Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Vrijwilliger kapt ermee: "Je doet het nooit goed"

Ene Cliff de Jong is vrijwilliger bij de Hoekse Voetbal Club. Maar nu kapt hij ermee, want iedereen loopt te zeiken en dat zuigt energie. Helaas zijn er in Nederland veel zuigers en weinig Cliffen. En nu is er weer een Cliffje minder.

Cliff heeft er namelijk geen zin meer in, zo schrijft hij. En da's jammer want mensen zoals Cliff zijn onmisbaar voor jou, als jij op zaterdagmiddag je dochter bij Pinoké dropt om zelf al bier zuipend met gelijkgestemden naar hockeymoeders te lonken. Dus steek eens de handen uit de mouwen voor je sportclub. Draai eens een bardienstje en loop niet te drammen dat Samantha thuis op de bank met een blokje kaas en een plakje leverworst op een bordje wil kijken naar een of ander zouteloos programma met Chantal Janzen. Dat kan Samantha best alleen en als het 'r niet zint gaat ze ook maar eens wat doen. Help eens mee bij een toernooitje. Schenk koffie. Kalk lijnen. Ja alleen vlaggen hoef je niet te doen, want voor hetzelfde geld schoppen tien tokkies je de vernieling in.

Verhaal van Cliff

Ik heb besloten om het einde van het seizoen te stoppen als Hoofd Coördinatoren Jeugd in het Jeugdbestuur. Dit is het tweede jaar in het Jeugdbestuur en ik kan mezelf niet meer motiveren om ermee door te gaan. Van vrijwilligerswerk hoor je energie te krijgen, maar dat is niet meer aanwezig wegens verschillende gebeurtenissen, omstandigheden, etc.

Een aantal van deze gebeurtenissen, omstandigheden zijn:
- Vrijwilligerswerk ga ik niet doen, ik heb er geen tijd voor en betaal toch contributie?
- Ik ga echt geen kantinedienst doen, dat doen anderen maar.
- Waarom moet ik vlaggen, dat moet HVC’10 toch regelen?
- Mijn zoon gaat naar een andere vereniging, want hier komt hij niet verder.
- Waarom speelt mijn zoon zo laag? Hij wil hoger spelen, anders stopt hij ermee.
- Waarom krijgt mijn zoon geen goede trainer/coach? Dat moet HVC'10 toch regelen?

Je doet het als vrijwilliger nooit goed en dit is nog maar een kleine greep van wat er op ons pad komt. Mensen vergeten, dat het vrijwilligerswerk is en dat we afhankelijk zijn van vrijwilligers, want anders heeft de club geen bestaansrecht. En daar mis ik het stuk respect naar de vrijwilligers toe.

Dit soort gesprekken heeft het Jeugdbestuur tegenwoordig wekelijks en het kost ons heel veel tijd en energie. Vaak negatieve energie, want ook al geven we uitleg, dan wordt dit antwoord als een persoonlijke aanval beoordeeld, zonder enige zelfreflectie, met als gevolg dat mensen persoonlijk worden.

Mijn motto als jeugdvrijwilliger is “Als iedereen wat doet……” en “Je doet het voor de kinderen”, maar helaas denkt een groot aantal mensen er niet zo over.

De maatschappij verandert in negatieve zin en daar merken wij nu ook de gevolgen van. We zijn aan een dood paard aan het trekken en er komt geen beweging in met uitzondering van een (te) kleine groep mensen. Ik zie op dit moment geen licht aan het eind van de tunnel.

Ik ben 15 jaar actief geweest als jeugdvrijwilliger in de functies als trainer, coach, jeugdcoördinator, assistent-scheidsrechter, Hoofd Coördinatoren Jeugd en ik heb altijd voor iedereen en de club klaar gestaan, maar ik kan het helaas niet meer opbrengen.

Ik heb het vrijwilligerswerk voor de jeugd met alle liefde gedaan, heb er veel tijd en energie ingestoken en ik zal de mensen missen, waarmee ik heb samen heb gewerkt en die ik helaas, met een jeugdvrijwilliger minder, achter moet laten.

Ik hoop dat er iemand opstaat, die wel de motivatie heeft om dit verder op te pakken en de jeugd van HVC’10 met een frisse blik naar een mooie toekomst kan brengen.

Reaguursels

Inloggen

oh oh oh, zo simpel op te lossen.
Standaardantwoord op al deze opmerkingen:
U treft het a.s. woensdagavond ir een een vergadering over dit onderwerk. We willen er dan graag met u over praten. Helaasheb ik daar nu geen tijd voor. (doei)
Met twee andere bestuursleden afspreken voortaan elke woensdag van 8 tot half 9 even de wekelijkse zaken door te spreken. Bak koffie of biertje op rekening van de club er bij, is vergadering en dat heb je verdiend. Maak je geen zorgen. . . . er komt beslist nooit iemand opdagen. Te veel moeite voor ze.

Olieboer | 27-01-19 | 20:45 | 1

En dat is volgens mij dus precies zijn. Betrokkenheid en een eigen bijdrage leveren, dat gebeurt steeds minder. Zaniken des te meer.

volksvaderland | 28-01-19 | 08:19

Vier jaar als vrijwilliger in een VVE bestuur gezeten, precies hetzelfde verhaal. Alles is te duur en je doet het nooit goed. Maar als je om alternatieven vraagt blijft het stil.

B0kito | 27-01-19 | 17:35

Herkenbaar,
Jaren geleden ook een team getraind en gecoached. Niemand wilde trainer of coach zijn. Je wilt toch dat je kind kan sporten dus ondanks gebrek aan kennis in de sport maar trainer/coach geworden. Was het laagste elftal en ook nog eens vol met 'rugzak' kinderen waar de medicijnen om 19:00 waren uitgewerkt als de training begon. Op een gegeven moment 19 kinderen in 1 elftal. Ze waren er wel iedere week allemaal op de training (Waarschijnlijk door de ouders omdat die ook even een uurtje rust wilden thuis). Was niet echt training geven maar eerder ordehandaving en mediaton tussen de kinderen. Dus maar veel partijtjes gegeven tijdens de trainig. Op de wedstrijd dagen was het sprokkelen bij andere teams om een elftal compleet te krijgen. Toch veel steun en begrip van de ouders en club gehad. Die zagen ook wel dat het veel energie kostte. Jaar daarna een ander team meegeholpen met trainen leuke kinderen maar een ramp van een oudergroep. Vaak veel geklaag na de wedstrijd via de groepsapp wat er allemaal niet goed was. Was zelfs een ouder bij die precies kon aangeven hoeveel hun kind aan spelminuten gehad had en was natuurlijk altijd te weinig. Je was altijd de 'verbale boksbal'. Daarna maar gestopt als vrijwilliger. Nu zit ik iedere week op de tribune te kijken naar mijn kinderen en rij altijd mee. Geniet er nu iets meer van dan toen. En natuurlijk altijd hulde voor de vrijwilligers.

DNcornholio | 27-01-19 | 15:19

Longfonds directeur 150.000. Vrijwilligers kerstpakketten en andere kleinigheden wegbezuinigd.

dr Rechts | 27-01-19 | 14:51 | 1

KWF geen idee wat de top verdient, vrijwilligers niets.

Muuke | 27-01-19 | 15:59

Ik zie bij de twee verenigingen waar ik zelf lid ben precies hetzelfde. En ik hoor over andere verenigingen niet anders.

Maar helaas is het zo dat ons belastingstelsel en onze huizenprijzen zijn afgestemd op de salari van twee 40-urige werkweken. Dus als mensen 's avonds thuiskomen (zelf ben ik nooit voor 19:00 thuis en ik verwacht dat voor velen net zo is) hebben ze na het eten en de afwas geen zit meer om ook nog eens vrijwilligerswerk voor de vereniging te verrichten.

De verenigingen zijn dus afhankelijk van gepensioneerden, en de helden die de moed nog wel op kunnen brengen. Jammer, in een land met 500.000 betaalde werkelozen, en 20.000 instromende asielzoekers per jaar die dringend moeten integreren.

Chuck the plant | 27-01-19 | 13:00

Tsja, met zo'n neo-liberaal beleid plaats je ook zaadjes in mensen hun hoofd dat je geen vrijwilliger moet zijn omdat er anders van je geprofiteerd wordt. En dit effect versterkt zichzelf met steeds minder vrijwilligers.

Diotima | 27-01-19 | 12:01

Begrijpelijk dat Cliff er de brui aangeeft. We hadden hier al lang een 32urige werkweek kunnen hebben. Heeft iedereen tijd voor de vereniging.

suscrofa | 27-01-19 | 10:56

Een taalcursus zou ook een tip kunnen zijn voor deze meneer. Hou nou een keer op met "een aantal zijn", echt matig.

van Oeffelen | 27-01-19 | 09:48 | 5

Van Oeffelen is leraar en neukt mieren.

Nico_the_Sparrow | 27-01-19 | 11:19

Mag best gezegd worden. Blijf zeiken, van Oeffelen.

JvanDeventer | 27-01-19 | 11:29

In plaats van te zeiken over zijn taalfouten zou je ook iets voor de maatschappij kunnen doen. Looser

theartofdoingnothing | 28-01-19 | 12:15
▼ 2 antwoorden verborgen

De club waar ik speelde (grootste senioren vereniging van Nederland) had een beter beleid, alleen aanmelden als team, welke van te voren gescreened werd. Daarnaast elk team 2 keer per jaar een bardienst, niet komen opdagen? Prima dan bellen we wel wat mensen en krijg je gewoon een rekening, zelfde voor fluiten. Daarnaast contributie in April niet betaald? Prima hele team eruit, betalen als team en zoek het maar met je lid uit.

plasticzakkenwasser | 27-01-19 | 09:12

wat voor vrijwilligers geld ,geld ook voor mantelzorgers ,trok die VVD het compliment weg ,wel veel praatjes hoe goed ze zijn die mantelzorgers ,gemeenten drukken folders van gezellige dagjes uit ter waardering .Want dan kan er weer een ander aan verdienen ,maar de mantelzorger niet ,die wordt zelfs gekort als ie een uitkering heeft ,
Je zou eens zien hoe die geweldige economie instort als de vrijwilliger en mantelzorger het verdomde nog langer. draaide er geen verzorginghuis ,meer geen thuishulp , geen sportclub,geen dorpshuis meer enz.wat ook weer economie kost

pedro300 | 27-01-19 | 08:42

Tsja, wat moet je hier nu weer van zeggen? In de jaren 80 was het al exact hetzelfde - maakt u zich geen illusies. Daar komt verder bij: de hypocrisie is groot. Bij veel van de comments hier denk ik stilletjes "Hoeveel van deze gasten worden later of zijn al vader die op school heisa gaat schoppen omdat zijn oogappel een onvoldoende heeft gehaald?", iedereen spreekt schande maar beseft vaak niet dat hij of zij waarschijnlijk exact net zo is. De kanker zit in het hele volk mensen, u, Cliff en waarschijnlijk ook mijzelf. Waarom Cliff? Cliff is zelf vrijwilliger, in mijn ervaring willen vrijwilligers nog wel eens een "holier than thou" instelling hebben en juist zelf ieder punt van discussie of kritiek opvatten als persoonlijke aanval. Immers, zijn "brief" lijkt te suggereren dat dergelijk gedrag wel toelaatbaar is als hij een betaald medewerker was geweest. Ik ken feitelijk niemand, waarschijnlijk mijzelf incluis, die niet vroeg of laat de hork heeft uitgehangen bij een bedrijf, instantie of vereniging terwijl de blaam eerder aan hem of haarzelf te wijten was.

Oorlog & Andijvie | 26-01-19 | 23:59

Veel mensen lijken te denken dat een vereniging een soort kant-en-klare abonnementsdienst is. Ze willen waar voor hun geld, want "ik betaal toch contributie?" Zo werkt het natuurlijk niet, maar zie die mentaliteit er maar eens uit te krijgen. Ik snap de frustratie bij Cliff wel.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 23:56 | 1

Klopt, was vroeger niet zo overigens.

van Oeffelen | 27-01-19 | 09:49

Herkenbaar.
15 jaar lang reed ik iedere zaterdag met een auto vol kids naar stadions in de wijde omtrek. Waar ik dan ook de coach, en/of scheidsrechter mocht uithangen.
Veel van de ouders heb ik nooit ontmoet. Anderen alleen wanneer ze kwamen klagen dat hun zoon niet in de basis stond. Opvallend genoeg nooit omdat dochter niet in de basis stond, dat is minder belangrijk blijkbaar.
Vrijwilligers werk moet je niet doen voor de erkenning, want dan houd je het geen jaar uit.

lieverdeauddanreaud | 26-01-19 | 23:44

Voetbal is kunt, voetbalouders zijn dom en tokkie en voetbal kinderen zielig omdat hen een zinvolle toekomst wordt ontnomen.

Willem_Oltmans | 26-01-19 | 23:23 | 2

Je kunt dit een stuk breder trekken dan voetbal.

lieverdeauddanreaud | 26-01-19 | 23:48

Nou volgens de gang van zaken van nu .wordt iedereen die werken moet de toekomst ontnomen door dit beleid, dat was de jaren 70 tot val van muur wel anders in de Westerse Wereld . Toen kon alles .

pedro300 | 27-01-19 | 08:46

Word vrijwilliger. Je leert mensen kennen. Het creëert voldoening. En het geeft je het recht te zeiken op de zeikerds die langs de figuurlijke zijlijn staan.

Trans_Fimmermans | 26-01-19 | 23:15

Voetbal kunnen we gewoon afschaffen, wordt de wereld een stuk beter van.
Verziekt door geld, ego's, ouders, het gaat al heel lang niet meer om een leuk, sociaal spel. Afschaffen, totaal overgewaardeerd.

Ad_Hoc | 26-01-19 | 23:05 | 1

Uiteraard speelt deze materie zich uitsluitend af bij het voetbal ?! Right .

ghetto-is-back | 27-01-19 | 01:10

De beste oplossing, Laat al die ouders hun eigen kudt kinderen gaan begeleiden en trainen, kunnen ze zelf ervaren dat hun oogappeltje de bal nog geen drie meter recht vooruit kan spelen. doe net als Clif laat ze het zelf uitzoeken en steek je energie in zaken waar je zelf beter van wordt

Therapietje | 26-01-19 | 22:59

Vrijwilligers zijn mafkezen die de arbeidsmarkt verstieren! Ze zitten hier al op de lijnbus. Werk moet betaald worden en anders maar niet. Kan het niet meer uit dan opdoeken die handel! Dan maar geen sport. Is trouwens toch slecht voor je.

Go_Vegan2.0 | 26-01-19 | 22:58 | 4

*mijn nederlans zuigt. De boodschap niet.

Trans_Fimmermans | 26-01-19 | 23:13

Go vegan. U heeft deels gelijk. Ook in mijn beroepsgroep worden vrijwilligers ingezet om werk te doen wat voor betaalde krachten is.
Door marktwerking beknibbelt een bedrijf waar hij kan met als resultaat dat de banen ingepikt worden die prima zouden passen bij zieke werknemers die moeten reintegreren, of assistent functies of iets lager opgeleiden.
Vrijwilligers krijgen zelfs opleidingen!
Wat u zegt over lijnbus is al helemaal te zot voor woorden.
In ons dorp is dus een nieuw verschijnsel: principieel 'nee' zeggen tegen die leuke vrijwilligersbaan in het verzorgingshuis/dagcentrum/welzijnsinstelling etc.
Wanneer een instelling vrijwilligers inzet om daarmee te kunnen bezuinigen op personeel moeten wij met zijn allen NEE zeggen.
Maar het tegendeel gebeurt, zie enquetevragen als 'hoeveel uur doet u vrijwilligerswerk?' 'Vindt u dat u maatschappelijk betrokken bent?'

letopuwzaak | 26-01-19 | 23:36

De grootste mafkees is Go=Vegan wel. Ga een lekker stuk vlees eten. Dan krijgt U wat mineralen binnen die Uw denken wat helderder maken. Een sportclub is een vereiging. Dat zegt t al vereniging! Dat betekent wie lid is, is met het doel verenigd. Samen verenigd zorgen dat kinderen met plezier hun sport uitofenen. Om de kosten beheersbaar te houden samen de klussen opknappen en de overige kosten (veld- en kantine onderhoud, energiekosten, etc.) samen delen met sponsoren middels contributie. De ouders waar Cliff negatief te dealen hebben, hebben zich geestelijk niet helemaal op een rijtje. Die beseffen niet da ze vrijwillig verenigd lid zijn geworden. Die zien zich als klanten i.p.v. leden. Die klagen dat de club doet dit niet, dat niet, terwijl OOK zij de club zijn, middels verenigd lidmaatschap. Overigens ben ik het Vegan WEL eens dat buschauffeurs en medewerkers van verzorgingstehuis nooit vrijwilliger/ster moeten zijn. Dit omdat deze instellingen GEEN verenigingen zijn, maar bedrijven. Zolang de directeur zichzelf met vette bonussen/ salarissen betaalt, moet iedereen die werkzaam is voor een bedrijf betaald worden.

Professor Kluns | 27-01-19 | 08:37
▼ 1 antwoord verborgen

Och... ken die club niet. Maar als het net zo gaat als de club hier in het dorp... Elk jaar subsidie van de gemeente, prachtige velden, kantine en andere voorzieningen. Veel leden, Waarvan een deel ons kent ons figuren die elkaar en de wethouder goed kennen. Diverse sponsors regelen shirts, pakken, tassen en ballen.... voor de selectieëlftallen. En de afdankertjes worden doorgeschoven naar de rest. Jonge knulletjes worden nu al godenzonen, vooral ter meerdere eer en glorie van papa. En allemaal natuurrlijk wentelend in de herinnering aan die ene spits die jaren terug het profvoetbal inrolde omdat ie hier gescout was.

"We doen het voor de jeugd". Vast, maar we voeden ook ons eigen kringetje en eergevoel.

Teeweetwee | 26-01-19 | 22:11

Wel tekenend dat geen enkel verenigingslid tot dit moment gereageerd heeft op het verhaal van Cliff..

Amsterdamsko | 26-01-19 | 21:48 | 3

Ik wil wel graag reageren. Zelf ben ik al 10 jaar actief al vrijwilliger, coach, trainer en meer bij één van de lokale voetbalclubs maar helaas is het verhaal heel herkenbaar. Ouders denken dat ze voor het beetje contributie dat ze betalen gelijk alle rechten hebben en totaal geen plichten. Ik vind het nog steeds leuk om met de jeugd bezig te zijn maar door ouders wordt de motivatie af en toe zeker minder. Vooral de ouders die alle eisen stellen en zelf niets bijdragen.

BBMFE | 26-01-19 | 22:47

Maar om positief te eindigen, van die meiden en knullen zelf krijg je wel steeds wel weer elke week en elke training de positieve feedback om met plezier door te gaan.

BBMFE | 26-01-19 | 22:49

Hopelijk blijft u dat lang volhouden!

letopuwzaak | 26-01-19 | 23:40

Het gaat ook over voetbal. Waar elke ouder denkt dat zijn/haar zoon de volgende van Basten is en verder overal over zeikt. Dat heeft meer met de voetballende medemens te maken dan met de maatschappij. Stuur je kind liever naar een fatsoenlijke sport, dan heb je veel minder van dit gezeik (weet ik uit ervaring). Ook te weinig vrijwilligers, maar je kan mensen wel gewoon aanspreken om hun bardienst te draaien.

Wat ik bij de voetbalclub van mijn kids wel opvallend vond, is dat de eerste (jeugd)teams veel meer faciliteiten kregen. Zoals de beste oefenvelden ipv de afgetrapte modderveldjes, meerdere trainers ipv geen trainers, sowieso meer training, 2 of 3 ipv 1 of 2 keer per week, geregelde oefenpotjes ipv zoek-het-maar-uit, door de club betaalde voetbalkampen, etc. En dat de ouders van de eerste teams, het best waren in het drukken van hun snor voor bv de bardienst. Dit werkte ook niet erg bevordelijk voor de motivatie van de vrijwilligers in 'lagere' teams die zich afvroegen of ze nou vooral voor de eerste teams werkten.

Controllos | 26-01-19 | 21:40 | 6

Dit gebeurt bij alle sportclubs. Ik ben vrijwilliger bij een hockeyclub. Je hebt 3 groepen leden. 1. de positieven, vrijwilligers, of ouders die vrijwilligers enorm waarderen en dat ook uiten 2. ouders die doen wat verwacht wordt voor de rest helemaal niets van zich laat horen 3. de negatieven, steken geen hand uit, komen niet op hun bardienstbeurt (zeggen zelfs niet eens af), zeiken overal op. Bij ons op de hockeyclub hebben selectieteams ook meer, kleding, betere training etc. Echter ouders van selectiespelers betalen tussendoor ruim 100 euro extra contributie ( de meerkosten, trainingen, kleding etc. dekkend) Selectiespelers zijn bovendien veel fanatieker. Spelers van breedteteam minder, zeggen gemakkelijk af bij een regenbuitje, trainers zijn behalve oefenstof veel bezig met orde handhaven. selectiespelers zijn tijdens training alleen bezig met de oefenstof, breedte spelers met hun geinstalleerde Apps, de gespeelde games en niveau's, vanaf 14 a 15 jaar met de meiden die lid zijn. Breedteteams wordt sociaal gewisseld, iedereen moet een beurt krijgen, selectieteams wordt gewisseld op wie het beste spelen met gevolgd dat sommige selectiespelers slechts 5 minuten spelen, pas na een 5-0 of 0-5 stand.

Professor Kluns | 27-01-19 | 08:55

@Professor Kluns
Ik ben penningmeester bij een sportvereniging. Het lijkt mij vrij onwaarschijnlijk dat 100 euro kostendekkend is voor "kleding, training, etc.".
Mij dunkt dat je voor de kleding al richting 60-70 zult gaan, en die 3 tientjes voor training lijkt mij krap, en dan hebben we het nog niet eens over de etc. gehad.

germ | 27-01-19 | 10:44

Professor Kluns | 27-01-19 | 08:55
Netjes dat die selectieleden meer geld betaalden tussendoor. Dat was bij ons zeker niet zo.

Dat de breedtesportertjes minder gemotiveerd zouden zijn, herken ik helemaal niet. Zeker, de selectiespelertjes waren fanatieker, maar de helft haakte af als ze 2-0 achter stonden en gaven de rest de schuld.

Wat overigens ook een gebrek is bij de meeste clubs, is dat alle spelertjes van 1 jaar met elkaar vergeleken worden. 'Talententeams' die selecteren op geboortejaar van 1 januari t/m 31 december, hebben een enorme bias voor de oudere kinderen in dat jaar. Niet zo gek, want die zijn ook net ietsjes beter. Voor de talentontwikkeling is dat echter funest, ook voor de club uiteindelijk omdat die daardoor veel talent mist.

Controllos | 27-01-19 | 13:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Clubs kijken allemaal naar elkaar en durven de eerste stap niet te zetten, bang voor ledenverlies. Ik denk namelijk dat de dat van verenigingen voorbij zijn. Leden zijn tegenwoordig consumenten en hebben de echte binding met de vereniging niet meer. De oplossing is professionalisering, maar daar zit een prijskaartje aan. En op dat terrein durft niemand de eerste stap te zetten.

Bigi Bana Boy | 26-01-19 | 21:38

Je suis Cliff. En fuck al die consument-ouders.

Cor Netto | 26-01-19 | 21:25 | 1

Kan het uit ervaring alleen maar volledig met je eens zijn. Het zijn voor het merendeel die kudt_ouders en ook het kudt_bestuur die de vrijwilligers wegjagen, maar owee als je ze daar op aanspreekt.

the namster | 26-01-19 | 22:22

Cliff, zeik niet. Je bent vrijwilliger omdat je het zelf leuk vind/vond om te doen. Dat je daar toevallig je zoon/dochter/club mee helpt is meegenomen. Ook ik ben een vrijwilliger bij een vereniging en steek daar veel tijd in maar ik ben wel zo eerlijk om toe te geven dat ik dat leuk vind!
Dat andere leden/ouders meer zouden moeten doen staat buiten kijf maar dat slachtofferige Moeder Terasa gedrag vind ik ergelijk.

Randall3.0 | 26-01-19 | 21:10 | 1

Weet je wie ook ergelijk is : een vrijwilliger die een andere vrijwilliger (na 15 jaar) de maat neemt.

the namster | 26-01-19 | 22:27

Heb je al binnen een VvE, waar mensen nota bene zelf wonen, slechts een paar mensen actief, een wonder als je ziet hoeveel we dan nog weten te bereiken.
Voor dankjewel moet je het niet gaan doen, motivatie: voor jezelf, ik woon er tenslotte zelf ook en een prettige leefomgeving is niet verkeerd.

bwanabanjo | 26-01-19 | 21:02

Kudoos dat ie het 15 jaar heeft uitgehouden. Ik ben na 4 jaar gestopt vanwege exact dezelfde redenen. Overigens viel me ook op dat allochtone ouders zich never nooit vertoonden. Zelfs niet om een keer te rijden naar een uitwedstrijd. Pas toen ik dreigde hun Mohammed buiten de selectie te laten kwamen ze opdagen: om verhaal te halen, niet om te rijden.

rexmundi666 | 26-01-19 | 21:01

Heb in het verleden veel vrijwilligerswerk gedaan maar het nooit, nooit en nog een nooit meer. De niet-vrijwilligers nemen namelijk een houding aan van: "Je wilt toch zo nodig vrijwilliger zijn? Nou, dan los je het ook allemaal maar op". Van de 100 opmerkingen die je krijgt zijn er 98 negatief en 2 zijn van de dorpsidioot. Nee, ik geef deze Cliff heel groot gelijk.

jan-lul-de-behanger | 26-01-19 | 20:36

Ik heb een positievere ervaring. Mijn zoon heeft een jaar of tien op voetbal gezeten. De vrijwilligerstaken werden meestal zonder mopperen uitgevoerd en de sfeer langs de lijn was meestal prima. Ik meen braaf mijn aandeel geleverd te hebben en ik heb die tijd als bijzonder gezellig ervaren. Nooit is er bij al die wedstrijden ook maar één grensrechter doodgeslagen. Dat had ik wel gemerkt, want ik moest zelf vaak vlaggen.

JvanDeventer | 26-01-19 | 20:26

p.s. voor Cliff : steek je energie in jullie Nieuwjaarsloop. Die was ook dit jaar weer reuze fijn.

Lubbberrtt | 26-01-19 | 20:20 | 1

dat wordt door mensrn buiten de hvc geregeld. maar is idd top !

BYO | 27-01-19 | 08:24

Ja herkenbaar. De mensen die nooit iets doen binnen een vereniging zijn precies dezelfde mensen die bij de een bedrijfslunch de boter en kaas na gebruik niet netjes naar het midden van de tafel zetten. Verder zetten ze hun kopjes nooit zelf in de afwasmachine en halen ze het theezakje niet uit hun kopjes. Moet een ander altijd doen.

0112358 | 26-01-19 | 20:16 | 2

Lol!

letopuwzaak | 26-01-19 | 21:20

0112358 | 26-01-19 | 20:16
Klopt, het ergste is dat ze dan ook nog op durven te merken "ja maar, de volgende dag was toch alles netjes opgeruimd...."

the namster | 26-01-19 | 22:24

Overal waar je de vrijwilligersrol aanneemt, kijken de anderen voortaan naar jou als er taken verdeeld moeten worden.
Veranderen soms ineens in zichzelf niet-aansturende, niet zelfnadenkende robotjes, want 'jijbentertoch?' Taak is om dan vriendelijk te wijzen op al wat je al doet en de overige taken terug te spelen/ verder delegeren.
Maar vervelend is het zeker. Men beseft vaak pas wat je doet als je ermee stopt.
Vrijwilligerswerk bij de jeugd is vooral erg leuk als je het met een groepje doet en men daar enigszins een beetje dankbaar voor is.

letopuwzaak | 26-01-19 | 20:06

Gewoon geen kinderen nemen. Dan heb je die ellende niet.

thijs4419 | 26-01-19 | 20:06 | 3

Dan is zelfmoord ook een optie.
Dank voor de tipThijs.

Ruimedenker | 26-01-19 | 20:20

Haha ja,
Er nooit aan begonnen,een tijdje wat gehad met een vrouw met kleine kinderen.Ze noemde dat een verrijking.Ik noemde dat een ellende.Heb al weer jaren een vrouw zonder met kinderen en een hond.Heerlijk...

dutchwindmill | 26-01-19 | 21:15

@dutchwindmill | 26-01-19 | 21:15
heetlijk zeg. lekker overal haren elke dag stofzuigen en 3x per dag met n plastic zakje naar buiten. Dat is idd n stuk leuker dan samen met je zoon vetstoppertje spelen of samen iets van lego in elkaar zetten... NOT

BYO | 27-01-19 | 08:27

Vrijwilligerswerk is prachtig om te doen als je het bij de juiste doelgroep doet. D.w.z: die bij je past in een breder perspectief. Als je het louter doet omdat je kind ergens bij moet horen of in moet accelereren, is dat een kwestbare motivatie.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 19:41

Uit het betoog van Cliff 'De maatschappij verandert in negatieve zin en daar merken wij nu ook de gevolgen van'. Zou zeggen probeer het eens met 'een hele goede morgen' te wensen.

JohnWalker | 26-01-19 | 19:36 | 2

Sarcast ;)

steekmug | 26-01-19 | 20:01

Tsja... verbeter de wereld, begin bij #stemzeweg

Teeweetwee | 26-01-19 | 22:14

Ik herken het verhaal van Cliff. Hier ook veel tijd gestoken in de voetballende jeugd. Het kwam altijd op dezelfde vier vaders terecht die trainden, reden, begeleidden en alle shit oplostten van het team. Bij veel ouders van buitenlandse afkomst was de wasmachine stuk op het moment dat ze aan de beurt waren volgens het vooraf gedeelde wasschema en rijden naar uitwedstrijden was er helemaal niet bij. En de prinsjes zelf hadden altijd een grote mond alsof het talenten a la Zyech waren. Ik heb er ook de brui aan gegeven en zoonlief is gelukkig gestopt met voetballen.

NeedIsaymore? | 26-01-19 | 19:29 | 1

Tussen dat tuig moet je ook niet willen voetballen.

lacucaracha | 26-01-19 | 20:05

Mijn zoon speelt piano en zingt in een band... ben ik blij dat hij niet achter zo'n bal aanrent maar ballen heeft...

ewout56593235 | 26-01-19 | 19:25 | 1

Ik bedacht mezelf net ook, ik doe vrijwilligerstaken bij een muziekgenootschap. Wellicht is dat ook anders dan bij de voetbal.

letopuwzaak | 26-01-19 | 20:07

Vandaag wandelde ik een paar winkels in op de PC-Hooftstraat. Overal dit soort ouders met hun tienerkinderen. Shoppen voor de koters. En dan heb ik het over items van honderden en honderden euro's. Echt, en niks was het blasé kroost goed genoeg. Ik word zeker oud of zo, maar dit is toch geen opvoeding.

kapoerewiet | 26-01-19 | 19:06 | 2

Opvoeden = afkopen tegenwoordig.

Kop Kaaz | 26-01-19 | 19:17

Het worden er vaak geen fijnere mensen van. Als de spullen en het geld je zo in de schoot geworpen worden, en vooral, als je in een omgeving leeft waarin dat voor normaal doorgaat.

letopuwzaak | 26-01-19 | 20:09

Mensen die van sport houden zijn over het algemeen teringlijders, heb ik al lang geleden gemerkt. Ik doe er dan ook niet aan. Overigens: in een vereniging van eigenaren is het het zelfde gezeik.

Fantabulosa | 26-01-19 | 19:02

Dit moet toch ff: iedereen narcistisch; zal wel, tuurlijk. maar verwar het aub niet met individualisme. Alsof een uitgekristalliseerd individu geen positieve bijdrage kan leveren aan een gemeenschap.

Zoltan | 26-01-19 | 19:01

Grappig. Hockey mensen vinden zich altijd zo superieur aan anderen die maar tokkiesportjes beoefenen. Dat zijn aso’s. De maat die anderen genomen wordt dus zelf niet gehaald.
.
Ik zal verder niet beginnen over de beestachtige parkeerpraktijken bij de lokale hockeyclub.

Parel van het Zuiden | 26-01-19 | 18:56 | 2

Of de huur van het paviljoen (want mag geen kantine heten) betalen...

hier openen | 26-01-19 | 19:24

Dus op basis van de locale hockeyclub meent U al deze clubs: www.knhb.nl/clubs en hun leden/ouders heel goed te kennen? Wist U overigens dat er ook hockeyclubs in achterstandswijken zijn, het prima doen en wederzijds goed omgaan met de door U beoordeelde superieur voelende hockey mensen bijvoorbeeld: www.hcfeijenoord.nl/site/Default.asp

Professor Kluns | 27-01-19 | 09:08

Bij mijn dochter op de basisschool stonken de toiletten zo dat ik elke ochtend in de gang stond te kokhalzen. Bleek er door omstandigheden al een half jaar niet te zijn schoongemaakt. Derde wereld-taferelen waren het gevolg, dus ik met mijn emmer en schoonmaakmiddelen naar school om e.e.a. eens grondig op te frissen. Hoor ik later van de juf dat de andere moeders bij haar over mij hadden geklaagd. Als u het wel begrijpt hoor ik het graag.

MickeyGouda | 26-01-19 | 18:50 | 11

Oh, de andere ouders.. nou bhv hesje aan (iedereen schijnt er één te hebben liggen tegenwoordig) en gaan met die banaan.

letopuwzaak | 26-01-19 | 20:21

@letopuwzaak

Wat jij zegt. Ik begreep tot ik die wc's zag niet waarom mijn kind het ene na het andere onder de leden had.

Gisteren heb jij trouwens een hiaat in mijn vocabulaire gevuld met "tussenkneus". Lololol. Ik had er meteen een beeld bij.

MickeyGouda | 26-01-19 | 21:11

@Mickey.
Lol! Moest even terugdenken. Blij dat ik op de lachspieren kon werken haha.
(Bij het beeld wat ik had was dit een perfect treffende bijbehorende benaming, al zeg ik het zelf). Hulde aan den tussenkneuzen.

letopuwzaak | 26-01-19 | 21:44
▼ 8 antwoorden verborgen

Of je nu op voetbal zit of op hockey , beide kantines zitten vol met ouders , gescheiden ouders , zoekende alleenstaande , opgedofte types , bokito mannetjes . de maatschappij zit uitvergroot in de kantine . kwam wekelijk in diverse kantine's op de zaterdagen als leverancier . van hockey m Voetbal ,handbal , tennis .. je ziet overal hetzelfde apengedrag. er is een verschil .. overal een teringherrie . Bij de voetbal staan ze tegen elkaar te schreeuwen / praten kan je het ook noemen , bij de Hockey doen ze het ook tegen elkaar alleen kijken ze meer om hun heen of een ander ze ook hoort . ga in een hoek zitten en ga maar eens goed kijken .. verdomd tis waar.

Baron de laclou | 26-01-19 | 18:48 | 1

Daar zit wat in.

Uw Verzekeringsadvis | 26-01-19 | 21:08

Boeiend of die stopt .
Denkt zekers dat die een standbeeld krijgt .

liegende lippen | 26-01-19 | 18:44

Kom op mensen, we weten allemaal waar het door komt.
De buitenlanders!

Nonik Neem | 26-01-19 | 18:42 | 7

In Hoek zijn geen buitenlanders ;p

rammelbakje1 | 26-01-19 | 19:40

rammelbakje1 | 26-01-19 | 19:40

Hoek, Zeeuws-Vlaanderen?

Bijtendehond | 26-01-19 | 21:33

Hoek van Holland genoeg. Wordt steeds meer de Rotterdamse banlieue. Geen daden maar woorden.

popeye-de-zeemeermin | 27-01-19 | 08:51
▼ 4 antwoorden verborgen

nog niet uitgekeken .. maar weet nu al .. ja kijken !

Baron de laclou | 26-01-19 | 18:38

@Baron de laclou Ik weet niet hoe het beter te verwoorden. Dit is zo waar. Daarom, nogmaals: bindende kijktip.

mozaard | 27-01-19 | 08:32

Iedereen is lekker individualistisch en de samenleving kan hen niets schelen. Ouders van nu komen voor de helft uit gescheiden gezinnen en opgevoed door hun mamma en dat is te merken, wat een zeikerds zeg en niet alleen op de vereniging ouderavonden zijn helemaal een drama.

Ongeblustekalk | 26-01-19 | 18:33 | 1

en op zondag gaan ze allemaal naar die Kut supermarkt omdat ze het stervens druk met niks hebben

Baron de laclou | 26-01-19 | 18:41

Waarom moeten die blagen eigenlijk op een sportclub? De meesten willen niet eens. Zet ze lekker achter de gameboy en je hebt er geen kind meer aan. Is nog goedkoper ook.

JanBrel | 26-01-19 | 18:32

Never volunteer for anything.

Is dit nog nieuws? | 26-01-19 | 18:28

Zelf was ik gvd de hele week druk met gemekker van ouders die vinden dat hun oogappeltje meer speeltijd moest krijgen. Dan is whatsapp toch een groot nadeel.

Julius Pace Car | 26-01-19 | 18:28 | 1

narigheid gaat altijd over de whatsapp , laf .

Baron de laclou | 26-01-19 | 18:35

Er word teveel van vrijwilligers gevraagd.
Was me verzocht als vrijwilliger wat minder valide rond te rijden voor bezoeken aan evenementen , heb de papieren er voor, was op momenten dat het wel zou passen met het werk ( meestal )

Krijg je een schema, inclusief de toevoeging dat als je niet kan , je zelf vervanging moet zorgen, en een boete clausule als dit niet lukt.
Zat zelfs een clausule bij voor brandstofverbruik, en een privé-financieel-risico bij schade , ongeacht de schuldige / oorzaak.

Wacht.. ho even.. dus als ik betaald werk moet verrichten, moet ik of vrij nemen, of een ander zoeken ( die er niet is ) , en anders de poeplap trekken om een betaalde kracht in te huren ?

De vereniging was zeer verontwaardigd dat ik de lijst teruggaf met de opmerking " wat denk je zelf ? "

Heb ze geadviseerd, naast de hele touringcar , ook gewoon een chauffeur in te huren.

Wil je best helpen , maar ik ben niet je werknemer. gek.

rammelbakje1 | 26-01-19 | 18:27 | 2

Heel herkenbaar, ook meegemaakt met een vanuit de gemeente gestart project. De gemeente huurt een dik betaalde academisch gevormde troela in om de zaak te runnen. Die mevrouw denkt of gaat er van uit dat de vrijwilligers ook ambtenaren zijn, niet dus. Vervolgens zit ze haar contactperiode uit achter het modieuze bureautje en na een jaar is de puinhoop groter dan voor het project van start ging.

Vesta | 26-01-19 | 18:49

Goeie reactie @rammelbakje. Dit schiet zijn hele doel voorbij. Vrijwilligerswerk is niet vrijblijvend maar zou geen voorwaarden moeten bevatten die (nog niet eens) passen bij een betaald dienstverband.

letopuwzaak | 26-01-19 | 22:22

jaja, Wat ik nog niet gelezen heb, en waar ik me aan erger, is dat ik een auto van de zaak heb, en als ik moet rijden, zeg ik ook netjes dat het me geen geld kost, want de km vergoeding is bedoeld voor de rijders die prive rijden en de brandstof moeten betalen. Dus ik hoef die vergoeding niet.
Maar denk je dat die geldwolven van mijn mederijders dat ook doen?? NEE, die willen gewoon het geld hebben! Ook al hebben ze een auto van de zaak, die luizige paar euro..... kotsbeu word ik ervan... bah...

Delfts Blauw | 26-01-19 | 18:25 | 5

Kilometervergoeding hoef ik ook niet. Waar ik wel van baal dat als je soms kinderen terugbrengt je van ouders te horen krijgt of je hen ff thuis wil afzetten. Of na een uur wachten een kind maar meeneemt om thuis af te zetten en niemand doet open. Vervolgens na 4 uur gebeld te worden of waar hun kind is. Dat al die tijd in hockeykleren met je kinderen in de tuin aan het spelen is.

RenHoek | 26-01-19 | 18:33

@ RenHoek | 26-01-19 | 18:33
JA, vergeten te vermelden, al vaste prik bij sommige lamlul-sufkut-ouders, niet eens de moeite nemen om hun kinderen van het sportveld af te halen en er gewoon op rekenen dat ik ze niet alleen zal laten.
Bah bah bah... hoe meer ik typ, de meer ik me erover erger... ik ga maar snel ff tieten op Dumpert zoeken, mevrouw Delfts zit toch beneden herhalingen van "the flying doctors" te kijken....

Delfts Blauw | 26-01-19 | 18:39

@renhoek lol!

@delftsblauw. Mooi toch, oude series. Van mij mag All in the family wel terug op de buis.

letopuwzaak | 26-01-19 | 23:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Twee kinderen op hockey waarvoor ik tegen de 600 euro per jaar betaal. Ieder weekend rijden en af en toe coachen of fluiten. Toen vroeg men mij om bardiensten op de vrijdag te gaan draaien. Simpel antwoord: nee. Ik doe meer dan voldoende voor de club. Daarbij zijn er altijd freeloaders bij die helemaal niks doen en dat nog met een glimlach melden ook.

RenHoek | 26-01-19 | 18:25

Paar keer gezeur gehad met vaders die vonden dat hun dochter ge-wel-dig konden hockeyen. Dan moet je toch uitleggen dat ze beter een anders sport konden gaan doen die misschien beter bij hun paste. Want hockeyen konden ze echt niet.

RenHoek | 26-01-19 | 18:20

Jammer Cliff, mensen geven geen neuk om elkaar dat is het probleem.

lacucaracha | 26-01-19 | 18:19 | 1

In de maatschappij van de marktwerking is iedereen een egoïstische narcist geworden. Iedereen vind zich tegenwoordig het middelpunt van het universum.

Ton8695 | 26-01-19 | 18:23

Zeer herkenbaar, altijd dezelfde die coachen, bardienste, plees schrobben, kleding wassen, de auto volladen iedere week met dat spul, kamp organiseren,... en betalen evenwel de contributie waarvan de nationale sportbond een deel wil? Geen idee waarvoor en naar de Gemeenten gaan voor.. geen idee waarvoor. Ook standaard altijd de kleding betaald waar dan weer een sponsor reclame op drukte, dat sponsorgeld geen idee waarheen..

fikkieblijf! | 26-01-19 | 18:05 | 2

haha, ja dat klopt. Vorig werden er vol trost clubuniformen geintroduceerd op de hockeyclub. Samen met de shirtsponsors werden die uitgereikt aan de spelers. Wel gek inderdaad dat ik die shirts en rokjes voor €80 had moeten kopende week ervoor....

sauruss | 26-01-19 | 18:18

Sponsoring die na een keer wassen eraf gong, waardoor de sponsor, de plaatselijke pizzaboer, zich wilde terugtrekken. Ook een keer meegemaakt.

RenHoek | 26-01-19 | 18:26

Klopt, herkenbaar. Zelf een zoon en dochter op voetbal en hockey. Twee jaar coach geweest en nu nog best wel behoorlijk inzetbaar als het nodig is. Maar moet zeggen dat het verhaal van zeurende ouders dat hun kind te laag speelt niet altijd alleen maar gezeur is. Op onze voetbalclub merkte je heel erg dat er 1 'topteam' was wat eigenlijk als jaren ongewijzigd bleef. Van E-D-C 90% zelfde samenstelling. Had veel te maken met een vaste kliek coach, trainer en sponsor. Dat is best zuur dan als je eigenlijk qua niveau wel in dat 1e team hoort maar je gewoon geen kans maakt. Zelfde met sponsoring. De sponsor van dat team pakte gigantisch groot uit, dozen met kleding werden gepast op het veld, 2 soorten trainingspakken, schoenen, special duckout jassen etc etc. Dit terwijl ik net die weet voor onze coaches een jas in clubkleuren van eigen geld had gekocht omdat die niets kregen van de club. Wat dat betreft is zo'n club net de maatschappij in het klein. Veel verschillen, macht, ongelijkheid, oneerlijkheid en ook wel veel plezier hoor!

sauruss | 26-01-19 | 17:59

En moeders met dr dikke reet betaald € 75 per maand voor de sportschool waar ze toch nooit naartoe gaat. En maar klagen over € 200,- contributie voor de kinderen.
Let op mijn woorden straks is jeugdsport alleen nog maar voor de elite á € 1000,- per jaar. Dan hoor ik het gejammer al van de ouders die het niet kunnen betalen maar neem van mij aan arm, rijk, bijstand of niet, het niet willen doen van vrijwilligerswerk zit door de hele maatschappij.

Karel de 1e | 26-01-19 | 17:59 | 1

Ik betaal nu tegen de 600 euro voor twee kinderen op de hockey. Ex brandstof want iedere week rijden. Bijzonder genoeg krijg je af en toe kinderen in het team waarbij de ouders zijn weggetrapt bij een andere club. Betalen steevast nergens voor want subsidiepotje van de gemeente. Een keer een kind gehad dat in voetbalkleren het veld op kwam... zonder stick.

RenHoek | 26-01-19 | 18:28

De economie moet groeien, allemaal tweeverdieners ten gevolge om de hypotheek te betalen.... en dat alles tegen een lagere levensstandaard dan dat we in de jaren 70 hadden. Mensen zijn veel drukker, moeten in het weekend het huishouden nog doen. Daarbij zijn de wedstrijd tijden voor de jeugd tegenwoordig op gods gruwelijk vroege tijdstippen.... Ik neem het niemand kwalijk. Het is gewoon zoals het tegenwoordig is.
Zelf ben ik bij 3 verenigingen actief als vrijwilliger zo goed en kwaad als dat gaat.

Oepsie1234 | 26-01-19 | 17:54 | 2

Een wijs word. Veel te hoge werkdruk, dus vermoeidheid. Daar begint het mee.

ger1306 | 26-01-19 | 18:18

Klopt, heb een keer om 7.15 uur bij de club moeten zijn om dochter weg te brengen. Belachelijk.

RenHoek | 26-01-19 | 18:29

Klap op de vuurpijl ! de grofste komt nog .. het bestuur gaat de middenstand en bedrijven af met de vraag af of ze iets willen geven aan "hun vrijwilligers" . Dan volgt de tegenvraag .. mag het echt helemaal niets kosten ? ook die ene keer per jaar niet ? sommige generen zich en sommige zijn verontwaardigd en dreigen met het mijden van zo'n winkelier of bedrijf . zo is het ook.

Baron de laclou | 26-01-19 | 17:53

Het valt ook niet mee om vrijwilliger te zijn tegenwoordig of je wordt gekopschopt of je bent een racist die ze liever niet zien op het sportcomplex.

de uitbater | 26-01-19 | 17:52

En toch kan je het niet allemaal afschuiven op de ouders van de F'jes en E'tjes.
Deze discussie is hier al een jaar of wat geleden langsgekomen.
Het punt is dat bij zeer veel voetbal verenigingen trainers en sommige spelers van het eerste voor een dik maandsalaris op de loonlijst staan terwijl mensen van het tweede, derde, vierde etc 200 euro lidmaatschap af mogen tikken en vrijwillegerswerk moeten uitvoeren.
Katholiek zijn wil ook bij veel verenigingen helpen.

hier openen | 26-01-19 | 17:52 | 2

200 euro?
Dat is een schijntje, hier meer dan het dubbele en 100 euro entreegeld, wel een kleine korting als er meerdere kinderen uit 1 gezin lid zijn.

Berbaar | 26-01-19 | 18:04

In den provincie.

hier openen | 26-01-19 | 18:08

Ik ben als vrijwilliger ook gestopt. Dat ging over website bijhouden van kleine vereniging. Dit was eerst leuk. Beetje klooien met fotootjes, tekstjes en aanmeldformulieren maken. Maar toen, gezeik over privacy. De site moest https, het moest mobiel mooi zijn. Iedereen moest als ie dat wilde foto's weg kunnen halen, wie kon er nou precies bij die opgaveformulieren? was de site wel veilig genoeg voor hackers?, etc, etc. Goed, daar heb je dus een professional voor nodig en dat ben ik niet.

Hadena | 26-01-19 | 17:52 | 1

50 euro voor een https certificaat bij de hosting provider, ze installeren het nog voor je ook. Zoveel werk is dat niet hoor.

Bijtendehond | 26-01-19 | 21:28

heel herkenbaar, brrrr zuigers op de club waar ik in het bestuur zit.
klagen, jammeren en niets doen.
gatverdamme

Zathras | 26-01-19 | 17:46

Een probleem bij veel verenigingen, consumentisme. Inderdaad maar één oplossing voor : vrijwilligerswerk verplichten voor alle sportende leden. Op straffe van een flink hogere contributie. Degenen, die daar niet mee kunnen leven moeten maar een andere vereniging zoeken.

Lubbberrtt | 26-01-19 | 17:41 | 8

Afkopen van die vrijwilligersdiensten wordt hier op de club lachend gedaan. En dan heb je het over bedragen van 75 euro per kind.

RenHoek | 26-01-19 | 18:30

@RenHoek
Helemaal fout toch.

hier openen | 26-01-19 | 18:52

Eens, maar anders gebeurt er als nog niets en ben je als club een paar duizend euro armer.

RenHoek | 26-01-19 | 20:09
▼ 5 antwoorden verborgen

Daarom mag mijn zoon ook niet op voetbal. Dat brengt bijna meer verplichtingen voor mij dan voor mijn zoon. Voetbal is voor simpele mensen. Ik stuur hem op muziekles. Dat is twintig keer zo duur maar wel beter voor zijn intelligentie. En daar staan geen hersenloze ouders langs het veld te schreeuwen. Ik bied mijn zoon gewoon niveau. Met sport lukt dat niet.

Leptob | 26-01-19 | 17:37 | 8

One time at band camp...

VP732 | 26-01-19 | 18:04

Wel eens aan gedacht dat uw muzikale prinsje daar misschien wel vrienden kan maken en sociale vaardigheden ontwikkelen, door om te gaan met simpele mensen. Wat een arrogantie om zoiets hier neer te plempen

Titje | 26-01-19 | 18:17

als ik U was zou ik hem ook VERPLICHTEN om te gaan studeren, ongeacht zijn i telect. En op stage sturen naar het buitenland ongeacht if hij nisschien last van heimwee heeft. verder verplichten om lang met zijn ouders mee op vakantie te blijven gaan. Zelf met n rugzakje over de wereld trekken??? Nee!! niet aan beginnen hoor. is best gevaarlijk dieboze buitenwereld. JIJ bepaalt wat goed voor m is !! hulde. goed bezig !!

BYO | 27-01-19 | 08:40
▼ 5 antwoorden verborgen

Publiek geheim. Dat veel Amsterdamse voetbalverenigingen zijn "gefuseerd" of rondweg verdwenen wegens financiele problemen doordat er geen vrijwilligers meer waren om zich in te zetten. Iets wat in Nederland tot de uitnodiging van den Uyl heel normaal was. Maar na de uitnodiging (het Hollandse wir schaffen das PvdA momentje) werd het al snel een stuk minder prettig op veel verenigingen.

Verschillende culturen die wel wilden voetballen maar geen binding hadden met een vereniging laat staan dat ze zich wilden inzetten. De karren werd nog lang getrokken door overgebleven witten uit nostalgie, maar de laatste zullen inmiddels wel afzwaaien en zijn dik in de 60. Er komt geen vervanging.

Los van het publieke geheim dat er wekelijks heibel is op de Amsterdamse amateurvelden. Vooral op lagere niveau's waar controle nihil is en geschorste spelers meedoen met lagere elftallen op andere spelerspassen.

Zal verder geen commentaar geven wat de bevolkingssamenstelling is van de lichtingen spelers die het verenigingsleven hebben gesloopt in Amsterdam. Maar u weet denk ik genoeg als ik de uitnodiging van den Uyl zeg (in combo met de onafhankelijk van een niet nader te noemen land een poosje later).

Graaf_van_Hogendorp | 26-01-19 | 17:35 | 1

Dit klopt en is nog ernstiger als je bedenkt dat sociale instellingen zoals jeugd'hulp'verlening, straathoekwerk e.d. actief 'belonings'beleid hebben om het gespuis van de straat naar de voetbal etc club te begeleiden. Belonen is dan pluspunten in het leefgebieden systeem, hierdoor kan op een ander leefgebied dan weer meer in de 'minpunten' worden gegaan. Daarmee is het probleem verplaatst en zijn vele clubs verworden tot opvangcentra voor mensen met gedrags/opvoedings/aanpassings/cultuur/religie/etc problemen wiens allerlaatste zorg het zal zijn om vrijwilligerswerk te doen en hun ouders gaan dat gat ook niet opvullen om tal van redenen. Einde verhaal voor het huidige verenigingswezen.

HdJ | 26-01-19 | 18:28

Zonde voor de club dat ze prima vrijwilliger als Cliff verliezen.
Bij de hockeyclub en voetbalclubs hier in de wijk speelt dat minder.
Lange wachtlijsten en ballotage dus men kan selecteren, stevige contributie dus dat filtert en leden of hun ouders dienen een vrijwilligersovereenkomst te tekenen.
Nooit een centje pijn, meedoen of je kind kan een andere vereniging gaan zoeken.

Berbaar | 26-01-19 | 17:34

Je sinds een jaar of 3 ook al geen bier meer drinken en sigaartje roken rond de jeugd op de sportvelden .

Ikbenhet6 | 26-01-19 | 17:33 | 7

"Onze club " , hou mij buiten uw buitenechtelijke activiteiten .

Ikbenhet6 | 26-01-19 | 17:59

@Ikbenhet6 | 26-01-19 | 17:59
Haha die mogen doorgaans niet van mevrouw Berbaar.

Berbaar | 26-01-19 | 18:07

U staat er op zaterdag helemaal alleen voor en dat snap ik , barbaar ( of lieve mensen )

Ikbenhet6 | 26-01-19 | 18:18
▼ 4 antwoorden verborgen

Ik ken het gevoel. Al een jaar lang reaguur ik hier voor dag en douw, en tot diep in de nacht, om de positieve boodschap van mijn politieke partij over te brengen. Zonder ook maar enige vorm van onkostenvergoeding te ontvangen. Geen enkel probleem op zich, maar ik word hier op GS regelmatig op hatelijke reacties getrakteerd. Er zijn zelfs mensen die mij blocken. Terwijl ik niemand block, onbaatzuchtig als ik ben.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 17:33 | 17

Klinkt allemaal als een heel goed plan. Ik zorg dat ik mijn medicijnen neem. Gaat helemaal goedkomen.

RenHoek | 26-01-19 | 20:11

@Kuifje-in-de-Eu
Roflol... je hebt het zwaar.

Amsterdamsko | 26-01-19 | 21:45

voor dag en douw... geweldig.. die moet ik onthouden.

popeye-de-zeemeermin | 27-01-19 | 09:17
▼ 14 antwoorden verborgen

Onze samenleving verhard in een sneltrein vaart en of je het nu leuk vindt of niet dat is een direct gevolg van het decennia lang multiculti gepamper, het daarmee samenhangende linkse "Weg-met-ons" gedram en een politieke volksverlakkers "elite" die het geen ene moer interesseert want "Ver-van-mijn-bed" show.

swebe | 26-01-19 | 17:32 | 1

wat las ik nou gisteren .. de culturele cohesie verdwijnt door de EU en Immigranten . ik moest aan de jaren 90 denken toen ze het over cocooning hadden .. de gezelligheid dan maar thuis creeren .. nou na 10 x gourmetten met zijn allen en 190 zenders op je TV weet je het wel en kom je weer buiten en schrik je nog harder . Het Asterix en Obelix effect noemen ze het ook .. een dorpje / kleine gemeenschappen tegen de rest van de wereld .. nee ik drijf niet af . In essentie is het dat soort zoekt soort en wanorde daarin creërt enkel stress , negativiteit en weerstand tegen alles . zoiets dus.

Baron de laclou | 26-01-19 | 17:59

Aanpassen aan de rifvoetbal mentaliteit is ook moeilijk, ik geef deze man gelijk en zou als VRIJWILLIGER ook meteen stoppen om dit te faciliteren.

de uitbater | 26-01-19 | 17:28

Heerlijk!

letopuwzaak | 26-01-19 | 19:59

Herkenbaar, overheid doe er wat aan!

Harry Turtle | 26-01-19 | 17:27 | 2

Tegen de tijd dat de overheid wat voor je doet
is er al lang een of andere modderfocking messias
van zn wolk naar beneden gelazerd.

Halul gebakken | 26-01-19 | 17:40

Nee, opvoeders van Nederland pak uw verantwoordelijkheden op! Rotkinderen worden dito volwassenen.

MickeyGouda | 26-01-19 | 17:44

Herkenbaar, lesgeven aan jeugd en sommige (gelukkig niet veel) ouders denken voor 16€ per maand professionele training te krijgen. Ga naar een professionele sportschool, huur een privetrainer of zo. Maar meestal is het probleem het gebrek aan talent en inzet bij zoon/dochterlief.....

ikweethetzeker | 26-01-19 | 17:26

Ik heb vernomen dat bij onze lokale hockey vereniging de dames wel in drommen klaar stonden voor bar dienst als Sven met zijn Naomi mee kwam. Verder dan een paar huwelijken slopen komen ze niet. Ben blij dat mijn kinders nooit de behoefte hebben gevoeld om te gaan hockeyen.

Muuke | 26-01-19 | 17:26 | 2

Huwelijken slopen ! jaja herkenbaar . heb zelf 2 kinderen die beide dit niet willen . wat een mazzel . anderzijds een teamsport is zo slecht nog niet maar het gezeik en het nagemaakte gedoe , de nagemaakte klootzakken in de club , de leasebakkenblues op de parkeerplaats , het haantjes en sletten gedrag van ouders die hun jeugd over willen doen , het groter voordoen dan je bent , het ons kent ons .. nee ik hou mij er verre van . ik had nooit het oude tuinhuis van mijn ouders moeten verlaten .

Baron de laclou | 26-01-19 | 18:05

Wow, of ik mijn man hoor praten. Eng gewoon.

Muuke | 27-01-19 | 16:23

Ik voorzie de reaguurders hier ook al jaren van nieuwe inzichten, verrassende invalshoeken en het nodige tegengas. En dat slechts tegen een kleine vergoeding.
Je hoort mij toch ook niet klagen? Je doet het graag of je doet het niet. “De anderen” zijn irrelevant als je vrijwilligerswek doet.

Superior Bastard | 26-01-19 | 17:25 | 3

Maar wij zijn je dan ook wel altijd errûg dankbaar.

Wilde Slechtdoener | 26-01-19 | 17:27

En dat doet U dan ook met verve, hulde!
Dat we U nog maar lang in de panelen mogen lezen!

Berbaar | 26-01-19 | 17:29

"De anderen” zijn irrelevant als je vrijwilligerswerk doet. Da's inderdaad een verrassende invalshoek. Lol.

MickeyGouda | 26-01-19 | 17:50

Ja wat wil je, als je voor 69 euro naar Barcelona kan vliegen, dan gaan mensen denken dat alles in het leven gratis is, dat alles voor ze geregeld wordt.

Zenzeo | 26-01-19 | 17:24 | 1

Een bizarre redenatie, maar vooruit: ik ga er in mee. Meer vliegtaks voor een betere samenleving!

Fantabulosa | 26-01-19 | 19:06

Leden van een (sport)vereniging zien zichzelf als klant. Ze weten de betekenis niet meer van het woord "vereniging", en welke verplichting dat met zich meebrengt. In een vereniging is geen sprake van deelname zonder verplichtingen. Besturen zouden dit continue moeten communiceren. Maar vaak zijn dit weer vrijwilligers die geen bestuurlijke ervaring hebben.

r@face | 26-01-19 | 17:24 | 1

Het begint al bij het feit dat mensen de laatste laagjes vernis van de beschaving kwijt raken wanneer ze de poort van een sportpark passeren.

Glasgow Argus | 26-01-19 | 17:27

Hé, herkenbaar.
Ben twee jaar trainer/ coach geweest bij het team van zoonlief. C2 heette dat toen nog.
Ouders hebben geen zin om te rijden, geen zin in de “wastas”, geen zin in bardienstje etc etc.
Een clubbestuur dat denkt dat je van een dorpsclub, met 400 leden, een soort Barcelona kan maken. En maar blijven zeggen dat plezier op nummer één staat.
2x trainen per week, een wedstrijd op zaterdag en een wedstrijdverslag maken.
Superleuk om te doen, maar soms heel ondankbaar werk.
Je doet t voor de jongens, maar niet ten koste van alles.
Toch was t leuk. Patatje bij winst en zingen onder de douche.
Ouders zijn toch de grootste zeikerds en niet alleen bij t voetballen.
Succes Cliff, bedankt voor je inzet.

Ruimedenker | 26-01-19 | 17:23

Sja, andere tijden. Meer mensen bijgekomen die parasiteren in plaats van meedoen maar waar wel grof geld aan verdiend wordt door de happy few, gecombineerd met carriere carriere carriere dus ikke ikke ikke en mijn kindje is wel belangrijk dus iedereen moet zich daar maar naar aanpassen. Het VVD-Zeitalter, zogezegd.

Graaisnaaiert | 26-01-19 | 17:23

Ja, lachen met mij vrijwillig achter de bar. Eén keer geen 'dankjewel' en ik help je nooit meer.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 17:21 | 1

Dit dis, je kunt je gewoon fatsoenlijk gedragen en mensen die je helpen - al dan niet vrijwillig - gewoon vriendelijk begroeten en "bedankt en tot ziens" zeggen als je klaar bent. Kost niks en maakt het voor de vrijwilliger/werknemer ook een stukje aangenamer.

Graaisnaaiert | 26-01-19 | 17:25

Wat een gelul. Of je klaagt en stopt of je zorgt voor een oplossing. Zoals VV RCL.
Standaard is iedereen vrijwilliger en wil je dat niet dan kan je het afkopen.

Probleem opgelost. www.rcl.nl/591/vrijwilligers-rcl/

DiKKoe | 26-01-19 | 17:21

Zoiets laat je ook wel gebeuren. Op één of andere manier heb je die mensen toch het idee gegeven dat je naar hun flauwe kul wilt luisteren, anders krijg je al die bash-oneliners niet naar je toegegooid.

Tommygunner | 26-01-19 | 17:21 | 1

Juist, de fout ligt ook bij hem. Je moet per definitie niet in gesprek met ouders. Als ze vinden dat hun zoon de nieuwe Messi is dan rijden ze hem zelf maar naar Barcelona. Deze man heeft wekelijks gesprekken, wat verwacht je daar in godsnaam mee te winnen?

Frits de Vriez | 26-01-19 | 17:55

Zelfreflectie, daar begint het inderdaad mee. En daar ontbreekt het bij veel mensen aan.
Onverschilligheid, luiheid, decadentie, wegkijken, egoïsme, hypocrisie.
Het zijn geen deugden.
Politici geven het slechte voorbeeld.

kempenaer | 26-01-19 | 17:20 | 2

Hear hear, bij ons zijn dat voornamelijk de "nouveau riche", de echte dorpelingen helpen wel.

Muuke | 26-01-19 | 17:30

Muuke - volgens mij ligt het probleem overwegend bij de nieuwe Nederlanders en niet zozeer bij de ouders van Roderick-Jan.

Maris v.d Hof5393 | 26-01-19 | 18:01

Nog schappelijk dat ie ut seizoen afmaakt. Zelf had ik direct alles laten vallen en iedereen zoekt het maar lekker uit met je kut vereniging.

WayneGretzky*99* | 26-01-19 | 17:19 | 2

Ja zelfde gedachten.

de uitbater | 26-01-19 | 17:21

Hij is respectvol naar zijn mede vrijwilligers. Keurig.

Muuke | 26-01-19 | 17:31

Voor ouder-langs-het-veld schijnen nog wel voldoende vrijwilligers te zijn.

Hoen | 26-01-19 | 17:17

Is Pinoke niet echt het juiste voorbeeld. Een van de grootste Amsterdamse hockeyclubs, een bijna professionele organisatie. Gewoon omdat ze heel veel veteranenteams hebben die geen tijd en aandacht nodig hebben van de club maar wel veel kratten bier en schalen bitterballen wegzetten.

Veel hockeyclubs hebben de luxe dat ze naast een relatief hoge contributie ook nog vrijwilligersbijdragen kunnen heffen. En met dat geld hulp kunnen inkopen.

Nee, dan andere sporten. Voetbalverenigingen die draaien op een paar zeventigers die de hele week een sliert kinderen uit 150 verschillende landen in toom moeten houden. Geen rek in de contributie, want deze is gemaximeerd op wat de gemeentelijke bijzondere bijstand wil bijdragen.

Ouders zijn aan het hosselen, zitten in de gevangenis of zijn van de culturele richting die meent dat de straat hun kinderen moet opvoeden. Geen vereniging kan zonder actief vrijwilligersbeleid, maar stel vast dat de neiging om vrijwillig actief te zijn niet overal even sterk is vertegenwoordigd....

Glasgow Argus | 26-01-19 | 17:16 | 2

Hoe draaien die voetbalclubs zonder enige Nederlander eigenlijk? Op drugsgeld van wat lokale sponsorende roverhoofdmannen?

Hemmenaar7 | 26-01-19 | 17:21

Juist omdat bijna iedereen als Nederlander bij het CBS geregistreerd staat (want zelf/ouder(s) in NL geboren), hebben zij allemaal 'recht' op alle uitkeringen en subsidies en bijstand die er voor "Nederlanders" is.

Wering | 27-01-19 | 00:57

Dit is het geval wanneer er te veel op de schouders komt van te weinigen. Daarom is het goed dat als mensen bij de club komen dat er dan gezegd wordt, je kan het even aankijken, maar daarna moet je meedraaien. Dat kan een kantinedienst zijn of iets anders.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 17:15 | 3

De club fungeert alleen maar als dumpplaats voor de kinderen. Want papa en mama druk druk druk met de carrière, de over-de-top-hypotheek, de leasebak die veel te groot is vanwege de vermeende status en daarom duur in de bijtelling.

2voor12 | 26-01-19 | 17:17

Het meest ideale is natuurlijk als mensen uit zichzelf inzien dat ze nodig zijn voor de club. Maar heel vaak is dat besef er niet en hebben ze een duwtje nodig. Er moet dus actief geworven worden voor klusjes en zolang er genoeg mensen zijn voor de klusjes zal je zien dat er minder narigheid is.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 17:24

Een sportverenigingen moeten daarin gewoon hard in zijn en kenbaar maken dat de contributie verhoogd wordt als men niet één of twee keer per jaar eens kan komen vlaggen/bardienst draaien of andere kutklusjes kunnen doen. Ik kan me nog herinneren dat er een levendige economie ontstond tussen ouders, A-jeugd en mensen die dat soort diensten maar al te graag af kochten (naar mensen die sowieso op de club waren en zo nog wat bijverdiende).
 
Dit is overigens een probleem van alle tijden, ik kende ook genoeg (tijdelijke) teamgenoten wiens ouders je één keer in het jaar langs de lijn zag staan en letterlijk hun kinderen dumpte op de vereniging.

HaatAth3ist | 26-01-19 | 17:40

Niet dat dit betoog me als onbezoldigd reaguurder niet bekend voorkomt, maar is dit niet een teken des tijds? Wat is het nut van liefde (-werk/oudpapier) als iedereen maar instant gegratificeerd wil worden? Gewoon keihard het werk doen en al die zelfbenoemde bestuurdertjes er een compleet zooitje van zien maken?

Tel uit hun winst: www.youtube.com/watch?v=hpsNrpC1-ac

Rest In Privacy | 26-01-19 | 17:14

Herkenbaar. Al is het voor mij dan in de zorg en hebben we wèl een leuk gemotiveerd clubje vrijwilligers. Maar blijkbaar is het nationale-over-vrijwilligerszeikdag vandaag

Bijtendehond | 26-01-19 | 17:12

Wat een geouweneel.

kotelet | 26-01-19 | 17:11

Ja? En nu? Wat is de clou?
Vrijwillig het pispaaltje willen zijn?
Flikker op!
Ben zelf ook actief geweest als vrijwilliger en ben ook gestopt.
Sterker nog: Het zou mooi zijn als alle vrijwilligers in Nederland zouden stoppen, dan is NL failliet.
Een baan moet een salaris opleveren, punt uit.

Opblaas_boot | 26-01-19 | 17:10 | 2

Arbeid kost geld. Inderdaad, alle vrijwilligers zouden er mee op moeten houden. De directeur van tafeltje dekje doet het ppk niet grstis maar verwacht dat wel van zijn bezorgers. Hetzelfde geldt voor collectanten en andere sukkels die door weer en wind gaan voor niks.

JanBrel | 26-01-19 | 18:08

Zo ook met Slachtofferzorg. Opgezet aks vrijwilligersorganisatie als opvulling van het gat naar de beroepsopvang. Nu voor velen een verdienmodel.
Hetzelfde geldt voor de Voedselbank.

Leffe Blonde | 27-01-19 | 07:16

Herkenbaar, dit speelt niet alleen bij voetbal. Ook op andere plekken waar met vrijwilligers gewerkt wordt moet je als vrijwilliger stevig in je schoenen staan. Veelal is het steeds meer 'móéten'. Zolang het leuk blijft blijven de meesten wel gemotiveerd maar na een poos wordt de vrijwilliger steeds meer gezien als onbetaalde werknemer en wordt er steeds meer en vaker een beroep op gedaan. Het ergste is het dat er ook nog vaste krachten ontslagen gaan worden.

pa_niek | 26-01-19 | 17:10 | 1

Of betaald werk dat vervangen wordt door "vrijwilligers". Gemeente zet bedrijf op, regelt materiaal en de voorganger zoekt maar uit hoe die nu aan de centen komt.

sparka | 26-01-19 | 17:14

Jesse K.: 'ode aan de vrijwilliger , dit is een ode omdat jij altijd maar geeft en te veel gezeik terugkrijgt van de aan de zijlijn zeurende witte wijn drinkende grachtengordel hockey ouders '

HetOorAakel | 26-01-19 | 17:08 | 1

In Hoek hebben ze geen grachtengordel.

Leffe Blonde | 27-01-19 | 07:13

Is er geen hockeymoedertje die hem wil troosten als cliffbanger?

Hemmenaar7 | 26-01-19 | 17:07

Kennelijk loopt men (excl. Cliff) bij HVC te cliffen.

Hemmenaar7 | 26-01-19 | 17:06

Over de cliff gejaagd...

Glasgow Argus | 26-01-19 | 17:04

Voetbal-only, of ook daadwerkelijk bij Pinoke c.s.?

Hemmenaar7 | 26-01-19 | 17:04

Is dit een cliffhanger?

Superior Bastard | 26-01-19 | 17:03 | 6

Smaken verschillen, Englandspieler. Dat heet met een moeilijk woord diversiteit.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 18:16

Englandspieler, dat doen ze irl ook, rechts lullen links vullen subsidie sponzen.

Ongeblustekalk | 26-01-19 | 18:24

@Engelandspieler | 26-01-19 | 18:09 |
Het is tijd dat Kuif, Kalk en Babbel 'geholpen' worden. Dan wordt het overal pissen een stuk minder.

Rest In Privacy | 26-01-19 | 19:27
▼ 3 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl