Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Maandag. RIVM-luchtalarm kan elk moment loeien (67 doden, 750 nieuwe besmettingen)

Hoe lang nog voordat bier koffie zal vervangen als dagstarter? We worden het een beetje beu, allemaal.

Jaap kan niet de centrale man blijven in een economie die groter is dan jaap en zijn petrischaaltjes

Is dor hout de nieuwe biomassa? Wordt de euro de nieuwe Reichsmark van dit interbellum? Wordt opstand de nieuwe gelatenheid? Worden wijken met ruim behuisde zeventigers de nieuwe Jüdenviertels van de recessie/depressie? Wordt Chinese aartsleugenaar Xi eindelijk de nieuwe Trump, zoals het hoort? Worden mondkapjes de nieuwe quarantainekillers? Wordt het niet eens tijd om de zestigminners meer ruimte te gunnen door de zestigplussers beter te beschermen, en daarmee van de lockdown voor allen een zorgquarantaine voor de kwetsbaren te maken? Wordt het onderhand niet eens tijd om (economische) vragen vóórbij het virus belangrijker te gaan maken dan de dagelijkse tombola aan onvolledige bingocijfers van Jaap en zijn mensen - oftewel en tot slot: wanneer wordt het RIVM het nieuwe WHO?
Update: Aantal bezette IC-bedden met 18 gedaald naar 1158

UPDATE - Vandaag lage cijfers, morgen weer dinsdagpiek

Bild gooit virale brandbommen op Beijing

Is Marianne Zwagerman het nieuwe groene blaadje?

Social

Reaguursels

Inloggen

Chinavirus is schuld van China en toch komt China er goed mee weg.
Mevr Kaag " Amerika moet WHO niet politioneren". Was het al lang kijk hoe VN org met China om is gegaan. Schandalig!

jaap932057795966 | 21-04-20 | 09:07

Graag breng ik voor de zo eelste keer onder de aandacht het aantal Nederlanders dat in 2018 bezweek aan de gevolgen can griep. Zelfde risicogroepen, 17 weken lang 75 diden per dag. Niemand weet het meer

Rest In Privacy | 21-04-20 | 07:35

Ben toch wel benieuwd naar het oversterfte cijfer van verzorgingshuizen en instellingen na 4 weken. Denk dat het dramatisch is. En dat zijn voor families allemaal persoonlijke drama's. En dan degenen die lang aan de beademing hebben gelegen straks., hoe ver hebben die hersenschade opgelopen?

Het zou onwaarschijnlijk zijn dat het virus Nederland zou bereiken. Carnaval wordt in kleine groepjes gevierd. Een vervroegd spoeddebat aangevraagd door het FvD als motie verworpen, kon wel 1.5 week later. Geen bescherming mondkapjes in verzorgingshuizen met alle gevolgen van dien.

En voorlopig zijn we nog lang niet van alle ellende af met de anderhalf meter maatschappij. Tot een vaccin of nog beter: een medicijn.

Jan, Leiden | 20-04-20 | 20:58

Jaap en zijn mensen kunnen maar beter een schuilkelder opzoeken en veel hamsteren want Rutte gaat ze slachtofferen. Die gladde aal komt overal mee weg.

poisonivy | 20-04-20 | 20:32 | 2

Hij gaat zich zeker verschuilen achter de kennis van toen op basis van aanlevering gegevens door het RIVM. Jaap kan beter alvast iets gaan regelen.

Jan, Leiden | 20-04-20 | 21:01
-weggejorist-
genoegonzin | 21-04-20 | 00:06

Prins Bernhard begon ook standaard met bier als ontbijtdrank. Vonden veel mensen raar maar hij werd er toch mooi 93 mee. Schavuit van Oranje!!

loze stijl | 20-04-20 | 20:13 | 1

En tussen de middag een kaasplank, geen brood.

Jan, Leiden | 20-04-20 | 20:50

De hele aanpak door de overheid tot nu toe doet mij denken aan de Duck&Cover campagne van de Amerikaanse overheid begin jaren vijftig als bescherming tegen een atoombomaanval. In Nederland waren de adviezen toen overeenkomstig. www.youtube.com/watch?v=zMnKNHNfznE

Koonkluk Huis | 20-04-20 | 19:07

Zojuist gesprek gehad met mijn oogarts. De kliniek waar hij werkzaam is, kan zonder problemen aan mondmaskers komen, zoveel als ze willen. De prijs die de kliniek betaalt is 90 cent per stuk. Hij vertelde dat de overheid per se niet méér wil betalen dan 15 cent per stuk. Dus mag Nederland helemaal achteraan in de rij aansluiten; dus niet voor een dubbeltje, maar voor 15 cent op de laatste rang. En maar hopen op een beetje barmhartigheid.

Peter Emile | 20-04-20 | 19:07 | 1

Het gaat natuurlijk wel om volumes, hè. Bij de overheid gaat het om miljoenen stuks per week. Als je dan tegen een prijsverschil van 75 ct p.s. zit aan te kijken... Aan de andere kant is juist dat soort gedrag een reden om toch naar meer autarkie op dit gebied te kijken. Wat voor die kapjes geldt, geldt voor bijna alle medicijnen en medische disposables.

Heiner | 20-04-20 | 19:55

Zwagerman redeneert als een maarschalk in een verbeten oorlog: realistisch, onverbeten en met een vleug van compassie. Maar gericht op het winnen van de oorlog en niet slechts de eerste veldslag.

Puur rationeel gezien heeft zij volkomen gelijk. Het is een inconveniant truth.

Het leven bestaat echter niet louter uit ratio. Dus ik begrijp de (althans oprechte) verontwaardiging ook heel goed.

Dit is een duivels dilemma en Zwagerman heeft wél de guts om dat te verwoorden.

Maar het zal inderdaad je geliefde familielid maar zijn dat eraan dood gaat. Dat is net zo onverteerbaar als die maarschalk die zijn troepen de strijd in stuurt in de wetenschap dat een flink aantal zal sneuvelen in de strijd.

Maar met het winnen van die veldslag mogelijk ook de oorlog is gewonnen. En wij de gesneuvelden daarom herdenken vervuld van dankbaarheid.

Ofschoon Zwagerman haar metaforen wel met iets meer compassie had mogen kiezen...

Chiant | 20-04-20 | 18:42 | 1

Het Zweeds model en tot nu toe schijnt het te werken.

jaap932057795966 | 21-04-20 | 09:03

Rien Poortvliet had wel wat met dat model en die beeldcompositie gekund.

SIogra | 20-04-20 | 18:07

De WHO en ook de RIVM dienen onafhankelijk te zijn, zonder politieke agenda.

revolte | 20-04-20 | 17:58

Ach ja, de Bild Zeitung. Wat zal ik daar eens over zeggen? Goed, één ding dan. Wie hebben massaal productie van het Westen naar China overgeheveld? Dat hebben onze outsourcings en offshorings boys gedaan hè? Onze eigen snelle jongens. China hebben die banen niet at gunpoint naar China gehaald hè? Beetje makkelijk om ze daar nu op aan te vallen.

Bigi Bana Boy | 20-04-20 | 17:40 | 1

Je hebt volkomen gelijk. Maar als ze nu met het schuim op de mond China aanvallen is dat winst.

Wij (jij en ik delen deze mening namelijk) zijn niet in de positie dat we het voor het uitkiezen hebben.

omanders | 20-04-20 | 18:02

Even een paar feiten.
Al 83 dagen nadat Thierry Baudet een debat heeft aangevraagd omtrent het coronavirus en een slagveld met duizenden doden in de verpleeghuizen staan
Hugo de Jonge en Martin van Rijn te jubelen dat de mondkapjes zijn aangekomen.
Je moet maar durven als kabinet zijnde.

oakmont | 20-04-20 | 17:27 | 1

Dat soort mensen hebben geen schaamte, het was zelfs van Rijn die onder Rutte verantwoordelijk is voor grote bezuinigingen en veranderingen in de zorg.

scorpio777 | 20-04-20 | 17:42

Heeft Marianne Zwagerman een opa en oma?

Rest In Privacy | 20-04-20 | 17:22 | 5

Dat waren waarschijnlijk ook autisten, zonder emotie

priwax | 20-04-20 | 18:56
-weggejorist-
Datishetdus | 20-04-20 | 19:02

@Datishetdus | 20-04-20 | 19:02: Ja ze heeft gelijk. Niemand in de 2e kamer die opkomt voor het MKB. En niemand die opkomt voor de jongeren. Iedereen moet brommen in het gevang voor een stel oude mannen van 80+ die roken, obees zijn en andere oudjes met welvaartsziekten.
In de 2e kamer zitten 150 vertegenwoordigers van de 50+ partij.

luto333 | 20-04-20 | 19:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Een belangrijke vraag is ook

Ziekenhuizen stellen vele duizenden medische ingrepen en onderzoeken uit. Operaties vanwege pijnklachten bijvoorbeeld worden uitgesteld - alleen operaties vanwege verlammingsverschijnselen gaan door. Maar zoals een chirurg in De Standaard terecht zei: pijn kan een mens gek maken, en kan snel naar verlamming omslaan...

Ook een groot deel van het reguliere kankeronderzoek dat meestal gebaseerd is op verhoogd risico (leeftijd, genen) - mammografie, baarmoederhals - wordt nu vaak uitgesteld van april naar juli. Voor kanker geldt: hoe later je erbij bent, des te groter de kans dat je het niet overleeft. Artsen in dit veld hebben vrijwel niks acuuts meer te doen, dus richten ze zich op onderwijs- en wetenschappelijk onderzoek.

Het is verbazend dat de media zo weinig aandacht hebben voor deze problematiek. covid-19 kan niet behandeld worden. Met de terechte keuze vele honderden mensen in ziekenhuizen aan de beademing te leggen, is ook de volgens mij onterechte keuze gemaakt heel veel mensen weken zo niet maandenlang te laten lijden, en om een bepaald percentage mensen dood te laten gaan omdat kanker nu te laat bij hen wordt vastgesteld.

Zelfs als de zorg straks weer opstart, zullen er grote achterstanden weg te werken zijn, waardoor nog meer mensen geraakt worden. Ik vind de discussie over heropening van winkels en zo nuttig, hoewel NL al nooit zo "dicht" ging als veel andere landen, maar het lijkt me ook tijd echt zo snel mogelijk de reguliere zorg te hervatten.

Buiten kijf blijft natuurlijk staan dat zoveel voorkomen had kunnen worden, als men vanaf het begin adequaat gehandeld had en de verspreiding van het virus had beperkt. Het Westen heeft onvoorstelbaar geblunderd met haar aanpak.

drs. Levi Samsonov | 20-04-20 | 17:20

Aan Wilders en Baudet: A.s. woensdag Rutte/De Jonge confronteren met de onhoudbaarheid van hun beleid. Een goede leidraad/uitgangspunt is de nuchtere visie Kees de Kort op voordeommekeer.nl/economie-en-financi....
Overigens wordt het Outbreak Management Team (OMT) volledig gedomineerd door de zorg. Is er ook zo iets als een Outbreak Economic Management Team (OEMT)?

Musset | 20-04-20 | 16:54 | 1

Mee eens! PVV (partij van de Vrijheid) Laat me niet lachen. Baudet heeft het alleen over mondkapjes en ander klein burgerlijk leed. Mijn ogen zijn geopend. Stemmen is voor schapen.

luto333 | 20-04-20 | 17:06

Het lijkt erop dat de Chinezen een virus hebben ontwerpen dat het een maandje of drie goed volhoudt bij bepaalde kwetsbare groepen. Maar daarna is de echte killercapactiteit al een stuk minder. Xi en zijn landgenoten hebben de ausdauer helaas wel. Die zijn nog niet klaar met de wereld met vrije liberale burgers die niet buigen voor de CCP. Dat kost ze nog wel een jaartje of 30.

Graaier | 20-04-20 | 16:52

Goeie zaak die afname.
Ik hoop dat Rutte en Nice shoes morgen het volgende naar buiten zullen brengen.
Mensen die unlocked willen leven mogen dat. Mensen die dat nog niet durven (de lockers) die blijven gewoon thuis.
Iedereen tevreden.

luto333 | 20-04-20 | 16:38

Max Headroom's dagelijkse COVID Curves: i.imgur.com/xb0v1kZ.jpg

Als er geen onverwachte dingen gebeuren is de schatting voor 28 april:
<20 ziekenhuisopnames per dag
58 doden per dag
<500 COVID IC bedden bezet
Groeifactor: 0.65
Daglijkse toename: ca. 1% per dag

Is het laag genoeg voor de start van de lock-in?

*Uiteraard zijn er foutmarges, enkelen hier lijken niet te kunnen begrijpen dat er intrinsieke beperkingen zijn aan de voorspelbaarheid van een exponentieel proces.

Max Headroom | 20-04-20 | 16:32 | 5

"Is het laag genoeg voor de start van de lock-in?"

Ik zou voorstellen nog steeds zoveel mogelijk thuis te werken. Misschien scholen gestrapt heropenen. Ik heb geen idee over horeca.

Ook niet IC bedden, maar meer ziekenhuisopnames nemen. (0,80). Of een gecombineerd getal. Bevestiging eerst zien in NIVEL monitoring maar daar dalen de COVID-specifieke al een paar weken.

Maar het komt er aan.

omanders | 20-04-20 | 17:34

@swaggerton | 20-04-20 | 17:10:

Het is een indicatie, gebaseerd op instroming volgens de rode doorgetrokken lijn rechtsonder, 25% opnamekans op de IC en vertrek na 3 weken. In dat geval zal het aantal IC patienten de komende week zo'n beetje halveren.

Max Headroom | 20-04-20 | 17:39

@Max Headroom | 20-04-20 | 17:39: Ik heb de hoop dat dit door een van de pilot projecten met medicijnen is.

Maar ik erken: Het is voornamelijk hoop.

omanders | 20-04-20 | 18:34
▼ 2 antwoorden verborgen

Ja maar,na 53 dagen lockdown zijn wel mooi de eerste mondkapjes binnen gekomen.
Ps,donder op met je maar 68 overleden mensen aan corona.
Stelletje bureau moordenaars zijn het die stelselmatig met cijfers lopen te knoeien om de ware cijfers te verdoezelen.

komtdatschot | 20-04-20 | 16:05 | 6

@zeg maar brabo | 20-04-20 | 16:28: Vraag is natuurlijk of compottheoriën wel bestaan, of dat dat een verzinsel van de overheid is om onze aandacht af te leiden van echt belangrijke zaken.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 16:40

We zitten niet in lockdown. Je mag nog naar de winkel zonder formulier.

omanders | 20-04-20 | 17:29
▼ 3 antwoorden verborgen

als we nou eens alle buitenlanders terugsturen is er zoveel ruimte dat we niet op elkaar lip zitten

dexje070 | 20-04-20 | 16:04

Na de zomer wereldwijde paniek vanwege de ondersterfte. Goddank komt het allemaal nog goed door de huidige oversterfte in 80+ kringen en in vetkwabland.

Iedereen kan morgen gewoon weer aan het werk, degenen die niet in een risicogroep zitten zeker en als die niet willen ook geen uitkering. Eens kijken hoe lang ze blijven lanterfanten.

Ben eerlijk gezegd wel klaar met deze coronakolder. Enneh Rutte, wees eens een vent man, met je gekruip achter Malle Japie, tsss. Denk je echt dat dat meer dan lafheid is? Je verantwoordelijkheid ontlopen, dat is wat je doet.

Zet u dat maar in de krant, meneer.

Ichneumonidae | 20-04-20 | 16:02 | 1

@ Ichneumonidae | 20-04-20 | 16:02

"Iedereen kan morgen gewoon weer aan het werk, degenen die niet in een risicogroep zitten zeker en als die niet willen ook geen uitkering. Eens kijken hoe lang ze blijven lanterfanten."

Ben jij niet aan het werk of zo? Zit jij thuis maar wat te lamballen? Mensen werken vanaf thuis.

Mag ik vragen wat je deed voor deze epidemie, dat je het idee hebt dat mensen niet werken?

omanders | 20-04-20 | 17:28

Wat mij mateloos irriteerd is het gezwam van het is maar een griepje en dan als bewijs de huidige cijfers aanleveren. Klopt.. deze cijfers zijn er doordat er hard is ingegrepen. Niemand weet wat er was gebeurd als er business as usual was geweest, en wat de cijfers dan waren geweest, bedenk dat we maar 35000 ziekenhuis bedden heben in nl, en dat de beperking niet zit in middelen maar in artsen. met een werkpopulatie van ongeveer 7 miljoen mensen zit je met al in de problemen, en dan reken ik de kinderen en de oudjes niet mee. Hoe pakt dat uit voor een economie, en ga je lekker uit eten of naar de kroeg als er tienduizende mensen ziek zijn.. Het zelfde met de beschermingsmiddelen, geen een ziekenhuis koopt op een piek, maar op een gemiddelde, nogal logisch dat er geen beschermingsmiddelen zijn als de hele wereld aan het jagen is op de beschikbare voorraad.

Terug naar mensen als Sander S. Jort K en Marrianne Z. Het zijn opiniemakers, waarbij @sanderquote net terug is uit Zweden zonder quarantaine, het geeft aan dat deze mensen schijt hebben aan anderen.

Hoe je het ook bekijkt, het is een klote situatie en ik denk dat we als Nederland een goede middenweg hebben gevonden, zoals ik zelf werken alle kennissen die ik heb thuis, of op locatie maar dan op voldoende afstand. Het zal uitzitten zijn en als het straks over is dan gaan we weer gas geven. Mss dat we nu als Europa/ Nederland eens gaan bedenken dat we minder afhankelijk moeten worden van andere landen ala china. #datluchtop

zeg maar brabo | 20-04-20 | 16:00 | 7

@Aart4888 | 20-04-20 | 16:33: IJsland heeft 5% van haar bevolking getest (18.000 personen), vanwege de unieke aanwezigheid van enorme testcapaciteit. Dat is een mooie representatieve data set. Er bleken 1000 mensen besmet te zijn, daarvan zijn er 2 overleden. De mortaliteitsratio is dus 0.2%, net iets minder dan een zware griep winter (0.24%).

van heinde en verre | 20-04-20 | 17:04

@van heinde en verre | 20-04-20 | 17:04:
De data van IJsland naar Nederland extrapoleren?!
Misschien is deze wat interessanter voor je. De uitzonderlijk hevige griepepidemie van 2018 is ook weergegeven.
www.rivm.nl/sites/default/files/2020-...

Aart4888 | 20-04-20 | 17:22

Wat mij mateloos irriteert met een t

Rest In Privacy | 20-04-20 | 17:39
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik vermoed dat alle kwetsbaren nu wel zo'n beetje dood zijn, dus dan zakken de cijfers vanzelf.

van heinde en verre | 20-04-20 | 15:58 | 1

Goed punt.

Nehemia | 20-04-20 | 16:06

En toch is Bruno Bruins de slimste van allemaal, die bedacht zich geen moment en fakete een flauwte om zo snel mogelijk het ship of fails te verlaten. Hij weet wat voor blunders er zijn gemaakt en wat de plannen zijn om die corona crisis zoveel mogelijk te misbruiken door Rutte en zijn gabbers.

zoalsikhetzeg | 20-04-20 | 15:58 | 3

ik vermoed dat daar waarheid in zit. Hij weet wat er is gebeurd en waar hij verantwoordelijk voor was. Hugo de Jonge kent dat soort gevoelens niet en maakt de puinhoop lachend groter.

Bruins had nog tegenwoordigheid van geest om te tekenen voor nieuwe mondkapjes voor de verplegers in verpleeghuizen. De Jonge heeft daar niets mee gedaan... Bloed aan zijn handen en het doet hem niets.

van heinde en verre | 20-04-20 | 16:02

Bruins was wel een aardige man dat kon je zien. Dus hier zou iets van kunnen kloppen. Stuur Carrie Mathison erop af.

ecologiste | 20-04-20 | 16:12

Denk ik ook. Hevige stress, te lage bloeddruk, tegen de vlakte. In plaats van te herstellen heeft hij er de brui aan gegeven. Als Bruins idd is opgestapt vanwege coronamisbruikschaamte, petje af voor hem.

eastender | 20-04-20 | 19:51

Marianne repte gelukkig nog niet over Soylent Green.

Nehemia | 20-04-20 | 15:58

Jules Deelder: iedereen gaat dood behalve ik.

Poesman | 20-04-20 | 15:56 | 1

Ik denk dat iedereen dat heimelijk gelooft maar dat niet wil toegeven

Talentubby | 20-04-20 | 16:45

Wereldwijd gaan economieën in volledige reset om een paar oudjes te redden?
Wereldwijd zijn leiders en de deep states bekeerd tot een superhumanisme?
Wereldwijd heb je protest-shills met bejaarden demonisatie op hun vlaggetjes?
En ik mag nog geen aluhoedje op?
Fijn. Staying alive with the Bee-Gee's anyway.

MistaRazista | 20-04-20 | 15:54 | 1

Dat dus! Zo'n Marianne Zwagerman denkt toch niet serieus dat wat zij ziet als een aanvechting van overdreven Nederlandse bejaardenbescherming is overgeslagen op de rest van de wereld? Stuitend simplisme en weinig consequent, want de kritiek geldt alleen het Nederlandse beleid.

Schulzie | 20-04-20 | 16:20

Jongeren moesten hun buitenlandse stage afbreken, of stoppen met rijlessen! Ziedaar het Grote Leed waar mevrouw Zwagerman aan refereert.
Ja, accepteer nou eens dat het dorre hout gehakt wordt, ook al is het misschien een paar maanden eerder dan het anders zou sneuvelen, aldus deze zieneres.
Misschien had die doos eerst even moeten nadenken, voordat ze een thema - terecht - aansneed.
En zich van wat verstandiger taalgebruik moeten bedienen, i.p.v. ouderen en kwetsbaren als "dor hout" af te schrijven.

KeesBruin | 20-04-20 | 15:51 | 2

U vergeet de stedentripjes naar Barcelona en Praag en de pro seccootjes bij dat nieuwe trendy grand café.

Heiner | 20-04-20 | 16:17

Het is makkelijk om de ontijdige dood voor een ander te accepteren als een feit: 'U gaat toch wel dood, waarom dan niet nu?'
Terecht schreef Oscar Hammerstein aan Marianne Zwagerman: "Als je over “dor hout” schrijft en daarmee oude mensen bedoelt, ben je een takkenwijf".

eastender | 20-04-20 | 19:59

Ja, nogal wiedes, dat de cijfers dalen! Ouderen worden niet meer opgenomen op de IC en men laat ze zoveel mogelijk thuis of in een verpleeghuis sterven.
Zonder ze te testen ook nog, dus dat tikt lekker aan, met die ondertelling. En dáár gaat het om, niet waar?

KeesBruin | 20-04-20 | 15:46

Ook ik ben humaan en accepteer de sterfelijkheid van Marianne Zwagerman.

Not_again | 20-04-20 | 15:41

Zwagerman begrijpt maar niet dat wel allang zo bezig zijn.

omanders | 20-04-20 | 15:27 | 1

De intelligentie straalt ook uit haar ogen...

Muuke | 20-04-20 | 15:46

Weten jullie wie ook heel goed onderzoek heeft gedaan naar de herkomst van dat virus? Senior investigative reporter Joshua Philipp.
In this documentary, we seek to present viewers with the known scientific data and facts surrounding the origin of the virus—which continues to be a mystery. We don't draw any conclusions. But we point out that serious questions remain about the CCP's handling of the virus outbreak and its true impact within China and around the world.
www.youtube.com/watch?v=Le_rfTdayLs

RickRD | 20-04-20 | 15:26 | 1

Het is een lange docu die heel erg fout begint. Gaat het ook over het Fort Detrick lab? Nee? Al die Amerikanen die op China duiken, tja. Zij zouden eens moeten beginnen at home: "Safety concerns at a prominent military germ lab have led the government to shut down research involving dangerous microbes". Ze knoeiden daar met 64 'select agents'. Joshua Philipp noemt het virus het Wuhan virus. Misschien moet dat wel het Maryland virus zijn.

eastender | 20-04-20 | 21:20

Zwagerman is echt zo'n typje van 'Kom, even geen gezeik. Gewoon sterk en reëel zijn. Ik wil weer door met mijn leven weet je'. Zum kotzen.

Willibald von Klúúúk | 20-04-20 | 15:25 | 3

maar kom niet aan met "lager opgeleid", dat ligt héél gevoelig.

Satria | 20-04-20 | 15:27

Ze is in ieder geval niet bang voor de dood wat al knap is.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 16:27

Artikel in El Pais over het herkennen van Covid-19 symptomen.
english.elpais.com/society/2020-04-20...
"Diarree, netelroos en hoofdpijn: de minder bekende symptomen van het coronavirus
Spaanse artsen waarschuwen dat er een tweede golf van besmettingen kan zijn als het publiek niet meer bewust wordt gemaakt van alle mogelijke manifestaties van Covid-19

Toen mensen werden gewaarschuwd om op de symptomen van het nieuwe coronavirus te letten, werden er slechts drie symptomen aangegeven: hoesten, koorts en ademhalingsproblemen. Maar dit zijn niet de enige indicaties, waarschuwen artsen in de eerstelijnsgezondheidszorg, die stellen dat het erkennen van alle mogelijke manifestaties de sleutel zal zijn om de uitbraak onder controle te houden wanneer de Spaanse lockdownmaatregelen worden versoepeld.

"We laten mensen weer aan het werk gaan die niet weten of hun hoofdpijn te wijten is aan het coronavirus, en dat is gevaarlijk."

"We begonnen vanaf het begin te vermoeden dat er andere symptomen waren", zegt Ricardo González, de directeur van het gezondheidscentrum San Fermín in Madrid. Volgens González zijn netelroos en diarree de andere mogelijke indicatoren van de ziekte die het vaakst zijn waargenomen. 'Als iemand bij ons komt [met deze symptomen], sturen we ze naar het beademingsgebied', zegt González, verwijzend naar de plek die gezondheidscentra hebben gemaakt voor vermoedelijke gevallen van coronavirus. Hij geeft echter toe dat ze werken zonder een vast protocol, gebaseerd op wat ze lezen en horen van andere artsen.

Een redactionele publicatie die vrijdag in het British Medical Journal werd gepubliceerd, wees ook op andere tekenen die symptomen van Covid-19 zouden kunnen zijn. Afgezien van het verlies van reuk en smaak, dat een maand geleden werd ontdekt, meldde de redactie dat onder andere neurologische problemen, beroerte, desoriëntatie, hoofdpijn, myocarditis, trombose en zichtproblemen andere mogelijke symptomen kunnen zijn.

De lijst met vermoedelijke symptomen van Covid-19 groeit, omdat gezondheidswerkers met verschillende manifestaties worden geconfronteerd. Isabel Morales, de voorzitter van de Pediatric Nursing Association, zegt dat haar collega's in de poliklinische zorg hebben vastgesteld dat kinderen met coronavirus ook diarree, jeuk en winterhanden ervaren.

'We leren nog steeds hoe het virus zich gedraagt', zegt kinderarts Aser García Rada. “Een maand geleden was anosmie [het verlies van het reukvermogen] gerelateerd aan het virus. Vijftien dagen geleden waarschuwden collega's voor netelroos. Het probleem is dat de omvang en intensiteit van de symptomen erg groot is. '

"Nu zien we in één huis dat de vader heeft wat hij de ergste griep van zijn leven noemt, de moeder hoofdpijn en keelpijn heeft, het jongste kind bronchiolitis heeft en de oudste binnen een week gastro-enteritis heeft", legt hij uit .

García Rada maakt zich zorgen dat sommige niet-essentiële werknemers vorige week naar de werkplek zijn teruggekeerd, toen de economische winterslaap van twee weken ten einde liep, zonder het volledige scala aan coronavirussymptomen te beseffen. 'Nu vertellen we mensen dat als ze hoesten, koorts of kortademigheid [ademhalingsmoeilijkheden] hebben, ze thuis moeten blijven', zegt hij. "Maar een week geleden lieten we mensen weer aan het werk die niet weten of hun hoofdpijn te wijten is aan het coronavirus, en dat is gevaarlijk." De redactie in het British Medical Journal waarschuwde ook dat het negeren van het brede scala aan mogelijke symptomen zou kunnen leiden tot een tweede golf van besmettingen.

Om te voorkomen dat dit gebeurt, beveelt García Rada aan "elke acute infectie zo mogelijk Covid-19 te behandelen totdat een test dit uitsluit." "Het probleem is dat we ze niet hebben", legt hij uit. Tot er meer tests beschikbaar zijn, zal het identificeren van gevallen van coronavirus afhangen van het klinische oog van gezondheidswerkers.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-04-20 | 15:21 | 6

Heb jeuk aan mijn kont, is dat ook een symptoom?

Mark_D_NL | 20-04-20 | 15:48
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik stel voor dat we haar met schietpang wapen de bejaarde tehuizen laten bezoeken zodat ze zelf kan kiezen wie er dood moet en wie niet. Ruimt wel lekker op zo. Zou ze haar oude moeder ook de dood wensen omdat te oud.

jan huppeldepup | 20-04-20 | 15:17

Geluiden als die van een Zwagerman komen voort uit pure angst, angst voor het eigen hachje. Het is struisvogelpolitiek, doen alsof het een oude mensen probleem is dat we kunnen negeren en straffeloos de draad oppakken van voor de corona. Als we niks doen barst de zorgvraag uit haar voegen en komt alle zorg in gevaar, niet alleen die voor terminale corona patiënten, maar voor alle patiënten. En een virus dat ongeremd een enorme piekbesmetting zou veroorzaken legt de economie ook lam. Al gaan ze er niet aan dood, jongeren worden er wel ziek van en als 20% van de mensen ziek thuis ligt klapt de economie ook onderuit. Je hoort uit die hoek ook geen oplossingen, alleen een irrationele door angst gedreven wens weg te kijken en als de ouderen het wegkijken verhinderen dan weg ermee, het is maar dor hout. In mijn tuin kruipen naaktslakken met meer ruggengraat en de staartmeesjes tonen meer empathie en menselijkheid dan dat zwagermens. Misschien moet juist uit de economie wel een keer het dode hout worden weggehaald in de vorm van baristas die failliet gaan omdat ze te weinig koffie zetten of bange dagvoorzitsters die geen geklets meer kunnen aansturen. Wat we nu doen is ongetwijfeld niet zalig makend, maar angst is wel de allerslechtste raadgever die je nu kunt volgen, angst stinkt.

Blauwpetje | 20-04-20 | 15:15 | 1

Spijker en kop.

Not_again | 20-04-20 | 15:40

Ik vind mevr. Zwagerman dor hout. Kan ze in dit licht nog een keer uitleggen wat ze precies bedoelt? Hoe dor moet het hout precies zijn volgens deze ietwat dommig overkomende mevr. Zwagerman?

KritischeKrikker | 20-04-20 | 15:12

We gaan de goede kant op met de beschaving. Sprak men tot voor kort nog van een "voltooid leven", nu wordt het al "het kappen van dor hout".

Schmalz | 20-04-20 | 15:12

Het gemiddeld aantal doden per dag was de afgelopen week 145, inclusief het net gerapporteerde aantal.
Het hoogste dag gemiddelde gemeten over de voorgaande week was op 7 april met 177.
Als de afname in het zelfde tempo doorgaat moet je over twee maanden op 0 zitten.
Beetje simpel gerekend maar over die orde van grootte gaat het.

Zwizalletju | 20-04-20 | 15:08

Wat mw. Zwagerman zegt daar kan ik me niet over opwinden. Ieder voor zich mag uitmaken hoe hij/zij het leven wenst te beëindigen, voor zover je daar nog invloed op kunt hebben in een bepaald stadium. Persoonlijk zie ik geen enkel heil om mijn leven, wanneer dat ernstig en uitzichtloos bedreigd wordt, te rekken. Ik wil niet lijden, ik wil niet dat anderen mijn lijden moeten verzorgen c.q meemaken.
Mijn kinderen weten dat. Wil ik graag dood? Nee natuurlijk niet, en mijn kinderen willen me ook niet missen, maar wij begrijpen onderling heel goed dat het moment kan komen dat het afscheid definitief gaat worden. Gepensioneerden maken plaats voor jongeren op de arbeidsmarkt, ouderen maken plaats voor de opvolgende generaties om de vlam verder te dragen.
Toen mijn moeder op een hoge leeftijd was zei ze pardoes dat ze iiever niet 'onnodig' oud wilde worden, ik schrok me rot, en toen de schrik eraf was, ontstond het begrip. En 88 was best mooi.

Broadsquire | 20-04-20 | 15:08 | 1

U heeft het over uw eigen leven. Over zelf de regie in handen willen houden. Dat is niet waar mensen als Zwagerman het over hebben. Mensen als Zwagerman ( en zij niet alleen) zijn meer begaan met hun eigen "dingetjes" dan met het zelfbestemmingsrecht van ouderen. Ouderen zijn een verliespost, dus moeten ze weg. Ze waren goed genoeg om scheppen met geld uit te geven voor hun verwende kinderen, dan moeten ze ook nu bereid zijn om het ultieme offer te brengen. Alles voor andermans kinderen, want ze zal dit zo niet tegen haar eigen ouders of schoonouders durven zeggen. "Moeder. je kost geld, Je moet plaats maken."

Heiner | 20-04-20 | 15:37

Blijft een merkwaardig fenomeen dat mensen die om het hardst roepen dat oudjes uit de weg geruimd moeten worden, zelf zo oud mogelijk willen worden en krampachtig zoveel mogelijk rijkdom verzamelen om een “goede oude dag” te hebben, en zelf geen enkele poging willen doen om te voorkomen dat ze oud worden.
Een beetje hetzelfde als die Extiction Rebellion malloten en ander klimaatgekkies die schreeuwen dat er te veel mensen op de aarde zijn. Nou, doe er dan wat aan, denk ik daarbij. Pak een touw, zoek een boom. Of koop een pistool en zet die tegen je hoofd, of doe iets creatiefs bij jezelf met een mes. Maar nee, het zijn altijd anderen die dood en uit de weg geruimd moeten.
Het leven als een demolition derby. De auto die als enige rijdend overblijft zonder te crashen heeft gewonnen. (Maar wát heb je dan precies gewonnen?)

Stormageddon | 20-04-20 | 15:07 | 1

Ik zou de reacties wel eens willen zien als men zaken als IVF, prénatale operaties, het in leven houden van "24 weken babies " of andere peperdure medische handelingen ter discussie stelden.

Heiner | 20-04-20 | 15:41

Volgens mij was Geenstijl de eerste die om een lockdown krijste ... maar ja, de prijs van een terrasje missen is wel erg hoog hé...

kat-de-kat | 20-04-20 | 15:00 | 3

GS is niet één persoon. Je weet dat verschillende redacteuren er verschillende meningen over verschillende onderwerpen er op na houden? GS is als medium in zijn eentje meer divers dan de rest van de MSM bij elkaar.

Antiquerulant | 20-04-20 | 15:20

Misschien was die "lockdown" (inclusief sanctioneringsbeleid! ) veel effectiever geweest als ie eerder geimplementeerd was. Waardoor de weg terug mogelijk ook wat sneller zou verlopen. E.e.a. natuurlijk wel met ruim voldoende beschikbaarheid van beschermingsmiddelen, tests en behandelcapaciteit.

Heiner | 20-04-20 | 15:46

Zwagerman ziet er in ieder geval oud uit. Neem haar ook maar niet op als ze ziek wordt.

Stratum | 20-04-20 | 15:00

Ik denk dat Zwagerman een punt wil maken maar de plank misslaat.

Ze heeft eem beetje gelijk maar wanneer ze zegt iets in de trent van "zo lang mogelijk rekken... ik ben mantelzorger geweest toen en ik schrok ervan, zo wil je niet doodgaan".

Er is geen goede manier van doodgaan in principe, tijdens seks misschien. Maar wanneer iemand de strijd tegen kanker verliest ga je ook niet zeggen "laten we alle behandelingen maar staken want ik heb een keer dit van dichtbij meegemaakt"

Laat iedereen het voor zichzelf bepalen Zwagerman. Echt eng D66 denken dit. Een prijskaartje op een levensjaar daar gruw ik ook van. Het begin van het eind. Waar houdt het op, wie gaat erover?

Zwagerman zal tot in den treure dit gaan verdedigen en ze heeft geen gelijk. Ze gaat gewoon niet over andermans leven.

sjef-van-iekel | 20-04-20 | 15:00

Van het betoog van Zwagerman gaan kennelijk zelfs de tulpen hangen.

Schmalz | 20-04-20 | 14:57 | 2

Je hebt tulpen waarbij dat de bedoeling is.

Zwizalletju | 20-04-20 | 15:12

Iedereen is nou woest op Marian, terwijl ze juist een ijzersterk punt maakt : hoe moeten we straks de oudjes verzorgen als we nu de complete samenleving naar een bankroet loodsen ?

God Zelf | 20-04-20 | 14:57 | 5

Ik ben niet zo bang voor onze oudjes. Die hebben een andere mindset dan de jonkies. Onze meest recente generaties hebben mijns inziens nogal moeite met tegenslagen, in tegenstelling tot onze ouderen die alles wel zo'n beetje hebben meegemaakt. En we weten al tientallen jaren dat er op dit moment in de tijdlijn veel ouderen zullen zijn en bij zullen komen. Daar had al veel eerder op geanticipeerd kunnen worden, met of zonder virus.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 15:38

hoe blijft een ziekenhuis functioneren als de kamers vol zijn en de artsen zelf ziek zijn?

zeg maar brabo | 20-04-20 | 16:02

Verdeel en heers is funest voor jong en oud. Natuurlijk moet de economie draaien om de rekening te kunnen betalen maar als je regering dit geld gaat rondflyeren in Zuid Europa heeft het allemaal weinig zin. Zorg eerst maar eens dat je je eigen winkeltje op orde hebt en ieder ziekenhuis in geval van nood hun IC capaciteit kunnen verdubbelen. Generaties tegen elkaar opzetten lost niets op.

revolte | 20-04-20 | 19:35
▼ 2 antwoorden verborgen

De wil om te leven is vaak sterker als het babbeltje van Marianne.

Endoxa | 20-04-20 | 14:56

Kreeg net wel een nl-alert omdat in de Deurnesche Maria Peel een grote brand is. Dat geluidje dat ze eraan gekoppeld hebben heeft wel iets angstaanjagends. Kreeg haast de neiging om onder het bed te kruipen met mijn ogen en oren dicht. Maar gelukkig het was een brand in Deurnesche Maria Peel.

pivotal | 20-04-20 | 14:55 | 3

Ik ook, ik las 'Deutsche Maria Peel'.

ploppy | 20-04-20 | 15:14

Al 3 NL alerts voor gekregen...

5611 | 20-04-20 | 16:45

Ha ha, Easyjet gaat weer vliegen, met 1 rij lege stoelen tussen de passagiers.
Dan heb je al snel 60 cm tussenruimte.

Piet Karbiet | 20-04-20 | 14:54 | 3

Je kan nog wel met zijn drieën naast elkaar zitten?

Heiner | 20-04-20 | 15:03

Als ze die rijen er dan uit slopen heb je tenminste nog extra beenruimte.

RickRD | 20-04-20 | 15:43

@RickRD | 20-04-20 | 15:43: Hoor net van Peter Ruimzitter de Vries dat hij blij is dat de vliegmaatschappijen het coronavirus aanpakken om hem in het gelijk te stellen.

De waard zijn gast | 20-04-20 | 18:38

Het AD heeft op dit moment een enquête online. Gegevens verzamelen zodat Pinokkio morgen de juiste woorden heeft en de msm de massa opnieuw kan wijsmaken dat het een groot leider is. Ook kan je aangeven wat je van hem verwacht. Is opstappen een optie?

swapper | 20-04-20 | 14:50

Als oudjes als dor hout moet worden beschouwd kun je ze net zo makkelijk gelijk op hun zeventigste verjaardag in de biomassa centrale flikkeren. Natuurlijk wel nadat Pia er eerst nog de bruikbare onderdelen heeft uitgeroofd. Dat scheelt ook weer wat houten kisten zodat er nóg meer bomen voor de biomassa overblijven. Win-win-win situatie zou ik zeggen.

down | 20-04-20 | 14:48 | 4

@De waard zijn gast | 20-04-20 | 14:51: Als er ook nog iemand moet gaan kijken of je nog wel vitaal genoeg bent is alleen maar gedoe. Bovendien moet dat dan iedere keer opnieuw. Een vaste leeftijd is veel praktischer. Bovendien kan iedereen dan even lang van zijn pensioen genieten. Wel zo eerlijk.

down | 20-04-20 | 15:07

@down | 20-04-20 | 15:07:
Leuk ook voor de pensioenfondsen, mensen die 45 jaar lang betalen voor 3 jaar pensioen. Echt iets om naar uit te kijken, jouw toekomstvisie.

De waard zijn gast | 20-04-20 | 18:33

@De waard zijn gast | 20-04-20 | 18:33: dat is niet waar ik naar uitkijk maar waar het steeds meer naar gaat uitzien met al die nihilistische geluiden overal.

down | 20-04-20 | 23:45
▼ 1 antwoord verborgen

Als die Marianne Zwagerman zo graag wil dat het leven van ouderen niet onnodig gerekt moet worden, mag ik dan voorstellen om als goed voorbeeld te stellen haar ouders en eventueel levende grootouders dan als vrijwilliger wil voordragen voor een vroegtijdig uiteinde? Misschien dat ze dan eventjes nadenkt voordat ze weer dystopische uitspraken doet.

bimbam | 20-04-20 | 14:48 | 1

Inderdaad. "Mama, kan je niet effe deaudgaan? Je kost geld.

Heiner | 20-04-20 | 15:04

In Belgie gaat het ook beter. 168 doden in de laatste 24 uur, waarvan 62 in het ziekenhuis. Hopelijk snel versoepeling.

drs. Levi Samsonov | 20-04-20 | 14:47 | 8

@Vula | 20-04-20 | 14:57: Mensen gingen de afgelopen weken nog wel naar de supermarkt, apotheek, kiosk en veel tuincentra-met-diervoeder. Daarnaast wonen mensen in plaatsen als Brussel, Antwerpen zo dicht op elkaar dat 1,5 meter afstand houden lastig is. Goed, dan is er nog het verplegend personeel in zorginstellingen, bedrijven die eten en andere goederen toeleveren op allerlei plaatsen...

Plus, je hebt altijd een categorie mensen die zich nergens aan houden. Bleek maar weer toen bekend werd dan een jongeman van 26 was overleden bij een nachtelijk quadavontuur met vrienden. Niet gestorven door corona, maar wel weer zo'n geval van iemand die totaal lak heeft aan de regels. Is in BE sowieso een probleem: men respecteert gezag veel meer dan in NL, maar juist niet als het om de overheid gaat. Zelfs veel Belgen nemen "Belgie" niet serieus - weinig gemeenschapszin.

drs. Levi Samsonov | 20-04-20 | 15:30

@De waard zijn gast | 20-04-20 | 15:02: ... en die worden getest? ... en opgenomen in de statistieken? Dacht het ff niet.

goldsammy | 20-04-20 | 17:58

@goldsammy | 20-04-20 | 17:58:
Wie bedoel je met 'die'? Wat maakt de komaf nou uit voor het testen of iemand overleden is aan het virus? Of degenen die zij besmet hebben en overleden zijn? Probeer eens niet uit de onderbuik te reageren, dat scheelt een hoop onzin.

De waard zijn gast | 20-04-20 | 18:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik ben voor een vreedzame volksopstand met als doel een onvrijwillige vervanging van zakkenvuller en leugenaar Rutte door Klaas Hummel als interim MP.

De waard zijn gast | 20-04-20 | 14:47

Ook interessant:
"So knüppelt die Hygiene-Diktatur, Gates und Corona: Die Woche COMPACT"

Duitse documentaire over de lock-down, demonstraties in Duitsland en een document van het Thomas Koch instituut, waarin beschreven wordt dat de Corona piek volgens hun berekening voor de lock-down plaats heeft gevonden.
youtu.be/WF4UTixuZXQ

Hoksie | 20-04-20 | 14:46

Het zou alleen lullig zijn als blijkt dat een half jaar na infectie dat je piemel eraf valt...

Probleem blijft toch, met een onbekend virus, dat je niet weet hoe of wat. nCOV2 hecht aan de ACE2 receptoren, die ook in grote getallen op je testikels zitten...

Anyway, er zijn geen lange termijn studies van deze ziektes, vruchtbaarheidsklinieken hebben ook alles opgeschort vanwege vooral de onzekerheid.

Maar ga maar weer lekker aan je economie werken...

En de WHO is een organisatie waar de NAZI's nog jaloers op zouden zijn, getuige dit onderzoek naar 'stiekeme' sterilisatie van vrouwen in de 3e wereld.

Zou leuk als Geenstijl daar eens in zou duiken: l.facebook.com/l.php?u=https%3A%2F%2F...

mrXL | 20-04-20 | 14:46 | 7

ACE2 receptoren in mijn ballen? Opgezocht: check! Ok, dus Covid-19 in je ballen is dus mogelijk.
Gelukkig adem ik niet met mijn testikels dus ik zie het probleem niet.

De waard zijn gast | 20-04-20 | 15:00

Geboortebeperking is de enige oplossing voor het klimaatprobleem.

boccelullus | 20-04-20 | 18:00

Corona in je klootzak? Coñorona! :D

De waard zijn gast | 20-04-20 | 18:44
▼ 4 antwoorden verborgen

Morgen is die persconferentie. Vandaar dat vandaag de cijfers zo laag zijn, dan sparen ze ze op voor morgen en dan krijg je dat het toch weer hoger is.
De effecten daarvan laten zich raden.
Juich te vroeg en je hebt je sollicitatie voor een teleurstelling gedaan.

Broadsquire | 20-04-20 | 14:45 | 3

De persco is na de cijfers van morgen. Op dinsdag is het altijd kassa.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:46

140 per dag afgelopen dagen en nu opeens zo laag. En bij deze doden zijn verpleeghuisdoden niet meegerekend. Ik wacht CBS wel af.

sjef-van-iekel | 20-04-20 | 14:49

Dinsdag is altijd hoger wegens weekend en het peilmoment 10u 's ochtends veelal te vroeg is om weekend zaken te verwerken.

jip_86 | 20-04-20 | 15:04

Maar wat vindt mevrouw Zwagerman eigenlijk van gehandicapten?

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:45

Aantallen worden vanzelf lager, wie al de pijp uitging kan niet nog een keer gaan.

HebjeHemweer | 20-04-20 | 14:44

Het is nog te snel, de bubbel moet er nog uit.

stipjes | 20-04-20 | 14:44

Het blijkt, dat in 2005 al het middel CHLOROQUINE is met succes getest tegen Corona-virus. Dus waarom een vaccine tegen een muterend virus ipv een medicijn?
youtu.be/7hvkq-R1QGU

Hoksie | 20-04-20 | 14:43 | 9

@Kakmadam | 20-04-20 | 14:48:
Die middelen zijn er al heel lang, de bijwerkingen zijn bekend en goed te controleren en wat heb je liever: Bijwerkingen en leven of geen bijwerkingen en tussen de planken?

elfenstein | 20-04-20 | 15:08

@De waard zijn gast | 20-04-20 | 15:06: Met accuzuur breng je ziekte ook tot bedaren. En dan even niet zeiken over de bijwerking.

Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:19

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:19: Zo jammer dit...

De waard zijn gast | 20-04-20 | 18:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Kan het RIVM niet eens beginnen met dagelijks de overlevenden te noemen in Nederland: Van de plm 17 miljoen zijn dat er 16.996.000 .
Dat klinkt veel beter.

ceesreis | 20-04-20 | 14:43 | 3

En stijgend iedere week! Met iets van 600-700 , toch?

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:46

Nee, eerst de sheeple app.

piet12345 | 20-04-20 | 14:51

Ze zeggen al dat de laatste dagen het aantal doden afneemt maar dat kan helemaal niet. Tenzij wederopstanding een van de bijwerkingen is van de dood door Covid-19.

De waard zijn gast | 20-04-20 | 15:08

ik ben misschien te optimistisch, maar we moeten maar eens gaan denken aan het (Gedeeltelijk) openen van t land. miss de evenementen nog uitstellen, maar wel horeca (gedeeltelijk) open. De musea weer open. en dan eens een tijdje kijken hoe t gaat. Daarnaast vooral in zetten op de Hydroxycholoriquine cocktail.

Btw marianne ik zou je doen hoor!

ikworstelengadouchen | 20-04-20 | 14:43 | 4

Alles per direct open, deze paniek larie heeft nu lang genoeg geduurd. Nederland had overigens nooit dicht moeten gaan. Maar dat zal de goegemeente, sheeple e.d., nu ook wel gaan zien.

Mark_D_NL | 20-04-20 | 14:47

@Mark_D_NL | 20-04-20 | 14:47: Ik wilde eigenlijk een totale lockdown voorstellen. Ook niet meer de deur uit om eten te halen. Kijken we over 3 maanden wel hoe we er voor staan.

Kakmadam | 20-04-20 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Stel het “dor hout” waarvan we volgens haar moeten accepteren dat de natuur het opruimt is niet de ouderen onder ons maar de mens in haar leeftijdscategorie. Het sterftecijfer van deze groep, natuurlijk alleen degene met onderliggend lijden zoals dat heet, zou door Corona plots stijgen. De natuur ruimt dan, vrij naar haar woorden, de zwakkeren onder ons op. Wie accepteert dat?
De msm laten af en toe een oudere aan het woord, eentje voor wie het allemaal niet meer hoeft. De jongeren onder ons hebben in deze maatschappij grotere afstand van de ouderen. Dus die boeit het allemaal niet zo.
We zijn dat wat eigenlijk het begin de start van een beschaving is, het zorgen voor de gemeenschap, de zwakkeren, aan het verliezen. Degene die daar geen moeite mee hebben, ben benieuwd wanneer het hun beurt is.

swapper | 20-04-20 | 14:41 | 4

Wat wil je zeggen? Waarom accepteren we de dood niet? Je hoeft de ouwetjes niet allemaal een spuitje te geven (hoi mam!), maar moet je ze ten koste van alles redden? Die vraag is toch wel rechtvaardig? Het is een beetje een dommige vergelijking om die twee tegenover elkaar te zetten. Als je 85 bent, al van alles mankeert en nu op je buik in een IC ligt en je zonder familie bent, geen idee of je ooit wakker wordt. En misschien wel. En dan een immens revalidatietraject aan moet gaan... Of je kunt in bijzin van je man (misschien), kleinkinderen en kinderen vredig overlijden... Welke keus is uiteindelijk menselijker?

BBRDWR | 20-04-20 | 14:45

De zwakkeren woreden jaarlijks uitgedund. In 2018 vielen er ca. 10.000 doden in NL door de griepgolf en wie hoorde je daar over piepen in Den Haag?

De waard zijn gast | 20-04-20 | 15:11
▼ 1 antwoord verborgen

Mengele is toch al dood?

Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:10

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:10: 4 maanden geleden nog gespot in Wuhan en werkt recentelijk voor het RIVM en martelt patiënten door ze geen medicijnen te geven, maar aan de beademing te leggen...

Hoksie | 20-04-20 | 15:40
▼ 1 antwoord verborgen

China is alweer overgegaan tot de orde van de dag door de arrestatie van protesteerders in HongKong. Dat was er in de hysterie ook even 3 maanden bij ingeschoten.

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:40 | 5

@Spring Bruissteen | 20-04-20 | 14:52: Wacht maar tot Biden president is en China zal veroordelen, dan slaan de Nldse MSM ook wel om.

straatsurfer | 20-04-20 | 15:03

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:01:
Zeker, maar wel graag in een redelijke verhouding.

Spring Bruissteen | 20-04-20 | 15:04
▼ 2 antwoorden verborgen

"EU Recovery Fund is the best scenario," says Le Maire (MinFin Frankrijk), “Otherwise, there’s the risk that some countries like Germany and the Netherlands will recover quickly – because they have the fiscal space to fund their recovery”
.
Hij zei het echt.
.
www.ekathimerini.com/251739/article/e...

tipo | 20-04-20 | 14:40 | 6

Het doel van de Euro is het afremmen van Duitsland (en dus ook Nederland), zodat Frankrijk het een beetje kan bijbenen. De Euro was een Franse voorwaarde aan de eenwording van Duitsland, om precies deze reden. Nederland heeft zijn eigen parallelle universum gecreëerd met de Maastricht-criteria, waar je in uitzonderingsgevallen niet aan hoeft te voldoen, en laat het nu altijd een uitzonderingsgeval zijn behalve in Nederland. #Nexit

tipo | 20-04-20 | 14:52

Rustig wachten tot die ook gaat dreigen dat de euro klapt door ons. En dan gelijk geven door eruit te stappen.

elfenstein | 20-04-20 | 15:11

@elfenstein 15:11: Dat heeft ie al gedaan: "Asked about the Dutch position in these negotiations, he says it “was hard throughout, but not negative.” All governments have to face public opinion at home, he observes. “In the final stretch of the negotiations I worked very closely with my Dutch colleague Wopke Hoekstra and we paved the way for a compromise.” He also highlights the role played by French President Emmanuel Macron and his call Thursday morning to Dutch PM Mark Rutte, saying that it was “decisive.”

tipo | 20-04-20 | 15:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Jippie, de crisis onder controle, het is tijd voor de wederopbouw.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:39 | 1

Tijd voor een Wirtschaftswunder.

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:42

Jammer dat hij (BILD) niet ook even de WHO een veeg uit de pan geeft... verder erg goed dat dit nu eens gezegd wordt.

Tiscali-2 | 20-04-20 | 14:38

Het door de media klakkeloos van het RIVM overnemen en melden als X coronadoden in het afgelopen etmaal is apekul. Het dagelijks aantal gemelde sterfgevallen is een fractie van het werkelijk aantal slachtoffers. Het zegt zoveel als niks maar leidt veelal wel tot onterecht optimisme. Manipulatie? Domheid? Laksheid?

DasNouJammer | 20-04-20 | 14:36 | 5

Mwah, er vanuit gaande dat ze hardleers en consequent in hun optimisme of meetfout zijn is de trend wel waardevol. Dat zeg ik ook altijd over mijn oude analoge weegschaal in de badkamer :)

Rolliebollie | 20-04-20 | 14:40

En al die figuren van 85+ met onderliggend lijden ook mee tellen is eveneens een farce, dus trek die er ook maar van af.

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:43

Het is geen fractie. Zelfs als je de hele oversterfte onder Corona wil scharen dan is het ongeveer een verdubbeling van het officieel (met test geverifieerde) aantal. Aansteller.

Bubske | 20-04-20 | 14:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Geheel eens met Zwagerman. En iedereen die de nazi's en Stalin etc. erbij haalt, moet eerst eens met gezond verstand deze totaal verschillende kwesties beschouwen.

Spring Bruissteen | 20-04-20 | 14:36 | 6

Wie haalt er op 20 april de nazi's erbij ?

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:59

@van Oeffelen | 20-04-20 | 14:59: Omdat hij zijn 131ste verjaardag viert?

Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:02

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 15:02: in Paraguay ?

van Oeffelen | 20-04-20 | 17:22
▼ 3 antwoorden verborgen

Bange mensen leven korter.

Vackman | 20-04-20 | 14:35 | 6

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 14:41: Alleen Klaver is nooit ouder geworden dan 12.

Realist-1 | 20-04-20 | 14:50

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 14:41: Beide heren kwalificeer ik niet echt als bange mensen.

Vackman | 20-04-20 | 16:25
▼ 3 antwoorden verborgen

Gaat de goede kant op maar verwachting is dat over paar weken weer toename aantal besmettingen komt door t asociale groepsgedrag van burgers. De parken zaten weer vol afgelopen dagen. Ook Jongeren zijn niet meer te houden. Kortom net zoals ook in Singapore te zien is komt de second wave er aan. Wordt vervolgd.....

Kellyanne | 20-04-20 | 14:34 | 5

Die second wave in Singapore komt op het conto van arbeidsmigranten, die kennelijk in barakken te dicht op elkaar zitten..

starbuck280 | 20-04-20 | 14:38

Toch ga ik voor de statistiek even bijhouden hoeveel besmettingen er achter dat digitale partijcongres van D’66 vandaan komen.

Ridde Rogter | 20-04-20 | 14:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Het is maandag, dan zijn de cijfers hoger. Komt door het weekend.
Niks aan de hand dus.
Corona is aflopende zaak.
Keep calm and carry on

Bolder | 20-04-20 | 14:34 | 3

oh gelukkig, dus einde week allemaal weer aan het werk, het was maar een griepje.

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:36

Die 750 zijn de testen van gister = zondag = weekend = morgen vallen ze dus hoger uit.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:40

Niettegenstaande moet men dor hout niet verwarren met een bos hout voor de deur.

Nehemia | 20-04-20 | 14:34 | 3

Overbuufje kwam net even voorbij huppelen met d'r bos hout. Man man man.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:40

Heil Bild, fuck China en stop alle import totdat de Corona rekening met hen is vereffend.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:33 | 3

@Ridde Rogter | 20-04-20 | 14:34: de lijst wordt veul langer als je verdwenen mensen uit Hong Kong gaat publiceren

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:36

En het zou mij niets verbazen als de verdwenen klokkenluiders allemaal opzettelijk besmet zijn met het Corona virus. Geen moeilijke vragen achteraf, case closed, opgeruimd staat netjes.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:38

Knappe foto van Jaap.
Wat mij opvalt is dat hij met zijn rechterhand zijn smartphone bedient terwijl hij met zijn linkerhand zijn lul vast houdt om te pissen. Niet zo veel mensen kunnen linkshandig pissen. Maar goed, het was mooi weer en van Radler ga je zeiken.

Osdorpertje | 20-04-20 | 14:33 | 1

Dat je op die manier naar Jaap kijkt. Ik kom niet verder dan z'n baard.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:41

Het is toch ongelofelijk dat het hier al maanden over gaat, alle beschikbare kennis over het virus en de achterliggende redenen voor de maatregelen overal en nergens tot in de treuren worden besproken, dat het gros van de reaguurders nog steeds gefixeerd is op het dodenaantal en de leeftijd van deze mensen. Als je nu nog niet begrijpt dat we dit doen om de zorgcapaciteit en het zorgsysteem overeind te houden en de doden feitelijk bijzaak zijn, kun je gewoon beter je mond houden.

Capt. Iglo | 20-04-20 | 14:30 | 7

In Zweden en Zuid-Korea hebben ze geen lockdown en kunnen de patiëntenstroom beter managen dan elders. Dus kijk eens verder dan OP1 en Jinek als je wil weten wat er echt speelt op deze wereld en anderen verzoekt om hun mond te houden.

Crusher | 20-04-20 | 14:38

Dat is het probleem juist: Alle ogen zijn op de IC's gericht. En dat de BV Nederland ondertussen hard op weg is naar een faillissement is van ondergeschikt belang.
Ik denk dat de economische depressie die ons te wachten staat ons veel en veel meer gezonde levensjaren gaat kosten dan ze nu op de IC's kunnen redden.

VanBukkem | 20-04-20 | 14:48

@Crusher | 20-04-20 | 14:38: Moet je dan alleen naar een "lockdown" kijken of ook naar andere verschillen, zoals beschikbaarheid van tests en beschermingsmiddelen, en geografische eigenaardigheden?

Heiner | 20-04-20 | 15:52
▼ 4 antwoorden verborgen

mensen die nu roepen 'overdreven maatregelen' begrijpen impact van diezelfde maatregelen (cafes, scholen, voetbalstadions, restaurants etc. dicht) blijkbaar niet.
gooi maar lekker open - dan half/eind mei weer terug naar situatie eind maart; blijkbaar onderschatten de meeste 'rationele denkers' nog steeds het effect van het effectief zonder enige vorm van zorg (artsen/medische hulpmiddelen) zitten; niet alleen voor de corona-zieken, maar voor alles. (bv.; mevrouw barbie had geen hulp kunnen krijgen als er het hele zorgsysteem 0 capaciteit meer heeft).

MaximusAurelius | 20-04-20 | 14:28 | 6

@Bill le Koek | 20-04-20 | 14:31: Ik schat zo in dat ze niet in het donorregister staat.

Nehemia | 20-04-20 | 14:46

@BBRDWR | 20-04-20 | 14:32:
"zelfs in de VS zitten ze 'op de piek" Inderdaad en daar zijn ze de boel al weer aan het open gooien in sommige staten, zal een mooie test case worden, vooral om aan the tonen hoe het niet moet, maar de tijd zal het leren.

zwellevertje | 20-04-20 | 15:02

Maatregelen waren niet overdreven, maar zijn op dit moment gegeven de cijfers te veel. De cijfers lopen heel hard terug, terwijl dat economsch kei- en keiharde impact heeft. Dus inderdaad als de wiedeweerga sommige(!) maatregelen (gedeeltelijk) terugdraaien, maar ZEKER niet te voorzichtig! Ik zie bijv. verhalen over 1,5 meter schoolklassen. Dat is volstrekt debiel. Alleen maar weer goed voor bureaucratisch Nederland. Dat moeten we niet willen. Keep it simple. Maar zo gauw als mogelijk open, zodat we in NL allen zo snel mogelijk besmet zijn.

Elpefo | 20-04-20 | 15:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Goed te zien (Bild) dat ze ook in Dld wakker worden mbt China. Ben benieuwd of en wanneer dit inzicht doordringt tot Nldse politiek en media.

straatsurfer | 20-04-20 | 14:28

Er liggen veel meer coronapatiënten in het ziekenhuis dan alleen op de IC en veel mensen realiseren zich dat niet. Misschien leggen ze minder mensen op de IC omdat ze daar uiteindelijk minder goed af zijn dan op een andere afdeling. Betekent niet persé dat de toestroom van patiënten evenredig minder is. Rutte zei niet voor niets dat het een marathon is, de nieuwe situatie is gewoon even wennen maar zal nog wel een poosje duren. Bovendien op maandag is het genoemde aantal elke keer lager. Morgen zijn het er weer meer.

stipjes | 20-04-20 | 14:26

news.yahoo.com/4-family-members-battl... Dominee Gerald O. Glenn overleed aan Covid-19 (Bishop Glenn held a church service on March 22 despite warnings about social distancing. During the sermon, he preached about not being afraid of death, telling the congregation, “I firmly believe that God is larger than this dreaded virus,”) Nu zijn vier leden van zijn gezin geveld door het virus.

Eeuwig..Op..Vakantie | 20-04-20 | 14:26

O,

"Zwagerman was werkzaam in de autobranche voor ze bij de Telegraaf Media Groep kwam. Daar was ze onder meer directeur digitale media en medeverantwoordelijk voor de overname van de website GeenStijl. Zwagerman is medeoprichter van de publieke omroepen PowNed en WNL"
nl.wikipedia.org/wiki/Marianne_Zwager...

AntonJansen | 20-04-20 | 14:26 | 1

Bedankt voor de achtergrond info

straatsurfer | 20-04-20 | 14:30

Even met betrekking tot Zwagerman: het is allerminst zeker dat ik over 100 jaar dood ben. Geschat wordt dat er van ons soort door de tijd heen ongeveer 108 miljard geboren zijn, en hiervan is 7,5 miljard nog steeds in leven. 7% van het aantal mensen dat uit geboren is is nog niet dood, m.i. een te hoog percentage om een naderende dood voor zeker te nemen. Bovendien staat leven juist haaks op de dood, alles wat leeft verzet zich ertegen en probeert het zo lang mogelijk uit te stellen. Dat is een natuurlijk reflex dat iedereen in zich heeft, behalve bij iemand die ziek is (suïcidaal). De dood is wel onderdeel van het leven in de zin dat je niet ten onder moet gaan in lijden en rouwen om het verlies van een dierbare, de dood is namelijk definitief en onomkeerbaar, en jouw (enige) leven gaat door.

Van Urk | 20-04-20 | 14:25 | 1

Vind hem wel mooi. Klopt niet veel van, maar toch...

Mppi hoor.

goldsammy | 20-04-20 | 16:21

Ja leuk en lachen allemaal die oudjes en hun verhoogde risico. Maar denkt niemand aan groene, culturele en studerende medelanders?

"Zowat heel groen, cultureel en studerend Nederland heeft in de coronacrisis zijn hoop gevestigd op D66-fractieleider Rob Jetten."

Ronkende kop van het AD. Als dat echt waar is. Dan ga ik maar weer Willy o.g. citeren: "mijn god, heb medelijden met mij en mijn arme volk".

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-20 | 14:25 | 2

Op Jetten? waarom dan? Is hij viroloog?
Of maakt dat niet uit voor die mensen, als hij maar een homonistische vieken is, is hij de man! (/vrouw/onzijdig)

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:43

Over die jongeren die op Jetten stemmen...

Erik Scherder, hoogleraar neuropsychologie aan de Vrije Universiteit: „De frontale netwerken in de hersenen groeien door tot het 30e levensjaar. Tot dan is het vermogen tot zelfreflectie en het overzien van gevolgen nog niet helemaal ontwikkeld. Deze groep is impulsiever en denkt niet na over de consequenties van hun daden.”

Wijsheid, zo stelt Scherder, komt dus inderdaad met de jaren. „Als je centraal zenuwstelsel is volgroeid, denk je wel twee keer na voordat je iets doet. Je ziet niet alleen dat leuke idee, maar ook de gevolgen."

Papa Jones | 20-04-20 | 14:58

Zo'n virus is ook gewoon een natuurlijk dingetje. Als ik in de tuin bloemen/planten heb met bladluis, ga ik echt niet met allemaal middeltjes die bladluis proberen weg te krijgen. De sterkste wint, dat is natuur. Wij moeten eens stoppen met mensenlevens veel te hoge waardes in valuta toe te kennen. Mensen worden, planeettechnisch gezien, gewoon gerecycled. Wij hoeven niet te blijven leven, om het leven in stand te houden. En dan de paradox: ja maar iedereen moet zo lang mogelijk leven. Niemand heeft tijd en zin om steeds bij over/achter/overover/overachter/achterover oma's en opa's op visite te gaan. Liever dood wegrotten dan levend.

Leptob | 20-04-20 | 14:24 | 4

Eens hoor Leptob. Iedereen die niet zonder hulp in leven kan blijven, vwb eten e.d., die sterft. Met wie er over blijven kunnen we verder kijken hoe nu verder...

Bill le Koek | 20-04-20 | 14:36

"De sterkste wint, dat is natuur." Precies, dus fok off met alle panda's en ijsberen, de mens is hier to stay! :)

LangeT | 20-04-20 | 14:41

Precies, als je onder de zeespiegel wilt wonen moet je maar leren zwemmen. Je gaat toch geen dijken bouwen? Iedereen leeft door hulp. De vraag is alleen waar je deze hulp stopt, en wie dat mag bepalen.

johoost | 20-04-20 | 14:48
▼ 1 antwoord verborgen

Ik wacht het cbs wel af. Zonder te testen en die mensen op te nemen in het ziekenhuis zijn die getalletjes geschiedvervalsing.

marrretje | 20-04-20 | 14:23
-weggejorist-
straatsurfer | 20-04-20 | 14:22 | 3

Marianne Zwagerman bestempeld oude mensen als dor hout. Laat Hans Dorrestijn het maar niet horen.

Nehemia | 20-04-20 | 14:22

Lockdown? Voor vrijwilligers prima. Voor de rest? Land gewoon weer opengooien, mensen weer aan 't werk en naar buiten.

Echt, groter hysterisch gedoe dan rond dit lockdown (bejaarden gaan dood, net als vroeger, duh) is ongekend.
Zelfs na 10 mei 1940 deden de mensen niet zo spastisch.

Kortom, hou maar op met die corona-bangmakerij en - nonsens.
Who's afraid of red, yellow and blue?

Ichneumonidae | 20-04-20 | 14:21 | 1

+1.
Het is vooral het angstvirus wat ons te pakken heeft.

VanBukkem | 20-04-20 | 14:53

Opheffen die hele lockdown en gaat het fout dan hebben we pech.
*Nog een Bacardi Cola inschenkt*

AntonJansen | 20-04-20 | 14:21

Het wordt tijd dat er gezond verstand gebruikt gaat worden. Niet de hele sameleving isoleren, maar alleen de risicogroepen.

canis lupus | 20-04-20 | 14:21 | 4

Ja, koppen dicht en kaarten ! En twee maandjes geen bezoek eisen.

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:26

@AntonJansen | 20-04-20 | 14:22:
Misschien moeten we een stapje verder en ze maar gewoon op de trein naar het oosten zetten.

marrretje | 20-04-20 | 14:28

Gansch mee eens. Wie er tot de risicogroepen behoren is al maanden bekend, gooi je het hele land dicht, manmanman, wat een c-lijder is die leider van een Rutte toch, met z'n lulverhaaltjes, ontleend aan het door en door onbetrouwbare, nietszeggende RIVM-geouwehoer.

Ichneumonidae | 20-04-20 | 14:29
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn die smoelbeschermers ook in geluiddichte versie te krijgen? Dan ken ik nog wel een paar mensen die er verplicht 1 zouden moeten dragen.

RickRD | 20-04-20 | 14:20 | 1

Chris Klomp, jij hier?

elfenstein | 20-04-20 | 14:38

In Zwitserland zijn we zoals van Oef hier al onthulde nu aanbeland bij de single digit death rate: 7 in de laatste 24 uur. Mickey Mouse getallen zijn het, echt volkomen belachelijk om hiervoor een complete economie op slot te houden en mega schade aan te richten. Zelfs een gedisciplineerd volk als de Zwitsers begint het geduld te verliezen.

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:18 | 15

@BBRDWR | 20-04-20 | 14:40: de middelen lijken nu erger dan de kwaal te zijn. De situatie in niet meer in balans. Van op terrasjes zitten met een biertje of glas wijn wordt echt niemand ziek. Het is doorgeschoten en dat moet razendsnel worden gecorrigeerd.

van Oeffelen | 20-04-20 | 14:51

@BBRDWR | 20-04-20 | 14:40: Er zijn nog teveel onbekende variabelen. Dat maakt de discussie ook zo lastig. Als een regering weinig doet, krijgt ze veel kritiek. Maar fors ingrijpen -zoals bijvoorbeeld in Frankrijk-kraker levert ook weer problemen op. Het suddert nog wel even door.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:55

@van Oeffelen | 20-04-20 | 14:32: Als het sterftepercentage van dit virus veel hoger had gelegen, daar hebben ze wel wat geluk mee gehad. Die chinezen verstrekte ons allen verkeerde informatie, blijkt achteraf. Op verkeerde info je tactiek bepalen. Maar dat geld voor onze tactiek ook. Er zit wel wat geluk aan voor Zweden met de focus op economie, en voor ons ook met focus op IC bedden.

Kluukluuk | 20-04-20 | 15:37
▼ 12 antwoorden verborgen

Probleem van Zwagerman is dat men zodra mensen vergeleken worden met dieren of objecten eigenlijk af is.

Of ze gelijk heeft is natuurlijk een tweede. Maar je vergelijkt ook geen immigranten met ratten, bijvoorbeeld, hoewel je misschien een soort van consistente analogie hebt.

Over 200 jaar zijn we allemaal statistiek. Net als de 80 miljoen die onder Stalin kwamen te overlijden. Maar toch is 79.999.999 een significant ander getal voor de familie van die ene.

Verder heeft Zwagerman inderdaad gelijk. Net zoals de natuur altijd ten gunste van de mens met de grootste stok werkt. Mag je ook niet zeggen, is wel zo. Macht is alles.

Knufter | 20-04-20 | 14:18

Mijn geduld begint inderdaad op te raken.
Ik kreeg het vandaag ook al weer bijna aan de stok met iemand bij de supermarkt. Ik had niet gezien dat er een rij stond. Het ging nog net goed deze keer.

Nogmaals: Het enige verstandige in deze situatie -stevige griep- is dat we de risicogroepen in quarantaine plaatsen en dat de rest van ons gewoon doorgaat met zijn leven en doet wat ze altijd al deden.
Het middel is nu al erger dan de kwaal, onze economie sort in waar we bij staan, maar we blijven er maar mee doorgaan. Maar dat schijnt niet echt door te dringen bij de beleidsbepalers.
Die eerste schrikreactie die kon ik nog wel billijken, de beelden uit China waren op zich best wel zorgwekkend en cijfers per definitie onbetrouwbaar, maar zo langzamerhand moeten we toch wel een keer weer bij ons positieven komen.
Onze koning had het over "het eenzaamheidsvirus, waar we wel wat aan kunnen doen", maar ik denk dat er eerder sprake is van een angstvirus wat ons nu in de greep houdt. Voornamelijk dankzij programma's als Jinek en Ophef1, die al wekenlang eigenlijk niks nieuws te melden hebben maar toch elke keer weer het hele programma weten te vullen met 'coronanieuws'. Interviews met coronapatiënten, interviews met ex-coronapatiënten, interviews met familileden van coronapatiënten, interviews met nabestaanden van iemand die is overleden aan corona, Appie Osterhaus. Oftewel: emo tv. Hysterie.

VanBukkem | 20-04-20 | 14:15 | 8

Blijkbaar zagen de beelden uit China er niet dusdanig zorgwekkend uit, dat daarnaar gehandeld werd. De Nederlandse regering heeft continue achter de feiten aangehobbeld ten koste van de levens van een hoop ouderen. Als bij de eerste gevaren van besmetting meteen voluit gecontroleerd was (al was het maar op koorts en andere symptomen) en de mogelijk besmette mensen geïsoleerd waren, dan waren er nooit zoveel mensen besmet geraakt. En dan had ook maar een kleine groep mensen de dupe geweest.

Mohguh | 20-04-20 | 14:28

@Mohguh | 20-04-20 | 14:28: Grappig dat u dit meldt, ik zie dat ook zo. Maar in mijn omgeving is iedereen vol lof over Rutte en wil geen kritiek horen! Een bijzondere ervaring (voor mij).

MKBer | 20-04-20 | 15:03

@VanBukkem | 20-04-20 | 14:24: Israelische arts beweert dat dit virus over zo'n 70 dagen ophoudt te bestaan. Het hoogtepunt van het virus is over zo'n 40 dagen. Sterft dit virus niet af, dan moeten de kwetsbaren door de zure appel heenbijten.Maar dan met die cocktail van die Limburgse huisarts. Dan komt dit virus net zoals een verkoudheid jaarlijks weer langs.

Kluukluuk | 20-04-20 | 15:12
▼ 5 antwoorden verborgen

Zwagermans in het Parool: "Ministerie van Weerbaarheid: daar leer je met je lijf tot het uiterste te gaan, werken met je handen, vuur maken zonder lucifers, zelf een beest vangen en dat slachten. HAHAHAHA

Guillermo | 20-04-20 | 14:15

Dat moment wanneer je hele lichaam begint te tintelen en het zwart voor je ogen wordt. De dood. Niets engs aan, toch? Alsof je in slaap valt.

Braaf burger braaf
Daarbuiten wordt gegraafd
Dat graf kost wel wat goedjes
Maar drink je dood maar zoetjes
Braaf burger braaf

threeheadedmonkey | 20-04-20 | 14:15 | 4

Sterker nog, de vorige keer dat ik dood ging ben ik al weer helemaal vergeten.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:21
▼ 1 antwoord verborgen

Je kunt wel op Van Dissel lopen zeiken maar de huidige maatregelen hebben fantastisch gewerkt. Niemand in NL onnodig doodgegaan omdat ziekenhuizen overbelast waren (vergelijk met Italië en Spanje). Iedereen (o.a. Wilders, Baudet) die voor volledige lockdown pleitte zat er naast. Nu morgen aankondigen dat scholen weer opengaan gevolgd door openen van kleine bedrijven die maatregelen nemen en de andere zorg weer gecontroleerd opstarten. Wat een fantastisch land!

Vula | 20-04-20 | 14:14 | 13

@van Oeffelen | 20-04-20 | 14:22: ik zie hem niet. Die tweede golf. u wel?

BBRDWR | 20-04-20 | 14:29

@5611 | 20-04-20 | 14:29: Incorrect. Er lagen 1329 COVID19 patienten op de IC met bewezen of verdachte besmetting. Er zijn normaliter 500-600 regulieren IC patienten, ik begreep vanuit het nieuws dat dat nu teruggelopen is tot ongeveer 350-400 (vanwege uitgestelde operaties etc.). Dwz: 1600-1700 bedden. Maar het maakt niet uit verder, ik begrijp de handeling, alleen aanvaard ook de consequentie. We zijn het overzicht kennelijk verloren. Om in analogien te blijven. Uw rijtjeshuis staat in brand, de brandweer onderleiding van Rutte en De Jonge staan uw huis te blussen, dat lijkt prima in orde, blijkt die van de buren ook in de brand te staan! Ja, hallo, zoveel water hebben we niet...

BBRDWR | 20-04-20 | 14:37
▼ 10 antwoorden verborgen

“Wordt het niet eens tijd om de zestigminners meer ruimte te gunnen door de zestigplussers beter te beschermen, en daarmee van de lockdown voor allen een zorgquarantaine voor de kwetsbaren te maken?“

Ja. Maar al die mensen die om een lockdown schreeuwden en straffen verdienen minder uitkering en pensioen. Mogen hun huis op eten en meer. Dat zeg ik niet. Dat zegt de overheid straks. En daar mag u uwzelf voor bedanken.

Ik heb de eer gehad dit weekend om een politie-inval in eigen woonkamer mee te maken. 8 mensen samen. Drankje erbij. Politieagent aan de achterdeur. Twee aan de voordeur. Corona boetes!, 400 euro de stuk. “Jullie zijn levensgevaarlijke bezig” aldus de agent..”

Nederland mag zich waarschijnlijk deze eeuw omdopen naar de NDR. Stasi gaat nog weer eens heel groot worden met dit volk.

TheBurnerMan | 20-04-20 | 14:13 | 3

Extreem triest. Ik woon in een rustig straatje aan de rand van een wijk zonder doorlopende weg. Je hoeft hier dus nooit doorheen te rijden tenzij je op een specifiek adres moet zijn. Nog nooit een politiewagen gezien, maar nu komen hier opeens af een toe van die NSB-handhavingswagens langs om bij mensen naar binnen te loeren of iedereen zich wel aan die absurdistische fascistische maatregeltjes van ze houdt.

Antiquerulant | 20-04-20 | 14:48

Terechte boetes. U was gewaarschuwd.

Normpje | 20-04-20 | 14:49

@Normpje | 20-04-20 | 14:49: Waarschuwing is geen grondvoorwaarde van rechtvaardigheid.

Franco Spanje: spanjaard heeft kritiek op Franco op straat. Ingerekend, kort verblijf cel en naar huis met een boete.
Normale zegt dan: “terechte boete, u was gewaarschuwd.

Normpje. Je bent een latente fascist. Je vind het terecht dat mensen beboet worden omdat ze hun vrijheid van samenkomen (dus niet een overval plegen ofzo) willen beoefenen.

TheBurnerMan | 20-04-20 | 17:33

Ghe, één "lullig griepje" en het in twintig jaar met zorg opgebouwde VVD sprookje dreigt met donderend geraas in elkaar te storten.

zwellevertje | 20-04-20 | 14:13 | 2

Nou nee hoor.
Als er een partij garen spint bij deze ramp, dan is het wel die van Pinokkio Rutte.
Teflon pak aan, en een beetje weglachen die hele crisis.

Dick Luyenlomp | 20-04-20 | 14:15

@Dick Luyenlomp | 20-04-20 | 14:15: Geen paniek, dat lachen vergaat hem nog wel de komende maanden.

zwellevertje | 20-04-20 | 14:21

Dankzij alle maatregelen van een tijdje geleden, was er nu nog een plekje vrij op de IC voor Barbie! Sterkte meis.

born2killn00bs | 20-04-20 | 14:11 | 1

U begrijpt het.

Normpje | 20-04-20 | 14:47

Marianne Zwagerman "Als je 80 bent, dan ben je dor hout" "Ga op tijd weg"
Dus voor iemand wordt 80 jaar (!) zorgverzekering betaalt en dan kan je een D66 spuitje krijgen?
En die flauwe verhalen over 100 miljoen investering in de zorg. We zijn een stuk katoen, 2 nietjes en een stuk elastiek nodig. En zelfs dat ontbreekt.

Tuinhekje | 20-04-20 | 14:10 | 11

@oldandwise | 20-04-20 | 14:17: Die was ook wel wat van het padje. Bombastisch en pathetisch. Doet me er aan herinneren dat ik Gimmick! heb meegenomen. Moet ik nog steeds lezen.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:27
▼ 8 antwoorden verborgen

Misschien helpen we de overheid door te beweren dat het corona-virus verband houdt met schotelantennes?

Tiscali-2 | 20-04-20 | 14:09 | 1

ik sluit het niet uit.

born2killn00bs | 20-04-20 | 14:12

Als ik tot 70 moet werken maar het streefgetal om dood te gaan 65 jaar is,hoe werkt dit dan.

rein9576 | 20-04-20 | 14:08 | 2

Nog meer belasting betalen over je arbeid.

Deflatiemonster | 20-04-20 | 14:26

Je gaat dood op 65 en betaald belasting tot 70.
Ik zie het probleem niet.

goldsammy | 20-04-20 | 15:26

Zolang er nog meer dan 1000 ic-bedden worden/blijven gevuld met coronalialen blijft het toch behelpen. Voor doden hebben hebben we vrieshuizen genoeg. Alhoewel die helemaal vol staan met patat. Maar zakken patat gaan niet stinken als je ze buiten de vriezer zet.

Leptob | 20-04-20 | 14:08 | 1

na een tijdje wel toch?

goldsammy | 20-04-20 | 15:24

Marianne Zwagerman schrijft in haar autobiografie dat ze geenstijl heeft uitgevonden. Een regel verder roept ze tv-verslagevers op om in Ede Marokkanen te gaan stenigen. Pittige dame.

Guillermo | 20-04-20 | 14:08 | 1

Je zal er maar mee getrouwd zijn.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:11

Jaap "The Dis" cijfers zijn er weer!

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:08

Een geneesmiddel duizend maal erger dan de ziekte.

En een hele wereld die exact hetzelfde doet. Binnen blijven, handen wassen, 1,5 meter afstand, 'flatten the curve' etc.

Stel eens de vraag Wáárom elk land hetzelfde doet. Hoe kan het dat er een vrijwel gelijktijdige en gelijkgestemde mondiale aanpak klaarligt die iedereen braaf volgt? Waarom is een rijke filantroop ineens de niet verkozen keizer van de wereld? Waarom heeft elk land het ineens over digitale valuta's? Waarom heeft elk land het ineens over immuniteitspaspoorten, waarom heeft elk land het ineens over corona apps?

Feit is... een heel klein groepje mannen die u nog nooit heeft gezien heeft bepaald dat miljarden mensen over de hele wereld binnen moet zitten.... en zo geschied. Een heel klein groepje mannen bedenkt dat we allemaal biometrische gegevens moeten afstaan aan de overheden... en zo geschied.

Ik vond de dood van Epstein al een gigantische glitch in de matrix maar dit corona gebeuren is er nog een van veel grotere proporties.

De conclusie kan inmiddels redelijk gemaakt worden dat de wereld word geregeerd door een zeer klein groepje mensen die jij en ik nooit te zien zullen krijgen. En dit kleine groepje mensen heeft besloten dat er iets veranderd moet worden. Wat? Geen idee... Maar dat is wel wat er nu gebeurt.

KutFilosoof | 20-04-20 | 14:07 | 9

De verklaring voor al die totaal bizarre maatregelen is denk ik simpeler. Groupthink en massahysterie. Als jij als regeringsleider niks doet en er valt een extra dode dan krijg jij die op jouw naam geschreven. Wat dat betreft laten al die regeringsleiders zich ook leiden door pure angst. Angst om af te wijken van hun collega's. Angst om verantwoordelijkheid te nemen en hun afwijkende beleid te moeten verdedigen, terwijl de media de meest apocalyptische beelden van stapels lijken op het scherm tovert. Feiten doen er niet meer toe. Zelfde zie je bijv. met fusie- en overnamegolven in het bedrijfsleven. Bedrijven zijn dan bang om achter te blijven, terwijl uit onderzoek blijkt dat veel van die latere fusies totaal niet renderen.

Daarnaast zie je dat het veel regeringsleiders prima uitkomt. Zetelbonussen door het tonen van 'leiderschap' door maatregelen te nemen, het doordrukken van allerlei wetgeving terwijl iedereen met iets anders bezig is, meer macht, meer controle, etc.

Mensen zijn gewoon domme kuddedieren en regeringsleiders zijn daarop geen uitzondering. Die kicken er op om als voorste schaap de kudde de afgrond in te leiden.

Antiquerulant | 20-04-20 | 14:32

Jaja, geheime wereldregering van klein groepje mannen...
Sturen alle nationale regeringen aan, die dan braaf doen wat ze zeggen? Dan zitten er al duizenden in het complot! En niemand klapt uit de school...
Zucht - gaap - next!

SterF... | 20-04-20 | 14:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Door halfbakken registratie heb je niks aan die nummers. Deze grafieken: www.rivm.nl/coronavirus-covid-19/graf... zeggen na een aantal dagen pas iets over het verloop. Met name de opnames en doden nemen langzaam af en lijken richting eind April op laag niveau te komen. Dus dan wordt het tijd voor loslaten van maatregelen. Genoeg pijn in de economie gehad nu.

BBRDWR | 20-04-20 | 14:06 | 3

Dan wordt het tijd om de maatregelen te verlengen. Den Haag had veel eerder, veel harder moeten ingrijpen. Iedereen verplicht een maand thuis. Leveringen via de voordeur. Grenzen dicht behalve voor transport. Ontsmetten zoals tijdens de gemiddelde varkenspest. Productie mondkapjes en overige beschermingsmiddelen max. opvoeren.

Door dit halfslachtige beleid blijven we langer in de ellende dan met een keihard lockdown beleid.

Steve_Hogarth | 20-04-20 | 14:23

@Steve_Hogarth | 20-04-20 | 14:23: Zei ik eind februari ook al idd. Gooi Maart gewoon dicht. Afschrijven. Tikje compenseren. Hadden we nu het Taiwan van Europa geweest.
Had een stuk minder gekost dan nu.

goldsammy | 20-04-20 | 15:20

@Steve_Hogarth | 20-04-20 | 14:23: Het voorbeeld hadden we met de varkenspest in '97. Toen ging er ook van alles fout door halfslachtig beleid, onderschatting en onvoorzichtigheid van zowel de overheid als ook de veehouderijsector en hun dienstverleners.

Heiner | 20-04-20 | 15:59

Ik zou de getallen ook maar een beetje naar beneden masseren. Aan de arbeid! Knoflokië zit op uw geld te wachten.

Pedronegro | 20-04-20 | 14:06

" Wordt het onderhand niet eens tijd om (economische) vragen vóórbij het virus..."
@Van Rossem | 20-04-20 | 13:50 |
Ja. Sowieso.
Ook wordt het tijd om reconomisch te gaan > re- als in "terug", "rec" als in 'opnemen/bewaren' en rec als wel heel stupide afkorting van 'rekenen'.
Hoe dan ook, m.a.w.; terug naar huishoudboekje-rekenen.
Wat een kind kan (de was doen), kortom.
Een liefhebber kan er in de gauwigheid ook "reagonomics" in lezen, all fine.
Denk anders Game of Thrones: "A girl has no name..."

chicago river | 20-04-20 | 14:05 | 1

Prop es wat minder taalvondsten in je stukjes! Ik word er moe van (geestelijk dan). Maar serieus: leuk gevonden, vooral die van reconomisch. Goeie voor het Woord van het Jaar.

borgmonster | 20-04-20 | 14:24

Best opvallend dat Bild filmpje. In NL is kritiek op de hygiene in de Chinese voedselketen nog altijd taboe en in de media wordt dit institutioneel doodgezwegen.

M3nn0123 | 20-04-20 | 14:05 | 7

@M3nn0123 | 20-04-20 | 14:14:
Zo ben ik ook al decennialang van mening dat ze in het oosten dringend eens op moeten houden met de achterlijke verering van een niet bestaande entiteit genaamd allah maar ze luisteren godverdomme nooit. Dat terwijl er daar significant meer aan doodgaan dan aan dit kudtvirus.

elfenstein | 20-04-20 | 14:23

Op de kwelbuis komt het programma "Bieder Secu

Het programma "Border security" laat behoorlijk veel ranzigheid zien met Chinezen. Het zijn qua eetgewoonten viespeuken en dat moet gezegd worden.

revolte | 20-04-20 | 20:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Eindelijk weer eens een Duitser die Lebensraum wil: Julian Heims ins Reichelt.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:05

Mooie cijfers, dat geeft de burger moed. En Jaap weer bedankt.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:04 | 1

Onzincijfers, die samenvattingen. En de RIVM weet dat, want op hun eigen website is wel betere info te vinden.

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:22

Ach ja, nou is China effe de boeman (Yellow Man Bad!) Vuurtje door de US opgestookt en verdompt, de rest of the West hobbelt er weer achteraan: De pindadoppers hebben het gedaan!

Rot op en krijg n kromme, we hebben er zelf n grote bende van gemaakt met onze hysterische en ondoordachte lockdown, social-distance en quarantaine maatregelen. En het gebrek aan lef om de eigen fouten te erkennen.

DinkyToy | 20-04-20 | 14:02 | 5

Moet toch moeilijk zijn om maar twee weken aan geheugen te hebben.

arashimashou | 20-04-20 | 14:09

Zelfs Lubach had gisteren nogal wat commentaar. Hij moest wel even deugen door nog te zeggen dat hij het geld intrekken onzin vond. Trump zegt het dom, want hij is een beetje dom, maar het beleid komt van zijn mensen achter hem, hij verwoordt het alleen op zijn manier. De kritiek is terecht. China heeft het veroorzaakt, laten gebeuren, proberen in de doofpot te stoppen, daarna gedaan alsof het supertransparant was en nu weet iedereen dat die 3000 aan doden er waarschijnlijk eerder 300000 zijn geweest, als je het vergelijkt met de VS, of Italie. Of zelfs Nederland.

BBRDWR | 20-04-20 | 14:09

@BBRDWR | 20-04-20 | 14:09: Wat het meest in het oog sprong bij Lubach vond ik de ontmaskering van de WHO als schoothondje van meneer Xi. Trump is zijn terechte aanpak van China al een tijd geleden begonnen en door de reactie van Xi zitten we nu met Covid-19. Het mag wat Chinezen en Europeanen kosten maar nu hebben we die clown te pakken daar in zijn witte huis. Briljante zet zo in het jaar van de verkiezingen. Om zijn snode plan nog meer effect te laten sorteren had hij voor een betere tegenkandidaat moeten zorgen. Nu wordt het nog spannend.

Tiscali-2 | 20-04-20 | 14:21
▼ 2 antwoorden verborgen

-weggekeesd-

keestelpro | 20-04-20 | 14:02 | 8

@keestelpro | 20-04-20 | 14:04: Ik hou wel van mensen die zich uitstekend kunnen vermaken zonder anderen. Het wordt wel zorgelijk, als je een draad helemaal alleen schrijft met 600 reacties. Trek dan even aan de bel bij ons medeguurders.

Kluukluuk | 20-04-20 | 14:44
▼ 5 antwoorden verborgen

Wacht maar tot morgen als Van Puffelen van het RIVM zijn mail van het weekend heeft verwerkt.

robot from 1984 | 20-04-20 | 14:02 | 1

Van Uchelen toch?

Pedronegro | 20-04-20 | 14:08

Geweldige parodie van Ton van Duinhoven op het gele gevaar
Hadimassa, 1970, Deel 5. "Rood Chinese Ambassadeur", Kees van Kooten, Wim de Bie e.a..
www.youtube.com/watch?v=38fje_G4qLI

ecologiste | 20-04-20 | 14:00

Marianne Zwagerman het orakel heeft gesproken: 'Leer op tijd dood te gaan.'

Nehemia | 20-04-20 | 14:00 | 18

@vansuyle.com | 20-04-20 | 16:12:
Here we go again. Moet ik die hoax wéér weerleggen? Zweden is geen urbane samenleving. 10 miljoen inwoners, 11x zo groot als Nederland. Social distancing is daar sowieso al de norm. Zweden zijn sowieso al niet de meest sociale en aanhalige wezens. En zoveel verschil tussen de maatregelen is er niet tussen Zweden en Nederland. De scholen en horeca zijn er open, maar dat kán daar ook veel makkelijker, want het is daar sowieso veel minder druk. Dus dat is onvergelijkbaar.
Voor het overige werkt ook 2/3e daar thuis, is de recreatiesector goeddeels gesloten, hebben ondernemers het ook moeilijk.
Het is daar echt geen halleluja, en “de economie” gaat daar ook niet gewoon door. Ook Zweden heeft een “intelligente lockdown”.
www.verksamt.se/en/web/international/...
www.krisinformation.se/en/news

En qua besmettingen en doden doet Zweden het niet “beter” dan wij.
en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320...
Relatief ongeveer hetzelfde. Maar dat is dus geen reden om dan hier ook maar weer de horeca en scholen open te gooien, want bevolking is heel anders en anders over het land verdeeld. Nederland is grotendeels urbaan, hutje mutje, en zelfs als je buiten woont, werk je vaak in een stad en moet je er met OV naar toe. Ook dat is in Zweden anders.
En de maatregelen in Zweden worden ook niet door alle Inwoners gewaardeerd.
www.welingelichtekringen.nl/gezond/17...

Dus hou op met dat ophemelen van Zweden als het Corona paradijs waar alles goed is, en iedereen blij en de economie floreert. Dat. Is. Niet. Waar.
Fake. News.
Stop met dat fabeltje te verspreiden.

Stormageddon | 20-04-20 | 19:04
▼ 15 antwoorden verborgen

Zit wel vaker eens tegen, gewoon blijven bewegen.

threeheadedmonkey | 20-04-20 | 14:00

Kunnen we ophouden domme mensen aandacht geven? Ook als je iedereen boven de 75 geen zorg geeft raakt bij ongecontroleerde verspreiding de zorg overbelast. Dat betekent onnodige doden. Wat heb je aan een baan als je dood bent? Bill Gates zei het mooi over te vroeg opheffen maatregelen: “ignore that pile of bodies over in the corner”.

Vula | 20-04-20 | 14:00 | 9

@Lupuslupus | 20-04-20 | 14:15:
Gelul. Gates is wel degelijk een "echte" nerd, maar dan wel eentje met een ondernemersgeest. Ergens geloof ik wel dat ie het nog goed bedoeld ook, het komt er alleen zo vreselijk lullig uit en u weet wat ze zeggen over goede intenties en de weg naar de hel, he?

elfenstein | 20-04-20 | 14:21

@Antiquerulant | 20-04-20 | 14:12: Je hebt wel een punt, maar zelfs tijdens een strenge griepwinter raakt niet meer dan 1 miljoen mensen besmet in Nederland. Met Corona kunnen wel 6 miljoen mensen besmet raken en dan zijn de absolute getallen natuurlijk veel hoger.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:41

@elfenstein | 20-04-20 | 14:21: Ja dat weet ik maar die goede intenties zijn bij Gates niet het geval. Hij vindt dat er teveel mensen op de wereld zijn en wil dat aantal reduceren d.m.v. een vaccin voor de hele wereldbevolking. Heb geen zin om het filmpje weer op te zoeken maar hij zegt het ècht in een interview.
Een ander tipje van de sluier:

commonsensetv.nl/corona-virus-globali...

Lupuslupus | 20-04-20 | 14:43
▼ 6 antwoorden verborgen

67 doden vandaag... Gaat de goede kant op.

HornoxNL | 20-04-20 | 13:58 | 6

@Watching the Wheels | 20-04-20 | 14:03: gaat niet om ouderen. Gaat om ouderen met onderliggend lijden. Dat is compleet iets anders. En die groep raakt op of wordt nu beter beschermd. Mijn ouders zijn 75+ en die maken zich terecht geen zorgen. Mijn collega van 63 maakt zich grote zorgen, maar niet omdat ze al vanaf haar 17e rookt. Hilarisch.

azijnseikerT | 20-04-20 | 14:09

getal zegt werkelijk helemaal niets over de afgelopen week.
Uit die 67 waren er zelfs een fors aantal uit maart.
En de lage aantallen van begin april zijn ondertussen per dag toch stiekem fors hoger geworden.

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:19

@azijnseikerT | 20-04-20 | 14:09:
Boven de 70 krijg je een telefoontje van je huisarts in sommige plaatsen. Zelfs als je niks mankeert. Ze praten gewoon op je in om geen behandeling te vragen als het nodig mocht zijn. Denk dat je ouders zich onterecht geen zorgen maken.

Watching the Wheels | 20-04-20 | 16:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik hoor ze wel heel vaak oefenen op vliegbasis Leeuwarden de laatste tijd.
Er is iets gaande...

HoerieHarry | 20-04-20 | 13:58 | 7

Het dor hout moet gekapt worden! Ik herhaal: Het dor hout moet gekapt worden!

oranjerood | 20-04-20 | 14:17

@Piet Karbiet | 20-04-20 | 14:07: hier vanochtend ook weer 2 - net als 2 wk geleden. Flink laag overvliegend.

MisterC | 20-04-20 | 14:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat is wir schaffen das in het Chinees ?

Carlos_I | 20-04-20 | 13:58 | 4

Hebben ze daar geen nummertje voor dan ?
Nr 88 kennen we al .

likmegaties | 20-04-20 | 14:07

@Watching the Wheels | 20-04-20 | 14:00:
Dat klinkt niet erg Chinees. Of spreek je het anders uit?

Stormageddon | 20-04-20 | 14:08

@Stormageddon | 20-04-20 | 14:08:
Wǒmen kěyǐ zuò dào in Tradationeel Chinees en Wǒmen kěyǐ zuò dào in Vereenvoudigd Chinees.

Watching the Wheels | 20-04-20 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

Laat alle dikke 60+ers in een oude Opel zonder gordel rondrijden. Haha. Leve de economie.

Normpje | 20-04-20 | 13:57

Nu de oudjes niet meer op mogen passen heb je ze ook eigelijk niet meer nodig. De kleinkinderen mogen ook niet meer op bezoek. Je moet boodschappen voor ze doen. Noem eens iets positiefs over de oudjes? Oh ja, ze hebben ons grootgebracht.

Hadena | 20-04-20 | 13:56 | 3

Dat noemt u positief. In mijn geval misschien, maar het uwe? Ik weet het niet hoor...

BBRDWR | 20-04-20 | 13:58

U kunt natuurlijk herbeginnen met knots en grot of u kunt dankbaar gebruik maken van uw smartphone en Netflix.

Earl_of_Doncaster | 20-04-20 | 14:05

Maar zou die Jaap echt in een paddestoel in dat bos wonen bij het Catshuis?

Watching the Wheels | 20-04-20 | 13:56

Niks mis mee, om die schoft eens een keer de les te lezen, in Honk Kong zijn ze ook weer rotzooi aan het schoppen, maar... kunnen we nog winnen van de chinezen?
Mijn vader waarschuwde mij in de jaren vorige eeuw reeds voor het gele gevaar, en dat is wat anders dan het gele teken, wellicht kunnen de ouderen dat stripverhaal uit diezelfde tijd nog herinneren.
Hoe dan ook, die chinezen moeten een stapje terug doen, dat is voor iedereen het beste.

watmagjenogwel | 20-04-20 | 13:56 | 3

En dat gaan ze ook echt doen omdat u dat zo lief vraagt.
China is as we speak bezig om alle puin van de coronacrisis op te kopen, precies zoals de bedoeling was. Of in ieder geval, het komt ze wel echt verrekte goed uit.

elfenstein | 20-04-20 | 13:59

@elfenstein | 20-04-20 | 13:59: Dank u, maar ik ben niet lief jegens China, kom regelmatig in HK en kan die kliek inclusief dat wijf wat de dienst uitmaakt in HK niet uitstaan.

watmagjenogwel | 20-04-20 | 14:03

De beste comment staat in de muisover van de foto van Jaap:
'Jaap kan niet de centrale man blijven in een economie die groter is dan Jaap en zijn petrischaaltjes'.

keestelpro | 20-04-20 | 13:56 | 1

het slechtste woord is wel judenvierteil, duidelijk opspelende shoah associates bij een duidelijk ander maatschappelijk probleem,

MaarFeitelijk | 20-04-20 | 14:39

Geweldig betoog van Bild. Prima exposé van het gele gevaar.

Nehemia | 20-04-20 | 13:55 | 1

Exact, achter die nederigheid en vriendelijkheid schuilt een wreed gezicht.

sprietatoom | 20-04-20 | 14:46

Is 5G nou al langdurig en grondig getest voordat het wordt uitgerold? Die 5G straling hoef ik niet in mijn huis als het niet nodig is.

stipjes | 20-04-20 | 13:55 | 2

Ik begreep gisteren nog dat je van Corona 5G kunt krijgen.

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:16

Xina op alle fronten boycotten de komende jaren!

Henri | 20-04-20 | 13:53 | 4

Inderdaad, en met terugwerkende kracht. Morgen komt de vuilophaaldienst uw keukenlaatjes leegruimen, uw elektronische machinerie van de stopcontacten losrukken en uw kledingkasten zuiveren.

Van Urk | 20-04-20 | 13:57

Coronaland maakt het overgrote deel aan electronica... en mondkapjes. U gaat helemaal niks boycotten. Konden we maar boycotten maar helaas. Het westen (buiten misschien Amerika) gaat hun industrie niet terughalen.

Graaf_van_Hogendorp | 20-04-20 | 14:02


En uw medicijnen dan?

zwenkwieltje | 20-04-20 | 14:45
▼ 1 antwoord verborgen

Marianne Zwagerman is zelf ook al een tijdje een dooie.

Watching the Wheels | 20-04-20 | 13:52 | 3

Vraag me altijd af wat dat soort mensen nou daadwerkelijk doet om hun brood te verdienen. Is dat werkelijk alleen maar ouwehoeren over wat anderen doen?

Watching the Wheels | 20-04-20 | 13:54

Ze heeft de blik van een stervend paard.

Earl_of_Doncaster | 20-04-20 | 14:01

Volgens mij ben ik verkouden.
Euthanasie dan maar?

Kaas de Vies | 20-04-20 | 13:52 | 4

Maar geen IC, want die is voor andere mensen bedoeld.

Rest In Privacy | 20-04-20 | 14:04

LOL! D'66 natste droom mbt organen. Krijg je een pil van drion en zij de organen. Wel gelijk oversteken.

Kluukluuk | 20-04-20 | 14:14

Ligt eraan, ben je jonger of ouder dan Zwagerman?

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:15
▼ 1 antwoord verborgen

Laat dit maar over aan de Duitsers. Een stel hele goede vragen waar we nooit antwoord op zullen krijgen vrees ik

ecologiste | 20-04-20 | 13:51 | 4

@elfenstein | 20-04-20 | 13:56: Ondertussen blijft het Westen massaal shit importeren vanuit China. En laten ze half Zuid Europa opkopen door de Chinezen.

Deflatiemonster | 20-04-20 | 14:04

@elfenstein | 20-04-20 | 13:56: Ja hij was nog erg hoffelijk. Sinds die Franse Nobelprijswinnaar duidelijk maakte dat het virus uit dat lab is ontsnapt vertrouw ik de Chinese leider helemaal niet meer. Ik heb er enigszins vertrouwen in dat de CIA uiteindelijk (mbv goede wtenschappers) de waarheid weet te achter halen.

ecologiste | 20-04-20 | 14:06

@Deflatiemonster | 20-04-20 | 14:04: het westen dat zijn dan vooral de aandeelhouders denk ik. Dat economische systeem van het Westen legt het af tegen de "geleide" socio-economische systeem van China.

ecologiste | 20-04-20 | 14:08
▼ 1 antwoord verborgen

Gisteren 83 coviddoden, vandaag waarschijnlijk ook onder de 100.
Morgen wordt het schrikken en huilen.
F5-grafiekje voor de nieuwsgierigen met haast:
public.flourish.studio/visualisation/...

keestelpro | 20-04-20 | 13:51 | 6

Ik hou nog steeds de doden per datum bij, en opvallend is dat de gemelde doden van de laatste tijd zeker voor de helft betrekking hebben op begin april.
Bij de gemelde doden van vandaag zaten zelfs een stuk of 10 uit maart.
Dat aantal van 67 an sich zegt dus werkelijk niets over de afgelopen dagen.
Dit is een gedeelte van de werkelijke data:
27-mrt 108
28-mrt 149
29-mrt 119
30-mrt 150
31-mrt 165
1-apr 157
2-apr 165
3-apr 156
4-apr 159
5-apr 148
6-apr 154
7-apr 141
8-apr 140

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:13

@Nuchternederland | 20-04-20 | 14:13:
Even een aanvulling: de RIVM telt alleen de geteste doden.
De geteste doden zijn de mensen die het ziekenhuis gehaald hebben, maar de IC niet levend hebben verlaten.
Aangezien de IC al een week of 2 tussen de 1100 en de 1400 patienten heeft met Corona, is het logisch dat het sterftecijfer per dag ook ongeveer gelijke tred houdt.
Want anders zouden mensen opeens sneller genezen of sneller doodgaan aan Corona, als dat anders zou zijn.
De grafiek van Kees uit de Volkskrant is daarom onzin, dat gaat alleen over het aantal meldingen op een dag, niet de dag waarop de persoon overleden is. Een reaguurder wees mij op het uitgebreide dagelijske rapport van het RIVM, daar staat het wel in:
www.rivm.nl/documenten/epidemiologisc...

Nuchternederland | 20-04-20 | 14:28
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl