Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Schitterend man, dat stierenvechten

Kijk er maar eens goed naar

Stierenvechten in Spanje. Het is inmiddels best wel correct om daar kritisch op te zijn, of gewoon helemaal tegen. Nou, dan deugen wij ook maar een rondje mee, want die rundermarteling is echt een middeleeuwse praktijk die ons recht in de paëlla doet kotsen. Maar wat we gewend zijn, ook bij kritische beschouwingen op bepaalde praktijken, is dat er meestal een verzacht, en dus vertekend, beeld bij geplaatst wordt. Denk: vaccinatieberichtgeving met foto's van huilende kinderen die een injectienaald in de arm krijgen, in plaats van een foto van kinderen die bedekt zijn onder mazelen, of aan de tubes en buisjes hangen wegens kinkhoest. Bij stierenvechtverhalen altijd dezelfde mechaniek: tip top gekledere torero's, feestende meute, mooie Spaanse straatbeelden. Want anders krijg je boze brieven van gekwetste suikerbeestjes die geen felrealisme in hun nieuwsfeed pruimen. Fukdat. Zoem eens in op de stier, die daar ligt weg te kwijnen in pijn en bloed en nodeloos lijden na een marteling. Bij dezen, niet voor zwakke magen, maar wel omdat het moet. Hoog tijd voor een Tachtigjarige Oorlog tegen dat torerotuig!

Video afkomstig van het Comité Anti Stierenvechten. Volledige persbericht, voor de volledigheid, na de breek.

Wreedheden Pamplona naar buiten gebracht

• Met een video van extreme wreedheid, informeert de campagne "In Pamplona, het bloed rent met jou" over het internationaal onbekende feit dat de stieren die deelnemen aan de stierenrennen erna een bloederig lot tegemoet gaan in de arena. 

• Deze tweede editie van de campagne zal in eerste instantie worden verspreid in Spanje, Frankrijk, Italië, Duitsland, het Verenigd Koninkrijk, Nederland, Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland. Het vraagt het publiek om niet deel te nemen aan wrede evenementen met stieren en ook vraagt het de gemeenteraad van Pamplona de stierengevechten van de San Fermin feesten te stoppen. 

Madrid, 15 juli 2019.
Dierenbeschermingsorganisaties AnimalGuardians en het Platform La Tortura no Es Cultura (LTNEC) waar de Nederandse organisatie Comité Anti Stierenvechten deel van uitmaakt, lanceren vandaag een video die de verschrikkelijke doodstrijd toont die de stieren die 's morgens deelnemen aan de stierenrennen in de avond in de arena ondergaan. 

De video onthult onmiskenbaar de rauwheid van het lot van deze stieren, dat voor veel mensen onbekend is, vooral buiten Spanje. Met close-ups van het stierengevecht is de trage kwelling die ze ondergaan te zien. Onder meer is te zien dat er tranen in hun ogen schieten, ze opspringen als reactie op de stekende pijn van de banderillas, en bloed overgeven.

De organisaties vragen burgers om niet deel te nemen aan deze wrede evenementen en te schrijven naar de gemeente van Pamplona om de stierengevechten tijdens de San Fermín-festiviteiten te stoppen.

De campagne is vertaald in het Engels, Frans, Italiaans en Duits en zal internationaal worden verspreid met de medewerking van lokale organisaties. In een eerste fase zal deze worden gelanceerd in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten en andere landen zullen later komen.

"Het is niet mogelijk een vredige samenleving vrij van geweld op te bouwen zonder eerst een einde te maken aan bloedige evenementen. We hebben al gezien hoe geweld in voorgaande jaren tot meer geweld leidt. Dit jaar zijn er in Pamplona in slechts 3 dagen 6 aanklachten gedaan wegens seksueel misbruik. Dit is een gevolg van "alles mag" waarin machismo, bloed, alcohol en de dood algemeen geaccepteerd zijn. Niets om trots op te zijn als Spanjaarden. Daarom vragen we dat op zijn minst het meest bloedige deel van het stierenvechten wordt gestopt "- bevestigt Marta Esteban, internationaal directeur van Animal Guardians.

"De stieren lijden niet alleen onder de stress en letsel door de stierenrennen, maar worden nadien op een verschrikkelijke manier in de stierenvechtarena gemarteld. De wereld moet die duistere kant van de festiviteiten van San Fermín kennen. Daarom vragen we burgers van over de hele wereld om hier niet aan deel te nemen en zich te mobiliseren om deze dieren te helpen, niet om hen in de steek te laten en de gemeenteraad van Pamplona te vragen om het stierengevecht te schrappen.”

Reaguursels

Inloggen

Moeten ze niet allemaal een goed leven hebben dan?
SmilingBhudda | 16-07-19 | 17:06

Tuurlijk wel. Maar om daar 95% film van te zien duurt akelig saai lang...

Kudtkip | 16-07-19 | 21:19

Bemoei je niet met Spaanse binnenlandse aangelegenheden. Het is geen zaak van Nederlanders.

Arkan Sonney | 16-07-19 | 08:53 |

Precies dit, een mening is net een anus, iedereen heeft er 1 en dat is geen probleem. Echter, als je nu gaat zeggen dat de Spanjaarden dit moeten afschaffen omdat het super zielig is werkt dat 2 kanten op, denk even aan de hypocrisie.

mafklapperts | 16-07-19 | 19:35

Altijd de smoes dat de stier een goed leven heeft gehad.
Maar een stier bestemd voor de fok heeft pas een goed leven, veel en lekker vreten, elke dag mag hij zich uitleven op de kunstkoe, de dierenarts woont in hetzelfde hok, want je wilt natuurlijk geen ziektes enz, dat is nadelig voor de spermakwaliteit.
Er is geen enkel excuus te bedenken om stieren voor de arena te fokken.

snapal | 16-07-19 | 15:00 | 4

Meeste stieren worden gewoon geslacht zodra hun vlees de kosten dekt. Die paar die voor de fok worden gehouden zijn niet representatief.

SmilingBhudda | 16-07-19 | 15:50

@SmilingBhudda | 16-07-19 | 15:50:
Tuurlijk heh heh, anders zouden er net zoveel stieren zijn als koeien.
Het punt is de vergelijking arenastieren versus fokstieren.

snapal | 16-07-19 | 16:48
▼ 1 antwoord verborgen

Tja is dat beter dan in een abattoir? Eet dan geen vlees. Beetje emo dit.

Giotto | 16-07-19 | 14:57

Alleen moslims mogen dieren martelen.

Avin | 16-07-19 | 14:34

Zet de grenzen open voor die koeienknuffelaars van een Indiërs zou ik zeggen.

kansloos2014 | 16-07-19 | 14:26 | 2

In de Zuid-Indiase staat Tamil Nadu was ook een soort stierenvechten, jallikattu genaamd. Een zeer milde vorm ervan. Jongens rennen achter een stier aan en plagen hem een beetje. Geen verwondingen en geen bloed of doodslag. Daar is protest tegen, ook vanuit het Westen. Daarom is dat nu verboden. Dan kunnen die demonstranten beter even in Spanje gaan kijken.

Avin | 16-07-19 | 18:05

Stierenvechten is barbaars. Die zin ‘het is niet mogelijk een samenleving op te bouwen zonder geweld zolang we bloedige evenementen hebben’ is wereldvreemd en ruikt fascistisch. Peterson zegt ook nog dat deze feminisering alleen maar leidt tot een verhoogde masculiene behoefte (oid). Wellicht precies de reden van de toegenomen populariteit van dit event. Ook: Je verbiedt stierenvechten en krijgt UFC en ‘bare knuckles’ ervoor terug.

Alquest | 16-07-19 | 14:12 | 1

Het is een EU-event dat de Aziaat aankruist in 't reisbureau. Computer says ok.

Shareholder II | 16-07-19 | 14:27

Achterhaald, net als een tijger in een te kleine kooi of een vrouw met baard op de kermis.

Willem_Oltmans | 16-07-19 | 13:19

Koop een koe.

bwanabanjo | 16-07-19 | 12:04

Toch hebben die stieren een veel beter leven dan menig andere koe/stier in de rest van Europa. Alleen het einde van de stier is misschien vervelend om te zien. En dat verschilt weer per volk.

AMX pri | 16-07-19 | 11:53 | 2

Is dat wel zo?

Shareholder II | 16-07-19 | 14:26

Ja ja, de stieren voor het stierenvechten hebben allemaal een prachtig leven gehad, de stieren voor de K.I. natuurlijk weer niet..
Bullshit.

snapal | 16-07-19 | 14:53

Het lijkt verdomme wel een halal slacht.

Schoorsteenveger | 16-07-19 | 11:02

Dat rennen met stieren is een oud gebruik, maar sinterklaas met zwarte piet is een negentiende-eeuws verzinsel dat pas halverwege de twintigste eeuw gemeengoed werd in heel Nederland. Daarvoor werd het regionaal verschillend of niet gevierd.

Net zoals er verschillende manieren van sinterklaas vieren zijn/waren en die manieren veranderen, geldt dat ook voor stierenvechten. In de ene regio doen ze het wel, in de andere niet. In de ene binden ze vuurbollen aan de horens, in de andere moet het gekostumeerd in de arena.

Diotima | 16-07-19 | 10:41 | 2

Dat rennen met stieren is een oud gebruik. Dat waren katknuppelen, palingtrekken en ganstrekken ook voordat ze verboden werden. Al in de 19e eeuw. Google er anders ff op, vooral ook op de motieven voor het verbod.

De brandstapel was ook een oud gebruik waarbij iemand een langdurige marteldood stierf tot lering en vermaak van het publiek.

De bottomline is dat in het slachthuis helaas wel eens excessen plaatsvinden als bijverschijnsel van de corebusiness en dat in de corrida het exces de corebusiness IS.

Guusneus | 16-07-19 | 11:10

Sinterklaas en Zwarte Piet zijn veel ouder. Stamt af van heidense gebruiken uit de voorchristelijke periode. Kijk maar eens naar een documentaire van Arnold-Jan Scheer.

Avin | 16-07-19 | 14:30

Even terugkomen op die kleiduiven... wie ruimt dat allemaal op als ze gedaan hebben met schieten?

heenenweerwolf | 16-07-19 | 10:29

In het gemiddelde slachthuis gaat het er niet veel anders aan toe hoor. Een beetje sneller. En meestal is het nog niet eens humaner dan halal slachten. Hier een grote bek hebben en wel gewoon je biefstuk willen hebben? vuile hypocriet.

fastpulseboy | 16-07-19 | 09:53

je moet kiezen, als kistkalf de shredder in of leven als god in spanje en op het eind van je leven je slachter mogen aanvallen.... moeilijk.

Satria | 16-07-19 | 09:42

Laten we nou eens beginnen met het verbieden van ritueel slachten in geheel Europa. Dagelijks worden er honderdduizenden dieren gemarteld uit naam van een of andere god. Als we dat hebben geregeld dan kun je verontwaardigd gaan doen over die paar honderd stieren. Maar ja op religieuze onzin durft men geen commentaar te hebben. Want anders ben je weer racist ofzo

bassieenadriaan | 16-07-19 | 09:26 | 1

Zeer juist.

Giotto | 16-07-19 | 14:59
-weggejorist-
Godwint | 16-07-19 | 09:20 | 3

Is cultuur, ook hier.

V-styn | 16-07-19 | 09:19

Voor het IS-tribunaal slepen die sadisten, net als alle dierenbeulen.

Nelis SplitBloes | 16-07-19 | 09:15

stieren zitten zo vol met adrenaline en testosteron, ik denk niet dat ze er zelf veel problemen mee hebben om te vechten. ooit 1 keer met een stier gevochten. ik had alleen een zakmes. deze stier had ook totaal geen medelijden met mij.

kantje_boord | 16-07-19 | 09:08 | 1

Lulhannes

decaliter | 16-07-19 | 09:29

Hier kan ik met mijn gezonde verstand niet bij. Dit had al lang verboden moeten worden. Door de Spanjaarden zelf.

frisenfruitig | 16-07-19 | 09:03

Dat ze die zwaardmannetjes maar eens tegen elkaar laten vechten, zonder hulp van 25 pipo's om de boel af te leiden, dan is het een eerlijk gevecht.

Draak uit Brabant | 16-07-19 | 08:55

Dat je stierenvechten vermaak vind. Dat is echt zo sneu.

Omebert | 16-07-19 | 08:54

Bemoei je niet met Spaanse binnenlandse aangelegenheden. Het is geen zaak van Nederlanders.

Arkan Sonney | 16-07-19 | 08:53 | 4

één Europa toch?

Arietjuh | 16-07-19 | 10:39

@joppo0 | 16-07-19 | 09:14: niet zonder het vernoemen van de rode nonnenverkrachters en kindermoordenaars van Paracuellos.

DeterioraSequor | 16-07-19 | 11:26

@joppo0 | 16-07-19 | 09:14:
Wellicht leest u het boek: The spanish holocaust van Paul Preston eens. Daarna kunt u vast een evenwichtiger commentaar geven.

Caras | 16-07-19 | 12:46
▼ 1 antwoord verborgen

Klopt wel dat het een binnenlandse aangelegenheid is, cultuur en dat wij het ook niet op prijs stellen als buitenlanders zich met ons afwijkende culturele vermaak gaan bemoeien, zoals Zwarte Piet, maar er zit nog wel een financieel puntje aan dit verhaal. De stieren worden gefokt met Europese landbouwsubsidies en deze kas wordt door Nederland als nettobetaler gespekt, waarna Spanje als niet-nettobetaler ons belastinggeld inzet om stieren te fokken voor dit spel. En dan vind ik dat je er wel wat van mag vinden.
Bij ons zijn hondengevechten niet voor niets verboden, hoewel mensen vroeger hier veel plezier aan beleefden. Zeg maar een stukje voortschrijdende beschaving, waar ze in Spanje nog even niet aan toe zijn.

ches | 16-07-19 | 08:44 | 3

Hoe kun je Zwarte Piet nou gaan vergelijken met stierenvechten? Wat een onzin-tegel.

Draak uit Brabant | 16-07-19 | 08:54

@Draak uit Brabant | 16-07-19 | 08:54: dat doet hij toch ook niet.. hij gebruikt ‘de laag’ erboven.. namelijk het bemoeien met binnenlandse tradities ZOALS zwartepiet (waarbij buitenlandiers zich met onze tradities gingen bemoeien, tot in de EU aan toe) ... wat een onzin-tegel beroepsjankerd

@Draak uit Brabant | 16-07-19 | 08:54: Misschien maak ik te lange zinnen?

ches | 16-07-19 | 18:14
-weggejorist-
Injegezicht | 16-07-19 | 08:29

Stierenvechten? Hier is geen gevecht aan. Het zijn dieren in doodsnood die zich zo goed en zo kwaad als het gaat proberen te verdedigen. Ze zijn bij voorbaat al kansloos. Zelfs als ze een slag uit weten te delen, worden ze alsnog gedood.

Doldwaas | 16-07-19 | 08:19 | 4

Niet waar. Een dappere en sterke stier wordt vrijgelaten. En hoeft daarna nooit meer te vechten.

Arkan Sonney | 16-07-19 | 08:54

@Arkan Sonney | 16-07-19 | 08:54:
Haha, wat een gelul, een dapper stier, bla bla bla.... Heb jij wel eens een stier zien wegrennen dan?

JI-HAAT | 16-07-19 | 09:24

@Arkan Sonney | 16-07-19 | 08:54: lulhannes

decaliter | 16-07-19 | 09:30
▼ 1 antwoord verborgen

Kunnen we nou niet de gladiatoren gevechten terug brengen.. alleen in plaats van slaven kunnen mensen zich vrijwillig opgeven.
Dan weet je zeker dat iedereen die in de arena op het zand staat daar ook wil zijn.

Barkruk2 | 16-07-19 | 07:58 | 2

Net als prostituees inderdaad

CkooZ | 16-07-19 | 08:07

In december Badr Hari tegen Verhoeven bijvoorbeeld

small_town_dude | 16-07-19 | 08:18

Wat een klootzakken zijn dat!! Btw ik kijk het filmpje niet eens want in mijn ogen zijn stierenvechters/publiek grote schoften

WegmetdeEU | 16-07-19 | 07:51

Nog even zo blijven roeptoeteren GS en je ontvangt zo 10 miljoen van de EU om ons allen 'gelijk' te maken. Maar ik blijf klootschieten, dan maar op echte!

bolletje kaas. | 16-07-19 | 07:48

Nu zwarte Piet is verdwenen wordt het eens tijd om wat verder buiten de deur te kijken. Het klassieke ballet moet ook eens stoppen, heb je die voetjes van de danseressen wel eens bekeken na het zwanenmeer?

bolletje kaas. | 16-07-19 | 07:41

Als je een beest martelt voor de lol ben je een sadist. Simpel.

God Zelf | 16-07-19 | 07:40 | 2

Helemaal mee eens. Het sadistisch.

Red shirt | 16-07-19 | 07:58

Zo is het.

Avin | 16-07-19 | 14:32

Persoonlijk vind ik dat stierenvechten maar een dieronvriendelijk en wreed verschijnsel waarbij de uitslag van te voren eigenlijk al vaststaat.
Ik geniet dan ook pas van het spektakel als de stierenvechter hard te grazen wordt genomen en als een lappenpop wordt rondgeslingerd.
Helaas is men ook dan dusdanig onsportief dat de stier alsnog wordt afgemaakt ipv dat deze een ereplaatsje als winnaar in de wei krijgt, met een afgehakt oor van de stierenvechter aan het hek gespijkerd als aandenken aan de overwinning.

miff | 16-07-19 | 07:32

Hebben ze dan bij Lamborghini wel het logo gekozen?

kloopindeslootjijook | 16-07-19 | 07:19

Hou maar een stille tocht. Laat zien dat je er om geeft!
.
Niets zegt “moreel superieur” en “held” als meeschuifelen in een grauwe massa om vervolgens over te gaan op de orde van de dag.
.
En anders noemen we de Spanjaarden toch gewoon fascist en nazi hierom? Werden andere dingen ook al eerder beter van...

Parel van het Zuiden | 16-07-19 | 07:11

Treiteren en boosmaken en voor het lapje houden om de tuin leiden en tenslotte doodmaken ter eer en glorie van.
Klinkt als iets dat een verkoper uit de financiële sector kan.

kloopindeslootjijook | 16-07-19 | 07:04

Ik ben ook pertinent tegen dit barbaarse volksvermaak, laat ik dat vooropstellen. Daarentegen ben ik dan weer niet voor het opleggen/verbieden van dingen in ándere landen. Eerdaags gaan andere landen wederkerig bepalen hoe wij onze dingen hiér moeten doen, en daar zit ík niet op te wachten.

Ik zie het een beetje in vergelijking met de teloorgang van Nederland door de mislukte multi(flauwe)cul en integratie. Voor mij geldt: dít is Nederland! Wil je geen Nederlandse taal leren, je niet aanpassen en eis je overal halalvoedsel? Prima, maar dan tief je wat mij betreft maar lekker op naar je land van herkomst. Want dáár moeten ze het vooral doen zoals ze het dáár willen. Zodoende ben ik ook tegen westerse militaire bemoeienis in die zandbaklanden, omdat wij ons verlichte, democratisch bestel zo superieur aan de staatssystemen van hen wanen. Laat ze het dáár doen zoals zij het willen, doen wij dat hiér. Wie dat niet bevalt komt niet hiér en wederkerig niet dáár. Zou (in ieder geval hier) een hoop ergernis, geld en ellende schelen.

HypoPseudo | 16-07-19 | 06:38 | 5

@Mo het varken | 16-07-19 | 06:55:
Krimpende bevolking is afnemende economische groei. Is minder afname. Is krappe arbeidsmarkt, dus hogere lonen. En zo nog wat meer van die dingen.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 07:06

@Hollende_Kleurling | 16-07-19 | 07:06: Even door die zure appel heen bijten dan maar want de problemen van de komende overbevolking zijn veel erger. Met 13 miljoen was het allemaal goed te doen.

Halal gehaktbal | 16-07-19 | 07:52

@Mo het varken | 16-07-19 | 06:55:

Toen ik 10 jaar was dat zo. Wanneer er b.v. een moord was gepleegd, dan stond het huizenhoog op de voorpagina van de Telegraaf. Iedereen sprak erover. Het was een heerlijke tijd.

Thoth | 16-07-19 | 08:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Kleiduivenschieten moet verboden worden !!!
Die zielige kleiduiven mogen maar 1 keer vliegen, en dan wordt er ook nog op ze geschoten,... Dat is pas erg !

".. Dat moeten we niet willen met z'n allen.."
Ik richt het Kleiduivenbevrijdingsfront op !!!
ACTIE !!!

M13 | 16-07-19 | 06:32 | 1

Gelul, want ze gebruiken alleen kleiduiven die oud en ziek zijn, anders kun je ze niet neerschieten.

NeedIsaymore? | 16-07-19 | 07:31

De zwarte piet van Spanje

Guust Kadaver | 16-07-19 | 06:32 | 1

Ja Zwarte Piet komt ook uit Spanje.

Sitting_targets | 16-07-19 | 07:30

"Dit [seksueel misbruik] is een gevolg van "alles mag" waarin machismo, bloed, alcohol en de dood algemeen geaccepteerd zijn. '

Zo dan. Dat we niet denken dat deze religieuzen stoppen na afschaffen stierenvechten.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 06:25 | 4

@kloopindeslootjijook | 16-07-19 | 07:13:
Helemaal eens hoor. Daarvoor is UFC ook uitgevonden. Alleen het gemak waarmee verschillende zaken aan elkaar gekoppeld worden doet me denken dat de agenda/wereldbeeld verder gaat dan dierenleed. Doet ook denken aan ""onderzoeken"" die aantonen dat rood vlees eten agressie opwekt. Stop dierenleed, maar laten we dat niet inwisselen voor Roos-Vonkivisering.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 07:27

Ik las even KFC.

knutsel_ | 16-07-19 | 08:10
▼ 1 antwoord verborgen

Duizenden mensen die zeggen dat ze van dieren houden, gaan twee of drie maal per dag zitten om zich tegoed te doen aan vlees van dieren die geheel verstoken zijn geweest van datgene dat van waarde was om voor te leven en die verschrikkingen en de absolute terreur hebben moeten doorstaan van het abattoir.

De gedachte dat wij 'vriendelijk', 'meelevend' en 'humaan' naar dieren kunnen zijn die wij ter wereld laten komen om te slachten en vervolgens op te eten, is één van de meest perverse waanvoorstellingen in de geschiedenis van het menselijke denken.

Go_Vegan2.0 | 16-07-19 | 06:09 | 5

Mensen kunnen niet leven zonder te doden. Ik vraag me af wat Go_Vegan2.0 doet als hij last van parasieten heeft? Als jij een lintworm hebt, dan ga jij zeker met je mond open boven een bord erwtensoep (zonder) vlees zitten te wachten totdat de lintworm naar buiten komt?

JI-HAAT | 16-07-19 | 08:21

Tenzij je biologisch vlees koopt. Dan koop je in ieder geval wat meet dierenwelzijn en -respect. Blijft natuurlijk moeilijk discussieren met een veganist over het nut van vlees eten, want dan sta je als omnivoor al met 10-0 achter bij het begin van de discussie. Als je vlees eet van dieren die met oog voor dierenwelzijn zijn gefokt en met de juiste kwaliteit van de dood aan hun einde zijn gekomen, dan kun je het alleen niet eens zijn met het dieet van de consument, maar ik geloof dat het dier daar niet al te veel van heeft te lijden.

ches | 16-07-19 | 08:49
▼ 2 antwoorden verborgen

Maar over het vlooienspel hoor je dan weer niemand...

F. von Zeikhoven | 16-07-19 | 05:51 | 2

Of vissen in een kartonnen aquarium met magneetjes.

kloopindeslootjijook | 16-07-19 | 07:14

Levensgevaarlijk, dat magneetvissen.

knutsel_ | 16-07-19 | 08:04

Het is barbaars. Echt niet meer van deze tijd. Ganstrekken hebben wij ook afgeschaft.

Avin | 16-07-19 | 04:58 | 1

Het is niet Nederlands. Wij houden niet van dierenbeulen (althans niet zo zichtbaar en zo nutteloos). Spanje heeft een andere cultuur. Daar zit nog iets in van oude Romeinse gladiatorengevechten.

Links wil graag ontkennen dat culturele verschillen ertoe doen. We kunnen samen smelten in the ever closer union. Maar dat klopt dus voor een groot deel niet.

Sitting_targets | 16-07-19 | 07:40

Tjonge, @Van Rossum, wat een berg policul gelul. Als ik een stier was, en ik mocht kiezen tussen "pijnloos" dood in een slachthuis en "pijnvol" dood in de ring, dan zou ik altijd voor dat laatste kiezen. De pijn duurt immers maar heel even en uiteindelijk geldt: "dood = dood". In de ring kan de stier ten minste zijn belager nog laten boeten. Bekijk ook eens dit lemma op Wikipedia: "https://nl.wikipedia.org/wiki/MKZ-crisis_(2001)" en dit: nl.wikipedia.org/wiki/Stierenrennen. Per jaar worden er in Pamplona 12 stieren per dag, gedurende 8 dagen gedood. Die stieren worden vervolgens opgegeten. Dat is dus 96 stieren per jaar. In 2001 werden er in Nederland 270.000 gezonde dieren "preventief geruimd" (=officiël niet opgegeten, officieus tussen het afgekeurde vlees en paarden in de frikandel). Dus in 2001 hebben wij (in NL) gedaan, waar ze in Pamplona ongeveer 2800 jaar over zouden doen. Dus als ze, in Pamplona, begonnen waren toen de Pyramides nog als nieuwbouw op Funda stonden, dan komen ze in de buurt van wat wij hier in één jaar doen. Maar laten we vooral niet naar onszelf kijken en toch vooral de vinger naar de ander wijzen....

EenGoedBegin | 16-07-19 | 03:09 | 5

@Quantum Suicide | 16-07-19 | 03:39: antropomorfisme? Daar heeft een stier nog nooit van gehoord!

Harrie7949 | 16-07-19 | 05:58

@Quantum Suicide | 16-07-19 | 03:39:
Lekker pretensieus doen zonder inhoud.

Tronald_dump | 16-07-19 | 08:59
▼ 2 antwoorden verborgen

Er zijn mensen van een bepaalde religie die dit vanuit hun religie dit als soort matador graag bij mensen doen. Beetje steken en snijden in hoofden en lichamen. Beiden vind ik even verwerpelijk. Zullen we meer matadoren naar Europa halen? Meer zeggen de europese bazen dan..... het houdt niet op, niet vanzelf...

Bali Lovert | 16-07-19 | 03:06

bisbisbis | 16-07-19 | 02:17 | 1 | reageer . Ach, tis allemaal grote hypocrisie. Jonge kuikentjes verdwijnen levend via een lopende band in de voedselprocessor. Kippen worden met 1000,en per uur vergast. Koeien lopen rechtstreeks de electrocutiemachine in, en hangen 10 sec later in onderdelen aan een haak. Maar oh, oh, oh die Spanjaarden. Die gaan nog een beetje met zo,n stier lopen dollen....

kotelet | 16-07-19 | 02:44 | 1

Een antwoord ala: 'Ja maar zij doen het ook' Dus dan is het niet erg. Zoiets?

Blote Bertus 2000 | 16-07-19 | 07:04

Lees Heminway.... dan begrijp je meer van "hun" cultuur... enne.. wie ging ook weer z'n pistool pakken als 'ie het woord Kultur hoorde...........?

grapjasz | 16-07-19 | 02:34 | 1

HeminGway was een idioot die aardig kon schrijven.

decaliter | 16-07-19 | 09:34

Weet je wat pas dierenmishandeling is? Het houden van honden, katten, cavia's, hamsters, kameleons, papegaaien en nog zo wat 'huisdieren'.
-
Dieren horen in de natuur - niet aan een lijn. een mandje of in een kooi.

bisbisbis | 16-07-19 | 02:17 | 3

Dilemma is, dat vrijlaten geen optie is voor de door u aangehaalde dieren.
Houden het nog geen maand vol in het "wild". Zelfde geldt voor dierentuinen. Je kunt die dieren simpelweg niet terugzetten in de natuur.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 02:24

Mensen horen ook niet meer in de natuur.
Dus daar moeten we dan ook maar mee stoppen.

kloopindeslootjijook | 16-07-19 | 07:06

U bent volgens mij niet helemaal bekend met de concepten “hond” en “kat”.
Educate yourself.

Parel van het Zuiden | 16-07-19 | 07:15

NIET mee bemoeien G*D!! Is cultuur en zit veel meer historie achter dan de gemiddelde snowflake beseft. Zolang buitenlandse "anti stierenvecht comités" zich hiermee menen te mogen bemoeien; gewóón dóórgaan. Heb vroeger in Gerona wel eens zo'n activist op zijn muil geslagen. Vroeg aan de Spanjaarden om mij heen; waarom zij geen korte metten maakten met deze buitenlandse anarchisten. Konden enkel smalend lachen om die stumpers.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 02:15 | 5

Heksen verbranden, dat was ook cultuur, dit moet ook weer terug. Maar eigenlijk aan je plempsel te lezen, je reactie om dan een 'anarchist' neer te slaan spreekt al boekdelen over hoe jouw brein incapabel is tot dialoog en snel overgaat op fysiek geweld. En dat je er nog trots op bent ook! Zoek even de definitie op van snowflake en anarchist. En dan voortaan geen moeilijke woorden gebruiken als deze niet van toepassing zijn. Misschien bedoelde je activist en niet anarchist? Begint allebei met een a, dus kan het wel begrijpen dat je die door elkaar haalde.

Sessine | 16-07-19 | 08:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Soms voel ik me ook een stier.

HoerieHarry | 16-07-19 | 01:48 | 6
▼ 3 antwoorden verborgen

Lullig voor die stieren, maar ik lig hier niet wakker van, zo lang ze het in Spanje houden. Ies koeltoer en... het is maar een stier. Ik ga nog even een frikandelletje eten.

De Eierbal | 16-07-19 | 01:40

Dient geen enkel nut, alleen voor de plezier van de mens. Tuurlijk gaat een matador ook dood. Maar de zekere dood van de stier is een lange marteling.

Wim Venijn | 16-07-19 | 01:33

Hmm, ik dacht dat ik na het filmpje overtuigd zou zijn en om zou zwaaien. Maar nee. Blijf gewoon met je boutenlandse poten af van het cultuur van een ander volk. Laat ze het lekker zelf outzoeken! Los je nog veel gruwelijker en massale dierenleed problemen in je eigen land eerst maar eens op!

SaintNick | 16-07-19 | 01:30 | 2

Zo werkt dat niet in NL alwaar voor ieder allochtone scheet het roer totaal omgegooid wordt. Keer op keer. We leven in het tijdperk van het overweldigende deugen. Indien nodig, euthanaseren wij onszelf. Alles ter meerdere glorie van welke cultuur dan ook; mist het maar niet de onze is.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 02:20

Het is redelijk gruwelijk. Ook voor mensen trouwens, zoek die matador met dat ooglapje maar eens op, Juan José Padilla heet ie.

MaxiCosi24 | 16-07-19 | 01:17 | 3

"On October 7, 2011 he was gored by a bull in Zaragoza,[3] almost dying from his injuries. From a single horn wound through his skull, he suffered multiple fractures to both jaw and skull, facial paralysis, loss of hearing in his right ear and of sight in his left eye."

MaxiCosi24 | 16-07-19 | 01:19

Tja, vreselijk. Maar dat is wel het risico wat zo,n vent neemt. Het is jij of de stier (jaaaa, we weten dat hij alsnog wordt afgemaakt). De dood of de gladiolen.

kotelet | 16-07-19 | 01:37

Tsja, vroeger was alles beter en konden we nog met zijn allen genieten van oudhollandsch dwergwerpen en palingtrekken. Tegenwoordig mag niets meer.

Binnenbaan | 16-07-19 | 01:17 | 2

WC potten werpen.......!!

grapjasz | 16-07-19 | 02:35

Een compensatiefilmpje, even stopzetten op 17 seconden. Daar kijk je recht in de ogen van een stervende matador. www.youtube.com/watch?v=t55PznEEX3k

Crusher | 16-07-19 | 01:00 | 1

Lekker voor hem wel. Maar ik denk dat ik het stier eerder voorverpakt in de winkel tegenkom.

Geen01 | 16-07-19 | 01:19

Spanjaarden houden hun oude tradities nog in ere, in Nederland worden oude tradities afgeschaft en verwelkomen wij de nieuwe tradities van halal afgeslacht te worden op straat, of de redelijk reeds ingeburgerde traditie van: ik verkracht juliie allemaal de moeder.

Madamjanet | 16-07-19 | 00:51 | 3

Precies dat en voor je het weet is halal slachten een normaal lets in heel West Europa..

Dutch-Super-Evil | 16-07-19 | 01:45

Héél mooi verwoord. Enne zó waar.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 02:26

Sissen naar een stier of hem voor hoer of homo uitmaken heeft ook niet zoveel effect.
Geen idee of er homo-stieren bestaan trouwens.

kloopindeslootjijook | 16-07-19 | 07:08

In heel Catalunya is stierenvechten al jaren verboden.

gato | 16-07-19 | 00:42 | 3

Jij woont er toch?
En waarom is dat?

HoerieHarry | 16-07-19 | 00:44

@gato | 16-07-19 | 00:51: Denk dat het er meer mee te maken heeft om zich af te zetten tegen de rest van Spanje. Corridas worden geassocieerd met Charnegos.

RickVogelschrick | 16-07-19 | 02:28

Heb hierover gemengde gevoelens.. ben zelf vlees en vis eter. Ben wel van mening “zo snel als dat technisch gezien kan voor het doden van een dier of vis voor consumptie”.. ondertussen ben ik zelf sportvisser (catch and release principe) en pro-jacht zo lang soorten niet daardoor uitgestorven lijken te zijn.. tevens ben ik iemand die niet te veel wil zeiken over andermans tradities tenzij het anderman pijn doen betreft. Hypocrisie hou ik niet van.. ik denk dat het stieren lopen door straten wel kan, maar het stierenvechten een iets te lange marteltocht is.

timmey | 16-07-19 | 00:35 | 4

Ik kan me er persoonlijk niet tedruk om maken, maar met een haak jn je bek uit het water getrokken te worden om vervolgens "vriendelijk" datzelfde water weer ingeflikkerd te worden is nu ook niet echt diervriendelijk. En dan durf je nog te zeggen dat je niet van hypocrosie houdt..

Forex | 16-07-19 | 00:53

@Shareholder II | 16-07-19 | 00:46: Maar dan doe jij het gewoon niet toch Shareholder? Waarom zou je dat doen als je het barbaars vindt?

Geen01 | 16-07-19 | 00:53

@Forex | 16-07-19 | 00:53: ja dat durf ik.. ik zeg toch dat ik gemengde gevoelens bij het stierenvechten heb maar ook niet TE hard mijn oordeel over wil vellen. Ik neig te zeggen om het af te schaffen.. maar wie ben ik zeg ik dan ook. Trouwens vissen en koeien zijn 2 compleet verschillende diersoorten. Een koe heeft nog meer intelligentie, pijngevoel. Daar waar vissen hun bek echt heel veel kunnen hebben. Ze vreten andere vis soorten met stekels, knallen met hun bek tegen bodems/stenen aan. Hun bek is multiverseel. Vissen kennen wel stress maar pijn is een ander verhaal.

timmey | 16-07-19 | 17:51
▼ 1 antwoord verborgen

Long time ago, ik was 18 jaar, was ik voor het eerst op vakantie in Spanje met mijn vriendje. Dus wij een ticket gekocht voor het stierenvechten, ervan uitgaand dat het iets voor toeristen was en dat het wat dollen met stieren zou zijn. Geen seconde gedacht dat ze ze ook zouden doden maar dat deden ze dus wel, niet één maar zeker wel 6 stieren moesten de arena in en bij iedere dode stier werd ik misselijker. Ik moest daar weg, ging met tranen in mijn ogen naar buiten en had zo'n spijt dat ik was geweest en dit 'evenement' financieel had gesteund. Want zonder publiek houdt dit soort dingen geen stand. Gelukkig keren zich steeds meer Spanjaarden zich tegen dit dierenleed. De PvdD zou zich hier eens druk over moeten maken. Dat stierenvechten moet écht ophouden, vlees eten ok we zijn omnivoren maar doodt die dieren dan wel z.s.m. en zo pijnloos mogelijk.

pino2 | 16-07-19 | 00:29 | 7

@Tikkie Terug | 16-07-19 | 00:45: waren dat geen killerwhales/orkas? Die houden namelijk ook wel van een feestje. Vandaar de naam ook

Forex | 16-07-19 | 01:12

Onnodig lijden ben ik ook geen fan van, maar je denkt toch niet dat onze neanderthalers een verdovend spuitje meenamen op de jacht? Nee, gewoon een paar speren in de rug en je kon weer voor een week eten.
En ja, de pvdd heeft vast erg veel te zeggen in Spanje

Forex | 16-07-19 | 01:19

ja mijn vriendje was lief, sterker nog hij is mijn echtgenoot en nee is geen cliche leugen en ik ben ook niet achterlijk, met 18 jaar wellicht wat naïef maar hee iedereen is 18 jaar geweest, een haai die speelt met een rob en dan opvreet is inderdaad 'nature' maar stierenvechten heeft niet met natuur te maken, het is volksvermaak. Ook mensen eten vlees maar laat die dieren niet onnodig lijden, daar gaat het om. Posters heb ik ook gezien maar niet met speren in de stier, alleen matador met rode lap en woedende stier, destijds dacht ik echt dat het een show zou zijn voor toeristen en wist niet dat ze die stieren echt zouden doden. Hoe dan ook, het was walgelijk om te zien.

pino2 | 16-07-19 | 02:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Mijn schoonvader (bless his soul) zat ooit in Puerto Vallarta in een kroeg waar 2 tv's aan 't plafond hingen , 1 met voetbal d'r op en een andere met stierenvechten. Op een gegeven moment nam die stier de enigszins falende toreador op de hoorns en smeet hem de lucht in. M'n schoonvader nam op dat moment heel impulsief de stoere maar toch wel wat naïeve beslissing om te gaan staan en te applaudiseren voor de stier , maar dat ligt in Mexico toch net iets gevoeliger dan vooraf ingeschat.... die heeft wijselijk toch maar heel rap dat kroegje verlaten want het dreigde op een handgemeen uit te draaien met die dolle Mexicanen....

Hellooder | 16-07-19 | 00:23

Gruwelijke dierenmarteling als volksvermaak, je kan er met je kop niet bij dat dit anno 2019 nog mogelijk is in Europa.

Crusher | 16-07-19 | 00:19 | 3

Als het vlees maar gebruikt wordt.

Geen01 | 16-07-19 | 00:35

Misschien beter dat je je bemoeit met de MILJOENEN dieren in Nederland die nog niet eens het daglicht hebben gezien vóórdat ze (steeds vaker onverdoofd) worden geslacht. In plaats van je te bemoeien met de kleine aantallen stieren in Spanje die eerst een prachtig buitenleven hebben gekend voordat ze "eervol" (in hun testosteron en adrenaline roes) in de arena sterven.

SaintNick | 16-07-19 | 01:39

Heb je het nu over stierenvechten of halal slachten, dat is namelijk net zo barbaars als stierenvechten (wel een stuk inclusiever trouwens..)

JaquesDeMolay | 16-07-19 | 08:40

Ben ik serieus de eerste die bij dit topic de vergelijking met halal slachten maak? Dat ziet er net zo uit, maar dan zonder de heisa en gaylord-pakjes. Onze regering is net zo erg als de spaanse. Barbaars.

Rest In Privacy | 16-07-19 | 00:07 | 10

@Haram_Kafir_4ever | 16-07-19 | 00:56: Er is nóg een héél groot verschil. In dit filmpje van traditioneel stierengevecht gaat het over een ander land, een ander volk en een ander cultuur. Dat moet je niet vergelijken met nóg vele malen grotere wantoestanden van dierenleed die wij HIER, IN ONS EIGEN LAND laten gebeuren.

SaintNick | 16-07-19 | 01:47
▼ 7 antwoorden verborgen
-weggejorist-
De Briemusketier | 15-07-19 | 23:57 | 2

Uw en mijn voorvaderen zullen hun eten niet veel anders behandeld hebben. Het is daar en het is hun cultuur. Zeg er wat van en vind er wat van. Doe ik ook. Binnenkort kan de BBQ weer aan las ik op teletekst. Top.

sjef-van-iekel | 15-07-19 | 23:54 | 3

Oermensen gingen wel voor een snelle dood, anders was je je voedsel kwijt omdat t wegsprint.

timmey | 16-07-19 | 00:25

En onnodig risico lopen deed men toen ook niet wetende dat de HAP voorlopig nog niet open ging...

Haram_Kafir_4ever | 16-07-19 | 00:59

@timmey
en jij denkt dat de oermensen soms niet bloeddorstig en wreed konden zijn?

heldheino | 16-07-19 | 06:42
-weggejorist-
wolfje65 | 15-07-19 | 23:52

Misschien moeten die stierenvechters eens gaan praten met de mensen van Boston Dynamics.

Hendrik_de_Brave | 15-07-19 | 23:48

Waar hebben jullie het over, stierenvechten is prachtig!
Althans, ik zou er grof geld voor willen betalen om in een arena te zitten en iemand (onbewapend) te zien worstelen met een stier of van mij part een tijger of wat dan ook, gewoon ouderwets één tegen één, man vs nature, zij die gaan sterven groeten u en al dat soort dingen.
Het is niet mijn probleem dat zij zo dom zijn om te vechten met een dier dat fysiek meerdere malen sterker is en ook nog eens hoorns heeft.

Care | 15-07-19 | 23:47 | 3

Goeie vergelijking, een stier proberen af te maken of een tijger.

HoerieHarry | 16-07-19 | 00:16

Ik zou het ook wel eens willen zien zoals jij het uit een zet; een onbewapend iemand tegen een stier waarbij niet eerst de nekspieren zijn doorgesneden... lijkt me leuk vermaak.

Haram_Kafir_4ever | 16-07-19 | 01:01

Ik ken site waar plaatjes van pokken bij een topic over mazelen geplaatst worden. Het komt dus in de beste kringen voor dat er middels creatief plaatjesplakken gepoogd wordt de meningen te beïnvloeden. www.geenstijl.nl/5148297/mazelen-uitg...
Het perspericht staat ook bol van de onzin. Er wordt een directe relatie gelegd tussen verkrachtingen en een volksfeest, in dit geval stierengevechten. In dat geval stel ik voor dat de TK heel snel terug komt van reces, want sinds dat de nozems met vakantie zijn, zijn er heel wat verkrachtingen geweest.
Blijkbaar is het mogelijk een samenleving op te bouwen als er geen gewelddadige evenementen meer zijn. Nu ontgaat mij even wat er nog te bouwen valt en hoelang er geen geweld moet zijn geweest, in welke vorm en van welke duur voordat de heilstaat bereikt is, maar een lokaal incident kan blijkbaar genoeg zijn om een volledige samenleving in het verderf te storten. Het is dat harddrugs verboden zijn, anders zou je toch denken dat iemand alles tegelijk met een glaasje jonge jenever naar binnen gekieperd heeft.
Verder ontbreekt de Nederlandse ondertiteling, dat is discriminatie en dat wens ik niet te ondersteunen. Stop racisme nu!

Frau Merkel | 15-07-19 | 23:46

Aja weer de bekende type pistolen paultje sentimenten, mishandelingen dieren megastallen voor kiloknallers, hoor je niemand over.

nokkenaskettingklem | 15-07-19 | 23:45 | 2

Dat is niet waar (en ik hoorde jou er zojuist over). En dan nog : Worden daarvoor tickets verkocht dan, om jezelf op te verlustigen?

Shareholder II | 16-07-19 | 00:32

@Shareholder II | 16-07-19 | 00:32: jazeker, dagelijks bij de miljoenen kilo's in de supermarkt. En de tickets per kilo ook nog eens veel goedkoper.

SaintNick | 16-07-19 | 01:57

Voor de dames op 11:22

Frau Merkel | 15-07-19 | 23:51
-weggejorist-
xspalm | 15-07-19 | 23:40

Niet mee bemoeien. Is cultuur. Kleinburgelijke moraalridders.

postmodernismisdead | 15-07-19 | 23:38 | 1

Precies, iemand al over zwarte piet begonnen?

SterF... | 16-07-19 | 00:35

En toch zeg ik Nee.
Ben gek op tradities en elk volk heeft zo hun eigen vreemde gewoontes.
Het doden van de stier duurt veel te lang, zeker als een paar van die “helden” telkens misprikken.
Dit soort bloederige barbarij is niet van deze tijd.
En ja, ik eet vlees. Vlees bedoelt voor consumptie en niet als volksvermaak.
Al hebben deze stieren nog zo’n goed leven gehad, ze verdienen het niet om op deze brute wijze afgeslacht te worden.

Ruimedenker | 15-07-19 | 23:38 | 5

Na 9 jaar vegetarier geweest te zijn is het gewoon afgelopen. Mijn lichaam voelt zich beter met vlees. Liefst wild vlees, of lams.
Die stieren lopen jaren in de natuur tot ze groot en sterk zijn en eten grotendeels gras. Aan de ceremonies zie je hoe diep deze tradities zijn verankert lokaal en nationaal. Helden, met belangrijke rollen.
Zie, het is weer een deel van die sluipmoord van onze cultuur en onze helden. Onder het mom van dierenleed, co2, klimaat, lgbtq en wat dan ook. Alle registers gaan open om de inherente cultuur van Europa om zeep te helpen.
Dus ik zeg houdoe, ga weg communist met je godenloze nihilisme. De laatsen die overblijven in de wereld van ze zijn de laffe, en de bestuurders. Precies zoals ze het willen. De laffe mongrel, versus de goddelijke elite.
Uit principe, tegen de golf van totalitaire godenloze waanzin en miljoenen lijken die eruit zullen voortvloeien, laat ik mijn sentimenten niet manipuleren. Laat je niet opnaaien. Rot op!

Flamouscage | 16-07-19 | 00:46

@ruimdenker "Dit soort bloederige barbarij is niet van deze tijd". En ook niet van dit oord. Precies. Dus bemoei je beter met het vele malen groter en massaler dierenleed hier in ons eigen land door ons eigen volk.

SaintNick | 16-07-19 | 02:02
▼ 2 antwoorden verborgen

Zoals Trump al zei, los eerst de problemen in je eigen failed state maar eens op. Waar halen wij toch de arrogantie vandaan om te denken dat wij in de positie zijn om andere landen de les te lezen?

Bigi Bana Boy | 15-07-19 | 23:34 | 6

@Shareholder II | 16-07-19 | 00:00: Scumbags, ook nog..... Tjongejongejonge. Ze hebben slim gebruik gemaakt van de geboden zak met geld. Maar verder zijn het hele vriendelijke mensen. Europa is een apart verhaal.

kotelet | 16-07-19 | 00:03

@kotelet: Ik had het over de "provincie" als rot onderdeel van die pokke EU. Dus niet een ver land waar we over moeten zwijgen, zoals Bana aangaf. Ik weet ook wel dat veel Spanjolen zelf tegen stierevecht zijn, maar dit wordt maar gedoogd en gedoogd. En nu gedoogt de hele Unie het dus als een van onze europese tradities? Gaat iedereen dus aan.

Shareholder II | 16-07-19 | 00:18

@Shareholder II | 16-07-19 | 00:18: Welnee. De EU is geen eenheid, en zal dat ook nooit worden. Opheffen die ondemocratische nepstaat. Terug naar de EEG.

kotelet | 16-07-19 | 01:29
▼ 3 antwoorden verborgen

Weet je wat ik wil? De arena terug met gladiatoren!! Dat is èn goed voor het milieu, want elke dooie scheelt 365 kilo CO2 plus een boel door niet meer deel te nemen aan de consumptieketen, èn het brengt geld in het laatje want brood,spelen ende vermaeck en lege cellencomplexen!! Waarom is groenlinks niet met dit idee gekomen??

Injegezicht | 15-07-19 | 23:31 | 2

Kijk ik steun dit idee dus gewoon serieus. Er zijn duizend manieren om dit anno 2019 heel erg leuk in elkaar te zetten; het is immers niet ons probleem dat mensen zo dom zijn om te willen vechten met een dier wat sterker is.
Zet desnoods wat gevangenen tegen elkaar op, ook tof.

Care | 15-07-19 | 23:49

Schwartzeneggert heb daar een hele ouwe fillem over. Ben dat scenario altijd een top concept blijven vinden.

Shareholder II | 16-07-19 | 00:02

Dit zal wel slecht vallen bij de goegemeente, maar het enige echte probleem is dat "men" alle contact tussen het eten op het bord en de wereld daarachter is verloren.

In plaats van dieren te zien als "eten in opleiding", zijn we begonnen dieren meer en meer menselijke eigenschappen toe te kennen.

Daardoor is zo'n stier ineens een identiteit in plaats van behoorlijk wat runderlapjes, steak en tournedos.

Typisch genoeg zitten de grootste tegenstanders 's avonds met een mooi stukje rundvlees op het bord aan tafel. Dat dát rund vrijwel zeker een afgedankte non- productieve melkkoe was, of een intensief gehouden en vol antibiotica gespoten Argentijns beest was, dat zien we niet dus het dringt niet door.

Loopt het goed af met de stieren in Pamplona? En happy end met knuffels, vuurwerk en vioolmuziek?

Nee.

Maar iedere stier in de corrida had een beter leven dan in de intensieve veehouderij.

Dat dan weer wel.

De Droit | 15-07-19 | 23:28 | 7

"Maar iedere stier in de corrida had een beter leven dan in de intensieve veehouderij."

En dat rechtvaardigt dat je ze aan het eind mag doodmartelen?

Dr_Johnson | 15-07-19 | 23:51

Parbleu. Jij schetst over een periode ervoor. Beestjes martelen in een psycho kermis, om de primitieve onderlaag bedaard te houden? Het zegt veel over Spanjolië, waar men vaak nog fascist is alsof het nog 1970 is.

Shareholder II | 15-07-19 | 23:57

@Dr_Johnson | 15-07-19 | 23:51: "En dat rechtvaardigt dat je ze aan het eind mag doodmartelen?" Yep. Ja zeker. Absoluut. Een beetje wel ja.

SaintNick | 16-07-19 | 02:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Het mooiste van stierenvechten is dat zo'n matador op de hoorns gespietst wordt. Zeldzaam maar dat zijn de pareltjes.

BozePaarseMan | 15-07-19 | 23:24

Zo´n 20, 25 jaar geleden was stierenvechten in Spanje veel populairder dan nu het geval is. Tradities veranderen maar probeer het niet op te leggen, zeker niet vanuit het buitenland, want dan wordt het tegenovergestelde effect bereikt.

spanarchist | 15-07-19 | 23:23

Ik vind het alleen maar leuk als de stier wint.
Lullige is dat hij dan alsnog wordt afgemaakt en dat is gemeen. Slacht dan de toreador en vreet die op met het hele dorp!

MacMiep.nl | 15-07-19 | 23:22

Zielig.

ProAsfalt | 15-07-19 | 23:16

Ook van die dierenmartelaren, vissers. Doet bukken.

AntonJensen | 15-07-19 | 23:15 | 2

Deadliest Catch!

Yie_Ar_Kung_Fu | 15-07-19 | 23:21

Ja...ik zie de overeenkomst https://www.youtube.com/watch?v=tF77uBZT9kE

Pierre Lebon | 16-07-19 | 00:54

Prachtige doch behoorlijk wreed ogende Spaanse traditie. Ik begrijp de aversie van de lichtgekwetsten wel maar weiger met de wolven in het bos mee te huilen. Verbeter de wereld en begin bij elkaar. Olé!

D-Fens_1963 | 15-07-19 | 23:15

Lang geleden het boek Fiesta gelezen van Ernest Hemingway. Dat gaat ook over stierenvechten, en als ik het me goed herinner, was Hemingway een bewonderaar van het stierengevecht. Een dans met de dood door de onverschrokken toreador, die om zijn moed en minachting voor de dood te tonen, de horens van de stier op zo gering mogelijke afstand moet ontwijken. Nou ja, of zoiets.

Ik vond het destijds al onzin. Nou ja, Hemingway mag dan een groot schrijver zijn geweest (dat was hij inderdaad ook), maar hij had ook wel een wat morbide voorkeur voor fout macho gedoe: het jagen van groot wild, het vissen op grote vissen, dat soort dingen. Uiteindelijk heeft hij zichzelf voor zijn kop geschoten, dus ja......

Dr_Johnson | 15-07-19 | 23:14 | 3

Dat is toch The sun also rises? En gaat niet over die stier, zoals dat verhaal met die vis niet over die vis gaat? Ha ha ik wist niet dat ie zich voor zijn kop geschoten had. En spanjolen zijn dierenbeulen.

Shareholder II | 15-07-19 | 23:31

@Shareholder II | 15-07-19 | 23:31:
Death in the afternoon...

SterF... | 16-07-19 | 00:38

@Shareholder II | 15-07-19 | 23:31: Klopt, ze gooien ook zo makkelijk hun hond of kat uit de auto of binden het beest vast aan een boom.

gato | 16-07-19 | 08:10

Ah gelukkig …….. het Trump bashen is weer begonnen op NPO I.

Rammstein | 15-07-19 | 23:07 | 2

NPO1 is bij mij zoals de Volkskrant d.w.z jaren geleden afscheid van genomen.

Shareholder II | 15-07-19 | 23:26

Creatieve armoe van Jinek, en nog bijna 6 jaar te gaan...

sprietatoom | 15-07-19 | 23:58

Zolang wij nog zwarte Piet hebben, vind ik commentaar hebben op dat stierenvechten zo hypocriet!

nee_toch? | 15-07-19 | 23:05 | 3

Zeg me dat dit sarcasme is. Toch?

Bewezen-De-Gekste | 15-07-19 | 23:19

Maar sinterklaas woont toch in Spanje, dus hebben zij het grootste deel van het jaar zwarte piet...

Het brein erachter | 16-07-19 | 01:41


Gelukkig wordt er af en toe zo'n kleine kut in een maillot doorboord.

Rammstein | 15-07-19 | 23:03

'S Lands wijs, 's lands eer, wij hebben de nog veek gruwrlijker bioindustrie.

Sendis | 15-07-19 | 23:03 | 12

Bio-industrie zijn die Spanjaarden ook heel goed in en is geen argument om stieren dood te martelen . Stierenvechten is operette-machismo, aanstellerij van fatjes in een carnavalspakje. Dieren afmaken in zo'n setting is vrij eenvoudig maar uiterst sadistisch. Wat een tuig.

Jackson | 15-07-19 | 23:53

@Diotima | 15-07-19 | 23:39:
Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat ik het filmpje iets langer heb gekeken dan verwacht. Dingen die me bezig hielden waren oa 'de gemiddelde kat heeft dit soort fuckery na tweeënhalve keer door' en 'ooglap, bakkebaarden en haakneus klinkt slechter dan dat het is. Ow en hoe schrijf ik pliee (gokje) en waarom ken ik het concept überhaupt.

Aap Noot Miesje | 16-07-19 | 00:00

@Aap Noot Miesje | 16-07-19 | 00:00:
Plié. Iemand met een beetje cultuur hoort dat in zijn/haar basiswoordenschat te hebben. En jij hebt het. :)

Diotima | 16-07-19 | 00:10
▼ 9 antwoorden verborgen

Elke vleeseter zou verplicht moeten worden om eens een dier te doden, te slachten en te eten. Alleen op die manier word je je bewust van hetgeen je elke dag naar binnen werkt en belangrijker... weggooit.
Stierenvechten barbaars? Absoluut! Maar de anonimiteit en absurde grootte van de vleesindustrie vind ik vele malen erger.
Geniet intens als je vlees of vis eet maar denk bij elke hap even aan die spaanse stier.

PS: Heb niks met religie, maar het bidden voor en danken na je eten doet je wel realiseren welke offers gebracht worden.
In een fatsoenlijke samenleving verdienen dieren respect en zouden we ons bijvoorbeeld niet moeten bezig houden met 'all you can eat' concepten.

crk | 15-07-19 | 23:01 | 5

Precies!!

Het brein erachter | 15-07-19 | 23:16

@Harris Pilton | 15-07-19 | 23:11: lange messen dus :-/

Harris Pilton | 15-07-19 | 23:24

Niet mee eens. De vleesindustrie is verre van heilig, maar ik zie liever dat die gefokte dieren snel en humaan worden geslacht dan zo langzaam en onnodig als met die stieren gebeurd. Ja de aantallen, maar dat komt helaas doordat er steeds meer monden gevoed moeten worden.

Sosti | 15-07-19 | 23:46
▼ 2 antwoorden verborgen

Kijk dan eens wat een ontzettend knappe mannen die stierenvechters zijn: https://www.youtube.com/watch?v=FYNKWnY7km4

Stierenvechten is zo esthetisch. Soort kunstschaatsen, maar dan met bloed, gevaar, spectakel en oude rituelen. Dat kan je van slachthuizen, palingtrekken of zo'n stierenloop door oude steegjes niet zeggen.

Diotima | 15-07-19 | 22:59

Smerig laf volk, andere woorden heb ik er niet voor.

botbot | 15-07-19 | 22:58 | 3
-weggejorist-
Vageling | 15-07-19 | 23:07

@volgeling ik had niet zo opgeschreven, maar wat u zegt klopt wel helemaal.

Het brein erachter | 15-07-19 | 23:17

als het om dieren (stieren, honden ) gaat zijn de Spanjaarden nog Neanderthalers (met excuses aan iedere Neanderthaler die ik hiermee beledig)

langzullenweleven | 15-07-19 | 22:55 | 1

Ben weleens in Roemenie waar er vrij veel zwerfhonden zijn. Heb meerdere keren gezien dat ze overreden werden. Een Roemeen stopt dan wel om te checken of ie schade aan zn auto heeft. Die hond krijgt geen aandacht.

HoerieHarry | 15-07-19 | 23:04

Wie valt nou trouwens wie aan?

frank4444 | 15-07-19 | 22:50

Waarom spelen de filmpjes niet af....???

klaar-is-kees | 15-07-19 | 22:50 | 2

klaar-is-kees | 15-07-19 | 22:50 |

In dit topic komt het goed uit, maar bij mij lopen ze ook al een paar dagen niet.

Rammstein | 15-07-19 | 22:59

In de app doen filmpjes het niet. Via je browser naar geen stijl werkt het wel. Zoals elk (under cover) overheidsorgaan, heeft Geen Stijl een kleine It-uitdaging haha

Het brein erachter | 15-07-19 | 23:20

Nou en? Vlees eten is ook vermaak. Vegetariërs bewijzen dat een dieet zonder dierenleed van slachtvee mogelijk is.

Diotima | 15-07-19 | 22:49 | 9

@Aap Noot Miesje | 16-07-19 | 00:14: Hahahaha

ScottMcBeanie | 16-07-19 | 09:16
▼ 6 antwoorden verborgen

Maakt dit geen deel uit van de christelijke traditie van Spanje die wordt gedemoniseerd door gewelddadige veganisten?

lingo star | 15-07-19 | 22:49 | 1

Stierenvechten was reeds tegen de wil van de Kerk, dus dit is vooral een volkse traditie.

Diotima | 15-07-19 | 22:50

Misschien moeten wij Alkmaarders daar maar eens orde op zaken stellen. Dit keer op hun grondgebied dan.

De_Helderse_Kaaskop | 15-07-19 | 22:48

"Wie beschermt de dieren tegen de beesten ?"
De Spanjolen vinden zichzelf dapper als zij gewapend met een degen de inmiddels hevig bloedende en uitgeputte stier de genade stoot geven in de arena. De stier heeft ( bijna) geen kans. Natuurlijk kunnen wij Hollanders dit Spaanse volksvermaak niet verbieden,,maar wij hoeven het ook niet goed te vinden of er naar te gaan kijken. Is een rauw volk die Spanjaarden.

Eendragtmaaktmagt | 15-07-19 | 22:47

Het brein erachter | 15-07-19 | 22:40 |

Flauwekulreaguursel. Hou eens op met dat kiloknaller (ook niet te verteren dierenleed) verhaal als reden om dit dierenleed te bagataliseren.
Dit is sadisme ter vermaak.

Rammstein | 15-07-19 | 22:47 | 1

Dat is het ook! Alleen kan iemand vanaf zijn zolderkamer in NL daar minder aan doen dan door zelf te kiezen voor kwaliteit boven kwantiteit. Beetje plaatsvervangend boos zitten zijn, tijdens het eten van onze gehaktbal.

Het brein erachter | 15-07-19 | 23:25

Tsja, als ik eind zestiende eeuw in Delft had gewoond, stond ik wellicht ook op een goede dag te kijken (en genieten?) hoe op het Marktplein Balthasar Geraedts, nadat met hete tangen zijn handen waren afgeknepen, met paarden uit elkaar werd getrokken.

Maar de tijd gaat verder, en mensen schaffen onmenselijke en wrede straffen af. Ook het martelen van stieren, al is het honderdduizendmiljoen keer traditie, is echt niet meer van deze tijd. Verbieden die wrede onzin.

Dr_Johnson | 15-07-19 | 22:46 | 1

En zo is dat.

antagonist | 15-07-19 | 22:48

Kutspanjaarden! Altijd kutvolk gevonden

smeerkees1970 | 15-07-19 | 22:45 | 1

Fascisten. Kijk wat ze met hun ku(s)tsteden hebben gedaan. De totale paupers.

Shareholder II | 16-07-19 | 00:24

Iedereen (vooral in de randstad) is waarschijnlijk geschokt en eet vanaf per direct nooit meer vlees, toch? Deze stieren leiden een mooi leven, en lijden kort, en ja, voor menselijk vermaak. Vleesdieren voor op uw bord hebben het in heel hun bestaan erg matig, maar worden na hun dood graag gekocht voor €7.95 per kilo, voor menselijk bbq-vermaak. Koop 4x per week vlees bij een echte slager (en niet de supermarkt) en maak echt een verschil! Dit soort evenementen bezoekt toch bijna niemand, dus vanaf de zolderkamer zeggen dat we hier niet heen gaan....

Het brein erachter | 15-07-19 | 22:40 | 3

koopeenkoe.nl ... ik raad het een ieder aan. Af en toe vlees of vis en af en toe vegetarisch. En nog wat meer on-topic: Hoe mooi deze stieren in Spanje ook hebben geleefd, ze moeten sterven in een bij voorbaat verloren 'gevecht' ipv. snel uit het lijden verlost worden. Ik zie persoonlijk niet de eer voor deze stieren.

klamme.vla | 15-07-19 | 22:43

Er is ook geen "eer" aan te behalen, aan zo'n dood, maar het gaat om het perspectief; weinig stieren die heel even erg gruwelijk leiden, tegenover veel dieren die heel erg lang "matig" gruwelijk leiden. Met een dramatisch muziekje eronder is het verwelken van een tulp nog een tranentrekker, terwijl er zich een veel groter echt leed afspeelt.

Het brein erachter | 15-07-19 | 23:33

Alle jongetjes die later stierenvechter zijn geworden werden vroeger gepest op school.

HoerieHarry | 15-07-19 | 22:39 | 1

Allemaal rijkeluis-kinderkes.

antagonist | 15-07-19 | 22:44

Je kunt beschaving van mensen aflezen aan hoe ze hun dieren behandelen.

Patatter | 15-07-19 | 22:34 | 1

En hun ouderen....

Ommezwaai | 15-07-19 | 22:47

Impopulaire mening in 3, 2, 1....

Ik ga de Spanjolen hun tradities niet ontzeggen, zoals ik ook niet wens dat allerlei Caraïbische negers ons de les gaan lezen over Zwarte Piet. Stierenvechten is al zo oud als Homerus, en waarschijnlijk nog veel ouder. Niet dat dat nu een doorslaggevend argument vóór is, maar er is blijkbaar een eeuwenlange, millennialange onbedwingbare behoefte om krachten te meten met gevaarlijke dieren. En tja, in 99% van de gevallen overleeft het dier dan niet. Aan de andere kant, zonder de mens had het moderne rundvee niet eens bestaan. In ruil voor een geheel verzorgd leven, met voldoende voedsel en bescherming tegen roofdieren moet het beest zijn leven laten in de arena.

En natuurlijk kun je het verbieden uit een soort vals sentiment dat het zo zielig is voor die dieren, dat het pijn doet, en dat het er zo naar uit ziet. We kunnen natuurlijk ook het wereldwijde tekort aan kalfsschnitzels oplossen door alle stiertjes na een jaar zogen meteen af te maken in abattoirs, ver uit het zicht van de “dierenvrienden”. Kan. Maar daar gaan die beesten niet minder dood van. En ook niet minder gruwelijk.
Je kan alles verbieden. Maar wat is het alternatief? Goedkoper kalfsvlees. Waar ik op zich geen tegenstander van zou zijn.

Dus. Als die Spanjolen zelf hun tradities willen afschaffen en willen vervangen door andere, bijvoorbeeld uit Noord-Afrika geïmporteerde bloedsporten: prima, hun beslissing. Maar het is niet aan ons, Nederlanders om er iets van te zeggen.
Vind ik.
(Oh, en ik ga er verder niet over in discussie. Heb nog meer te doen vanavond.)

Stormageddon | 15-07-19 | 22:34 | 20

Nou ja eens dus , wat u niet wil dat met u bemoeit...

Het brein erachter | 15-07-19 | 23:36

@Harris Pilton | 15-07-19 | 23:36:
Dat heeft dus alles met jurisdictie te maken. Ze proberen een supranationaal ondemocratisch instituut in te schakelen om iets te verbieden in een ander land.
Dat heeft dan niks met beschaving te maken en alles met dwingelandij en oppervlakkig deugmoralisme uit een volgevreten luxepositie. Er zijn grotere maatschappelijke problemen dan een kudde stieren in Spanje, wat helemaal geen maatschappelijk probleem is.
Maar ik hou niemand tegen om naar Pamplona te gaan met een spandoek hoor. Ga je gang. Ga de torero’s maar zelf in de ogen kijken als je roept dat je hun broodwinning wilt afpakken. Maar het moet weer achterbaks via comité’s en lobbyisten bij de EU.
Over lekker makkelijk gesproken.

Stormageddon | 15-07-19 | 23:45

@Stormageddon | 15-07-19 | 23:45: Dat is wel eens geprobeerd door dierenactivisten. Was niet echt een succes. Zelfs de meest fanatieke activisten proberen niet meer een arena binnen te dringen.

spanarchist | 16-07-19 | 00:05
▼ 17 antwoorden verborgen

We kunnen de stier met Jesse omruilen en het klaverjassen (nieuwe school) noemen?

Aap Noot Miesje | 15-07-19 | 22:32 | 1

Ja hoor! Ik heb er geen enkel bezwaar tegen.

Frau Merkel | 15-07-19 | 23:33

Voor de liefhebber 'Tendido cero' van TVE
www.rtve.es/alacarta/videos/tendido-ce...

Ik keek hier vroeger wel eens naar. Het was altijd wel een beetje weggestopt (midden in de nacht).

Yie_Ar_Kung_Fu | 15-07-19 | 22:30 | 5

Olé!

frank4444 | 15-07-19 | 22:41

¿Tradición o tortura?
Ik hou het op het eerste. De Spanjaarden (Castillianen en Basken) hebben er geen enkel probleem mee.
Wij hebben hier TVE internacional. TVE zal dit zelf gewoon overdag uitzenden.

Yie_Ar_Kung_Fu | 15-07-19 | 23:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Maart 2020 Las Fallas in Valencia ook maar gelijk verbieden niet goed voor het milieu,niet goed voor de oren.

dis | 15-07-19 | 22:29 | 1

Stel je voor dat ze in Nederland een goede vuurwerkshow leren geven.

TyrionLannister | 15-07-19 | 23:03

Kunnen we Neederland ook meteen afschaffen volgens hetzelfde retoriek. Ook hoog bejaard. Ga maar deugen GS. Kijk eens een dieren docu. Beesten moorden elkaar ook iedere dag uit. Deugen kennen hun niet. Schaf de hele mensheid ook maar af. Ook zo middeleeuws. Scheelt weer co2.

Vageling | 15-07-19 | 22:27 | 4

@Spanko | 15-07-19 | 22:36: Dus? Wacht maar tot je dagen niet gevreten hebt. Eten of gegeten worden. Het niveau waarop dat gebeurt is afhankelijk van de omstandigheden. En doe niet zo verwend. Ik ben jou geen fuck verplicht. Je bent nuttig of niet. Kan je zo beschaafd willen wezen dan ook. Wanneer puntje bij paaltje komt... Naïef geleuter. Oh. Moest er iets kriebelen in mijn onderbuik?

Vageling | 15-07-19 | 22:49

@Spanko | 15-07-19 | 23:04: Leven is simpel. Ik heb niks met jouw soort muppets. Alles maar romantiseren. Alles nodeloos ingewikkeld maken. Hoe werkt dat policor gezeik tot op heden? Al dat ingewikkeld gelul?

Vageling | 15-07-19 | 23:11
▼ 1 antwoord verborgen

't Is me wat. Mag zo'n stier een jaar of 5 zijn buikje rond eten, een beetje neuken, lekker buiten in de vrije ruimte van zo'n Spaanse gigaboerderij zijn gang gaan en gaat-ie dood op zo'n folkloristisch feest. Hij had ook geboren kunnen worden in een hokje van nog geen 2 vierkante meter en na een kort en vreugdeloos leven geslacht kunnen worden in een zogenaamd diervriendelijk slachthuis en eindigen in de schappen van de Jumbo.

menschdurfteleven | 15-07-19 | 22:27 | 4

Het is beiden kudt.

Harris Pilton | 15-07-19 | 23:22

Of optie C. Buiten vrij z'n buikje rond eten etc. en vervolgens niét zinloos doodgemarteld worden.

Ramsesz | 15-07-19 | 23:59
▼ 1 antwoord verborgen

Een goed leven, en strijdend ten onder, de meeste mensen en dieren zullen dat niet beleven.

very_bad_poet | 15-07-19 | 22:26

Schitterende beelden.

zijvanhiernaast | 15-07-19 | 22:50

U heeft last van deze emotie. U kunt dit niet aanzien... Dus u eet nooit vlees.

falconwood | 15-07-19 | 22:26 | 2

Ik wel dus...

falconwood | 15-07-19 | 22:26

Elk stukje op mijn bord heb ik persoonlijk helemaal de rode lap gewappert en daarna neergespeert, pakske aan en al. Ze noemen me de tatador.

Aap Noot Miesje | 15-07-19 | 22:48

Er zijn filmpjes waar de stier het wint.
Wie plempt die even.
Kan het zelf helaas niet (bedankt Joris).

RickyLaRue | 15-07-19 | 22:25 | 20

Overigens lijkt de manier van argumenteren van RickyLaRue wel een beetje op dat van wijlen Berbaar. Maar dat kan toeval zijn.

Jan-Joris-Jaap-Joop | 15-07-19 | 23:13
▼ 17 antwoorden verborgen

En nu even een filmpje van hoe de frituursnacks gemaakt zijn die de GS reactie elke vrijmibo eet. Inclusief vergelijk van het leven dat de kroketkoeien gehad hebben t.o.v. de stier uit het filmpje. Altijd weer dat wijzen naar het buitenland 'in china eten ze koeien', 'stierenvechten', 'japanners eten walvis', 'fransen met foie gras', 'oost europese goedkope vlees'. De Nederlandse vleesfabrieken doen aardig mee in meest inhumane dierenmishandeling dus doe daar dan ook weer eens een topic over. NL Overheid zou het allemaal kunnen reguleren maar doet dat niet omdat mensen hun goedkope vlees willen. Tientje extra per week of wat minder vlees eten is het voor de Nederlander niet waard.

Blasfemie | 15-07-19 | 22:24 | 1

Nee, wij verzinnen allemaal keurmerken om ons geweten te sussen.

Diotima | 15-07-19 | 23:08

Het staat buiten kijf dat dit een wrede "sport" dan wel cultureel evenement is, niet meer van deze tijd en gewoon barbaars, afschaffen dus. En toch, als ik zou moeten kiezen voor een leven en dood als Spaanse stierengevecht stier of NL plofkip, kistkalf of varken denk ik toch dat ik het leven en dood van die stier zou kiezen, die kan tenminste zeggen dat hij een leven gehad heeft, iets wat het gemiddelde NL kiloknaller beest niet kan zeggen.

zwellevertje | 15-07-19 | 22:23

Ja, die stieren hebben niemand iets misdaan.
Anders is het gesteld met delinquenten. Misschien moet de Spanjaard eens experimenteren met langgestraften in plaats van stieren. Is het wat, dan kunnen wij het in NL ook invoeren. Ach nee, dat moet dan natuurlijk meteen in de hele EU worden ingevoerd. Klinkt als een klusje voor...... Judith Sargentini!

JvanDeventer | 15-07-19 | 22:23 | 1

Oh wow, gladiatorengevechten...

Diotima | 15-07-19 | 23:09

Jammer dat de moslims niet aan stierenvechten doen. Wat zou dat weer aan mentale spagaten bij de snowflakes opleveren.

spanarchist | 15-07-19 | 22:23
-weggejorist-
Eppo | 15-07-19 | 22:22 | 1

Beter een paar jaar vrij in de wei lopen en dan de arena in dan zoals koeien in Nederland leven.
Letterlijk uitgemolken worden in een stinkende stal. de botten steken eruit.
En dan naar de slacht.

frank4444 | 15-07-19 | 22:21

Het slaat nergens op.
Afgezien van dierenmishandeling snap ik werkelijk niet wat hier leuk aan is.

HoerieHarry | 15-07-19 | 22:20

#schuldvandestieren
Gadverdamme echt, next level wegkijken.

jip_86 | 15-07-19 | 22:19

Ik kijk even niet, goed? Is heel slecht voor mijn hart. Dat zal namelijk breken. En dat in combinatie met kokend bloed is heel ongezond.

J. Jarig | 15-07-19 | 22:18

Rubber doppen op de horens en opgerolde krant lijkt me leuker.

ger1306 | 15-07-19 | 22:15

Verbieden is een glijdende schaal, eenmaal de inertie overwonnen is er geen weg terug.

larie | 15-07-19 | 22:13

Bloederige toestanden moeten we niet willen! Stierenvechten, lamsstrotjes doorsnijden vanwege offerfeest, clitoris cutten, aaltrekken en gladiatorspelen: Wie graag bloed ziet is af, althans zo zou dat moeten behoren in elke fatsoenlijke samenleving (maar ja wat is nou fatsoen?).

Jan-Joris-Jaap-Joop | 15-07-19 | 22:12 | 14

@Jan-Joris-Jaap-Joop | 15-07-19 | 22:34: Kortom, uitgeluld. En doe de wereld een plezier: haal niet overal te pas en te onpas de oorlog en de jodenvervolging bij. Het heeft geen pas om zo,n pijnlijk en gevoelig onderwerp te misbruiken als non-argument in een discussie die er totaal niks mee te maken heeft.

kotelet | 15-07-19 | 22:39
▼ 11 antwoorden verborgen

Jezus christus... maag draait ondersteboven.

Koekje-dr-bij? | 15-07-19 | 22:11 | 1

Blijf dan maar lekker thuis. Natuur in zijn puurheid zal je dan in shock belanden. Man, man, man. Wat wou ik dat ze kant en klare kipfilets verbieden. Koop maar een kip. Succes met het aanstaren van het beest, hopende dat het daarna zo de pan in kan. Ooit bij sitlgestaan dat jouw hele emotionele toestand geen fuck met anderen te maken heeft? Leven is niet eerlijk. Een vredige samenleving zonder geweld. Ja, ja, ja... Hoe vordert die luchtfietserij? Er wordt een hoop geld vans ons afgetroefd en er iets mee opschiten doen we niet. Ja de parasieten voeden.

Vageling | 15-07-19 | 22:41

Kunnen die stal bezetters in Boxtel van Meat The Victims niet ff zo’n arena bezetten ? Of is dat te gevaarlijk ?

Trumme | 15-07-19 | 22:07

Bij ons thuis Ganzeborden we zelfs niet meer.

Mr_Natural | 15-07-19 | 22:07 | 7

Ik speel geen zwientje tik meer met mijn vriendin.

Patje2011 | 15-07-19 | 22:24

@Aap Noot Miesje | 15-07-19 | 22:17: Fuck ja! Schadenfreude die mafkezen.

Vageling | 15-07-19 | 22:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Pervers vermaak.

boccelullus | 15-07-19 | 22:06
-weggejorist en opgerot-
Parsons | 15-07-19 | 22:05

Een half uur geleden was ik aan het vissen en een kudde koeien was nieuwsgierig aan het toekijken wat ik aan het doen was. Als ik nu zou zeggen dat ik tegen onnodig dierenleed ben zou dat hypocriet van mij zijn.

Brabeaulander | 15-07-19 | 22:02 | 1

Dus wierp je je hengel naar een koe, waarop de vissen nieuwsgierig toekeken hoe je Rika 284 binnenhaalde.

Diotima | 15-07-19 | 23:11

Alles wat al heel lang bestaat is blijkbaar cultuur, nog een geluk dat het duizendjarig rijk maar een paar jaar geduurd heeft.

uisge baugh | 15-07-19 | 22:01

Dit is een Spaanse aangelegenheid.
Een hele lange traditie waar wij waarschijnlijk te weinig van snappen.
Niet mee bemoeien.

Ray69 | 15-07-19 | 22:01 | 12

@Ray69 | 15-07-19 | 22:08:
Een stier vecht niet in de arena hij wordt door een laffe hufter net zolang getergd, verwond en uitgeput, dat zijn mishandelaar uiteindelijk zo ‘dapper’ is dat hij het dier doodsteekt.

JI-HAAT | 15-07-19 | 22:20

Ray69 | 15-07-19 | 22:01
Hiervoor is dus blijkbaar het "Comité Anti Stierenvechten" in het leven geroepen... De Nederlander moet en zou zich ook overal mee bemoeien.
Hemelsbreed maximaal 1000 kilometer verderop van dit gebeuren, worden mensen aan de lopende afgeschoten, verbrand, onthoofd of opgeblazen....

Ommezwaai | 15-07-19 | 22:46
▼ 9 antwoorden verborgen

Wij hebben ook een Arena en wij hebben ook steekpartijen.

Mr_Natural | 15-07-19 | 22:00 | 1

En primitief gedrag. Het komt wel erg dichtbij zo.

Frau Merkel | 15-07-19 | 23:35

Hondenrennen-verbieden
Paardenrace - verbieden
Duivensport-verbieden
Damesvoetbal-verbieden
Kattenshows-verbieden
Enz enz.

dis | 15-07-19 | 22:00 | 6

@Trumme | 15-07-19 | 22:05: dat staat er niet,maarik zou zeggen ieder z,n meug.
maar wij moeten ons er weer mee bemoeien.
Ik zou zeggen teken lekker zo’n petitie of begin er zelf één.

dis | 15-07-19 | 22:10

Vergeet dressuur niet, vossen jacht met honden. Het doorfokken van honden etc.

IkWilOokWatZeggen | 15-07-19 | 22:14

Mevr canis dressuurt mij iedere avond, waarom verboten?!

Canis.bonus.es | 15-07-19 | 22:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Oh, ok, dan geen nuance. Ook goed.

Parsons | 15-07-19 | 21:59 | 1

Ik heb je gejoriste plempsel niet gelezen maar toch vind ik het verhaal dat bij deze gruwelijke video geleverd word op een bepaald moment erg belerend worden. Bij deze passage sloeg bij mij de SJW detector in het rood:
‘Dit jaar zijn er in Pamplona in slechts 3 dagen 6 aanklachten gedaan wegens seksueel misbruik. Dit is een gevolg van "alles mag" waarin machismo, bloed, alcohol en de dood algemeen geaccepteerd zijn.’

keestelpro | 16-07-19 | 05:06

Hoe komt het dat al 3 dagen de filmpjes NIET laden in chrome? Ben ik de enige die er last van heeft?

JezusGristus | 15-07-19 | 21:58 | 3

Zag je de reclame wel?

polgroningen | 15-07-19 | 22:00

Nee.

Parsons | 15-07-19 | 22:01

drivers updaten en shark codecs downloaden.

komtdatschot | 15-07-19 | 22:16

Catalonië heeft het afgeschaft, maar Spanje (dat nog steeds de baas over Catalonië is) heeft het teruggedraaid. Maar gedwongen weer plaats laten vinden durven ze waarschijnlijk niet, omdat de sympathie dan teveel naar de Catalanen gaat.
En die worden nu juist zo lekker gekleineerd (hun politici al 1,5 jaar in de lik) terwijl heel Europa (dat zo blij was met de onafhankelijke Balten) de andere kant op kijkt.

Pastduiven Verkwil | 15-07-19 | 21:58 | 2

Pamplona is Baskenland en die hadden de ETA hè die deed ook zoiets maar dan met mensen.

Trumme | 15-07-19 | 22:04

Ze geven ook op school gewoon les in Catalaans, mag ook niet van Spanje, maar doen het toch.

gato | 16-07-19 | 08:21

Als dierenvriend kan ik dit soort dingen maar moeilijk begrijpen. Dierenleed als vermaak voor de mens. Dat geldt voor alles soorten vermaak met dieren, hanen of hondengevechten, maar ook zaken als dierencircus. Noem me maar links op dat punt. So be it.

RickRD | 15-07-19 | 21:58

Als het om pulsvissen gaat bemoeit de Eu zich ermee want zielig voor de visjes. Maar dit? Doodse stilte

CopyCat | 15-07-19 | 21:57 | 1

Ja, met dat pulsvissen waren we opeens 387% efficiënter, dus dat voelde de stierenvechters in hun portemonnee. De anderhalve man en een paardenkop die hier om geeft levert geen cent op. Ja de EU is een waardegemeenschap, zolang die waarde in geld kan worden uitgedrukt.

Het brein erachter | 15-07-19 | 22:46

Zin in biefstuk.

polgroningen | 15-07-19 | 21:56 | 1

Lachen met jou... droplul

Derealist! | 15-07-19 | 22:00

Het lijkt me wel vreemd om te zien dat er allemaal witte mannen door Pamplona rennen en zwarte pieten er achteraan komen.

dis | 15-07-19 | 21:55 | 1

Dank, lachen hier!

Canis.bonus.es | 15-07-19 | 21:59

Moeten wij ons niet mee bemoeien, of willen jullie meer EU?

Dutch_Holland | 15-07-19 | 21:53 | 2

Dus IS ook maar gewoon laten doorslachten?

Trumme | 15-07-19 | 22:02

@Trumme | 15-07-19 | 22:02:

Onzin een stier is een beest IS zijn ook beesten, dus ook afslachten.

Dutch_Holland | 15-07-19 | 22:11

Nu verontwaardigd zijn en morgen weer een lekker stuk vlees opkanen. Hypocriet much?

Superior Bastard | 15-07-19 | 21:52 | 16

@Superior Bastard | 15-07-19 | 22:35: Meeste stemmen gelden. "we" vinden het allemaal heel erg dus dan moet Spanje het stierenvechten maar verbieden.
En nu maar hopen dat de plofkippen deze week weer in de aanbieding zijn.

spanarchist | 15-07-19 | 22:39

Die dieren die dood gemaakt worden voor jouw eten, die hebben hun hele bestaan lang een kutleven. Deze stieren maar een half uurtje. Alleen hun executie is humaner. Echt dierenleed zit niet in enkele tientallen traditie-gevechten. Ook al kun je daar best serieus bezwaar tegen hebben. Echt pijnlijk zijn de miljoenen kippen en varkens die, in de door de supermarkt gedreven race naar de bottom, veel minder krijgen dan dat ze verdienen.

Het brein erachter | 15-07-19 | 22:55

@Superior Bastard | 15-07-19 | 22:00: Ik heb in een slachterij gewerkt. En u? Daar waar ik werkte ging het rap met heel weinig lijden. 1500 kalveren per dag.

wat is uw bewijsvoering?

Trans_Fimmermans | 16-07-19 | 00:22
▼ 13 antwoorden verborgen

Dat dieren elkaar op verschrikkelijke wijze afslachten kun je niks aan doen, maar mensen zouden beter moeten weten.

Zwizalletju | 15-07-19 | 21:52 | 2

Nee, ja, mensen zijn gelukkig hele rationele wezens, en slachten elkaar noooooit af. Behalve als het niet anders kan, ofzo....

Het brein erachter | 15-07-19 | 22:59

@Het brein erachter | 15-07-19 | 22:59: Lul, zeg ik dat dan ? Waar ging het hier ook al weer over ?

Zwizalletju | 15-07-19 | 23:00

Ja, het is ook niet mijn manier van plezier maken. Maar Spanjaarden vinden kennelijk van wel. En nu: gaan we weer ouderwets de dominee uithangen en met wapperende vingertjes aan Spanjaarden vertellen wat ze verkeerd doen? Terwijl we inmiddels de halve kust daar hebben ingenomen als Hollanders? Met friet van Piet, de (ik verzin het niet) "Appie Heijn" en "De broodpiraat" ???

kotelet | 15-07-19 | 21:52 | 7

@Superior Bastard | 15-07-19 | 21:59: Dank. Ik hoop ooit nog eens naar die regionen te vertrekken. Maar dat moreel verontwaardigde wereldverbeteren en normen opleggen maakt je er als bevolking niet populair. Een beetje zoals de muzzelmannen hier trachten te doen. Bemoei je lekker met je eigen cultuur.

kotelet | 15-07-19 | 22:03

@Derealist! | 15-07-19 | 22:02: En wat nou, als Spanjaarden een mening hebben over vrouwen die -voor de ogen van duizenden toeristen- zichzelf aanbieden. Als waren het een soort Disneyland. En daar een comité voor oprichten? Sommige tradities zijn niet even fris. Maar wel tradities die al eeuwenoud zijn.... Daar heeft een buitenlander zich niet mee te bemoeien.

kotelet | 15-07-19 | 22:06
▼ 4 antwoorden verborgen

Het allermooiste moment is dan ook wanneer die dieren er 1 te grazen nemen, tijdens het rennen of in de arena.

TeeJee | 15-07-19 | 21:50
-weggejorist-
fapkoning40 | 15-07-19 | 21:50 | 3

Anders staan ze Brussel op achterste beentjes mag niet te roepen en gelijk 1000 regeltjes aan het maken.Nu dodelijke stilte.

van stampij | 15-07-19 | 21:50

Stier naar de kant, man met speer erin.

*Sterfelijke strijd stem*

Vecht!

Aap Noot Miesje | 15-07-19 | 21:49

Koop een koe. Veel verser word het niet.

Mr_Pikibelly | 15-07-19 | 21:49 | 1

Kan zo op de grill, bon appetit!

Solar666 | 15-07-19 | 21:50

Recht in je bakkes.

horsteknots | 15-07-19 | 21:48

Oh Bart, ik hou van je!

Normpje | 15-07-19 | 21:48
-weggejorist-
Parsons | 15-07-19 | 21:47 | 2

Dieronterend dit. Net als sportvissen en in mindere mate kleiduiven schieten.

R. Skickr | 15-07-19 | 21:47 | 3

Is traditie, dus mag je niks over zeggen of klagen heb ik altijd begrepen hier.

Erikjan79 | 15-07-19 | 21:48

Hahaha ‘in mindere mate kleiduiven schieten’ LOL

Canis.bonus.es | 15-07-19 | 21:51

Nog nooit een kleiduif geschoten beste man ?

Eendragtmaaktmagt | 15-07-19 | 23:08

Niet mijn hobby, maar heb er verder weinig problemen mee dat het gebeurt, de natuur is wreed.

Mo het varken | 15-07-19 | 21:47 | 3

Precies, leven = lijden.

Solar666 | 15-07-19 | 21:51

Ik spreek jullie nog wel als jullie langzaam liggen dood te bloeden.

duh! | 15-07-19 | 22:13

@duh! | 15-07-19 | 22:13:
Dan moet je er wel heel toevallig bij zijn, of is dit een verkapt dreigement??

Joost Maghetweten | 15-07-19 | 22:33

We mogen hier niet eens een goudvis in een kom hebben moet je daar eens zien. Is Marianne Thieme er al? of gaat die alleen over de promotie van vleesvervangers ?

Trumme | 15-07-19 | 21:47

Te kort door de bocht. Er zijn voldoende liefhebbers die je uit kunnen leggen wat er zo bijzonder aan is en waarom de ene stierenvechter veel beter is dan de andere.
Deze stieren hebben sowieso een veel beter leven dan de plofkippen die alle jankende snowflakes achteloos in hun winkelwagen kiepen maar hé, de plofkippen hebben sowieso al geen kop en geen poten meer dus elke relatie met een dier is al weggehaald.

spanarchist | 15-07-19 | 21:45 | 6

@spanarchist | 15-07-19 | 21:49

U bent een lui denker.

JJMS | 15-07-19 | 21:51

Snowflakes eten geen plofkippen.

eetvis | 15-07-19 | 22:45
▼ 3 antwoorden verborgen

Chapeau GS... Ik ben tegen afschaffen van culturele shit maar dat achterlijke afslachten van rund is ronduit kansloos.

overVecht | 15-07-19 | 21:45

Ik ga de video niet bekijken...
Netflix lijkt me leuker.

Angélica de Sancé | 15-07-19 | 21:45 | 4

@Superior Bastard | 15-07-19 | 22:03:

Freud is één van de meest overschatte personen die nog nooit een Nobelprijs heeft gewonnen.

eerstneukendanpraten | 15-07-19 | 22:06
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, walgelijk, om te kotsen. Maar het oplossen van het stierenvecht-probleem is een Spaanse Nationale aangelegenheid. Zoals Zwarte Piet van ons is. Ik bemoei me niet met tradities van andere Naties in Europa.

Toos Doos | 15-07-19 | 21:44 | 5

Dus zwarte piet is het hetzelfde als dierenmishandeling? En de tradities van IS? Ook maar negeren?

Trumme | 15-07-19 | 21:52

@Trumme | 15-07-19 | 21:52:
Jij krijgt de "onschuldigheid" van zwarte piet ook echt niet uitgelegd aan een buitenlander....

Lood om oud ijzer | 15-07-19 | 22:03

Ja ik sta er ook zo in, hun traditie, zaak van de Spanjolen.

marrretje | 15-07-19 | 22:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Geen fijne beelden, brrr gruwelijke dood van die stieren. Kijk dat je dieren slacht voor consumptie kan ik goed mee leven. Dit is van toch wel een andere orde. Als je dan zo graag stieren gedood wil zien worden ga dan in een slachthuis werken daar doen ze dat aan de lopendenband.

DerkArie-ut-de-Achte | 15-07-19 | 21:44 | 1

Niet op deze manier. Deze stieren lijden 10/15 minuten voor ze sterven. Walgelijk.

Trumme | 15-07-19 | 21:53

Gelukkig is er ook wel is een andere situatie en neemt een stier wraak maar verder een totaal overbodig middeleeuws spelletje.

pajans | 15-07-19 | 21:43 | 1

De wraak van de stier zat ik eigenlijk op te wachten, jammer.

DerkArie-ut-de-Achte | 15-07-19 | 21:48

Breng een paar toreadors om het leven en het is zo voorbij met dat stierenvechten.

Als je het niet uitgebannen krijgt moet de strijd maar eerlijker. Dat valt goed te doen met wetgeving. Geen doeken, geen andere bescherming, geen speren, geen zwaarden.

Noltie | 15-07-19 | 21:43 | 1

Eens, kan de EU commissie hier niet fel tegen optreden? Of is het daar inderdaad zo'n slap zooitje (met veel glijerige types a la Rutte)….. dreig met Spanje uit de EU te wippen, moet je eens kijken hoe snel ze het daar verbieden!!
Overigens kon ik, als vent van tegen de 70, ook het filmpje niet afkijken, uit woede en door de tranen.

Keyboardspeler | 16-07-19 | 00:02
-weggejorist-
Baron Clappique | 15-07-19 | 21:42

De mens viert zijn primitieve sadistische driften bot op een onschuldig dier, en noemt dat "cultuur". Weerzinwekkend. Ik vind dierenmishandeling altijd iets voor echte psychopaten, zieke geesten.

Motleycrew | 15-07-19 | 21:42 | 6

@Solar666 | 15-07-19 | 21:46:
ik ontken de natuur ook niet, maar als we dat kunnen overzien en ons los hebben kunnen maken van dat alledaags gevaar wordt het traditie.
Dat is dus geen natuur meer maar een weloverwogen keuze.

Makkelijk goed praten.

Noltie | 16-07-19 | 08:51
▼ 3 antwoorden verborgen

Hier moet je dus in een spaans kroegje, waar de afbeeldingen van de lokale toreros aan de muur hangen, eens een fel gesprekje over voeren. De relaxte reacties die je krijgt, de passie voor de "sport" en het (in hun ogen) respect voor het dier, zullen je werkelijk met stomheid slaan. Ik heb nog nooit zo met mijn bek vol tanden gestaan, voor iets dat toch eigenlijk zo overduidelijk is... Toch?

Lood om oud ijzer | 15-07-19 | 21:42 | 5

leestip:
Hamingway's Death in the Afternoon.

Wat je ook van stierenvechten vindt (het is ook niet mijn kopje thee), het blijft een prachtig boek.

Kapitein Sjaak Mus | 15-07-19 | 21:54

@Kapitein Sjaak Mus | 15-07-19 | 21:54:
* met excuses aan "Papa Hemingway een extra e'tje over de a heenplakt *

Kapitein Sjaak Mus | 15-07-19 | 21:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Right in the mixed feel.

JWZ_JMK | 15-07-19 | 21:42

Walgelijk. Kunnen jullie nu een filmpje posten van die beulen die gespiest of kapotgetrapt worden om mijn maag weer goed te draaien.

R. Skickr | 15-07-19 | 21:41

Zes bebaarde kerels in een lang wit gewaad tegen een dier en er kraait geen haan naar.

Tilburgse bluf | 15-07-19 | 21:40

Och natuurlijk. Zwarte Piet is gore discriminatie, afschaffen!
Doodmartelen van stieren, dat is nog eens een traditie...
-kots-

Canis.bonus.es | 15-07-19 | 21:39 | 4

&solar, eensch!

Canis.bonus.es | 15-07-19 | 21:58

Daarom heb ik duizend keer liever zwarte piet. Ik kan ook die hypocrisie niet meer aanzien. Als kind heb ik eens langs de deuren gelopen met een petitie tegen stierenvechten. Alweer een jaartje of dertig geleden. Bijna niemand tekende, want het was traditie. Maar oh oh oh wat is het toch erg om wat sminck op je gezicht te smeren. Helemaal met u eens. Hier ook -kots en nog eens braak-

Lappedonsje | 16-07-19 | 00:28
▼ 1 antwoord verborgen

Hier kan ik dus niet naar kijken. Walgelijk.

Draaikontje | 15-07-19 | 21:38 | 4

Geen zwarte stier maar een zwart beeld
dit schiet natuurlijk niet op he

Tobi | 15-07-19 | 22:26
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken