Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Hygiene extra belangrijk wegens coronavirus"

 Illustratieve foto-reportage bij ANP + laatste updates Covid-19

Je kan veel van John de Mol zeggen. Maar niet dat hij het niet goed voor heeft met Ons Nederland. Terwijl MinPres Mark Rutte helemaal niets doet tegen de voortwoekerende humanitair-virologische RAMP van 2020 - die nu al 38 SLACHTOFFERS heeft gemaakt - grijpt ANP-baas John de Mol keihard in. Sinds vanmiddag in ons geliefde beeldbankje. Een handige alsook broodnodige 48-delige fotoserie over de schone kunst van het handenwassen en hygiene. Bedankt Oom John! U doet tenminste wat. By the way... Kunt u ook scholen sluiten? OV platleggen? Telewerken verplichten? Iedereen uit China, Italië, Zuid-Korea, Iran en Turkije aan de grens weigeren? Een handgel-fabriek opzetten? Een miljoenmiljard mondkapjes kopen? Een eigen RIVM beginnen? Alvast bedankt!
Update: Flevoland has fallen
Update: Hoeksche Waard has fallen
Update: Dodental VS naar 11
Update: Zorgelijke cijfers Italië
Update: Twente has fallen

Kijk op ANP voor laatste info

Stop geen banaan in uw oor, maar een thermometer

Handen wassen

Hoesten? IN JE ELLEBOOG!!!!!!1!

Na ellebooghoesten handen wassen

Licht kapot? Dan handen wassen

Laatste flesje handgel van Nederland. 1500 euro

Na handen wassen aanrecht schoonmaken

Reaguursels

Inloggen

Ik heb net even een Excelletje gemaakt en als we de vermenigvuldigingsfactor aanhouden waarmee het virus zich vanaf de start, begin januari, heeft ontwikkeld, dan heeft over 59 dagen de hele wereldbevolking het onder de leden, of onder de leden gehad. Twee maanden dus.

Jimmydepimmy | 05-03-20 | 18:09 | 2

Naarmate het wijder verspreid is, en menvoorworden (heeft het virus minder kans

Canis.bonus.es | 05-03-20 | 20:36

Oeps, (app) wat ik wilde zeggen de verspreiding gaat trager naarmate meer mensen besmet zijn

Canis.bonus.es | 05-03-20 | 20:37

Dus een oncologie arts in het Jeroen Bosch Ziekenhuis is ook al besmet. Dat kon nog wel eens lelijk aflopen, aangezien die gozer op hematologie liep. Maar gelukkig zit het JBZ er bovenop en heeft het tegen alle collega's met wie die man contact heeft gehad dat ze zichzelf, volgens de RIVM lijn, regelmatig op koorts moeten controleren. Tot die tijd mogen ze gewoon omgekeerde isolaties in om contact te houden met de meest kwetsbare patiënten.

Het treurige is dat ze door een tekort aan verpleegkundigen de helft van het personeel niet eens preventief naar huis kunnen sturen.

Ares | 05-03-20 | 11:29

China besmettingen 80000
Bevolking 14000000000
Percentage besmetting bevolking
0,000571%......

Nederland 17000000 inwoners
0,000571% geeft 97 geïnfecteerden.We zijn aardig op weg.

pga | 05-03-20 | 11:06 | 4

@ZwarteDag | 05-03-20 | 11:17: bespaar je de moeite. Het is hopen dat de trollen en wegkijkers straks als eerste hun portie krijge.

Vaak zo links als de pest, maar in dit geval schijt aan de zwakkeren want het valt allemaal wel mee zeggen ze zonder de cijfers en bronnen te kennen.

FLP_du_Stok | 05-03-20 | 11:21
▼ 1 antwoord verborgen

RTV Drenthe:

Weer besmetting bij bedrijf Coevorden, derde coronapatiënt in Drenthe
Een man uit Coevorden is besmet met het coronavirus. Hij is daarmee de derde Drentse coronapatiënt. De man is werkzaam bij het bedrijf in Coevorden waar twee andere medewerkers vanwege het virus thuis zitten.
De besmetting kwam gisteravond aan het licht. Eerder op de dag werd al bekend dat een in Duitsland wonende werknemer van Bannink Packaging in Coevorden het virus ook heeft. Bij dat bedrijf werkt ook de eerste Drentse coronapatiënt bij wie het virus zondag werd vastgesteld. De partner van die patiënt is ook besmet.

Net zoals bij andere gevallen, is er een contactonderzoek gestart door de GGD Drenthe. Alle besmette personen zitten in thuisisolatie.

FLP_du_Stok | 05-03-20 | 10:33

Als ik trouwens moet niezen in mijn elleboog, of zelfs hoesten, verspreid ik dan niet juist nog meer bacillen? Of even grafisch: stel je niest je elleboog vol snot. Moet je dat lekker laten zitten of toch even weghalen met een antimicrobiëel doekje of zakdoekje? Of nog beter, gewoon bij voorbaat in je papieren zakdoekje of mondkapje niezen en dan het zakdoekje weggooien of mondkapje ontsmetten met alcohol?

Wol | 05-03-20 | 10:03 | 1

In jouw geval stel ik voor dat je een liter ethanol drinkt om jezelf te ontsmetten...

ZwarteDag | 05-03-20 | 11:51

Corona muteert, en blijkbaar wordt het in vergelijking met het oorspronkelijke virus minder dodelijk, wat de huidige cijfers in China schijnt te verklaren:
wo virus strains: “The more aggressive type of virus was found to be prevalent in the early stages of the outbreak in Wuhan. But frequency of this type of virus has decreased from early January, the scientists said.”Nadenkend gezichtUnclear the implications. #COVID19
twitter.com/DrEricDing/status/1235409...

Abject | 05-03-20 | 09:28 | 5

@Mijn klomp breekt | 05-03-20 | 09:33: Je moet naar Zuid Korea kijken. Testen ze als een dolle en de mortaliteit ligt er nu op 0,6 procent.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:34

Dat is in lijn met de bevindingen uit het grote onderzoek van 5 jaar geleden (toeval?) mbt de spaanse griep. Naar mate het virus zich door de bevolking heen 'eet' stapelt het mutaties op die het virus elke keer minder effectief maakt.
Daarom is het van belang om zo lang mogelijk niet besmet te raken, als je dan aan de beurt bent is het minder erg.
Degene die in 1919 de spaanse griep kregen hadden veel minder last ervan, de effectiviteit was teruggelopen naar een 'normale' griep.

ZwarteDag | 05-03-20 | 11:54

Fake news!

Walkintheline | 05-03-20 | 21:20
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar misschien zijn wel meer mensen besmet dan het officiële aantal in IT, en dan valt het met 3% doden of zo heel erg mee... We weten het niet hè, wij paniekvogels... *susmodus uit*

Ondertussen neemt de NOS wel zo een onderzoek van een Nederlandse (!) hoogleraar over dat de branden in Australië door klimaatverandering komen. Zelfs ik als leek denk dan: bullshit. Alsof je kunt aantonen dat door 0,X graden stijging in 10 jaar ineens bosbranden van "gewoontjes rampzalig" naar "onacceptabel rampzalig" gaan.

Maar dan is ineens wél dat voorzorgsprincipe terug: wat áls het komt door klimaatverandering, dan moet je toch acuut de economie stilleggen? Dan is de beurskoers, het vrije verkeer, het toerisme en de handel niet belangrijk meer... Niet gewoon leren omgaan ermee, preventief branden desnoods na natspuiten als het "te droog voor een brand' is en brandgangen aanleggen en de rest natuurlijk laten affikken of zo.

Iedereen onbetrouwbare dure energie opdringt heeft dat echt geen gevolgen en zijn er ineens geen bosbranden meer, of zo. Maar zwakkeren oproepen even preventief binnen te blijven en hun voedsel voor een maandje in te slaan of via een bezorgdienst, scholen sluiten als ziektevector, mensen op het hart drukken thuis te werken als dat kan, nee hoor...

Aantal doden door bosbranden: 800+ sinds 1858 (!). Drie procent van NL: ongeveer 510.000. Maar niks aan de hand hoor, zijn toch oud en ziek.

Wol | 05-03-20 | 09:13 | 8

@Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 10:06:
Dan zou bij een "gewone" griepgolf, ongeveer 0,001 x 17.000.000 = 17.000 mensen omkomen bij een 100% besmetting. Reken even de helft dan 8.500 mensen. Dat lijkt me geen "gewone" griepgolf.

Wol | 05-03-20 | 10:12

@Wol | 05-03-20 | 10:12: Griepgolf: meer dan 60 mensen op de 100 duizend hebben griep. In Nederland blijft de teller meestal rond de miljoen steken. 100 procent besmetting bestaat niet.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 11:28

Dag Wol, ik ben het helemaal met je eens. En Kuifje is volgens mij ook wel een beetje nerveus. Je hebt mensen die realistisch zijn en mensen die in de ontkenning schieten.

Walkintheline | 05-03-20 | 22:04
▼ 5 antwoorden verborgen

38 besmettingen na een week. Loopt nog niet erg storm, of wel?

LewsTherinTelamon | 05-03-20 | 08:55 | 26

@Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:49: Natuurlijk is er iets aan te doen. Gewoon niet de NLse viespeuk uithangen maar op je hygiene letten en ook eens handen wassen niet in het gezicht van je buurman niezen en hoesten en verder alle patienten goed behandelen. Fatalisme is net zo'n onzin als paniek. Dit is niet "Gods wil"...

redanx | 05-03-20 | 10:07

@redanx | 05-03-20 | 10:04: Bij sommigen pakt zo'n virus heftig uit, dat geloof ik ook wel. Maar dat was ook bij de Mexicaanse griep: een achternicht van me had toen ook twee weken lang hoge koorts en moest de hele tijd bed houden. Maar het gaat om het totaalplaatje, en dat valt voor de meeste mensen waarschijnlijk mee.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 10:13
▼ 23 antwoorden verborgen

Elk nadeel heb zijn voordeel. 'Lagere energienota dankzij coronavirus' kopt het AD. En straks lekker mijn huis verwarmen met de restwarmte van de crematoria. Win-win!

RickRD | 05-03-20 | 08:53

Virus wordt op handen gedragen .

2CVOcean | 05-03-20 | 08:43 | 2

Prachtig.

John McClane | 05-03-20 | 08:49

Jammer alleen dat de meeste besmettingen via de lucht gaan...

ZwarteDag | 05-03-20 | 12:00
-weggejorist-
DrachiR | 05-03-20 | 08:41 | 2

Echte mannen krijgen geen Corona.

RickRD | 05-03-20 | 08:39 | 3

Precies dit. Wordt gefilterd door baard.

beldewouten | 05-03-20 | 08:42

Nope. Grolsch : Kanon

DrachiR | 05-03-20 | 08:42

Echte mannen zijn superspreaders.

KlauwnBassie | 05-03-20 | 10:12

Overdreven hygiëne maakt je kwetsbaar voor het virus. Boost liever je weerbaarheid i.p.v. je als zielige vogeltjes In je huis te verschuilen.

Accident_Prone | 05-03-20 | 08:39 | 3

Aan kou kan je wennen, maar dat betekent niet dat je direct een rondje rond een ijsberg moet gaan zwemmen.

John McClane | 05-03-20 | 08:58

Helemaal mee eens te veel handen wassen en 2 keer per dag douchen maakt je veel kwetsbaarder. Ik heb een hobby boerderij met paarden en geiten en sta regelmatig in de drek en paardenstront. Mijn handen zijn dus aardig onderhevig aan allerlei beestjes wat denk ik echt mijn bescherming is . Ik heb een heleboel chronische aangeboren aandoeningen maar ik denk dat het misschien wel 20 jaar geleden is dat ik voor het laatst een griep of verkoudheid heb gehad.

cibeest | 05-03-20 | 09:25

In Nederland komen er 15 gevallen bij in een dag. China heeft 100 keer zoveel inwoners (afgerond) maar daar komen slechts 10 keer zoveel gevallen bij. China doet het dus 10 keer zo goed!

sjuul69 | 05-03-20 | 08:37 | 3

Of ze bezeilen de boel en stapelen de doden zich op in rap tempo.

Accident_Prone | 05-03-20 | 08:40

Of China test minder?

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:28

Wat een overdreven gedoe in de media. Gister in de supermarkt geweest de handgel was niet alleen voorradig maar ook in de aanbieding

penis-aqua-rosA | 05-03-20 | 08:27 | 2

Dacht ik dus ook, dus ik blij handen ontsmetten, was het haargel. De haren op m'n vingers zitten wel mooier dan ooit, dat wel.

John McClane | 05-03-20 | 08:38

@John McClane | 05-03-20 | 08:38:
Haha top!

penis-aqua-rosA | 05-03-20 | 09:04

China ligt stil. Nu schone lucht. Elk nadeel.......

CalamityJane | 05-03-20 | 08:21 | 2

De productie!

CalamityJane | 05-03-20 | 08:22

En hier is de benzine 5 cent goedkoper, ook fijn

Mopar | 05-03-20 | 08:56

Ik zou die Vindicat-klootzakjes met zijn 900-en 2 weken in de Bijlmerbajes gooien.

drs. Levi Samsonov | 05-03-20 | 08:17 | 10

Wat een verstand met zijn allen naar Noord-Italië, en dat zit op de universiteit in Groningen, een beter bewijs dat het scholingsniveau in Nederland daalt is er niet, wat een dombo's.

ebonk | 05-03-20 | 08:53

@penis-aqua-rosA | 05-03-20 | 08:31: Klopt, ze hebben onlangs een nieuw gebouw gekregen maar dat stonk binnen de kortste keren weer net zo hard naar kots en bier als het oude...

Augustwoman | 05-03-20 | 09:15

In de jaren 50 was er zo een inteneringskamp ergens in de verste noordoost hoek van Groningen. Weet niet of er nog barakken staan maar misschien dat ze die vindicat gasten gelijk door kunnen sturen naar dat kamp. Zoek maar eens op Carel Coenraad intenerings kamp.

cibeest | 05-03-20 | 09:41
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik hoor ook maar heel weinig, of eigenlijk helemaal niets, wat de toestand van de besmette mensen nu is? Het schijnt dat je longen een gatenkaas worden en je in je eigen bloed verdinkt maar in hoeverre is dat van toepassing op de patienten hier? Liggen mensen aan een infuus, zijn ze alleen maar aan de paracetamol, zijn er kritieke gevallen bij of lijkt het op een griepje? Zou daar graag iets meer over horen van de overheid.

enkelereisretour | 05-03-20 | 08:15 | 8

@redanx | 05-03-20 | 08:41: In Italië veel ouwe knarren, viel me op. In de VS is een verpleeghuis geraakt. Dan gaat het iets sneller.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:24

Longen worden geen gatenkaas en je verdrinkt ook niet in je eigen bloed, het is geen dracula virus!
Het gevaar van het corona virus is de diepe long penetratie (eindigt onderin je longen) en door het ontbreken van weerstand het virus zich razendsnel vermeerdert in je lichaam waardoor je (buitengewoon vaak) longontsteking krijgt.
Bij zware longontsteking (vandaar dat ze longfoto's nemen) geven je longen heel veel vocht af waardoor je longfunctie sterk wordt verminderd tot het punt dat je gewoon geen zuurstof meer binnen krijgt.
Vandaar dat je dan pure zuurstof krijgt via slangetjes in je neus, is het heel erg dan stoppen ze de zuurstof slang rechtstreeks in je longen om direct pure zuurstof daar te krijgen om in ieder geval iets aan zuurstof opname te hebben. Dan moet je ook aan de sonde voeding...
Allemaal jakkes en een buitengewoon zware belasting van ziekenhuis & personeel, bij teveel betekent dat een aantal mensen geen behandeling meer krijgen...

Daarom preventie! Doe je het niet voor jezelf, doe het dan voor een ander!

ZwarteDag | 05-03-20 | 12:10
▼ 5 antwoorden verborgen

John de Mol doet helemaal niets zolang ie er geen piek mee kan verdienen.

Dirty-Harry44 | 05-03-20 | 08:13

Hmmm....... dus eigenlijk helemaal niets wat ook maar een beetje helpt. Al was het maar een beetje.

enkelereisretour | 05-03-20 | 08:26

Bedankt, daar hebben we wat aan.

Barbarous_Relic | 05-03-20 | 08:27

Dit was allemaal al bekend, niets nieuws. Grotendeels komt dit uit China waar dit klinisch al bewezen is. Dit is overigens reactief, dan ben je al te laat. Preventie is eigenlijk het enige wat goed helpt...
Chloroquine verbetert de longfunctie.

ZwarteDag | 05-03-20 | 12:14

En 'k was m'n handen vaker niet dan wel.
En nu?
Tip vd dag:
Wat men easier vaker WEL dan niet kan doen: een schaaltje met wijn, olijfolie, citroen en azijn om brood in te soppen.
Op het eind v/d maaltijd even kort de handen erin draperen, servet/droogdoek erover en een mens kan weer gaan.
.
Fris en fruitig. Wat?
Fris als een hoentje.
Blitz und blank.
Kiplekker.
"Mens, het meest veelzij-hijdige stukje dis. Kiss!"

chicago river | 05-03-20 | 08:05

Is er al geklaagd over het weinig inclusieve karakter van deze foto's?

Kapitein Sjaak Mus | 05-03-20 | 08:04 | 1

Hoezo, die kerel is geboren als Negroïde vrouw en is homo.

John McClane | 05-03-20 | 08:27

Uden is één grote swingersclub, dus dat verbaast me totaal niet.

John McClane | 05-03-20 | 08:52

Bah swingers..

CalamityJane | 05-03-20 | 09:42

'Carnal', lijkt me een samenstelling van 'carnaval' en 'Carnage'. Succes in Uden

Pierke Smulders | 05-03-20 | 09:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Ik kuchte net in mijn woning en door de voorruit kwam een zwaar bewapende militair gesprongen, ik moest op de grond gaan liggen en mijn broek tot aan mijn knieen uitdoen, vervolgens werd mijn temparatuur opgenomen (traumatische ervaring). Ik was schoon, bij de buurman hoorde ik schoten. Het is niet meer zo gezellig in Den Bosch.

Patje2011 | 05-03-20 | 07:59 | 7

Marko krona?

P-unit | 05-03-20 | 09:00

@P-unit | 05-03-20 | 09:00:
Haha nice! Hij gaf mij wel een kopstoot terwijl zijn lul uit zijn gulp hing.

Patje2011 | 05-03-20 | 10:02
▼ 4 antwoorden verborgen

In Eindhoven is een complete afdeling chirurgie in het ziekenhuis in cuarenta tres

stipjes | 05-03-20 | 07:53 | 1

De chirurgen bleken het Corona virus te dragen?

jemagookniksmeer | 05-03-20 | 08:10

Ok, ik ben om. Ik heb er nou zoveel over gelezen dat ik het wel wil weten ook.
Waar kan ik dat corona ding krijgen?

elfenstein | 05-03-20 | 07:46 | 1

Het bierschap

Blote Bertus 2000 | 05-03-20 | 08:28

Wie draait de wc-kraan met een papiertje dicht?

kloopindeslootjijook | 05-03-20 | 07:35 | 7

Doe ik altijd al! En daarna de deurkruk met dat papiertje, deur met vier vasthouden en daarna papier in afval basketballen.

penis-aqua-rosA | 05-03-20 | 09:07
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik pis over mijn handen en smeer ze in met stront, geen idee of het helpt maar de mensen blijven wel ver bij me vandaan.

Balletje Mayo | 05-03-20 | 07:33 | 3

Wel overal aanzitten waar zoveel mogelijk andere mensen ook aanzitten he.
Bepaalde deurknoppen, de knop van de laserprinter en de scanner, wc-kraan, wc-deur, de vulkraandinges bij de benzinepomp, oh er zijn zoveel besmettingsdingen waar iedereen aanzit .

kloopindeslootjijook | 05-03-20 | 07:55

@kloopindeslootjijook | 05-03-20 | 07:55:
De voetgangeroversteekplaatsknop niet te vergeten.
En de treinwagondeuropenmaakknop.
En de ik-wil-er-hier-uit-busknop die je maar liefst seconden lang moet indrukken tegenwoordig voor maximale besmetting.

kloopindeslootjijook | 05-03-20 | 08:09
-weggejorist-
sjuul69 | 05-03-20 | 08:28

Dat geklets nog steeds over “risiicogebieden”: overal waar dit virus is opgedoken is het een risico geworden. Dus ook in NL.

Feitenpliesie | 05-03-20 | 07:22

Ik zeg het maar nogmaals,
Alsof ambtenaren helpen tegen een virus of andere ziekte...
Mensen die bloeddrukverlagers of paracetamol dagelijks innemen kunnen beter nu alvast een kwartaal hoeveelheid bestellen ivm aanstaande tekorten van 26 procent van alle generieke medicijngrondstoffen uit China en India voor de wereldwijde markt.

steekmug | 05-03-20 | 07:10 | 1

Al gedaan.

Roadblock | 05-03-20 | 07:46

Oh Noes, zet gauw het noodplan Delta -2.0 in werking!
Beste inwoners van Goeree-Overflakkee, het ondenkbare is gebeurd, het corona virus is ons zo dicht genaderd dat wij, geen andere mogelijkheid zien dan de toegangsbruggen tot ons Eiland op te blazen. Eenheden van de genie zijn thans bezig de bruggen onder lading te brengen. Eenheden van de luchtmobiele brigade en het korps nationale reserve zijn onderweg naar het ons eiland om onze kustlijn te verdedigen....

ratelaar | 05-03-20 | 07:09 | 2

Vervolgens springen de commando's uit containers omdat de helicopters permanent in onderhoud zijn, en de genie heeft zijn eigen versie van pang pang want echte explosieven passen zo niet bij Nederland.

OudeNederlander | 05-03-20 | 07:13

Waar is de RIVM stats pagina gebleven? Hoeveel besmettingen zijn er nu?

Eduardo- | 05-03-20 | 06:34 | 3

Die cijfers gaan exploderen, RIVM telt straks alleen nog sterfgevallen.

de Voorzittert | 05-03-20 | 07:23

@Balletje Mayo | 05-03-20 | 07:45:
Ja, die site volg ik ook. Maar het RIVM had ook een teller op hun site staan?

Eduardo- | 05-03-20 | 07:55

Turken en Bosniërs hebben mede door de Islam de schoonste handen van Europa. Tot nu toe geen enkele geval van Corona besmetting in Turkije. Wel een paar Chinezen teruggestuurd.

Kaan78 | 05-03-20 | 06:19 | 47
-weggejorist-
Kaan78 | 05-03-20 | 09:47
-weggejorist-
Dirty-Harry44 | 05-03-20 | 11:56
-weggejorist-
Kaan78 | 05-03-20 | 12:05
▼ 44 antwoorden verborgen

Niet alleen handen wassen. Goed doorademen is ook belangrijk. Wat zegt RIVM daarover?.

Euriool | 05-03-20 | 05:12 | 1

Niets. Maar in Italië is 61% van de gevallen voor dat goed doorademen afhankelijk van een ziekenhuis.

omanders | 05-03-20 | 07:29

Als de vogels vliegen op de kop dan is de winter op zn top.
Het was dit jaar alleen een hele lange herfst.

HoerieHarry | 05-03-20 | 04:42

Blijft toch opvallend dat Corona vooral een Chinezenziekte blijkt te zijn.
Zelfs in de meeste andere Aziatische landen valt het aantal besmettingen mee.
Cambodia en Vietnam kennen bijvoorbeeld nauwelijks besmettingen.

Gulliver | 05-03-20 | 04:28 | 6
-weggejorist-
John McClane | 05-03-20 | 08:37
▼ 3 antwoorden verborgen

dit is geen lullig geintje maar onderzoekers wijzen erop dat er nu 2 corona virussen zijn waarvan de tweede zwaarder is als de eerste. kortom Chinese aanpak is nodig.

ABSTRACT

The SARS-CoV-2 epidemic started in late December 2019 in Wuhan, China, and has since impacted a large portion of China and raised major global concern. Herein, we investigated the extent of molecular divergence between SARS-CoV-2 and other related coronaviruses. Although we found only 4% variability in genomic nucleotides between SARS-CoV-2 and a bat SARS-related coronavirus (SARSr-CoV; RaTG13), the difference at neutral sites was 17%, suggesting the divergence between the two viruses is much larger than previously estimated. Our results suggest that the development of new variations in functional sites in the receptor-binding domain (RBD) of the spike seen in SARS-CoV-2 and viruses from pangolin SARSr-CoVs are likely caused by mutations and natural selection besides recombination. Population genetic analyses of 103 SARS-CoV-2 genomes indicated that these viruses evolved into two major types (designated L and S), that are well defined by two different SNPs that show nearly complete linkage across the viral strains sequenced to date. Although the L type (∼70%) is more prevalent than the S type (∼30%), the S type was found to be the ancestral version. Whereas the L type was more prevalent in the early stages of the outbreak in Wuhan, the frequency of the L type decreased after early January 2020. Human intervention may have placed more severe selective pressure on the L type, which might be more aggressive and spread more quickly. On the other hand, the S type, which is evolutionarily older and less aggressive, might have increased in relative frequency due to relatively weaker selective pressure. These findings strongly support an urgent need for further immediate, comprehensive studies that combine genomic data, epidemiological data, and chart records of the clinical symptoms of patients with coronavirus disease 2019 (COVID-19).

Schilder58 | 05-03-20 | 04:23 | 7

@MickeyGouda | 05-03-20 | 04:41:

Op de Coronaboot is het sterftecijfer maar 2%. Vergelijkbaar met een griepje op een schip vol bejaarden.

Gulliver | 05-03-20 | 04:50

Ja dat las ik ook net. Schijnt ook de reden te zijn dat er in Iran relatief veel mensen aan overlijden, er gaat daar een ernstiger (gemuteerde) vorm van het virus rond. Anderzijds, Iran...

Augustwoman | 05-03-20 | 09:28
▼ 4 antwoorden verborgen

Corona wordt door verrassend veel mensen nog steeds niet helemaal niet serieus genomen. Dat vind ik bijna net zo zorgwekkend als het virus zelf. Vertrouwen in het eigen immuunsysteem is één, maar al die anderen zijn er ook nog. Persoonlijk moet ik er niet aan denken dat iemand anders het loodje legt door mijn onachtzaamheid. De Nederlandse gezondheidszorg mag dan misschien beter zijn dan de Chinese (in theorie althans), hoe snel dit virus hier onder controle komt zou wel eens eerder kunnen afhangen van de mate waarin het individualisme regeert.

MickeyGouda | 05-03-20 | 03:52 | 21

De gezondheidszorg beter dan in China. Op sommige punten mss. Maar China bouwt in tien dagen een zks. Onze 'over'heid zit vooralsnog met de handen in het haar. Dit is ook weer een voorbeeld van verwend en slechts voorspoed kennende wat de betweter creëert die meent alle wijsheid van de planeet te bezitten en met de armen over elkaar is gaan zitten. Vele hun stinkende best doenende zijn ons misplaatst arrogante landje daardoor voorbij gestreefd.

CalamityJane | 05-03-20 | 08:08

@CalamityJane | 05-03-20 | 08:08:

Yup. We zijn vogelvrij en aan de goden overgeleverd. Maar goed, we blijven maar braaf onze handen wassen.

MickeyGouda | 05-03-20 | 08:21
▼ 18 antwoorden verborgen

Op Twitter is de Nederlandse Corona nl alert kanaal offline gehaald
Tevens ook op Telegram de drukbezochte Nederlandse chat over corona, foetsie...
"het is maar een griepje"

Heb mij gister weer verbaast over hoe laconiek mensen in mijn familie zijn over het virus. Ben ook gestopt met het proberen te overtuigen dat het veel ernstiger is dan dat men voor doet komen.

Kamikazepiloot | 05-03-20 | 03:41 | 7

Ben jij 80, Kamikaze?

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Hee Pritt, liet je je has fallen?

Rhenium | 05-03-20 | 03:05

Heb mezelf vandaag drie keer gecontroleerd.
Even mn linkerduim erin gedaan om koorts te checken.
Virusvrij!

HoerieHarry | 05-03-20 | 02:28 | 7

Ik van hetzelfde alleen kreeg ik een anale kramp waardoor ik al 3 uur probeer met één hand een jointje te draaien.
Kwestie van onstpannen zegt internet maar voorlopig kom ik er mooi niet van los.

schoon-schip-maken | 05-03-20 | 02:51
▼ 4 antwoorden verborgen

Kan niet de bron verifieren (mogelijk het AD),
"Dutch Outbreak Management Team .... After containment phase, army to be readied" rond de 12:14, zie youtu.be/s9FjX2b0SAk?t=734

thephysicist | 05-03-20 | 02:14 | 3

Eerder in de video, rond de 4 minuten, de situatie in India, niet echt geruststellend.

thephysicist | 05-03-20 | 02:17

speciaal voor de "het is maar een griepje" reaguurders, neem even de lijst door rond de 33-34 minuten, zie youtu.be/s9FjX2b0SAk?t=2039

thephysicist | 05-03-20 | 02:40

Artikel in het AD waar je op doelt: www.ad.nl/binnenland/het-leger-staat-...
Overigens heb ik hier een paar dagen geleden al geopperd om het leger in paraatheid te brengen, maar toen werd dat afgedaan als een overdreven reactie. Zoals gezegd, men blijft steeds achter de zich (steeds sneller opeenvolgende) feiten aanlopen. Dit is een zwarte zwaan die zich exponentieel ontwikkeld. Precies twee onderwerpen (zwarte zwanen en exponentiële groei) die vrijwel altijd onderschat worden door de mens.

JackRyan | 05-03-20 | 04:45

Hey, de Chinezen hebben een eerste vaccin-test; m.szhgh.com/show.php?classid=40&id...
Google Translate:
"The world's first new coronavirus vaccine was injected into the left arm of the researcher and academician, Major General Chen Wei, and seven members of the expert group also received the new coronavirus vaccine. This is the first human safety test! Sun Chunlan, Vice Premier of the State Council, visited Major General Chen Wei and the expert group of the Academy of Medicine of the Academy of Military Sciences. With the highest respect to scientists, thank you for trying your own medicine, the backbone of the country, the nemesis of disease! With your fearless spirit, China will surely win this war without gunpowder!"

Nu is het natuurlijk zo dat, wanneer je een biowapen maakt, je ook een vaccin moet maken om je eigen troepen te beschermen. Dit vaccin is er wel errrug snel... zou het toch een ontsnapping wezen uit het Wuhan lab???

MacMiep.nl | 05-03-20 | 02:02 | 4

@MacMiep.nl | 05-03-20 | 02:38: Met een aluhoedje op zie ik wel mogelijkheden om met CRISPR-CAS9 de payload te veranderen. Je kan erop wachten dat dit een keertje gaat gebeuren, de mens schijnt er genoegen in te scheppen zijn soortgenoten uit te roeien.

ik geloof niet in een ontsnapt biowapen in dit geval. De meest complexe complotten berusten meestal op een samenloop van omstandigheden. In dit geval miljoenen mensen op een kluitje met rare gewoonten en evolutie die haar ding doet
Al zou je iets als dit ontwikkelen maak je het normaal gesproken eerst als een functioneel veilig ontwerp. Zo'n lvl 4 lab is niet onveilig omdat je 1 regeltje overtreden hebt, als je met ebola bezig bent kun je natuurlijk een foutje maken maar lijkt mij dat de procedures ook daar rekening mee houden.
Enfin, ik ga slapen. Als er iets zeker is in mijn leven is het dat ik geen slaap ga verliezen over carona, hoe het kwam of wie wat danwel het deed.

BootleggersSmurf | 05-03-20 | 02:54

@MacMiep.nl | 05-03-20 | 02:38:

Er schijnen mannen in witte pakken door Wuhan gelopen te hebben die "Vieeeeelusssss" riepen.

Gulliver | 05-03-20 | 04:19
▼ 1 antwoord verborgen

Mag ik nog wel aan mijn reet krabben en aan mijn hand ruiken? Ik ga mijn handen echt niet wassen als er geen luchtje aan zit.

Nohara | 05-03-20 | 01:51

De meeste terugkeerders uit Italië hebben zelf aangedrongen op een test. Hoeveel besmette zorgmijders zouden er rond lopen?
Van die kop in het zand mensen die nu bang zijn voor slecht nieuws die zich gesterkt voelen door griepje roepende vergoelijkers?
Ik hoor van mensen dat hun eigen huisarts ze afgelopen maandag nog afpoeierde want maar een griep.
Geen Kuifje of een DrumPiet maar een fucking huisarts!
In Nijmegen is waarschijnlijk een huisarts besmet tijdens vakantie in Italië. De rest van het gezelschap wordt nog getest. Als de artsen al zo laks zijn dat het ondersteunend verplegend personeel groot gevaar loopt, omdat het lekker schuilt achter protocolletjes,( zie ook Gorinchem, Eindhoven), wat kun je dan van de leken verwachten?

En dan die thuis quarantaine. De meeste mensen zijn kortzichtige kleingeestige egoïstische hufters en die hou je lang niet allemaal vrijwillig thuis. China laste deuren dicht, en ook dat hielp niet altijd.

Er moet rigoureus worden ingegrepen. Vliegverkeer van brandhaarden stoppen, asymptotische verdachte gevallen direct isoleren. Niet zo vrijblijvend.
En die ballo's van Vindicat kunnen met 900 gezellig 4 weken in quarantaine in een of andere leegstaande gevangenis.

Vooralsnog wijst alles er op dat de overheid de economie boven de volksgezondheid prefereert.
Sowieso kwalijk, maar ook nog kortzichtig want die economie ontkomt hier niet meer aan. China en Italië zijn hele recente voorbeelden daarvan.
En dat komt niet door de paniek die de MSM nu zou veroorzaken, want de MSM is nog steeds aan het downplayen.
Daling in China? Daling van beeldmateriaal door de strengste internetcensuur ooit sinds 1 maart jl.

Ben-Bataaf | 05-03-20 | 01:40

Iemand die illegaal hier is en positief wordt bevonden op Corona krijgt een eigen woning (lees container).
De rest mag het thuis zelf uitzieken. Wat klopt hier niet?

Olleke | 05-03-20 | 01:29 | 3

Wat die illegaal niet weet is dat de container een one-way trip naar Nigeria krijgt! Komt die pas over 2 weken achter...

ZwarteDag | 05-03-20 | 01:31

Wil je hem onder een brug in quarantaine zetten?

Gulliver | 05-03-20 | 01:32

@Gulliver | 05-03-20 | 01:32: We hebben steeds mider houten bruggen dus op zich kan het.
Overigens krijgen Nederlanders die onder de brug slapen gewoon een boete...

BootleggersSmurf | 05-03-20 | 01:42

Gezien de ongewenste infecties die onze overheid toelaat, het gebrek aan daadkracht en begrip van diezelfde overheid en het gelieg, bedrog en achteroverdrukken van essentiële info (op meerdere vlakken) heb ik meer angst over de capaciteiten en echte betrokkenheid van de regering dan het virus

Olleke | 05-03-20 | 01:23 | 3

Ik heb geen angst over de capaciteiten en echte betrokkenheid van de regering, ik weet zeker dat beide er niet zijn...

ZwarteDag | 05-03-20 | 01:32

Verwachtingen bijstellen dus. Dan heb je minder reden om angstig te zijn. Erm... of juist niet. Hoeveel belasting breng jij op?

BootleggersSmurf | 05-03-20 | 01:45

Voor de anti-vaxxers zijn dit mooie weken: zelf weerstand opbouwen met behulp van kruidendrankjes en homeopathische middelen tegen het Corona-virus.
Dit zijn momenteel de gelukkigste mensen in Nederland.

Jan Dribbel | 05-03-20 | 01:18 | 2

Helaas is er nog geen vaccin.

Maar als er eentje komt, dan ben ik bereid er aan mee te werken er voor zorgen dat de anti-vaxxers ze niet krijgen.

zetje01 | 05-03-20 | 01:33

Vraag mij af hoe zij tot de conclusie komen dat die drankjes werken. Dit is een nieuw virus, hoe kun je weten dat drankjes tegen oude ziekten werken? Je geeft toch ook geen valeriaan om speed te bestrijden?

BootleggersSmurf | 05-03-20 | 01:48

Ik las in de media dat er paniek is uitgebroken bij farmaceutische bedrijven in Europa; het blijkt namelijk, dat in India essentiële ingrediënten worden gefabriceerd die nodig zijn voor de productie van Paracetamol. Alle fabrieken in India die dat spul produceren, zijn stilgelegd vanwege Corona.
Nu kunnen ze in Europa geen paracetamol meer produceren, schijnt het.

Dat is één van de "zegeningen" van de globalisering en de bijbehorende verplaatsing van de productie van talloze producten naar lage lonen-landen (lees: Derde Wereldlanden).

Paracetamol is een westerse uitvinding. Maar nu zijn we voor de productie en levering van deze veelgebruikte pijnstiller ineens volledig afhankelijk van fokking India.

Leve de globalisering.
(vandaag voor alle zekerheid 10 doosjes aangeschaft bij de drogist).

Peter Emile | 05-03-20 | 01:00 | 21

@ZwarteDag | 05-03-20 | 01:29: het gaat niet over het medicijn op zich maar over zo'n 28 soorten grondstoffen voor medicijnen die alleen in india en china geproduceerd worden waaronder die voor paracetamol.

steekmug | 05-03-20 | 06:56

Paracetamol heb je niks aan.

Augustwoman | 05-03-20 | 09:32
▼ 18 antwoorden verborgen

De arts-assistent die vrijdag de besmette man uit Kerkwijk opnam in het Jeroen Bosch Ziekenhuis, blijkt zelf ook besmet. De arts-assistent woont zelf in Den Bosch.

In het Catherina Ziekenhuis in Eindhoven is een medewerker besmet met het coronavirus. De vrouw kreeg de uitslag vandaag te horen. De medewerker zit in thuisisolatie.
www.ad.nl/binnenland/live-amerikaans-...

Hadiho | 05-03-20 | 00:59

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben inmiddels wel toe aan fase twee van de paniek: de eerste Nederlandse Corona-dode.
Je moet de spanning wel een beetje vasthouden. Het is toch een beetje als een seizoen van Games of Thrones, zelfs als je weet dat de hele reeks uitgaat als een nachtkaars en een shitty, onbevredigend slot heeft.
Dus, het zou wel fijn zijn als het RIVM morgen het eerste slachtoffer weet te melden. Of ben ik nu te cynisch en morbide? Zeg het maar hoor.

Stormageddon | 05-03-20 | 00:49 | 5

Vrijdag...

BootleggersSmurf | 05-03-20 | 01:23

@BootleggersSmurf | 05-03-20 | 01:23: Graag uitstellen naar volgende week vrijdag, dan is het namelijk vrijdag de 13de.
Zijn alle bijgelovigen en alluhoedjes weer in opperste staat van paraatheid.

boerenvla | 05-03-20 | 06:23

@BootleggersSmurf | 05-03-20 | 01:23: Graag uitstellen naar volgende week vrijdag, dan is het namelijk vrijdag de 13de.
Zijn alle bijgelovigen en alluhoedjes weer in opperste staat van paraatheid.

boerenvla | 05-03-20 | 06:23
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik weet niet hoe het met jullie zit, maar ik ben inmiddels wel toe aan fase twee van de paniek: de eerste Nederlandse Corona-dode.
Je moet de spanning wel een beetje vasthouden. Het is toch een beetje als een seizoen van Games of Thrones, zelfs als je weet dat de hele reeks uitgaat als een nachtkaars en een shitty, onbevredigend slot heeft.
Dus, het zou wel fijn zijn als het RIVM morgen het eerste slachtoffer weet te melden. Of ben ik nu te cynisch en morbide? Zeg het maar hoor.

Stormageddon | 05-03-20 | 00:49 | 7

@zetje01 | 05-03-20 | 00:52: Mja, maar die telt niet hoor. Enkel de échte corona doden, niet van die ‘laatste druppel’ doden.

Nohara | 05-03-20 | 01:55

@Nohara | 05-03-20 | 01:55:
Interesseert niks. Trefwoorden: Corona, Covid-19, Nederlander, Dood.
Dat willen we. Nou ja, ik.

En de verdere achtergrond boeit niet. Al lag de persoon al maanden langzaam dood te gaan aan iets anders, da’s niet zo interessant. Als je een beetje wilt meedoen in de wereld moet je een virus-dode melden. Net zoals je een Wereldkampioen formule 1 moet hebben, een WK voetbal hebben gewonnen en minimaal 1 oorlog hebben verloren en 1 hebben gewonnen. Dan tel je mee in het mondiale gebeuren.

Stormageddon | 05-03-20 | 02:05

@Stormageddon | 05-03-20 | 02:05: Een dezer dagen zal het eerste sterfgeval worden bekend gemaakt. Het aantal besmettingen zal van 38 stijgen naar 55 vandaag, naar 80 op vrijdag, naar 125 op zaterdag ... Op vrijdag de dertiende lopen er mannen/vrouwen/transgenders in witte pakken over straat. Vergeet niet uw handen te wassen. Ik moet nu stoppen, want mijn kristallen bol begint te beslaan.

Usumani | 05-03-20 | 08:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Zat gisteravond in een vrijwel lege tram, totdat er bij het Circustheater zo'n 40 Chinezen instapten.
Sommigen droegen mondkapjes... achter mij zaten er een paar te hoesten.
Niet echt prettig kan ik je vertellen.
Niet omdat het Chinezen waren, maar omdat de angst voor het Coronavirus zo zichtbaar was.
Mondkapjes zie je normaal alleen bij de tandarts, in het ziekenhuis of bij schilders en zo.
Niet in een f*cking tram!

Schietmijmaarlek | 05-03-20 | 00:49 | 5

@Peter Emile | 05-03-20 | 01:09: Totdat je favoriete kroegen en restaurantjes over de kop gaan.

Schietmijmaarlek | 05-03-20 | 01:13

Hoe zit dat met de wet op het niet dragen van gezichtsbedekkende items in het O.V?

steekmug | 05-03-20 | 07:01

@steekmug | 05-03-20 | 07:01: In de wet is daar een uitzondering op. Namelijk als men het draagt om gezondheidsredenen. Probleem opgelost.

Pulletje | 05-03-20 | 17:33
▼ 2 antwoorden verborgen

John de Mol, een van de initiators en financiers van de omvolking van NL heeft het goed op met NL? Wake up dude, of was het cynisch bedoelt?

stikstofhelp | 05-03-20 | 00:46

Nederland staat nu als 22e land op de wereld ranglijst met corona besmettingen. Hard gestegen. Door de slechte RIVM protocollen en het nog steeds niet stoppen van ALLE vluchten vanuit Italië, Iran, Zuid Korea en CHINA, voorspel ik Nederland a.s maandag avond in de wereld top 10 staat. En dat voor een landje met 17 miljoen inwoners.... Nog nooit zo'n beroerde overheid dienst gezien. OK, de belastingdienst misschien, maar dat gaat geen doden kosten en miljarden aan economische schade in de zorg.... Er moet een manager komen die orde op zaken stelt bij het RIVM. Teveel grote fouten. Weg met die overbetaalde klungels....

FrankOngerust | 05-03-20 | 00:26 | 13

"Nederland is vol, ten dele overvol".

Juliana, voormalig Koningin der voormalige Nederlanden.

de honden blaffen... | 05-03-20 | 01:32

@Schietmijmaarlek | 05-03-20 | 01:10: EN ze wisten al een week voor de eerste besmetting van de wetenschappelijke publicatie(s) dat je ook zonder (zichtbare) symptomen besmettelijk bent.

redanx | 05-03-20 | 08:15
▼ 10 antwoorden verborgen

Ik heb een vraag. Als ik in mijn elleboog wil niezen heb ik allang geniesd eerdat mijn elleboog bij mijn neus is. Ik spuit dan een wolk van druppeltjes vocht in de lucht. Kan ik niet beter gewoon mijn neus dichtknijpen met m'n hand zoals ik altijd deed, dan ben ik wel op tijd.

niezen, niez, geniesd = goed
niesen, nies, geniest = ook goed
kniezen, kniez, gekniesd = goed
piesen, pies, gepiest = goed

Ikbeneenzelfbouwer | 05-03-20 | 00:23 | 5

@Brabeaulander | 05-03-20 | 00:32: Oplossing is makkelijk, truien niet uitdoen als je ze wast bij 100°C. Gaan meteen al je virussen dood.

Voorgeenchanterikpeu | 05-03-20 | 00:47

5 min. adem inhouden, gaan gegarandeerd alle virussen van dood.

ZwarteDag | 05-03-20 | 01:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie gelooft er dat er in China maar ietsvan 100-150 nieuwe cases bij zijn gekomen?

Winter_is_coming | 05-03-20 | 00:17 | 3

Ikke niet, 100 doden is waarschijnlijker.

ZwarteDag | 05-03-20 | 00:18

Ligt eraan, per welke tijdseenheid?

knutsel_ | 05-03-20 | 00:19

Geloof er helemaal niks van ze hebben waarschijnlijk het RIVM ingehuurd om de cijfers bij te houden. Geloof best dat ze het beter in de hand hebben in Wuhan maar de rest van het land gaat er nog aan moeten geloven.

cibeest | 05-03-20 | 00:24

Ik heb een paar praktische vragen:
-is de test gedekt door je verzekering, of gaat dit van je eigen bijdrage?
Hoe zit het met zwangere vrouwen, dus wordt de baby besmet?
-wordt volgend jaar de zorgverzekering behoorlijk duurder door dit virus en de gemaakte kosten?
-wordt iemand verplicht om een eventueel vaccin te nemen?
-waarom sluit men nu de scholen niet? het zijn namelijk niet alleen de kinderen, maar ook ouders, chauffeurs, hulpkrachten, schoonmakers etc die met de kinderen in contact komen.
-Als je met een ambulance wordt vervoerd, moet je dat zelf betalen van je eigen risico.
-Wat als illegalen besmet raken? Zij leven in hun eigen kringetje, en misschien gaan ze zich niet houden aan quarantaine, etc.
-Als nu al iedere keer ziekenhuizen gesloten worden, na nog maar enkele gevallen, hoe moet dat dan als straks echt de pleuris uitbreekt.
Stel, een verpleeghuis raakt besmet, gaat het personeel dan nog werken, en als de besmette mensen dan naar een ziekenhuis moeten, voor beademing etc, is daar capaciteit voor. Iedereen moet namelijk in een aparte ruimte liggen.

Zo dat was het weer.

King of the Oneliner | 05-03-20 | 00:15 | 10

Goede vragen! Belangrijkste vraag voor mij is en blijft: wat is de overlijdenskans? Is dat de huidige 3.4% of missen we nog een hele grote groep waardoor het percentage veel lager uitvalt?

perceval | 05-03-20 | 00:43

@King of the Oneliner | 05-03-20 | 00:33:

Klopt, RT-PCR. Daarbij wordt met een enzym (Reverse Transcryptase) DNA van het virus RNA gemaakt en vermenigvuldigd en getest op het voorkomen van een bepaalde volgorde.

De procedure staat in dit artikel www.thelancet.com/journals/lancet/art...

Max Headroom | 05-03-20 | 00:46
▼ 7 antwoorden verborgen

Het was een keeshond. Dat verklaart een boel natuurlijk.

King of the Oneliner | 05-03-20 | 00:16

Donald Trump maakt 8.3 miljard vrij voor het aanpakken van Corona. Vertaald naar Nederland zou dat ongeveer € 400 miljoen moeten zijn.

Heeft onze leider al een voortvarende aanpak aangekondigd? Hebben onze instituten voldoende budget om te doen wat ze moeten doen?

ikbenerweer! | 05-03-20 | 00:10 | 11

Hey.... we hebben net geïnvesteerd in nieuwe verkeersborden ja?
Geen geld meer over voor de zorg.
U kunt wat Rutte betreft ongezien de Corona krijgen.

Schietmijmaarlek | 05-03-20 | 01:19

Rutte stuurt geld naar Griekenland om te helpen met de grensbescherming !!
"Uw" leider zorgt voor u, ga maar slapen hoor !!

demaup | 05-03-20 | 03:22
▼ 8 antwoorden verborgen

Ik begrijp het ineens. Het is allemaal niet echt. Ik besta niet. Het betreft een reïncarnatiestraf dat ik nu al drie maanden met allemaal debiele meningen wordt geconfronteerd op dit dubieuze medium. Waarschijnlijk een psychologisch experiment van de illuminatie.

Vrijmoed | 05-03-20 | 00:09 | 5

@lezeres | 05-03-20 | 00:23: Als u mij persoonlijk ophaalt zal ik geen weerstand bieden. Het spel is uit. Ludum expletum est. C'est Ca.

Vrijmoed | 05-03-20 | 00:27

Hey, een dag geen debiele mening is een dag niet geleefd.

knutsel_ | 05-03-20 | 00:31

Je kunt er maar beter de spot mee drijven. Heb je er nog lol aan. De spot drijven met hen die denken jou als dom plebs menen te mogen zien. Eheh...even lachen des nachts om half twee. Ga nu weer slapen.

CalamityJane | 05-03-20 | 01:40
▼ 2 antwoorden verborgen

ik ga naar Rottumerplaat met mijn roeiboot en een speer.
Zoek een mooie meid die mee wil om samen zeehond te eten

varkenshouder | 05-03-20 | 00:03 | 1

De zeehond heeft ook corona en komt niet.

ZwarteDag | 05-03-20 | 00:27

900 brallers van vindicat komen zondag teug van vakantie Noord-Italië. De kwallen zijn tegen het reisadvies toch gegaan.
Stel voor dat ze alle 900 in quarantaine gaan voor 3 weken en dat de kosten op de eigenwijze etters verhaald gaan worden.

Gemeen Mosje | 05-03-20 | 00:02 | 33

@Gemeen Mosje | 05-03-20 | 00:33: ah, succesvol ondernemer? Betaal dan ook iets aan GeenStijl. Of doe jij ook alles gratis?

Normpje | 05-03-20 | 07:54

@TERUGVANWEGGEWEEST | 05-03-20 | 00:11: weet niet of het peperduur was, weet wel - want ben er geweest - dat ze een vloer hebben van een type hout dat niet tegen bier kan, daar gaat het van opbollen. Dus je kunt je voorstellen hoe die vloer er nu bijligt....

Augustwoman | 05-03-20 | 09:41
▼ 30 antwoorden verborgen

Mooi hoor die (al dan niet artificiële) paniek. Een besmetting en de hele provincie is gevallen. Een handvol doden in de VS met 350 mio inwoners en het land is door de gelijkgeschakelde pers ten dode opgeschreven. Ondertussen zijn er een aantal slimme jongens al weken keihard aan het cashen op de (idem al dan niet artificiële) verliezen. Vandaag o.a. twitter.com/wmiddelkoop/status/123509... en twitter.com/wmiddelkoop/status/123508... . Maar die dimensie zul je niet snel terugzien op hoernaal en belgenbomen, te complex en niet goed voor het gewenste angstniveau

HdJ | 05-03-20 | 00:01 | 2

De VS is een rare in deze. De test wordt gratis aangeboden door het CDC. Maar om de test te doen moet je naar de dokter/ziekenhuis die daar tussen de 150-1.000(!) dollar voor vraagt. En aks je het dan hebt wordt je voor exhorbitante tarieven opgenomen. Heel veel mensen zijn daar niet of beperkt verzekerd. Dat bij elkaar kiezen mensen ervoor om het maar aan te zien en niet te gaan testen. De perfecte basis voor een snelle intense epidemie daar. Ik hou mijn hart vast.

Winter_is_coming | 05-03-20 | 00:06

Terwijl er in de meeste Europese landen drastische maatregelen genomen worden, reageren hier de autoriteiten nogal laconiek: het is maar een griepje. Een aantal virologen wijst echter wel op de kracht van het virus. Pas na sterk aandringen van die groep kwam er een negatief reisadvies naar het noorden van Italië. Intussen brengen terugkeerders uit dat gebied de corona mee. Worden die reizigers niet gescreend en gemonitord? Waarom werd het carnaval in Tilburg niet aan banden gelegd? Wanneer ook in ons land de eerste doden vallen, zal er misschien serieuzer gereageerd worden.

Mannes | 05-03-20 | 00:01 | 2

Om kosten te besparen laten we het virus in Nederland uit de klauwen escaleren.
Ziekenhuizen dicht, geen PPE, geen medicijnen, is goedkoper dan behandelen en de noodzakelijke middelen verstrekken.
De zwakkeren (ouderen) zullen dit niet overleven, wat weer een kostenbesparing is. Denk aan pensioen, verzorgingshuis etc.
Dus per saldo, de samenleving bespaart een boel belastingcentjes die dan weer aan andere hobby-projecten kunnen worden besteed.
Uiteraard komt dit in de parlementaire enquête in 2022 naar voren, waarna B. Bruins wordt geslachtofferd en na een maand of 6 burgemeester wordt van een middelgrote gemeente.
etc, etc, etc.

Boeloeboe | 05-03-20 | 00:26

@Boeloeboe | 05-03-20 | 00:26: Kosten besparen? Net berekend dat een full blown epidemie NL 25 mrd kost, minimaal...

ZwarteDag | 05-03-20 | 00:33

Ik heb inmiddels wel geleerd dat Twitter een kwaadaardige kankergezwel is voor het Internet, man man man....

Wc-kip | 04-03-20 | 23:59

En intussen stikt het deze week van de Noord Italiaanse toeristen in Amsterdam. Het schijnt daar nu voorjaarsvakantie te zijn dus veel Italiaanse jeugd doet een budget weekje 020. Goedkoop retourtje Schiphol en vervolgens in goedkope hotelletjes of Air B&B.

straatsurfer | 04-03-20 | 23:55 | 4

Ff lekker weg van alle ellende. Het is ze gegund.

ikbenerweer! | 05-03-20 | 00:00

@Max Headroom | 05-03-20 | 00:00: Sterkte gewenst, was je wel goed je handen?

Keyboardspeler | 05-03-20 | 00:14
▼ 1 antwoord verborgen

@Wc-kip | 04-03-20 | 23:54: Die RIVM directeur heeft al 40 jaar zonder calamiteiten aan zijn zak zitten krabben en net nu voor zijn pensioen breekt de pleuris uit, geen ervaring of common sence, kan je hem ook niet kwalijk nemen...........

kneuterzak | 05-03-20 | 00:06
▼ 2 antwoorden verborgen

De waanzinnige paradox in Nederland is, is dat juist in ziekenhuizen de grootste kans is om besmet te raken...
Je kan eigenlijk nog gewoon het beste op je zolderkamertje blijven om semi-grappige reaguursels uit te braken. ("Het is maar een griepje, mensen...")
En je hoeft niet eens je toetsenbord te ontsmetten, want je bent toch de enige gebruiker er van...

Pro-tip: niet deurklinken aanraken van wachtkamers, apotheken, enz. en daarna aan je gezicht zitten.
Maar de beste kans maak je natuurlijk om inderdaad lekker thuis te blijven. Supersimpele logica.

King of the Oneliner | 04-03-20 | 23:50 | 4

@Vrijmoed | 04-03-20 | 23:56: dus u heeft het internet uitgelezen? Gewoon opnieuw beginnen, net als vroeger met de Statenbijbel.

King of the Oneliner | 04-03-20 | 23:58

Zelfs los van Corona zijn ziekenhuizen gevaarlijke plekken waar je zo snel als mogelijk weer weg moet.

ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:58

@ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:58: de mortaliteit in ziekenhuizen is sowieso hoog. En als je al verzwakt ben heb je daar volop keuze voor infecties. Zeker nu.

Winter_is_coming | 05-03-20 | 00:00
▼ 1 antwoord verborgen

Weet u wat ook best wel heel hygiënisch is? Jullie hele mooie nieuwe plofkappen voor op microfoon om te verversen! En ze zien er nog leuk uit ook met verschillende kleuren met het kroontje!

Jan, Leiden | 04-03-20 | 23:47 | 1

Plofkippen of plopkappen.

happen_maar | 04-03-20 | 23:59

Gvd, wat was het vanmiddag lekker weer.

Hadiho | 04-03-20 | 23:43 | 3

Ben jij buiten geweest?

Mark_D_NL | 04-03-20 | 23:47

Best gevaarlijk: even de voordeur open doen.

Jan Dribbel | 05-03-20 | 00:02

@Jan Dribbel | 05-03-20 | 00:02: dakraam

zwenkwieltje | 05-03-20 | 00:39

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de berichtgeving over 1 jaar met terugwerkende blik over het coronavirus in Nederland.

Brabeaulander | 04-03-20 | 23:42 | 2

Ik ook, vooral omdat ik dan nog leef...

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:47

Ik weet het. Geen actieve herinnering.

knutsel_ | 04-03-20 | 23:48

Toch opmerkelijk dat hieronder een aantal 'het is maar een griepje'-reaguurders de mortaliteit beter kan inschatten (0,5%, 1%, 1,2%) dan de WHO (3,4%). Ik ben benieuwd wat er op hun zolders voor datacollectie infrastructuur is geïnstalleerd.

Winter_is_coming | 04-03-20 | 23:40 | 17

Wtf man. Je kijkt naar een land waar wél getest wordt om de hypothese te bevestigen dat de mortaliteit lager ligt? Want dan hoeven wij niet te testen of zoiets? Deze vlieger gaat niet op.

Je weet dat we keihard aan het falen zijn in dit fantastische land.

knutsel_ | 05-03-20 | 00:37

@Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 00:24: veel testen helpt om de besmettingen snel te lokaliseren om die vervolgens in quarantaine te doen. Daar gaat het fout in Italië, Nederland en Duitsland.... Teveel besmette mensen lopen gewoon vrij rond en besmetten dan weer anderen. De protocollen van de RIVM zijn FOUT! Ook bizar dat de RIVM 1 week geleden nog zei dat zieke mensen naar de huisarts moesten gaan. Bizar gewoon.. Eikels...

FrankOngerust | 05-03-20 | 00:47

@knutsel_ | 05-03-20 | 00:37: Ik toon aan dat de mortaliteit veel lager ligt dan de cijfers waar WHO mee komt. Overigens moesten die Koreanen 110 duizend mensen testen om 5 duizend besmettingen te vinden.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:13
▼ 14 antwoorden verborgen

Als er in Italië 107 mensen zijn overleden en er 276 zijn hersteld, dan zijn er 383 gevallen afgesloten, om het zo maar te zeggen. 107/383*100% geeft een mortaliteit van 27,93% en geen 3,46%.

netniet | 04-03-20 | 23:40 | 3

Nee, zo werkt het niet. Die overledenen en herstelden komen uit een pool van geïnfecteerden waarvan de omvang niet bekend is.

Baron Clappique | 04-03-20 | 23:43

@Baron Clappique | 04-03-20 | 23:43: Het zijn allemaal geregistreerde gevallen, die tot een eind zijn gekomen. Het aantal overledenen, vergelijken met het totaal aantal, geregistreerde, ziektegevallen, lijkt de onjuiste invlashoek. Dit omdat op dagelijkse basis blijkt dat er nog steeds mensen overlijden en je dus niet kunt stellen, dat iedereen die nu niet dood is, automatisch beter wordt.

netniet | 04-03-20 | 23:51

@netniet | 04-03-20 | 23:51: Mortaliteit bereken je met behulp van het aantal besmettingen. Dat ligt veel hoger dan gemeld, omdat mensen zonder symptomen niet worden getest.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 00:19

IK vermoed dat het een afpersingszaak is in de horeca sector.... Eerst durven mensen niet meer naar de chinees... Daarna pakken ze de Italianen aan, en nu gaan zijn m'n Nederlandse snackbars niet meer veilig... (o wacht, die was ook al van een Chinees)...

Geenjoris | 04-03-20 | 23:36

Ajax is zeker ook besmet met het virus. Ze kwakkelen behoorlijk.

Hadiho | 04-03-20 | 23:35 | 1

Al zappend langs de npo en Jinek denk ik dat al die linkse deugmeuk schadelijker is dan het Coronavirus.

BozePaarseMan | 04-03-20 | 23:32 | 2

och hemel: kunnem we a.u.b ophouden over golddigger Jinek..

Troumoetblijcken | 04-03-20 | 23:35

Ondertussen bij de informatievoorziening van het RIVM:

imgur.com/a/uPg52TW

OekbertDrazington | 04-03-20 | 23:30

Trouwens, het 1e 'congres' in NL is ook al afgelast ( 050, ~1500 internationale deelnemers )

ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:30

och hemeltje ik zal snel mun handen wassen.. En niemand die uit Noord-Italië komt zal ik meer begroeten..

Troumoetblijcken | 04-03-20 | 23:28 | 5

Succes met het handen wassen met desinfectiegel/handzeep. Binnen een dag heb je schrale poten met kloven, het is een keuze.

kneuterzak | 04-03-20 | 23:33
▼ 2 antwoorden verborgen

Voor wat het waard was, ik heb goed gespaard voor mijn pensioen. Nou doei!

mygoodness | 04-03-20 | 23:26 | 1

Je moet verkopen voordat de markt keldert, niet erna.

Max Headroom | 05-03-20 | 00:11

Het is hier nu 20 km vandaan. Ik zet der Untergang op.

Leptob | 04-03-20 | 23:21 | 4

Ik wil Bowlen!

MacMiep.nl | 04-03-20 | 23:37

Je zit dan toch wel in je bunker? En lekker gillen tegen de generaals graag.

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:48
▼ 1 antwoord verborgen

Las een paar dagen geleden dat als je veel rookt, het virus minder kans heeft, steekt dus nog een Bolknak op.

Keyboardspeler | 04-03-20 | 23:21 | 3

Diep inhaleren en even vasthouden voordat je je laatste adem uitblaast.

Baron Clappique | 04-03-20 | 23:27

Ik doe mee. Het wil nog niet helemaal lukken, dat stoppen met roken. Af en toe toch nog eentje.

lezeres | 04-03-20 | 23:28

@lezeres | 04-03-20 | 23:28: Als we er dan toch allemaal aan gaan, dan liever met een goed glas wijn en pittig sigaartje, pijp opsteken mag ook.

Keyboardspeler | 04-03-20 | 23:40

Je zal maar hypochonder zijn

Dauthi | 04-03-20 | 23:15 | 2

Zo te horen, zijn 75% van de reaguurders dat.

OmNietPresent | 04-03-20 | 23:28

80/20 20/15/5 en liever geen paniek, 80/20 is een mooie uitslag en daar zullen we voor gaan. Goede voldoende op de corona toets, er is niets meer aan te doen, beter gaat het niet worden tot er een vaccine is wetende dat er nog nooit een vaccine gemaakt is voor de gewone verkoudheid. Wen er maar vast aan en hoop dat je bij de 80 zit, de 20 groep is oud en af, ziek en duur.

Corona2020 | 04-03-20 | 23:13 | 2

83/17 volgens RIVM.

Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:41

M'n moeder zei altijd: bovenop wonen ook mensen.

Mr_Natural | 04-03-20 | 23:11

Let ook vooral op de zinsnede "Het ziekenhuis is deze week begonnen met het testen van werknemers...".

knutsel_ | 04-03-20 | 23:15

@knutsel_ | 04-03-20 | 23:15: Ja natuurlijk, het protocol van het rivm is heilig, befehl ist befehl, boerenverstand gebruiken is alleen veur het plebs.

kneuterzak | 04-03-20 | 23:26

Als je nog verder leest blijkt er ook 'n verpleger te zijn waar de Mexicaanse griep is vastgesteld. Of zou dit 'n schrijffout zijn?

Pluto | 05-03-20 | 00:09

T gaat nu wel heel hard.
Ik ga m'n laatste avond in de kroeg slijten.

schoon-schip-maken | 04-03-20 | 23:10

Is er niemand die zich zorgen maakt over dat vette dikke rotsblok dat met 15 tot 60 kilometer per seconde (!) op ons afkomt?

De_fluitlokker | 04-03-20 | 23:09 | 5

Als die neerstort zijn we waarschijnlijk wel gelijk van het vervelende coronavirus af.

lezeres | 04-03-20 | 23:43

Nee, volgens mijn berekening heeft die evenveel energie als 98mln hiroshima atoombommen. Als die inslaat: alles ist vorbei, alles ist vorbei.

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik ga geen nieuws meer volgen, ik word er echt depressief van.
Veel plezier met alle onzin ik ben er klaar mee.

deugnietmee | 04-03-20 | 23:08 | 7

@Geenjoris | 04-03-20 | 23:25: Het lijkt wel alsof de beste sfeer, en de leukste grappen altijd samenvallen met de corona topics. Dicht bij de dood voelen we ons het meest levend? zoiets? : )

lezeres | 04-03-20 | 23:38

@lezeres | 04-03-20 | 23:38: Het heeft alles van een goed boek; vermakelijk, spanning, humor, respect, vurigheid, ..... een traan en een lach.

Geenjoris | 04-03-20 | 23:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat leuk dat GS mijn reaguursel van 3/3 integraal heeft overgenomen:
>>
Dit is wat het rivm/overheid zou moeten doen, maar dus niet doen:
- Alle evenementen aflassen, volgend jaar mag u weer en u kunt wel even zonder!
- (Voetbal)wedstrijden spelen zonder publiek, uw 50inch TV is goed genoeg
- Samenscholingen groter dan 10 personen verbieden
- Al het niet noodzakelijk personeel verplichten thuis werken
- Vergaderen/overleggen doen we voortaan via skype
- OV platleggen/sterk verminderen + alle reizigers verplicht mondkapje
- Iedereen testen die maar een beetje verdachte ziekteverschijnselen heeft
- Chloroquine productie opstarten
- Mondkapjes fabriek in overdrive zetten
- Desinfecterende handgel productie in overdrive zetten
- Supermarkt bevoorrading zeker stellen
- Supermarkt toegang beperken tot een kleine groep per keer
- etc.

Uiteraard gebeurt er NIETS van het bovenstaande, totdat het volledig uit de hand loopt zoals in Noord Italië...

Incompetente overheid + rivm lopen constant achter de feite aan.
<<

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:07 | 22

@Argyronauta | 05-03-20 | 00:16: Ja! Met een autogeen lasapparaat, gegarandeerd virusvrij publiek! Komt wel een hoop stof bij vrij.

ZwarteDag | 05-03-20 | 00:58

@lezeres | 05-03-20 | 00:09: Ik maak mij niet druk, shit happens. Ben uitstekend voorbereid en voor de rest: c'est la vie. Als schaaklerares vind ik het wel leuk om alle mogelijke zetten te bespreken, inclusief schaakmat. What if then else.

ZwarteDag | 05-03-20 | 01:05

@ZwarteDag | 05-03-20 | 01:05: Schaaklerares, serieus? Wauw. Dat vind ik echt heel interessant. Er komen gelijk tal van vragen bij me op. Hoe word je schaaklerares? Geef je les aan kinderen of volwassenen. Ik heb wel geleerd om te schaken van mijn vader, maar ben helaas helemaal niet zo goed. Ik vind het een enorm boeiend, maar ingewikkeld spel. Ben eigenlijk altijd een beetje jaloers op mensen die goed zijn in schaken en wiskunde. Zou er dolgraag beter in zijn, maar helaas.

lezeres | 05-03-20 | 01:20
▼ 19 antwoorden verborgen

Volgens de Nasdaq is dit geen belangrijk onderwerp meer.

van Oeffelen | 04-03-20 | 23:06 | 7

@Geenjoris | 04-03-20 | 23:28: 30% ??? Wauw! Dat zou een evenaring van black thursday zijn! Of dit moet de komende 2 jaar zijn, dan zou het kunnen.

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:58
▼ 4 antwoorden verborgen

Met een incubatie tijd van 2 weken komen er nog veel meer bij.

Blauwe Wafel | 04-03-20 | 23:06 | 2

Einstein

ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:07

Het komt zeker ook steeds dichterbij

ruudvangeelen | 04-03-20 | 23:22

En dan laat men afgelopen weekend ook nog gewoon zo'n 900 studenten op skireis gaan naar Noord Italie.
Wat een sukkels.

Bena | 04-03-20 | 23:06 | 8

@Baron Clappique | 04-03-20 | 23:34: Survival of the fittest! Past goed bij vindicat

ZwarteDag | 05-03-20 | 00:01
▼ 5 antwoorden verborgen

Citroenjenever: nog beter.

Jan Dribbel | 04-03-20 | 23:11

Voor de toto van morgen wil ik graag inzetten op 57 stuks.

ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:00 | 11

Ik doe ook mee! 52 om 13.00 en de eerste dode (beetje risico maakt het leuk) ergens op de donderdag.

SomsGenuanceerd | 05-03-20 | 00:18

Crap, ik deed gewoon 7 x 7. :)

knutsel_ | 05-03-20 | 00:55
▼ 8 antwoorden verborgen

Er is hier genoeg handgel voorradig, alleen worden de flesjes om de 1 of andere reden in China gemaakt, en daar zijn ze dus doorheen.

Vuurwezel | 04-03-20 | 23:00 | 1

Lege frisdrank flessen zat!

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:09

Uhuh de mensen die genezen gaat sneller dan dat er nieuwe infecties bijkomen.

miknic | 04-03-20 | 22:59

Het virus sterft door warmte en vocht. Allemaal verwarming op 25 graden.

LibertyCity | 04-03-20 | 22:58 | 2

Nee, de verspreiding wordt moeilijker. Komt doordat de droplets dan groter zijn en dus sneller naar de grond zakken door de zwaartekracht.

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:10

Ik lees hier veel over een corona virus of iets dergelijks. Is dat iets nieuws? Ik heb hier nog niets over in de Media vernomen. Ben benieuwd of we hier meer van gaan horen.

Plaktong | 04-03-20 | 22:55 | 4

Waait vast wel over, net als die stormpjes van laatst

Nibdib Niddib | 04-03-20 | 22:58

Kweet niet. Ik heb gewoon nog SARS.

Tapioca pudding | 04-03-20 | 22:59

Bij de Italiaan om de hoek ben je welkom voor meer informatie. Vinden ze leuk.

droeveling | 04-03-20 | 23:01
▼ 1 antwoord verborgen

Klein bier als je het mij vraagt.

niels5142 | 04-03-20 | 22:55 | 2

Halve liter gaat er wel in

ruudvangeelen | 04-03-20 | 23:24

Coronita is klein bier.

blisterverpakking | 04-03-20 | 23:34

Knisperend brisante geruchten van 'anonieme bronnen' uit het ziekenhuis Breda. Er zouden daar inmiddels 6 mensen zijn overleden met Coronaächtige (Coroneske?) klachten. Pittig als waar.

Bom-Petisco | 04-03-20 | 22:54 | 5

@ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:01: Las het ook bij @ CoronaNederland. Lijkt me nogal sterk allemaal, en als het waar is horen we het toch nooit. Je wilt niet weten wat het kost om een afdeling een paar dagen te moeten sluiten, qua ontsmetting en qua inkomsten van verzekeraars.

Bom-Petisco | 04-03-20 | 23:06

@Bom-Petisco | 04-03-20 | 23:06: Als Jacco geen trol is, en die indruk heb ik niet, dan waren zulke gevallen zeker naar hem gelekt.

Dus doden lijkt me op dit moment nog gevalletje fakenews.

ikbenerweer! | 04-03-20 | 23:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat een paniekzaaierij over Italië. Vorige week waren er een paar honderd besmettingen daar. Nu blijkt dat bijna alle besmettingen hier in Nederland een link hebben met Italië. Het is schier onmogelijk dat al deze mensen precies contact hebben gehad met die paar honderd officiel besmette personen. Er zijn gewoon veel meer mensen besmet dan dat er via tests wordt gevonden anders heeft dit nooit zo ver en veel kunnen verspreiden vanaf daar. Hierdoor lijkt het sterftecijfer erg hoog maar als je alle gevallen met weinig tot geen symptomen meeneemt is het percentage veel lager.

De meest representatieve case is op de Diamond Pricess geweest. >700 besmettingen en volgens de laatste berichten uiteindelijk 6 doden. Dat is <1% doden. Daarbovenop staat een cruise-schip niet bepaald bekend om zijn jonge passagiers. De doden waren veelal 80+.

Ik maak me dus weinig zorgen voorlopig.

Pjoi | 04-03-20 | 22:52 | 11

www.worldometers.info/coronavirus/

Diamond Princess 0,85% fatality rate. Zuid-Korea 0,62%. Naar mijn idee de enige 2 plaatsen waar fatsoenlijk wordt gemeten.

Pjoi | 05-03-20 | 00:05

Kul. Die dode in Australië komt van die boot en wordt nu bij Australië als dode geteld. Niet bij Princess....

FrankOngerust | 05-03-20 | 00:52

@Pjoi | 05-03-20 | 00:05: En zelfs Zuid Korea is een overschatting omdat mensen zonder symptomen niet worden getest.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 10:01
▼ 8 antwoorden verborgen

Doorlopen maar, vitamine c hoge dosis wie is er niet groot mee geworden: (Google dat) Shanghai Government Officially Recommends Vitamin C for COVID-19.. disclaimer: long DSM op het moment van schrijven

Ragnar_Lodbrok | 04-03-20 | 22:49 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Het blijft van begin tot eind een mega-faal, dat hele gedrag van het "RIVM De zorg voor morgen begint vandaag". Zo heel ver denken ze dus niet vooruit - zou dat het zijn?
En de regering: als iemand over pakweg 3 jaar nog eens op een rijtje zet wat er aan geld, denktanks, rekenwerk, hersenspoelwerk/influencing tbv energietransitie, KOZP, kopjes thee, mocromaffia opjagen enz. enz. besteed is vs aan gezondheidszorg en onderwijs - zucht.
.

Maar misschien stond het allemaal in het script. Het kan altijd erger dan je denkt.

MisterC | 04-03-20 | 22:48 | 3

Heb je al.gedacht aan al die bejaarden die het hoekje omgaan. Doden hoef je geen pensioen en AOW uit te keren. Doodgaan is ook hartstikke goed voor de dekkingsgraad van een pensioenfonds. Een stille wens van Groen Links en D66 gaat in vervulling alle bejaarden dood.

EmilioEsteves | 04-03-20 | 23:00

@EmilioEsteves | 04-03-20 | 23:00:
Ja, ik vrees dat zo wel stiekem gedacht wordt.
Sowieso hebben de oude onrendabelen nooit de aandacht gekregen die ze verdienen.

Carmelita | 04-03-20 | 23:16

@thephysicist | 04-03-20 | 23:39: ik heb ook gelezen dat het een variant van het Sars virus is. Ik wacht nog even met die conclusie te beamen. Sars was veel dodelijker dan het huidige corona virus. Al is de huidige 3,5% al vrij agressief hoor.

FrankOngerust | 05-03-20 | 00:12

@FrankOngerust | 05-03-20 | 00:12:

Dat laatste de 3,5 % en men wuift het weg, men neemt het niet serieus, terwijl de experts heel bezorgd zijn. Misschien is dat nog wel het meeste bizarre van het geheel.

thephysicist | 05-03-20 | 00:23

@FrankOngerust | 05-03-20 | 00:12: is toch al vrij lang bekend dat t het novel coronavirus Sars-cov-2 heet. Deze veroorzaakt covid-19. Covid-19 is dus een milde vorm van Sars, voor de meesten.

Christ | 05-03-20 | 00:34
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Vage_eddie | 04-03-20 | 22:47 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

Receptje:
2/3 deel 96% alcohol (€0,85 bij de Lidl)
1/3 deel plantaardige glycerine (ongeveer €7,50 per liter)

Mengen. Reinigingsgel klaar.
Verkopen voor €25 per kwart liter op Marktplaats.
Boodschappen doen en preppen van je opbrengst.

Bom-Petisco | 04-03-20 | 22:46 | 13

Alcohol? Je zult ethanol bedoelen, alcohol is peperduur door de accijns die erop zit. Overigens is je mengsel waardeloos!
Er moet minimaal 70% ethanol in de handgel zitten anders werkt het niet. En met 70% duurt het 10 min. (!) voordat het werkt. Bij 80% duurt het maar 30 sec. (journal of hospital infection, march 2020)
En jouw brouwsel heeft: 0,66x0,96=0,63%
Hetzelfde als de kruidvat crap die eveneens niet werkt...

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:23

@Baron Clappique | 04-03-20 | 23:11: lol.

grapo | 04-03-20 | 23:38
▼ 10 antwoorden verborgen

China levert al geen grondstoffen meer voor medicijnen, India, werelds grootste generieke medicijnfabriek gooit steeds meer exportproducten op slot, Europa gaat straks vele doden kennen omdat er simpelweg geen medicijnen meer zijn voor ziekten die wij 'heel gewoon te genezen' vinden.
Wij hebben onze industrie zo achterloos over de schutting geflikkerd dat het een schande mag heten.
Die beslissing zal teruggedraaid moeten worden.

Abject | 04-03-20 | 22:45 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:38:
Hoe dan? Regime change? Aflopen concessies? De infrastructuur die ze hebben aangelegd ( en overgenomen ) is nog gewoon aanwezig hoor...

Graaisnaaiert | 04-03-20 | 23:52
-weggejorist-
Abject | 05-03-20 | 09:23

@Graaisnaaiert | 04-03-20 | 23:52: Ik zag een analyse van een paar Chinese projecten. Opbrengsten vielen tegen, kosten veel hoger dan verwacht, veel weerstand bij de lokale bevolking et cetera. Niet aan beginnen dus.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:58
▼ 6 antwoorden verborgen

Handen wassen helpt niet. Van die blauwe latex handschoenen, is veel veiliger.

Mark_D_NL | 04-03-20 | 22:45 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Mijn zorgen rondom het virus zitten niet zo zeer in enkel de besmettingskans, zwaarte, of dodelijkheid, maar in het feit dat grote groepen mensen straks tegelijkertijd medische zorg nodig hebben. Indien dat niet meer te bieden valt, schiet de mortaliteit omhoog en gaan er ook steeds meer mensen aan andere aandoeningen de pijp uit.
Gezien het gebrek aan anti-stoffen, worden er veel meer mensen tegelijk ziek dan bij normale verkoudheid of griep. Onder dat hogere aantal zijn ook nog eens de symptomen heftiger, en is het percentage dat medische hulp behoeft hoger. De dodelijkheid van het virus ligt nu rond de 2 a 3%, maar wordt bij een wijdverbreide uitbraak vooral gedicteerd door de capaciteit van ziekenhuizen.

Vage_eddie | 04-03-20 | 22:42 | 2

Juist! U heeft het begrepen.

MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:55

Ja, dat is wel een zinnig argument.

Kuifje-naar-Brussel | 05-03-20 | 09:56

Leuk weetje: Zeep wordt verkregen door een chemische reactie tussen alkaliën en vet. Dit wordt gedaan door het vet van varkens te mengen met een oplossing die verkregen wordt door water langs houtskool te laten druppelen.

Mr_Natural | 04-03-20 | 22:41 | 4

Dus zeep is haram.

Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:14

Misschien in de middeleeuwen, nu hebben we daar chemische fabrieken voor...

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:28
▼ 1 antwoord verborgen

Het handenschudden is een Nederlandse gewoonte die van mij afgeschaft mag worden. De Japanse buiging of de Indiase buiging met gevouwen handen is veel hygienischer.

petersteenkamp | 04-03-20 | 22:40 | 8

Wat is er mis met de middelvinger opsteken.

Baron Clappique | 04-03-20 | 23:13

@van Oeffelen | 04-03-20 | 23:09: hahaha, scherp ;)

droeveling | 04-03-20 | 23:22
▼ 5 antwoorden verborgen

GGD beweert tijdens bijeenkomst voor collega's van Corona patiënt in Coevorden dat het niet mogelijk is dat hij anderen heeft besmet.
Vandaag tweede geval bij hetzelfde bedrijf.

Vlak over de grens hier in Papenburg een dame die bij de thuiszorg werkt en contact had met 68 mensen, waarvan de meeste oud en hulpbehoevend. Waar zij het vandaan heeft is niet meer te achterhalen. Nog even wachten en het is ook hier niet meer beheersbaar.

MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:40 | 6

Het is altijd beheersbaar, kwestie van compartimentering en containment. Helaas is voor beide een wil nodig die in het westen ontbreekt.

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Hee ik mis iemand in deze draad. Je weet wel K. "pittig griepje" Uifje.

knutsel_ | 04-03-20 | 22:39 | 13

@FLP_du_Stok | 04-03-20 | 23:41: We zouden een weddenschap moeten houden over de cijfers en dan na een half jaar kijken wie er gelijk heeft.

Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:54

@Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:54: als we lockdowns krijgen stop jij met ons lastig vallen en fake news te verspreiden?

Als wij t fout hebben kratje bjer na keuze af te halen in de vaar omgeving van berend botje.

FLP_du_Stok | 05-03-20 | 05:13
▼ 10 antwoorden verborgen

In Italie blijft het niet alleen hard gaan, vrijwel alle provincies hebben nu gevallen. Dat was een paar dagen geleden nog niet zo.

ikbenerweer! | 04-03-20 | 22:39

Na heel Holland bakt voel ik nu een heel Holland poetst aankomen.

Jan Dribbel | 04-03-20 | 22:35 | 6

Hihihi, hahaha, Corona.

NumbNuts | 04-03-20 | 23:15

@Manus Olie | 04-03-20 | 22:43:
The sequel; Heel Holland Woest, the aftermath.

NumbNuts | 04-03-20 | 23:16

Hoho, het is hier geenitalië.

zwenkwieltje | 04-03-20 | 23:31
▼ 3 antwoorden verborgen

Hoesten moest altijd al in den elleboog. Jammer dat er Corona voor nodig was om dit onder de aandacht te krijgen.

BozePaarseMan | 04-03-20 | 22:35 | 6

Niesen terwijl je je tong uit je mond steekt is veel leuker

kloopindeslootjijook | 04-03-20 | 22:52
▼ 3 antwoorden verborgen

3,46%
Dat is wel echt een indrukwekkend cijfer.
Zou in Nederland uiteindelijk toch zo’n 500.000 doden betekenen.

de Voorzittert | 04-03-20 | 22:32 | 8

@tipo | 04-03-20 | 23:09: Een stad als nieuwegein (60K inwoners) die na een week doodgaat maar intussen wel 5K aan IC zorgkosten per dag heeft veroorzaakt. De doden hebben al een zorg rekening van 2,2mrd veroorzaakt, de niet-doden een veelvoud: 0,1x17.425.801x900x7 = 11 mrd (ziekenhuis normaal tarief is €900 pd, neem aan 7 dagen voor beter)
Waarschijnlijk is door de vele bijkomende kosten (ambulance ritje van €600) het dubbele: 25 mrd!
Conclusie: Het zorgbudget gaat exploderen als we dit niet in de hand houden...

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:41

Met de huidige import van mensen is dit in een paar jaar aangevuld. Turkije helpt thans een handje.

metdedag | 05-03-20 | 00:06
▼ 5 antwoorden verborgen

De grootste producent van nanotechniek mondkapjes heet Pardam, die is gevestigd in de Tsjechische Republiek www.nano4fibersgroup.cz/ De Tsjechiche regering heeft inmiddels een embargo afgekondigd, waardoor de FFP3 mondkapjes eerst aan Tsjechische ziekenhuizen en instellingen geleverd moeten worden.

Eeuwig..Op..Vakantie | 04-03-20 | 22:30 | 4

@droeveling | 04-03-20 | 22:32: So far voor 'vrij verkeer van personen en goederen' binnen de EU. Maar ze hebben gelijk. Eigen land eerst. Wij hadden ze echter voor driedubbel plus BTW aan het buitenland verkocht. En de restanten vijf keer over de kop aan het eigen volk.

MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:43

Hebben ze nou nog steeds geen mondkapjes-productie in Nederland of Duitsland of zo? Niet dat het helpt...

kloopindeslootjijook | 04-03-20 | 23:00
▼ 1 antwoord verborgen

Geen filmpjes / info meer uit china?
Lijkt me belangrijk om het verloop daar ook te delen zodat we kunnen zien wat ons mogelijk nog te wachten staat.

twitter.com/jenniferatntd

chiwing | 04-03-20 | 22:30 | 4

Harry Chen PhdD's twitter account is geschorst helaas. Hij zal wel niet de enige zijn. Zullen we ooit weten hoeveel doden er gevallen zijn daaro?

MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:44

@Cunts-en-kitsch | 04-03-20 | 22:40: Nasa had mooie uitstoot cijfers/kaartjes.

De Chinese regering had dacht ik aangegeven dat zoveel als mogelijk fabrieken buiten wuhan weer moesten gaan draaien. Leek via de nasa er niet op. Of ben ik daar nog te vroeg voor qua tijd.

FLP_du_Stok | 04-03-20 | 22:50

@Cunts-en-kitsch | 04-03-20 | 22:40: Mijn fabriek is nog steeds leeg, ik vraag mij af waar iedereen gebleven is? Nog steeds quarantaine? Komt niet meer? Tja...

ZwarteDag | 04-03-20 | 23:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ik zie nog aankomen dat iedereen zich straks kan laten testen. Veel mensen zullen dat doen. Bij meer besmettingen wordt de test verplicht.
D66 wrijft zich lekker in de handen. Straks misschien wel veel organen te roven, maar veel belangrijker nog... Al die testen bevatten DNA van de geteste. In het kader van veiligheid even een databank aanleggen (die op dit moment misschien al opgebouwd wordt om straks te kunnen vullen) en harken met die DNA profielen. Iedereen erin vanwege corona contact onderzoek. Maar corona gaat ook voorbij en wat een prachtige databank heeft onze overheid verkregen, dankzij coronavirus. Ik zie ze er gewoon voor aan.

Kopieerapparaat | 04-03-20 | 22:29 | 2

Organen van geïnfecteerde mensen zijn de facto onbruikbaar.
'66 is echter wel heel erg blij dat er straks weer veel woningen vrij komen voor de volgende lading 'wir schaffen das'. En uiteraard al die pensioenen en AOW-premies, '66 komt zowaar klaar van blijdschap.
Het plan om patiënten in verzorgingstehuizen onder te brengen is daar zo'n voorbeeld van. Alle oudjes dood, de patiënten uiteindelijk ook dan wel genezen, blijft er een perfecte AZC-locatie over.

Win-win-win.

Abject | 04-03-20 | 22:41

Dus als je besmet bent ben je nu al een slachtoffer? Hoezo paniekzaaien.

DrumPiet | 04-03-20 | 22:26 | 4

@FLP_du_Stok | 04-03-20 | 22:52:
Misschien ben je er maar een beetje ziek van.
En niet zeuren en naar je werk. Intussen loop je wel om je heen te strooien.

kloopindeslootjijook | 04-03-20 | 23:01

Ja, dat viel mij ook. Hoe vaak ik wel niet slachtoffer ben geweest van een verkoudheidje.... Je wilt het niet weten en Sylvana Simons is er niks bij.

Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:17

@FLP_du_Stok | 04-03-20 | 22:52: yep, ze worden te laat wakker, zoals gewoonlijk.. Geen idee hoeveel besmettingen er hadden kunnen worden voorkomen.. Nu is het on beheersbaar geworden ben ik bang. Too little, too late is de nieuwe slogan van het RIVM...

FrankOngerust | 05-03-20 | 01:01
▼ 1 antwoord verborgen

Aangezien we allemaal in quarantaine gaan zijn wat rek en strekoefeningen ook niet verkeerd. Ik hang hier zo nutteloos op de bank en ik denk: kan ik ook in mijn knieholte hoesten. Het is me gewoon gelukt.

Leptob | 04-03-20 | 22:24 | 2

Oplossing lag voor het oprapen

toperwtje | 04-03-20 | 22:27

Droeveling kan klaarkomen in zijn, danwel een knieholte.

schijtzat | 04-03-20 | 23:00

Gelukkig heb ik ik zeep genoeg ingeslagen, ik wil wel een beetje fris in de kist liggen.

Mr_Natural | 04-03-20 | 22:24 | 2

Ik wil ook begraven worden in een zeepkist.

keestelpro | 04-03-20 | 22:31

Als alle deuren automatisch opengingen en alle wc's het papier en de zeep automatisch zouden leveren, dan was het risico op het werk maar beperkt tot de uit risicogebieden teruggekeerde D66-aso's die ondanks alle berichten toch vinden dat ze het recht hebben om iedereen te besmetten.

smdyasc | 04-03-20 | 22:24 | 2

Kuche kuche, da's de helft van de oplossing.

ZwarteDag | 04-03-20 | 22:28

Wel even wennen, die wc deuren open laten staan.

W_F | 04-03-20 | 23:38

Mijn gok past niet in m’n elleboog en nu

toperwtje | 04-03-20 | 22:24 | 1

plastische chirurg of zelf doen

thephysicist | 04-03-20 | 22:56

Las ergens 'mond continu spoelen met alcohol' dus vooruit dan maar. Tis met gepaste tegenzin, hik

Hadiho | 04-03-20 | 22:23 | 1

Je vergeet je neus en ogen, vergeet ook niet je oren, better safe than sorry.

thephysicist | 04-03-20 | 22:55

Normaliter heeft de politiek afgelopen crises doorstaan door gewoon weg te kijken. Dezelfde tactiek die het RIVM nu gebruikt.

Maar over en paar week komt de exponentiële groei echt om de hoek kijken. Dan raken de ziekenhuizen overvol en dan heb je de poppen echt aan het dansen. Dan gaat het echt levens kosten, direct door corona en indirect doordat de zorgcapaciteit voor andere levensbedreigende situaties minder wordt.

Diddykong92 | 04-03-20 | 22:22 | 4

@MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:32: Daar refereer ik uiteraard aan. Volgens mij staat nog niet vast dat die Duitser op zijn werk is besmet.

In Papenburg (DE), vlak over de grens bij 'ons' ( 050 ), is een ongetraceerde besmetting vastgesteld bij een verpleegkundige. Dus misschien is de community-spread in DE al veel verder.

ikbenerweer! | 04-03-20 | 22:37

@ikbenerweer! | 04-03-20 | 22:37: Dat laatste denk ik ook. Bij velen verloopt de besmetting mild. "Ik ben verkouden." en het is eigenlijk Corona.

MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:47
▼ 1 antwoord verborgen

In China denken en zeggen ze nu echt zoiets als "wie had er ook alweer kritiek op ons en onze aanpak?"
Look at they now met een besmunkte lach...

Miezerig | 04-03-20 | 22:21 | 6

@chiwing | 04-03-20 | 22:32: Dit gaat straks net zo als na het bloedig neerslaan van de studentenopstand in 1989: iedereen die een herdenking voor de slachtoffers probeert te houden wordt opgepakt en monddood gemaakt.

MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:52

@MacMiep.nl | 04-03-20 | 22:52: Monddood? Verdwijnt en hoor je nooit meer wat van, verdwenen in de organenpool voor de vips.

ZwarteDag | 05-03-20 | 00:13
▼ 3 antwoorden verborgen

De haardgel en brandpasta zijn nog niet uitverkocht. 2-3 minuten is meestal genoeg.

Baron Clappique | 04-03-20 | 22:20

Hé kijk nou....Een corona topic.

lezeres | 04-03-20 | 22:20 | 2

Je verwacht het niet. Een dag geen corona topic is een dag niet overleefd.

Wim Venijn | 04-03-20 | 22:24

Eindelijk een website die we wel aandacht aan besteed.

W_F | 04-03-20 | 23:40

Whoeha kans op 1 op 447.368 afgaande op de huidige cijfers om besmet te raken! Berekening op 17500000 inwoners, wat een stemmingmakerij man o man. Ps Johnny doet helemaal niets voor niks... Laters proost

niv01 | 04-03-20 | 22:19 | 11
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
skinart | 04-03-20 | 22:18 | 3

Wijze les - NL volhangen met camera's, zodat we achteraf verloop van besmetting kunnen volgen.

HogeNood | 04-03-20 | 22:16 | 1

Iedereen gps tracker met uniek id en deze uitstuurt bij contact.
Hoef je hem alleen nog maar uit te lezen.
Koppel het aan de smartphone, watch of ander smart ding en stuur een bericht

boerenvla | 04-03-20 | 22:48

Zorgelijke cijfers in Italië. Misschien wat minder meten, zoals de RIVM dat doet. Lekker nuchtere aanpak, niemand heeft toch. Thermometer in de oor en lalala roepen.

Wim Venijn | 04-03-20 | 22:16 | 4

Ik zei een paar dagen geleden dat het RIVM de ontbrekende patiënten nul niet konden vinden, in de tijd dat onze communistische vrienden een werkend noodhospitaal konden bouwen.

Het vervelende is dat we zometeen allebei moeten doen.

Wie controleert de RIVM?

NumbNuts | 04-03-20 | 22:45

@thephysicist | 04-03-20 | 22:35:
Waarbij incubatietijd tot 30 dagen kan zijn. En dan nog asymptomatisch. We zijn de sjaak en al besmet. Drie keer kuchen en dood.

Wim Venijn | 04-03-20 | 22:53

@Wim Venijn | 04-03-20 | 22:53:
Qua laatste al besmet zijn, lijkt me wel heel sterk bij 38 corona gevallen. De komende dagen/weken zal dat uitwijzen.

thephysicist | 04-03-20 | 23:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben vreselijk benieuwd waar we in 2021 allemaal weer eens DEAUD aan gaan. Ander griepvirus? Opwarming? Koude oorlog? Enkel glas? Keukentrapje? Gasfornuis? Smeltende ijskappen (d.w.z water)? Spannund!

Ceristimo | 04-03-20 | 22:16 | 2

Door de hakbarrende vluchteling die je verplicht in huis moet nemen van Deug66.

Sjaak.Braaksmaak | 04-03-20 | 22:18

De verwarrende mens met een mes.

thephysicist | 04-03-20 | 22:33

Handen wassen met spiritus doe ik. Is veel goedkoper.

Leptob | 04-03-20 | 22:16 | 5

*optie; trek eerst latex handschoen aan, maak die vervolgens schoon met spiritus. (spiritus is m.i. niet echt lekker voor de huid) en alcohol schijnt ook verdund tot 70% het beste te werken, spiritus is 85%..... is er hier een lab medewerker onder de guurders... hoe verdunnen we dat tot 70%? met water??

Geenjoris | 04-03-20 | 23:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Massapsychologie, State of fear. Er is hier meer gaande. Ben er nog niet helemaal uit wat voor endgame hier gespeeld wordt maar voorlopig ga ik er maar van genieten met langs de zijlijn met wat cola en chips.

Stonecity | 04-03-20 | 22:15 | 1

Heb je je handen gewassen?

KlauwnBassie | 05-03-20 | 09:00

Ik heb wel wat last van broekhoest, kan dat kwaad?

Mr_Natural | 04-03-20 | 22:15 | 4

Wel als ie nat is, zoals bij de schijterij.

HogeNood | 04-03-20 | 22:21
-weggejorist-
pielemuisje | 04-03-20 | 22:21

Kontkapje op als je je onder de mensen begeeft. Ik adviseer een bruine.

Reaguurdeskundige | 04-03-20 | 22:55
▼ 1 antwoord verborgen

Het is en blijft een toestand.

Waar eindigt dit?

Niemand die het weet.

Dat dit niet meer in de hand te houden is staat vast.

Wanneer breekt de pleuris in Nederland echt uit?

Wat gaan de neoliberalen doen? Wordt het toegestaan om u ziek te melden of niet? Bij vele werkgevers is het verboden om u ziek te melden zonder gedoe in een later stadium.

Scholen dicht? Veel zullen de leerlingen niet missen, dus dat is geen probleem. Rekenen, de Neerlandsche taal en wiskunde krijgt men toch niet meer onderwezen. Te moeilijk.

Het klimaat gaan wij verslaan door het klimafaat. Het virus niet.

ProAsfalt | 04-03-20 | 22:11 | 4

*rolt alvast guillotine naar binnenhof*

ZwarteDag | 04-03-20 | 22:17

Gretha en haar volgers willen dat het kouder wordt, hoe ironisch is het dat dit soort virussen gebaat zijn bij koude.

Stonecity | 04-03-20 | 22:17

Het klimafaat kan niet het virus verslaan

Het virus kan wel het klimafaat verslaan.

ZwarteDag | 04-03-20 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Moeten we weer tot morgen 13:05 wachten om te horen hoe we er nu voorstaan?
Updates rivm, updates!

droeveling | 04-03-20 | 22:11 | 2

Vast weer twee ziekenhuizen erbij.

Wim Venijn | 04-03-20 | 22:19

@Wim Venijn | 04-03-20 | 22:19: Diak in 030 zal het tweede geval ook wel bevestigen morgen, misschien paar mogelijke verdenkingen erbij aldaar.
En dan de rest van de ziekenhuizen

boerenvla | 04-03-20 | 22:50

We gaan allemaal om zeep.

Mr_Natural | 04-03-20 | 22:09 | 10

@Arnold Layne | 04-03-20 | 22:26:
Elke dag leert men weer wat.

Mr_Natural | 04-03-20 | 22:27

Jij wordt Soylent Green ipv zeep.

ZwarteDag | 04-03-20 | 22:34

@Arnold Layne | 04-03-20 | 22:26:
a man a plan a canal panama

zetje01 | 04-03-20 | 22:40
▼ 7 antwoorden verborgen

Ik voel me keigoed, ik voel me keigoed....

beldewouten | 04-03-20 | 22:08 | 4

Pas maar op, verbrandingsmotoren willen ook wel eens 'keilekker lopen' voor ze vastlopen.

ikbenerweer! | 04-03-20 | 22:10

En jullie kunnen mij niks maken...

beldewouten | 04-03-20 | 22:28
▼ 1 antwoord verborgen

Zo’n beetje iedereen die ziek is raakt zowel het zeeppompje als de kraan aan.
En het virus verspreidt zich doordat zieke mensen op gezonde mensen niesen. Dat voorkom je niet met handen wassen.
Je kan net zo goed gaan bidden als je je daardoor beter voelt, dat is net zo effectief als handen wassen.

Osdorpertje | 04-03-20 | 22:08 | 5

@Jan Dribbel | 04-03-20 | 22:13: Is dus een Joods complotvirus.

FrankVeer | 04-03-20 | 22:18

Neen, besmetting vind plaats doordat U met Uw gore jatten aan Uw gezicht wrijft. De kraan is van roestvrijstaal daar leven virussen niet goed op, doch kunt u de kraan desnoods desinfecteren met bleekmiddel. Het handpompje van de zeep raak ja nadat je zeep genomen hebt niet meer met je handen aan of beter gebruik een stuk zeep dat U zelf van huis meeneemt. Schudt de handen droog of gebruik een blower (maar raak die niet aan) in plaats van een handdoek te gebruiken. Of doe het niet natuurlijk, het Uw leven, mij maakt het niet uit.

KlauwnBassie | 05-03-20 | 06:35
▼ 2 antwoorden verborgen

In Italië heeft iemand volgens mij bewust de zaak lopen zieken. Letterlijk.

keestelpro | 04-03-20 | 22:06 | 1

"Verklaar nooit iets met kwaadaardigheid als het ook verklaard kan worden door stommigheid" ( mijn vertaling )

ikbenerweer! | 04-03-20 | 22:23

Ja en de doden in Italië zijn ouder dan 63...mensen die met een flinke griep ook tot de risicogroepen behoren. Wat een paniek om niks.

Waargaathetheen | 04-03-20 | 22:06 | 9

@Kuifje-naar-Brussel | 04-03-20 | 23:24:

Je duikt hier op, maar durft niet op een andere tegel van me te reageren, en je doet het nog 1 uur later, in de hoop dat die onzintegel van je blijft staan,. Maakt niet uit hoe je dingen benoemt, griepje/verkoudheid.
Kom maar door met de antwoorden (met bronvermelding) op mijn vragen.

thephysicist | 04-03-20 | 23:59
▼ 6 antwoorden verborgen

Veel oude mensjes in Italië. Maar toch, zorgelijk.

Normpje | 04-03-20 | 22:06 | 2

Ow alleen oude mensjes. Nee dan is het goed. Fuck die oudjes. Als je zelf maar niet tot de doelgroep hoort. Das natuurlijk het belangrijkste. Eigen volk eerst. Dood aan alle oudjes en andere
zwakkelingen!!! Corona! Corona! Corona!

zuilim | 04-03-20 | 22:11

@zuilim | 04-03-20 | 22:11: doe niet zo maf man. Wat ik bedoel is dat de gemiddelde leeftijd daar hoog is. En het is bekend dat oudere mensen sneller in de problemen komen door dit virus. Duidelijk?

Normpje | 04-03-20 | 22:17

De Hoekse Waard baart me zorgen. Volgens mij ligt onze F von Zeikhoven daar ook.

keestelpro | 04-03-20 | 22:05 | 5

Een 86-jarige man. En ze hebben nog geen idee hoe hij eraan gekomen is. Hoop het beste, maar vrees het ergste voor deze meneer.

cheops | 04-03-20 | 22:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Oh trouwens, nog steeds geen beelden van omvallende mensen buiten China.
Popcorn...

Is dit nog nieuws? | 04-03-20 | 22:05 | 5

Iran ligt buiten China toch?

Hunkje | 05-03-20 | 08:00

Die beelden zijn er zeker. Heb ze van Iran en SK gezien.

Pulletje | 05-03-20 | 18:24
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb altijd peterselie in mijn oren. Niet goed?

ikbenerweer! | 04-03-20 | 22:05 | 3

Probeer rabarber.

droeveling | 04-03-20 | 22:10

Vandaar dat corona alleen nog maar in onhygiënische landen is aangetroffen.
Tjonge jonge.
Wat een tips.

Is dit nog nieuws? | 04-03-20 | 22:04

In Italie is de mortaliteit boven de 3 ,5 procent en in Frankrijk 1,4...

Of de cijfers kloppen niet, of...

Iemand enig idee?

De Droit | 04-03-20 | 22:03 | 9

Het maakt gigantisch uit waar het virus precies rondwaart. Als het in Frankrijk op een school rondwaart en in Italie in een bejaardentehuis dan vallen deze cijfers nog mee. Mortaliteit zegt niet alles, je moet misschien kijken naar mortaliteit in de 25-45 jarigen groep om iets te kunnen zeggen hoe gevaarlijk het is voor jan-met-de-pet.

C-Bear | 04-03-20 | 23:19
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb nog wel wat handgel. Zelfgemaakt.

marcoplarco | 04-03-20 | 22:03 | 2

Spiritus met naftenaat en palmitaat

ProAsfalt | 04-03-20 | 22:14

ANP foto. Een oneindige bron van inspiratie. #kijkennietkopen

keestelpro | 04-03-20 | 22:03

Ik vlucht.
Later!

Kaas de Vies | 04-03-20 | 22:02 | 4

Is Texel nog Corona vrij?

spamzuiger | 04-03-20 | 22:17

@spamzuiger | 04-03-20 | 22:17: Er hoeft maar één verkeerde vluchteling op Texel aan te komen en Texel is niet meer Corona-vrij, dus blijf voor de zekerheid alsjeblieft weg. Nog beter is de veerdienst stop zetten en alle bij Texel aangekomen boten 40 dagen voor de kust in quarantaine.

Wladimir 1928 | 05-03-20 | 10:07
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken