Sommetjes! Belgische klimaatprofessor trapt na 700.000 kilometer in elektrische auto op de rem
Toch allemaal een Tesla kopen dan
Social
Omdat u GeenStijl leest "vanwege de feitelijkheid een de subjectieve interpretatie daarvan" (bedankt voor de salesslogan, linktipper) hier een follow up over de Waalse professor die had berekend dat je 700.000 kilometer in een elektrische auto moet rijden om schoner te zijn. Want iedereen en zijn moeder heeft zijn eigen rekenmachine/bierviltje/Excel-sheet er nog eens bijgepakt inclusief meneer Damien Ernst zelf. Die komt, als hij zijn aannames aanpast, nu uit op een afstand tussen 67.226 kilometer en 151.259 kilometer. Nogal wat minder dan 700.000 kilometer, dunkt ons. En volgens de Nederlandse onderzoeker Auke Hoestra is het zelfs nóg minder (draadje HIERRR). En sowieso gaat een echte vent gewoon op de fiets naar zijn werk. Nog meer sommetjes over milieukosten van elektrische auto's in deze pdf en als u dat allemaal gelezen hebt kunt u hieronder weer lekker subjectief gaan interpreteren.
Reaguursels
InloggenZeer het lezen waard.
Kan het zelf niet beter verwoorden.
www.climategate.nl/2019/03/stuitend-b...
Zeer amusant nu er echt niets meer aan te doen is. Maakt de mens zich druk om zijn eigen ondergang ohhh help we moeten groen. Over 150 jaar wonen we met zijn allemaal die er dan nog zijn op Groenland. Want dat is dan nog 1 van de weinige plekken op deze planeet wat leefbaar is. Dan gooien we er nog 50 a 100 jaar tegen aan en dan goedendag mensheid. Dit is niet meer te stoppen maar wees vooral een schaap en vol de massa.
De discussie zou moeten gaan over luchtkwaliteit, fijnstof en astma gerelateerde gezondheidsproblemen. Dan helpt het wel als we meer elektrisch rijden, omdat met name het verkeer de grote boosdoener is. Fijnstof rondom een kolencentrale is een kleiner gevaar voor de algehele volksgezondheid.
Gek Hé dan dat in Oost Duitsland waar men bruinkool stookte en geen shit gaf om welk milieu dan ook er nauwelijks gevallen van astma ed waren, is ook na de wende objectief vastgesteld. Alles is relatief, vb er is ook sprake van natuurlijke achtergrondstraling, normaal voorkomende fijnstof etc fluctueert ook per locatie.
Je kan niet zomaar grenzen trekken, heeft geen zak zin.
Warmer klimaat krijgen we. Daar kunnen we niks aan doen. Dus beter geld in de dijken e.d. pompen dan in oplossingen die niet helpen als het water komt.
Maar dan gaan we dat geld weer uitgeven. Als we de klimaat doelen willen halen dan moet al dat geld wel in de goede zakken terecht komen. Zoals bij edje nijpels bv.
Het zal allemaal wel maar ik kan geen 30k neertellen voor wat voor auto dan ook.
Nou gelukkig kost een warmtepompje slechts 20K
De productie van accu’s en de enorme afvalberg van die chemische rommel die later ontstaat is pas slecht voor het milieu.
Als die accu’s van bev’s bij een ongeluk in brand vliegen dan zijn ze zeer lastig te blussen en bovendien kan de hele auto onder hoogspanning komen te staan.
CO2 drijft de temperatuur niet op, dat doet de zon en een hogere temperatuur zorgt voor meer CO2.
Zie the great global warming swindle/Michael Limburg/Ivar Giaever (nobelprijswinnaar natuurkunde).
Dus Baudet had gisteravond TOCH gelijk, tijdens het debat met Jetten en Klaver tijdens Nieuwsuur. Wat werd die man tegengewerkt door de intervieuwer. Jetten en Klaver mochten WEL uitpraten, maar Baudet niet...……….
Hij stelt wel een vraag, maar het antwoord doet er blijkbaar niet toe
Of het aan wazig troebel antwoord is of dat er juist iets belangrijks in kan zitten. Interviewer werkt zeker met een stopwatch of zo. Dan hoef je de tijd alleen maar vol te praten. Handig.
Maar dan gaan wij kijkers wat anders doen.
De NPO is de agitprop machine van links.
En veel mensen hebben dat niet door. Triest.
@kempenaer | 14-03-19 | 08:02:
Valt wel mee, maar ze vragen niet door, dan moeten ze namelijk luisteren naar wat er gezegd wordt. Dus je houdt handig babbelende politici over, en dan slaat Jetten ook steeds irrelevante zijpaadjes in..
Je kan net zo goed naar een aquarium gaan kijken met glimlachende visjes.
Inforrrrrrmatie dames & heren interviews. Door de standaardbabbels heenprikken tot je uitkomt bij iets van een verschil.
Recycle artikel uit de Telebelg al flink wat dagen geleden ?
Je kan ook een auto op een mest vergasser laten rijden. Installeer een koe in de kofferbak en als hij/zij/x niet moet schijten, kan hij/zij/x mooi mee steppen.
Kan die waterstof niet door het gasbuizennet?
Deze fiets graag: www.pedersen-velo.de/
Met dit electromotortje: www.velogical-engineering.com/velogica...
Deze fiets is ook goed, 9,5kg, mag wat mij betreft ook zonder motortje
www.velomo.eu/images/velomo/HST-2a.jpg...
Hoe zit het met "solar fuel"?
Wat voor kinder- cq slavenarbeid is nog steeds nodig voor bepaalde accugrondstoffen. Cobalt, u weet wel waarom.
Vroeger was ik tegen kernenergie, maar da's heul lang geleden.
Zomaar wat opmerkingen. Evocatus
Ja, waterstof kan erdoor, wordt al mee ge-experimenteer. Daarom in nu van het gas gaan en gasloze woningen ook niet zo slim.
^geëxperimenteerd
@Wekkertje | 14-03-19 | 06:37: Ik werk zelf veel met waterstof. Daarvoor gelden andere veiligheidsmaatregelen voor dan aardgas! Maar, het kan zeker door de buizen. Water ook hoor.
Waterstof kan door buizen, maar de huidige buizen zijn er niet geschikt voor, waterstof gaat er door heen en tast de structuur van staal aan, vooral vlak bij lassen.
Waterstof is een opslagvorm, geen bron. Je hebt energie nodig om het te maken en daar gaat energie bij verloren. Vervolgens moet je het ook weer omzetten in een andere vorm van energie en daar gaat ook weer energie bij verloren.
@ugur | 14-03-19 | 08:17: ja en de benzine motor reedteerst ook 1 op 1. Als waterstof net zo doorontwillelk had geweest als benzine dan had het allang rendabel geweest. Maarnee dat mocht niet van de olieboeren.
Hierbij de sommetjes. Veel leesplezier gewenst.
Windmolen
Vermogen M Watt: 3
Vermogen Watt: 3000000
Voluurrendement: 24,80%
Energie per jaar [Joule]: 23.462.784.000.000
kWh per jaar: 6517440
Kosten per object: 2000000
Levensduur: 20
Kosten per jaar: € 100.000
Operationele kosten per jaar: € 129.000
Opstalrecht: € 20.000
Brandstofkosten: Geen
Totaal per jaar: € 249.000
Kosten per Joule per jaar: 1,06126E-08
Kosten per kWh per jaar: € 0,0382
Kosten per jaar 100%: € 33.429.536.751
Aantal benodigde windmolens 3 MW: 134.615
Aantal hectare per windmolen: 25
Benodigde oppervlakte [hectare]: 3.365.385
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 99,29%
Bronnen:
www.mo.be/analyse/zoveel-kost-een-win... (2015)
www.groenerekenkamer.nl/wat-levert-ee... (oktober 2009)
www.climategate.nl/2019/03/de-energie...
Kernenergie
Vermogen M Watt: 1000
Vermogen Watt: 1.000.000.000
Voluurrendement: 95%
Energie per jaar [Joule]: 29.959.200.000.000.000
kWh per jaar: 8.322.000.000
Kosten per object: € 2.000.000.000
Levensduur: 50
Kosten per jaar inzake object: € 40.000.000
Operationele kosten per jaar: € 120.000.000
Brandstofkosten: Zit in operationele kosten inbegrepen
Totaal: € 160.000.000
Kosten per Joule per jaar: 5,3406E-09
Kosten per kWh per jaar: € 0,0192
Kosten per jaar 100%: € 16.822.879.116
Benodigde oppervlakte 1100 MW [hectare]: 6,25
Totaal benodigde oppervlakte: 597,40
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 0,018%
Verschil in voordeel van kernenergie: € 16.606.657.635
Bronnen: www.pbl.nl/dossiers/Energie_en_energi... (2015-2020)
www.climategate.nl/2018/09/kosten-ker...
www.kernenergieinnederland.nl/files/2... (november 2011) (PDF alert)
Zonnepark
Energie per hectare [kWh]: 600.000
Energie per hectare [Joule]: 2.160.000.000.000
Kosten per hectare (object): € 600.000 (Beste scenario)
Levensduur [jaren]: 20
Kosten per hectare per jaar (object): € 30.000
Kosten per hectare (huur): € 5.000
Kosten per hectare (exploitatiekosten): ????????
Totaal: € 35.000
Kosten per Joule per jaar: 1,62037E-08
Kosten per kWh per jaar: € 0,05833333
Kosten per jaar 100%: € 51.041.666.667
Benodigde oppervlakte [hectare]: 1.458.333
Oppervlakte Nederland (alleen land) [hectare]: 3.389.300
Percentage bedekking: 43,03%
Bronnen:
www.climategate.nl/2019/03/de-energie... (maart 20190
vlb.nl/zonneparken-hoge-opbrengsten-ma... (augustus 2018)
nl.wikipedia.org/wiki/Zonnepaneel
Energieverbruik NL per jaar [PJ]: 3150
Energieverbruik NL per jaar [Joule]: 3.150.000.000.000.000.000
Energieverbruik NL per jaar [kWh]: 875.000.000.000
Bronnen:
CBS
www.climategate.nl/2019/03/de-energie...
Zo, dat was mij een werk. Maar heel wat minder dan het PBL en CPB eraan hebben besteed, die gemakshalve nog niet de helft hebben meegenomen.
Ik kom hierbij uit op e 16.000.000.000 per jaar bij 100% co2(g) vrije energie opwekking. Minimaal. Want een kerncentrale is waarschijnlijk nog wel goedkoper in aanschaf maar door alle politieke eisen worden de kosten er niet minder op. Maar goed, ondanks dat wint kernerngie het met gemak. Het grootste voordeel is, is dat slechts 0,02% van het land bedekt is met kernenergiecentrales in tegenstelling tot bijna 100% voor windenergie. In geval van zonneenergie dat volgens mijn berekening e 35 G per jaar extra kost, moet het land voor 48% worden bedekt. Bebouwingen dat op zijn hoogst 15% bedekt van Nederland en dan nog een 48% erbij voor zonneparken. Wat zou het volk hiervan vinden?
De sommetjes, werden deze maar meer gemaakt in plaats van een ik meen 150 blz tellende rapport waarin verrekte weinig staat.
Goeie rekenpartij. Klopt ook in het algemeen. De windmolens die de Borssele windparken gaan bemannen worden 8 MW. Het rendement daarvan zal ergens tussen 35-40% gaan zijn, gesteld dat het gemiddeld waait, wat de afgelopen zomer geen zekerheidje was. Kosten per stuk zijn nu 20 miljoen. Voor 80.000 MW benodigd vermogen (de rest zonnepanelen en houtstook) komt het neer op ca. 25.000 tot 30.000 wm's, oftewel 500 tot 600 miljard euro. Wel iedere 25 jaar vervangen.
Voor het luttele bedrag van slechts 250 miljard (een fractie van wat aan transitie nodig zal blijken te zijn) kan ook aan wetenschappers en technologen de opdracht worden gegeven de komende 25 jaar een nieuwe energiebron te gaan ontwikkelen.
3-werf H.U.L.D.E!
Evocatus
Chapeau! Wat hebben wij inderdaad aan onze doorrekenbureau's al die maar een kwart van dit heldere verhaal vertellen?
Klasse. Mooi stukje.
Het probleem met kernenergie is van een andere aard. Kernafval moet 240.000(!) jaar afgeschermd van de omgeving worden opgeborgen. Wie daar goed over nadenkt (de aard van de mens vooral, hoeveel conflicten hebben we wel niet gezien alleen al in de afgelopen 2000 jaar) begrijpt dat het risico relatief enorm is!
Wat 'we' nu dan ook zouden moeten doen is investeren in doorontwikkeling van technologie. Niet allerlei belachelijk onrendabele technologie op massieve schaal implementeren.
@De Libertariër | 14-03-19 | 08:15: Maar er zijn al vele kerncentrales, dus het door jou omschreven probleem wordt er alleen maar een klein beetje groter van. Overigens zijn er ook mogelijkheden om uitgewerkte brandstofstaven weer opnieuw te gebruiken in een ander soort proces. Verder zijn er goede verwachtingen van het gebruik van Thorium dat ook minder nadelen heeft.
Ik ga zeker met je mee dat het doorontwikkelen van technologie voorrang verdient ten opzichte van onrendabele technologie. De moderne kolen- en gascentrales werken al met een hoger rendement, maar dat kan vast nog flink hoger, het is nu rond de 50 meen ik voor gascentrales.
@ugur | 14-03-19 | 08:24:
Het is waar dat het probleem er alleen maar een beetje groter van wordt. Eens. Er is alleen nog niet eens een eindoplossing beschikbaar voor hoe kernafval definitie kan worden opgeslagen. Experts weten niet wat ze ermee moeten, al lijkt Finland nu een redelijke oplossing te hebben onder de grond. Dat geeft me bedenkingen. Het is niet de juiste volgorde om dingen te doen. Eerst een potentieel enorm probleem groter maken, nog voordat er werkelijk een oplossing bestaat... Dat moet andersom, alvorens ik persoonlijk kernenergie helemaal zal steunen.
Ik geloof overigens totaal niet in het Co2 sprookje, maar wel in de voordelen van duurzame energie. Gewoon omdat het logisch is. Geen uitstoot (i.t.t. kolen- en gascentrales), dus (vrijwel) geen milieuschade, plus onafhankelijkheid van Arabische landen. Alleen maar voordelen. Alleen: dan moet de technologie wel eerst doorontwikkeld worden op alle vlakken (van energieopwekking tot opslag op massieve schaal) zodat ze een in alle opzichten BETER alternatief is voor fossiel of kernenergie.
Investeer daar dan in, in plaats van fluttechniek die in de kinderschoenen staat tegen astronomische kosten te implementeren in de praktijk zonder ook maar enig aantoonbaar effect op een probleem dat in de eerste plaats niet bestaat.
Bij dit soort sommetjes is het altijd zaak om uit te gaan van de juiste cijfers. Een kerncentrale bouwen kost geen 2 miljard, maar over de 10 miljard. Er is een reden waarom in Engeland de bouw van een kerncentrale is afgeblazen. Wind op zee heeft de toekomst, ook voor ons. Duitsland heeft een probleem, want te weinig kustlijn en dus vooral wind op land, wat minder rendabel is.
@MFvGeel | 14-03-19 | 11:34:
Heeft u een punt want sommige zaken waren lastig te achterhalen of zijn onbekend.
Stel dat het inderdaad e 10G per 1000MW kost, dan betekent dat de kosten hetzelfde zijn als dat van de windmolens, echter er is één heel groot verschil, wat in de media niet besproken wordt, dat betreft de oppervlakte. Heel het land moet worden volgezet (= 100%) met windmolens daar waar slechts 0,02% van het land bedekt is met kerncentrales.
Qua kosten is het klimafaat al discutabel maar qua landschap is het een onmogelijke taak. Het lijkt mij niet dat op elke 25 hectare het volk zo'n ding wil zien staan dan wel dat de helft van het land bedekt is met zonneparken.
Het zal mij benieuwen wanneer het volk hiervan wordt doordrongen.
@De Libertariër | 14-03-19 | 09:54:
Wij hebben gewoon astronomisch veel energie nodig en dat valt alleen oppervlaktetechnisch gezien niet met zonne- of windenergie op te wekken.
De groenerekenkamer.nl spreekt over energiedichtheid. Dat is de crux. Dan blijft alleen fossiel of kernenergie over.
Of het volk wil 100% van het land bedekken met windmolens of 48% van het land bedekken met zonneparken.
Huidige bebouwing inclusief asfalt is 15%. En dat vinden vele mensen al te veel, laat staan de groene energie erbij opgeteld.
Biomassa gaat het ook niet redden. Dit is vrij gemakkelijk na te gaan. Zonnepanelen hebben een rendement van rond de 20% (op papier). Rendement van fotosynthese is maximaal 1% maar meen zelfs maximaal 0,7%. Dat zou betekenen dat op zijn minst 20 keer zoveel aan oppervlakte nodig is dan wat aan zonneparken nodig is dus 960% van oppervlakte van Nederland.
@MFvGeel | 14-03-19 | 11:34: Windmolens zijn ook niet de oplossing. Problemen als:
- Duizenden vogels die dodelijk geraakt worden door de wieken (impact op milieu kan indirect enorm zijn).
- Weersomstandigheden kunnen veranderen door wijziging luchtstroming (bij hele grote windparken ontstaan zelfs wolken).
- De zinc/koper houdende verf (wellicht nodig op zee) is enorm milieu vervuilend.
- Vele schepen en kranen nodig die enorm veel diesel verstoken voor niet alleen de bouw, maar ook nog eens het onderhoud ervan.
Serieus, een kerncentrale is zoveel efficiënter en milieu vriendelijker. De beste oplossing is een enorme kernfusie centrale, maar de bouw daarvan duurt helaas heel héél erg lang.
Auto? Daarmee sta je toch in de file of achter pakjes bezorger? Doe mij maar gewoon de fiets!
Ok, gelezen. Dit gaat zeker niet over een tesla maar iets van een Zoe (EUR 36.000, 70 tot 170 km elektrisch).
Op npo2 is Baudet jetten en klaver aan het fileren over de echte kosten die deze onzin gaat kosten en aan hun zure socialisten bekkies te zien bevalt dat niet.
Goud.
Goud?
Ik erger mij kapot aan de vooringenomenheid van de presentator die Thierry constant in de reden valt en alleen de klimafatisten aan het woord laat.
Ok, ik wilde eigenlijk de NPO vanavond eens negeren maar ik ben om. Zure bekken van die 2 maken dat ik vanavond lekker slaap.
Overigens Thierry snijdt een belangrijk punt aan dat het rapport nog niet de helft heeft meegenomen.
Makkelijk voor de coalitie en de klimafatisten. Het volk betaalt uiteindelijk het gelag. Maar goed, het volk gelooft het incomplete rapport. Om maar met de woorden van de neoliberalen te spreken: Eigen schuld.
@ProAsfalt | 13-03-19 | 22:32:
Als je wat anders had verwacht kijkende naar de npo ben je een behoorlijk naïef persoon. Maar dit antwoord had je al verwacht.
Pfff tenenkrommend. Thierry beet goed van zich af maar die 2 incompetente narsistische en nauwelijks droog achter hun oren klimaatgekken laten mijn bloed koken. Echt, ik hoop zo dat de afstraffing op 20 maart gaat komen. En anders heb ik alle hoop verloren. Dan komt het gewoon nooit meer goed.
@MoonBeebe | 13-03-19 | 23:14: Helaas. Groen links gaat winnen en FVD wordt nipt 3de..... De VVD blijft natuurlijk op 1 staan. Zo gaat dat in een vrij land als NL. En anders geven we Poetin de schuld. sarc off
@MoonBeebe | 13-03-19 | 23:14: Ik woon in een rode buurt. Die lui snappen niks van techniek en wetenschap maar voeren wel het hoogste woord. Gevaarlijk. En zo SP en GL als de ziekte.
De toekomst,
Nederlandse uitvinding: waterstof in poedervorm. 240 km rijden voor € 1,65
www.fluxenergie.nl/nederlandse-uitvin...
Solid state accu,s!
+ veelzs
Je vergeet accijns mee te rekenen.
Dank voor de link. Interessant, zeg, kende ik nog niet.
aah, menselijke creativiteit. Waanzinnig leuk en goed.
Mooi, man! Evocatus
@DeTering | 13-03-19 | 22:55:
Idd was het eerste wat in mij opkwam. 1,65 per 250km ... Leuk maar je vergeet dan de waterstoftax, de milieuheffing, de onrendabelenbijdrage, de accijns, de zuinigheidsbelasting, de tax-op-we-moeten-wat-verzinnen en dan kom je gewoon op een prijs idem aan de benzine nu. 3ct goedkoper, want we moeten het namelijk wel "aantrekkelijk" houden.
@peterdh | 14-03-19 | 05:42: Accijns is natuurlijk een goede manier om de balans een bepaalde kant op te sturen, en makkelijk aan te passen is. zie het huidige beleid.
Als je elektrisch en milieuvriendelijk wilt rijden, zul je toch echt moeten wachten tot de auto met zonnepanelen wordt geleverd. Als de stroom uit het stopcontact komt, kan het groene stroom zijn, maar is het dat waarschijnlijk niet.
Tenzij je natuurlijk voldoende zonnepanelen op het dak van je huis hebt liggen om je auto direct te laden met je opbrengst (gaat natuurlijk weer niet op in de winter). Overigens las ik gisteren dat Sion van Sono motors wel 'volledig' voorzien is van zonnepanelen, maar dat lever maar een extra bereik van ongeveer 10 km op.
@FrankVeer | 13-03-19 | 23:17: Dat wil men niet, want dan zelfvoorzienend en onafhankelik van de overheid => geen belasting.
Klimafaatuur is er op.
Thierry wordt zoals gewoon weer constant onderbroken door de 'onafhankelijke' 'objectieve' presentator.
Het is te schandalig voor woorden.
Tip aan Baudet: zet uw betoog met de in en outs maar op youtube. Ik zal er gaarne naar kijken, als enige waarschijnlijk. Via MSM gaat het niet lukken, dus dan maar via het internet. Nogmaals te schandalig voor woorden.
Goed zo thierry. Zeg de wacht maar aan aan die vooringenomen presentator. Een rechter was al tig keer gewraakt geweest.
Rob Jetten: paar tientjes per iets. Man, man, man,
Hij heeft echt klappen gehad van de molenwiek.
Volgens mij stelde Jessias een vraag een Thierry maar Rob beantwoord de vraag. Man, man, man. Propaganda.
Jeej, laten we allemaal over gaan op elektriciteit: twitter.com/Brandweer_HGL/status/1105...
Brandweer weet zich geen raad na dodelijk ongeluk met Tesla. De brandweer vreesde dat de auto onder hoogspanning stond.
www.rtlnieuws.nl/algemeen/binnenland/...
@janleuk | 13-03-19 | 22:17: Is de kleine vulkaanuitbarsting die brandende accu's met zich meebrengen na een ongeval meegerekend in de klimaatbelastingsberekening?
Mmm artikeltje is ook weer hournalistiek van de onderste plank. "De brandweerlieden VREESDEN dat hij onder hoogspanning stond".... om 6 regels later stellig te beweren: "... en waarom de auto onder stroom stond."
Goh dat is een mooie sprong van bange brandweerlieden naar vaststaand feit...
Dat stond ook al in het originele artikel, als je de moeite nam om dat door te lezen en enigszins Frans leest.
Zoals ik toen ook al zei:
"Even hele artikeltje lezen hè:
Si l’on reporte ce chiffre de 697.612kms à une citadine de 24 kwh, en considérant qu’elle consommerait encore moins de 20kwh/100kms, l’équilibre pourrait être atteint entre 150.000 kms et 200.000kms … et même 30-40.000kms si et seulement si l’électricité était produite de manière 100% renouvelable !"
@Tapu | 13-03-19 | 22:12: Qu'est-ce que vous disez?
Het klimafaat kost helemaal niets.
Iedereen aan de gratis Tesla.
Win, win, win.
Geweldig toch?
In een verbrandings motor stop je benzine of diesel en je krijgt rook/stof
In een tesla stop je elektra en je krijgt ook rook/stof ... alleen x km verderop. (+ de zware metalen van de accu's bij produceren en afvoeren)
Vergeet de fijnstof van de banden niet. Een elektrische auto verslind banden.
De rook en de stof die je produceert om een Tesla op te laden wordt in Groningen uitgestoten terwijl jij met je Tesla lekker in Amsterdam rond rijden.
Benzine komt zo uit de olifant toch.
@janleuk | 13-03-19 | 21:45: en de remmen. Zware accu's dus inderdaad meer fijnstof van banden maar ook meer fijnstof van de schijven en blokken.
@hustler01 | 13-03-19 | 22:54: electrische auto's remmen veelal met de regenerator i.p.v. de werkelijke rem.
@PSYx | 13-03-19 | 22:59: Niet altijd. Alleen als je een rustige rijder bent rem je regeneratief. De fileklevers (kermislichten op de snelweg rijders) die remmen continue op de schijven.
Het staal voor de auto maken kost energie.
De auto zelf maken kost energie.
Het winnen van de grondstoffen voor de accu’s kost energie.
De accu’s zelf maken kost ook weer energie.
En tot slot kost het steeds maar weer opladen van je elektrische auto ook energie.
En die energie komt heus niet allemaal van windmolens en zonnepanelen.
Ik geloof best dat het 700.000 kilometer kost voor je eindelijk klimaat neutraal bent.
Maar als je alternatief gaat rekenen dan trek je de energie die je nodig hebt om een normale auto te maken er van af. Dan hoef je alleen het verschil te berekenen. Ja, dan ben je ook een stuk sneller klimaatneutraal.
reken dan ook mee wat de extra kost is van de minder betrouwbare techniek. Mijn vorige Tesla heeft in 4 jaar drie hele nieuwe battery-packs gehad.
Het is toch vergelijkbaar belastend om een benzineauto te bouwen, behalve de accu's dan. Maar dan komt de benzinemotor er weer bij.
Het staal komt uit kolengestookte walserijen, daar gaat je milieuwinst.
Je moet ervan uitgaan dat je 100% grijze stroom nodig hebt om elektrisch te rijden. Op dit moment halen we in Nederland 6% van de stroom uit duurzame bronnen waarvan 3/4 uit dubieus te achten biomassa. Op het moment dat je extra stroom gaat verbruiken voor je auto moet je grijze stroom bijzetten. Je mag extra verbruik pas als groen rekenen als je in de bestaande behoefte voor 100% met groen kunt voorzien. Hetzelfde geldt overigens voor stroomvretende warmtepompen.
Er wordt veel gebruik gemaakt van aluminium bij Tesla. En die industrie gebruikt hydro stroom in de USA.
Maar iig andere auto's moeten ook gemaakt worden. (meesten zijn wel van staal)
En als die 700k klopt dan zit een normale auto ver boven de 1M.
Ja vergelijken is ook belangrijk, als iemand beweert dat elektrisch rijden geen hol uitmaakt dan weten we door vergelijkingen dat het wel uitmaakt.
De enige Belgische professor die ik ken is professor Barabas en die heeft altijd gelijk.
Die deed het toch stiekem met tante Sidonia?
"Onderzoeker Damien Ernst nuanceert claim dat EV pas na 700.000 km groener is dan benzineauto en komt na een nieuwe berekening uit op 378.843km"
tweakers.net/nieuws/150132/onderzoeke...
Grootste vraag is of de elektrische auto met echte duurzame elektrische energie wordt geladen. Dus geen papieren tijger met groene certificaten, maar dat de auto aanbodgestuurd wordt opgeladen. Dat de auto via internet commando`s krijgt om alleen groene energie af te nemen, als deze daadwerkelijk wordt aangeboden. Als de zon schijnt of de wind waait. www.vox.com/energy-and-environment/20... Nu is er een beweging om alle auto`s direct na parkeren aggresief op te laden, dat is buitengewoon belastend voor het net, en geeft een extra vraag naar bufferaccu`s in het elektriciteitsnet of snel reagerende vraaggestuurde energieproductie zoals alleen in gasturbines wordt gevonden.
Het elektriciteitsnet maakt geen onderscheid tussen de oorsprong van de elektronen zoals u weet.
Ik had het idee om een aanhanger te bouwen met een windmolen (maglev 600 watt) en voldoende zonnepanelen (30m2) en voldoende accu,s (40 KWH)
Zodoende kan men het eigen huis voorzien van 365 dagen graties( ja aanschafprijs met 10 jaar levensduur accu,s) groene stroom. Geen transportkosten, wel transformatorverliezen, maar zo groen mogelijk.
@LiniaalRectaal | 13-03-19 | 21:36: Inderdaad, het handhaaft de wet van Kirchhoff. Als ik dus groene stroom koop, die op dat moment niet wordt geproduceerd, tank ik gewoon grijze stroom. Dat is het punt.
Als je de curve neemt van het huidige verbruik over de dag, en de huidige curve van de groene productie, zie je dat er helemaal geen resterend aanbod is van groene stroom, op het moment dat deze auto`s geladen worden. Dat scheelt nogal in de calculatie van deze Belg.
Van groene stroom is bekend dat de zonne-energie `s avonds nogal tegenvalt. Ook dat `s avonds de wind nogal gaat liggen. Van grijze stroom is bekend dat kern- of kolencentrales nogal traag opstarten. Die gaan zo`n piek in vraag ook niet vangen. Dan kan je dus vooraf netjes bepalen, dat je dat ALLEEN met gasturbines of accu`s kan opvangen.
Die twee methodes hebben hun ecologische en economische voetafdruk, en die moet deze Belg gaan meenemen in de calculatie.
Dit wordt nu allemaal als onzekerheid gepresenteerd, maar iemand die drie zetten met schaak vooruit kan denken, ziet dat er veel meer vastligt dan gedacht.
Alternatief is dat grootverbruikers slimmer gaan afnemen. Dat niet alleen het aanbod wordt bijgestuurd op het net door centrales bij te regelen, maar ook de vraag door opladen te vertragen of doseren.
Stroom is geen verplaatsen van elektronen Maar verschuiving van ladingsdichtheid.
@Busverhuur
En die lading bestaat uit... elektronen!
@Busverhuur | 13-03-19 | 22:27: van een hoge naar lage potentiaal.
Je voelt toch al van te voren op je klompen aan dat die 700.000 km kolder is?
Dat die onzin het überhaupt nog tot een GeenStijl topic heeft gemaakt is tekenend...
Hee alles voor de agenda.
Ik las laatst een test in Autoweek waarin ze een aantal elctr. auto's testten bij -6 graden. Dat is koud, maar niet heel erg koud.
De beste uit de test haalde nog de helft van het aantal kilometers als opgegeven.
Ja, dan haal je dus 200 km met volle accu's als het meezit.
Dan vraag ik me af wat je aan zo'n ding hebt.
In Siberië niks, dat lijkt me duidelijk. Daar wordt ook aangeraden je diesel stationair te laten draaien 's nachts. Anders krijg je hem niet meer gestart de volgende ochtend.
Om dit te voorkomen kan de regering beter eerst hybrides promoten, de accutechniek en laadsnelheid is nog niet volwassen genoeg voor massaal gebruik.
@Ongeblustekalk | 13-03-19 | 21:38:
Er waren erbij die 30 tot 40% van de normale afstand haalden.
En wat denk je dat de kachel aan stroom trekt als je het dan een beetje warm wilt hebben binnen?
@HoerieHarry | 13-03-19 | 21:44: Ook fijn als je stroom midden op de weg op is. Effe een jerrycan stroom halen is er niet bij.
@janleuk | 13-03-19 | 21:55:
Het is leuk als je in de buurt van je werk woont.
Maar het lijkt mij inderdaad ook vrij stressvol als je bijvoorbeeld een paar uur in een file komt te te staan.
www.geenstijl.nl/5146688/sommetjes-be...
Dat valt best mee, je kunt met een 600W kacheltje je auto warm houden van binnen. (kijk maar bij campingwinkels) Dat is ca. 2kW per uur.
Tja, de Russen gaan hier ook niet in mee. Je zult maar in Siberië wonen.
www.google.com/search?q=irkutsk+in+wi...
Lekker fris, houk wel van, maar een elektrieke auto daaro?
Neu, nog lange niet. Evocatus
De ontwikkeling van die dingen is nog vol op gaande, de eerste vliegtuigen kwamen ook niet ver.
Desnoods verwarmen ze die accu's wat voor die omstandigheden.
Duurdere elektrische auto’s verdwijnen na vijf jaar steevast naar het buitenland.
www.businessinsider.nl/occasion-tesla...
Allemaal lease.
Over nepnieuws gesproken: iemand die de poll gelooft? Ik kan me niet herinneren dat Sjonnie nou zo populair was.
Een leuke Google tip
Zoek even de grafieken op, hoezeer men vooruit gaat op accutechnieken en zonnepanel en windmolens.
U zult verrast zijn.
Kost je je hele vermogen en vervolgens belast de overheid je de moeder zodat je alsnog in de kou zit. Winst voor de burger 0,0
Als ik naar smartphones kijk vind ik het tegenvallen, hoewel li ion bij gewone temperaturen “de gewone accu” overtreft
@ Stonecity | 13-03-19 | 21:31
Inderdaad, het lijkt wel of de olie lobby erachter zit.
@ timmey | 13-03-19 | 21:33 |
Google eens op nieuwe accu-technieken. Solid state en bekijk de curve in ontwikkeling in de overige technieken ervan.
@Ce ca! | 13-03-19 | 22:03:
Het zou niet misstaan om dan ook even een linkje te posten, want aan googlen naar "de" grafieken heb je zo weinig.
@ Peter
Hier de kosten;
Hier het rendement door de jaren heen:
blog.zonnepanelendelen.nl/2016/03/ont...
En hier de ontwikkeling van accu,s door de jaren heen:
technotheek.utwente.nl/wiki/Opslag_van...
At your service. :)
cleartechnology.nl/zonne-energie-door...
Dus we moeten massaal goede brandstofauto's vernietigen en nieuwe elektrische auto's maken? Nee, dat zal goed zijn voor het milieu....
Of zijn er al toto's die brandstofauto's ombouwen naar elektrische auto's?
nee, de iets minder dan 1 miljoen leaserijders in Nederland kopen een elektrische auto zodat de tweedehands markt op gang komt, en we in Nederland schone lucht krijgen in jouw en mijn straat.
@-=PyP=- | 13-03-19 | 23:40:
Ahja de tweedehandsmarkt van electrische auto's. Je bedoelt in het buitenland:
www.businessinsider.nl/occasion-tesla...
Tesla is geen auto. Punt. Het is een luxe stint met als gadget de Xmas mode.
Hij is grappig :)
Een Tasla is de iPad onder de auto's. Overrated, overpriced en onpraktisch.
Het ding brengt me comfortabel van A naar B.
Dat is eigenlijk wat ik van mijn dagelijkse vehikel verlang.
@Berbaar | 13-03-19 | 21:30: voor die 5 km woon- werk van jou inderdaad geen probleem.
@Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:31:
Al was het 50 of 150 km dan was het nog geen probleem.
@Berbaar | 13-03-19 | 21:30: Zeker gezien de enorme subsidie die je hier op vangt.
Dat elektrisch rijden wordt gouden handel voor koper stelende polen, gewoon in de straat kabels doorknippen en meenemen.
Tja, het hangt bij zo'n onderzoek natuurlijk altijd van je 'functional unit' en 'system boundaries' af en er zijn tal van impact categorieën waaruit gekozen kan worden mbt de vergelijking tussen verbrandingsmotor vs. elektrische motor.
Naar mijn weten zijn er wel een meerderheid aan artikelen die de elektrische auto mbt Global Warming Potential (GWP) er beter vanaf laten komen.
www.youtube.com/watch?v=hwMPFDqyfrA
Tevens moeten we rekening houden dat Tesla op 100% groene stroom draait in hun batterij fabriek, dus enkel het mijnen + transport kan je dan rekenen. Tegenover de extractie, transport en verwerking van olie.
Ook kost die tesla weinig aan onderhoud (bewegende delen & vloeistoffen die ontbreken)
Wel eens voor een beurt geweest bij Tesla?
Het ding VREET banden, en die zijn verantwoordelijk voor een enorme berg fijnstof.
@paartjehop | 13-03-19 | 21:28:
Ja met al die drag races :D
@paartjehop | 13-03-19 | 21:28:
Ja en die X5 niet.. Duh
Auto's zijn gewoon te zwaar om elektrisch te rijden. Wel eens een elektrische trein zonder boven leiding zien rijden?
Diesel-elektrisch ;-) Beesten overigens.
Ja hoor, de meeste niet- elektrische treinen zijn dieselelektrisch, een dieselmotor drijft dan een aggregaat aan dat de elektromotoren voorziet van stroom.
Nee naar ik schat dat men over een jaar of 5 op de Noordelijke nevenlijnen aan het experimenteren is met accutreinen. Een trein is dan wel zwaar, hij kan ook eenvoudiger een flink pakket accu's meenemen. Eenmaal op gang verbruikt een trein weinig energie (treinen kunnen tientallen kilometers uitrollen) en bij stops kun je de remenergie deels terug pompen in de accuset. In Eindhoven en elders rijden al een paar jaar elektrische bussen rond die het prima doen.
@5611 Een vliegwiel voldoet ook bij korte stops. Bussen hier gebruiken het.
Het artikel beziende, berust de hele stelling op de aanname dat het dankzij een toekomstige grotere schaal van accuproductie hypothetisch wel eens mogelijk zou kunnen zijn om 72 procent effienter te produceren, waarbij de auteur nota bene zelf aangeeft dat dit volkomen hypothetisch is en op geen enkel feit berust...
Ja. Zo lust ik er nog wel 10. Man man man.
Gevalletje nepnieuws, da's wel zeker. Minimaal een van de twee afstanden is fout, dus nep.
Mijn broem is 30 jaar oud en wordt ( bijna ) dagelijks gebruikt. Op periodiek onderhoud na nooit issues. Ecologischer kan bijna niet, dacht ik zo. Mag ik nu ook even dik vet duurzaamheidssubsidie vangen?
Precies. Dertig jaar lang niet iedere drie, vier jaar een nieuwe auto gehaald. Heeft u de planeet zomaar de productie van ongeveer tien auto's bespaard.
U verdient een duurzaamheidsprijs, in plaats van keihard gediscrimineerd te worden op basis van de leeftijd en de brandstof van uw voertuig!
@bisbisbis | 13-03-19 | 21:20:
Dank u en inderdaad, zo kijk ik er ook tegenaan. Prima auto, tevreden over, dus waarom zou ik aan iets anders beginnen?
Precies, mijn Poolse overbuur heeft een A6 met bijna 1.600.000 km op de teller. Dat is duurzaam!
Professor heeft ff telefoontje over zijn nieuwste soepsidie aanvraag voor zijn onderzoek gehad..........
En goedgekeurd gekregen in verband met belangen van de petrochemische industrie?
Dit is een gevalletje opzettelijk handelen, hij wilde juist dat mensen gingen aantonen dat elektrisch rijden wel milieuvriendelijk kan zijn en dat is gelukt.
Even over stekkerauto's. Kennis van mij heeft zo'n ding waarmee hij bij zomerdag in twee uur van Oost-Groningen naar Limburg zoeft.
Echter, afgelopen winter deed hij er 5 uur over... 3 x een uur opladen!
Kou en accu's zijn geen vrienden.
ik geloof dat Rutte daar verandering in gaat brengen,zelfs als het 20 graden vriest kunnen we wel 400 km of meer rijden . maar het zou ook maar zo kunnen dat het net zo waar is als het verhaal van 1000 euro.
Wat ik wel zeker weet dat er verkiezingen aan komen en er weer ontzettend veel domkoppen in zijn valse beloftes trappen.
@likdoorn | 13-03-19 | 21:17: Man ik kan op mijn e-bike al merken dat hij veel minder capaciteit heeft bij 0 graden dan bij 10 graden.
Lees; ik moet hem bij 0 graden in een hogere ondersteuningsstand zetten dan bij 10 graden om hetzelfde niveau van ondersteuning te hebben.
En bij zo'n bak batterijen op vier wielen zou dat anders zijn?
Dus eigenlijk zorgen de tweede- en derdehands rijders er straks voor dat elektrische auto's het klimaat gaan redden. Dat geeft mij als derdehands-auto-rijder een fantastisch gevoel. Is het kabinet al geklapt?
Mag ik lekker gewoon zelf kiezen welke auto ik koop van mijn geld?
Dat mag.
Natuurlijk. Maar wat voor inruilwaarde houd jij nog over straks als de kabinetsplannen doorgaan? Benzineauto's zijn straks aan de straatstenen niet meer kwijt te raken hier in NL. Wellicht nog voor een prikkie over de grens.
Nee, netzoals er voor ons is bepaald dat je geen gloeilampen meer kunt kopen en dat je stofzuiger max 900 watt mag verbruiken...
@MacMiep.nl | 13-03-19 | 21:09: tijd voor een opname in de klimaatkliniek
@likdoorn | 13-03-19 | 21:19: voor mij of de idioten die de klimaatonzin willen invoeren?
www.geenstijl.nl/5146688/sommetjes-be... laat je niet bang maken door die klimaatidioten, stook elke dag bioneutraal de houtkachel en wil wel een diesel kopen maar ze zijn nog niet voldoende in prijs gezakt.
@JI-HAAT | 13-03-19 | 21:13: Nu ben ik ook absoluut geen milieufreak, integendeel.... maar toen mijn 12-jaar oude 1600 watt Miele stofzuiger opeens stuk was, kocht ik een nieuwe Miele C2 powerline met 890 watt maximaal.... maar sta versteld van het zuigvermogen met de helft minder aan stroomkosten.
Ook de nieuwe LED lampen gebruik ik steeds meer, had ik eerst een lamp van 100 watt in de keukenlamp zitten, daarna jarenlang zo'n schroefgedraaide spaarlamp en nu zit er een LED in die nog 4x minder gebruikt met dezelfde licht opbrengst, dus het heeft wel zin gehad want jij en ik betalen liever minder dan meer aan stroomkosten.
Feit blijft wel dat die LED lampen een stuk duurder zijn.
@Keyboardspeler | 13-03-19 | 21:31:
Waar het om gaat is dat het opgelegd wordt, er is geen vrije keuze meer! Is het overigens reëel om een 12 jaar oude stofzuiger te vergelijken met een nieuwe stofzuiger? Aan die spaarlampen zitten nog best wat haken en ogen, gaat een gasontbrandingslamp kapot moet oa. de ruimte geventileerd worden, moet hij op een speciale wijze opgeruimd worden (geen stofzuiger gebruiken), om over de prijs van zo’n lamp nog maar te zwijgen. Ik ben niet tegen verbeteringen, maar ze moeten niet opgedwongen worden.
Het is al zover: vandaag in de Omvolkskrant trof ik het woord benzineschaamte aan.
Gefeliciteerd GeenStijl & gulden !!!!
Klaar met dat gezeik. Niks mag en alles moet. Vanwege een idee-fixe.
Ja leuk die linkse vergelijkingen. Benzine moet gecreëerd worden, dus de vervuiling is nog hoger, maar hoe die windmolen verschijnt wordt even buiten de berekening gehouden. Iedereen rekent lekker zn eigen paadje schoon.
De bouw van de raffinaderij wordt ook niet meegenomen in een well-to-wheel vergelijking.
Bij het kraken van nafta komt LPG vrij (Dat is dus een restproduct en nog scho(o)ner ook, maar daar wordt je voor gestraft via de MRB).
Elk nadeel heb zijn voordeel.
Blijkbaar is intelligentie geen vereiste om professor te worden... sjeezus wat een dom stuk vreten.
Intellegentie nog tot daaraantoe. Gebrek aan mathematische vaardigheden is veel erger: wanneer je onderbouwingen niet kloppen, hoe kan je dan verwachten dat je activistische agenda wordt omgezet in gedragen beleid?
@Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:06: Nou, politici kunnen ook niet rekenen annex logisch nadenken (Hiddemeister c.s. uitgezonderd) dus dat valt wel mee ben ik bang.
Intelligentie, wijsheid en weten hoe dom jezelf bent zijn echt 3 verschillende zaken.
Fuck het klimaat gelul. Volvo XC90 T8 Polestar tuned. Dikke 425 PK over 680Nm. 7% bijtelling op een 3000kg racekoets.
Met dank aan NL overheid. GRRRRROEEENNNNNNNN!!
en lekker nooit aan de stekker!
En elke dag tanken want die Zweeds pantsertank heeft een achterlijk kleine benzine tank
Kunnen we de deugers niet gelijk een aureool geven?
De Jodenster 2.019
Goed voorstel.
Maar welke conclusie trekt GeenStijl zelf nou? Of blijft het hierbij?
Nederland loopt al jaren achter met Groene Stroom, wil je wel meedoen betaal je de Jackpot voor een andere Stroommeter.
Het is net als met de "Nieuwste Certificering " op mijn werk, zogenaamd Veiliger,Hygiënischer werken, maar enkel op papier , want daadwerkelijk doelstellingen na komen kost te veel geld.
Nou, als ik Ben Woldring's website mag geloven zit heel Nederland inmiddels op groene stroom want ze verkopen bijna niet anders. En volgens mij worden we daarmee genaaid waar we bij staan!
@MacMiep.nl | 13-03-19 | 21:05: Daar heeft Lubach ooit een een itempje over gemaakt:
www.youtube.com/watch?v=xW-VLPyxqAM
@GOEM | 13-03-19 | 21:09: Thanx!
Ik wil geen Tesla.
Ik wil geen Tesla.
Ik wil geen Tesla.
Ik wil een Scania V8 of een Volvo F89
Een John Deere voor twerk
Een Caterpillar voor twerk
En een W123 300TD
Allemaal op diesel natuurlijk
Verbruik 1 op een emmer.
Alle ad blue meuk sloop ik eraf.
T zal me me kont roesten, dat miljeu en dat klimaat.
Dan koop je toch geen Tesla.
@koeberg | 13-03-19 | 21:11: Tesla is voor mensen uit de stad. Dus niet voor mij.
@Heppie-even-voor-mij | 13-03-19 | 21:27: Mogelijk is dit iets voor u in de toekomst?! Veel mensen verkijken zich op de kracht/ potentie die een elektromotor kan hebben. opwegmetwaterstof.nl/2018/02/21/voort...
x
Tja iets te compenseren zeker... Elektromotor is zoveel meer geavanceerd dan die stookolie boot. We rijden toch ook niet meer in stoomtreinen!
@-=PyP=- | 13-03-19 | 23:43:
Actieradius is zeer beperkt in de praktijk. Laden vergt engelengeduld. Dat is geen vooruitgang maar achteruitgang. Is dat nou zo moeilijk?
Laat ze een electrisch vliegtuig naar Australie nemen
Geen gek idee, om iets te doen met Zeppelins en elektriciteit. Reistijden zouden wel 'n stuk langer worden. uitgaande van de snelheid van 'n moderne goodyear zeppelin 110 km/h en de afstand naar Australie 14.784 ongeveer 5 dagen en 4 uur (cijfertjes komen uit 'n google search en zijn zo betrouwbaar als 't interweb)
@Ceevoo | 13-03-19 | 21:01: moet je niet te veel tegenwind hebben.
@Ceevoo | 13-03-19 | 21:01:
Een soort ouderwetse cruise.
En, het gaat niet om de bestemming,maar om de reis ernaar toe.
Mooi. Hoorde van wat TUE mensen inderdaad al dat die 700 000 km onzin was.
En een plusje voor het plaatsen van deze follow up. Kom daar maar eens om bij de grote media-conglomeraten in dit land.
Ja maar ja, wel mooi te laat; ik heb nu al op hoge toon tegen iedereen lopen beweren dat die elektrische auto's belachelijk zijn, dat ze pas na 700.000 km milieurendabel worden. Ik kan nu niet meer terug.
Tegen beter weten in stug blijven vasthouden aan je Grote Gelijk, VanBukkem, daar schijn je heel ver mee te kunnen komen. Kijk naar een Jetten, een Klaver en een Nijpels.
Joh, dat deed het AD toch ook?
@VanBukkem | 13-03-19 | 20:57: Ach, met de kennis van nu heeft u nog steeds tot aan uw eerste komma gelijk.
@Ggroengras | 13-03-19 | 21:06:
Ja. 1x. Van de honderd keer dat ze ernaast zaten.
Rutte een echte vent?
En de fijnstof?
De stof / het stof. De bal / het bal.
Typisch weer hoe de klimatofielen rollen, als de uitkomst te veel ophef genereert gewoon de aannames in de berekening aanpassen.
Net zolang tot de gewenste uitkomst is bereikt.
Haha ja vandaag ook die hoogleraar Economie bij de DWDD. Dat trutje, dat zelfs op haar eigen terrein van toeten nog blazen weet. Die vertelde dat ze het liefst een nieuw referendum wilde. Ze is zelfs zo dom om te denken dat ze dat echt wil. Ze wil helemaal geen nieuw referendum. Want een nieuw referendum zou betekenen dat de kans op een Brexit er ook nog is. En dat is is dus wat ze niet wil. Nou ja, ik moest er even aan de denken toen ik je " net zolang doorgaan tot de gewenste uitkomst is bereikt" las.
Links zal hetzelfde over ‘ons’ zeggen.
Ecologische impact van lithium in geld uitdrukken zit er niet bij. Wel een aanname van productie en de toekomstige efficientie daarvan uitgedrukt in Joule. Leuk die aanname maar men roept bijvoorbeeld ook al 50 jaar dat kernfusie er binnen 50 jaar is. Krijg je een afwachtende houding van. Die uitkomst is dus een echte minimum want de ecofootprint valuatie gaat nog wel een ding worden in de toekomst. Had men nu maar wel op kernfusie ingezet.
@Deflatiemonster | 13-03-19 | 20:53: Bolivia een grote milieuramp.
Wie Tesla kan betalen krijgt subsidies van de overheid. Wie dat niet kan mag stikken.
En veel belasting voor die 2de hands Diesel aftikken.
Niet alleen Tesla maakt EVs. Nissan, Renault, VW, Hyundai en KIA ook.
Degene die geen tesla kunnen veroorloven mogen meer belasting gaan betalen zodat de mensen die wel een tesla kunnen veroorloven dat met overheids subsidie doen..
En ik snap dan niet waarom ‘sociaal links’ daar geen punt van maakt..
Wat de professoren ook mogen debiteren, ik heb de aanschaf van het elektrische vehikel er al dubbel en dwars uit.
Nice!
E-bike?
scootmobiel ?
Ergens geef ik je geen ongelijk. Deze samenleving verdient het om een poot uitgedraaid te worden. Ik zal het ook niet laten om de boel te flessen als ik zeker weet dat ik er mee wegkom.
Ik denk een Renault twizzy! Toch wel de F1 edition!?
www.google.com/search?q=renault+twizy...
Duurste km ooit. Maar ja, niet door jou betaald. Dus het zou wat. Ik ik ik ik en VVD.
@boerk | 13-03-19 | 20:47
Daarin kan Berbaar zijn moesje niet naar de Haagse markt brengen.
Als je alleen naar de centjes kijkt, met al die subsidies, ja, dan is een elektrische auto op zich best wel voordelig. Maar als je daarentegen van autorijden houdt, dan gaat er toch echt niks boven een ordinaire benzineslurper. En ik heb het er graag voor over.
En aan de andere kant: dat ding van mij gaat gewoon niet af. Ik ga al jaren fluitend door de APK. Dat ding van u staat binnen de kortste keren stil met een softwareprobleem. En dan moet je weer naar de garage -want zelf kun je er al geen flikker meer aan doen- en dat kost weer geld.
Ik ben eigenlijk wel benieuwd Berbaar. Heb je er wat cijfertjes bij? Meerprijs, kilometerstand, etc.
er is een verschil tussen micro en macro. Micro ben ik het met je eens: zonnepanelen op je dak (zolang de salderingsregeling blijft), electrisch rijden (en vastgelegde lage bijtelling de komend 4 of 5 jaar van de looptijd van je leasecontract). Makes perfect sense, je moet vooral geen dief van je eigen portemonnaie zijn.
Maar laten we wel zijn. Zonnepanelen zijn een weinig efficiente energie-conversie, die ook nog eens energie levert wanneer je het zelf eigenlijk niet nodig hebt - Je licht brandt 's avonds wanneer er niet wordt opgewekt, je auto staat 's avonds aan de stekker etc.
Je electrische auto is prima voor je woon- werkverkeer (uitgaande van ca 30 km enkele rit), maar voor de langere ritten neem je gewoon je 190pk diesel (waarschijnlijk je oude leasebak die je voor weinig hebt gekocht van Leaseplan).
Neemt niet weg dat je je prive voordeel geniet gebaseerd op subsidiestromen en niet op werkelijk economische redenen.
Dat maakt je nog geen hypocriet (dat nog niet), maar het is wel een keuze die jij als goedverdiener uit de Vogelwijk wel kunt maken en die voor Joe Average uit Wateringse Veld misschien nu niet en ook nooit niet haalbaar zijn. Veroordeel ik je niet op, ik doe precies hetzelfde.
@Glasgow Argus | 13-03-19 | 21:01: "Veroordeel ik je niet op, ik doe precies hetzelfde."
Ik ook. En ik laad op bij de klant die dat niet doorberekent.
@VanBukkem | 13-03-19 | 20:53:
Als je van autorijden houdt dan is een klassieker natuurlijk de optie.
Ik heb een mooie oude Duetto voor de lolz en dat is een feestje tijdens de mooie zomerdagen.
1500km per jaar dus nauwelijks de moeite maar ach je hebt dat ding nu eenmaal.
@Glasgow
Energie kun je opslaan en dat kan hier ook sinds kort.
EV's gaan tegenwoordig wel iets langer mee dan 30km (keer 2), boeit ook niet want ik woon nog geen 5km van de toko.
Tsja de mogelijkheden voor mensen die wat draagkrachtiger zijn dan anderen zullen altijd wat groter zijn.
Is niets nieuws en van alle tijden.
Meestal worden die zaken deels gecompenseerd door de overheid.
Dat jij vergeet je Greenwheels karretje af te tanken, betekent niet dat het ding elektrisch is.
Veel plezier met uw Stint
@Berbaar | 13-03-19 | 21:19:
....“Tsja de mogelijkheden voor mensen die wat draagkrachtiger zijn dan anderen zullen altijd wat groter zijn.
Is niets nieuws en van alle tijden.
Meestal worden die zaken deels gecompenseerd door de overheid”....
lees voor “ gecompenseerd” gerust “ gefaciliteerd”
@memyi | 13-03-19 | 21:23:
Een Stint hebben we niet, wel zo'n bakfiets voor de kids die al jaren in de schuur staat te verstoffen.
Te koop mensuh, voor weinig ;)
@Berbaar | 13-03-19 | 21:37: zo'n kindermoordenaar van de fietsfabriek?
Ik rij lekker in een dikke diesel met 385 Pk wat boeit mij die paar euro, zolang dat opladen nog zo lang duurt en je geen 900 km met een lading kunt rijden met een zware rechtervoet blijft dat ook zo.
G
2,5 miljoen kilometer in een Tesla. En nog op de oorspronkelijke batterij ook nog. Top hoor...
Berber de graantjes mee pikkende profiteur. Wie had anders verwacht...
Ik heb zaterdag een fiets voor 12.50 gekocht op marktplaats. Krijg ik nu geld toe?
Verraad een dieselrijder en u krijgt 7,50 Euro retour
:)
REAGEER OOK