Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Shell helpt: CO2-schaamte afkopen bij je benzine

Altijd van een jong blaadje geweest

Hee Shell week te laat jonguh 1 april was vorige week.

De politieke rechterhand van Robot Jetten moet nog beginnen bij Shell, maar de eerste schaamtesuggesties worden al ingevoerd voor fossielmobilisten: Shell geeft klanten de optie om "CO2-neutraal te tanken", door na het tanken ietsje extra bij te betalen voor een nieuwe boom in Peru. We zien het al helemaal voor ons bij de kassa. "Zooo, meneer. Tank weer gevuld? Pompje 8? 62 litertjes maar liefst. Zullen we daar de liter een centje CO2-compensatie bij optellen?" En dan applaus van de hele rij als je ja zegt. Of weigeren en de schaamte van al die PRIEMENDE OGEN IN JE RUG voelen nadat je 'nee is niet nodig' mompelt omdat het je eigenlijk allemaal geen reedt kan schelen, dat klimaat en zo, en die mevrouw achter de Shellkassa dan net iets te hard "Nee, geen 62 cent compensatie, zei u?" herhaalt. En zo wordt de één z'n merkveiligheid de ander z'n compensatieschaamte en onder de streep is het natuurlijk allemaal aflaat-marketing om de kwade geesten van de groene religie mee koest te houden. Wilt u nog zegeltjes bij uw brandstofbiecht?

Reaguursels

Inloggen

Geweldig plan! Ik ga die cent privé betalen bij het aftanken van mijn auto van de zaak. Alle bonnetjes einde van het jaar inleveren bij de jaaraangifte en hoppa 4% bijtelling ;-) Zal wel niet opgaan, maar toch geeft dit de waanzin van het bijtellingsverschil weer.

Titia Heidekonijn | 09-04-19 | 10:22

De brandstofprijs bevat pakweg 60% accijns en BTW. Op € 1,75 is dat een dikke euro. En daar moet dan nóg een cent vrijwillig bij?? DHN !!

Rest In Privacy | 09-04-19 | 09:31

Rij of geen rij, zou in klare taal laten weten dat ze allemaal kunnen doodvallen met hun klimaathysterie.

_Roy_ | 09-04-19 | 07:39

Geld schijnt heel goed te helpen tegen CO2-verbruik.

Rest In Privacy | 08-04-19 | 21:10

Maar 0.5% heeft bij KLM boompiebijdrage gedaan. Dacht zelf bij her aanklikken dat het gangbaar was bij vluchten, dat 50% dat wel zou doen. Wat een domper.

Jan, Leiden | 08-04-19 | 20:52

Goed zo. Veel bomen reduceert CO2 en koelt de aarde af. Hup elfstedentocht.

Maar hé, waarom betaald Shell dat niet zelf of leggen ze 1ct per liter bij. Als de overheid dat ook nog eens doet, kan er hele grote projecten mee worden gefinancieerd

edo2018 | 08-04-19 | 20:29

Ikzelf denk dat het in enorm tempo verbranden van koolwaterstofverbindingen wel degelijk impact heeft op de samenstelling van de atmosfeer en dus het klimaat. Maar daar hoeven helemaal geen "oplossingen" voor bedacht te worden. Daar heeft de natuur namelijk al een antwoord op, namelijk fotosynthese. De aarde is een gesloten scheikundig systeem. Elke drup olie was ooit levend organisch materiaal. De hoeveelheid koolstofatomen (op of in aarde) verandert niet. Alleen wordt dit soms gebonden met waterstof (organisch materiaal / olie = koolwaterstofverbinding) en bij verbranding hiervan wordt het koolstofatoom gebonden met zuurstof (= CO2). Bomen en planten zetten CO2 weer met behulp van H2O om in organisch materiaal met zuurstof als restproduct. Deze uiterst simpele scheikunde hoort bij IEDEREEN parate kennis te zijn, maar is dat helaas niet!

De enorme bevolkingsgroei wereldwijd, met de daarbij gepaarde verhoogde vraag naar landbouwgrond, verstedelijking en ontbossing is een veel groter probleem dan de CO2 uitstoot die daar bij hoort.

Ik zag dit artikel laatst in de Telegraaf:
www.telegraaf.nl/nieuws/3374079/meer-...

Dit onderstreept wat ik vind en wat ik al langere tijd roep. Het is zo simpel.

Timide_Aso | 08-04-19 | 20:03 | 6

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 20:44: daarom moeten we de natuur een handje helpen door meer bomen te planten dan er op een natuurlijke manier zouden groeien. Dat is dus niet helemaal een natuurlijk evenwicht. Je slaat de CO2 op in biomassa, i.p.v. een of andere dure manier van CO2 opslaan in de grond, of nog erger obsessief géén CO2 meer uit te willen stoten.
Minder bomen kappen + meer bomen planten (op plekken waar nu bijv. lelijke zonnepanelenparken zijn gepland) + nucleaire energievoorziening = een duurzaam, klimaatvriendelijk beleid, met meerwaarde voor de natuur (i.p.v. vogel en insecten neermaaiende windmolens)!

Timide_Aso | 08-04-19 | 21:43

@Timide_Aso | 08-04-19 | 21:43:
Klinkt mooi, maar gaat niet werken. Ons huidig landgebruik wordt gedicteerd door de 7 miljard mensen die op de planeet wonen. Dan zou de landbouwproductiviteit substantieel meer moeten toenemen dan de bevolking.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 22:47

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 22:47:
Het mooiste zou inderdaad zijn als ze wat minder zouden fokken in Afrika, Azië en in mindere mate Zuid-Amerika. Maar ik heb het niet alleen over het verbouwen van meer planten voor voedselproductie. Juist over meer planten om de wouden weer te herstellen, zodat bedreigde diersoorten weer meer leefgebied hebben, zoals de oerang-oetan. Maar ook in de versteende steden is heel veel winst te halen qua hoeveelheid groen.

Timide_Aso | 09-04-19 | 06:28
▼ 3 antwoorden verborgen

Totaal van de pot gerukt.

Schuldenbrau | 08-04-19 | 20:03

Nee dank je, schaamte afkopen is meer iets voor schaamtecultuur menschen, toch?

H.Teeuwen | 08-04-19 | 19:50

Een boom in peru? Dat is dan ook meteen niet te controleren, wat voor boom ze planten (als er al iets geplant word) Hoe het beheerd wordt (we planten elke dag dezelfde bomen terug). Waarom niet in nederland bomen planten? (of kunnen we dan te makkelijk zien dat er niets gebeurt? Dat er een paar eikels bij shell werkt wist ik al langer, maar dat ze die niet willen planten vind ik te gek. Laat ze eerst maar eens investeren in waterstof zodat we makkelijker groen kunnen rijden, maar ja daar wordt geen of minder winst op gemaakt

brie-de-penis | 08-04-19 | 19:17

Alleen nog maar tanken bij onbemande pompen als ze dit echt gaan vragen. Maar ja, waarschijnlijk gooien die hun prijzen ook gewoon een cent per liter omhoog. Betalen zul je.

Sinterbikske | 08-04-19 | 18:56

Laten wij eens gaan rekenen met behulp van het CBS.
opendata.cbs.nl/statline/#/CBS/nl/dat...
Uit dit overzicht begrijp ik dat er voor 13068,10 miljoen kilogram aan brandstof is verstookt. Dichtheid is rond 0,72 kg / l voor benzine. 0,84 kg / l voor diesel. laten wij dit maar middelen. Dan is dit 16753,97 miljoen liter. Als iedereen bij shell tankt dan is e 167.539.743,59 bij benadering voor het klimaat.

ProAsfalt | 08-04-19 | 18:55 | 2

Daar kun je heel Drenthe voor kopen en volzetten met bomen lijkt mij. Of een eiland in de Bahama’s.

Sinterbikske | 08-04-19 | 18:58

Doet Schiphol deze keer wel mee dan?

Joris Beltsin | 08-04-19 | 19:44

Gaan ze de 1 cent per liter dan vragen voor of na of je nog gebruik wilt maken van hun speciale aanbieding, 2 marsen of Snickers voor 1,50 euro?

Sinterbikske | 08-04-19 | 18:52

Leuk te lezen al die commentaren hieronder. Maar wat nu als Shell dit vorig jaar ingevoerd heeft? Die prijs aan de pomp is toch zo ondoorzichtig als wat!

Kees netals me Broer | 08-04-19 | 18:47

Shell wil toch voor $300 miljoen ijskasten op zonnepanelen naar de Noordpool sturen? Campagne blije ijsbeer.

klowiepowie | 08-04-19 | 18:30

Betaal al jaren kwartje van Kok. Is compensatie genoeg.

Rotterdammert1965 | 08-04-19 | 18:24

Als ik dan beloof dat ik altijd die 1 cent per liter extra ga betalen, vervalt de CO2 heffing dan over de nieuwe auto met verbrandingsmotor? Als je toch alles compenseert met die ene cent, dan doe ik dat wel. Boompjes produceren namelijk ook nog zuurstof en dat schijnt ook nodig te zijn nu de groene longen der aarde steeds kleiner worden.

Prima initiatief. Ik zeg doen, maar eerst even regelen dat we de CO2 heffing dan inderdaad kwijt zijn. Eens kijken welke doorpakkende bestuurder van dit land dat eventjes gaat regelen.

Peerkeoud | 08-04-19 | 18:22

Het moet niet gekker worden met D66 en GroenLinks over het klimaat.
Ze willen een energieheffing op gas, ze willen een CO2 heffing voor bedrijven en nu willen willen ze een groenheffing op benzine via Shell.

sociaal_econoom | 08-04-19 | 17:56 | 2

Wij zijn blij dat de zon schijnt en intussen komen de klimaatjongens via de NPO met het alarmerend bericht dat het Poolijs over 5 jaar helemaal gesmolten is.

sociaal_econoom | 08-04-19 | 17:59

@sociaal_econoom | 08-04-19 | 17:59: Laten we dat dan even in de agenda zetten als Things to do op 8 april 2024, check of het poolijs weg is. Staat genoteerd en is opgeschreven ende ingetikt.

Peerkeoud | 08-04-19 | 18:18

'Maatschappelijk bewust'
Een labeltje op de verpakking, verkoopt beter,
Niemand vraagt wat het werkelijke effect is.

kloopindeslootjijook | 08-04-19 | 17:41

De schrijver van dit artikel heeft overduidelijk naar de South Park aflevering: 'Safe Space' gekeken.
En dat verwoord hij mooi.

GebaoreEnGetaoge | 08-04-19 | 17:40

Daarom tank ik in Duitsland. -30 cent.

Kamervraag | 08-04-19 | 17:36

Ik heb helemaal geen last van CO2 schaamte, maar ik blijf ook van die appel af die de slangen van GroenLinks en VVD me voor de neus houden.

Datsun_Cherry | 08-04-19 | 17:33

Die CO2-heffing compenseert helemaal niks. De bedoeling is dat we minder CO2 uitstoten, de hemel weet waarom. Maar als een paar centen bij je tankbeurt bijlegt is het helemaal OK als je teveel plantenmest produceert. Volksverlakkerij, die aflaat. Klaver woont toch in Brabant? Moet eens bij Luther in de leer gaan.

Synecdoche | 08-04-19 | 17:24 | 2

Ja, maar klimaatgekkies zullen hier toch wel blij mee zijn?

Maar nu even serieus. Wat een brilliant slecht idee. "Hier, we laten ondanks onze dikke vette winst de consument alsnog betalen voor de rekening."

me | 08-04-19 | 17:23 | 1

Je kan beter dat extra geld in je eigen zonnepanelen investeren, dat weet je zeker dat het iets gaat doen.

kloopindeslootjijook | 08-04-19 | 17:43

Lol nou ik schaam me niet zo snel! Weer leuk al die mensen achter je shockeren..

David000000007 | 08-04-19 | 17:16

In het hotelwezen maak je dit wel vaker mee, naast de toeristenbelasting kun je dan vrijblijvend een paar duppies extra betalen. Ook bij de overtocht Harlingen-Terschelling kun je 50 cent extra overmaken aan de rederij ten behoeve van het Fair Climate Fund, wat ik dan wel weer sympathiek vind overkomen.

mozaard | 08-04-19 | 17:08

fl 0.25 in het jaar 1991

heeft een "koopkracht" van

fl. 0.44 (€ 0.21) in het jaar 2019

Haal die cent maar van dat kwartje van kok af die inmiddels al bijna een kwartje in euro's is.

DMaN | 08-04-19 | 17:08

Stel dat -voorzichtig geschat- 2 miljoen mensen dit wekelijks doen op een tank van 50 liter, das dan 52 miljoen op jaarbasis. Kunnen ze fijn hun wassen-neus-CO2belasting mee compenseren

Plap | 08-04-19 | 17:02

De enige optie om neutraal te tanken, is niet tanken. Goed voor mij, slecht voor Shell en slecht voor Rutte.

Mr.Crowley | 08-04-19 | 16:52

Zo. GS kwam met deze aankondiging om 15:05. Vanaf dat moment zijn er plm. 450 aardbewoners bij gekomen, en de helft van dat aantal heeft het tijdige met het eeuwige verwisseld.
-
Netto bevolkingsaanwas: 225 personen.
-
Succes met je bomen verder.

bisbisbis | 08-04-19 | 16:48 | 4

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 17:09: de scheikundige reactie van een mensenleven en het gedrag wat daar bij hoort, is net wat ingewikkelder dan dat van een boom. Helaas.

Timide_Aso | 08-04-19 | 21:49

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 22:39: Haha mooi! Maar een boom hakt geen andere bomen om, om plaats te maken voor uitdijende vetkwabben en vraatzucht.

Timide_Aso | 09-04-19 | 06:35
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien dat we bij de kassamedewerker ook nog even kunnen informeren of Shell zelf ook boompjes in Peru plant om de CO2-uitstoot van aardoliewinning, raffinage en transport te compenseren. Zal toch wel?

Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:45

Wat een geld. Daar kun je de woningnood van oplossen. Maar ja, keuzes.

Deflatiemonster | 08-04-19 | 17:00

Had ik maar genoeg centen voor een Oldsmobile Custom Cruiser uit 1976, dan zou ik voortaan altijd bij Shell 130 liter per week gaan tanken. En dan iedere keer heel hard roepen: "Nee, sodemieter op met je CO2-compensatie!"

Rhenium | 08-04-19 | 16:34 | 3

En ik dan luid applaudisseren, hear hear! roepende. Wat kost zo'n Olds eigenlijk?

GregorVanPallandt | 08-04-19 | 17:19

Gewoon kopen, Is een oldtimer. Motorisch de kleppen aanpassen voor LPG en een LPG installatie installeren. Dan lach je iedereen uit en rijd je relatief schoon.

Datgingniegoed | 08-04-19 | 17:29

@Datgingniegoed | 08-04-19 | 17:29: Echt, als het zou kunnen deed ik het onmiddelijk! 5,89 m lang, 2,02 m breed, leeg gewicht ca. 2.300 kg, 7,2 liter V8 en een tankinhoud van ongeveer 135 liter... En natuurlijk zonder LPG-stallatie, want dan is er geen plaats meer voor negen man!

Rhenium | 09-04-19 | 02:41

De eerder door meerdere tegelbakkers geplaatste South Park uitzending volledig:
southpark.cc.com/full-episodes/s19e05-...
"Press the button on the young kid's belly sir.. Your change is right there, just pull the sandwich out of the little girl's mouth...."

chicago river | 08-04-19 | 16:25

GvD! In dit kudt gat is nergens meer de normale 98 octaan te krijgen voor mijn “Iron horse”. Voor de juiste brandstof wil ik best een paar stuivers meer betalen, Laten we daar eerst mee beginnen. Alsof er nog niet genoeg overheids belasting op brandstof is ( Zo’n 75%).
Nou heeft Shell gelukkig wel een 98 “ vervanger” en een vrijwillige bijdrage om bomen te planten is zo gek toch niet?
Waarom gaat Shell de woestijn niet groen maken? Als er een olie/ Gas leiding wordt aangelegd naar de well side, kan er toch ook gelijk een waterleiding naast geplaatst worden om het woestijn gebied te irrigeren?
Met alleen boompjes planten komen we niet veel verder want de grond moet je kopen/ huren, anders worden de boomjes zo weer gekapt.

Datgingniegoed | 08-04-19 | 16:20 | 7

@Glasgow Argus | 08-04-19 | 16:36:
Hatza! nou kijk eens aan , zie je wel niets van dat benauwde CO2 geouwehoer.
Nou nog ff een oude olie pijp leiding gebruiken voor irrigatie om het proces te versnellen. Kunnen we de pijpleidingen uit de Niger delta wel voor gebruiken , die zijn namelijk al voor geperforeerd door de inwonende.

Datgingniegoed | 08-04-19 | 17:21

@Promedio | 08-04-19 | 16:52:
Shell heeft met staatssteun in de jaren 60/70 onderzoek en ontwikkeling naar zonnepanelen gedaan.
In dat onderzoek hebben ze op de meest eenvoudige dingen met succes octrooi aangevraagd.

botbot | 08-04-19 | 17:35

En met al dat water uit de zee in de woestijn zakt de zeespiegel ook nog eens

Kees netals me Broer | 08-04-19 | 18:43
▼ 4 antwoorden verborgen

Die hele klimaat- en 'muljeu'-hysterie is definitief een religie geworden. Dat is ook wel logisch, want hysterie en religie gaan meestal samen.

Het klimatisme, zoals deze religie heet, heeft bovendien alle kenmerken van religieuze orthodoxie: het claimen van De Absolute Waarheid, dwingelandij, het opdringen van een schuldcomplex, een (uiteraard fraudegevoelig) systeem van aflaten zoals hier boven beschreven (en dat bovendien hypocrisie in de hand werkt), Het idee van de Erfzonde, het vaste geloof in niet-bestaande dingen en tenslotte het verketteren en sociaal invalide verklaren van 'ongelovigen' (de klimaat-sceptici).

Peter Emile | 08-04-19 | 16:17 | 1

Goede analyse

telelezer | 08-04-19 | 16:56

Ik krijg hierbij hetzelfde wrange gevoel als bij de potjes op de balie bij de Mac. Steun het Ronald Macdonalds huis. En dat van een bedrijf die zoveel kunstmatige stoffen in hun eten propt dat Marijke van Helwegen natuurlijk lijkt

Olleke | 08-04-19 | 16:16 | 2

Ronald mcd house is een sympathieke instelling.

Tronald_dump | 08-04-19 | 16:24

@Tronald_dump | 08-04-19 | 16:24:
Dat ontken ik ook niet, maar ik doelde eerder op het feit dat het bedrijf zulke megawinsten maakt, en dan aan de klant vraagt om mee te financeren. 10% minder bonus aan de top aldaar kan alle RMD huizen financieren en nog meer

Olleke | 08-04-19 | 16:46

Geweldig idee, ga er gelijk langs. moet wel 23 km omreiden, maar heb wat voor het milieu over.

Narcolept | 08-04-19 | 16:13 | 1

suukzes

very-ferry | 08-04-19 | 16:26

Die zogenaamde Carbontax is er al in Canada en ik kan je vertellen dat mijn Canadeze vrienden er NIET gelukking mee zijn.

psycho_3 | 08-04-19 | 16:11

Wie tankt er nu nog Shell, terwijl Tango, Tinq, en Tamoil al gauw € 0.10 de liter goedkoper zijn? Hier trouwens opmerkelijk, de Shell die net een Tango naast zich heeft gekregen heeft de prijs flink verlaagd, gesubsidieerd door Shell, uiteraard.

brekebeen | 08-04-19 | 16:10

Dit is een fantastisch idee, klimaat is immers een verdienmodel. Net een sectie, het kost je een paar tientjes en uw schuldgevoel is weg. Domme klimaatgekkies.

BozePaarseMan | 08-04-19 | 16:08

Krijg je 60 ct korting als je een boom laat zagen om Peru? Ja? Zaag er eens even gauw 10.000 om. Bankrek volgt. Met je aflaat....

ZureJoop | 08-04-19 | 16:06

Weer een reden om Shell te vermijden.

Koning Willy | 08-04-19 | 16:05

Shell.
Mijn pusherman is er een mietje bij

Cousin Eddie | 08-04-19 | 16:02 | 1

I say: God damn the pusher.

bisbisbis | 08-04-19 | 16:33

Ik tank ongeveer 50x per jaar. 40 liter per x is dan totaal €20 pj Co2 toeslag. Wat planten ze daar voor? Een hyacint?

Brentjeee | 08-04-19 | 16:01 | 1

Een dikke middelvingerplant.

Mark_D_NL | 08-04-19 | 16:04

Als het om financien gaat zijn ze allemaal door en door corrupt.

Er wonen veel te weinig klokkenluiders in Nederland

restman | 08-04-19 | 16:01

South park belde, ze wilden hun grap terug.

Michiel85 | 08-04-19 | 16:00

CO2 heffing? Ik betaal al een EU heffing, een Rutte heffing, een kwartje van Kok heffing, een ontwikkelingskaravaan heffing, een bodemloze put heffing, een PvdA heffing, een Laat-Rob-Jetten-in-het-buitenland-vakantie-vieren heffing, een Jesse-Klaver-houtkachel-compensatie heffing.

Ik heb het wel gehad met die heffingen. Hef ze op, zou ik zeggen.

El Rico Grande | 08-04-19 | 16:00

Bij het online boeken van een hotelkamer werd mij onlangs ook de mogelijkheid geboden om extra te betalen en daardoor co2-projecten te steunen. Niet gedaan. Ik doe niet mee met aflaatgedrag.

Amsterdamsko | 08-04-19 | 16:00 | 2

Maar wel uw handendoeken en beddengoed voor een tweede dag gebruiken, hè. De meeste hotels vinden dat ook heel belangrijk voor het milieu.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:26

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:26: Wel nee. Elke dag schone handoeken. Fuck het milieu

loser | 09-04-19 | 14:52

K*T Belastingen... K*T Overheid .... KL*TE Bedriegers en afzetters.. De ambtenaren en de verzekeraars hebben zeker de moraal in hun k*nt gestoken ?

restman | 08-04-19 | 15:59 | 1

Het gaat hier om een olieboer.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:29

Ik tankte nooit bij Shell (stelletje afzetters), maar als dit doorgaat overweeg ik om dat alsnog te gaan doen. Alleen om bij de kassa heel hard 'NEE; GA WEG!' te kunnen roepen.

kinky winky | 08-04-19 | 15:59

Ferrari gebruikt tegenwoordig fruitsap voor zijn F1 Auto's. Ik verwacht dat we binnen een paar jaar hier allemaal op rijden.

b3n | 08-04-19 | 15:58

bomen planten? ik zal gek zijn! Als ik er weer vanaf wil moet ik een kapvergunning zien te bemachtigen....

surffee11 | 08-04-19 | 15:57 | 1

Is voor het milieu he.
Heeft niets met leges te maken of zo.

Het leven is zwaar | 08-04-19 | 16:00

Binnenkort maar eens bij Shell tanken voor de gelegenheid om in 't openbaar eens luid en duidelijk te verklaren dat ik niet meedoe aan onzin.

jan99 | 08-04-19 | 15:55

Verdienmodel voor Shell. En ze trappen er weer in die naïeve Hollanders. Zoals bij de "buitenbeentjes"van AH die anders weggegooid zouden worden (haha). Onze bakker heeft de duurzaamheid ook ontdekt en is inmiddels slim begonnen met de productie en verkoop van "misbaksels". En in plaats van deeg gebruikt hij alleen nog maar deug.

A.S. Perien | 08-04-19 | 15:54 | 1

Daarvoor zijn dus de deugrollers bedacht....

bisbisbis | 08-04-19 | 16:35

De (onterechte) torenhoge belastingen en heffingen op brandstof en energie zijn al erg genoeg. Wanneer die hufters in Den Haag dat echt voor het milieu gaan inzetten, en niet voor de EU, immigratie, islamisering, uitkeringen etc.; dan praten we verder.

Fijnstoffer | 08-04-19 | 15:54

Nu begint het te dagen.......
Als je genoeg geld betaald, ben je co2 neutraal.
En als je geen belasting betaald ga je naar de gevangenis.

Jep, dat is beter voor de bloemetjes en bijtjes of zo.

En IS strijders zijn lief, want daar kan links ook geld aan verdienen.

Wat een fucking poppenkast, waar kan ik mijn lidmaatschap opzeggen ????

Het leven is zwaar | 08-04-19 | 15:53

Zou Shell nu echt zo stom zijn om te denken dat mensen dit gaan doen? Wat heb je aan deze symboolpolitiek? Laat Shell dit uit de gigantische winst financieren of laat de overheid een gedeelte van de accijns gebruiken om milieumaatregelen te betalen.

Mannes | 08-04-19 | 15:53 | 1

Ik denk dat dit een goed getimede marketing zet is. Er zullen genoeg deugneuzen en angsthazen zijn die 'dit heel goed vinden van Shell', braaf elke week hun aflaat aanschaffen, zich daarover goed voelen en u op verjaardagsfeestjes daarmee lastig blijven vallen.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:03

Ahja, ik betaal shell zodat zij klimaatneutraler kunnen zijn. Zo werkt dat dus. Volgende keer als ik ga tanken wil ik per liter 1 ct korting omdat ik mijn groenteafval scheid, 1ct omdat ik mijn plastic in de plastic bak gooi, 1 ct omdat ik een eigen tas mee naar de supermarkt neem ipv plastic tasjes koop, 1ct omdat ik vanavond op de fiets ga in plaats van met de auto, 1ct omdat ik de kachel wat lager zet als ik weg ga, 1 ct omdat ik check of alle electrische apparatuur uit is als ik weg ga, 1ct omdat ik vandaag geen vlees eet, ... , ... , ...

peterdh | 08-04-19 | 15:51 | 1

en E 500.000,-- omdat u vandaag geen kind verwekt heeft.

A.S. Perien | 08-04-19 | 16:08

Als je echt de oliebedrijven en de daarvan afhankelijke regimes dwars wil zitten rijd je elektrisch of niet per auto. Of mag ik dat hier niet zeggen?

Diotima | 08-04-19 | 15:51 | 5

en waterstof wordt gemaakt van .............. tadaaaa...... aardgas! (met een slecht rendement ovrigens)

mono-culti | 08-04-19 | 16:25

... en aardgas komt van...(tromgeroffel.....) dezelfde planten- en dierenresten als OLIE....

bisbisbis | 08-04-19 | 16:38

En Shell verdient meer aan gas dan aan olie tegenwoordig.
Tankertjes op zee veranderen ook zo nu en dsn van koers als ze ergens een betere prijs kunnen krijgen.

Promedio | 08-04-19 | 16:58
▼ 2 antwoorden verborgen

Shell gaat helemaal geen bomen planten. Ze maken het geld over naar een stichting die samen werkt met een partner ter plaatse. En die laten het geld verdwijnen.

Osdorpertje | 08-04-19 | 15:49 | 1

Niet helemaal, de directeur zegt tegen z'n butler dat 'ie tegen de tuinman moet zeggen dat de zwembadreiniger aan z'n zus moet vragen of die haar vader kan verzoeken om zijn zoon aan zijn leraar te laten vragen of hij z'n dochter ervan kan weerhouden om haar hond op een net ontsproten bomenzaadje te pissen. Da's toch maar mooi weer een hele boom die mogelijk niet dood is, nietwaer?

Voorgeenchanterikpeu | 08-04-19 | 16:56

Ik heb last van aandeelhoudersschaamte.
Je weet wel, als je je schaamt voor het feit dat je aandelen hebt in een bedrijf wat het milieu belast. Maar waar je wel graag het stockdividend van opstrijkt.

Nuchternederland | 08-04-19 | 15:49 | 4

Ach. Wat is nou dat beetje schaamte vergeleken met dat prachtige dividend, jaar na jaar. Maak u niet druk.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 15:57

Het gedachte erachter is dat je dan als groene, maar toch dividendopstrijkende, aandeelhouder een deel van het bedrijf bezit en daardoor invloed hebt op de beslissingen van het bedrijf

Olleke | 08-04-19 | 16:14

Dat soort schaamte heb ik al heel lang achter me gelaten. En er goed aan verdiend. Waardoor ik bijvoorbeeld regelmatig met mevrouw P. de beest kan uithangen in de lokale parenclub en raad eens? Ook daar schaam ik me niet voor.

Pierke Pierlala | 08-04-19 | 18:34
▼ 1 antwoord verborgen

Prachtig toch dit. Een van de meest vervuilende bedrijven op deze aardkloot.

Het is een beetje als een crematorium wat besluit om aan haar imago te werken, en daarom kinderen uitnodigt om marshmallows te roosteren boven het vuur.

KingOfSeed | 08-04-19 | 15:49 | 1

Dat zou ik dan nou wel weer een leuke publiciteitsstunt vinden....

peterdh | 08-04-19 | 15:53

Als Shell gewoon € 0,01 marge/liter inlevert is het klimaatprobleem dus opgelost? Daar hebben de aandeelhouders/Ornajes vast geen moeite mee.

NeedIsaymore? | 08-04-19 | 15:49 | 2

Dit dus.

Brentjeee | 08-04-19 | 15:58

Denk je, die stelen rustig nog een meloen van den burgert om aan die ene uit de kluiten gewassen dochtert te geven. 2019 en mensen juichen voor een Koning. Hoe ziet Nederland er over 5 jaar uit, vraag ik me weleens af. Met zulke figuren aan de top. Kan alleen maar slechter gaan.

Mark_D_NL | 08-04-19 | 16:03

Nog een reden om nooit meer bij Shell te tanken.

RedBill | 08-04-19 | 15:48

Mooi he, Shell wentelt opnieuw de door haar aangerichte schade/problematiek op de rest van Nederland af. Gasvelden leeggetrokken, vervolgens voor een paar kwartjes je verantwoordelijkheid afkopen bij de Gasunie en hophop, nu het volgende parasitaire voorstel over de argeloze burgerij uitstorten. En neem maar van mij aan dat er genoeg idioten zich sociaal verplicht voeleb die extra cent per liter af te tikken"want bij de koffieautomaat sta je voor lul / ben je een aso als je het niet doet. Hoe is het eigenlijk afgelopen met die door Shell veroorzaakte olieramp in de Nigerdelta? Moeten wij daar ook al voor betalen of zijn ze nog juridisch bezig de mensen daar te treiteren, intimideren en de zaak te traineren? En ons kabinet zag dat het goed was. Hoeveel ex-Shellwerknemers zitten er momenteel ook alweer in Vak K? 5 toch, dacht ik? En wat zit er aan Shelltuigh verder nog in de 2e Kamer en de Senaat?
Bah.

Graaisnaaiert | 08-04-19 | 15:45 | 1

Die olieramp in de Nigerdelta kan Shell niet worden aangerekend; die is geheel toe te schrijven aan Nigeriaanse Deltabewonerts, die zo nodig gaatjes moesten boren in de leidingen van Shell,,,

bisbisbis | 08-04-19 | 16:40

Voordat die boom ook maar een begin heeft gemaakt met z'n "werk" doen CO-2-technisch, istie al geveld door de grijpgrage klauwen van de directie van Ikea.
Elke 5 jaar een nieuw interieurtje, niet, kakNederlander. Met je 1 cent de Liter.

chicago river | 08-04-19 | 15:45

"Follow This, een groep van Shell-aandeelhouders die willen dat het bedrijf groener wordt, is voorzichtig positief over de stap. "Het is mooi als tijdelijke oplossing, maar uiteindelijk moeten we helemaal af van fossiele brandstoffen",zegt Mark van Baal van Follow This."
Waarom in hemelsnaam ben je dan aandeelhouder in een fossiele brandstof-maatschappij?
Je dacht dat je investeerde in schelpen?
Of Paard van Troje?

Nuchternederland | 08-04-19 | 15:44

Ik kwam er toch al nooit maar ik zou het geweldig vinden om daar, in een drukke tankshop, heel hard "Nee, optiefen met die onzin" te roepen.

Pieter_Auper | 08-04-19 | 15:42

1 cent de liter om ergens in een negorij in Indonesie een struik te planten.
Of Peru, uiteraard Peru, hoe kon ik Peru vergeten.
Indonesie en Peru zullen ons wel eeuwig dankbaar zijn voor zoveel meelevendheid en groene economische duwtjes in de arme rug.

Waarom Indonesie en Peru? En niet Ecuador en Maleisie?
Geen mens die het weet. En dat houden "we" graag zo.
En anders geven "we" de Vrijmetselarij toch de schuld. Van het niet weten van de vreemde streken van andere mensen.
Ongezien de tiefus voor al die andere mensen.

chicago river | 08-04-19 | 15:42

Kan een wetenschapper mij even uitleggen hoe dit helpt? Het heeft toch alleen zin om die boom te planten en daarna ondergronds op te slaan of zo. Als die boom verrot komt al dat opgeslagen koolstof toch gewoon weer vrij?

Middensteun | 08-04-19 | 15:42 | 8

@Middensteun | 08-04-19 | 15:42
Je kunt hout ook gebruiken om mee te bouwen. Dat staat zelfs in 1 van de IPCC rapporten: we moeten niet alleen meer bos aanplanten maar ook veel meer bos gebruiken, om te bouwen. Dan sla je CO2 op voor een lange termijn in gebouwen.

Stormageddon | 08-04-19 | 16:04

@Stormageddon | 08-04-19 | 16:04:
Begint toch een beetje als geneuzel in de marge te klinken. Hoewel de productie van beton en staal wel veel CO2 veroorzaken.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:13

@Joris Beltsin | 08-04-19 | 16:13:
Ja, het stond in zo’n speculatief “als-dan” artikeltje van de WG2 of WG3 van het IPCC. Ik weet niet meer precies in welk rapport dat stond. Op zich helemaal geen rare gedachte om meer met hout te bouwen en meer productiebos aan te planten voor dat doel. Het is wel duurzaam. Maar op het grote geheel natuurlijk marginaal.

Stormageddon | 08-04-19 | 16:30
▼ 5 antwoorden verborgen
-weggejorist-
Pierke Pierlala | 08-04-19 | 15:41 | 2

Een cent per liter brandstof is genoeg om Co2 neutraal te rijden....? Ik geloof dat 'we' beter Shell kunnen aanstellen om het veronderstelde klimaatprobleem op te lossen dan een kabinet dat 1000 miljard wil uitgeven om mogelijk 0,00007 graden minder temperatuursstijging in het jaar 2100 te kunnen laten halen.

De Libertariër | 08-04-19 | 15:40 | 1

Wat zou er toch mis kunnen gaan he?

elfenstein | 08-04-19 | 15:42

Ik heb bomen in de tuin, en dus eis ik een belastingkorting op mijn energierekening.
Zo niet, sluit ik het luchtruim boven mijn tuin.

Nuchternederland | 08-04-19 | 15:39 | 4

@Nuchternederland | 08-04-19 | 15:47: daar kom je vanzelf achter, wanneer de burgermeester jou uit je schuilkelder laat trekken om er zelf in te gaan zitten.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 15:52

@Glasgow Argus | 08-04-19 | 15:52: Je kan hem wel toegangsgeld vragen, want het luik ernaartoe ligt wel op jouw grond. Tenzij hij een recht van overweg aanvraagt.

Lt-Kol Kilgore | 08-04-19 | 15:57
▼ 1 antwoord verborgen

Na het Kwartje van Kok nu de Cent van Jet.
Maar als Shell zo nodig hard wil deugen dan betalen ze die cent toch zelf.

priks | 08-04-19 | 15:38 | 3

Idd. Shell haalt ieder jaar gemiddeld 5 a 6 miljard dollar NETTO winst op. Kunnen ze wel twee kwartyjes per tank missen, denk ik zo, maar nee hoor, de belastingbetaler/consument kan dokken, schandalig.

R0ckhound | 08-04-19 | 15:45

Voor dat 'kwartje van Kok' kan je de hele Sahara volplempen met bomen!

Fatwabuster | 08-04-19 | 15:38

Shell.. met een nettowinst van 23,3mlrd snap ik wel dat de automobilist extra moet betalen om het mileu te redden. Het is echt allemaal bijna te hallucinant voor woorden. Kan er iemand vertellen of ze over die 23,3mlrd ook gewoon belasting betalen, of is de gewone man echt de enige die nog steeds geld in de gezamenlijke pot stopt?

Ton8695 | 08-04-19 | 15:35 | 5

@E-Burke | 08-04-19 | 15:39: Vergeet niet dat bonussen en extra douceurtjes binnen het bedrijf, al verrekend zijn. 23 Mlrd is 7,6% winst, en dat is veel. Vele bedrijven in het MKB zouden een moord doen voor zo'n winst. (marge is geen winst)

KingOfSeed | 08-04-19 | 15:44

@KingOfSeed | 08-04-19 | 15:44: Mooi toch? Over arbeid wordt ook gewoon dik belasting betaald. Mijn punt is vooral dat het blindstaren op winst(belasting) van bedrijven als Shell voorbijgaat aan de waarde die Shell toevoegt aan de economie. Zonder Shell zou Nederland een soort België zijn.

E-Burke | 08-04-19 | 15:50

@E-Burke | 08-04-19 | 15:50: niemand staart zich blind op de winst van Shell. Feit is dat als shell zoveel winst maakt, ze zelf die cent wel kunnen betalen, als ze zo begaan zijn met het millieu.

KingOfSeed | 08-04-19 | 16:03
▼ 2 antwoorden verborgen

Wij hebben allemaal al aan de nationale boomplantdag meegedaan. Hebben ze dat ergens anders in de wereld ook?

Rest In Privacy | 08-04-19 | 15:35

Dat wordt dus geen shell meer tanken. Met hun debiele linkse gezeik Iedereen maar will bekeren in hun klimaat religie het lijken wel fucking getuigen van Jehova.

Lt-Kol Kilgore | 08-04-19 | 15:35 | 1

Het is gewoon een verdienmodel.

Ton8695 | 08-04-19 | 15:36

Ah, dus de Shell gaat ook al mee in dat racistische klimaatplan. Want wie gedijen er het beste in koud weer? Nou? Juist: Blanke mensen. Donkere mensen kunnen daar niet zo goed tegen, tegen die kou.

Zo zie je maar weer dat bij GroenLinks de ergste racisten ooit zitten. Mag je dat dan klimaatfascisten noemen of is dat té?

treintrien | 08-04-19 | 15:34

.. Shell en Greenpeace passen steeds beter bij elkaar als liefdesechtpaar in de krankzinnige wereld van klimaat-apen & globalisten.

Innig Verenigde Nazi's, dat zijn het.

Jan Passant mk2 | 08-04-19 | 15:34

Stijging van CO2 heeft welliswaar een menselijke oorzaak maar het is nog lang geen uitgemaakte zaak dat het dus de oorzaak is van opwarming van de aarde. Dus, nee, die bijdrage laat ik aan mij voorbij gaan.

devil13 | 08-04-19 | 15:34 | 1

Zelfs dat klopt niet, laatste onderzoeken zeggen dat het eerst warmer wordt en pas daarna komt er meer co2. Omgekeerde volgorde dus. Als de zon een scheet laat gaat hier alles in de honderd, alleen heel langzaam. Wen d'r maar an, er is helemaal niets wat de mens kan doen aan de grillen van een planetair systeem. De grootsheidswaanzin ten top.

elfenstein | 08-04-19 | 15:39

Wat een geweldig idee!
Omdat ik heel erg van het milieu hou, doe ik er graag aan mee!

Ik wil wel een certificaat en ieder jaar op mijn verjaardag een foto van de boom.
Mag ik hem zo af en toe eens bezoeken?
Wat kost trouwens een ticket naar Peru?

Kapitein Sjaak Mus | 08-04-19 | 15:34 | 3

Jij geloof toch niet echt dat er daar ook maar een boom voor wordt geplant ? Integendeel 1 extra die ze uitdoen in Bazilie om er de plantage nog wat groter te kunnen maken. We hebben immers allemaal graag goedkopen bananen, koffie en ander tropisch fruit.

Lt-Kol Kilgore | 08-04-19 | 15:37

En eens per jaar schrijft de boom in kwestie je een bedankbriefje, net als Foster Parents nepkinderen.

Nuchternederland | 08-04-19 | 15:41

@Lt-Kol Kilgore | 08-04-19 | 15:37:
Bah. Wat bent u een nare, cynische man, Overste!

Kapitein Sjaak Mus | 08-04-19 | 16:04

Shell doet speelt dus ook mee met de hele klimaathoax en klimaatgekte. Los daarvan zijn aflaten niet meer van deze tijd. Shell, ik kom voorlopig niet meer bij jullie tanken, stelletje doorgedraaide idioten!

Wladimir 1928 | 08-04-19 | 15:33 | 1

Ik geloof er niks van, de volgende keer dat jij op de snelweg zit en vergeten bent te tanken bij je vaste adresje ga je voor de bijl en tank je gewoon bij de gele schelp. Misschien neem je d'r zelfs wel een gehaktstaaf met curry bij, deugniet.

elfenstein | 08-04-19 | 15:41

Vol trots en zonder gêne zal ik luidskeels een ferm "neen" laten horen in die rij. Wat anderen d'r van vinden kan me al heel lang totalloss gestolen worden. Scheelt inderdaad over het algemeen een hoop geld. Je niet druk maken over bijzaken.

elfenstein | 08-04-19 | 15:33

En over die "lege plekken" in het bos, vw. de "essentaksterfte" (??), ja, daar moet uiteraard iets aan gedaan worden.
Want dat kan Staatsbosbeheer niet, bomen planten, als u niet 1 cent de liter betaalt aan Shell. Schier onmogelijk, voor Staatsbosbeheer.
Christusjezus in hell, wat is dit voor massa spasme?
#toettoetboingboing #openinrichtingNederland

chicago river | 08-04-19 | 15:32 | 3

Sterker nog... volgens sommige biologen bij Staatsbosbeheer moeten in bossen veel meer open plekken komen voor insecten en vlinders enzo. En de bomen die daarvoor gekapt worden moeten gewoon blijven liggen, want dat is dan ook een insectenhotel, goed voor de bodemfauna enzo. Dat er door dat rottingsproces meer CO2 vrijkomt dan verbranden in een hoogrendement houtkachel, schijnt dan opeens niet meer belangrijk te zijn.
Voor de biovergisters en biomassa centrales halen we het hout gewoon uit Canada en de VS. Met een stookolie gestookt schip. Die telt niet mee voor de nationale CO2 uitstoot en biomassa opstoken is CO2 neutraal. (Uiteindelijk. Misschien. Ooit. - net als steenkool eigenlijk ook CO2 neutraal is. Ooit.)
De hele CO2 gekte is werkelijk hilarisch.

Stormageddon | 08-04-19 | 15:42

@Stormageddon | 08-04-19 | 15:42:
In dit hele CO-2-schaamte circus weet jij gewoon van de hoed en de rand, van feit en fictie tot aan andermans pure fantastenverhalen, had ik al eerder gemerkt. Wil je niet een keer een gastcollege doen in de Tweede Kamer?
En dat er biologen zijn die in deze kwestie lijnrecht tegenover elkaar staan, zegt genoeg.

chicago river | 08-04-19 | 15:58

@chicago river | 08-04-19 | 15:58:
Zoals met alle collectieve wanen, waait ook dit wel weer over. We kunnen nu al constateren (veel wetenschappers doen dat al - en waarschijnlijk het volgende IPCC AR6 ook, zijn het schoorvoetend), dat het klimaat en mondiale temperatuur nauwelijks gevoelig is voor de concentratie atmosferische CO2. In het nieuwe CMIPv6 model, waar ook kosmische straling in wordt meegenomen, valt het zelfs bijna helemaal weg. Dus het begin van het einde is er, en dan kan die hele CO2 waanzin als addendum in dit boek: www.gutenberg.org/files/24518/24518-h...
Wat we dan hopelijk wel overhouden zijn nieuwe en goedkope manieren van decentrale energievoorziening. Daar ben ik altijd wel een voorstander van geweest. Heeft een heleboel vooral geopolitieke voordelen.

Stormageddon | 08-04-19 | 16:23

Rutte en de Shell kan de boom in, vanmorgen 1.66 euro / L in Nijmegen (al met korting). 10 km over de grens 1.49 / L voor E5, 1.46 voor E10. Ik voelde me wel schuldig, want de regering doet natuurlijk fantastische dingen van die accijnzen.

percy | 08-04-19 | 15:30 | 4

Merkel doet er nog engere dingen mee. In de buurt kan je nergens meer tanken zonder mee te betalen aan de massa-immigratie en de redding van Zuid-Europa. En Luxemburg en Rusland zijn waarschijnlijk te ver om te tanken.

Wladimir 1928 | 08-04-19 | 15:37

Diesel is helaas net het breakevenpoint...

Jos Tiebent | 08-04-19 | 15:41

@Wladimir 1928 | 08-04-19 | 15:37:
rustig maar, in mei kun je gaan stemmen voor EU-Brussel.

sociaal_econoom | 08-04-19 | 18:04
▼ 1 antwoord verborgen

Nou tankte ik al niet bij de Shell omdat de prijs een stuk hoger ligt dan bij mijn eigen pomp (ook in het buitenland trouwens), maar dit is zo'n jeukmaatregel dat eigenlijk niemand meer moet tanken bij de Shell. De ANWB kan er trouwens ook wat van, de Kampioen is net een reisgids tegenwoordig en dan zetten ze er doodleuk bij: inclusief CO2 compensatie. Tief een end op zeg, neigt gevaarlijk naar de hel en verdoemenis van onze radicaal protestanten die er van uitgaan dat de mens per definitie zondig is. So what, had me niet verwekt dan, mijn aanwezigheid brengt per definitie belasting voor ...................... you name it met zich mee. Dat is een gegeven, punt. Gaan janken helpt daar niet tegen.
Gelukkig kennen de heren van Maiden de lange termijn oplossing: as soon as you're born you're dying (The Clairvoyant), dus alles komt goed.
Effe Brucie opzetten doet.

bwanabanjo | 08-04-19 | 15:30

Als de overheid nou eens 2 cent per liter minder aan heffingen, belastingen en BTW zou rekenen en die 2 cent zouden gebruiken om die boom te planten dan zou het al een hoop schelen. Maar zolang ik per liter benzine nog steeds meer dan een euro aan Rutte kan afdragen, ga ik gene cent bijbetalen.

Flatulent | 08-04-19 | 15:30

Ik zet mijn eigen boom wel op.

MorgenEenAnder | 08-04-19 | 15:29

Geen vrouw, geen kinderen, en geen schaamte om m'n 3L inline six elke week met 98 vol te tanken.

poiuytrewq | 08-04-19 | 15:28 | 1

Al had je een harem, het maakt on the grand scale geen zak uit al donder je d'r chanel no5 in.

elfenstein | 08-04-19 | 15:34

Met een winst van usd 24 mld is er natuurlijk weinig ruimte om zelf wat te financieren.

BrutusBosch | 08-04-19 | 15:28

Kijk eens aan, Shell is al bij voorbaat begonnen met het doorberekenen van de toelomstige CO2 belasting. Bomen planten in landen waar ze olie vandaan halen. Deze goodwil komt Shell vast wel meer dan een cent per liter ten goede.

watazooi | 08-04-19 | 15:27

Hoelang blijft die boom staan, want die soyboys. Soja moet ook geplant worden, en dus ontbossing.

Wim Venijn | 08-04-19 | 15:27 | 1

Iedereen lekker veel soja-zooi met phytoestrogen eten. En wij ons maar afvragen waarom mensen zo krankjorum en slaafs worden

NasiGordon | 08-04-19 | 16:14

Ik heb een paar watertonnen in mijn tuin gezet en daar hangen wat spijkers in. Verder pis ik er elke dag in zodat de algen welig groeien en neerslaan. Co2 opname en opslag in een.

miko | 08-04-19 | 15:27 | 1

Ah, u bent McGyver! Maar vertel het maar niet tegen groenlinks, anders moet straks heel nederland in de tuin gaan pissen.

Jos Tiebent | 08-04-19 | 15:40

Hoe durven ze, heeft bea nog niet genoeg geld.
Ga Nigeria eens schoonmaken.

gato | 08-04-19 | 15:25 | 1

Voor Bea was het intrekken van het Dividendbelastingplan een forse streep door de rekening. Haar Channel Island trusts, Liechtensteinse Stiftungen, Panama Ltds en Cayman Island betalen nergens belasting en kunnen dus ook de ingehouden dividendbelasting nergens verrekenen. Voor haar is voorheffing eindheffing. Heb medelijden met die arme dame.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 15:36

Goed zo Shell ! Ruimen jullie Nigeria ook nog even op ?

Ghibli | 08-04-19 | 15:24 | 1

Nederlandse negers eerst! Laat ze het schottegat maar eens schoonmaken.

miko | 08-04-19 | 15:35

Ik kom er al jaren niet meer, voornamelijk vanwege de muziek tijdens het tanken.

027 | 08-04-19 | 15:22

Fuck Shell, ik ga wel ergens anders tanken. Ongezien de typhus voor die klimaathoeren.

theartofdoingnothing | 08-04-19 | 15:21 | 4

Helemaal mee eens: FUCK Shell, ze zijn ook nog veel te duur en vriendjes van de Brusselse kaviaar- en champagnezwelgers; dus fuck Shell.

telelezer | 08-04-19 | 15:25

@snajeh | 08-04-19 | 15:25: Dit is niet correct. Alle brandstof komt uit hetzelfde punt. De oplichting met additieven komt nadat ze de tankwagen allemaal uit dezelfde tank hebben volgegooid, en dan gaat er op 50.000 liter nog een litertje oplichting bij.

KingOfSeed | 08-04-19 | 15:46
▼ 1 antwoord verborgen

Ja, en de geplante bomen door de hakselaar. Dat stoken we dan bij in centrales en dan noemen we het "groene stroom" (wink wink), want biomassa. En dan mag je er nogmaals voor betalen, nogmaals btw, accijns en energiebelasting.

de visser | 08-04-19 | 15:20 | 3

en eerdaags "klimaatbelasting"

telelezer | 08-04-19 | 15:27

Zag van de week nog twee hoogleraren op TV die er maar niet uit konden komen of dat nu goed of slecht was voor het klimaat. Een vrouwmens riep heel slecht want elke boom is er één en een andere meneer riep we planten alles toch gewoon weer aan. Geen van beide kwam met systeemargumenten (al was het maar met Little's law) om aan te tonen hoe ver hun gelijk ging. Op een bierviltje kan ik al voorrekenen dat het alleen maar CO2 neutraal kan zijn zolang Nederland het areaal van half Europa ter beschikking heeft voor bosaanplant. Dat is niet zo, dus het is geleuter in de marge. Bizar, hoe amateuristisch die wetenschappelijke discussies lopen.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 15:29

Mooi toch, ik heb hier ook zo'n klimaatneutrale houtkac..., eh, biomassa centrale in m'n huiskamer staan.
Jesse kan trots op me zijn.

Harry Turtle | 08-04-19 | 16:03

Ik wil juist niet CO2 neutraal consumeren, meer CO2 in de atmosfeer is goed voor de plantjes, stem groen, stem voor meer CO2 in onze atmosfeer, laat de plantjes niet stikken!!!

Solar666 | 08-04-19 | 15:19 | 1

eindelijk iemand die het snapt. we moeten zo snel mogelijk van de laatste restjes ijstijd af. Stoken met die handel, voor ons en onze toekomst.

elfenstein | 08-04-19 | 15:36

Een van de x-hamster voorschool?

bwanabanjo | 08-04-19 | 15:32

Als die hamster slaagt voor de toelatingsproef zie ik niet in waarom niet.

Lt-Kol Kilgore | 08-04-19 | 15:42

Shell heeft weer heel veel gratis naamreclame!
Nee, dom zijn ze daar niet.

demaup | 08-04-19 | 15:19

Als-je-blieft - wanneer, oh wanneer, oh wanneer houden wij nu eens op met deze compleet doorgeslagen waanzin? Als je zo nodig bomen wilt planten, plant dan bomen en val je klanten er niet mee lastig. 24 miljard winst over 2018 - daar kan vást nog wel een bosje van af zonder dat de aandeelhouders beginnen te jammeren...

bisbisbis | 08-04-19 | 15:18

Fck, had ik vorige week besloten om toch maar weer met mijn leasepasje de dure Shell te tanken ivm airmiles, gaan ze milieudrammen. Dat wordt weer een andere pomp kiezen. Overigens, is er ook een energieleverancier die alleen grijze stroom levert ? Want ook daar wil ik uit irritatie over het gedram en gedeug wat aan doen.

Graaier | 08-04-19 | 15:17 | 2

Grijze stroom, als in een mix van verschillende opwekkingsbronnen (nucleair, biomassa, wind, solar, gas of kolen, opgewekte electriciteit leveren ze allemaal. De marketeers gooien daar een sausje van "duurzaamheid" overheen, zoals aangekochte CO2-rechten.

Nederland kan zo ook heel snel en makkelijk voldoen aan de strengere CO2-eisen, die de EuroCom heeft opgelegd. Voor slechts een fractie van de kosten van het klimaatgedrocht van de Bende van Nijpels.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 15:22

Ik tank ivm airmiles bij een kleine franchise en verwacht niet dat ze mij gaan lastigvallen met gedram over een aflaat. Wellicht idee voor u, beste Graaier.

NasiGordon | 08-04-19 | 16:06

Bah, 62 cent korting eisen, anders in de winkel een scheet laten zodat het broeikaseffect groter wordt. En dit ook uitleggen aan de kroketten corner.

Jos Tiebent | 08-04-19 | 15:17 | 2

Hoeveel accijnzen betaal ik eigenlijk per liter benzine? Kunnen ze daar geen boom voor planten af en toe?

New Quacka | 08-04-19 | 15:19

@New Quacka | 08-04-19 | 15:19: Op iedere liter al meer dan een euro aan accijns en BTW, dus inderdaad genoeg om een bos aan te planten.

Flatulent | 08-04-19 | 15:33

Dus Shell wil dat we hier vervuilen, maar wel een driekwart wereld verderop een oncontroleerbaar boompje planten? Laten ze hun slimmigheid steken in verbetering van hun productieprocessen en lokale afvang van vervuilende stoffen.

Monkey Cabbage | 08-04-19 | 15:17

BBQ schaamte, kent u die uitdrukking? Nee? Nu wel.

Gewinflipt | 08-04-19 | 15:17

Ik haal mijn frisse diesel voortaan aan een andere pomp.

Ko Ranzig | 08-04-19 | 15:16

Shell heeft de CO2 certificaten later doorrekenen met RevNext, heeft Staatssecretaris Menno Shell ook al heel veel ervaring mee.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 15:15 | 1

Menno Shell, topreaguursel.

bwanabanjo | 08-04-19 | 15:32

Dus ik vervuil de lucht alhier om aan de andere kant van de wereld een boom te planten en zuurstof te laten fabriceren om het evenwicht te herstellen... lekker globaal gedacht, dat moet ik ze na geven. Hoe lang duurt het voor zie zuurstof hier is? Gaat dat op natuurlijke wijze of slaan we het op en verschepen het met vervuilende schepen? Vragen, vragen en dan heb ik nog niet eens gestudeerd aan den uni... hoeveel vragen moeten er bij die "beter wetende ende zijnde" intellectuelen wel niet op borrelen bij een idee als dit? Oh wacht, zij hadden het juist verzonnen.

lovekila | 08-04-19 | 15:15 | 3

Ik wacht tot de Peruanen hier een boom planten.

WerkendeAmbtenaar | 08-04-19 | 15:16

Valt best mee. Die zuurstof vliegen ze in tanks met het vliegtuig weer terug naar hier, dus u profiteert er al redelijk snel weer van.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 15:19

Er komt een pijpleiding waarmee ze ook meteen wat coke uit de buurlanden kunnen aanvoeren, dan hoeft dat niet mer vervuilende speedbootjes (haha, pun not intended) te gebeuren.

Bakkeleures | 08-04-19 | 15:48

Ik zou het nog kunnen overwegen als ze me niet langer meer ongevraagd een Mars proberen aan te smeren.

Joris Beltsin | 08-04-19 | 15:15

Meer dan de helft wordt er al betaald aan belastingen. Waar de klimaatdrammers weer iets over te zeggen hebben.

Wim Venijn | 08-04-19 | 15:15 | 1

Euro95: vandaag op een adviesprijs van € 1,794 bedraagt de (vaste) accijns € 0,78773 en de BTW € 0,311. Dus linea recta naar die boevenbende in Den Haag: bijna € 1,10.

goedverstaander | 08-04-19 | 15:45

Is dat niet voor die Fiat rijders bedoeld?

Joris Beltsin | 08-04-19 | 15:14 | 1

Nee dat is al afgekocht bij Elon

boerenvla | 08-04-19 | 15:22

“indulgentiam” een mooi woord voor in de volgende overwinningsspeech van Thierry.

DSK | 08-04-19 | 15:12

Bullshit in a nutSHELL

surffee11 | 08-04-19 | 15:12

Gelukkig zijn er nog andere benzinepompen. En anders rij ik gewoon even om via Duitsland. Opbocken met die onzin.

loser | 08-04-19 | 15:11

Shell is slim. Ze neemt een voorschot op de (mogelijke) CO-heffing voor bedrijven. En.... u gaat die betalen.

goedverstaander | 08-04-19 | 15:11

Geldt dit ook voor een laadpaal?

Ommezwaai | 08-04-19 | 15:11 | 1

Nog niet, maar wees gerust, zodra we allemaal elektrisch rijden gaat de belasting op die stroom naar de 50% + 21% btw. Dan haalt u het wel weer in. De accijnzen moeten toch ergens gecompenseerd worden, want je dacht toch niet dat de overheid minder geld gaat uitgeven ofzo

peterdh | 08-04-19 | 16:45

Spot on! Fijn dat Randy hier ook eens de wijze van het stel is. Je krijgt gewoon met hem te doen.

chicago river | 08-04-19 | 15:34

@chicago river | 08-04-19 | 15:34:
Nou ja... South Park kreeg juist een Whole Foods door toedoen Randy.
SoDoSoPa.

Stormageddon | 08-04-19 | 15:45
▼ 1 antwoord verborgen

Ik woon ongeveer 500 meter , 7 centimeter en 12 mm? van Duitsland . *Doet middelvinger opsteken*

Rest In Privacy | 08-04-19 | 15:10 | 3

Ik zit vrij veel op de weg maar bijna nooit in het westen. Zelden tank ik nog in Nederland. Even de Duitse grens over wippen en volgooien die hap.

goedverstaander | 08-04-19 | 15:13

Pas maar op straks verzint onze overheid een soort van naheffing/boete voor het wel vervuilen van de lucht, maar het niet hier tanken

boerenvla | 08-04-19 | 15:22

Argos in Berg en Dal? Zeg maar, het achterland van Robje Jetten?

Jos Tiebent | 08-04-19 | 15:35

Mooi. Geen shell meer dus. Klimaatfascisten.

Wim Venijn | 08-04-19 | 15:10

Je moet een half uur gaan zitten op je politieke rechterhand. Waarom dat is, weet ik niet.

RickTheDick | 08-04-19 | 15:10

Waarom zou ik me schamen als ik nee zeg? Ik ben al heel milieubewust door er voor gekozen te hebben geen kinderen te krijgen.
Dát scheelt pas een hoop vervuiling en CO2 uitstoot.

2voor12 | 08-04-19 | 15:09 | 2

Juist!
Lees je even mee Jesse?

Ben-Bataaf | 08-04-19 | 15:43

Ik compenseer mijn besluit geen kinderen op deze wereld te zetten door veel te vliegen, dieselend rond te rijden, en alle apparatuur in standby te laten. En toch compenseert dat niet op tegen geen kinderen nemen. Ik zit dus nu te denken aan een soort CO2kindercompenseertoeslag. Een negatieve kinderbijslag, die trouwens ook op andere vlakken een gewenst neveneffect kan hebben.

witte allochtoon | 08-04-19 | 16:09

Bemande pomp? Lol.

Denkhetnjet | 08-04-19 | 15:09 | 2

Shell? Lol

Gaz21 | 08-04-19 | 15:11

Met van die pompen waarop stond: "afleveren zonder luchtbellen". Maar dat is weer een paar jaar geleden...

A.S. Perien | 08-04-19 | 16:02

En Koning Pils wordt hier ook weer beter van. Schunnig heur.

Mark_D_NL | 08-04-19 | 15:07

Shell kan ongezien de typhus krijgen met zijn nieuwgevonden klimaatgeloof.

Glasgow Argus | 08-04-19 | 15:06 | 2

Shell-schaamte gaat het helemaal worden in 2019.

goedverstaander | 08-04-19 | 15:49

Als aandeelhouder zegt ik; DOEN mense, is echt goed voor het milieu hoor
zelf tank ik gewoon bij een andere pomp, ben daar gek

Tobi | 08-04-19 | 15:59

Ophoeren met die onzin........ !

Fatwabuster | 08-04-19 | 15:06 | 1

Nou gaan al die GL en D66 stemmertjes extra betalen. Zelf. Zoals het hoort als je zelf iets wil. Niet de kosten afwentelen op belastingbetalers die dat niet willen.

funkyd | 08-04-19 | 18:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl