Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Nederlandse off-piste-skiërs overleden in lawine Tirol waren "heel ervaren jongens"

Gisteravond al bekend, nu iets meer details.

De slachtoffers zijn een 33-jarige en 39-jarige man, waarvan de eerstgenoemde uit Utrecht komt. Een 54-jarige man die hen vergezelde wist zichzelf wel te bevrijden en overleefde de lawine. Voor de andere twee kwam de hulp te laat. Rolf Westerhof,  eigenaar van het Snow Safety Center dat gespecialiseerd is in offpiste skiën, kende de mannen. "Het waren echt mensen met verstand van zaken. (...) Er was geen verbod, maar ze hebben ook absoluut geweten dat er een risico was vandaag," meldt hij aan RTL. Het AD meldt dat ze ook lawinepiepers bij zich droegen. Het tweetal werd snel gelokaliseerd door het reddingsteam en hun lawinehonden, een van hen was er zelfs - tevergeefs - in geslaagd zijn lawine-airbag te activeren. Diep tragisch, maar fuck hey, geleefd hebben ze wel. Volgens Oostenrijks persbureau APA betreft dit het eerste fatale ongeluk van het seizoen.

Reaguursels

Inloggen

Ik vraag me af wat "fuck hey" is.
Als ik de zin goed begrijp moet er zoiets staan als "Het is tragisch dat deze twee zijn omgekomen, maar ze hebben wèl geleefd".
Waarom zou iemand dát dan niet gewoon opschrijven?
"Fuck hey" is zo'n nietszeggendheid als "zeg maar", "weetjewel", "soort van", "best wel", "heftig" en "jeweettog".

JvanDeventer | 10-11-19 | 23:48 | 1

U bent van voor 1960?

voorbips | 11-11-19 | 00:08

Hopelijk een leerschool.

Pluisbaard | 11-11-19 | 11:30

Zulke risico's neem je of niet, simpel toch. Maar om nou deze heren te bewonderen omdat zij een 'spannender' leven dan menigeen leden. Welnee, daarbij wat is spannend en ieder zijn meug.

Pluisbaard | 10-11-19 | 21:55

Als ze zo goed waren, waarom zijn er nu dan twee doden gevallen?

Munchhausen | 10-11-19 | 21:08 | 1

Wel eens een lawine gezien op youtube? Als je met die snelheid tegen de stenen wordt aangeklapt maak je weinig kans.

Inferi0r | 10-11-19 | 21:26

Ach tijdens de F1 in Zandvoort zullen straks ook wel een paar gewonden of doden vallen die te hard door de bocht vliegen. Net als skien een sport waarbij je grote risico's neemt. Kwalijk dat een prins bril zo'n gevaarlijke sport faciliteert. Er is al geoefend met het produceren van krokodillentranen.

watazooi | 10-11-19 | 20:21 | 1

Bij Zandvoort vind ik het wel erg dat er doden vallen , weet je wel wat zo'n sjeesego kost?

ewout56593235 | 10-11-19 | 20:33

Ik ben ook slachtoffer van de Russische Lawina , ik ging buiten pissen en Lawina sprong boven op me

ewout56593235 | 10-11-19 | 20:18 | 1

Ook het gewicht van een lawine zeker. Sterkte.

Pluisbaard | 10-11-19 | 21:58

Life on the edge, a bit risky?
Sukkels , maar ze hebben wel "geleefd".

lanexx | 10-11-19 | 19:23

Life on the edge, a bit risky?
Sukkels , maar ze hebben wel "geleefd".

lanexx | 10-11-19 | 19:23

Tja, als je kunt kiezen tussen buiten de piste skiën en je leven in de waagschaal stellen, of gewoon óp de piste naar beneden glijden, dan is een verantwoordelijke keuze gauw gemaakt, nietwaar?

KeesBruin | 10-11-19 | 17:55

Verbied die achterlijke wintersport eens. Hele hordes die zonodig naar beneden willen glijden. Wat een flauwekul.

arie-hoax | 10-11-19 | 17:42 | 1

Haha. Nee.

Nederland80 | 10-11-19 | 17:43

"Diep tragisch, maar fuck hey, geleefd hebben ze wel."

Ach gut weer een fetishistische lulopmerking van Spartacus; voorkeur en bewondering voor geweld en afwijkend gevaarlijk gedrag.

Man, man, de egoïstische idioten laten vermoedelijk nabestaanden achter. Fijn "geleefd" en geen verantwoordelijkheid voelen voor familie of zo, mochten die er zijn. Dat is kennelijk admirabel?

Mensen die gewoon met elkaar proberen onder alle omstandigheden in de aardse tranendal proberen te (over)leven. (Leuk) getrouwd, mekaar steunen, kinderen proberen op te voeden, netjes werken en belasting betalen, geen gekke dingen uithalen in, gewoon fatsoenlijk in een winkel betalen voor een jas, wachten bij een rood stoplicht, etc, etc.

Ja, Spartacus, dat zijn mensen die "hey fuck geleefd" hebben en mogelijkerwijs zelfs iets bijgedragen hebben aan de maatschappij.

Want dat is oneindig veel moeilijker en een veel langduriger klus, dan onbesuisd een berg afrossen met soortement van zelfmoordneigingen en dan maar hopen dat de echte bergkenners hun leven wagen om jou uit de witte stront te helpen, als de off-piste een keertje je de baas is.

Ros zelf eens van een berg af.
Gadverdamme. Evocatus

Evocatus | 10-11-19 | 17:30 | 5

Mooi verwoord toch.

letopuwzaak | 10-11-19 | 20:53

@artie | 10-11-19 | 18:45:
Oh, got, néé, hè, néé, hè!
Je kind komt er aan en dan lekkkkerrr
risico's nemen alsof 't een ijsje eten geldt.
Treurig! Evocatus
...

Evocatus | 10-11-19 | 23:28
▼ 2 antwoorden verborgen

De één noemt het dood, de ander eeuwige après ski.

Stijlicoon | 10-11-19 | 17:21

Ligt er sneeuw dan? hoe kan dat??? xXx rip

David000000007 | 10-11-19 | 17:20

Als je off-piste gaat, doelbewust, boeit het me verder ook geen kut. Dan heb je bewust het risico opgezocht, jammer dan.

DiederikJanWillem | 10-11-19 | 16:57

Ik wordt zò ver-schrik-ke-lijk moe van laaglanders die denken dat ze over enige vorm van kennis beschikken aangaande het fenomeen: ‘bergen’. Of het nu over klimaat, wintersport, onderkoeling, off-piste, hoogteziekte of wat-dan-ook gaat: hou je m*** totdat je er tussen woont. Wie eens per jaar met een plastic doodskist op .
z’n autodak richting sneeuw ( of niet) gaat, of wie heel dapper één keer per jaar met z’n sleurhut door een Alpentunnel kruipt, is bij voorbaat al áf.

bisbisbis | 10-11-19 | 16:38

Zeer ervaren, maar blijkbaar niet ervaren genoeg.

Toverkol | 10-11-19 | 16:36

Op de NPO app stond dat het ervaren off piste skieërs waren. Toen vroeg ik mij af, ben je ervaren als je je vergist. Maar GeenStijl neemt het niet klakkeloos over van de NPO dat het ervaren off piste skieërs waren.

Maar wel een vervelende trieste nutteloze dood. Dit wens ik niemand toe. Een ongeluk zit in een klein hoekje. Ik leef al langer dan m'n moeder, dus ik heb het niet zo slecht gedaan.

DitjaarkrijgikAOW | 10-11-19 | 16:24 | 1

Ja, als je moeder de 25 haalt is dat niet zo moeilijk.

IJsbrekert | 10-11-19 | 18:06

‘Maar fuck hey, geleefd hebben ze wel’, lijkt me niet prettig zo langzaam aan je einde te komen. Erg egoistisch ook, vooral voor de nabestaanden, maar zeker ook voor de Bergrettung, die met gevaar voor eigen leven en veel gemeenschapsgeld altijd klaarstaan.
Kortom, van stoere verhalen kan ik hier niet vrolijk of laconiek worden.

Ray Skak | 10-11-19 | 16:07 | 1

Verbazend,sneeuw en dat tijdens de opwarming van de aarde.

rein9576 | 10-11-19 | 16:17

Droevig voor die arme jongens en hun nabestaanden.
Ze zouden ervaren zijn?!
-harde wind
- veel sneeuw gevallen
- serieuze waarschuwing voor lawines van officiële Tiroler instanties.
- vlak boven langs de gletscherspleten oversteken op een extreem steil stukje van de Ötztaler Gletscher.
Jongens met dure spullen maar met weinig kunde en kennis

boterhamtevredenheid | 10-11-19 | 15:58 | 1

En vervolgens een lawine veroorzaken die op een haartje de blauwe piste mist, waar ook een gemiddelde reaguurder met zijn kinderen kan skiën..

noudster | 11-11-19 | 07:26

Ja, als je de extreme spanning opzoekt, kan het draadje wel eens breken .
Ze zullen het toch wel van te voren met de nu nabestaanden doorgesproken hebben neem ik aan ??

Olympus | 10-11-19 | 15:49

Blijf dan ook gewoon op de piste, off piste skiën is echt niet voor de gemiddelde Nederlandse skiër weggelegd.

Gravin v Kippenbouth | 10-11-19 | 15:29

Ervaren in teveel risico nemen?
Erg triest voor alle nabestaanden, hopelijk leren andere spanningzoekers hier iets van.

priwax | 10-11-19 | 15:08 | 1

Nee, ze weten het altijd beter. Het "Zoiets zal mij nooit overkomen syndrome" .

puszuiger | 10-11-19 | 15:48

Het zal wel weer aan mij liggen, maar volgens mij zijn het altijd Nederlanders die onder een lawine bedolven raken.

Ad Hominem | 10-11-19 | 15:04

Als je ondanks waarschuwingen van de 'locals' toch besluit om die off-piste afdaling te doen, dan is er blijkbaar toch niet voldoende 'ervaring'.

Pierre Lebon | 10-11-19 | 15:00

Allebei zeer ervaren, hadden ze piepers en airbags, ik denk dat ze dachten dat ze daarmee veilig waren in geval van een lawine. Gewoon een geval van overmoed.

UncleAlbert | 10-11-19 | 14:56

@captain pervert; In de feestvakantie op wintervakantie. Het is allemaal wat.

BozePaarseMan | 10-11-19 | 14:38

Offpist... ik bedoel, offtopic: kunnen we een keer stoppen met de term 'wintersport'?
Meer dan de helft van de 'sporters' is dik en traag en skiet van het ene bestekje op de piste-plattegrond naar de andere. Ik ben daar zelf geen uitzondering op.
Ik noem het dan ook graag een 'sneeuwvakantie'. Heeft niks met sport te maken.

Captain Pervert | 10-11-19 | 14:19 | 1

Je weet nooit of er sneeuw ligt. Sneeuwvakanties zouden vanaf 2000 niet meer mogelijk zijn ivm opwarming van de Alpen. Wintersport is een veiliger begrip. Dat kan ook snelwandelen in de bergen zijn of fietsen in Badhoevedorp in januari.

boterhamtevredenheid | 10-11-19 | 16:02

Ik snap die tag van wintersport trouwens niet.
Wintersport is de weissensee helemaal uitrijden, of een paar uur cross country langlaufen, niet een beetje lui met je dikke reet van een bergje af glijden.

KarelMarks | 10-11-19 | 14:16 | 3

We kunnen naar alle waarschijnlijkheid aannemen dat jij nog nooit op wintersport bent geweest!

UnderCovert | 10-11-19 | 15:28

Je weet echt niet waar je het over hebt Karel.

Gravin v Kippenbouth | 10-11-19 | 15:31

Als ik zie welke waggelende obesitassen op 'wintersport' gaan, kan ik Karel alleen maar gelijk geven.
Maakt het niet minder leuk voor die mensen natuurlijk.

Papa Jones | 10-11-19 | 16:00

Heel erg sneu, maar... wat moet je off-piste? Daar zijn geen vreettentjes, dus geen Bratwurst, Bier, Kartoffelknödel. Niets.

Captain Pervert | 10-11-19 | 14:10

Thrill seekers.
Zo wil ik ook wel gaan tijdens het beoefenen van mijn favoriete sport.
In mijn geval dus dood neervallen op 90 jarige leeftijd in de pub.

ditotje | 10-11-19 | 13:49

Off piste skien is net zo iets als tegen het verkeer in rijden van Amsterdam naar Utrecht op de A2.

gratias | 10-11-19 | 13:42

Zo ervaren dat ze geen lawinepack droegen, dat dan weer wel.

Super Vaagstra | 10-11-19 | 13:40 | 1

Er staat vrij letterlijk in de tekst dat een van de mannen zelfs nog zijn airbag wist te activeren. Das best knap als hij geen lawinepack mee had.
Ik ben vrij benieuwd hoe u dat voor u ziet. Dat hij onder die lawine lag en nog even snel op zijn telefoon een knopje indrukte waardoor in zijn hotelkamer een rugzak ontplofte?

DDSilver | 10-11-19 | 14:06

Waren ze lid van de skiclub Natte Schnee?

Basil Fawlty | 10-11-19 | 13:38

Off piste met koninklijke arogantie.
Heel erg voor de nabestaande, maar als je op het randje leeft voor de “kick” , schopt het leven soms terug.

Het leven is zwaar | 10-11-19 | 13:35 | 1

Wat erger is, is dat andere mensen daar dan ook nog hun leven moeten wagen, althans dat wordt wel van ze verwacht.

Heiner | 10-11-19 | 13:38

Een Nederlander hoort niet op de lange latten, maar op de gladde ijzers. QED.

Ruud Hazes56616330 | 10-11-19 | 13:33 | 2

Wel op de latten maar op de pistes. Schaatsen blijft natuurlijk naast zeilen de mooiste Nederlandse sport.

Eendragtmaaktmagt | 10-11-19 | 13:49

@Eendragtmaaktmagt | 10-11-19 | 13:49:
U skiet waarschijnlijk verstandig en ik wens u nog jaren ongevalvrij skiplezier. Uit mijn 30-jarige ervaring als alarmcentralemedewerker kan ik u vertellen dat hele volksstammen NL'ers het niet zo nauw nemen. Elke winter weer kruisbanden botbreuken, dwarslaesies, de hele rataplan.

Ruud Hazes56616330 | 10-11-19 | 14:52

In het leven blijf ik altijd op de gebaande paden. Off-piste ga ik nooit. Dat is het enige dat ik hierover kwijt wil.

Amsterdamsko | 10-11-19 | 13:20 | 5

Asociaal, het risico wat je veroorzaakt voor anderren die je (mogelijk) moeten redden... en dat allemaal voor wat duimpjes op facetube.

litebyte | 10-11-19 | 13:33

@Berbaar | 10-11-19 | 13:24:
Dat treft: ik heb een hekel aan bloemen. Laat maar lekker groeien. Uit mijn tijd stamt de reclameslogan: 'Bloemen houden van mensen. Haal ze in huis'. Nooit begrepen!

Amsterdamsko | 10-11-19 | 13:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik verlang nog wel eens terug naar de tijd dat ik ook zo avontuurlijk en zonder was.
En verder... shit happens.

Papa Jones | 10-11-19 | 13:19 | 2

zonder verplichtingen

Papa Jones | 10-11-19 | 13:19

Zonder vrouw, kinderen, hypotheek en eigen bedrijf.
Dat overkwam me ook bovenaan een donkerrode piste.
Ineens trillende knietjes. Waar de fuck ben ik eigenlijk mee bezig hier.

Captain Pervert | 10-11-19 | 14:13

Ervaren skiërs zie je op TV in wedstrijd of bij van die gekke Red Bull dingen, dit zijn ervaren amateurs met te weinig respect voor moeder natuur. En dan is het op een gegeven moment klaar.

Barbatruuk! | 10-11-19 | 13:18 | 2

*een wedstrijd*

Barbatruuk! | 10-11-19 | 13:19

Deze jongens geven les aan jeugd die op tv komen of gekke red bull dingen

Arjan115 | 10-11-19 | 13:19

Ze waren zelfs zó ervaren, dat ze de lawinewaarschuwing negeerden. Kortom, het betreft hier echte professionals.

inderdaad geen stijl | 10-11-19 | 13:12 | 13

@Papa Jones | 10-11-19 | 13:44: Klopt, alleen is dat moeilijk voorspelbaar, en kun je dus niet anticiperen, hooguit je aan de verkeersregels houden en op tijd de rem intrappen. Anderzijds was er wel een lawinewaarschuwing.

inderdaad geen stijl | 10-11-19 | 13:49

@inderdaad geen stijl | 10-11-19 | 13:49: Zo'n waarschuwing is geen garantie op lawines he...

Papa Jones | 10-11-19 | 13:54

@Papa Jones | 10-11-19 | 13:54: Uiteraard. En als er een waarschuwing is, moet je deze juist negeren. Daar zijn waarschuwingen voor. Vooral niet opvolgen.

inderdaad geen stijl | 10-11-19 | 14:22
▼ 10 antwoorden verborgen

En weer moesten er weet niet hoeveel reddingswerkers met groot materieel uitrukken omdat een paar libido's zich in de nesten gewerkt hebben.
Weet u meteen waarom u de hoofdprijs moet betalen voor uw skiverzekering.

2voor12 | 10-11-19 | 13:12 | 3

God wat een zure lul bent u.

JJMS | 10-11-19 | 13:28

@JJMS | 10-11-19 | 13:28:
Nee, ik ben alleen niet het type dat zich willens en wetens in de nesten werkt en dan anderen laat opdraven om me er uit te helpen. Ze hebben waarschuwingen gewoon genegeerd dus is dit geen stom ongeluk maar actief het gevaar opzoeken.

2voor12 | 10-11-19 | 13:49

@JJMS | 10-11-19 | 13:28: Nee, het is gewoon zo. Lekker willens en wetens de waarschuwingen in de wind slaan omdat je zogenaamd professional bent, en toch is het nu weer janken.

inderdaad geen stijl | 10-11-19 | 13:52

Skiiers... een soort van vuurwerkafstekers op latten, en de off-piste figuren kan je vergelijken met de idioten die zwaar illegaal vuurwerk afsteken.

Verbieden dat skieen, een kuthobbie voor middenklasse tokkies, milieu belastend, en stikstofverhogend.

Elk jaar doden en vele honderden (zwaar)gewonden - die op kosten van de Nederlandse verzekeringsbetaler naar huis moeten worden gevlogen.
Hebben artsen in Nederland al gepleit voor een algemeen verbod op het staan van lange latten?

litebyte | 10-11-19 | 13:09 | 9

Het wordt niet afgewenteld op de verzekering want je moet, als je gratis een gipsvlucht enzo wilt, een extra wintersportdekking hebben.

Captain Pervert | 10-11-19 | 14:15

@Analia von Solmsch | 10-11-19 | 13:47: Ik heb het allebei nog nooit gedaan, en ik heb het allebei nog nooit gemist. Geen rijbewijs? Nooit de bob dan! Wintersport? Twee woorden aan elkaar waar ik sowieso een grondige hekel aan heb.

Cammy | 10-11-19 | 14:56

@Captain Pervert | 10-11-19 | 14:15:
De wintersportdekking is voor repat en zo. Ziekenhuiskosten gaan gewoon op de ziektekostenverzekering, hoor.

Ruud Hazes56616330 | 10-11-19 | 17:21
▼ 6 antwoorden verborgen

Het moet toch mogelijk zijn om een virtual reality game met 3D bril op te maken van levensgevaarlijk off piste skiën? Zo levensecht, dat je met een natte broek de lawine aan ziet komen, stikt van spanning en in uiterste nood drukt op de dodemansknop? Vergelijkbare adrenaline toedieners bestaan er ook in oorlogje spelen, autoracen, in de vliegsimulator code 7500 intypen. Get a life.

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-11-19 | 13:09

Lijkt me lastig ervaring op doen als lawinesurfer. Qua vallen en opstaan.

GormSuil | 10-11-19 | 13:09 | 1

Meestal leggen dit soort idioten hun ervaringen vast om hun (dagelijkse) selfie/social media geilheid te bevredigen, dus wie weet zien we de beelden nog eens voorbij komen.

litebyte | 10-11-19 | 13:31

Onder zo'n bericht komt het toch vreemd over dat er "2.465 vind-ik-leuk's" zijn

langzullenweleven | 10-11-19 | 13:09

Veel mensen hebben behoefte aan een beetje spanning in het leven. Als alles wordt weggenomen door b.v. verplichte verzekeringen, inentingen, en de rest van de welvaartstaat, dan zoeken sommigen nieuwe risico's; daarom zijn er na de grote daling in het verleden thans ook steeds meer verkeersongevallen; daar komt nog bij dat de huidige generatie ten onrechte meent dat niet alleen apparaten, maar ook de mens een reset-knop zou hebben terug naar de fabrieksinstellingen.

CiTy3 | 10-11-19 | 13:02 | 5

@CiTy3 | 10-11-19 | 13:12:
Dat ziektewet-vangnet (en de opvolgende regelingen als WIA) blijkt in de praktijk nogal eens flink tegen te vallen, maar daar kom je natuurlijk pas achter als je er gebruik van moet maken.

EefjeWentelteefje | 10-11-19 | 13:28

@CiTy3 | 10-11-19 | 13:12: Ik ben van de behoorlijk vroeger generator (1964) en het leven was behoorlijk wat ruiger en avontuurlijker alsdan nu. En die gene die vroeger iets hadden waardoor ze niet konden werken kregen zeer eenvoudig ziektegeld. Men kon zich al ziek melden als er een scheet dwars voor der kont zat. Hetgeen resulteerde in de volgende generatie, uitvreters die nooit een dag gewerkt hadden en die weer zorgde dat hun nazaten dat als normaal beschouwden waardoor wajong uitgevonden werd en meer van dat ongein waardoor we nu zijn waar we zijn. De verplichtte autoverzekering werd vroeger liever niet dan wel aangesproken want de noclaim korting was interessanter. Daar waar de verzekeringen nu vaker getilt worden, omdat 'gratis' cash zo gewoon is geworden. Zo'n skivakantie moet immers ergens van betaald worden. En die verplichtte ziektekostenverzekering, ach en wee 80 euro dat is te duur, men wil alleen de 60 euro zorgtoeslag. Maar goed, ik doe niet meer mee in Holland dus ik weet niet precies wat er speelt.

grapo | 10-11-19 | 14:05
▼ 2 antwoorden verborgen

3-0 oh verkeerde topic

grapo | 10-11-19 | 13:02 | 1

2-1 eerder

Frau Merkel | 10-11-19 | 13:07
-weggejorist-
Stonecity | 10-11-19 | 12:59 | 2

Apres Ski: Helaas voor de 2 het verhaaltje uit zeg maar

Swaffelkaffert | 10-11-19 | 12:58

Ik heb zelf ook enige jaren off piste ervaring en in Oostenrijk gewoond. In een decennia een tiental dodelijke lawine-ongelukken voorbij zien komen. Wat me altijd blijft opvallen is het aantal “ervaren” mensen wat dit overkomt, tot aan lokale skigidsen met 50 jaar ervaring aan toe.
Mijn mening ligt dit aan een paar zaken: 1. omzet en druk van de rijke klant om in zijn weekje vakantie het gebied af te skiën (bucket list). 2. Ongeduld om de verse sneeuw zich te laten hechten met de onderlaag. En misschien wel de gevaarlijkste: het ging toch altijd goed...
Tips : als je het niet vertrouwd en de kennis van het gebied niet hebt: NIET doen. Een airbag is als een veiligheidsgordel in een auto. Het kan je leven redden, maar is geen garantie. Ken het gebied in de zomer, weet hoe de berg er zonder sneeuw uitziet en hoe de sneeuw hecht. Ken het weer van de zomer, dit bepaald het risico voor het gehele seizoen. In de alpen heb je in de winter dagelijkse lawineberichten, snap wat ze adviseren en wijk er niet van af. Begin van het seizoen zijn die er nog niet dagelijks, dus ga dan ook niet. Ga je off piste, ga dan alleen met mensen die je kent en je vertrouwd en die in een crisis adequaat kunnen handelen. Hou voldoende afstand, dat als er iets gebeurd je elkaar kan redden en niet allemaal in de lawine belanden. Reddingstijd is maar 15 minuten, dus je maatjes zijn je redding, de rest is in de praktijk meestal de berging van de lijken. Dus iedereen pieps, schep en zonde mee en elkaar hierop controleren en blijven oefenen. Blijf weg bij steile delen boven en onder je. Veel dodelijke lawine ongelukken komen door het neerstorten op rotsen in de lawine. Wind is een van de gevaarlijkste en meest onderschatte. Door de wind hoopt de sneeuw zich op en door frictie is de sneeuwkristal zeer slecht hechtbaar. Als het sneeuwt kan het in het dal zachtjes neerdwarrelen, echter stormen bovenop de berg. De eerst volgende zonnige dag is iedereen in vakantiestemming en heerst de poeder stress en vallen iedere keer weer veel onnodige ongelukken. Off piste is een prachtige ervaring in de natuur, maar je bent er wel op jezelf aangewezen. Dus minimaliseer je risico’s

Schemerlamp | 10-11-19 | 12:56 | 4

@Stratum | 10-11-19 | 12:58:

Maar de tips staan als een chalet. Skiën is best nog wel een soort van ingewikkeld. O_o

MickeyGouda | 10-11-19 | 13:10
▼ 1 antwoord verborgen

Piste skieen is hobby, offpiste is sport.. domme reacties over eigen schuld.! Deze jongens leven voor het wintersport, en hebben alles eraan gedaan om het veilig mogenlijk te doen.! Combinatie van timing, plaats, weer, en pech is de oorzaak van dit tragische ongeluk

Arjan115 | 10-11-19 | 12:54 | 13

@wazakzegguh | 10-11-19 | 12:58: Ja natuurlijk is dit eigen schuld. Maar so what? Ze hadden zich voorbereid. Waren ervaren. Hadden wellicht een inschatting gemaakt die voor hun afdoende was. Punt is je kan preppen en voorbereiden wat je wil. Als goed mis gaat, gaat het goed mis. Tja... shit happens.

Maar meest vervelende vind ik die verbied-mensen, die met hun dikke vette reedt hele dag op de bank zitten en niets durven en doen en als er iemand ietsiepietse meer risico neemt in het leven dan is het VERBOTEN. Sowieso beetje de tendens in deze kapotgefeminiseerde risicoloze maatschappij!

iustus | 10-11-19 | 15:21

Je vat het verschil goed samen tussen deskundigen en welwillende amateurs: Timing, plaats en weer ....en we noemen het pech.

boterhamtevredenheid | 10-11-19 | 16:11

@Arjan115 | 10-11-19 | 13:07: di is helemaal geen afdaling. Ze staken over. Levensgevaarlijk bloedsteil stukje

boterhamtevredenheid | 10-11-19 | 16:13
▼ 10 antwoorden verborgen

Is het bij een lawine of in een lawine ?

dhrat | 10-11-19 | 12:52 | 2

voorzetjes of voorzetsels?

wijsvinger | 10-11-19 | 13:03

Tja vermoedelijk was die 54 jarige bij en die andere twee in een lawine.

jan huppeldepup | 10-11-19 | 13:10

Maar goed dat er af en toe een dooie valt, anders moesten die thrill seekers weer wat nieuws verzinnen wat het ook allemaal weer wat duurder, verder weg, en slechter voor het mejeu maakt natuurlijk.

zwellevertje | 10-11-19 | 12:51

12 jaar geleden vertelde ene Al Gore dat we in 2020 geen sneeuw meer hebben in de Alpen.
Dus over een paar maanden gebeurt dit niet meer.

Trumme | 10-11-19 | 12:50 | 2

Eindelijk een positieve en geruststellende reactie. +1

keestelpro | 10-11-19 | 12:55

Er zal nog steeds sneeuw vallen, maar al met al gore sneeuw.

wijsvinger | 10-11-19 | 13:10

Triest.
Sommige mensen houden er nu eenmaal risicovollere hobby's op na en dan kan het zo aflopen.

Berbaar | 10-11-19 | 12:47 | 6

@Berbaar | 10-11-19 | 12:58: Twee kennissen van me zijn verongelukt bij het bergklimmen. Prachtige sport, maar heel gevaarlijk.

Kuifje-in-de-EU | 10-11-19 | 13:21

@Kuifje-in-de-EU | 10-11-19 | 13:21:
Dat is inderdaad prachtig, heb het tot afgrijzen van mevrouw Berbaar een paar keer samen met mijn zoon gedaan.
Tegenwoordig houden we het bij zeilen.
Risico's geven kleur aan het leven denk ik dan maar.

Berbaar | 10-11-19 | 13:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Net als Prins Friso & Schumacher cum suis: "De natuurwetten gelden niet voor mij." Kut voor de nabestaanden, en ik voel echt wel de pijn. Maar had ze dan goddomme eens echt gewaarschuwd. Is dat gebeurd, accepteer dan ook dit living-2-tha-max-einde.

Taggart | 10-11-19 | 12:44 | 3

In voor zover ik ze ken (en dat zijn er heel wat) staat er in ieder skigebied dat er ook maar een béétje toe doet, bij iedere lift levensgrote waarschuwingen voor lawinegevaar. Maar wat je zegt... wie zich boven de natuur verheven voelt..

EefjeWentelteefje | 10-11-19 | 12:48

Het verschil dat Friso en Schumi wat hoger op de sociale ladder staan (terecht of niet) en er dus een dito medische team klaar staat ze te redden. Beide heren waren ter plekke overleden c.q. dood verklaard als ze Piet Jansen of Karel de Vries hadden geheten.

kapotte_stofzuiger | 10-11-19 | 12:51

Het is tamelijk egoïstisch je leven op het spel te zetten. Zeker als je het 'samen' doet. Er zal er altijd een minder vaardig zijn of geen nee durven zeggen. Doe wat je nodig acht in het leven, doe het bewust en met begeleiding. Zeg bij iedere poging tegen je vadertje en moedertje dat je het echt wilt en zonder risico leven geen leven betekend voor jou. Ik kon het wel waarderen dat mijn moeder zei dat ik zolang ik thuis wilde wonen absoluut geen motor mocht rijden. Ik begreep dat toen en mijn kinderen begrijpen dat nu. Je leeft met elkaar over het algemeen en daar moet je dus ook rekening met elkaar houden.

Veel Vaak | 10-11-19 | 12:43 | 2

YouTube staat er vol mee hè.

Trumme | 10-11-19 | 12:48

@Trumme | 10-11-19 | 12:48:
Met waaghalzen? Vast wel ik kijk er ook graag naar. Het is alleen iets waard als je het overleeft. Russen die van flatgebouwen vallen staan er ook op omdat ze quick fame willen scoren onervarenheid is dan geen belemmering en familie denken ze niet aan.

Veel Vaak | 10-11-19 | 13:15

Tja, het is wat, rip hoor, maar verder 0 interesse.

Henk de Vries2074 | 10-11-19 | 12:41

Zijn de organen eigenlijk al geoogst? Ik vraag het voor een D66-kiezer.

kapotte_stofzuiger | 10-11-19 | 12:40 | 4

@Parsons | 10-11-19 | 12:45:
[Pia Dijkstra mode = 1 ]
Maar er had er toch 1 het overleefd?
[Pia Dijkstra mode = 0 ]

keestelpro | 10-11-19 | 12:50

@Parsons | 10-11-19 | 12:45: Dat mag nog weleens benadrukt worden, na je dood is er niets meer te doneren. Een wijsheid zo oud als Methusalem maar toch willen mensen het D66 sprookje geloven.

eastender | 10-11-19 | 12:54
▼ 1 antwoord verborgen

Tja ik heb schijnbaar ook nog niet geleefd, nu ben ik heel ervaren in het van een keukentrapje afvallen met de woorden " ik kan vliegen, ik kan vliegen".
Ga het morgen is vanaf de Brienenoordbrug proberen, neem in ieder geval een pieper en een airbag mee ja kunt niet weten.

jan huppeldepup | 10-11-19 | 12:38 | 2

Neem gelijk een bodybag mee!

R. Skickr | 10-11-19 | 12:42

@R. Skickr | 10-11-19 | 12:42: Tja mijn bodybag ben ik verloren bij het diepzee duiken maar ik denk het zal wel goed gaan.

jan huppeldepup | 10-11-19 | 13:15

Prins Friso was ook een ervaren off- piste skiër. Maar ook "een beetje dom" volgens Max

Spartaan1888 | 10-11-19 | 12:38 | 1

dat ging om Willy

HaagsHaram | 10-11-19 | 13:01

Off piste skiën is nu eenmaal gevaarlijk, ook als er geen lawine waarschuwing is...... ben er zelf een keer ternauwernood aan ontsnapt en dan doe je dat geen 2e keer...... dus keurig op de piste blijven, daar is ook uitdaging genoeg.

Fatwabuster | 10-11-19 | 12:37

Darwin vs. ervaren skiërs 2-0

Anoniemelafaard | 10-11-19 | 12:37

Toch heb ik respect voor die gasten die de rode of zwarte piste nemen en dan off-piste gaan en gewoon zich laten vallen van een rots hopende dat het volgende stuk sneeuw zacht genoeg is om hun val te breken. Ik heb eens een paar gasten bezig gezien in Saas Fee in Zwitserland: gewoon acrobaten waren het. Artiesten.

keestelpro | 10-11-19 | 12:36

Natural selection is nodig om alleen kwaliteit over te houden.

PIS-Alchimis | 10-11-19 | 12:34 | 5

@jan huppeldepup | 10-11-19 | 12:41:
Da's dan wel weer kwaliteit. Nou ja reaguurder Berbaar is van het VVD promotie team maar die gaat redelijk vaak zeilen.

keestelpro | 10-11-19 | 12:46

@keestelpro | 10-11-19 | 12:46: Zegt ie. VVD staat imo nog steeds voor leugenaar. VVD-ers vinden liegen dus normaal. Simpel, ik geloof Berbaar dus eigenlijk nooit. Een pochertje, die denkt dat zijn stupide uitlatingen iets toevoegen.

Cammy | 10-11-19 | 14:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Triest hoor . Maar als zelfs ervaren einheimische skiërs het risico niet nemen, moet je dat toch aan het denken zetten. Verkeerde inschatting .

laurentius | 10-11-19 | 12:34 | 1

Ja maar die leven ook niet he.

azijnseikerT | 10-11-19 | 12:36

Een gewaarschuwd mens telt voor 2! Ze waren met z 'n drieën, dus 6 x gewaarschuwd. @zelfoverschatting

Jos9595 | 10-11-19 | 12:33

Als je sterft als ervaren skiër door een lawine kom je altijd in de krant.
Als je sterft als ervaren apres skiër door de drank vind men het niet interessant.

keestelpro | 10-11-19 | 12:31 | 1

"DiEsCrIeMiEnAsIe!1!"

kapotte_stofzuiger | 10-11-19 | 12:34

Hoeveel mensen komen per jaar om op de route naar de Mount Everest? Ze staan in de file om als lemming een voor een head down naar beneden te storten. Ditmaal hebben twee lemmingen de krantenkoppen gehaald in een periode waarin in Oostenrijk de lawinedienst nog niet eens officieel in functie is. Vorig jaar 19 doden. Dit seizoen begint het aankruizen met twee kruisjes bij "heel ervaren jongens". Voor anderen geldt de waarschuwing: een lawinepieper, een lawine-airbag en wat niet meer waarmee mensen het levensgevaar uitdagen, het helpt geen snars.

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-11-19 | 12:30

Blijkbaar heb je pas geleefd als je heel veel risico hebt genomen in je leven. Mag ik dat vette onzin vinden? Vaak genoeg off piste gesnowboard waar het risico minimaal was, ook mooie afdalingen.

azijnseikerT | 10-11-19 | 12:30

Wat een droevige reacties: pure afgunst omdat je zelf nooit wat meemaakt.

Coño de Barbaar | 10-11-19 | 12:29 | 6

@Ignatius J Reilly | 10-11-19 | 12:32: Welnee, skieeen is voor iedereen geworden. De elite heeft inmiddels andere vakantiebestemmingen

Weerduivel | 10-11-19 | 12:41

@Ignatius J Reilly | 10-11-19 | 12:32:
Ik hoor zeker niet bij de elite. Ik ga wel ieder jaar skiën. Mijn zomervakantie is dan weer heel karig.
Kwestie van keuzes maken.

JanVergoor | 10-11-19 | 12:41
▼ 3 antwoorden verborgen

Triest voor de nabestaanden, RIP enzovoorts, maar... hoe vaak, hoe lang en hoe vroeg nog moet er ieder jaar wéér gewaarschuwd worden dat freeriden / off-piste skiën gewoon levensgevaarlijk is?

Ben zelf een ervaren skiër, maar al decennia geleden opgehouden met het off-piste gebeuren. Door toegenomen drukte in de skigebieden, bomenkap en - jawel - hogere temperaturen en voor ook hardere wind, is het risico enorm toegenomen. Wellicht wordt het tijd om dit soort 'stoere' gasten die er kennelijk maar niet mee op kunnen houden maar eens gewoon te gaan beboeten.

EefjeWentelteefje | 10-11-19 | 12:29 | 4

@Hollende_Kleurling | 10-11-19 | 12:32:
Tsja. En dan schakel je kennelijk je eigen gezonde verstand direct uit.
Ondanks tonnen waarschuwingen... want pech, dat overkomt natuurlijk alleen andere mensen!

EefjeWentelteefje | 10-11-19 | 12:52

@EefjeWentelteefje | 10-11-19 | 12:52:
Hoe weet je dat? Misschien was het wel voor hun een afgewogen risico. En ja pech door samenloop van omstandigheden heb je altijd kans op. Dat is hun keuze geweest. Ikzelf ga 18 jaar op wintersport. Wel eens offpiste geweest in de jongere jaren. Nu niet meer. Kinderen enzo. Ja langs de pisten wat poeder pakken soms that's it.

Ik vind mensen altijd zo veroordelend. Laat iedereen zijn leven leiden binnen bepaalde kaders. Het was niet verboden.
We zitten al in een mag-niet, kan-niet risicoloze maatschappij...

iustus | 10-11-19 | 15:30

@EefjeWentelteefje | 10-11-19 | 12:52:
Ja,kun je ook thuis tv kijken.
Ik heb geen echte behoefte aan adreline stoten. Maar een code oranje houd mijn niet van zee. net zoals die waarschuwingen door buitenlandse zaken voor bepaalde landen ook zelf nog eens beordeel.

miko | 10-11-19 | 15:31
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, zielig hoor.
Net als die burgerdoden in Irak.
Jammer.

Ignatius J Reilly | 10-11-19 | 12:28

Ik heb zo mijn eigen uitdagingen: ik ga altijd zonder condooms op vakantie naar Ghana. Kom ik ook in het nieuws als het fout afloopt?

skoftig | 10-11-19 | 12:27 | 3

Tja alleen als je ook nog je viagra niet vergeet.

jan huppeldepup | 10-11-19 | 12:43

Als die grote Ghanese negers zelf een condoom bij zich hebben, valt het mee. Gewoon even vragen.

artie | 10-11-19 | 13:13

Alleen als je van tevoren gewaarschuwd bent en de geur van glamidia negeert

boterhamtevredenheid | 10-11-19 | 16:15

Omdat ze met een gouden paplepel geboren zijn gaan ze op zoek gaan naar kicks. Ik kan hier weinig tot geen medeleven voor opbrengen. Helaas pindakaas, NEXT!

PIS-Alchimis | 10-11-19 | 12:26

Tjah. Je kunt ook op je 95e in een verzorgingstehuis (als dat dan nog bestaat), kwijlend en poepend in je luier langzaam omvallen, terwijl je beseft dat je nooit wat leuks hebt gedaan. Uit die twee opties kies ik de lawine. Ik wens het niemand toe, maar als je dan toch moet...

TheEgg | 10-11-19 | 12:22 | 6

Dit vind ik wel een beetje grof en oneerbiedig. Een neef van mij is ook kwijlend in zijn poepluier overleden. Wiegendood...

keestelpro | 10-11-19 | 12:44
▼ 3 antwoorden verborgen

De een zijn dood is de ander zijn brood, zo te lezen.
Walgelijke berichtgeving van RTL Nieuws.

A.U.EnLeven | 10-11-19 | 12:20 | 6

Ja vreselijk walgelijk allemaal.
Al die hulpverleners ter plaatse die betaald krijgen om mensen te redden of doden uit te graven.
Of bedoelde je dat niet?

leo de pejo | 10-11-19 | 12:36

@leo de pejo | 10-11-19 | 12:36: ik bedoel het zoals ik het schrijf. Dat is tegenwoordig een lastige logica voor velen die reeds geïndoctrineerd zijn met het antisocial me-me-mediavirus. Sterkte.

A.U.EnLeven | 10-11-19 | 12:49
▼ 3 antwoorden verborgen

Tja. Klote voor de nabestaanden. Meer kan je er niet over zeggen lijkt me.

beldewouten | 10-11-19 | 12:20

Maken lawines onderscheid tussen ervaren en onervaren skiërs ?

DrogeBermBoom | 10-11-19 | 12:19 | 2

Nee, maar er is onderscheid tussen veilige en onveilige pistes.

Nuuk | 10-11-19 | 12:22

Wel tussen domme en niet-domme ervaren skiërs.

Ridde Rogter | 10-11-19 | 12:25

Ja, geleefd hebben ze wel en akelig gestikt zijn ze. En ze wisten van het risico die dag blijkbaar, waarom die dan toch nemen? Ergste is voor de nabestaanden. Gezien de leeftijd verwacht ik ook ouders voor wie het verlies van hun eigen bloed niet te dragen is.

Jan, Leiden | 10-11-19 | 12:18 | 1

De enige stikstof waar je echt bang van moet zijn is sneeuw als het je bespringt hoog in de bergen.

keestelpro | 10-11-19 | 12:27

Tja als tot nu toe geluk gehad gelijk staat aan"ruime ervarign".

brughslurph | 10-11-19 | 12:18

zal er geen traan om laten.

Fedde71 | 10-11-19 | 12:18

Sneeuwvlokjes. Ze zijn heel schattig maar als ze met een miljoenmiljard van de berg komen: moeder pas op je telgen!

keestelpro | 10-11-19 | 12:17

Nederland kent veel ervaren bergbeklimmers en skiërs. Het is voor Nederlanders een beetje zoeken naar bergen en enorme hopen sneeuw, maar vinden doen zij die altijd.
Andersom soms ook.

Jan Passant mk2 | 10-11-19 | 12:16

Sorry geen medelijden, lawines zijn er niet voor niets! Niemand staat boven de lawines... niemand!

Man-Bijt-Hond | 10-11-19 | 12:16 | 3

Ontspannen maar, daarom is het nog wel erg.

ger1306 | 10-11-19 | 12:19

Lawines staan bovenaan de voedselketen.

keestelpro | 10-11-19 | 12:26

5 december winkelen bij de Bijenkorf. Ik ben een ervaren winkelaar, maar bekend met de risico's.

Whisper | 10-11-19 | 12:16 | 1

Hahaha!

Basil Fawlty | 10-11-19 | 13:02

Ja risico van het vak, off piste skiërs zijn heel bewust van de gevaren en een lawine ontwijken is best lastig. Wel lullig als je dan de lul bent.

marrretje | 10-11-19 | 12:15 | 3

Wat ik me dan wel afvraag is, wie draait er op voor al de kosten, ze kiezen zelf voor die risico's, en er moet van alles uitrukken om ze te "redden".

marrretje | 10-11-19 | 12:18

@marrretje | 10-11-19 | 12:18: Dat heet verzekering. Net zoals: Wie betaalt de redding als jij je been breekt op de piste. Of: Wie betaalt de rekening als de brandweer jou uit je zolderkamertje moet tillen omdat je al 5 jaar alleen maar computerspelletjes speelt.

Met dat verschil dat die eerstgenoemde verzekering alleen wordt afgesloten door mensen die off-piste gaan (of andersoortige berg vakanties die net even wat verder gaan), en dat voor dat laatste de hele maatschappij opdraait.

TheEgg | 10-11-19 | 13:46

Ik denk dat de deugmedia graag wil weten of ze met het vliegtuig, auto, trein of fiets naar Oostenrijk zijn gegaan.

skoftig | 10-11-19 | 12:15

Sneeuw , dus het zal wel meevallen met de opwarming van de aarde.

Ghibli | 10-11-19 | 12:14

RIP maar ze wisten wat ze deden, was hun eigen verantwoordelijkheid om dit risico te nemen kon goed gaan maar deze keer ging het fout.

Jan70 | 10-11-19 | 12:13 | 1

RIP? Sorry, dom gedrag, domme fout en volledig gekregen waar ze om vroegen.

Vreselijk voor de familie die dit thuis te horen heeft gekregen, niet voor deze dom-oren.

FLP_du_Stok | 10-11-19 | 12:16

Off-piste skien gevaarlijk, mwoah. Ik bestel wel eens een taxi.

skoftig | 10-11-19 | 12:13 | 1

Off-piste is ook heel gevaarlijk maar het is vaak wel de snelste route naar de zuiphut in het dal.

keestelpro | 10-11-19 | 12:42

Shit happens. Hebben ongetwijfeld lol gehad op die berg.

vangodlos | 10-11-19 | 12:12

Lawines vaak ook zeer ervaren jongens!

Lorejas | 10-11-19 | 12:12

Altijd op de piste blijven skiën voor de veiligheid. Er zijn redenen dat je niet buiten de piste mag skiën. Vraag maar aan Johan Friso.

Osdorpertje | 10-11-19 | 12:10 | 2

En Michael Schumacher

Wekkertje | 10-11-19 | 13:12

Deep friso, de enige echt diepe staat prins

miko | 10-11-19 | 15:24

Lekker klimaat neutraal ook, wat kost het om die kisten terug te halen naar NL? Moeten ze daar niet begraven worden?

Buiten dat, vreselijk voor de familie als je broer of zus niet meer thuis komt ... Maar het is bijzonder dat in de 'Milieu media' hier zoveel aandacht voor is. Ze kunnen beter alle vakanties dood zwijgen (HAHA, DOOD ZWIJGEN ... ach laat maar)

FLP_du_Stok | 10-11-19 | 12:09 | 2

Wat is uberhaubt de uitstoot van het maken van een kist? Is dat nog wel verantwoord?

*How Dare you* !!! Dood gaan kan dan ook al niet meer. *zucht

FLP_du_Stok | 10-11-19 | 12:10

Daarom hou ik het maar bij golfballetjes ontwijken van mannen in grappige broeken die de driver absoluut niet beheersen maar hem toch iedere afslag weer uit de tas halen.

Rest In Privacy | 10-11-19 | 12:07 | 8

@Hollende_Kleurling
Lol! "Golf, the only sport where a white man can dress himself like a black pimp."

Basil Fawlty | 10-11-19 | 12:56

@Basil Fawlty | 10-11-19 | 12:56:
Hoe kleiner de bal hoe groter de kwal. Mijn favoriete sport is skippyballen.

miko | 10-11-19 | 15:23
▼ 5 antwoorden verborgen

Nou, niet meer doen jongens..., oh wacht

SterF... | 10-11-19 | 12:07

Langlaufen.

RickTheDick | 10-11-19 | 12:04 | 1

Ja, erg goed voor je conditie.

Kuifje-in-de-EU | 10-11-19 | 12:13

30 jaar ski-ervaring heeft mij nooit op t idee gebracht, mijzelf en anderen in gevaar te brengen.
Ik snap heel goed dat je de grens opzoekt.
Zwemmers in de branding, bergbeklimmers, snelheidsduivels in de auto.
De kans op ongelukken is te groot en bovendien is er het lawinegevaar, waarmee een heel gebied gevaar loopt.
Uiteraard wens je niemand zo’n tragische dood toe.
In het harnas gestorven.....
Sterkte voor familie en nabestaanden

Ruimedenker | 10-11-19 | 12:04 | 7

Jaren rij-ervaring, al 8x de planeet rond, maar dan nog niet het idee om met 130 km/h door de berm te gaan rijden.

kapotte_stofzuiger | 10-11-19 | 12:33

Oké, de millimeterNeukerts.
Na 35+ keer een week skiën, weet je dat je beter niet buiten de geprepareerde piste moet komen.
En Jimmy, degene die de troep op moeten ruimen, kiezen daar ook voor.
Evenals de keuze om te sterven tijdens een spannende gebeurtenis, aldus Skickr.

Ruimedenker | 10-11-19 | 12:33

@kapotte_stofzuiger | 10-11-19 | 12:33: Tja dan schijn je nog niet geleefd te hebben, het is heel opwindend zo door een berm te rijden en morgen mag het verband eraf.

jan huppeldepup | 10-11-19 | 12:49
▼ 4 antwoorden verborgen

Heel NL staat wegens milieu stil maar gescied moet er worden.

swassannuf | 10-11-19 | 12:03

Live by the sword die by the sword. Dit is de reden waarom deze sport extreem wordt genoemd. Je neemt een groot risico. De beloning van de adrenaline is het hopelijk waard geweest. Triest.

R. Skickr | 10-11-19 | 12:03
-weggejorist-
Zaaddodendepastas | 10-11-19 | 12:02 | 6
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken