Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Epidemie-arts: 'Coronavirus is oorlog'

De eerste Griepwin is binnen. Het is tijd voor Blitz Spirit!

Op GSHQ zitten we met de mannen nog niet in witte pakken achter de bureaux. We zijn blij dat Vadertje Staat ons nog geen huisarrest heeft gegeven en het leger nog niet heeft gemobiliseerd maar gewoon kalmpjes tegen iedereen staat te Postbuseenenvijftigen dat we in de elleboog moeten kuchen vanwege een griepje dat in Nederland nog niet echt enorm hard om zich heen grijpt. Maar we zien net dit Channel 4-interview met epidemie-arts Richard Hatchett, die  op hele rustige toon vertelt dat hij in twintig jaar carrière nooit zo’n enge outbreak heeft meegemaakt (“including ebola”) en die de virusbestrijding vergelijkt met oorlogsvoering. 

“This virus has the potential to cause a global pandemic, if we’re not already there. And I do think the virus has demonstrated that is has a lethality that is likely manyfold higher than regular flu. I don’t think it is a crazy analogy to compare this with World War II. This is a situation where responsibility sits with everyone.“ 

OK dan. Als corona oorlog is, willen we natuurlijk wel aan de goeie kant van de geschiedenis staan en niet achteraf moeten mompelen dat we het niet geweten hebben. Vergeet mondkapjes. We gaan opschalen naar gasmaskers! Want je zal straks maar met z’n allen opeengepakt in de schuilkelder zitten, denken dat je veilig bent, en dan ineens iemand horen kuchen...

Ondertussen in zwaar vergrijsd Openluchttehuis Italië:

Social
Social

Reaguursels

Inloggen

Wel grappig dat alle experts nu hopen dat het snel warm wordt. Even geen klimaat te bekennen kennelijk

Feitenpliesie | 08-03-20 | 10:09 | 1

Klimaat en weer.....

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 12:09

Fijne zondagslectuur, hoe het virus zich ontwikkelt en wat het met je lichaam doet. Over gaten in je longen en bloed in je longen, tot uitval van je organen.
www.nationalgeographic.com/science/20...

Wim Venijn | 08-03-20 | 09:12 | 3

Dank u zeer, nuttige info in een zee van bagger en onzin...

Ad Hominem Tu Quoque | 08-03-20 | 09:40

Frieman explains that SARS loved to infect and kill cilia cells, which then sloughed off and filled patients’ airways with debris and fluids, and he hypothesizes that the same is happening with the novel coronavirus.

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 12:11

Nee luister naar kuifje: Het is maar een griepje!

redanx | 08-03-20 | 13:40

Hoge koorts schijnt één van de symptomen van een Coronabesmetting te zijn. Dat zou één van de redenen kunnen zijn waarom Chloroquine verlichting biedt. Nu zag ik in een oude indianenfilm dat de Apaches (of Cheyennes) een milieuvriendelijke therapie tegen hoge koorts hebben. De medicijnman voert een bezwering uit en doet een rondedans. Daarna overgiet hij de patiënt met koud water. De koorts zakt dan en de patiënt voelt zich beter. Dergelijke therapieën zouden ook bij blanke racisten moeten werken, maar ons RIVM ontbeert deze oude kennis. IJsblokjes helpen nog beter.

Nivelleermarionet | 08-03-20 | 08:58 | 1

Dat heb ik een keer gedaan toen ik bijna 42 graden koorts had: onder de koude douche. Het hielp inderdaad meteen. Van koorts boven 42 ga je dood.

Max Headroom | 08-03-20 | 09:47

Coronavirus is oorlog zou een shocking mening zijn, ware het niet dat de man zichzelf volledig diskwalificeert door 'serieus' te menen dat deze groei best te vergelijken is met WWII. Dat is geen mening waar het ook maar enige waarde aan hoeft te hechten.

pvpb | 08-03-20 | 08:41 | 1

Nee hoe wil je een virus vergelijken met een oorlog die door mensen gevoerd is.
Ik zou het liever willen vergelijken met bultrugwalvis.

D.Bader | 08-03-20 | 10:11

Al die verschillende cijfers zijn hoogst verwarrend. Ik stel eigenlijk voor om het anders te doen: "Tel alleen de coronadoden".
Het punt is dat niet alle geïnfecteerden zijn te identificeren. Je weet nooit of je ze allemaal hebt geteld.
Voor coronadoden is dat anders. Vergeleken met levenden vertonen ze een aantal opvallende verschijnselen:
1. Verminderd bewustzijn.
2. Verminderde urineproductie.
3. Verdwijnen van eetlust.
4. Verdwijnen van dorstprikkel.
5. Algehele verzwakking.
6. Mond en ogen kunnen halfgeopend zijn.
7. Soms Incontinentie van urine en ontlasting.
Met andere woorden: ze zijn gemakkelijk te onderscheiden. De statistieken zullen hierdoor zuiverder zijn.

0112358 | 08-03-20 | 08:15 | 2

Uw omschrijving past op bijna alle leden van de regering. Snel verkiezingen dus!

Nivelleermarionet | 08-03-20 | 08:43

"Voor coronadoden is dat anders. Vergeleken met levenden vertonen ze een aantal opvallende verschijnselen:"

Lees die zin eens hardop. Neem een glaasje water en lees em nog eens.

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 12:07

Jezus iemand gaat zo rijk worden van dit vaccin wat binnenkort uitkomt.

David000000007 | 08-03-20 | 07:46 | 5

@David000000007 | 08-03-20 | 08:12: Je begint je reaguursel dat je hebt zien rekenen, maar komt vervolgens alleen met twee algemeen bekende feitjes. Wat heb je berekend? Of was die opmerking over rekenen een op zichzelf staande mededeling?

pvpb | 08-03-20 | 08:46

@steekmug | 08-03-20 | 07:57: allebei vliegende dieren, vleugels die zo vaak slaan om & de lichaamstemperatuur omhoog te brengen &af te koelen. een vleermuis tijdens vlucht kan een lichaamstemp van 41 graden hebben en de vleugeloppervlakte reguleert de "oververhitting" van het lichaam. misschien bij muggen ook. maar bij vleermuizen is het wetenschappelijk vaak onderzocht. Kan je na goed koorts te ontwikkelen het virus (de-activeren)? medicijnen die koorts opwekken of het de kern temperatuur van een slachtoffer naar 40.5 graden brengen is een oplossing die super gevaarlijk is bij 42 graden krijg je hersenschade. Maar als je toch al hersenschade krijgt door het virus, (bloed hersen barriere word geinfecteerd). dan zou ik graag heel de dag in een heet bad liggen.

pieterS | 08-03-20 | 09:06

Jansen heeft honderden miljoen verloren op een sars vaccin, ik gun het ze dat deze verliezen terughalen. Bovendien zijn er een aantal zover, vermoedelijk komt er een vaccin uit elk continent omdat anders de productie capaciteit niet groot genoeg is.

ZwarteDag | 08-03-20 | 12:35
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat ik mij afvraag, waar is de Europese solidariteit hier te vinden? Juist door nu onze grenzen op slot te doen, en alle coronogevallen hier op te sporen en in quarantaine te plaatsen. Door hier de hele situatie onder controle te krijgen, zouden wij juist corona-gevallen uit andere landen kunnen helpen. Solidariteit bestaat op dit moment nu juist uit je hele land overspoeld laten worden door corona-gevallen zodat álle landen een tekort krijgen aan materiaal. Europa en solidariteit mijn reet.

Dickbutt | 08-03-20 | 06:59 | 3

Jij hebt het over solidariteit en politiek. Dit virus doesn’t give a fuck. We gaan met onze aanpak dezelfde situatie als in Wuhan en Noord-Italië tegemoet, tot uiteindelijk alles in lockdown gaat, wait for it..,

Mr Moore | 08-03-20 | 07:16

Brabant heeft als eerste provincie al te maken met opgelegde restricties. Ik denk ook dat het een kwestie van tijd is voordat de boel hier op slot gaat.

impy | 08-03-20 | 07:50

De EU wil alleen meer macht en meer belastinggeld incasseren. Dit virus doet geen van beide, dus negeren ze het.

Denk niet dat ze daar ook maar iets om de bevolking geven: voor elke inwoner staan er meerdere afrikanen klaar die hierheen willen komen.

Max Headroom | 08-03-20 | 09:52

Zijn er in Italië of elders ook al cijfers over de gemiddelde duur van het genezingsproces tot dusverre?

Schulzie | 08-03-20 | 06:44 | 3

Waar we weinig over horen is of herstellen wel echt herstellen is. Wel verhalen van mensen die beter worden verklaard en weer ziek worden, maar geen verhalen over mensen die echt beter zijn. Hoe bepalen ze dat, hoe zeker is het dat het virus niet latent aanwezig is, en er geen blijvende schade aan organen is, en je idd nooit meer ziek kunt worden van dit virus als je het hebt gekregen. We kunnen er voorlopig alleen maar naar raden.

OudeNederlander | 08-03-20 | 07:04

@OudeNederlander | 08-03-20 | 07:04: Het zou al interessant genoeg zijn om van een reprentatieve groep bekende gevallen te kunnen vaststellen hoe lang het gemiddeld duurt van positief getest tot negatief getest, dan wel virusvrij verklaard.

Schulzie | 08-03-20 | 07:57

@OudeNederlander | 08-03-20 | 07:04: tot op heden zijn er best veel mensen genezen dus over het geneesproces moet inmiddels iets zinnig te zeggen zijn. Ervzit natuurlijk altijd een foutenmarge op beter verklaard zijn dus dat er ooit ergens iemand beter verklaard is en daarna toch niet helemaal beter bleek te zijn is niets speciaals.

Fooak | 08-03-20 | 08:34

Het is de natuurlijke cyclus van zo'n virus. Deze man heeft het ook over weerstand opbouwen. Bruut gesteld is een besmetting van een gezond persoon de snelste weg deze weerstand te laten opbouwen. Dat is wat bv. ook het griepvaccin is/doet, het is in feite een verzwakt griepvirus, zodat het lichaam weerstand opbouwt.

Maatregelen moeten in proportie zijn. Totaal disproportionele maatregelen waarmee je de hele economie platlegt, zoals sommigen hier voorstellen, heb je niets aan. Het probleem is oneindig veel complexer, want juist door nu totaal te gaan isoleren, vergroot je de kans dat het virus in de toekomst in dezelfde mate net zo snel (of sneller) weer terugkomt. Omdat er dan nog steeds door niemand weerstand is opgebouwd.

zaadkanarie | 08-03-20 | 05:51 | 1

Je lijkt we uit de anti -vaxxers kamp te komen.
Vergelijken met de jaarlijkse griep is zinloos en uit den boze volgens medische experts tezamen met de reaguurders.
Mede doordat het virus ACE 2-receptoren gebruikt om binnen te treden in het lichaam maar ook diverse proteasen en het furin-gen.
Je kan het SARS-CoV-2 virus beter omschrijven qua gevaar als een virale hiv besmetting en de daaruit voortkomende ziekte covid-19 als het aids stadium qua ziekteverloop maar dan qua jaren 80 toen er nog heel weinig over bekend was qua medicatie aangezien heden ten dage je niet meer hoeft te overlijden aan aids door medicatie.

steekmug | 08-03-20 | 07:26

Een ieder die een ander het coronavirus, of andere ernstige dingen toewenst. Alleen omdat die ander een andere mening is toegedaan. Ook als die mening is, "het is maar een griepje". Is in mijn ogen gewoon af.

lezeres | 08-03-20 | 05:02 | 3

Jesse Klaver toch wel?

schoon-schip-maken | 08-03-20 | 08:15

Dat roep ik al sinds het begin, blijkbaar moet het eerst gebeuren voordat het doordringt. Overigens iedereen die dat roept block ik, geen zin in zinloze discussies.

ZwarteDag | 08-03-20 | 12:38

Elke dag dag je nu wacht met maatregelen worden de maatregelen die nog zin hebben draconischer. En je kunt zelf niks doen. Ik zou graag thuis gaan werken nu - maar als niemand anders dat doet heeft het weinig zin en zou ik het maanden moeten volhouden.

Wat berekeningen voor de "het is maar een griepje"-zeggers:

t.co/Z5t3yNORAB

Specy | 08-03-20 | 03:12

Dat deel vd mensen kunnen we best missen.

schoon-schip-maken | 08-03-20 | 08:16

EU Staten die mijn lijst uitvoeren nadat er een paar honderd doden zijn gevallen en ziekenhuizen overbelast zijn:
Italië: CHECK
>>
Dit is wat het rivm/overheid zou moeten doen, maar dus niet doen:
- Alle evenementen afgelasten, volgend jaar mag u weer en u kunt wel even zonder!
- (Voetbal)wedstrijden spelen zonder publiek, uw 50inch TV is goed genoeg
- Samenscholingen groter dan 10 personen verbieden
- Al het niet noodzakelijk personeel verplichten thuis werken
- Vergaderen/overleggen doen we voortaan via skype
- OV platleggen/sterk verminderen + alle reizigers verplicht mondkapje
- Iedereen testen die maar een beetje verdachte ziekteverschijnselen heeft
- Chloroquine productie opstarten
- Mondkapjes fabriek in overdrive zetten
- Desinfecterende handgel productie in overdrive zetten
- Supermarkt bevoorrading zeker stellen
- Supermarkt toegang beperken tot een kleine groep per keer
- etc.

Uiteraard gebeurt er NIETS van het bovenstaande, totdat het volledig uit de hand loopt zoals in Noord Italië...

Incompetente overheid + rivm lopen constant achter de feite aan.
<<
Ben benieuwd wanneer die idioten in Den Haag wat nuttigs gaan doen, if ever...

ZwarteDag | 08-03-20 | 02:28 | 15

@steekmug | 08-03-20 | 07:54:
Qua zinsopbouw vind ik je een løl maar voor wat betreft je boodschap heb je het qua visie bij het rechte eind.

schoon-schip-maken | 08-03-20 | 08:23

misschien ook wat vaker publieke "verplichte" middelen ontsmetten, de deksel van een ondergrondse vuilniscontainer of bv een parkeerautomaat... De vingers van je voorganger zijn altijd zo duidelijk te zien.

pieterS | 08-03-20 | 09:11
▼ 12 antwoorden verborgen

"Niemand kan twee heren dienen; want of hij zal den enen haten en den anderen liefhebben, of hij zal den enen aanhangen en den anderen verachten; gij kunt niet God dienen en den Mammon". Moest er zomaar ineens aan denken.

Jan, Leiden | 08-03-20 | 02:24 | 6

@Wim Venijn | 08-03-20 | 02:58: ah dank

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 03:21

Doe mij maar een portie mammon dan. Die andere heeft het bij me verpest.

skinart | 08-03-20 | 07:30

God is zowel het goede als het kwaad want God is almachtig en buitenaards, een alien dus.

steekmug | 08-03-20 | 07:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Zijn er nog hoopvolle berichten over een mogelijk vaccin tegen corona? Ik dacht dat Australie al ver was met een mogelijk vaccin? Kan me zo voor stellen dat er in de achtergrond heel veel druk is om zo snel mogelijk iets te hebben nu de wereld economie onder druk staat. En natuurlijk de eeuwige roem om als held de geschiedenis boeken in te gaan als je de oplossing hebt.

cibeest | 08-03-20 | 02:15 | 3

Nee.

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 02:34

Jij hebt dus een vooruitziende blik gehad met je nickname.

cibeest | 08-03-20 | 02:38

Bekijk het interview met de expert bovenaan in dit topic. Een vaccin is er pas op zijn vroegst over 12 tot 18 maanden.

JackRyan | 08-03-20 | 02:45

Vreemd dat al die Trump aanhangers hier niet meer naar hun grote leider luisteren.
Alles is onder controlle, er is niets aan de hand vertelt Trump, maar nee, er worden rampspoed en ondergang aangekondigd door zijn trouwste bewonderaars.

Jan Dribbel | 08-03-20 | 02:08 | 5

@Wim Venijn | 08-03-20 | 03:01:
Leve Joe Biden *proest*.

kaasfondue | 08-03-20 | 07:52

@kaasfondue | 08-03-20 | 07:52:
Seniele oude gek moet je niet willen als president. Trump is beter. Trouwens, pence was on the case of corona. Trump is good and the best. Pence bad. mmmmmkay.

Wim Venijn | 08-03-20 | 09:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Trump in gevaar?

CPAC chairman Matt Schlapp tells me he interacted with attendee who has tested positive for coronavirus. While the timeline is unknown, Schlapp shook Trump's hand on stage the last day of the conference.
twitter.com/ColbyItkowitz/status/1236...

Lees de haat in de comments van zijn tegenstanders...

Ben-Bataaf | 08-03-20 | 02:03

Mijn papegaai ging ook al de hele dag 'het is maar een griepje' roepen. Ik dacht nog, die gaat lekker.
En nu is die dood.

MistaRazista | 08-03-20 | 01:33 | 4

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:35: grote pan en fornuis nodig. Een flamingo is een grooooote dinosaurus

Winter_is_coming | 08-03-20 | 01:37

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:35:
Amazing. Uit de romeinse tijd.

MistaRazista | 08-03-20 | 01:47

Het was maar een clown...

GeenHeil | 08-03-20 | 02:01
▼ 1 antwoord verborgen

Dit alles door een vleermuis,ik blijf het raar vinden!

SpicyMchaggis | 08-03-20 | 01:32 | 7

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:44:
Geiten ook onderzocht?

Wim Venijn | 08-03-20 | 01:52

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:44:
Geen MERS, het heet niet voor niets SARS-CoV-2.
Men is er schijnbaar in geslaagd om vleermuizen ziek te maken. En daar begint de ellende.

Ben-Bataaf | 08-03-20 | 02:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Rara, hoe zou het toch komen dat totalitaire landen als Turkije en Saudi-Arabië nog geen gevallen gemeld hebben? Zie: en.wikipedia.org/wiki/2019%E2%80%9320...

Totalitaire leiders (incl. volslagen idioot Trump) proberen besmettingsgevallen in de doofpot te stoppen, in de hoop hun economie daarmee te beschermen. Het zal uiteindelijk op een epische wijze in hun gezicht ontploffen.

Zeepbel veroorzaakt door centrale banken + Chinese vleermuizensoep = totale ramp. Verkoop al je aandelen en koop goud nu het nog voor redelijke prijzen kan. Als de stof van dit alles is opgetrokken zal de wereld er anders uitzien.

JackRyan | 08-03-20 | 01:22 | 7
-weggejorist-
de honden blaffen... | 08-03-20 | 01:54
-weggejorist-
ZwarteDag | 08-03-20 | 02:08

@Winter_is_coming | 08-03-20 | 01:46:
Bekijk aandachtig het interview met de expert hierboven. Als je nog niet begrijpt wat hij zegt, bekijk het nogmaals. Corona is vele malen besmettelijker (omdat het nieuw is en niemand er weerstand tegen heeft opgebouwd) en het is 10 tot 34 keer dodelijker. Hij stelt dat dit het gevaarlijkste virus is wat hij ooit heeft meegemaakt. Gevaarlijker dan SARS, MERS of Ebola (die heel dodelijk waren maar veel minder besmettelijk).

JackRyan | 08-03-20 | 02:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Corona zal het failliet van de Europese politiek genadeloos uitmeten. Grenzen sluiten (=wat nodig was) is a total no-go. En nu gaat de shit aan. Twee weken geleden, ons aller, Ursula von der L. "Die nächste drei Wochen werden entscheidend sein". Nee, incompetente trut, de LAATSTE drie weken waren "entscheidend".

Masturwasbeert | 08-03-20 | 01:11 | 7

@ZwarteDag | 08-03-20 | 01:21:
For sure. Je mag alleen hopen dat het denkende deel van de bevolking nu nog meer deze EU-superstaat de rug toekeert. Euro fuck-up, migratie fuck-up, corona fuck-up.

Masturwasbeert | 08-03-20 | 01:27

@Trumme | 08-03-20 | 01:22: wanneer die Griekse grenseachten nu door het hek heen gaan hoesten en proesten zijn die migranten snel foetsie. Effectiever dan lood.

Winter_is_coming | 08-03-20 | 01:30

@Masturwasbeert | 08-03-20 | 01:27: Het denkende deel is nog geen 15% van de bevolking en dat denkend deel is ook nog eens gesplitst in links en rechts. Corona komt, roeit een deel van de bevolking uit en gaat weer.
Nothing changes... Ik ga niet zeggen wat ik hiervan denk want dan krijg ik een permaban...

ZwarteDag | 08-03-20 | 02:03
▼ 4 antwoorden verborgen

net m'n hondje uitgelaten in de rosse buurt 020........ geen schurftige kip op straat...!

grapjasz | 08-03-20 | 01:10

Interessant: "It may be that immuno-suppression is actually helpful. Some of the most serious symptoms of Covid-19 result from an immune system on the rampage rather than a lethargic one, Chinese scientists found: An extreme immune response called cytokine storm, a flood of immune cells and the biochemicals they produce, tears through lung tissue."

www.statnews.com/2020/03/03/who-is-ge...

Lijkt me een interessante richting om te onderzoeken: kun je ernstige gevallen helpen met imuunsysteemonderdrukkende medicijnen?

Binnenbaan | 08-03-20 | 01:07 | 11

@Wim Venijn | 08-03-20 | 01:44: Zout of zoet? Of zo'n ouderwetse dropstok?

Binnenbaan | 08-03-20 | 01:57

Mogen we het op u uitproberen?

nieuwe_Deen | 08-03-20 | 11:08
▼ 8 antwoorden verborgen

Hoe ironisch zou het niet zijn als diegene die het nu een griepje noemen en niet in de risiko groep zwak ziek en misselijk zitten het virus krijgen.. en dan nog harder gaan roepen dat het allemasl wel mee valt. Maar dat dan na lange termijn onderzoek van het virus enzo blijkt, over een jaar af twee ofzo, dat dit nieuwe virus er voor zorgt dat de gemiddelde levensverwachting verkort wordt met 25 of 30 jaar. Dat de gezonde mensen die geinfecteerd waren niet ouder alsdan 60 of 65 jaar zullen worden. Of bijvoorbeeld dat ze dan op hun 50ste zelfs met viagra geen erecte meer kunnen krijgen.. lol. Zomaar een gezellig lul topicje voor de nachtploeg. *plop met schroefdop* en de rust jelui!

grapo | 08-03-20 | 01:05 | 4

@Binnenbaan | 08-03-20 | 01:09: Vraag dat aan uw dokter, dat kan ik toch niet weten. Ik ken uw medische geschiedenis niet. Maar voir Corona hoeft u geen angst te hebben, dat is gewoon een griepje. *plop*

grapo | 08-03-20 | 01:33

Of dat over een paar jaar blijkt dat de reden waarom kinderen er relatief weinig last van hebben is omdat ze er onvruchtbaar van worden...

ZwarteDag | 08-03-20 | 02:13

Rijke fantasie, u heeft het.

nieuwe_Deen | 08-03-20 | 11:09
▼ 1 antwoord verborgen

"Italy has authorized new emergency measures against the spread of coronavirus:
- the entire region of Lombardy is in lockdown. It is possible to enter and exit only in case of emergency
- the “red zone” is extended to 11 additional provinces: Modena, Parma, Piacenza, Reggio Emilia, Rimini, Pesaro e Urbino, Venezia, Padova, Treviso, Asti e Alessandria. The measures will be in place until April"
Milaan en 10 miljoen mensen in lockdown. Volgens kuif voor een griepje.

Winter_is_coming | 08-03-20 | 00:55 | 15

@Jan Dribbel | 08-03-20 | 01:18: Vooral exponentiële paniek.

Kuifje-naar-Brussel | 08-03-20 | 01:47

Het werkt alleen een beetje averrechts als mensen de kans krijgen nog snel even de regio te ontvluchten...

nieuwe_Deen | 08-03-20 | 11:11

@Jan Dribbel | 08-03-20 | 01:18: Nee. Net zo besmettelijk. Maar wij hebben het niet over paniek maar over wetenschappelijk onderbouwde maatregelen.

redanx | 08-03-20 | 13:52
▼ 12 antwoorden verborgen

Wat kunnen wij leren van Afrika? Nog bijna geen infecties daar. Fantastische hoe Afrikaanse autoriteiten dit aan pakken.

JanP999 | 08-03-20 | 00:50 | 8

@canis lupus | 08-03-20 | 01:01: dat is deels waar. Nadat men een verblijfsvergunning heeft bemachtigd gaat men 2x per jaar op vakantie naar het thuisland. Dus aardig wat heenenweer verkeer

Winter_is_coming | 08-03-20 | 01:14

@Max Headroom | 08-03-20 | 01:10: Marrakech.

Kuifje-naar-Brussel | 08-03-20 | 01:31

@Winter_is_coming | 08-03-20 | 01:14: Maar die mensen vieren geen carnaval, hebben geen collega's, gaan niet wintersporten (of andere korte vakanties) forenzen niet, en gaan alleen om met mensen die net zo leven. Dan raak je niet zo snel besmet.

zetje01 | 08-03-20 | 03:43
▼ 5 antwoorden verborgen

misschien vindt de "natuur" het eigenlijk wel een beetje tijd worden voor een "grote schoonmaak..?"

grapjasz | 08-03-20 | 00:48 | 5

@John McClane | 08-03-20 | 00:55: nou 'mother earth dan als u dat (wilt) begrijpd!!

grapjasz | 08-03-20 | 01:00

Het zou een grap zijn als jij als eerste wordt 'schoongemaakt'...

ZwarteDag | 08-03-20 | 02:04

@grapjasz | 08-03-20 | 01:00: moeder aarde draait al miljarden jaren haar rondjes. En blijft dat doen. Die maakt het geen flikker uit welk organisme rondhuppelt op haar oppervlak.

Graaier | 08-03-20 | 08:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Het RIVM op 22 januari 2020:
"Eigenlijk denken we dat de kans klein is dat het virus naar Europa komt, maar je kan het niet uitsluiten, het kan wel."

You had one job.

Masturwasbeert | 08-03-20 | 00:34 | 6

Zoals ik vorige week hier al zei; dit zal uiteindelijk resulteren in een parlementaire enquête en (hopelijk) een lange reeks strafzaken wegens wanbeleid van de verantwoordelijke bestuurders.

JackRyan | 08-03-20 | 01:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Er is toch niemand die dit leest, dus even een vieze corona mop: "mijn elleboog is al helemaal goor."

gekwetst | 08-03-20 | 00:29 | 2

Dan neem je toch de andere of die van je wederhelft

cibeest | 08-03-20 | 00:30

Alexander zit al half te vechten voor zijn leven en overweegt 112 te bellen maar Sabine die weet hem te kalmeren: "Waarom zou je een test willen? Dat is toch geen doel op zich? [..] Ik snap al dat wantrouwen in RIVM niet. Ik ken wat mensen die daar werken en die weten heus wel wat ze doen."
Volgens mij het bewijs dat RIVM de boel probeert te sturen op socialmedia. Iemand gaat live op Twitter bijna dood maar je moet geen test willen en RIVM is tof.

albertzwijn | 08-03-20 | 00:18 | 9

@GeenHeil | 08-03-20 | 00:41: Ja, die mensen worden hoofdelijk verantwoordelijk gesteld, dit is geen grapje zoals Patries die in de bek wordt gepist, dit gaat over leven en dood.

Ongeblustekalk | 08-03-20 | 00:59

Mehehehehehe

ZwarteDag | 08-03-20 | 02:03
▼ 6 antwoorden verborgen

Kom net terug uit de binnenstad van 020.
Druk, want zaterdagavond.
Ze zeggen dat je niet naar Italië moet, want een apocalyptische besmettingshaard.

Maar we hoeven helemaal niet naar Italië.
Want Italië komt naar ons toe.
Het barst namelijk van de Italianen hier in 020.
Misschien moet ik maar eens een tijdje thuis blijven.

Peter Emile | 08-03-20 | 00:17 | 10
▼ 7 antwoorden verborgen

Een nare bijkomstigheid is dat als je in een risico gebied bent geweest, en door de besmetting het ergste overkomt, de verzekering niets uitkeert. Hier hoor je niemand over. Vakantie of zaken reis maar even uitstellen lijkt mij

Haagineesch | 08-03-20 | 00:16

Volgens de genootschap van huisartsen: "minder besmettingen door minder te testen". Wtf???

SaintNick | 08-03-20 | 00:06 | 3

Minder aangiften, minder criminaliteit.

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 00:09

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 00:09:
Minder neuqen, minder spreuken.

hier openen | 08-03-20 | 00:13

Blinddoeken inplaats van mondkapjes.

de honden blaffen... | 08-03-20 | 01:00

Jort kelder had het van de week op tv over een Wuhan level 4 lab waar eventueel wat misgegaan zou kunnen zijn. Ik hoor er verder erg weinig over, maar er staan wat berichten over op het net. Google maar eens.

droeveling | 07-03-20 | 23:59 | 12

@Bigi Bana Boy | 08-03-20 | 00:52:

Tenzij je een vaccin hebt...

Max Headroom | 08-03-20 | 01:02

@Bigi Bana Boy | 08-03-20 | 00:52: In een militaire context ja, in een geo-politieke context kan het een game changer zijn.

Binnenbaan | 08-03-20 | 01:13

Ja, dat heb ik ook gezien. Jinek reageerde als door een wesp gestoken en ontnam hem snel het woord door te stellen dat het fakenews zou zijn. Jort kelder voelde dat hij een verboden onderwerp aan sneed en hield gelijk op over dit onderwerp. Te zien aan Chinese reactie door snel zg. hospitaals te bouwen ( sterfhuizen) wisten zij wat voor een ellende er zou gaan komen. Het laboratorium in de buurt van WUHAN is inderdaad een level 4 waar ook het Sars virus destijds uit is ontsnapt. Raar was ook de snelle reactie dat het door vleermuizen zou zijn gekomen. Later moest men dit tegenspreken aangezien daar in deze tijd de vleermuizen in winterslaap zijn. Snel werd er een ander scenario bedacht. Natuurlijk is dit een verboden onderwerp en wordt dit snel ingedamd door media . Men is banger voor paniek ivm economie dan voor het virus. Al met al had Jort daar voor mij wel even op door mogen gaan. Maar ja, het was een van te voren duidelijk niet afgesproken onderwerp. Wat een engnek die Jinek!!!!!

Mispel | 08-03-20 | 06:57
▼ 9 antwoorden verborgen

Met de mond- en klauwzeer uitbraak van jaren geleden werd er in NL wel serieus gereageerd, maar nu we een flink besmettelijke ziekte bij mensen hebben is het minder erg lijkt het.

Dezenaamhier | 07-03-20 | 23:49 | 4

Ja, maar beesten ruimen ze. En dat is met mensen volgens mij toch iets minder gewenst.

Gewone_mevrouw | 07-03-20 | 23:57

@Gewone_mevrouw | 07-03-20 | 23:57:
Nou....
Als ik sommige mensen in eerdere topics mag geloven gaan mensen half levend de mobiele crematoria in.
En als je dat in twijfel trekt ben je gek....
(ik ben gek)

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 00:04

Preventief ruimen geeft in dit geval een hoop gefronste wenkbrauwen in Brussel.

Blasfemie | 08-03-20 | 00:27
▼ 1 antwoord verborgen

De laatste cijfers hier uit duitsland ruim 900 infecties.
Dat is op zich mischien niet schokkend, maar van 600 gisteren naar 900 vandaag. Dat is wel 30+% meer in 24 uur.
Reken dat eens door. Best veel hoor. Zeg eens puur fictief dan he, voor de drama,.. er zijn 1 miljoen geinfecteerden dan gaathet dus best snel, zelfs als die 30% meer infecties per 24 uur op die 30% blijft en niet mee vermeerderd.
Ik bedoel.. Als mijn vermogen op elke 24uur 30% zou vermeerderen dan zou ik niet klagen. Toch best wel een flink percentage. Toch ?

grapo | 07-03-20 | 23:43 | 19

De meeste mensen (incl. bestuurders) begrijpen het concept van exponentiële groei niet. Dit is een zwarte zwaan die exponentieel groeit.

JackRyan | 08-03-20 | 01:34
▼ 16 antwoorden verborgen

Uit het NOS-journaal van vandaag, 7 maart 2020.
Ik begrijp de argumenten van deze woordvoerder niet.
Die is tegen sneller testen, omdat ze dan meer mensen moeten helpen die besmet blijken te zijn met het corona-virus. “En we willen het gezondheidszorgsysteem niet overbelasten.”
www.dropbox.com/s/tbhxbwjp4liz2z4/7-m...

Pastduiven Verkwil | 07-03-20 | 23:40 | 10

@SaintNick | 08-03-20 | 00:03:

Hij heeft wel gelijk. Volgens het RIVM is een 'geval' namelijk: 2 positieve RNA tests. Als je niet test wordt er dus niemand ziek! (aldus de RIVM-logica)

Max Headroom | 08-03-20 | 00:07

Je kunt je onderhand ook gaan afvragen wie er nu eigenlijk de baas is in dit land.
De politiek in zijn geheel is al veel te stil, normaliter worden er elke dag wel de domste proefballonnetjes opgelaten maar niemand thuis nu schijnbaar.

hier openen | 08-03-20 | 00:12

Dit is kafkaësk, ze willen dus voorkomen dat mensen als besmet geregistreerd worden door ze niet meer te testen, dan hoeven ze ook niet meer geholpen te worden. Wat is de volgende truuk? Geen lijkschouwer betekent ook dat iemand niet dood is? En dat degene die niet getest wordt bij afwezigheid van een juiste diagnose gemiddeld 2 a 3 nieuwe mensen besmet die op hun beurt weer een mogelijke nieuwe belasting voor het zorgsysteem vormen doet helemaal niet meer terzake? Bizarder dan dit kan haast niet meer.

#enpassant | 08-03-20 | 00:45
▼ 7 antwoorden verborgen

De multiplier is 1.45. Per dag. (Eigen onderzoek, gebaseerd op cases in AT n=13, niks speciaals, plug de nummers in Excel en je ziet het zelf).
Dus reken maar uit wat gaat komen

Masturwasbeert | 07-03-20 | 23:36 | 3

De RIVM cijfers geven een verdubbeling elke 1.45 dag. Dat is zelfs een multiplier van bijna 1.6 per dag.

Max Headroom | 07-03-20 | 23:57

@Max Headroom | 07-03-20 | 23:57:
Mijn data is uit Oostenrijk. Maar zal niet veel anders zijn dan van andere landen. Excel tabelletje. En met 1.45 pd verrassend nauwkeurig. Natuurlijk wordt de multiplier lager omdat mensen meer alert worden. Desalniettemin gaan we met 1,45, of zelfs 1,2 nog wat meemaken..
Hier hoef je geen epidemioloog voor te zijn, just numbers...

Masturwasbeert | 08-03-20 | 00:22

De vergrijzing is binnenkort geen issue meer.

Bab01 | 07-03-20 | 23:27 | 4

Bab01 | 07-03-20 | 23:27
Dramaqueen.

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 23:49

@Joostmochtnietsweten | 07-03-20 | 23:31: die bijstands uitkeringen van die gasten zijn dan ook niet meer te betalen. Libanon is al failliet door die Syriers die daar zitten. De rest van Europa volgt nu snel

FrankOngerust | 08-03-20 | 01:54
▼ 1 antwoord verborgen

Als ik die cijfers uit Italië zie, is dit virus echt super besmettelijk.
Ik heb sowieso mijn kind niet naar school laten gaan, thuis is hij veiliger.
Sowieso kan iedereen beter maar thuis blijven en zo weinig mogelijk contact hebben met anderen. Dat is pure logica.
En als je onvermijdelijk naar de winkel moet, het beste maar met handschoenen, en daarna goed handen wassen. Meer kan je eigenlijk niet doen volgens mij.
En dan maar hopen dat het indamt, en het snel lente wordt.
Maar, een beetje pessimistisch, ik denk dat het hek van de dam is, met al die halfslachtige maatregelen, waar ik werk (verpleegtehuis) hebben ze sowieso te weinig zuurstofconcentrators en zuurstof, ook de alcohol is op de bon, want te weinig op voorraad (hush-hush).

King of the Oneliner | 07-03-20 | 23:17 | 7

@Baron Clappique | 07-03-20 | 23:56: Dat moet nog blijken bij een incubatietijd van enkele weken.

copywriter | 08-03-20 | 04:24
▼ 4 antwoorden verborgen

@Gulliver | 07-03-20 | 22:51
Duh.... Ik betwist die 6% niet.

Bakschuif | 07-03-20 | 23:16

Hoe dan ook, ik kijk niet uit naar een longontsteking..heb een familielid hieraan onderdoor aan zien gaan en dat was , uiteraard, niet aangenaam. Dat is het nare aspect van deze ziekte, dat dat risico er bovenop komt.
En ook al overleef je het wel, je longen zijn daarna niet altijd meer hetzelfde met al die littekens.

Imzadi | 07-03-20 | 23:11 | 49

@Wim Venijn | 08-03-20 | 01:48: Wat ik de hele tijd bedoel te zeggen: zijn de consequenties van dit nieuwe virus nu echt zoveel groter dan de gevolgen van een stevige griep. Ik vraag me dat sterk af.

Kuifje-naar-Brussel | 08-03-20 | 02:00

@Kuifje-naar-Brussel | 08-03-20 | 02:00:
Degene die het hebben, krijgen bezoek van mannen in witte pakken. En of je twee meter afstand wil nemen. Nemen wat monsters en verdwijnen weer. De pakken laten ze achter, mag je zelf weggooien.
Doe je niet voor een griepje.

Wim Venijn | 08-03-20 | 02:24
▼ 46 antwoorden verborgen

Voor de zoveelste keer beste mensen, het speelt hier in Eindhoven hemelaal niet. Blijven drammen helpt echt niet, kijk maar in ons lokale extreem-linkse vod:
www.ed.nl/eindhoven/weinig-interesse-...

Kinkfactor | 07-03-20 | 23:09 | 11

@hier openen | 08-03-20 | 00:21: U heeft helemaal geen gevoel voor humor? Van welke soort ook? De stralenkrans om de zon heet ook corona en dan zijn/waren er ook nog Agio Corona's. Daar was je wel even zoet mee.

O, en dan was er ook nog een wagenmenner in Asterix met de naam Coronavirus. Vooruitziende blik, niet? Kortom, ik begrijp de correlatie niet goed. Ja, het is redelijk flauw, maar wat heeft dat met de handenwasserijgelenanderetroep-drampaniek te maken?

Bang om dood te gaan, misschien? Ik niet.

Kinkfactor | 08-03-20 | 00:29

@Kinkfactor | 08-03-20 | 00:29:
ho ho voor humor kun je altijd bij mij terecht!
Zo kan ik om sommige uitspraken van Kuif ook wel lachen maar dat even tussen ons.
Het artikel beschrijft ook dat hij het vreemd vond dat niemand zijn grote in de badkuip gefrabriceerde flessen kocht. Zo ziet er namelijk ook een beetje uit. Ik zou ook doorlopen.

hier openen | 08-03-20 | 00:45

In 't Veldhovens ziekenhuis is ook een besmet persoon opgenomen. Waar deze persoon vandaan komt is niet duidelijk. Staat ook niet op de kaart van 't rivm. Tenminste, ik kan 't niet vinden.
Nog even geduld voor Eindhoven. Net voor carnaval is er een bus lading middelbare scholieren thuis gekomen uit besmet gebied in Italië. Kids moesten gewoon naar school. Hopelijk hebben de pubers gewoon niet teveel met anderen contact gehad en gewoon stompzinnig met elkaar opgetrokken en alleen even 'n fristi besteld

Pluto | 08-03-20 | 02:18
▼ 8 antwoorden verborgen

Dit land is inderdaad doodziek, als ik sommige reaguursels lees, maar met corona heeft het weinig te maken.

Schulzie | 07-03-20 | 23:02

Over 15 dagen heeft NL ook 6000 patiënten, net als Italië, als de huidige 188 gevallen elke drie dagen verdubbellen. Dat wordt waarschijnlijk een lang Paasfeest in Brabant als het een maand op slot gaat over 2 a 3 weken.

tipo | 07-03-20 | 23:02 | 5

@ManusMann 23:12: Wacht maar met lachen, tot je hoort hoeveel de Euro-redding gaat kosten om Italie binnenboord te houden. Milaan en Venetië-regio heeft 16 miljoen inwoners en is de motor van de Italiaanse economie dat heel Italië trekt, die nu een maand wordt uitgezet. Dus de Eurozone moet een maand lang Italie redden. Terwijl Nederland over drie weken in Lockdown kan moeten gaan. Dit is nogal een test.

tipo | 07-03-20 | 23:29

@tipo | 07-03-20 | 23:29
En wat denk je van de meivakantie die er weer aan zit te komen.
Sommige scholen hebben een week eerder en dus al op 18 april vrij zijn. Dan zijn we nog lang niet uit de sores.

hier openen | 07-03-20 | 23:36
▼ 2 antwoorden verborgen

"The average healthy person who gets the virus might suffer a dry cough, fatigue and fever and be sidelined for a week or two, experts said Tuesday."
--
Griepje dus.

Mark_D_NL | 07-03-20 | 23:02 | 13

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 00:02: Dat is de 5 seconden regel en natuurlijk onzin. De twee minuten regel is de tijd waarna het in de bloedbaan van de vrouw te meten is dat een man in haar heeft ge-ejaculeerd.
De twee minuten regel.;)

Ongeblustekalk | 08-03-20 | 00:07
-weggejorist-
Ongeblustekalk | 08-03-20 | 00:54
▼ 10 antwoorden verborgen

Deze meneer heeft duidelijk nog niet gekeken op de website van her RIVM.

Binnenbaan | 07-03-20 | 22:47

Naast de gedachte van een Covid 19 pandemie heerst er reeds een pandemie van mediale al-informatie. Dat is iets nieuws: de combinatie van deze ziekte uitbraak en de mediale verslaggeving/paniek eromheen. In 1986 geschiedde de ramp van Tsjernobyl. Door het gesloten karakter van het Soviet regime kwam er geen nieuws naar buiten van deze catastrofe, die veel erger was dan Covid-19. Stel je voor, dat de huidige medianeurose m.b.t. Covid 19 toen al bestond. Daarom: ga in quarantaine, ontkoppel uzelf van media-verslaving.

Eeuwig..Op..Vakantie | 07-03-20 | 22:45 | 21

@Wim Venijn | 08-03-20 | 01:39: Griep is ook gevaarlijk voor mensen met een zwakke gezondheid/ouderen.

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:53

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:53:
Zeker. Maar coronavirus is een meer gevaarlijk. Zelfde familie als sars en mers.

Wim Venijn | 08-03-20 | 01:57
▼ 18 antwoorden verborgen

Waar blijft de coronalijer die live het ziekteverloop gaat streamen op twitch, insta, youtube, twitter oid.

Mark_D_NL | 07-03-20 | 22:24 | 25

Wie spot met het aankomende leed van oudere mensen is niet goed bij z’n verstand. Geef mij eens een hint, beste kalk.

Sw.Dwaallicht | 08-03-20 | 00:17

@miss error | 08-03-20 | 00:15: Vroeger was alles beter...

Kuifje-naar-Brussel | 08-03-20 | 00:30
▼ 22 antwoorden verborgen
-weggejorist-
frisenfruitig | 07-03-20 | 22:22 | 2

Italië in quarantaine. Heb zelf maar even een pallet hondenvoer gekocht voor mijn Duitse herder. Ik vertrouw het niet.

Suncatcher | 07-03-20 | 22:21 | 6

Prins Bernhard?

ManusMann | 07-03-20 | 23:17

Reaguurder duitse herder. Daarover gesproken, hoe gaat het in Denemarken met de verspreiding van covid-19?

Bamberger Reiter | 08-03-20 | 00:09

@Bamberger Reiter | 08-03-20 | 00:09: Scandinavie ligt goed op schema.

copywriter | 08-03-20 | 04:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Alles is mogelijk wat betreft deze Corona griep. Ik vind het verontrustend.

frisenfruitig | 07-03-20 | 22:20 | 1

Verontrustend vooral mbt wat een volk zich hier meent te moeten mengen in de discussie over het verontrusterend zijn, met allerlei supermarkt hondenvoer doem denk beelden .man, man, man.....

Zwizalletju | 07-03-20 | 22:37

Als covid genetiale wratten zou veroorzaken.. hadden we ons stikstof overschot dan in bevroren toestand aan Groningen kunnen verkopen?

ontstijlling | 07-03-20 | 22:15

snap het niet ,als die virus aantal dagen actief is op de deurklink , hoe zit het dan met winkelwagentjes en andere dingen die van hand naar hand gaan, of bijv postpakketten?

out-of-de-box | 07-03-20 | 22:11 | 7

Wat denk je zelf? Echt alles kan besmet zijn, van winkelwagentjes tot wisselgeld tot alle producten in de schappen. Hoe kan het anders dat het zo snel verspreid? Dat is juist het griezelige aan dit hele verhaal. Om het te vertragen (stoppen gaat toch niet), zodat er een remedie gevonden kan worden, vereist keiharde maatregelen in termen van quarantaine, sluitingen, verplicht thuis werken, etc etc. maar onze overheid doet helemaal NIETS ! Stay in your box, zou ik willen adviseren, keep clean and hope for the best.

Bakschuif | 07-03-20 | 22:34

U had al lang dood moeten zijn ..... althans volgens al die Zwitsals die opeens opduiken ... in de panelen....

Zwizalletju | 07-03-20 | 22:40
▼ 4 antwoorden verborgen

Nederland weer met zijn halfbakken aanpak.... Altijd hetzelfde liedje. Iedereen die zegt dat Corona niet anders is dan een seizoensgriepje die begrijpt het niet. Niemand is hier ook een maar een beetje resistent tegen. Het is geen griepje die je als kind oploopt en die je vervolgens 30 jaar niet meer krijgt.

Aan Corona gaat 6% dood en 15% wordt ernstig ziek (lees: intensive care, kunstmatige beademing). Die 6% is het nu, op het moment dat alle Corona patiënten die het nodig hebben (15% dus) nog op de intensive care aan de beademing kunnen. Als straks 1 miljoen (of een factor 10 minder) Nederlanders tegelijk Corona hebben dan zijn er in Nederland niet ineens 150.000 bedden beschikbaar op de intensive care. Dan stijgt het percentage van de patiënten dat aan Corona komt te overlijden van 6% ineens naar 9 of 10%.

Bab01 | 07-03-20 | 22:10 | 43

@Kuifje-naar-Brussel | 07-03-20 | 23:59: Of het sterftepercentage iets of veel hoger ligt ten opzichte van de zware griep vind ik niet zo interessant. Het gaat hier om de absolute getallen. Een hele grote groep mensen gaat min of meer tegelijk ziek worden. Quarantaine gaat niets meer uithalen. In de zin dat een pandemie onafwendbaar is geworden.

Bab01 | 08-03-20 | 00:21

@Bab01 | 08-03-20 | 00:21: Dat is het zwartste scenario. Zo hoeft het helemaal niet te gaan. Het is al 8 maart, de lente komt eraan en Nederland telt tot nu toe slechts 1 Corona-dode. Geen slechte score, lijkt me.

Kuifje-naar-Brussel | 08-03-20 | 00:25
▼ 40 antwoorden verborgen

Zijn er al rellen en plunderingen uitgebroken in Italië?
Ik verwacht dat namelijk wel nadat ze de oudjes zo afserveren. Zijn toch wel familie mensen daar.

hier openen | 07-03-20 | 22:01

In Engeland wordt gedacht aan de massale sluiting van scholen, omdat die kunnen dienen als verspreidingshaarden van het virus. Maar hoe zit het met kerken en moskeeën? In Zuid-Korea explodeerde de uitbraak van het virus dankzij een megakerk bijeenkomst. Wat weegt zwaarder: de volksgezondheid of de vrijheid van vergadering?

Eeuwig..Op..Vakantie | 07-03-20 | 22:01 | 2

Geld. De hele wereld draait alleen om geld!

hier openen | 07-03-20 | 22:02

Probleem met scholen sluiten is dat de ouders thuis moeten zijn om de kinderen op te vangen. En als die nou net in de zorg werken dan zijn er helemaal te weinig mensen in de zorg... Om nog maar te zwijgen van het personeel in ziekenhuizen die niet allemaal getest mogen worden omdat er nu al te weinig testen en labs zijn. Rutte krijgt de zwarte kous op zijn kop met die jarenlange bezuinigingen op het personeel in de zorg. Fuck zijn idee van marktwerking in de zorg. Die kost duizenden Nederlanders letterlijk de kop.... Mensen opleiden was niet nodig, we halen ze wel uit het buitenland. Jammer dat die ze nu zelf nodig hebben. Rutte is een domme.... (vul zelf maar in...)

FrankOngerust | 08-03-20 | 02:04

Wie het maar een griepje vindt is vast gaarne bereid bij voorbaat en bij overeenkomst af te zien van medische zorg en een ziekenhuisbed, ten gunste van paniekzaaiers. Twee vliegen in één klap: weg paniek en weg gesteggel over wat het nou eigenlijk is.

Schulzie | 07-03-20 | 21:57 | 8
-weggejorist-
Knarf9999 | 07-03-20 | 22:57
▼ 5 antwoorden verborgen

Kreeg vandaag uit China onverwacht maar wel lang verwacht een mail van Ali. Mijn bestelling is vanaf vandaag onderweg, ligt klaar voor verzending te wachten in het magazijn.

swapper | 07-03-20 | 21:56 | 1

Boodschappendrone?

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 22:22

Zou het RIVM morgen (zondag) ook komen met de nieuwe getallen? Of moeten we in onze drang naar sensatie wachten tot maandag?

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 21:53 | 5

@impy | 07-03-20 | 22:06: wedden dat de cu zegt dat we elke zondag naar de kerk moeten

out-of-de-box | 07-03-20 | 22:12

Het RIVM zal morgen ongetwijfeld vertellen dat alles verloopt zoals het RIVM zelf voorspeld heeft en dat in overleg met Mark niemand zich zorgen hoeft te maken, ook niet de aanstaande doden.

smdyasc | 07-03-20 | 22:15

@smdyasc | 07-03-20 | 22:15:
Ook dat als u niet in China of Italië bent geweest u géén Corona kunt hebben!

hier openen | 07-03-20 | 22:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Zo was de snelste censuur tot nu toe, teveel godwins denk ik.
De verkorte versie dan maar: fuck de overheid en fuck de EU.
Zorg voor uzelf en uw naasten. Proost, op het leven.

Mensdier | 07-03-20 | 21:51 | 1

proost!

Bakschuif | 07-03-20 | 21:55
-weggejorist-
Mensdier | 07-03-20 | 21:46 | 1

Als de gemeenten op de waddeneilanden verstandig zijn dan laten ze geen enkel persoon meer toe totdat dit over is.

Brabeaulander | 07-03-20 | 21:42 | 6

@FLP_du_Stok | 07-03-20 | 21:51: Handen wassen, je hand niet naar je neus brengen, handen wassen , etc en klaar. En uit de buurt van 'vreemdelingen' , toeristen blijven

Zwizalletju | 07-03-20 | 22:28

@Dutch_Holland | 07-03-20 | 22:12: Als nieuweling mag ik van GS geen URL plaatsen. (Voorkoming spam denk ik)

de 2 mogelijkheden:

Website WHO ga je vinden .int aan het einde. dan heb je op de homepage Myth-busters artikel staan. In dat artikel vind je een kopje: The new coronavirus cannot be transmitted through goods manufactured in China or any country reporting COVID-19 cases.

'even though the new coronavirus can stay on surfaces for a few hours or up to several days (depending on a type of surface), it is very unlikely that the virus will persist on a surface after being moved, travelled, and exposed to different conditions and temperatures. If you think a surface may be contaminated, use a disinfectant to clean it. After touching it, clean your hands with an alcohol-based hand rub or wash them with soap and water.

Het duitse artikel van Robert Koch Institut (RKI met bekende duitse afsluitende .DE)

Frontpage:

- Weitere Informationen
- Steckbrief zu COVID-19: www rki de/covid-19-steckbrief

In dit document vind je:

20. Tenazität; Inaktivierung des Virus auf Oberflächen
Von anderen Coronaviren ist bekannt, dass sie auf unbelebten Oberflächen, wie Metall, Glass oder Plastik bis zu neun Tage überleben können (27). In Analogie können Desinfektionsmittel mit dem Wirksamkeitsbereich „begrenzt viruzid“ angewendet werden (Schwebke, BGesBlatt 2018).

FLP_du_Stok | 07-03-20 | 22:47

@FLP_du_Stok | 07-03-20 | 22:47: En deze informatie, door de WHO en de RKI baard mij enorme zorgen voor bijvoorbeeld scholen en zorginstellingen, zeker instellingen met veel ouderen en wisselend (oproep) personeel

FLP_du_Stok | 07-03-20 | 22:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik kan niet anders concluderen dat mijn moeder van 81, trouw GeenStijl lezer (ik lul niet) het afdoen als 'het zijn maar oudjes' bijzonder kwetsend en onaangenaam vindt. Haar plek in de samenleving is even heel duidelijk gemaakt. En verder wenst ze vooral het jonge spul ongezien de tiefus (althans dat concludeer ik uit haar woorden).

Lafayette | 07-03-20 | 21:39 | 22

Helemaal met je eens MacMiep. Ik behoor zelf met mijn 47 jaar ook bij de kwetsbare met een paar chronische aandoeningen 5 jaar geleden veroorzaakt door een ziekenhuis foutje. Ik woon gelukkig op het platteland en eet voeding uit een slangetje dus hoef gelukkig niet echt de deur uit. Maar het gemak dat de gezonde mensen onder ons gewoon lekker hun ding blijven doen en misschien wel onbewust oma van 81 vermoorden vind ik wel echt heel bedroevend. En ergens begrijp ik het ook wel want goh het is maar een griepje en je bent maar een paar dagen ziek is nog wel te overzien. De tijd zal het leren en ik hoop nog steeds dat het maar paniek om niks is.

cibeest | 07-03-20 | 22:25

@cibeest | 07-03-20 | 22:25: Waarom? Als jij een risicogeval bent moet je inderdaad een beetje uitkijken. Maar dat moet je ook bij zware griep. Tegelijkertijd kun je van gezonde mensen niet verwachten dat ze hun leven ingrijpend veranderen vanwege een virus waarvan ze hoogstwaarschijnlijk niet heel veel last gaan ondervinden.

Kuifje-naar-Brussel | 07-03-20 | 22:46
▼ 19 antwoorden verborgen

16 miljoen mensen in Isolatie in Italië, goedenavond...

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 21:35 | 4

Chinese toestanden.

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 21:42

Wanneer het virus per 10 personen stelselmatig naar minder dan 10 anderen kan verspreiden sterft het uit...

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen

Een kwart van de Italiaanse bevolking gaat dus in quarantaine. en nee dit is geen nieuws van de Telebelg maar van dat verzuurde NSB handelsblatt, hoop dat ik het linkje mag plaatsen. www.nrc.nl/nieuws/2020/03/07/gehele-i...
Griepje jonguh lache aldus het kuifhoofd.
En ja dit is nog nieuws.

Zapata10 | 07-03-20 | 21:31 | 7

Als elke drie dagen een verdubbeling van patienten betekent, dan is het aantal gevallen over 15 dagen 6000 in NL. Wat evenveel is, als Italie nu heeft. Brabant kan zomaar over twee weken hetzelfde gebeuren als in Milaan en Venetië vandaag gebeurt.

tipo | 07-03-20 | 22:46
▼ 4 antwoorden verborgen

Hoe vul je thuis een scuba cilinder met zuurstof? Ventilator en reduceerventiel gaat wel lukken..

ontstijlling | 07-03-20 | 21:26 | 10

@Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 22:56:

Alleen onder water...

Max Headroom | 07-03-20 | 23:03

@Max Headroom | 07-03-20 | 23:03:
nl.wikipedia.org/wiki/Zuurstofvergift...
Zuurstof irriteert de luchtwegen en met name de longen. Wanneer iemand te veel zuurstof inademt (vanaf 0,5 bar of 50% concentratie bij normale luchtdruk) zullen de luchtwegen geïrriteerd raken. De irritatie begint bij de luchtpijp en bronchiën en verspreidt zich vervolgens naar de longen. Men voelt aanvankelijk een lichte prikkeling in de keel, gevolgd door hoestbuien. De hoestbuien worden steeds intenser, men krijgt last van koorts en kortademigheid, en de bloedtoevoer naar de neus neemt toe. Uiteindelijk ontwikkelt men longoedeem, wat dodelijk kan aflopen.

Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:41

@Is dit nog nieuws? | 08-03-20 | 01:41:

Aha, vermoedelijk duurt het wel even voor dat optreedt. Ik ben wel bekend met CNS toxiciteit bij 1.6 bar (= onder water).

Max Headroom | 08-03-20 | 10:31
▼ 7 antwoorden verborgen

Paniek mensen, daar wordt een probleem als dit niet mee opgelost.

BozePaarseMan | 07-03-20 | 21:26 | 4

Bij gebrek aan daadkracht is paniek het enige wat nog rest.

Zapata10 | 07-03-20 | 21:33

@Zapata10 | 07-03-20 | 21:33: Het gekke is dat bij onzin problemen Rutte c.s. wel daadkracht kunnen tonen, zie de N crisis.

MacMiep.nl | 07-03-20 | 21:41
▼ 1 antwoord verborgen

3 jaar geleden had ik een flinke griep, koorts van bijna 40 graden en diepe hoest. Na een week weer aan het werk gegaan. Reactie van vrouwelijle collega's: die mannen zijn zulke aanstellers. Nu: hysterische paniek omdat iemand koorts heeft en een beetje hoest.

Selassie | 07-03-20 | 21:25 | 2

Nou heb ik als kleine jongen wel eens liggen ijlle..

Daar gaat geen lsd tegen op hoor..

Vriendjes naast m’n bed en alles..

Gezellig hoor.. Vredig...

neonreclame | 07-03-20 | 21:44

Richard Hatchett "Coalition for Epidemic Preparedness Innovations". Is dit niet gewoon de Gerrit Hiemstra van de enge ziektes?

GormSuil | 07-03-20 | 21:19 | 12

@neonreclame | 07-03-20 | 22:03
ehh... GP haas? hmmm... Grand Prix? (broodmager) Geen Peil ? (onbetrouwbaar) Genetisch Proefmodel ? (3 oren, 6 poten, etc Aaaaaaargh!!!) heb nog twijfels....

Bakschuif | 07-03-20 | 22:52

@neonreclame | 07-03-20 | 23:14
Laat me raden: lange grijze regenjas, gleufhoed, hardnekkig kuchje, en een speldje op de revers van de Oekraïense hazenfokvereniging.... Hmm twijfel nog steeds. Blijf in gedachten hazen zien van 16 kilo met 'bijzonderheden'

Bakschuif | 07-03-20 | 23:34
▼ 9 antwoorden verborgen

Helpt wel lekker bij het omvolken denkt Rutte

joajoa | 07-03-20 | 21:14

I saw a black cat, tease a white mouse..

neonreclame | 07-03-20 | 21:13 | 2

Oh Nikita you will never know...

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 21:16

@Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 21:16

Wel een mooi nummer hoor..

m.youtube.com/watch?v=cuhsEbWXTa0

En actueel als de P... Corona..!!

neonreclame | 07-03-20 | 21:23

@Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 21:21:
Jawel Sakamoto Ryoma @ 20:56 deed dat.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 07-03-20 | 21:29

@MacMiep.nl | 07-03-20 | 21:28:
Ja, en de halve VVD top en iconen weg valt. In ene keer af van die oude garde die z'n partij rechts gevangen houdt.

Lafayette | 07-03-20 | 21:33
▼ 11 antwoorden verborgen

Je hebt al een stuk minder aan je jeugd als eenmaal alle ic bedden bezet zijn en je met 40⁰ koorts op een veldbedje in een gymzaal kan gaan liggen, met een natte handdoek op je knotje in plaats van het zuurstofmasker dat je eigenlijk nodig hebt. In Italië willen ze al bejaarden gaan opofferen, maar als die op zijn ...

Schulzie | 07-03-20 | 21:06 | 4

Das triage, zo gaat het op het slagveld ook.

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 21:14

@Canis.bonus.es | 07-03-20 | 21:14:
Yep. Weet ik nog goed uit mijn Vietnam periode.
Waar medisch geen eer mee te behalen viel kon kreperen.

RickVogelschrick | 07-03-20 | 21:58
▼ 1 antwoord verborgen

Moet ineens aan het liedje "Ademnood" denken ;)

spamzuiger | 07-03-20 | 21:02

We worden bestuurd door incompetenten. Al een week of 6 wegkijken en niets doen. Wat je niet ziet bestaat niet. Nog nooit van exponentiële functies gehoord.

jan99 | 07-03-20 | 21:02 | 2

Nee joh zolang je niet overduidelijk ziek bent draag je niets over en ov is altijd een vluchtig contact (ook van Eindhoven naar Leeuwarden hè). Bijna 0pct kans. Echt. Wat een slechte film. Ik claim hierbij graag de rechten op 'The Corona Blind'.

CyBork | 07-03-20 | 21:06

Hmm. "Wat je niet ziet bestaat niet". Hetzelfde fantastische RIVM zadelt ons wel op met een snelheidsverlaging! Het stikstof "probleem". Zie je evenmin, maar houdt gelukkig bij onze grenzen op.

RickVogelschrick | 07-03-20 | 22:02

Ik heb allemaal van die Volkskrant buren. Morgen burenborrel. Ik denk dat ik maar skip.

postmodernismisdead | 07-03-20 | 21:00 | 1

Heel goed idee. Dat volkje zwelgt in arrogantie en het enige wat je van ze kunt krijgen is een dubbele Corona.

Zapata10 | 07-03-20 | 21:20

Telegraaf: "ROME - De situatie rondom het coronavirus is zo extreem geworden in Italië, dat een Italiaanse vereniging van anesthesie, analgesie, reanimatie en intensive care voorstelt om een leeftijdsgrens te stellen aan mensen die opgenomen moeten worden op de intensive care. Bovendien moeten mensen die meer kans hebben op overleven voorrang krijgen."

Naarwijdachten | 07-03-20 | 20:57 | 14

Zou de Maffia dit toestaan?

hier openen | 07-03-20 | 21:24

Over voldoende geld beschikken zal ook wel helpen.

RickVogelschrick | 07-03-20 | 22:04
▼ 11 antwoorden verborgen

Doen ze hier ook al. Vandaag zelf meegemaakt.

hier openen | 07-03-20 | 21:04
▼ 8 antwoorden verborgen

"Voorstel in Italië: laat besmette hoogbejaarden aan lot over"

Geen woorden.

MickeyGouda | 07-03-20 | 20:55 | 11

Op een slagveld help je als eerste de gewonden die een kans maken om te overleven.

Gulliver | 07-03-20 | 21:12

@Lupuslupus | 07-03-20 | 21:09:

Het laagje beschaving is inmiddels ragfijn, Lupus. Ik zie die oudjes in gedachten al in eenzaamheid lijden. Maar wat u zegt familie is alles. Hopelijk zijn die Italiaanse zonen van het kaliber van die van u.

MickeyGouda | 07-03-20 | 21:18
▼ 8 antwoorden verborgen

De vergelijking met oorlog door deze epidemioloog was duidelijk bedoeld als wake-up call. Hij is bang voor de gedecentraliseerdheid van de VS, dat dit virus vooral zal gaan woeden onder de armen ( de zwarte bevolking) en nu reeds zieken. Wat niet gezegd wordt: tot nu toe zijn het aantal COVID 19 gevallen in Afrika bijzonder laag. Wat betekent dat? (Zijn de mensen daar meer resistent of komen er geen Chinezen daar?) De oorlogmetafoor vernamen we ook van Russische artsen op YouTube. Het kan geen kwaad om het Russische oorlogsmedicijn tegen alle kwalen in huis te hebben/halen: Wodka. Dat desinfecteert.

Eeuwig..Op..Vakantie | 07-03-20 | 20:55 | 3

Over het lage aantal gevallen in Afrika, is dat een kwestie van niet testen?

In Dolce Dubio | 07-03-20 | 21:05

@In Dolce Dubio | 07-03-20 | 21:05: Ja. Geen infrastructuur. Is volop aanwezig, Ettert ongezien door ...

Zwizalletju | 07-03-20 | 21:25

Temperatuur en luchtvochtigheid.

Max Headroom | 07-03-20 | 21:32

Stel dat we met zijn allen massaal gaan thuiswerken en dit ook echt productief gaan doen. Is ons internet / kabel infrastructuur wel geschikt voor pak m beet een paar miljoen gelijktijdige verbindingen?

Schemerlamp | 07-03-20 | 20:54 | 4

ons internet / kabel infrastructuur zal het probleem niet zijn. Bedrijfsnetwerken massaal van buitenaf benaderen zal het probleem zijn.

Kipkip0 | 07-03-20 | 21:03

@Kipkip0 | 07-03-20 | 21:03: Valt wel mee, de meeste bedrijven hebben tegenwoordig ook gewoon 100 MBIT of meer, veel van de applicaties zijn al SAAS in de cloud dus ik zie daar geen probleem. (ervaring met grotere bedrijven en bijkantoren en het zelf moeten optuigen van die infrastructuur)

Zapata10 | 07-03-20 | 21:11

Al die computers thuis verbruiken heel wat minder stroom dan al die electrische en hybride subsidie-karren in de file. Geen enkel probleem dus. En glasvezel is nog lang niet aan een max, dus wat houdt ons tegen?

Bakschuif | 07-03-20 | 21:36
▼ 1 antwoord verborgen

De stelling doorgetrokken: het Coronavirus is voetbal.

Slipsnifter | 07-03-20 | 20:53

Typisch het westen. Corona is gevaarlijk en influenza is welkom welkom..

Wasbakplasser | 07-03-20 | 20:47 | 1

Ook het westen: het Coronavirus kan dodelijk zijn....*zingt "je bent welkom, welkom in mijn land"*

Slipsnifter | 07-03-20 | 20:55

Oh nou, als het toch al oorlog is kunnen we net zo goed een paar bommen droppen op dat land van de snor.

BubbelWater | 07-03-20 | 20:42

Wat interessante cijfers uit Japan: momenteel 20 mensen aan de ECMO daar, leeftijd 68-75 jaar. Volgens het WHO zijn er in Japan momenteel 379 zieken. Reken maar uit. www.yomiuri.co.jp/medical/20200307-OY...

Sakamoto Ryoma | 07-03-20 | 20:40 | 3

Mijn Japans is een beetje stroef maar dit lijkt belangrijk: 同学会によると

spamzuiger | 07-03-20 | 20:48

In Japan voltrekt de verspreiding van dit virus zich opvallend traag, in vergelijking met andere z-o-aziatische landen.

zetje01 | 08-03-20 | 02:52

Een nieuwtje dat gegarandeerd ook hier gaat plaatsvinden; De Italianen hebben een nooddecreet uitgevaardigd..

starbuck280 | 07-03-20 | 20:40 | 4

@Sakamoto Ryoma | 07-03-20 | 20:41: Dat lijkt dus nu te zijn gebeurd.

starbuck280 | 07-03-20 | 20:43

Burgermeesters krijgen hier ook verregaande bevoegdheden bij een uitbraak van het coronavirus in hun regio. Dwang opname /in quarantaine zetten van patiënten. Burgemeester van Alkmaar watertand al bij het idee van zoveel macht. Ff Googlen op burgemeester Alkmaar +coronavirus

EKROY | 07-03-20 | 21:03
▼ 1 antwoord verborgen

Mogen w nu weer roken?

jitro | 07-03-20 | 20:37 | 3

Lijkt mij niet zo slim als er een virus rond waart dat de longen aanvalt.
Zie het als het neuken van een hoer met aids zonder een condoom.

Gulliver | 07-03-20 | 20:41

uiteindelijk roken we allemaal nog één keer. Pijp, dat is....

Bakschuif | 07-03-20 | 21:39

Op mijn 21ste was ik buiten mijn schuld betrokken bij een ernstig auto ongeluk. Eenmaal in het ziekenhuis moest mijn lichaamstemperatuur anaal bepaald worden. Dat kan discreet, maar 19 jaar en onbevangen... hup onderbroek naar benee enne ehmmm Een mooie en jonge verpleegster keek toe. Tsja de natuur deed haar werk en mijn jongeheer sprong dapper in gelid. Was even lastig. Nu ben ik veertig jaar verder. Van corona wordt ik niet geil. Maar een mooie leuke zuster? We zullen zien hoe het gaat.

mygoodness | 07-03-20 | 20:36 | 7

Ooit waren wij ook 19 of 21 en dat was al vervelend genoeg zonder zuster. Sterkte met de verwerking!

Jan-Joris-Jaap-Joop | 07-03-20 | 20:57

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 07-03-20 | 20:57: Nou..... toen ik 19 was, was het leven een stuk minder vervelend als nu....
Geen EU, geen Euro, stemmen had nog zin, geen Noord-Afrikaanse import op iedere straathoek......"normale" jeugd ipv smartphonezombies, nog enige mate van privacy, geen klimaatgekte etc....

Slipsnifter | 07-03-20 | 21:06

Op die leeftijd kreeg ik dat al van de Wehkamp.

laagvliegert | 07-03-20 | 22:50
▼ 4 antwoorden verborgen

Oorlogje tegen een verkoudheidje.... Tsja...

Kuifje-naar-Brussel | 07-03-20 | 20:33 | 3

Mark Rutte gaat Vacuümbommen inzetten.

Mark_D_NL | 07-03-20 | 20:35

Doe jij anders nog even een kroegentocht in Brabant.

koolteer | 07-03-20 | 20:52

Ik wens u van ganser harte een zeer prominente voorbeeldfunctie in de omgang met het corona virus.

Bakschuif | 07-03-20 | 21:42

Om het voor de simpele zielen nog eens duidelijk te maken: iedereen die nu binnen is, 14 dagen binnen en iedereen die van buiten komt, iedere keer 14 dagen binnen.

smdyasc | 07-03-20 | 20:28 | 6

Het Duits Robert Koch instituut heeft de Duitse regering al in 2013 gewaarschuwd voor dit virus.
Zij schatten het op 7 miljoen doden , in Duitsland alleen al.
Wir schaffen das.

joppo0 | 07-03-20 | 20:38

@joppo0 | 07-03-20 | 20:38: Nostradamus heeft in 1555 gewaarschuwd voor een virus in 2020.... Moet je nagaan in 1555!

Mark_D_NL | 07-03-20 | 20:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Kan iemand die Erdo-migranten vertellen dat in heel Europa, en ook Griekenland, de Wuhan-dood heerst terwijl Turkije en Syrie virusvrij zijn?

Winter_is_coming | 07-03-20 | 20:24

Yes! Een Tante, die ik nooit zie, heeft Corona. Ze is 82, geen kinderen en ik sta in der erfenis..En ze heeft knaken! Eindelijk. Dacht het nooit kwam. Leuk man dat virus! Laat de kassa maar rinkelen.

Mark_D_NL | 07-03-20 | 20:24 | 10

Pas je wel heel goed op dat er geen besmette Boomer langs komt om jou eerder uit je immorele hebzucht te verlossen dan dat Corona je tante weg neemt? Je zwaait wel met een vlaggetje in dat opzicht hè?

Bakschuif | 07-03-20 | 20:34

Alles gaat naar een goed doel, had je er maar vaker moeten komen.

hier openen | 07-03-20 | 20:37

Of heeft ze een Toyota Corona als erfenis ?

Gemeen Mosje | 07-03-20 | 20:37
▼ 7 antwoorden verborgen

En elke keer krijgt de fledermaus maar weer de schuld. Heeft dat arme beestje zich al terug getrokken in de donkerste spelonken wat er der aarde valt te vinden en noch moet men het arme dier ,zo goed als rauw, in z’n soep gooien . En zelfs zijn guano”poep” is de haard van al het kwaad op de wereld geworden.
Is er nou al eens zo’n beestje levend gevangen met een allarmerende hoeveelheid virus onder z’n lede? Zijn deze beestjes resistent voor dit virus?

In mijn zeer beperkte militaire opleiding , 14 maanden, heb ik tochwel een ding geleerd.
Van alle oorlogsvoering is de Biologische, naast chemisch, Nucliar, de meest effectieve en goedkoopste.

Datgingniegoed | 07-03-20 | 20:22 | 8

@Ben-Bataaf | 07-03-20 | 21:41:
Ik krijg jouw verhaal nergens bevestigd maar wel dat er onderzoek is gedaan naar de aanwezigheid van vleermuizen op de markt in Wuhan. Het bijzondere is dat de vleermuizen nog in winterslaap waren en men ook geen vleermuizen op de markt werden aangetroffen. De markt werd al eind december gesloten en daarop is men andere dieren gaan onderzoeken waaronder ook de verdenking was op de masked palm civets. De civet is namelijk ook verdachte nr.1 van de Sars uitbraak in 2002/2003 in Guangdong.
www.bangkokpost.com/world/1842104/why...

hier openen | 07-03-20 | 23:58
▼ 5 antwoorden verborgen

De beste man overdrijft een beetje met z'n oorlog, maar tegenhouden doen we het niet meer.

beldewouten | 07-03-20 | 20:21

In feite heeft de wereld verloren.
De Chinezen hebben, na het veroorzaken en het in de doofpot stoppen, er alles aan gedaan om het in te dammen. De rest van de wereld had daar blijkbaar schijt aan. Het is ieder voor zich en vooral de onverschilligheid. Al die halfslachtige maatregelen hadden allemaal bespaard kunnen blijven. De wil was er niet en de kosten krijgen we op andere manier gepresenteerd. De jaarlijkse Coronaprik is dan wel weer vette business.

Lafayette | 07-03-20 | 20:20 | 2
-weggejorist-
Lupuslupus | 07-03-20 | 20:57

Tja als niet iedereen naar de harde feiten van de Feynman's in deze wereld wil luisteren.. krijg je stront aan de (in je) knikker.

suscrofa | 07-03-20 | 20:19

Wat is er toch met Geenstijlland gebeurd? Had mij een uitkomst geleken nu. Hekken dicht, met zijn allen vanaf de zolderkamer turen naar de overkant en zien hoe eerst de achterban van Henk Krol gedecimeerd wordt en daarna de quinoa kauwende kliek van GroenLinks die helaas geen weerstand heeft opgebouwd door al dat plantaardige gejengel.
Vervolgens de hekken weer open en zie daar: wereldheerschappij. Gemiste kans!

En verder geloof ik niet zo in de dreiging van dat corona virus.

Juffrouw op de fiets | 07-03-20 | 20:19 | 4

Je hoeft niet religieus te zijn om het te krijgen. Lees de ervaringen van Alexander Suma hierboven. Sterkte en beterschap alvast.

suscrofa | 07-03-20 | 20:40
▼ 1 antwoord verborgen

Wij kunnen nog vrij naar Uganda reizen: "... any traveler from Italy, Iran, South Korea, France, China, Germany, and Spain will be subjected to self-quarantine for 14 days on arrival in Uganda even if they do not exhibit symptoms"

Winter_is_coming | 07-03-20 | 20:17

Ik dacht dat wij alleen maar oorlog hebben met het klimaat.

ProAsfalt | 07-03-20 | 20:17

1 voordeel, de benzine is al een tijdje niet zo goedkoop geweest. Betaalde vanmorgen 1,53,9 per liter.

Tishetnetnie | 07-03-20 | 20:17 | 2

En dat noem je goedkoop....

kweethetooknietbeter | 07-03-20 | 20:22

Tishetnetnie | 07-03-20 | 20:17 |
Vergelijk het ook meteen even met de olieprijs...

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:32

1 voordeel, de benzine is al een tijdje niet zo goedkoop geweest. Betaalde vanmorgen 1,53,9 per liter.

Tishetnetnie | 07-03-20 | 20:17

Hoe ze het verzinnenin een land als Nederland Dat de Brabanders zich niet zouden mogen bewegen. In de regioRotterdam her en der geïnfecteerde mensen en hier mag je dan wel weer je bewegen. Echt bijzonder onzinnig zoals ze er mee omspringen.

Tapioca pudding | 07-03-20 | 20:16 | 2

Dat hopen ze ook. Beetje aan de boom schudden daar in Rotjeknor.

BBRDWR | 07-03-20 | 20:19

*Oss e.o. in quarantaine*
Dat is die Brabanders hun eigen schuld! Hadden ze maar geen verkleedfeest moeten vieren.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 07-03-20 | 20:21

Even allemaal zwaaien naar Alexander!!!

Lorejas | 07-03-20 | 20:16 | 1

Hoi!

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:33

Hee, dat is die muts die Jordan Peterson probeerde in een hoek te zetten.
De specialist heb ik wel vertrouwen in, ook al is wat hij aangeeft niet prettig.

Dezenaamhier | 07-03-20 | 20:14 | 2

So You're Saying??

spamzuiger | 07-03-20 | 21:00

So what you're saying is that this virus was sent by Trump?

So what you're saying is that women are again the victim?

So whay you're saying is that this is a nefarious plot by white heterosexual men of middle age to boos the patriarchy?

Voorgeenchanterikpeu | 07-03-20 | 21:13

Ik mag heel eventjes op mijn telefoon van de AIVD dus even snel:. Ik sta gisteren, i.v.m. niet besmet te willen worden, in mijn geïsoleerde duikpak met zuurstofmasker en twee zuurstofflessen op de rug op het schoolplein om mijn dochter op te halen. Ik heb mijn dochter niet gezien. Ik werd weer wakker in een witte kamer met blauwe lampen en het is heel eng allemaal nu. Sterkte U....

Leptob | 07-03-20 | 20:14 | 1

Ben jij die snurker?

Mr_Natural | 07-03-20 | 20:26

Vorige week was ik op een Nederlandse kring/leverworst verjaardag , een aanwezige Reformatorische dame beweerde dat de overheid eerst een vaccin heeft ontwikkeld. Het vaccin bevat micro chips, toen is het corona virus verspreid. De bedoeling is dat iedereen zich laat vaccineren , zodat de micro chips in ons aller lichamen komen. Ook wist ze vertellen dat het nieuwe 5-G netwerk ontwikkeld om deze chips te besturen . Het advies van de Dominee was om je niet te laten vaccineren.

Ghibli | 07-03-20 | 20:12 | 3

Waar leverworst niet goed voor is...

neonreclame | 07-03-20 | 20:21

Dominee heeft helemaal gelijk, er zijn al genoeg orthodoxe ouderlingen in de kerk

Bakschuif | 07-03-20 | 21:05

Dit verhaal klopt.

sjuul69 | 07-03-20 | 21:46

Iets met onderste steen dacht ik.

rein9576 | 07-03-20 | 20:12

Hou dit in de gaten. Sterfte 2 jaar geleden door het dak vanwege de mega koudegolf midden februari , begin maart 2018.

Wijzigingsdatum 05-03-2020 | 11:26
"Sinds de griepepidemie van 2009 houdt het RIVM Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu wekelijks het aantal overleden mensen in de gaten met gegevens van het CBS Centraal Bureau voor de Statistiek . Het doel van het monitoren van sterftecijfers is om de impact van een epidemie of een incident in beeld brengen. In het verleden zijn er pieken in de totale sterfte te zien bij koude- en hittegolven en bij uitbraken van infectieziekten, zoals griep."

Stand van zaken tot en met 26 februari 2020

www.rivm.nl/monitoring-sterftecijfers...

Grafiekje t/m 26/2/2020 imgur.com/a/evWpGul

Zwizalletju | 07-03-20 | 20:04 | 9

De volgende die niet snapt wat het verschil tussen correlatie en causaliteit is. Goed - het RIVM wil ook Corona gewoon vanuit wat correlatie bekijken - test je niet hoef je ook niet op te treden. Leuker kunnen wij het niet maken.

redanx | 07-03-20 | 21:00

@Gulliver | 07-03-20 | 20:47: Over twee weken is de Polar Vortex zeker tot rust gekomen , is al aan de gang, en en zitten we eindelijk in de winter en met de bijbehorende sterftetafels , inclusief de corona gevallen,

Zwizalletju | 07-03-20 | 21:12

@redanx | 07-03-20 | 21:00: Het sterftecijfer in het RIVM plaatje is nooit uitgesplitst naar de oorzaak. Kijk gewoon naar het grafiekje er doe er uw voordeel mee, is overduidelijk gerelateerd aan de temperatuur, al ongeveer 5.000 jaar bekend,

Zwizalletju | 07-03-20 | 21:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Alles wat in Italie gebeurt, kan volgende week in Nederland gebeuren.
Het is maar net of ze de besmettingshaarden nog kunnen lokaliseren.

snapal | 07-03-20 | 20:03 | 14
-weggejorist-
snapal | 07-03-20 | 20:40
-weggejorist-
snapal | 07-03-20 | 20:42
-weggejorist-
Gulliver | 07-03-20 | 20:50
▼ 11 antwoorden verborgen

Ik ben Corona-moe

LonelyWanker | 07-03-20 | 20:03 | 4

Nu al? Lage spanningsboog zeg.

canis lupus | 07-03-20 | 20:13

@LonelyWanker | 07-03-20 | 20:03
Je hebt altijd van die vroeger afhakers. Je moet nog 2 maanden.
Enfin geen nood, volgend jaar kan je gewoon weer mee doen.

Lafayette | 07-03-20 | 20:22

Ga dan maar in isolatie!

Vula | 07-03-20 | 20:24
▼ 1 antwoord verborgen

18/ Lombardy's welfare minister: "every day we get 200 new people to the ER in critical conditions, which means every day we need to find 200 more hospital beds. […] the virus is spreading at an exceptional speed, faster than our predictions and than the data we got from China."
twitter.com/DellAnnaLuca/status/12350...

Ben7943 | 07-03-20 | 20:00 | 14

@neonreclame | 07-03-20 | 20:23: in ieder geval niet door wegkijken en brullen dat het maar een griepje is. Grote evenementen verbieden, zoveel mogelijk thuiswerken, openbaar vervoer vermijden, kantoortuinen sluiten, dan maar even wat economisch ongemak. Als de shit hier namelijk net zo erg wordt als in Italië of Zuid Korea dan hebben we een veel groter economisch probleem. Kwetsbare mensen eventueel wat meer beschermen? Oh nee wacht, dat zijn ouderen who cares?

Zapata10 | 07-03-20 | 20:46

@Zapata10 | 07-03-20 | 20:46:

Voor mij is het onmogelijk openbaar vervoer te vermijden... Huisvuil komt niet naar mij toe..!!

Je kan evenementen schorsen tot je een ons weegt..!!

Ik heb geen probleem met economische schade, what needs to be done has to be done...

En wat de ouderen betreft. waar u steeds op terug komt, die mogen wat mij betreft 1112223333 worden... Eerlijkheid zegt dat zij wel als eerste gaan in deze..

It must come to an end....!!!

neonreclame | 07-03-20 | 20:57
▼ 11 antwoorden verborgen

Volgens mij ken ik die Channel 4 mevrouw ergens van.

Stemmenteller | 07-03-20 | 20:00 | 3

Van Channel 4?

Capt. Iglo | 07-03-20 | 20:03

So your saying Corona is Adolf Hitler?

Stemmenteller | 07-03-20 | 20:24

Haha briljante Peter!

Kaas de Vies | 07-03-20 | 20:08

CiTy3 | 07-03-20 | 19:55
Wil je weggaan met je fake news shit.
Lees de commentaren van eerdere artikelen hier op GS eens door voor je met je bullshit aankomt.

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:40

Kom net van een begrafenis in Baskenland, iedereen snotteren en huilen en nu ga ik lekker weer terugvliegen naar Nederland.

Tot zo!

Kaas de Vies | 07-03-20 | 19:55 | 2

Welkom, welkom!

Canis.bonus.es | 07-03-20 | 19:58

Net een kuchend Vindicat kutje achterop de fiets naar huis gebracht. Weer geen sex.

Lorejas | 07-03-20 | 20:18

Als je niet getest wordt, kun je er ook niet aan dood gaan!

MeneerDeBeer | 07-03-20 | 19:55 | 8

@#enpassant | 07-03-20 | 22:05:
Je vergeet die gast van het RIVM nog die zei dat ze in brabant alleen in kleine gezelschappen carnaval vieren!1!1!!! mwoehahahaha.

hier openen | 07-03-20 | 23:15

@#enpassant | 07-03-20 | 22:05: dat zegt het RIVM waarschijnlijk om achteraf niet aansprakelijk gesteld te worden....

FrankOngerust | 08-03-20 | 02:21

@#enpassant | 07-03-20 | 22:05: "heeft het virus waarschijnlijk ook niet verspreid"
Het venijn zit em in het woord ''waarschijnlijk"

copywriter | 08-03-20 | 05:04
▼ 5 antwoorden verborgen

Hahaha griepwin! Van Rossum, je bent goud!

Odin | 07-03-20 | 19:52

Het is 5 voor 12, meer dan hoog tijd dat Greta Th. zich er over uitspreekt. Alleen haar "How dare you" kan het virus tegenhouden en ons redden.
Of zou dit alles de klimaatgekkies heel goed uitkomen, hoeveel CO2 scheelt 100k mensjes minder eigenlijk, ze zullen toch niet ... ???

Vesta | 07-03-20 | 19:51 | 2

Dat en Rutte die als hij corona tegen zou komen op straat, het in elkaar slaat.

Gijsbert | 07-03-20 | 20:00

Ja, het is echt oorlog tegen het Corona Virus! Er is al een dode gevallen, in de kracht van zijn leven, hij had wel 6 weken ouder kunnen worden!

thepinkpainter | 07-03-20 | 19:50 | 5

@omanders | 07-03-20 | 19:56: nog effe, en je wordt niet meer opgenomen, alles komt vol te liggen, toch kun je thuis ook genezen hoor, slechts 2 procent gaat dood en de meeste boven de 80, dus we overleven het nog wel een poosje, denk dat het uitgevonden is door een handige dokter uit de USA of zo, om het zooitje wat uit te dunnen, en het gaat ze nog lukken ook!

thepinkpainter | 07-03-20 | 20:04

@thepinkpainter | 07-03-20 | 20:04:

Is niet onmogelijk. In de VS is in 2018 het verbod op omstreden 'gain of function' experimenten opgeheven. Die experimenten worden o.a. aan influenza en MERS en SARS coronavirussen gedaan.

Max Headroom | 07-03-20 | 22:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Bijzondere vergelijking. Dat de poep tegen de ventilator komt is een feit, maar om het nu direct oorlog te noemen, Ja straks, de vervolging tegen het RIVM en de GGD. Minster bruins als zoveelste VVD-er die opstapt, dus aan hem valt geen eer te behalen.

FLP_du_Stok | 07-03-20 | 19:50 | 1

Nee gaat geen vervolging komen er is geen uitlevering verdrag met Argentinië
De voorbereiding in de Haag is het klaarzetten van een stel 747s om te vluchten hopelijk is het te laat iemand Iers van Stef Blok gehoord

Idiot456 | 07-03-20 | 22:20

Er breken gouden tijden aan voor snotterende winkeldieven: wie zal ze nog durven vatten?

CiTy3 | 07-03-20 | 19:48 | 1

Snotterende bewakers.

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:41

Het is wel iets om in de gaten te houden. Probleem in NL is dat we gewoon een krankzinnig dichtbevolkt land zijn met veel dagelijkse mens-mens contacten en woon-werkverkeer van 1,5 uur v.v. is geen uitzondering. Dus, geen paniek, maar wel iets om je verstand bij te gebruiken. Brabant is niet het eind van de wereld meer...

Graaisnaaiert | 07-03-20 | 20:09

@Graaisnaaiert | 07-03-20 | 20:09:
Veel mens-op-mens contacten? Ik heb de indruk dat veel reaguurders dat graag zouden willen maar dat ze eenzaam hun dagen slijten in hun rukbunkers, de hele dag reagurend.

halbstark | 07-03-20 | 20:16

@halbstark | 07-03-20 | 20:16:
Hehe. Ach, die blikjes Schultenbrau en diepvriespatat vullen zichzelf ook niet aan...

Graaisnaaiert | 07-03-20 | 20:32

Besmettingen zijn op de nederlandse softe manier niet tegen te houden, in grote bevolkingscentra's zoals amsterdam gaat het over enkele weken tot een maand helemaal mis. Dan kan je alleen nog overgaan tot massale ontsmetting of ruimen om de rest van het land nog enigszins te redden doordat de IC's niet massaal bezet raken op een piekmoment.

Ongeblustekalk | 07-03-20 | 19:45 | 5

@Winter_is_coming | 07-03-20 | 19:47: Veel mensen bij elkaar die het over het algemeen niet zo nauw nemen met de hygiëne.
Maar andere grote dorpen kennen hetzelfde probleem.

Ongeblustekalk | 07-03-20 | 19:52

Eén bakje thee drinken met de burgermeester, en alles is opgelost.

A.C.H.M.E.D | 07-03-20 | 19:57
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
ParadiseLost | 07-03-20 | 19:43 | 4
▼ 4 antwoorden verborgen

Check Singapore en Hong Kong, die hebben dat virus al wat langer maar hebben minder ziekte gevallen en nul doden. Hoe dat kan? Agressief ingrijpen.

klaasmindervaak | 07-03-20 | 19:43 | 4

Aziaten zijn tegenwoordig niet zelden veel efficiënter dan Europeanen.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 07-03-20 | 19:48
-weggejorist-
FrankOngerust | 08-03-20 | 02:26
▼ 1 antwoord verborgen

Deze meneer is CEO van Coalition for Epidemic Preparedness Innovations maw hij verdient geld aan middeltjes tegen virussen. Enige dramatiek is in zijn businessvoordeel (en strelend voor zijn ego als redder). Verder is hij volledig betrouwbaar.

einStina | 07-03-20 | 19:41 | 4

Eens. (Met enige dramatiek 2 twentie time volt EN voor de rest volledig betrouwbaar want in lijn met de officiële statistieken). Ik weet alleen niet of klopt: '2400 doden in Wuhan in een maand ofzo door C (ik durf het niet meer uit te spreken) vs normaliter 1500 in een jaar geleden daar'.

CyBork | 07-03-20 | 19:54

Een soort Huub Osterhaus dus.

decaliter | 07-03-20 | 20:01

@schoonschip het is je baas?

@zwitsal je sarcasme radar werkt nog niet.

einStina | 07-03-20 | 20:04
▼ 1 antwoord verborgen

GVD waar zijn de ads voor mondkapjes van bol? Nu ik ze wil hebben staan ze niet meer in de tekst. /sarcasme_off

borgmonster | 07-03-20 | 19:39

De Alexander Suma’s van deze wereld zijn erg vermoeiend. Jankend naar het einde zuchtend en dan toch willen twitteren. Voor wat aandacht.

de Voorzittert | 07-03-20 | 19:36 | 6

@winter oh holy days, 2 is nog een grotere ramp.
Hoeveel verhoging het is hangt ook af van je normale lichaamstemperatuur; gemiddeld is die voor mensen 37, maar voor velen er iets boven of onder. En dan zou je ook een preciezere temp meter moeten hebben. Maar alles onder de 40 is niet echt schokkend of gevaarlijk gewoonlijk.

einStina | 07-03-20 | 19:57

@Graaier | 07-03-20 | 19:53: die graden tellen dan niet meer mee? Raar, maar toch weer wat geleerd.

Winter_is_coming | 07-03-20 | 19:58

En verder wat @graaier zegt. Bijna in koor gesproken!

einStina | 07-03-20 | 20:00
▼ 3 antwoorden verborgen

Is er eigenlijk corona op de grens Turkije/Griekenland?
Zoja wat doen ze er aan? Zonee waarom niet?

SpicyMchaggis | 07-03-20 | 19:36 | 1

Hebben ze nu echt geen tijd voor.

spamzuiger | 07-03-20 | 20:41

Nederland moet nu snel een tijdelijk ziekenhuis bouwen net als in China. Bouw je voor niks dan is de pandemie voorbij en iedereen blij. Ok, kost een paar miljoen maar die pleur je wekelijks toch al weg in dit land dus geld lijkt mij geen enkel probleem.

Barbarous_Relic | 07-03-20 | 19:35 | 7

Staan er niet een paar leeg?

happen_maar | 07-03-20 | 20:12

@Wim Venijn | 07-03-20 | 19:37:
Gast....

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:46

Het slotervaart ziekenhuis staat toch leeg? Inbouwen naar 100 % IC ziekenhuis...

FrankOngerust | 08-03-20 | 02:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Zwitserland hiero is ook niet in lockdown, maar de maatregelen zijn wel strakker dan in Nederland: alle bijeenkomsten met meer dan 1000 man verboden, ook carnaval laatst dus, sommige Kantonen leggen de lat al bij 100 man. Het OV rijdt, maar het wordt sterk aangeraden buiten de spits te reizen. Praktisch alle multinationals die kantoorwerk doen hebben thuiswerken ingevoerd. Voor mij ook; ik vind het prima.

Balsaq | 07-03-20 | 19:34 | 5

Rutte: "We zijn in containment mode" + "Nee, we hoeven niets te doen". Bizar.

ikbenerweer! | 07-03-20 | 19:53

Hey Balzak, zit je nog in Zurich?

Eduardo- | 07-03-20 | 20:01

@ikbenerweer! | 07-03-20 | 19:53:
Nou, als Rutte het zegt is het zo want die heeft een bel op zijn fiets.
Show must go on en als het verergert gaan we gewoon een stevig debat voeren in de Kamer ( dixit M.R. in het Gesprek met de MinPres van gisteren ).

Graaisnaaiert | 07-03-20 | 20:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben blij als het voorjaar is. Ben helemaal klaar met die regen en wind en ook met dat coronavirus geëmmer.

Capt. Iglo | 07-03-20 | 19:34 | 5

En de buxusrups, nog zo'n stukje aziatische import.

Max Headroom | 07-03-20 | 20:13

@Max Headroom | 07-03-20 | 20:13: In Spanje de kever, die je palmen opeet, binnen een paar dagen, ook uit Azie.

gato | 07-03-20 | 22:40
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik verbaas mijzelf nog het meest over de hysterie onder de reaguurders. Ik dacht dat wij juist een baken van realiteitszin en nuchterheid waren in een wereld die steeds krankzinniger wordt.

Stelletje vrouwen.

MagnesiumC | 07-03-20 | 19:32 | 17

@Capt. Iglo | 07-03-20 | 19:42:
Zeg dat tegen die viroloog...

Graaisnaaiert | 07-03-20 | 20:02

Did you just assumed gender?

omanders | 07-03-20 | 20:12
▼ 14 antwoorden verborgen

Is gewoon een inhaaleffect wat hoort bij het indammen.
Hansje Brinker draait zich om in z'n graf, er is gewoon een dijkdoorbraak bezig...

Miezerig | 07-03-20 | 19:31

Ik dacht dat jullie altijd in witte pakken achter het bureau zaten, met inclusief zo'n witte puntmuts met oogjes eruit. Mijn hele wereldbeeld stort in nu.

Watmoetikhiertypen? | 07-03-20 | 19:31 | 1

kkk grapjes?

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:48

En ik maar denken dat reaguurders praktisch opgeleide LTS-zwakstroom leerlingen waren. Niets is minder waar. Hele horden Virologen zitten er tussen.

Ignatius J Reilly | 07-03-20 | 19:31 | 1

Dat komt door al die integratiecursussen voor onze nieuwe medelanders die nu volop meereaguren.

Schemerlamp | 07-03-20 | 19:48

Maar wanneer kunnen we anti -virus verwachten zoals bij de griep ? Dan is dat ook weer opgelost .

elevator | 07-03-20 | 19:30 | 1

Ergens in 2021. er is wel een kans dat dat dan niet werkt omdat het corona virus regelmatig muteert. (er schijnen nu al twee varianten te zijn, de een wat ernstiger en besmettelijker dan de ander)

W_F | 07-03-20 | 19:48

LIEFDE IN TIJDEN VAN CORONA (rewind)

ik kwam haar tegen bij de GGD
ben je hier ook voor chinaflu?
ze schudde van nee
nee, ben hier voor uitslag aan m'n snee
ik liep met haar naar de damesplee
het viel achteraf nogal mee
het was gewoon opgedroogde diarree
dus bij het rimmen nam ik dat gelijk mee
als je geil bent zeg je geen nee
na afloop goed ontsmetten met DDT
dat lieten ze zien op TV
het was vlak na de oorlog, het was al jaren vree
en er zat niemand in de WW
ik bracht haar thuis met de VW
(weet je wie er ook in een Volkswagen ree?)
misschien was achteraf het geen goed idee
heb geen corona nu maar jeuk aan m'n pielemee

King of the Oneliner | 07-03-20 | 19:29 | 2

Rimmen, daar win je geen oorlog mee
Beter neem je de rode zee
Tot aan je buik er in, hatsikidee.
Ik moest hard lachen om jouw idee.

Ben-Bataaf | 07-03-20 | 20:57

Iedereen testen klinkt als een goed idee totdat de testmaterialen beginnen op te raken. En die kant gaan we op. Als je al in isolatie gaat thuis verandert de test daar niks aan. Er is toch geen specifieke behandeling.

Vula | 07-03-20 | 19:29

Dit is nóg erger dan de Spaanse Griep in 1918, vooral omdat mensen vandaag nóg dommer zijn, en omdat ze veel gemakkelijker kunnen reizen.
Had men bij de eerste griepgolf in de lente van 1918 iedereen binnengehouden, dan kon het virus niet muteren. Maar dat binnenhouden gebeurde niet omdat de pers in de oorlogvoerende landen geen paniek wou veroorzaken. En dus muteerde het virus wél, naar een verwoestende variant die ook kerngezonde jongemannen in 24 uur uitschakelde.
100 jaar later heeft men nog steeds niets geleerd.

Nonkel Frituur | 07-03-20 | 19:28 | 2

Man man man.

Dat je de Spaanse Griep er bij haalt, leuk hoor. En dat je weet dat de dodelijke variant een mutatie was, ook leuk hoor.

Maar je weet overduidelijk niet waar die mutatie vandaan kwam. Het zit namelijk zo. Normaal gesproken blijven mensen die zieker zijn thuis, terwijl mensen die minder ziek zijn misschien nog naar buiten gaan. Daardoor verspreiden mensen die minder ziek zijn vaker het virus, waardoor de lichtere mutaties van een virus zich normaal meer verspreiden. De Spaanse Griep heerste echter aan een front. Dat betekende dat mensen die niet heel ziek waren op hun plek bleven - aan het front, want ze konden nog vechten - terwijl mensen die WEL heel ziek waren zich flink verplaatsten, namelijk naar de veldhospitalen. Daardoor verspreidden de zwaardere vormen van de Spaanse Griep zich beter dan de lichtere vormen, en werden uitendelijk dominant.

Ik zou er ook nog even de aandacht op willen vestigen dat een los virus in iemands lichaam muteert, en zeker NIET alle virussen tegelijkertijd. Als je dat denkt heb je te veel Plague Inc. gespeeld.

Leyrann | 07-03-20 | 20:16

Intussen testen de Chinezen een eerste vaccin, wat wel verdacht snel is:
m.szhgh.com/show.php?classid=40&id...

The world's first new coronavirus vaccine was injected into the left arm of the researcher and academician, Major General Chen Wei, and seven members of the expert group also received the new coronavirus vaccine. This is the first human safety test! Sun Chunlan, Vice Premier of the State Council, visited Major General Chen Wei and the expert group of the Academy of Medicine of the Academy of Military Sciences. With the highest respect to scientists, thank you for trying your own medicine, the backbone of the country, the nemesis of disease! With your fearless spirit, China will surely win this war without gunpowder/

MacMiep.nl | 07-03-20 | 19:25 | 11

sorry @omanders, zie nu je tegel na mijn browser refresh.

thephysicist | 07-03-20 | 20:22
▼ 8 antwoorden verborgen

Als de overheid de Vindicat kneuters niet direct allemaal in quarantaine opsluit dan heb je met een week een nieuwe uitbraak in Groningen die zich explosief in het Noorden zal verspreiden.
Maar deze laffe overheid zal niks doen, dus we praten volgende week wel even weer.

ZZP-er | 07-03-20 | 19:23 | 14

Deze jongens en meisjes zijn wel onze toekomst, zitten toekomstige leiders bij.
En eigenlijk maak ik mij daar meer druk en bezorgd om....

Petecoldfeet | 07-03-20 | 19:51
▼ 11 antwoorden verborgen

Gelukkig werk ik thuis...

frank87 | 07-03-20 | 19:22 | 3

Helaas ben ik afgekeurd maar heeft toch ook wel voordelen.

Knarf9999 | 07-03-20 | 19:25

Gelukkig werken mijn schaapjes op het droge.

Pimp my Voortuin | 07-03-20 | 19:25

Hoeveel plantjes heb je staan?

hier openen | 07-03-20 | 19:27

Onze randdebiele regering kennende gaan ze waarschijnlijk eerst wachten tot er voldoende mensen besmet zijn en pas daarna zullen ze maatregelen nemen.

petersteenkamp | 07-03-20 | 19:22

Je vergeet de vertraging als we dichter bij de totale bevolking komen. Standaard bij alle populatie-berekeningen. Zit een limiterende factor aan.

Leyrann | 07-03-20 | 20:07

@Leyrann | 07-03-20 | 20:07:

Dat weet ik, maar die is momenteel vrij lastig te modelleren omdat de parameters voor dit virus niet bekend zijn. Voor de komende 2 weken geeft dit wel het beeld, tenzij er ingrijpende maatregelen genomen worden.

Max Headroom | 07-03-20 | 20:20

Die logaritmische schaalverdeling laat het lijken alsof het nog meevalt.

hustler01 | 07-03-20 | 23:27
▼ 1 antwoord verborgen

Gecontroleerd uit laten branden met minimale hoeveelheden tests en paniek. Dat is het beleid. En ze hebben gelijk. Stel je niet zo aan allemaal. 2 weekjes hoesten, boeiend.

BBRDWR | 07-03-20 | 19:18 | 2

En dan de longen kapot.

redanx | 07-03-20 | 21:06

Gecontroleerd uit laten branden = Groot aantal ouderen, vanaf 50 jaar, gewoon opofferen.
Niks geleerd van de geschiedenis?

DenBeert | 08-03-20 | 09:42

5:03 I don't think we're deling with the flu...

Jan de Vries | 07-03-20 | 19:18

Zeg, die Vindicatters zijn wel heel snel Corona-vrij verklaard, na te zijn getest. Normaal duurt dat dagen.

MacMiep.nl | 07-03-20 | 19:17 | 5

Het lijkt wel of vindicat zijn eigen GGD etc ter beschikking heeft.

SpicyMchaggis | 07-03-20 | 19:31
▼ 2 antwoorden verborgen

"... een griepje dat in Nederland nog niet echt enorm hard om zich heen grijpt."
Kom, kom @Van Rossem, je bent slim genoeg om een exponentiële groeicurve te herkennen als je er een ziet.

Hetze Haatstra | 07-03-20 | 19:16 | 12

@Hetze Haatstra | 07-03-20 | 20:07:

Inderdaad, ik heb de data logaritmisch geplot zodat een exponentiele trend goed waarneembaar is (dat is dan een rechte lijn). Het aantal gevallen verdubbelt elke 1.5 dag. Dat is 5 dagen voor een factor 10.

Max Headroom | 07-03-20 | 20:32
▼ 9 antwoorden verborgen

Als dit virus over twee jaar uitgewoed is komt er weer een nieuwe, veel gevaarlijkere, virus. Uit China natuurlijk.

deoudererijperevrouw | 07-03-20 | 19:16 | 3

Ligt aan het aantal dodelijke slachtoffers, als het corona lukt 3 miljard oudere en zieke versneld van deze planeet te helpen dan zal dat volgende virus mss uitblijven?

Petecoldfeet | 07-03-20 | 19:26

@Petecoldfeet | 07-03-20 | 19:26: Dan pakt corona2 de jongeren en zijn de ouderen en zieken ondertussen immuun voor alle corona. Lekker puh!

deoudererijperevrouw | 07-03-20 | 19:30

Natuurlijke selectie in optima forma.

Petecoldfeet | 07-03-20 | 19:14 | 9

@Petecoldfeet | 07-03-20 | 19:45:
Vreemde redenering: Het egoistische denken van een aantal mensen, neer proberen te zetten als een wetmatigheid van de natuur.

Roadblock | 07-03-20 | 20:01

In goede tijden kunnen we het ons veroorloven altruïstisch te zijn.
Al te altruïstisch maakt jezelf target.

CalamityJane | 07-03-20 | 20:43

Tenzij je je vrienden met zorg kiest.

CalamityJane | 07-03-20 | 20:48
▼ 6 antwoorden verborgen

Deze arts moet eens met Kuifje praten. Die kan hem dan uitleggen dat het slechts om een verkoudheid gaat.

GuusHetSchaapje | 07-03-20 | 19:14 | 1

Griepje.

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:51

Geen paniek. Dat heeft toch geen zin. Maar het is tijd om op te gaan schalen wat maatregelen betreft en IC-isolatiebedden vrij te gaan houden. Geen electieve operaties meer doen die IC-zorg nodig hebben. Alle evenementen afblazen. Burgers vragen om alle FFP2 en FFP3 maskers die zij hebben aangeschaft in te leveren bij ziekenhuizen. Die hebben ze het hardste nodig. Medisch personeel kan bij intensief contact met patiënten besmet raken en hun werk niet meer doen.

HenkvdMast | 07-03-20 | 19:13 | 5

Ze hebben helemaal geen kapjes nodig want er is immers niets aan de hand.

hier openen | 07-03-20 | 19:26

Voor een simpel griepje?

Roadblock | 07-03-20 | 20:04

Hoeveel mondkapjes heb jij Henk?

Ben-Bataaf | 07-03-20 | 20:43
▼ 2 antwoorden verborgen

'Global pandemic' is een tautologie.

decaliter | 07-03-20 | 19:12 | 5

@decaliter | 07-03-20 | 20:05: Enlighten us. Vooral nadat ik gelezen heb dat 'houten boomstam' en 'groen gras' pleonasmes zijn.

LiniaalRectaal | 07-03-20 | 20:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik zou willen voorstellen om dit journaal nìet te bekijken.

decaliter | 07-03-20 | 19:13

Een JSP Force 8 Mask met p3 filter is wat minder aanstootgevend.

impy | 07-03-20 | 19:15

Denk dat veel besmettingen heus niet alleen te danken zijn aan hoesten of niezen. Bedoel hoe vaak zie je nou iemand op straat met die verschijnselen? Was weinig is weinig.
Lijkt me toch een zeer besmettelijk virusje.

snapal | 07-03-20 | 19:11 | 1

Dat dus.

Knarf9999 | 07-03-20 | 19:27

Is dat de nieuwe mode in de leer-scene?

Klinisch dood | 07-03-20 | 19:12

@Klinisch dood | 07-03-20 | 19:12:
Jij komt niet veel in de bioscoop?

Tobi | 07-03-20 | 19:16

*zwaait met handtasje* Ga weg eng virus!

Wim Venijn | 07-03-20 | 19:10

De eerste stap naar een oplossing is simpel, iedereen die niet per se naar buiten moet, blijft 14 dagen zoveel mogelijk binnen. Risico op besmet worden en anderen besmetten, wordt daar aanzienlijk mee verlaagd.14 dagen alles op slot wat op slot kan, een kleine prijs om de waanzin te stoppen.

smdyasc | 07-03-20 | 19:09 | 6

En daarna gewoon de grenzen openlaten.

Earl_of_Doncaster | 07-03-20 | 19:26

@snapal | 07-03-20 | 19:15: En de korsten eruitkrabben bij degene die niet voldoende rollen had ingekocht.

Schemerlamp | 07-03-20 | 20:02

En na 14 dagen is het verdwenen begrijp ik? Best simpel dan eigenlijk (...)

The7thGuest | 08-03-20 | 10:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Ik vind Alexander Suma een beetje een zeurpiet. Ga lekker in bed liggen, man. Je hoeft je kwaaltjes niet op het internet met iedereen te delen. Dat is TMI, zou ik zeggen.

GeenHeil | 07-03-20 | 19:07 | 7

Veel tweeten, weinig volgers en bijna geen interactie met andere twitteraars. Daar is vast een labeltje voor.

WammesWonder | 07-03-20 | 19:36

@Kuifje-naar-Brussel | 07-03-20 | 19:20: Aiii, dit wordt lastig. Kuifje heeft gelij... Uche uche. Kuifje heeft gel... Kuifje heeft... Sorry, lukt niet. Volgende keer beter.

Kinkfactor | 07-03-20 | 20:08

Mensen die Covid-19 ziekteverschijnselen hebben dienen zo snel mogelijk getest te worden.

Tenzij het natuurlijk de bedoeling is dat de verspreiding van het virus lekker zijn gang mag gaan.

zetje01 | 07-03-20 | 20:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Dit is een zwakke staat. Ik vind niet dat je er dan vanuit mag gaan dat burgers afdoende beschermd worden. Ze zwakken het af om hun incapabiliteit te verhullen. (toepasbaar op diverse beleidsterreinen)

Pedante-aap | 07-03-20 | 19:07 | 1

Kom maar op met de toetsbaarheid mbt corona....

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:55

Heb ik ook nog een keer Herpes...

* kuch, kuch*

Ik geloof het wel...

Kan er gewoon niks mee..

neonreclame | 07-03-20 | 19:06

Kan er geen schadevergoeding worden geeist van China?

Ik lees net een artikel dat de z.g "recovery'" in china nep is.

Kortom, China geeft onjuiste informatie aan de wereld.
==========

China's coronavirus recovery is 'all fake,' whistleblowers and residents claim

China's claims of how it's handling coronavirus recovery should be taken with more than a few grains of salt.

Even before COVID-19 became a global crisis, Chinese leaders had been criticized for their handling of the situation and lack of transparency about the disease's progression. Things now look like they're on the upswing, and businesses even appear to be headed back to work — but whistleblowers and local officials tell Caixan that's just a carefully crafted ruse.

Beijing has spent much of the outbreak pushing districts to carry on business as usual, with some local governments subsidizing electricity costs and even installing mandatory productivity quotas. Zhejiang, a province east of the epicenter city of Wuhan, claimed as of Feb. 24 it had restored 98.6 percent of its pre-coronavirus work capacity."

Swieberj | 07-03-20 | 19:06 | 4

@De echte Stolwijker | 07-03-20 | 19:25:
Check en dubbelcheck kan geen kwaad natuurlijk maar als we de WHO al niet meer kunnen vertrouwen...

Graaisnaaiert | 07-03-20 | 19:42

@De echte Stolwijker | 07-03-20 | 19:25:
"En de WHO is tegenwoordig voor 75% privaat gefinancierd." Zou dat de reden kunnen zijn dat ze het coronavirus nog geen pandemie hebben verklaard? markets.businessinsider.com/news/stoc...
425 miljoen, wie gaat dat geld verliezen bij een pandemie? En wie zijn die 75%?

#enpassant | 07-03-20 | 20:23

@De echte Stolwijker | 07-03-20 | 19:25: linkje?
www.caixinglobal.com/
'K kan er namelijk niks over vinden,..,...

Is dit nog nieuws? | 07-03-20 | 20:58
▼ 1 antwoord verborgen

Ben Coronavirus moe.... het maakt mij de pis niet lauw.

Slipsnifter | 07-03-20 | 19:06

Ik zit al in de schuilkelder

Plandelaville | 07-03-20 | 19:05

Volgens mij is dat virus vanuit een UFO op de aarde neergedaald. Of zou het toch iets met net even te open grenzen zijn?

Klinisch dood | 07-03-20 | 19:04 | 2

Het heet niet voor niets vi-Rus.
Dus ik verdenk Rusland van de moedwillige verspreiding

Abu Bachouca | 07-03-20 | 19:16

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken