrek aan wc’s en ook uit lamlendigheid pist iedereen tegenwoordig in zee. Al dat extra vocht moet door zo’n mui worden heengeperst en dat veroorzaakt een nog sterkere stroming. Vandaar al die drenkelingen.
Ik kom het vanavond voor de tv wel even toelichten.

Ridde Rogter | 10-08-20 | 12:25 | 1

Hebbie nou alweer in zee gepist? Foei!!

Tishetnetnie | 10-08-20 | 12:57

En veel kwallen bij aflandige wind.

sjef-van-iekel | 10-08-20 | 12:22 | 2

Dat was wel duidelijk in dat filmpje.

NoMoreMrNiceGuy | 10-08-20 | 12:41

In zuid Europa spoelen ze juist aan bij wind uit zee, dat zijn dan wel Afrikaanse dobberkwallen.

lagelander | 10-08-20 | 13:45

Waarom zijn Nederlanders zo gefascineerd door het water? En dan met name het zwemmen daarin. Op de smerigste plekken waar het meest troebele en al dan niet stromend water ligt, neemt de Nederlander een duik. Dat we het watergeweld middels dijken beteugeld hebben, betekent nog niet dat wij massaal overal moeten gaan zwemmen. Water is en blijft ons de baas.

Amsterdamsko | 10-08-20 | 11:51 | 2

Ik begreep van een interview met de reddingsbrigade dat er vooral problemen zijn met asielzoekers (Syrie) uit Duitsland, Belgie die hier een dagje naar het strand komen. Kunnen niet zwemmen, zijn de taal niet machtig, op een luchtbedje en dan lekker afdrijven.

Fervent | 10-08-20 | 12:51

En de Darwin awards gaan naar - alle sukkels die nu nog een "lekker stukje" gaan zwemmen in de zee.

Haagineesch | 10-08-20 | 11:41

“Et in Denhaagia ego” - Charles Darwin

wezen | 10-08-20 | 11:29

Ik ga alleen de zee in om te pissen en dat was ik niet van plan te doen met met alleen mijn knieën in het water.

Koonkluk Huis | 10-08-20 | 11:11 | 1

Als je een beetje ruim geschapen bent is dat diep genoeg

Die nare vent | 10-08-20 | 12:20

Jammer van die #keepsave hashtag. Maar ze saven lives tenslotte.

uncommonsense | 10-08-20 | 11:04

Aflandige wind en uitgaande vrouwen zijn niet te vertrouwen.

happen_maar | 10-08-20 | 11:04

Je hebt schijt aan alles. Corona regels, natuurwetten, dan verdien je dit lot.

UncleAlbert | 10-08-20 | 10:55 | 3

Haha Coronaregels. Jaja die gaan ons redden. Je blijft lachen met de angsthazen.

azijnseikerT | 10-08-20 | 11:13

Mondkapje op, óók onderwater

Graftak | 10-08-20 | 11:32

@Graftak | 10-08-20 | 11:32: Dat noemen ze waterboarden, dan denk je dat je verdrinkt maar je doet het niet

peet12 | 10-08-20 | 12:07

Ik kan goed zwemmen maar ben drie keer bijna verzopen in zee. Neem geen enkel risico meer als ik maar een beetje stroming voel.

Gulliver | 10-08-20 | 10:52 | 3

Na één keer dacht je niet van...?

Frans Laarmans | 10-08-20 | 11:46

Toch wel ff gepist he?:-)

Wienerschnitzel mit | 10-08-20 | 13:57

Als de stroming je te pakken heeft kun je het beste niet ertegenin zwemmen maar parallel met de kust meezwemmen in de richting waar de kust naar je toe afbuigt. Hou je het veel langer vol dan om recht tegen de stroom in te zwemmen. En rustig blijven, geen energie verspillen of in paniek raken. Maar goed, na een paar keer weet je vanzelf wel of je ver genoeg uit de kust bent.
Zwem zelf veel liever in zoetwaterrivieren, bergbeken en meren. Heerlijk.

Graaisnaaiert | 10-08-20 | 15:46

Die vieze zoute zee. Wat is daar nu de lol van? Dan verdien je het haast ook om te verdrinken.

azijnseikerT | 10-08-20 | 10:50

Nederland kampioen in watermanagement. Om de haverklap verdrinken er mensen.

Leptob | 10-08-20 | 10:43

Aflandige (oosten) wind , Rutte gaat ook naar het strand.

Datgingniegoed | 10-08-20 | 10:42 | 1

The beast from the east.

steekmug | 10-08-20 | 10:51

Ik weet niet of het een mui was, maar ik ben in de zee ook wel eens in een stuk terecht gekomen waar ik niet meer tegen de stroming in kon zwemmen. Het leek me toen vrij logisch om dan maar opzij te zwemmen, op zoek naar rustiger water. En dat was er inderdaad. Wat ik me nu afvraag is: zijn er ook muien waar je niet uit kunt ontsnappen? Heeft iemand daar ervaring mee?

lekgoot | 10-08-20 | 10:40 | 11

Naar de zijkant zwemmen

Graftak | 10-08-20 | 11:32

Ook eens gehad maar dan weggezogen onder grote golf. Je weet niet wat boven en onder is. Je ziet niets. Slap houden en zuurstof sparen. Daarna lucht uitblazen en de bellen volgen. Lucht gaat altijd recht naar boven. Als een gek de lucht achterna zwemmen. Die truc heeft me gered.

SZJOIN | 10-08-20 | 11:39

@SZJOIN | 10-08-20 | 11:39: Maar niet teveel uitblazen. Met lege longen duurt het een stuk langer voor je weer aan het oppervlak bent dan met volle.

obominotie | 10-08-20 | 14:58
▼ 8 antwoorden verborgen

Respect voor de reddingswerkers.

letopuwzaak | 10-08-20 | 10:32

Consumeren met je bubbel gedrag is belangrijker dan al het andere. Eigenwijs en arrogant. Ik ik ik. Corona, hey dat is een griepje geen probleem laten we lekker hutje mutje gaan liggen. Gevaarlijk water? NL-Alert? Nee joh. Lekker de zee in.

Pure karma dat je verzuipt.

FLP_du_Stok | 10-08-20 | 10:32 | 4

@SnartBlirdetRagnarok | 10-08-20 | 10:55: Gaaaaappp, nog zo'n kansloze ontkennende verspreider.

Dus nog 1 keer knul, heb je niet door hoe achterlijk je bezig bent? 2 redenen om iets niet te doen, met je excuus blijft er nog steeds 1 goede reden over: Rode vlag en NL-Alert.

FLP_du_Stok | 10-08-20 | 11:22

@FLP_du_Stok | 10-08-20 | 11:22: Hoeveel besmettingen vinden in de buitenlucht plaats? Ken tot nu toe alleen maar gevallen van mensen die binnen zaten. En je kan ook prima de zee ingaan, dan ga je tot kniehoogte als je geen risico’s wilt nemen. Volgens mij is huidkanker sowieso een groter gevaar van naar het strand gaan.

Ron_Paul | 10-08-20 | 13:45

@Ron_Paul | 10-08-20 | 13:45: Ah, trolletje nr2 met zn newbie acount.

Kom maar met onderzoeken dat er geen besmettingen plaatsvinden in de buitenlucht. Bronvermelding er bij, en anders moet je zwijgen met je leugens.

Een aerosol verplaatst zich binnen precies het zelfde als buiten. Ondanks dat die buiten 'makkelijker' weg waait, kan je nog steeds een 'dartbord/aerosol-bord' zijn. Het hoeft maar 1 druppeltje te zijn en je kan besmet raken. Like it or not.

En dan dat waardeloze verhaal tot knieén in het water. Ja, nee, porno kijk je ook zonder je hand in de broek natuurlijk. Je gaat naar het fucking strand om de zee, en dan ga je beetje droog neuken? Natuurlijk niet. Je gaat het water in om te zwemmen. Anders kon je ook thuis met je voeten in een afwasteiltje met water gaan zitten.

Dus wederom, like it or not. Je neemt risico's, hoe je ze ook probeert weg tebagatelliseren, je neemt ze, punt. En dan als je er eenmaal bent, terwijl je nog meer risico's neemt ga je niet het water in? Wat een kull. iedereen weet beter.

FLP_du_Stok | 10-08-20 | 13:49
▼ 1 antwoord verborgen

Eb en vloed veroorzaakt een knoppartij?!. Vtr het lijkt de nos wel.

franck7020 | 10-08-20 | 14:08

Een verschrikkelijke dood, die verdrinkingsdood door verstrikking en stress.
Laat ze rusten in Vrede die slachtoffers en het zijn er veel te veel, soms 2 soms 4 of meer en in een dag. Ze denken dat als het hoofd maar boven blijft ze in zee kunnen gaan, mis bij de waterlijn boven je buik ga je al als onwetende een behoorlijk risico aan in een Mui terecht te komen, met sterke stroming. Mui?
Ja de stroomversnellers heten Mui en twee keer per maand staan de zon en de maan aan dezelfde kant van de aarde. Dat zorgt ervoor dat er maximaal aantrekkingskracht wordt uitgeoefend op de zeeën. En voor de grootste waterverplaatsing tijdens eb en vloed. Het hoge water bij vloed staat op zijn hoogst en het lage water bij eb is op z'n laagst.
Als die getijden Eb en Vloed elkaar afwisselen wordt er dus erg veel water verplaatst en ontstaan er tussen de zandbanken, daar waar de bodem minder diep is en waar het water tegen aanslaat, ja die witte kuiven, aan het eind van die zandbanken ontslaat de Mui, zeg maar een stroomversnelling en mensen die erin komen en het bemerken zijn al te laat. De enkeling die veel ervaring heeft en weet wat hij of zij doet, laat zich meevoeren en probeert niet naar het strand, want dat is tegen de stroming in en verlies je, maar naar de zijkant daar waar de stroming minder erg is te komen en zeg maar om de sterke stroming heen met een omweg naar het strand te komen.
Ga dus als leek niet verder dan je plasser in Zee.

Hallalieheliaal | 10-08-20 | 10:29 | 4

Zzz

Papa Jones | 10-08-20 | 10:35

Niet verder dan je plasser in zee. ja dan zijn net mijn voeten nat.

jan huppeldepup | 10-08-20 | 10:40

@jan huppeldepup | 10-08-20 | 10:40: Heb je zulke korte beentjes dan?

peet12 | 10-08-20 | 12:19
▼ 1 antwoord verborgen

Vijf kuub zeezand in de tuin en een kinderbadje. Klaar!

kwark001 | 10-08-20 | 10:27 | 3

roflol! Heb speciaal voor mijn honden een kinderbadje gekocht maar krijg ze er met geen mogelijkheid in! Dat had ik natuurlijk kunnen weten want als het regent lopen ze op straat om de plassen heen en nooit er doorheen.

Lupuslupus | 10-08-20 | 10:39

@Lupuslupus | 10-08-20 | 10:39: ¨De huid van een hond is niet zoals die van ons. ... Tegelijkertijd zweten honden dus via hun poten. Dit verklaart waarom ze soms een natte pootafdruk achterlaten op tegels of andere gladde vloeren¨. Dus Mw WolfWolf: Honden krijgen het warm van natte poten. Ik vermoed dat ze daarom omlopen.

squadra | 10-08-20 | 11:18

Liefst in verboden water, al wapperen er 10 red flags voor stroming, haai, kwal of wat ook.
Haat mijn mede strandmens, tenzij een rustig gezinnetje of een leuke single volslanke dame op een handdoek.
Maar meesten zijn lawaaierige, hypertentie hysterische rand megeaulen met opblaasartikelen, woordenschat 0, pauperbier en liefst enige ruziezoekerij.
Nee dankjewel.
Op naar het prohibido strandje achter de zwarte rotsen.
Wijn, hengel en vuurtje mee.

chicago river | 10-08-20 | 10:26

Woon vlak aan zee en weet dat je bij oostenwind dan beter niet kan gaan zwemmen of pootje baden want kwallen, niet de menselijke. Die laatsten zijn er bij elke windrichting.

forecastle | 10-08-20 | 10:22

Als het een Duitser is word de nationaliteit benoemt. Nu was het een Chinees die toevallig in den Haag woont maar geen Nederlandse nationaliteit heeft en dan is het een Hagenaar?

Zelfde met de Polen.

LekkaH_Hollands | 10-08-20 | 10:21 | 3

Wtf maakt het uit waar ze vandaan komen. Jezus wat een gemekker.

Capt. Iglo | 10-08-20 | 10:24

@Capt. Iglo | 10-08-20 | 10:24: Hij bedoelt dat mensen van buitenlandse komaf iets minder bekend zijn met de zee en ook vaak niet goed kunnen zwemmen. Het is niet minder erg, maar wel een verklaring waarom er tegenwoordig veel meer mensen verdrinken.

Usumani | 10-08-20 | 10:32

@Capt. Iglo | 10-08-20 | 10:24: Jezus kwam uit Nazareth.

squadra | 10-08-20 | 11:20

De file richting strand, en de daarbij behorende uittocht einde van de dag, met eigen ogen mogen aanschouwen. Het was een stoet van vooral oude Mercedes-diesels met Duitse kentekens en héél veel ingepakte lappen op de achterbank.
Hiermee is het merendeel van het asociale gedrag in Scheveningen wel verklaard... Er is geen lol meer aan om op een zomerse dag die kant op te gaan. Behalve als je bereid bent een paar kilometer de duinen in te fietsen en daar het strand op te gaan. Zo ver slenteren die vuilniszakken namelijk niet met hun koelboxen en hun zooi...

Jimmydepimmy | 10-08-20 | 10:20

Och gedoe allemaal. Elk Nederlands kind heeft bij diploma A toch de "kwal" geleerd: bij aflandige wind zak je rustig naar de bodem zodat je met de aanlandige onderstroom weer netjes wordt teruggebracht.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 10:18 | 13

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 11:30:
Dat is zelfs voor een geoefend zwemmer een behoorlijke uitdaging.

letopuwzaak | 10-08-20 | 11:51

@letopuwzaak | 10-08-20 | 11:51:
Zeker weten. Ik zwem al jarenlang 2,5 km per dag en kan m´n ademhaling goed controleren maar ik denk dat ik in open water of in de zee onder deze omstandigheden ook zou panikeren.

Joris Beltsin | 10-08-20 | 12:29

@Joris Beltsin | 10-08-20 | 12:29:
Dat is veel! Meer dan 40 baantjes in het 50m bad..
En de factor van het onverwachte en stress. Je hoopt het nooit mee te maken. Er mag wel echt wat meer over bekend worden, bij jong en oud(er).

letopuwzaak | 10-08-20 | 15:28
▼ 10 antwoorden verborgen

Als je zo graag wat verder de zee op wilt pak je beter een boot.
Wij hebben hier geen zee, wel een stroompje met loom stromend water. Het water bevat echter wel veel ijzeroer dus als je er een poosje in zwemt ben je net een roestige robot. Maar is wel lekker koel, én zowat voor de deur.

Hunebedbouwer | 10-08-20 | 10:18

Als het zoveel misgaat kan je ook beter waarschuwen. Niwmand leest die uitleg bij de vlaggen. Ik kwam uit Suriname en woonde in Delft. Ik ging heel dikwijls naar Scheveningen. Die vlaggen waren er wel maar het heeft meer dan tien jaar geduurd eerdat ik snapte waar die vlaggen voor waren. En dan nog, ik keek er nooit naar. Ik heb dat nooit gehad op school, de Nederlandse kinderen wellicht wel. Dat een leraar dat eens boeiend uitlegt in de klas. Ik snapte daarom nooit een reet van die berichten dat mensen in de problemen kwamen in zee. Ik wist niet wat een mui was.

Daarom, geef die mensen alsnog die uitleg die jullie allemaal op school hebben gekregen. Zet uitlwg op internet in meerdere talen, Pools, Russisch, Tchechisch, Engels, Frans, Duits. Geef beter opvallende uitleg met banners als je de boulevard op loopt en bij de parkeergarage en bushokjes daar. Dat de mensen het snappen waar hwt om gaat. Nu is het blèren achteraf als het kalf al verdronken is. Pas toen ik een vrouw had legde zij het mij uit! Weet je hoe lang het duurt eerdat je als man alleen een vrouw hebt? Keilang, wel tien jaar. Bijna alle veouwen willen niet en die wel willen, willen maar een beetje en besodemieteren je dan want ze waren ook bezig met een andere knul.

Twee Jeetjes | 10-08-20 | 10:15 | 9

Als ik naar Suriname zou gaan dan orienteerde ik me vooraf zelf. Je leest boeken of je kijkt op internet. Dus weet ik al dat er in sommige Surinaamse rivieren Kaaimannen leven. Ik ga daar dan niet pootje baden.

squadra | 10-08-20 | 10:52

@Lupuslupus | 10-08-20 | 10:44:
Met kramp ben je zeker even nergens, een raar verschijnsel! Dat wil je echt niet hebben in open water.
Het leek mij destijds alleen onwaarschijnlijk dat iedereen zomaar kramp kreeg.
Wij wisten vroeger niks van muien en stromingen in redelijk ondiep water.
Pas sinds een paar jaar en na zelf opzoeken.

letopuwzaak | 10-08-20 | 11:17

Mij is dat ook nooit verteld. Ik eis herstelbetalingen.

obominotie | 10-08-20 | 15:12
▼ 6 antwoorden verborgen

Het kan mij voor het vervelende volk niet aflandig genoeg zijn. Uitlandig zou helemaal mooi zijn.

Normpje | 10-08-20 | 10:15

Als bij mij thuis de rode vlag uit is ga ik ook de zilte Zee niet in.

Miezerig | 10-08-20 | 10:14 | 2

Dan ga je droogzwemmen?

Schoorsteenveger | 10-08-20 | 10:15

Met golven ook nog?

squadra | 10-08-20 | 10:55

Kan iemand mij vertellen hoe die lui het voor elkaar krijgen om te verzuipen? Een mui trekt je niet onder water, en als je moe bent laat je jezelf drijven? Wat is het probleem?

JanAmsterdamEnzo | 10-08-20 | 10:14 | 5

De mensen laten zich niet mee voeren met de mui maar willen zelf even er tegenin zwemmen naar het strand. Lukt niet, raken vermoeid, gaan onder en zijn onvindbaar met die golfslag. Dat is waar het mis gaat.

de Voorzittert | 10-08-20 | 10:17

@de Voorzittert | 10-08-20 | 10:17: Dus rustig met de stroming mee dobberen tot de stroming afzwakt. Dan pas richting strand zwemmen.

Usumani | 10-08-20 | 10:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Jaren her op het nippertje niet verzopen in de Gilf van Biskaje.
Wil je niet meemaken, laat staan dat het ook echt zo eindigt.
Hoefde/kreeg geen hulp trouwens, plus, geen idee of iemand me uberhaupt in de smiezen had (Biskaje Baywatch romige Franse meid)
.
Denk van non.

chicago river | 10-08-20 | 10:13 | 1

Ik heb een sterk vermoeden dat "Gilf van Biskaje" geen typefout is... LOL
En : zoals u misschien wel gelezen heeft in het nachtcafé topic, had ik precies dezelfde ervaring, maar dan in Scheveningen.

King of the Oneliner | 10-08-20 | 10:45

Kleurenvlaggen helpen dus niet.
Vlaggen met teksten in alle talen.
Omroepers, die in diverse talen oproepen niet te gaan zwemmen.
Ik lees hier veel reacties, die over Finnen gaan.
Voor een deel waar, maar vroeger waren het meestal Duitsers die dachten machtiger te zijn dan het water.
Meestal zijn het mannen, stoere, domme mannen.
Machomannen en gezond verstand, een unieke combinatie.
En soms alcohol en/of drugs.
Ziezo, nu lekker door het bos wandelen.

Ruimedenker | 10-08-20 | 10:12 | 3

Kijk uit voor rondhangende beukenootjes, zeker als ze in een groep zijn.

chicago river | 10-08-20 | 10:15

In het bos zijn grote boze wolven. Alle meisjes zijn er voir gewaarschuwd toen ze klein waren.

Twee Jeetjes | 10-08-20 | 10:20

@Twee Jeetjes | 10-08-20 | 10:20: Altijd weer die stigma
's. Ik mag dan wel een wolf zijn, maar best aardig. En die kleine meisjes waren soms best krengerig. En andere grietjes konden verdomd hard lopen.

Here's Freddy | 10-08-20 | 10:44

Als je gaat zwemmen breng je enkel jezelf in gevaar. Als je de corona-regels aan je laars lapt breng je de hele gemeenschap, inclusief onze welvaart en onze toekomst, in gevaar. Het zijn rare verhoudingen.

Schoorsteenveger | 10-08-20 | 10:11 | 1

Nee hoor. Er zijn altijd helden die zichzelf in gevaar brengen voor een ander. Vorige week nog een man die overleed toen hij een paar kinderen - van een ander - wilde redden uit het water. Kinderen hebben het overleefd, de held is dood. En denk je dat de kustwacht of medische (na)zorg gratis is?

Arijane | 10-08-20 | 10:21

Ik ga hier te 0344 wel gewoon lekker aan de Waal liggen. 2 minuten van huis, (bijna) geen allochtonentuig en er wordt netjes afstand gehouden. En dat terwijl 0344 toch een behoorlijke buitenlandse enclave heeft.

LewsTherinTelamon | 10-08-20 | 10:10 | 1

Wollah, waar zit je dan precies broer?

Acidstain | 10-08-20 | 10:24

En mondkapje opdoen vanwege smog alert van rivm.

komtdatschot | 10-08-20 | 10:07

En onder dat soort omstandigheden als ouder ook nog eens je kleine kind uit het oog verliezen. Manmanman.

Hetkanverkeren | 10-08-20 | 10:06

Het strand. Altijd gedoe.
Drommen omvolkers die hun vrouwvolk thuishouden maar niet hun grijpgrage handen.
Zwemmen kunnen ze ook niet, zodat de rode vlag omhoog en iedereen het water uit moet.
Doe maar dicht dat strand. Net als het zwembad. Tis er niet veilig. Waarom weet niemand die Deugt.
Rutte ook niet. "hahaha", sprak hij namens ons allen te Marra-kech.

Jan Passant mk2 | 10-08-20 | 10:01 | 3

Gebeuren er ook dingen in Nederland die volgens jou niet de schuld van allochtonen zijn?

Gulliver | 10-08-20 | 10:25

Weinig strandgangers hier op Schiermonnikoog en al helemaal geen samenklonterende allochtonen. Iedereen gedraagt zich rustig. Geen grote bekken. Geen rap-muziek. Weinig moffen. Iedereen vriendelijk. Geen rotzooi op het strand. Rust. Ruimte. Je wilt bijna niet geloven dat dit een stukje Nederland is.

Ridde Rogter | 10-08-20 | 10:01 | 3

Tijd voor wat flats aan de kust.

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 10:03

Op Brouwersdam ook zo. Ik vond het er heerlijk. Je kan wel 200 mwter de zee inlopen eerdat het water tot je broek staat.

Twee Jeetjes | 10-08-20 | 10:25

@Twee Jeetjes | 10-08-20 | 10:25: Bij mij staat het water me al twintig jaar aan de broek.

King of the Oneliner | 10-08-20 | 10:48

K las iets over toegangsweg naar strand afgezet door burgemeester Denhaagistan.
Verkeersregelaar op hoofd geslagen met nintsaku ( 2 stokken met ketting ertussen ofzo)....

Zwembroek, nintjakus, zonnebrandcrème, radio, bier....
En gaan! Hoppa, lekker afkoelen, gezellig die rode vlaggen....

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 10:01 | 3

Kijk al die vlaggen, ze hebben het strand versierd.

brughslurph | 10-08-20 | 10:11

Nunchaku. Van Michaelangelo de Turtle. Jij bent geen 80s kind of wel?

Captain Pervert | 10-08-20 | 10:12

Deze generatie is verpest met rubberen tegels, vroeger nooit een vlag gezien, gewoon het water in zonder toezicht dan leer je zwemmen .

dhrat | 10-08-20 | 10:01 | 4

1950: Aantal inwoners was 10 miljoen
Verdrinkingsdoden 516
2018: 17 miljoen inwoners en 112 verdrinkingsdoden.

"DeZe GeNeRaTiE iS VeRpEsT".... idioot

PetNL | 10-08-20 | 10:19

@PetNL | 10-08-20 | 10:19: waaronder 300 kinderen zonder bandjes en het handje van papa en mama, misschien ook is proberen ?

dhrat | 10-08-20 | 10:51
▼ 1 antwoord verborgen

Nederland is een land met vrij veel "fok off ik doe wat ik zelf wil" en dan janken als het misgat.

Valse_nootjes | 10-08-20 | 09:59 | 3

Kzou willen dat onze regering dat eerste eens zou zeggen tegen al die import. Dat zou een hoop gejank schelen bij de zinloze aangiftes.

Jan Passant mk2 | 10-08-20 | 10:07

@Jan Passant mk2 | 10-08-20 | 10:07:

Is het is veel te warm om in je bruine overhemd rond te lopen!

Gulliver | 10-08-20 | 10:28

Dat is het gevolg van een verplichte zorgverzekering.

happen_maar | 10-08-20 | 10:57

Wanneer de politie in NL anno 2020 amper overwicht heeft, moet je niet verwachten dat zo'n muts van de reddingsbrigade wel even de badgasten in toom kan houden door op een fluitje te blazen.

Arijane | 10-08-20 | 09:58

Tot de knieën klinkt ook wel erg voorzichtig. Snap het wel maar ik denk dat er weinig gehoor aan gegeven zal worden.

BozePaarseMan | 10-08-20 | 09:57 | 1

Het is toch een rok tot onder de knieën?

Miezerig | 10-08-20 | 10:17

Op strand Castricum is van 4 strand tenten slechts één van de WC’s openbaar toegankelijk vanwege de Corona regels. IEDEREEN gaat dus de zee in om te plassen, ook mensen die zich om wat voor reden dan ook normaal niet in de zee wagen. Hoe is dit op andere stranden? Verzuipen er daarom extra veel?

Dakpan | 10-08-20 | 09:57 | 6

@Lupuslupus | 10-08-20 | 10:10: ja, maar meer mensen te water dan normaal omdat ze moeten plassen, keer de verzuipingkans door de muien in combinatie met onvoorzichtigheid vd mensen, is meer doden.

Dakpan | 10-08-20 | 10:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Ideale omstandigheden voor de moordenaar van Bas om tot zijn kruin het water in te worden gestuurd dus.

_pacman_ | 10-08-20 | 09:57

Als je zo graag wil afkoelen, doe de nieuwjaarsduik.

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 09:56 | 1

Daar heb je nu zo weinig aan. Je hebt het nu warm dus je wil nu afkoelen. Niet op 1 januari wanneer je al lang afgekoeld bent.

koeberg | 10-08-20 | 10:07

Volgens mij zijn er meer mensen verdronken dan er afgelopen maand zijn overleden aan Corona. Misschien de zee eens in lockdown doen.

G33rtW | 10-08-20 | 09:55 | 2

Meer mensen aan zee dus de kans is groter dat er wat gebeurd.

BozePaarseMan | 10-08-20 | 09:59

Ik was naar de Brouwersdam. Wat is het heerlijk daar. Keigroot strand en gratis parkeren. Er is maar één friettent. En geen rode vlag! U wandelt rustig honderden meters de zee in. Er zijn surfplanken te huur en er zijn wel 20 kite-surfers. Alleen maar beschaafd publiek, niet van die relschoppwrs (ik bedoel Marrekani met keiharde Mo radionuziek naast u op het strand) maar dat mag je niet meer zeggen. Komt allen naar de Brouwersdam! Wel het parasolletje mee want de zon pikt. Volg de weg maat Ouddorp en dan de Brouwersdam!

Twee Jeetjes | 10-08-20 | 09:54 | 4

Nou, die oproep luidt dan het definitieve einde van een paradijsje in.

Schoorsteenveger | 10-08-20 | 10:14

Wie GeenStijl niet leest gaat naar Scheveningen, de rest naar Brouwersdam.

Twee Jeetjes | 10-08-20 | 10:30

@koeberg | 10-08-20 | 10:12:
Ik geloof niet dat mo, z'n woestijnvriendjes en andere soortgelijke achterlijken veel tijd spenderen diep in de reaguursels alhier.

citywok | 10-08-20 | 10:32
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt erop wachten (ambulancepersoneel kan erover meepraten) dat ook medewerkers van de KNMR worden belaagd door zwakbegaafde, oververhitte strandgangers als ze weer eens een zwemmer uit hun gelederen die bij een rode vlag toch voorbij de branding is gegaan tevergeefs aan het reanimeren zijn. Dan is het hun schuld, want ze hebben hun werk niet goed gedaan. Nederland anno 2020.

Schulzie | 10-08-20 | 09:53 | 4

Leute die in de weg staan filmen, en on line zetten.

Rammstein | 10-08-20 | 10:05

KNRM bedoel je denk ik.

tsjajaja | 10-08-20 | 10:41
▼ 1 antwoord verborgen

Finnen mogen dieper.

Ko Ranzig | 10-08-20 | 09:53 | 1

Mag van mij ook.

knutsel_ | 10-08-20 | 09:55

Begin maar eens om elke 'geredde' en prent van 500€ te geven anders leren ze het toch niet.

Lupuslupus | 10-08-20 | 09:52

Vies Noordzee-water, vies Noordzee-strand, vies druk, vies warm weer en een hele hoop vieze mensen... ik heb dat strandbezoek met warm weer in de zomer nooit begrepen. Maar in hemelsnaam: blijf met je poten half boven water.

JohnLocke | 10-08-20 | 09:52 | 3

Tsja. Als je ergens zes hoog, drie achter in de randstad woont, dan snap ik het wel. Mensen die van heinde en verre uuuuuuren in de auto gaan zitten om vervolgens op een overvol strand te gaan liggen omringd door allerhande tuig, daar snap ik geen reet van...

Enter Yeti | 10-08-20 | 10:10

@Enter Yeti | 10-08-20 | 10:10: Hier in de rest van Nederland (uitgezonderd het uiterste noorden) kennen we alleen zoet water en geen branding. Een dagje kust is een uitje op dezelfde manier dat mensen uit Amsterdam naar de Efteling komen.

koeberg | 10-08-20 | 10:30

@Enter Yeti | 10-08-20 | 10:10:
Wat heb ik er mee te maken?

tsjajaja | 10-08-20 | 10:40

Je kunt waarschuwingsvlaggen neer hangen. Je kunt strandwachten rond laten lopen die waarschuwen en aanwijzingen geven. Maar het feit blijft dat mensen gewoon stronteigenwijs zijn en blijven, en de waarschuwingen altijd voor een ander gelden en nooit voor jou. Dit geldt niet alleen op het strand maar bij alles wat potentieel gevaarlijk is of kan zijn.

Hangtietsmurfin | 10-08-20 | 09:51

De zee geeft, de zee neemt...

Het is geen zwembad.

Feynman | 10-08-20 | 09:50 | 1

Iedereen sleurt van alles mee naar het strand
en daar aangekomen verliest men het gezond verstand?

TijdelijkOptimist | 10-08-20 | 10:16

Misschien dat dit artikel even vertaald moet worden in 30 andere talen.

De meeste slachtoffers hebben een bepaade migratie-achtergrond. Zij veroorzaken ook de stijging in het aantal verdrinkingen.

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/30/meer-...

Papa Jones | 10-08-20 | 09:50 | 1

Is water nu ook al racistisch ?

netniet | 10-08-20 | 10:23

Twee zijn overleden nà reanimatie?

Mahazioth | 10-08-20 | 09:49 | 2

Ja, alsnog overleden.

Lupuslupus | 10-08-20 | 09:50

Ja die zijn twee keer doodgegaan.

netniet | 10-08-20 | 10:23

Ik ben van mening dat ze een weekje vrij moeten nemen, allemaal.

Mr_Pikibelly | 10-08-20 | 09:49 | 1

Wie bedoelt u, de strandwachten en politie? Laten we blij zijn dat de politie tenminste nog aan zee optreedt.

Lupuslupus | 10-08-20 | 09:54

Het is heel simpel: met een zwemsnelheid van 5 km/h kun je echt niet tegen een stroming van 15km/h uur op. Ook al ben je nog zo'n goede zwemmer.

druipsmurf | 10-08-20 | 09:48 | 4

@Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 09:57: pas op he, logica is white privilege

Risingson | 10-08-20 | 10:04

@Risingson | 10-08-20 | 10:04: Dit is geeneens logica, dit is basisschool "groter dan - kleiner dan" rekenwerk.
Maar het gemiddelde IQ zou moeten stijgen...

Dezenaamhier | 10-08-20 | 10:18
▼ 1 antwoord verborgen

Is mis de kwallen in dit verhaal.

wiers | 10-08-20 | 09:47 | 1

Die liggen op het strand.

EEnzame SchizofrEEN | 10-08-20 | 09:54

Zwemmen bij rode vlaggen is vragen om problemen. Hoe dom kun je zijn.

Peter_la_Selie | 10-08-20 | 09:46 | 6

@Enter Yeti | 10-08-20 | 10:04: half Nederland

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 10:17

@Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 10:17: Iets minder, maar wel een heleboel. Het oosten is wat dunner bevolkt.

Haberdoebas | 10-08-20 | 10:25

@Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 10:17:
Gelet op de gemiddelde voertaal op zo'n strand zijn het niet Nederlanders die zo gek zijn. Geen echte Nederlanders, althans.

citywok | 10-08-20 | 10:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Het strand Nieuwe Meer in Amsterdam is gevaarlijker....

johnyl | 10-08-20 | 09:46

Ben op dit moment in Frankrijk. Daar werden tot voor kort de stranden door de CRS bewaakt. Dat is de Franse oproerpolitie. Daar ga je niet in discussie maar zeg je heel aardig Oui monsieur!
Maar in NL denkt iedereen slimmer te zijn...

hangtiet met knoop | 10-08-20 | 09:45

Het volk wil graag afkoelen, dus het volk gaat afkoelen....

pibasso | 10-08-20 | 09:44 | 1

Dat kan ook door niet verder dan tot je middel in het water te gaan. Dan kun je ook zwemmen maar die idioten moeten en zullen te ver in zee gaan. Geldt trouwens ook voor niet-opgevoede/geïnstrueerde kinderen en ouders die overal schijt aan hebben.

Lupuslupus | 10-08-20 | 09:57

Mooi staaltje van Darwinisme in de praktijk.

Zatkniss | 10-08-20 | 09:44

Als ik al die pushberichten op mijn telefoon moet geloven, lijkt het alsof verzuipen de nieuwe selfiehype is. Of dat een paar randmongolen de Darwin theorie onder de aandacht willen brengen.

De Pilsvogel | 10-08-20 | 09:44

Er is tegenwoordig ook veel meer zee met al die meters zeespiegelstijging. Dus logisch dat dit soort gevallen ook toenemen.

2voor12 | 10-08-20 | 09:44 | 1

Het vreemde is dat ze er op de Bahama's nog steeds geen last van lijken te hebben; van een offshore account exodus is nog geen sprake, integendeel.

kindapaas | 10-08-20 | 14:54

Uit solidariteit met de mensen die niet kunnen zwemmen;
Ga niet naar het strand,
Houdt 1.5 meter afstand,
Draag een snorkel,
Niet waterdichte snorkels verplicht bij zoetwater,
Geen snorkels voor kinderen.

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 09:43 | 2

Ik vind ook dat zwemmen misschien wel moet worden verboden

Dommelsch | 10-08-20 | 10:17

Kapitein Ortega?

JWZ_JMK | 10-08-20 | 12:14

Deze teksten kan men beter in het Pools en Arabisch verkondigen. Nederlanders kennen het gevaar van het water in eigen land wel. Daarom is het schoolzwemmen ook lang verplicht geweest. Totdat er mensen uit den vreemden kwamen met een religie onder hun arm, waarin zij grond vonden om kinderen van de basisschool te seksualiseren en toen kon verplicht schoolzwemmen niet meer.

En daardoor zijn er allemaal mensen doodgegaan. Gaaf land toch ?

netniet | 10-08-20 | 09:43 | 11

@Arijane | 10-08-20 | 09:53:
Heb je het stuk van het CBS gelezen? Het zijn echt veelal buitenlanders. Dat verklaart ook de stijging sinds 2000, na een jarenlange daling vanaf 1950.

Papa Jones | 10-08-20 | 10:14

@Papa Jones | 10-08-20 | 10:14:
-
Het zijn in ieder geval naar verhouding wel heel veel buitenlanders. En ik vermoed zó maar dat er bij de rest ook nog aardig wat "Nederlanders' zitten.

bisbisbis | 10-08-20 | 10:30
▼ 8 antwoorden verborgen

Het alcoholpercentage in het bloed van een gered persoon vermenigvuldigen met 1000 is dan de boete voor niet luisteren naar de aanwijzingen. Vijv. 1,4 promille, is 1400 euro boete etc. Ook een drugstest afnemen en beboeten als er iets gevonden wordt.

deministerpresident | 10-08-20 | 09:43 | 2

Boete? Hahaha.

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 09:44

@Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 09:44: Ik achmed net als mijn broer.

Haberdoebas | 10-08-20 | 09:57

Ik snap niet dat zoveel mensen in de problemen komen. Tenslotte zijn al die badgasten via de zee Europa binnenkomen

dk-- | 10-08-20 | 09:43 | 1

Of zouden ze nu richtng Engeland willen zwemmen?

MoonBeebe | 10-08-20 | 09:46

Geef die mensen rust. Bleib zu Hause.

RickTheDick | 10-08-20 | 09:43

De bergmeren zijn op dit moment heerlijk koel, een graad of 18,19 en glashelder.

van Oeffelen | 10-08-20 | 09:42 | 2

18 a 19 graden is ijs en ijskoud; een normaal mens houdt t daar geen vijf minuten in uit.

libertat | 10-08-20 | 10:38

@libertat | 10-08-20 | 10:38: Flauwekul!
Ja ik ben inmiddels wat ouder en grijp daarom soms terug op vroeger. Wij kregen van mijn ouders ieder jaar een abonnement op golfslagbad "De Branding" in Doorwerth.
Het golfslagbad was niet verwarmd en werd eens in de 14 dagen ongeveer leeggepompt en daarna gevuld met grondwater. Grondwater heeft een temperatuur van ca 11 graden. Als het bad dan weer gevuld was en weer vrijgegeven om in te zwemmen was het water ca 13 graden. Daar zwommen we gewoon in hoor! Duurde wel langer voordat je "door" was. Tegen de tijd dat het water weer opgewarmd was naar 19 graden werd het water weer verschoond. Dit was in de jaren 60. Als ik me goed herinner is er in de jaren 70 pas een verwarmings installatie gekomen.
Helaas is dit prachtige zwembad er niet meer

Heelsum | 10-08-20 | 11:24

Gewoon een dagje niet redden, lijkt me alleszins redelijk.

LoperH2 | 10-08-20 | 09:42

Als ik hoor/lees dat veelal mensen welk in de problemen komen één etnische achtergrond heeft welK niet Nederlands is ... dan hijsen we een rode vlag zodat niemand meer het water in mag? Beetje generaliserend...

FapMaster | 10-08-20 | 09:40 | 6

@dk-- | 10-08-20 | 09:44: Ik ging al met mijn kinderen naar het zwembad (om ze te leren zwemmen) toen ze 1 jaar waren.

Lupuslupus | 10-08-20 | 10:01

@dk-- | 10-08-20 | 09:44: Dat jij kunt zwemmen met je A diploma betekent niet dat je ook weet welke gevaren de zee kan hebben. Als je aan het strand woont leer je de gevaren van kind af aan al. En toch de zee in gaan terwijl het code rood was, deed je gewoon niet. Al was het maar om niet de hoon van je vrienden en andere strandgangers over je heen te krijgen.

Harvey2Face | 10-08-20 | 10:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Gewoon laten verzuipen. Als je niet will luisteren dan ga je gewoon kopje onder. Liever een dode randdebiel dan een reddingszwemmer die voor zo iemand zijn leven op het spel zet.

hangtiet met knoop | 10-08-20 | 09:39 | 4

Precies. Afschrikkende werking.
Oh, als wat te ver ga komt de brandweer wel met een jetski....

Is dit nog nieuws? | 10-08-20 | 09:46

Nounounounou....

JohnLocke | 10-08-20 | 09:48
▼ 1 antwoord verborgen

Inderdaad vanavond gewoon weer thuis eten. Ook ik als kustbewoner voel het soms als betuttelend de aanwijzingen van de reddingsbrigade Maar ik volg ze altijd op. Beter safe dan sorry. En respect voor deze voornamelijk jonge mensen!!

Nico1000 | 10-08-20 | 09:39 | 1

ik woon al mijn hele leven aan de kust. Weet dus hoe gevaarlijk de zee kan zijn. Het verbaast mij dat in één dag zoveel slachtoffers vallen. Ik kan mij niet heugen dat dat eerder is voor gekomen...
En nee, dat komt echt niet alleen maar door de aflandige wind in combinatie met een mui. Ik vermoed dat er een hoop zelfoverschatting plaats vindt, en dat men denkt dat ze zich niet zo moeten aanstellen.

Maar goed vandaag weer code rood, dus iedereen die toch de zee in gaat, lekker laten gaan op eigen risico! Jij wilt in een gevaarlijke zee zwemmen? Prima! dan zijn de gevolgen ook voor jou. En dus ook de rekening van een eventuele reddingsoperatie...

Harvey2Face | 10-08-20 | 10:13

Was het maar zo grappig als de Macarena.
De een heeft schijt aan alle regels en de ander kan zijn eigen leven wagen om zo'n kneus weer te gaan redden.

tsjajaja | 10-08-20 | 09:38 | 4

Het zou ook helpen als de reddingsbrigades wat meer uitlegden over het getij, over eb en vloed, en springtij. Je kunt tot op de minuut voorspellen hoe laat er sterke stroming staat en hoe laat er nul stroming staat. Misschien eens geyijdetabelletje met uitleg publiceren bij de strandopgangen?

libertat | 10-08-20 | 10:35

@Lupuslupus | 10-08-20 | 10:04:
Goed idee, als er dan mensen van een groepje in de problemen komen gaan de rest ze proberen te "redden" met alle problemen van dien in plaats van de reddingsbrigade in te schakelen want dat kost 500 euro.

naraga | 10-08-20 | 11:07

@libertat | 10-08-20 | 10:35: Was een aantal jaar geleden in Nieuw-Zeeland, daar stond naast het strand een plexiglas bak met een kuub zeewater erin. Briefje erop met de strekking "Kun je dit ding wegduwen? Ga er maar vanuit dat het jou wél weg kan duwen."

Wij Nederlanders lijken ons ontzag voor de kracht van water nogal kwijt te zijn.

mr_666 | 10-08-20 | 12:03
▼ 1 antwoord verborgen

Als ze nou gewoon die aflandige wind uitzetten. Waarom hebben ze anders die hele Noordzee volgebouwd met ventilatoren.

TheEgg | 10-08-20 | 09:37 | 3

Das tegen opwarming van de aarde.

verxus | 10-08-20 | 09:39

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken