Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

"Neutraal" NU.nl wil uw belastingcenten uitgeven

Ooit gehoord van dak repareren als de zon schijnt NU.nl

Als over 35 jaar het klimaat naar de vaantjes is en we geen geld meer hebben om roeiboten te kopen, dan ligt het aan de Sinterklazen van NU.nl. Net nu (.nl, red.) het huishoudboekje van de overheid een beetje vet op de botten begint te krijgen, loopt de bekende site NU.nl, die verder volstrekt politiek """neutraal""" is, haar twittervolgers op te hitsen om het bescheiden begrotingsoverschot à 11 miljard "te investeren". Wat nou "investeren", NU.nl? Aflossen zul je bedoelen. We hebben nog steeds 405.000.000.000 euro staatsschuld en die rente is niet te betalen ja.

Reaguursels

Inloggen

Het is gewoon gejat geld van de burger , terug storten graag met rente .

Jetstream | 27-03-19 | 02:16

Een begrotingsoverschot betekent dat ten opzichte van voorziene uitgaven en rente- en aflossingsverplichtingen 11 miljard overblijft. Dus de contributie is te hoog. Gedeeld door 11 miljoen belastingbetalers is er net genoeg om die duizend euro van Rutte terug te betalen. Gedeeld door drie GL-ers blijft er van zo'n overschot niets over. Vreemd genoeg heeft de marxistische demon in schaapskleren hiervoor nog steeds voldoende aanhang.

marchbrown | 27-03-19 | 00:59

En de Juncker stelt vandaag dat Nederland een fiscaal fout land is. Afgezien van het meevallertje van 18.000 miljoen.. meldt de dag ook dat er een plan komt, om rond 2030 kinderarmoede uit Nederland te hebben. Joh nog 11 jaren en geen kind hoeft nog hongerig de klas in. Ondertussen slikken we maar wat die de Polen of Roemenen hier allemaal weg tillen. Want dat hoort erbij.
De dingen.. en ze staan soms wat haaks op elkaar..

Shareholder II | 26-03-19 | 23:10 | 2

De EU is zelf fiscaal fout. Hoeveel procent belasting betaalt een EU parlementariër?

KapiteinSjaak | 26-03-19 | 23:49

en ondertussen ligt in een ziekenhuis ( nee niet die failliete en opgeheven ziekenhuizen) een man al 100 dagen in een bed omdat er geen juiste zorg en thuis voor hem is in dit gave land.

fikkieblijf! | 27-03-19 | 08:21

We hebben aan staatsschuldaflossers als Ceaucescu en Khadaffy kunnen zien wat de gevolgen zijn van zulke acties

Arnold Layne | 26-03-19 | 22:44

Die staatsschuld is inmiddels zo groot, die kan best voor zichzelf zorgen.

Plaktong | 26-03-19 | 22:32 | 2
-weggejorist-
pendajo | 27-03-19 | 05:03

dat niet alleen.. die staatsschuld van de andere EU landen worden niet aangehaald. En hoe minder staatsschuld hoe meer de EU wil van dit gave land.. hup in 2019 gaat dat overschot nog hoger worden door de BTW en belastingen verhoging maatregelen die per 1-1-2019 de burger zijn opgelegd..

fikkieblijf! | 27-03-19 | 08:22

Gewoon 11 miljard aan olie en gas kopen.

Maasje | 26-03-19 | 22:08

Defensie is een keer naar het jaar 2019 brengen

Landstorm | 26-03-19 | 21:43

Hoezo is die rente niet te betalen? Gecorrigeerd tegen inflatie krijgen we 1,5% toe!

wapster | 26-03-19 | 20:31

Volgens mij moet je dan 'staatsschuld' antwoorden via Twitter, Ronaldo.

Ggroengras | 26-03-19 | 19:27

Gestolen geld en dan net doen of we een cadeautje (terug) krijgen. Bij BNR hadden ze ook een idee. Aan de bevolking geven in de vorm van subsidie zodat we beter achter het klimaatbeleid gingen staan. Smerig tuig!

grom | 26-03-19 | 19:24

Geef terug. Het is ons geld (parasieten uitgezonderd) en wij weten beter hoe het geïnvesteerd moet worden.

unshift | 26-03-19 | 19:13 | 2

Het enige juiste antwoord!

Stonecity | 26-03-19 | 19:37

Vergeet t. Het is niet voor niets niet meer in uw handen.. Blijf stemmen :-)

Shareholder II | 26-03-19 | 23:15

En bpm verlagen. Kunnen we fijn veilige auto's kopen waar geen kindertjes de kobaltmijnen voor in hoeven.

Jemoesteensweten | 26-03-19 | 19:08

Staatsschulden moet je niet aflossen. Doen de VS en China ook niet en die economieën draien als een tierelier

JanBrel | 26-03-19 | 18:56 | 3

Tot de rente stijgt

Nichtsneues | 26-03-19 | 19:14

De beste schuld is geen schuld!

tsjajaja | 27-03-19 | 01:27

bovendien krijgen we nog met rente een vracht geld terug van Griekenland...

fikkieblijf! | 27-03-19 | 08:23
-weggejorist-
perceval | 26-03-19 | 18:52
-weggejorist-
perceval | 26-03-19 | 18:52

Begrotingsoverschot is er alleen omdat de belasting verder gestegen is naar historische hoog percentage! Uitgaven waren ook hoger.

perceval | 26-03-19 | 18:51

Koop de EU af. Dan hebben we op termijn weer geld over. Wat een nonsense. Wat dacht je van maatregelen terugdraaien? Of lekker luisteren naar Groenlinks en nog verder nivelleren, why don 't you. Gooi de btw gelijk op 30%. Hebben we nog meer overschot.

Laten we gelijk 15 miljoen vluchtelingen extra opnemen. Is nu toch geld voor.

Mensenkinderen!

BrokenTipi | 26-03-19 | 18:50

In vlees. Lekker veel vers vlees, kwaliteits BBQ vlees, en een Jordan Petersons vlees dieet gaan volgen. Wie wil dat nog meer en met korting? : www.koopeenkoe.nl/?invite=5c8a1673049...

Kim-Jung-Un | 26-03-19 | 18:45

Bijna iedereen ging er in januari er op vooruit.
Maar bijna is niet iedereen.
Misschien kunnen ze daar even naar kijken.

bleekkijker | 26-03-19 | 18:32 | 1

ik ben nog niemand tegengekomen die erop vooruit is gegaan en we zitten al bijna in het tweede kwartaal

fikkieblijf! | 27-03-19 | 08:24

Nu is helemaal geen nieuwssite. Het is een linkse advertentie portal vermomt als Nieuwssite

Vrouwtje_haram | 26-03-19 | 18:09

Zij pakken er 10 en geven er 2 terug waar ze er 7 nodig hadden.

Shareholder II | 26-03-19 | 17:50

Was de politie niet zwaar onbemand? Volgens mij kunnen we met dit overschot al het tuig van de straat af knuppelen, u weet wel, dat tuig die altijd al bekend is bij de politie en met meters lange strafbladen gewoon gezellig de tram neemt.

Durereaguurder | 26-03-19 | 17:48

De 11 miljard even reserveren. Zodra de Brusselse bloedzuigers hier lucht van krijgen, volgt onherroepelijk een fikse naheffing. Waarschijnlijk heeft D66 het zelf al naar de EU overgemaakt, puur uit voorzorg. Mocht het achteraf niet nodig geweest zijn, verleend D66 uiteraard kwijtschelding aan Druncker.

Kopieerapparaat | 26-03-19 | 17:48 | 1

Vergeet hamas niet.

Sinterbikske | 26-03-19 | 18:21

Er is maar één goed antwoord: staatsschuld mee aflossen.
En mocht dat antwoord onverhoopt toch fout zijn dan teruggeven een de werkenden, die hebben dat geld uiteindelijk ook opgebracht.

Majoor Pikindewind | 26-03-19 | 17:47

Frans Timmermans is 6 mei jarig,dus....

zoufri | 26-03-19 | 17:45 | 2

Is gewoon een kaartje sturen ook goed?

Sinterbikske | 26-03-19 | 18:22

Ik snap werkelijk niet wat Timmerfrans en die andere PvdA euro parlementgraaiïers, die dus al een tijdje lid zijn van een Nederlands splinterpartijtje, daar überhaupt nog in naam van Nederland te zoeken hebben.
Als je in je eigen land al uitgescheten en volksvertegenwoordiging af bent, dan zouden ze in Brussel toch ook per direct hun deurdruppel moeten blokkeren.

tsjajaja | 27-03-19 | 01:34

Staatsschuld loopt heus niet weg hoor. Verdeel de centen onder de armen en en de hardwerkenden. You owe us!

Accident_Prone | 26-03-19 | 17:24 | 2

+1 En kom dan niet met die duizend euro, maar iets structureels

Sidney_May | 26-03-19 | 17:46

Forget it. Dan had je een ander kabinet gehad. Maar die had je niet zoveel laten inleggen waardoor er minder restte (om onder rijken uit te delen). Helaas pindakaas #helapidaka

Shareholder II | 26-03-19 | 17:56

Op de radio hoorde ik dat de regering het overschot inderdaad wil gebruiken om de staatsschuld af te lossen of in ieder geval achter de hand te houden tot de volgende laagconjunctuur. Verstandig.

ratelaar | 26-03-19 | 17:22

Begin maar eens met het investeren van een miljard om de mensen in Groningen te compenseren voor de schade aan hun huizen en het compenseren van het aangedane leed.
Als je kijkt naar de miljarden die daar uit de grond zijn gehaald dan is het nog maar een fooitje.

miff | 26-03-19 | 17:19 | 3

Ieder al jaren leegstaand krot wordt nu een verdienmodel hè. Laat die Groningers maar schuiven.

Trumme | 26-03-19 | 17:50

Dan heb ik toch liever dat je die paar boeren daar kostenloos verplaatst. En dan de gaskraan weer volle bak open.

Shareholder II | 26-03-19 | 17:59

@Shareholder II | 26-03-19 | 17:59: meer dan 500000 mensen. Laten we de randstad naar de zeebodem verplatsen hebben we niet zo veel gas nodig.

hassangenghis | 26-03-19 | 20:56

... nieuwe doos met vaasjes ...
De ouwe zijn allemaal al gesneuveld.
Tere rot krengen zijn het.

Het Licht | 26-03-19 | 17:19

(Te) veel oudjes moeten met niet meer dan een triest AOW uitkerinkje zien te overleven en hebben al meer dan 10 jaar geen
koopkrachtverbetering meer gehad.
Geef die mensen een fatsoenlijke koopkrachtverbetering; het geld komt immers weer terug in de BNP omzet (anders dan de geexporteerde uitkeringen en kinderbijslag voor immigranten)

telelezer | 26-03-19 | 17:19 | 5

Nooit hoor je het echte verhaal. Denk eens n. Hoeveel aan subsidie en kwijtscheldingen krijgt iemand met alleen AOW of Bijstandsuitkering.
De werkende armen daar moet het over gaan. Stakkers zijn het, worden door niemand vertegenwoordigd.

milieumoe | 26-03-19 | 18:21

Die 'zielige' alleen-AOW'er krijgt de volle mep aan toeslagen, kwijtscheldingen en gemeentelijke regelingen, dus zó zielig is hij of zij helemaal niet. Daarnaast heeft hij / zij in het verleden decennia de tijd gehad om een aanvullend pensioen bij elkaar te sparen.

EefjeWentelteefje | 26-03-19 | 18:26

@milieumoe | 26-03-19 | 18:21:
Exact. De werkende armen (en laag betaalde middengroepen) zijn ècht de klos. Niks ontvangen, nergens recht op, maar wel overal de volle mep voor mogen betalen.

EefjeWentelteefje | 26-03-19 | 18:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Belasting verlagen om de koopkracht op peil te houden na klimaat maatregelen.

azijnseikerT | 26-03-19 | 17:04 | 1

""Belasting verlagen (..)""
@ azijnseikerT
hahahaha...!

telelezer | 26-03-19 | 17:14

Daar kun je nog jaaaaren lang heel veel geld mee uitgeven aan onderzoeken en juristen en onderzoeken over de onderzoeken voor Groningen. Niet voor de mensen natuurlijk.

kloopindeslootjijook | 26-03-19 | 17:02

Mooi nieuws toch! Lekker gebruiken om de staatsschuld af te lossen.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 17:02 | 2

Of toevoegen aan de reserves.

volksvaderland | 26-03-19 | 17:23

Begrotingsoverschot 2x zo groot als verwacht; EU contributie 3x zo groot als verwacht. En het eigen volk mag rotten als Johnny.

D-Fens_1963 | 26-03-19 | 17:00

Aan het organiseren voor deeltijd-zaterdagopleidingen, zodat de 40-plusser van nu zich kan laten omscholen en niet over 10 jaar via de WW in de bijstand loopt.
Maar dat zal wel weer veel te praktisch gedacht zijn.

kloopindeslootjijook | 26-03-19 | 16:59 | 1

Helemaal zo'n gek idee niet. Het getuigt van een vooruitdenkende geest.
Dus... dat is iets wat de overheid zeker NIET gaat doen.

EefjeWentelteefje | 26-03-19 | 18:32

Politiek neutraal?.. Kan wel zijn in de berichtgeving maar de moderators van Nu.Jij in ieder geval niet.
Heeft vaak niets meer met moderaten te maken maar meer met censuur.

Maar goed, toegeven: Joop.nl is vele malen erger.

druipsmurf | 26-03-19 | 16:53

1 heeeeeeel groot hek om Fort Europa heen.

Waakvlam | 26-03-19 | 16:53 | 1

Of drie (3) heel hoge om Nederlandje heen

Sidney_May | 26-03-19 | 17:11

Nederland heeft helemaal geen staatsschuld.
Er zit meer dan 1.300 miljard in de pensioenpotten.
Als die worden uitbetaald dan kun je gerust uitgaan van 1/3 belastingen.
Als het uitstaande geld 400 miljard is en er is ong. 450 miljard te goed dan heb je geen schuld.

minik | 26-03-19 | 16:49 | 5

Ik vind 'm mooi.

Rohin | 26-03-19 | 16:59

Ja, maar dat moet naar de beurs, daar kunnen andere mensen geld aan verdienen. Als het goed gaat zeggen is pik in die winst, en als het misgaat zeggen ze 'jammer joh'. Voor niks je hele leven gespaard.

kloopindeslootjijook | 26-03-19 | 17:01

@L.E. Raar | 26-03-19 | 16:51: Hoe bedoel je? Over pensioen betaal je toch echt belasting. Of je dat binnenkort of over veertig jaar doet.

minik | 26-03-19 | 17:42
▼ 2 antwoorden verborgen

Oppotten die overschotten. Als er dan weer een nieuwe crisis komt hoeft de regering niet zoveel te bezuinigen als de laatste keer, waardoor Nederland in een heftige en lange crisis kwam. Gewoon de Keynes theorie volgen.

Toetsiemonster | 26-03-19 | 16:44 | 1

Ooit van stagflatie gehoord? Dat betekende het einde van het gelijk van Keynes.

Europees_Aanbesteed | 26-03-19 | 17:32

Derde jaar op rij geld over, kan Rutte die 1000 euro ff waar maken....
Ze hebben allemaal miljarden op de plank liggen....
Zorgverzekeraars, pensioenfondsen, energiebedrijven etc.
Waarom zien WIJ daar niets van ???
Ons geld notabene.....

A333aan | 26-03-19 | 16:34

Schuld aflossen met negatieve rente is het domste dat je kan doen.
Schuld is nu een verdienmodel.
Doordat er wel degelijk inflatie is, zeg 2%, zakt die schuld langzamerhand toch wel, namelijk met ongeveer 2% per jaar.
Als je een negatieve rente van 1% hebt, verdien je met 400 mld schuld 1 mld per jaar.

watergeus | 26-03-19 | 16:28 | 3

Klinkt logisch. Maar waarom snapt ons kabinet dit niet dan? Is dit soms te makkelijk gedacht..?

Rohin | 26-03-19 | 17:09

Ja vooral ten koste van pensioenen.

Tronald_dump | 26-03-19 | 17:52

Voorlopig staat er nog steeds 5.5miljard kosten aan rente over staatschuld in de miljoenennota 2019. Oftewel geen negatieve rente

CleanUpTime | 27-03-19 | 01:10

Aflossen op staatsschuld? Waarom? Zodat we die staatsschuld later weer kunnen verhogen als ons geliefde europa t nodig heeft? Nee snel investeren hekwerk en prikkeldraad, kan nog van pas komen later!

Slabak | 26-03-19 | 16:27

Verlagen van de Staatsschuld, afschaffen van automatisch grotere budgetten voor ministeries omdat ze voor zichzelf uiteraard de inflatiecorrectie niet hebben afgeschaft en zo kunnen we nog wel even doorgaan, kortom een duurzaam en verantwoord financieel beleid.
Dus ook geen Toyota's voor Islamuitgedaagden en 100 miljoen voor Rihanna's "scholingsexposure" of miljoenen voor de Palestijnse Autoriteit, die dat A niet hebben en B wat ze wel hebben wil je niet ondersteunen.

bwanabanjo | 26-03-19 | 16:26

Maar als je er zo veel naast kunt zitten met je voorspelling, hoe goed zijn dan je voorspellers/boekhouders/methodes?

Fiets | 26-03-19 | 16:26

De staatsschuld is pas opgehoogd met 700 miljoen voor de aankoop van KLM, dus dat wordt weer extra aflossen.
Verder is er een graaibak gratis geld of """ïnnovatiefonds""" voor multinationals die afgevuld moet worden.
En verder wat Berbaar zegt, die weet altijd precies wat de vvd denkt en doet.

Analia von Solmsch | 26-03-19 | 16:25 | 1

Shit, niet eens aan gedacht dat dat fonds bedoeld voor het midden- en klein bedrijf alleen gebruikt wordt door multinationals. Maakt dus niet uit welke wet er niet door komt, de VVD weet t geld wel op de juiste plek te krijgen.

Slabak | 26-03-19 | 16:44

We rekenen ons weer rijk. Nederland heeft nog steeds een enorme staatsschuld. Als je in de Europese Unie kijkt, dan hebben op Denemarken na 6 voormalig Oostbloklanden de laagste staatsschuld met Estland aan kop met een schamele 9%.

Maar daar zitten volgens mij minder gelukszoekers. Of niet?

smart-guy | 26-03-19 | 16:24 | 3

Dat heeft iets met netto betalers en netto ontvangers te maken. In de EU (ik zei bijna Europa) stroomt geld heuvelopwaarts.

Sidney_May | 26-03-19 | 17:20

@volksvaderland Ik bedoel dat het voor ontvangende landen minder moeilijk is om een kleinere staatsschuld te hebben

Sidney_May | 26-03-19 | 17:41

Dat geld teruggeven aan de rechtmatige eigenaren die teveel belasting hebben betaald.

watergeus | 26-03-19 | 16:23 | 1

Inderdaad, dat zou normaal zijn. Maar ja, in dit land leeft men nu eenmaal graag op kosten van een ander ...

Tronald_dump | 26-03-19 | 17:54

11.000 Miljoen? Snel overmaken aan Brussel om te tonen dat we het allergoeiste mensje (M/V/L/H/B enz) van de klas zijn en dan hoopvol wachten op een complimentje van Juncker.

NeedIsaymore? | 26-03-19 | 16:23

De overheid geeft alleen maar geld uit en noemt dat "investeren", terwijl dat heel wat anders is..

wilmeister00 | 26-03-19 | 16:22

Ik zou het geld investeren in de S&P 500, en er nog 20 miljard bijlenen en daar hetzelfde mee doen. De staatsschuld is een grap.

WahedPissebed | 26-03-19 | 16:21 | 5

@Glasgow Argus | 26-03-19 | 16:28: Ik heb niet zo'n hoge pet op van Rutte, maar ik denk dat hij toch nog wel iets slimmer met ons geld omgaat.

WahedPissebed | 26-03-19 | 16:33
▼ 2 antwoorden verborgen

De penningmeester van die smerige eu zal wel blij zijn met dit bericht.

ÎÎÎ ReBeL ÎÎÎ | 26-03-19 | 16:19

In plaats van iedereen weer gratis geld te geven zou je het ook duurzaam kunnen investeren.

Het nieuwe Delta Plan nodig om Nederland bestendig te maken tegen de gevolgen van de klimaatverandering kost vele miljarden. 11 miljard zou hieraan een substantiële bijdrage zijn. Toekomstige generaties zullen ons hier dankbaar voor zijn.

Of je knalt het er, net zoals de aardgasbaten van de afgelopen 40 jaar, doorheen en geeft het weer als gratis geld weg aan mensen die nog nooit iets aan Nederland hebben bijgedragen en dat ook nooit zullen doen.

Flash | 26-03-19 | 16:17 | 5

@watergeus | 26-03-19 | 16:22:
Er zijn gerenommeerde wetenschappers die er op wijzen dat er ergens in de grote oceaan een lek zit en daarom het water weg loopt.

botbot | 26-03-19 | 17:43

@Tronald_dump | 26-03-19 | 17:57:
Mijn theorie is dat er door de opwarming veel blikseminslagen op het water geweest zijn.
Door de enorme energie die hier vrijkomt is er veel water verdampt en door de hitte wordt het zee water opgewarmd.
Tevens komt er bij iedere bliksem inslag veel ozon vrij dat de opwarming nog meer aanwakkert.
Maar dat is mijn theorie een lek lijkt mij waarschijnlijker.

botbot | 26-03-19 | 18:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Doe mij dan maar zo'n thoriumreactor.

Yumi | 26-03-19 | 16:16

Duurzaam investeren, lijkt mij het devies. Dit jaar gebruiken voor de ontslagpremie van 100.000 ambtenaren (tonnetje de man), en het bespaarde salaris gebruiken om volgend jaar de komende 100.000 ambtenaren te ontslaan.

Op naar de 0!

De Libertariër | 26-03-19 | 16:15

Een deel aflossen. Een deel Investeren in de zorg, onderwijs en defensie. En ik zou een deel gebruiken om alle studieschulden met 50% te verminderen om zo het negatieve effect van het leenstelsel teniet te doen. Ja dat kost wat, maar dat is een investering in de toekomst en breekt ook de huizenmarkt weer open daar de meeste studenten van nu door de hoge studieschulden (zeker als ze MBO -> HBO -> Universiteit hebben gedaan (9 tot 10 jaar lenen)) absoluut geen redelijke hypotheek kunnen krijgen.

Aflossen is belangrijk, maar niet alles hoeft er heen. :)

Hasj_en_Wietje | 26-03-19 | 16:15 | 1

Aflossen is helemaal niet belangrijk - de rente op de staatsschuld is extreem laag. Het is beter om in bedrijven te investeren dan om af te lossen.

WahedPissebed | 26-03-19 | 16:23

Mijn opa geloofde ook altijd dat geld wat je bespaarde geld was dat je kon uitgeven. “Ik heb zo veel geld bespaard met de boodschappen dat ik wel een slof sigaretten en een fles jenever kan kopen”.

Osdorpertje | 26-03-19 | 16:14

We hebben een pensioenstelsel dat niet helemaal goed in elkaar steekt. volgens berekeningen hebben we 60 miljard nodig om dit pensioenstelsel te vernieuwen, en niemand daar de dupe van wordt. lijkt mij niet slecht om daar dan wat aan te doen. zeker nu het geld zo goedkoop is.

oh nee he | 26-03-19 | 16:11 | 1

Pensioen is uitgesteld salaris. Je bouwt het op. AOW wordt gefinancierd vanuit het omslagstelsel. Als je geen kennis hebt van zaken... Doe daar eerst maar wat aan.

BrokenTipi | 26-03-19 | 22:16

Vliegtickets kopen voor al die gelukszoekers uit Allepo, het is veilig daar nu, houdoe en bedankt.

Niedendeze | 26-03-19 | 16:10

Alles op rood!

Mark_D_NL | 26-03-19 | 16:09 | 3

Na,na, ik kies voor zwart. Zullen we de buit delen?

PieterPassant | 26-03-19 | 16:12

Of gewoon alles op oneven. Dat is mij om het even.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 16:16

De staatsschuld aflossen lijkt mij verstandig.

Schepvogel | 26-03-19 | 16:09 | 2

Straks mogen alle eu-landjes hun schulden op de grote eu-superstaat-berg gooien. Waren we weer het braafste jongetje van de klas. Doe maar niet. Belasting verlagen en bedrijfsleven stimuleren.

Pimp my Voortuin | 26-03-19 | 16:11

Verstandig, bah. Liever een megalomaan project beginnen met die 11 miljard. Nederland al's eerste een permanent basis op Mars? Noordzee aflsuiten van de rest en een helr grote fishfarm van maken? De zon aansluiten op het internet?

Mark_D_NL | 26-03-19 | 16:14

Een simpele gedachte maar de NL overheid kan momenteel toch lenen tegen een negatieve rente? Waarom lossen we daar de staatsschuld niet mee af.

Dommelsch | 26-03-19 | 16:08

Wat we met die 11 miljard moeten doen? Verdubbelen, natuurlijk. Dit jaar nog de "lage" BTW verhogen van 9% naar 12% en de hoge BTW verhogen van 21% naar 25%.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 16:08

Kaag heeft alvast 1,1 miljard naar Hamas overgemaakt en beslag laten leggen op nog eens 4.2 miljard om die arme Pallies van nieuwe raketten te voorzien, want vanwege dat ongelukje van gisteren zijn ze er nu wel een paar kwijt.

Graaisnaaiert | 26-03-19 | 16:08

Het is toch niet te geloven he? De enige die er onder Rutte 123 beter op zijn geworden in de Belastingdienst, de grootbanken, multinationals, koningshuis en de bovenste per procent elite.

Voor degenen die nog steeds niet doorhebben dat de herverdeling van welvaart involle gang is.

spinselsinjehoofd | 26-03-19 | 16:07 | 2

Maar die mensen werken er dan ook hard voor. Dus terecht. Als je het geld aan het plebs geeft, dan gaat het toch alleen maar op aan bier, sigaretten, etc. kortom, laat het beheren van geld nu maar gewoon aan de elite over, dat is veel beter voor het land.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 16:13

Hoe durven ze dit te melden. Die idioten hadden beter de kaken op elkaar kunnen houden. Nu weet je helemaal dat ze geen flauw idee hebben wat ze aan het doen zijn. Mijn salaris valt nooit plots 2x zo hoog uit.

CzMichiel | 26-03-19 | 16:05

11 miljard ? , 5 nieuwe kerncentrales .co2 opgelost.

newray | 26-03-19 | 16:05

Het begrotingsoverschot is gerealiseerd door de lasten voor de burger te verhogen, dus enkel te veel afgepakt geld. Alleen al de btw-verhoging levert 7 miljard op. Als land worden we hier zo niet beter van.

Schmalz | 26-03-19 | 16:04 | 1

Aan de andere kant, als ze het niet gedaan hadden was FVD nooit de grootste partij geworden. Elk nadeel hep zijn voordeel

witwas | 26-03-19 | 16:10

Zo wat goed zeg. Een overschot van 11 miljard. Oa door minder uitkeringen. Maar ook een kunstmatig lage rente, hogere belastingen en accijnzen, etc. En vermogensrendement heffen over rendement dat er niet is en pensioenen worden niet geindexeerd door die kunstmatig laag gehouden rente. Eerst moet die rente laag gehouden worden voor de groei van de economie, maar die groeit nu toch? Dan weer om de inflatie omhoog te krijgen, en dat lukt nu door al die belastingen en btw verhogingen ook aardig. En nu moet die rente zeker laag gehouden worden vanwege de afnemende insectenpopulatie? Kortom: het rijk zit er warmpjes bij wat inkomsten betreft (afgezien van de torenhoge schuld) en de burger wordt uitgekleed. Vooral de hardwerkende spaarzame burger.

Mart6037 | 26-03-19 | 16:03

Dat is gemakkelijk als je 10 miljard méér begroot dan het jaar ervoor (305 miljard in plaats van 295 mijlard).

Generaal Pardon | 26-03-19 | 16:03

Aflossen, zo meteen loopt de rente op en heel Nederland zit weer aan de bedelstaf.

botbot | 26-03-19 | 16:02 | 2

Dat zitten we toch wel want we staan via de ECB garant voor Italië.

witwas | 26-03-19 | 16:07

Gratis bier en hoeren voor iedereen, behalve voor de linkse stad Amsterdam.

Zatkniss | 26-03-19 | 16:01

een muur
een mooie hoge muur
desnoods met windmolens erop, toch geld zat

xmas | 26-03-19 | 16:00

Ieder gezin 1571 euro zoals belooft door Dhr. Rutte

ikdenkwat | 26-03-19 | 16:00 | 1

14 miljard dat is bijna 1000 euro per Nederlander, en wel graag in de vorm van belastingverlaging. Komt Rutte eindelijk eens een belofte na.

5611 | 26-03-19 | 16:07

Eindelijk, het blokchain topic!!
Als ik in blockchain investeer, en mijn munt wordt minder waard, waar blijft mijn geld dan?

Einde van de Domheid | 26-03-19 | 16:00 | 3

In de BMOVL-filter.

Kaas de Vies | 26-03-19 | 16:03

Geld is een niet bestaand iets. Een fictief getalletje zonder enige vorm van waarde. Het is een afspraak. Net zoals dat een bank jouw hypotheek ook 'uit het niets' trekt, kan geld ook 'in het niets' verdwijnen.

zik | 26-03-19 | 16:10

Hier heb je duizend geld terug!

Slabak | 26-03-19 | 16:52

Ik geloof er geen ruk van. Het is begroting, dus geen feit. De NL overheid heeft er nogal een handje van om zich niet aan de begroting te houden.

En uiteraard wil links het geld meteen uitgeven.

zik | 26-03-19 | 16:00

Oh, dat is niet zo moeilijk. Binnenkort krijgen HBO's, VWO's en universiteiten 'diversiteitmanagers' en 'inclusiviteitsmanagers' toegewezen en die mensen zijn zo ontzettend belangrijk voor de uni dat deze uiteraard vrouwen, minimaal €150.
000,- gaan verdienen.

Zwezerik | 26-03-19 | 15:58 | 2

Juist. Dit als antwoord op de Pavlov-reflex om een meevaller meteen in het onderwijs te willen steken. Meer geld voor scholen en uni's? Dat wordt alleen maar geïnvesteerd in nog meer overhead, glimmende logo's, faal-IT-projecten en de kankergezwellen van de externe managers.
Meer waardering en een hoger loon voor de werkvloer zou een beter begin zijn. Kost niet duur en levert veel op. En graag positieve discriminatie voor mannelijke leraren, om de SJW-indoctrinatie van de jeugd terug te dringen. Het onderwijs is zo langzamerhand een idiotenfabriek geworden, die louter GL-stemmende sneeuwvlokken uitbraakt.

Leipniz | 26-03-19 | 16:08

En ondertussen kan bijna de helft van de studenten aan de universiteiten in Amsterdam niet eens Nederlands.

Slabak | 26-03-19 | 16:56

11 miljard overschot bij een schuld van 405 miljard is als een euro op straat vinden terwijl je al 6 maanden je hypotheek niet betaald hebt. Maar goed, het zal wel in de klimaatpot worden geflikkerd, om nog meer onzinnige subsidies en projecten te kunnen financieren.

FrankVeer | 26-03-19 | 15:57

Geef het maar aan mij. Zal het verstandig besteden aan vrouwen, drank en goed eten.

Mark_D_NL | 26-03-19 | 15:57 | 1

En de rest verbrassen. (G. Best)

gestoptmetroken | 26-03-19 | 16:11

Koop als overheid 3 windmolenparken op zee, vandaag de dag met 7 jaar terugverdiend, levensduur 25 jaar> winst 27 miljard bij 2045.

Tuborg øl | 26-03-19 | 15:56

Een goeie 600 euro de neus. Toch lijkt mij het een goed idee om deze 11 miljard in het onderwijs te stoppen, om zo het middelbare onderwijs kwalitatief te verbeteren en aan te laten sluiten op HBO en WO niveaus. Kunnen die ook weer wat omhoog.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:55 | 3

*gedeleted
Niet goed gelezen, excuus

Tuborg øl | 26-03-19 | 15:57

Er is meer dan geld zat in het onderwijs. Het wordt alleen verkeerd besteed, namelijk aan overhead en gebouwen. Ooit over onderzoek gelezen dat alle extra geld voor het onderwijs sinds de jaren 80 naar deze posten is gegaan. Nog meer geld er naar toe gooien heeft dan ook geen zin; de cultuur aan de top moet veranderen.

5611 | 26-03-19 | 16:10

@5611 | 26-03-19 | 16:10:
"om zo het middelbare onderwijs kwalitatief te verbeteren en aan te laten sluiten op HBO en WO niveaus. Kunnen die ook weer wat omhoog."

'Nuff said.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 18:26

Wat een kleuterklas hier.

Rallywally | 26-03-19 | 15:55 | 2

Meester Joris!?! Rally plaagt ons!

Wim Venijn | 26-03-19 | 15:58

Ga dan naar de joop. Doei!

Mark_D_NL | 26-03-19 | 15:58

Btw tarief van 21 naar 19 graag. Kunnen we ook gewoon met de Duitsers concurreren.. kost niets. Dan kan die paar miljard gewoon in de anus van Rutte geschoven worden. En wellicht implodeert het stuk ellende en zijn we van hem af.

deechteprins | 26-03-19 | 15:54 | 2

Ja hoor. De btw is net verhoogd van 6 naar 9%. Dat gaat nog meer miljarden extra opleveren in 2019 (winst volgens snotneus Jesse).

Pislinq | 26-03-19 | 15:57

Naar 19%? Dag mag nog wel wat lager hoor.

StiekemeBunzing | 26-03-19 | 16:27

Een 'begrotingsoverschot' is toch gewoon 'teveel geheven belastingen'? Waarom zou je dat uitgeven, en niet teruggeven? Of er op zijn minst de staatsschuld mee verlichten?

Chuck the plant | 26-03-19 | 15:54 | 1

echt wel

petomaan | 26-03-19 | 19:17

11.000.000 Hardwerkende Nederlanders 1000 euro geven is zeker te veel gevraagd.

VanBukkem | 26-03-19 | 15:53 | 2

Natuurlijk is dat teveel gevraagd. Het is eenvoudiger om 11 multinationals 1 miljard te geven. "Want anders vertrekken ze naar het buitenland"

* Il Principe * | 26-03-19 | 15:56

Wordt lastig, de werkende beroepsbevolking telt 8.2 miljoen mensen.

lirft | 26-03-19 | 16:01

Vliegtuigen huren en mensen uitzetten...

Bill le Koek | 26-03-19 | 15:53 | 2

En een mooie muur om Nederland.

VanBukkem | 26-03-19 | 15:56

Die zet mijn vriend Trump voor een paar miljard. Mag ie ie er zelf ook een paar miljard van gebruiken om dat kansloze tuig daar buiten te houden. De rest naar vliegtuigen met grote laadkleppen. En gezien de grote som geld kunnen we dat linkse tuig ook meteen afvoeren...

Bill le Koek | 26-03-19 | 16:24

We hadden toch afgesproken dat we deze site niet meer zouden noemen, nadat ze klimaatsceptici gejorist hadden?

JJMS | 26-03-19 | 15:53 | 1

Nou wetenschappelijk is vastgesteld dat Trump geen vieze spelletjes met de Russen speelt neem ik aan dat comments van de Trumphaters ook niet meer worden geplaatst.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:56

Alleen de linkse Kerk denkt dat wanneer er een meevaller is of dreigt, men ondanks een megaschuld toch geld 'over' heeft. En toch altijd de mond vol hebben over Tokkies.

“The problem with socialism is that you eventually run out of other people's money.”

― Margaret Thatcher

benjeallanggek | 26-03-19 | 15:53

Investeren in een buffer voor de korte-termijn effecten van een Nexit.

Leipniz | 26-03-19 | 15:52

Politici noemen 'opmaken' graag 'investeren'.

jan99 | 26-03-19 | 15:51 | 1

Investeren in het klimaat en zo.

Pislinq | 26-03-19 | 15:58

Dit komt vooral omdat Nederlanders veel te veel belasting betalen. Meer dan 100% op energie, 70% op brandstof, bijna een kwart op producten. En dan zit de belasting die de producenten betalen ook nog eens verwerkt in hun kale kostprijs #geefhetterug

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:51

Een bericht over een begrotingsoverschot wordt meestal snel gevolgd door een naheffing van de EU.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:49

Meteen overmaken naar Brussel, dat gaat toch wel gebeuren. sorry van stampij was me voor

kapt.Jerkoff | 26-03-19 | 15:49

Eensch, aflossen die schuld!!

Berbaar | 26-03-19 | 15:48

Gaat naar Brussel als straf omdat hier de economie te goed draait.

van stampij | 26-03-19 | 15:47 | 1

Precies, dit ruikt naar een naderende na-heffing op geld dat wij nooit hadden en schuld die daarmee toeneemt.

Jan Passant mk2 | 26-03-19 | 15:54

In mijn portemonnee zit momenteel nu 8,60 eurootjes (belastingvrij,)

wimpies | 26-03-19 | 15:46 | 3

Ik heb al jaren hetzelfde eurootje in mijn portemonnee. Op zicht is er niets gebeurd met dat muntje maar in werkelijkheid is dat ding een hoeveelheid procenten minder waard geworden dat ik niet weten wil omdat mijn lage vertrouwen in Brusselse oplichters dan beneden diepvries zakt.

Jan Passant mk2 | 26-03-19 | 15:50

Kroner hier, een stuk of 5.5 (€0.70)

Tuborg øl | 26-03-19 | 15:52

Snel opmaken, voor contant geld wordt afgeschaft!

JJMS | 26-03-19 | 15:54

Feitelijk heeft Nederland eigenlijk al geen staatsschuld meer, zie wikipedia:
nl.wikipedia.org/wiki/Overheidsschuld...
Vanwege het kapitaaldekkingsstelsel voor pensioenen van Ambtenaren en Werknemers is de schuld met een belastingclaim van 35-40% op het pensioenvermogen volledig afgedekt. NB pensioenvermogen per 31-12-2018 is 1.457 Miljard.
Andere overheden in Europa behoudens uitzonderingen hanteren een omslagstelsel voor de betaling van pensioenen, Italië, Frankrijk etc.
Dat Nederland om zijn pensioenen te beschermen uiteindelijk tezamen met Duitsland noodgedwongen uit de Euro moet stappen moge U duidelijk zijn.

Beroep = Boerenlul | 26-03-19 | 15:46

Ik stuur direct mijn bankrekeningnummer op naar Rutte!

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:45

Vraag me wel eens af in hoeverre de overheid echt kan investeren. Als de overheid zegt: "we gaan wegen aanleggen", dan doen ze dat niet zelf. De overheid haalt geld op en geeft dat aan partijen die een weg kunnen aanleggen.

Met zo'n overschot kan je eigenlijk moeilijk verkopen dat je bv. feitelijk geen leger hebt. Belangrijker nog vind ik dat de overheid volgend jaar minder geld overhoud en dus om te beginnen minder gaat innen.

StiekemeBunzing | 26-03-19 | 15:43

.. hoerA.
Politici kunnen geld maken uit niets. Knap wat?
Eerst schrijven zij een begroting waarin geraamd wordt hoeveel geld over welke balk gegooid wordt, blijkt er een balk wat lager te liggen en niet zoveel tol te rekenen.
Het verschil wordt dan als glimmende munt gepresenteerd.

Jan Passant mk2 | 26-03-19 | 15:42

Dat zijn toch een miljard kratjes Grolsch in de bonus. Dat maakt 16 miljard beugels. Wie zegt dat het geen feest kan zijn in Nederland?

Hebben we alleen nog bitterballen nodig.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:42 | 2

Toch niet die uilenzeik? Wat is er mis met Kordaat van Lidl? Dan heb je 1.582.733.812 kratten, is 37.985.611.510 flesjes.

goedverstaander | 26-03-19 | 15:48

Grolsch? is dat niet een merk dat terugtrok zich met reclame's op Geenstijl ? Onder druk van een paar ( anti reedten ) Wappies?

slim blontje | 26-03-19 | 15:52

Ik zie mogelijkheden om de verhoogde energiebelasting versneld terug te draaien.

Moestuinier | 26-03-19 | 15:42

De btw kan dus gewoon weer omlaag

Capt. Iglo | 26-03-19 | 15:42

Progressief NL heeft nog steeds geen benul van het bedrijfseconomisch verschil tussen investeren en gewoon weg=weg uitgeven (kosten).

nick.name | 26-03-19 | 15:41

Van 11 miljard moet men toch een aardig muurtje om Amsterdam kunnen bouwen. Trump moet het met minder doen.

Rest In Privacy | 26-03-19 | 15:41 | 1

Zo is het helemaal.. build that wall!

RedwhiteNick | 26-03-19 | 15:43

Staatsschuld aflossen, altijd. (heb ik vroeger van Bolkestein geleerd)

small_town_dude | 26-03-19 | 15:40 | 2

Niet doen. De EU zal vast plannen hebben met de afdracht van landen met een lage staatsschuld.

goedverstaander | 26-03-19 | 15:43

11 miljard, op een begroting van een land is dat inderdaad wat bescheiden. En omdat direct uit te gaan geven, is inderdaad een gevoelig puntje. Het hoeft ook niet allemaal direct op. Weet niet wat de prognose is voor aankomende jaren.

Structurele begrotingsoverschotten inderdaad naar staatsschuld/betaalbare woningen/klimaat/onderwijs/zorg.

Incidentele begrotingsoverschotten, misschien een appeltje voor de dorst??

DeutschlandUberAlles | 26-03-19 | 15:40

Er zal wel weer een naheffing komen uit Brussel want dat Nederland gaat veel te goed. De BTW zal nu wel naar 25% gaan en BPM 40%, nog maar 1 belasting tarief van 45%. Wegenbelasting 100 pleuro per maand maakt niet uit wat voor een auto je hebt en de belasting op benzine 150% (voor het kli-ma-haat)

clockandhammergame | 26-03-19 | 15:39

Terug geven aan de rechtmatige eigenaren, belastingverlaging dus

witwas | 26-03-19 | 15:39

Om te beginnen het lage btw tarief terug naar 6%.
Dan de energiebelasting, de waterbelasting en andere asociale rotgeintjes van Rutte I, II en III terugdraaien.

robot from 1984 | 26-03-19 | 15:39 | 1

Wat had die 3% nou voor effect dan? Hoeveel boodschappen doe jij per maand? Ze moeten alle BTW naar 21 % doen en de inkomstenbelasting omlaag. Dan gaat werken tenminste lonen en mensen die zuinig zijn met geld.

Erikjan79 | 26-03-19 | 15:57

Beter gelijk uitgeven voordat de EU er lucht van krijgt en we (nog) meer betalen aan de EU. We zijn al groot donateur aan de megalomane EU.

Wim Venijn | 26-03-19 | 15:38 | 1

Als je het beste jongetje van de klas bent (lees lagere staatsschuld) kun je dus ook wel meer afdragen. Hoor ik ze in Brussel denken.

goedverstaander | 26-03-19 | 15:40

Yep, goedkope huizen voor onze (klein-) kinderen en een vliegkampschip.
Hamas koopt er toch alleen maar raketten van.

Mammeloe | 26-03-19 | 15:38

Onderwijs, zorg, veiligheid, kernenergie...
Maar het wordt: windmolens, Europa, NPO, Toyota's, Gaza, inclusiviteit...

Angélica de Sancé | 26-03-19 | 15:38

Anders dan de meeste andere europese landen hebben wij een pensioenstelsel waarvoor gespaard is en waarop een fiscale claim rust. Vierhonderd miljard schuld tegenove een belastingtegoed voor de overheid die net zo groot is.

Door de veel te hoge belastingen op arbeid hebben we daarentegen relatif weinig liquide bezit als burger en teveel particuliere schulden.

Nederland is een absurd geleverd hedgefonds, dat ook nog eens 85 % van zijn pensioenbuffers - goed voor twee keer het bruto nationaal product - buitenlands belegt.

11 miljard begrotingsoverschot moet gewoon terug naar de burgers. De overheid heeft de afgelopen jaren mooi weer gespeeld door alle belastingen te verhogen.

Land Nederland heeft een duurzaam overschot op de lopende rekening van meer dan 50 miljard. Economie 101 leert dat dat een indicator is van te hoge belastingen en te lage binnenlandse bestedingen. Terug met dat geld!

Glasgow Argus | 26-03-19 | 15:37 | 3

Hear hear

Not_again | 26-03-19 | 16:07

Amen!

benjeallanggek | 26-03-19 | 19:00

Specifiek naar de belastingbetaler dus.

Elessir | 26-03-19 | 20:45

Staatsschuld onder Rutte is eerst flink omhoog gegaan. Nu wordt het eindelijk sinds een paar jaar wat minder. Het overschot is flink maar dit is nagenoeg volledig te danken aan hogere belasting heffingen. Er is weinig goeds aan, geef maar aan de werkenden met lager inkomen. En uitgeven die hap!

sjef-van-iekel | 26-03-19 | 15:37

Typisch links. We hebben meer geld dan begroot genomen van de burger, en we gaan het lekker toch ergens aan uitgeven.

Geef dan terug.

naraga | 26-03-19 | 15:37

Iedereen een tesla!
Of een (drijvende) kerncentrale graag.

boerk | 26-03-19 | 15:36

Staatsschuld in rap tempo aflossen en anders investeren in betaalbare woningen.

Solar666 | 26-03-19 | 15:35

De Staatsschuld daalt met 350 euro per seconde.
www.destaatsschuldmeter.nl/
Naar die teller van de USA kun je maar beter niet kijken.

Mammeloe | 26-03-19 | 15:35 | 4

Oostenrijk gaat lekker.

Tuborg øl | 26-03-19 | 15:49

@Tuborg øl | 26-03-19 | 15:49: Ja, gaat lekker.

Mammeloe | 26-03-19 | 15:58

Vet! Dan hoeven we helemaal niks meer af te lossen en is de schuld zo rond het jaar 4200 gewoon weg. Foetsie.

Lochos | 26-03-19 | 16:07
▼ 1 antwoord verborgen

Doe maar van jouw centen dat aflossen Ronaldo. Geef mij mijn geld. Ben al lang genoeg uitgeknepen door Rutten en kornuiten.

Not_again | 26-03-19 | 15:34

Hoeveel rente betalen we eigenlijk over die staatsschuld?

SterF... | 26-03-19 | 15:34 | 1

Bijna niets

erwtje59 | 26-03-19 | 15:50

Doe mij maar 0.3%.
Dan zal ik niet meer klagen.

Croxifoxio | 26-03-19 | 15:33

In het verlagen van de energierekening, het kwartje van Kok en wat overblijft alvast als voorschot van de 1000 euro die we nog krijgen.

Hem | 26-03-19 | 15:33

Zal wel aan Brussel worden overgemaakt om Rutte zijn baantje in Brussel te kopen.

2voor12 | 26-03-19 | 15:33 | 1

Inderdaad, Mark R zal weer socialistisch scheutig naar de EU zijn met het geld van de gewone nederlander.

Not_again | 26-03-19 | 15:37

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland