Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GSTV. Stas Snel liegt over stomme Teslasubsidies

Stekkersubsidie kon wel eens een kabinetskiller blijken

De echte debatten over het Klimaatakkoord moeten nog beginnen, maar Rutte III is alvast met een boel vieze uitstoot en een valse start uit de startsblokken geknald. Er is namelijk, CO2-neutraal uitgedrukt, jarenlang met een onduidelijk model dat door twijfelachtige figuren is opgesteld te veel geld overgeboekt aan de verkeerde autobezitters. En toen dat allemaal duidelijk werd - met dank aan Pieter Omtzigt - besloot staatssecretaris Menno Snel te liegen, onder andere over de validatie van het rekenmodel én over de aanbesteding ervan. Wie de precieze details wil weten: Follow the Money trok het model uit elkaar (maar jatte wel een scoop van 'onze' seven). Pieter Klein vat het bij RTL nog kernachtiger samen: Cluster Fuck. Want dit dossier is ook een opstand van coalitie-Kamerleden tegen het geklungel met klimaatplannen van hun eigen kabinet. Volgende week debat. Dus ouwe Duitse diesel Tom Staal mocht vandaag alvast voorgloeien...

FTM Executive Summary

Pieter Klein heeft vragen

Reaguursels

Inloggen

Hm... ik rijd de komende jaren een model X die deels gesubsidieerd wordt. Aan de andere kant betaal ik schofterig veel belasting voor subsidies die gaan naar echt de meest krankzinnige doelen dus wat is er nieuw hier? Ik snap de ophef niet. Mag ik er ook eens een keer van profiteren? :-)

Antikrijst | 10-04-19 | 22:57

Gouden handel voor mensen die wat meer geld over hebben... Auto(s) kopen en dan weer verkopen.

Rene046 | 10-04-19 | 22:35

Ik zou absoluut niet met zo'n stofzuiger uit de voeten kunnen omdat ik regelmatig lange ritten maak. Door de laadtijden zou elke rit een meerdaagse expeditie worden. Die stofzuigers zijn forenswagentjes zonder echte mobiliteit.

Max Headroom | 10-04-19 | 21:25 | 1

Met een bereik van rond de 350km kan je een aardig eind komen hoor. En opladen langs de snelweg gaat supersnel. Tenzij je elke dag van Zeeland, naar Frieskand dan naar Limburg en dan weer terug rijdt. Dan moet je idd 2x 15 minuten opladen.

Meneerdemesmeaker | 11-04-19 | 07:55

Koekoek.... Elektrisch rijden???? Muha... Benzine en Diesel moeten er in 2030 raus, en dan gaan we met zijn allen BATTERIJ elektrisch rijden. Batterij dus. Ik kijk uit naar een spinnenweb aan draad op straat.

Mr_Pikibelly | 10-04-19 | 20:46

Zijn er echt nog mensen die de klimaat hoax geloven? Niet te geloven.

EUrofoob | 10-04-19 | 19:58


GS, hou nu toch eens op met "kost de overheid...." als het gaat om belastingvrijstelling of -vermindering. Jullie klinken zo als de PvdA of GroenLinks. Het kost de overheid niets, ze krijgen alleen minder geld van de burger binnen op dat onderdeel.

KlunsJohannus | 10-04-19 | 12:35 | 7 | reageer
Wat een creatieve redenering van u. Maar nu het volgende:
Stel dat de regering besluit dat omdat u met een vervuilende auto naar uw werk gaat u 10% meer IKB moet betalen. Zegt u dan ook: het kost mij niets, ik krijg alleen maar wat minder op mijn rekening gestort?

Al met pensioen | 10-04-19 | 18:50 | 1

KlunsJohammes doet z'n naam eer aan en rekent als een Jesse

Overrijp | 10-04-19 | 19:15

Wat een gelul over steenkool auto's .

iopeth | 10-04-19 | 18:25

Uitstoot tesla is niet lager, want daarmee kunnen andere merken méér uitstoten. Exact de hoeveelheid die de Tesla bespaart om precies te zijn. Zie volgende link. Vervuilend Fiat-Chrysler drukt uitstoot dankzij slimme constructie met Tesla www.ad.nl/auto/vervuilend-fiat-chrysl...

WdVteL | 10-04-19 | 18:02

Lees allemaal de Klimaat column van Leon de Winter !
De klimaat scam is gewoon een Linkse coup.
We worden gekneveld, dankzij de VVD.

Bolder | 10-04-19 | 17:50

De inkomsten van de overheid zijn lager, dat is wat anders dat het geld kost...
.
De verontwaardiging bij anderen dat ze opeens recht menen te hebben op niet geheven belasting bij iemand die een (dure) elektrische auto koopt, vind ik bizar en het toppunt van het Nederlandse calimero-effect.

Zij krijgen wel korting en ikke niet en dat is niet eerlijk, boehoehoe.

-=PyP=- | 10-04-19 | 17:45

En de BTW gaat ook over de BPM. BTW is de enige inkomstenbron van de EU. De bijdrage moet omhoog voor Brexit, maar dat mag zo niet genoemd worden.
In Duitsland is het dieselverbod van tafel en een A6 3 liter diesel rijdt heerlijk.

Frau Merkel | 10-04-19 | 17:04

Project energie transitie is ondehand een complete stampede geworden van de hysterische volgelingen die ergens een klok ( meer een alarm bel) hoorden luiden maar geen flauw idee hebben waar de klepel hangt.
Deze klimaatkerk klok ,die versterkt wordt door eenzijdige MSM berichten, heeft het naieve Nederlandse volk en zeker de jeugd tot een ware CO2 hetze geleid.
De complete hysterie die ontstaan is door de huidige 260 PPM , boven de minimum 150 PPM die nodig is om ons flora/ fauna systeem in leven te houden is mij een raadsel.
Toch blijkt deze hysterie de overheid een “cart blance “ te geven om zeer bedenkelijle projecten tot uitvoering te brengen zoals: electrische auto subsidies, Windmolens, Bio massa energie centrales en CO2 tax. Kortom zo’n beetje alles waar deze energie transitie op gebaseerd is.
Ik kan mijn plempsel en ongenoegen eindeloos door laten gaan omtrent dit onderwerp maar daar heb ik nu geen zin in.
Dat wij de leefbaarheid van onze omgeving willen verbeteren , daar zal elk wel denkend mens geen enkel probleem mee hebben.
De opdringerigheid en het hysterische, authoritaire , psheudo wetenschappelijke van de klimaatkerk valt mij zeer slecht. Om onze late , and great, Frank Zappa nog maar eens te citeren: There’s a big difference between kneeling down…and bending over.

Datgingniegoed | 10-04-19 | 16:56 | 1

Maar ik ben bang dat Agent Jetten 0.000007 gonna ram it ,right up your poop shute!

Datgingniegoed | 10-04-19 | 17:09

Klimaatakkoord, de grootste scam ooit!

En handenwrijvend gingen ze voort gedreven door hebzucht.

Heisessie | 10-04-19 | 16:53 | 1

Bijna . De grootste scam was de invoering van de euro toen we om 00.00,01 uur op 1 januari 2002 ineens 10 % armer waren omdat de Gulden ( wel met hoofdletter ) te goedkoop weg gedaan is !!

ghetto-is-back | 10-04-19 | 18:25

Ik kan nergens een rekenvoorbeeld vinden voor die 25K € misgelopen belasting op een Kia Niro. Op 2:20 staan wel getallen, maar die komen uit op €3672 * 5 * 0,3810 = €6995
Plus €7500 vrijstelling BMP wordt samen €14.495
Niet genoemd is de vrijstelling MRB. Zou dat €2.000 per jaar zijn?

koeberg | 10-04-19 | 16:49 | 1

GeenStijl redactie ? Mogen we dat voorbeeld van Tom ?

Beerkillerz | 10-04-19 | 16:53

Jetten for president....... van de Paaseilanden Rapa Nui. En Jesse kan nog steeds niet hoofdrekenen

HetOorAakel | 10-04-19 | 16:44 | 1

M'n tandarts is wel blij met die gasten. Iedere keer als ik ze zie hoest ik een beetje maagzuur op, dat kan niet goed zijn voor m'n tanden..

Knisperende_Tissue | 10-04-19 | 16:55

leuk voor het milieu en de bovenmodaal verdieners. Ik blijf lekker een oude benzine rijden.

Schepvogel | 10-04-19 | 16:29

Kan iemand mij de berekening van €70,- Pm uitleggen want heb zitten rekenen , maar kom niet op dat bedrag..

Beerkillerz | 10-04-19 | 16:26 | 2

Met de tarieven box 1 voor 2019 kom ik bij een cataloguswaarde van €50K op €63,50 bij schijf 3 en €86,25 bij schijf 4.
Wellicht zijn de tarieven van vorig jaar gebruikt. Dan kom ik bij schijf 3 uit op €68

koeberg | 10-04-19 | 16:58

DE Cluster Fuck van elke leaserijder. Hij vergeet bij het berekenen van zijn bijtelling het verlies aan heffingskorting (11%! sinds 2019, daarvoor 8,xx%) mee te nemen. Ja lieve mensjes: bijtelling is een stuk prijziger dan u dacht. Valideren? Berekenhet.nl of anders natuurlijk de groene IB tabel van de Belastingdienst zelf

Inferi0r | 10-04-19 | 20:15

Die Jetten is hoogst irritant. De man is niet in staat om een concreet en helder antwoord te geven. Krampachtig en soms geheel automatisch tilt hij elke vraag naar een hoog abstract thema / niveau zodat je niets met het antwoord kunt. Aan de andere kant zorgt hij er zo wel voor dat x666 lekker klein wordt.

Graaier | 10-04-19 | 16:22 | 1

goed gezien eigenlijk, het schepsel komt inderdaad krampachtig,irritant en als mens nogal abstract over. Ik moet altijd aan een vlakgum denken,was D'66 maar een zachte potloodstreep....

hertogvanzottegem | 10-04-19 | 16:36

Ik zal het nog eens uitleggen: Als je ergens minder belasting voor vraagt zul dat moeten financieren met belasting elders, tenzij je bezuinigt. Aangezien onze overheid dat niet doet is dat belastingvoordeel dus iets dat geld 'kost' omdat het drukt op de algemene middelen. Mensen die dit niet snappen zijn toch echt een beetje dom.

Guttuhputtut | 10-04-19 | 16:11

Een misschien meer gangbare term voor Cluster Fuck in onze contreien is SNAFU, hetgeen staat voor Situation Normal All Fucked Up. Bedoel er nix mee, gewoon even ter info.

Kinkfactor | 10-04-19 | 16:09

Per ton bespaarde CO2 is het introduceren van elektrische subsdieslurpers complete waanzin. Met hetzelfde bedrag kun je bijvoorbeeld via isolatie van huur cq doortochwoningen veel meer bereiken. Daarnaast is het vooral voor leaserijders die zuunig is een cadeautje. Na het kwijtraken van de 14% auto nemen een flink aantal zunige leaserijders een elektrische bak. Scheelt snel een honderdje of 2 per maand. Afijn, D66 laat maar weer eens zien dat de ratio niet telt bij hen. Het is een religie en dat mag wat kosten.

Graaier | 10-04-19 | 15:57 | 2

In mijn geval meer dan 200. Ik heb een klein leasebudget maar mag geen benzine rijden tenzij hybride. Diesel heb je niet meer als kleine auto (voorheen wel, Skoda Fabia bijvoorbeeld) en hybride zijn meestal ook duur. Binnen budget niks te krijgen, maar de Hyundai Ioniq zit er maar net boven (door geen MRB en lage brandstofcomponent).

koeberg | 10-04-19 | 17:26

En je bespaart niet eens CO2, want die niet uitgestoten CO2 wordt opgekocht door de fiat-alfa-chryslergroep om hul gemiddelde uistoot per auto te verlagen. Per saldo stoot de tesla dus wel degelijk uit en is het klimaat er niet mee geholpen als CO2 concentratie al een probleem zou zijn.

WdVteL | 10-04-19 | 17:59

Weer een clusterfuck van de VVD die voortkomt uit het verraad aan de eigen rechts-liberale principes door innig te vrijen met groenlinkse en D66-achtige constructies. Sterf maar VVD, z.s.m. a.u.b.

Fijnstoffer | 10-04-19 | 15:41

Het probleem is dat de overheid gewoon veel te veel geld binnen krijgt, waar incompetente politici en ambtenaren vervolgens de beschikking over krijgen.
En dat van de burgers gestolen geld wordt vervolgens uitgegeven aan tal van projecten en subsidies om het linkse wensdenken middels fopoplossingen te stutten. En dat lukt niet, want onrealistisch en onlogisch en het is sowieso walgelijk om zo veel belastinggeld af te romen van mensen die er voor gewerkt hebben.

Superkwatta | 10-04-19 | 15:31

Stem-ze-weg-en breek-ze-af ! 23 mei opnieuw de sloopkogel erin.
En laat iemand aangifte doen, dit deugt niet.

Bakschuif | 10-04-19 | 15:27

@restman,
Ja stuur ze achter ons belasting geld aan.

Datgingniegoed | 10-04-19 | 15:48

Mocht iemand zich ooit afvragen wat die Kindapaas nu precies bedoelt als hij het weer eens heeft over "socialistisch imperialisme", denk dan aan de groene elektrische auto subsidie.

kindapaas | 10-04-19 | 15:09

Uit verveling weet het politieke schorem niet hoe ze ons burgers kunnen bedonderen, financieel kapot maken, en ons dagelijks walgelijk wijs maken dat de wereld ten einde gaat.. Het zijn onbekwame hersenloze schimmen die niets anders in hun domme kop hebben om zichzelf en hun nabestaanden te verrijken. Stel je voor met eel elec-auto moet je naar Milaan, dan ben drie dagen met overnachtingen kwijt en wie betaald dan g*vdomme de onkosten, zeker niet Haagse afzettersgebroed ... Blijf met je kreupele vingers van onze diesel-en benzineauto's af

restman | 10-04-19 | 15:03

Heerlijk, die stemmingmakerij... slaat verder nergens op, maar het klinkt goed!

Boogschuttertje | 10-04-19 | 14:59

Ach, natúúrlijk valt het kabinet daar niet over.
Rutte wil kost wat kost de rit uitzitten voor zijn Brusselse cv'tje. Deze carrière-nerd heeft besloten dat het zinnig en goedkoop is om dat op kosten van de Nederlander te doen. Een moraal kent hij niet.

kotelet | 10-04-19 | 14:42

Hahaha, je zei ‘kabinetskiller’. Iedereen weet toch inmiddels dat dit kabinet niet kapot te krijgen is.

Super Vaagstra | 10-04-19 | 14:30

Het stopzetten van alle subsidie, zou nederland op zijn grondvesten doen schudden.
Daarna zouden enkel gezonde bedrijven en ideeën overblijven.

Het leven is zwaar | 10-04-19 | 14:25

Het allerbeste klimaatplan is als volgt: Groningen nog 10 jaar leegpompen, de gasopbrengsten - een paar honderd miljard! - gebruiken om ten eerste alle gedupeerde Groningers een nieuw aardbeving bestendig huis te geven, ten tweede de hele BPM af te schaffen voor zowel elektrisch als ook benzine/diesel (want in strijd met Europese regels), ten derde subsidie geven op aanschaf elektrisch voor een bedrag van 4.000,- (ongeacht dus welk merk/type auto om te voorkomen dat er straks alleen maar rijke mensen in Tesla's en Jaguars kunnen rijden), ten vierde: meer subsidie op zonnepanelen. Ten vijfde: staatsschuld fors afbouwen. Ten zesde: veel meer geld naar zorg en politie (want daar zitten de echte problemen). En als laatste iedereen een zeilboot kado want met 10 jaar gaswinning zijn we straks allemaal schatrijk! Als wij stoppen met gaswinning in Groningen, mooie deal met Rusland sluiten, iedereen happy. Stop de nonsense van Klaver en Jetten want die kunnen niet rekenen en maken dit land helemaal kapot.

ILF2 | 10-04-19 | 14:15

Wat ik niet lees is dat de fiat-chrysler-alfa groep geld aan Tesla betaalt om hun gemiddelde uitstoot naar beneden te schroeven tot de gestelde EU norm. Per saldo wordt de tesla dus net zo vervuilend als een benzine of dieselauto, ze verkopen namelijk hun nuluitstoot door emissie over te nemen tegen betaling. Tesla is dus geen nul-emissie auto meer en zou dus ook niet gesubsidieerd moeten worden. Nog los van het feit dat de meeste op steenkool of gas rijden omdat ze laden als de zon niet schijnt.

WdVteL | 10-04-19 | 14:15

Jetten: 'Ik begrijp de vraag niet helemaal.' Ga toch papier prikken in het park.

Sitting_targets | 10-04-19 | 14:14

Ik voel mij echt zo dom af en toe. ik heb een eigen bedrijf, betaal maandelijks keurig mijn management fee uit aan mijn eigen BV en die betaalt mijn salaris aan prive. Er is toch nergens ook maar een model te bedenken dat ik voor een paar tientjes in de maand electrisch kan rijden? Als ik mijn eigen holding/ BV gebruik om die auto af te tikken (het staat wel op de rekening) wat schiet ik daar mee op dan?

Behangdelul | 10-04-19 | 14:10 | 3

Lease er één vanuit je bv en je netto bijtelling prive is laag. Onder de streep kost het minder duur qua economisch gezien. . Kan ook met een eigen bv.

klevert | 10-04-19 | 15:21

De "groene" partijen willen ons overtuigen dat als je een kostenpost van 1000 miljard maar lang genoeg rondpompt binnen de economie met aftrekposten en zo, dat die kosten op den duur magisch verdwijnen en niemand ze hoeft te betalen.

petersteenkamp | 10-04-19 | 16:36

Dit soort constructies zijn pas de pest. Al die BV's die huizen van die bedrijfseigenaren financieren tegen een lekkere rente, rente wordt terugbetaald aan het eigen bedrijf en vervolgens ook nog renteaftrek claimen bij de belastingdienst. Dat is moreel verwerpelijk.

-=PyP=- | 10-04-19 | 17:53

De elite zegt, het is zoals het is (voor de elite) en zodra ze kunnen, gaan ze het weer normaal maken cq terug halen cq dus daarna het plebs uitzuigen. Ben ik effe blij dat ik tot de elite behoor.

onesizefitsall | 10-04-19 | 14:08 | 1

Er is geen elite, het zijn allemaal van boven tot beneden gluipers

restman | 10-04-19 | 15:23

Volgens mij missen jullie het punt. Het is niet dat de overheid dit geld kost. Wat mij betreft is het een prima subsidieregeling. Geen BPM weinig bijtelling, zou eigenlijk voor alle auto's moeten gelden.

Dat dit nu alleen maar voor electrische auto's geld betekent, als je uit gaat van een vervanging van het gehele Nederlandse wagenpark naar electrisch rijden, uiteindelijk een complete afschaffing van de gehate BPM en de gehate hoge bijstellingen.

Of ben ik nou de enige die jullie een stelletje azijnzeikers vind die niet gewoon even doordenken?

Tuurlijk zouden we het liefst een volledige afschaffing zien van de BPM en bijtelling, maar dat gaat niet gebeuren, waardevermindering van de tweedehandsmarkt is slecht voor de economie (lees leasebedrijven).

littlerocketman | 10-04-19 | 14:08 | 1

Geen enkele reden te veronderstellen dat BPM of bijtellingen zomaar magisch in de toekomst wegblijven nadat een grotere groep elektrisch begint te rijden. Maar belangrijker is het te weten wie er uiteindelijk betaald als blijkt dat de gemoeide kosten nu niet goed doorgerekend werden.

GeenAccount | 10-04-19 | 15:02

Krankjorem en het zoveelste bewijs dat die volksvertegenwoordigers, met klimaatgoeroe's Jetten en Klaver voorop, geen enkel idee hebben waarmee ze bezig zijn. Tegenwoordig heet het spekken van rijken bij D66 het aan de voorkant investeren. Het is weer eens niet te geloven.

jochum1980 | 10-04-19 | 14:07

Het klimaat kost maar e 2 miljard per jaar inclusief investeringen aldus Jetten (D'66) Klaver (GroenLinks) CPB en PBL.

ProAsfalt | 10-04-19 | 13:58 | 2

Dat is niet veel geld voor het niets dat je ervoor terugkrijgt.

De Libertariër | 10-04-19 | 13:59

@De Libertariër | 10-04-19 | 13:59:
En het is slechts 1/3e van de jaarlijkse rentebetalingen op de staatsschuld bij de huidige rentestand. En ook hier de vraag, wie krijgt uiteindelijk, na wegstrepen van alle tussenliggende stappen, het geld?

kindapaas | 10-04-19 | 15:29

En ook weer Jetten die geen antwoord geeft maar een voorgeprogrammeerd verhaal begint af te steken. Het lijkt wel een robot.

Mubbenschonster | 10-04-19 | 13:57 | 2

Dat D66 laag staat in de peilingen begrijp ik, maar dat er ueberhaupt nog mensen stemmen op D66 niet. Wat een plastic bureaucraat is die Jetten. Hij kan totaal niet luisteren, alleen maar rechtlijnig een tekst opdreunen. Jetten heeft geen ziel.

Sitting_targets | 10-04-19 | 14:29

C-3-P-0-is-cal-ling-Jet-ten-cal-ling-Jet-ten
Be-denk-nog-meer-nieu-we-kli-maat-wet-ten
You-R-R-2-D-2’s-con-struc-tion
Start-fake-news-pro-duc-tion:
Nu-Car-bon-taks-te-gen-waar-heid-in-zet-ten

Ver-kie-zings-ne-der-laag-lijkt-on-af-wend-baar
D’66-lei-der-Rob-Jet-ten-is-ook-on-uit-staan-baar
Re-fe-ren-dum-is-al-af-ge-schaft
Ook-dat-wordt-straks-af-ge-straft
Het-le-ven-in-Ne-der-land-wordt-on-be-taal-baar

Chi-que-kak-kers-kie-zen-nu-voor-du-re-Tes-la’s
Die-kun-nen-ze-be-ta-len-dank-zij-hun-rij-ke-pa’s
Met-ex-tra-sub-si-die-van-ons
Rij-den-ze-naar-laad-sta-ti-ons
Dat-heb-ben-ze-veel-lie-ver-dan-Rut-te’s-Vaas

Zo-win-nen-we-mis-schien-wat-stem-men-te-rug
Maar-de-ver-kie-zin-gen-ko-men-he-laas-te-vlug
D’66-is-‘n-par-tij-van-het-on-der-wijs
On-ze-kie-zers-zijn-niet-van-bo-ven-wijs
We-ge-ven-ze-steeds-een-dolk-stoot-in-de-rug

Angélica de Sancé | 10-04-19 | 15:22

Ook al is 't D'66 .. die partij van Rillingren etc .. Wel sportief dat 'ie (U weet wel, Ro-bot) oververmoeid met GS in gesprek gaat !

Nederlandop1 | 10-04-19 | 13:56

Het Grote Falen van de Energiewende is reeds in volle gang terwijl zelfs de plannetjes nog maar in een beginstadium zijn. Dat belooft niet veel goeds voor de komende 31 jaar. 1000 Miljard, ca. 60.000 per Nederlander, is slechts een ondergrens.

jacobh-59 | 10-04-19 | 13:55

De overheid doet zoveel verkeerd, de, hypotheekrentaftrek heeft er voor gezorgd dat de prijzen van woningen enorm stegen, vervolgens willen ze de aftrekbaarheid van al die rente wat intomen en komen ze met een huurwaardeforfait dat van die aftrek afgaat maar voor woningeigenaren zonder hypotheek (door intrekken wet Hillen) betekend dat ze een huizen-bezit-belasting zijn gaan betalen. In de media helemaal verkeerd geïnterpreteerd als belastingvoordeel voor huiseigenaren zonder hypotheek. Onbegrijpelijk dat niemand, behave Wiegel, daartegen in het verweer komt.

Hein7261 | 10-04-19 | 13:51 | 1

Ze doen het niet verkeerd, het wordt ze ingefluisterd. Als je al dit soort ingrepen goed bekijkt en naast elkaar zet zie je een patroon ontstaan. Het is ook niet nieuw. Iemand "duwt" deze mix van neo-liberalisme (privatiseren van basisvoorzieningen) en socialistisch imperialisme (herverdelen van wie het niet heeft naar wie het niet nodig heeft). En diegene krijgt weinig weerwoord.

kindapaas | 10-04-19 | 15:45

duurste km’s ooit

azijnseikerT | 10-04-19 | 13:40

U vergeet iets; De overheid mist OOK de extra accijns op benzine en dat is 80 ct/ltr min 20 = 60 ct x 2000 liter x 5 jaar is € 6.000,--. Plus gemiste BPM plus gemiste bijtelling is ca € 30.000 per electrische auto,,,, per 5 jaar. Ze rijden als windmolens op subsidie en worden betaald door de benzine voertuigen.

maarten1959 | 10-04-19 | 13:37 | 2

Op 1 liter benzine zit meer dan 80 eurocent accijns, het is rond de €1,10 per liter.

JI-HAAT | 10-04-19 | 13:42

Wij moeten ons almachtige Overheid dankbaar zijn dat wij offers moeten brengen in de vorm van veel en hoge belastingen en dat als een groepje aanbieders minder offers hoeven te brengen dan zien wij dat als een gift/subsidie van onze Overheid.

unshift | 10-04-19 | 13:47

Dat nog niemand die laadpalen die overal opduiken saboteert! Dit filmpje van Staal doet toch mijn proletarische inborst weer in vuur en vlam zetten. Clic, clic, dansez sabots!

Pieter Breydel | 10-04-19 | 13:36 | 1

Ik bespeur wat rancune in uw reactie. Niet eerlijk he dat er mensen zijn die in een mooiere auto rijden dan u.

ArjenZH | 10-04-19 | 22:32

Auto's worden niet betaald dmv bijtelling. Die word gewoon volledig betaald.
En de leaserijder kiest gewoon voor hetzelfde geld een benzineauto als er wat aan die bijtellingen gedaan word. Lekker vol blijven houden zou ik zeggen.

jip_86 | 10-04-19 | 13:29 | 1

De tegenstanders van elektrische auto's tanken ook gewoon lachend in het buitenland. Iedereen die de kans krijgt, probeert er zijn of haar eigen voordeel uit te halen. Zo werkt dat nu eenmaal.

Ommezwaai | 10-04-19 | 13:45

Die stropdas van Jetten moet echt verboden worden... lekker vrolijk hippe vormpjes maar dan zonder kleur...

Jack Horner | 10-04-19 | 13:21

De waarheid is verder ook dat Wiebes van de VVD een ongelooflijke chaoot is en zomaar even zonder onderbouwing heeft besloten de gaswinning in Groningen te stoppen. Nederland is chaos en armoede stortend met dure niet werkbare oplossingen. De lobby van de installatiebedrijven met Doekle Terpstra speelt daarbij een smerige rol. Dit terwijl de oplossing kinderlijk simpel is, hou het schone Groningse gas (niets import uit midden-oosten) en compenseer de Groningers royaal zodat dit het "Dubai" van het noorden wordt.

Muller | 10-04-19 | 13:19

En Jan Doorsnee maar accijns dokken op weg naar zijn werk in zijn zuinige benzine-Japanner om al deze malle milieuhobby's mogelijk te maken.
www.welingelichtekringen.nl/economie/...

pga | 10-04-19 | 13:19 | 1

1 cent per liter in Venezuela lees ik. 100 liter voor een euro.
Ongelofelijk.

Het leven is zwaar | 10-04-19 | 14:07

ik heb een fiets, krijg ik nu ook geld ?

newray | 10-04-19 | 13:18 | 1

gratis ov bijvoorbeeld ?

newray | 10-04-19 | 13:23

Eigenlijk is het heel simpel, 70% van de vervuiling wordt veroorzaakt door de 100 grootste bedrijven, laat die eerst maar betalen.

vlotterik | 10-04-19 | 13:14 | 3

Wat een dompie. Die grootste bedrijven bestaan omdat in de eindketen de consument iets afneemt. Gelukkig berekent het CBS ook dat 80% het doorberekent naar dezelfde consument. En maar SP en GL blijven napapagaaien. Goed man. Gewoon lekker factfree.

azijnseikerT | 10-04-19 | 13:45

Nee, het is niet simpel. Bedrijven rekenen de lastenverhogingen gewoon door. Je denkt toch niet dat bedrijven dat uit hun eigen marge betalen? Onder de streep betaalt de consument gewoon de rekening.

Je kunt -pakweg- Shell wel 100 miljoen extra laten betalen aan belastingen, maar dan maken die de prijs aan de pomp wel weer hoger om die 100 miljoen terug te halen. U betaalt de rekening...

Libertarische wijsheid: you can't tax companies.

De Libertariër | 10-04-19 | 13:45

@De Libertariër | 10-04-19 | 13:45:
Is juist, maar je kunt ze wel boetes geven

kindapaas | 10-04-19 | 15:49

Uiteindelijk betaalt de benzine/dieselrijder de korting op belasting die de ev rijder krijgt, totaal aan belasting op auto's stijgt immers gewoon ieder jaar. Zodra je in dit land een auto met meer dan 3 cilinders koopt en meer dan 100 pk gaat de teller lopen in de co2 heffing die verrekend wordt in de BPM. Mooi voorbeeld is wel de Nissan 370Z met een vanaf prijs van € 108.000 in Duitsland mag je hem voor € 34.000 meenemen.

Hunter S. Thompson | 10-04-19 | 13:11 | 3

Ook de Giulia QV hier vanaf 105.000 in duitsland compleet voor 65k

alki | 10-04-19 | 13:20

Hoogtepunt is volgens mij de Ford Mustang 5.0 V8. In Texas $33000,-; in NL €98000,-

Vogelbeest | 10-04-19 | 13:24

Als het gaat om verwarmen kan je door subsidies zelfs gratis nieuwe toestellen verkrijgen zoals sommige pelletkachels en warmtepompboilers.

Crusher | 10-04-19 | 13:10

Kijk eens bij de laadstations wie er in een electrische bak rondrijden. Die gasten van Revnext lachen zich een gat in hun Oger broek. En na 5 jaar subsidie gaat de kar de grens over. Probeer maar eens een 2de handje op de kop te tikken. Symbool politiek voor de elite.

Trumme | 10-04-19 | 13:10

Subsidie? Onzin. De bijtelling is weliswaar lager, maar er wordt nog steeds belasting geheven. Voor mij is dat geen subsidie.

Jankvogel | 10-04-19 | 13:07 | 3

En geen bpm en geen wegenbelasting is dat geen subsidie ?

Trumme | 10-04-19 | 13:11

Geen subsidie vraagstuk maar wel degelijk een verdelingsvraagstuk.

therealbraindump | 10-04-19 | 13:11

Als het voor jou geen subsidie is mag je het gewoon betalen.

Vogelbeest | 10-04-19 | 13:24

De tijd die je wint met Stas in plaats van staatssecretaris, verlies je weer door huilie-huilie te schrijven als je huilen bedoelt. Ik haat afko's.

JvanDeventer | 10-04-19 | 13:06 | 1

Je haat afko's. Is dit ironisch bedoeld?

Dutchbeaurouge | 10-04-19 | 13:11

Het is al langer duidelijk en wordt telkenmaal bevestigd als er in een van de maatregelen / heffingen / subsidies geprikt wordt, men heeft eigenlijk geen idee over uitvoerbaarheid, realisatie, kosten, effectiviteit en de inpact op korte en langere termijn en gebruikt modellen die niet deugen en de "eerlijke" onderzoekers van het CBS geven toe dat een groot deel van de voorgestelde maatregelen niet doorgerekend zijn omdat ze dat niet kunnen i.v.m. gebrek aan parameters / informatie / input is achterhaald etc. Interessant is ook wat de directeur van het EIB (economisch instituut bouwnijverheid), die zelf afkomstig is van het CBS en aangeeft niet in staat is om de maatregelen door te rekenen omdat de gegevens geheim,niet beschikbaar, onbekend, of onvolledig zijn. Ook waarschuwt hij dat bij de vermeende besparingen het belastingdeel buiten beschouwing dienen te blijven omdat die niet zomaar vervallen (rupsje nooit genoeg).Het CPL neemt het minder nauw en maakt geen voorbehouden.
Zoals al eerder bij FTM gemeld, 1 consultant zwaait de scepter bij het carbontaxmodel, is er eigenaar van, wordt een deel van de tijd ingehuurd door o.a. TNO om...... u raadt het al onderzoek te doen naar effecten van, gevalletje wij van WC-eend. Daarnaast heeft hij een grote andere cliënt.... Tesla die er alle belang bij hebben.
Welke bril je ook op hebt, dat heet corruptie, er is geen sprake van on-, maar van afhankelijkheid. Jorritisma van de VVD zou het, het is geen grijze muis noemen.
Het gasloos en isolatiesubsidiedrama gaat nog komen als we niet uitkijken (door u en mij betaald dat is het enige dat zeker is), gefinancierd middels heffingen en opslagen.
Grappig is dat ook hier weer de clusterfucker van het Kabinet, Wiebes, bij betrokken is.
Tekenend is ook dat de klimaatapolegeten GL, d66 en PVDA zich angstig stil houden en klaarblijkelijk niet geïnteresseerd zijn om u en mij het eerlijke verhaal te vertellen.
Overigens is ook bij mijn weten nog nergens duidelijk gemaakt waarom wij voorop moeten lopen en gidsland moeten zijn en waarom dit kost wat kost gerealiseerd moet worden. De vraag is nog niet gesteld maar dit moet zeker bij het eerste de beste aankomend TV debat wel gebeuren, waarom moeten wij van het gas af als er tegelijkertijd in Duitsland, België, Spanje, Portugal, Italië over gegaan wordt op gas en dit als milieuvriendelijk neergezet wordt (is ook zo, daarnaast efficiënt en relatief goedkoop en zeker betrouwbaar). 2e vraag dient te zijn hoe de centrales gestookt worden om deze massale elektra vraag te kunnen beantwoorden (gas let maar op). 3e vraag hoeveel energie gaat hiermee verloren t.o.v. rechtstreekse levering van gas aan huishoudens.
Tot slot mag ik hopen dat deze Kamerleden zich niet langer laten knechten maar doorpakken, er staat eenvoudig weg teveel op het spel.
Aan ons de schone taak om in mei nogmaals bij het stemmen voor de EU te laten blijken wat we van dit zooitje losgezongene vinden.
#Stem ze weg!

bwanabanjo | 10-04-19 | 13:06

Met dank aan de domme kiezers, we worden bestuurd door amateurs, bedriegers en / of nuttige idioten.
Off topic, scholen met meer dan 75 % allochtonen hebben 5 maal zoveel moeite nodig om leerkrachten te vinden, lees je mee Markje, zou je de kraan niet eens dichtdraaien.

oakmont | 10-04-19 | 13:06 | 5

Er zitten in dit geval absoluut geen amateurs aan tafel eerder corrupte adviseurs die alle vrijheid krijgen van het ambtelijke apparaat want hun bazen de politiek wil de aarde redden. Dus alles is geoorloofd.

Trumme | 10-04-19 | 13:14

@bqbq | 10-04-19 | 13:10: er zijn er met 100% allochtonen. Bijvoorbeeld Femke Halsema wilde haar blanke kindje niet op de school om de hoek zetten waar 100% taalachterstandiers zaten.
Als het percentage taalachterstaniers te groot wordt gaan blanke ouders hun kindertjes ergens anders brengen, want ze weten dat rekenonderwijs gaat lijden als de juf de hele dag met Nederlands bezig is.

Vogelbeest | 10-04-19 | 13:26

@Vogelbeest | 10-04-19 | 13:26:
Nou ja, enerzijds hypocriet, anderzijds kun je wmb een ouder die zijn/haar kind niet naar een fatsoenlijke school stuurt gewoon aanklagen wegens kindermishandeling. Schisma in de samenleving is er nu eenmaal, emancipeer en/of administreer je niet weg. Zorg dat je aan de goede kant van de streep staat/blijft/komt, jij en de jouwen, dat is het enige dat telt.

Graaisnaaiert | 10-04-19 | 14:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Den Haag is geestesziek. He financieel plunderen gaat als maar door.....

restman | 10-04-19 | 13:04

nos.nl/artikel/2279780-hoogste-benzin...

In Nederland wordt je financieel leeggeplukt en leeggezogen door een kl*te leger van immorele, corrupte en onbekwame ambtenaren en politici. Diefstal is nog heel zachtjes uitgedrukt

De diesel kost in Duitsland rond de 1,20 Euro... Met Nederland +/- 0,25 cent verschil. Ik tank nimmer een liter in Nederland.

restman | 10-04-19 | 13:02 | 1

Oja. Ik ook niet. Ik rijd namelijk altijd vanaf de Randstad naar Duitsland...

Nacho_Vidal | 10-04-19 | 13:20

Snel even liegen, moet hij gedacht hebben.

Vandaag komt de eerste foto vrij van het zwarte gat waar het belastinggeld naartoe gaat.

El Rico Grande | 10-04-19 | 13:01

Ik begrijp het denk ik niet, maar je kunt toch niet claimen dat mensen voor een elektrische auto ook die 22% zouden betalen. Als je elektrisch rijden wil bevorderen, met al haar beperkingen voor nu, dan moet je eigenlijk wel zoiets doen... Dus je loopt geen 25K mis, maar iets van de helft. Dat je zeg maar in het midden gaat zitten. Maar je zou eignelijk ook moeten kijken naar 2e hands wagentjes. Want dat is echt bezopen, van die halfgare Alfa's en Seats die na 150K op de teller bij het grofvuil kunnen. Dat is ook niet goed. Er is geen prikkel om ze beter te maken, want na 4 jaar mogen ze best op zijn, tijd voor een nieuwe. Kun je nog zoveel subsidie op elektroautos geven, daar zit echt winst. Goedkopere, goede auto's in de tweedehands. Veel 'minderverdieners' zouden prima een volvo van 5jr oud willen rijden. Mits betaalbaar. Bevorderd ook de verkeersveiligheid met al die halfgare Toyotas en koekblikjes die er nu rondrijden.

BBRDWR | 10-04-19 | 13:01 | 3

Een partij die zich specialiseert in private-lease voor kwalitatief goede tweedehandsen, zou volgens mij een mooi marktaandeel pakken!

Kale-Meester | 10-04-19 | 13:05

@Kale-Meester | 10-04-19 | 13:05: die gaan massaal de grens over als de 5 jaar subsidie voorbij is. Er is geen 2de hands te krijgen hier. Dat lost ook het accu recycle probleem op. Dat laten we aan het Oostblok over.

Trumme | 10-04-19 | 13:17

Klopt, gisteren nog over gehad met een collega, hij zou zijn Leaf niet genomen hebben als dat voor 22% moest.

jip_86 | 10-04-19 | 13:32

Subsidie = parasietenbelasting. Oftewel iemand die profiteert van het feit dat velen belasting moeten afstaan voor iemand anders’ gewin. Kapitaalvernietiging pur sang.

Eagle_Eye | 10-04-19 | 13:00 | 3

Inderdaad, zo snel mogelijk alle subsidies afschaffen.

Omebert | 10-04-19 | 13:02

I.d.d. en belasting categoriseren en afbakenen: oftewel wegenbelasting voor de wegennet, zorgbelasting voor de zorg, kinderbijslagbelasting zodat je vervangers veel kinderen kunnen bekostigen, huursubsidie belasting zodat huurprijzen omhoog geschroefd kunnen worden, bijstandsbelasting, ontwikkelings'hulp'belasting, etc. Dan wordt het pas iets duidelijker voor de belastingbetaler waar hun geld naar toe gaat en kunnen ze hun stem gedrag daarop aanpassen.

unshift | 10-04-19 | 13:10

@Eagle_Eye,
Heerlijk ,die nuchtere kijk op zaken . Kort en bondig uitgelegt.

Datgingniegoed | 10-04-19 | 13:21

Misschien een idee om eens in de wereld van de lobbyisten de duiken. Wie zijn ze, wie betaald ze, met wie praten ze, wat verdienen ze, hoe zijn de banden met de politici die uiteindelijk de knoop doorhakken.

Welke besluiten zijn er in het verleden door de politici genomen die impact hebben gehad op de burger. En wat heeft het de politici opgeleverd nadat ze vertrokken zijn uit de 1e- of 2e kamer. Kortom: die zenuw bloot leggen....

zweet_reet | 10-04-19 | 12:59 | 3

Er is sinds enige jaren een verplicht lobbyisten register. Dus die data zijn zo op te vragen. Het grootste probleem is partijpolitiek.

Trumme | 10-04-19 | 13:19

@zweet_reet | 10-04-19 | 13:40:
Opvallend, Shell/Konionklijke Olie zit er niet in. O, wacht, die zitten allemaal in Vak K. Alle 5.

Graaisnaaiert | 10-04-19 | 14:34

Wiebes (en Snel) staat intussen bijna symbool voor de wispelturige, onbetrouwbare leugenachtigheid van Rutte 3. Ze hebben echt een héél groot imago probleem voor zichzelf gecreëerd.

Telkens klopt het nét niet, word er vervolgens eindeloos en heel flauw en angstig om de waarheid heen gedraaid en uiteindelijk gaat dan screaming and kicking de beerput open, waarna ze zonder uitzondering allemaal huilend van gespeeld berouw hun handen in onschuld staan te wassen.

Hoe ga je draagvlak kweken voor krankzinnige milieu maatregelen die iedereen keihard in de portemonnee grijpen, als je te besodemieterd bent om gewoon de waarheid te vertellen? Als je telkens weer word betrapt op halve waarheden gemengd met hele leugens? Op demagogie, op pogingen tot indoctrinatie, beïnvloeding van het nieuws, cherry picking, op valse beloften en foute voorspellingen?

Geloofwaardigheid is álles in dit geval, en precies dat vertoond een wel heel sterke neerwaartse spiraal. De burger is al superkritisch tav "het klimaatakkoord", terecht, want het is zo ingrijpend in de hele samenleving dat Nederland er onomkeerbaar door zal gaan veranderen op sociaal vlak. En dat is geen verandering ten goede.

Het klimaatakkoord is zo invasief in de levens van iedereen, zo dwingend; het betekent een heel andere manier van (samen)leven, van geld verdelen, van nu geld uitgeven hoe je het zelf wilt tot straks door de overheid verplicht torenhoge leningen bij private banken moeten afsluiten als particulier, tot aan "binnentredingsrecht" van gemeentelijke instanties in je eigen huis.

Vind je het gvd gék dat mensen kritisch zijn. Je mag straks je spaargeld of je verse lening gaan uitgeven aan zaken waar je niet zelfstandig voor mag kiezen.

Dat is heftig voor mensen. En juist daarom lijkt het mij verdomd verstandig om heel, héél erg zorgvuldig met je geloofwaardigheid om te gaan. Zodat mensen pertinent NIET gaan denken dat ze voorgelogen worden. Bedonderd worden voor wat luizige knaken. Dat je je best doet om de mensen te laten geloven dat het écht om het milieu gaat, en niet om lobbyclubs, niet om goedkoop nepotisme, niet om macro-economische motieven, niet om belastinginkomsten, en niet om Europese nivellering van rijkdom.

Doen ze echter geen van allen. Ze gaan er nog steeds maar vanuit dat de burger een dom schaap is wat je eindeloos kunt blijven voortdrijven en die alsmaar blijft geloven dat vadertje staat het beste met hem voor heeft.

Ik bedoel; als je als boegbeeld van je 'klimaatbeleid' een volgevreten brallerige uitgerangeerde politieke korpsbal als Nijpels kiest, een man die in een woonboerderij woont met 3 CV ketels, een verwarmd zwembad en sauna, en die, uitgerekend DIE man tegen de mensen laat vertellen dat ze niet te luxe met energie om moeten gaan want milieu, dan ben je toch gvd niet goed bij je hoofd. Dan schijt je toch gewoon op de publieke opinie, Dan doe je niet eens in de verste verte je best.

Zo'n Wiebes, of Snel, het is allemaal zelfde laken een pak. Ze weten inmiddels zelf niet meer waar ze het over hebben, hebben geen inzicht in de financiële gevolgen voor zichzelf, dus laat stáán dat ze inzicht hebben in de gevolgen voor 17 miljoen burgers. Geen idéé hebben ze. En daar moet je dan maar op vertrouwen dat het allemaal in orde komt.

Tuurlijk. Vraag maar om vertrouwen in cijfers aan Wiebes, een minister van Economische zZken die sinds kort, ineens en geheel toevallig, niet zo goed meer schijnt te kunnen rekenen sinds er "klimaat" bij zijn economische zaken is gevoegd. Vraag maar om vertrouwen aan Menno Snel, die als stas Financiën óók zijn rekenmachine is kwijtgeraakt als het op milieu maatregelen aankomt. Vraag anders om vertrouwen aan het PBL, wat alleen maar zaken "door rekent" die politiek rood en groen genoeg gekleurd zijn en eventuele negatieve gevolgen gemakshalve maar niet meeneemt.

Maar blijf vertrouwen hebben, word niet cynisch, en mensen kóóp die extra isolatie, kóóp die warmtepomp die geen nut heeft, en kóóp dat elektrische hondenhok. Want echt hoor; Rutte 3 laat U vast niet in de kou staan, kwestie van vertrouwen.

Alleen zei mijn moeder altijd; van mooie praatjes rookt de schoorsteen niet jongen. En daar heb ik toch een stuk méér vertrouwen in dan in de Tommy Cooper cijfer-goochelaars van Rutte 3. Al kan ik om hun alsmaar mislukkende goocheltrucs inmiddels helemáál niet meer lachen.

Dutchbeaurouge | 10-04-19 | 12:59 | 3

Mooi verwoord, ik deel uw mening.

Uranus1767 | 10-04-19 | 13:01

"Diepe buiging maakt".

zwartzondersuiker | 10-04-19 | 13:32

Ah, de graaiende, snaaiende liegende VVD mentaliteit..!

Kleine_Deugniet | 10-04-19 | 15:24

Al die flut kabinetten van Pinokkio hebben nog geen 1probleem opgelost. Liegen, bedriegen, vergeten, bonnetjes kwijt..... Nog nooit zo 'n stel amateurs bij elkaar gezien. STEM ZE WEG IN MEI, zodat de kartelpartijen veel minder vetbetaalde EU baantjes krijgen...

FrankOngerust | 10-04-19 | 12:58 | 1

U bedoeld 17 maart 2021

Botte Hork | 10-04-19 | 13:07

Er is al een CO2 belasting voor auto's. Als je in een Hummer of zo wil rijden, betaal je heel veel belasting aan de tank. Rij je in een Tesla, niet.

dyslexieman | 10-04-19 | 12:57

Toch fijn dat jullie mogen bloeden voor de Elektrische deugkaros van de Elite. Wel netjes buigen als een deugmobiel langs zoeft.

Zatkniss | 10-04-19 | 12:56 | 1

Ik bespeur enige jalouzie.

ArjenZH | 10-04-19 | 22:37

Ik vind het zo jammer dat de grote bakken meer subsidie ontvangen. Kies liever een standaardbedrag per auto. Dan kan de gewone Nederlander makkelijker een elektrische auto kopen. Sterker, beloon de lichtgewicht auto's, want die verbruiken minder stroom dan een SUV.

Diotima | 10-04-19 | 12:55

Dit wordt natuurlijk gewoon weer een glasplaswas verhaal en Rutte lacht alles weg.

matatwork | 10-04-19 | 12:55 | 1

Rutte is een deugniet in meerdere opzichten.

Pelforth | 10-04-19 | 12:57

Ronduit stupide beleid, amper CO2 rendement tegen enorme maatschappelijke kosten en ondertussen de buitenlandse auto-industrie sponsoren. De incompetentie regeert..

therealbraindump | 10-04-19 | 12:55 | 4

Ik zal bij hoge uitzondering de standaard politieke dooddoener gebruiken, want in dit geval is hij terecht: de subsidie is onderdeel van een heel pakket maatregelen. De CO2-besparing op elektrische auto's is niet heel hoog (al zou ik niet "amper" willen zeggen), maar in potentie kan die enorm hoog worden als we veel meer schonere stroom gaan opwekken. Gebeurt nog niet (en er zijn ook nog geen adequate plannen voor), maar het gaat om die potentie. Mochten ze wakker worden en wat kerncentrales bouwen, dan maken we opeens een milieuklapper van jewelste omdat er al zoveel elektrische auto's rondrijden. Zelfde geldt voor de warmtepomp: een gering effect maar heel veel potentie (even afgezien van de nog lang niet uitontwikkelde techniek eromheen).

Juist daarom mis ik in dat hele zogenaamde milieuakkoord een solide energieplan.

Muxje | 10-04-19 | 13:06

@Muxje | 10-04-19 | 13:06: Volgens mij moet je beginnen met die maatregelen die maximaal CO2 rendement opleveren tegen minimale uitgaven en risico's, gewoon common sense, dat doet ieder weldenkend persoon privé ook.

therealbraindump | 10-04-19 | 13:16

@therealbraindump | 10-04-19 | 13:16: er komen nu overal in ons land biomassa centrales die op houtkorrels draaien. Wat denkt u dat die uitstoten? Maar dat telt om duistere redenen niet mee. Het is wat Baudet zegt ; totaal gestoord.

Trumme | 10-04-19 | 13:23
▼ 1 antwoord verborgen

Zie hoe Tom Staal de stekker uit Rob Jetten's automaat trekt en hoe die machine opeens in de 'niet-begrijpen' stand hapert, stuikt en strandt. Maar wat gebeurt er dan: De automaat Jetten blijkt het kabinetsbeleid kritiekloos te steunen, of het nu 25.000 of 45.000 Euro per Hyundai kost. Wat een ramp voor de parlementaire democratie!

Eeuwig..Op..Vakantie | 10-04-19 | 12:54

SCHANDE, juist omdat die zg fractieleiders geen flauw idee blijken te hebben. Nog een keer SCHANDE.

ouwe treurniet | 10-04-19 | 12:54

Nu heb ik niets met elektrisch rijden, lang leven alles met 6 cilinders en meer maar in dit item slaan jullie de plank nogal mis:
- die auto kost natuurlijk geen 60e per maand zoals gesuggereerd wordt, dat is alleen de bijtelling
- een EV kost de overheid geen geld maar levert minder belasting op, hij levert nog steeds belasting op. Dat kan je natuurlijk nooit subsidie noemen,
- een ev van 50K kost de werkgever (veel) minder dan een benzine/diesel auto van 50K, naast de brandstof. Ga leaseprijzen maar eens vergelijken.
- ga je liever druk maken om 22% bijtelling op benzine/diedel auto's. Grotere diefstal bestaat er niet. Daarnaast zorgt het er voor dat mensen geen nieuwe auto van de zaak willen maar in hun veel oudere en vuilere privéauto blijven rijden.

Hunter S. Thompson | 10-04-19 | 12:54 | 2

Youngtimers leasen schijnt ook in de mode te zijn.. Slagschepen van 15 jaar oud gaan als broodjes.. Voor een Audi A8 uit deze categorie betaal je 100 euro per maand... Ook daarover complete radiostilte!

Ommezwaai | 10-04-19 | 13:40

Flinke belastingkorting mag je van mij subsidie noemen..

Kleine_Deugniet | 10-04-19 | 15:28

Net een boompje gepland,ik deug vandaag.

rein9576 | 10-04-19 | 12:52 | 1

Net een boom met een oude vriend opgezet, we blijven deugen.

Pelforth | 10-04-19 | 12:53

Tesla 3 in usa $56.000 voor de duurste uitvoering.
In Nederland €79.900.
Dus brengt dat ding al gelijk €30.000 op voor DenHaag

Reden | 10-04-19 | 12:51 | 1

Je kan ook naar Duitsland als meest vergelijkbaar land verwijzen en waar de belastingen op autobezit o.a. een stuk lager zijn, maar feiten willen de socialistische slaven niet zien in NL. Ze gaan liever kersenplukkend enkel dat informatie verwerken die hun vooraf geïndoctrineerde wereldbeeld ondersteund/bevestigd en ipv zich afvragen waarom ze zo afgeperst worden qua belastingen, gaan ze vingertje wijzen naar elkaar met de eis dat iedereen veel afgeperst moet worden.

unshift | 10-04-19 | 13:18

Jammer dat overheid zelden overweegt om het echte verhaal te vertellen.
Pure arrenmoede. Meer dan ontluisterend.

Shareholder II | 10-04-19 | 12:50

Het rekenmodel is eigendom van een externe consultant? WHAT THE FUCK.

van heinde en verre | 10-04-19 | 12:49 | 2

En die rijdt waarschijnlijk in een electrische auto voor 51 euro per maand.

wapster | 10-04-19 | 12:51

@wapster | 10-04-19 | 12:51: Nee hoor, hij werkt ook voor Tesla, dus zal wel een gratis Tesla rijden.

The_Black_Knight | 10-04-19 | 12:58

Totaal krankzinnig plan dit. Mensen met hoog inkomen die een elec auto cadeau met € 25000 subsidie op een auto van € 45000 zodat die voor €51,00 per maand mogen gaan rijden en daarvoor met rekeningrijden de lagere inkomens met simpele benzineauto's en gebruikers OV met toeslag er voor laten opdraaien? Walgelijk! Kotsmisselijk word je van de arrogantie van deze kartelpartijenhufters! Welke totaalidioten stemmen op dit soort partijen?

Wanneer komt er een opstand in Europa tegen deze elite? Hoe lang gaat dit straks nog goed?

Jan, Leiden | 10-04-19 | 12:49 | 1

Extreme verrijking van de 1- 10%, door bv. gelobby in Den Haag, moet inderdaad worden tegengegaan. Het Koninkrijk moet in dat aspect NIET op de USA gaan lijken. Wat hier vermoed ik niet in het (NOS) nieuws komt, zijn de 70.000+ opioid doden per jaar (in heel Europa, en dat zelfs nog inclusief Turkije, ca. 9.000), het feit dat in de VS werknemers bijna niet meer bij vakbonden zijn aangesloten - En dus een zwakke onderhandelingspositie krijgen, exorbitante huurprijzen zodat mensen dakloos raken of op straat moeten leven. Hiernaast zijn er momenteel op elk willekeurig moment meer dan 500.000 mensen dakloos, in de USA. Zie de achteruitgang van San Francisco, of Skid Row in L.A.

Nederlandop1 | 10-04-19 | 14:08

De huidige politici hebben de ballen verstand van onze nutsvoorzieningen, gewoon stuitend. Ons schone gasnetwerk is in 60 jaar met veel moeite en vakmanschap gerealiseerd boven en onder de grond, de Duitsers en Belgen gaan het nu zelf bouwen met onze bestek-tekeningen. Overigens zal er in ons land niets veranderen want er zijn maar een paar echte vakmensen opgeleid de laatste 25 jaar.

grindbak | 10-04-19 | 12:49

Haha geweldig eigenlijk! Wat een puinzooi maken ze ervan in Den Haag.

born2killn00bs | 10-04-19 | 12:49

Geld & werkelijkheid, allemaal volkomen abstracte begrippen voor klimaat-apen, krijsend in hun gouden kooi en Deugpoep smijtend tegen de ruiten.

Jan Passant mk2 | 10-04-19 | 12:47

En hoe zit het met de BPM? In Duitsland kost een Opel Karl (even als voorbeeld) ong 7000 euro. In Nederland kost exact dezelfde auto 12.000 euro.

Mag dat zomaar? Ik begrijp dat niet. 7000 euro is een hoop geld. Maar je stimuleert niet om mensen een nieuwe auto te laten rijden.

Gevolg is goede tweedehands auto markt. Die vervuilender is.

Het is allemaal zo krom.

Nacho_Vidal | 10-04-19 | 12:46 | 3

Beter eerst de tweedehands oprijden.

Diotima | 10-04-19 | 13:00

Ik las ergens dat je van één nieuw gebouwde auto, tien jaar lang een oudere auto kunt rijden, qua berekende uitstoot en dergelijke. Dat alle oudere auto's nog in een goede staat de schroothoop opgereden moeten worden is totale waanzin en alleen bedacht om de autolobby tevreden te houden.

JJMS | 10-04-19 | 13:20

@JJMS | 10-04-19 | 13:20:
De autolobby en de gulzige overheid die BPM wil trekken, zo vaak mogelijk. Mijn oude vroem voor dagelijks gebruik is uit 1989. Wil ik iets nieuws vergelijksbaar aanschaffen tegenwoordig, dan kost me dat 60K of meer, waarvan meer dan de helft rechtstreeks in de zakken van Rutte en Juncker - dus Afrika en ISlamia - verdwijnt. Ze stikken er maar in.

Graaisnaaiert | 10-04-19 | 14:16

Voor 12 miljard kun je ook een half miljoen woningen energie neutraal maken. Zet meer zoden aan de dijk maar hé, dan moeten vvd-ers ineens hun Jaguar zelf betalen. En ook nog eens wegenbelasting!

wapster | 10-04-19 | 12:45

@Chiant | 10-04-19 | 12:30: overheidsuitgaven te beperken om de koopwoningmarkt kunstmatig overeind te houden gaat veel lastiger dan een directe subsidie te geven aan diegene die er alleen gebruik van kunnen maken. Bovendien vaart de hele verrotte hypotheek industrie (lees banken) er bij u in deelstaat NL wel bij....

Het beste zal zijn om een 1 staatshyotheek te creeren met dezelfde voorwaarden voor iedereen maar daar zal VVD als echoput van de financiele sector mee akkoordckunnen gaan.

litebyte | 10-04-19 | 12:45 | 1

niet mee akkoord kunnen gaan

litebyte | 10-04-19 | 12:46

Het de zoveelste fuckup met subsidie op auto’s. Eerst de lage bijtelling op smerige spaardiesels, toen de zuipende stekkerhybrides nu de Tesla’s. Voor de consument op zich prima maar slecht voor milieu en belastingbetaler.

BozePaarseMan | 10-04-19 | 12:45

“Elektrisch autorijden kost overheid €25.000,- “
Dat moet dus zijn de Nederlandse belasting betaler wordt verder uitgeknepen om Tesla hufters te voorzien in hun speeltjes!

JI-HAAT | 10-04-19 | 12:43 | 5

Over de toenmalige regelingen voor "stekkerauto's" zoals de Opel Ampera, Mitsibushi Outlander en Volvo's heb ik nog nooit iemand gehoord.. Dat was pas volksverlakkerij.

Ommezwaai | 10-04-19 | 12:59

@unshift | 10-04-19 | 12:56:
Ha, alle mensen die in een brandstof auto rijden zijn gewoon de lul, de brandstofprijzen gaan nog verder stijgen om het elektrisch autorijden te gaan stimuleren! Dus over een aantal jaar zal er op 1 liter benzine nog veel meer accijns betaald moeten gaan worden. De gewone man die geen geld voor een stekker auto heeft is gewoon het haasje.

JI-HAAT | 10-04-19 | 13:55

@Ommezwaai | 10-04-19 | 12:59:
En alleen betaalbaar voor mensen die sowieso geen subsidies nodig hadden voor een electrische auto. Krom, krommer, kromst.

Graaisnaaiert | 10-04-19 | 14:13
▼ 2 antwoorden verborgen

Of dat liegen, bedriegen de boel besodemieteren, cijfers verdraaien, burgers naaien en het land naar de klote helpen nog een probleem is in de politiek. Volgens de klinisch overleden stemmerts blijkbaar niet!

nietmijnbaardvriend | 10-04-19 | 12:43

Het niet antwoord geven op een vraag tot kunst verheven.

Achiel | 10-04-19 | 12:42

Een Belgische wetenschapper heeft berekend dat een Tesla pas na meer dan een half miljoen kilometer rendabel wordt. De accu is niet alleen extra vervuilend, maar laten we niet vergeten dat de elektrische energie eerst moet worden opgewekt en dat gebeurt op de normale manier. Daarbij is er nog rendementsverlies... We hebben een knettergek kabinet. Omtzigt: stap over naar Forum, dan hebben ze geen meerderheid meer en bij Forum behoud je je zetel. Het CDA heeft straks nog maar 10 zeteltjes of zo.

Angélica de Sancé | 10-04-19 | 12:39 | 6

@Ommezwaai | 10-04-19 | 13:17: De accu's voor Tesla worden zeer vervuilend geproduceerd en de hoeveelheid energie die er in het wegverkeer wordt gebruikt is een veelvoud van wat er in de telefonie omgaat.

Angélica de Sancé | 10-04-19 | 13:32

@Angélica de Sancé | 10-04-19 | 12:42: 500000 is inderdaad absurd. Dat moet een factor 10 lager zijn. Die wetenschapper zat er zo veel naast dat het geen onkunde was maar moedwillige misleiding.

koeberg | 10-04-19 | 15:15

@koeberg | 10-04-19 | 15:15: De kans dat we door onze overheid misleid worden is heel wat groter dan door een professor uit België. Zie het stuk hierboven waarover deze reaguursels gaan.

CamaroHans | 10-04-19 | 17:30
▼ 3 antwoorden verborgen

Goh, wie had dat gedacht. We waren er allang uit dat een systeem met toeslagen zus en toeslagen zo een een maatje te groot ia voor de overheid maar het maakt kennelijk niet uit. Deze leugenklimaatsubsidieverstrengelingsbende is nog eens vele malen onoverzichtelijk dan we van de 'gewone' belastingheffingen al gewend waren, dus waarom het kunstje niet gewoon nog eens fliken.

jos verstoppen | 10-04-19 | 12:38

GS, hou nu toch eens op met "kost de overheid...." als het gaat om belastingvrijstelling of -vermindering. Jullie klinken zo als de PvdA of GroenLinks. Het kost de overheid niets, ze krijgen alleen minder geld van de burger binnen op dat onderdeel.

KlunsJohannus | 10-04-19 | 12:35 | 7

Wat vervolgens door andere belasting betalers moet worden bijgespijkerd. U rijdt zo'n accu op wielen?

Tjemig | 10-04-19 | 12:53

@KlunsJohannus | 10-04-19 | 12:46:
Mede door de illegale BPM... Deze is door Europa al jaren geleden afgeschoten. Dan opeens trekt men zich in Den Haag niets meer aan van Europa.

Ommezwaai | 10-04-19 | 13:04

@KlunsJohannus | 10-04-19 | 12:46: Rekeningrijden is ook eerlijker. Probleem is alleen dat de belastingen daarmee alleen nog maar hoger worden, dat krijg je vanzelf als je de overheid een zooi extra knoppen geeft om aan te draaien. Spitsheffing. Lustreisbelasting. Hogere tarieven in de binnensteden. Zondagsheffing. VMT (Variabele Milieu Toeslag, verzin ik nu ter plekke) waarmee elektrische rijders extra betalen als er op dat moment minder groene stroom wordt opgewekt, enzovoort.

Muxje | 10-04-19 | 13:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Probleem met die teslas is dat je de mensen die er in rijden absoluut zo'n ding niet gunt.

Repetitive Beats | 10-04-19 | 12:33 | 8

@amateurrr | 10-04-19 | 12:48: Je schreeft zelf net dat je het ze niet “gunt”. En nu is het ineens geen mooie auto meer?

ArjenZH | 10-04-19 | 22:42
▼ 5 antwoorden verborgen

Allicht is het model grote onzin, maar kwam er op een politiek haalbare/aanvaardbare manier een extra grote CO2 reductie uit?

Zoals de diesel-accijnsverhoging: daar as de (te simpele, domme en logischerwijs foute) aanname dat er geen weglekeffect zou zijn van meer over de grens tanken. Heel kloten voor de NL economie, de grenspomphouders EN de overheidsinkomsten:
ECHTER er werd met die maatregel en domme aanname wel op dat moment het budget voor het volgende jaar op papier rondgebreid. En dat was waarschijnlijk de enige politieke realiteit van dat moment.
Weg met het landsbelang ten faveure van papieren politiek gewin.

Hemmenaar7 | 10-04-19 | 12:30

Zoek eerst de definitie van subsidie maar eens op.

Superior Bastard | 10-04-19 | 12:29

Het is geen subsidie maar een verlaging op exorbitante autobelasting. En toch blijven alle nieuwsberichten hierover maar keihard roepen dat 'de burger' dit allemaal moet betalen omdat iedereen dan denkt dat ze onvrijwillig geld geven aan een buurman met een EV. Of de belastingvoordelen terecht zijn is een compleet ander verhaal!

MonsantoSucks | 10-04-19 | 12:29 | 5

@Superior Bastard | 10-04-19 | 12:44:
Als jij ergens niet voor hoeft te betalen omdat een ander dat voor jou moet doen is het subsidie.
Klaar.

2voor12 | 10-04-19 | 12:48

Taaltechnisch heeft u een punt de rijder ontvangt geen subsidie in de zin van poet. Maar hij hoeft niet te betalen en een ander wel, en dus is het gesubsidieerd.

Tjemig | 10-04-19 | 13:01
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte laat het kabinet niet vallen. Peilingen zijn slecht. Gewoon lekker blijven doormodderen voor het baantje van Rutte.

zwartzondersuiker | 10-04-19 | 12:28

Of het kabinet gekilled wordt dat bepaald het kabinet niet maar de BV Nederland.... vraag maar aan Ben Verwaayen

litebyte | 10-04-19 | 12:28

Ze geven gewoon kadootjes aan vrienden, komt het uit, jammer dan.

gato | 10-04-19 | 12:27

Jesse Klaver 'Dat zeg ik ook eerlijk... '
Mensen die dat zeggen zijn per definitie onbetrouwbaar.
Verder go Tom. Je hebt ze weer goed voor lul gezet. +1

Botte Hork | 10-04-19 | 12:27

Zucht.
Hypotheekrenteaftrek is geen subsidie, want je krijgt geen taxpoet. Zo is dit ook geen subsidie.

Volgens deze redenering subsidieer ik mijn werkgever ook, omdat ik mijn salaris te laag vind in relatie tot mijn uitgavenpatroon en dus inkomsten misloop.

De NPO bijvoorbeeld krijgt wel subsidie.

Chiant | 10-04-19 | 12:25 | 13

@Ommezwaai | 10-04-19 | 12:52: Natuurlijk is het een belastingkorting, maar dan eentje gebaseerd op het drijfzand van zogenaamde CO2 besparing. Daarnaast is het een omgekeerde nivellering van de lage naar de hoge inkomens, omdat keiharde randvoorwaarde van het klimaatbeleid is dat de overheidsinkomsten niet mogen dalen.

witwas | 10-04-19 | 13:00

@witwas | 10-04-19 | 13:00:
In het verleden heeft de overheid door voortschrijdend inzicht de bijtellingspercentages veelvuldig bijgesteld. Zal mij niet verwonderen als dit voor EV's ook weer zal worden aangepast. Dit hebben we al zien gebeuren bij de 50K grens voor EV's.

Ommezwaai | 10-04-19 | 13:12

@Ommezwaai | 10-04-19 | 12:52:
Mensen die niet fatsoenlijk Nederlands kunnen tikken diskwalificeren zichzelf. Nou niet meteen in de slachtofferrol kruipen.

amateurrr | 10-04-19 | 13:49
▼ 10 antwoorden verborgen

En de meerkosten die we kwijt zijn aan subsidies, verhalen op het bureautje die de foute berekening heeft gemaakt. Kunnen ze niet betalen? In de schuldsanering voor de komende 10 jaar.

Dan zijn dit soort fratsen snel afgelopen.

Maar gok dat ze het geld mogen houden, er geen geld teruggevorderd wordt, en dat ze volgend jaar weer via hun vrindjes een nieuw rapport mogen schrijven voor de hoofdprijs.

DMaN | 10-04-19 | 12:23

Wij worden geregeerd door volslagen imbecielen!
En die Jetten en Klaver halen het gemiddelde IQ van de kamer nog veel verder naar beneden!

kommabijmebinnen | 10-04-19 | 12:23 | 1

Die debielen worden verkozen door andere geretardeerden. En dat noemen we dan democratie. Zo’n vmbo’er als Yasser “Klaver” Feras, zou in de echte wereld geen enkele verantwoordelijkheid toevertrouwd worden. En terecht. Bij de zwevers en wensdenkers van de groene khmer wordt hij op hun zieke troon gehesen.

Superkwatta | 10-04-19 | 15:49

je hebt mensen en potloden. mijnheer Snel is gewoon een stompje

thesmul | 10-04-19 | 12:22

Er is al zoveel gelogen door die Haagse hufters met allemaal 0,0 gevolgen. Ik kijk er niet meer van op, our tax dollars at work zullen we maar zeggen.

Vanilla | 10-04-19 | 12:21

Waarom de overheid zoveel vertrouwen stelt in een oncontroleerbaar model? Omdat de leugens nooit goed onderbouwt worden bij de juiste berekeningen en het enige doel van dit kabinet is de CO2 madness door de strot duwen van elke Nederlander. De Duitsers krijgen subsidie als ze overstappen op gas dat hoogstwaarschijnlijk uit Rusland zal komen, want goedkoop en zuiverder dan andere brandstoffen. Wij moeten van het gas af van de klimaathysterici. Ongelooflijk dat Rutte zich daarvoor laat misbruiken door D'66 en GL.
Ook het tegenstemmen in de EK toen de overdracht van bevoegdheden aan de EU in stemming werd gebracht, is onvergeeflijk. Rutte is een ramp voor Nederland.

Angélica de Sancé | 10-04-19 | 12:20 | 2

Rutte laat zich niet misbruiken. Hij is de aanjager van deze corrupte bende. Al jarenlang.

obominotie | 10-04-19 | 12:24

Rutte is een passant en derhalve vervangbaar. Verdeeldheid is een veel grotere ramp voor Nederland.

D-Fens_1963 | 10-04-19 | 12:29

Does not compute voor Robot Jetten. Haha.

Hij kan natuurlijk beter zeggen dat hij gewoon geen bedrag kan noemen omdat hij dat anders naar zijn kop krijgt gesmeten bij de volgende fout.

Tip aan de programmeur: laat hem dan zeggen "in ieder geval minder dan 25.000 euro en daar gaan we ons voor inspannen."

De Eierbal | 10-04-19 | 12:20

25k? Nee. Een lagere bijtelling voor elektrische leaseauto’s is terecht. De bijtelling dekt aanschafprijs, onderhoud en brandstof. De gebruikskosten (en dus het privé-voordeel waarvoor de bijtelling is verzonnen) zijn bij elektrische auto’s veel lager, terwijl de aanschafprijs veel hoger is. Voor de bijtelling wordt echter alleen van die aanschafprijs uitgegaan.

De bijtelling moet niet 0% zijn, en ook niet 4% tot 50k. Maar 24% is ook niet terecht. En ja, ondernemers (en leasemaatschappijen!) krijgen ook een extra subsidie voor de aanschaf, maar die geldt ook voor andere milieuvriendelijke investeringen. Kan je flauwekul vinden, maar het is geen subsidie specifiek op auto’s. Als de overheid die subsidie te gortig vindt (en dat is met auto’s al snel het geval), dan moeten ze daarvoor juist een specifieke uitzondering op die regeling maken.

Muxje | 10-04-19 | 12:19 | 3

De gebruikskosten van brandstofauto's zijn alleen maar hoger vanwege de belachelijk hoge accijnzen op brandstof. Vervolgens hoeven elektrische auto's ook geen wegenbelasting te betalen, ook dat word door brandstofrijders opgehoest.
Zonder al die accijnzen voor de één en subsidies voor de ander zouden elektrische auto's ook gewoon aan de 24% moeten.

2voor12 | 10-04-19 | 12:26

@2voor12 | 10-04-19 | 12:26: De accijnzen worden terecht als privé-voordeel gezien, en horen in die 24% thuis. Dat die te hoog zijn staat buiten kijf, maar dat maakt niets uit in de vergelijking tussen een privé-rijder en een lease-rijder. En die vergelijking zou je dan ook voor een elektrische auto moeten maken: wat is het voordeel ten opzichte van de privé-rijder, en welk percentage op de aanschafprijs dekt dat ongeveer.

De vrijstelling van wegenbelasting wordt trouwens volgend jaar al afgeschaft, al ligt er een plan om dit tot 2025 te verlengen. In datzelfde plan wordt trouwens ook de MIA vervangen door een veel kleinere subsidie die voor zowel particuliere als zakelijke rijders gaat gelden. Status van dat plan weet ik niet...

Muxje | 10-04-19 | 12:54

Ik zie niet in waarom electrische auto’s met hun enorme massa aan gore chemische accutroep gesubsidieerd zouden moeten worden. Eerder integendeel.

Superkwatta | 10-04-19 | 15:45

Wat heeft die Wiebes allemaal al verkeerd gedaan, ga eens weg man. Bij die ontslagen van belastingdienst tot Tesla.

gato | 10-04-19 | 12:19 | 2

Ik vraag me bij hem altijd af of hij echt zo stom is of dat hij moedwillig die "blunders" maakt.

Energya | 10-04-19 | 12:35

@Energya | 10-04-19 | 12:35:
Ik heb de indruk dat deze man continu door zijn top-ambtenaren gepiepeld wordt; dat hij de politieke spelletjes op zijn departement niet doorziet. Soort van zoals in de fenomenale tv-serie "Yes Minister"......

libertat | 10-04-19 | 15:18

Dat Snel kennelijk het verschil niet eens weet tussen een openbare aanbesteding en een meervoudig onderhandse aanbesteding is tot daar aan toe, maar dat hij de kamer ook voorgelogen heeft over het Tesla rekenmodel zou exit moeten betekenen voor deze faalhaas.

Wladimir 1928 | 10-04-19 | 12:18 | 1

Dat is niet tot daar aan toe. Dat is gewoon schandalig in die positie, met dat salaris.

Koonkluk Huis | 10-04-19 | 12:22

Het bewijs dat ons land wordt geregeerd door amateurs, ze doen maar wat. Allemaal oneervol ontslag, geen wachtgeld, weg met die bagger. We moeten echt toe naar een systeem met deskundigen in leidinggevende posities binnen ons land.

Arkan Sonney | 10-04-19 | 12:17 | 4

nee hoor je heb het mis zij weten het echt beter hahahhaha

vlakspaan1 | 10-04-19 | 12:52

Ze regeren niet echt; want dat is vooruitzien.

Shareholder II | 10-04-19 | 13:06

Heel dat klimaatakkoord is collectieve kartelwaanzin.
Die subsidiëring van electrische auto’s is ook absurd en geldverspilling,
Het probleem is dat de activistische NGO’s volledig geïnfiltreerd zijn in de VN en in de Nederlandse kartelpartijen. En uit hun kokers komt ook dat volkomen van de pot gerukte klimaatakkoord van Parijs wat ze in Nederland als pavlovhondjes aan het implementeren zijn. Het is allemaal te stupide voor woorden en ze zijn bezig vele miljarden belastinggeld in een bodemloze put te gooien en onze concurrentiepositie te ondermijnen.

Superkwatta | 10-04-19 | 15:44
▼ 1 antwoord verborgen

Al is de leugen nog zo Snel, hij mag vast blijven zitten.

Nuchternederland | 10-04-19 | 12:16 | 2

Als is de leugen nog zo Snel,
De fractiediscipline dekt hem wel.

Ben-Bataaf | 10-04-19 | 13:44

Het is niet te geloven. In eerste instantie Jetten die om de vraag heen draait maar uiteindelijk aangeeft dat dit normaal is. Heeft vast een hoop vriendjes die achter hem staan door deze mega aanbiedingen. En vervolgens geeft Klaver ook nog toe aan die onzin. Hopelijk wordt het hierdoor alleen maar ----->.

avrillavigne | 10-04-19 | 18:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken