Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Iedereen rijdt elkaar maar dood in het verkeer

Nederland is een soort Albanië, maar dan met goede wegen.

Het aantal verkeersslachtoffers in Nederland is dodelijk gestegen, tot 678, de grootste toename sinds 1989. Denk daar maar eens aan, als u weer eens een agent de huid vol weet te schelden wanneer u over de vluchtstrook bent getjoept om de dagelijkse file te vermijden. Want de volgende keer staat er op de vluchtstrook weer iemand met een geplofte Renault-motor en dan staat diezelfde agent stukjes coureur uit het asfalt te schrapen om ervoor te zorgen dat u weer snel naar huis kunt rijden. "Het is hier een eldorado voor mensen die de regels aan hun laars lappen", zegt Koos Spee, niet die kabouter van Wegmisbruikers, maar die andere. Dan geeft Koos de schuld aan u en dan vergeet hij voor het gemak dat Nederland als eldorado van poepstraffen dat gedrag in de hand werkt, want als een bezopen kamikazepiloot uit Polen iemand doodrijdt krijgt-ie 120 uur schoffelen en vliegen de stoelen door de rechtbank. Zo leert nooit iemand wat. Dronken doodracers als Walter van Wijngaarden en zijn loser van een zoon Casper zitten na een paar jaar rijontzegging weer doodleuk achter het stuur. Pak dat papiertje maar af. Zuipen en rijden? Ga maar lekker de rest van je leven met de trein, doei. O ja, in Noord-Brabant zijn ze het slechtst in het verkeer, maar daar zijn ze weer goed in andere dingen. Zoals: carnaval vieren. En: worstenbroodjes eten.

Transgenders mogen niet meedoen aan verkeer

Reaguursels

Inloggen

Vaart minderen spaart kinderen.
Minder neuken spaart spreuken

Kwelbeller | 18-04-19 | 23:37

Fietsers zitten soms ook in dromenland,als ze op de fiets bellen,smsen en watsappen en een auto of voetganger niet meer zien.

Jan Onbewoond | 18-04-19 | 21:20

En het gebruik van een mobiele telefoon in de auto kan ook een ongeluk veroorzaken. Met 1 hand sturen,aan de andere je mobieltje,of even watsappen..

Jan Onbewoond | 18-04-19 | 21:17

Er wordt tegenwoordig driftig gesnoven,gebruikt en gepingeld door vele Nederlanders.Het is hun hobby,lust en leven. Genieten van het aardse leven. Zo krijgen wij elk jaar steeds minder Nederlanders,die worden straks overgenomen door die hoofddoekjes. Wilders kan inpakken met zijn minder,minder.

Jan Onbewoond | 18-04-19 | 21:10

Feit is dat via Brabant grote kolonnes vrachtverkeer vanuit België de niet-bestaande grens over komen. Ik rijd daar iedere dag tussen en zie dus de inhaalmanoeuvres waarbij de vrachtwagen als een Golf GTI wordt behandeld, technische mankementen als permanent brandende achteruitrijlichtjes en dieseltanks die bij het remmen overstromen. Oost-Europeanen, Portugezen en Spanjaarden zijn degenen waar je extra voor moet oppassen. Nederlandse chauffeurs niet, maar dat zijn de enigen die een statenbijbel aan papieren erop na moeten houden, de rest lijkt wel zo van de straat geplukt.
"Het is hier een eldorado voor mensen die de regels aan hun laars lappen", zegt Koos Spee. Dat klopt, want al die aanwas heeft lak aan Nederlandse verkeersregels, die boetes komen toch nooit aan. Maar het ligt ook aan Nederland zelf, die zich voor de internationale gemeenschap als een hoer laat behandelen. Geen respect voor eigen wet- en regelgeving (gedoogbeleid), hoe kun je dan verwachten dat anderen daar respect voor opbrengen. De minachting komt niet enkel van moslims, hoor, heel de wereld lacht zich de ballen uit de broek over dit lakse dwergstaatje zonder ruggegraat.

Datsun_Cherry | 18-04-19 | 18:26

De Brabantse Burgeroorlog in het verkeer slaat over naar de rest van de Nederlandse provincies.

Burgeroorlog. Want dat is het.

Rammstein | 18-04-19 | 15:34

"Poepstraffen"?!? Neem dat woord eens terug. Als je hier 90 rijdt op een buitendebebouwdekomse weg waar je voorheen 80 mocht, maar waar nu ineens een bordje van 60 staat, dan ben je voor maar liefst 340 euro de lul. Ook wanneer er al sinds tijden niet meer gewerkt wordt aan de weg en de wegwerkers het 30 km-bordje lijken te zijn vergeten om het bordje te hebben weggehaald (of in een weekend wanneer er niets anders te zien is dan dat bord alleen), en je rijdt dus gewoon 50, dan ben je voor 200 euri de lul. Doe je de overtreding daarmee nooit weer? Héél eventjes misschien niet meer... Met 31 kilometer te hard ben je echt de sjaak. "Poepstraffen" my ass.

mozaard | 18-04-19 | 13:49

Jaja, briljant idee om die 17-jarigen hun rijbewijs te laten halen.
What's next? Het motorrijbewijs op je 16e?

VanBukkem | 18-04-19 | 13:12 | 3

Bij U OV 030, worden nu al 18! jarigen aangenomen. Vroegah, toen ik als buschauffeur begon in 1985, moest je 21 zijn. Maar goed, de schadeherstellers zitten gelukkig niet zonder werk. Zo hep elluk nadeel weer se foordeel.

LoesjeP | 18-04-19 | 14:47

Och, toen wij destijds het A motorrijbewijs haalden, werden we twee dagen later met het papiertje op zak, met een 750 CC zware 4 cilinder losgelaten op de burgers. Dat is nu veel beter geregeld.

LimbabweWillem | 18-04-19 | 16:26

@LimbabweWillem | 18-04-19 | 16:26:

Want met een 125cc of 80cc kan je niemand dood rijden natuurlijk..., hier nog een aantal jaar geleden zo'n scooterjochie die over de stoep reed op z'n opgevoerde vehikel en een oudere man dood reed...

iew | 18-04-19 | 16:46

In Flevoland wordt je letterlijk niet dood gevonden

Raad_maar_raak! | 18-04-19 | 13:09

Zijn elektrische auto’s meegenomen in de lijst?
Je hoort die dingen niet aankomen.
2 doden pd. Is best veel.
Meestal in het weekend, dat zegt ook wat.
Gezien het toenemende verkeer en vergeleken met het aantal verkeersdoden in 1970/1980(2à3 duizend!) gaat het nu “redelijk” goed.

Ruimedenker | 18-04-19 | 12:43 | 1

Tesla's remmen zelf voor obstakels.

42 | 18-04-19 | 12:45

Zie je wel.
Noord is niet altijd boreaal...

wezen | 18-04-19 | 12:39

Procentuele grootste groei: scootmobiel en fiets (lees: e-bike). Maar daar zal de vinger niet naar worden gericht. Het probleem zal op slinkse wege (haha) bij de max130 km/u worden gelegd, automobilisten en wielrenners. Maatregelen: dezelfde die de overheid altijd al neemt. Meer snelheidsbeperkingen op stukken waar dat geheel niet nodig is, meer rotondes, meer verkeersdrempels, meer gevaarlijke oobjecten op de weg zoals borden, paaltjes en vlichtheuvels, maar zinloze haakse bochten, helmplicht voor fietsers, max fietssnelheid instellen. Maar stuntelige ouwelullen op e-bikes die overal met zijn drieën naast elkaar blijven rijden en op elk kruispunt/aflslag stil gaan staan en daarmee altijd en eeuwig de hele weg blokkeren worden geen strobreed in de weg gelegd. Want e-bikes zijn de nieuwe heilige koe.

Titaantje | 18-04-19 | 12:38 | 1

En straks moeten snorfietsen 25 kmpu ook gewoon op de weg gaan rijden en een helm op omdat de fietsertjes eerder dood gaan vanwege de uitlaatgassen en er te veel opgevoerde snorfietsjes voor gevaar zorgen op het fietspad.
Gaat vast enorm helpen...

iew | 18-04-19 | 16:48

hmmm, brabant steekt er met kop en schouders boven uit. overige toppers hebben ook aardig wat land- en tuinbouw. het heeft toevallig niets te maken met al die polen die even hier snel een ww-tje komen oplopen?

Bread_Pitt | 18-04-19 | 12:03 | 2

Een niet onaanzienlijk deel van de tegenwoordige verkeersdoden wordt zeker vertegenwoordigd e/o veroorzaakt door rijbewijshouders vanuit landen alwaar 3 rondjes rond de kerk of moskee genoeg is voor een rijbewijs.

D-Fens_1963 | 18-04-19 | 12:12

Brabant is altijd zo geweest. Vraag me niet waarom. Ring A2 Eindhoven is een zelfmoordpoging.

Rammstein | 18-04-19 | 15:35

Meer mensen= meer autos= meer doden.

ScheveHarry | 18-04-19 | 11:43 | 1

Meer doden =minder auto's=minder doden

Rallywally | 18-04-19 | 12:12

Wat ik niet snap is het volgende:
Waarom zijn er niet vele 1000en extra handhavers/agenten?
Een boete voor gebruik telefoon in auto is 240 euro. Dus met uitschrijven van 1 zo'n boete is het salaris van de handhaver/agent die dag betaald.
Maar die ene boete schrijf je al uit binnen het uur, wellicht veel eerder. Stel dat ze op een slechte dag 1 persoon per uur hiervoor beboeten zijn dat 8 boetes a 240 euro. Per dag.
Extra handhaving in verkeer kost dus niets maar levert op.
En weer terug naar het onderwerp, dit kan weer schelen in het aantal verkeersdoden.

Mopar | 18-04-19 | 11:42

Ach dadelijk met de afschaffing van de zomer- dan wel wintertijd, rijden sneeuwvlokjes zich een stuk minder dood.

echtpaul | 18-04-19 | 11:38

Koos Spee heeft gewoon gelijk... Veel automobilisten zijn gewoon aso's die menen dat de regels niet voor hen gelden. Bellen, appen, te hard rijden, bumperkleven enzovoort enzovoort. Richting aangeven is tegenwoordig ook optioneel, schijnbaar.

Goldfinger | 18-04-19 | 11:36 | 1

Koos Spee had een verdienmodel gebaseerd op structurele weeffouten in de verkeersveiligheid en de laat maar waaien mentaliteit van de overheid. Koos moest elke keer weer krokodilletranen huilend naar de bank.

De Briemusketier | 18-04-19 | 11:42

Na het lezen van het artikel en reaguursels weer blij en gemotiveerd met fiets, trein, tram en bus. Het is simpelweg een andere manier van leven, een leven dat kostbaar is, en je niet in de handen van mobiel bellende idioten of psychopaten met een rijbewijs toevertrouwt.

De Briemusketier | 18-04-19 | 11:31 | 4

Ja, en je loopt waarschijnlijk op wollen sokken in sandalen, en spoelt het toilet door met regenwater.

LimbabweWillem | 18-04-19 | 16:29

@42 | 18-04-19 | 12:35:
Een echte heer van stand laat zich rijden amice.

De Briemusketier | 18-04-19 | 18:29
▼ 1 antwoord verborgen

Wat betreft die transgenders in de grafiek: is dat niet het bovenste lijntje en is er gewoon een foutje gemaakt in de legenda? Moet zijn: vrouwen of mannen, ipv vrouwen en mannen...
Dan heb je uiteraard nog maar een zeer beperkte groep van de 10.000 andere mogelijke genders die er zijn, want er zijn natuurlijk mensen die zich identificeren als aseksuele notenhouten Louis XV tafeltjes, of biseksuele baleinwalvis (Asha), maar die zitten natuurlijk meestal in het OV, zoals dat lesbiseks filmpje van de NS laat zien.

Stormageddon | 18-04-19 | 11:26 | 2

Het zijn vooral verdwaalde automobilisten die negatief opvallen in het openbaar vervoer, die gaan hardop klagen bij vertraging, de rest pakt een goed boek uit de tas, luistert naar muziek of is aan het appen met rijdende automobilisten. Automobilisten zijn de autisten van het verkeer, in alle opzichten, en met alle gevolgen van dien.

De Briemusketier | 18-04-19 | 11:36

Lol @lesbiseks,
maar die hele commercial slaat natuurlijk nergens op: dan zit je in de trein en dan ontvang je een berichtje met de instructie naar een bepaalde locatie te verplaatsen. Dat kan dus niet, want die trein rijdt natuurlijk altijd de verkeerde kant op.

GOEM | 18-04-19 | 12:32

OT nu we toch bij het CBS zijn aanbeland.
www.cbs.nl/nl-nl/nieuws/2019/16/energ...
1,5% daling van het energieverbruik in 2018 volgens CBS. Dat leek me sterk aangezien de economie is gegroeid. CBS licht dit toe door te vermelden dat er kolencentrales zijn gesloten. Da's een vreemde redenering want wij gaan toch niet minder gebruiken omdat er minder aanbod is? Als je wat verder leest dan staat er dat er ten gevolge van die sluitingen wel extra stroom moest worden geïmporteerd. En die stroom komt, u raadt het al - uit Duitse kolencentrales. Maar het wordt nog erger want waarom neemt het energiebudget dan af en blijft het niet minstens gelijk? Da's puur een boekhoudtruc die volgt uit de rapportagemethode: had een Nederlandse kolencentrale stroom opgewekt dan hadden we de aanzienlijke energieverliezen nodig voor de opwekking ervan (toch al snel 60%) meegerekend in onze energiebehoefte. Echter, bij de import van stroom rekent het CBS alleen de netto-energie die ons wordt geleverd en tellen de energieverliezen in Duitsland niet meer mee.
Lies, damn lies and statistics.

Joris Beltsin | 18-04-19 | 11:13 | 1

Ik wou dat ik daar goed in was; manipulating statistics. Schijnt heel goed te harken these days. Heb een zoon van 21 werkzaam in data science die bijna net zoveel/weinig verdiend als zn ouweheer. Hij heeft ook zijn rijbewijs om maar even OT gehalte wat op te krikken ;-)

D-Fens_1963 | 18-04-19 | 12:22

Ook de afgelopen weken weer veel krantenberichten.
Let maar eens op: Ongelukken overdag waarbij ' een frontale botsing' of 'op de verkeerde weghelft belanden' de oorzaak is.

Dit is vaak het geval op N wegen, met tegengesteld verkeer en maar twee banen.
Er wordt vaak niks meer over bericht, maar een 'inhaalmanouvre' lijkt mij hier vaak de boosdoener.
Je moet daar NIET inhalen, rij gewoon normaal achter elkaar! Levensgevaarlijk.

Ook wordt er geregeld op een file ingereden.
Hierbij speelt afleiding een rol.

Dit heb ik helaas van dichtbij meegemaakt. (Het trof de zoon van een kennis, hij stond gewoon in een beginnende file.. overleden).

Sindsdien let ik erg op deze berichten en de mogelijke oorzaken.
Het valt mij op dat veel 'frontale botsingen' op N wegen zijn.
Heel naar te bedenken dat mensen hun en andermans leven riskeren voor een inhaalmanouvre of op je telefoon kijken.

letopuwzaak | 18-04-19 | 11:02 | 3

Ik ben er erg bang door geworden (wilde na verloop van tijd liever niet meer in de auto, terwijl ik rondrijden altijd heerlijk vond, als mijn partner remt kijk ik meteen naar achter en roep ik 'lichten aan!' Heel vervelend voor partner overigens) en ik let dus op deze krantenberichten.

letopuwzaak | 18-04-19 | 11:08

Oude slogan van VVN; ''Op drukke tweebaanswegen inhalen; vergeet het maar!''
Tegenwoordig hebben auto's meer vermogen en zijn daarom een stuk sneller.
Dit noopt bepaalde wappie's ertoe om toch maar in te halen op drukke tweebaans 100 km wegen.
Maar dat moet je inderdaad gewoon NIET doen.

Het kan trouwens wel, maar dan alleen wanneer het niet druk is, op rechte, overzichtelijke stukken, met goed weer en wanneer er minstens 400 m tussenruimte tussen inhaler en tegenligger is. Zet hem anders gewoon op de cruise met 85/90 en blijf maar rustig achter die vrachtwagen, caravan of aanhanger. De wereld is nl. niet razend gemaakt. Zij wordt alleen door razenden bewoond.
Op 80 en 60 km wegen moet je al helemaal niet gaan razen; zeker niet in het donker. Jouw mooie stukkie blik kan dan wel eens uit een plotseling opdoemende scherpe bocht vliegen, of tegen een ongenadig harde eik eindigen. Om nog maar niet te spreken van trekkers, fietsers etc..

Op snelwegen geldt; hoe harder je gaat, hoe verder je vooruit moet kijken.
En 130 is echt hard genoeg. In veel gevallen gewoon al te hard.
Matrixborden goed in de gaten houden.
Oppassen voor oude Japannertjes, die wanneer je op de linkerbaan rijdt ineens (en vaak ook nog zonder richting aan te geven) met iets van 100/110 van rijbaan wisselen. En inderdaad ook plotseling opduikende files.
Hou je remvoet ten allen tijde paraat.

Lui die achter het stuur op de snelweg zitten te bellen/appen/texten etc. kun je vaak wel herkennen aan hun geslinger en hun plakken op de linker rijstrook, dan wel hun kalmpjes op rechts achter een truck aan kachelen. Dat laatste is iets minder link, maar niet aan te raden. Want meneer de chauffeur kan ook zo maar eens vol in de ankers gaan. En je ziet geen hol achter zo'n grote en hoge bak.

Ab Sconditus | 18-04-19 | 11:58

@Ab Sconditus | 18-04-19 | 11:58:
Een goede verklaring van zaken heeft u gegeven. Klopt.
Die campagne hadden ze moeten laten blijven!
Er is veel om op te letten, je hoopt dat de ander dat ook doet.
Er mag best wat vaker nog worden teruggekoppeld over oorzaken, voor wat betreftmaatschappelijk besef.

letopuwzaak | 18-04-19 | 13:41

De toename van Noestige Arbeid Polen kan ook invloed hebben op de doden des verkeers.
NAP=toename verkeersdoden?

Hoolicool75 | 18-04-19 | 10:48

Ik zit al een tijdje niet meer met de auto op de weg (kan fietsen naar m'n werk) en als ik dan weer op de weg zit .... "eldorado" is niet het juiste woord, maar eerder "Jungle" waar het recht van de sterkste geldt. Asociaal rijgedrag: net doen alsof je linksaf wilt slaan, maar bij groen plankgas om je stuur naar rechts voor rechtdoor te gooien, op de baan voor rechtsaf rechts inhalen, niet kijken bij inhalen (zonder knipperlicht >90%) en wat het meest opvalt is smartphone gebruik. Binnen de bebouwde kom (dit merk ik dagelijks op m'n fietsie): de meeste fietsers hebben voor autos opeens geen voorrang meer van rechts, haaientanden? Zebrapad? Vooral de nieuwe Nederlanders scoren hier slecht.OK fietsers zijn doorgaans ook wetteloze zielen. Al met al: er is geen handhaving. De pakkans is nihil.

Sjaak Faal | 18-04-19 | 10:41

De meeste ongelukken gebeuren in en rond huis . Tijd om te verhuizen?

onfray | 18-04-19 | 10:34

Mobiel bellen is onzin reden en zorgt doorgaans niet voor doden, hooguit wat kop en staart botsingen. De meeste doden vallen in avond en nacht en weekenden op de buitenwegen. Vaak meedere doden tegelijk, jongeren, drank, drug, vermoeidheid etc ... Brabant kent veel buitenwegen met veelal dikke eiken bomen in de berm. 1 stuurfoutje van 30cm buiten het afvalt word keihard afgestraft, zeker als je 100km + rijd. In het westen ligt vaak gras of water naast de weg toch iets minder dodelijk.

TilburgDeGekste | 18-04-19 | 10:34 | 4

Dit is niet waar.
Zie tegel hierboven.

letopuwzaak | 18-04-19 | 11:09

Dan alle bomen maar weg ?

CalamityJane | 18-04-19 | 11:56

Nog nooit in Drenthe of Overijssel geweest?
En 100km + gaan rijden op 80/60 wegen is so wie so al vragen om ongelukken.

Ab Sconditus | 18-04-19 | 12:35
▼ 1 antwoord verborgen

Smartphone gebruik veel en veel harder straffen.

Verder gaat het zoals het altijd gaat, er zullen eerst nog veel kinderen, vrouwen en mannen het graf in gedragen worden voordat het besef pas goed in de samenleving is ingedaald dat smartphone gebruik in de auto not done is.
Gniffelde bn'ers die voor de camera toegeven "het ook wel ooit te doen" helpen daar niet bij.

Het lijkt een beetje op het verbannen van alcohol in het verkeer. Bij de invoering van het verbod hierop in de jaren 60 hield vrijwel niemand zich er aan. Anno nu en duizenden verkeersdoden later is het besef pas enigszins ingedaald

Flash | 18-04-19 | 10:31

Komt gewoon omdat er zoveel als zombies in die klote telefoon zitten te staren.

Sjonie01 | 18-04-19 | 10:21

Wat!? Hoe kan dat nou? Er werden ook meer boete-inkomsten geincasseerd. Misschien moet de overheid zich eens niet meer zo focussen op SNELHEID op SNELWEGEN maar in plaats daarvan BELLERS en APPERS achter het stuur pakken. Levensgevaarlijke capriolen halen die zombies uit, wel rijden ze altijd keurig netjes de maximumsnelheid....

Mijnbescheidenmening | 18-04-19 | 10:15 | 2

Gelukkig rijden ze zich zelf meestal dood tegen een boom. Dagelijks te lezen. Eenzijdig ongeluk op klaarlichte dag. Oorzaak "onbekend".

Pislinq | 18-04-19 | 10:23

@Pislinq | 18-04-19 | 10:23: Maar ik lees ook vaak genoeg van berichten dat de automobilist "door nog onbekende oorzaak" op de "verkeerde" weghelft belandde en daar frontaal tegen een andere auto botste, met alle gevolgen van dien. Dat ze zichzelf tegen een boom te pletter rijden is hun verdiende loon, maar hoe vaak zullen anderen wel niet het slachtoffer zijn? Bij de bestrijding van smartphone-gebruik door de chauffeur is de overheid nog véél en véél te laks. Daar mogen echt flinke straffen worden uitgedeeld.

Argyronauta | 18-04-19 | 16:00

Het zou al helpen als telefoons verplicht een detectie krijgen dat alle apps geblokkeerd zijn be snelheden boven de 10km/u. Social Media Is NOT!

marcoplarco | 18-04-19 | 10:01 | 5

Leuk als bijrijder.

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 10:12

Zou beter zijn als mensen gewoon is wat verstandiger wezen zonder die DDR oplossingen allemaal.

Sjonie01 | 18-04-19 | 10:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik woon in een Brabants kerkdorpje.

Op de provinciale weg(en) hier gebeuren met enige regelmaat ongevallen. Er word ook absurd hard gereden door veel bestuurders. Als ik mijn cruise op 90 km/u zet daar haalt de ene na de andere me brullend in.

Gewoon, over de doorgetrokken streep. Heb het vaker dan me lief is net goed zien gaan. Dat er weer een tegenligger claxonnerend en met groot licht knipperend een roekeloze debiel probeert te waarschuwen. Maar die roekeloze debiel wil heel graag 2 minuten eerder op de A27 in de file staan. Zodat hij 2 minuten eerder bij de koffiemachine kan staan.

Ik werd een keer ingehaald door een grote Mercedes SUV, dat wijf reed zeker 120-130 p/u over een tweebaans N-weg met bomen erlangs. Toen ik opzij keek welke mongool zo hard in mn spiegel kwam opduiken en me inhaalde over de doorgetrokken streep zag ik dat de bestuurster haar lippen zat te stiften in de achteruitkijkspiegel. Of die vent die me laatst vlak vóór een rotonde als een krankzinnige voorbij stoof, 200-300 mtr verder keihard moest remmen voor de vrachtwagen die voor me reed en die afremde om de rotonde te gaan nemen, die dan óók nog "even" in ging halen terwijl er een tegenligger over de rotonde zijn kant op kwam. Die zat achter de bult. Als die tegenligger niet geremd had was hij er frontaal opgeklapt. En had ik theoretisch een afgrijselijk dahscamfilmpje voor Dumpert gehad.

Moraal van het verhaal? Er word niet gecontroleerd. Nooit. Rijd de N-weg doordeweeks zo goed als dagelijks, sinds 2006 tot nu, nog nóóit een snelheidscontrole gezien. Niets. Pakkans nul komma nul. Maar wél met 30 man politie langs de snelweg gaan staan om jan lul een torenhoge boete in zn maag te splitsen omdat hij met zn Astraatje per ongeluk 300 mtr na het 100 bord nog een paar km/u te hard rijd. Dáár wel.

Maar op de dijk voor mijn huis waar je officieel 30 mag en waar het barst van de fietsers en wandelaars? Never. Niets. Knallen ze gewoon met 60 of 80 overheen. En dan komt nu het voorjaar eraan dus? Dus gaan we weer "genieten" van al die leuke motorrijders. Die in gezellige groepen van een man of 50 over pittoreske dijkjes rossen. Want als het lekker weer is, dan trekken we een snikheet leren pak aan, stappen op die krijsende buikschuiver en knallen dan zo hard als het kan, als eendjes achter elkaar aan, door een natuurgebied. Maakt toch geen flikker uit, niemand controleert. Alles kan, alles mag hier in Nederland. Politie is er toch nooit.

Dutchbeaurouge | 18-04-19 | 09:59 | 3

Hear hear!

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 10:12
-weggejorist-
Sjaak Faal | 18-04-19 | 10:35

Dit. Het probleem in Nederland is handhaving. Of meer een gebrek daar aan. Wanneer kom je buiten de standaard locaties nog onverwacht een agent tegen (en dan bedoel ik een echte, niet zo'n BOA wannabe of één-strepertje)

Gregovic | 18-04-19 | 10:53

Brabanders hebben totaal geen verstand van carnaval, hoe komen jullie daar toch bij?

isotope 465 | 18-04-19 | 09:58

Noord-Brabant heeft het meest uitgebreide verkeersnetwerk van alle provincies en er worden ook de meeste kilometers gereden. De economie is hier het snelst gegroeid en hiermee ook de reiskilometers van notoire brokkenmakers uit Oost-Europa, werkzaam in de industrie en landbouw. Daarnaast zijn er in 2018 een aantal freak accidents geweest zoals de Stint in Oss (4) en een frontale botsing met vrachtwagen in Helmond (5) die niet jaarlijks voorkomen. Drenthe, daar is het pas onveilig per gereden km.

Joris Beltsin | 18-04-19 | 09:58 | 1

Check. Moet je hier in Braboland eens kijken naar de hoeveelheid Aygo's en kleine Hyundai's van Covebo. Die Oost-Europese arbeidsimporteur. Soms staat een hele straat vol met die bestickerde kutautootjes als ze ergens weer zo'n Polennest in een huurhuis hebben gebouwd. En zonder uitzondering scheuren als mongolen, kijken nergens naar. Volgepropt met Polen en Roemenen.

Dutchbeaurouge | 18-04-19 | 10:04

Zoef Zoef Habibi

boerk | 18-04-19 | 09:57

Kijken julie wel eens naar die dashcamfilmpjes op Dumpert?
Dan kan het geen verrassing zijn.

Mr.Crowley | 18-04-19 | 09:56

Zat vorige week op de snelweg (dagje klantenbezoek) en heb (als bijrijder uiteraard) voor de lol eens zitten turven hoeveel gasten er op de snelweg met een verdacht laag gebogen hoofd achter het stuur zitten - oftewel, bezig met de foon.

Minimaal één op de tien!

Je zou zeggen, een eldorado om de schatkist eens fiks aan te vullen met spontaan betaalde belastingen, maar helaas, de pakkans is, ondanks het bewezen grote gevaar, nog steeds naadje-kous.
Dus: boetes flink omhoog, maar vooral ook de pakkans. Laat ze maar bloeden, die gasten die menen schijt te moeten hebben aan de veiligheid van anderen.

EefjeWentelteefje | 18-04-19 | 09:55

Verkeersdoden in getallen. Een internationale norm is aantal per miljoen inwoners. Voor nederland is dat 40 per 1.000.000. Zoek dat cijfer eens op voor Nieuw Zeeland. Of, nog beter, voor Zuid Afrika. In dat land is de kans om in het verkeer het leven te laten groter dan vermoord te worden. Met jaarlijks 12.000 verkeersdoden op een bevolking van 56.000.000 kom je op zo rond de 200 per 1.000.000. Dat zijn pas getallen. Dat we hier lange tijd redelijk laag zaten, kwam doordat het verkeer meestal vaststond. Voor ongelukken moet het wel bewegen hé.

hotnot | 18-04-19 | 09:53 | 2

Keukentrapjes zijn gevaarlijker dan....

Dutchbeaurouge | 18-04-19 | 10:05

Desalniettemin stijgt het aantal doden hier wel met 11% waarvan hoogstwaarschijnlijk een groot deel een structureel karakter heeft dat we gemakkelijk kunnen raden: smartphones en e-bikes over het hele land, Oost-Europeanen in het buitengebied en 20 jarige drugsdealertjes/testosteronbommetjes met dikke BMW/Audi in de stad.

Joris Beltsin | 18-04-19 | 10:27

Véél meer verkeer = (veel) meer doden...

ZwarteDag | 18-04-19 | 09:47

Uiteraard is dit wel een prima oplossing voor het donortekort.

meneer Q | 18-04-19 | 09:46

Hint: het is drukker in Nederland.
Er wonen veel meer mensen dan in 1989, enkele miljoenen meer zelfs.
Hoe meer mensen, hoe groter de kans op ongelukken en dus ook een toename van het aantal verkeersdoden.

Braboblanke | 18-04-19 | 09:46 | 1
-weggejorist-
iew | 18-04-19 | 16:57

Het komt door de stijgende Oostblokse 'chauffeurs' in Brabant.

decaliter | 18-04-19 | 09:45

Dat ga je krijgen als de boven-ons-gestelden besluiten om de maximumsnelheid te verhogen... (niks te maken met extra doden, gewonden, geluidsoverlast, uitstoot--CO2--milleu). Uiteraard wel de belastingen flink verhogen!

meneer Q | 18-04-19 | 09:45 | 2

Houd toch op, snelwegen zijn de meest veilige wegen om te rijden, verder hoor je de media nooit over het aantal doden dat jaarlijks valt door ongelukken binnenshuis(een ongeluk zit in een klein hoekje), veel meer dan in het verkeer, alleen die doden zien we niet.

Wolkbreuk | 18-04-19 | 09:50

Ga weg joh, tien km/u harder op de snelweg maakt het niets onveiliger. Idioot rijgedrag en angsthazen die niet harder durfen of willen dan 100 km/u op de snelweg wel. Controleren op snelheid is alleen zinvol in woonwijken en de bebouwde kom, daarbuiten heeft het niets met veiligheid te maken.

supah | 18-04-19 | 10:07
-weggejorist-
Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 09:43

Over het algemeen is het Nederlandse wegenlandschap veilig. Dat verklaart ook waarom het aantal verkeersdoden zowel per 100.000 inwoners als gemeten naar totale weg ongeveer de helft lager ligt dan bij onze zuiderburen. Dat het omhoog gaat, heeft te maken met de smartphone, mensen die hun GPS rijdend bijstellen en de files, die mensen woedend maakt. Maar echt, in vergelijk met de Belgen is het niks: chill out!

De Belgische overheid zou (letterlijk) vervolgd moeten worden voor:

- de dramatische wegen, met grote gaten, vaak nauwelijks tot geen vluchtstrook en bij regen nul zicht...
- het vaak totale gebrek aan fietsersbescherming... 'moordstroken' in Bruxelles.
- de na 7 kratten Jupiler uitgetekende totaal onoverzichtelijke verkeerssituaties.
- de eindeloze lintbebouwing waarbij auto's met 70 km op 2 meter van de voordeur van mensen scheren...
- toestaan van parkeerplaatsen altijd en overal pal of tussen wegen waar je gewoon 50, 70 of 90 mag... levensgevaarlijke situaties!
- het kennelijk ontbreken van goede rijscholen: rechts inhalen is de norm, motoren komen ook als het verkeer 90 rijdt nog vollgaz tussendoor.
- de waanzinnige, quasi-permanente files op bepaalde plaatsen rond Antwerpen.

Fun detail: de grootste partij van Vlaanderen wil dat buitenlanders 'nu eindelijk eens mee gaan betalen' aan die prachtige infrastructuur...

drs. Levi Samsonov | 18-04-19 | 09:41 | 1

Vergeleken met India is het echt niks bij de Belgen...

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 09:44

toename ja ja ja maar absoluut zijn de aantallen nog altijd veul lager dan eerst. Waarom mogen we toch verdomme nooit meer deaud gaan?

Metaalenzo | 18-04-19 | 09:40

Max Verstappen effect. Moet je zien hoe die, veelal 20/30' ers als idioten rijden na een F1 race.

Peter777 | 18-04-19 | 09:36

Ik ben zeer nieuwsgierig naar de percentage van afkomst achtergrond van de veroorzakers. Buitenlandse automobilisten/vrachtwagen chauffeurs weten veelal niets van de verkeersregels met betrekking tot fietsers.

Rob3997 | 18-04-19 | 09:32 | 1

Inderdaad , bij hoeveel procent van de ongelukken is een buitenlander betrokken.
Regelmatig lees je in de krant van beschonken Poolse bestuurders of Poolse bestuurders die helemaal afgemat van hun slavenwerk komen.

Uranus1767 | 18-04-19 | 09:37

De oorzaak van de toename van verkeersongelukken is overduidelijk het appen en telefoneren .
Velen van die aso's durven dan ook nog te zeggen "maar ik drink niet" ,alsof dat het grote gevaar is .
Nee met een biertje of vier op is niet gevaarlijk ,sterker nog wanneer men als ervaren bestuurder een alcoholtest af moet leggen dan krijg men een P wat betekend dat u gewoon uw reis mag vervolgen ,echter wanneer u beginnend bestuurder bent is het rijbewijs inleveren .
Maar iedere jan lul ,jong of oud ,achterlijk of groen linkser .... is dat niet het zelfde ?? ,in ieder geval loopt,zit ,neukt met een telefoon .

De straf of het gebruik maken van een telefoon zou dan ook minstens net zo hoog moeten zijn als die van een dronken bestuurder ,en dan praat ik niet over iemand die 4 biertjes genuttigd heeft .

Maar het allerbelangrijkst is nog handhaven ,controleren ,meteen straffen .

iopeth | 18-04-19 | 09:28

Pak dan die appende graftakken aan wie achter het stuur zitten. Zal nooit meer vergeten hoe ik een jaar geleden door hengelo fietste. Ik fietste gewoon aan de rechterkant van de weg, komt er een auto mij tegemoet. Maar die auto reed recht op mij af en week niet uit. Rechts mij van mij een stoep en een huis ik ramde de fiets tegen de stoep. En leunde tegen het huis om de auto te ontwijken wat bleek? Een of andere kermisklant zat te appen in de auto. Dit schepsel had nog geluk dat hij niet door had wat er gebeurde en zodoende niet stopte. Want zijn harses had ik zonder pardon op de straatkeien geragd. Man man man wat kan er nu zo belangrijk zijn dat je in het verkeer nog moet reageren op verhaaltjes.

Overtwar | 18-04-19 | 09:26 | 2

Dat je een dergelijk persoon de harses wilt verbouwen is heel begrijpelijk ,zelf loop en rijd ik ook met die gedachte rond ,wanneer er meer mensen er zo over denken is het gevolg dat er nog meer verkeersslachtoffers vallen door de agressie die zo'n idioot met een telefoon opwekt .

iopeth | 18-04-19 | 09:34

Heel herkenbaar. Helaas!

EefjeWentelteefje | 18-04-19 | 09:49

Dat gemiep met die magere strafmaten ook in Nederland, opgelegd door een stelletje natte winden die geen strafrechters meer durven zijn. Laat dat kliekje "redelijkheidsdenkers" een voorbeeld nemen aan judge Graham Shirley, Raleigh, NC, een dag of twee geleden. Zo doe je dat: www.newsobserver.com/news/local/artic...

nietzomoeilijk | 18-04-19 | 09:25 | 1

Dat zal hem leren, nu hier nog, maar dat zal een utopie blijven!

vluchtelingallergie | 18-04-19 | 09:45

Bwegh. Wat een sensatie verhaal weer op Telegraaf.nl, nu weet ik weer waarom ik daar nooit iets van lees.
De dalingen van afgelopen Jaren moet gewoon in context worden gezien. De afnames kwamen door minder verkeer, nu de economie verder en verder aantrekt komen er ook meer automobilisten bij.Verder natuurlijk de toename van bejaarden op E-bikes. Die kunnen die extra snelheid helemaal niet meer zo goed aan en vallen daarom harder en vaker.

Maar context is natuurlijk niet nodig. Alleen absolute aantallen bekijken en daaruit gelijk je conclusie trekken.

Louigi | 18-04-19 | 09:23

Voordat iedereen begint te schuimbekken: Wat zijn de cijfers achter de cijfers? Waar zit de stijging? Wedje, de electrische fiets.

Zeddegeizot | 18-04-19 | 09:17 | 1

Waar wou oe om wedde dan ??
Ik zeg telefoon .

iopeth | 18-04-19 | 09:36

Doe er dan verdomme wat aan!
Per gemeente de dodelijke ongevallen van de afgelopen 10 jaar laten analyseren. Alles wat te voorkomen was geweest door aanpassingen in weg etc. per direct laten doorvoeren. Daarnaast dronken doodrijders 30 jaar de cel in ipv 8 maanden voorwaardelijk.

de Voorzittert | 18-04-19 | 09:13 | 1

Precies komen ze voorlopig niet meer terug op de weg.

lacucaracha | 18-04-19 | 09:14

Vat erg lekker bier daar in Noord-Brabant

Wekkertje | 18-04-19 | 09:13

Elektrische fietsen en appen. Appen is overduidelijk, elektrische fietsen gaan een flink stuk sneller dan men gewend is. Zeker ouderen niet meer van die snelle reacties hebben zoeven mij regelmatig voorbij met snelheden die me niet echt verstandig lijken. En dan komt er een appende bestuurder om de hoek of op de kruising en is het raak.

Reagurend_Nijlpaard | 18-04-19 | 09:12 | 2

Opgevoerde bakfietsen, scootmobiels..

Ik weet soms niet waar ik me meer aan stoor, maar het zijn vaak wel ouderen op e-fiets of scootmobiel die geen links of rechts of om kijken, ondertussen van links naar rechts over het hele pad/baan zwalkend.

Haast net zo storend als wanneer zo een in de buidel met 200 kleine centjes tast bij de kassa.
Daar kun je tenminste vluchten naar een pin kassa.

Kleine_Deugniet | 18-04-19 | 09:22

"Appen is overduidelijk, elektrische fietsen gaan een flink stuk sneller dan men gewend is."

Ja ik heb statline even doorgezocht, maar ik kon geen cijfers vinden over appen en electrische fietsen. Heb je een linkje? Of is dit een ooggetuigenverslag en was je net als Halbe erbij toen die ongelukken gebeurden, en zag je appende jongeren over racende ouderen op electrische fietsen heen rijden?

Overduidelijk is nogal een stelling. Misschien waren het appende 75+-ers op fietsen, die snappen in de regel dat hele watsep gebreuren ook niet zo, dat kost wat tijd en aandacht, vooral met 50km/u op de electrische fiets. Misschien waren het dronken jongeren in auto's. Brabant heeft nogal een carnavalscultuurtje die een week per jaar veel jongeren aantrekt. Dronken jongeren aantrekt om precies te zijn. En dan komt er een watseppende senioor voorbij sjezen over het carnavalsplein en dan is het raak.

peterdh | 18-04-19 | 09:31

Vergeet niet - wij wonen hier met 18 miljoen mensen (19 miljoen als je de illegalen meetelt) op een klein stukje grond.
We hebben hier voetgangers, fietsers en scooters die gewoon door het rood gaan.
En automobilisten die onder invloed zijn van alcohol, medicijnen en drugs....
678 doden valt mij eerlijk gezegd nog mee.

sociaal_econoom | 18-04-19 | 09:11

De beste stuurlui staan aan wal. Wat me bijstaat van vorig jaar zijn een aantal ongevallen waarbij meerdere dodelijke slachtoffers te betreuren waren. Die ongevallen zijn statistisch significant op een populatie van 600.

Om een beter beeld te krijgen van de ontwikkeling van de verkeersveiligheid, is het volgens mij wel zo zuiver om naar het aantal ongevallen op zich te kijken, en niet naar het aantal slachtoffers. Zo cru als dat mogelijk klinkt, de slachtoffers zijn een resultante van het ongeval.

Dan komt ook een nuttigere causaliteit in beeld, namelijk de oorzaak van de betreffende ongevallen. Al dan niet met dodelijke afloop. Die benadering geeft dan meteen een beter houvast bij het ontwikkelen van beleid ten behoeve van de verkeersveiligheid.

Daar hebben we met zijn allen meer aan dan de "eigen schuld, dikke bult" opmerking van die calvinistische k*ttekop van een Koos Spee.

Hetkanverkeren | 18-04-19 | 09:11

is daar ook al geprofileerd ? Dus hoeveel kamelendrijvers die een rijbewijs hebben gekregen .
En hoeveel Blokkers die met een slokje op zich tegen en om de lantaanrnpalen vouwen.

liegende lippen | 18-04-19 | 09:06

Horen hier ook de oude vandagen bij met opgevoerde fiets?

denouden | 18-04-19 | 09:06

De vloek van de smart phone.

halfvolle glas | 18-04-19 | 09:05 | 1

Veroorzaakt heel veel smart ja.

Mr_Natural | 18-04-19 | 09:08

Appen, appen en nog eens appen. Ik zie in het verkeer iedereen appen. Moeders op de fiets met hun kind achterop. Autobestuurders met de vleet. Boetes moeten zo bizar hoog worden dat iedereen het niet in zijn hoofd haalt.

pibasso | 18-04-19 | 08:59 | 4

1600 euro boete. Ik ben voor. Gewoon telefoon uitzetten als je aan het verkeer deelneemt.

me | 18-04-19 | 09:06

In Texas krijg je 1000 dollar boete voor het naar buiten gooien van een papiertje.

lacucaracha | 18-04-19 | 09:09

@lacucaracha | 18-04-19 | 09:09: Zouden we hier ook moeten doen. Zonder pardon.

Ik fietste van de week naar Den Haag vanuit Leiden en het viel mij op dat er bijna geen 3 meters voorbij gaan zonder zooi in de berm. En dat zo'n 24 km lang. Te bizar voor woorden.

me | 18-04-19 | 09:24
▼ 1 antwoord verborgen

En wat de Oostblok chauffeurs op onze wegen,lees dat regelmatig.

Orderic | 18-04-19 | 08:58

Leg de relatie eens tussen ‘ raischool altaid geslaag ‘, ‘ 65+ rijschool niet vooruit te branden’ en ‘ de schatkist vulsluitpost pliepsie flipsen onverwacht ‘. Wie is schuldig?

Fuckinghell | 18-04-19 | 08:57

Als ik zo naar die cijfers kijk zou het nieuwsbericht eigenlijk moeten zijn:
Niets aan de hand behalve in Brabant.

Diederik Vlegel | 18-04-19 | 08:54

Via info van de (provinciale) brandweer vernam ik dat tientallen kleine "dames"-autootjes 's morgens over de kop slaan omdat "men" aan het mobieltje aan het klooien is.
Dit gebeurde vroeger niet, met alleen "lippenstiften".

grindbak | 18-04-19 | 08:53 | 1

Hoe krijg je een kleine auto over de kop? Dat lijkt me serieus lastig, zelfs als je niet op de weg let.

DMaN | 18-04-19 | 11:35

De cijfers vertellen dat het voornamelijk auto's en fietsers zijn, en dan voornamelijk: jongeren in auto's en ouderen op fietsen. Jammer dat die twee categorieen niet zijn weergegeven met toenames of afnames.

Is het aantal ongelukken met ouderen op fietsen toegenomen/afgenomen in 2018 tov 2017? En met jongeren in auto's in 2018 tov 2017?

Dat had nou nuttig geweest om te weten. En waarom voornamelijk in brabant? En wat was de verhouding jongeren/ouderen daar? En wat wa de verhouding van het verkeer, fietsers/auto's daar? Dat zijn cijfers die ze allemaal hebben.

Vragen, vragen, vragen.

peterdh | 18-04-19 | 08:53 | 1

Wat ik ook graag zou weten is gender, afkomst, opleiding en vermogen.

Mr_Natural | 18-04-19 | 08:54

Goh.

Zo stoned als een aap de weg op. Jointje draaien in je pauperbakkie en rijden/roken maar. Dagelijkse kost hier in het bolwerk van GroenLinks. Nog nooit een controle gezien. Misschien moet ik maar eens een fotoalbum maken van deze kanslozen.

Mobiele telefoon? Nuff.

Ik hoop maar dat ze de gordel vergeten.

Peter_la_Selie | 18-04-19 | 08:51 | 3

Maak maar foto album en dan in de parkeergarage aan Geenstijl overhandigen. Lijkt mij goed plan.

me | 18-04-19 | 09:08

Wiet ? Denk eerder aan cocaine !

Rammstein | 18-04-19 | 15:39

Als iedereen een stuk sneller rijden zouden er minder ongelukken gebeuren, je bent dan korter op de weg.

Mr_Natural | 18-04-19 | 08:48 | 5

Als iedereen 5 Km/u zou rijden gebeuren er zeer weinig ongelukken.

kwark001 | 18-04-19 | 08:51

@kwark001 | 18-04-19 | 08:51:
Als we alle mensen thuis zouden opsluiten hadden we geen verkeersdoden gehad. Het aantal zelfmoorden en doden in huishoudelijk geweld zou toenemen, maar dat is weer een ander grafiekje.

peterdh | 18-04-19 | 08:54

Als me tante wielen had gehad, hadden we haar autobus genoemd

Tojo16 | 18-04-19 | 13:08
▼ 2 antwoorden verborgen

In Brabant wordt veel motor gereden.

Ruimedenker | 18-04-19 | 08:48 | 2

dus?

Kapitein Sjaak Mus | 18-04-19 | 08:59

@Kapitein Sjaak Mus | 18-04-19 | 08:59:
Meer kans op een ongeluk met dodelijke afloop?

Ruimedenker | 18-04-19 | 09:02

Vanmorgen was er op de radio door zogenaamde deskundigen ( laat me niet lachen ) te horen dat er geen verklaring voor was dat het percentage verkeersslachtoffers zo schrikbarend gestegen was . Man , man , man kijk eens om je heen in het verkeer . Iedereen zit te bellen en te appen achter het stuur !!!
Kei en kei hard aanpakken die misdadigers . 2500 euro boete en 3 jaar je rijbewijs inleveren wanneer men zit te kloten achter het stuur. Het is minstens net zo levensgevaarlijk als straalbezopen achter stuur kruipen . En let op als dat keihard wordt aangepakt daalt onmiddellijk het aantal verkeersdoden en gewonden . Daar hoef je niet voor doorgeleerd te hebben .

leo59 | 18-04-19 | 08:47 | 3

Geen verklaring voor....
Die lui zijn echt de zendtijd niet waard. Waar vinden ze die "deskundigheid" bij de radio? Via Bing ofzo?

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 08:56

[email protected]+1 en vergeet die vervelende oudjes niet die met 30km pu je voorbij racen met hun elektrische fiets.

Rallywally | 18-04-19 | 09:01

Eensch. Je vraagt je af of die deskundo's ooit achter hun laptop vandaan komen, want daadwerkelijk op de weg in het verkeer komen ze kennelijk niet.
Je moet je ogen vol stront hebben om niet te zien waar het aan schort.
Pielen met de foon, zo simpel is het.

EefjeWentelteefje | 18-04-19 | 10:00

Duidelijk fake news.
Stel wat hadden vorig jaar 1 verkeersdode.
Dit jaar 2.
Dan zou de stijging 100% zijn.
De grootste stijging sinds 400bc (eerste paardenkar?) NIEUWS!!!

mark1487 | 18-04-19 | 08:45 | 3

Als het onderste grafiekje ziet dat het aantal verkeersdoden de afgelopen 20 jaar gehalveerd is. Maar dat is niet bangmakend genoeg.

Jos Tiebent | 18-04-19 | 08:56

Ehh fake = nep = niet waar. DIt klopt toch echt.

peterdh | 18-04-19 | 08:59

@Jos Tiebent | 18-04-19 | 08:56:
Mwoa... Je zou kunnen zeggen: We waren de afgelopen 20 jaar goed op weg om het aantal slachtoffers terug te brengen, maar de situatie veranderd, ds we moeten ff kijken wat er precies veranderd voordat, net zoals de dalende trend de afgelopen 20 jaar heeft doorgezet, niet nu de stijdende trend de aankomende 20 jaar gaat doorzetten. En we dan over 20 jaar weer lopen te miepen dat we dat al 20 jaar zien gebeuren en er geen flikker aan gedaan hebben.

peterdh | 18-04-19 | 09:01

Wie mij doodrijdt, spook ik helemaal de tiefus.

Calastir | 18-04-19 | 08:44

Het leven heeft maar 1 eindpunt: sterven.
En het verkeer biedt daarvoor faciliteiten.

Schadenfreude | 18-04-19 | 08:44 | 7

@Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 09:46:
zie : me | 18-04-19 | 09:11 | reageer |:

"Wat 'n eikel is God dan, want hij heeft ons naar z'n evenbeeld geschapen. Wetende dat wij dus voor gaas zouden gaan voor zo'n appel... en ons dan straffen... zucht. (En of het nu Eva was die de appel deed eten. Adam was geschapen naar het evenbeeld van God. God heeft Eva geschapen vanuit een rib van Adam en daarmee dus ook naar het evenbeeld van God maar dan met meer rondingen. .. Althans.. zo vertelt den Bijbel ons)"

Dus niks schuld van vrouwen, maar God hem zelf.

me | 18-04-19 | 11:05
▼ 4 antwoorden verborgen

Geen handhaving. Wel boetes voor 1 km te hard via camera's. Fopstraffen. Zuipende en blowende verkeerspolen. Verder met 18.000.000 mensen, still counting, op 33.400km2 landmassa. Marokkanen en achterste voren petjes dragers met heel kort lontje.

Rijbewijs ingevorderd, toch gewoon rijden want de auto wordt niet mee ingevorderd. Straffen zonder enige schrikaanjagende werking.

Gemeenten die NIET luisteren naar de bewoners als er een verbetervoorstel wordt gedaan. Overal borden van 30 km, maar 0,0 toezicht en op dezelfde 30 km weg, kan je makkelijk 100 rijden, want kaarsrecht bituum vraagt daar om.

Jongetjes van 12 jaar die met gigantische landbouwtrekkers met aanhanger dwars door het dorp scheuren met trekkers die makkelijk 60 km / uur halen.

Nederland is Sodom en Gomorra. Iedereen doet maar wat. Pakken en graaien en schijt aan alles.

Heppie-even-voor-mij | 18-04-19 | 08:44 | 5

Heppie-even-voor-mij: Volkomen gelijk, maar je bent de fietsende schooljeugd vergeten! en laat Pedronegro maar lullen die is sinds zijn lagere school niet meer van zijn zolderkamer afgeweest.

kapt.Jerkoff | 18-04-19 | 08:59

@Pedronegro | 18-04-19 | 08:4 Dat zijn veel nederlanders zijn maar niet iedereen heeft de mogelijkheid, baan, financieel, durf. Verdrietig genoeg.

CalamityJane | 18-04-19 | 09:17
▼ 2 antwoorden verborgen

Links rijden, bumperkleven, appen achter het stuur, kinderen op de achterbank voeren, nagels lakken, dvd kijken....
Maar 10 kmh te hard op een lege snelweg.....

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 08:42 | 2

Ik rij alleen maar auto voor mijn werk. Daarbuiten doe ik alles met de voet, fietsend óf het OV. Is beter voor de gehele maatschappij en bovenal mezelf.

overVecht | 18-04-19 | 08:42 | 2

En het scheelt ook nog eens in de portemonnee. Verstandig!

EefjeWentelteefje | 18-04-19 | 10:03

@EefjeWentelteefje | 18-04-19 | 10:03: Geen klein petieterig hondje nemen als uitkeringsafhankelijke scheelt ook. Heb je nog geantwoord op je onsympathieke reactie twee dagen geleden.

CalamityJane | 18-04-19 | 12:05

Rustig maar, over tien jaar schijten hier de kamelen op de weg.

kwark001 | 18-04-19 | 08:41

Ik was laatst in Maaskantje, ik snap die cijfers wel.

Mr_Natural | 18-04-19 | 08:41

Om al die schijttelefoons maar even niet te melden waar iedereen maar mee bezig blijft achter het stuur. Ooit een keer uit mijn stekker gegaan omdat een of andere oude zak in zijn 7 serie een boek zat te lezen achter het stuur... Of van die dozen met een hondje op schoot, of een niet vastgesnoerd afleidend jengelend kind. En testen op drugs dat gebeurt ook nog steeds niet.

de dorstige | 18-04-19 | 08:40 | 1

Drugstesten doen ze steeds vaker juist.

Kleine_Deugniet | 18-04-19 | 09:06

Smartphone is de roze olifant. Moeilijk hoor.
Oh, en vrouwen die onder het rijden de vulva bepotelen, dat moet wel gezien de rijstijl.

Pedronegro | 18-04-19 | 08:40

Noord-Brabant neemt zo'n beetje de hele landelijke stijging voor z'n rekening, dus het is gemakkelijk zoeken naar een oorzaak. Verder geen reden voor paniek, bot gezegd. Ja, als ik zelf eens het slachtoffer ben, piep ik wel anders, maar deelnemen aan het verkeer draagt een onvermijdbaar risico met zich mee.

John McClane | 18-04-19 | 08:40 | 1

Niet geheel onvermijdbaar. Lulkoek John.

CalamityJane | 18-04-19 | 09:21

Fraai voorbeeld van fake news. Zelfs als je scheel bent, kun je de dalende tendens in de grafiek zien.
Vermoedelijk telt het CBS de transgenders bij de mannen op.

Lentehaas | 18-04-19 | 08:39

Dat het aantal verkeersdoden toeneemt heeft
te maken met het groeiend aantal E-bikes.
Bv ouderen kunnen opeens met een fiets 25 km/uur fietsen terwijl hun reactievermogen
terug gaat.. Ook de bevolkingsgroei drukt
dat cijfer omhoog..
Maar kwa procenten valt stelt het niet veel
voor, je praat over 0,00004% verkeersdoden
per jaar..
Maar elke verkeersdode is er één te veel..

Von Staufelberg | 18-04-19 | 08:37 | 2

Én het feit dat iedereen rijdt, loopt en fietst met een smartphone in het gezicht.

Fcknwckd | 18-04-19 | 08:41

Wist u dat het op een smartphone niet nodig is om aan de rand van het scherm een enter te plaatsen? De lay-out doet het apparaat zelf. Oogt wat rustiger voor de lezer.
Maar ik las ook iets over het opvallende aantal doden bij scootmobielen. Zijn dat de 3 wiel of 4 wiel varianten? En waarom daar geen ophef over a la stint?
En de ongevallen met e-bikes, zijn dat echt alleen maar ouderen of ook van die opgevoerde en dan door hipsters bestuurde projectielen die 70 halen?
Vragen....

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 08:41

Grappig, ik ging er juist van uit dat er ook een hoop ongelukken gebeuren omdat Nederlanders te veel op de regeltjes vertrouwen en hun verstand op nul zetten.
“Ik kom van rechts dus ik heb voorrang”
“Ik steek over bij een zebrapad dus die auto stopt wel”
“Ik hoef niet te spiegelen want je mag mij toch niet rechts inhalen”
In Rusland daarentegen gaat iedereen er van uit dat de andere weggebruikers volslagen idioten zijn die zonder na te denken handelen en houden daar rekening mee. Door een dashcam te installeren.

Osdorpertje | 18-04-19 | 08:35 | 1

De laatste keer dat ik in Rotterdam was vond ik het een beetje Indiaase taferelen.
Gelden de regels wat anders. Iig voor fietsers/voetgangers.

En ja, altijd zelf opletten. Voorrang hebben en voorrang krijgen zijn heel verschillende dingen.

Kleine_Deugniet | 18-04-19 | 09:10

Inderdaad.

Tojo16 | 18-04-19 | 12:57

De rijopleiding is ook een verdienmodel geworden.
Leert U nog goed achteruitrijden?
Leert U nog wagenbeheersing in de bochten en hoe bochten door te komen?
Leert U nog met een caravan rijden/achteruitrijden?
Leert U nog, dat remmen op de remblokken goedkoper is dan remmen via de koppelingsplaten?
Leert U nog schakelen met een glas water in de auto terwijl U rijdt en zonder water te spillen?
Leert U slippen onder controle te houden?
Zou wel fijn zijn wanneer dit ingebracht werd, maar dan nog is het aantal auto's elk jaar groter en zullen er meer ongelukken gebeuren en wanneer de rechterlijke macht doodrijders minder straf geeft dan een blokkeerFries nou dan schieten we idd niet op.

Slurfje | 18-04-19 | 08:33 | 2

U leert offensief te rijden....
Gooi em er voor wollah! Jalla broer, kan makkelijk, die kk kaas wacht maar...

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 08:44

@Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 08:44: Hoor ze praten. Beeldende tekst.

CalamityJane | 18-04-19 | 09:28

Laten we milieuzones inrichten!
En hoge parkeertarieven!
En hogere accijnzen!
En flitsen op snelheid!
En natuurlijk niet met de smartphone op de fiets!
(We vertrouwen op het naleven van bij gebrek aan mankracht om te controleren)
Lekker passief zeggen dat de verkeersveiligheid prioriteit heeft.

Is dit nog nieuws? | 18-04-19 | 08:33

Botsautoke speule
Ene hele grote kermis op dien weg.
Punte verzamele en dan hedde weer een bekske bier.
Houdoe

captain-caveman | 18-04-19 | 08:33

Gewoon de appende bestuurders een heel hoge boetes geven en tijdelijk rijbewijs inleveren voor een paar jaar Kwam er een tegen van de week licht aan in auto en bezig met appen. en reed 130 km.

gerrit5042 | 18-04-19 | 08:32

Elektrische fietsen, elektrische fietsen en asielzoekers. Simpel. Die eerste twee omdat er gewoon te veel bejaarden zijn die al in geen jaren meer een fiets hebben aangeraakt en nu ineens ontdekken dat ze Joop Zoetemelk zijn. Die laatsten omdat ze werkelijk overal lopen waar ze niet thuis horen.
En aangezien je in "de provincie" afhankelijk bent van je auto, wordt er veel auto gereden.
De oplossing is ook simpel: Een rijvaardigheids test voor elektrische fietsen. (En dat hoeft echt niet heel ingewikkeld: kan die bejaarde opzij kijken zonder om te flikkeren, dan zijn we al een heel eind) En die asielzoekers die horen uiteraard opgevangen te worden in Amsterdam en Nijmegen. Daar wonen immers de mensen die het een briljant idee vinden om ze hierheen te halen.

TheEgg | 18-04-19 | 08:31 | 1

U brengt het leuk Opzij flikkerende bejaarden,, zie het voor me. En inderdaad Amsterdam, Nijmegen. Prima idee.

CalamityJane | 18-04-19 | 09:33

Onze narcoprovincie staat weer 'ns bovenaan. Toeval?

de visser | 18-04-19 | 08:31

Misschien moeten we snorfietsers niet alleen van het fietspad maar ook de rijweg halen en alleen nog op de autowegen en rijkswegen toelaten , wel een helm op !

Castor12 | 18-04-19 | 08:31

Is het nu voor iedereen duidelijk dat Nederland van het gas af moet?

Mr_Natural | 18-04-19 | 08:29 | 1

Oh bedoelden ze dat, licht je het kabinet even in?

sko | 18-04-19 | 08:39

A58 met al die GHB dorpjes ..

Beefbus | 18-04-19 | 08:29

Begin maar met 1.000 euro boete voor appen achtef het stuur.

wapster | 18-04-19 | 08:29 | 2

Ah, de politieke reflex: duurder maken.

John McClane | 18-04-19 | 08:47

Ik las ergens een F er niet hoort te staan. Ik neem aan dat ik fappen gelezen had

Jos Tiebent | 18-04-19 | 08:50

"Iedereen rijdt elkaar maar dood in het verkeer"
Gesteld dat ik nog nooit iemand heb doodgereden. Ook gesteld dat ik nooit door een ander iemand ben doodgereden, althans zover ik weet.
Het immer wisselende reaguurderspanel des waarheidsvindings beoordeelt deze stelling dan ook als: in ieder geval deels onwaar.

Hollende_Kleurling | 18-04-19 | 08:29 | 1

Oh heerlijk! Ik moest lachen, dank u.

dikketietenhardetepl | 18-04-19 | 12:02

Allemaal de schuld van rutte, hij jaagt iedereen over de kling!

vluchtelingallergie | 18-04-19 | 08:29
-weggejorist-
A.C.H.M.E.D | 18-04-19 | 08:25

Mensen hebben gewoon een te kort lontje. Als je soms de capriolen ziet die mensen uithalen om letterlijk 30 seconden eerder ergens te zijn dan kun je je daar over verbazen.

Ik heb het al eerder gezegd. Maar ik beschouw andere weggebruikers die zich misdragen altijd als patienten; die is niet goed.

Dat en het is gewoon te druk op de weg.

Ik wilde bijna een snorscooter kopen. Maar wanneer je valt, val je bijna altijd op je hoofd. Dus als ik scooter doe ik dat met helm.

Nacho_Vidal | 18-04-19 | 08:25 | 1

Het is te vol te duur te benauwend, België.

lacucaracha | 18-04-19 | 08:58

Eigenlijk is het probleem noord-Brabant. Als daar niet zoveel extra verkeersdoden waren gevallen, was het gemiddelde aardig gelijk gebleven. Hebben ze daar een andere manier van meten uitgevonden? Of vergeten aan te geven dat er wegen in het kanaal eindigen?

Chocopinda | 18-04-19 | 08:25

Mocht ik alle appende typhushufters legaal van de weg afrijden dan had ik daar een dagtaak aan. Fuck you, achter het stuur appende typhushufter.

Rest In Privacy | 18-04-19 | 08:25 | 3

Bij jou zit er ook een steekje los.

Ray69 | 18-04-19 | 08:38

@kom hoe heet ie | 18-04-19 | 08:47: Beetje grof, hihi, maar u hebt wel gelijk.

CalamityJane | 18-04-19 | 09:36

MDMA, weed en XTC zijn ze ook goed inning Brabant

Koning Willy | 18-04-19 | 08:24

Wordt het vanzelf rustiger op de weg.

lacucaracha | 18-04-19 | 08:24

Nederland is te druk. Dat zie je aan de files. Is er dan een keer vrij baan, dan rijdt men te hard en te wild.
Leg de filedruk-grafiek maar een over de verkeersdoden-grafiek, en je zal de zelfde trend zien.

Nuchternederland | 18-04-19 | 08:22 | 1

Het percentage verkeersdoden is het hoogst binnen de bebouwde kom, voornamelijk fietsers, scooters en scootmobielen. Dat zijn ook de weggebruikers die zich onschendbaar voelen omdat ze beschermd worden onder het mom zwakkere verkeersdeelnemer.

Wanneer je al append een kruising of rotonde op rijdt of door rood is de kans al snel aanwezig dat je geschept wordt.

Desalniettemin is het druk en de infrastructuur er niet op ingericht, zeker niet met fietspaden die net een meter breed zijn.

Dauthi | 18-04-19 | 09:58

Aan de 130 km/u ligt het iig niet want dat heb ik in ZH nog nooit gehaald

trottle | 18-04-19 | 08:21

Zolang ze nog 70 rijden in onze 30-wijk, en de politie weigert te controleren "want de weginrichting nodigt uit", is voor mij de hoop verloren.

mark1487 | 18-04-19 | 08:19 | 7

@mark1487 | 18-04-19 | 08:43: Ik bedoelde het ook racistisch hoor. Het zijn 9 vd 10 keer dezelfde typische cultuurmensen al dan niet met smartphone en/of peuk.
Moet je nou boos zijn op racisten of op mensen met raar (dood)rijgedrag?

martyNY | 18-04-19 | 09:05

Zonder ilussies leef je rustiger. Het 'zoek het uit' principe. Helpt echt.

CalamityJane | 18-04-19 | 09:39
▼ 4 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken