Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Laffe laffe laffe hond gebruikte oude man als menselijk schild tegen Gökmen Tanis

maar wat zou u doen? Eerlijk zijn

Pim Fortuyn had het nog zo gezegd.

"Dan maar ik afgemaakt, okee prima, maar het probleem meneer, dat blijft." Nou, dat credo gold dus eventjes niet voor een menneke dat ter hoogte van het 24 Oktoberplein ineens haatdemocraat Gökmen Tanis door de tram zag stuiven. "Een jonge kerel trok een andere man naar zich toe en gebruikte hem als menselijk schild", zo blijkt volgens Elsevier uit de strikt geheime trambeelden - de 74-jarige man die bij de aanslag om het leven kwam is niet degene die als menselijk schild werd gebruikt. Enfin, nu verwacht niemand dat je op zo'n moment de toffe jongen gaat uithangen en met je knokkels op zoek gaat naar het plekje tussen de ogen van Tanis, maar iemand anders in de slangenkuil gooien is wel erg, eh, ondemocratisch. Nou ja, als je 's avonds maar gewoon lekker kan slapen he. 's Ochtends met het goede been uit bed, lekker broodje hagelslag erbij, kopje thee, jezelf schouderklopjes geven, je weet toch.
UPDATE: Iemand van het Openbaar Ministerie: "Wij gaan hier niet op in. Tijdens een inhoudelijke zitting zal besproken worden wat er op de beelden te zien is. Ik kan het bevestigen noch ontkennen."

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
testpilot101 | 11-07-19 | 12:01

Dit stukje is wel heel flauw. Zolang men niet in een dergelijke situatie verzeild is geraakt, kan men niet over het handelen oordelen. Het overlevings-instinct is sterker dan de naastenliefde van hen die je niet bij naam kent.

klamme.vla | 11-07-19 | 01:22 | 2

Inderdaad. In zo'n geval is het ieder voor zich.

Zoiets | 11-07-19 | 13:54

Het is maar waar je normen en waarden liggen. En als deze meneer zijn kind bij zich had en dat voor zich had gehouden had je dan ook zo gereageerd. En nu niet zeggen, je weet niet hoe je dan reageer. Dat weet ik dus wel.

c02JEuk | 11-07-19 | 20:54
-weggejorist-
Lucas_Aurelius | 11-07-19 | 00:54

Op Elsevier in de reacties ook wel een duiding waar ik me in kan vinden. Verstijven, wegduiken achter een ander is iets anders dan iemand bewust voor je trekken.
Laten we in elk geval blij zijn dat de oude man die zo ondankbaar als schild is gebruikt, het heeft overleefd.
Hopelijk komt hij eroverheen.

letopuwzaak | 10-07-19 | 22:50 | 2

- de 74-jarige man die bij de aanslag om het leven kwam

Haram_Kafir_4ever | 11-07-19 | 00:38

Gokman Anus wordt geframed als zijnde een gekkie, maar getuige zijn uitspraken die voorgelezen werden in de rechtbank heeft hij het religieus en historisch besef en de nieuwsfeitelijke kennis inzake de moslimwereld waar mening moskeeganger jaloers op zou zijn. Of het moet al de grote roerganger van de huismoskeet die hij frequenteert zijn die via hem spreekt.
nos.nl/artikel/2291435-emotionele-uit...

Slogra | 10-07-19 | 22:35 | 2

Een gekkie is hij zeker niet.
Weldoordacht en met missie.

letopuwzaak | 10-07-19 | 22:57

Een geplande en vooropgezette missie van een gekkie. Dat hij erover heeft nagedacht, betekent niet dat die gedachten ook normaal en veelvoorkomend zijn. Het blijft een gekkie.

Het brein erachter | 11-07-19 | 01:20

Helemaal niets met lafheid te maken, maar alles met overleven. Of dit in paniek en uit instinct gebeurd of dat het een bewuste actie is, motief is overleven, iets wat in iedereen ingebakken zit. Netjes, nee. Uit oogpunt van de soort gewoon slim, oudere opofferen zodat de jongere overleeft en daarmee de soort.

captainobvious | 10-07-19 | 21:32 | 5

@_Roy_ | 10-07-19 | 21:45: We zijn wel meer gewend van deze mongool 'captainobvious'. Hij denkt als een dier. En voor je het weet handelt hij als een dier.

Slogra | 10-07-19 | 22:38

Waarom pak je niet lekker een baby of kleuter uit de moeders armen als menselijk schild? Mooi formaat schild nietwaar? Ach, gewoon overlevingsdrang jongen. Niet kinderachtig over doen mensen. Heeft helemaal niets met lafheid te maken...

_Roy_ | 11-07-19 | 07:43
▼ 2 antwoorden verborgen

Overlevingsdrang, extreme angst? Niet weten wat er gebeurd? Dekking zoeken maar in je angst niet zien of doorhebben achter wie of wat..

letopuwzaak | 10-07-19 | 21:06

Ik zou gewoon voor het verrassingseffect gaan en bv zeggen dat zijn halve kont open staat. Als hij dan geschrokken achterom kijkt gooi ik heel snel mijn buurman tegen hem aan en schop ik nog wat na als hij daarna op de grond ligt.

Titaantje | 10-07-19 | 20:36

Het is niet zo dat iemand in zo'n situatie rationeel handelt en het is opportunistisch om achteraf rationeel handelen van een persoon te verwachten.

devil13 | 10-07-19 | 20:13

Voor alle "helden" hier die deze actie proberen weg te relativeren (omdat ze zichzelf niet vertrouwen de juiste keus te maken): lafheid is een tekortkoming, zeker niet iets waar je mee te koop loopt. Ga jullie kapot schamen en grow a pair!

Samengevat:
- een held zou proberen de aanvaller te overmeesteren of mensen te redden met gevaar voor eigen leven
- een ultieme lafbek pakt een oude meneer (of wie dan ook) als menselijk schild
- een normaal mens rent voor zijn leven

De auteur verwacht niet meer van je dan dat je de laatste optie kiest. Niet meer, niet minder.

Gezien teveel reacties is het blijkbaar waar wat ze zeggen: Nederlanders zijn echt een laf volkje. Zo laf dat ze zich er al niet eens meer voor schamen....

_Roy_ | 10-07-19 | 20:11 | 10

@borgmonster | 10-07-19 | 21:43: Hoezo? Ik kan hem prima volgen en deel zijn mening. Met zijn mentaliteit staan we sterker dan met laf gedrag is mijn mening.

Kukooo1 | 10-07-19 | 23:37

@_Roy_ | 10-07-19 | 20:40: waar ligt de grens, Roy? Mag je, als (ook) “onschuldige”, wel achter iemand wegduiken zonder hem aan te raken?

De_Ware_als_het_ware | 11-07-19 | 00:09

@De_Ware_als_het_ware | 11-07-19 | 00:09:

In het artikel wordt gesproken over iemand naar je toe trekken/vasthouden als menselijk schild. Dat is wat er gebeurd is en dat kan in geen enkele vorm of hoedanigheid goedgepraat of gerelativeerd worden. Dan ben je menselijk afval, punt.

Wanneer je rent voor je leven in een mensenmassa kan het zijn dat er op het ene moment zich iemand tussen jou en de schutter bevindt en op het andere moment niet. Het is tenslotte een dynamisch geheel.
Je rent weg, schuilt achter voorwerpen waar je kan en bij toeval - niet door kwade intentie (!) - kan je pad gekruist worden door een ander die hetzelfde doet. Dit is een heel ander scenario dan het bewust naar je toetrekken of achter mensen gaan staan om te schuilen.

Je rent dus naar het dichtst bij zijnde voorwerp om dekking te zoeken of probeert helemaal de scène te verlaten. Indien dat allebei niet mogelijk is offer je in ieder geval niet een ander voor jezelf op. Dan doe je desnoods een schietgebedje of je spuugt de schutter in zijn gezicht... Be a man!

_Roy_ | 11-07-19 | 07:13
▼ 7 antwoorden verborgen

Gewone mensen worden hier langs de meetlat van een marinier gelegd: iemand die ervoor heeft gekozen om voor het vaderland te sterven en die die gewone mensen juist had moeten beschermen. Waar waren zij? Of: waarom krijgt niet de rechter de schuld die hem had vrijgelaten? Hoe makkelijk is het om beelden in slowmotion te bekijken en dan te oordelen? Om alleen die ene persoon te volgen zonder de context van z’n omgeving er in mee te betrekken?

borgmonster | 10-07-19 | 19:34 | 5

@JanVergoor | 10-07-19 | 20:02:

In dat geval is het mij goed recht mezelf te verdedigen met alles wat ik heb en maak ik je af als de laffe hond die bent... (En lafbekken zijn uitsluitend getraind in vluchten dus het zal je weinig goeds brengen.)

_Roy_ | 10-07-19 | 20:17

Iemand als schild gebruiken in zo'n geval is toch een absolute no go? Een normaal mens doet dat ook in zo'n situatie niet, omdat dat gewoon 100% fout is. In zo'n situatie leer je dus die enkele psychopaat kennen (en daarom is dit ook nieuws; anders zou dit een standaard reactie zijn toch?).

Beau_Reaal | 10-07-19 | 20:42

@Beau_Reaal | 10-07-19 | 20:42:
Een psychopaat denkt berekenend. Dat kan je toch niet vergelijken met iemand die ineens in een noodsituatie beland en daardoor egoïstisch handelt.

letopuwzaak | 10-07-19 | 21:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Iedere automobilist die een frontale aanrijding ziet aankomen, gebruikt z'n passagier als schild. Niet vanuit bewuste overweging, maar vanuit instinct: je stuurt jezelf nou eenmaal niet naar het gevaar en de afstand van de bijrijdersdeur naar de bestuurder is nu eenmaal groter.

Echt laf? Dat is als je iemand die in een noodsituatie instictief heeft gehandeld gaat veroordelen vanachter een toetsenbord, zonder onderzoek, hoor en wederhoor.
Gewoonweg laag. Er vliegen kogels om je oren en je probeert te overleven, niets meer. Niets minder.

Cen Bramer | 10-07-19 | 19:33 | 4

Precies dit. Ik kan me heel goed voorstellen dat ik ook zoiets zou doen. Niet omdat ik laf ben, maar omdat de adrenaline overneemt en alle rede je verlaat. Een mens is ook maar een dier. Of ik dan trots zou zijn op mezelf? Nee, natuurlijk niet, maar wel blij dat ik nog zou leven. Instinctief zijn anderen nu eenmaal minder belangrijk dan jezelf.

wazakzegguh | 10-07-19 | 20:15

Cen Bramer, zit er een steekje los bij jou? Allemachtig waar haal je dit vandaan... "Iedere automobilist die een frontale aanrijding ziet aankomen, gebruikt z'n passagier als schild." Lekker instinct heb jij icm een verstoord beeld van de rest van de mensheid. Die zijn over het algemeen echt anders, Cen. Gelukkig maar.

Beau_Reaal | 10-07-19 | 20:47

Het is overigens voor de overlevingskans beter de tegenligger vol frontaal te nemen ipv half te raken.

De_Ware_als_het_ware | 11-07-19 | 00:12
▼ 1 antwoord verborgen

Bravo Mosterd, voor jou een koninklijke onderscheiding voor betoonde heldhaftigheid!

IJsbrekert | 10-07-19 | 19:33

Met alle respect GS. Dit hele topic zou weggejorist moeten worden. Bah!

76435 | 10-07-19 | 19:32

Denk dat ik het zelfde zou doen

ronaldvw | 10-07-19 | 19:19

Dit is moeilijk. Het is zo gemakkelijk een held te zijn, comfortabel zittend op een stoel en in alle veiligheid een stukje typend.
Je kunt vechten, vluchten of bevriezen volgens kenners. Kan alleen maar zeggen dat ik gelukkig nooit voor die keuze heb gestaan.
Het is ook goed mogelijk dat de man in kwestie inmiddels bedenkt dat hij dit niet had moeten doen en en wellicht instinctief heeft gereageerd. Het is gebeurd en hij moet ermee leven.
Ga hem niet veroordelen; het is niet heldhaftig, zeker niet, maar wat ik zou hebben gedaan.... ? Beschouw mijzelf niet als laf maar vindt het het toch niet aan mij om te (ver)oordelen.
Denk eraan: wie van u zonder zonde is, werpe de eerste steen.

BarackObantoe | 10-07-19 | 19:05 | 1

Mja en verreweg de meeste mensen bevriezen bij plotseling geweld. Ik ook. Het vergt training om het hoofd koel te houden.

Onno Barendsen9337 | 10-07-19 | 19:22

Wat is de bedoeling van dat lekken? De aandacht afleiden van de dader? Onschuldige ongewapende mensen random doodschieten, dat is pas laf. In extreme stress kun je beslissingen nemen die je later betreurd, maar reken er niemand op af want dat is ook laf.
Zouden die Jantjes van de DSI moeten weten daarom verbaasd het lekken mij zeer. Of keuren ze tegenwoordig op policor denken ofzo?

Eppo | 10-07-19 | 19:04

Onzinnige reactie van Geenstijl. Zoals al door velen gezegd, je weet niet wat je zelf zou doen. En dit soort dilemmas maken de gruweldaad van Kanis alleen maar erger. Maar er komt nog iets bij. Je zit in die tram en kijkt de dood in de ogen. Thuis heb je een vrouw en twee jonge kinderen zitten die dreigen zonder vader op te groeien. Voor je zit een anonieme oude man van 74. Ik hoop voor jouw kinderen dat je overlevingsinstinct het op zo'n moment wint van je scrupules.

Salutis Humanae | 10-07-19 | 18:58 | 5

@Rdock | 10-07-19 | 19:01:

Over laf gesproken, hoeveel mensen heb jij al gered?
Hoeveel criminelen, terroristen en is-strijders heb jij al gedood?

Vanachter je toetsenbord win je alleen de oorlog tegen gezond verstand.
Niemand hier predikt het gebruik van bejaarden als menselijk schild; we nuanceren alleen de laffe beschuldiging "laffe hond".Vrijwel niemand weet hoe hij/zij zelf in zo'n situatie zou reageren.

Dandruff | 10-07-19 | 19:13

@Rdock | 10-07-19 | 19:01:
Nou laat jij dan maar eens zien dat jij niet laf bent dan, door dood te gaan. Doei!
Stuur maar een berichtje als het gelukt is.

RandyBiel | 10-07-19 | 19:28

@Dandruff | 10-07-19 | 19:09: Ik zou niet verder kunnen leven met de wetenschap dat door mijn toedoen een onschuldige ipv ik zelf dood zou komen. Helden liggen op het kerkhof, maar liever dat dan wegduiken ten koste van een ander.

Kukooo1 | 10-07-19 | 23:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Keyboard hero Mosterd had het waarschijnlijk anders gedaan. Of was je erbij?

Cold-Cees | 10-07-19 | 18:55

Hij of ik? Is het heel gek dat je voor jezelf kiest? Survival of the fitness. Moeite met hoofd- en bijzaak?

PIS-Alchimis | 10-07-19 | 18:52 | 5

@very_bad_poet | 10-07-19 | 18:58: Gelukkig zijn er intellectuelen onder ons die mijn boodschap kunnen duiden. Een drol?? Naïeveling. Liever een levende lafaard dan een dooie held. Beter jij dan ik, sorry als dat je teleurstelt.

PIS-Alchimis | 10-07-19 | 19:15

@Rdock | 10-07-19 | 19:00:
Er zijn experimenten gedaan met chimpansees en hun babies.
Ze werden in een kooi gestopt en de vloer werd langzaam aan verhit tot ondragelijke temperaturen. Sommige apen hielden hun baby vast tot ze zelf stierven en andere gebruikten hun baby als vloermat.

b3n | 10-07-19 | 22:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Extreem rationeel, niet erg moreel. Kan mij echter voorstellen dat het allemaal net even genuanceerder ligt. Met wederzijds goedkeuren vind ik het namelijk wel een prima keus en zou het laf zijn geen gebruik te maken van het aanbod van de oudere man. Verder is heldhaftigheid mooi in films en boeken, maar een jonge vader van 26 die twee jonge baby's achterlaat is ook niet ideaal.

zeertegendradig | 10-07-19 | 18:51

Wel goed te weten dat u, naast de gierend radicale gek, ook uw angstige medemens in de gaten moet houden in een dergelijk hachelijke situatie

Canis.bonus.es | 10-07-19 | 18:49

Ik heb even geen zin om op zoek te gaan naar een bron. Maar ik heb ooit wel eens gelezen dat de meerderheid van overlevenden bij scheepsrampen mannen tussen 20 en 40 jaar zijn. De vrouwen en kinderen die het overleefden waren vaak in gezelschap van hun man of vader.

Tegenwoordig ben ik wat meer geneigd om sociologische onderzoeken met een containertje zout te nemen. Maar hier kan ik me wel wat bij voorstellen; de boot zinkt, iedereen wil door een deur, en de sterkste wint. Niet voor niets gold voor reddingsboten "vrouwen en kinderen eerst". Tegenwoordig schijnt dat niet meer politiek correct te zijn.

Dandruff | 10-07-19 | 18:48 | 5

@Dandruff | 10-07-19 | 19:30: Naar de passagierslijsten van de Titanic is ook onderzoek gedaan. Die schuit had drie dekklassen. Van de eerste klasse overleefden verreweg de meesten. Die mochten als eerste in de bootjes. Van de derde klasse overleefden er ook veel. Die vochten zich gewoon de bootjes in, toestemming of niet. Van de tweede klasse overleefden verreweg de meesten het niet. Die wachtten keurig op het sein om in de reddingsbootjes te stappen maar helaas.

De vertaling naar de Nederlandse maatschappij anno 2019 ligt natuurlijk voor de hand.

5611 | 10-07-19 | 19:38

Helemaal eens @Dandruff

letopuwzaak | 10-07-19 | 21:03

Denk dat het nog wel redelijk klopt met mannen 2-40 jaar eerst, zie redelijk vaak beelden voorbij komen met deze groep vanuit Italie.

klaas24 | 10-07-19 | 21:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Laf? Laf? Wat is laf?
Dit stuk is laf.

Vrij naar Herman Finkers.

Superior Bastard | 10-07-19 | 18:44

Ik zou het ook doen, daar zijn bejaarden toch voor?

MurkRatte | 10-07-19 | 18:39

Lekker makkelijk vanuit de ivorentoren oordelen. Het ergste is er komt alleen nog maar meer geweld. Zoals Pim zei wie denkt dat het wel zal meevallen met de agressie van de Islam komt bedrogen uit, zalig zijn de onnozelen van geest. Hier ook altijd op Geenstijl de beterweters als maar negatief over Geert Wilders en dan de schuld bij een weerloos iemand leggen, knettergek! Ik zou mijzelf ook verdedigen koste wat het kost en zonder wapens ben je kansloos! Daarom moeten we zo spoedig mogelijk een soort gelijke wet krijgen als het second ammendment in de V.S. Kom niet met de onzin dan schiet iedereen elkaar neer want als dat zo was pakten we allemaal messen of reden we met de auto over elkaar en ja er zullen af en toe tragedies komen waarbij kinderen een pistool in de hand krijgen met alle gevolgen van dien. Echter weegt dat niet op tegen het leed wat er nu komt. Met een pistool had je Gokmen naar z`n beloofde paradijs kunnen loodsen en dat was uitstekend geweest. Nou ja er veranderd toch niets dus mensen denk aan jezelf, doe ik ook :) Life is better with a Rottweiler ;)

ChronischeKlager | 10-07-19 | 18:13 | 3

Ik vermoord iemand liever niet, ook al als me dat mijn leven kost.

Michiel85 | 10-07-19 | 18:48

Daar ben ik voor! Legaal wapenbezit voor volwassenen boven de 30 zonder strafblad. En het recht om je huis en haard te verdedigen tegen indringers. Nu is het zo dat als je er bij gods gratie in slaagt een (voorbereide) inbreker uit te schakelen, je je waarschijnlijk in de rechtszaal mag komen verantwoorden.

Onno Barendsen9337 | 10-07-19 | 19:35

Doodslag maar noodweerexces dus ontslag van alle rechtsvervolging. NEXT.

Michiel85 | 10-07-19 | 18:12

In doodsnood doen sommigen iets waar ze later niet trots op zijn. Achteraf is het makkelijk (ver)oordelen. Maar weinigen van ons zijn echte helden.

Cor Netto | 10-07-19 | 18:10 | 2

Tegen een gewapend iemand met blote handen is niet heldhaftig maar slechts heel dom.

ChronischeKlager | 10-07-19 | 18:14

D66-er

very_bad_poet | 10-07-19 | 18:08

Overlevingsdrang. Zit in ons allen. Zelfs Freek de Jonge, die liet zijn vrouw ooit achter toen hij in een spannende situatie verzeild raakte. Nu kunnen we veel over Freek zeggen, maar deugen doet ie.

Kukooo1 | 10-07-19 | 18:05 | 1

Lee Towers ook. Zal ie zelf vast ook niet trots op zijn.

borgmonster | 10-07-19 | 19:26

Het is anders ook laf om iemand meteen laf te noemen, zonder bij voorbaat te weten of je in diezelfde situatie niet (per ongeluk) hetzefde had gedaan. Ik denk dat niemand hier z’n hand daarvoor in het vuur kan steken.

woordgrap van de dag | 10-07-19 | 18:04 | 1

oh, wacht.

BubbelWater | 10-07-19 | 18:12

Is het niet zo dat Gökmen Tanis de veroorzaker en de schuldige is? Zelfs al gebruikt men een kind, volwassene of wie dan ook als 'menselijk schild'. Het is begrijpelijk dat men probeert weg te komen koste wat het kost.

ff serieus nu! | 10-07-19 | 18:03 | 2

Er is een overweldigende hoeveelheid passagiers die geen oude man als schild gebruikt.

RickTheDick | 10-07-19 | 18:05

Wat een pech dat de koelbloedige redactie-medewerkers van GS niet in de tram aanwezig waren. Dan was het allemaal anders gelopen. Dan was de dader overmeesterd en behangen met prentjes van Gregorius Neqschot.

GMarty | 10-07-19 | 18:02

Waarom kijken mariniers naar de beelden en delen ze dan ook weer met de media... Apart verhaal

Is er dan niks meer corrupt in nederland

LekkaH_Hollands | 10-07-19 | 17:59 | 1

Gewone mensen worden langs de meetlat van een marinier gelegd: iemand die ervoor heeft gekozen om voor het vaderland te sterven en die die gewone mensen juist had moeten beschermen. Waar waren zij? Waarom krijgt niet de rechter de schuld die hem had vrijgelaten?

borgmonster | 10-07-19 | 19:28

Oei, nu kan ik wel de moralist uithangen alsof de wereld daardoor veranderd, maar ik doe het niet.
Omdat ik niet weet hoe ik die extreme omstandigheden zo hebben gehandeld.
Zeer ongemakkelijk en een groot drama. Ik weet nog wel een paar manieren om die Kanis aan de praat te krijgen, in elk geval uitwringen tot de wasdroger overbodig is geworden.

biebop | 10-07-19 | 17:55

De meeste helden kunnen simpelweg geen onrecht verdragen. Daar zijn er niet zoveel van.

metdedag | 10-07-19 | 17:53

Laffe hond nog wel...
Ik denk niet dat je je ook maar een heel klein beetje voor kunt stellen wat daar in die tram gebeurd is en hoe je zelf zou handelen in zo'n situatie.
Achter je computer oordelen over iemand die in een split second moest handelen omdat hij letterlijk de dood in de ogen keek. Dat is pas laf.

Harrie Haarlak | 10-07-19 | 17:52 | 1

Kudos Harrie!!

pibasso | 10-07-19 | 18:00

Ik kan mij voorstellen dat je in blinde paniek raar gaat handelen. Denk aan iemand die aan her verdrinken is en zich vervolgens in paniek vastklampt aan zijn redder waardoor ze beiden verdrinken.

Als die mafklapper gewoon eens niet met een pistool aan het schieten was geweest, waren er ook niet van dit soort nare situaties ontstaan.

Wat mij betreft kan je deze actie niet op de persoon afschuiven die in overlevingsmodus schoot.

Highwoodman | 10-07-19 | 17:41 | 2

When the going gets thought, the tough.... Bij een ander komt de ware aard naar boven. Zelfs als je in zo'n situatie iemand anders (een 74-jarige in dit geval) als menselijk schild gebruikt om het eigen vege lijf te redden, dan ben wat mij betreft een mentaal zwaar gemankeerde hoop stront. Een dampende emmer pus met het morele besef van een nat kwartje. "Ja maar, wat zou jij doen dan ?". Nou, dus zeer zeker niet dat. Tuurlijk slaat de "vecht of vlucht"-response in zo'n situatie vaak toe (hoewel sommige ook in de "konijn kijkend in de koplampen"-modus verdwijnen). Maar in zo'n situatie komt ook je ware aard naar boven.

Grijskijkert | 10-07-19 | 17:53

@Grijskijkert | 10-07-19 | 17:53:

Iemands ware aard, zou het?
Mensen in paniek doen rare dingen. Bij brand verstoppen sommigen zich onder het bed of op het toilet. Ik ken ook iemand die een in brand vliegend fonduepannetje blindelings naar buiten gooide. Dat liep goed af maar hij had ook zijn huis en/of zijn tafelgenoten in brand kunnen steken. Terwijl "rustig deksel op de pan doen" een veilige (maar instinctief onlogische) oplossing is.

Het voorbeeld van Highwoodman is klassiek; iemand die verdrinkt denkt niet na en klampt zich vast aan zijn redder. Deze aanslag duurde veel korter dan een verdrinking. Anderen in noodsituaties veroordelen vanachter je veilige computer is altijd een beetje simpel.

Dandruff | 10-07-19 | 18:08

Ben een keer in de Himalaya in een sneeuwstorm terechtgekomen. Heb een drager moeten doden, uithollen.. en instinctief moeten dragen als een poncho.

RickTheDick | 10-07-19 | 17:38 | 3

Ronddarren in de Himalaya.... da's inmiddels redelijk gaap...

Grijskijkert | 10-07-19 | 17:54

Wat een onzin, die poncho's kan je daar gewoon kopen bij de Primark.

Mr_Natural | 10-07-19 | 18:07

Tja pech gehad. Klagen bij de instanties die ervoor gezorgd hebben dat deze moordenaar vrij op straat liep. De ene na de andere gek steekt in Nederland mensen op straat neer. Falende klinieken, falend beleid, falende overheid, bezuinigingen op GGZ, gevangenissen gesloten, meer en meer immigranten Nederland inhalen, politie die bezig is met zaken uit 2017, terwijl de gekken in Kerkrade weer een vrouw de hals doorsnijden. En nu gaan zeiken dat niet iedereen de held uit hangt? Flikker toch op. Zorg eerst maar voor een samenleving die het waard is om voor te vechten zou ik zeggen, voordat je gaat bitchen dat mensen dan blijkbaar niet doen.

peterdh | 10-07-19 | 17:34 | 1

Inderdaad, je leven geven is te overwegen in bepaalde situaties maar in het huidige Nederland is het ik voor mezelf en na mij de zondvloed. Bocendien, mensen zat hier.

hustler01 | 10-07-19 | 17:53

Tja, oordeel maar. Eerlijk gezegd vraag ik mij af wat ik zou doen in zo’n situatie. Misschien wel gillen als een schoolmeisje en mijn broekje volplassen. Hoe dan ook als je reptielenbrein in overlevingsmodus gaat dan ben je ineens minder rationeel en hoffelijk dan je zou willen.

ratelaar | 10-07-19 | 17:28 | 1

Second that. Het reptielenbrein kan een mens rare dingen laten doen.

2tribes | 10-07-19 | 18:43

"Tijdens een vluchtpoging naar de uitgang van de tram, hield hij de oude man tussen zichzelf en de schutter'

Das nog altijd beter dan andersom. Oftewel wat moet ik er anders nog van maken om met dit soort gedrag, wat overigens nav de islamitische aanslag is, om te gaan.

AntonJensen | 10-07-19 | 17:28

Laffe reactie van GS. Alsof die passagier überhaupt tijd kreeg om een redelijke afweging te maken voor een situatie waar hij zelf nooit om gevraagd heeft.

RandyBiel | 10-07-19 | 17:25 | 3

Maar dit is ook geen reflex..

Shareholder II | 10-07-19 | 17:41

Wat is een redelijke afweging? Waren en millenials of politici in de tram ?

Shareholder II | 10-07-19 | 17:47

* er

Shareholder II | 10-07-19 | 17:48

Klein bier dit. Ik heb de conductrice, een blinde vent, de trambestuurder, een kinderwagen inclusief zuigelingdude, een gewone sukkel, een radeloze moeder, een "omdat het moet" neger en een blindengeleidehond naar die gek gegooid. Toen was ik bij de halte en ben ik hard weggerend..

Pedronegro | 10-07-19 | 17:24

Na de oorlog was iedereen ook met terugwerkende kracht bij de goeien of zat in het verzet. Als de nood aan de man komt is het makkelijk achteraf te oordelen over goed en fout.

postmodernismisdead | 10-07-19 | 17:24 | 1

Precies. En je hoopt maar dat je in dat soort levensbedreigende situaties het ‘goede’ zal doen.

McSplutter | 10-07-19 | 17:27

De meeste mensen zijn geen helden.

Mahatma | 10-07-19 | 17:23

Niet chique, wel begrijpelijk.

van heinde en verre | 10-07-19 | 17:21

dit is zoooo makkelijk praten he. Want wij weten natuurlijk allemaal precies wat we zouden doen in zo'n fight-or-flight situatie. Deze persoon zit hier wellicht zelf ook nog de rest van zijn leven mee. Een dubbel trauma: de gebeurtenis an sich en het schuldgevoel dat hij deze reflex had ipv een heldendaad.
Praat maar eens met mensen die rampen hebben bestudeerd waar mensenmassa's in verdrukking komen of iedereen door 1 nooduitgang willen (of met z'n allen op het laatste reddingsbootje klimmen), dan doen 'we' over het algemeen vrijwel allemaal dingen die het daglicht niet kunnen verdragen, allemaal om te overleven.

Quantum Suicide | 10-07-19 | 17:21

Laffe haas.

RenHoek | 10-07-19 | 17:16 | 2

Toetsenbordheld.

Bennie Verbaasd | 10-07-19 | 17:47

@Bennie Verbaasd | 10-07-19 | 17:47: Hij die alles weet en snel oordeelt, maar nergens verstand van heeft. Ergo, de domheid spreekt.

RenHoek | 10-07-19 | 19:39

Hamas in de tram?
Of toch overlevingsinstinct ?
Moeilijke vraag.

Ruimedenker | 10-07-19 | 17:13

Wil niet over de goede ouwe tijd beginnen, waarin alles beter was, maar het wordt er qua hoeveelheid goede topics niet beter op zeg.... Man, man, man wat een kontverhaal...

Harde Henk | 10-07-19 | 17:09 | 1

You said "kontverhaal". Sinds het einde van lichting 79-4 weinig meer gehoord deze kwalificatie. Wel hulde voor de referentie naar beter vervlogen tijden (met de kennis van nu, dat dan weer wel).

Grijskijkert | 10-07-19 | 17:58

Heb er geen mening over. Denk ik nooit over na. Misschien als ik later wat meer tijd heb. Als ik dan een mening heb kom ik er nog wel even op terug.

Mazzelstof | 10-07-19 | 17:07 | 1

Oke, we zitten met smart te wachten.

b3n | 10-07-19 | 17:17

Bij nader inzien, misschien had de betreffende jongeman nou juist die ochtend een beetje last van zijn suiker. Wel lullig van die camera(s). En mariniers zijn geen commando's, vice versa. Wel zijn beide clubs tot bijkans in de perfectie getraind en volgens mij niet het juiste adres voor het beoordelen van nukubugedrag.

Hetkanverkeren | 10-07-19 | 17:06

Ik zou uitgecheckt hebben, altijd zo'n gedoe om je geld weer terug te krijgen of je kaart weigert bij inchecken.

EmilioEsteves | 10-07-19 | 17:06

De helden van de redactie hadden zich natuurlijk voor de man opgesteld.

grmblll | 10-07-19 | 17:01

Wie pakt er dan ook een ongelovige bij een religieuze gek als schild.
Geen idee hoe ik zou reageren. Ik hoop en wens niet op dezelfde manier, maar de kans is aanwezig. Je bent in paniek modus. Logisch nadenken is er dan niet bij.

Wim Venijn | 10-07-19 | 17:00

Iedereen die weg rent bij een bommelding is ook een laffe klootzak.
Een echte held had zijn zwitserse zakmes gepakt en die bom lopen zoeken en onschadelijk gemaakt.

Toch GS ?

b3n | 10-07-19 | 17:00

Nja, beetje laf om slachtoffers van die aanslag naar voren te schuiven als ‘laffe hond’

killRoy1982 | 10-07-19 | 16:59 | 2

Jezelf beschermen ten koste van een ander valt toch wel in die categorie hoor.
Ga dan op de grond liggen huilen en laat die man zijn eigen keuzes maken.

frickY | 10-07-19 | 17:03

Daar heb ik het ook niet over..

Iemand die doodsangsten heeft, niet meer rationeel kan denken en in paniek wellicht verkeerde keuzes maakt af doen als ‘laffe hond’ is in zichzelf een laffe mening vanaf de zijlijn...

killRoy1982 | 10-07-19 | 22:51

Tja tragisch, maar iemand van 74 heeft gemiddeld nog maar een aantal jaren te gaan, terwijl de 24-jarige in de bloei van z'n leven is. Hij is zeker geen held,integendeel zelfs , maar niks garandeerde hem dat de 74-jarige man niet hetzelfde zou hebben gedaan als de kans zich voordeed. We blijven mensen met een instinctieve overlevingsdrift.

Nappa | 10-07-19 | 16:56 | 1

Denk toch dat de man van 74 meer waarde heeft in de rest van zijn leven dan de faalhaas van 24 in het zijne.

Grijskijkert | 10-07-19 | 18:01

Instinctief gehandeld, denk ik. Moreel verwerpelijk maar het is wel heel makkelijk oordelen als je zelf niet in zo'n situatie hebt gezeten.

Graaisnaaiert | 10-07-19 | 16:53 | 3

Dit is letterlijk het bericht dat ik in gedachte had.. Je hebt wat mij betreft volledig gelijk!

Goed-hardt | 10-07-19 | 16:58

Instinctief als in "vaker meegemaakt" in een of ander shithole waar oorlog heerst of afrekeningen in een niet nader te noemen millieu.

I.P standing up | 10-07-19 | 17:03

@I.P standing up | 10-07-19 | 17:03:
Denk eerder 'instinctief' als in door duizenden jaren evolutie ingebakken

Nappa | 10-07-19 | 17:07

Jezus, hebben we hier ook al menings over? Kunnen we niet gewoon de gebruikelijke verdachten demoniseren? Moeten we nu ook al slachtoffers van aanslagen gaan wegen op hun al dan niet heldhaftig optreden? Maar echt hè.

Ignatius J Reilly | 10-07-19 | 16:53 | 3

Er is nogal een verschil tussen heldhaftig optreden en een lafhartige daad. Ook door een slachtoffer.

Skunk57 | 10-07-19 | 17:02

Ja hoor. Alsof er ook maar iemand heldhaftig gaat doen als er een haatbaard in een tram staat te schieten. Alsof je dat ook maar mag verwachten van iemand. Heldhaftig betekent dan : je bent dood.

borgmonster | 10-07-19 | 17:20

@Ignatius U bent hier geheel per ongeluk in de GS panelen belandt ofzeau ?

Grijskijkert | 10-07-19 | 18:03

Misschien laf maar compleet menselijk.

Turbulentie? | 10-07-19 | 16:49 | 5

@Sessine | 10-07-19 | 17:01: Als u nooit in zo'n situatie bent geweest, weet u helemaal niet wat u zou doen. Als je wel in zo'n situatie bent geweest, weet je het ook niet van te voren. Laten we vooral niet vergeten dat dit het werk is van de Turkse Moslim extremist Gökmen Tanis en niet van de passagiers in die tram.

Heiner | 10-07-19 | 17:07

@sessine Ik vind mijzelf dusdanig belangrijker dan een ieder. Zonder mij is er geen leven. (denk daar maar eens over na)

SinisterNL | 10-07-19 | 17:07

@sessine Ik vind mijzelf dusdanig belangrijker dan een ieder. Zonder mij is er geen leven. (denk daar maar eens over na)

SinisterNL | 10-07-19 | 17:07
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien was de jongeman wel zeer politiek geëngageerd. Tenslotte gaat het om een 70-plusser, dus schouderklopje van GroenLinks, en gratis orgaandonor, dus schouderklopje van D66.

spanarchist | 10-07-19 | 16:48

Als je een ander als schild voor je trekt ben je rijp voor Den Dolder.

Skunk57 | 10-07-19 | 16:47 | 2

Wegduiken achter iemand of iemand vastpakken waardoor die zelf niets meer kan is inderdaad een tamelijk groot verschil. Dan is er iets niet goed in de achterkamer.

Deflatiemonster | 10-07-19 | 16:55

@skunk: ik dacht dat u zou zeggen Den Haag. Maar de nieuwe regel begon met Dolder.

borgmonster | 10-07-19 | 17:22

Heb jij ff makkelijk praten vanachter je bureau Mosterdt...

Lerp | 10-07-19 | 16:47

Je wordt totaal niet beschermd tegen dit soort idioten (GT) en ze worden met bosjes naar binnen gehaald. Maar dan moet je van GeenStijl ook nog een held zijn, anders wordt je als slachtoffer toch nog even te kijken gezet. Sneu. Zou wel willen weten hoe de mannen zelf hadden gereageerd.

NiceAsPie | 10-07-19 | 16:46

Vaak voorkomende instinctieve reactie ja, maar waarom zou dit topic niet mogen??

We moeten ons allemaal juist ontzettend bewust worden van dit gedrag, dat natuurlijk echt niet door de beugel kan, extreem risicovol is en wat natuurlijk letterlijk als uitleg van lafheid in de Van Dale zou kunnen staan. De mariniers verwoorden het als volgt: "Als in zo’n situatie van ultiem geweld iedereen zich probeert te redden door weg te kruipen achter een ander, wordt het totale gevaar juist groter."

Lood om oud ijzer | 10-07-19 | 16:46 | 1

Maar ja, wij zijn toetsenbordhelden, geen marinier. Ja, in WOW maar niet in de tram.

borgmonster | 10-07-19 | 17:24

Elkaar doodtrappen bij een loveparade categorie dit.

DoctahDie | 10-07-19 | 16:45

Waarom zijn die beelden eigenlijk strikt geheim? Stel je voor dat het volk met eigen ogen ziet wat de religie van vrede voortbrengt

TDB | 10-07-19 | 16:44

Juist ja,wel eens ergens geweest waar paniek uitbreekt Mosterd? Weet je hoeveel mensen zich voor anderen willen dringen als de kudde in beweging komt?? Heel erg gemakkelijk ik hoop niet dat er ooit een mongool ahkbarrend jullie burelen binnenkomt en dan dat de overlevende over de dapperheidsnorm gelegd worden en bij de Joop over hun moed en moraal gesproken word.

miko | 10-07-19 | 16:43 | 3

Je hebt gelijk, ik zou jou als het nodig is om mijn eigen leven te redden ook meteen als levend schild gebruiken.

Sessine | 10-07-19 | 16:49

Ik zou berbaar of kuifje nemen...

Bill le Koek | 10-07-19 | 17:03

Ik hoop voor GS dat ze inmiddels een stalen voordeur hebben.

theo-is-dood | 10-07-19 | 17:08

Ik zou ook alle bejaarden naar voren duwen. Die hebben immers de oorlog nog meegemaakt en weten dus wat ze moeten doen. En bovendien hebben die vaak 4 of 5 lagen kleding aan, dus daar gaat een mes niet zo snel doorheen.

Stormageddon | 10-07-19 | 16:42 | 1

Onder het motto het oude moest eerst op?

Tronald_dump | 10-07-19 | 16:49

Ik was iets minder ongelukkig in mn laatste confrontatie met onze haatdemocraat. Ik kon ene jonge dame genaamd C.H. als schild gebruiken. Sindsdien gaan we als meneer en mevrouw Fens door het leven. Als voorwaarde stelde ik destijds wel dat ze ander werk ging zoeken.

D-Fens_1963 | 10-07-19 | 16:41

Wat een onzintopic, instinctieve reactie.

Solar666 | 10-07-19 | 16:38 | 5

FATSOEN, waaraan het velen ontbreekt. Hetgeen in dit soort omstandigheden zichtbaar wordt. Als het vernis ervan af is.

Lt. Hubert | 10-07-19 | 16:54

@Lt. Hubert | 10-07-19 | 16:54:
INSTINCT noemen we dit.. Een normale menselijk verschijnsel.
Fatsoen kun je aanleren, INSTINCT niet.. Flappie.

b3n | 10-07-19 | 16:57

Ooit als jong volwassene met mijn nichtjes, destijds 5, 6, 7, naar de dieren bij de circustent gaan kijken. Sloeg een paard op hol. Mijn eerste reactie was weg duiken. Tot ik besefte dat hiermee het kleine grut tussen mij en het paard in stond. Snel ons vieren de tent uit gehaald. Ik was wel erg geschrokken dat mijn instinct mijzelf over de kinderen verkoos.

schijtzat | 10-07-19 | 17:04
▼ 2 antwoorden verborgen

Misschien als je als burger een wapen bij je zou hebben, dat je dan de aanslagpleger zou kunnen stoppen. Maar, aangezien het bij je dragen van (een) wapen(s) terecht ten strengste verboden is in Nederland, is dekking zoeken en/of bidden en/of duimen dat je het er (vrijwel) ongeschonden vanaf brengt, het enige wat je kunt doen.

kweethetooknietbeter | 10-07-19 | 16:38 | 4

Als je goed getraind bent misschien. Ik ben niet tegen wapens maar dan enkel voor mensen die weten hoe ze ermee moeten omgaan. Anders vallen er meestal nog meer slachtoffers.

Andrew Deen | 10-07-19 | 16:49

@Andrew Deen | 10-07-19 | 16:49: Crimineeltjes weten doorgaans wel hoe ze ze moeten gebruiken.
Ik heb in dienst geworpen met een handgranaat en geschoten met een Uzi en een Fal of Val. Maar zelfs een kleine revolver lijkt me al een onding om mee over straat te lopen.

Promedio | 10-07-19 | 17:53
▼ 1 antwoord verborgen

Beetje lastig oordelen als je zelf nooit in zo'n situatie geweest bent.

ZonderNaam | 10-07-19 | 16:36 | 1

Is niet lastig om over te oordelen, gezien de vele onzinnige en haatvolle reacties. In doodsangst veranderen mensen in beesten, is volkomen normaal. Er is een reden waarom je niet een actie mag uitvoeren die tot paniek kan lijden. Weet u nog de man die begon te schreeuwen tijdens de dode herdenking? Die werd wel vervolgd en terecht!

Solar666 | 10-07-19 | 16:41

Alle mensen die daar aanwezig waren, zijn in mijn ogen alleen maar slachtoffers. Niemand zou dit mee moeten maken.

osolemio | 10-07-19 | 16:36

Hoi Gokman, jij ook hier in de tram? Full tilt jihad? Hier, nog een ongelovige: ik hou hem wel even voor je vast. Dat mikt een stuk makkelijker.

Hetkanverkeren | 10-07-19 | 16:36

De commando's klassificeren de daad als schokkend. Ik vind dat we hen moeten kunnen vertrouwen in hun vermogen zaken op waarde te schatten.

Zij oordelen dat dit geen normale vluchtreactie is en ik ben geneigd om daarin mee te gaan. Ik vind het toch wel heel ongewoon om het vege lijf te redden ten koste van een ander, maar ben ook blij niet in die situatie te zijn geweest.

Bvdb | 10-07-19 | 16:35

Heel dom om je achter een broze bejaarde te verschuilen je kan beter een obesitaslijder zoeken.

Gulliver | 10-07-19 | 16:34 | 4

grof maar grappig.

horsteknots | 10-07-19 | 16:39

Er zijn ook heel veel bejaarden met obesitas hoor. Het feit ze allemaal de hongerwinter hebben overleefd, betekent niet dat ze allemaal nog steeds broodmager zijn.

Stormageddon | 10-07-19 | 16:45

Hoewel een dikke laag blubber de snelheid van een kogel afremt heeft een zwaarlijvige medepassagier ook een hoop meer inertia. Je zult er dus snel achter moeten wegduiken en dan zit je mogelijk in de tram ipv buiten de tram.

Solar666 | 10-07-19 | 16:45
▼ 1 antwoord verborgen

Een omgekeerde Jasper Schuringa dus.

Chuck the plant | 10-07-19 | 16:34

Mensen vertrappelen elkaar, of drukken elkaar plat in geval van paniek. In het water duwen we anderen (vaak kinderen) onder om zelf boven te blijven. Het is allemaal walgelijk en totaal onvoorstelbaar, maar klaarblijkelijk de menselijke aard.

Lood om oud ijzer | 10-07-19 | 16:33 | 3

Niks menselijk, dit is dierlijk. Het instinct om te overleven komt bij alle dieren voor. en de mens is in geval van leven of dood ook gewoon maar een dier.
Dit soort reflexen zijn de reden dat we als soort nog bestaan. Alleen een dodo blijft naast het kampvuur staan terwijl zijn soortgenoot erboven word geroosterd.

TDB | 10-07-19 | 16:39

@TDB | 10-07-19 | 16:39:
Ik twijfelde al of ik dierlijk zou schrijven inderdaad ;)

Lood om oud ijzer | 10-07-19 | 16:41

Tja,.. dat is een fight or flight reactie, diep uit ons limbisch brein. De arme sukkel kon er niks aan doen. Wel uitermate laf natuurlijk. Maar ik denk dat er onder doodsbedreigende omstandigheden geen bewuste keuze's meer gemaakt worden.

horsteknots | 10-07-19 | 16:32

Makkelijk oordelen vanachter je toetsenbord, zonder de dood in de ogen te kijken, zoals mensen in de bewuste tram. Iedereen, maar dan ook iedereen zal alles doen om het vege lijf te redden. Bij de ramp in het Heizel-stadion in Brussel liepen mensen ook over vrienden en familie heen die klem lagen onder een muurtje. Heb vooral niet de illusie dat je dat zelf wel even rationeel benadert als de paniek en doodsangst plots naar boven komt.

pibasso | 10-07-19 | 16:32

'It's the government, stupid'

Kanarie_Geil | 10-07-19 | 16:31

Wel letterlijk surival of the fittest.

schoon-schip-maken | 10-07-19 | 16:31

Wegjorissen dit artikel, man man man.

vmk | 10-07-19 | 16:30 | 5
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik weet het niet zeker maar in het heetst van de strijd zou ik misschien hetzelfde hebben gedaan, ben ik nu een boeman? Werkelijk heb ik geen idee hoe mijn lichaam/geest zou reageren als ik in zo'n situatie zou belanden.

Brabeaulander | 10-07-19 | 16:30

Een slachtoffer van Gökmen Tanis en laffe hond noemen vind ik misplaatst.
Je kunt vanaf je veilige zolderkamer niet weten hoe jij in die paar cruciale seconden zou reageren om te overleven. Het is niet netjes om een ander als menselijk schild te gebruiken, maar deze man is net zo goed slachtoffer van Gökmen Tanis.

Duifmans | 10-07-19 | 16:30 | 1

Misschien ook een slachtoffer maar wel een laag bij de gronds en lafhartig tering slachtoffer.

Gulliver | 10-07-19 | 16:32

Dit zou iedereen doen

Dr_Phil | 10-07-19 | 16:30

Makkelijk oordelen ... het is algemeen bekend dat het laagje beschaving en/of menselijk dun is als het gaat om lijfsbehoud. Heeft niks met lafheid te maken. De enige lafbek is Gökmen Tanis en de politici die vinden dat vrijheid van godsdienst wel een paar mensenlevens waard zijn.

RatachtigeBever | 10-07-19 | 16:29

Beetje makkelijk praten, we weten niet eens welke huidskleur de jonge man en de oudere man hadden.

spanarchist | 10-07-19 | 16:28

Godverdomme, Mosterd. Mensen in doodsangst op hun mogelijk discutabele paniekgedrag veroordelen... Ben je wel helemaal lekker?

Clay Regazzoni | 10-07-19 | 16:28

Deze logica van Elsevier is van dit niveau: www.youtube.com/watch?v=X6bbXgUNOws

Mensen doen de meest vreemde dingen in geval van paniek. Of in dit specifieke geval, een overdosis islam. De schutter was iemand die jaren eerder al op het internet bewees niet in de Nederlandse samenleving thuis te horen. www.youtube.com/watch?v=e0FJGGSvToI

Als we elkaar ergens de schuld van moeten geven is het niet dat de ene de andere als menselijk schild gebruiken. Eerder een setje politici die uit budget overwegingen botergeil worden van ambulante hulpverlening. Of van psychiaters die opschrijven dat risico`s gedaald zijn omdat hun behandeling aanslaat. Nou er is wel iets dat slaat, maar dat is niet de behandeling.

Laten we stoppen de samenleving als experimenteerruimte van deze psychopaten te gebruiken. Want momenteel zijn we allemaal een menselijk schild. We zijn een leeg A4-tje waarop deze zware jongens zich op mogen uiten. Een soort medium of substraat om hun gedrag waar te nemen. Een klankbord. We zijn gratis figuranten die zonder training of bescherming worden misbruikt in een rollenspel.

Deze academici gaan er ook prat op dat de TBS-ers minder vaak recidiveren na een intense behandeling. Alleen is een winkeldief, drugsdealer of fietsendief die opnieuw in de fout gaat een beetje een ander verhaal. Iedere dode is er eentje te veel.

Onze vrijheid begint, waar die van hun eindigt.

Feynman | 10-07-19 | 16:28 | 1

De burgerij functioneert als boksbal voor het schoftentuig dat bij tijd en wijle de straten regeert.

theo-is-dood | 10-07-19 | 17:22

En wat als hij zag dat hij moslims niet neerschoot en die oude man een moslim was?

Mr_Natural | 10-07-19 | 16:27

Haar keel werd doorgesneden, zal wel iets met verwarde suiker te doen hebben. Geen idee wie zoiets doet.

jan huppeldepup | 10-07-19 | 16:31

@jan huppeldepup | 10-07-19 | 16:31:
Ik zou de “””patiënten”””” bij de Mondriaan stichting nog maar even na-tellen als ik de popo limbo was. Het zou zomaar iemand op onbegeleid verlof kunnen zijn.

Stormageddon | 10-07-19 | 16:36

Het is ook geen wekelijks nieuws meer he? Bijna dagelijks, inmiddels. Gadverdamme.

Graaisnaaiert | 10-07-19 | 16:56

Vrij instinctieve reactie om dekking te zoeken desnoods achter andere potentiële slachtoffers. Tenzij je speciale training hebt gehad of (zeer zeldzaam) instinctief de aanval zoekt in een panieksituatie. Vrijwel ieder mens zoekt direct dekking in zo'n situatie. Desnoods achter een ander (onbekend) mens. De enige uitzonderingen zijn een vader/moeder/geliefde die besluit om eerder te sterven om partner of kinderen te beschermen, mensen met de aanval intuïtie en speciaal getrainde mensen die kalm kunnen blijven in zo'n situatie en weten wat ze moeten doen.

Andrew Deen | 10-07-19 | 16:26
-weggejorist-
Sprinkhaan | 10-07-19 | 16:26

Niet helemaal fris, Mosterd - zou jou wel eens willen zien in die tram.... ik denk zó maar, dat je ook wel even wég duikt. Oordelen vellen als 'laf' is nogal gratuit.

bisbisbis | 10-07-19 | 16:25

Als het een reflex van je is om iemand anders als menselijk schild te gebruiken dan krijg ik het idee dat dit zo'n ex ISIS strijder. Of het is een ex NL ISIS strijder of het is een geïmporteerde ex ISIS strijder.

duke_nukem | 10-07-19 | 16:25 | 1

Tot je er zelf achter komt dat je gekke dingen doet in panieksituaties.

Aart4888 | 10-07-19 | 16:30

Ach ja, een beetje in de hitte van het moment, kan zo instinctmatig gebeuren.

hotmint | 10-07-19 | 16:24 | 1

In de koelte achteraf zou je van mij toch zo een geweldige trap tegen je ballen krijgen dat je niet meer aan nageslacht moet denken.

Lt-Kol Kilgore | 10-07-19 | 16:25

Kansberekeningstechnisch zou die ouwe best weleens op Joop den Uyl gestemd kunnen hebben.... ik zeg: doen!

Kapitein Stijlvol | 10-07-19 | 16:24 | 1

Want? Bij oudere mannen in Utrechtse trams treffen wij een relatief hoog percentage (ex-) Joop den Uyl stemmers aan?

bisbisbis | 10-07-19 | 16:28

Ach ach Elsevier toch. Hij die zonder zonden is werpe het eerste ei.

Schoorsteenveger | 10-07-19 | 16:24

Ik heb dat weleens gedaan bij een ruzie. Het ging in een reflex. ik pakte de kleinste tegenstander en gebruikte hem als schild. Ik was alleen tegen 4 man, uiteindelijk het manneke tegen ze aangesmeten en weggerend.

Mr_Natural | 10-07-19 | 16:22 | 4

@Lt-Kol Kilgore | 10-07-19 | 16:27:
Het gaat om de reflex.

Mr_Natural | 10-07-19 | 16:28

@Mr_Natural | 10-07-19 | 16:28: Vroeger leerde men bepaalde asociale reflexen af. In het ik-tijdperk gelden helaas andere normen.

Janas | 10-07-19 | 16:39
▼ 1 antwoord verborgen

Aan de andere kant, ik zou ook liever een VVD- of soortgelijk typetje als schild gebruiken dan zelf risiko te gaan lopen. Zij hebben dit probleem immers veroorzaakt.

obominotie | 10-07-19 | 16:22 | 1

U bent realist, zou ik ook doen. Er komt iemand met een wapen op me toe rennen en het eerste wat ik doe is vragen of er iemand van de vvd bij me in de buurt staat. Ik zie het voor me.

jan huppeldepup | 10-07-19 | 16:28

Walgelijk artikel, van een keyboard hero.

y0r | 10-07-19 | 16:21

Mogelijk een instinctieve reactie, mogelijk een walgelijke daad. Zonder beelden kun je het niet inschatten en is het niet echt boeiend voor een artikel?

deugfoob | 10-07-19 | 16:19 | 1

Precies mijn gedachte.

Franciscus Borchwerf | 10-07-19 | 16:20

Ben je dan een laffe hond? Ik denk dat veel mensen in een soortgelijke situatie (menselijk reflex van vluchten, vechten of vriezen) eenzelfde keuze hadden gemaakt, al dan niet bewust.

Mr.Hoffer | 10-07-19 | 16:19

Zouden de meeste mensen doen. jij of ik, dan jij. Simpel.

kram_nedled | 10-07-19 | 16:18

De jonge kerel was zeker een groen links partijlid welke op die manier iets dacht te doen aan de CO2 uitstoot welke de bejaarde veroorzaakte.

Zatkniss | 10-07-19 | 16:18

Toen hij die oude voor zich schoof schreeuwde hij daar nog " Je krijgt wat je geeft, Gvd ", dan heb ik zo een gevoel wie het geweest zou kunnen zijn.

jan huppeldepup | 10-07-19 | 16:18

Liever laf dan DeauDt.

EnzoIshet3 | 10-07-19 | 16:17 | 2

Werkelijk? Dat is het einde van de beschaving voor mij.

Bvdb | 10-07-19 | 16:19

@Bvdb | 10-07-19 | 16:19:

Ik heb ervoor getraind om in panieksituaties kalm te blijven en na te denken. Had ik die training nooit gehad dan zou ik ook liever laf dan dood zijn. Het is menselijk instinct. Fight or flight Principe. Zou me nu iets overkomen dan zou ik rustig blijven en kalmpjes opzoek gaan naar slachtoffers en of daders aan de hand van wat mogelijk is. Had ik dat niet gehad was ik in paniek jankend achter iets of iemand gedoken om mijn eigen vege lijf te redden. Ik zou absoluut nooit iemand voor zo'n reactie "laf" kunnen noemen. Erg bizar trouwens dat gespecialiseerde eenheden van de mariniers dit zeggen over een "normale" burger. Zij zijn getraind om dit op te lossen. Ze weten hoe de chaos is. Wat te doen en dat vrijwel iedereen van angst in zijn broek poept en alles zal doen om te overleven in een paniekaanval. Jij ook. Vrijwel iedereen. Dat is niet vreemd.

Andrew Deen | 10-07-19 | 16:32

Maar volgens links zijn Baudet en Wilders de echte oorzaak want racisme en discriminatie en zo...

eerstneukendanpraten | 10-07-19 | 16:17

Ik kan nu wel weer lekker verder met reaguren! Win-win!

overVecht | 10-07-19 | 16:17

Je weet niet hoe je reageert in zo'n panieksituatie.. Beetje jammer om dan zo iemand dan te veroordelen.

De enige teringlijer in dit verhaal blijft Gökmen Tanis.

b3n | 10-07-19 | 16:17

Hij dacht gewoon aan het pensioenstelsel van Nederland, niks egoistisch aan.

KeenStijl | 10-07-19 | 16:17

De man heeft groot gelijk ipv hem aan te vallen moet je bij de overheid zijn, die hebben het mogelijk gemaakt.

roy3573 | 10-07-19 | 16:17 | 1

Tja, maar die roverheid bij monde van het OM weten alleen maar te stamelen "wij gaan hier niet op in"
WIJ van de roverheid.

watmagjenogwel | 10-07-19 | 16:31

Ik snap dit topic niet. Gaan we nu iemand afrekenen op hoe iemand in blinde paniek, reflex en volledige verstandsverbijstering reageert wanneer er een compleet doorgedraaide idioot met een mes op je af komt rennen? Het verdient geen schoonheidsprijs nee, maar jezus, denk dat deze persoon zelf ook niet helemaal fris en fruitig is na deze ervaring. En nu dan?

Do-na-zi | 10-07-19 | 16:16 | 1

Precies

Stoep | 10-07-19 | 17:52

Niets toevoegend topic GS. Niks beters te vinden?

omineuze omnipotent | 10-07-19 | 16:16 | 2

bye

Pedronegro | 10-07-19 | 17:15

Veel plezier bij Joop!

Mahatma | 10-07-19 | 17:22

hmmm ... primaire reactie.. willen overleven.. denk niet dat we met een Peter R de Vries vingertje moeten gaan wijzen.. ben je zelf wel eens beschot? dus oogjes dicht en snaveltjes toe..

Raymannn | 10-07-19 | 16:16

beter blode jan dan dode jan, maar ik zou gewoon niet aan die optie gedacht hebben wellicht.

Zyprexa20mg | 10-07-19 | 16:16

Moet iemand zijn van D´66 of Groen Links.

Stratum | 10-07-19 | 16:16

Tsja... een kat in het nauw doet rare sprongen, niets menselijks is ons vreemd en wij zijn niet allemaal even grote helden. Liever blo Jan dan do Jan.
-
Genoeg platitudes, zo?

bisbisbis | 10-07-19 | 16:15 | 1

Precies en reken maar dat die jongen nog steeds niet goed slaapt.

van der g | 10-07-19 | 20:26

Vooropgesteld: Je mag dankbaar zijn als je nooit in zo'n situatie terecht komt, maar hiervoor zou je alsnog strafrechtelijk vervolgd moeten worden. Ook benieuwd wat voor figuur zo'n reflex heeft.

Overigens vind ik dat de wetgever veel te vriendelijk is voor mensen die in crisis situaties vreemd reageren. Bedoel dan bijvoorbeeld het doorrijden bij een aanrijding.

Bvdb | 10-07-19 | 16:15 | 3

U heeft al een paar aanslagen overleefd dat u dit allemaal zo goed weet?

TDB | 10-07-19 | 16:33

Och, wat weet je het allemaal goed. Genant gewoon.

woordgrap van de dag | 10-07-19 | 18:05

Bvdb
De in doodsangst verkeerde man die oude kerel als schild gebruikte moet niet strafrechtelijk vervolgd worden. Wat zullen we nou krijgen???
De enige hufter die vervolgd moet worden is het beest Gökman.
Een mens in doodsangst maakt rare sprongen!

van der g | 10-07-19 | 20:24

Berbaar was met de tram die dag? - en normaal deelt-ie z’n complete al dan niet fictieve leventje hier.

Ashtrey | 10-07-19 | 16:15 | 1

Zou berbaar die oude man geweest zijn, geen wonder dat hij hier altijd zo pissig op die jonge reaguurder reageert onder het motto, Je krijgt wat je geeft, vriend.

jan huppeldepup | 10-07-19 | 16:24

Economisch gezien een prima keuze.

polgroningen | 10-07-19 | 16:14 | 1

Behalve als het een geïmporteerde uitkeringstrekker is.

Tronald_dump | 10-07-19 | 16:55

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken