Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

De Arjen Robben onder de auto's

Wat is de overeenkomst tussen een Kia Ceed en Arjen Robben?

wel zin in bier nu

Ze zijn allebei heel vaak geblesseerd. Einde en geen mop, want uit 3,7 miljoen pechgevallen bij de ADAC (de ANWB voor Zeeland-annexeerders) blijkt dat de rijdende Samsung de grootste brekebeen van allemaal is: "Insgesamt schnitt der 2011er Kia Ceed am schlechtesten ab." Daar maakt het AD van 'de Fiat 500 is de minst betrouwbare auto van allemaal' maar die zullen wel een hekel hebben aan kleine Italianen. Niet dat die Fiat goed is trouwens, en verder heeft de Koreaanse handgranaat op wielen in de strijd om de Loser Cup vooral concurrentie van zijn landgenoot Hyundai i20 en de rijdende LEGO-blokjes met het logo van Smart - dwars inparkeren is hartstikke leuk alleen je hebt er geen zak aan als je weer eens met een gesmolten accu de weg naar de damesclub hebt moeten staken. De beste jongens uit de klas zijn in de makkertjes van Toyota en in de hogere segmenten de Audi's en BMW's. Bent u weer helemaal bij, voor de volgende keer dat u op Marktplaats uw dromerige zoekterm 'Ferrari' laat vergezellen van de hopeloze categorisering 'Sorteer op Prijs (hoog-laag)'.

Reaguursels

Inloggen

Altijd nog betrouwbaarder dan een Tesla..
En net zo saai gaaap

stikstofhelp | 16-06-20 | 01:56

Mij niet gezien in zo’n lelijke Koreaanse imitatie Duitser.

BozePaarseMan | 15-06-20 | 22:14

Ken een Rij Instructeur, en die had een nieuwe Auwto nodig,... voor mee te lessen.
Vroeg een ANWB Monteur bij PompStation, Vriend , wat zijn nou goeie Auto's??
ANWB er antwoordde; in laatste 2 Jaar bijna nooit een KIA of HYUNDAI hoeven helpen...
Laatst een mooie uitzending van Harry's Garage gekeken, over EV Cars, en al de Bullshit eromheen.
Een ding komt duidelijk naar voren, Autofabrikanten in de EU hebben te maken met constant strengere regels, en maken daarom ook geen Auto's meer met een lange levensduur, daar hebben ze amper de tijd voor.

Torquemada | 15-06-20 | 20:48

Iedere slechte auto die hier wordt genoemd is nog altijd beter dan de vreselijke invasie van de spuuglelijke en in de fik vliegende Tesla Model 3’s. Mijn hemel, wat een kansloze kruising tussen een Citroen BX en een Toyota Prius is dat.

Optelsommetje | 15-06-20 | 20:05 | 3

Ja , het non-design straal ervan af.
En dan ook je mag niet Appen als bestuurder, maar zo'n Tesla heeft een Mega App Scherm...
Heel heel afentoe kom ik een Tesla tegen , dat ik denk van nou, die ziet er wel mooi uit.
Dan nog moet ik kijken of het niet een Fisker is, want alles lijkt op elkaar tegenwoordig.
Zo zie ik van afstand niet het verschil tussen een Mondeo of Jag X250 XF

Torquemada | 15-06-20 | 20:54

maar hey met een onvervalste bx of zelfs xm kun je wel lekker met 80 over de nederlandse verkeersdrempels ,kilometer verder, veer je nog na.

bowlfabriek | 15-06-20 | 21:29

Die Model-3 kom je hedentendage bijna even vaak tegen als destijds de BX. Dus inderdaad een goede vergelijking volgens mij Optelsom

Stennislav Heibel | 15-06-20 | 21:50
-weggejorist-
Feitenpliesie | 15-06-20 | 18:15

5 jaar met veel plezier en geen enkel probleem in een i20 uit 2015 gereden. Dusgaatheen.

Kabila de stijlloze | 15-06-20 | 18:03 | 2

"Statistieken kloppen niet want ik heb een andere ervaring".

Cheesy Poof | 15-06-20 | 18:12

@Cheesy Poof | 15-06-20 | 18:12: Hehe, geheel objectief ook...

BozePaarseMan | 15-06-20 | 22:10

Gaf Kia niet een enorme garantieperiode op die wortelenbakken?

Troumoetblijcken | 15-06-20 | 17:24 | 3

7 jaar

Kabila de stijlloze | 15-06-20 | 18:04

Nee, een wassenneus. Je krijgt inderdaad 5 of 7 jaar garantie, maar alle slijtage onderdelen zijn uitgesloten. Laat dat nou net hetgeen zijn wat er altijd kapot gaat. Koppeling stuk na 35000, slijtage onderdeel ! Remschijven krom na 10000km, slijtage onderdeel ! Raambediening stuk, slijtage onderdeel !.
Buurman na 105000km motor volledig in de soep gelopen, slijtage onderdeel.
Het is dus eigenlijk een soort PON (VAG ed) maar dan nog erger.

N3uk33nd | 15-06-20 | 18:05

Verbaast met niets die Toyota notering. Mijn garage baalt ook van Toyota's. Een lampje, een bandje en dat was het weer.

van heinde en verre | 15-06-20 | 16:50 | 2

Kijk naar “killing a Toyota” van Top Gear

Die nare vent | 15-06-20 | 19:37

@Die nare vent | 15-06-20 | 19:37: Ik ken hem. Geweldige aflevering.

van heinde en verre | 15-06-20 | 19:41

Bij de ADAC gaat het alleen maar om Duitse spullen.

piet7003 | 15-06-20 | 16:48

Dit onderzoek zegt dus helemaal niks. Het gaat om het totaal aantal pechgevallen per model. Maar zover ik kan nagaan is dit niet afgezet tegen het aantal verkochte auto's. Bovendien heeft bijna 42% van de pechgevallen betrekking op een defecte accu. Een accu vind ik geen representatief beeld geven van een pechgeval of anderzijds algemene betrouwbaarheid van een auto. En ook bij de 7,4% banden problemen vraag ik mij ook af of dit doorgaans niet komt door eigen onkunde (onbalans na stoeprandje).

Tevens hebben vrijwel alle nieuwere auto's pechthulp via hun eigen dealer. Op voorwaarde dat je de auto bij de dealer in onderhoud hebt. Je zou dus voorzichtig kunnen concluderen dat een groot gedeelte van de pechgevallen van ADAC auto's betreffen van eigenaren die hun auto niet netjes in onderhoud hebben.

Maar gelukkig neemt de altijd kritische AD de conclusies lekker gewoon 1 op 1 over met slechts 1 laatste zinnetje met een soort wazige disclaimer.

Woelige Wimpie | 15-06-20 | 16:41 | 2

Hebbie zo'n Kia toevallig?

Lompiedompie | 15-06-20 | 18:27

Nee een Seat Leon. Ook niet echt een topper qua betrouwbaarheid. Maar ook niet niet slecht. Ik heb er gelukkig nog geen gezeik mee gehad.

Woelige Wimpie | 15-06-20 | 20:35

Onderzoek houdt geen rekening met pechgevallen die afgehandeld worden door de leverancier zelf. Alle merken met een eigen pechservice zijn dus nogal in het voordeel hier - en dat zijn er nogal wat.

Marral | 15-06-20 | 16:04

Het is te makkelijk om enkel de auto hiervan de schuld te geven. Een auto en het publiek dat deze aantrekt, heeft een wisselwerking. Kia rijders kunnen niet rijden, snapp niks van de elektronica in de auto, hebben geen zin of geld om hun auto te onderhouden, pakken hier en daar een stoeprandje mee, enzovoorts.

Captain Pervert | 15-06-20 | 15:49 | 1

Zie ik ook vaak, geen autoliefhebbers doorgaans, behalve dan die ene Kia Stinger die hier rondrijdt, mooie kist.

Stennislav Heibel | 15-06-20 | 21:53

Alle auto's zijn onbetrouwbaar. Alleen de een wat meer als de ander.
Het verkopen van onderdelen is nog steeds het belangrijkste verdienmodel van alle autofabrikanten.
Daarom rijd in zelf alleen in sportieve auto's die ik mooi vind met een lekker fel kleurtje en met minstens 180 a 200 pk.

Specht! | 15-06-20 | 15:46 | 1

€ 1000 aftikken om een VW Touran door de APK te loodsen doet zeer. Hetzelfde bedrag stukslaan op een Jag is op z'n minst een aardige anekdote dan wel een investering in iets leuks

Stennislav Heibel | 15-06-20 | 21:59

Sommige Autos worden meer door mensen gekocht die 't financieel krap hebben. De ceed bijvoorbeeld. Die gaan dan ook vooral kapot omdat er bjjhslve benzinegeld geen geld in wordt gestoken. Zou je die net zo vaak naar der garage voor kleine beurt, vakantie beurt winter beurt sturen als de gemiddelde Opel ford VW eigenaar, zou 't plaatje er anders uitzien.

Padre Grassi | 15-06-20 | 15:42

Ik blader van tijd tot tijd graag door de autotijdschriften - en dan valt mij erg op dat zowel in de Duitse als in de Nederlandse bladen juichend wordt geschreven over met name VAG-producten, Toyota krijgt ladingen met kritiek, als dat maar enigszins mogelijk is. En goede punten worden vaak niet genoemd.
Voorbeeld is de Toyota Yaris Hybrid. Op grond van betrouwbaarheid en te verwachten verbruik door ons aangeschaft in 2017, toentertijd 4 jaar oud. De testen van Autovisie en AutoWeek: Lawaaiig bij optrekken, haalt geen super verbruik, rare remmen en matig kilometrage op uitsluitend elektrisch rijden.
Tja, als je een hybride rijdt als een sportwagen, met veel gas op de plank, dan hoor je de motor best wel (in welke kleinere auto overigens niet?), lust hij wel een slokje (ons verbruik gemiddeld 1:20 over het gehele jaar bij 16.000 km), komt de noodremassistent er alleen in als je zelf te laat hebt gereageerd en bovenop de rem moet staan (dan wordt er een anker uitgegooid) en 1,5 km zuiver elektrisch betekent dat je in de stad veelvuldig elektrisch rijdt.
Foutloze auto? Nee, we zien wel wat verbeterpuntjes, maar betrouwbaarder en zuiniger dan welke auto we ook gehad hebben (en daar zaten steengoede bij, o.a. Subaru Impreza Plus 2.0).
Ook hier lopen de journalisten achter de centen aan met valse verslaggeving!

L.E. Raar | 15-06-20 | 14:57 | 4

@drs. Levi Samsonov | 15-06-20 | 15:13: Klopt, maar ik blijf het gevoel hebben dat met name VAG een voorkeursbehandeling heeft.
Voorbeeldje: Vergelijk de vormgeving van de Daihatsu Sirion2 eens met de VW UP!. Ieder normaal mens zou zeggen: Jatwerk. Nee hoor, de UP! heeft kennelijk een verfrissend en baanbrekend ontwerp.... Wat gepruttel over de motoren en versnellingsbakken, en de slechte service van Pon, maar alleen in de marge.
Het is niet alleen de verwende jochies die neerkijken op een kleinere auto, er is, lijkt me, wel wat meer aan de hand.

L.E. Raar | 15-06-20 | 15:22

Die VAG zit vuistdiep in de ADAC. En omdat die zo'n autoriteit zijn volgen autoblogjes dat vaak. Alles uit USA is kut.

sjef-van-iekel | 15-06-20 | 15:49

Als je kritisch schrijft over VW of andere merken van VAG. Skoda, SEAT, Audi, zou het zo maar eens kunnen zijn dat je wat minder kansen krijgt op mooie testritjes in Italië of Spanje. Daarbij zijn die auto's ook niet zonder problemen of kinderziektes. Autofabrikanten en ook importeurs kunnen nog wel eens een beetje rancuneus zijn. Dealerbedrijven kunnen ook nog wel eens een flink arrogante houding aannemen, als je met een oud model komt voorrijden.

Heiner | 15-06-20 | 16:15
▼ 1 antwoord verborgen

Alle auto's uit de jaren 70/80 roestten. Mercedes, ja die, heeft dat in de jaren '00 zelfs nog tot standaard verheven. Ken twee BX -en met 1.4 benzinemotor die over de 1.000.000 kilometer zijn. Hoor je nooit wat over, want past niet in het plaatje van Citroën sowieso afkraken.

DeEchteWaarheid | 15-06-20 | 14:51 | 4

Peugeot 307 en 407 ook lekker, elke 120000 nieuwe koppeling en display kopen.

joppo0 | 15-06-20 | 16:18

@ _pacman_, een ongenuanceerde menu g wordt hier meestal gewaardeerd ;-)

DeEchteWaarheid | 15-06-20 | 17:03

er zijn dan ook heel wat bx en gemaakt,dus ja er zullen er dan vast wel een paar bij zitten die het akelig lang volhouden .bx is trouwens ook veel polyester dus ja dat roest niet .verder zijn franse auto's over het algemeen ruk ,vooral wat elektra betreft .ok wel luxe, en t spul zit lekker geef ik toe .en ja er zal vast wel eens een heule goeie tussen zitten .datzelfde geldt voor opel(ook wel slopel genoemd) trouwens .tis duits dat wel, maar die hebben me ook een partij slechte wagens gehad ,insignia is daar voorbeeld van .

bowlfabriek | 15-06-20 | 22:40
▼ 1 antwoord verborgen

Robben was wel een verdomd mooie voetballer om naar te kijken. Dan maar af en toe wat problemen aan de bandjes

zuurtjeregen | 15-06-20 | 14:49

Hoe doet de FSO prima het eigenlijk tegenwoordig?

HoogToontje | 15-06-20 | 14:37 | 1

Volgens mij worden bij FSO tegenwoordig Hyundai's voor de Europese markt gebouwd.

Heiner | 15-06-20 | 16:22

Je zou toch denken dat een auto die jarenlang op het Top Gear circuit rondreed goede credentials zou moeten hebben. Gezien het rijgedrag van sommige VIP's (Michael Gambon - of was dat in de voorganger, die Chevrolet?) leek het me altijd een redelijk degelijk karretje.

Leipniz | 15-06-20 | 14:34

Een test in het AD is echt een betrouwbare bron.
Zoals dat alle haringboeren van die bij een groothandel inkopen altijd goed zijn.
In dat de lekkerste oliebollen altijd uit de regio Rotterdam komen.
Dus dan mag je je afvragen wat Toyota gedaan heeft om zo goed uit de test te komen. Hebben zij gewoon het meest geadverteerd in de krant of hebben zij de betreffende journalist een dikke vette korting gegeven?

Osdorpertje | 15-06-20 | 14:30 | 8

@N3uk33nd | 15-06-20 | 15:57: Die D-4D diesel was inderdaad slecht. Een goede vriend van mij heeft er eentje. Maar wel zijn de injectoren- de boosdoeners - (buiten garantie!) onder coulance vervangen.
Vraag maar eens aan VAG-automobilisten met een kapotte motor (hallo distributiekettingen) of defecte versnellingsbakken (hallo DSG) naar de coulanceregelingen van toepassing.
Trouwens, die vriend heeft die D-4D nog steeds en is erg blij met zijn auto!

L.E. Raar | 15-06-20 | 17:14

@L.E. Raar | 15-06-20 | 17:14: De TSI ketting drama's zijn intussen alweer 8 jaar opgelost, net als die enorme oliedorst bij bepaalde VAG motoren. De coulance van VAG is ontzettend goed, zelfs auto's van 10+ jaar komen nog wel eens in aanmerking als iets slecht blijkt te zijn. Probleem is alleen, dat geld voor iedereen, behalve de Nederlanders die een auto via PON hebben gekocht. PON koopt de auto's zonder garantie bij VAG in, en handeld zelf de claims af. En dan zijn ze een soort van KIA dealer, alles is een sltijage onderdeel, dus geen garantie of coulance.
Zwakke DSG bakken, zijn alleen de droogkoppeling DSG7 die je in al die kleine bijtelling bakjes vind. Alles boven de 200nm koppel, heeft een nat koppeling DSG, en die zijn in de praktijk zelfs nog betrouwbaarder gebleken dan een gemiddelde handbak. Na meer dan een miljoen DSG kilometer ervaring, kan ik dat wel bevestigen.
Mijn 2e auto (prive aanschaf, Auris Hybrid) heeft meer probleempjes dan de zakelijke diesel van de sjoemelaars.

N3uk33nd | 15-06-20 | 18:13
▼ 5 antwoorden verborgen

Alle auto's hebben hun gebreken, en bijna alles is op te lossen.
Vaak heeft het te maken met vocht: elektronica valt uit door slechte aardeverbindingen, door corrosie op de contactvlakken, veroorzaakt door vocht.
Een auto die altijd in een verwarmde garage staat zal niet snel mankementen vertonen, omdat er geen negatieve invloeden zijn.
Mensen met een Kia Ceed hebben geen verwarmde garage.
Ergo, deze auto heeft een zwaarder leven dan die E-klasse uit de verwarmde garage.

Nuchternederland | 15-06-20 | 14:29 | 2

Verwarmde garage betekent juist vocht. Een carport is beter voor je auto dan een verwarmde garage.

hustler01 | 15-06-20 | 14:46

@hustler01 | 15-06-20 | 14:46: Kopt, maar het mooiste is een garage met constante (mechanische) luchtafvoer, zoals in garagekelders bij appartementencomplexen. Het beste van twee werelden.

L.E. Raar | 15-06-20 | 15:35

Lexus is het enige wat hier nog voor de deur komt te staan. Betrouwbaarheid van Toyota en minstens zoveel luxe als bij de Duitse vrienden maar een stuk minder saai.

Hunter S. Thompson | 15-06-20 | 14:18 | 5

Als Japanofiel zou ik het zo graag met u eens zijn. Maar samen met manga, origami en porno-met-schooluniformpjes vallen Japanse auto's als Japanse cultuuruitingen bij mij niet in de smaak. Behalve natuurlijk de onvergetelijke Mitsuoka Viewt:
www.mitsuoka-motor.com/global/lineup/...

drs. Levi Samsonov | 15-06-20 | 15:16

@drs. Levi Samsonov | 15-06-20 | 15:16: Ahh, u bedoelt die lelijke "kloon" van de legedarische Jaguar 3.4 en 4.3 (Inspector Morse)?

L.E. Raar | 15-06-20 | 15:37

@L.E. Raar | 15-06-20 | 15:37: legendarische - oeps

L.E. Raar | 15-06-20 | 15:38
▼ 2 antwoorden verborgen

ja nee aziaten en auto's heb ik nooit helemaal een fijne combi gevonden. op enkele pareltjes na natuurlijk (s2000, acura nsx, skyline, 240z, subaru).

timmert12 | 15-06-20 | 14:17 | 3

*subara impreza wrx

timmert12 | 15-06-20 | 14:18

@timmert12 | 15-06-20 | 14:18: je vergeet Toyota 2000 GT (motor i.s.m. Yamaha), maar ook de Soarer (voorloper LC) , Mark X, en de diverse Chasers zijn toppers geworden/gebleken. Buiten Toyota is wat mij betreft de Skyline de topper. En ook erg mooi zijn de Mazda Cosmo Coupe en Isuzu Florian.

Phantomas | 15-06-20 | 14:44

Honda civic is echt een goede prijs kwaliteit auto

hustler01 | 15-06-20 | 14:47

In 2017 auto weggedaan en een elektrische fiets gekocht. Veertig jaar met m'n reedt in de auto gezeten. Heb 'm nog geen dag gemist en als ik er eentje nodig heb, staat er binnen een uur een auto en rij ik voor 36 euri per dag een gloednieuwe Clio. Goedkoper kan ik zakelijk en privé geen auto rijden.

Dubbelepunthoofd | 15-06-20 | 14:15 | 5

same here. wat een heerlijke last van de schouders! al deed het wel pijn om de porker te verkopen.

timmert12 | 15-06-20 | 15:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Even afgezien van het subsidieslurpen, vind ik die Tesla's, die nogal oprukken in 't Amsterdamse straatbeeld, werkelijk armoedig lelijk. Aliexpress-lelijk, zeg maar.

kapoerewiet | 15-06-20 | 14:15 | 5

Knul, het feit is dat Teslarijders meestal in hun auto zitten en er niet constant naar hoeven te kijken hoe sukkels met afgunst een van de meest slimme (qua aanschaf) vervoers middelen gebruiken.

Wat zal het hun aan hun reet roesten hoe anderen vinden dat die batterij op wielen eruit ziet. Losstaande dat je elke tokkie in een derde hands golfje GTI ook nog eens het nakijken geeft bij het optrekken.

litebyte | 15-06-20 | 14:23

Van binnen vind ik het ook helemaal niks met alleen dat scherm er in en verder kaal. Smaak nog kraak steriel.

2voor12 | 15-06-20 | 14:31

@litebyte | 15-06-20 | 14:23: kom aan, ze zijn echt lelijk. Terwijl die model s er gewoon goed uitzag. Dikke design faal wat mij betreft.

hustler01 | 15-06-20 | 14:50
▼ 2 antwoorden verborgen

De nieuwste KIA Cee'd komt nu met verwarmde achterklep. Geen koude handen meer bij het aanduwen.

goedverstaander | 15-06-20 | 14:13 | 1

iets met Baard en Lada

vokfeez | 15-06-20 | 14:55

De Paus rijdt Dacia. Is denk ik op advies van hogerhand.

Schriever | 15-06-20 | 14:13

Ik wil een auto die maximaal honderd km/u rijdt. Dát is dan weer moeilijk.

Polarisator | 15-06-20 | 14:10 | 8

Ik begrijp misschien wat je bedoelt. Ik zou ook een auto willen die bijvoorbeeld 30 pk heeft en 1 op 70 rijdt. Eigenlijk een soort brommer maar je moet er nog wel mee op de snelweg kunnen en droog zitten enz. Eventueel een twee zitter om ruimte en gewicht te besparen. Volkswagen heeft een 1 L auto gebouwd maar daarna heb ik nooit meer zoiets gezien.

hustler01 | 15-06-20 | 14:54

@hustler01 | 15-06-20 | 14:54: VW heeft nog wel de Lupo 3 L uitgebracht, die was heel erg op een laag gebruik gebouwd. Allerlei aanpassingen zoals andere banden, iets lagere Cw waarde, zo licht mogelijk. Komen nog wel eens voorbij op Marktplaats. Er is wel een kleine serie 1L auto's gebouwd, maar dat waren meer studiemodellen. Degenen die zoiets konden bemachtigen, konden het ding niet kopen, Het bleef eigendom van VW.

Heiner | 15-06-20 | 18:04

De Citroën AZAM of AK. Nooit meer afschrijving en zelf het onderhoud doen. Maximaal 100 inderdaad, maar niet tè lang.

Stennislav Heibel | 15-06-20 | 22:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik heb nog nooit problemen ervaren met de Abarth 595, aldus mijn vrouw, er gaat zelden iets kapot. Is toch ook een soort Fiat 500 met ballen?

pibasso | 15-06-20 | 14:09 | 1

Wanneer moet uw vrouw afrijden?

goedverstaander | 15-06-20 | 14:17

Onderzoek gaat er ten onrechte van uit dat er nog automerken bestaan. Er bestaan alleen nog bedrijven die onder verschillende merknamen auto's op de markt brengen die zijn samengesteld uit de catalogi van gespecialiseerde toeleveranciers. Merknamen van auto's zijn puur marketing en emotie en verder niks. Ik weet dat ik met deze opmerking een aantal snobs voor het het hoofd ga stoten, maar daar komt ie : de goedkoopste manier om een audi te rijden is een skoda aanschaffen. Elke fatsoenlijke monteur kan je vertellen dat under the hood alles hetzelfde is.

CeesCloosd | 15-06-20 | 14:08 | 5

Audi / Skoda / Seat / VW, merken die auto's bouwen op dezelfde platformen. Ander logo'tje erop, wat andere styling, maar technisch vrijwel identiek.

Crusher | 15-06-20 | 14:21

@John McClane | 15-06-20 | 14:12:
Het enige verschil is nog in welke vorm de panelen gestanst worden. Maar om daar dan 5000 euro meer voor te betalen.

2voor12 | 15-06-20 | 14:28

@witwas | 15-06-20 | 14:18: Dat je bij Volkswagen meer betaalt omdat daar modernere techniek inzit, is precies het fabeltje waarvan de marketeers willen dat je erin gelooft. De winst die het VAG concern maakt, zit 'm in de bundeling van inkoopkracht die je bereikt als je binnen 'n concern met maar één onderdelenset werkt. Het magische woord in de industrie is volume volume volume. Overigens geldt voor consumer electronics hetzelfde, de witgoedboer biedt 20 merken, en die bestaan allemaal uit de onderdelen van 5 onderdelenmakers.

CeesCloosd | 15-06-20 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

En nu komen sommigen weer met: nou ik heb eens een xyz gehad, 4 keer storing mee gehad, voor mij nooit meer een xyz.
Ik probeer om nooit een keer hetzelfde merk auto te hebben, tot nu toe lukt het. Ben nu aan de 10e toe en alle auto's hebben me altijd van A naar B gebracht. Frans, Duits, Italiaans, Japans, maakt mij geen reet uit.

John McClane | 15-06-20 | 14:04 | 3

Ik heb dat met vrouwen.

Mr_Natural | 15-06-20 | 14:06

@Mr_Natural | 15-06-20 | 14:06:
Heb dat met Amerikaanse auto's... Zijn net als een bepaald ras vrouw. Je wil er niet mee gezien worden, maar het rijdt zalig!

Ommezwaai | 15-06-20 | 14:31

Jammer dat die italianen niet eens een keer wat beter hun best doen om niet na de lunch dronken te zijn met qualiteitsgevolgen van dien. Wat betreft design vindt ik de Fiat 500 één van de leukere auto's van dit moment. Het is ook één van de weinige die niet chronisch booskijkt.

Diederik Vlegel | 15-06-20 | 14:01 | 3

Rij al jaren in een Fiat Punto EVO turbodiesel. Nooit problemen mee, onverwoestbare vierpitter. Mooi design, ontworpen door Guigaro.

Tietmier | 15-06-20 | 14:09

De Fiat 500 wordt in Polen gebouwd, maar verder goed verhaal!

DeEchteWaarheid | 15-06-20 | 14:44

De Volvo V70 D5 staat er niet bij. Waarschijnlijk te weinig gevallen van pech zodat hij niet eens voorkomt in de statistiek. Oersterke auto.

Vespucci | 15-06-20 | 13:59 | 4

@elfenstein | 15-06-20 | 14:04: Heb ook jaren Volvo gereden. Beste auto's ooit. De oudere bakken dan. Het meeste werk was het legen van de asbak.

goedverstaander | 15-06-20 | 14:11

Ach, de Volvo mythe weer eens opgeduikeld. Haha.

DeEchteWaarheid | 15-06-20 | 14:45
▼ 1 antwoord verborgen

Sommige merken hebben een eigen pechservice. Dat gaat de statistieken wel vertekenen. Ook in Nederland bij de ANWB dus.
Als je alleen het % pechgevallen bekijkt per autotype binnen je eigen (ADAC-)leden kun je daar wel vanaf komen.
Maar of ze dat doen bij de ADAC?

kloopindeslootjijook | 15-06-20 | 13:54

Het OV legt het zelfs af tegen de meest onbetrouwbare auto.

H. Drievuldigheid | 15-06-20 | 13:53

41,8% van de in dit onderzoek gemelde pechgevallen heeft betrekking op de accu. Dat zijn dames die de lichten aan laten staan of te dom zijn om elke 5 jaar de accu preventief te vervangen.

Een Mercedes E-klasse, jaarlijks kilometrage 100.000+, wordt vergeleken met Toyota Aygo die doorgaans niet verder komt dan de plaatselijke supermarkt. Probeer eens 100.000+ km per jaar met zo'n Aygo te rijden, en kijk eens of die E-klasse ook stuk gaat bij 5000 km per jaar ...

Flut onderzoek.

Rest In Privacy | 15-06-20 | 13:51 | 7

Behalve dat een Aygo met bouwjaar 2010 nog 8,7 scoort en een E-Klasse uit 2015 al 10,9.
Je mag in die prijsklasse meer verwachten. Ook bij een hoog kilometrage.

Flut auto, die E-Klasse.

De echte Stolwijker | 15-06-20 | 14:00

En: de A6 en de 5 serie scoren wel uitstekend in die klasse. Of denk je dat dat ook boodschappenwagentjes zijn met 5000km per jaar.

De echte Stolwijker | 15-06-20 | 14:06

@De echte Stolwijker | 15-06-20 | 14:06: De A6 en Fünfer hebben andere clientèle, o.a. veel minder taxichauffeurs.

Rest In Privacy | 15-06-20 | 14:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Knappe van Mercedes is dat ze nog steeds het imago hebben betrouwbaar te zijn, terwijl ze al jaren volkomen onbetrouwbare auto´s leveren. Moeilijk om iemand te vinden met een Mercedes zonder mankementen.

spanarchist | 15-06-20 | 13:51 | 4

De grootste tegenvaller was nog wel de Sprinter bus. Daarvoor hadden veel mensen een MB100, een soort vierkante tank met het comfort van een betonbunker maar onverwoestbaar. Toen kwam de Sprinter en viel alles uitelkaar, van de deurgrepen tot de motor, allemaal tupperware. Zelfde voor de auto's, ergens in de 90's is mercedes stiekum in handen gekomen van Lego ofzo, het leek wel de bedoeling dat er stukjes af vielen op onverwachte momenten. Nie Wieder.

elfenstein | 15-06-20 | 14:00

Heb een jaar een C36 AMG gereden, was prima auto. Wel wat roest want 20 jaar oud, maar startte altijd, en alle electronica werkte gewoon.
De maserati 3200 daarna was daarentegen een work in progress...
Nu een bmw z3M, en daar is de jury nog niet over uit. 8000 km gereden, maar ABS pomp nu stuk en olielekkage bij cilinderkop. Maar start/ rijdt wel gewoon.

Nuchternederland | 15-06-20 | 14:01

In de tijd van de MB100 hadden de ingenieurs het nog allemaal voor het zeggen. Daarna de aandeelhouders.

Quattro Stagioni | 16-06-20 | 02:25
▼ 1 antwoord verborgen

De Samsung onder de auto's, haha. Treffende vergelijking. Nu die Kia's nog in de kassakoopjesbak bij de Action en de vergelijking klopt 100%.
Krak.

De echte Stolwijker | 15-06-20 | 13:51 | 2

Kia is een auto voor jonge meisjes.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 14:06

Ziet iemand nog wel eens een Citroën GS rijden? Alles wat aan die auto kapot kon gaan ging ook kapot.

eerstneukendanpraten | 15-06-20 | 13:42 | 14

@Lefty-Messup | 15-06-20 | 14:13:
Kampioen roesten was de Alfasud, na 3 jaar kon je er doorheen kijken. Ik kocht toen een Alfasud van 3 jaar oud met prima ventilatie voor 1500 Gulden.

Mr_Natural | 15-06-20 | 14:16

@Mr_Natural | 15-06-20 | 14:11: De Diane? Daar werd ik als kind 's nachts altijd achterin gelegd op 'n matrasje, als zij weer gingen borrelen bij vrienden in La Douce France. Koud man. Kind zijn van babyboomers. Koud.

kapoerewiet | 15-06-20 | 14:20

@Mr_Natural | 15-06-20 | 14:16:
Mijn ouweheer had lang gelee een Simca 1100, na 3 jaar deden de achterlichten het niet meer. Oorzaak? Geen aarde meer, alle blik rondom de lampen was krokanter dan knäckebröd. einde 70's en 80's auto's uit zuidelijke landen kwamen allemaal met de garantie dat ie al roestte in de folder. Dit vanwege de eeuwige stakingen, ze lieten die dingen gerust 2 weken zonder lak buiten staan om ze, als ze dan weer eens aan het werk gingen, zó de spuitcabine in te schuiven met de roest er al dik aan. De simca's zijn dan ook niet meer te vinden tegenwoordig, eentje in goede conditie is zeldzamer dan sommige ferrari's.

elfenstein | 15-06-20 | 14:24
▼ 11 antwoorden verborgen

Bij de KIA is het zwakke punt de motor, bij Robben de banden.

Mr_Natural | 15-06-20 | 13:41 | 4

Erg goed gevonden, Natural. Jij binnenkort ook bij de NPO.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 14:07
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb net een Mitsubishi Colt gehaald, mede omdat hij in de ADAC Pannenstatistik elk jaar onder de 6 op 10000 gescoord heeft. De space star is far de opvolger van. Nee geen Koreaan of European voor mij meer. Trouwens de Colt is gebouwd in Born ook weer leuk.

Linke Soep | 15-06-20 | 13:41

‘Batterie ist häufigste Pannenursache’
Dat wordt feest voor de electrische rijders onder ons.

Ray Skak | 15-06-20 | 13:41 | 1

Dat begon al in 1939 met de Flagbatterie

Prinsemarij | 15-06-20 | 14:01

Auto's?
Op benzine?
How dare you!
En dat noemt zich een Deugkrant.

Abject | 15-06-20 | 13:40

Onverhuld racisme van Geenstijl. KIA cars matter...

Odin | 15-06-20 | 13:40

Hé Mosterd, ik denk dat je bedoelt dat je hoopvol selecteert op laag naar hoog ipv hoog naar laag?

decaliter | 15-06-20 | 13:36

Robben is al gestopt, dat moet je met een KIA nog maar eens zien te doen.

Glasgow Argus | 15-06-20 | 13:36

Wat is dan de Balotelli onder de auto's?

Earl_of_Doncaster | 15-06-20 | 13:35 | 2

Onbetrouwbaar. Lijkt snel en stevig, valt in de praktijk erg tegen. Hmmm. Laat me eens denken. Een BMX x6 komt nog het meest in de buurt, met van die matte lak.

Glasgow Argus | 15-06-20 | 13:37

De 500 lijkt in ieder geval de Neymar onder de auo's.

Der Schnitzeljäger | 15-06-20 | 13:49

De ADAC zit vuistdiep in de ##rs van de Duitse automotive industrie. Audi A4, VW Touareg, Porsche Cayenne (je ziet die oude amper nog rijden en dat heeft een reden) zijn onbetrouwbare rampbakken. Voor objectief en eerlijk onderzoek, kun je beter bij JD Power terecht.

TheFirstYelle | 15-06-20 | 13:34 | 4

Cayenne schijnt inderdaad legendarisch slecht te zijn als ze een beetje op leeftijd zijn. Zelf beroerde ervaringen met Audi en BMW. Wat ik elders al schreef: het bouwjaar doet er tegenwoordig veel toe. Sommige series zijn prima en dan opeens is het aan de productieband 8 maanden lang maandagochtend.

Muxje | 15-06-20 | 13:51

Mijn VW Passat R Line is een heerlijke,snelle en betrouwbare kar. Wat veel electronica/scherm mededelingen misschien.... Mijn buren hebben een nieuwe Kia Ceed 4 jaar geleden ingeruild voor Golf. Mazda is,naast Toyota ook een prima merk,oer betrouwbaar en vaak mooie modellen.....

hertogvanzottegem | 15-06-20 | 13:52

@Muxje | 15-06-20 | 13:51: Jaartje geleden een BMW gekocht, via de dealer. Tweedehandsje, met 7 duizend kilometer op de teller. Prima beestje en goede service.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Oh, the reasonably priced car, Kia Cee apostrophe D.
Tja, die gaat soms na 1 rondje al kapot.

Het is wel een goede gitaarversterker. Volgens Clapton.
https://www.youtube.com/watch?v=ocqfxt6EkxY

Stormageddon | 15-06-20 | 13:34 | 1

Met als bijnaam "Old Slowhand" nou ook weer niet het ultieme reclamemateriaal voor dat koekblik he?

elfenstein | 15-06-20 | 14:15

KIA: the Killed in Action onder de auto's dus.

van der g | 15-06-20 | 13:33

ADAC stond een tijd geleden (rond 2010-2015) vooral bekend om vervalste pechstatistieken. Om vooral de eigen auto-industrie te beschermen. Doet me denken aan de Nederlandse ANWB die ook graag meegaat in allerlei klimaatpraatjes en doelen, en nooit eens de kant kiest van/voor de automobilist.

Phantomas | 15-06-20 | 13:33 | 3

En oh ja. Ik heb geen Kia, maar weet wel uit ervaring dat ze heel betrouwbaar zijn. Kijk eens bij de onderzoeken van JD Power.

Phantomas | 15-06-20 | 13:35

@Phantomas | 15-06-20 | 13:35: ik dus wel en moet zeggen al 8 jaar geen enkkel probleem meer dan met mijn vorige auto's dus prima karretje a;l trek je er geen lekker wijven mee aan.

vokfeez | 15-06-20 | 13:46

ADAC , inderdaad een corrupte bende.
Is in Deutschland een groot schandaal geweest.
Net als Bundeskraftfahrtamt, diesel uitlaatgas normen etc.
Duitse grundlichkeit,..... heel land geleden.
Rij zelf trouwens al 5 jaar zonder ook maar een storing in 18 jaar oude Deawoo Leganza.
Je moet alleen effe die kauwgom remblokjes er afgooien en echte er op zetten, 1 uurtje werk.
Bijna uitgestorven.

joppo0 | 15-06-20 | 16:15

Samsung TV of niet, non-issue. ik selecteeer op programma's. Zouden meer mensen moeten doen.

dathoujetoch | 15-06-20 | 13:32

Maar, is ook bekend welke auto-types het vaakst
- in brand zijn gestoken
- betrokken zijn bij criminele activiteiten (zoals een ramkraak of plofkraak)

kweethetooknietbeter | 15-06-20 | 13:32 | 1

Laatste is de Audi R8, meest gejatte en misbruikte auto voor afleveringen van Tatort. Daarvoor was het de Subaru Impreza WRX, die was op een gegeven moment gewoon niet meer te verzekeren in GB, de premie was net zo hoog als de aanschafwaarde. Per maand.

elfenstein | 15-06-20 | 14:18

Tsssk , Fiatjes 500, die worden toch alleen bereden door tere zieltjes, homofieltjes en naakte vrouwen onder de douche?
Die bellen de wegenwacht al als er een insect klem zit onder de ruitenwisser.
Van geen wonder dat daarvan de meeste (pech?)meldingen binnen komen.

D-Fens_1963 | 15-06-20 | 13:31 | 5

Ik had 'het geluk' er eentje van de baas mee te krijgen toen hij net uit was.
Man o man, wat een ellende was dat. Kon nergens parkeren of er stonden weer (vooral) oudjes te kirren 'dat ie zo op de echte leek', 'ooooh wat een moppieeeee' en wat al niet meer.
Echt helemaal niets voor mij, ik was er na de tweede keer al zat van.
Leuk fashion-statement zo'n ding, maar als auto vond ik het niets met dat glimmende plastic interieur, waardeloos weggedrag (zag er sportief uit maar reed echt als een dweil), niet zuinig en niet vooruit te branden ook.

Gazzerop | 15-06-20 | 13:51

U heeft een vrouw die met haar kleren doucht of valt u onder de andere categorie?

zuurtjeregen | 15-06-20 | 14:47
▼ 2 antwoorden verborgen

In hoeverre zijn ADAC cijfers nog betrouwbaar nu er veel meer hulpaanbieders zijn? Zo zullen merken die zelf een hulpdienst aanbieden veel minder de hulp van ADAC nodig hebben en dus gunstiger uit de cijfers komen.

2voor12 | 15-06-20 | 13:31

Ik heb ff gecheckt op ADAC en AD.
Lees elke dag die krant,moet eigenlijk
vermakelijkheids belasting op geheven worden.
Wat een stelletje rücksichtslose leugenaars.
Dat zelfs de Auto journalist knielt,brrrr.
Die politieke journalisten waren van voren en van achteren genomen,dat is mij al jaren duidelijk.
Eus en Angela,daar kun je nog een mening mee vormen.

De Profundus | 15-06-20 | 13:29

Robben is trouwens wel een held, ik stel voor om een standbeeld voor hem op te richten. Dat mag in Groningen op de Grote Markt.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 13:29 | 5

@Mr_Natural | 15-06-20 | 13:40: Tijdens de WK in 2010 bezocht de Oranje selectie dat eiland, en werden er een boel grapjes over zijn naam gemaakt.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 14:50

Een held?? Omdat hij voor heel veel geld de helft van de tijd zijn werk deed?

Iknowall | 15-06-20 | 18:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat is een Arjen Robben? Alweer zo'n chinese broodrooster op wieltjes?

elfenstein | 15-06-20 | 13:28 | 3

Fantastische voetballer met een erg goeie mentaliteit. Als hij niet zo vaak geblesseerd was geweest, had hij in het rijtje met Ronaldo en Messi gepast.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 13:30

@Prinsemarij | 15-06-20 | 13:41: Dat was ook wel een erg sterke reflex van de keeper. En Robben kwam toen terug van een zware blessure, dus die was nog niet helemaal top.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 14:09

Kia geeft wel weer 7 jaar garantie, dus dat is dan 7 jaar een meevaller. Heb jaren in een 2015 Rio gereden. Ik vond dat wel een fijne in ieder geval. Hij werd alleen een beetje aan de kleine kant met een baby.

LuNaTeeQ | 15-06-20 | 13:28 | 2

Zo'n kar is met een stijve lul al te krap. Ik denk dat de boreling niet op dat minuscule achterbankje verwekt is.

goedverstaander | 15-06-20 | 13:48

@goedverstaander | 15-06-20 | 13:48: Op de achterbank van een Kia Rio kan je het prima doen (hoorde ik van een vriend.) U bent waarschijnlijk in de war met een Picanto.

serieuzegast | 15-06-20 | 22:02

Heel tevreden met mijn Renault Clio..... nooit wat mee, wel vervelend dat er af en toe benzine in moet.....

Fatwabuster | 15-06-20 | 13:27

Ik rij al 9 jaar met Renault Twingo bouwjaar 2011. Nog nooit een mankement gehad.

TRUMP | 15-06-20 | 13:26 | 7

TRUMP
Renault: Roest en narigheid achtervolgt u lange tijd!

van der g | 15-06-20 | 13:48

@van der g | 15-06-20 | 13:48: die tijd is allang voorbij.

TRUMP | 15-06-20 | 15:14

@van der g | 15-06-20 | 13:48: Zundapp=zie u niet dat alles precies past.
AUDI= als u daar indurft.

Gokmaar | 15-06-20 | 18:48
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn containerschip van Hyundai doet het anders prima. Vaart al heel wat jaren tussen Hong Kong en Rotterdam zonder problemen.

2voor12 | 15-06-20 | 13:24

De Kia ceed is dus ongeveer net zo betrouwbaar als de haringtest van het AD

witwas | 15-06-20 | 13:24

WTF, Robben schoot ze toch allemaal in de kruising? Mooi rendement hoor, zie dat de huidige lichting nog niet voor elkaar krijgen.

Watching the Wheels | 15-06-20 | 13:23 | 1

Geweldige voetballer met een hoog rendement. In Duitsland bijna altijd bovenaan in het spelersklassement van Der Kicker.

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 13:31

Goed dat GeenStijl hier ook eens aandacht aan besteed...

nelson | 15-06-20 | 13:23 | 1

Inderdaad.

De Profundus | 15-06-20 | 13:30

Wie koopt er nou een Samsung? Ja, een tv of een telefoon. Maar toch geen auto...

Kuifje-naar-Brussel | 15-06-20 | 13:20 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken