Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vijf auto's die u beschermen tegen de EU

Kilometerheffing, tolkastjes, zwarte GPS-dozen en nu ook al op afstand uit te lezen UITSTOOTMETERS, vanaf 2021 verplicht in nieuwe auto's zodat er extra heffingen (lees: klimaatboetes) ingevoerd kunnen worden... Tijd voor maatregelen!

De Europese Unie is zijn tijd ver vooruit. Al jarenlang rijden ze in Brussel en Straatsburg op ethanol. Met name JC Juncker was een grootverbruiker. Alleen die dieselvrachtwagens en de ultrakorte vliegreisjes tussen Brussel en Straatsburg iedere twee weken, dat moet nog gecompenseerd worden. En dat mag u dus doen, met uw nieuwe auto waarbij je verplicht een peperduur abo krijgt op instant stikstofmeting. Met deze Thunbergtellers kunnen "in de toekomst ook bestuurders worden gedwongen zuinig te rijden. Volgens deskundigen zou het bijvoorbeeld denkbaar zijn om een CO2-verbruiksbelasting in te voeren." (AD) Verzet lijkt zinloos, maar de GeenStijl Auto Service heeft vijf suggesties om onder een klimaatboete uit te komen, gecentreerd rond de allerbelangrijkste autotip van deze tijd: hoe minder digitale electronica, hoe meer mobiliteitsvrijheid.

5. Een Jaguar

Maakt niet uit welke, als ie maar van de vorige eeuw is. En dan liefst ook nog eentje van vóór de overname door Ford (1990), want wie wil er nou een Britse adelwagen die onderhuids stiekem een Ford Mundane Mondeo is. Als het stuk gaat (en dat gaat het), staat het natuurlijk veel sjieker om het op Britse eigenzinnigheid te kunnen steken dan om via allerlei fusie-proxies de Amerikanen de schuld te moeten geven van een falend massaproduct van hun kapitalisme. Een ware uitdaging dus, zowel het kopen als het blijven rijden (en dat ook nog kunnen betalen), maar daar staat tegenover dat Jaguar schitterende analoge modellen maakte die "Sovereign" in de naam dragen, en dát is je middelvinger naar de boetegestuurde betuttelzucht van Brussel.
Voordeel: Zwevende tapijten die de persoonlijke soevereiniteit van de bestuurder naar nieuwe hoogte stuwen.
Nadeel: Alles gaat stuk. Zéker als het elektrisch is. Maar de rest ook. En dan is het huilen, want alles wat stuk gaat, is duur aan een Jag. (Meer informatie: hier.)
Parel: Alles met een twaalfcilinder natuurlijk, in het interieur gecomplementeerd met notenhout.

NOG VIER GOUDEN AUTOTIPS NA DE BREEK:

4. Iets Amerikaans

Groot, gulzig en hoe ouder en hoekiger hoe minder moderne techniek. Want zelfs Amerikaanse auto's uit deze eeuw hebben vaak nog van die wekkerradio-achtige, groen verlichte pixels in de klokken, radio en tellers. Oerlelijk maar untrackable. Je slaat een dubbele slag met een ouwe Yank: enerzijds ben je niet te traceren door de EU KlimaPolizei, anderzijds laat je er geen enkele twijfel over bestaan dat je iets meer dan gemiddeld aan CO2 uitbraakt. Wie het uiterlijk nog een beetje beschaafd wil houden, maar wel op zoek is naar een Amerikaans slagschip, raden we een Ford Crown Vic aan (ook verkrijgbaar in politie-trim!). Als je meer luxe wil: een Cadillac Seville '93 (met die gave remlichten over de hele kofferbakbreedte). Voor al het andere: SUV &. Pick-ups. Ouwe Ford Explorers, Chevy Tahoes en Trailblazers of zelfs een Dodge Durango zijn best aardig te vinden in dit land.
Voordeel: Best veel Amerikaans aanbod te vinden in Nederland, want steeds meer aannemers rijden RAM, Ford F-series of een Chevy en importeren is minder duur dan je denkt (naheffing BPM, daarentegen...)
Nadeel:
Weinig digitale techniek aan boord, maar vaak ook bejaarde mechanische techniek. Slijtgevoelig, oncomfortabel, minder veilig. (En een Seville waarvan alle rem-ledjes nog werken, is echt nagenoeg onvindbaar.)
Parel: Als je er van houdt, zijn alle Amerikaanse sloepen & zeecontainers parels.

3. Volvo 850

Elandontwijker. Sneeuwversmelter. Haardhouthaler. Zweed met Duits design. Alleskunner op wielen met de oersolide sierlijkheid van stevige houten tuintafel. Groot, ruim, veilig en met een heerlijk roffelende vijfcilinder nog behoorlijk vlot ook. Met deze veiligheidskooi is geen Alp te hoog om te overwinnen en als stationwagen is geen AppieXL te groot om alle weekendboodschappen er in kwijt te kunnen. En dat allemaal nog lekker analoog: voordat de V70 het stokje overnam was het "side impact protection system" (SIPS) de belangrijkste vernieuwing van de 850 I'91 - '96) en dat is gewoon een passief systeem. Qua veilig en duurzaam: 850's hebben nog echt staal, niet van dat moderne knikblik en scheurplastic. Deuk? Die haal je er met een gootsteenontstopper uit.
Voordeel: Veilig, betrouwbaar, oersterk, niet aanstootgevend voor klimaatdrammers.
Nadeel: Weinig, hoewel ze vaak afgeleefd zijn omdat ze als alleskunners ook overal voor gebruikt worden.
Parel: Vlaflipgele T5-R, natuurlijk. Zeldzaam dus duur: er staat er hier eentje tussen voor 11k - met 4 ton op de klok.

2. DMC DeLorean

"What happens in the future? Do we become ass-holes or something?" Yes, Marty, maar daar is een medicijn tegen: de DMC DeLorean. Gietijzer, vleugeldeuren en dankzij Back to the Future voor altijd futuristisch. Het totaal waanzinnige verhaal achter deze loden wig van de snelweg is dit jaar zelf als film verschenen: Framing John DeLorean. De wagen zelf is lastiger, want er zijn er weinig (< 9.000 ooit gebouwd) dus ze zijn peperduur, voor een best wel magere 130 pk uit een Franse (voornamelijk Renault-) motor. En dan moet je ook nog opletten dat je geen replica-fopper op de cilinderkop tikt. Maar dan heb je uiteindelijk wel het gevoel van futurisme, in een volstrekt analoog en ontraceerbaar icoon uit de 20e eeuw. Tracking devices? Where we're going we don't need... tracking devices!
Voordeel: Echt helemaal niemand gaat je een DeLorean kwalijk nemen. De Generatie Greta denkt dat het een elektrische auto-achtige unit is, en iedereen die wat ouder is respecteert de filmhistorie achter de automobiele flop.
Nadeel: In tegenstelling tot wat de film je wijs probeert te maken, rijden ze níet op lege bierblikjes. En vliegen doet-ie ook niet. Sterker nog, 88 mph halen kon óók wel eens een hele uitdaging zijn.
Parel: Allemaal.

1. BMW E34 5-serie

Eerlijkste aankooptip, en nog betaalbaar ook: de BMW E34 Fünfer. Misschien wel de beste auto ooit gebouwd. De dikke kont lijkt strijdig met de brede, smalle neus, maar uit welke hoek je 'm ook bekijkt: alle verhoudingen kloppen. Ook in gewicht: 50/50 op voor- en achteras, met de aandrijving achter, betekent dat een beetje stuurman enorm veel rijplezier uit zijn Duitse degelijkheid kan halen. Gebouwd van '87 tot '96 (wiki), hebben vooral de latere versies alles wat je wil: géén digitale controletroep, maar wel álle luxe. Airco, cruise control, onverwoestbare automaten, alles elektrisch en zelfs - als je geluk hebt - een primitieve boordcomputer die aan de hand van je gemiddelde snelheid uitrekent hoe laat je aankomt als je invult hoeveel kilometer je nog te gaan hebt. Koppel dat aan Beierse zes-in-lijn en je bent de Duitse keizer van de kantoorparking die autorijden ostentatief als ambacht betracht. Spelden in de hooiberg, hier.
Voordeel: Duitse zescilinders die nooit opgeven.
Nadeel: Te vaak door liefdeloze protstokkies tot vuilniswagens verbouwd, met stortkokers als uitlaten en trashy velgen, en ondertussen wel enorm bezuinigd op onderhoud natuurlijk.
Parel: De M5 is uiteraard de meest begeerlijke variant.

Reaguursels

Inloggen

Volvo 245 is ook wel een geschikte wagen

Papakiloooo | 02-12-19 | 16:43

Gewoon elektrisch gaan rijden. heb je schijt aan uitstoot.

Teeweetwee | 02-12-19 | 12:23

Ik ben nog steeds heel tevreden met m’n Lexus LS 430, die naar mijn smaak het predicaat :‘ best geconstrueerde auto ooit’ , meer dan bewezen heeft.

silicon eagle | 02-12-19 | 11:35

Een oude Range Rover kan ook. Met V8 en bullbar natuurlijk...

42 | 02-12-19 | 11:04 | 1

Jesus, over reparaties gesproken. Dan valt de jag nog mee, met de rover moet je gereedschap + krik mee in de wagen. Daarom gaat er zoveel in. 2 passagiers + al het gereedschap en reserveonderdelen.

Kim-Jung-Un | 02-12-19 | 14:59

Mis een Mercedes 380 SEC. Een lekkere 3,8 liter V8 benzine. Rijdt fantastisch kleine draaicirkel kortom een lekkere boodschappensloep.

SolidRock | 02-12-19 | 10:47

De eerste 'slachtoffers' zijn de leaserijders. Blij als een kind een mooie nieuwe auto van de baas rijden. Op de koop toe nemend dat je auto alle gegevens opslaat en doorgeeft aan de milieu/belastingstasi. Het pad en de geesten vrijmakend voor een totale controlestaat waarbij de staat ongebreideld de auto als melkkoe kan gebruiken. Onder het mom van 'milieuverbetering' natuurlijk. De volgende generatie gaat het normaal vinden.

Van Kamsteren | 02-12-19 | 10:38 | 1

Nah, nog 20 jaar en al het nieuwe wat uitkomt is electrisch AANGEDREVEN.

Kim-Jung-Un | 02-12-19 | 15:01

Waarom geen Subaru Forester Turbo uit 2000? Lekker lomp, snel en lelijk. Liefst met het stuur rechts.

derksje | 02-12-19 | 09:01 | 7

@God Zelf | 02-12-19 | 09:25:
Dus God Zelf rijdt in een Soeperboero Trekker?
Ik geloof er niks van.

elfenstein | 02-12-19 | 09:31

Nee, niet de turbo. Is natuurlijk wel sneller maar er is een kans dat ie kapot gaat. De atmospherische versies gaan langer mee.

Eigenaar_IJsland | 02-12-19 | 10:08
▼ 4 antwoorden verborgen

Je wil juist een Jag die van onder een Mondeo is. Engelse stijl gecombineerd met belgische motortechniek is stukken beter dan de middelmatige engelse aandrijvingen uit de midlands. Er is een aflevering van Top Gear over een gereviseerde XJS, alle bedrading en techniek vervangen en opnieuw in elkaar gezet. Pas dán heb je het product dat de ontwerper voor ogen had maar al die bakken zijn gruwelijk kudt gebouwd door stakende lompe engelse boeren in de midlands. Beter neem je dan inderdaad een Mondeo, vooral de V6 is fantastisch.

elfenstein | 02-12-19 | 08:36 | 5

@elfenstein | 02-12-19 | 09:18: De fabriek in Genk was 30 jaar geleden relatief modern (veel subisdie bedoeld om banen te creeren voor mijnwerkers). In die tijd werd er in het VK heel veel gestaakt en Belgie was relatief goedkoop om te produceren en de staalfabrieken stonden ook al een Belgie. Het valt wel op dat je bijna geen Mondeo's van de eerste generatie meer ziet rijden. Een Forester of Impreza uit 2000 is stukken beter dan een Mondeo of Focus uit dezelfde periode.

derksje | 02-12-19 | 09:33

@derksje | 02-12-19 | 09:33:
De meeste Mondeo's waren leasebakken met een 2 liter 4cil. Na de lease werden die gedumpt op de tweedehandsmarkt en reed Sjon van Anita 'm in no time op. Veel v6 modellen zijn óf gesloopt voor de motor, óf gewoon zo de crusher in vanwege te zwaar, zuipt teveel en sleutelen is moeilijk. Omdat de v6 maar net onder de kap past is zelfs iets simpels als een dynamo vervangen een vreselijke klus die de prijs van reparatie zó opdrijft dat een andere auto kopen vaak voordeliger is. Enkel liefhebbers en mensen die zelf kunnen sleutelen kunnen zich een Mondeo v6 veroorloven. Ken je de aflevering "Funeral for a Ford" van The Grand Tour? Na een opsomming van alle prachtigs uit de 60's en 70's komen de heren tot de conclusie dat de grote gemene deler qua fijne automobielen een Mondeo ST220 is. Nou heb ik niet de ST220 maar de "gewone" Ghia maar die is eigenlijk ook beter, meer luxe en minder opzichtig "racy" De perfecte "sleeper" het ziet eruit als de grootste sufbak ooit maar ohw jonge als je 'm van jetje geeft, niet voor niks was het oorspronkelijke ontwerp van die v6 van Porsche.
In het topic hierboven zou hij ook niet misstaan denk ik, het vreet toch wel behoorlijk benzine, 20 dooie koeien in de bankstellen verwerkt, techniek tamelijk archaisch en zeker niet connected ofzo, het meeste rekenwerk wordt gedaan in de tripcomputer en de inspuiting. Verder is het gewoon een Taunus maar dan met voorwielaandrijving. Eigenlijk het enige minpuntje van de Mondeo, die had natuurlijk gewoon achterwielaandrijving moeten hebben voor échte petrolheads.

elfenstein | 02-12-19 | 09:51
▼ 2 antwoorden verborgen

"Nadeel: Weinig digitale techniek aan boord"
dat zie ik als een voordeel, zeker van amerikaanse makelij.

Satria | 02-12-19 | 08:34

De week moet nog beginnen, maar dit pak ik al op
in het eerste uur dat ik wakker ben.

Europese KM heffing
Energienota 60 euro omhoog door Tennet
Overheid gaat komende jaren energie nog meer belasten
Een CO2-verbruiksbelasting

Die laatste kan gelukkig nooit hoog zijn, want je genereert het.

Dan gaat het autootje 4x een CO2 heffing krijgen.
Bij fabriceren van de auto wordt een CO2 heffing
doorberekend in de kale verkoopprijs, bij aanschaf auto zit
doet de overheid er via de BPM een CO2 heffing op,
bij tanken gaat er nog eens een CO2 heffing overheen, en dan
komt er nu nog een vierde CO2 heffing bovenop.
Dit land moet plat. Dit gaat echt zo niet langer.

NerdAlert | 02-12-19 | 07:59 | 1

Mee eens, hoog tijd om deze onzin te stoppen.
Voor.Altijd.

MooseNL | 02-12-19 | 11:32

Wanneer realiseren wij ons nou eens dat wij het als burgers voor het zeggen hebben ?

God Zelf | 02-12-19 | 07:39 | 1

Geloof je het zelf in de EU?

Watching the Wheels | 02-12-19 | 08:31
-weggejorist-
mirrumirr | 02-12-19 | 07:34

Die 850 kan ik zeker mee leven al zou ik eerder voor een defender gaan en als het echt over de top mag een unimog uiteraard.

Lt-Kol Kilgore | 02-12-19 | 05:58 | 2

Ik zou nog net voor de 1e generatie V70 gaan. Helemaal 850, maar met meegespoten bumpers en in R of T5 verkrijgbaar.

mr_awesome | 02-12-19 | 09:26

Ik heb ze in elkaar gezet in de Volvo fabriek in Gent. We werkten daar in twee ploegen, dus 50% kans dat ik eraan gewerkt heb. Ik stond op de klantenlijn, de laatste fabricagelijn waar er nog opties gemonteerd werden.

lekkende-ontlasting | 02-12-19 | 15:00

Laats nog bij iemand langs geweest voor een Cadilac uit 1965. Op de foto zag hij er prachtig uit en in werkelijkheid ook als nieuw.
Toen ik de deur open trok schrok ik me rot van de pies lucht die er uit kwam.
Bij nader inzien had ik de advertentie verkeerd gelezen het was een Cadilac incontinental.

Datgingniegoed | 02-12-19 | 03:20 | 2

Lincoln

Macroglossum | 02-12-19 | 07:06

Oh sorry , ja

Datgingniegoed | 02-12-19 | 12:14

oh ,en wat gaat er met deze afgedankte autoos gebeuren?
Die worden in grote hoeveelheden opgekocht door handelaren in landen waar men ons uitlacht vanwege deze waanzin.
Jouzoef , Ali, sergei, en abdula bedanken alle sinterklaasjes in Nederland hartelijk voor de spot goedkope young timers waar ze nog jaren lang plezierig mee zullen uitstoten.
En de zwoegende Nederlandse burger dan?
Nou die rijdt in een electrisch koekblik waar hij noodgedwongen een lening voor heeft moeten afsluiten en zijn caravan voor heeft moeten verkopen. Hierbij wordt de electriciteit wel milieu vriendelijk opgewekt door een biomassa centrale, Dat dan wel weer.
Gelukkig hebben we nog auto sloperij het Binnenhof met als dependance het Mali veld waar u uw auto gratis mag achterlaten.
Graag wel met een brandende doek in een halfvolle tank als verwijderings bijdrage.

Datgingniegoed | 02-12-19 | 03:10

CO2 verbruiksbelasting..... AHHHH dus gaan we belast worden omdat onze moderne auto's netto meer CO2 verbruiken dan uitbraken...
Hoe je als autofabrikant ook je best doet om de motoren zo schoon mogelijk te maken, overheden en milieuclubjes zullen nooit rusten waar het op uitknijpen van de mobiele mens aankomt. Rupsjes nooitgenoeg die meer jeuk veroorzaken dan de eikenprocessierups.

loze stijl | 02-12-19 | 02:31

Weinig elektronica, middelvinger naar brussel. waarom staat er niets luchtgekoeld's of ander leuk spul met nog minder bewegende onderdelen ertussen?
VS: Chevrolet Corvair 6 cil boxer (luchtgekoeld)
BRD: Kever T2/3 porsche
F: 2CV, GS
DDR: Wartburg, Trabant ( oliestoker )
SE: Saab ( oliestoker )

captain-caveman | 02-12-19 | 01:29

De Phaeton 5.0 diesel. Ook een optie.

Baron-barry | 02-12-19 | 00:31

Goh een verhaaltje de meeste autopers waardig. Alle vooroordelen worden uit de kast getrokken. De Duitse scheisse is superdegelijk en goed en de rest is eigenlijk maar shit. (op die Volvo na, maar die degelijkheid is net zo mythisch als die van die Beier)

DeEchteWaarheid | 02-12-19 | 00:28

Dacht zelf aan een FJ Cruiser, 3,5 l benzine. Zwartstalen velgen, geen zakkerig lichtmetaal. Geen suf hoesje om t reservewiel. En natuurlijk dat zwarte rek op t dak voor de luchtweerstand.

Mark Smeeks | 02-12-19 | 00:06 | 1

Kon zo snel niks hoekegers en hogers bedenken.

Mark Smeeks | 02-12-19 | 00:09

Alfa V6 Q-system automaat gehad met watergekoelde cilinders. Jarenlang plankgas gereden, niet kapot te krijgen! En slechts 1:7 bij 200.

wilderst | 01-12-19 | 23:54

Haha, sips is een stuk karton in je zijdeur, kleiner dan een a4tje. Grappig dat van rossem dat 'systeem' überhaupt kent.

hustler01 | 01-12-19 | 23:33

Als je 5 jaar geleden had gezegd dat we een kastje in onze auto kregen waarmee de EU je rijgedrag kan beboeten hals je te hard of te onzuinig rijdt dan werd je als aluhoedje weggezet. Nexit,

peterdh | 01-12-19 | 22:39

Beige Toyota met wat bevestigingsmateriaal en de feministen in uw straat glibberen over de stoep.

koperbij | 01-12-19 | 22:38 | 2

Een saaie beige Toyota te bevuilen met feministen is net zoals met andere auto's pure horror.
Zelfs in een puur praktisch betrouwbare Toyota krijg je die zure feministische bedorven lucht niet uit de bekleding!
Er is helaas nog maar 1 oplossing om die zure lucht er uit te krijgen.
eruit branden met de vlammenwerper en dat is zonde van elke goede auto!.

captain-caveman | 02-12-19 | 01:09

Wij rijden de 850 opvolger, de V70 volvo origineel Volvo, onverwoestbaar, snel en nog steeds modern... Daarnaast Suzuki Alto als stadsauto. Super klein, maar je schrikt van genot hoeveel er in kan. Super snel met de eerste meters. En super zuinig...... Meer is niet nodig....

dijkbewaker | 01-12-19 | 22:36

De e39 vind ik net wat tijdlozer dan de e34. En zo'n dikke 6 in lijn is een van de fijnste motoren.

Andersdenkend | 01-12-19 | 22:34

Rond 1990 had juist BMW Jaguar overgenomen voor zover ik weet, toen Ford het van hun overnam werd het een stuk beter. BMW had Rover alleen overgenomen voor de Mini en de Rolls, de rest lieten ze nog een paar jaar draaien omdat het waarschijnlijk contractueel was afgesproken, om het op te splitsen en te verkopen.

Papierversnipperaar | 01-12-19 | 21:59

Prima keuzes maar de Nederlander rijdt volgens mij liever in een klein saai zuunig kutautootje.

BozePaarseMan | 01-12-19 | 21:58 | 1

Voor naar je werk te gaan is dat meer als logisch.
als je met een te dure auto aankomt denkt de baas dat ie je teveel betaald en kun je gaan.

captain-caveman | 02-12-19 | 01:33

Die verbruiksmeter.... daar gaat Nederland het braafste jongetje van de klas mee worden - en de rest van de EU wacht nog even, omdat daar regeringen zitten die weten aan welke kant hun boterham gesmeerd is.
-
Zeer benieuwd wanneer toeristen Nederland niet meer binnen mogen met hun auto's....

bisbisbis | 01-12-19 | 21:57

Je kan lezen dat de schrijver geen verstand heeft van Jaguar.. De X-type en de Mondeo delen 20% van de onderdelen, het verhaal is in de wereld geholpen en iedereen blaat elkaar na (lijkt het milieu verhaal wel).

De Ford generatie is juist de Jaguar die je wil hebben, tenminste als je ermee wil rijden en niet aan prutsen. Alleen de V8 van 1997 tot 2000 moet je ontwijken, ketting problemen en wat met de cilinder wanden.

Diepstrotje | 01-12-19 | 21:51 | 5

@theteach | 01-12-19 | 21:55: o, daarom is er zo n levende bedrijvigheid in het vervangen hiervan... Er sneuvelen nog regelmatig kettingspanners, reparatie kost je €2000 en dan sta je niet bij de dealer

Diepstrotje | 01-12-19 | 22:03

De S-type 2.7d moet je hebben. Probleemloos rijden.

Baron-barry | 02-12-19 | 00:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Vergeet de E38 7 en de E39 5 niet.
Of een Audi 200 V8 quattro.

Ben-Bataaf | 01-12-19 | 21:50

Vroeger had je nog van die programma's . De achteruit rijden race met dafjes. De sleurhut race en zo. Dat soort programma's zullen nu wel ondenkbaar zijn met die nieuwe millieu regels. En hop weer een stuk nostalgie weg.

tweetybird | 01-12-19 | 21:48 | 2

Je zit dus te janken over iets wat je niet eens zeker weet. Knap! Volgens mij zijn het vooral de te verwachten kijkcijfers die dit bepalen.

Diotima | 01-12-19 | 22:55

@Diotima | 01-12-19 | 22:55: Niet helemaal, al is het alleen al om de (veel) scherpere veiligheidseisen.
Weet niet of je dat achteruitrijden met de caravan wel eens hebt gezien? In van die wagens pre-hoofdsteuntijdperk, alle coureurs over hun schouder kijken. En dan crash je, lig je gegarandeerd in de kreukels. Het zou niet eens meer mogen..

Gazzerop | 02-12-19 | 00:07

Een Jaguar koop je alleen wanneer je een relatie wil met iemand bij de wegenwacht...

Dauthi | 01-12-19 | 21:41 | 2

Prietpraat.

Baron-barry | 02-12-19 | 00:17

Onzin, heb sinds een goed jaar nu een xkr uit 2006, heerlijke auto.

El Sid | 02-12-19 | 01:05

Leuk verhaal, tot je moet tanken en bij de pomp alsnog uitgekleed word door de BTW en accijns, bovenop je extreem verhoogde wegenbelasting en andere grapjes die ze nog wel gaan verzinnen.

FLP_du_Stok | 01-12-19 | 21:41

Een van m'n eerste auto's was een BMW 745 i automaat uit 1979. Als je met 140 de kickdown intrapte dan werd je gelanceerd. Liep dan wel 1 op 3 , dat dan weer wel. #opa verteld

janleuk | 01-12-19 | 21:32

“ Vijf auto's die u beschermen tegen de EU”

Ik weet dat het sarcastisch bedoeld is, maar helaas denken veel Nederlanders zo. In plaats van hun stemgedrag aan te passen en het Milieufanaten probleem direct aan te pakken, gaat men heel boerenslim proberen de symptomen te bestrijden.

Dwingende tip: laat je niet meer brainwashen door de NPO/MAM en stem NIET meer op het Partijkartel bij de volgende verkiezingen. Probleem opgelost!

Xirdalan | 01-12-19 | 21:22 | 2

MAM => MSM.

Xirdalan | 01-12-19 | 21:23

De OBFCM meter krijgt vast ook een microfoon, zodat als je tijdens het rijden wat negatiefs over de EU zegt de deuren 3 uur op slot gaan en je een exra boete krijgt.

Max Headroom | 01-12-19 | 21:20

gloednieuwe kopen net voordat de wet ingaat, en dan het 5g antennetje wegknippen.

helmholtz | 01-12-19 | 21:19

De beste auto voor in een socialistische dictatuur is een Trabant. Haalt gegarandeerd de 100 km/u niet, dus helemaal ok voor de stikstofnorm en de carrosserie is 100% duurzaam plastic. Nou, wat wil je nog meer?

Stormageddon | 01-12-19 | 21:17 | 2

Maar liepen die niet op tweetakt of zoiets? Die dingen pruttelden toch altijd? En ook maar in een kleur, wit, maar nou ben ik vast abuis en ook nog eens rassiest ;)

Overmar | 01-12-19 | 21:48

@Overmar | 01-12-19 | 21:48: de Trabant 601 werd in diverse kleuren en zelfs two-tone geleverd, de legergroene voor de NVA efkes nie meegeteld.

Vesta | 02-12-19 | 00:08

Ja de no 1 is de E34, goede keuze . Ik heb er ook 1 naast veel ander moois. (Benz G400 diesel, Benz S600, lancia's, oude 911 uit 73 en aantal nieuwere BMW's). Heel soms stuur ik nog in mijn E34, overigens wel een T model met inderdaad 6 in lijn. Blijft super fijn rijden. Een kennis zegt laatst nog: wat moet je toch allemaal met die ouwe bakken? je kan toch maar in 1 rijden hoor. Wat een zielige muppet heh, die mensen begrijpen het echt niet.

AMX pri | 01-12-19 | 21:16 | 2

Alhoewel het verhaal sowieso de geloofwaardigheid tart..... Noem dan de station van BMW de touring, een T model denkt iedereen gelijk aan de station van Mercedes.

Een echte liefhebber met minimaal 6 auto's weet dat. Een fantast niet

Diepstrotje | 01-12-19 | 21:57

@Diepstrotje | 01-12-19 | 21:57: KLopt die heet touring, betreft een E34 525 Touring, die heb ik. Misschien teveel wijn dat ik T model noem. Ooit had ik ook zo een Benz E model station =, wat ze inderdaad T model noemen. Maakt ook niet uit hoor als ik een fantast ben of niet, ik heb een mooie e34 touring, die staat in de loods in prima conditie. Heeft al 15 jaar geen sneeuw en regen gezien! Deze is mooi zwart met alle luxe er op en eraan!

AMX pri | 01-12-19 | 23:18

Waar op moment belachelijke prijzen voor worden gevraagd is een Citroen Mehari. Lelijke eend chassis + motor. Kunststof open bakkie erop en eventueel stukkie zeil als dak. That's it.

janleuk | 01-12-19 | 21:14 | 1

Yep de millieu onvriendelijke auto voor de groenslinkser. Ze denken dat omdat hij maar 80 op de snelweg haalt hij millieu vriendelijk is.En zo ken ik die knuppels weer.

tweetybird | 01-12-19 | 21:18

Ik verbaas me dat men hier naar aanleiding van het artikel liever lult over auto's dan over wat voor een ontzettende inbreuk deze maatregel is op onze vrijheid en zelfbeschikking. We zouden morgen allemaal ipv werken naar overheidsgebouwen moeten rijden en vragen om uitleg waarom zij niet het Nederlandse belang dienen. Een gezonde nationale overheid zou met dit soort nieuws direct een persbericht moeten uitrollen waarin staat dat ze dit soort ongegeneerde bespioneer en privacyschending niet tolereren van een ongekozen orgaan als de Europese Commissie en haar lidmaatschap van de EU heroverweegt. Doet de overheid dit niet, dan zouden wij als burgers alsnog naar overheidsgebouwen moeten rijden en die EU vlag uit de vlaggenmast moeten halen en in de hens moeten steken. We zijn een vrij volk, dit pikken we toch niet?

Old_Spice | 01-12-19 | 21:14 | 4

Dat noemen wij vluchtgedrag. Wat moet je anders doen dan over auto's lul*** (de laatste illusie van 'vrijheid') op een moment dat de groene maffia zich opmaakt om het laatste beetje van die vrijheid dat er in dit land nog te vinden in te perken?
-

bisbisbis | 01-12-19 | 21:44

De overheid verkloot de meest simpele dingen, ik moet nog zien dat er wat bruikbaars uit komt. Tegen die tijd gaat er een stukje alu folie over de antenne heen en een jail-break op de software.

Frau Merkel | 01-12-19 | 21:51

Ik vrees dat wij dit toch pikken. Wat je ook doet, als gewone burger blijft je de sjaak. Opheldering eisen van de overheid heeft geen zin want tja: het milieu en wij zijn gebonden aan de internationale verdragen. Leuk idee om die EU vlag te verbranden maar ongetwijfeld staat daar een boete op. Herinner jij dat verhaal dat iemand die EU-sterren op zijn nummerplaat had afgedekt. Kreeg er een bekeuring voor want dat was strafbaar. Nooit gedacht dat ik in een dictatuur komt te leven.

loser | 02-12-19 | 07:37
▼ 1 antwoord verborgen

Ik mis zo'n beetje iedere Mercedes tot 2000 of daar iets overheen... Je rijdt er weliswaar bij als een Turk maar die wagens rijden zo een miljoen kilometer en onderdelen vindt je op iedere sloop voor een prikkie...

Nemo_Tenetur | 01-12-19 | 21:08 | 2

Roesten wel onder je reet vandaan, dat dan weer wel.

janleuk | 01-12-19 | 21:10

Ik heb zo'n Turkenbak, 6 cilinder in lijn met automaat. Een diesel. Is nog niet op de helft, misschien nog niet eens een kwart, van zijn leven. Geen roest en kan nog wel 15 jaar mee. Ik word helaas die auto uit gedwongen omdat je straks nergens meer mag komen. Ik heb de financiele middelen voor een nieuwe maar ik vind het waanzin om zoveel geld uit te moeten geven terwijl je iets hebt waar je gewoon tevreden mee bent en nog jaren mee kan.

LonelyWanker | 01-12-19 | 22:40

Had Derrick ook niet zo'n BMW?

VanBukkem | 01-12-19 | 21:07 | 3

Danke.

VanBukkem | 02-12-19 | 05:16

Wist Derrick veel. Harry holde den Wagen en Derrick stapte gewoon in.

EnNouJijWeer | 02-12-19 | 16:06

Citroen CX /gti/prestige - een van de prachtigste moderne automobielen ooit gesmakt.

chicago river | 01-12-19 | 21:04 | 3

Er is natuurlijk een reden waarom we die niet meer in het wild zien.
Vroeger ook veel in (mee) mogen rijden. Helaas nooit in een gti turbo 2.
Sloeg eigenlijk nergens op dat ding met die benaming, maar ach. Citroen wil nog steeds graag beetje apart zijn he (altijd oppassen!).

Gazzerop | 01-12-19 | 21:42

Met dat ding kon ik gewoonweg niet rechtdoor rijden. Stuurbekrachtiging was veel te sterk een niet snelheids afhankelijk. Nog nooit zo'n vage besturing meegemaakt.

Andersdenkend | 01-12-19 | 22:29

@andersdenkend..... blijkbaar denk je toch niet zo anders en kan je alleen met geen of conventionele stuurbekrachtiging omgaan. De stuurbekrachtiging van een CX (en SM en een deel der Xm-en) is geniaal, doeltreffend, extreem veilig en totaal geïntegreerd in het vrijwel onderhoudsvrije hydropneumatische systeem. Je moet wel even een half uurtje wennen, dat is veel grijze muizen te veel gevraagd.

DeEchteWaarheid | 02-12-19 | 00:37

Mooiste auto: een klassieke Jag. Ook mooi: het oude model Saab. Met stip de lelijkste: de Multipla (geënt op friar Tuck/ Pachycephalosaurus?). Alhoewel, misschien is de Citroën Cactus toch de allerlelijkste.

MickeyGouda | 01-12-19 | 21:03 | 5

@MickeyGouda | 01-12-19 | 21:12: Er reden absoluut bepaalde types in zo'n Multipla en is ooit verkozen als meest lelijke auto maar zijn wel heel functioneel en niet slecht. Dashboard e.d. worden alleen plakkerig.

janleuk | 01-12-19 | 21:16

@Frau Merkel | 01-12-19 | 21:52:

I kid you not, FM: log, met een bolle kop en een groot, kaal voorhoofd. Ik keek naar hem en toen naar zijn auto ... O_o

MickeyGouda | 01-12-19 | 22:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Je kan ook nog gewoon een klimaat-terreur-vluchteling worden en verhuizen naar bijvoorbeeld de Republiek Witrusland of naar de Russische Federatie. Gegarandeerd zal daar nooit iemand beginnen over CO2 of over de scheten van jouw koeien, of over jouw houtkachel (met super-goedkoop hout) of over jouw auto. Het leven is daar een stuk goedkoper en (zeker in Witrusland) inmiddels ook veiliger dan in Nederland. Water, electriciteit en gas zijn er bijna gratis.

Wladimir 1928 | 01-12-19 | 21:02

Had V70, 19 jaar oud, nog eerste uitlaat.

Leo* | 01-12-19 | 21:02 | 1

Je kan er ook in rijden.

marcoplarco | 01-12-19 | 21:04

Jeetje wel een verschil met de panelen van het verleden.
Toen reden de boys van GS in een geile Audi en Guust in een V10.
The times they are changin'.

Berbaar | 01-12-19 | 21:01 | 4

In 2015 al in een waterstofauto gereden (Toyota Mirai).

SchweinchenDick | 01-12-19 | 21:12
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
Eierbal-is-fijn | 01-12-19 | 20:59
-weggejorist-
janleuk | 01-12-19 | 20:58

@janleuk | 01-12-19 | 21:04: Hij is mooi, maar niet (zoals de Oldsmobile Custom Cruiser 1976) 5,89 m lang en 2,02 m breed, helaas...

Rhenium | 01-12-19 | 21:55

@zwellevertje | 01-12-19 | 21:05: Mijn ervaring ermee is dat de motor onverwoestbaar schijnt, en met leren stoelen is het ook na twintig jaar nog een fijne auto, met een heerlijke grom tijdens het starten...

Rhenium | 01-12-19 | 22:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Wanneer gaat de EU iets doen tegen te dikke mannen van middelbare leeftijd die in groepjes op een wielrenfiets de weg onveilig maken. Maar over auto's, wat zou ik dolgraag een Mercedes-Benz 770 willen rijden.

Brabeaulander | 01-12-19 | 20:56 | 1

Dat is ook zo'n ding inderdaad. Het fietsen zal gezond zijn, maar waarom moet er zo'n strak pakje omheen gesmolten worden met het logo van een timmerbedrijf erop? Of het logo van de Rabobank? Het is een rare subcultuur die amateur-wielrennerij...

Quib | 01-12-19 | 21:50

Ik mis de Lexus LS400 (1e generatie, 1990-1995) in dit rijtje. Stiller, soepeler, zuiniger en betrouwbaarder dan welke 7 of S dan ook.

SchweinchenDick | 01-12-19 | 20:55 | 1

En die gaan pas lang mee!
Matt Farah (van de Smoking Tire) had er eentje naar de 1.000.000 miles gereden.
Nou is dat wellicht wat uitzonderlijk maar kom daar maar eens om met je moderne 1.1 blokje dat de hele tijd op z'n tenen moet lopen.

Gazzerop | 01-12-19 | 21:03

Cadillac STS Northstar, 4.6 V 8. Begint lekker te rijden boven 130 alleen...en lekker zuinig.

HaatbaardKnipper | 01-12-19 | 20:53

Beste auto ooit gebouwd is een Toyota Starlet uit midden jaren negentig. Zijn alleen in Nederland niet meer te koop want ze rijden zo'n beetje allemaal in Afrika

janleuk | 01-12-19 | 20:52

Zolang hij het blijft doen, blijf ik lekker forensen in mijn 2006 A3 TDI 2.0 getuned naar 190 peekaaa. Valt nog niet onder de verketterde bolides in Utrecht centrum. Iedere ochtend bij een koude start even een pluim rook blazen als mijn chagrijnige GroenLinks stemmende buurman de hond uit laat. Als blikken konden doden...

De Pilsvogel | 01-12-19 | 20:51

Ferrari dan maar? De Italianen krijgen dat niet werkend, er zit veel te veel elektronica in.
Die onzin gaan ze er bij de Duitsers echt niet doorheen krijgen. Ze hebben het met de diesels geprobeerd en jammerlijk gefaald. Ik blijf nog wel even in mijn 3liter A6 rijden. Als die de geest geeft wordt het een S6 4.2 quattro, gewoon om die fuckers op te naaien. Of een oude Mercedes die op oude frituurolie loopt.

Frau Merkel | 01-12-19 | 20:51

Nog een weinig bekend voordeel van de Volvo 850: Je kunt hem (naar eigen ervaring) uitstekend rijden op klompen met 4 schapen in de achterbak. Probeer dat maar eens met met dat roestvrijstalen geval uit de USA.

jan-lul-de-behanger | 01-12-19 | 20:50 | 2

Het argument van de 4 schapen in de kofferbak zal meer kopers over de streep trekken dan de klompen. Kan het slachten ook achterin?

Frau Merkel | 01-12-19 | 20:52

@Frau Merkel | 01-12-19 | 20:52: Hij is fijn!

Quib | 01-12-19 | 21:51

Eigenlijk is het met autorijden net als met geld: je moet het gewoon lekker offline houden. Zorg dat de overheid er niet bij kan komen.
Maar ja, wij Nederlanders zijn natuurlijk zo naïef als de pest. Net zoals wij gaan voor het betaalgemak van elektronisch bankieren, gaan we straks ook allemaal voor de elektrische auto die op het internet is aangesloten. Met dientengevolge dat we straks geen kilometer meer te hard kunnen rijden of er valt weer een envelop van het CJIB in je brievenbus. Maar goed, misschien zijn tegen we tegen die tijd als volkje ook wel zo vertrut dat we het de normaalste zaak van de wereld vinden dat we allemaal rijden als ouwe wijven.

VanBukkem | 01-12-19 | 20:47 | 2

Sterker nog, onze EU heeft toch zo'n geweldig plan (om onder het mom van "eerlijke verbruikscijfers DIE WIJ CONTROLEREN") om elke nieuwe auto verplicht met meekijksystemen te laten leveren zodat men direct inzage krijgt in je rijgedrag?

Er zijn nu al idioten die vrijwillig met zulke dingen namens de verzekeraar rondrijden maar straks heb je dus geen keus meer.

Ik voorzie een grote markt voor handige 'digitale sleutelaars' die dit soort systemen meteen onklaar kunnen maken.
"Eruit programmeren" noemen ze dat dan.

Gazzerop | 01-12-19 | 21:07

Zo ja contact geld bestaat, kan je dat nog offline houden. Maar in dit dictatoriale plan van Brussel kan je autorijden straks niet offline houden. Want die nieuwe autos moeten dus permanent die verbruiksinformatie doorgeven. Ongetwijfeld staat er in die wet ook dat het strafbaar is om het doorgeven van die gegevens te belemmeren, strafbaar is dus wordt er een boete gegeven.

loser | 02-12-19 | 07:46

Die 850 ziet er veel te stylistisch uit, een 960 GLE gaat het worden, en met een vette 6 cylinder diesel erin natuurlijk.

zwellevertje | 01-12-19 | 20:42

Bedenk wel dat as we speak Samsom namens de EU druk is met zijn Groene Plan. En dat belooft weinig goed voor de burger. Ben je als leider van de PvdA afgeserveerd en de socialisten in de EU zwaar verloren, mag je als milieu-terrorist gewoon via de achterdeur allerlei idiote maatregelen voor het Klimaat bedenken. Nee nee nee !!!

Piet Karbiet | 01-12-19 | 20:42

Tuf lekker rond in een Audi A8 4.2 v8 uit 2004
Glijdt over de weg, ben iedereen te snel af en de 85ltr gastank maakt het redelijk betaalbaar.

woordvoorgalgje | 01-12-19 | 20:40

Ik kreeg afgelopen week post van de belastingdienst, moet 15% meer mrb betalen omdat mijn diesel uit 2007 komt. Een extra heffing dus... In NL betalen we al bizar veel mrb, en ik nu nog meer. Rij ongeveer 55 á 60k per jaar, dus ik betaal al erg veel belasting om te kunnen werken. Gelukkig betalen ze Dijkhof er van, stel je voor dat het naar iemand ging die het nodig had.

Tissot | 01-12-19 | 20:39 | 2

Haha +

WitteGrunneger | 01-12-19 | 20:55

Kreeg hem ook binnen en omdat ik in een auto uit eind 2004 rijd mag ik volgend jaar ook menige stad niet meer in. Meer betalen, minder rijden en niet meer te verkopen.

janleuk | 01-12-19 | 21:19

Long based Land Rover.
Diesel.

Zo nodig benzine, met een gastank.

Kapitein Sjaak Mus | 01-12-19 | 20:35

Een DAF, anyone???

Stoned Hengst | 01-12-19 | 20:33 | 9

@tweetybird | 01-12-19 | 20:46: Heb nog een Simca 1000 gehad. Over het enorme weggerotte gat in de vloer een plaat hout met daarop lis m'n stoel. Dacht je vroeguh niet over na.

janleuk | 01-12-19 | 20:56

@janleuk | 01-12-19 | 20:56:

Ja dat waren nog mooie tijden voor de apk. Een gat ter grote van een halve deur in je deur geen probleem. Het enigste waar je voor moest oppassen was dat je er niet uit pletterde.Yep echte nostalgie.

tweetybird | 01-12-19 | 21:05

Daf YA-126. Lach je echt iedereen uit. Tenzij het regent, maar dan nog.

EEnzame SchizofrEEN | 01-12-19 | 21:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb een Mercedes S320 (model W140) op LPG uit 1991. Met Belgisch kenteken. E0,-- aan wegenbelasting en E130 aan verzekering. Om je broek aan flarden te lachen.
Voor een jaguar XJX5.3 cabrio uit 1987 moet je echt een overbetaalde VARA presentator zijn. Dat is echt een 'boven-ons-gestelden' auto. De Heilige Matthijs rijdt daar mee rond.

Haberdoebas | 01-12-19 | 20:33 | 4

@JDMslut | 01-12-19 | 20:39: bij ons noemen ze de W140 russenbak, een W116 zigeunerbak, en de W126 een kamperbak. los van de motor die er in ligt

prototyp | 01-12-19 | 20:49

@prototyp | 01-12-19 | 20:49: Maakt de hoek waaronder hij 'door z'n kont hangt' nog uit bij die bepaling?
Heb het idee dat de kamper daar wat minder moeite mee heeft, maar ik heb ook wat moeite om kampers en zigeuners los van elkaar te zien (maw.: ligt aan mij).

Gazzerop | 01-12-19 | 21:09
▼ 1 antwoord verborgen

Verhaal over de Jaguar behoeft enige nuance. Tot en met de X3** types (XJ6 en XJ12, laatstelijk ook met een V8) is het allemaal Jaguar ontwerp. Vanaf X300 aanraders want Jaguar ontwerp onderworpen aan Ford kwaliteitscontrole. Blanke lak laat los 1996 - ong. 2002. Gebeurde bij haast alle auto's uit die tijd omdat er zonodig op watergedragen kleurlak moest worden overgestapt. Hield blanke lak (solvent gedragen) niet goed op.

theteach | 01-12-19 | 20:29

of je koopt een trabant 601, dan vergas je die linkse gekken met hun eigen socialistische nostalgie.

prototyp | 01-12-19 | 20:27 | 1

Nog beter: een Lada Niva

Frau Merkel | 01-12-19 | 20:38

Alles onder de grens nederland-belgie moet je vergeten.

van stampij | 01-12-19 | 20:27

Of je rijdt gewoon elektrisch, heerlijk, zou niet anders meer willen.

Berbaar | 01-12-19 | 20:25 | 12

@EEnzame SchizofrEEN | 01-12-19 | 21:41: hahaha, reactie van Piet Pelle op z'n Gazelle!

WitteGrunneger | 01-12-19 | 21:55

@Berbaar | 01-12-19 | 21:37: serie 1, 1600 of 1750? En als ie een andere kleur dan rood heeft is het niet in orde. Alhoewel, elke kleur is goed.

ristretto | 01-12-19 | 22:21

@EEnzame SchizofrEEN | 01-12-19 | 21:41: in dit geval zou het me geen reedt uitmaken. Dan maar voor lul. Beter gezegd; voor cazzo.
Berlina 2000, Nova giulia super 1600, spider 2000, alfetta GT 1600. Lancia Fulvia 1600 coupe. Heerlijk.

ristretto | 01-12-19 | 22:32
▼ 9 antwoorden verborgen

Liefhebbers van klassieke voertuigen in Duitsland wrijven zich nu al in de handen: de prijzen gaan binnenkort zeer aanzienlijk dalen...

bisbisbis | 01-12-19 | 20:24 | 1

De hele Eurozone wordt een groot Cuba lol

Je_zeulende_zusje | 01-12-19 | 20:25

Onze 2005 E55 AMG T LPG-G3 blaast alle Teslaratis snot voor de ogen, natuurlijk, op de Autoweg (0-100 sprintjes is iets voor opgevoerde brommertjes, civics met regenpijp en andere hijgteckels) terwijl verrassend voordelige brandstofkosten, en idd zoals hierboven al vermeld; lagere eco-footprint dan menig al dan niet stekkerende AnaarBconsument. E-klasse is nog altijd state-of-the-art (want onze is 100% Origineel) in zoveel dingen beter dan nieuwe voertuigen (snap je pas als je er 1 hebt (een echte aub) en 3000+km afgelegd hebt) en nog voldoende analoog maar verbazingwekkend veel moderne snuisterijen waar de gangbare-merken nu reclame mee maken Keyless adaptieveCC etc. Mooie foto van die E34 precies mijn eerste BMW zo in die kleur Brokatrot (91er 525i)

Mijnbescheidenmening | 01-12-19 | 20:22 | 8

@Gazzerop | 01-12-19 | 20:56: die sprintjes doe je in de praktijk inderdaad nooit. Bij dagelijks gebruik is het gewoon fijn om een vlotte auto te rijden die altijd meteen kracht heeft, en mocht je het willen kan je er uitstekend eens een E55 AMG op gas mee pesten ;)

BillyBilridder | 01-12-19 | 21:18

@BillyBilridder : tuurlijk geef ik dat toe, erg knap wat ze doen, en de aandrijflijn van Tesla is bewonderenswaardig - zeker. Maar 'pesten' valt nogal mee/valt nogal tegen voor Tesla in de praktijk. Leuk die bestlaps, in de praktijk haal ik alle tesla's in want, die zijn al-tijd bezig met Range sparen. 600km range, misschien met zijdeachte gasvoet en met kachel op een schraal standje, sjaal om muts op 100km/h "cruisen" op de rechterrijstrook. En beste laad je thuis, en hoop ik niet dat je in de zoveelste file voor de laadpaal terecht komt. Autobahn180+km/h is mijn lifestyle, die snelheden is bij Tesla laadstyle

Mijnbescheidenmening | 01-12-19 | 21:41

@Mijnbescheidenmening | 01-12-19 | 21:41: Nou nou... we kunnen wel stellen dat je beeld van dagelijks Tesla rijden ietwat negatief gekleurd en zodanig aangedikt is dat het nog maar weinig met de werkelijkheid te maken heeft... maar maakt niet uit, geniet maar lekker van je Mercedes. (Zo’n lekkere V8 is ook fantastisch)

BillyBilridder | 01-12-19 | 22:11
▼ 5 antwoorden verborgen

Er rest ons maar 1 ding: emigreren.

Bolder | 01-12-19 | 20:19 | 6

@VanBukkem | 01-12-19 | 20:34: #metoo, maar daar is alles nep, alles draait er om knaken en imago, alsof je instagram binnenwandelt.

prototyp | 01-12-19 | 20:39

@stikstofhelp | 01-12-19 | 20:39: Ben er wezen kijken; laat ook maar. Hoofdstad heeft de afmetingen van een middel-groot dorp alhier, de kleinere plaatsen zijn gehuchten. Auto's zijn er aan de prijs en eigenlijk haast overbodig want nauwelijks wegen buiten de stads/dorps grens, je hebt er meer aan dit karretje: patsmotorsports.com/Snowmobiles-Yamah...

EEnzame SchizofrEEN | 01-12-19 | 21:46
▼ 3 antwoorden verborgen

Rij zelf in een 525tds met dubbele turbo, moet je eens zien als ik het gas intrapt, of beter gezegd niks....

niv01 | 01-12-19 | 20:17 | 1

525 TDS met dubbele turbo? Kijk nog eens onder the kap.

Baron-barry | 02-12-19 | 00:26

tip: Mijd de N211 met deze auto's. (of elk ander koekblik waar u in rijdt)
Voor je het weet waait er een verkeersbord door je voorruit.

jerryhopper | 01-12-19 | 20:12

Heb een Daimler V8 Super (370hp, 5.5 sec 0/100 dus kan nog best mee in het verkeer ;-) en daar gaat bijna niets aan kapot. Je moet hem wel onderhouden. En de modificaties laten uitvoeren. Onzinverhalen altijd over slechte bouwkwaliteit, maar het houdt bepaald slag volk wel uit deze auto's, die zie je dan in een BMW of Mercedes.

Cieloazul | 01-12-19 | 20:12 | 1

Nieuwe schraapveren?

Kapitein Sjaak Mus | 01-12-19 | 20:36

Een klassement van auto's maken gaat jullie nog belabberder af dan van politici. :D

Op #1 hoort natuurlijk de Mercedes SL Roadsater van de jaren 60/70. En uiteraard een rode!

Pearlbitch | 01-12-19 | 20:10 | 1

-a

Pearlbitch | 01-12-19 | 20:11

Er is één moment, waarop een auto een DERTIEN keer grotere footprint veroorzaakt dan de rest van zijn momenten: tijdens de productie. Mensen die in oude auto's rijden en die kunnen aantonen dat ze die meer dan vijftien jaar in bezit hebben gehad zouden juist fiscaal beloond moeten worden omdat ze deze aardkloot niet belast hebben met iedere twee jaar de aanschaf van een nieuwe auto.

bisbisbis | 01-12-19 | 20:10 | 9

@Muxje | 01-12-19 | 20:18: Fijnstof begon een jaar of wat ook klein net als stikstof en Co2, zo zie je maar hoe goed hersenspoeling via media werkt.

Plat-forum | 01-12-19 | 20:38

Euhm ja het fijnstof/stikstof/klimaat probleem is de schuld van de media... koekoek

RandyBiel | 01-12-19 | 20:45

Certo

ristretto | 01-12-19 | 20:48
▼ 6 antwoorden verborgen

tip voor wie een E34 wil kopen:
leg alvast 500-1000 euro apart voor nieuwe voorwielophanging.
je kunt er imitatie troep onder zetten maar dan ben je 1of2 jaar later weer aan de buurt. lemförder/bmw gaat wel weer 2 ton mee.
jaguar heeft 4 achterschokbrekers geloof ik, das ook niet goedkoop.
ik ga lekker verhuizen, de eu mag het vanaf 2020 zonder ons doen.
succes.

prototyp | 01-12-19 | 20:07 | 3

Veel van de Jaguars met een V8 hebben kettingspanners van kunststof dat met de jaren broos wordt. Laat die vervangen, het is een klusje dat all-in ongeveer €1000 moet kosten. Als ze tijdens het rijden stuk gaan kan je dat een motor kosten.

Elektrische ramen die niet meer werken: komt ook veel voor en meestal is dat de motor in de deur. Begin met percussive maintenance: geef een ferme tik op de motor met een hamer; vaak doet hij het dan weer. Vervang anders de borstels of de hele motor: vervanger haal je op de sloop, inbouwen kan bijna iedereen die een beetje handig is.

Muxje | 01-12-19 | 20:20

Ik wil ook graag weg uit 'das Vierte Reich der EU'. Mag ik vragen waar u heen gaat?

WitteGrunneger | 01-12-19 | 21:07

Laro Defender niet omdat kan maar omdat het blijkbaar moet.

Lekkergroen | 01-12-19 | 20:03 | 2

De LaRo is een terreinwagen, en wordt dus in de definitie van deugend Nederland per definitie bestuurd door weinig fijnbesnaarde overjarige ordinaire tattoo types met paardenstaarten die er een hobby van maken om over tere bakfietsmoedertjes heen te denderen (OP de bakfiets, met het geslachtsneutrale deugdkroost er nog in, uiteraard...)
-
'Terreinwagens' moeten uiteraard niet mogen, want er heerst het adagium dat 'terreinwagens acht maal zo dodelijk zijn voor voetgangers zijn als gewone personenauto's als die voetgangers geschept worden' (de vergelijking met de tram wordt er niet bij geleverd) en verder is leasend Nederland er van overtuigd dat je in Nederland geen terreinwagen nodig hebt. Ook kun je er niet doorheen kijken als je er achter rijdt en daar worden mensen ook heel zenuwachtig van ... ergo: die dingen gaan binnenkort helaas in de ban - en reken er nu alvast maar op dat - met name in Nederland- alles gedaan zal worden om export naar buiten de EU te verhinderen.
-
Aanpassen met je donder.

bisbisbis | 01-12-19 | 20:19

@bisbisbis | 01-12-19 | 20:19: Je vergeet de zo'n beetje belangrijkste: elke verkeersdrempel met minstens 80 nemen omdat je er toch niets van voelt. >:)

Gazzerop | 01-12-19 | 20:42

Terug naar de trekschuit, al die surrogaatplassers op vier wielen zijn gewoon sneu.

Hetkanverkeren | 01-12-19 | 20:02 | 2

Ik ben ook wat klimaat vriendelijker mezelf gaan vervoeren. Heb de onderzeeer op diesel ingeruild voor een ouwe diesel locomotief. Bij de benzinepomp kijken ze af en toe wel wat raar als ik het tanken afreken a 7000 euro per keer.. Yep mevrouwtje tankje volgegooit.Maar het valt nog mee. Voor mijn diesel onderzeeer was ik 10000 euries per keer kwijt.En die vaarde veel klimaatonvriendelijker als deze rijd.

tweetybird | 01-12-19 | 20:29

@tweetybird | 01-12-19 | 20:29: tanken a 7000 per keer? Dat kan niet, onmogelijk. Door de Roemeense of Bulgaarse benzinedieven op mijn oude werk weet ik dat de teller stopt bij 999.99 euro.

onesizefitsall | 01-12-19 | 22:51

Eigenlijk is elke auto van 20 jaar en ouder (zoals de mijne vandaar) mits goed onderhouden het beste in dit geval. Maar ik denk dat ze verboden worden en dat er alleen nog auto's van maximaal 10 jaar oud de weg op mogen binnen afzienbare tijd en zijn we daar aan gewend gaat het naar 5 jaar en daarna naar niets meer.

Plat-forum | 01-12-19 | 20:01

Over 20 jaar kijken we met zijn alleen terug op onze tijd en begrijpen we echt niet waarom we zo lang door zijn gegaan met dit tyfus schadelijke en ongezonde wagenpark. Een beetje zoals nu tegen roken aan wordt gekeken, of tegen aderlatingen. Net niet weg dat vooral die BMW wel een gave bak is.

beldewouten | 01-12-19 | 20:00 | 9

@Pierre Tombal | 01-12-19 | 20:27:
300 kg met oa waardevolle metalen, en jij weet er geen raad mee?

RandyBiel | 01-12-19 | 20:55

@ristretto | 01-12-19 | 20:52: Oh ja, vergeten dat de olie-industrie een van de schoonste en niet-uitbuitende industrieën ter wereld is.
En, lulhannes.. echt? Misschien moet je vragen of je wat van die lithium mag hebben voor eigen gebruik.

beldewouten | 01-12-19 | 21:31

Wat is er mis met roken? Je bent al lekker ingeburgerd.

Baron-barry | 02-12-19 | 00:29
▼ 6 antwoorden verborgen

Doe mij maar gewoon een ouwe zuipJap.

VanBukkem | 01-12-19 | 19:59 | 7

@litebyte | 01-12-19 | 20:22:
En niet stuk te krijgen ook, die ouwe Jappen. Ja, dan moet je ze om een boom heen vouwen.

VanBukkem | 01-12-19 | 20:26

@litebyte | 01-12-19 | 20:22: ik heb zelf nog in z'n voorganger gereden (1980): rode Crown Coupe 2600 automaat. Helemaal wauw, met toen al airco, rode lampen bij het openen van de deur, een radioknop op de achterbank/achtertunnel, etc. Was toen al een zwevend tapijt.

SchweinchenDick | 01-12-19 | 21:00
▼ 4 antwoorden verborgen

Gezien waar het naar toe gaat hier stel ik een Stryker voor, of goedkoper een BMP

vmk | 01-12-19 | 19:57 | 1

Jeff Stryker?

SchweinchenDick | 01-12-19 | 21:01

Ik had ooit buren die een winkel in vloerbedekking hadden en die reden in een Jaguar. Sterker nog, ze hadden er twee. En die hadden allebei zowel links als rechts een benzinetank zo veel zoop die auto. En altijd als je ze tegen kwam stonden bij het benzinestation te tanken.
Echter auto's voor de Engelse aristocratie. Verouderde techniek en super inefficiënt met brandstof. En om de haverklap kapot.

Osdorpertje | 01-12-19 | 19:57 | 1

Daarom hadden ze er ook 2.

Eierbal-is-fijn | 01-12-19 | 20:28

Audi a8, modelserie D2. Jaren in gereden. Aluminium carrosserie, Audi space frame : gewicht van een modale golf, motor V6 of V8. Ik noemde het de cruise missile, je kon rustig cruisen en dan als een idioot een tussensprint maken. Staan nu ruim te koop voor onder de 5k

ole guapa | 01-12-19 | 19:56

Ik ben blij dat ik mijn 2 cv Charleston uit 1986 nog steeds heb. Heerlijk en dan maar tuffen door Links Utrecht en overal komen. En dan even stoppen en een discussie aangaan met een klimaatgekkie over het feit dat mijn Eend per saldo milieuvriendelijker is dan een Tesla. Productiekosten, afvoer na sloop, stroomverbruik op steenkool en kernenergie uit Polen en Frankrijk, slijtage van het asfalt, schokbrekers, accu produceren en afvoeren, gewicht etc. De productie van een Tesla kost meer CO2 uitstoot dan mijn Eend levenslang uitstoot. En dát willen ze dan weer niet begrijpen en dan lopen ze te stotteren over hun ongelijk. Koop een Eend en geniet er van! Geen electronica. Punt uit.

aartvantiemenvanjand | 01-12-19 | 19:54 | 7

@Gazzerop | 01-12-19 | 20:03: Nu ik er zo over nadenk was dat een "ariane" en da's wat anders dan een Charleston natuurlijk.
Mea culpa.

Gazzerop | 01-12-19 | 21:16
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik kreeg bericht van de Belastingdienst. Omdat wij een vervuilende diesel hebben, in ons geval een camperbusje van 23 jaar oud, gaat de wegenbelasting voor die auto met zo'n 15% omhoog. Gaat per 1 januari in.

Ze noemen dat heel fraai de 'Fijnstoftoeslag MRB'. De overheid denkt waarschijnlijk dat het klimaat daardoor beter wordt...

Quib | 01-12-19 | 19:54 | 6

@fishman | 01-12-19 | 20:00: Die van ons is 5 maanden van het jaar geschorst omdat we 'm dan niet gebruiken en in de resterende 7 maanden rijden we maximaal 3.000 kilometer. Ik ben benieuwd wat ze denken te bereiken met onze extra toeslag...

Quib | 01-12-19 | 20:47

@Plat-forum | 01-12-19 | 19:59: Ik zit nooit in een modus van ergernis en zorgen. Maar vroeger dacht ik dat de overheid er voor de burger was. Laer dacht ik dat de overheid er voor haarzelf was. Nu denk ik steeds vaker dat de overheid tegen de burger is. Maar ik erger mij er niet aan, mijn leven is te leuk om mij te ergeren...

Quib | 01-12-19 | 20:51
▼ 3 antwoorden verborgen

De EU doet me altijd denken aan de Partij tegen de Burger.
Dat ze nog zoveel aanhang hebben is best bijzonder.

Je_zeulende_zusje | 01-12-19 | 19:54

Ik rijd Hummer H3, omdat t kan

Themouse | 01-12-19 | 19:53

De EU schijnt ook, onder aanvoering van de Duitsers, software te willen invoeren die registreert of een bestuurder Jood, homofiel, communist of Roma is, waar kennen we dat toch weer van?

smdyasc | 01-12-19 | 19:52 | 1

die mogen ook allen nog maar met een mercedes rijden.

Glasgow Argus | 01-12-19 | 21:03

Paar dingetjes:
- 11k is niet veel voor een zeldzame en mooie auto, zeker niet als die nog in een beetje redelijke staat is. Ook niet met 400k op de klok.
- Je rijdt niet in een BMW en al helemaal niet in een M-line. Kan echt niet meer.
- Er gaat best wel wat mis met de elektrische zaken van de Jags, maar zeker op de wat latere modellen is dat vaak ook eenvoudig en vrij goedkoop te herstellen. Met zo'n auto scheelt het wel als je geen 2 linker handen hebt, ook al ben je geen automonteur.

Nog steeds spijt dat wij onze Jaguar XJ uit '99 (uiteraard een Sovereign) hebben weggedaan. Ik zie hem nog regelmatig terug, geparkeerd tegenover het oude Russische consulaat in Den Haag. Fijne, luxe auto met uitstraling, heerlijke motor, en geen fucking cupholders maar houders die voor whiskyglazen zijn gemaakt...

Muxje | 01-12-19 | 19:51 | 1

heb voor dagelijks gebruik een Z3M coupe, weinig mis mee. kan echt wel.

Nuchternederland | 02-12-19 | 09:12

Ok, 5,4 en 3 is nog begrijpelijk, maar daarna...

knutsel_ | 01-12-19 | 19:50

Doe maar een chevv k30 of een Ford blazer model OJ Simpson. Pick-up altijd nr1.

steefbeen | 01-12-19 | 19:46

Kwam onlangs met mijn ouwe Mopar uit 67 bij een tankstation om gas te tanken, vraagt er zo’n enquetemoppie van een jaartje of 19 in het tankstation of ik wat vragen wil beantwoorden over stikstof en CO2. Ik keek haar zwijgend aan en wees naar mn slagschip buiten......Dat muil van der...priceless :)

TonyMontana010 | 01-12-19 | 19:46 | 2

Hahaha, Tony, grote held!!!

pibasso | 01-12-19 | 20:34

Afgelopen vakantie in Amerika, kregen we van de aardige verhuur mevrouw een Challenger 5,7L V8 HEMI, na 3 weken en bijna 5000km heb ik mijn CO2 bijdrage wel gemaakt dacht ik zo.

_washier | 01-12-19 | 20:59

De nieuwe Corvette modeljaar 2020 ziet er goed uit kost $60.000 alleen in Nederland ergens tussen de 65000 en 80000 euro aan BPM extra.
Ik ben het uitstootgezeur meer dan beu.

voldemort | 01-12-19 | 19:45 | 3

Gaat allang niet meer om de uitstoot. In de laatste beleidsnota (of hoe die dingen ook heten) over de autobelastingen staan de doelen van die belasting vermeld. Een van de genoemde doelen is het veiligstellen van een vaste en regelmatige inkomstenstroom. De auto is daarmee officieel tot melkkoe verworden, wat betekent dat je kan vergeten dat deze belasting ooit eerlijker wordt. En elektrische rijders zullen er over een tijdje ook aan moeten geloven. Die kilometerheffing komt er gewoon...

Muxje | 01-12-19 | 19:57

Wil je leuk en normaal leven ; emigreren. Ik begin nu ook te snappen waarom ze in de USA hun wapens niet in willen leveren, letterlijk een stok achter de deur.

Kim-Jung-Un | 02-12-19 | 15:09

6. Saab
voordeel; motor en bak onverwoestbaar
nadeel; elektronica niet denderend
parel; de 900 turbo cabriolet van de eerste serie

stikstofhelp | 01-12-19 | 19:45 | 3

Lang geleden (te kort) een 9000 CD leasebak meegekregen
zelfs vergeleken met een Volvo tamelijk saai maar verder een prettige wagen

Tobi | 01-12-19 | 20:28

@Tobi | 01-12-19 | 20:28. De topversie was de Aero toch? Nooit in gereden, zo'n 9000 ,moet ik toch nog een keer doen..

stikstofhelp | 01-12-19 | 20:38

@stikstofhelp | 01-12-19 | 20:38:
Zo'n Aero was toch met lederen kuipstoelen?
ik had ook leder maar degelijke, 'normale' stoelen/achterbank
Als je van Saab houdt, zal de 9000 je zeker bevallen;
alles werkt top (ik had benzine/lpg en je merkte nix wanneer je wisselde) maar alles top neigt wel een beetje richting saai

Tobi | 01-12-19 | 20:46

En mijn Subaru Legacy Spec B dan? Boxer dus goed :-)

club704 | 01-12-19 | 19:42 | 3

Ah. Met u kan ik praten.
Heeft die van u ook een duwbeugel?

VanBukkem | 01-12-19 | 20:52

Ik doe het voorlopig wel met m'n Forester uit 2003. Goedkoop in onderhoud en gaat niet stuk. Brandstofverbruik, tja...

Eigenaar_IJsland | 02-12-19 | 08:47

Ik doe het met m’n Legacy Touring uit 2000, still going strong.

Ruchhouwer | 02-12-19 | 15:52

Gassen is aftikken ja slaaf

Borat_Stikstov | 01-12-19 | 19:41

Doe mij maar een John Deere met een batterijlader.

Poesman | 01-12-19 | 19:40

Schiet toch op met je volvo 850. Een oude 245, dat zal Frans Timmermans leren!

ristretto | 01-12-19 | 19:40 | 3

Daar zou je subsidie voor moeten krijgen, alleen al voor het redden van de 24x serie. Die dingen worden in scandinavie nog bij bosjes gebruikt in rally's. En nee, daar zijn ze niet voor gemaakt en vinden het ook niet zo leuk.
Kijk maar eens naar een willekeurige RacingFail youtube rally-crash compilatie. Daar 'schitteren' ze elke uitzending weer.

Fantastisch gewoon die modellen van die tijd.
Wat nou vloeiende lijnen; boxen willen we!

Gazzerop | 01-12-19 | 20:14

Pritt rijdt toch 245, of is meneer inmiddels opgeschoven richting de 950?

Tobi | 01-12-19 | 20:25

Ik had ooit een 245L, met extra (omgekeerde) achterbank in de achterbak. Met 7 man in de Volvo. Leuk!

appelboor | 01-12-19 | 23:06

850R. Met die heerlijke donkere Volvo roffel.

Eduardo- | 01-12-19 | 19:39 | 2

Ooit een 850 2.5 Turbo gehad, heerlijke kar hoewel ik nix met stationwagens heb

Tobi | 01-12-19 | 20:24

@Tobi | 01-12-19 | 20:24: Ik had de mazzel om na het halen van mijn rijbewijs vele kilometers te mogen maken in een v70 2.5.
Dat geluid van die (audi) 5 cylinder; herken ze nu nog met ogen dicht.
Maar die 170+ pk op de voorwielen met de massa van dat ding icm. met een nog wat onwennige 'koppelvoet' heeft wel wat strepen op de parkeerplaats opgeleverd toen. :P

Machtige bakken.

Gazzerop | 01-12-19 | 20:50

mis de Mercedes-Benz 250S W108???

Barbosa | 01-12-19 | 19:38

Gaat ineens wel erg hard; Die invoering van de technocratische dictatuur. Moeten onder ons toch wel techneuten te vinden zijn, die ons kunnen vertellen door welke onderdelen een schroevendraaier gejast kan worden.

RickVogelschrick | 01-12-19 | 19:37 | 2

Jazeker: de echte pik handel zit in de batrij deze kan je zeer goed gebruiken voor het overschot van je zonepanelen .

steefbeen | 01-12-19 | 19:43

Gouden tijden voor de digitale auto hackers. Het begint er op te lijken dat ze rijden op brandstof zo absurd gaan bestraffen dat je bijna blij bent om elektrisch te mogen gaan rijden.

Lees een paar zinnen verder dat ze ook de elektrische auto gaan monitoren. Totalitaire staat dus.

sprietatoom | 01-12-19 | 19:58

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken