Hoe PZC een klap van de molen kreeg
Hardop lachen om potsierlijke piece in provinciaal Zeeuws periodiekje
Terwijl iedere Human op deze Planeet en zijn Plasterk al weet hoe duur, onrendabel, vervuilend, verwoestend, bodemberoerend - en klimaatontregelend windmolens zijn, hebben ze vandaag in de Provinciale Zeeuwse Courant een kostelijke Ode aan de Klimaatminaret. Aanleiding is de bouw van een gigantisch windmolenkerkhof "je ziet er bijna niets van", 23 kilometer uit de kust van Walcheren. PZC mocht erheen (u niet, is verboten) en kwam terug met deze kostelijke hymne aan de klimaatwaanzin...
Deze bouwplaats is groter dan Walcheren; zelfs Don Quichot zou het bij deze molens in zijn broek doen
Leest & huivert:
De eerste molens doen het al en leveren plenty groene stroom. Dat is hard nodig om het aan gas verslaafde Nederland aan het zonne- en windinfuus te helpen. Anders kunnen we het schudden met ons klimaatdoel
Ooit waren die Zeeuwen hardwerkende godvrezende mensen.
Hell, dat zijn ze nog steeds.
En er word heel hard gezongen in de slecht geventileerde klimaatkerk.
Reaguursels
InloggenGelukkig is er ook al een oplossing voor oude windmolen wieken.
We stoppen ze gewoon in de grond!
www.frontnieuws.com/windturbines-wiek...
Jeffrey Kutterink laat zich misbruiken door de windmolenlobby. Zijn laatste greintje objectiviteit en beroepseer heeft hij met dit artikel wel verspeeld En dat de hoofdredactie van de PZC niet ingrijpt is al even verbijsterend.
"De eerste molens doen het al en leveren plenty groene stroom. Dat is hard nodig om het aan gas verslaafde Nederland aan het zonne- en windinfuus te helpen."
Laat me raden, degene die dit geschreven heeft heeft als bijbaantje iets als 'energie en duurzaamheid consultant'.
Hhhm , windlóze en donkere dagen is geen doomsday maar pure realiteit.
Wie helpt mij uit deze waanzin.
m.youtube.com/watch?v=4mfjpwqdUMI
Propaganda kleuter betaald door Urgenda
Kernenergie is de weg te gaan. Goed verhaal:
decorrespondent.nl/10694/kernenergie-...
Totdat mensen het Nimby principe mbt kernenerie loslaten blijft de drijfveer voor de groene energietransitie de windmolen. Snap de aversie van GS tegen windmolens niet zo. Kinderachtig zelfs.
Alsof het enige probleem van kernenergie de opslag van het radioaktief afval is. Met kernenergie is op zich weinig mis, en het is uitermate schoon. Grootste problemen zijn: kerncentrale bouwen vergt een gigantische investering die de energieboeren niet meer aandurven na Fukushima (toen in Duitsland ineens alles dicht moest). Kernenergie is enorm duur. En het RISICO van een kernramp is te groot. Let op: Risico = (kans * gevolg). De kans is erg klein, maar het gevolg is enorm groot.
Frank Zappa : “ There is a big difference between Kneeling down and bending over”
Voor alle zuinige Zeeuwen die morge weer netjes in de kerk zitten te deugen.
m.youtube.com/watch?v=3-9zrUvTqFw
Geweldig!
Prestigeprojectje van de provincie, "het windmolenpark stopcontact", net als het prestigeprojectje "Mariniers naar Vlissingen". Useful idiots, zo kun je ze ook wel noemen. De PZC is in een PR praatje getrapt van belanghebbenden.
Stiekum vinden rechtsgekkies de Islam best OK. Ik kan geen andere manier verzinnen om hun voorliefde voor olie te verklaren.
Kom met een goed alternatief en ik hang aan je lippen.
Kunt u een definitie geven van “rechtsgekkies”? Ben soms rechts, soms niet , en olie zal me aan den reedt oxideren. Dus ben benieuwd.
Er is gas. Er is waterstof, kernenergie, thorium is een nieuwere methode.. vokgens mij plenty of options buiten de islamitische olie. Overigns komt olie ook niet alleen uit het Midden-Oosten.
* Il Principe * | 30-05-20 | 14:40,
"Stiekem vinden linksgekkies democratie best OK. Ik kan geen andere manier verzinnen on hun voorliefde voor Griekse yoghurt te verklaren".
Dat klinkt zelfs voor jouw doen vrij debiel, vind je niet?
Men kan heel goed een buitenlands product gebruiken zonder de ideologie van dat land te omhelzen. Vergis je niet; tot pakweg 1970 zette het Westen zich actief in voor afschaffing van de slavernij in islamitische landen. Dat is nu ondenkbaar. Niet vanwege onze olieverslaving (die hadden we al) maar vanwege "onze" politieke correctheid.
@Dandruff | 30-05-20 | 16:26:
Kabatz!
Dankuwel.
We moeten ook over op kernenergie. Als die groene wappies om konden gaan met een rekenmachine, dan was het meteen duidelijk dat biomassa, zonnepanelen en windmolens ons niet gaan redden. Waarbij biomassa, zoals nu geïmplementeerd, het verderfelijkst is. Windmolens zijn wel voor een ander ding goed: Het afremmen van orkanen die op ons afkomen. Hierdoor kan grote schade in de toekomst beperkt worden.
@kortebroek.. het afremmen van orkanen..? hoge- en lagedrukgebieden veranderen niet omdat er een windmolenparkje op zee staat..
Aan gas verslaafde Nederland, wat een gelul het is de regering die Nederland verslaafd heeft gemaakt toen zij gas in de bodem vonden, iedereen moest zijn oude apparaten weggooien of omlaten bouwen voor aardgas, de geschiedenis herhaald zich nu oude gasapparaten weggooien en allemaal aan de warmtepomp.
We hadden nog lang van ons gas kunnen genieten als die Haagse kneuters het niet voor een scheet en drie knikkers aan het buitenland hadden verkocht.
Ja maar dat moest om linkse hobbies te realiseren. Zoals iemand die niet werkt tot aan zijn graf van een inkomen te verzorgen en als dankbare wederdienst rood te stemmen. Dat is rode solidariteit. Klantenbinding zeg maar.
Sorry, maar Jeffrey Kutterink kan ik niet serieus nemen. Behalve het kinderlijke taalgebruik (Zijn alle Zeeuwen debiel of zo?) voldoet dit stuk niet aan een basiseis voor een journalist: Het van alle kanten bekijken en hoor en wederhoor plegen. Ik zie nergens ook maar een kritische noot. Maar de man is dan ook nogal eenzijdig ingesteld, zie bijvoorbeeld zijn eigen website: www.lyncis.net
Mee eens. Hoe hoe kan het dat de redacteur dit jubelstukje heeft doorgelaten? En hoe kan een simpele regionale journalist zich een Tesla veroorloven?
Voor iedereen die zeurt over dode vogels als gevolg van windmolens: jaarlijks sterven 100 miljoen of meer vogels door tegen ramen te vliegen, huiskatten zijn goed voor 500 miljoen dode vogels per jaar, hoogspanningsdraden voor 174 miljoen, pesticiden voor minstens 74 miljoen en auto's voor 60 miljoen. Windmolens kosten, wereldwijd, waarschijnlijk 150.000 vogellevens.
Deze windmolens op zee staan midden in de trekroute van migrerende vogels. Toen in 2011 een pelikaan ontsnapte uit Artis werd een Duitse windmolen dit beest fataal.
@me,myself and IK | 30-05-20 | 14:35:
Verwacht je komende jaren dan nog honderdduizenden pelikanen ontsnappingen vanuit Artis?
@Bintang,
Duss? Wat gaat onze bintang hier aan doen?
Hey pler, je kan de heletijd lopen zeiken en stoer doen met je bintang of je kan ook eens een keer constructief mee denken/ of bouwen . Daar hebben we een hele hoop meer aan op t moment. C’ mon!
hear hear. Niks mis met windmolens
Ik krijg met grote regelmaat een envelop van de klimaat maffia voor zonnepanelen en steeds weer met de vermelding dat je tot een bepaalde datum kunt instappen die dan ook steenvast weer verschuif.
Pure geldverspilling want ik pleur die zooi steeds ongeopend in de papier kliko voor de recycling dat dan weer wel.
Wat een slecht geschreven artikel in de PZC. Niveautje kleuterschool. Ik vrees dat de schrijver een voorganger in de groene klimaatkerk is. Geen kritisch woord, alleen plenty stroom. Oh ja, wanneer en onder welke condities? Snel vergeten dit geleuter.
Trouwens, die schrijver heeft z'n naam wel mee....
Bij een windsnelheid van 8-25m/s levert het park 90-100% capaciteit. dat zijn de condities. van 0-8m/s is het een glijdende schaal van 0 naar 90%.
@Droppot_dk | 31-05-20 | 09:12: tot 3m/s is de output nul, daarna stijgt het meer-dan-kwadratisch (theoretisch ^3) naar 100% bij 12m/s. Boven 25 m/s daalt de output weer. Selecteer de Vestas V164-8 hier: en.wind-turbine-models.com/powercurve...
En dit allemaal omdat het gros van de Nederlanders vanaf de kleuterschool een panische angst voor kernenergie heeft opgelo...... ingeprent gekregen.
Pzc is ook meestal wel duurder dan pmc.
"De eerste molens doen het al en leveren plenty groene stroom"
Een windmolen of een zonnepaneel levert niet meteen groene stroom.
Dat is pas na jaren als alle kosten van vervuiling en fabricage eruit zijn.
Of nooit.
Dat laatste dus, duidelijk uitgelegd door Michael Moore. Productiekosten wegen niet op tegen milieuwinst....
"Pas na jaren" moet zijn "na 3 maanden".
@nieuwe_Deen | 30-05-20 | 13:51:
Haha, lachen. Zulke absurde humor mis je eigenlijk buiten de politiek.
@Shitting Bull | 30-05-20 | 13:27:
Behalve dat Moore daar volledig naast de pot pist. Mja, hij moet ook z'n docu verkopen.
@RandyBiel | 30-05-20 | 16:40:
Kun je concreet aangeven waar Moore naast de pot pist, en waarom?
Heeft de persoon die jij zegt na te praten, de film zelf gezien of praat hij ook weer iemand na?
@Dandruff | 30-05-20 | 20:29: Moore claimt bijvoorbeeld dat windturbines maar 10 jaar meegaan. Dat geldt misschien voor de ouderwetse windparken in de USA, maar het oudste Europese offshore windpark "Vindeby" uit 1991 ging 25 jaar mee. Aangezien de turbines steeds groter worden mag je verwachten dat ze ook steeds langer meegaan.
haha, 6-8 maanden dan heeft de machine zichzrlf qua co2 uitstoot en energieverbruik voor productie terugverdiend. GS is een kinderachtig groepsmasturbatieclub aan het worden. bah.
En wat vindt de ceo van Boskalis, dat mee bouwt aan deze kerkhoven? 'Rendementen wegen niet op tegen de risico's. De afbouw van subsidies trekt een bloedspoor. Offshore wind wordt zo een afgrijselijke industrie.'
PC op anabolen, zolang het maar oppervlakkig en gezapig is, hier grossieren we ook in dood-doenertjes.
Zondag hel en verdoemenis vanaf een uurtje of half tien en je zal boete doen in dit aards tranendal! En we stammen van Adam en Eva af heej..
Makkelijke slachtoffers.
Volgens mij is de schrijvert van het verhaal in de PZC, Jeffrey Kutterink (what's in a name) schreeuwend klaargekomen bij die reportage.
Mooi plan.Kap alle bomen en zet voor iedere gekapte boom een windmolen in de plaats.
Gaan we voortaan zwevend door het leven.
Er staan geen bomen op de Noordzee
@nieuwe_Deen | 30-05-20 | 13:52:
Dat maakt toch niet uit, als het om de groene droom gaat is realiteitszin van ondergeschikt belang.
Zonnepanelen mensen. Momenteel 30kWh per dag. En dat met een dak op het noordoosten. De centjes klotsen tegen de plinten hier.
Power out binnenkort dus, die stroom moeten we ergens kwijt maar waar ?
Dat het een goede investering is moge duidelijk zijn. Maar een oplossing voor de energie kwestie is het niet. Of doe die van jou het ook ‘s nachts?
Vermoedelijk zal de vogelstand de komende jaren flink omlaag gaan.
Er zit een vogeldetectie systeem op de platforms. De turbines kunnen stil gezet worden wanneer er vogels door heen dreigen te gaan.
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:21:
Dus steeds als er vogels in de buurt komen gaan ze "eventjes" uit?
Tuurlijk. En dat heeft geen effect op de toch al totale onbetrouwbaarheid van windenergie?
En vogels die na lang vliegen even willen zitten, die gaan niet massaal rond die platforms hangen?
@Dandruff | 30-05-20 | 12:38: ja want rond windmolens liggen vaak bergen door midden gekliefde vogels. Er worden in NL meer egels tot pizza getransformeerd dan vogels die een wiek raken. Maar blijf gerust hangen in je gevonden idee.
@Dandruff | 30-05-20 | 12:38:
Ja klopt. Maar je hoeft niet in ene het volledige windpark uit te zetten, enkel die paar turbines waar ze in de buurt zitten.
Verdiep je er eens in. Je had je mening al klaar klaar, maar keer op keer blijkt dat je er werkelijk geen ene kut van af weet.
Misschien zomaar een idee:
Eerst kennis opbouwen, dan mening vormen.
Dit is echt pure achterlijkheid die je hier vertoont. Beschamend.
@geenjagergeenneeger | 30-05-20 | 12:45:
Je stelt dat door midden gekliefde vogels van nature niet kunnen zinken, wegdrijven of wegrotten. Als jij inderdaad bewijzen hebt dat dode vogels van nature on-afbreekbare bergen vormen, graag een link naar dat onderzoek.
Maar los van de feiten. Ik begon niet over dode vogels. Ik reageer alleen op de hilarische opmerking dat windmolenparken worden uitgerust met "vogeldetectiesystemen", om ze uit te zetten als er teveel vogels langs vliegen. Dat is natuurlijk klinkklare onzin.
En een denkvraag voor jou.
Waarom zou zo'n vogeldetectiesysteem ontworpen zijn?
@Dandruff | 30-05-20 | 12:38:
Measures to limit collision victims amongst birds at rotor height during mass bird migration:
a) at night (between sunset and sunrise), during the period in which mass bird migration effectively takes place, the number of rotations per minute per wind turbine will be reduced to less than 1;
b) for the purpose of implementing this regulation, referred to in subparagraph a, the control system of the wind turbines will be linked to a system that effectively observes bird migration;
c) in a plan, the permit holder describes the system to which the wind turbines will be linked and the transect line based on which bird density will be determined. The permit holder must submit this plan to the Minister of Economic Affairs at least eight weeks before the commencement of the construction
english.rvo.nl/sites/default/files/20...
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:21: Druk op de kop en ze staan stil?
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:58: Op papier lijkt dit belachelijke idee er nog ergens op. Denk maar niet dat vattenvall een turbine stil zet voor een paar vogeltjes 23 km uit de kust. Niemand die het ziet nml. Alles voor de bühne.
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:54:
"Die paar turbines waar ze in de buurt zitten".
Jouw bewering weerlegt niet mijn punten over dat detectiesysteem;
- dat "eventjes uitzetten" maakt windenergie nòg onbetrouwbaarder;
- dat platvorm op zee gaat waarschijnlijk zwermen vogels lokken.
Kortom, jouw claim dat je eindelijk 1% van mijn punten hebt weerlegd is een misrekening. Alles wat ik eerder heb geschreven over kosten, baten, ruimteverspilling, noodzaak van echte energie, etc blijft kaarsrecht overeind.
Je stelt dat ik me meer in scheldwoordenboeken moet verdiepen, om me net als jij een mening te kunnen vormen over techniek. Persoonlijk geloof ik echter niet dat jouw beledigingen de realiteit hebben weerlegd. Bovendien heb ik geen scheldwoordenboek nodig om een woordje als "achterlijk" te bedenken.
@Dandruff | 30-05-20 | 13:10:
- dat "eventjes uitzetten" maakt windenergie nòg onbetrouwbaarder;
.
Zucht, nogmaals, het is niet de complete noordzee die stil valt als er in de buurt van 1 turbine wat vogels hangen. Impact ervan is beperkt.
Maar goed, voor jou is het klaarblijkelijk nieuwe informatie, maar mensen met verstand hiervan hebben dit effect al lang en breed in hun 'betrouwbaarheids'-analyses opgenomen.
Eerst janken dat het zielig is voor de vogeltjes. Blijkt dus al jaren geleden ondervangen te zijn. Dan is de oplossing weer niet goed, want je bent niet in staat de impact van het effect in te schatten..
Met zo'n instelling blijf je zwakzinnig.
@RandyBiel | 30-05-20 | 13:15:
Verdien je eens in trekvogel routes. Die gaan precies langs de kust, van Zeeland tot aan Skagerak. En dat plempen we over de hele route vol met windmolenparken. Goed bezig man.
@RandyBiel | 30-05-20 | 13:15:
Nogmaals, ik ben niet over die vogels begonnen, ik leg jou alleen uit waarom jouw redeneringen niet deugen. Omdat jij steeds schreeuwt dat jouw scheldwoordenboek de realiteit kan veranderen.
Maar helaas. Ook al verklaar je mij 100 keer zwakzinnig, dan staat er achter jouw windmolenpark nog steeds een kolen-, gas- of kerncentrale.
Feit.
Ook jouw "mensen met verstand" weten dat, allemaal. Ook al doen sommigen van niet, vanwege de subsidies. Daarom pleiten zij voor het opbranden van alle oerbossen. Voor al die dagen dat een windmolenpark stroom verbruikt, in plaats van oplevert.
@Dandruff | 30-05-20 | 13:37:
En hoeveel dagen per jaar zijn dat dan, dat er stroom verbruikt wordt, in jouw belevingswereld?
Kwantificeer dat eens.
@Stormageddon | 30-05-20 | 13:23:
Lees je ff in anders.
@RandyBiel | 30-05-20 | 16:43:
Dat wisselt per jaar, per windmolen en/of per windmolenpark.
Maar goed, iedereen die zich meer dan 3 seconden inleest weet dat.
Jij weet dat niet zeg je.
Tja.
Windmolens zijn erg lelijk. Concentreer die dingen dan op bedrijven terreinen. Amsterdam Havens-West, Rotterdamse havens, Moerdijk. Dat soort industriegebieden. Maar niet in de Flevopolders of langs de kust. Want mooi is anders.
Gewoon niet neerzetten.. dat is ook een mooie oplossing!
Ik kom vaker in die steden dan op de Noordzee.
Bigi Bana Boy | 30-05-20 | 12:07
Probleem is dat windmolens nauwelijks stroom geven.
Je hebt er dus zo extreem veel van nodig dat je 80% van Nederland als "industriegebied" moet kenmerken om een paar dagen per week stroom te hebben. Voor zonne-energie is dat "slechts" 34% van NL.
Voor beide "alternatieven" geldt overigens dat ze weliswaar onbetaalbaar zijn, maar dat we dan nog steeds niet zonder *echte* elektriciteitscentrales kunnen. Vandaar dat de milieulobby nu oproept om alle oerbossen te verbranden, zodat we in ieder geval tot 2030 alle windstille momenten kunnen overbruggen.
Daarna gaan we die duizenden miljarden aan investeringen weer afbreken, en terug naar kolen, gas en bruinkool; of hopelijk kernenergie.
Duur ja, duurzaam; natuurlijk niet.
Uiteindelijk draait het allemaal om subsidies voor de energieboeren en de milieumaffia.
@Dandruff | 30-05-20 | 12:25:
Onbetaalbaar? Borssele is al zowat af.
En het staat op zee ipv op land. Heb je nog meer ruimte, maar dat ontgaat je blijkbaar.
Bizar hoe wereldvreemd bepaalde figuren zijn.
@Dandruff | 30-05-20 | 12:25: ja, theoretisch moet je Nederland voor 42% vol zetten
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:32:
Alles wat ik schreef over stroomopbrengst en de kosten daarvan klopt.
Je verandert dus maar van onderwerp, maar dan bazel je nog steeds;
- de Noordzee is te klein om 80% van NL te vervangen;
- de meeste windmolens staan dus nog steeds aan land;
- jouw "Borssele" is veel groter en duurder dan de verouderde Borssele;
- jouw "Borssele" kan de wind niet harder of zachter zetten;
- achter jouw "Borssele" staat dus nog steeds een echte stroomcentrale;
- etc.
Nogmaals, lees je in.
@Dandruff | 30-05-20 | 12:50:
Ja prima toch dat er meerdere mogelijkheden van energie opwekken gebruikt worden?
Het is niet zwart-wit een of ander.
Wind is een prima aanvulling.
@RandyBiel | 30-05-20 | 16:49:
Nee, wind is geen aanvulling.
Het is alsof je 2 auto's koopt;
- een zo groot als paleis Noordeinde die op wind rijdt, maar standaard ook een dieselgenerator meesleept;
- en een fiat panda, voor als er geen wind is.
Jij vindt dat het een het ander aanvult.
Ik vind 2 auto's overbodig.
We kunnen niet zonder de fiat Panda, wel zonder de fiat Noordeinde.
Die fiat Panda is dus genoeg. Die fiat Noordeinde is pure verspilling van ruimte, grondstoffen en energie.
Totaal niet duurzaam dus, alleen maar heel duur.
In theorie hoeft "slechts" 80% van Nederland vol windmolens gebouwd te worden om heel Nederland van stroom te voorzien. Althans, op die paar dagen per week dat het hard genoeg waait.
Helaas is in die berekening geen rekening gehouden met;
- NL snel van 18 miljoen naar 25 miljoen inwoners laten groeien;
- alle relatief milieuvriendelijke auto's vervangen door vervuilender elektrische auto's.
Die 80% is dus niet voldoende, bovendien missen de milieu-Volkertjes basale technische kennis. Een elektriciteitsnet kan op 2 manieren klappen;
- als er meer stroom verbruikt dan geproduceerd wordt;
- als er minder stroom verbruikt dan geproduceerd wordt.
Aangezien de vraagkant van een stroomnet niet gereguleerd kan worden, moet de aanbodkant dus voortdurend aangepast worden aan de vraag. Dat lukt prima met kolen en nog beter met gas, maar niet met wind of zon.
En dus zal er achter elk windmolenpark altijd een echte elektriciteitscentrale paraat moeten staan. Een echte dus, die op gas, steenkool of bruinkool draait. Waarbij het regelmatig uit- en weer aan- zetten van die machines zowel het verbruik als de slijtage flink verhoogt.
Het alternatief voor schoon gas heet "biomassa", en is 20% vervuilender dan steenkool, en zelfs 100% vervuilender dan gas. En het rendement is slechts 20% (kolen 40%, gas 60%).
Vandaar dat "groene energie" nog nooit ergens de co2-uitstoot heeft terug gebracht; integendeel. De productie van windmolens en zonnepanelen is behoorlijk vervuilend. Bovendien moeten hele provincies, hele landen omgeploegd worden voor een piepklein beetje stroom op ongewenste tijden. Ook dat heeft milieueffecten.
En duizenden miljarden euro's later blijf je afhankelijk van kolen, gas, etc.
Die paar dagen dat het hard genoeg waait?
Ben je werkelijk zo wereldvreemd?
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:23:
Verdiep je eerst eens in hoe windmolens werken.
Als ze te langzaam draaien verbruiken ze meer stroom dan ze opwekken, en bij te harde wind worden ze uitgezet om schade te voorkomen.
@Dandruff | 30-05-20 | 12:31:
Er er tussenin komt zeker nooit voor?
Het is of zowat windstil, of wind 10+ op de Noordzee?
De tering, wat een domme argumenten weet je ook te verzinnen.
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:34:
Het gaat niet om *nooit* voor komen.
Het gaat om *niet altijd* voor komen.
Dat maakt windenergie onbetrouwbaar.
En dus staat er achter dat enorme windmolenpark nog steeds een andere energiecentrale.
Dit is echt basale logica.
Je scheldpartijen weerleggen de realiteit van de wereld om je heen niet.
Er is een simpele manier om de vraagkant de reguleren: Iedereen het instantane tarief te laten betalen. Met slimme meters kan dat. Weinig stroom -> dure tarieven -> nog maar even wachten met het laden van de Tesla en wellicht de wasdroger maar even uit zetten. Dit wordt echter voorlopig nog stil gehouden omdat dan al die zonnepanelen heel veel van hun rentabiliteit verliezen (al de stroom die ze leveren wordt immers niks waard, want als de zon schijnt is de stroom waardeloos).
@EenGoedBegin | 30-05-20 | 14:07:
Helaas, zo simpel is het niet.
Niemand zet zijn wekker in op 2:00 uur om 's nachts even snel de elektrische auto onder stroom te zetten. Mensen doen dat als ze thuis komen; dus op een moment dat ook massaal TV's, lampen en elektrische ovens worden aangezet.
De verschillen tussen goedkope en dure stroom moeten trouwens wel erg extreem zijn voordat mensen bereid zijn hun bakje koffie daarvoor een uurtje uit te stellen.
De vraagkant is gewoon niet te sturen, de aanbodkant wel.
@Dandruff | 30-05-20 | 14:22:
Automatisering, ooit van gehoord?
Leef je in 1980 ofzo?
100 regels script en je probleem met s nachts goedkoop opladen is al ondervangen.
Kom op zeg, doe eens niet zo achterlijk ouderwets.
@RandyBiel | 30-05-20 | 17:04:
En dan begint je auto stipt 2:00 uur te laden, en gaat de wind om 2:01 liggen. Dat script zal jouw op 1917 gebaseerde planeconomie dus niet redden.
Ook in 2025 en 2030 zetten mensen koffie op als ze daar trek in hebben. Of niet als ze daar gen trek in hebben.
@RandyBiel | 30-05-20 | 17:04:
???… snachts goedkoop opladen , i’ve got an easy fictim?
Woehahahahaha Ik zuig )e helemaal leeg uit je nek, kom op!
Weten we ook sinds Michael Moore’s documentaire dat het werkelijke probleem overbevolking en onze levensstijl is? Dat de aarde daarin niet kan voorzien? Dat minder mensen en een minder verspillende en decadente levensstijl de enige redding zijn?
Daar hoef je geen Einstein voor te zijn.
@sprietatoom | 30-05-20 | 12:02: Klopt. En geen selectief blinde populist.
@Bigi Bana Boy | 30-05-20 | 12:07:
Nee, want overbevolking is de reden dat we nu allerlei kunstgrepen moeten uithalen als mensheid.
Nou, met die levensstijl komt het wel goed. Aangezien er een miljard of 22 naar italie gaat en hier vet bezuinigd gaat worden, zie ik wat dat betreft de toekomst positief in.
Ik moet hier toch een beetje van Walcheren.
Doe het in een groene bio zak.
Anders krijgt u straks daar weer gezeur over.
Meer bomen en (veel) minder mensen. Ik blijf het toch zeggen hoor. De rest is quatsch, oreren voor de bühne, met zorgvuldig opgestroopte mouwtjes en handjes die nog nooit een stuk gereedschap hebben getoucheerd (anders dan het zweepje in het keldertje)
En kernenergie maar dat mag je niet zeggen want daar verdient Greenpies niks mee.
Rob Hoogland noemde het al in de Telebelg:
Het windmolenpark in de Noordzee voor de kust van Wijk aan Zee, staat zeker al een half jaar stil.
Iemand nog groene stroom nodig?
De betreffende journalist zou pas echt serieus genomen worden als hij alleen maar gebruik zou willen maken van groene stroom.
In Nederland is 'groene' stroom in meerderheid gewoon grijze die met een certificaatje uit Noorwegen groen is gemaakt.
"Eind dit jaar voorzien (...) de twee genoemde windmolenparken voor 6 procent van de elektriciteitsvraag" Appels en peren. Met statistiek praat je alles recht wat krom is. Dus als we het aantal verbruikers met 94% verminderen, kunnen deze windmolens heel Nederland van stroom voorzien.
Feit: Er wordt teveel van de wereld gevraagd dan er aanbod is. De is de kern van Michael Moore's laatste documentaire. Beperk de mensheid.
Neem een pilletje?
Exact. Dát is de boodschap van die documentaire. Maar men shopt er graag uit wat goed in hun straatje past. En daarom horen we alleen maar de alarmerende feiten over groene energie. Overbevolking en een levensstijl die niet vol te houden is, laat men graag weg.
'Beperk de mensheid.'
Leg dat die Bill Gates/ corona gekkies maar eens uit
Door bijvoorbeeld GL aanhangers te steriliseren. Ik zeg DOEN!
@jan de Vries, 6 procent van de electriciteitsvraag is minder dan 1 procent van de totale energievraag. Dat schiet op, maar niet heus.
Als je eenmaal de schoonheid van die windturbines inziet, zijn ze echt mooi! Elke keer als ik ze zie, voornamelijk in Duitsland, staat de helft stil. Dan pas kan je er echt van genieten.
Vooral al die dode vogels die eronder liggen. *Zingt: Vanmorgen vloog ze nog*
Één windturbine is prachtig om te zien.. Zodra het er meer zijn, vind ik het een gruwel.
Mooi van die extreem hoge windmolens,,, hebben ze al geleerd van het engelse/ ierse drama met die dingen.. Daar stonden ook mega windmolens , en daar bleek dat de wieksnelheid zo hoog was ( ivm die enorme bladen) 200 of 200km/uur de tips... dat de wieken corrodeerden en daardoor die dingen al na 3 jaar 25% in productie terug vielen. (en dus zeer duur onderhoud nodig is) ... de bladen moeten namelijk een ideaal en glad profuel hebben anders treden er wervelingen op waardoor de efficiency afneemt.
Te vergelijken met het cavitatie probleem bij schroeven en turbo.
Eerder 300km/u voor deze grote jongens. De wieken corroderen niet want glasvezelversterkt plastic. U bedoelt dat het erodeert. Dat kan een probleem zijn maar zo vaak hagelt het niet op de Noordzee.
@nieuwe_Deen | 30-05-20 | 14:09:
Alles verslijt.
Alles dat stilstaat, maar ook alles dat draait; en hoe harder des te sneller.
Daar heb je echt geen hagelstenen voor nodig.
@nieuwe_Deen | 30-05-20 | 14:09: Dat waren de zee windmolens in ierland en engeland ook; glasvezel versterkt plastic... en je hebt gelijk.. het erodeert.. er komen putjes in van een halve mm....
Trouwens heb je die foto's gezien van die stortplaatsen in de USA van oude wieken.. die dingen zijn niet te recyclen en worden maar uit pure ellende begraven
Ik vraag me nog steeds af; hoeveel energie kost het om zo'n windmolen te produceren. En hoeveel levert zo'n ding op.
Als iets subsidie toegespeeld krijgt mag je twijfelen over het rendement denk ik dan.
Wat de Groene Kerk nooit noemt, zijn de kosten om zo’n afgeschreven ding op te ruimen.
Rutte zei het al: windmolens draaien alleen maar op subsidie.
Zonder wind geen stroom, wordt consequent onder het tapijt geveegd.
Niks mis met windmolens, ze zijn goed voor het klimaat en kunnen zonder subsidie draaien. Die plaatjes van afgedankte windmolens (ook in Moore's docu) zijn nogal suggestief: dat zijn oude modellen die te duur in onderhoud zijn om rendabel te draaien, en zijn vaak neergezet om subsidies binnen te harken.
Die dingen zijn dusdanig verbeterd dat ze een prima kosteneffectieve aanvullingen op je mix van energievoorziening zijn. Als je de ruimte hebt. En het verlies van uitzicht voor lief neemt. En hem buiten migratieroutes van vogels kan zetten. En je voldoende baseload of opslagcapaciteit in je mix hebt. Molens op zee is een optie, op land hebben we de ruimte nauwelijks om het verschil te maken. En je hebt nog steeds kernenergie nodig.
Terugverdientijd is iets van 8 tot 10 jaar. Levensduur zo'n 30 jaar.
@Bolder | 30-05-20 | 11:49:
Ze staan dan ook in gebieden waar het doorgaans wel waait. Beetje opletten pipo.
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:01:
"Doorgaans" is niet "altijd", laat staan "betrouwbaar".
En "terugverdientijd" is puur gebaseerd op miljardensubsidies aan belastinggeld. Als windenergie rendabel zou zijn, dan zou het de markt eeuwen geleden al hebben veroverd.
@RandyBiel | 30-05-20 | 12:01: Je zegt het precies goed: doorgaans. Dus niet altijd, niet 24 uur per dag 7 dagen in de week.
Afgelopen winter hadden we wekenlange periodes van mist, geen zon en geen wind, ook niet op de Noordzee. Wat ga je in zo'n periode doen? Terugvallen op gas en kolen? De armere helft van de bevolking afsluiten omdat ze niet extra kunnen betalen?
Je verhaal zou overigens minder slecht overkomen als pipo in het circus liet.
In deze donkere tijden draai ik vaak het depri debuut van New Order om me een beetje op te fleuren.
Hoe zal het ook alweer met dat broeikasgas in windmolens, was dat al opgelost?
radar.avrotros.nl/amp/windmolens-lekk...
Nooit gedacht dat Nederland het land van windmolens en zonnepanelen word zonder bomen.
Islamitisch ook tja
Het zal nog een ratrace worden of er meer zonnepanelen of meer minaretten bij gaan komen.
Krijgen mensen die “is” schrijven in plaat van “eens” niet eens meer een ban tegenwoordig? Waar gaat het heen met de wereld?
Oeps, verkeerde plek.
Helemaal mee is.
Ook mensen die "plaat" schrijven in plaats van "plaats" Bannen die hap!
PZC is zo links als het maar kan. Die columns zijn al helemaaaal verschrikkelijk.
Bij de Klimaatwappies waait het altijd.
Wie wind zaait zal storm oogsten.
Ik weet helemaal niets van scheikunde en de bouw. Toch vraag ik mij iets af: tijdens het uitharden van beton, wordt het binnenin heel warm. Kunnen daar niet de juiste stofjes uitgehaald worden om op een of andere manier, in een of ander apparaat te laten reageren en te laten fungeren als bijvoorbeeld warmtebron thuis? Giet het in je cv ofzo?
Goed plan, dan zet ik ondertussen even theewater op, met een lucifer krijg ik dat vast wel aan de kook.
@Bolder | 30-05-20 | 11:34: nou stel ik mij in mijn vraagstelling verdomme heel kwetsbaar op, en U zeikt mij meteen af. Ik kan alleen nog maar huilen.
@Leptob | 30-05-20 | 11:37:
Huilen is nuttig in deze droge tijden.
Zoek een geschikt weiland en leef je uit!
Eigenlijk doen we al precies wat je beschrijft, alleen niet met de basis elementen van beton, omdat je na de chemische reactie (waardoor je dus warmte krijgt) blijft zitten met het "rest product" beton. Je vraagt eigenlijk in je bericht: kunnen we niet verschillende stoffen (of anders gezegd: elementen) chemisch laten reageren met elkaar zodat warmte ontstaat. Nou, het antwoord is heel simpel. Dit doen we al. In je CV installatie laten we aardgas reageren met zuurstof.
Bij de volledige verbranding van aardgas [CH4] met zuurstof ontstaat CO2 en water: CH4 + 2 O2 -> CO2 + 2 H2O + 54800 kJ/kg warmte. Het restproduct is hier dus CO2 en Water + een hoop warmte. Het rest product bij deze chemische reactie is goed af te voeren via een rookkanaal. In tegenstelling tot beton ;) ;)
@UnderCovert | 30-05-20 | 11:48: Moest toch even lachen.
@kwark001 | 30-05-20 | 11:50:
Leg uit?
@UnderCovert | 30-05-20 | 11:53: Niet om je uitleg, die is subliem. Je laatste zin, ik zag de beton al omhoog komen en over de dakpannen vloeien.
@kwark001 | 30-05-20 | 11:55:
hahaha... beetje het "PUR-schuim" effect :p
@UnderCovert | 30-05-20 | 11:58: Yep!
@UnderCovert | 30-05-20 | 11:48: Dank voor Uw heldere en onderbouwde reactie. Ik ben hier een klein beetje wijzer van geworden.
@Leptob | 30-05-20 | 12:00:
Geen dank hoor en mooi dat ik iemand een beetje wijzer heb kunnen maken ;) ;)
Je kan wel warmte opslaan en later weer gebruiken, Sunamp maakt zo'n ding.
Uw buurt gaat ingrijpend veranderen. Heel Nederland wordt volgeplempt met die afzichtelijke windturbines van ongeveer 200 meter hoog en hele velden vol zonnepanelen. Dit is niet vrijwillig, maar wordt verplicht opgelegd. Uiteraard gaat uw energierekening de komende jaren fors omhoog om al deze waanzin te bekostigen.
"Klimaatagenda NU in uw achtertuin” - Marcel Crok
www.youtube.com/watch?v=673JDz1-rG0
Leuk. Groen dat moet wijken voor groen.
@kweethetooknietbeter | 30-05-20 | 11:34: Het echte groen wordt opgeofferd.
Maar van de rest van wat er in Nederland gebouwd wordt, snelwegen, torenflats, luchthavens, die worden allemaal wel 'vrijwillig' gebouwd?
Kon ie niets beters verzinnen?
Ik krijg vijf van die krengen op 1200 meter van mijn boreale huis. Nu staan alleen de fundamenten er, vijf meter dik beton en daaronder tien meter lange buizen die de grond zijn ingeheid en daarna volgegoten met beton. Door de corona zijn de molens zelf nog niet geplaatst, wanneer dat gaat gebeuren wil de aannemer niet zeggen maar het wordt waarschijnlijk midden juno. De economische levensduur van die krengen is 20 jaar. De boren die ze op hun grond hebben ontvangen in die tijd ongeveer 15 miljoen euro voor het hele project van 34 molens. Maar van Jesse en meneer Easyjetten mogen we niet zeggen dat die dingen op subsidie draaien, toch?
The Green Deal is allemaal Agenda 2030 (Sustainable Development) beleid van de VN wat wordt uitgerold en we kunnen hoog of laag springen. Het wordt gewoon door onze strot geduwd.
Juno?
Boor zoekt geld.
@muxje: plus 1. In gesproken taal kan juno gebruiken soms nuttig zijn. In geschreven taal is het interessantdoenerij.
Was Plasterk niet de man die pvda-(kamer)leden opriep om massaal over te stappen naar groenlinks?
Ik wil eerst een welgemeend mea culpa horen van die man om alle schijn van politiek opportunistme uit te sluiten. Het blijft een politicus van rode signatuur, en die moet je op voorhand wantrouwen.
Hij doet het in ieder geval meer dan een beetje met zijn stellingname tov het groene geloof. Een bepaald niet onschuldig geloof. Ik ben blij dat een bekende politicus en wetenschapper het gevaar van de groene religekkies aan de kaak stelt. Die lui zitten overal in overheid en media en willen het volk klaar maken voor een ongekend project van natuurvernietiging, dierensoorten en niet meer op te lossen schulden.
'Zouden de mannen aan boord gespannen zijn? Reken maar van maar yes.'
Het is inderdaad wel een tenenkrommend licht hosmo-erotisch geschreven artikel.
Ik zeil veel op zee. Vervelende en gevaarlijke obstakels waardoor je mijlen moet omvaren Door de velden van witte palen met fel knipperende rode lampen verdwijnt de schoonheid van de natuur
In een milieuvriendelijk PVC boot. Ik bedoel, die gaan de Groene mafketels ook nog wel verbieden.
@kwark001 | 30-05-20 | 11:31: Ze maken moedertje Gaia alleen maar piswoest.
En de vogels.
Een kleine stap voor de mens , Drie flinke stappen terug voor de mensheid.
Wie weet? gaan we binnenkort weer turfsteken.
@Datgingniegoed | 30-05-20 | 11:32: Terug naar de plaggenhut.
"Dat is hard nodig om het aan gas verslaafde Nederland aan het zonne- en windinfuus te helpen. Anders kunnen we het schudden met ons klimaatdoel: in 2030 bijna de helft minder CO2 uitstoot dan in 1990. Wind op zee moet ons een eind op weg helpen."
Wat een slap gelul, ik ben helemaal niet verslaafd aan gas, ik wil gewoon warm douchen en een beetje internetten. En dat klimaatdoel ben ik ook niet vrijwillig aangegaan. De enige manier om de CO2 uitstoot met 50% te verminderen zonder genocide is als we allemaal gaan kamperen, en dan nog halen we het waarschijnlijk niet.
Kamperen met een houtvuurtje of gasbrander natuurlijk.
Ben meer voor het flink investeren in wetenschappelijk onderzoek voor opwekken van energie dan het stoppen in windmolens (niet rendabel genoeg) of kernenergie (te gevaarlijk in te dicht bewoond klein gebied als Nederland bij veroudering). Zonnecollectoren zijn ook prima.
Inzetten op Thoriumreactors.
Dat dichtbevolkt-argument snap ik niet. Er staan dicht bij de grens al genoeg kernreactoren waardoor we potentieel kunnen worden weggevaagd, in België en Frankrijk. Eentje binnen de landsgrenzen zou het risico niet significant verhogen.
@Het brein erachter | 30-05-20 | 14:14:
Ja, dus dat is al aanwezig risico. Waarom nog meer van dit risico willen? Afgezien ervan wil Duitsland liever van de kernreactoren af.
@Jan, Leiden | 30-05-20 | 15:13: we zijn feitelijk een provincie van Duitsland, kunnen wij die kerncentrales niet voor een symbolisch bedrag overnemen en gaan exploiteren? Win win, Merkel wil er vanaf en wij hebben dan goedkope en betrouwbare energie.
Grappig hoe wij hier ons kapot belasten voor wat (nep) groene energie. Terwijl er 1.5 miljard indiers, en 1.5 miljard chinezen zijn van de 8 miljard mensen op deze planeet. Het is beter om de pil door het drinkwater van die landen te mengen en wereldwijd de electrische grid met nucleaire centrales van energie te voorzien. Atoom energie is het enige juiste alternatief voor fossiele brandstof totdat fusion beschikbaar komt
China als uitzondering maar India houtje touwtje wil je echt niet massaal aan de kernenergie helpen.
Hoe moeilijk is het om een paar nucleaire centrales neer te plempen? Voor eenieder die nu begint te piepen zeg ik: "Als het bij de buren goed mis gaat, dan eten wij ook voorlopig geen spinazie meer.." Om het 'risico', want dat is het voor die bomenknuffelaars die wel weer over Tsjernobyl (40 jaar terug) zullen gaan lopen zaniken, hoeven we het niet te laten.
Maar wel over de hoeveelheid uranium die wereldwijd beschikbaar is. Kernenergie is niet de oplossing, zonne-energie is dat wel.
Niet moeilijk, wel tijdrovend, vooral door de regelgeving en alle bezwaarprocedures. Gaat al gauw zo'n 15 jaar overheen. En dan moet je nog bouwen en testen..
@DeWeerman | 30-05-20 | 11:18: Kolder, uranium zat.
@piloot47 | 30-05-20 | 11:19: Nou, inkorten dus die procedures,
@DeWeerman | 30-05-20 | 11:18:
Hoe kom je daar nou bij?
Verklaar.
@TheBigKirth | 30-05-20 | 11:22: Door Groen-Links bestuur?
@DeWeerman | 30-05-20 | 11:18: Gesmolten zout? Niet echt een tekort aan, wereldwijd.
Ik ben het met je eens. Niet 2 grote centrales, maar een stuk of 12 kleintjes.
@TheBigKirth | 30-05-20 | 11:22:
Waarom doe je dat dan zelf niet?
Zo ingewikkeld is het toch niet zeg je niet? Hup!
@ZZP-er | 30-05-20 | 11:23: Ik mag geen links posten als Zwitsal, maar zoekt u eens op 'Abbott' en 'Is nuclear power globally scalable?'. Uitstekende samenvatting van de wetenschap. Met wereldwijd enkel kernenergie is er voor 5 jaar uranium.
@piloot47 | 30-05-20 | 11:27: Zie mijn reply aan ZZP-er, hier staan ook wat aardige berekeningen over in het artikel
Redelijk moeilijk en ontzettend duur.
Mooi werk, trots op Nederlandse bouwkunde.
Hee, hallo Maxime Verhagen! Jij ook hier?
@piloot47 | 30-05-20 | 11:20: klopt Julio !
Ørsted klinkt ook echt oerhollands.
@NoMoreMrNiceGuy | 30-05-20 | 11:28:
Ørsted is eigenaar. Wil nog niet zeggen dat er geen Nederlanders aan meegewerkt hebben.
@NoMoreMrNiceGuy | 30-05-20 | 11:28: Tja Nederland was ooit leidend in de windmolens, totdat er mensen begonnen te zeuren over de subsidies. Denemarken heeft wel doorgezet.
Het einde van visserij en biodiversiteit, al het onderwaterleven gaat daar kapot
www.youtube.com/watch?v=BVnS6A6Aquw
www.youtube.com/watch?v=x5azNX9kvYc
@Dommelsch,
Juist, Goede info over wat er daad werkelijk gaande is.
Dus we gaan zo’n beetje de helft van de Noordzee vol plempen met windmolens en ter compensatie van de hiervoor in beslag genomen gebieden maken we andere gebieden op de Noordzee een natuur reservaat.
En de beroeps visser dan?
Knettergek zijn ze !
Die gaan maar in de kweekvis...
De beroepsvisserij moet straks slalommen met hun sleepnetten...
Ja, maar die arme zielige mensjes uit Afrika moeten toch... en we moeten toch niet willen dat Syrie... en die arme moslims hebben het al zo zwaar.
Oftewel, onderbuikargumentatie icm emotionele chantage, ziedaar het beleid onder de kabinetten Rutte...
"je ziet er bijna niets van". Dat is de waarheid verbuigen. Als het slecht weer is dan zie je ze inderdaad niet. Het waait hier altijd dus met mooi weer is het 90% van de tijd helder en dan kun je ze makkelijk vanaf de stranden zien.
Misschien wordt het een toeristische trekpleister: parkzicht. Net als de Oosterscheldedam en het werkeiland Neeltje Jans.
Gewoon je bril thuislaten. Prachtig, die vervagende horizon.,
Ze worden in de loop der tijd kleiner. Ze staan gelukkig ver genoeg bij ons vandaan, maar in de Noordoostpolder hebben ze een rijtje jongens met een tiphoogte van bijna 200 meter neergezet. Die zijn echt enorm groot. Je kunt onze bescheiden woning omhoog takelen en dan zo in de kop van die dingen schuiven en dan heb je nog ruimte over voor een tuin.
Tegenwoordig vallen ze steeds minder op. Je brein filtert dit soort dingen blijkbaar na verloop van tijd weg. Laat onverlet dat alle windmolens wat mij betreft de versnipperaar in mogen.
@Sitting_targets | 30-05-20 | 11:14:
Eerder iets als Kinderdijk of de Zaanse Schans.
Zouden die lui in de 15e eeuw óók geprotesteerd hebben tegen al die foeilelijke hypermoderne zaag-, polder- en korenmolens?
En dan straks weer klagen dat het droog is. Meer windmolenparken in zee jongens.
Omdat een lantarenpaal ook van ijzer is?
* tang zoekt om mee achter het varken aan te hollen *
@Kapitein Sjaak Mus | 30-05-20 | 11:19: Zie het bericht boven het mijne:
Stevo365 | 30-05-20 | 11:09
groene-rekenkamer.nl/2518/de-invloed-...
Lekker opwarmen die aarde. En een paar meter sneeuw in de winter
Royal Dutch Shell, Van Oord, Eneco en Mitsubishi/DGE, Vestas, Eneco, het Zwitserse Partners Group, Ørsted (voorheen DONG Energy), Siemens Gamesa Renewable Energy, Sif Group, MHI Vestas Offshore, TenneT en nog wat meer danken u voor de miljardensubsidies en de gegarandeerde hoge afnameprijzen voor de komende 15 jaar.
Branden die turbines eigenlijk een beetje? Ik vraag dit voor een gek geworden vriend.
Jawel hoor, dat wil wel.
www.youtube.com/watch?v=2hJeaPzDnOE
desandaal.nl/2018/10/04/turbineterror...
Ik vind het wel gaaf, zo'n technisch megaproject. De plannen worden in praktijk gebracht en ik ben benieuwd naar de resultaten. Is alles binnen 10 jaar weggeroest? Staan de molens vaak stil wegens te veel wind? Of wordt het park een succes? De kosten en de baten, we gaan het zien.
Uiteraard staan die windmolens niet te vaak stil vanwege teveel wind. Verwachtte wind is redelijk bekend. Wordt allemaal meegenomen in het windpark ontwerp.
@RandyBiel | 30-05-20 | 11:07: Eerst zien, dan geloven.
@Sitting_targets | 30-05-20 | 11:12:
Dat is de tactiek van de onwetende idd. Verdiep je er anders eens in.
@RandyBiel | 30-05-20 | 11:13: Tja je hebt de tactiek van de onwetende, en de tactiek van de gelovige: gouden bergen beloven en intimidatie.
@Sitting_targets | 30-05-20 | 11:18:
Denk jij maar lekker dat corrosieprotectie voor 10 jaar ontworpen wordt, waar een windpark 30 tot 40 jaar moet blijven staan.
Je snapt er werkelijk waar geen ene kut van.
Of staan ze binnenkort onder water vanwege de zeespiegelstijging, die overal behalve op de Bahama's toeslaat?
Het is niet voor het eerst dat ze die dingen neerzetten, op de Noordzee zijn die dingen al ruimschoots beproefd. Men gaat nu wel voor het eerst naat Taiwan alwaar tyfoons af en toe langskomen. Dat wordt ietsje spannender.
Ah Borselle, heb ik ook nog aan mogen ontwerpen. Er wordt nog flink bijgebouwd dit decennium op de noordzee.
Aan de kerncentrale of de windmolens?
Die Zeeuwen waren altijd al Godvrezend. Bang voor God en de duivel. Kwestie van ander geloof, maar de mentaliteit blijft hetzelfde.
een "beter" milieu = hobby van rijke mensen waardoor ze nog rijker worden.
en de arme mens nog armer.
winst voor het milieu = 0.
Maak daar maar -100 van
Ben ook aan het gas verslaafd. Zonder gas is mijn hut niet te verwarmen, niet zonder een verbouwing van minstens een ton. Niet met kwakkel-stroom die uitvalt wanneer de wind niet waait en de zon niet schijnt.
Doet mij eraan denken dat ik nog steeds dat Vattenfall moet afmelden. Dat is een Zweedse club klimaatactivisten die de NUON kwaadaardig overnamen. De NUON was ook al een genderneutraal restant van een (voorheen) nuttige tak van de ambtenarij: namelijk - de energievoorziening. Een strategisch asset van ieder land. Ieder normaal land, dat is.
Strategische assets mag je nooit toevertrouwen aan de vijanden van je samenleving. Zoals Russen, Chinezen, klimaatapen, de EU.
Je ziel verkopen aan den Duivel, noemde men dat vroegah.
Binnenkort verkopen we onze waterbedrijven aan de Chinezen.
@piloot47 | 30-05-20 | 11:03:
Ja, de directie van ons gekkenhuis denkt dat het wel bloksnor zit door demense met huid en haar op de koloniale slavenmarkt te zetten.
Het levert ze een bak vol Chinese zilverlingen op.
Ik wil ook van Vattenfall af. Maar ik kan geen alternatief vinden. Ze zijn allemaal gifgroen en willen graag nóg groener worden.
De stroom valt niet uit. De vijanden zijn tegenwoordig de russen, amerikanen en britten (die nog even 300.000 chinezen een titel gaan geven terwijl ze nog in de EU zitten)
Bekijk het plaatje: www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/duur.... De schaal waarop dit wordt uitgevoerd is echt onvoorstelbaar. Ik probeer al enige tijd te achterhalen wat de onderhoudskosten zijn van windmolens. Ik verwacht dat een gemiddelde molen nog geen 5 jaar mee kan gaan op zee (corrosie en ander natuurgeweld). Daar zal vast geen rekening mee gehouden zijn
idd, tegen zoute wind is geen enkel duur lakje bestand, laat staan lagers.
@horsteknots | 30-05-20 | 11:02: Uit ervaring: na 10 jaar is rvs zelfs naar de kloten.
@watmagjenogwel | 30-05-20 | 11:05:
304 wel ja.. Neem 314TI of 324. Overleeft ons.
Defensie heeft vast nog we wat blikken Chroom 6 staan..........
@Ommezwaai | 30-05-20 | 11:09:
Tijdje in zo'n 324 gereden.
Gaat als de brandweer, maar maakt je arm aan onderhoud.
@Ommezwaai | 30-05-20 | 11:09: ... weer wat geleerd, maar helaas nu niet meer voor mij van toepassing, de boot is reeds lang geleden verkocht.
U heeft een groot ego als u het beter denkt te weten da duizenden ingenieurs van over de hele wereld. Corrosiebescherming is niks nieuws en voor windturbines op zee volledig in normen vastgelegd.
Allemaal geld van een ander, wat is dat toch makkelijk uitgeven, pardon ik bedoel verspillen.
En ook dat gepeupel is geen enkele verantwoording verschuldigd.
Het is geeneens een poging tot journalistiek. De PZC moet zijn naam veranderen Van Provinciaal naar Propagandistische.
Dat mensen ergens reclame voor willen maken is nig tot daar aantoe,. maar een krant die zich enigszins serieus neemt heeft daar een aparte sectie voor.
Pijpen Zonder Condoom was het toch, gehoord van een vriend.
@Miezerig | 30-05-20 | 11:00: en dan gewoon alles doorslikken.
@Miezerig | 30-05-20 | 11:00:
Hookers lid nummer hoeveel?
Ik moet ineens denken aan: Heddy Lester - De mallemolen
www.youtube.com/watch?v=VJ40q6sR1R0
bedankt voor de oorworm,...
Gesponsord en embedded artikeltje, dan krijg je dit soort stukjes. De PR-man/vrouw/het van het windpark zal de tekst grotendeels zelf aangeleverd hebben.
Ik ben een man van middelbare leeftijd en toch al heel wat dagen meegemaakt vooral in de herfst/ winterdag dat én de zon niet waaide én de wind niet scheen.
Mag jij mij uitleggen hoe wij dan aan stroom komen?
Uit de kolencentrale.
Simpel: uit de milieuvriendelijke biomassacentrale. Ja, daar heeft men over nagedacht.
Jesse Klaver heeft hier vast wel een passend antwoord op.
Uiteindelijk komen die linkse gekkies ook terecht bij een kerncentrale. Qua rendement en vervuiling onovertroffen. Inmiddels is ook het nucleaire afval tot een minimum beperkt en de ontwikkelingen gaan nog steeds verder.
Ach ja, er is netbeheer en er wordt op voldoende capaciteit gestuurd. De suggestie dat er iets niet zou kloppen is bespottelijk.
Over 100 jaar zal men het bouwen van de windmolenparken als de grootste verwoesting die de mens ooit op aarde heeft aangericht beschouwen.
Welnee. Over 100 jaar kijken de paar hinderd miljoen aardbewoners die er dan nog zijn in verwondering over het landschap dat bestaat sinds de kernoorlogen van het jaar 2023. Windmolens zijn maar een klein probleempje.
Never nooit meer, wordt deze waanzin stop gezet, afschuwelijk veel geld wordt er mee verdiend. Gaat de burger sloten belastinggeld kosten!
Wat een hopeloos achterhoedegevecht van Prit. Vermoeiend hoor,
Een achterhoedegevecht kan levensreddend zijn voor de achterblijvers.
Achterhoedegevecht. Gesproken als een volleerd bukker. Fatsoensjizya al betaald?
Trek over 20-25 jaar mijn kist dicht. Het zal me werkelijk een worst wezen wat er met toekomstige generaties gebeurt. Hongersnood, dorst, overbevolking, klimaat. Deal with it. Doei doei kutkinderen van nu.
Spoken like a true boomer!
Dat zegt dan een kut kind van toen.
Nou toch fijn om te weten dat je de laatste 15 jaar van je leven nog zult doorbrengen in een economische crisis die zijn weerga niet kent, je tot op je laatste stuiver kapot belast gaat worden en je nog even mee maakt hoe het hele land naar de kloten is gegaan. Uitgeleverd aan een stel eurofiele maniakken en die kosten noch moeite hebben gespaard om voor persoonlijk gewin alles kapot hebben genaamt waar je in de vorige 50 jaar van hebt kunnen genieten. Min of meer. Lijkt me geruststellend anders weet je dat nooit. Je bent nog net op tijd.
@peterdh | 30-05-20 | 10:57: Ach, dr. Alzheimer is genadig.
@piloot, eigenlijk wel erg eigenlijk dat je maar moet hopen op Alzheimer de laatste jaren van je leven. Niet dan?
@peterdh | 30-05-20 | 10:57: Is toch mooi. Dat je je kist in gaat met de wetenschap: Jammer dat ik eindig, maar de komende decennia is er ook niks dat ik zal missen.
@peterdh | 30-05-20 | 11:07: Ja, vandaar de genade. Helaas lijd ik er nu nog niet aan, met als gevolg dat ik teveel weet om de leugens van politiek en media te geloven. Dr. Altzheimer zorgt voor 'ontweten' en de daarbij behorende geestelijke rust.
Kist?
Niks kist.
Urn.
Die biomassa moet toch érgens vandaan komen?
Ja, je kunt daar dus niet meer automatisch op rekenen, helaas. Je zit straks opgesloten in een bejaardendepot waar je geen zicht heb op wie er voor een paar piasters je kamertje in en uit lopen, wat ze meenemen ( aan virussen naar binnen en aan mooie spulletjes weer naar buiten ) en ondertussen is het de vraag of de wekelijkse schone luier er na de volgende bezuinigingsronde ook nog wel af kan.
Oftewel, succes met de kop in het zand steken. Ome Graai heeft zijn plannetjes reeds getrokken, die laat zich hier als bejaard Graaitje niet ophokken.
@Graaisnaaiert | 30-05-20 | 12:01: Als je zover bent kun je beter naar 2e-3e wereldlanden gaan, daar is genoeg volk die je voor een habbekrats nog een gelukkig laatste jaartjes laten beleven. Neen, ik heb geen ervaring.... een vriend van mij.
@watmagjenogwel | 30-05-20 | 14:00:
Dat doen we dus ook. Dit land is tegen die tijd onleefbaar, qua ruimte, qua regelzucht, qua bevolkingsaantallen en qua bevolkingssamenstelling. Ik pas.
Als het te hard waait heb je er niks aan en moeten ze van het net worden gehaald omdat anders de boel in elkaar klapt , en de exploitanten ontvangen daar ook nog eens belastinggeld voor .
"Wind farms paid record £.9.3m to switch off their turbines on Friday"
Bron : notalotofpeopleknowthat.wordpress.com...
En als er helemaal geen wind staat, doen ze het ook al niet.
Aanhalen van flauwekul maakt het niet waar.
@MaarFeitelijk | 30-05-20 | 11:18:
Dom lullen zonder onderbouwing ligt jou wel. Kom op, ontkracht die link eens met wat info die z.g.n. het tegendeel aantonen, gaat waarschijnlijk niet lukken. Laat in het vervolg dat “feitelijk” maar uit je uiennick....
@MaarFeitelijk | 30-05-20 | 11:18: Wat was er niet waar aan het bericht? Inderdaad dom gelul.
@Zwizalletju | 30-05-20 | 12:14: MaarFeitelijk lult altijd dom.
@storm op komst | 30-05-20 | 13:44: Nogmaals, ha, ha, ha, hoe dom kan men zijn.
En daarom wordt volop aan goedkope grootschalige opslag gewerkt. Next!
Dit park is een dwerg vergeleken met wat er bij de windparken IJmijden Ver nog staat te gebeuren.
IJmuiden that is...
@_pacman_ | 30-05-20 | 10:48: Een ui mijden. Want daar ga je ook van janken.
Go for it ome Rhoon. Hou ze tegen ... we gaan allemaal dood ...!!
Leuk die windmolens, maar wanneer ik stroom nodig heb draaien ze niet.
En als ze draaien heb ik geen stroom nodig..
Ach ja, dan zetten ze er wel weer een elektriciteitscentraletje naast, zo eentje die gewoon lekker op kolen draait.
@sarcastro | 30-05-20 | 11:18: Zie Zeeland.
Ons klimaatdoel? Daar word ik echt misselijk van. Ik heb aan geen enkele klimaattafel gezeten en mij is niks gevraagd. Ik wil die lelijke krengen niet.
U stemt er structureel voor door op partijen te stemmen die wel aan klimaattafeltjes zitten. En als u zelf niet op die partijen stemt, dan heeft u vrinden, familieleden en collega's die dat wel doen. Eigen schuld hoe dan ook, lappen dus.
@Graaf_van_Hogendorp | 30-05-20 | 10:46: Mijn partij zat niet aan die tafels en ik meen dat de vakbonden en milieupartijen dat overleg hadden verlaten.
Geen windmolens, windturbines!
Ah.
Dus die klimaatlui hebben een klap van de turbine gehad, oftewel lopen met turbinetjes.
Weer wat geleerd.
Een slechte foto er bij en en wat bullshit uitlatingen over duurzame energie en iemand anders heeft dan een klap van de molen gehad. Lachwekkend.
Er gaan nog heel veel beestjes een klap van de molen krijgen. Lachwekkend?
@Usumani | 30-05-20 | 10:40:
Moderne windmolens zijn gehaktmolens voor insecten en volgens volgens Duitse studies. En onze bruinvissen raken ervan in de war als ze in de oceaan worden geplaatst.
Kom eens met feiten over deze ‘bullshit uitlatingen’.
@Graaf_van_Hogendorp | 30-05-20 | 10:44: NIet met feiten komen. Daar is ie allergisch voor.
@Grachus | 30-05-20 | 11:42: Ha, ha, heerlijk, en verder zeg ik niks.
Als je op de schrijver zijn eigen website kijkt weet je genoeg:
www.lyncis.net/
Zelfs zonder rode neus lijkt ie op een clown.
Belangenverstrengeling? Nee toch? Joh!
Volgende keer een filmpje van Jan over die prachtige, klimaatvriendelijke warmtepompen. Van Jans installatiebureau Zeeland, u kent hem wel.
@piloot47 | 30-05-20 | 10:51:
Tja, elektrische auto hier en daar en ondertussen reist hij de halve wereld af met het door zijn lobby verdiende geld?
Die aap die doodgaat in die verboden documentaire. Echt gruwelijk. Dat is de schuld van de Jetten Klavers van deze wereld.
Is het portretrecht en de privacy van die aap niet geschonden?
Eraf maar weer, die documentaire.
Tja, als we nu met z'n allen eens wat minder stroom gebruikten met al onze gadgets dan was dit niet nodig geweest
Inderdaad zou het beter zijn het verbruik in woningen en bedrijven flink te verminderen. Dat heeft onmiddellijk effect en spaart bij ieder soort energie direct geld uit en geeft co2 reductie.
Denk dat de bevolkingsexplosie meer aan bijdraagt dan het dragen van een pokkie.
@Graaf_van_Hogendorp | 30-05-20 | 10:43:
Inderdaad, al die Miele's verbruiken een godsvermogen aan stroom...
Die zijn toch langzamerhand allemaal AAA - of zoiets?
@piloot47 | 30-05-20 | 10:54:
Maar 500 erbij iedere week, dan gaat de macht van het getal spreken.
Zonder mijn pc en internet kan ik mijn belasting niet betalen en wordt ik tot in de dood achtervolgd door het in economische malaise verzwolgen rijk. Plus hoe moet ik dan mijn van de overgebleven stuivers in mijn contant loze economie checken op mijn corona drukte app voor welke winkel geen rijen staan van 200 mensen vanwege de lockdown?
Het is niet nodig.
Waarom reaguur je dan nog?
Als we minder stroom gaan gebruiken scheelt het ons echt niets in de protemonnee want dan gaat de prijs + heffingen en belastingen toch wel omhoog. Energie is namelijk verworden van een primaire levensbehoefte tot een vermarkt verdienmodel en die shitzooi is zo rond de VVD-staatsgreep ten tijde van Paars 1 begonnen.
Blijft over de vervuiling van klimaat, natuur en leefomgeving. En daar is wel wat aan te doen maar daat ontbreekt bij 120 van de 150 Kamerzetels ook de wil, om zeer diverse redenen maar uiteindelijk komt het neer op lalalageld, ordinaire deugneuzerij en betuttelracisme, waarop vervolgens een subsidiecircus voor wordt opgetuigd waar een paard de hik van krijgt.
@Graaisnaaiert | 30-05-20 | 11:55: Prachtig met een hoofdletter.
We worden allemaal anaal genomen, maar kennelijk bij de meute met olie, dus die voelen het niet.
ik wordt een beetje misselijk van al dat gedraai.
( Ik las eerst windtyphus, toch is een bril kopen).
Ja koop jij is een bril.
@sarcastro | 30-05-20 | 11:10:
Koop jij is geen bril.
Koop jij is gebiedende wijs.
Wel de taal een beetje zorgvuldig behandelen, graag.
@Kapitein Sjaak Mus | 30-05-20 | 11:36: r/woosh
REAGEER OOK