Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Scholieren havo en vwo zijn ontzettende stuudjes

Fakenieuws bij de NOS

neeeerds

Schokkend bericht vandaag bij de Staatsomroep: "De interesse die scholieren gemiddeld hebben in hun schoolvakken en hun gemiddelde cijfer zijn de afgelopen jaren gedaald." Wij helemaal in paniek. De NOS ook, want de redacteur van dienst durft zelfs niet in het bericht te zetten hoe groot die daling precies is. Bij Trouw hebben ze rekenen wel in hun pakket en lezen we: "Op een schaal van 0 tot 100 procent, waarbij 100 staat voor ‘heel interessant’ en 0 voor ‘neutraal’, is er sprake van een daling van 12  naar 9,5 procent." Maar gelukkig staat het hele onderzoek online (pdf). 

En wat blijkt? De daling van 12 naar 9,5 procent is niet op een schaal van 0 tot 100, maar op een schaal van MIN HONDERD TOT HONDERD. Oftewel: leerlingen vinden de meeste vakken nog altijd vaker 'interessant' of 'enigszins interessant' dan 'niet interessant' of 'niet zo interessant'. De onderzoekenonderzoeksredactie van GeenStijl.nl stelt dan ook dat het genattevinger van Qompasdirecteur Boris Eustatia linea recta (Latijn, geen interessant vak, red.) de prullenbak in kan.

Wat er dan wel weer schokkend is, is hoe leuk de scholieren allerlei ontiegelijke but vakken vinden. Geschiedenis bijvoorbeeld. Hoe dan havisten en vwo'ers? Dat zijn gewoon sommige mensen die op sommige momenten sommige dingen gedaan hebben. En Wiskunde is onder meisjes zelfs ONVERMINDERD POPULAIR. Kom op tyfus nerds*. Terwijl je je druk moet maken om blowen, tongen en wat er nou weer op Snapchat staat (weten wij veel het is al 100 jaar geleden dat wij op de middelbare school zaten) vinden jullie aftrekken interessanter? Kortom, dit land is stuk, het onderwijs ook en de journalistiek al helemaal. Wij gaan bier drinken.

Reaguursels

Inloggen

Ik vond de middelbare school geweldig... Inderdaad, mijn VWO "advies" ging snel overboord, want er waren vele leukere dingen dan te doen dan iets met boeken enzo... vijf jaar later had ik m'n MAVO diploma op zak, wat een geweldige vijf jaar :)

Ad Hominem Tu Quoque | 03-12-19 | 08:17

"Latijn, geen interessant vak, red"
Oh tempora, oh mores!
Theodoricus, ut dicitur in primo, in loquela concilii?

ParadiseLost | 02-12-19 | 18:56 | 3

recta alea est

TriestGeval | 03-12-19 | 00:17

Merde. En daar is geen woord Latijn bij

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:19

HBS-B, gouden tijden. Daar leerde je nog wat nuttigs en de leraren waren uitermate gemotiveerd. Daarna ging de PvdA zich met het onderwijs bemoeien en de droeve resultaten kennen we intussen allemaal.

ljcoster | 02-12-19 | 18:32

Goed dat de meisjes zich in aftrekken willen bekwamen.

purist69 | 02-12-19 | 18:24

Dat laatste is het beste!

laurentius | 02-12-19 | 17:41
-weggejorist-
helga22222 | 02-12-19 | 17:40

Geschiedenis is leuk als je niks anders kan.

Papa Jones | 02-12-19 | 17:36 | 2

wel gegarandeerd werk met de snel-veranderende geschiedenis van tegenwoordig.

popeye-de-zeemeermin | 02-12-19 | 19:15

Ik heb vroeger wel een hele leuke leraar geschiedenis gehad; kon het mooi vertellen en interessant maken. Ben wel geboeid door die man (kan me 95% van de andere leraren niet herinneren).

Kleine_Deugniet | 02-12-19 | 23:20

Mulo, HBS in ere herstellen. Geeft het goede gevoel echt te presteren. Voor een echte prestatie zet je je meer in.

CalamityJane | 02-12-19 | 17:27

Ik weet niet welke opleiding die Eustatia zelf heeft genoten, maar hij en zijn slag "onderzoekers" zijn volkomen overbodig; sterker nog, ze zouden afgeranseld moeten worden en hen zou de toegang tot elk schoolgebouw moeten worden ontzegd.

Een onderzoek dat zich bezig houdt met en vragen stelt in nietszeggende en ongedefinieerde termen als leuk, interessant, motivatie, populair en uitgedaagd is per definitie waardeloos.
Dat de gemiddelde cijfers gezakt zijn kan aan honderd dingen liggen en zegt verder helemaal niets. Elke docent die cijfers uitdeelt weet hoe eenvoudig is om een punt te stijgen of te dalen. Het schrijven van een zeven is niet moeilijker dan dan een acht.
Ik kan me niet anders herinneren dan dat ik school saai vond en dat ik daarin geen uitzondering was. Geen enkele Boris Eustatia vond dat de moeite van het noteren waard.
(Dat er desondanks vakken waren die me interesseerden is daarmee niet in tegenspraak. Je kunt van voetballen houden maar toch de training haten.)
Het onderwijs kent geweldig veel misstanden en deze onderzoeken vormen daar een onderdeel van.

JvanDeventer | 02-12-19 | 16:54
-weggejorist-
murrmurrmurr | 02-12-19 | 16:45 | 1

Dat ziet er niet goed uit voor de mensheid: "Over het geheel gezien, vinden jongens Geschiedenis altijd interessanter dan meisjes."

Dat was in mijn tijd wel anders, toen vonden we meisjes veel interessanter dan geschiedenis.

gekwetst | 02-12-19 | 16:40

Tja ik had de handvaardigheid bij jongens toch wel hoger ingeschat, zo kan men zich vergissen. Naar school moeten is een trauma, ik heb er nog dagelijks last van.

jan huppeldepup | 02-12-19 | 16:27 | 4

@Graaisnaaiert | 02-12-19 | 16:48: "Handenarbeid" noemden ze dat toch als er gehaakt/gebreid en dat soort dingen gedaan moesten worden?

Gazzerop | 02-12-19 | 16:59

@Graaisnaaiert | 02-12-19 | 16:48:
Veel klassen krijgen geen handvaardigheid meer. Later, in de gevangenis, is dat weer een van de populairste vakken. Lekker zagen, vijlen, knippen en prikken. Gymnastiek wordt daar ook weer populair.

JvanDeventer | 02-12-19 | 17:08

Ongeveer iedereen op deze site heeft last van zn schoollooopbaan, gezien het geklaag over *alles*....
Op de paar toeschouwers van dit leuke sociale experiment na dan.. waarvan akte

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:21
▼ 1 antwoord verborgen

Werkte Zentgraaff nog maar bij GS. Dan had hij Ronaldo mooi even een tik kunnen verkopen vanwege die opmerking over Geschiedenis.

HerrTampert | 02-12-19 | 16:12

Ik moest helaas stoppen met mijn werk in het onderwijs. Het was niet lonend want wia. Dat het dan minder interessant wordt en de cijfers dalen tja.

de visser | 02-12-19 | 16:04

Wat heb ik nou aan algebra, nu ik voor de keuze sta.

Drake1950 | 02-12-19 | 16:04 | 2

aftrekken of vermenigvuldigen bedoel je?

tata1981 | 02-12-19 | 16:11

Behalve van delen van "Wortschatz"(en die Duitse shitvervoegingen die ik nog altijd niet kan), "Allons-y-tous!", dat Franse leerboek, de stelling van Pythagoras, herinner ik me feitelijk geen fuqk van die hele middelbare schoolstof niet.
.
Geeft te denken. Wellicht toch te jong vol aan het bier gegaan.

chicago river | 02-12-19 | 16:02 | 3

Ik kan mij vooral goed herinneren hoe de gang er uitzag.

Gulliver | 02-12-19 | 16:04

Nahja. Qua grammatica en Nederlandsch hadden wij dat reeds al jaren door in uw geval. Maakt niet uit he! Je weet je ermee te onderscheiden zelfs!

overVecht | 02-12-19 | 16:09

Ligt niet aan ons of aan de school maar aan jou.

pejoar | 02-12-19 | 18:44

Er komt een tijd dat de mensen zich afvragen hoe wij het in het hoofd hebben gehaald om kinderen dagelijks verplicht naar schoolkampen te sturen.

Leptob | 02-12-19 | 15:59 | 1

Het is iig goedkoper dan de kinderopvang...

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:22

Naar school gaan is zoooooo 20 eeuw.
Toen de zesjescultuur is afgeschaft is het nooit meer wat geworden met het onderwijs. 5,5=6 en dat betekende iedere dag voetballen op het pleintje met vrienden. De jeugd van tegenwoordig weet niet wat ze missen.
Inderdaad bier drinken.

luto333 | 02-12-19 | 15:51 | 5

@JvanDeventer | 02-12-19 | 17:18:

Zeker wel. Je moet het alleen aantrekkelijk maken. Een vlotte docent die ook nog eens complexe dingen eenvoudig kan uitleggen helpt al heel wat. De gemiddelde leraar is slaapverwekkend en legt zaken ook nog eens onnodig gecompliceerd uit. School is trouwens niet voor iedereen weggelegd. Sommige mensen moet je zsm in een gilde onderbrengen waar ze een ambacht van een leermeester leren. Zij die op eigen initiatief kunnen leren houdt je gewoon in het onderwijssysteem.

koter | 02-12-19 | 17:41

@koter | 02-12-19 | 17:41:
Volgens u zijn er dus al vele eeuwen geen aantrekkelijke boeken (geen vlotte schrijvers etc.) en zijn er al 50 jaar geen aantrekkelijke school TV-programma's (geen vlotte presentatoren). Ik was de niet-aantrekkelijke schoolradio nog vergeten, trouwens. Maar nu, met Youtube, gaat alles veranderen.

JvanDeventer | 02-12-19 | 17:48

@JvanDeventer | 02-12-19 | 17:48:

Klaarblijkelijk niet. Persoonlijk vond ik het erg stoffig. Youtube is trouwens een totaal ander medium dan analoge tv of radio.

koter | 02-12-19 | 18:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb veel geleerd op de Middelbare school maar het had verdomd weinig met de vakken te maken die ik heb gehad.

overVecht | 02-12-19 | 15:49

Negatieve procenten bestaan niet, hebben nooit bestaan en zullen nooit bestaan. Waarmee is aangetoond dat het niveau tot treurnis stemt.

Man-Van-De-Rekening | 02-12-19 | 15:49 | 3

Op grond van uw opmerking, een simpele hypothese: dan bestaan positieve procenten ook niet. Snapt u al waar uw redenering mank gaat? Een voorzichtige hint: nl.wikipedia.org/wiki/Procent

-edit- en ik tuin dus vrolijk in uw valkuil. Netjes!

Hetkanverkeren | 02-12-19 | 15:57

Leg dan ook uit waarom ze niet bestaan, dan kunnen we nog lachen.

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:29

@Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:29: Bijzondere humor, maar Ik ben de beroerdste niet, veel plezier er mee. De procent is gedefinieerd als constante gelijk aan het quotiënt van 100 en 1

Man-Van-De-Rekening | 03-12-19 | 02:37

Frans mondeling vond ik dan toch wel plezierig!

katvanger | 02-12-19 | 15:48 | 3

LOL

luto333 | 02-12-19 | 15:52

Frans ook.

threeheadedmonkey | 02-12-19 | 15:56

Grieks met een (biologisch) vrouwelijke ontvangster is ook zoiets.

Grijskijkert | 02-12-19 | 16:35

Ligt ook misschien per school aan de leraren en de rest van de leerlingen.
Ik had mazzel met een leuke 'laag' en vooral de leraren Duits en geschiedenis (ja de combi) waren erg bevlogen en vertelden veel meer dan nodig.
En geen indoctrinatie zover ik me kan herinneren.
Dat 'leren leren' systeem en het studiehuis kwamen na mij. Ik vond het erg dat de leerlingen na mij minder les zouden krijgen van deze leraren.

letopuwzaak | 02-12-19 | 15:46

Dit soort subjectieve onzin heeft niks met serieus onderzoek te maken.

koter | 02-12-19 | 15:44

Leuk was wel de fact check die de VK deed n.a.v. gezeik van Sylvana Simons over discriminatie bij schooladvies.
Bleek dus weer dom gelul van onze witte pikke vriendin.
www.volkskrant.nl/wetenschap/kinderen...

pejoar | 02-12-19 | 15:35 | 2

Dat staat niet in het artikel.

"Wel hebben kinderen van niet-westerse migranten van de eerste generatie ‘initieel een wat grotere kans om ondergeadviseerd te worden’. Het uiteindelijke advies wordt later vaak nog bijgesteld, waarna het verschil grotendeels verdwijnt. Simons heeft dus ten dele een punt."

koter | 02-12-19 | 15:47

@koter | 02-12-19 | 15:47: er is een verschil tussen ‘initieel een wat grotere kans om ondergeadviseerd te worden’ en discriminatie. Dat schooladvies komt namelijk uit feitelijke waarnemingen. Die kloppen niet altijd, maar in welke mate dat bij verschillende achtergronden ( positief en negatief) is juist niet goed onderzocht, laat staan dat Simons dat verschil begrijpt.
Het zou zelfs zo maar kunnen dat de uiteindelijke bijstelling een gevolg is van (positieve) discriminatie.
Wat wel meetbaar uitmaakt is dat ouders invloed hebben op het schooladvies en dat daarbij allochtone ouders vanwege bijv, een taalachterstand dat minder goed bij kunnen stellen ( of te snel accepteren)

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:48

Ik hou en hield ontzettend van lezen. Dat plezier werd er wel uitgeramd op de middelbare; wat een butboeken moest je daar lezen (om er dan later een totaal ruk boekverslag over te schrijven). Irrelevante rommel, meer was het niet. De hedendaagse nederlandsche literatuur is er trouwens niet veel beter op geworden.
Jullie merken: het trauma zit diep.

Computer_says_no | 02-12-19 | 15:31 | 4

Ik hou en hield ontzettend van lezen. Dat plezier werd er wel uitgeramd op de middelbare; wat een butboeken moest je daar lezen (om er dan later een totaal ruk boekverslag over te schrijven).
.
Ditto. Ben pas weer echt gaan lezen toen ik van school af was... Er was wel een docent die tijdens klassikaal boekbespreken mij iets normaals te lezen gaf, maar dan was een uitzondering.

Graaisnaaiert | 02-12-19 | 16:05

@chicago river | 02-12-19 | 15:42:
Mooi verhaal - Bukowski is niet ver weg, hehe. Dit overkwam mij nou nooit, had uitsluitend les van milfs met een bepaalde zuurgraad - ja, die had je toen ook al.

Computer_says_no | 02-12-19 | 16:08

Ik had er gedaan...

Grijskijkert | 02-12-19 | 16:37
▼ 1 antwoord verborgen

Geschiedenis enorm top en een eye-opener, mits je enthousiaste docenten had. En schoolreisjes naar Rome enzo. Hoi meneer Tol en meneer Veerman!
(Oh, die ene dia: dat was geen ''raar cafe'' in Pompeii maar een vunzig bordeel)

Piet Karbiet | 02-12-19 | 15:31 | 3

hahaha!

pibasso | 02-12-19 | 15:38

Zeker in de buurt van Volendam voortgezet onderwijs gevolgd zeker?

BigKnor | 02-12-19 | 15:40

@BigKnor | 02-12-19 | 15:40: Yep, Volendam en Edam hadden toen zelf nog geen middelbare school, dus veel docenten en leerlingen naar 020. Kwakman, Sier, Karregat. Spreek het nog steeds vloeiend.

Piet Karbiet | 02-12-19 | 15:49

Volgens ons geboortecijfer houden vrouwen helemaal niet van vermenigvuldigen.

Feynman | 02-12-19 | 15:30

(X^2+x^2)=(x^2+x^2)
=> x(x+x)=(x-x).(x+x)
=> x=x+x
=> 1=2
Wat doe ik fout?

Schriever | 02-12-19 | 15:30 | 8
▼ 5 antwoorden verborgen

Gebrek aan rekenkundig inzicht heeft mij mij menige kassa al heel wat voordeel opgeleverd ,dus ga zo door zou ik zeggen

Kappie62 | 02-12-19 | 15:28 | 1

Yep. 26 euro vraagt de kassameid, ik geef 50 en krijg 46 terug.

kwark001 | 02-12-19 | 15:35

Mevrouw P. ziet al jaren de resultaten achteruit hobbelen. Vorig jaar en afgelopen jaar voor het eerst in dergelijke percentages, zowel bij havisten als vwo-ers. 1/3e zit op doubleren al in het eerste semester. Naar mate het jaar vordert mag je blij zijn dat er maar 20% blijft zitten.

pibasso | 02-12-19 | 15:27 | 4

@Jos Tiebent | 02-12-19 | 15:30: Echt niet, ze geeft niet in de Randstad les. Mevrouw P. gaat er met gestrekt been in. Een aantal weet zij nog te motiveren en die gaan hun best alsnog doen.

pibasso | 02-12-19 | 15:38

Maat van me zit in het onderwijs en volgens hem worden ze inderdaad elk jaar een beetje dommer. En dan doceert hij nog aan een VWO/Gymnasium, maar hij is gillend weggelopen van Havo en onderbouw, kun je zegt hij helemaal niks mee..

Graaisnaaiert | 02-12-19 | 16:03
▼ 1 antwoord verborgen

Och. Havo/VWO is ook maar een mening.
Heb het allemaal gezien en geproefd (de gymnasiumdames, bij Wodan, wat waren die geyl).
Bij ons liep de 'mavoklant' de deur plat bij de gymnasiast, en omgekeerd.
Mits, je een normale persoonlijkheid was zonder kapsones.
Ging allemaal prima.
Ging er meer om of je een toffe muzieksmaak had, en hield van een wietje, of brommerTs.
Samen in 't weekend bier zuipen, en niks geen franje.
Later verloor je mekaar dan weer uit het oog, om op goed moment later mekaar weer te treffen - met een bier en/of borrel als besluit.
En vooral hard, hard lachen hoe het leven verliep.
.
Mis het zelf niet, dat High School leven, maar slecht leven was het niet.
Wel werd die continue boner in de klas, met fantasieen over minstens 7 meiden per klas, verdomd vermoeiend, op den duur.
Niet okay voor je studieresultaten ook.
Maar zo werkt het, en zo gaat het toch. Wisten die meiden veel.
(Ja, die meiden wisten veel, zo niet alles. Die snapten de dingen toen al van A tot Z en daar hoefden ze niet voor op het gym te zitten).

chicago river | 02-12-19 | 15:25

Wiskunde is top. Altijd en overal nuttig.

quantumcollider | 02-12-19 | 15:22 | 4

Yepp

tweetybird | 02-12-19 | 15:26

@Quib | 02-12-19 | 15:24:
Zo waar. Als ik mijn leraar was geweest had ik mijzelf elke ochtend een voorschools pak op de broek gegeven om te maar zorgen dat ik wel bleef opletten en de sommetjes braaf maakte.

Graaisnaaiert | 02-12-19 | 15:59

@Quib | 02-12-19 | 15:24: Same here. Maar vergis je niet; lang niet iedereen heeft het inzicht.
Zo was ik een absolute kruk in wiskunde b. Ik begreep er geen reet van en hoe graag ik ook wilde, ik kreeg het er maar niet in. Wiskunde a echter deed ik (bwvs.) met een vinger in mijn achterste.
Maatje van me was een echte nerd, die begreep wiskunde b gewoon. Die hoefde er niet eens voor te leren en haalde toch echt dikke cijfers erop. Maar als ik hem mijn wiskunde a boek gaf, snapte hij daar weer _he_le_maal_ geen reet van.

Goed, nu zit ik hier met die kennis waar ik nauwelijks een reet aan heb (vooral omdat statistiek vooral onbetrouwbaar is tegenwoordig) en hij heeft zijn eigen bedrijf in software engineering en doet er de tofste dingen mee (bijv. systemen voor achtbanen maken waarmee die foto-shizzle tijdens de rit gemaakt wordt. De 'test' de vetste achtbanen overal ter wereld terwijl het gepeupel er nog niet in mag).

Gazzerop | 02-12-19 | 16:54
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe dommer het volk, hoe makkelijker te mennen

Het leven is zwaar | 02-12-19 | 15:21

Ik vond school vroeger helemaal niet interessant en kijk mij nu eens!

Quib | 02-12-19 | 15:20 | 4

2x modaal? sloeber!

pibasso | 02-12-19 | 15:36
▼ 1 antwoord verborgen

Alles zal tegenwoordig een 'lager/minder dan voorheen' predicaat krijgen. We worden minder lang, scholieren scoren lager, etc.

Het enige dat nog omhoog gaat zijn de criminaliteitscijfers en het aantal ongeletterden. Wie achterlijkheid importeert zal het oogsten.

Wilde Slechtdoener | 02-12-19 | 15:18 | 6

@Busverhuur | 02-12-19 | 16:05: We worden wel steeds slimmer?

Met welke objectieve maatstaf wordt dat gemeten?

Onze levensverwachting is aan het dalen. We gaan ten onder aan onze weelde en welvaart.

Arachne | 03-12-19 | 00:13

Onzin.. witte kindertjes leren ( stampen en legen) ook geen Aap Noot Mies meer maar beginnen gewoon met lezen, dus hebben ze de letters niet geautomatiseerd, dus gelijk een leesachterstand, en dat zie je uiteindelijk gewoon terug tot op de universiteit. Zelfde geldt voor de tafels en elementaire zaken als t kofschip.
Basisscholen zijn geen BASISscholen meer omdat die lessen saai zijn om te geven ( kinderen is het om het even) en onderwijzers leraren willen zijn.. de leermethoden, de liflafjes, de honderden afleidingen van de basis maakt kinderen op de lagere school al volrijp voor de mislukking.
Tel daarbij op dat het begin van de middelbare school ook het begin van de pubertijd is en weg is je focus..

Met het geld wat naar onderwijs gaat in dit land is de kwaliteit gewoon kut.

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 01:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Waarom is het relevant wat die scholieren vinden?
Of moet het op de school democratischer worden met meer aandacht voor gender en see-o-twee ?
Kinderen worden goede volwassenen als ze wat kennis hebben en ook wat kunnen incasseren.
En niet door allerlei normen af te zwakken en onzin vakken te bedenken.
Het lijkt alsof alles altijd leuk moet zijn.

pejoar | 02-12-19 | 15:18 | 1

Ik kreeg gewoon te horen op de lagere school wat ik moest doen. Niks leukere dingen kiezen , zelf organiseren of zelf nakijken of andere eigenschappen die je niet van kleine kinderen kunt en mag verwachten. Leren werken en luisteren. En dat was best lekker...

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 01:10

Veel van wat ik geleerd heb op de middelbare school ben ik al lang weer vergeten. Maar aftrekken is me toch altijd goed bijgebleven gelukkig.

mexicano + satesaus | 02-12-19 | 15:16

Ik heb tegenwoordig moeite met de herkenning der nerd. Vroeger hadden die zo'n nerd bril. Tegenwoordig heeft iedereen zo'n nerd bril. Want is koeltoer. Of je nu wel of geen slechte ogen hebt. Kijk maar naar die muts in de tweede kamer. Altijd in de oppositie zonder bril. Nu cda in het kabinet zit een keckuh nerd bril. Zeg maar zo had ze geen bril en de dag dat ze in dat kabinet zaten een bril.

tweetybird | 02-12-19 | 15:14 | 8

@tweetybird | 02-12-19 | 15:24:
Eerste Wet
Een robot mag een mens geen letsel toebrengen of door niet te handelen toestaan dat een mens letsel oploopt.
Tweede Wet
Een robot moet de bevelen uitvoeren die hem door mensen gegeven worden, behalve als die opdrachten in strijd zijn met de Eerste Wet.
Derde Wet
Een robot moet zijn eigen bestaan beschermen, voor zover die bescherming niet in strijd is met de Eerste of Tweede Wet.

Jetten is geen robot.

RickTheDick | 02-12-19 | 15:40

De glazen tweetybird, de glazen.
Tenzij ze lenzen hebben genomen zijn het nog steeds de jampotglazen die het verraden.
Veel van die moeilijke/hippe brillen zijn vooral dat: moeilijk en hip maar weinig functioneel.

Gazzerop | 02-12-19 | 16:46
▼ 5 antwoorden verborgen

Rutte gaat de geschiedenis in als de grootste leugenaar van de lage landen.

beter-laat-dan-nooit | 02-12-19 | 15:06 | 3

Yep. En wat is de studie die hij heeft gevolgd. Uhhh geschiedenis.

tweetybird | 02-12-19 | 15:21

@Lt-Kol Kilgore | 02-12-19 | 15:30:
Ik denk dat hij voor maatschappijleer nu op scholen heeft gekozen omdat bij geschiedenis het best lullig staat als je moet vertellen dat er vroeger een MP was die als bijnaam pinokkio ruttegraat had.En leugenaar zijn grote passie was en beroep.

tweetybird | 02-12-19 | 15:35

Geschiedenis is het Leukste vak, als je maar een goeie leraar hebt. soms wel spijt van dat ik geen leraar geschiedenis ben geworden, heel de dag Marokkaantjes pesten met overhoringen over de Holocaust en de oprichting van de staat Israël.... en verplicht elke leerling het Plakkaat van Verlatinghe uit zijn hoofd laten leren, dan zouden ze een stuk kritischer over de overheid worden.

ikworstelengadouchen | 02-12-19 | 15:06 | 10

@kwark001 | 02-12-19 | 15:30: Daar kan je als muziekleraar dus mooi weer "the winged hussars" van Sabaton mee afspelen.

ikworstelengadouchen | 02-12-19 | 15:36

@kwark001 | 02-12-19 | 15:30: Ik zou een soort tabernakel voor ze bouwen, de vragen gaan dan automatische wel komen wie die 3 heerschappen zijn. (je bent er dan zelf niet over begonnen he. )

Lt-Kol Kilgore | 02-12-19 | 15:50

Zou u dan de boeken Ilan Pape over de stichting van de staat Israël in uw lessen gebruiken? In het kader van kritische beeldvorming.

Arachne | 02-12-19 | 22:03
▼ 7 antwoorden verborgen

Wat ik niet begrijp is dat Rechtsfilosofie in dit hele verhaal zo ondergewaardeerd wordt. Vast een complot van al die linkse onderwijzers en professoren?

Nu nog een flauwe woordgrap bedenken op Linksfilosofie. Dat valt vooralsnog niet mee.

Hetkanverkeren | 02-12-19 | 15:06 | 3

Linksfilosofie is voor mensen die met de rechtervoet te vaak tussen de deur hebben gezeten.

kwark001 | 02-12-19 | 15:08

Linksfilosofie wordt toch gebruikt door online-marketingmensen?

Quib | 02-12-19 | 15:23

@kwark001 | 02-12-19 | 15:08: Of voor hen die als baby net wat te vaak van het boudoir zijn gelazerd omdat bakfietsmammalief het te druk had met quinoakauwen en de inpandige kansenparelhuisvriend de fijnere kneepjes van het inclusiviteitsdeugen bij te brengen.

Hetkanverkeren | 02-12-19 | 15:51

Proost!

kwark001 | 02-12-19 | 15:05

Ik vond geschiedenis ook altijd geweldig. Maar dat kwam niet eens zozeer door mijn interesse, maar door de leraar (zou een broer van Catweazle kunnen zijn) die zo levendig kon vertellen dat het tof werd.

Gazzerop | 02-12-19 | 15:05 | 1

Ik had een geschiedenisleraar die alle brugklassers ervan probeerde te overtuigen dat hij de reïncarnatie van keizer Nero was. Hij vertelde dan in geuren en kleuren wat er gebeurde met zijn tegenstanders, tot in de kleinste details .........
De rillingen liepen ons over de rug, maar wat kon deze man fantastische verhalen vertellen!

pibasso | 02-12-19 | 15:30

Gemiddelde cijfers 6,5. Terwijl de afgelopen 10 jaar de ‘strenge’ eisen ook nog eens versoepelen. Ondermijning van onze samenleving. Die linksige leraren die o.a. denken: “Met de ramadan doe ik wat minder huiswerk en kijk ik wat minder streng na. Ik moet ook aan de moslimkindertjes denken.”

Trans_Fimmermans | 02-12-19 | 15:03 | 2

Lijkt me onzin. Kinderen zullen zowel op de basis- als middelbare school landelijke toetsen moeten maken. Als je geen goed onderwijs hebt genoten zal je dus door de mand vallen. Als er al iemand vals speelt zijn het Hollandse kindjes waarvan de ouders honderden euro's (zo niet duizenden) spenderen aan huiswerkondersteuning, bijlessen, tutoren, extra onderwijsmateriaal of particulier onderwijs. Dit zijn luxe die de gemiddelde allochtone jongen of meisje zich bij lange na niet kan veroorloven.

koter | 03-12-19 | 00:24

@koter | 03-12-19 | 00:24: beetje pathetisch gezien Squla een paar tientjes per jaar kost en eigenlijk alle informatie, boeken en leermiddelen gratis te vinden zijn.
Motivatie.. dat is het enige.. geldt ook voor sport en video games om beter in te worden, maar schijnbaar hebben die een lagere drempel. Zeker als je een week vooruit kijkt..

Epistulae_Morales | 03-12-19 | 00:52

Geschiedenis is een onwijs interessant vak. Alleen moet je wat ouder zijn dan de gemiddelde HAVO-scholier om dat te begrijpen dan wel het nut ervan in te zien. Jammer alleen dat je er niet mee aan de bak komt. Ja, dan moet je premier worden ofzo.

VanBukkem | 02-12-19 | 15:02 | 7

Geschiedenis als pre-tiener al interessant gevonden
maar ja, wat wil je met een pa die het had gestudeerd en conservator was
Ik ondertussen ook, allemaal leuk en aardig maar de meeste afgestudeerden (op die ene pruts-premier na) gaan nu niet bepaald bergen met geld verdienen
althans niet met desbetreffende studie

Tobi | 02-12-19 | 16:54

@Graaisnaaiert | 02-12-19 | 15:53:
De Hoekse en Kabeljauwse twisten, daar willen we meer over weten. En Jan van Schaffelaar, wie kent hem nog? Graaf Dirk.

VanBukkem | 02-12-19 | 17:13

@Graaisnaaiert | 02-12-19 | 15:53: De val van Napoleon leidde tot een herschikking van Europa. De Chinezen stellen dat Europa nog lang niet klaar is met de gevolgen van de Franse revolutie, de reformatie en deze herschikking.

Arachne | 02-12-19 | 22:01
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken