Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Sommetjes! Belgische klimaatprofessor trapt na 700.000 kilometer in elektrische auto op de rem

Toch allemaal een Tesla kopen dan

Social

Omdat u GeenStijl leest "vanwege de feitelijkheid een de subjectieve interpretatie daarvan" (bedankt voor de salesslogan, linktipper) hier een follow up over de Waalse professor die had berekend dat je 700.000 kilometer in een elektrische auto moet rijden om schoner te zijn. Want iedereen en zijn moeder heeft zijn eigen rekenmachine/bierviltje/Excel-sheet er nog eens bijgepakt inclusief meneer Damien Ernst zelf. Die komt, als hij zijn aannames aanpast, nu uit op een afstand tussen 67.226 kilometer en 151.259 kilometer. Nogal wat minder dan 700.000 kilometer, dunkt ons. En volgens de Nederlandse onderzoeker Auke Hoestra is het zelfs nóg minder (draadje HIERRR). En sowieso gaat een echte vent gewoon op de fiets naar zijn werk. Nog meer sommetjes over milieukosten van elektrische auto's in deze pdf en als u dat allemaal gelezen hebt kunt u hieronder weer lekker subjectief gaan interpreteren. 

Reaguursels

Inloggen

Zeer amusant nu er echt niets meer aan te doen is. Maakt de mens zich druk om zijn eigen ondergang ohhh help we moeten groen. Over 150 jaar wonen we met zijn allemaal die er dan nog zijn op Groenland. Want dat is dan nog 1 van de weinige plekken op deze planeet wat leefbaar is. Dan gooien we er nog 50 a 100 jaar tegen aan en dan goedendag mensheid. Dit is niet meer te stoppen maar wees vooral een schaap en vol de massa.

Henkiespanky | 14-03-19 | 11:42

De discussie zou moeten gaan over luchtkwaliteit, fijnstof en astma gerelateerde gezondheidsproblemen. Dan helpt het wel als we meer elektrisch rijden, omdat met name het verkeer de grote boosdoener is. Fijnstof rondom een kolencentrale is een kleiner gevaar voor de algehele volksgezondheid.

van heinde en verre | 14-03-19 | 10:58 | 1

Gek Hé dan dat in Oost Duitsland waar men bruinkool stookte en geen shit gaf om welk milieu dan ook er nauwelijks gevallen van astma ed waren, is ook na de wende objectief vastgesteld. Alles is relatief, vb er is ook sprake van natuurlijke achtergrondstraling, normaal voorkomende fijnstof etc fluctueert ook per locatie.
Je kan niet zomaar grenzen trekken, heeft geen zak zin.

bwanabanjo | 14-03-19 | 15:41

Warmer klimaat krijgen we. Daar kunnen we niks aan doen. Dus beter geld in de dijken e.d. pompen dan in oplossingen die niet helpen als het water komt.

poiuytrewq | 14-03-19 | 08:44 | 1

Maar dan gaan we dat geld weer uitgeven. Als we de klimaat doelen willen halen dan moet al dat geld wel in de goede zakken terecht komen. Zoals bij edje nijpels bv.

reagluurder010 | 14-03-19 | 10:14

Het zal allemaal wel maar ik kan geen 30k neertellen voor wat voor auto dan ook.

2voor12 | 14-03-19 | 08:11 | 1

Nou gelukkig kost een warmtepompje slechts 20K

omeP | 14-03-19 | 08:15

De productie van accu’s en de enorme afvalberg van die chemische rommel die later ontstaat is pas slecht voor het milieu.
Als die accu’s van bev’s bij een ongeluk in brand vliegen dan zijn ze zeer lastig te blussen en bovendien kan de hele auto onder hoogspanning komen te staan.
CO2 drijft de temperatuur niet op, dat doet de zon en een hogere temperatuur zorgt voor meer CO2.
Zie the great global warming swindle/Michael Limburg/Ivar Giaever (nobelprijswinnaar natuurkunde).

kempenaer | 14-03-19 | 08:01

Dus Baudet had gisteravond TOCH gelijk, tijdens het debat met Jetten en Klaver tijdens Nieuwsuur. Wat werd die man tegengewerkt door de intervieuwer. Jetten en Klaver mochten WEL uitpraten, maar Baudet niet...……….

gebochelde | 14-03-19 | 07:27 | 3

Hij stelt wel een vraag, maar het antwoord doet er blijkbaar niet toe
Of het aan wazig troebel antwoord is of dat er juist iets belangrijks in kan zitten. Interviewer werkt zeker met een stopwatch of zo. Dan hoef je de tijd alleen maar vol te praten. Handig.
Maar dan gaan wij kijkers wat anders doen.

kloopindeslootjijook | 14-03-19 | 07:53

De NPO is de agitprop machine van links.
En veel mensen hebben dat niet door. Triest.

kempenaer | 14-03-19 | 08:02

@kempenaer | 14-03-19 | 08:02:
Valt wel mee, maar ze vragen niet door, dan moeten ze namelijk luisteren naar wat er gezegd wordt. Dus je houdt handig babbelende politici over, en dan slaat Jetten ook steeds irrelevante zijpaadjes in..
Je kan net zo goed naar een aquarium gaan kijken met glimlachende visjes.
Inforrrrrrmatie dames & heren interviews. Door de standaardbabbels heenprikken tot je uitkomt bij iets van een verschil.

kloopindeslootjijook | 14-03-19 | 08:21

Recycle artikel uit de Telebelg al flink wat dagen geleden ?

Wekkertje | 14-03-19 | 06:36

Je kan ook een auto op een mest vergasser laten rijden. Installeer een koe in de kofferbak en als hij/zij/x niet moet schijten, kan hij/zij/x mooi mee steppen.

echtpaul | 14-03-19 | 02:20

Kan die waterstof niet door het gasbuizennet?
Deze fiets graag: www.pedersen-velo.de/
Met dit electromotortje: www.velogical-engineering.com/velogica...
Deze fiets is ook goed, 9,5kg, mag wat mij betreft ook zonder motortje
www.velomo.eu/images/velomo/HST-2a.jpg...
Hoe zit het met "solar fuel"?
Wat voor kinder- cq slavenarbeid is nog steeds nodig voor bepaalde accugrondstoffen. Cobalt, u weet wel waarom.
Vroeger was ik tegen kernenergie, maar da's heul lang geleden.
Zomaar wat opmerkingen. Evocatus

Evocatus | 14-03-19 | 02:14 | 5

@Wekkertje | 14-03-19 | 06:37: Ik werk zelf veel met waterstof. Daarvoor gelden andere veiligheidsmaatregelen voor dan aardgas! Maar, het kan zeker door de buizen. Water ook hoor.

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:28

Waterstof kan door buizen, maar de huidige buizen zijn er niet geschikt voor, waterstof gaat er door heen en tast de structuur van staal aan, vooral vlak bij lassen.
Waterstof is een opslagvorm, geen bron. Je hebt energie nodig om het te maken en daar gaat energie bij verloren. Vervolgens moet je het ook weer omzetten in een andere vorm van energie en daar gaat ook weer energie bij verloren.

ugur | 14-03-19 | 08:17

@ugur | 14-03-19 | 08:17: ja en de benzine motor reedteerst ook 1 op 1. Als waterstof net zo doorontwillelk had geweest als benzine dan had het allang rendabel geweest. Maarnee dat mocht niet van de olieboeren.

reagluurder010 | 14-03-19 | 10:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Hierbij de sommetjes. Veel leesplezier gewenst.

Windmolen
Vermogen M Watt: 3
Vermogen Watt: 3000000
Voluurrendement: 24,80%
Energie per jaar [Joule]: 23.462.784.000.000
kWh per jaar: 6517440
Kosten per object: 2000000
Levensduur: 20
Kosten per jaar: € 100.000
Operationele kosten per jaar: € 129.000
Opstalrecht: € 20.000
Brandstofkosten: Geen
Totaal per jaar: € 249.000

Kosten per Joule per jaar: 1,06126E-08
Kosten per kWh per jaar: € 0,0382

Kosten per jaar 100%: € 33.429.536.751

Aantal benodigde windmolens 3 MW: 134.615
Aantal hectare per windmolen: 25
Benodigde oppervlakte [hectare]: 3.365.385
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 99,29%

Bronnen:
www.mo.be/analyse/zoveel-kost-een-win... (2015)
www.groenerekenkamer.nl/wat-levert-ee... (oktober 2009)
www.climategate.nl/2019/03/de-energie...


Kernenergie
Vermogen M Watt: 1000
Vermogen Watt: 1.000.000.000
Voluurrendement: 95%
Energie per jaar [Joule]: 29.959.200.000.000.000
kWh per jaar: 8.322.000.000
Kosten per object: € 2.000.000.000
Levensduur: 50
Kosten per jaar inzake object: € 40.000.000
Operationele kosten per jaar: € 120.000.000
Brandstofkosten: Zit in operationele kosten inbegrepen
Totaal: € 160.000.000
Kosten per Joule per jaar: 5,3406E-09
Kosten per kWh per jaar: € 0,0192

Kosten per jaar 100%: € 16.822.879.116

Benodigde oppervlakte 1100 MW [hectare]: 6,25
Totaal benodigde oppervlakte: 597,40
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 0,018%

Verschil in voordeel van kernenergie: € 16.606.657.635

Bronnen: www.pbl.nl/dossiers/Energie_en_energi... (2015-2020)
www.climategate.nl/2018/09/kosten-ker...
www.kernenergieinnederland.nl/files/2... (november 2011) (PDF alert)
Zonnepark
Energie per hectare [kWh]: 600.000
Energie per hectare [Joule]: 2.160.000.000.000
Kosten per hectare (object): € 600.000 (Beste scenario)
Levensduur [jaren]: 20
Kosten per hectare per jaar (object): € 30.000
Kosten per hectare (huur): € 5.000
Kosten per hectare (exploitatiekosten): ????????
Totaal: € 35.000
Kosten per Joule per jaar: 1,62037E-08
Kosten per kWh per jaar: € 0,05833333

Kosten per jaar 100%: € 51.041.666.667
Benodigde oppervlakte [hectare]: 1.458.333
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 43,03%

Bronnen:
www.climategate.nl/2019/03/de-energie... (maart 20190
vlb.nl/zonneparken-hoge-opbrengsten-ma... (augustus 2018)
nl.wikipedia.org/wiki/Zonnepaneel


Energieverbruik NL per jaar [PJ]: 3150
Energieverbruik NL per jaar [Joule]: 3.150.000.000.000.000.000
Energieverbruik NL per jaar [kWh]: 875.000.000.000

Bronnen:
CBS
www.climategate.nl/2019/03/de-energie...

Zo, dat was mij een werk. Maar heel wat minder dan het PBL en CPB eraan hebben besteed, die gemakshalve nog niet de helft hebben meegenomen.
Ik kom hierbij uit op e 16.000.000.000 per jaar bij 100% co2(g) vrije energie opwekking. Minimaal. Want een kerncentrale is waarschijnlijk nog wel goedkoper in aanschaf maar door alle politieke eisen worden de kosten er niet minder op. Maar goed, ondanks dat wint kernerngie het met gemak. Het grootste voordeel is, is dat slechts 0,02% van het land bedekt is met kernenergiecentrales in tegenstelling tot bijna 100% voor windenergie. In geval van zonneenergie dat volgens mijn berekening e 35 G per jaar extra kost, moet het land voor 48% worden bedekt. Bebouwingen dat op zijn hoogst 15% bedekt van Nederland en dan nog een 48% erbij voor zonneparken. Wat zou het volk hiervan vinden?
De sommetjes, werden deze maar meer gemaakt in plaats van een ik meen 150 blz tellende rapport waarin verrekte weinig staat.

ProAsfalt | 14-03-19 | 00:42 | 11

@MFvGeel | 14-03-19 | 11:34:
Heeft u een punt want sommige zaken waren lastig te achterhalen of zijn onbekend.
Stel dat het inderdaad e 10G per 1000MW kost, dan betekent dat de kosten hetzelfde zijn als dat van de windmolens, echter er is één heel groot verschil, wat in de media niet besproken wordt, dat betreft de oppervlakte. Heel het land moet worden volgezet (= 100%) met windmolens daar waar slechts 0,02% van het land bedekt is met kerncentrales.
Qua kosten is het klimafaat al discutabel maar qua landschap is het een onmogelijke taak. Het lijkt mij niet dat op elke 25 hectare het volk zo'n ding wil zien staan dan wel dat de helft van het land bedekt is met zonneparken.
Het zal mij benieuwen wanneer het volk hiervan wordt doordrongen.

ProAsfalt | 14-03-19 | 14:19

@De Libertariër | 14-03-19 | 09:54:
Wij hebben gewoon astronomisch veel energie nodig en dat valt alleen oppervlaktetechnisch gezien niet met zonne- of windenergie op te wekken.
De groenerekenkamer.nl spreekt over energiedichtheid. Dat is de crux. Dan blijft alleen fossiel of kernenergie over.
Of het volk wil 100% van het land bedekken met windmolens of 48% van het land bedekken met zonneparken.
Huidige bebouwing inclusief asfalt is 15%. En dat vinden vele mensen al te veel, laat staan de groene energie erbij opgeteld.
Biomassa gaat het ook niet redden. Dit is vrij gemakkelijk na te gaan. Zonnepanelen hebben een rendement van rond de 20% (op papier). Rendement van fotosynthese is maximaal 1% maar meen zelfs maximaal 0,7%. Dat zou betekenen dat op zijn minst 20 keer zoveel aan oppervlakte nodig is dan wat aan zonneparken nodig is dus 960% van oppervlakte van Nederland.

ProAsfalt | 14-03-19 | 14:32

@MFvGeel | 14-03-19 | 11:34: Windmolens zijn ook niet de oplossing. Problemen als:
- Duizenden vogels die dodelijk geraakt worden door de wieken (impact op milieu kan indirect enorm zijn).
- Weersomstandigheden kunnen veranderen door wijziging luchtstroming (bij hele grote windparken ontstaan zelfs wolken).
- De zinc/koper houdende verf (wellicht nodig op zee) is enorm milieu vervuilend.
- Vele schepen en kranen nodig die enorm veel diesel verstoken voor niet alleen de bouw, maar ook nog eens het onderhoud ervan.

Serieus, een kerncentrale is zoveel efficiënter en milieu vriendelijker. De beste oplossing is een enorme kernfusie centrale, maar de bouw daarvan duurt helaas heel héél erg lang.

MrDayOff | 15-03-19 | 03:47
▼ 8 antwoorden verborgen
-weggejorist-
threeheadedmonkey | 13-03-19 | 22:38

Auto? Daarmee sta je toch in de file of achter pakjes bezorger? Doe mij maar gewoon de fiets!

Fedor Emelianenko | 13-03-19 | 22:26

Ok, gelezen. Dit gaat zeker niet over een tesla maar iets van een Zoe (EUR 36.000, 70 tot 170 km elektrisch).

Pimp my Voortuin | 13-03-19 | 22:25

Op npo2 is Baudet jetten en klaver aan het fileren over de echte kosten die deze onzin gaat kosten en aan hun zure socialisten bekkies te zien bevalt dat niet.
Goud.

Ongeblustekalk | 13-03-19 | 22:25 | 7

Pfff tenenkrommend. Thierry beet goed van zich af maar die 2 incompetente narsistische en nauwelijks droog achter hun oren klimaatgekken laten mijn bloed koken. Echt, ik hoop zo dat de afstraffing op 20 maart gaat komen. En anders heb ik alle hoop verloren. Dan komt het gewoon nooit meer goed.

MoonBeebe | 13-03-19 | 23:14

@MoonBeebe | 13-03-19 | 23:14: Helaas. Groen links gaat winnen en FVD wordt nipt 3de..... De VVD blijft natuurlijk op 1 staan. Zo gaat dat in een vrij land als NL. En anders geven we Poetin de schuld. sarc off

Paddy074 | 13-03-19 | 23:43

@MoonBeebe | 13-03-19 | 23:14: Ik woon in een rode buurt. Die lui snappen niks van techniek en wetenschap maar voeren wel het hoogste woord. Gevaarlijk. En zo SP en GL als de ziekte.

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:43
▼ 4 antwoorden verborgen

De toekomst,

Nederlandse uitvinding: waterstof in poedervorm. 240 km rijden voor € 1,65
https://www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvinding-waterstof-poedervorm/?gdpr=accept

janleuk | 13-03-19 | 22:21 | 5

Dank voor de link. Interessant, zeg, kende ik nog niet.
aah, menselijke creativiteit. Waanzinnig leuk en goed.
Mooi, man! Evocatus

Evocatus | 14-03-19 | 02:18

@DeTering | 13-03-19 | 22:55:
Idd was het eerste wat in mij opkwam. 1,65 per 250km ... Leuk maar je vergeet dan de waterstoftax, de milieuheffing, de onrendabelenbijdrage, de accijns, de zuinigheidsbelasting, de tax-op-we-moeten-wat-verzinnen en dan kom je gewoon op een prijs idem aan de benzine nu. 3ct goedkoper, want we moeten het namelijk wel "aantrekkelijk" houden.

peterdh | 14-03-19 | 05:42

@peterdh | 14-03-19 | 05:42: Accijns is natuurlijk een goede manier om de balans een bepaalde kant op te sturen, en makkelijk aan te passen is. zie het huidige beleid.

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Als je elektrisch en milieuvriendelijk wilt rijden, zul je toch echt moeten wachten tot de auto met zonnepanelen wordt geleverd. Als de stroom uit het stopcontact komt, kan het groene stroom zijn, maar is het dat waarschijnlijk niet.

EUrofoob | 13-03-19 | 22:14 | 2

Tenzij je natuurlijk voldoende zonnepanelen op het dak van je huis hebt liggen om je auto direct te laden met je opbrengst (gaat natuurlijk weer niet op in de winter). Overigens las ik gisteren dat Sion van Sono motors wel 'volledig' voorzien is van zonnepanelen, maar dat lever maar een extra bereik van ongeveer 10 km op.

FrankVeer | 13-03-19 | 23:17

@FrankVeer | 13-03-19 | 23:17: Dat wil men niet, want dan zelfvoorzienend en onafhankelik van de overheid => geen belasting.

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:46

Klimafaatuur is er op.
Thierry wordt zoals gewoon weer constant onderbroken door de 'onafhankelijke' 'objectieve' presentator.
Het is te schandalig voor woorden.

Tip aan Baudet: zet uw betoog met de in en outs maar op youtube. Ik zal er gaarne naar kijken, als enige waarschijnlijk. Via MSM gaat het niet lukken, dus dan maar via het internet. Nogmaals te schandalig voor woorden.

ProAsfalt | 13-03-19 | 22:14 | 3

Goed zo thierry. Zeg de wacht maar aan aan die vooringenomen presentator. Een rechter was al tig keer gewraakt geweest.

ProAsfalt | 13-03-19 | 22:18

Rob Jetten: paar tientjes per iets. Man, man, man,
Hij heeft echt klappen gehad van de molenwiek.

ProAsfalt | 13-03-19 | 22:24

Volgens mij stelde Jessias een vraag een Thierry maar Rob beantwoord de vraag. Man, man, man. Propaganda.

ProAsfalt | 13-03-19 | 22:29

Brandweer weet zich geen raad na dodelijk ongeluk met Tesla. De brandweer vreesde dat de auto onder hoogspanning stond.
https://www.rtlnieuws.nl/algemeen/binnenland/artikel/378791/brandweer-weet-zich-geen-raad-na-dodelijk-ongeluk-met-tesla

janleuk | 13-03-19 | 22:17

@janleuk | 13-03-19 | 22:17: Is de kleine vulkaanuitbarsting die brandende accu's met zich meebrengen na een ongeval meegerekend in de klimaatbelastingsberekening?

Harrie7949 | 14-03-19 | 00:08

Mmm artikeltje is ook weer hournalistiek van de onderste plank. "De brandweerlieden VREESDEN dat hij onder hoogspanning stond".... om 6 regels later stellig te beweren: "... en waarom de auto onder stroom stond."

Goh dat is een mooie sprong van bange brandweerlieden naar vaststaand feit...

peterdh | 14-03-19 | 05:50

Dat stond ook al in het originele artikel, als je de moeite nam om dat door te lezen en enigszins Frans leest.

Tapu | 13-03-19 | 22:10 | 2

Zoals ik toen ook al zei:

"Even hele artikeltje lezen hè:

Si l’on reporte ce chiffre de 697.612kms à une citadine de 24 kwh, en considérant qu’elle consommerait encore moins de 20kwh/100kms, l’équilibre pourrait être atteint entre 150.000 kms et 200.000kms … et même 30-40.000kms si et seulement si l’électricité était produite de manière 100% renouvelable !"

Tapu | 13-03-19 | 22:12

Het klimafaat kost helemaal niets.
Iedereen aan de gratis Tesla.
Win, win, win.
Geweldig toch?

ProAsfalt | 13-03-19 | 22:03

In een verbrandings motor stop je benzine of diesel en je krijgt rook/stof
In een tesla stop je elektra en je krijgt ook rook/stof ... alleen x km verderop. (+ de zware metalen van de accu's bij produceren en afvoeren)

Het Licht | 13-03-19 | 21:44 | 6

@janleuk | 13-03-19 | 21:45: en de remmen. Zware accu's dus inderdaad meer fijnstof van banden maar ook meer fijnstof van de schijven en blokken.

hustler01 | 13-03-19 | 22:54

@PSYx | 13-03-19 | 22:59: Niet altijd. Alleen als je een rustige rijder bent rem je regeneratief. De fileklevers (kermislichten op de snelweg rijders) die remmen continue op de schijven.

PatrickD | 14-03-19 | 10:02
▼ 3 antwoorden verborgen

Het staal voor de auto maken kost energie.
De auto zelf maken kost energie.
Het winnen van de grondstoffen voor de accu’s kost energie.
De accu’s zelf maken kost ook weer energie.
En tot slot kost het steeds maar weer opladen van je elektrische auto ook energie.
En die energie komt heus niet allemaal van windmolens en zonnepanelen.
Ik geloof best dat het 700.000 kilometer kost voor je eindelijk klimaat neutraal bent.
Maar als je alternatief gaat rekenen dan trek je de energie die je nodig hebt om een normale auto te maken er van af. Dan hoef je alleen het verschil te berekenen. Ja, dan ben je ook een stuk sneller klimaatneutraal.

Osdorpertje | 13-03-19 | 21:40 | 5

Het staal komt uit kolengestookte walserijen, daar gaat je milieuwinst.

Busverhuur | 13-03-19 | 22:26

Je moet ervan uitgaan dat je 100% grijze stroom nodig hebt om elektrisch te rijden. Op dit moment halen we in Nederland 6% van de stroom uit duurzame bronnen waarvan 3/4 uit dubieus te achten biomassa. Op het moment dat je extra stroom gaat verbruiken voor je auto moet je grijze stroom bijzetten. Je mag extra verbruik pas als groen rekenen als je in de bestaande behoefte voor 100% met groen kunt voorzien. Hetzelfde geldt overigens voor stroomvretende warmtepompen.

5611 | 13-03-19 | 22:35

Er wordt veel gebruik gemaakt van aluminium bij Tesla. En die industrie gebruikt hydro stroom in de USA.

Maar iig andere auto's moeten ook gemaakt worden. (meesten zijn wel van staal)

En als die 700k klopt dan zit een normale auto ver boven de 1M.
Ja vergelijken is ook belangrijk, als iemand beweert dat elektrisch rijden geen hol uitmaakt dan weten we door vergelijkingen dat het wel uitmaakt.

IPNP | 14-03-19 | 11:46
▼ 2 antwoorden verborgen

De enige Belgische professor die ik ken is professor Barabas en die heeft altijd gelijk.

Mr_Natural | 13-03-19 | 21:35 | 1

Die deed het toch stiekem met tante Sidonia?

HoerieHarry | 13-03-19 | 21:54

"Onderzoeker Damien Ernst nuanceert claim dat EV pas na 700.000 km groener is dan benzineauto en komt na een nieuwe berekening uit op 378.843km"
https://tweakers.net/nieuws/150132/onderzoeker-nuanceert-claim-dat-ev-pas-na-700000km-groener-is-dan-benzineauto.html

janleuk | 13-03-19 | 21:34

Grootste vraag is of de elektrische auto met echte duurzame elektrische energie wordt geladen. Dus geen papieren tijger met groene certificaten, maar dat de auto aanbodgestuurd wordt opgeladen. Dat de auto via internet commando`s krijgt om alleen groene energie af te nemen, als deze daadwerkelijk wordt aangeboden. Als de zon schijnt of de wind waait. www.vox.com/energy-and-environment/20... Nu is er een beweging om alle auto`s direct na parkeren aggresief op te laden, dat is buitengewoon belastend voor het net, en geeft een extra vraag naar bufferaccu`s in het elektriciteitsnet of snel reagerende vraaggestuurde energieproductie zoals alleen in gasturbines wordt gevonden.

Feynman | 13-03-19 | 21:32 | 6

Stroom is geen verplaatsen van elektronen Maar verschuiving van ladingsdichtheid.

Busverhuur | 13-03-19 | 22:27

@Busverhuur
En die lading bestaat uit... elektronen!

LiniaalRectaal | 13-03-19 | 22:43
▼ 3 antwoorden verborgen

Je voelt toch al van te voren op je klompen aan dat die 700.000 km kolder is?
Dat die onzin het überhaupt nog tot een GeenStijl topic heeft gemaakt is tekenend...

RandyBiel | 13-03-19 | 21:31 | 1

Hee alles voor de agenda.

Berbaar | 13-03-19 | 21:34

Ik las laatst een test in Autoweek waarin ze een aantal elctr. auto's testten bij -6 graden. Dat is koud, maar niet heel erg koud.
De beste uit de test haalde nog de helft van het aantal kilometers als opgegeven.
Ja, dan haal je dus 200 km met volle accu's als het meezit.
Dan vraag ik me af wat je aan zo'n ding hebt.

HoerieHarry | 13-03-19 | 21:30 | 8

www.geenstijl.nl/5146688/sommetjes-be...
Dat valt best mee, je kunt met een 600W kacheltje je auto warm houden van binnen. (kijk maar bij campingwinkels) Dat is ca. 2kW per uur.

-=PyP=- | 13-03-19 | 23:36

Tja, de Russen gaan hier ook niet in mee. Je zult maar in Siberië wonen.
www.google.com/search?q=irkutsk+in+wi...
Lekker fris, houk wel van, maar een elektrieke auto daaro?
Neu, nog lange niet. Evocatus

Evocatus | 14-03-19 | 02:22

De ontwikkeling van die dingen is nog vol op gaande, de eerste vliegtuigen kwamen ook niet ver.
Desnoods verwarmen ze die accu's wat voor die omstandigheden.

RandyBiel | 14-03-19 | 10:41
▼ 5 antwoorden verborgen

Duurdere elektrische auto’s verdwijnen na vijf jaar steevast naar het buitenland.
https://www.businessinsider.nl/occasion-tesla-elektrische-auto-prijs-buitenland-bijtelling-lease/

janleuk | 13-03-19 | 21:29 | 1

Allemaal lease.

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:52

Over nepnieuws gesproken: iemand die de poll gelooft? Ik kan me niet herinneren dat Sjonnie nou zo populair was.

LiniaalRectaal | 13-03-19 | 21:29

Een leuke Google tip
Zoek even de grafieken op, hoezeer men vooruit gaat op accutechnieken en zonnepanel en windmolens.
U zult verrast zijn.

Rest In Privacy | 13-03-19 | 21:28 | 5

@ Stonecity | 13-03-19 | 21:31
Inderdaad, het lijkt wel of de olie lobby erachter zit.
@ timmey | 13-03-19 | 21:33 |
Google eens op nieuwe accu-technieken. Solid state en bekijk de curve in ontwikkeling in de overige technieken ervan.

Rest In Privacy | 13-03-19 | 22:03

@Ce ca! | 13-03-19 | 22:03:
Het zou niet misstaan om dan ook even een linkje te posten, want aan googlen naar "de" grafieken heb je zo weinig.

peterdh | 14-03-19 | 06:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Dus we moeten massaal goede brandstofauto's vernietigen en nieuwe elektrische auto's maken? Nee, dat zal goed zijn voor het milieu....
Of zijn er al toto's die brandstofauto's ombouwen naar elektrische auto's?

memyi | 13-03-19 | 21:28 | 2

nee, de iets minder dan 1 miljoen leaserijders in Nederland kopen een elektrische auto zodat de tweedehands markt op gang komt, en we in Nederland schone lucht krijgen in jouw en mijn straat.

-=PyP=- | 13-03-19 | 23:40

Tesla is geen auto. Punt. Het is een luxe stint met als gadget de Xmas mode.

MoonBeebe | 13-03-19 | 21:25 | 6

@Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:31:
Al was het 50 of 150 km dan was het nog geen probleem.

Berbaar | 13-03-19 | 21:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Dat elektrisch rijden wordt gouden handel voor koper stelende polen, gewoon in de straat kabels doorknippen en meenemen.

Ongeblustekalk | 13-03-19 | 21:24

Tja, het hangt bij zo'n onderzoek natuurlijk altijd van je 'functional unit' en 'system boundaries' af en er zijn tal van impact categorieën waaruit gekozen kan worden mbt de vergelijking tussen verbrandingsmotor vs. elektrische motor.

Naar mijn weten zijn er wel een meerderheid aan artikelen die de elektrische auto mbt Global Warming Potential (GWP) er beter vanaf laten komen.

Fred van Ria | 13-03-19 | 21:22

www.youtube.com/watch?v=hwMPFDqyfrA

Tevens moeten we rekening houden dat Tesla op 100% groene stroom draait in hun batterij fabriek, dus enkel het mijnen + transport kan je dan rekenen. Tegenover de extractie, transport en verwerking van olie.
Ook kost die tesla weinig aan onderhoud (bewegende delen & vloeistoffen die ontbreken)

IPNP | 13-03-19 | 21:21 | 4

Het ding VREET banden, en die zijn verantwoordelijk voor een enorme berg fijnstof.

paartjehop | 13-03-19 | 21:28
▼ 1 antwoord verborgen

Auto's zijn gewoon te zwaar om elektrisch te rijden. Wel eens een elektrische trein zonder boven leiding zien rijden?

ccr316 | 13-03-19 | 21:18 | 4

Ja hoor, de meeste niet- elektrische treinen zijn dieselelektrisch, een dieselmotor drijft dan een aggregaat aan dat de elektromotoren voorziet van stroom.

Crusher | 13-03-19 | 21:42

Nee naar ik schat dat men over een jaar of 5 op de Noordelijke nevenlijnen aan het experimenteren is met accutreinen. Een trein is dan wel zwaar, hij kan ook eenvoudiger een flink pakket accu's meenemen. Eenmaal op gang verbruikt een trein weinig energie (treinen kunnen tientallen kilometers uitrollen) en bij stops kun je de remenergie deels terug pompen in de accuset. In Eindhoven en elders rijden al een paar jaar elektrische bussen rond die het prima doen.

5611 | 13-03-19 | 22:43

@5611 Een vliegwiel voldoet ook bij korte stops. Bussen hier gebruiken het.

LiniaalRectaal | 13-03-19 | 22:55
▼ 1 antwoord verborgen

Het artikel beziende, berust de hele stelling op de aanname dat het dankzij een toekomstige grotere schaal van accuproductie hypothetisch wel eens mogelijk zou kunnen zijn om 72 procent effienter te produceren, waarbij de auteur nota bene zelf aangeeft dat dit volkomen hypothetisch is en op geen enkel feit berust...

Ja. Zo lust ik er nog wel 10. Man man man.

De Libertariër | 13-03-19 | 21:15

Gevalletje nepnieuws, da's wel zeker. Minimaal een van de twee afstanden is fout, dus nep.

BSE rundfunk | 13-03-19 | 21:15

Mijn broem is 30 jaar oud en wordt ( bijna ) dagelijks gebruikt. Op periodiek onderhoud na nooit issues. Ecologischer kan bijna niet, dacht ik zo. Mag ik nu ook even dik vet duurzaamheidssubsidie vangen?

Graaisnaaiert | 13-03-19 | 21:14 | 3

Precies. Dertig jaar lang niet iedere drie, vier jaar een nieuwe auto gehaald. Heeft u de planeet zomaar de productie van ongeveer tien auto's bespaard.
U verdient een duurzaamheidsprijs, in plaats van keihard gediscrimineerd te worden op basis van de leeftijd en de brandstof van uw voertuig!

bisbisbis | 13-03-19 | 21:20

@bisbisbis | 13-03-19 | 21:20:
Dank u en inderdaad, zo kijk ik er ook tegenaan. Prima auto, tevreden over, dus waarom zou ik aan iets anders beginnen?

Graaisnaaiert | 13-03-19 | 21:32

Precies, mijn Poolse overbuur heeft een A6 met bijna 1.600.000 km op de teller. Dat is duurzaam!

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:55

Professor heeft ff telefoontje over zijn nieuwste soepsidie aanvraag voor zijn onderzoek gehad..........

Oepsie1234 | 13-03-19 | 21:14 | 2

En goedgekeurd gekregen in verband met belangen van de petrochemische industrie?

Ceevoo | 13-03-19 | 21:19

Dit is een gevalletje opzettelijk handelen, hij wilde juist dat mensen gingen aantonen dat elektrisch rijden wel milieuvriendelijk kan zijn en dat is gelukt.

Ongeblustekalk | 13-03-19 | 21:28

Even over stekkerauto's. Kennis van mij heeft zo'n ding waarmee hij bij zomerdag in twee uur van Oost-Groningen naar Limburg zoeft.
Echter, afgelopen winter deed hij er 5 uur over... 3 x een uur opladen!
Kou en accu's zijn geen vrienden.

MacMiep.nl | 13-03-19 | 21:12 | 2

ik geloof dat Rutte daar verandering in gaat brengen,zelfs als het 20 graden vriest kunnen we wel 400 km of meer rijden . maar het zou ook maar zo kunnen dat het net zo waar is als het verhaal van 1000 euro.
Wat ik wel zeker weet dat er verkiezingen aan komen en er weer ontzettend veel domkoppen in zijn valse beloftes trappen.

likdoorn | 13-03-19 | 21:17

@likdoorn | 13-03-19 | 21:17: Man ik kan op mijn e-bike al merken dat hij veel minder capaciteit heeft bij 0 graden dan bij 10 graden.
Lees; ik moet hem bij 0 graden in een hogere ondersteuningsstand zetten dan bij 10 graden om hetzelfde niveau van ondersteuning te hebben.
En bij zo'n bak batterijen op vier wielen zou dat anders zijn?

Bijtendehond | 13-03-19 | 23:21

Dus eigenlijk zorgen de tweede- en derdehands rijders er straks voor dat elektrische auto's het klimaat gaan redden. Dat geeft mij als derdehands-auto-rijder een fantastisch gevoel. Is het kabinet al geklapt?

Quib | 13-03-19 | 21:09

Mag ik lekker gewoon zelf kiezen welke auto ik koop van mijn geld?

De vries, Henk. | 13-03-19 | 21:07 | 9

@JI-HAAT | 13-03-19 | 21:13: Nu ben ik ook absoluut geen milieufreak, integendeel.... maar toen mijn 12-jaar oude 1600 watt Miele stofzuiger opeens stuk was, kocht ik een nieuwe Miele C2 powerline met 890 watt maximaal.... maar sta versteld van het zuigvermogen met de helft minder aan stroomkosten.

Ook de nieuwe LED lampen gebruik ik steeds meer, had ik eerst een lamp van 100 watt in de keukenlamp zitten, daarna jarenlang zo'n schroefgedraaide spaarlamp en nu zit er een LED in die nog 4x minder gebruikt met dezelfde licht opbrengst, dus het heeft wel zin gehad want jij en ik betalen liever minder dan meer aan stroomkosten.

Feit blijft wel dat die LED lampen een stuk duurder zijn.

Keyboardspeler | 13-03-19 | 21:31

@Keyboardspeler | 13-03-19 | 21:31:
Waar het om gaat is dat het opgelegd wordt, er is geen vrije keuze meer! Is het overigens reëel om een 12 jaar oude stofzuiger te vergelijken met een nieuwe stofzuiger? Aan die spaarlampen zitten nog best wat haken en ogen, gaat een gasontbrandingslamp kapot moet oa. de ruimte geventileerd worden, moet hij op een speciale wijze opgeruimd worden (geen stofzuiger gebruiken), om over de prijs van zo’n lamp nog maar te zwijgen. Ik ben niet tegen verbeteringen, maar ze moeten niet opgedwongen worden.

JI-HAAT | 13-03-19 | 22:11

Het is al zover: vandaag in de Omvolkskrant trof ik het woord benzineschaamte aan.

5611 | 13-03-19 | 22:46
▼ 6 antwoorden verborgen

Gefeliciteerd GeenStijl & gulden !!!!

Papakiloooo | 13-03-19 | 21:05 | 3

Superspannond nieuws

Dr.SjaanWindvaan | 13-03-19 | 21:07

Klaar met dat gezeik. Niks mag en alles moet. Vanwege een idee-fixe.

medusa324 | 13-03-19 | 21:05

Ja leuk die linkse vergelijkingen. Benzine moet gecreëerd worden, dus de vervuiling is nog hoger, maar hoe die windmolen verschijnt wordt even buiten de berekening gehouden. Iedereen rekent lekker zn eigen paadje schoon.

Slabak | 13-03-19 | 21:04 | 2

De bouw van de raffinaderij wordt ook niet meegenomen in een well-to-wheel vergelijking.

koeberg | 13-03-19 | 21:10

Bij het kraken van nafta komt LPG vrij (Dat is dus een restproduct en nog scho(o)ner ook, maar daar wordt je voor gestraft via de MRB).
Elk nadeel heb zijn voordeel.

Bijtendehond | 13-03-19 | 23:19

Blijkbaar is intelligentie geen vereiste om professor te worden... sjeezus wat een dom stuk vreten.

MacMiep.nl | 13-03-19 | 21:03 | 3

Intellegentie nog tot daaraantoe. Gebrek aan mathematische vaardigheden is veel erger: wanneer je onderbouwingen niet kloppen, hoe kan je dan verwachten dat je activistische agenda wordt omgezet in gedragen beleid?

Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:06

@Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:06: Nou, politici kunnen ook niet rekenen annex logisch nadenken (Hiddemeister c.s. uitgezonderd) dus dat valt wel mee ben ik bang.

MacMiep.nl | 13-03-19 | 21:07

Intelligentie, wijsheid en weten hoe dom jezelf bent zijn echt 3 verschillende zaken.

Rest In Privacy | 13-03-19 | 21:09

Fuck het klimaat gelul. Volvo XC90 T8 Polestar tuned. Dikke 425 PK over 680Nm. 7% bijtelling op een 3000kg racekoets.

Met dank aan NL overheid. GRRRRROEEENNNNNNNN!!

Denkhetnjet | 13-03-19 | 21:01 | 2

en lekker nooit aan de stekker!

Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:02

En elke dag tanken want die Zweeds pantsertank heeft een achterlijk kleine benzine tank

plempert | 13-03-19 | 21:13

Kunnen we de deugers niet gelijk een aureool geven?
De Jodenster 2.019

Rest In Privacy | 13-03-19 | 20:56 | 1

Goed voorstel.

Ronnie uit Helmond | 14-03-19 | 07:55

Maar welke conclusie trekt GeenStijl zelf nou? Of blijft het hierbij?

Ggroengras | 13-03-19 | 20:56

Nederland loopt al jaren achter met Groene Stroom, wil je wel meedoen betaal je de Jackpot voor een andere Stroommeter.
Het is net als met de "Nieuwste Certificering " op mijn werk, zogenaamd Veiliger,Hygiënischer werken, maar enkel op papier , want daadwerkelijk doelstellingen na komen kost te veel geld.

Torquemada | 13-03-19 | 20:56 | 3

Nou, als ik Ben Woldring's website mag geloven zit heel Nederland inmiddels op groene stroom want ze verkopen bijna niet anders. En volgens mij worden we daarmee genaaid waar we bij staan!

MacMiep.nl | 13-03-19 | 21:05

Ik wil geen Tesla.
Ik wil geen Tesla.
Ik wil geen Tesla.

Ik wil een Scania V8 of een Volvo F89
Een John Deere voor twerk
Een Caterpillar voor twerk
En een W123 300TD

Allemaal op diesel natuurlijk
Verbruik 1 op een emmer.
Alle ad blue meuk sloop ik eraf.
T zal me me kont roesten, dat miljeu en dat klimaat.

Heppie-even-voor-mij | 13-03-19 | 20:55 | 6

x

-=PyP=- | 13-03-19 | 23:43

Tja iets te compenseren zeker... Elektromotor is zoveel meer geavanceerd dan die stookolie boot. We rijden toch ook niet meer in stoomtreinen!

-=PyP=- | 13-03-19 | 23:43

@-=PyP=- | 13-03-19 | 23:43:
Actieradius is zeer beperkt in de praktijk. Laden vergt engelengeduld. Dat is geen vooruitgang maar achteruitgang. Is dat nou zo moeilijk?

kempenaer | 14-03-19 | 08:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Laat ze een electrisch vliegtuig naar Australie nemen

padbuffel | 13-03-19 | 20:54 | 3

Geen gek idee, om iets te doen met Zeppelins en elektriciteit. Reistijden zouden wel 'n stuk langer worden. uitgaande van de snelheid van 'n moderne goodyear zeppelin 110 km/h en de afstand naar Australie 14.784 ongeveer 5 dagen en 4 uur (cijfertjes komen uit 'n google search en zijn zo betrouwbaar als 't interweb)

Ceevoo | 13-03-19 | 21:01

@Ceevoo | 13-03-19 | 21:01:
Een soort ouderwetse cruise.
En, het gaat niet om de bestemming,maar om de reis ernaar toe.

Rest In Privacy | 13-03-19 | 21:12

Mooi. Hoorde van wat TUE mensen inderdaad al dat die 700 000 km onzin was.

Grapevine | 13-03-19 | 20:52

En een plusje voor het plaatsen van deze follow up. Kom daar maar eens om bij de grote media-conglomeraten in dit land.

obominotie | 13-03-19 | 20:50 | 5

Joh, dat deed het AD toch ook?

Ggroengras | 13-03-19 | 21:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Rutte een echte vent?

Keyboardspeler | 13-03-19 | 20:46

En de fijnstof?

azijnseikerT | 13-03-19 | 20:46 | 1

De stof / het stof. De bal / het bal.

LiniaalRectaal | 13-03-19 | 20:56

Typisch weer hoe de klimatofielen rollen, als de uitkomst te veel ophef genereert gewoon de aannames in de berekening aanpassen.
Net zolang tot de gewenste uitkomst is bereikt.

Wijze uit het Oosten | 13-03-19 | 20:45 | 4

Links zal hetzelfde over ‘ons’ zeggen.

Highwoodman | 13-03-19 | 20:50

Ecologische impact van lithium in geld uitdrukken zit er niet bij. Wel een aanname van productie en de toekomstige efficientie daarvan uitgedrukt in Joule. Leuk die aanname maar men roept bijvoorbeeld ook al 50 jaar dat kernfusie er binnen 50 jaar is. Krijg je een afwachtende houding van. Die uitkomst is dus een echte minimum want de ecofootprint valuatie gaat nog wel een ding worden in de toekomst. Had men nu maar wel op kernfusie ingezet.

Deflatiemonster | 13-03-19 | 20:53
▼ 1 antwoord verborgen

Wie Tesla kan betalen krijgt subsidies van de overheid. Wie dat niet kan mag stikken.

TRUMP | 13-03-19 | 20:45 | 3

En veel belasting voor die 2de hands Diesel aftikken.

boerk | 13-03-19 | 20:49

Niet alleen Tesla maakt EVs. Nissan, Renault, VW, Hyundai en KIA ook.

koeberg | 13-03-19 | 21:13

Degene die geen tesla kunnen veroorloven mogen meer belasting gaan betalen zodat de mensen die wel een tesla kunnen veroorloven dat met overheids subsidie doen..

En ik snap dan niet waarom ‘sociaal links’ daar geen punt van maakt..

killRoy1982 | 13-03-19 | 23:20

Wat de professoren ook mogen debiteren, ik heb de aanschaf van het elektrische vehikel er al dubbel en dwars uit.
Nice!

Berbaar | 13-03-19 | 20:39 | 19

Ik rij lekker in een dikke diesel met 385 Pk wat boeit mij die paar euro, zolang dat opladen nog zo lang duurt en je geen 900 km met een lading kunt rijden met een zware rechtervoet blijft dat ook zo.
G

Dutch_Holland | 13-03-19 | 22:20

2,5 miljoen kilometer in een Tesla. En nog op de oorspronkelijke batterij ook nog. Top hoor...

Pierre Tombal | 13-03-19 | 22:34

Berber de graantjes mee pikkende profiteur. Wie had anders verwacht...

kempenaer | 14-03-19 | 07:53
▼ 16 antwoorden verborgen

Ik heb zaterdag een fiets voor 12.50 gekocht op marktplaats. Krijg ik nu geld toe?

CopyCat | 13-03-19 | 20:38 | 1

Verraad een dieselrijder en u krijgt 7,50 Euro retour
:)

Rest In Privacy | 13-03-19 | 21:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken