Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Gewoon een mooie Nederlandse docu over het stille leed achter ongewenste kinderloosheid

Misschien wel een van de meest kwetsbare toestanden binnen de human condition.

Absoluut ook voor mannen, maar gevoelsmatig misschien toch nog evidenter bij vrouwen, zij dragen immers de combi-oven en hebben iets minder de tijd dan heren. En inderdaad, voor jonge dames is Belle die het beest temt het archetype. Maar voor de fase daarna is het Maria - zo onbestaanbaar mooi tot leven geroepen in Michelangelo's Pietà - die het leven creëert in de volle wetenschap dat ze haar creatie aan de tragedie, kwaadaardigheid, chaos en tirannie van de wereld schenkt. En nu komt filmmaker @Ines ten Berge (49) dus met de bovenstaande docu over haar levenswandel en het verdriet dit deel van het leven misschien niet meer te gaan vervullen. Zoiets existentieel kwetsbaars moet je maar kunnen en durven. Op d'r 31e eindigde haar relatie 'waarmee het moest gebeuren', haar daaropvolgende relatie eindigde op haar 35e, en ja, dan laat de tijd zich ineens wel erg gelden. We hopen dat deze docu Ines helpt haar situatie iets meer een plekje te geven, en we vinden het een prachtig werk dat een stem geeft aan een groep die er liever niet over praat. Dikke kus.

'Savy Aunty' Melanie Notkin over partner- en kinderloosheid tussen de 40 en 50

JP over betekenis buiten kinderen om en het jezelf vergeven

Reaguursels

Inloggen

De opheerlijking van het méévoelen heeft z'n top wel bereikt.
Empathie is goed, maar teveel empathie leidt tot gevoelsmatige chantage:
-weet je wel dat je me heel erg kwetst als je het niet helemaal met me eens bent, terwijl ik al zo'n slachtoffer ben (?); bleh.
Het "een band scheppen" vereist inderdaad inlevingsvermogen.
En tot op zekere hoogte is dat goed.
Daarna wordt het 'n glijbaan naar hysterie.
Een glijbaan naar slachtoffer-verslaafd-zijn.
Een goedkoop excuus, de 'schuld' af te schuiven op:
A.-de anderen;
B.-de maatschappij;
C.-het leven;
D.-maar het ligt nooit aan jezelf.
Waarom is het christendom hierbij nog van dienst (?);
omdat in de christelijke conditionering een erkenning van / een verinnerlijking gebakken zit, ook bij jezelf te rade te gaan, en 'eerlijk' (=objectief ipv subjectief-partijdig) toé te geven, wanneer je fout zit en het jouw eigen schuld is.
Waarom ik het christendom noem (?), omdat alléén het christendom deze zelf-inkeer kent als deugd.
Bij Jodendom, bij Islamieten is geen zelf-inkeer/schuld-erkenning te bekennen; die beroepen zich op hun 'uitverkoren volk zijn', of op onderwerpen aan 'onfeilbare geloofs-paradigma's/axioma's)
Einde van deze preek (sorry).
Maar 't geteutebel van vrouwen over het niet volledig ingevuld krijgen van hun bucket-list-in-life is weerzinwekkend zichzelf als stampvoetend kind gedragend, die d'r snoepjes niet krijgt.
Dit is de tekst:
-man, je krijgt niet altijd wat je wilt (jouw seks);
-vrouw, je krijgt niet altijd kinderen

Der Paulie | 11-12-19 | 18:25

Het ergste vind ik "zingende" kinderen Ik hoor nog liever een tram door de bocht gaan en je krijgt ook meteen als toegift een ruime inkijk in die tandloze bekkies van ze. Bah.

streknek | 11-12-19 | 11:02

Kinderen? Ik vond het in leven houden van mn goudvissen al gedoe. Niet het geschikte persoon voor, veels te lui aangelegd. Dat arme kind...

sparka | 11-12-19 | 10:48

Als vrouwen kinderen hebben gehad worden ze soms andere vrouwen.
Ze hebben minder vaak zin.
Ze hebben het vaak druk met allerlei zaken.
Ze worden dik.
Krijgen een huisvrouwenkapsel.
Daarom houden sommige mannen de boot af.

Nerderlander | 11-12-19 | 09:29

Als je een stoer wijf bent dan neem je kinderen wanneer je het zelf het beste uitkomt ongeacht hoe goed je relatie is. En je zorgt dan ook voor ze. Onze maatschappij heeft genoeg mogelijkheden om met kind te werken en te leven. Houd eens op die perfecte man te eisen. Over 10 jaar ben je toch gescheiden. Kun je beter je kinderen alvast maar hebben.

Het is toch weer teveel slachtofferdenken: 'De geschikte partner kwam niet.' (lees: mannen zijn slecht) of: 'Toen was ik er nog niet aan toe' (lees: ik was druk mijn eigen behoeftes te bevredigen). Dat is het resultaat van de watjes maatschappij waar we ons in gewrongen hebben.

van heinde en verre | 11-12-19 | 09:09

Jeemig, kinderen! Wie wil er in Godsnaam kinderen. Wat een gezeur. Nooit begrepen waarom mensen kinderen zouden willen. En als je ze niet kan krijgen, zoek dan wat anders. Alsof dat je enige levensvervulling kan zijn.

pjisonline | 11-12-19 | 09:01

Jeetje, wat wordt er hier hard geoordeeld over vrouwen.

Dat het hun eigen keuze/schuld is dat ze op latere leeftijd nog geen kinderen hebben, dat ze er maar op tijd (tussen 20-30) aan hadden moeten beginnen enzovoorts.

Hoeveel vrouwen zeggen al jarenlang tegen hun vent dat ze kinderen willen en hij houdt steeds maar de boot af? Omdat ze ‘er niet aan toe zijn’ of een andere vage reden? Dat komt vaker voor dan je denkt. En dat je dat op je 25e met een relatie van anderhalf jaar nog niet wilt alla, maar ik ken er verschillende in mijn omgeving die dat na 8 jaar relatie nog steeds zeggen. ‘Ja ik heb gewoon niks met kinderen’, ‘nee dat hoeft voor mij niet zo’.

Realiseer je eens waarmee je een vrouw opzadelt als treuzelende man!
Grow the hell up, neem verantwoordelijkheid en zorg verdomme voor nageslacht.

75 jaar geleden ging je gewoon trouwen en kwamen er kinderen voor je 25e. En niemand van die mannen die zich afvroeg of ze er wel aan toe waren. Ze zochten werk en zorgden voor hun gezin. Das wel even wat anders dan al die lui die ‘eerst nog willen reizen en wat van de wereld willen zien’.

Het dilemma om als vrouw een verder prima relatie te moeten eindigen en opnieuw een vader voor je kinderen te moeten gaan zoeken, of bom-moeder te moeten (dat is nooit een vrije keuze. De meesten willen gewoon een gezinnetje.) worden. Moet je wachten tot hij eraan toe is? En hoe lang dan? Zal hij er ooit aan toe zijn? Moet ik kostbare medische ingrepen gaan overwegen? Kom daar maar eens uit als vrouw. Of omdat je ondanks al je zoeken nog geen partner bent tegengekomen. Want mannen zijn net zo kieskeurig als vrouwen, vergis je niet. Je moet ze de kost eens geven, de mannen die na 2-3 keer daten zonder uitleg nooit meer wat van zich laten horen (ervaringsdeskundige hier).

Dus mannen, prima dat jullie vrouwen die te lang wachten van kritiek voorzien, maar neem daarin zelf dan goddomme ook je verantwoordelijkheid.

Braboblanke | 11-12-19 | 08:51 | 4

Gewoon toch kinderen nemen. Vergeet de pil te slikken en confronteer dat half zacht stuk vreten met de realiteit. Voed dat kind lekker alleen op. Wees toch niet zo afhankelijk van die man! Ga niet op zoek naar toestemming. Doe gewoon. Kom op zeg. 50 jaar feminisme en dan alsnog zitten wachten op toestemming van je vent?

van heinde en verre | 11-12-19 | 09:15

@Paardenklit
Je bevestigt precies het beeld wat ik van mannen schets. En Van heinde: juist. En als je dan als alleenstaande moeder een beroep moet doen op kinderopvang lopen jullie ook weer te zeuren.

Braboblanke | 11-12-19 | 10:47

En niet te vergeten het gejank in de panelen over de krimpende autochtone bevolking en de toename van islamitische import, maar er zelf iets aan doen ho maar.

Braboblanke | 11-12-19 | 11:04
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben er van overtuigt dat het merendeel van de mannen niet geintresseert zijn in kinderen. Waar onder ik. Maar dat kan je maar beter niet aan de grote klok hangen,natuurlijk.

streknek | 11-12-19 | 06:02

Ooit was ik op een feestje met allerlei interessante mensen, raakte in gesprek met een exotische schone. Naast haar zat een jonge man, keurig gekleed gedecideerd te wachten. Al tijdens het gesprek hintte ik op zijn status: ‘hij is vast uw man…’ Waarop zij hem voorstelde als haar zoon. Ik zei hierop dat dit onmogelijk was, ze leken mij ongeveer even oud. Waarop zij vertelde dat ze van oorsprong uit de ‘bush’ kwam en al op jonge leeftijd zwanger was geraakt. Er op volgend: ‘dit is vrij normaal bij onze cultuur’. Ik stond werkelijk perplex, twee schitterende jonge mensen, moeder en zoon..!

Even ’n sprongetje terug naar onze hoogstaande cultuur, W-Europese vrouwen welke na de zoveelste mislukte relatie nog niets voor elkaar hebben, te oud en vooral te betweterig. Mannen haken simpelweg af bij zulke hotemetoten. Daar sta je dan met al je materiële goodies, een opgedrongen nep-cultuur van hebzucht en materialisme. Alle dure IVF behandelingen te spijt, het lukt enkel als je je natuur in je jeugd volgt, de juiste partner hebt en comfortabel gesetteld bent.

En dan nog iets: ik wilde geen kinderen, maar heb ze toch gekregen (even ’n paar keer niet goed opgelet of zo). Ze zijn inmiddels volwassen en zelfstandig. Het beste wat mij overkomen is, mooier dan dat bestaat niet, het vaderschap. Wel gescheiden, maar dat mag geen naam hebben tegenwoordig (ook even niet opgelet of zo). Resumé: de lat ligt te hoog, terug naar de basis van het mens-zijn. Laat u niet in de maling nemen door de mores van deze tijd en de meningen van anderen, ga er voor of laat het simpelweg voor wat het is. Lukt kinderen krijgen echt niet? Adopteer dan een kind, de weeshuizen puilen uit, bv. in Oost Europa. Nog iets: de jonge kinderjaren zijn voor de moeder veelal puur geluk, als vent zorg je er voor dat er geen gebrek is, ouderwets maar waar. Een gelukkige vrouw zorgt voor een gelukkige man en vice versa.

Veluwse-Eikel | 11-12-19 | 04:08 | 1

Helemaal waar. Bij mij hetzelfde. Zie mijn vorige tegel. De huidige generatie jong volwassenen heeft het nog veel moeilijker met alle verleidingen en opties. Van uitstel komt afstel. Kinderen zijn niet het einde maar een begin.

Gezonde_Roker | 11-12-19 | 04:22

Thank you Mr. Peterson. This video made me a happier person. I always thought I was too young when we got 3 kids (me 29, she 25) and that my ex-wife was dragging me down in life. Always looking for the better option, I ended up in serial cheating. However, never, never have I regretted having my beautiful daughter and sons. Now, at last, I'm starting to appreciate the sacrifices my wife made in life. Thank you.

Lessons learned: maybe I could have found a better partner or maybe it just was as good as it gets. But children will most probably make up for that. And much more. I know that my now adult kids are struggling with the same choices and hope this video may help them a little.

Gezonde_Roker | 11-12-19 | 04:02 | 1

Kopie van een email die ik zojuist heb gestuurd. Jordan Peterson snijdt hout. Dank @Spartacus . Prachtig artikel. <3

Gezonde_Roker | 11-12-19 | 04:13

Ik heb een hekel aan kinderen. Mag dat ook?

streknek | 11-12-19 | 01:53 | 3

Ik heb een hekel aan kinderen van een ander, mag dat ook?

kermitsklant | 11-12-19 | 07:51

Dan heb je dus eigenlijk een hekel aan jezelf, jij was er vroeger namelijk ook een.

Braboblanke | 11-12-19 | 08:53

@Braboblanke | 11-12-19 | 08:53: Nee, want ik had perfecte ouders en ik was best al op zeer jonge leeftijd behoorlijk erudiet en een lust voor het oog..

streknek | 11-12-19 | 10:57

Dit is de reden waarom vrouwen echt mannelijke tegenspraak nódig hebben.
Dat als vrouwen niet voldoende worden tegengesproken, ze allemaal van die enge zelf-ingebeelde gevoels-visjes worden, met waterige teksten, 'dat ze 't zo goed bedoelen,
omdat ze zich er zo goed bij voelen,
nou, dan weet je 't wel,
dan is het gewoon zo!
En effe mannen onder elkaar (!);
Wij weten natuurlijk, wij herkennen natuurlijk de rode knipperlichten.
Zodra die vrouwen in hun egocentrische bubble 'de wereld eh, bezuchten',
dan weet je als kerel, 'dat is de rotzooi die 'n voorgaande man heeft achtergelaten', en dat jij nog veel puin moet ruimen, voordat er weer een reëel aanspreekbare vrouw is.
Veel succes!
(want meestal zul je falen)

Der Paulie | 11-12-19 | 00:23

Tja.
Over de behoeften en de clichés.
Door welke denkbeelden laat je je leiden.
Weer anders gezegd (?), ben je nou alléén maar
1e je biologische behoeften en je aandriften;
2e je bijeen gesprokkelde zelfbeeld;
3e je maatschappelijk status;
4e de waardering van je sociale ja-knikkers-kring;
5e jij als apart individu; als apart onvergelijkbaar persoon.
Tja. Ik wil niemand iets aanpraten.
Volgens mij wordt 'iedereen' geboren als zichzelf niet kennende 'centaur'; half-pard-en-half-mens.
En pas tijdens je leven kom je er achter, dat 'jij jouw eigenschappen niét bent (!), maar slechts gebruik maakt van je eigenschappen; zodat je jouw binnenkantje beter als ruiter te paard kunt begrijpen; als twéé die kunnen samenwerkenden.
Dit zelfbeeld helpt dus ook de onvrijwillig kinderloze vrouwen, mannen, ookal worden die geen ouders.
Dan 'snap' je de logica, dat je altijd zoveel meer bent, dan 'wat' je had kunnen zijn en 'wat' je had kunnen doen.
Want jij 'bent' jouw paard niet; jij bent de ruiter op jouw innerlijk paard.
Dus niet zeiken; niet zeuren. Hup.
Al die mensen die piepen over 'ja maar ik had kinderen gewild' gedragen zich als geestelijke kinderen, die hun snoepjes niet krijgen.
Hoi, je had nergens recht op (!); gedraag je dus als volwassene, máák iets waar wat wel lukt; want jij 'bent' jouw wensenlijstje niet; jij bent niet slechts een dierlijk paard, gedraag je als 'n menselijke ruiter.

Der Paulie | 10-12-19 | 22:55 | 2

pard = paard
samenwerkenden = samenwerken

Der Paulie | 10-12-19 | 23:09

Al die mensen die piepen over 'ja maar ik had kinderen gewild' gedragen zich als geestelijke kinderen, die hun snoepjes niet krijgen =
Al die mensen die piepen over 'ja maar ik had kinderen gewild' gedragen zich geestelijk als kinderen, die hun snoepjes niet krijgen.

Der Paulie | 11-12-19 | 04:51

Eén woord: feminisme.

Solar666 | 10-12-19 | 22:54 | 1

Nou, nou, ‘n afgelikte boterham nog wel zei u hieronder ergens. Ik bespeur eerder een soort angst voor het libido van de vrouw. Brandt die vingers gewoon eens, van verlangen en stop eens met denken en speculeren. Ik kom ze namelijk niet tegen, feministen, u wel?

Veluwse-Eikel | 11-12-19 | 05:17

Bewust kinderloos (men wil geen kind) heet overigens kindervrij, en is zeker geen vloek... Lang leve anticonceptie

Canis.bonus.es | 10-12-19 | 22:53

Geen kinderen kunnen krijgen als je het wel graag wilt is inderdaad verschrikkelijk. Maar vrouwen (en ook mannen overigens) zouden wat minder moeten wachten op de perfecte man. Kies zelf voor een kind en probeer toch niet met alle geweld alles samen te willen.

van heinde en verre | 10-12-19 | 22:37 | 3

En de maatschappij opzadelen met de kosten? Nee dank u, ik wil niet betalen voor dat soort vrouwen.

Solar666 | 10-12-19 | 22:56

Knal wat genen bij elkaar en dan hou je gewoon de leukste?

Canis.bonus.es | 10-12-19 | 22:58

Kinderloos niet zo erg voor mannen? Nee, vindt men, want de maatschappij gaat er als vanzelf van uit dat mannen het emotioneel wel trekken als ‘ze geen betekenis hebben’ of als ‘ze niet serieus genomen worden’, omdat ze geen vader, opa of oom zijn. Ze zijn immers ‘sterk’.

Rot toch op, het doet net zo’n zeer als bij vrouwen.

En vrouwen worden wél uitgebreid gesteund als kinderloosheid hen treft en als ze daar luidkeels en overvloedig, in elk medium, hun leed over klagen. Moeders, oma’s, hordes vriendinnen EN de mannen in hun leven: iedereen bevestigt hoe zielig ze zijn en accepteert het als ze depressief, narrig of onaangenaam zijn in de omgang, want ‘o wat erg voor je’ kinderloos.

Mannen niet, mannen moeten het alléén verdragen. Mannen kunnen niét rekenen op begrip. En moeten niet moeilijk doen daarover.
“Waar héb je over, wat zeur je nou. Lekker toch? Vrije jongen. Geen gezeik aan je kop. Toch?”

Niet dus. Verdriet, peilloos verdriet om dit gemis, net als bij vrouwen!

En waar vrouwen zonder kinderen dan nog neutraal ‘alleen zijn’ en nog best geaccepteerd worden als pseudo-moeder, steunoma of oppas oma,
daar worden alleenstaande (oudere) kinderloze mannen per definitie gezien als viezerik of pedofiel. En op grond van die allesvernietigende diskwalificatie worden ze ook nog eens totaal uit de buurt van kinderen gehouden.

‘Kinderloze man-zijn’ is een dubbel vonnis.

HeelStijl | 10-12-19 | 22:17 | 3

*virtueel een dubbele whisky aanbiedt*

Barkruk2 | 10-12-19 | 22:25

maar jij kan een vrouw van ruim onder de 40 bezwangeren, ondanks jouw eigen leeftijd. Een vrouw van boven de 40 is gewoon klaar, op.
Een dubbele whisky gaat het niet redden denk. kijk eens om je heen, doe iets wat je leuk vind..

kermitsklant | 11-12-19 | 07:56

@kermitsklant | 11-12-19 | 07:56:

Onvruchtbaarheid bestaat ook onder mannen. Dan kan je nog zovele vrouwen berijden ze raken toch niet zwanger. Een paradies voor je, neuken zonder bang te zijn voor kinderen? Niet voor iederen (spoiler: rubbertje moet er toch op).

Maar dan nog. Er zijn ook mannen onder of boven de 40 die niet de kans krijgen om een vrouw te bezwangeren. Omdat gewoon geen vrouw het met hun wil. Of dat zij het niet willen met de vrouw die zou willen. Want je hebt een levenslange band met deze vrouw.

redanx | 11-12-19 | 08:32

Valt 't u ook op dat homostellen vaak ook samen een kind willen;dat is tegennatuurlijk;het voortplanten lukt niet maar er moet wel een zoon of dochter komen om het plaatje te completeren. Missen jullie toch iets wat genetisch niet kan?

Troumoetblijcken | 10-12-19 | 22:01

Het percentage VMBO-rukkertjes is weer ongekend hoog in dit schrijfsel...

IWAB | 10-12-19 | 22:00

Het hebben van kinderen word erg overgewaardeerd! Alsof er niets belangrijkers is in het leven! we zijn met teveel mensen en wat ik tegenwoordig aan gebroedsel om mij heen zie heeft geen kwaliteit. Over gepamperde verwende sneeuwvlokjes met ADHD, autisme, etc.

Jan Bennink9906 | 10-12-19 | 21:55 | 3

Ik daag u uit de wereld te laten zien hoe het wel moet.

zwarte_weduwe | 10-12-19 | 22:55

Inderdaad, als ik zie hoe hysterisch sommige stellen reageren op het feit dat ze geen kinderen kunnen krijgen, dan denk ik dat het ook maar beter is dat ze geen kind kunnen krijgen, want ze zijn zelf nog niet volwassen als ze er zó emotioneel op reageren. Hoeveel mensen krijgen wel niet in hun leven met tegenslag te maken, een carrière die je voor ogen had, maar niet kunt realiseren, de "ware" die je gevonden had, die na verloop helemaal niet zo fijn blijkt te zijn, ziektes waar je niet op zat te wachten, etc. Het doet me denken aan kinderen die in de supermarkt gaan liggen krijsen omdat ze geen snoepje krijgen. Ik heb echt geen medelijden hoor, net zo min als voor mensen met klimaatangst, wat nou weer de nieuwste hype is.

Argyronauta | 11-12-19 | 01:12

kinderen gaan werkelijk kapot van kinderdag verblijven, school opvang etc. wat is er mis met een vrouw die haar kinderen opvoed? veel problemen komen voort uit een tekort aan aandacht op het juiste moment. Oja en we labelen graag, vroeger was Pietje gewoon wat druk, nu heeft hij ADHD

kermitsklant | 11-12-19 | 08:05

Mijn schoonouders zijn ongewenst kinderloos gebleven.

homieguerneville | 10-12-19 | 21:51 | 1

Hahaha ja, dochter telt niet

Canis.bonus.es | 10-12-19 | 22:55

Ik ben benieuwd waarom Ines' relatie stuk is gegaan. Vrouwen zijn altijd op zoek naar iets beters dan wat ze hebben en laten zo de goede mannen aan zich voorbij gaan. 'You go, girl' is hen wijsgemaakt door het feminisme en ze binden zich niet aan mannen terwijl ze in de beste vruchtbare leeftijd (22 ofzo) zijn. Liever rijden ze op the 'cock carousel' en wanen ze zich voor eeuwig aantrekkelijk. Als ze dan ergens in de 30 zijn en de eierstokken gaan rammelen vinden veel mannen hen niet meer aantrekkelijk want te oud en vervolgens vragen de dames zich af 'where have all the good men gone?' De jongens die ze links lieten liggen toen ze jong en aantrekkelijk waren en dachten dat ze echt wel beter konden krijgen. Kijk gewoon om je heen en zie hoeveel jonge gasten zonder vriendin zijn tegenwoordig. Vrouwen willen altijd beter en het feminisme heeft ze wijs gemaakt dat dat kan en dat ze er recht op hebben. 1 grote leugen. Ze blijven achter als kinderloze oude vrijsters. You can't beat biology.

God Zelf | 10-12-19 | 21:44 | 2

The wall is undefeated, the wall is justice.

Solar666 | 10-12-19 | 22:57

Een goede samenvatting van de MGTOW filosofie, vooral groeiende in de USA en Australië. Mede veroorzaakt door de zeer onrechtvaardige alimentatiewetgeving, en het feit dat westerse vrouwen denken dat een "carrière" belangrijker is dan een normaal gezinsleven.

King of the Oneliner | 11-12-19 | 05:40

Oude boreale wijsheid: het heelal bestaat alleen om boze witte mannen te laten lijden. Bewijs: veel vrouwen en mannen van couleur hebben nergens last van.

Nivelleermarionet | 10-12-19 | 21:37

Het is niet bij iedereen een kwestie van plannen en prioriteiten. (In documentairemaaksters geval had ik bij die nieuwe relatie er wel direct op aangedrongen).

Je gezondheid moet ook meewerken en er moeten geen grote operaties of iets dergelijks tussenkomen.
Neem niks voor lief.

letopuwzaak | 10-12-19 | 21:24 | 1

"Neem niks voor lief"

Dit, letopuwzaak. Niet alles is maakbaar.

MickeyGouda | 10-12-19 | 22:00

Vrouwen moeten hun leven strakker plannen dan mannen. Waarom? Omdat vrouwen (volgens de meeste mannen, er zijn uitzonderingen) zo rond hun 23e het aantrekkelijkst zijn, en daarna neemt hun aantrekkelijkheid af.
En de vruchtbaarheid van vrouwen neemt snel ook af na hun 35e.
Op 35 jaar oud is 7% van de vrouwen onvruchtbaar, op 40 jaar oud is 33% van de vrouwen onvruchtbaar en op 45 jaar oud is 87% van de vrouwen onvruchtbaar. Bovendien neemt de kans op geboortenafwijkingen (zoals mongooltje en zo) snel toe zodra de moeder boven de 35 is.
Mannen daarentegen toppen kwa aantrekkelijkheid meestal zo rond hun 35e (volgens sommigen nog later) en blijven tot op hoge leeftijd vruchtbaar.
Dus hoe kan een vrouw die zowel een gezin als een carriere wil, haar leven het beste inrichten? Eerst studie afmaken (dan ben je in de 20), dan een man met een goed salaris zoeken en een gezin beginnen op zijn kosten, en zodra de kinderen zelfstandig naar school kunnen, aan een carriere beginnen.
Als een vrouw na haar studie eerst aan een carriere begint, dan is er nooit een goed moment om aan kinderen te beginnen, want de carriere loopt net zo lekker.
En als ze na haar 30e alsnog een gezin wil, dan zal ze haar lat een stuk lager moeten leggen kwa aantrekkelijkheid van de man die ze zoekt. Veel vrouwen willen dat niet (zijn in hun 20er jaren gewend geraakt aan aandacht van aantrekkelijke mannen).
Kortom vrouwen kunnen hun kinderwens uitstellen en voor vrijheid kiezen, maar dan betalen ze daar meestal een forse prijs voor. Mannen hebben wat meer vrijheid dan vrouwen in het plannen van hun leven.

petersteenkamp | 10-12-19 | 21:23 | 5

@peter. Het zou in elk geval goed zijn dat vrouwen zich beiden niet laten aanpraten.
De kinderwens niet, maar ook de voltijds buffel carrierewens niet.
Laat jonge meiden zich bewust worden van de cijfers die je noemt en laten nadenken over prioriteiten. En die prioriteiten kunnen best veranderen, zolang je maar bewust bent van waar je mee bezig bent..

letopuwzaak | 10-12-19 | 21:50

@EefjeWentelteefje | 10-12-19 | 21:28:
Vrouwen hoeven inderdaad niet per se kinderen te hebben. Maar dat zegt peter volgens mij ook niet.
Punt is vooral dat een vrouw die beslissing relatief vroeg moet nemen. (In vergelijking met een man.) En als ze die dan neemt ze er ook vrij snel mee aan de slag moet.
Dat moeten is dus vooral moeten van haarzelf, van haar lichaam, de natuur, God, of hoe je het noemen wilt. Het is niet een moeten van de maatschappij, de man, of andere personen.

WammesWonder | 10-12-19 | 21:55

En niet maar denken dat alles ook in 1 keer goed gaat of gaat zoals je 'plant'.
Ben het eens met je tegel! Vrouwen hebben daarin wel minder ruimte.
En niemand moet zich iets laten aanpraten, zeker niet.

letopuwzaak | 10-12-19 | 21:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Zet dit eens af tegen al die geitenwollen haakmutsen die bewust geen kinderen nemen, omdat de wereld zogenaamd vergaat door klimaatverandering.

His Lordship | 10-12-19 | 20:55

Tijd genoeg gehad om er aan te beginnen, en als het dan eenmaal te laat is, gaan lopen zeiken. Het leven is een keuze. En voor alle depressies die ze vervolgens krijgen mogen de belastingbetalers er weer financieel voor opdraaien.

Scepticus | 10-12-19 | 20:51 | 2

Szo, ervaring met de materie?

Geenjoris | 10-12-19 | 21:06

Omgekeerde wereld much? Kinderbijslag, gratis onderwijs, kinderopvangtoeslag, kinderen 'gratis' meeverzekerd... Ik ben bewust kinderloos maar betaal toch vooral mee aan de voorzieningen van mensen die voor kinderen hebben gekozen.

uylsie | 11-12-19 | 08:53

Ach ja, vroeger zei de Gezondheidsraad: "Een slimme meid is op haar toekomst voorbereid". Als gevolg hiervan namen de kosten voor IVF-behandelingen enorm toe doordat vrouwen te laat aan kinderen begonnen. Nu zegt de Gezondheidsraad: "Een slimme meid heeft haar zwangerschap op tijd". Wel sneu natuurlijk voor al die vrouwen die "zich op hun toekomst hadden voorbereid" en er nu achter zijn gekomen dat het te laat is voor kids. Daar zit je dan, in zo'n groot, mooi en luxe huis gevuld met stilte en eenzaamheid.

Motleycrew | 10-12-19 | 20:51 | 4

Er zijn gelukkig ook vrouwen die zich bijtijds hebben gerealiseerd dat ze helemaal geen kinderen willen, en die zich die wens ook niet hebben laten aanpraten, en die zich prima gelukkig voelen in hun mooie grote luxe huis zonder herrie en zich gezegend voelen dat ze vrij zijn om te gaan en te staan waar ze willen, wanneer ze ook maar willen.

EefjeWentelteefje | 10-12-19 | 21:26
▼ 1 antwoord verborgen

Ontbijt TV. Kei en keihard werken aan .... ontbijt TV. En dat jarenlang volhouden. Ze stond er mee op en ging ermee naar bed: nee, niet de kinderwens, maar met ontbijt TV. Wat een carrière om op terug te kijken. Heel creatief ook. Er is geen YouTubefilmpje van terug te vinden, terwijl wel het brakste van Andre van Duin of van Der Rudi verzwommen in waterigheid bewaard wordt voor het volgende geslacht. Ines ter Berge afficheert zichzelf als filmmaker van documentaires, maar midden in het oerwoud van vloggers is haar boom moeilijk terug te kennen. Ines gaat volgens het treurige VK interview naar Santiago de Compostella: "Ik liep een stuk van de route naar Santiago de Compostella, dan kom je nogal zweverige types tegen van wie er een tegen me zei: kennelijk is het de bedoeling van het universum dat jij geen kinderen krijgt, omdat jij andere dingen met je leven moet doen. Vast troostend bedoeld, maar ik dacht alleen maar: rot op met je universum. Wat ik miste was iemand die luisterde, die gewoon vroeg: gaat het, hoe voelt het om te moeten accepteren dat je geen kinderen krijgt?" Ines zit opgesloten in een bubbel waarbinnen alleen maar gedacht wordt: rot op met je universum. Was toch naar Lourdes gegaan. Daar staan ze rijen dik, vrouwen die jou meteen herkennen en erkennen als een van hun. Of kijk naar de film Ostrov, hoe die monnik die vrouw de stuipen op het lijf jaagt...

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-12-19 | 20:47

Ik dank god op mijn blote knieën dat ik geen kinderen heb. Net ook gedaan, maar dat was ook om mijn nieuwe workmate in elkaar te zetten.

Deksmaat | 10-12-19 | 20:40 | 3

kindertjes in de relatie en dan stopt soms het plezier in seks en ontstaan de relationele problemen.

Troumoetblijcken | 10-12-19 | 20:48

@Troumoetblijcken | 10-12-19 | 20:48:
Erger nog, iets wat ook behoorlijk vaak schijnt voor te komen: een kind 'nemen' om 'de relatie te redden'...
Als er nou iéts is dat je - kennelijk al niet al te beste - relatie definitief om zeep brengt, is dat het wel.

EefjeWentelteefje | 10-12-19 | 21:24

Beetje contrast met die mevrouw in Amerika die baby’s wil eten om het klimaat te redden. En hoe verhoud zich dit nu met de ultieme vrijheid van het individu?

Eppo | 10-12-19 | 20:30 | 2

verhoudt niet verhoud

Troumoetblijcken | 10-12-19 | 20:47

Dat baby eten was een vooraf opgezette grap.

petersteenkamp | 10-12-19 | 21:26

Heerlijk deze reacties. Waarom is kinderen krijgen een NORM en moet het een keuze zijn?

Common_Sense | 10-12-19 | 20:27

Metoo werd eerder al genoemd en is een valide reden de vrouwen in hun sop gaar te laten koken. Vrouwen worden gediscrimineerd bij het leven en nog is het niet genoeg. Ik zie het om mij hen regelmatig gebeuren dat vrouwen op posities komen puur en alleen omdat ze een vrouw zijn. Soms zit er een bij die wel wat kan, maar dat zijn uitzonderingen.
Naast deze sociale aspecten draagt de economische last van kinderen ook niet bij aan de kinderproductie. Het is simpelweg amper te betalen.

Frau Merkel | 10-12-19 | 20:15

Het ouderschap kan je ook slopen.

CalamityJane | 10-12-19 | 20:15 | 10

@MickeyGouda | 10-12-19 | 21:29: Ik heb me nog niet diepgravend met de grote filosofen op dit punt bezig gehouden, al zitten er zeker interessante gedachtekronkels bij. Frankl was een joodse psychiater/arts die zich in een van de Duitse kampen afvroeg hoe het kon dat de ene persoon ondanks alles overleefde en de ander binnen korte tijd opgaf en verdween. Het bleek dat degenen die gemotiveerd waren om te overleven een doel hadden om te overleven. Vaak was dat een gezinslid of kind, soms ook een doel wat bereikt moest worden. Ik heb voordat ik aan dit boekje begon James T Webb gelezen, Searching for meaning. Dat vond ik complete onzin en goede hoekvulling, vandaar dat een gooi in die richting kreeg. De insteek van Frankl vond ik wel overtuigend. Wellicht toch de moeite waard om nog eens naar te kijken.
Ik denk overigens niet dat we er teveel achter zoeken. Er is veel meer dan in het algemeen wordt aangenomen. Hier speelt de bewuste waarneming, aandacht en intentie een rol. Het wordt een beetje vaag, maar tot nu toe lijkt het consistent te zijn, ook met de natuurwetenschappelijke inzichten vanuit de quantum-terreinen. Het gaat nog wel even duren voordat dit opgelost is. De crux zit 'm in de realiteit en de beleving daarvan. Vooralsnog is dat de gewone dagelijkse menselijke interactie. Dit is heel mooi te zien en ervaren in het ontluikende bewustzijn van kinderen.
@letopuwzaak | 10-12-19 | 21:36 :D

Frau Merkel | 10-12-19 | 23:00

Wat zal het ontluikende kind van nu opkijken deze wereld ontdekkende. Zie het steeds vaker depressie ontwikkelen. Te hopen een egoist op de wereld zetten. Voor het gevoelvolle en zelfdenkende kind is er geen plaats. Mijn beide kinderen met partner hebben daarom besloten kinderloos te blijven.
Daar helpt geen boek aan.

CalamityJane | 11-12-19 | 05:28

@CalamityJane | 11-12-19 | 05:28: De westerse wereld, met name de EU, is geen plaats meer om kinderen te krijgen. De EU ontwikkeld zich in rap tempo naar een totalitaire staat met een losgetikt media-apparaat. Buiten de EU ziet de wereld er heel anders uit. In het oosten kun je Nederland van 40 jaar terug meemaken. Geen moslims, traditioneel gezinsleven en geen idiote media. Ik kan de gedachtengang goed volgen om niet aan kinderen te beginnen. Een boek gaat daar inderdaad niet bij helpen. Het kan een middel zijn om een andere kijk te ontwikkelen, maar de realiteit vervangt het niet. Er zijn geen eenvoudige oplossingen op dit punt. Soms is het gewoon springen en hopen dat het niet te diep is. Het is makkelijker gezegd dan gedaan. Ik hou vrouwen per definitie uit de buurt als ze geen relatie hebben. Ze zijn me een te groot risico. Ik heb genoeg ellende met ze meegemaakt en gezien. Dat is ergens laf te noemen, het zij zo. Soms kom ik in een boek nog wat tegen dat deze keuze op losse schroeven zet. Ik hoop dat het nog een beetje logisch is. Ik zie slechts de 3 laatste woorden op de 6 pixels hier.

Frau Merkel | 11-12-19 | 07:39
▼ 7 antwoorden verborgen

www.youtube.com/watch?v=IBnwH6o_ew8

Het is een keuze. Als je als vrouw gaat nadenken over kinderen als je 30 bent, dan ben je vaak al te laat. Sorry, verkeerde keuzes gemaakt toen je 20-30 was...

Antiquerulant | 10-12-19 | 20:06

Zal best wel allemaal sneu zijn voor de dames maar voor hun 30ste hebben zij mannen genoeg voor het uitkiezen en weten dat donders goed ( Men propose, women dispose.).
Dus hebben meer kansen gehad om betrouwbare partners te vinden (hypergamie) in tegenstelling tot 80% van de mannen.

Reebensteeltje | 10-12-19 | 19:51 | 1

Women control the birth rate, men control the marriage rate and men don't want to get to a thot.
Tradionele vrouwen bestaan niet meer en welke man wil dat de moeder van zijn kinderen een afgelikte boterham is? Bah.... Feminisme heeft vrouwen verandert in onaantrekkelijke wezen waar je als man je vingers beter niet aan brandt.

Solar666 | 10-12-19 | 23:03

k zal wel een van de weinige zijn die dit nogal verwend gezeur noemt. Miljoenen wezen die ouders zoeken maar men wil met allerlei ingrepen alleen het eigen ei en genen want ze zijn zo speciaal en dat moet worden voortgeplant. Ik heb twee ongewenst kinderloze vriendinnen die hebben gestudeerd, geld verdiend, verre reizen gemaakt en een huis gekocht maar geen man was goed genoeg en die kinderen zouden ooit wel eens komen als zij daar tijd voor hadden. Nu wil het lichaam niet meer ook niet met al die kunstingrepen. Ik zie echt wel de tragiek maar tering kijk naar wat je wel hebt.

Incidentje-doorlopen | 10-12-19 | 19:42 | 9

Wens je een welgemeend geluk!

CalamityJane | 10-12-19 | 20:33

Bekend verschijnsel. Kinderen krijgen is gewoon onderdeel van het leven, dat is iets wat we zijn vergeten, lijkt het. Prijs daarvoor is zoveel persoonlijk als collectief erg hoog.

DebraCadabra | 10-12-19 | 20:56

@incidentje 1 kanttekeningetje .. adoptie is bijna onmogelijk geworden voor mensen met een normale portemonnee. En draagmoederschap ook. Behoort eigenlijk niet tot de opties.
Dat moet wel gezegd zijn.

letopuwzaak | 10-12-19 | 22:15
▼ 6 antwoorden verborgen

Iets wat je leven zo een zijn greep houdt en elke dag aanwezig is, wat je verdrietig en moedeloos maakt is een kwelling.
Als het een obsessie is, is dat haast ondragelijk.
Zelf hebben we twee gezonde kinderen, die ik af en toe graag achter het behang plak.
Dat zouden deze mensen waarschijnlijk ook graag willen.
Het gevoel dat je leven nooit compleet wordt lijkt mij bijzonder kudt.
Toch wil ik zeggen: tel je zegeningen. Cliché, maar jaag niet na, wat er niet in zit.
Makkelijk gezegd, i know.

Ruimedenker | 10-12-19 | 19:36 | 1

Hele mooie tegel.

letopuwzaak | 10-12-19 | 21:40

Ik dacht dat er eindelijk eens aandacht werd gegeven aan al die stellen die het wel proberen, maar waarbij het niet lukt. Wachtkamers vol blanke bovenmodaal inkomens bij IVF behandelingen. In mijn omgeving is meer dan de helft van de blanke stellen onnatuurlijk zwanger geworden. Bij hen waarbij één van beide partners een 2e of 3e generatie "immigrant" is ken ik er geen enkele.
Dan zou het nog kunnen dat zij er niet openlijk over spreken, maar ik vermoed eerder een eerstwereld-probleem.

frickY | 10-12-19 | 19:34

Het lijkt allemaal niet eerlijk. De ene vrouw krijgt ongewenst een kind en de andere wil dolgraag maar krijgt er geen. Gelukkig hebben we meerdere levens waarin de moederwens wel vervuld zal worden. Een schrale troost voor de onvervulde moederwens maar wel realiteit.

SlimmeBelg | 10-12-19 | 19:30 | 1

SlimmeBelg | 10-12-19 | 19:30
Leven is niet "eerlijk", en de natuur, het land en de lucht zo je wilt, heeft nooit geen verplichting afgegeven om het "eerlijk" te laten verlopen.
Mahja, dat is mijn heidense inborst.

chicago river | 10-12-19 | 19:35

Is dit de Viva

djs | 10-12-19 | 19:30

Bewust kinderloos.
Altijd gewees, altijd zo gelaten.
Ken jezelf.
Ken je wenselijke wezenlijkheid op deze aardbol.
Genoeg kansen gekregen met vrouwenrelaties kleine chicago rivertjes/chicago riversjaantjes op de wereld te zetten (en toen ik nog jonger was werd 1 x die ongewenste nachtmerrie haast waarheid).
-
Bij DAT bericht toendestijds: wist niet hoe ik het had, wist niet waar ik het moest zoeken.
Spaanse griep is er niks bij.
Het idee.
Het idee alleen al.
Hoe moet dat dan, enzo?
Qua opstarttijden, en verwachtingen, EN: verplichtingen.
En: houd ik het vol met destijds mama river?
-
Nee, de Anderen mogen wippen om te baren, wippen om te vaderen, maar hier niet hoor.
Fjjn individualistisch op m'n ego in m'n flat met alleen de dog in huis door het leven (en nu met de logerende katten van 'dinnetje)
M'n handen vol aan.
-
Ken je bestemming.

chicago river | 10-12-19 | 19:29 | 4

Een bewuste keuze is altijd goed.
En hé! Als je geschreeuw om je heen wilt, laat je je neefjes en nichtjes logeren.
Kun je ze de dag erna weer huiswaarts sturen.
Wij hebben wel van die etterbakkies, er zijn momenten dat je echt weer even de behoefte hebt om weer ‘s met z’n tweetjes te zijn.
Maar dat mag je niet hardop zeggen.
Wil jij niet eens een meid van 10 en een puberjoch van 17 te logeren?
Ze eten alleen pizza 8-))

Ruimedenker | 10-12-19 | 19:45

@Ruimedenker | 10-12-19 | 19:45:
Aleen pizza?
HA!
Man, die maak ik met de hand.
In een handomdraai.
Deegrollen op de bloem met de (uiteraard) lege wijnfles,
het uitsmeren van de tomaat,
strooien van de champis, ansjovis, knoflook, de feta en/of de ui,
het overgooien met de ham of salami,
de hele handel.
-
En toen mijn pa DAT proces op jonge leeftijd leerde, in onze keuken, tussendoor vertelde hij de prachtigste verhalen.
Zullen altijd en eeuwig blijven hangen.
Word er verdomme bijkans emotioneel van nu.
*KLOK* + *SNIF* = *SLIK!*

chicago river | 10-12-19 | 20:00

Mij uit het hart gegrepen.
Snik.

Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 20:49
▼ 1 antwoord verborgen

Mooi stuk Spartacus, goede inleiding. En ik meen t!

Archon | 10-12-19 | 19:26

Ik heb 256 kinderen. Genoeg is genoeg.

Poesman | 10-12-19 | 19:22

Ik pakte laatst het verkeerde gaatje.
Nu heb ik een tweeling.

Turbulentie? | 10-12-19 | 19:20 | 1

Van verschillende huidskleur?

SaintNick | 10-12-19 | 20:02

Hoe gaat het met Jordan trouwens? Is-ie al van zijn verslaving af?

Schoorsteenveger | 10-12-19 | 19:19

Dit is nu al het tweede emo artikel binnen korte tijd. GS is geen Linda!

lingo star | 10-12-19 | 19:18 | 3

GS, powered by Linda.

Idd. Helemaal eens.

R. Skickr | 10-12-19 | 19:20

Met dat er steeds meer persgroepen in de macht van het EU conglomeraat vallen krijgt GS een steeds bredere taak.

Tuinhekje | 10-12-19 | 19:21

Dat millennials vertrutten moeten ze zelf weten, maar GS is last man standing, no ma’am!

lingo star | 10-12-19 | 19:25

Tja ik ben vaak in Afrika en daar schijnen de vrouwen helemaal geen probleem met kinderen krijgen te hebben. De meeste zijn dol op seks en als er dan een baby komt, is het welkom met of zonder vader. Hier moet natuurlijk alles kloppen, bankrekening man, zijn werk, niet teveel seks, eigen auto en dan, heel misschien wil ze wel een kindje waar ze dan de hele dag voor moet zorgen. Ik kan dat meestal opgeklopte gedoe niet meer verdragen dus stenig me maar, wie?

jan huppeldepup | 10-12-19 | 19:16 | 10

Kuifje vond Afrika ook maar niks, nu is hij in de EU iedereen aan het vervelen. Net als half Afrika overigens.

Rest In Privacy | 10-12-19 | 20:23

Beetje smal gedacht Jan

CalamityJane | 10-12-19 | 20:36
▼ 7 antwoorden verborgen

Gezien de overbevolking op de aarde pleit ik voor een kinderbelasting en een niet-kinder toeslag. Daaraan gekoppeld dna-test en examen voor alle potentiele voortplanters. Bij het niet slagen voor deze e-screener volgt verplichte sterilisatie.

The2Amendment | 10-12-19 | 19:13 | 5

Meest geretardeerde nick-tegelrelatie ooit

Renkum0317 | 10-12-19 | 19:41

@DeJemelscheet | 10-12-19 | 19:33: Straks zijn er helemaal geen vergoedingen meer. Omdat ze niet meer opgebracht kunnen worden. Zitten we lekker met die enorme bevolkingsaanwas van jou op een houtje te bijten.

Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 20:47

@Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 20:47: Mocht dat zo zijn, dan jaag ik tegen die tijd mijn kroost het park in om er een groentetuin van te maken. De hertjes kunnen ook aan het spit.
Ze moeten maar wat doen voor de kost! De uitvreters.
U bent welkom een aardappeltje en een hertje mee te komen prikken. Het is ook uw park...

DeJemelscheet | 10-12-19 | 21:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Gewenste kinderloosheid is nog steeds een taboe, net als ongewenste kinderen. Maak daar maar eens een drama docu over.

Baron Clappique | 10-12-19 | 19:12 | 3

Nou dat taboe merk ik niks van. Woon ook niet op een biblebelt. Mocht m'n vrouw ooit zwanger raken dan is ze het de volgende dag niet meer. Maar ja, dan zal ik eerst het andere gaatje eens moeten proberen.

R. Skickr | 10-12-19 | 19:17

@R. Skickr | 10-12-19 | 19:17:
Een man ?

Baron Clappique | 10-12-19 | 19:28

@Baron Clappique | 10-12-19 | 19:28: Dat is niet waar ik aan denk. Maar niks is taboe voor mij. Vertel gerust over je verlangens. Voor de draad ermee.

R. Skickr | 10-12-19 | 19:51

Ik houd zielsveel van mijn jochie, maar mijn vrouw is een superbitch geworden na zijn geboorte. Ik kan echt niks goed doen. Een tweede zit er ook niet in, of het moet via osmose ofzo. Dus de komst van een kind kan ook veel stuk maken.

QuelleFromage | 10-12-19 | 19:09 | 8

@MickeyGouda | 10-12-19 | 19:25:
Bundeltje mens met elektroden aan stopcontact verbinden biedt dan een snelle oplossing.

Baron Clappique | 10-12-19 | 19:31

Ik wil ook even deel uitmaken van dit blanke zelfhaat comment team. Gelukt. Dank.

koperbij | 10-12-19 | 20:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ze kinderen willen hebben , dan heb ik er nog een paar in de aanbieding.

A.C.H.M.E.D | 10-12-19 | 19:03 | 2

Behanglijm lenen?

kwark001 | 10-12-19 | 19:05

@kwark001 | 10-12-19 | 19:05: Daar zijn ze te groot voor , maar ik had er beter behanglijm van kunnen maken.

A.C.H.M.E.D | 10-12-19 | 19:10

Een slimme meid werpt op tijd

(een slimme vent ook - heb je er nog plezier van als het nageslacht gaat studeren)

Enrique C | 10-12-19 | 18:58 | 3

Wat werpt die vent?

kwark001 | 10-12-19 | 19:02

@kwark001 | 10-12-19 | 19:02:
Z'n vishengel. Want die wereldreis die die nooit gemaakt heeft zit er ondertussen niet meer in.

schoon-schip-maken | 10-12-19 | 19:04

Het leed is honderd punten begrijpelijk, maar voor wie het lukt om de bakens te verzetten zijn er genoeg alternatieve manieren om je zorg en liefde op de wereld los te laten.

MickeyGouda | 10-12-19 | 18:58 | 6

@merkdolden | 10-12-19 | 19:01:

Best mogelijk, maar als je écht de boot hebt gemist kun je altijd nog adopteren, pleegouderen of anderszins iets betekenen voor kinderen die tussen wal en schip vallen. Uiteraard is dit niet hetzelfde, maar er zijn veel kinderen die liefde en aandacht nodig hebben.

MickeyGouda | 10-12-19 | 19:09

@merkdolden | 10-12-19 | 19:01: klinkt als behoorlijk aan de ketting gelegd. Pussywhipped. Hoe vergaat het je op je maandelijkse avondje dat je op vrijdag tot 23.00 met je vrienden mag biljarten? Zaterdag er weer vroeg uit want je zoon met ze twee scheven linkerpoten moer weer voetballen in de E5.

R. Skickr | 10-12-19 | 19:10

Tjeses Merk, lees moment
eel een boek dat verhaalt over het leven in de 12e eeuw. U zou erin passen.

CalamityJane | 10-12-19 | 19:58
▼ 3 antwoorden verborgen

Heel de wereld wacht op mijn toekomstige zoon. Eindelijk vrede op aarde.

Patje2011 | 10-12-19 | 18:57 | 1

Ik heb ook jaren gedacht dat ik Atlas was maar uiteindelijk was die boekentas al te zwaar.

schoon-schip-maken | 10-12-19 | 19:06

Mocht ik ooit nog spontaan bevallen noem ik het saffie. Savy klinkt teveel als slaafie.

Hetkanverkeren | 10-12-19 | 18:53

Het vinden van een partner is dan ook niet makkelijk. Ook voor mannen niet. En zonder partner gaat het kinderen maken wel lastig worden. En met al dat #metoo gebeuren durven veel mannen van mijn leeftijd (eind 20, begin 30) al niet eens meer oogcontact met vrouwen te maken. Dus ja... dan komt er weinig van.

threeheadedmonkey | 10-12-19 | 18:51 | 19

INCEL alert!

Trans_Fimmermans | 10-12-19 | 20:41

@lingo star | 10-12-19 | 19:29: rijk aan levenservaring.

Mannen rijpen als wijnen, worden mooier met de jaren.
Vrouwen rijpen als azijn, worden zuurder met de jaren.

Trans_Fimmermans | 10-12-19 | 20:43

Alles waar ik achteraan gerend heb, heb ik niet gekregen.
Alles wat ik losliet kwam vanzelf op mijn pad..

Veluwse-Eikel | 11-12-19 | 05:03
▼ 16 antwoorden verborgen

Verwacht eerder een docu over het leed dat kinderen heet. Het lijkt me echt verschrikkelijk. Ik weet dat er heel veel mannen zijn die dat ook vinden maar ze toch hebben. Maar gelukkig mogen ze nog af en toe wat voor zichzelf doen van hun vrouw. Dat zal het dan wel goedmaken hoop ik: het leed dat kinderen heet.

R. Skickr | 10-12-19 | 18:51

Jammer voor de mensheid, beter voor mijn vrije tijd. Kinderen, zeikerds zijn het.

RickTheDick | 10-12-19 | 18:49 | 2

En bleef het daar maar bij. Kan ze niet luchten.

R. Skickr | 10-12-19 | 18:56

@R. Skickr | 10-12-19 | 18:56: Luchten is makkelijk. Ook jij kunt dat. Deur open, jas aan, duwtje, deur weer dicht. En wachten tot het tijd is om ze voor het voederen binnen te roepen.

DeJemelscheet | 10-12-19 | 19:21

Ik ben bewust kinderloos, veel beter. Ook niet de behoefte er een zeikerige docu over te maken. Win/Win

captainobvious | 10-12-19 | 18:49 | 2

Ook geen kinderen en blij toe. De katten zijn soms al te veel werk...

Muxje | 10-12-19 | 18:55

Ik wilde mijn kroost ook geen leven met de islam, NPO, Amsterdam onder GL, Sinterklaas zonder ZP, Blöf-fans, pensioen-arm en vissen vol plastic aandoen. Het zij zo.

Normpje | 10-12-19 | 19:40

Ehm ... GeenStijl? Ik weet niet hoor. Ik heb liever dat jullie roeren waar het stinkt dan eh ... tja eh, dit soort gevoeligheden gaan blootleggen. Of ben ik nu te star in mijn denken?

Gewone_mevrouw | 10-12-19 | 18:48 | 5

Was hier ook even in paniek en dacht dat ik me op de site van de Libelle bevond. Maarre, verdienen deze kinderloze dames geen standbeeld tegenwoordig, met al dat baarschaamte geneuzel?

Rest In Privacy | 10-12-19 | 19:22

Tja roeren waar het stinkt, wijsvinger aankijkend, hoebedoeliedat?

jan huppeldepup | 10-12-19 | 19:27

@Joey Finkleberry | 10-12-19 | 19:22:
Nee, daar is de site van Libelle voor uitgevonden.

jokejacket | 10-12-19 | 20:50
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik moet toegeven, de allerliefste oom en tante die ik ooit had waren zelf ongewild kinderloos. Kusje voor hen.

suscrofa | 10-12-19 | 18:47

@Spartacus,
Van een ongewenst late vader van 2: top dat je hier wat aan doet op GS. Iets existentieel kwetsbaars. De juiste woordkeus.

Sterkte voor hen die graag kinderen willen, en waar het maar niet lukt. Gewoon klotenzooi. Kolerebende. Hopelijk heb je vrienden en familie die niet elke verjaardag zeurt, maar je steunt.

Carry on.

DeJemelscheet | 10-12-19 | 18:46 | 14

@Tuinhekje | 10-12-19 | 19:32: Overwogen hoor. Maar ik heb met mijn vrouw 10 jaar in Roemenië gezeten. We hebben een project opgezet waar we vele kinderen mochten helpen. Lang verhaal. Dankbaar werk.
Mijn oudste is er zelfs geboren. Mijn 2e had er geen kans; een aandoening die in NL wel behandelbaar is, maar in het grootste deel van de wereld een doodsvonnis. Dus kwamen we thuis.
Maar je hebt gelijk; toen wij ons vermoedde lot accepteerden gingen we nadenken; welke kinderen kunnen we dan wel helpen. We kwamen anders uit dan pleegkinderen, maar dat had heel goed gekund.
Maar gezegd moet worden dat je daar aan toe moet zijn. Je kunt echter, zo je weet, niet tegen iemand zeggen "Oh joh, geen kinderen? Nou dan kun je altijd...."
Dat kan pas op je eigen moment, en velen moeten eerst door een behoorlijk dal.

DeJemelscheet | 10-12-19 | 20:11

@threeheadedmonkey | 10-12-19 | 18:59:
Ja van harte gegund! Bij mij en mijn toenmalige vriend heeft medisch ingrijpen helaas niet tot nieuw leven geleid (wel tot andere narigheid). Vooraf wisten we dat de kansen marginaal waren, maar de hoop blijft. Het gemis van een gezinnetje ook, maar de pijn slijt met de jaren en dan komen toch ook wat voordelen tevoorschijn, Hoe dan ook, zelf de keuze kunnen maken lijkt wel fijner. En inderdaad is het soms slikken om te zien wat voor tyoes wel kindjes mochten krijgen...

2tribes | 10-12-19 | 20:31

Sorry, was voor @DeJemelscheet natuurlijk!

2tribes | 10-12-19 | 20:35
▼ 11 antwoorden verborgen

Mijn schoonouders zijn ook kinderloos en dat is wel een probleem.

Rest In Privacy | 10-12-19 | 18:43 | 2

En jouw ouders, hebben ze veel spijt?

merkdolden | 10-12-19 | 18:46

Heb je nu verkering met een hond of een goudvis?

Watching the Wheels | 10-12-19 | 18:48

Voor iedere man zonder kinderen.. Waarom hebbe gij godverdomme dat ding daar hangen dan!!!

merkdolden | 10-12-19 | 18:42 | 5

Voor de ontspanning en om vrouwen met zwakkere mannetjes toch van sterk nageslacht te voorzien.

schoon-schip-maken | 10-12-19 | 18:46

Soms pis ik er uit..

Turbulentie? | 10-12-19 | 19:13

Dit soort kletspraat is gewoon het probleem.

redanx | 11-12-19 | 08:37
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
merkdolden | 10-12-19 | 18:42 | 1

Mooi... Je kunt je inderdaad afvragen of je in deze zieke wereld wel een kind op de wereld zou moeten zetten. Maar los van de gevaren die je kind op zijn/haar/het pad zal gaan vinden, blijft altijd de ideologie (bij veel mensen, helaas niet bij allemaal) om de goede en mooie dingen door te geven en zo de wereld een stukje mooier achter te laten dan dat je ‘m kreeg.

Ik had heel graag een tweede kindje gewild. Al was het maar zodat nummer 1 niet alleen achterblijft wanneer mijn pijp richting Maarten moet. Dat er nog iemand net zo verdrietig is als hij. Ik had dat ook graag anders gezien, maar ook voor mij tikt die klok harder dan ik graag zou willen. Ik mag me troosten met mijn ene prachtkind en leef mee met degenen die ook dat moeten missen.

Robin Hood | 10-12-19 | 18:42 | 3

Wat je niet kent mis je niet en zo gauw je het vast hebt ben je om.
Daar zorgt de natuur wel voor.
Verder vind ik 1 kind idd misdadig als het een vrije keuze is.
Hét recept voor narcisten als je niet uitkijkt en daar hadden we er al genoeg van.

schoon-schip-maken | 10-12-19 | 18:56

@Bali Lovert | 10-12-19 | 19:16: je vergeet intense dombo ook...

lovekila | 10-12-19 | 20:25

Nee voor mannen is het lekker makkelijk als je geheel rationeel onderbouwd geen kinderen wil maar de vrouw waarvan je houdt ze ook niet wil onthouden. Emotie vs ratio.
Neuh, een mooie zorgeloze toekomst voor t grut is hier vakkundig kapot gemaakt.

schoon-schip-maken | 10-12-19 | 18:42

Mag allemaal sneu zijn en ja, het was een mooie docu, maar het blijven wel eigen keuzes. Ik werd voor gek verklaard toen ik op m’n 25e vader werd. Maar mijn kinderen zijn nu volwassen, de deur uit en ik heb nog een heel stuk leven voor me met mijn lief. Was ook een bewuste keuze.

YoMoms | 10-12-19 | 18:40 | 5

Ik was 23 toen de eerste kwam. Nooit een wereldreis gemaakt, nooit een sabbatical gehad op school, Maar nu de kinderen groot zijn en het huis niet uit kunnen omdat er geen woningen zijn, ben ik wel blij dat ik zo jong was. Heb ze altijd goed bij kunnen houden en mijn vrouw heeft ze mooi op kunnen voeden terwijl dat ik het geld binnen bracht. Maar ja, een carriere komt met offers, en dit is er een van. Als je alleen al kijkt naar de risico's van op oudere leeftijd zwanger worden (risico's voor kinderen met een afwijking of miskraam) is het verstandiger om jong aan kinderen te beginnen. MAAR 16 IS DAN OOK WEER VEEL TE VROEG!!!!!

brie-de-penis | 10-12-19 | 18:54

Je praat erover als iemand die nu eindelijk met pensioen kan, nadat die een leven lang met de grootst mogelijke tegenzin naar zijn werk is gegaan.

gestoptmetroken | 10-12-19 | 19:14

Jij hebt nog een heel stuk leven voor je. Mooi voor jou. Jouw kinderen ook. Mooi voor hun? Wat wil je zeggen? Het gaat hier over ONbewust kinderloos. Simpele. En je nick, moms?

Normpje | 10-12-19 | 19:26
▼ 2 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Ramses Sappie | 10-12-19 | 18:40

Zat Viva toch niet in die Sanoma deal?

John McClane | 10-12-19 | 18:37

Wie wil er in deze tijden nou een kind?

Eduardo- | 10-12-19 | 18:37 | 4

Doe er maar eentje met Asperger en doe er meteen een zeilboot bij.

Watching the Wheels | 10-12-19 | 18:46

Nou, die zijn kei handig voor:
- het huishouden
- tuinonderhoud
- auto wassen
- bier halen
- kinderbijslag

Rest In Privacy | 10-12-19 | 19:11

- De Pest: circa 2/3-3/4 van de Europese wereldbevolking sterft een gruwelijke dood. De bevolkingsgroei en economische vooruitgang na deze kaalslag is zo immens dat de Renaissance begint
- WO1: Grootste militaire slachtpartij in de geschiedenis. In de strijdende landen wordt een hele generatie weggevaagd, Nederland komt met de schrik weg. De hieropvolgende jaren kennen een bevolkingsgroei die de verliezen binnen een generatie overtreft.
- Grote Depressie: Grootste economische malaise in de geschiedenis. Hele families raken aan de bedelstaf. Honger en dakloosheid tieren welig. Nederland kent een tot dan toe ongekende bevolkingsgroei
- WO2: Grootste oorlog waar Nederland ooit in betrokken is geraakt, burgerslachtofferaantallen historisch ongekend. Of de bezetting ooit zal eindigen is in de beginjaren allerminst zeker. Bevolking groeit desalniettemin.
- Wederopbouw: Het land ligt in puin en er wordt gevreesd dat er weinig aan te redden is. De armoede is gigantisch, de financiële situatie van Nederland de eerste jaren vrijwel nihil. Emigratie naar Canada, VS etc. wordt bijkans van overheidswege aangemoedigd. Desalniettemin kent Nederland de grootste bevolkingsgroei in de geschiedenis, beter bekend als de Babyboom
- Koude oorlog: De dreiging van een allesvernietigende nucleaire oorlog is alomtegenwoordig. De wereld lijkt permanent verdeeld in twee machtsblokken die ieder moment het einde der tijden kunnen inluiden: Het geboortecijfer blijft nog tot de jaren '80 ver boven vervangingsniveau
- Grootste welvaart ooit in de geschiedenis, alleen een paar politici doen kut maar niet zo kut dat we ook maar de kleine moeite nemen om ze weg te stemmen: HeLlup duh wer0ld vergaa4t!11! Wie is er nou zo wreed om in deze misère een kind op de wereld te zetten?!!!11

Wat een intens kulargument

Renkum0317 | 10-12-19 | 19:33
▼ 1 antwoord verborgen

Wat mooi dat jullie hier aandacht aan besteden op een respectvolle manier. Chapeau.

Heau even | 10-12-19 | 18:37 | 6

@Lasius | 10-12-19 | 19:07: Kan tegenwoordig ook een Bewust Ongehuwde MILF Moeder zijn he :) (en gelukkig maar, soms wel mooie tijden dat 2019 :P)

lovekila | 10-12-19 | 20:20

Arm kind.

CalamityJane | 10-12-19 | 20:26
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken