Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Enquete onder 935 ambtenaren: 'Belastingdienst geteisterd door angstcultuur'

Leuker kunnen ze het niet maken, en ook niet MINDER DOODENG OM ER TE WERKEN.

Belangenvereniging van mensen die niets te verliezen hebben dan hun ketenen vakbond FNV stuurden 3000 ambtenaren van de Belastingdienst een enquête. "Ruim 935" van hen mochten reageren van hun manager en de uitkomst schetst een cultuur gebaseerd op angst, in de sociale wetenschap bekend als 'angstcultuur'. "Ruim 935 van hen hebben geantwoord en volgens bijna iedereen heerst er een onveilig sfeer op de werkvloer. Mensen die kritiek hebben op het beleid worden op het matje geroepen en sommige van hen zijn hun baan verloren. Uit een eerder FNV-onderzoek bleek al dat een op de zes ambtenaren regelmatig door leidinggevenden onder druk wordt gezet om 'niet integer' te handelen." Het is er sowieso over de hele linie een slagveld hoor. Gisteren leerden we namelijk al dat medewerkers nu eisen dat hun leidinggevenden in de toeslagenaffaire aan het schavot gaan. En dan wist staatssecretaris Menno Snel ook nog eens van de burgerdoden die zijn belastingdienst op het geweten had door hen onheus te criminaliseren en te korten. Overheid deed niks, behalve de eigen burgers ten grave dragen dan. Maar goed, in september schreef Snel een brief aan de kamer waarin hij zegt de cultuur bij de dienst aan te gaan pakken, en dat er weer oog komt voor de menselijke maat. Nou, de menselijke Geldmaat zeker!

Reaguursels

Inloggen

Die vertrekregeling was wel zo'n beetje het toppunt: iemand van 68 jaar die nog werkte "omdat hij zóóó speciaal was dat hij absoluut niet gemist kon worden"(en dus náást zijn AOW een zeer riant salaris ontving), een vertrekpremie (?!) bieden van 75.000,- euro.
Om wat te compenseren?
En: ze konden hem dus blijkbaar missen als kiespijn.... maar het ging toch maar van de grote hoop af, dus het kon niemand iets schelen.

Wering | 28-11-19 | 01:11

Sinds dat jaren geleden de belastingdienst mij voor 5000 euro genaaid heeft betaal ik geen ene rooie rotcent meer aan NL. Ik verdien netjes mijn geld met legale dienstverlening maar lach mijn lul uit de broek want ik betaal nergens belasting. NL doet niets voor mij ik doe niets meer voor NL en de zakkenvullers van de EU. Alleen natuurlijk de btw daar kan ik niet omheen als ik shop.

PedroN | 27-11-19 | 20:39 | 1

@ PedroN;
Maak ons ook een wijs? Heeft u zich gevestigd in de E-zone op Curacao?

theo-is-dood | 28-11-19 | 07:08

En die kwibus Wiebes (vorige kabinet belastingen) is net op tijd doorgeschoven naar Milieu, zodat hij daar ook een ravage achter kan laten. Jammer dat ze hem niet alsnog aansprakelijk kunnen stellen, stoppen met dit blunderkabinet.

ebonk | 27-11-19 | 20:28

Grappig. Die ambtenaren leggen een eed af op integriteit en vervolgens laat je ze niet integer werken in een politiek populistische angstcultuur. Nou ja, eigenlijk helemaal niet grappig. Maar dat is blijkbaar nu de overheid.

Jan, Leiden | 27-11-19 | 19:31

Heb er velecjaren jaar gewerkt. Kwam er in 1982 en toen was het een degelijke, uitsteken lopende dienst die in 200 jaarvuitgekristalliseerd was. Tot in 1992 een groep "moderne managers" besloot dat alles overhoop moest. Vanaf dat moment is het chaos. Talloze reorganisaties met nog meer chaos volgden. Incompetente zij instromers kregen de leiding. Helemaal mis ging het rond 2000 toen Jenny "slobbertrui" Thunissen er een nog veel grotere puinbak van maakte
Er is slechts een oplossing: terug naar voor 1992. Kleine gespecialiseerde kantoren. Dat roepen we al jaren maar het mag intern niet gezegd worden. "Vroeger is dood" zegt het managementstuig dan... ..

Nederlander65 | 27-11-19 | 17:30 | 1

Helemaal voorstander van gespecialiseerde kantoren. Zoals dat gespecialiseerde kantoor dat zich met mij bezig houdt en als specialisatie heeft ontwikkeld: laat maar zitten.

Rest In Privacy | 27-11-19 | 18:10

Toch ontkom je er niet aan dat een organisatie die zeer gebonden is aan regels, zoals de belastingdienst (een soort van BOA met hun Fiod), streng toezicht zal moeten houden op die regels. Dan moet er een militaire structuur zijn volgens mij, net als bij de Marechaussee. Geen gedonder in het vooronder!
Maar de ambtenaren gedragen zich snel zielig alsof ze recht hebben op een voortdurende comfort-zone.

Rest In Privacy | 27-11-19 | 17:12

In iedere bedrijfstak heerst een gigantische angstcultuur merk ik . De zorg , het bankwezen , het onderwijs , justitie , de retail het maakt niet uit waar . Niemand durft nog iets te roepen , want onherroepelijk dat je nek eraf wordt gedraaid door en of andere nutteloze kontkruipdende manager .
Johan Derksen is volgens mij nog een van de weinige die binnen een organisatie ergens een mening over heeft en durft te roepen wat hij ervan vind .

leo59 | 27-11-19 | 16:25 | 1

Klopt. De enige die wat zullen/kunnen zeggen verkeren niet in een afhankelijke positie.

DrachiR | 27-11-19 | 17:54

Wie is - uiteindelijk - verantwoordelijk ? Het kabinet / de minister.

Aftreden.
En daarna dat ministerie ook opschonen.

Zo moet 't.

Cool Pete | 27-11-19 | 16:00

Vooral het begin is van belang, als iets kan leiden tot zelfmoord is het tijd om je manager daarop aan te spreken. Maar een backup plan voor als dat misgaat is wel handig.

Tordis | 27-11-19 | 15:50

Kan iemand mij eens uitleggen waarom een dienst die de geldmotor is van de overheid, niet super goed, state of the art geregeld is?

Ze verdienen er toch geld aan? Waarom zou juist dit orgaan dan niet heel goed lopen? Even de bezem erdoorheen en ze hebben het zo terug verdient met wat er nu blijft liggen.

Durereaguurder | 27-11-19 | 15:29 | 1

Dat komt omdat de politiek de Belastingdienst gebruikt om politieke ideologie door te drukken. Toen de Toeslagen werden ingevoerd heeft de belastingdienst daartegen geprotesteerd. Met als argument dat de organisatie was ingericht om geld op te halen. En niet om geld uit te delen. Kijk maar wat er gebeurd is; een immense bak met ellende, duizenden terugvorderingen per jaar en honderden miljoenen onterecht uitgekeerd en verdwenen. Uiteraard per kerende post “oninbaar” verklaard.

theo-is-dood | 28-11-19 | 07:16

als je intellectueel niet begaafd bent;
als je werk zoekt om mensen geld af te troggelen en je achterdochtig van nature bent en altijd in je achterhoofd wilt hebben dat iedereen je wil belazeren;
als je leidinggevenden zoekt die megalomane en narcistische klootzakken zijn die hun bevoegdheden verwarren met despotisme;
wordt dan belastingambtenaar.

langzullenweleven | 27-11-19 | 15:00

De werknemers bij de belastingen zijn geselecteerd op HBO en angst , bij de sollicitatie werden vragen gesteld en er werd onverwacht " Boe ! " geroepen , als de sollicitant huilend in zijn broek piessend op de grond viel werd hij/zij direkt aangenomen . Zodoende werken er bij de belastingdienst alleen maar hooggeleerde nietsnutten met een minderwaardigheidscomplex .

Minus Richels | 27-11-19 | 13:51

Sinds wanneer is een ambtenaar geen angsthaas? Sinds wanneer is een ambtenaar niet iemand die aanwezig is op de werkplek en die werkplek voortdurend omlijnt met het trekken van lijntjes? Voor de kabinetten Rutte I, II & III bestond er nog een gezonde tweedeling tussen de top en de onderliggende piramide van de ambtenarij in de zin dat de minister en staatssecretaris zelf geen ambtenaren waren. Zij, de politiek verantwoordelijken, waren wars van alle in de kantoortorens heersende mentaliteit van slaafse onderdanigheid. Maar nu, anno 2019, ziet hoe VVD voorman Dijkhoff enghartig bezig om de wet uit te leggen in zijn eigen voordeel. Hij gedraagt zich typisch als een angstige ambtenaar! En staatssecretaris Menno Snel van D66. Die laat het hoofd permanent scheef omlaag hangen in struisvogelhouding: kop in het zand, doen alsof je zelf een dooiige dodo bent die er niet toe doet, iemand zonder overzicht en zonder herinneringsvermogen. Hij hoopt zelf over het hoofd te worden gezien. Rutte I, II & III laten de volstrekte afwezigheid van leiderschap zien. Ministers reduceren zichzelf tot verknipte ambtenaren, plucheplakkers zonder pit en ondernemersdurf.

Eeuwig..Op..Vakantie | 27-11-19 | 13:47

Verbaast me niks dat het zo'n zooitje is bij de BD. De managers (burners) gedragen zich alsof alles om hen draait en houden de mensen met de vakkennis (earners) klein. En de politiek maar zeuren over te weinig vakbekwame medewerkers bij de BD. Tja, die peren 'm na een paar jaar gefrustreerd naar de advisering.

JopieLand | 27-11-19 | 13:45 | 1

Dat is vaak het probleem met managers, Ik ben nog nooit een goede manager tegengekomen die op de werkvloer kan vertellen wat en hoe er iets moet gebeuren. Een hoop vage instructies en als je dan met een vraag komt weet hij het niet en begint hij te zeggen dat je toch moet weten hoe je het moet doen? Jij hebt een opleiding gevolgd voor het gene dat moet gebeuren. Doe je iets uit eigen initiatief is het ook niet goed want dan had je het moeten vragen. Blij dat ik nu bij een bedrijf werk zonder managers, en loopt als een trein. Mensen van de werkvloer hebben zich op kunnen werken tot leidinggevend, maar willen GEEN manager genoemd worden.

brie-de-penis | 27-11-19 | 17:54

alleen klokkeluiders ontzien, rest hard aanpakken. hard.

Rico den Hollander | 27-11-19 | 13:45

Hoe vaak is de top10 van de Dienst de afgelopen jaren niet al vervangen ? Het zit veel dieper. Tijd om diep te gaan snijden en al die zogenaamde seniors te ontslaan.

van Oeffelen | 27-11-19 | 13:42 | 1

Dat hebben ze gedaan en toen zijn ze voor bijna 1 miljard euro het schip in gegaan.
Om vervolgens iedereen weer terug te huren tegen de hoofdprijs.

Dat is nog eens een grote roof geweest waar niemand voor vast zit.

Noltie | 27-11-19 | 13:45

Verbaast me niks. De belastingdienst is een organisatie gebouwd op het fundament van wantrouwen en het bij voorbaat criminaliseren van iedereen, van alle burgers en bedrijven voor het simpele feit die mensen en bedrijven bestaan. Het wezen van de organisatie bestaat uit het roven van geld voor geen ander doel dan de poen af te staan aan lieden die het menen nodig te hebben om macht uit te oefenen.

Met zo’n mensbeeld als wezen van de organisatie kan het niet anders dat die cultuur heerst bij de medewerkers en doorwerkt in de hele organisatiepiramide. Om daar te kunnen werken moet je ook zelf (licht) psycho- of sociopatische trekjes hebben. En als je die niet hebt, dan krijg je ze daar wel, of je wordt slachtoffer van de leiding.

Ik kan me niet ook niet voorstellen dat mensen die daar werken vrienden hebben. Als je daar werkt dan wil ik je in elk geval niet in mijn sociale kring hebben. Kun je nog zo aardig of leuk zijn: nee, ga weg.
Ooit een date gehad met een heel mooi vrouwtje, ontzettend leuk, maar toen ze vertelde dat ze bij de belastingdienst werkte... nee. Einde afspraak. Ik ben al genoeg door die club genaaid.

Stormageddon | 27-11-19 | 13:34 | 5

Wat ben jij een kei in nuance en je inleven in andere mensen en situaties.

De complexiteit van de wereld is voor jou zo klaar als een klontje.

Ben jij beschikbaar voor advies op hoog niveau!>!>???11568

Noltie | 27-11-19 | 14:25

Om bij de Belastingdienst te kunnen willen werken moet je sowieso al een slecht en gewetenloos mens zijn. Vervuld van haat jegens je medeburgers. Een fatsoenlijk mens denkt er nog geen seconde over na om bij deze club te gaan werken.

5611 | 27-11-19 | 14:34

@Noltie | 27-11-19 | 14:25:
Ik zuig het niet uit mijn duim, ik verzin het niet. Een belastingambtenaar die bij mij de boeken controleerde zei dat bijna letterlijk. Dit was, vrijwel woordelijk het gesprek, ik kan het 25 jaar na dato nog reproduceren.
Hij: “Het is niets persoonlijks, mijn taak is het om te controleren of u wel genoeg belasting betaalt.”
Ik: “Wat is genoeg?”
Hij: “De belastingdienst is er om zoveel mogelijk belasting op te halen als wettelijk is voorgeschreven. Wij gaan niet over de hoogte. Dan moet je maar wat anders stemmen”.

Die gozer wist dus precies wat het doel en wezenskenmerk van zijn werkgever was en werkte er desondanks vrijwillig. En hij moest nog koffie ook.
(Die koffie heb ik later wel gewoon opgevoerd als aftrekpost, overigens.)

Sindsdien, (en de gigantische naheffing als gevolg) wil ik niks meer met de belastingdienst te maken hebben, en zeker niet met de medewerkers, en ik heb alle financiële administratie uitbesteed. Hoe minder ik met die club geconfronteerd wordt hoe liever het me is. Dit in schril contrast met en gemeentelijke heffingen. Dat zijn doelbelastingen waarvoor je ook daadwerkelijk een openbare dienst geleverd krijgt. Kun je met OZB nog over twisten, hoewel die primair is bedoeld om je onroerend goed te ontsluiten met straten, straatverlichting en onderhoud van openbaar groen. En bij de gemeentelijke heffingen heb je tenminste nog enigszins rechtstreeks inspraak en eenvoudig toegang tot de besluitvorming van raad en college (hoewel dat in een dorp uiteraard wat makkelijker is dan in een stad.)

En in antwoord op je vraag: Ja. Mijn eerste gratis advies: neem ontslag bij de belastingdienst en ga iets nuttigs doen.

Stormageddon | 27-11-19 | 15:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen medelijden met werknemers van Belastingdienst en zijn deel van het probleem zij hebben zelf gekozen voor die baan en handtekening onder hun contract gezet.

Reebensteeltje | 27-11-19 | 12:59 | 3

Dus zodra je een baan aanneemt mag je direct niets meer vinden/zeggen van de cultuur daar? Alsof je die volledig hebt kunnen ervaren voordat je er ging werken.

Problemen zijn 'legacy', zodra je bij een organisatie gaat werken ben je niet schuldig aan die problemen. Sterker nog, je bent een onderdeel van de oplossing aangezien een organisatie slechts door nieuw inzicht en welwillendheid kan vernieuwen en bestaande problemen oplossen.

Kortom, denk nog eens na voodat je iets onmetelijk doms zegt.

Waarom praat jij eigenlijk over problemen bij de Nederlandse belastingdienst? Jij bent toch Nederlandse belastingbetaler met een Nederlands paspoort waarmee je een stem hebt uitgebracht op een Nederlandse politieke partij - die onderdeel is van een regering/oppositie die deze problemen heeft laten ontstaan.

Ben jij in je eigen logica niet willens en wetens een onderdeel van het probleem?

Op welke dag van de week krijg jij je zwakzinnigen-subsidie gestort?

Noltie | 27-11-19 | 13:20

@Noltie | 27-11-19 | 13:20:
Hoe pragmatisch ambtenaren beweren te zijn en denken verschil te kunnen maken binnen de overheid is een non-argument.
Uiteindelijk zijn zij diegene die orders van hogerhand opvolgen ondanks het onbreken van ethiek om integer te handelen.

Reebensteeltje | 27-11-19 | 14:34

@Reebensteeltje | 27-11-19 | 14:34:

Dus dat je ooit voor de (semi-)overheid hebt gewerkt, dat bepaald hoe je psyche en krakter in elkaar steken?

Weet je uberhaupt hoe groot de belastingdienst en verscheidenheid in functies is? De belastingdienst betaalt ook studies in ruil voor een aantal jaar werk.

De wereld is wel erg plat in jouw optiek, zo plat dat je tweedimensionaal bent gaan denken.

Noltie | 28-11-19 | 10:57

De belastingdienst is de geldophaler van de overheid.
Daar worden zaken tenminste serieus opgepakt.

Mr.Crowley | 27-11-19 | 12:48

Wat mij zo verbaasd; er is ooit een tijd geweest dat het onjuist (liegen) of onvolledig informeren (relevante informatie achterhouden) van de kamer of ministers / staatsecretarissen een doodzonde was en minimaal eindigde in aftreden / ontslag , en als men pech had een onderzoek van de rijksrecherche , gevolgd door strafrechtelijke vervolging.
Heden ten dage is liegen en bedriegen zo volkomen normaal dat men de schouders ophaalt en verder gaat. Wat dat betreft hoop ik niet dat de burgers in dit land zich spiegelen aan het gedrag van de overheid of ambtenarij, want dan gaan we barre tijden tegemoet.

miff | 27-11-19 | 12:36 | 6

Goed voorbeeld doet goed volgen.
Hier begint het dus.

Mark_V | 27-11-19 | 12:59

Liegen en bedriegen is tegenwoordig zo normaal omdat onze media daar vrolijk aan meedoen. Het NOS journaal doet niet anders door pijnpunten weg te kijken of te marginaliseren.

Mr.Crowley | 27-11-19 | 13:01

@The2Amendment | 27-11-19 | 12:47: Goed voorbeeld doet volgen. Mede dankzij opperleugenaar Rutte heeft de overheid wat mij betreft haar laatste restje legitimiteit verloren. De tijd dat de overheid er voor de burgers was ligt ver achter ons.

5611 | 27-11-19 | 14:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat straalt leuk af op de belastingbetaler. Het schriftelijke dwangbevel met een schandalig percentage boetecenten die je dan via de post kunt krijgen als je niet tijdig aan je betalingsverplichting voldaan hebt en dan ook nog eens ".. in naam van de Koning" is dat nu bijvoorbeeld zo'n uiting van een onderliggende dreig- en angstcultuur ?

suscrofa | 27-11-19 | 12:33

De politie is onderbemand, lokale bestuurders geven al jaren aan dat de criminelen een steeds grotere invloed in een steeds corruptere bovenwereld krijgen. Liquidaties zijn aan de orde van de dag, de mocromaffia is zo langzaamaan beter bewapend dan de rechtshandhavers. Het ministerie van justitite is een zootje. De gezondheidszorg kachelt achteruit, terwijl de zorgpremies stijgen. Het onderwijs is op geen stukken na wat het ooit geweest is. We hebben een leger dat tekortschiet voor de landsverdediging, maar wel burgerdoden in een ver buitenland teweeg brengt. De belastingdienst is een totale gloeiende chaos. De gulden is verruild voor een euro, die ons prachtige pensioenstelsel totaal om zeep aan het helpen is, met zijn idiote geldperspolitiek, nog los van het financiële armageddon dat het onvermijdelijke failliet van Italië straks gaat betekenen. De bouw en de landbouw worden voor de bus gegooid met milieuwetgeving die ook nog eens contraproductief werkt. Onze grenzen zijn te grabbel gegooid, waardoor asieltuig uit veilige landen hier ongebreideld de zaak op stelten kan zetten. De integratie en het experiment met de multiculturele samenleving zijn beiden faliekant en evident mislukt. Geradicaliseerde Irakese ‘vluchtelingen’ beramen aanslagen op onze steden. Ziedaar de resultaten van de laatste 25 jaar Nederlandse politiek. Politici : de grootste vijanden van het volk.

CeesCloosd | 27-11-19 | 12:27 | 8

De EU gaat dat allemaal voor ons oplossen. Echt. Met rente. Na het zuur komt het zoet en het is maar tijdelijk.

Frau Merkel | 27-11-19 | 13:30

U vergeet het UWV en het CBR nog, ook daar is het een grote puinhoop.

Stratum | 27-11-19 | 14:01

@piet12345 | 27-11-19 | 12:37: Oplossen wellicht niet, maar aanpakken zodat het niet nog verder achteruit holt moet toch kunnen. Het partijprogramma van FvD biedt wat dat betreft wel houvast en biedt hoop.

ChupaChupa | 27-11-19 | 16:07
▼ 5 antwoorden verborgen

Er heerst daar overal de regel.
Wij zijn de baas en wij willen Uw geld.
Dat geld wordt vervolgens door andere ambtenaren dan weer uitgegeven waarbij het motto is.
Als er iets fout gaat laten we ze meer belasting betalen.
En de eerste regel is, onze primaire en secondaire arbeidsvoorwaarden zijn het belangrijkst.

pejoar | 27-11-19 | 12:23

Ach wat vervelend, mevrouw.
*proest*

knutsel_ | 27-11-19 | 12:22

Als een groep al onder een vergrootglas ligt, dan komt dat niet uit de lucht vallen. Het is niet goed om de focus alleen daarop te hebben, maar de jarenlange ontkenning van het feit, dat sommige groepen wel erg vaak frauderen is hier een oorzaak van.
Angstcultuur is er bijna in iedere sector kan ik uit ervaring melden. Dat de overheid daar geen uitzondering op is, is omdat medewerkers daar iets van kunnen zeggen. Bij veel particuliere bedrijven is het gewoon exit.

Rest In Privacy | 27-11-19 | 12:19

Geen medelijden met de handlangers van de afpersings- en roversdienst van de staat.

Fuis-Cklam | 27-11-19 | 12:10

Ooit zelf een half jaar mogen werken via een uitzendbureau. Maakte een fiscalist een fout, schoof hij die mij in de schoenen...... De intern vertrouwenspersoon die ik vervolgens benaderde geloofde mijn versie van het verhaal niet. Einde oefening dus. Vond dat destijds heel erg, maar achteraf moet ik heel hard lachen om deze zieke cultuur.

dekeerldatisdeboer | 27-11-19 | 12:09

Fiscusfobie.

Piet Karbiet | 27-11-19 | 12:06 | 2

Het is toch alleen een fobie als het een ongegronde angst is? Angst voor de belastingdienst lijkt mij zeer terecht.

LewsTherinTelamon | 27-11-19 | 12:14

Hoor nret dst in 020 niet alleen de kinderen niet meer na school hoeven.Maar de politieman ook niet meer naar het buro. Mooi man 020 heft zichzelf eindelijk op.Het tekort aan blauw lossen we op door de buro''S eerder te sluiten. Yep ga nu aan de struikrovers vragen of ze er rekening mee willen houden. Roven tot twee uur s'middags.

tweetybird | 27-11-19 | 12:05

Zucht. Is er nou werkelijk waar geen enkel overheidsorgaan dat wel naar behoren functioneert?

LewsTherinTelamon | 27-11-19 | 12:02 | 7

Ieder jaar mag ik toch weer meemaken hoe efficient ze zijn.
Laten we het maar niet hebben over de accijnsen.

Mr.Crowley | 27-11-19 | 12:50

Jawel. De afdeling die gaat over de declaraties van de boven ons gestelden in Den Hagistan.

DrachiR | 27-11-19 | 13:59

Het CJIB draait als een zonnetje. Voor de rest zou ik niets weten.

5611 | 27-11-19 | 14:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Vroeger kon een overheid burgers hard raken door onredelijk veel belastingen te heffen. Nu gaan mensen kapot omdat ze (onterecht) niet genoeg (terug)krijgen van de belastingdienst.
Wat is hier misgegaan? Waarom is ervoor gekozen zoveel burgers afhankelijk te maken van het rondpompen van middelen door de overheid?

Rest In Privacy | 27-11-19 | 11:59 | 5

@Je_zeulende_zusje | 27-11-19 | 12:14:

Vroeger ging het gewoon rechtstreeks naar de woningbouw en ziekenfondsen. Was een prima systeem. Maar ja prima is niet goed bij deze knurften dus bedachten ze dit. Meestal mensen met weinig te eten die er afhankelijk van zijn. En ja geen eten en geld op de bank dat eigenlijk naar de woningbouw moet. Masr ja je moet ook eten. Dus weg geld en daarna wordt het gat met gat dichten. Je zou dus denken dat mensen in schulden juist geld oplevert. Want wasrvoor iets wat goed werkt vervangen voor veel ellende voor veel mensen.Schulden worden altijd wel gemaakt. Maar huur werd in elk geval gedeeltelijk betaald. Nu worden mensen uitgezet. En geen eten en geen huis. En een belastingdienst die er zelf ook nog een puinhoop van maakt omdat ze vaak zelf ook niks meer van de regels begrijpen. Ook trouwens zo'n loze belofte van die faalpartij de VVD. Minder regels bij overheid en bla bla . En er zijn zeg maar zo'n driekwart extra aan regels in nederland bijgekomen. Mooi man of mevrouw.Maar je ziet door de regels het bos niet meer.

tweetybird | 27-11-19 | 12:29

Toeslagen.
Eerst innen, dan misschien een beetje teruggeven.

Mr.Crowley | 27-11-19 | 12:52
▼ 2 antwoorden verborgen

Dit verhaal zegt mij helemaal niets. Het hangt met voor iedereen anders te interpreteren begrippen aan elkaar. Iemand mag niet integer zijn: graag een voorbeeld. Angst: waarvoor? Bij onveilig denk ik aan iemand die zonder middelen een kerktoren beklimt om de haan goed te zetten. Kritiek op het beleid? Er is altijd en overal kritiek binnen organisaties en bedrijven op de bestuurders.

Leptob | 27-11-19 | 11:59 | 2

Kijk en daar schort het nu aan bij die elite.Het zegt hun niks dus het is er niet.Het nieuwe wegkijken.

tweetybird | 27-11-19 | 12:10

Ben je nu echt zo dom? De werknemers zijn bang dat wanneer ze hun mond open doen, dat ze hun baan verliezen. Oftewel angst. Niet zo heel moielijk.

ChupaChupa | 27-11-19 | 16:12

Die angstcultuur komt bijna in elk bedrijf voor want werknemers zijn nu eenmaal afhankelijk van die ene baan.

Verder wordt de angstcultuur verder aangewakkerd door het neoliberale beleid want dit beleid heeft ervoor gezorgd dat de sociale zekerheid tot op het bot is afgebroken waardoor je gewoonweg niet eens in verzet kunt komen.

Daarnaast is het werkvolk natuurlijk ook wat te verwijten want geen hond is nog lid van een vakbond waardoor de organisatiegraad jegens de baas nul is.

Tevens heeft sociaal psychologisch onderzoek aangetoond dat pak 'm beet meer dan 2/3de van de mensen zeer gezagsgetrouw is. Dit houdt concreet in dat de bevelen van de baas sowieso worden uitgevoerd. Zie Experiment van Milgram . nl.wikipedia.org/wiki/Experiment_van_...

Dan natuurlijk de fraudewet die hierboven hangt. Deze wet zorgt ervoor dat overheidsinstanties in wezen onbeperkte bevoegdheden hebben die gelijk staan wat dictatoriale landen zich toe-eigenen.

Nu doet iedereen alsof dit debacle uit de lucht komt vallen terwijl ik in het bovenstaande betoog heb aangetoond dat je hierop kon wachten.

Laat het volk haar verstand eens een keer gebruiken en eisen dat iedereen al vanaf de basisschool sociaal psychologie onderwezen krijgt. En voor de reaguurders: dit is geen links gelul maar serieus wetenschappelijk onderbouwde kennis en feiten.

Amen!

ProAsfalt | 27-11-19 | 11:57

Nederland: 30.000 belastingambtenaren op 17.000.000 inwoners. Spanje: 10.000 belastingambtenaren op 52.000.000 inwoners. Tja, waar gaan die belastingcenten nou naar toe?

Daffyduckblowtook | 27-11-19 | 11:57 | 5

En dan te bedenken dt het de afgelopen decennia volledig geautomatiseerd is.... geen kaartenbakken oid. Gek genieg liep het toen toch beter....

me163komet | 27-11-19 | 12:50

@Daffyduckblowtook | 27-11-19 | 12:11: dat is een andere zaak, dat is een kunstmatig in stand gehouden draak die de EU heet, dreigen om te vallen mede doordat hun belasting inning een zooitje is om vervolgens je hand op te houden bij de EU. Punt is, en dit is nog een reden daarvan, dat de vergelijking tussen spanje en Nederland appels met puntenslijpers is.

peterdh | 27-11-19 | 13:17

@peterdh | 27-11-19 | 13:17: Ten aanzien van de laatste zin. Spanje wordt veel meer decentraal bestuurd, dus de kans is groot dat die 10.000 belastingambtenaren enkel de rijksambtenaren zijn. Ik gok dat de decentrale overheden ook hun eigen belastingdiensten hebben die verder gaan dan onze gemeenten. Je kunt deze vergelijking niet zo makkelijk maken zonder te kijken naar de verschillen in belastingstelsels.
Wat niet wegneemt dat het Nederlandse stelsel nodeloos ingewikkeld is en dit zorgt voor de noodzaak tot meer personeel. Maarja, geef de politiek een goed wetsvoorstel en zodra ze ermee klaar zijn is het een zooitje, doordat iedereen wat voor zijn achterban erin moet zien te stoppen.

deBelastingplichtige | 27-11-19 | 14:29
▼ 2 antwoorden verborgen

Als de belastingdienst nu ook eens, in navolging van de boeren, leraren en medisch personeel, gingen staken......... zou Klaasje dan nog wel zijn wachtgeld krijgen ??

Karel Kruizenruiker | 27-11-19 | 11:54 | 2

Ja, dat gaat namelijk gewoon via de tweedekamer. Niet via het UWV of belastingdienst. Maak je geen zorgen. Klaasje hoeft niet naar instanties voor zijn uitkering. Daar is wel over na gedacht hoor.

peterdh | 27-11-19 | 12:02

Haha, wat een gotspe, ambtenaren die bang zijn.

pibasso | 27-11-19 | 11:53

Ben door eigen onkunde van alle wetgeving en hersenspinsels van de (R)overheid van de helft van mijn spaarcenten beroofd. Niet in bescherming genomen, nee keihard beroofd!

BinAardig | 27-11-19 | 11:53 | 5

Troost u met de gedachte dat uw bijdrage goed besteed wordt.

basweetutwel | 27-11-19 | 12:09

Want onkunde moet beloond worden?

Superior Bastard | 27-11-19 | 12:15

Dat doe je toch knap, weet niet hoe, maar verhaal is wel heel stug. Alle bedragen onder Euro 30,360 zijn vrijgesteld van de vermogensrendementheffing (2019). Kan ook zijn dat je de fiscus vrijwillig geld heb gegeven. Alles bij elkaar moet je tegen jezelf beschermd worden, de staat kan je daarbij niet helpen.

thephysicist | 27-11-19 | 12:25
▼ 2 antwoorden verborgen

Heeft frans timmermans al plannen voor een europese unie belastingdienst?

Coffee Party | 27-11-19 | 11:53 | 1

Hoeft niet . Ze sturen pinokkio ruttegraat met zakken geld. Ons geld welteverstaan.Ruttegraat is ook nog eens royaal met fooi.

tweetybird | 27-11-19 | 12:14

2065 van de 3000 geënquêteerde ambtenaren durven niets aan te geven uit angst voor represailles.

Osdorpertje | 27-11-19 | 11:52

Van Wikipedia: Voormalig baas van de Belastingdienst Jenny Thunnissen kwam in 2008 in opspraak wegens een nevenfunctie (lid van de Raad van Toezicht) van de Reinier de Graafgroep in Delft, waar de btw werd omzeild. Belastingontduiking onder toezicht van de baas van de Belastingdienst! Mooier kunnen we het niet maken.

Jenny Thunnissen (Groningen, 2 april 1952) is een Nederlands ambtenaar. Zij was directeur-generaal bij de Belastingdienst[1] en vervolgens tot 2015 inspecteur-generaal bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, onderdeel van het Ministerie van Infrastructuur en Milieu.[2]

Thunnissen studeerde burgerlijk recht aan de Universiteit Leiden en na haar afstuderen in 1975 volgde een postdoctorale opleiding fiscaal recht.[3][4]

Op 1 mei 2000 werd Thunnissen benoemd tot directeur-generaal bij de Belastingdienst. Uit deze functie werd zij in 2008 ontheven omdat haar positie, door problemen bij de Belastingdienst met het ICT-systeem voor de huur- en zorgtoeslag, onhoudbaar was geworden.

Thunnissen kwam in 2008 in opspraak wegens een nevenfunctie (lid van de Raad van Toezicht) van de Reinier de Graafgroep in Delft, waar de btw werd omzeild.[5]
In 2015 kwam ze wederom in opspraak, ditmaal als gevolg van het debacle rond de Fyra. Dat was in haar functie als hoogste ambtenaar bij de Inspectie Leefomgeving en Transport, waar ze in oktober 2015 vertrok. Zij werd niet ontslagen en blijft actief binnen de Algemene Bestuursdienst als buitengewoon adviseur.[6]

Thunnissen is lid van de PvdA en twintig jaar voorzitter geweest van deze partij in Leiderdorp. Haar echtgenoot Ramon was aldaar gedurende enige tijd fractievoorzitter van dezelfde partij. Het echtpaar heeft drie kinderen.

theo-is-dood | 27-11-19 | 11:46 | 3

Falen, falen en nog steeds volop meedraaien in de hoge ambtenaren carrousel.

sprietatoom | 27-11-19 | 11:53

In het zelfde jaar (2008) dat Thunissen werd weggepromoveerd werd een ambtenaar van de belastingdienst ontslagen omdat hij in het bestuur zat van de voetbalclub Stiphout-Vooruit. Daar was iets mis met de afdracht van btw over de frikandellen in de kantine. Google maar ....

theo-is-dood | 27-11-19 | 12:22

Lid van de PvdA. Waarschijnlijk haar ticket voor de baantjescaroussel. Die club heeft zoveel kapotgemaakt in dit land.

5611 | 27-11-19 | 14:56

Mensen die daar werken zijn vroeger allemaal gepest op school.
Nu ze macht denken te hebben maken ze daar natuurlijk optimaal misbruik van, ook onder elkaar.
Erg zielig maar wel logisch.

HoerieHarry | 27-11-19 | 11:46

Niet alleen onder ambtenaren maar ook ik schijt in m'n broek voor de belastingdienst.

janleuk | 27-11-19 | 11:43 | 1

Yep een tekort aan blauw op straat.
En een teveel aan blauw in de brievenbus. Mischien moeten ze dat eens opdraaien. Ik doe maar eens een brainstormpie

tweetybird | 27-11-19 | 11:55

Geloof ik zo maar. Lijkt mij als gewone ambtenaar geen pretje om daar te werken.

Gescheld van mensen aan de telefoon en aan de andere kant de hoge sukkels die je dwingen dingen te doen die die mensen weer tegen je laten schelden. En er dan nog niks van mogen zeggen ook.

Zien en horen iedere dag dat mensen volledig naar de kloten gaan terwijl je weet dat het vaak onterecht is maar er niks tegen kan doen omdat die hoge sukkels jou dan ook naar de klote helpen.

En het is niet alleen bij de belastingdienst maar ook bijvoorbeeld bij de politie.
Yep het blijkt steeds meer. We zijn zo',n gaaf land . Wel 1 met een aardewerke puzzel. Dat vaasje is allang gebarsten en uit elkaar gepleurd.

Het falen der kabinets clownen valt steeds meer op.

Nou gewone ambtenaren zet hem op en succez. Er zal helaas weinig veranderen. Deze hoge sukkels hebben geen plaat voor hun knar maar een hele bunker.

tweetybird | 27-11-19 | 11:41

Natuurlijk heerst er een angstcultuur, de belastingdienst is verantwoordelijk voor 99,9% van alle aanslagen.

Mr_Natural | 27-11-19 | 11:40 | 4
▼ 1 antwoord verborgen

De belastingdienst. Als fiscalist kan ik daar over meepraten. Met de historieke oprotpremie hebben ze de mensen die wat konden weggejaagd. Er zijn nu honderden nieuwe mensen aangenomen. Voor het merendeel partimers M/V van de advieskantoren. Zijn ook geen hoogvliegers. Zij die bij de belastingdienst werken doen dat om de volgende redenen:
Of ze willen met weinig inspanning een redelijk loon verdienen.
Of ze zijn idealistisch (lees socialist).
Of ze kunnen niks.
Gode hebbe medelijden met ons.
Dat geldt met name voor de managers

Zatkniss | 27-11-19 | 11:39 | 1

Ik wacht al 4 jaar op terug betaling .
Wat zou er gebeuren als ik 4 jaar wacht met aanslag te betalen?
...........

joppo0 | 27-11-19 | 12:42

Die eerste zin, "Belangenvereniging van mensen die niets te verliezen hebben dan hun ketenen vakbond FNV stuurden 3000 ambtenaren van de Belastingdienst een enquête." doet toch gewoon pijn aan de ogen.
OT:
Een ambtenaar van de belastingdienst die klaagt over angstcultuur is een heerlijke gotspe.

Superior Bastard | 27-11-19 | 11:37 | 3

Ja, je moet hem ff 3x herlezen, maar dan is hij wel mooi :)

lovekila | 27-11-19 | 12:15

Volgens mij moet daar staan 'keten en'

Jos Tiebent | 27-11-19 | 12:28

@Jos Tiebent | 27-11-19 | 12:28:
Volgens mij bedoelt hij dit:
"Belangenvereniging van mensen die niets te verliezen hebben dan hun ketenen, vakbond FNV, stuurde een enquête naar 3000 ambtenaren van de Belastingdienst." .

Superior Bastard | 27-11-19 | 12:49

Het wordt de hoogste tijd dat ambtelijke bestuurders die grove en verwijtbare fouten maken zich voor de rechter moeten verantwoorden. Misschien dat men dan eerst eens goed gaan nadenken over oorzaak en gevolg.

Solar666 | 27-11-19 | 11:34

'Afrekencultuur', 3000 Ambtenaren, hoeveel rollen kippengaas is dat ongeveer?

Mr_Natural | 27-11-19 | 11:32 | 1

Ligt eraan. Gepureerde of gestampte ambtenaren.

kwark001 | 27-11-19 | 11:36

De belastingdienst staat boven elke wet, altijd al zo geweest.

sprietatoom | 27-11-19 | 11:32 | 5

Het maken van "rulings" is natuurlijk ook al erg arbitrair. Een handjeklap is daar niet ver.

Earl_of_Doncaster | 27-11-19 | 11:39

@Solar666 | 27-11-19 | 11:35: En toch kunnen deze partijen van elkaar leren.
De maffia bijvoorbeeld heeft wel zelfreinigend vermogen.

Tilburgse bluf | 27-11-19 | 11:44

@Tilburgse bluf | 27-11-19 | 11:44: wilt u soms zegen dat er een tekort aan kippengaas is bij de belastingdienst?

Solar666 | 27-11-19 | 12:00
▼ 2 antwoorden verborgen

Culture always wins !

van Oeffelen | 27-11-19 | 11:32 | 1

U bedoelt taxes natuurlijk

Rest In Privacy | 27-11-19 | 12:14

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland