Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE - Persco vicepremier Wouter Koolmees (geld)

Jij 4000 euro, jij 4000 euro, IEDEREEN 4000 EURO

Schakelen we nu live naar het perscentrum van oorlogskabinet Rutte III, waar minister van sociale zaken en werkgelegenheid (en sinds de hoofdpijnen van Kajsa Ollongren ook vicepremier) Wouter Koolmees de BV Nederland gaat redden van de totaalondergang. Eerder kreeg iedereen al een fooi van 4000 pleuro voor het vernietigen van de oogst, massa-ontslagen en opgedroogde opdrachten. Hartstikke benieuwd wat we nu weer voor cadeautjes krijgen. LIVESTREAM.
Update: Er komt een website, maar we weten niet of-ie werkt
Update: NOW-maatregel bij UWV hierrrr.
Update: Bedrijven die gedurende drie maanden ten minste 20 procent omzetverlies hebben, kunnen hiermee vanaf 1 maart een tegemoetkoming van maximaal 90 procent van de loonsom krijgen naar rato van de omzetdaling. (Rijksoverheid)

Reaguursels

Inloggen

Waarom uberhaupt geld geven? Dit is ondernemersrisico, net als die nep zefstandigen "ZZP'ers" (zelfstandige zonder potrtemonnee).

Wienerschnitzel mit | 31-03-20 | 16:13 | 1

Hè Mark Rutte en co. Jij ook hier !!

DrachiR | 31-03-20 | 18:32

met het heitje van Kok en de Rug van Rutte heb je toch al weer 1000,25 euro

HetOorAakel | 31-03-20 | 14:58

Ja dat is mooi kudtdt. Als DGA kun je niks claimen?

Rechtsdraaiend | 31-03-20 | 14:25 | 3

Is mij ook niet duidelijk, je zou denken 90 % v/h salaris.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 14:50

Antwoord is nee. Voor mijn personeel wel, maar ik niet...

kunnenzedanniks | 31-03-20 | 15:46

Ligt eraan. Meeste DGA's zijn niet verzekerd, maar het kán wel!

redje70 | 31-03-20 | 16:51

Wat een geklaag allemaal. Wees blij dat er in ieder geval nog voorzieningen zijn. Een bedrijf dat na twee weken al geen geld meer heeft, is sowieso niet levensvatbaar. En straks als de crisis voorbij is, dan allemaal weer klagen over de hoge ziektekostenverzekering.

Kattie | 31-03-20 | 14:03 | 2

Zeker geen eigen bedrijf? Bedrijf met 50, 100, of extreem 1500 man personeel gaat na paar weken aan de geeuwhonger hoor, heeft niets met reserve te maken. Alle kosten gaan namelijk gewoon door en inkomen staat gewoon op 0,0 ...

kunnenzedanniks | 31-03-20 | 15:48

Huishoudboekje maken gaat velen boven de pet. Hoppa geld uit en hoppa geld in op magische wijze. De meeste burgers/niet ondernemers zijn ook maar 1 loonstrook verwijderd van een catastrofe want die participatie bijdrage gaat de vaste lasten niet betalen.

Belast | 31-03-20 | 19:18

Het is normaal niet meer te behappen om het op de gebruikelijke manier te doen. Er zijn nu shovels en zware vrachtauto’s onderweg naar Den Haag om het geld op te scheppen.
Onze nationale gelddrukker Joh. Enschedé, heeft de opdracht gekregen om 24/7 door te drukken met bankbiljetten en meer personeel in te zetten.
Er is geld, veel geld. En als ik zeg veel geld……….., dan bedoel ik ook veel geld!
Tast toe en wees maar niet bescheiden!

Harry de Slijter | 31-03-20 | 13:47

Het is normaal niet meer te behappen om het op de gebruikelijke manier te doen. Er zijn nu shovels en zware vrachtauto’s onderweg naar Den Haag om het geld op te scheppen.
Onze nationale gelddrukker Joh. Enschedé, heeft de opdracht gekregen om 24/7 door te drukken met bankbiljetten en meer personeel in te zetten.
Er is geld, veel geld. En als ik zeg veel geld……….., dan bedoel ik ook veel geld!
Tast toe en wees maar niet bescheiden!

Harry de Slijter | 31-03-20 | 13:47

Waar maken wij ons druk over? De aandelenbeurs krabbelt weer langzaam op. Met W.F. Hermans heeft de beurs altijd gelijk.

ik_wacht_niet | 31-03-20 | 13:24

Ze moeten omzet compenseren, ipv een luttele 4k bieden. Wat heeft een onderneming die 30k omzet ziet verdampen, waarvan 70% kosten zijn nou aan zo'n arbitrair bedrag. Alsof loon de enige kostenpost is voor een bedrijf.

Joostmochtnietsweten | 31-03-20 | 12:56 | 2

Gewoon stoppen en over een paar maanden weer starten. Wees creatief en niet reageren als een kind van 12 met een verstandelijke handicap.

derksje | 31-03-20 | 13:00

Nou lonen zijn wel degelijk een grote kostenpost voor bedrijven. Het uitstellen van loonbelasting en/of compensatie zorgt er ook voor dat er geen gedwongen ontslagen vallen op korte termijn.

Ja ok lonen zijn in Coronaland en India misschien niet de allergrootste kostenposten maar in verNederlandje voor veel bedrijven wel degelijk enorm van invloed.

Graaf_van_Hogendorp | 31-03-20 | 13:17

De miljarden vliegen nu om je oren. Is er nu niemand die met gezond verstand op de rem gaat trappen?

ik_wacht_niet | 31-03-20 | 12:53 | 5

Dit hadden ze anders besteed aan windmolentjes en gas transitie vermoedelijk. Althans dat hoop ik. Dan is er tenminste nog iets positiefs uit Corona gekomen. Dat ze de middenklasse niet kapotbelasten met Greta taxen.

Graaf_van_Hogendorp | 31-03-20 | 13:15

Wacht maar tot we de sluizen naar Italië open zetten.

Plaktong | 31-03-20 | 14:04
▼ 2 antwoorden verborgen

4000 euro is net genoeg voor een maand huur als je een klein winkeltje hebt.

Onzin, geld geven. Wat ze moeten doen is kosten weghalen. Dus de grootste kostenpost, waar 70% van het geld direct of indirect naartoe gaat: Een jaar geen belastingen en sociale premies betalen.

Patatter | 31-03-20 | 12:50

Iedere reaguurder met meer dan 10 reacties per dag dient in aanmerking te komen voor die 4K netto. NAW gegevens svp achterlaten in de panelen.

Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 12:42 | 1

In Zwitserland is de eenmalige uitkering voor Kurzarbeit CHF 3.250. Stuk lager dus dan die EUR 4.000.

van Oeffelen | 31-03-20 | 13:02

Migratier's be like; Frauderen kun je leren

Balletje Mayo | 31-03-20 | 12:22

Wat in 10 jaar tijd via diverse bezuinigingsrondes is verdiend wordt in twee maanden uitgegeven. En daarna gaan we alsnog failliet. Maar het levert vast zetelwinst op.

Murk Ratte | 31-03-20 | 12:19

Omzetverlies maart, april en mei wordt vergelijken met dezelfde periode in 2019. Lekker dan als je een succesvol snelgroeiend (startend)bedrijf bent waardoor je omzet hoger is in 2020 in vergelijk met 2019. Je omzet valt nu voor een groot deel weg, maar niet groot genoeg voor om voor compensatie in aanmerking te komen, terwijl de (loon)kosten in vergelijk met 2019 (fors) zijn gestegen Wat denk je wat al die bedrijven doen, Wouter Koolmees? Oproep- en uitzendkrachten als eerste eruit en voor een deel het vaste personeel ww laten aanvragen vanwege economische redenen. Snelgroeiende succesvolle bedrijven kapot laten gaan, dat kan toch niet de bedoeling zijn?

Droop | 31-03-20 | 12:01 | 1

Een succesvol snelgroeien (startend) bedrijf in de Horeca ofzo? Oplossing: stop onmiddelijk. Wacht 6 -12 maanden en koop ergens je conculega voor een prikje. De details kan ik voor je uitwerken (120 euro/uur te betalen vooraf)

derksje | 31-03-20 | 12:35

Volgens de NOS gaat de regeling 10 tot 20 miljard euri kosten. Zuid-Europa (waaronder Italie met staatsschuld van 2100 miljard) wil zonder voorwaarden, carte blanche, een bijdrage van 410 miljard uit de ESM-pot en wil eurobonds om op een goedkopere manier nog meer te kunnen lenen. Dat zou betekenen dat wij straks niet alleen een fors hogere staatsschuld hebben, maar daar straks ook veel meer rente voor betalen.
Linksom of rechtsom, de huidige welvaart is voorbij.

Ben7943 | 31-03-20 | 11:54 | 6

Die hogere rente zit mij ook dwars.

Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 12:42

Op de diverse Spaanse en Italiaanse sociale media platforms en twitter gaat het riool helemaal open tegen Nederland. Men wil zijn reet afvegen met onze tulpen. Diepgelaagde haat wordt tegen Nederland geuit. Onacceptabel. Deze smerige paupers met hun verziekte structuren moeten een toontje lager zingen. Geef ze geen cent.

van Oeffelen | 31-03-20 | 12:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Over geld gesproken.

Die Sven Kockelmann is de weg volledig kwijt. Kennelijk wil hij elke cent van NL overhevelen naar Zuid-Europa.
Zo staan wij niet eens op een lijstje van de meest solidaire landen van de EUSSR.
Volgens mij zijn wij de allergrootste netto betaler per hoofd van de bevolking aan de EUSSR.
Waar hebben wij het over?

ProAsfalt | 31-03-20 | 11:53 | 1

Soms heel degelijk en soms vliegt Sven gigantisch uit de bocht. Onze dominee van splinterpartij CU Zeegers die hier al 10 jaar beleid medebepaald ook trouwens. Het zal weinig uitmaken als die volgend jaar ingeruild wordt voor Asscher.

Trumme | 31-03-20 | 12:17

Waarom je klaarkomt tijdens tatoeëren ? Hier is het antwoord:

Geen 'coronacompensatie' voor tatoeëerders: 'We vallen in dezelfde groep als sekslijnmedewerkers'
www.at5.nl/artikelen/201017/geen-coro...

AntonJansen | 31-03-20 | 11:50

Het word allemaal weer lekker ingewikkeld gemaakt, niemand snapt er wat van, en ik krijg als zzp'er niks omdat ik vanuit huis werk (wel gewoon geen opdrachten meer hoor) TOP oplossing weer.

SoepKip | 31-03-20 | 11:46

Wat is nou helemaal EUR 4.000 ? Dat heb je in 6 nanoseconden verdiend op de AEX, de DAX, de SMI of de S&P. Wie gaat er nou voor EUR 4.000 zijn NAW gegevens bij de staat verversen, zijn broek laten zakken en zijn handje ophouden ? Hebben de mensen dan helemaal geen eigenwaarde meer ? We geloven artsen die tegen mensen bij de poort zeggen dat ze kunnen fluiten naar een IC opname omdat ze te oud zijn en ambtenaren die zeggen dat de privacywet hen hindert U verder van dienst te zijn. En in handen van die mensen legt men zijn lot ?
Van Oef heeft dat vroegtijdig onderkend en zich onafhankelijk gemaakt van de staatsruif. Dat levert alleen maar gezeik op. Investeren in stenen, privékliniek (hier met een paar man uit de buurt), veel bewegen, dagelijks 3 sigaren en een glas whisky en slapen met het open raam voor de frisse lucht. Dat is een stuk gezonder dan de hele dag zitten te kniezen op de overheid.

van Oeffelen | 31-03-20 | 11:24 | 3

Wat een gelul, gemiddelde moeders en vaders hebben daar helemaal niet de skillset voor om "Yolo 100x short" op de AEX te gaan.

harry21 | 31-03-20 | 12:05

Slapen met het raam open? Word je daar niet heel erg verkouden van.....?

Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 12:40

@Kuifje-naar-Brussel | 31-03-20 | 12:40: nee juist niet. 3x per week de sauna in beneden helpt wellicht ook, inclusief conditie. Zodadelijk weer 8 kilometer door een versbesneeuwd landschap.

van Oeffelen | 31-03-20 | 12:52

Sinds de crisis voorbij is is de 'tijdelijke' crisisbelasting nog steeds niet teruggedraaid.

De bedoeling is dat u altijd afhankelijk blijft van de overheid en dat 90% van Nederland van salarisstrook tot salarisstrook leeft.

Stonecity | 31-03-20 | 11:20 | 1

De crisisbelasting is dus nog zo'n kleine 20 miljard per jaar.

Stonecity | 31-03-20 | 11:21

Blijft een vaag verhaal. Dus de oude piloot bij de KLM krijgt gewoon 15.000 euro/maand betaald om 2 maanden thuis te zitten (de overheid betaald daarvan 90% + sociale premies/pensioen?). Of krijg deze piloot gewoon de maximale dagvergoeding (ongeveer 3000 bruto/maand, waavan de overheid 90% betaald). De eigenaar van 5 kroegen in Amsterdam krijgt 4000 euro en moet het personeel die 10% salaris blijven betalen? Ik zie een enorm aanbod aan RangeRovers, Cayenne's en MB's ontstaan.

derksje | 31-03-20 | 11:16 | 2

Ik mag hopen dat er een max aanzit. Het is niet het probleem van de maatschappij dat iemand in een dikke villa woont.

Stonecity | 31-03-20 | 11:22

De "loonmax"zou 2x de maximale dagvergoeding zijn.

grindbak | 31-03-20 | 11:26

Quote Koolmees: "Je moet als werkgever wel bijzonder slechte bedoelingen hebben, wil je hier misbruik van maken".

Ja Wouter, dat hebben criminelen altijd. Maar die zullen nu vast wel luisteren toch?
Dus we gaan er vanuit dat er geen misbruik van gemaakt wordt. Want ook malafide bedrijven met slechte intenties gaan nu opeens veranderen in houding en moraal.

Right...

Realism Is All | 31-03-20 | 11:15 | 4

Je ziet de bui al hangen. Vanuit alle hoeken en gaten van de interne en externe samenleving. Ondertussen gaat de EU voor de derde/vierde keer collecteren: we hadden al de krediet/bankencrisis en migratiecrisis. De infuusstromen lopen weer van Noord naar Zuid.

Fantomas | 31-03-20 | 11:20

Mooi he, je moet als overheid wel bijzonder slechte bedoelingen hebben om de burger financieel uit te kleden, zo kon Rutte tot 1 maart ons uitkleden nu kunnen we wat terug halen.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 11:45

Mwah, redelijk goed op te vangen, bedrijven die hier misbruik van maken aan de schandpaal, namen en rugnummers. En CEO/CFO hoofdelijk aansprakelijk maken bij fraude op deze regeling. Moet maar eens afgelopen zijn met dat laffe gedoe.

harry21 | 31-03-20 | 12:07
▼ 1 antwoord verborgen

De banken gaan ook helpen.
Bij Rabo bv. creditrente 0% debetrente 13%.

de honden blaffen... | 31-03-20 | 11:14 | 2

Ja en elke euro van de spaarklant mogen ze 4 of 5 keer uitlenen. Kassa.

Fantomas | 31-03-20 | 11:22

En geen rente op de certificaten om mogelijk bedrijven in de toekomst te kunnen ondersteunen. Veel ouderen hebben certificaten als aanvullingen op hun AOW omdat ze geen pensioen hebben. Dus de Rabo ondersteunt de ene klantgroep ten koste van de anderen. En dit op advies van Europa. Oh oh oh wat heeft Europa ons (burgers) al veel goeds gebracht (ha ha ha). En opnieuw moeten vrachtauto's met Euro's naar het zuiden en oosten.

Ookalweer | 31-03-20 | 11:43

Tussen 2009 en drie maanden terug had ik altijd al zo'n naar gevoel. De geldpers ging aan helikopter geld voor iedereen en het was wachten tot de muziek ging stoppen. Dat moment is nu gekomen, in 2008 vanwege idiote banken en tussenpersonen mbt brakke leningen. Nu vanwege een maatschappij die drijft op de gebakken lucht van de beurs welke al idioot hoog stond vanwege het debiele opkoop beleid van de ECB. De patient was al lang overleden, sterker nog, de ontbinding was al in gang gezet alleen niemand had het door. Covid-19 is de diagnose geweest. Komt wel weer goed, ik hoop alleen dat er nu WEL iets fundamenteels gaat veranderen.... Als dit doorzet en fout gaat denk je over een jaar met weemoed terug aan de tijd dat je 4k van de staat kon krijgen.

petros666 | 31-03-20 | 11:10 | 3

Met rode oortjes lees ik uw plemsel, u bent een geweldige econoom echt iemand die verstand van zaken heeft.

botbot | 31-03-20 | 11:19

@botbot | 31-03-20 | 11:19: pretendeer ik absoluut niet te zijn, gewoon gezond verstand en fakkels en hooivork mentaliteit zoals 90% van de reaguurders. Maar u wel begrijp ik?

petros666 | 31-03-20 | 11:24

Ik snap werkelijk niet waarom ik bij deze maatregel niet 1x "renteloze lening" heb gehoord. Dan heeft frauderen weinig zin.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:10 | 3

Temeer omdat er goede hoop is dat de inkomstenverliezen voor een groot deel later weer goed worden gemaakt.

Heiner | 31-03-20 | 11:21

@Heiner | 31-03-20 | 11:21: Inkomsten van de horeca waarschijnlijk niet, ik zie wel restaurants nu thuisbezorgen.

voldemort | 31-03-20 | 13:00

@Heiner | 31-03-20 | 11:21: Een kapper, skileraar of strandtenthouder loopt dat niet meer in. Je gaat je niet 2 keer laten knippen.

arlen | 31-03-20 | 19:08

Let op mijn woorden: over enkele jaren wordt bekend gemaakt dat al deze mooie regelingen ertoe hebben geleid dat van het beloofde geld en steun er slechts een 10% is uitgekeerd. Heel veel grote woorden van dit kabinet over noodsteun, ondersteuning aan ondernemers, loonkosten doorbetalen etc. zijn gebakken lucht. Het is allemaal zodanig in elkaar gezet dat vrijwel niemand er aanspraak op kan maken. Een eerste voorbeeld zijn al de bedrijven die aan huis gevestigd zijn. Denk aan schoonheidsspecialisten, tekstschrijvers, nagelstylisten, coaches, kappers, etc. Die werken veelal thuis en jahoor dan krijg je al zeker geen 4000 euro. En wat de bijstand betreft daar timmert men het net zo hard dicht. Toon maar aan dat je het nodig hebt of had. Lukt het niet en hebben we als gemeente je wat bijstand gegeven en blijkt het dus niet te onderbouwen te zijn door de zelfstandige, dan wordt het teruggevorderd en nog een hoge boete er bovenop ook. Let op: grote woorden van het kabinet, en het zijn allemaal leugens.

Graaf Monte Cristo | 31-03-20 | 11:08 | 8

@tsjajaja | 31-03-20 | 11:26: en al die ondernemers, denken de mensen die elke maand salaris bekomen, die hebben alle maal tonnen zwart geld op de bank in zwitserland.

rechtsdwalendeautist | 31-03-20 | 12:02

@tsjajaja | 31-03-20 | 11:26:
Nee, het is nog erger: ondanks het feit dat de banken verplicht zijn om jaarlijks al uw (spaar) gegevens aan te leveren bij de BD, weigert de BD u te geloven als u zegt dat u spaart i.p.v. belegt.

De overheid is apetrots dat het zo goed gaat met NL "vanwege de extreem lage rente". Alleen weigert men te erkennen dat u als brave spaarder nauwelijks rente krijgt en 'veronderstelt' men dat u belegt en dus (?!) moet u jaarlijks heel veel inkomstenbelasting over die NIET ontvangen rente betalen.

Het enige wat je nog zelf kunt doen is stoppen met werken en je eigen spaargeld versneld opmaken voordat de overheid alles heeft opgeëist nog voordat je pensioendatum dáár is.
De overheid is er nu eenmaal alleen voor arme en/of zielige inwoners;
voor alle anderen heeft men slechts minachting.

Wering | 31-03-20 | 12:14

Doe maar een Edmundo van MonteCristo.

van Oeffelen | 31-03-20 | 12:54
▼ 5 antwoorden verborgen

dat geld is er natuurlijk niet en moet worden bijgedrukt zodat wij dat straks van ons spaargeld via gierende inflatie gaan ophoesten.

wlodek | 31-03-20 | 11:06 | 6

@grindbak | 31-03-20 | 11:18: Denk het ook, persen aan, gierende inflatie, over 6 maanden wel het voorschotje en uitstel van belasting terug betalen, centen hebben we dan niet meer althans Jan met de korte achternaam de grote jongens lachen zich kapot bij de gierende persen.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 11:51

@Schulzie | 31-03-20 | 11:30: U moet niet kletsen over onderwerpen waar u geen verstand van hebt. De ondernemers gaan nu met bosjes omvallen. En daar gaat een schamele 4000 euro niets aan helpen.

zwartzondersuiker | 31-03-20 | 12:09

@zwartzondersuiker | 31-03-20 | 12:09: Ik heb het over de warmtepomp-, isolatie-, windmolen- en andere klimaatindustrie, vandaar het aanwijzend voornaamwoord 'díe'. Zeker gaan er ondernemers omvallen, de zwakke broeders en degenen die maar ondernemer zijn geworden omdat ze 'niet voor een baas kunnen werken' het eerst, anderen gaan profiteren en er zullen (zoals altijd tijdens en na een crisis) compleet nieuwe bedrijfstakken ontstaan.

Schulzie | 31-03-20 | 12:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Dit wordt straks één grote chaos en één grote vechtpartij. Ik had curator mnoeten worden...

bisbisbis | 31-03-20 | 11:03 | 2

nooit te oud om te leren

TDB | 31-03-20 | 11:20

Ik ga voor Deurwaarde !.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 11:52

Volgens mij kan dat allemaal makkelijker door gewoon geen BTW en loonbelasting te innen in Q1 en Q2, samen met de al ingevoerde regeling van tijdelijke WW voor arbeidsduurverkorting. Dan ben je er ook, om vooral het MKB overeind te houden. Dan moet je dat achter de schermen financieren met een staatslening, maar dat is voor de bevolking op dit moment niet zo heel boeiend verder.
Denk ik.

Stormageddon | 31-03-20 | 11:01 | 5

Daar heb je een goed punt. Eens.

Superior Bastard | 31-03-20 | 11:20

@Muxje | 31-03-20 | 11:15:
BTW en loonbelasting zijn gigantische lastenposten voor bedrijven. Als je die een half jaartje niet hoeft te betalen, dan kun je het als bedrijf, met ADV voor het personeel en de WW regeling al snel uitzingen.
En welke regeling je ook bedenkt, er zijn altijd mensen en bedrijven die er meer van profiteren dan een ander. Je maakt het nooit “eerlijk”. Onmogelijk.

Stormageddon | 31-03-20 | 11:35

@Stormageddon | 31-03-20 | 11:35: BTW is een doorgeefluik, je betaalt hem alleen over de waarde die je zelf toevoegt. Dat is veel in de dienstensector, maar in handel met dunne marges stelt het niet veel voor. De loonheffing tijdelijk stopzetten heeft dan veel meer zin, daar help je vooral bedrijven mee die mensen in dienst hebben en houden.

Muxje | 31-03-20 | 11:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit kabinet pakt deze crisis op alle fronten geweldig aan tot nu toe.

Superior Bastard | 31-03-20 | 11:01 | 9
-weggejorist-
Alleendewaarheid | 31-03-20 | 11:22

@Stormageddon | 31-03-20 | 11:10: " We moesten noodgedwongen door de tijd de regeling simpel maken " zei die echt, mooi he, dus normaliter nemen ze lekker de tijd om de boel ingewikkeld te maken.
T is me ook een stelletje bij elkaar ik wil nog wel eens zien wanneer de eerste ZZP-er/Bedrijf zijn centen krijgt van het UWV, denk dat die er gelijk een kerstpakket bij krijgt.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 11:56

@Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 11:56: Lol.

zwartzondersuiker | 31-03-20 | 12:10
▼ 6 antwoorden verborgen

Wedden dat u het begrip Weimarrepubliek de komende 10 jaar steeds vaker zult tegenkomen?

benjeallanggek | 31-03-20 | 11:00 | 2

Waarom? Geld bijdrukken is an sich geen probleem. Zo lang het maar gerelateerd is aan toekomstige groei. M.a.w. zolang je maar geen "big spenders" maakt die zich vierkant een slag in de rondte kunnen kopen.

omanders | 31-03-20 | 11:17

@omanders | 31-03-20 | 11:17:
Zolang het geld niet bij de burger komt veroorzaakt bijdrukken inderdaad geen inflatie. Sterker nog, het zorgt voor deflatie.

postmodernismisdead | 31-03-20 | 11:20

De EU en de euro zouden Europa verenigen, een broederschap van volkeren. Maar vooral de euro creëert alleen maar weerzin tussen landen. Italië wil dat Nederland gaat dokken, transfergelden naar het zuiden. Nederland wil al heel lang dat Italië zich niet zo extreem in de schulden steekt. In beide gevallen is het: helaas pindakaas. Geforceerde eenheid en geforceerde solidariteit zonder werkelijk gedeelde waarden leiden tot tweespalt. Het is de hoogste tijd om dat in te zien en dat euro-avontuur stop te zetten.

Sitting_targets | 31-03-20 | 10:59 | 7

Een (1) interne markt met meerdere wisselkoersen is natuurlijk een idee dat zo dom is dat je geschiedenis moet hebben gestudeerd om daarin te geloven. Of VMBO met moeite hebt gehaald..

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:12

Nederland wil Italië best steunen, maar niet met Eurobonds. Italië wil heel graag Eurobonds, omdat ze dan hun liederlijke gang kunnen blijven gaan op fiscaal gebied, nu en wellicht ook in de toekomst. Want bij de volgende crisis krijgen we dan gewoon weer Eurobonds als oplossing.

Muxje | 31-03-20 | 11:20

@Muxje | 31-03-20 | 11:20: Eurobonds is net zoiets als er woont een buurman in de straat die een gat in zijn hand heeft en dan mag de hele straat garant gaan staan voor die sukkel.
MAar de EU heeft een pot van 430 miljard, de ECB van 750 en dan nog eens de Eurobonds er boven op, gaat gebeuren, geld is een theoretisch iets geworden, een druk op een knop, anno 2020.
Alle schulden door halen, is ook een druk op een knop, en opnieuw beginnen lijkt me een goed idee.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 12:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik word ook maar zzp er makkelijk zo .

kuus | 31-03-20 | 10:59 | 2

Voor 90% van de ZZP-ers is ZZP armoede.

Sitting_targets | 31-03-20 | 11:00

Fakenews (deels dan): als je een bedrijf met personeel aan huis hebt (en dan bedoel ik echt geen zolderkamertje hoor, maar een gewoon bedrijfslocatie) krijg je nul, Nada, niks, nothing...red je gat maar.

Howdy | 31-03-20 | 10:58 | 2

Dan heb je óf jaren geprofiteerd omdat je op een bedrijventerrein woont óf je hebt geen omgevingsvergunning voor je bedrijf en daardoor geen apart adres. Hoe dan ook, dan heb je het niet goed geregeld en valt je bedrijfspand onder je woonst en die lasten vallen onder woonlasten.
De Belastingdienst hanteert soortgelijke regels dus niet zeuren, profiteur!

Busverhuur | 31-03-20 | 11:01
-weggejorist en opgerot-
Howdy | 31-03-20 | 11:14

Wie wil er nou van de staat afhankelijk zijn ? Het lijkt wel of ambtenaren en apparatsjiks de nieuwe koningen zijn. De lieden die voor zo'n jodenfooi in de rij gaan staan verkopen hun ziel aan de overheid. En maar klagen en klagen.

van Oeffelen | 31-03-20 | 10:58 | 1

Als de staat je nering gedwongen sluit, is het niet meer dan logisch dat je zoveel mogelijk schadeloos gesteld wordt.

de honden blaffen... | 31-03-20 | 11:04

Bij de eurocrises hadden ondernemers vet op de botten. Nu niet door de hoge belastingdruk in het post eurocrises tijdperk. In de hoogconjunctuur die net pas aangekomen was bij het mkb is geen mogelijkheid geweest om vet te krijgen door de huidige hoge belastingdruk.

En de overheid heeft daardoor nu wel vet op de botten.

Logisch dus dat de overheid nu geld vrij geeft.

Tee Of Cup | 31-03-20 | 10:57

Ha ha ha, eens zien hoeveel hiervan niet op de juiste plek gaat komen.!

Feitenpliesie | 31-03-20 | 10:57

Hoog tijd dus om nu de inflatie eens even echt aan te jagen. Dan verdampt die honderd miljard vanzelf.

Leptob | 31-03-20 | 10:57

Beste marketeer, reclameman en consultant, hier inklokken. Kom hier registeropzichter, schort voor en haarnetje op. Vijf kilo in een doosje en plak hier de sticker creatief manager. Om en om op de pallet printplanner, en personeelschef, is de pallet vol dan inwikkelen in de folie en naar de expeditie.

Van Urk | 31-03-20 | 10:55 | 1

Roger, got it.

Guillermo | 31-03-20 | 10:58

Zit daar 1000 euro van Rutte er ook bij of komt dat later?

spamzuiger | 31-03-20 | 10:53 | 1

neen die wordt vooraf gesaldeerd als toekomst inkomen.

rechtsdwalendeautist | 31-03-20 | 12:06

Hier gaat zo genadeloos misbruik van gemaakt worden. Deze regeling bij misbruik ajb op straffe van onthoofding afrekenen. FIOD opschalen.

Joffri | 31-03-20 | 10:52 | 2

Ze roepen mensen/bedrijven op op geen misbruik te maken, ze rekenen op eigen verantwoordelijkheidsgevoel, ze vertrouwen erop dit en dat.

Typisch de Nederlandse naïviteit. Dus dan komt het goed.

Net zoals bij de eerste vrijblijvende oproepen aan het land om binnen te blijven afstand te houden...

Realism Is All | 31-03-20 | 10:52 | 1

Het liberalisme in zijn ultieme vorm. Niet controleren en achteraf proberen schades te verhalen. Behalve dan mensen die toch al uitkeringsafhankelijk zijn. Die worden wel gecontroleerd. Maak dan in ieder geval de eigenaren hoofdelijk aansprakelijk.

Heiner | 31-03-20 | 11:01

Volgende stappen van Rutte:
- Wegbezuinigen WIA
- Pensioenleeftijd verhogen naar 78
- "Ondernemers" vrijstellen van belasting

* Il Principe * | 31-03-20 | 10:50 | 6

@Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:14:
Precies, v.w.b. het eerste gedeelte van die eerste zin! Maar wat denk je dat er nu met die tarieven gaat gebeuren?

benjeallanggek | 31-03-20 | 11:19

Onder het motto we moeten solidair zijn met het Zuiden.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 12:04

@Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 12:04:
Onzin, daar heeft Rutte het zuiden niet voor nodig. Gewoon gratis uitkeringen voor Unilever en Shell. Alleen omdat ze lievvv zijn.

* Il Principe * | 31-03-20 | 13:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Rutte: "als ik minister-president wordt, krijgt iedere werkende Nederlander er €1000 bij". Hij heeft echter nooit gezegd waarbij. Maar ik heb steeds meer het vermoeden dat het om inkomstenbelasting gaat.

Jos Tiebent | 31-03-20 | 10:50

Zit nog op de eerste “gratis” €1000 te wachten.
Deze 4 vraag ik nog eens niet aan

Het leven is zwaar | 31-03-20 | 10:46

.. en elke Italiaan 4000 euro ? twitter.com/mousmar/status/1244734872... "De EU-ruzie tussen Italië en NL gaat nextlevel. Een aantal prominente Italianen (economen, gouverneurs en burgemeesters) schrijft een brief in de Frankfurter Algemeine van morgen om aan de Duitsers te vragen afstand te nemen van Nederland dat “niet ethisch en solidair” is." Het is toch wat, zelfs de tweede wereldoorlog en oude schulden worden erbij gehaald..

suscrofa | 31-03-20 | 10:45 | 9

@postmodernismisdead | 31-03-20 | 10:51: Shared debt betekent dat de Euro spaghetti geld gaat worden. Waardoor onvermijdelijk de hele EU in armoede gaat storten. Uiteindelijk zal de EU daardoor dus klappen.

straatsurfer | 31-03-20 | 11:04

Ik zou als Nederland(ers) een open brief terug sturen en nog even uitleggen dat ze destijds toen Italie heel de EU neukte door gewoon 130% schuld op BBP aan te houden en de EU zei dat ze dan ook niet meer op noodmaatregelen hoefden te rekenen in tijden van crisis...
heej pastabekken.. dit is die crisis

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:16

@Ben Adam | 31-03-20 | 10:47: bijna.. waar we vroeger inderdaad oorlog over voerden, hebben we nu door dat dat nog duurder is dan samenwerken.
maar dat vat het idd samen.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:27
▼ 6 antwoorden verborgen

Maak geen misbruik van de regeling zegt ie nog.
Waarom niet dreigen met extreem hoge boetes en gevangenisstraffen?
Dit niet doen zet alleen maar de deur open voor creatieve boekhouders en schimmige bedrijvendokters.

Miezerig | 31-03-20 | 10:44 | 3

Haqndhaven, controle...
Gebrek aan.
Daarom komt er hier ook geen "lockdown". Geen mankracht, kan niet, geen handhaving.

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 10:48
-weggejorist-
Imzadi | 31-03-20 | 10:49

@Imzadi | 31-03-20 | 10:49: Je zou verwachten dat men nu toch wel eens ervaring heeft met het morele besef van een groot deel van de Nederlanders. Tijdens de vorige crisis zijn er heel veel bedrijven zonder failliet gegaan, simpelweg omdat hun debiteuren niet meer wilden betalen. Bij ongeveer 40% van de faillissementen in die tijd was er sprake van onregelmatigheden.

Heiner | 31-03-20 | 11:04

Ik heb een flink probleem met mijn zwarte inkomsten. Ik hoop dat ik ook in aanmerking kom voor een net zo zwarte tegemoetkoming, in cash uitgekeerd. Ik heb zelf wel een koffertje.

Leptob | 31-03-20 | 10:43 | 5
-weggejorist-
Imzadi | 31-03-20 | 10:59

Vanmorgen nog over gehad.Ondernemers zijn nu in een andere modus.Geen tijd voor beuzelarij uit den haag.Als alles voorbij is hebben we er een apenland bij geen cash geld meer en ook je pensioen wordt gekort tot minder dan bijstand.Werken tot je kist.

flesje | 31-03-20 | 11:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je werkt en man bent krijg je niks geen cadeau hoor. Wel ga je ervoor betalen. Gratis geld voor iedereen maar niet voor mij. Inmiddels aan gewend.

de Voorzittert | 31-03-20 | 10:43

Ja ja, dat is even wennen. Ben je net lekker aan het vallen, trekken ze de rubberen tegels onder je vandaan en schuiven ze een oude krant onder je reedt. Ach ja, pijn lijden is een vak dat niet iedereen beheerst.

hetgingperongeluk | 31-03-20 | 10:39 | 1

Klopt helemaal.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:41

Dit is peanuts vergeleken met wat NL moet gaan betalen als Italie, Frankrijk, Spanje, Griekenland etc hun zin krijgen. Dan mag NL onbeperkt en onvoorwaardelijk garant staan voor de staatschulden van die landen. Dat betekent dat NL in geval van financiering voor banken een aanzienlijk groter risico vormt en mag dus veel meer rente gaan betalen. Dat zijn miljarden die wij weer middels belastingen mogen ophoesten.

LucaBrasi | 31-03-20 | 10:39 | 8

Juist en dat gaat ook onvermijdelijk gebeuren. Echter kun je hetzelfde scenario als Griekenland verwachten. Al die Zuidelijke landen worden expliciet wingewesten voor Dld en Nld en krijgen te maken met draconische bezuinigings maatregelen. Hoelang die landen dat echter volhouden is echter de vraag. Alles oa zal te maken hebben met hoe snel een grootschalig EU leger van de grond gaat komen. En hoe diep de EU kan integreren.

straatsurfer | 31-03-20 | 10:56

@litebyte | 31-03-20 | 10:45:
-
Zegt het begrip: 'Europese banken- en transferunie' u iets? Lees u anders even in, voordat u plempt?

bisbisbis | 31-03-20 | 11:01

@Lupuslupus | 31-03-20 | 10:48: Dat noodfonds is een prima instrument. Maar de voorwaarden om er gebruik van te maken, daar voldoen de Italianen niet aan. Vertel ze dat gewoon.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:20
▼ 5 antwoorden verborgen

1 op de 4 Nederlanders is "ondernemer". Ik vermoed dat ik straks de rekening betaal voor 4 van de 1 miljoen "ondernemers". En mocht straks Rutte mij alsnog ook 1000 euro gunnen, dan betaal ik uiteindelijk alsnog 15.000 euro. Het probleem is echter nog gecompliceerder. Van de 17 miljoen zijn er maximaal 7 miljoen in loondienst. Dus pak hem beet betaal ik straks sowieso ruim 30. duizend aan de ondernemers. En ik zie nog heel veel andere onkostenposten op me afkomen. Grote bedrijven gaan hun onkosten vooral neerleggen in landen waar ze de meest ruimharige crisisvergoeding ontvangen. Ook daar zou ik als minister van Financiën maar eens goed op letten.

Fantomas | 31-03-20 | 10:38 | 5

Wordt ondernemer. Scheelt u een hoop rekeningen!

SolidRock | 31-03-20 | 10:45

1 op de 5 heeft 4 anderen om zich heen.

zweet_reet | 31-03-20 | 10:50

zoals de crisis nu ontwikkelt en met nog twee jaar op een vaccin wachtend kun je er gerust van uitgaan dat deze kosten ruimschoots bespaard worden op AOW.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:21
▼ 2 antwoorden verborgen

Nou de nationale leegvreetruif is geopend!

Behangdelul | 31-03-20 | 10:37

Oke, dus alle bedrijven krijgen na een kleine twee weken omzetvermindering en 4k en de overheid betaald 90% van de lonen van medewerkers? Daarbij wordt gevraagd aan particulieren om wel alles door te blijven betalen als een soort van gift?

johoost | 31-03-20 | 10:37 | 2

Maar natuurlijk zijn de particulieren het haasje. Niets nieuws onder de zon.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:43

Maar de particulieren zijn toch de werknemers van de bedrijven die nu dus 90% van de lonen betaald krijgen door de overheid.

FrankVeer | 31-03-20 | 10:49

Zonder bankroet bestaat marktwerking niet. Zonder dood bestaat survival of the fittest ook niet. Bedrijven en zelfstandigen moeten reserves aanhouden. Zzp'ers reserveren toch geld voor belasting? Dan kunnen ze dat nu eerst uitgeven.
Zei de loonslaaf.

zeeman73 | 31-03-20 | 10:36

Krijgt Italië ook 4000,-? Ze schijnen boos te zijn.

Diotima | 31-03-20 | 10:36 | 7

@Gulliver | 31-03-20 | 10:44: Ze zouden dat geld ook kunnen besteden aan betere zorg in het algemeen.....

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 10:49

@Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 10:49:

Dat is met miljarden aan ontwikkelingshulp ook zo lekker gelukt.

Gulliver | 31-03-20 | 10:54

@Gulliver | 31-03-20 | 10:54:
JA, maar......
Waterputten, meisjesscholen, vrijheid, democratie, agenten....

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 11:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Tot de Zuid-Europese landen die nu huilie huilie doen: Ok we helpen jullie, maar in al jullie landen gaan per direkt de pensioenleeftijden naar 67 jaar (en doe er nog maar een jaartje bij voor die luie Fransen) en alle speciale regimes (SNCF 54 jaarmet pensioen) stoppen per direkt en zo nee dan geen kadootjes! Is dat duidelijk Macron en Conte???

BoerinFrance | 31-03-20 | 10:36

Wordt wakker ZZP-ers:

Uwv betaalt nu 4.000.

Na Corona Crisis gaat overheid i.s.m. Uwv afdwingen dat u verplicht wordt een AOV te hebben bij het Uwv, deze verplichting loopt op tot 3.000 tot 4.500 per jaar.

Een sigaar uit eigen doos die u heel veel geld fast kosten dus !

Tee Of Cup | 31-03-20 | 10:35 | 4

Die sigaar komt er toch wel. Wiebes kennende doet die er alles aan om het groeiende contingent zzp'ers te verkleinen. En wat betreft de schijn-zzp'ers vind ik dat ook een prima idee. Zzp'ers die alleen met behulp van hun zelfstandigenaftrek en starterskorting net boven het minimumniveau blijven, moeten uit die groep worden verwijderd.

FrankVeer | 31-03-20 | 10:53

dat is het moment dat ik mijn bedrijf in Duitsland ga vestigen.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:24

Moet het allemaal nog zien; dat lawaai over de AOV (b)liijkt wel mee te vallen, zie dit artikel van het CBS (juli 2019).
In dat document staat een overzicht van hoe ZZP-ers het AO risico kan/wil afdekken. En wat dan nog niet eens wordt genoemd is dat er vele ZZP-ers zijn die bij AO nog het inkomen van een partner hebben en/of de ZZP-ers die een heel klein bedrijfje runnen naast hun andere baan of een studie en die dus niet direct zonder inkomen zitten als zij géén ZZP-inkomsten hebben.

www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/27/4-op-...

Voorziening bij arbeidsongeschiktheid
Spaargeld / beleggingen 31,6
De waarde van mijn eigen
woning dekt het risico af 10,0
Anders 6,7
De waarde van mijn bedrijf
dekt het risico af 5,4
Broodfonds 4,5
Bron: CBS, TNO
1)meerdere antwoorden mogelijk

Wering | 31-03-20 | 11:43
▼ 1 antwoord verborgen

Ondernemers én burgers die wél hun zaakjes voor elkaar hebben, betalen straks die 50% belastingkwijtschelding die MKB wil.

BoerinFrance | 31-03-20 | 10:35 | 1

en de rest ook, want al die ondernemers die hebben toch geld zat.

rechtsdwalendeautist | 31-03-20 | 12:07

Dus de ZZP-er die in goede tijden flink geld verdiende maar alles altijd onmiddellijk over de balk gooide, krijgt nu gratis geld van de overheid....

en de ZZP-er die vooruit keek en geld spaarde 'voor later' en/of voor moeilijke tijden, díe krijgt volgens de overheid nog steeds héél veel rente en moet inkomstenbelasting betalen over die fictieve (!!!!) inkomsten....

Afijn, het geld zal wel naar de EU gaan. Stel je voor dat de zuidelijke landen ook tot hun 65e jaar moeten gaan werken in de toekomst. Alleen die stomme Nederlanders werken door tot hun 67e jaar.

Echte Nederlanders dan hè; de allochtonen kennen vanaf 50 jaar een extreem hoge uitkeringsafhankelijkheid. En waar het aantal Nederlanders (zestigers die staks allemaal 50 jaar hebben gewerkt en bijgedragen!) wat hoger is dan 20 jaar geleden, is het aantal allochtone ouderen nu 5 tot 7 maal zo groot vergeleken met 20 jaar geleden. Tel uit je winst!

Wering | 31-03-20 | 10:35 | 4

@tsjajaja | 31-03-20 | 10:58: En dat noemen we dan "solidariteit". Moet toch? Zo kunnen we ons allemaal goed voelen in onze democratie, want het is natuurlijk geen diefstal als de meerheid daarvoor "gekozen" heeft. Degene die roept "hee, maar wacht eens effe..." is een populist. Degene die roept "ik ga toch niet dokken voor die lui..." is een racist en degene die roept dat het het wil gaan veranderen wordt kapot gedemoniseerd. Leuk land.

Gladiator Fap | 31-03-20 | 11:16

@tsjajaja | 31-03-20 | 10:58: Inderdaad. Wiebes roept bij WNL dat ZZP NL de eigen broek dient op te houden. En terecht. Vooral een uitzondering maken voor de groep die met passen en meten rond kan komen. Echter voor de groep welke ruim boven eigen kunnen leeft, geen extra steun en terug naar hetzelfde niveau. Dat is ook solidariteit. Waarom kijkt men vanaf een bepaald inkomen niet naar spaargeld of andere middelen? De kraan staat weer open.

stekkerinjeoor | 31-03-20 | 11:33

@stekkerinjeoor | 31-03-20 | 11:33: Er zijn er nogal wat die van de hand in de tand leven en nu ineens de kriebels hebben omdat ze hebben gemerkt dat de maatschappij ook wel zonder hun diensten kan.

Heiner | 31-03-20 | 13:02
▼ 1 antwoord verborgen

Het anderhalve meter afstand houden van Koolmees op het einde toen hij weg liep viel nogal tegen. Boete!

Sitting_targets | 31-03-20 | 10:32 | 1

Zijn er eigenlijk al van die boetes uitgedeeld? Of was het weer loze praat.

threeheadedmonkey | 31-03-20 | 10:44

En wij zien de belasting en zorgtoeslag verhoging volgend jaar wel tegemoet.

FLP_du_Stok | 31-03-20 | 10:32 | 3

Het zijn bijzondere tijden...

litebyte | 31-03-20 | 10:35

Zorgtoeslag verhoging? Ik mag hopen van niet. Laat tokkies eerst eens gezonder leven voordat we ze weer gratis geld geven.

Erikjan79 | 31-03-20 | 10:35

@litebyte | 31-03-20 | 10:35:
Niet echt, herhaling van 2008. Het uitknijpen van loonslaven ten gunste van bedrijven die slecht zijn in risico's inschatten maar goed in het uitkeren naar aandeelhouders.

* Il Principe * | 31-03-20 | 10:40

En volgende jaren belasting verzwaring.

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 10:30 | 4

Inderdaad, wij mogen die steuntrekkers weer van hun miljoenen voorzien. Toch belachelijk dat ze niet iets gespaard zouden hebben in de afgelopen jaren. Rutte: "Iedere werkende elke maand 1000 euro belasting erbij en we geven het aan de mensen die thuis zitten". "Sinterklaas bestaat en hij zit daar aan tafel."

Watching the Wheels | 31-03-20 | 10:39

Voor ondernemers mag ik hopen. Die krijgen nu gratis geld en na de crisis een enorme winst want iedereen heeft ineens geld over.

johoost | 31-03-20 | 10:41

@litebyte | 31-03-20 | 10:36: Vanaf... tot.... oneindig: Kwartje van Kok....
Mensen zijn gewend geraakt aan het betalen...

Is dit nog nieuws? | 31-03-20 | 10:50
▼ 1 antwoord verborgen

In paniek van alles beloven om het volk zoet te houden, maar dan komt de uitvoering en vallen de bedrijven die echt getroffen zijn gewoon buiten de boot, puur omdat hun KvK SBI (standaard bedrijfs indeling) code, waarvan 95% van de ondernemers niet eens wist dat ze er een hadden, niet in het bepalende lijstje staat.

tsjajaja | 31-03-20 | 10:26 | 2

Ja en je moet eerst een accountant inhuren voor alle gegevens bij elkaar te verzamelen. De eisen en methodes verschillen ook per gemeente en gebied.
Anyway, voor alles waarvoor we krom hebben gelegen, mag er nu inderdaad wel 3 maanden basisinkomen betaald worden. Klanten maken momenteel een pas op de plaats, en begrijpelijk ook.

Tuinhekje | 31-03-20 | 10:35

volgens mij gaat het al mis bij de uitvoerende instantie.. het UWV.. nou.. dan weet je het wel

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:25
-weggejorist-
Imzadi | 31-03-20 | 10:25 | 1

Als we toch aan het uitdelen zijn. Die €1000,- van Rutte, gaan zie die ook eindelijk uitkeren?

Abject | 31-03-20 | 10:25 | 1

Iedere nog werkende 1000 euro belasting per maand erbij.

Watching the Wheels | 31-03-20 | 10:41

Beter 4000 euro dan helemaal niks. Als er oorlog was geweest en je winkel was platgebombardeerd had je ook niks. Wat wil je dan?! Italiaanse toestanden? Dan kan je lekker je ijsje oplikken in een lijkenlucht en mag je oma vergeten want die gaat rechtstreeks de oven in zonder publiek en waardigheid om een statistiek te worden want besmettingsgevaar. Al die egoïstisch teringlijers die onzin verkopen moeten gewoon lekker dimmen en tevreden zijn met wat ze krijgen. De rumagjes van de maatschappij.

petros666 | 31-03-20 | 10:23 | 9

@tsjajaja | 31-03-20 | 11:03: Op dit moment zitten we er nog maar twee weken in. Beetje onderneming kan dit echt wel behappen anders klopt er serieus iets niet in de boekhouding. Als dit over 2 maanden nog steeds dezelfde situatie is dan heb je wek een sterk punt. Maar voor nu is het simpelweg afwachten, gezond blijven alert zijn en verstand gebruiken. Ben zelf wat op de beurs aan het scharrelen met geld wat ik kan missen. Olie en tech zijn waanzinnig goedkoop, bijna absurd. Zodra de boel weer een klein beetje normaliseerd dan ben je dubbel binnen ;)

petros666 | 31-03-20 | 11:20

@petros666 | 31-03-20 | 11:20: Lekker kort door de bocht en ongeïnformeerd. Voorbeeldje. Er worden geen boeken meer verstuurd van over de grens dus een boekenwinkel heeft geen nieuwe boeken meer. Klanten blijven weg en bestellen ook niks online want het oude spul hebben ze al of willen ze niet. Voorraad en winkel en personeel kosten veel geld. Weleens de huur van een doorsnee winkel gezien? Verhuurders worden nog steeds slapend rijk. Werkgeversdeels van lonen wordt ook nog steeds vergeten. Overheid vindt het best want er zijn teveel ambtenaren met hobby's. Een paar maanden stil liggen kost een kleine winkel dus al makkelijk 4000 per maand. Een eigenaar zou het op kunnen vangen met de pot die eigenlijk bedoeld is voor zijn of haar pensioen. Een beginnende ondernemer heeft alleen schulden. Zie je de bui hangen? Een loonslaaf zou datzelfde bedrag ook niet zo gauw kunnen ophoesten. Waarom dan iemand wel met een eigen winkeltje? Leuk als ze hun spaargeld aanwenden maar dan krijgt men er in de toekomst last van.

Deflatiemonster | 31-03-20 | 12:40
▼ 6 antwoorden verborgen

En de burger? Overal krijgt de burger geld...!

King Wasimoo | 31-03-20 | 10:20 | 1

Tja behalve in (ver)Nederland.. ik stop ermee voor vandaag ben het alweer beu.. plus dat de schuldige nooit aangepakt gaan worden dit kabinet nog steeds mag bestaan .. dit hele systeem mag bestaan.. het is een wakkere nachtmerrie.. salut, ik ga wat vitamine d opvangen ben ik aan toe.

All_Anonymous | 31-03-20 | 10:42

Meneer Koolmees , bevries onmiddelijk die vreselijke paticipatiewet met al zijn fascistische regeltjes voor (autochtone) 60 plussers en breng de AOW onmiddelijk terug naar 66 jaar of liefst 65 , zeker voor die 60 plussers! Waarvan velen ook nog mantelzorgers zijn. Lever nu eens menselijk maatwerk!

oostermoer | 31-03-20 | 10:19 | 4

Ikke ikke ikke en de rest kan in de corona stikken.

Gulliver | 31-03-20 | 10:36

@Erikjan79 | 31-03-20 | 10:25:
Henk Krol doet niets voor mijn generatie (60-66) , die ook nog eens verplicht in militaire dienst moesten. Henk Krol doet alles voor mensen , die al AOW hebben en niets met de "participatiewet" (meer) te maken hebben. Diegenen met vaak goede pensioenen en "leuke dingen" kunnen doen.

oostermoer | 31-03-20 | 10:39
▼ 1 antwoord verborgen

Als je een beetje zuinig doet, is 4000 euro best heel veel geld.

beldewouten | 31-03-20 | 10:17 | 6

Het is ook onzin dat ze dat vaste bedrag gekozen hebben. Sommige ondernemers hebben een half miljoen kosten per maand, andere ondernemers hebben slechts 1000 euro kosten of nog minder. Die laatste groep komt er goed mee weg als ze het in hun geval ook mochten krijgen.

Watching the Wheels | 31-03-20 | 10:56

Ze hadden gewoon iedereen 1500 euro in de maand moeten overmaken zonder controle en het dan gewoon bij iedereen met een inkomen boven de 30.000 euro weer af moeten trekken via de IB2020 dan hadden ze direct liquiditeit in de markt kunnen brengen (i.p.v. nu over een maand met al het werk van dien) en dan hadden ze dus niks hoeven controleren en hadden al die ambtenaren iets zinnigs kunnen doen.

Watching the Wheels | 31-03-20 | 10:59

@Watching the Wheels | 31-03-20 | 10:59: Zie het al u bent geen ambtenaar, strak plan !

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 12:59
▼ 3 antwoorden verborgen

Namens de winkeliersvereniging Kutflepperdiep, bied ik de regering een petitie aan, waarin wij haar oproepen niet langer de oren te laten hangen naar de geneeskunde en de wetenschap tijdens een pandemie. Die valt niet onder het ondernemersrisico, in onze beleving. Tevens spreken wij ons ongenoegen uit over de regering-Trump. Zelfs díe is begonnen is met beperkende maatregelen die de Amerikaanse economie zullen schaden. Al die landen die draconische maatregelen nemen om de pandemie te beteugelen, ondermijnen onze argumentatie. Stop daarmee, dit gaat zoveel werkelozen opleveren in Nederland! Omgekeerd geredeneerd: als Nederland als enige land alle corona maatregelen opheft, dan zijn we spekkoper, dan gaat die wereldwijde recessie vast aan onze deur voorbij en het kost alleen maar wat onrendabelen het leven.

Schulzie | 31-03-20 | 10:16 | 8

@Beefbus | 31-03-20 | 11:10: In dat geval ben ik benieuwd naar uw theorie t.a.v. de 'draai' van Trump, die voor zijn herverkiezing in sterke mate afhankelijk is van de stand van de economie. Datzelfde geldt eigenlijk voor Rutte, die met zijn VVD steunt op het electoraat dat nu hevig protesteert tegen alle corona maatregelen die zorgen voor een verminderd enthousiasme om in grote groepen te feesten, eten, winkelen, reizen enzovoort. Gooit die nu in een vlaag van doorgeslagen empathie zijn eigen ruiten in?

Schulzie | 31-03-20 | 11:22

@Schulzie | 31-03-20 | 11:22:
Ik denk dat zij dat niet anders konden gezien de emotie rond dit topic vooral in het begin.
Naarmate de werkelijkheid van lock-down steeds verder doordringt en ook de hoogte van de economische schade steeds verder oploopt zullen (vooral ook gezien de Corona een jaarlijks fenomeen kan worden) mensen gaan pleiten voor oplossingen die de economie ontzien en vooral de kwestbaren isoleren van de rest in plaats van andersom.

Beefbus | 31-03-20 | 12:28

@Beefbus | 31-03-20 | 12:28: Deels met u eens, in Nederland is het sluiten van de scholen mede tot stand gekomen onder druk van de publieke opinie. In veel andere landen laten regeringen zich daar doorgaans weinig aan gelegen liggen, maar voeren desondanks lock-downs of lock-downachtige maatregelen door. Ik ben het met u eens dat er op termijn wellicht beleid mogelijk is dat de kerk wat meer in het midden laat, maar op dit moment is dat niet aan de orde. Ook gezonde mensen zijn niet van zins zich moedwillig bloot te laten stellen aan het virus, kijk maar naar Max Verstappen. Je kunt de economie willen ontzien door gezonde mensen te verplichten naar hun werk te gaan, maar daar kleven behalve ethische bezwaren ook praktische aan. Zolang er geen vaccin is, moet de overheid van goeden huize komen om ook gezonde mensen te overtuigen dat ze geen dubbele longontsteking of erger overhouden aan een besmetting.

Schulzie | 31-03-20 | 12:49
▼ 5 antwoorden verborgen

Die €4000 is alleen voor ondernemers die hun zaak volledig hebben moeten sluiten en dus helemaal geen omzet hebben gedraaid. Dan is die €4000 net genoeg om de huur te betalen.

Osdorpertje | 31-03-20 | 10:16 | 9

Uitgaande van een gemiddelde huur prijs per vierkante meter a 600 euro zou dat een bedrijfsruimte zijn van een ruime 6 meter per maand, de meeste winkel cq huisjes melkers komen gewoon de huur halen anders eruit

Idiot456 | 31-03-20 | 10:36

@Erikjan79 | 31-03-20 | 10:27: klopt helemaal, maar er zijn vrij veel bedrijven die onder normale omstandigheden goed draaien voldoende omzet en winst maken, die nu fink terug vallen, en inderdaad vorig jaar nog diverse upgrades hebben uitgevoerd om hun bedrijf te verbeteren en op een hoger plan te krijgen met aantoonbaar meer omzet meer winst tegen gelijke of lagere kosten, en daarbij rekening houden met aftrek en afschrijving over 5 jaar, deze bedrijven zijn in deze omstandigheden binnen 2 maanden falliet bij puur investeren van vermogen verdeel je het risico als eigenaar van een bedrijf meestal in je bedrijf

Idiot456 | 31-03-20 | 10:46

@Idiot456 | 31-03-20 | 10:36:
Kan u verzekeren dat is een minderheid. Momenteel wordt er ingezet om bestaande bedrijven gewoon in de lucht te houden ook de winkelvastgoedeigenaren denken en werken mee.

SolidRock | 31-03-20 | 10:52
▼ 6 antwoorden verborgen

De website van het E-loket ligt al drie dagen plat. Aanvragen lukt gewoon niet. Naast zorg is IT ook al bagger in dit land.

doskabouter | 31-03-20 | 10:15 | 6

Er is een alternatieve site voor als het E-loket plat ligt:
www.hiermetdatgeld.nl
Het is ook daar wat druk maar gewoon blijven proberen.

keestelpro | 31-03-20 | 10:30

@Roadsurfer | 31-03-20 | 10:20:
Ik heb dit van dichtbij mee mogen maken toen ik door een van de grotere partijen gedetacheerd werd bij overheidsklussen.

Als je helemaal geen kennis van zaken of ambitie hebt dan wordt je ambtenaar en na verloop van tijd kan je al snel naar de 'ICT' afdeling. Het is daar dus bezaaid met uitgebluste lui die halve dagen draaien maar geen computer aanraken.

Ook als enthousiaste gedetacheerde is het enorm bedroevend. Die klus die zo uitdagend werd voorgesteld blijkt gewoon een parkeerplek te zijn. Niemand om je heen is bezig met volwassen inhoudelijke dingen dus de goede lui kappen er al snel mee. Ook beslissingen worden niet genomen dus reken bij elk kleinschalig project maar een extra jaar doorloptijd (wachttijd) op.

Dit is wat je krijgt als je zowel van je eigen ambtenaren als van je opdrachtgevers geen prestatiecriteria vastlegt.

Szymon | 31-03-20 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Zit dat kwartje van Kok daar dan eauk gelijk bij...?

F. von Zeikhoven | 31-03-20 | 10:14 | 1

Daar moest ik gelijk aan denken.

happen_maar | 31-03-20 | 10:22

Ondertussen valt de EU uit elkaar.

Zijn er al tranen bij Timmerfrans gesignaleerd?

Nederland80 | 31-03-20 | 10:13 | 5

@gestoptmetroken | 31-03-20 | 10:23: Onze export naar de zuidelijke landen financieren we nog steeds voor. We hebben geen flikker geleerd van de vorige crisis.

Schulzie | 31-03-20 | 10:26

Een topic waard, de EU na de crisis. Nederland wordt gehaat door zuid-europa.

Earl_of_Doncaster | 31-03-20 | 10:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik wacht nog steeds op 1.000 Euro.

Apollo | 31-03-20 | 10:12 | 1

Kan je lang blijven wachten.

SanderEvers | 31-03-20 | 10:31

Aanstaand weekend 20 graden, enig idee hoeveel een horeca-zaak met zulk mooi terrasjesweer misloopt per dag? Goed bezig Mark-visie-is-een-olifant-in-de-kamer-Rutte.

Roadsurfer | 31-03-20 | 10:10 | 8

@Lupuslupus | 31-03-20 | 10:27:

SARS was veel gevaarlijker en dodelijker. COVID-19 is een slap virusje dat vooral gevaarlijk is door de snelle verspreiding en het ontbreken van weerstand.

Gulliver | 31-03-20 | 10:39

We kunnen het voor deze gelegenheid ten tijde van de crisis speciaal voor u laten regenen. Dan is het omzetverschil een stuk beter te overzien.

SolidRock | 31-03-20 | 10:43

ach horeca.. dat haalt de horeca wel in en anders maken ze weer zo'n lekkere prijsafspraak..

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:31
▼ 5 antwoorden verborgen

In Zweden net doen of er niks aan de hand is en in Zwolle de vestiging waar vrachtwagens gebouwd worden dichtgooien omdat ze een flinke graai uit de regeling kunnen doen
Waarmee maar weer blijkt dat straks veel kleine ondernemers met lege handen staan omdat er allerlei voorwaarden en uitzonderingen zijn waardoor ze buiten de boot vallen.

likdoorn | 31-03-20 | 10:09 | 2

Dat is meer omdat er schroefjesfabrieken elders stilliggen en dus de assemblagelijn stil ligt.

Miezerig | 31-03-20 | 10:14

Toevallig werk ik bij dat bedrijf pik. In Zweden staat de productie een paar weken stil en wordt er ook door de regering geld bijgelegd voor de werknemers.

Beefbus | 31-03-20 | 10:16

Die 4000,- krijg je niet zo makkelijk als voorgesteld op televisie. (Als je al door de aanvraagwebsite heen komt. Mij nog niet gelukt.)

Daarnaast is het natuurlijk een pufje van de eigen sigaar en een habbekrats van de honderdduizenden die je afgelopen decennia aan belastingen hebt afgegeven.

En, ze willen het allemaal terug, reken daar maar op.

Polarisator | 31-03-20 | 10:08 | 8

@Polarisator | 31-03-20 | 10:17:
Ah lekker de toch al zwaar belaste diensten extra belasten voor de fuck of it. Een echte ondernemer

TDB | 31-03-20 | 10:26

@Bad_Pritt | 31-03-20 | 10:14:

Gewoon al 25 jaar hardwerkende ondernemer. Als ik mijn betaalde VPB terug krijg van de laatste 2 jaar is het probleem opgelost.

Dutch_Holland | 31-03-20 | 10:27

Mij wel, probeerde het voor de gein, voor ik het wist was ik er door heen, gelijk maar door gezet als aanvraag, zal mij benieuwen wat de volgende stap v/d Gemeente is oftewel hoe snel ik door de mand ga vallen.
EN terug idd, zelfstandigen aftrek er af en hoppa 10 dubbel dwars terug over de komende jaren, immigranten welkom centen zat.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 14:59
▼ 5 antwoorden verborgen

En terwijl wij van gekkigheid niet meer weten welke Netflix-B film wij nou weer moeten gaan zien (breid dat aanbod eens uit...!) jast het kabinet achter iedereens' rug om de 'Urgenda-agenda' en de vliegtaks er even door. Dat mogen wij alleen niet weten, want dat slechte nieuws kan het argeloze stemvee op dit moeilijke moment even niet verwerken.

bisbisbis | 31-03-20 | 10:07 | 1

Zolang er nog miljarden over de balk gesmeten kunnen worden om wat 'diplomatieke invloed' te kopen, gaat het nog goed met de BV Nederland. #halfvol

Rest In Privacy | 31-03-20 | 10:14

Nederland.verdient.belastingverlaging.
Kent u 'm nog?

Stijlicoon | 31-03-20 | 10:07 | 5

@pibasso | 31-03-20 | 10:21: Voorlopig willen er nog 20.000 toeristen 'naar huis'. Nou ik zou ze mooi laten zitten. Deze ellende is al 2 maanden aan de gang maar ja, verkansie, dat moet gewoon doorgaan. Wanneer je zo vreselijk onverantwoordelijk bent zie je maar hoe je terug komt. In ieder geval niet per Easy Jet want die hebben gisteren hun hele vloot van 300+ vliegtuigen aan de grond gezet.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:33

@Lupuslupus | 31-03-20 | 10:33: Ik kan die gedachte werkelijk niet snappen Lupus. Te dom om te poepen, dus lekker laten zitten inderdaad. Alles nog onder controle in quarantaine?

pibasso | 31-03-20 | 10:38

@pibasso | 31-03-20 | 10:21:

Ik met mijn zomervakantie uit voorzorg al geskipt. Ik ga niet nu al die tering tijd voorzichtig zijn en dan over twee maanden weer lekker rondvliegen alsof er nooit iets gebeurd is. En de mensen die onlangs tóch op vakantie zijn gegaan kunnen de Corona krijgen. Idioten.

overVecht | 31-03-20 | 10:48
▼ 2 antwoorden verborgen

Het valt mij op dat dhr. M. Rutte weer totaal onzichtbaar is.
Zou het komen dat hij de s**t door anderen wil laten opknappen zodat dat niet aan hem kleeft?
Dat betekent dat het zodra wat beter gaat dat dhr Rutte wel weer boven water komt om alle credits op te eisen.

WachTMeesteR | 31-03-20 | 10:06 | 4

U heeft het door. Bladert u maar terug, Rutte laat de bewindslieden aanrommelen in moeilijke dossiers, opdat hij niet besmet wordt. Vele bewindslieden zijn onder hem gesneuveld omdat hij geen leiderschap toont.
De generaal ver achter de linies. Generaal Melchett.

Earl_of_Doncaster | 31-03-20 | 10:19

Je kan veel van Rutte vinden. Doe ik ook. Maar dat hij onzichtbaar is is wel echt complete lulkoek. Hij is zelfs bij de ADO supporters geweest als ‘burger’ om ze te steunen en te complimenteren voor hun spandoek acties.

Ik heb echt uit de tenen een tering hekel aan Rutte als persoon.... maar dat hij onzichtbaar is is echt kul.

overVecht | 31-03-20 | 10:38

Teflon is anti aanbak

likdoorn | 31-03-20 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

De zorg mag zichcelf doodwerken en belasting blijven betalen over hun toch al schamele salaris. De zzp-ers die zelf gekozen hebben om risico te lopen om zonder werk te komen zitten krijgen 4000! euri om thuis te blijven.
Wat zijn we in nl toch weer sociaal.

Als het aan mij lag krijgen al die zielige zzp-ers lekker een zorg salarisje en krijgt de zorg 4000 euri de maand de komende tijd

TDB | 31-03-20 | 10:06 | 11

Wat een uitstekende suggestie!

pibasso | 31-03-20 | 10:39

welk onderdeel snap jij niet van een 4000 euro betaling voor 'personeel'.?
Doe tenminste een beetje je best als je domme opmerkingen wilt maken..

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:33

@TDB | 31-03-20 | 10:29: ik heb wel een buffer voor 12 maanden. en dan mijn 'pensioen' nog, wat gewoon openbreekbaar is.
Maar ik investeer me een malle. ZZPers die elke klantbetaling als loon zien die zitten op jouw niveau en die redden een crisis niet. en terecht,.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:35
▼ 8 antwoorden verborgen

Grootste fraudepot ooit waarschijnlijk

Merkwaardeloos | 31-03-20 | 10:06
-weggejorist-
Imzadi | 31-03-20 | 10:05 | 2

Begrijp me niet verkeerd hoor, ik ben het echt wel eens met deze steunmaatregelen. Maar ik vind het wel een beetje raar dat het nu ineens wel kan, smijten met tientallen miljarden euro's, terwijl als je huis om je heen weg trilt door aardbevingen, de centen voor de poorten van de hel weg moeten komen.

VanBukkem | 31-03-20 | 10:05 | 6

@Roadsurfer | 31-03-20 | 10:13:
Inmiddels zijn het virale functies. Als je het niet hebt loop je het zeker op in het ziekenhuis.

Polarisator | 31-03-20 | 10:19

Vlug voor dat de pasta en paella vreters onze economie leegzuigen

Steifnek | 31-03-20 | 10:22

11.000.000.000 subsidie alleen al op de BIO vergiftigingsinstallaties, peanuts wat ze doen, halen ze ook weer terug t is ff voorschieten.

Uw Verzekeringsadvis | 31-03-20 | 14:54
▼ 3 antwoorden verborgen

Weer een faalhoofd? (Uwv)

Merkwaardeloos | 31-03-20 | 10:05

Wanneer gaan de Airlines weer open? Heb zin een weekendje Bergamo.

Mark_D_NL | 31-03-20 | 10:05 | 2

Wel cheap! Dat dan weer wel.

born2killn00bs | 31-03-20 | 10:09

Enkele reis is waarschijnlijk voldoende!

Patje2011 | 31-03-20 | 10:10

Dan ben je ook ZZPer. Moet je gered worden. Dan sta je goed voor lul.

azijnseikerT | 31-03-20 | 10:05 | 6

@Steifnek | 31-03-20 | 10:21:
Precies dus rot op met je pensioen en aov verplichtingen doe ik zelf wel

Wat ook zo fraai is, ze pakken mijn ondernemersaftrek af, want ondernemersaftrek was zogenaamd om je aov en pensioen te regelen. Maar te weinig zzpers deden dat dus pakken ze je aftrek af. Maar ze willen je wel een verplicht pensioen en aov opdringen.

Wat klopt hier niet?

Leugenaars zijn het.

anti-fatwa | 31-03-20 | 10:29

@keestelpro | 31-03-20 | 10:27: Dus ook niet voor de bedrijven die nu 90% van de loonkosten vergoed krijgen. Gewoon niemand steun. Wie het nu niet redt, heeft ook geen bestaansrecht. Gewoon lekker laten omvallen. Ik hoor nu hier heel veel 'loonslaven' die lopen te klagen over de 4000 euro steun voor zzp'ers, maar vergeten dat 'hun' bedrijven en dus hun salaris ook voor 90% door de overheid wordt vergoed (correctie: naar rato tot 90%). En dat al bij een omzetverlies van 20%. Ik als zzp'er zou me geen zorgen maken over een omzetverlies van 20%, zelfs 50% houd ik een paar jaar vol, dankzij mijn reserves.

FrankVeer | 31-03-20 | 11:03
▼ 3 antwoorden verborgen

Steungeldfaude in 3...2..1..

Digikluizenaar | 31-03-20 | 10:04 | 2

De vastgoedmarkt in Marroko zal weer booming worden.

Mark_D_NL | 31-03-20 | 10:05

@Mark_D_NL | 31-03-20 | 10:05:
Opeens duiken overal de dönertenten met 40 werknemers en 20 miljoen omzet per jaar op.

2voor12 | 31-03-20 | 10:39
-weggejorist en opgerot-
GeenPaniek | 31-03-20 | 10:02 | 1

U mag mijn plaats innemen.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:36

Wacht wel op de samenvatting, kan het niet aanzien hoe ons land altijd bestuurd hoort te worden door de meest ongeschikte lieden.

Jan Passant mk2 | 31-03-20 | 10:02 | 8

En daarom Bosma Bosma Bosma . Met Annabel aan zijn zijde.

Koning BongoBongo | 31-03-20 | 10:17

@Koning BongoBongo | 31-03-20 | 10:17: Gaat niet gebeuren.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:37
▼ 5 antwoorden verborgen

Gooi de terrassen open, zet de tafeltjes wat verder uit elkaar en regel een drone die de drankjes kan bezorgen. We moeten de economie ook in leven houden!

Patje2011 | 31-03-20 | 10:02 | 6

@elfenstein | 31-03-20 | 10:24: Ik drink mijn wijntje wel in de tuin, daar heb ik geen terras (waar ze schandalige prijzen vragen ook nog) voor nodig.

Lupuslupus | 31-03-20 | 10:39

Straks lekker een biertje drinken bij een oud sterfort!

Patje2011 | 31-03-20 | 11:03

de horeca heeft zichzelf jaren geleden al zelf de nek omgedraaid. kutservice met schandalige prijzen. Dit is het laatste zetje.
blijven die paar kwaliteitstenten over en dat is prima.

Epistulae_Morales | 31-03-20 | 11:38
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken