Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GroenLinks vierkant achter Stakende Fotografen

FakeNews. GroenLinks betaalt zelf geen drol voor stockfoto's

Social

Vandaag is de grote dag voor freelance fotografen. Dik 500 dappere kiekjesmakers staken/protesteren vandaag vanaf 10:00 uur en leveren GEEN BEELD aan bij Dode Boom & De Mediaas. Want fotografen worden beroerd betaald. 

GroenLinks-mevrouw Corinne heeft samen met Lolo (PvdA) een campagnefilmpje gemaakt waarin ze opkomen voor de freelance bleekneus persfotografen die door puissant rijke (Vlaamse) uitgeefgiganten Persgroep & Mediahuis zo schandalig worden uitgeknepen dat ze niks te eten hebben. 

Volkskrant, AD, Trouw, Parool betalen freelancers 12 euro per online foto. Telegraaf/NRC dokken 20 euro per internetplaatje. Walgelijke slavernij-praktijken van couranten die schande spreken van de VOC-mentaliteit van grote bedrijven en multinationals, maar zelf geen haar beter zijn. Meer in dit topic. Maar ondertussen.

Meent GroenLinks het ook echt? Putten zij hun monnie waar hun mouth is? We checken daarom de foto's op de GroenLinks homepage. Zie screenshot ⬇.

We zien 5 tenenkrommende jeukplaatjes, en halen ze maar even door de Tineye FotoChecker om te kijken waar pica's vandaan komen.

Bovenste plaatje met die Aardbol & We Plakkaat geeft geen result. Verdacht.

Die vrolijk lachende bejaarde in een rolstoel (linksboven) is een stockfoto ter waarde van 24 euro.

Die witte kinderhandjes die met inclusieve knikkers knikkeren (rechtsboven) is een stockfoto ter waarde van 24 euro.

Die gele hesje met bouwhelm (linksonder) dat een duurzaam zonnepaneel installeert is een stockfoto ter waarde van 24 euro.

Dat juichfotootje van die 'happy friends at the rooftop' (rechtsonder) is een loeidure Getty Images Photo van 475 euro die door Het Internet meermalen her en der gebruikt wordt.

Uit Navraag & Research bij de online tarievenkaart van istockphoto blijkt dat GroenLinks freelance fotografen harder uitbuit alsdan plantagehouders slaven in de 17de eeuw. 

Die istock-tarieven zijn tamelijk vaag. Maar kortgezegd komt het hierop neer: standaard is dus 15%, dus als een foto 30 euro kost is dat 4,50 euro voor de fotograaf, maar als iemand exclusief doet wordt het meer, dus 7,50. Dan zit je bij de Volkskrant (12 euro) nog best goed!

Concluderend. Corinne & GroenLinks zouden geen obligate campagnefilmpjes, waarin ze uit hun nekhaar kletsen, moeten opnemen. Corinne & GroenLinks zouden zich in een heel klein (onbelicht) hoekje van de donkere kamer MOETEN SCHAMEN.

Reaguursels

Inloggen

Sinds digitale spiegelreflex camera's zijn uitgevonden zijn zoveel mensen opeens fotograaf. Net als dat elke debiel zich communicatieadviseur noemt omdat er op sociaalmedia knopjes gedrukt kan worden. Kotsbeu ben ik ervan.

Willem_Oltmans | 26-01-19 | 13:37

Lol, ik weet al hoe dit afloopt. We gaan naast Kunstenaars ende Creatievelingen nu dan ook ongetwijfeld fotografen subsidiëren.

AlsoSprach | 25-01-19 | 18:13
-weggejorist-
likdoorn | 25-01-19 | 18:09

vakmanschap meesterschap?..sodemieter toch een eindje op..een heel eind...iedereen kan een knopje indrukken..

Y&T | 25-01-19 | 17:45

Waarom moet er eigenlijk aandacht zijn voor het tarief van fotografen. Het is niet een primaire levensbehoefte dus laat het dan maar aan de markt over wat een kiekje waard is. Te weinig? Ga dan maar stucen ofzo, in de bouw zitten ze te springen om extra handjes.

Joris Beltsin | 25-01-19 | 15:42

Wat betekent dit voor de VrijMiBo??

Bloedworstmetuitjes | 25-01-19 | 15:15

Ik las 'stalkende fotografen'.
Soms blijken je hersenen slimmer dan je dacht.

marjen | 25-01-19 | 14:20

Is dat nou wel zo slim van die fotografen?
Straks komen de kranten er achter dat waar en wat er ook gebeurt, er altijd wel een paar burgers bij staan met een hi-res mobieltje. Zit altijd wel een bruikbaar plaatje bij.

Jahowiseffe | 25-01-19 | 14:09

Denk alleen niet dat Groenlinks betaald heeft voor de 'happy friends' foto. Die zullen dus wel een advocaat - van de duivel - van Getty Images op hun dak gekregen hebben om, enkele duizenden euro's af te tikken.
Snap ook niet dat "bedrijven" zoals Sanoma (van nu(spyware)nl, RTL etc. gebruik maken van Getty Images, dan heb je het echt niet begrepen of je bent zelf door en door slecht.

Boris die Sauertopf | 25-01-19 | 13:25 | 1

ps wat zou GS eigenlijk doen met de blafbrief die ze gegarandeerd nu krijgen van Getty Images?

Boris die Sauertopf | 25-01-19 | 13:29

Heeft die GL-ert dat flipje ZELF gemaakt? Voor stakende fotografen? O de ironie...

ScumbaggusMaximus | 25-01-19 | 12:49

Eerlijk delen volgens Groenlinks: de bevolking ophitsen om geld af te pakken van mensen die het zelf verdiend hebben. Het leven is geen taart die er al was en verdeeld moet worden.

witdusracist | 25-01-19 | 12:47

Denk dat heks Ollongren die twee op het filmpje wel gaat laten oppakken wegens het verspreiden van fake news...... oh wacht nee want ze zijn links......

Blonde Nel | 25-01-19 | 12:39

Vraag en aanbod, les 1 economie basisschool.

lacucaracha | 25-01-19 | 12:32

Links betekent allerlei principes en idealen waar een ander voor moet betalen. Ook nu weer dus.

Pislinq | 25-01-19 | 12:02 | 1

Nee hoor. Met een hoger tarief kunnen de profs de amateurs voor blijven. De vraag zal namelijk dalen zodat het kaf van het koren gescheiden wordt.

frank87 | 25-01-19 | 17:32

Tarief omhoog?Morgen nog meer fotografen.Lullig maar ga wat anders doen..

sjarko | 25-01-19 | 12:00

Maak een kerstliedje wat een hit wordt en elk jaar duizenden keren gespeeld wordt overal ter wereld en incasseer 606.000 euro per jaar. (Slade merry christmas everybody)
Waar het om gaat. Maak iets wat iedereen wil hebben en waar je continu een percentage van de opbrengst per keer in je zak kan steken...... Dan hebben fotografen die 1000 foto's wereldwijd in de markt zetten misschien iets minder per product, maar het aantal (foto's maak je meestal makkelijker dan een liedje) maakt weer veel goed.... Aansluiten bij beeldrecht is voor alle makers een eerste vereiste. De markt voor nieuws foto's of filmpjes bestaat amper meer gezien het feit dat iedereen met een smartphone fotograaf is dus je zal als prof.fotograaf andere verdienmodellen moeten vinden....

dijkbewaker | 25-01-19 | 11:59

GS kan een statement maken door de VrijMiBo vandaag zonder foto's te plaatsen! Ik kijk er al naar uit!

NeedIsaymore? | 25-01-19 | 11:54

Hoeveel betaalt Geenstijl voor de foto's op de site?

malle_eppie | 25-01-19 | 11:50

Asscher, het heeft geen zin meer want er staat pvda op je voorhoofd en dan weten de mensen genoeg.

kloopindeslootjijook | 25-01-19 | 11:43 | 1

Bestaat die partij nog steeds?

Jezus_Boeddha | 25-01-19 | 11:48

"Schandalig slecht betaald worden voor echt vakmanschap."
Je wordt meestal niet goed betaald voor vakmanschap, maar voor je grote brutale mond en ellebogen en posities waar je jezelf in weet te draaien. Want zogenaamd verantwoordelijk.

kloopindeslootjijook | 25-01-19 | 11:42 | 2

Vakmanschap, een persfotograaf? Ja honderd jaar geleden, toen je nog met je chemicaliën over straat moest. Iedereen kan die knop van die computergestuurde camera indrukken. Je mitrailleert er voor de zekerheid 100 doorheen, en de fotoredactie kiest er een uit. Is er altijd wel één die gebruikt kan worden. Wordt slecht betaald, maar dat is niet voor niks zo. Vraag vs aanbod...

Jahowiseffe | 25-01-19 | 14:14

Kloop +1

revolte | 25-01-19 | 17:46

Wat mij betreft is Asscher de grootste huichelaar van de 2e kamer. (Klaver komt op de 2e plaats.) Alles categorisch ontkennen, zijn acties hebben 'niets met de komende verkiezingen te maken'. En dat alles met droge ogen. Ik vrees dat er mensen zijn die hem ook nog geloven.
Ik zou bijna CU of SGP stemmen. Bijna hé. ;-)

De PVDA is slecht af met deze leider. Wat mij betreft heft die partij zichzelf op, er is geen enkele meerwaarde meer te ontdekken. Wat een trieste partij, wat een trieste leider.
-

Bernhard de II | 25-01-19 | 11:41

Eerlijk delen: Jatten van iemand die er hard voor werkt en geven aan degene die geen kloot uitvoert.

heldheino | 25-01-19 | 11:40

PVDA en Groenlink Ga alstublieft wat anders doen er zijn wel belangrijkere dingen te doen voor het lands belang. Een PVV of FVD stemmer

stef3094 | 25-01-19 | 11:38

Bij Istock, Shutterstock en andere microstock sites heb je ook de mogelijkheid een abonnement - subscription - te nemen. Stockfoto's kosten dan minder, zou zomaar 1 euro kunnen zijn. Daarvan 15% naar de fotograaf, maakt dan 15 keiharde eurocenten.

jacobh-59 | 25-01-19 | 11:34

De meeste fotografen zijn zzp'er. De groep dus die Lodewijk Asscher als minister van "Sociale" Zaken kapot probeerde te maken door hun zelfstandigenaftrek af te pakken en hen op te zadelen met een groot arsenaal aan administratieve verplichtingen. En nu wil diezelfde Asscher eerlijke tarieven voor die groep... Huichelarij, uw naam is PvdA!

MAD1950 | 25-01-19 | 11:32 | 1

Ze zijn daar echt niet wijs nee.

RotterdamCentrum | 25-01-19 | 11:44

GroenLinksers op de Dam,
douwen in je hand een briefje
hoe je beter leven kan
Maar zo te zien en volgens mij,
zijn ze zelluf niet zo blij

Heppie-even-voor-mij | 25-01-19 | 11:30

Dit is wel een beetje gezocht. Fotografen die hun foto's via deze sites aanbieden besteden dus verkoop en distributie uit aan eigenaar van die site. Hiermee vergroten ze de kans om de foto te verkopen, of meerdere keren te verkopen. Daar staat een prijs tegenover. Of deze prijs fair is?
Bovendien zijn deze stock foto's meestal geen foto's van de actualiteit. Ze blijven over langere periode verkoopbaar, wat voor een foto van bijvoorbeeld een kettingbotsing op de autoweg niet geldt. Het lijkt mij dan ook logisch dat er hele verschillende tarieven bestaan en in dit geval Groen Links niet veel te verwijten is. Gevalletje framing.

Sunir | 25-01-19 | 11:28 | 2

Die gedachte bekroop mij ook. Als je dan dit artikeltje wil schrijven, ga dan even op zoek naar een fotograaf die wat foto's van de Jessias heeft gemaakt en vraag wat die ervoor heeft gekregen. Het zou me niet verbazen als dat idd net zo minimaal blijkt te zijn als die fotografen elders krijgen, maar dit is nonsens. Je vergelijkt een appel met een peer en zegt haha: ze zijn allebei groen!

Dr_Prepper | 25-01-19 | 11:31

Een beetje partij heeft natuurlijk ergens wel een enthousiast lid die dit soort foto's doneert.
Het grootste probleem is dat GroenLinks kennelijk ook weer een marketingbureau blijkt te zijn (goh, wat een verrassing)

frank87 | 25-01-19 | 17:37

Dus GroenLinks is te beroerd om een fotograaf in te huren en gebruikt in plaats daar van stockfoto's.

Osdorpertje | 25-01-19 | 11:23

aanbod en vraag. Misschien te veel foto's gemaakt?

Hadena | 25-01-19 | 11:23

Al die dooie bomen hebben meisjes op de Twitters en de Facebook's on fotos bij elkaar te harken. Met naamsvermelding. Dan staat je foto in de krant met je naam erbij. Hoezee.

SerTheFun | 25-01-19 | 11:20

"Eerlijke tarieven" betekent wat de vrije markt bepaalt dat het waard is.

Iets opdringen aan anderen achtergestaan door staatsgeweld... Alleen socialistische gekkies kunnen zoiets 'eerlijk' noemen.

KutFilosoof | 25-01-19 | 11:15

Ach, weet je hoe de Persgroep hun bezorgers behandelt? Zullen die eens een weekje gaan staken? Dan blijft er geen abonnee over.

TheOneWhoKnocks | 25-01-19 | 11:13

Façade omlaag getrokken, Corinne en de Groene Khmer de schaamte allang voorbij.
Geldt ook voor Lolo.
En dan zonder enige terughoudendheid de ander de les lezen om er electoraal voordeel mee proberen te halen. Is dat wat ze bedoelen met het gevaar van populisme / populisten?

bwanabanjo | 25-01-19 | 11:06 | 1

Populisme is iets wat alleen bij anderen voorkomt. Vlgs mij meer het “Not Invented Here Syndrome”.

Nichtsneues | 25-01-19 | 11:16

Fotograaf zijn wordt een uitstervend beroep. Waar je vroeger met het hele gezin liet maken bij de vakfotograaf, fotografeert je je eigen leuter om die naar dat geile wijf van de administratie te sturen.

Dit heeft te maken met dat er twee markten voor fotografie zijn ontstaan. De ene waar je een camera koopt en allerlei randapparatuur en die moet je terugverdienen. De beste foto maken, bewerken en afdrukken. Langdurig en kostbaar proces.
De andere markt waar afgelopen jaren miljarden in zijn geïnvesteerd en die volledig gericht is om snel een foto naar sociale media te brengen. Niks afdrukken, snelheid en kost verder niets.

Dit is een achterhoedegevecht, het jammeren van GL en PvdA zijn krokodillentranen.

RenHoek | 25-01-19 | 11:04 | 2

Huh? Je denkt dat persfotografen nog afdrukken maken? Of mis ik je logica?

Dr_Prepper | 25-01-19 | 11:33

Ja. En bovendien drukken persfotografen nog steeds foto's af hoor. Daar is niets bijzonders aan.

RenHoek | 25-01-19 | 12:54

Vrije markt. Ga je toch iets anders doen. Vietnamese loempia's verkopen.

oplichter | 25-01-19 | 11:04 | 1

Da's wel een goede optie. De huidige generatie Vietnamese loempiabakkers stappen massaal in het Groene Goud. Ja, nu nog als knipper, maar voor je het weet runnen ze de hele toko. Dan moet er toch nog iemand loempia's bakken op de markt of in het bos. Jaja, ze staan ook in het bos te verkopen met hun loempia's, die Vietnamezen.

lokoolokie | 25-01-19 | 11:19

If you pay peanuts you get kutfoto's. De toppers krijgen overigens nog wel fatsoenlijk betaald, in vakbladensector dan.
Maar alle Persgroepkranten betalen freelancers sowieso schandalig slecht. 12 cent per woord, zegt het voort. Maar ja, welke consument is überhaupt nog bereid om fors te betalen voor een dagelijks stuk dode boom. Daar zit al sinds medio jaren 90 het probleem.

LJBrinkhorst | 25-01-19 | 11:02 | 2

12 cent per woord voor het overtypen van ANP berichten of eigen mening op schrijven.
Vind het nogal aan de prijs hoor. Zeker als je de typfouten en magere zinsbouw in ogenschouw neemt.

Parel van het Zuiden | 25-01-19 | 11:11

Hier zit iemand. Neem de NG. Die hebben goede artikelen, waar de foto een belangrijk onderdeel van is. Daar valt dus best nog mee te verdienen. Of de oorlogsfotograaf. De echt goede fotografen hoeven zich geen zorgen te maken. Het probleem is, dat iedereen denkt dat hij/zij/het een topfotograaf is, en iedereen daar op zit te wachten. Die tijd is voorbij.

lokoolokie | 25-01-19 | 11:25

Als groenSSlinks zich ergens mee gaat bemoeien, gaat het wel weer naar de klote. Heb meedelijden met de kiekjesknippers.

beter-laat-dan-nooit | 25-01-19 | 11:02

Vroeger was fotograaf zijn een vak.
Nu is de eerste ter plaatse, met een goede mobiele telefoon, degene die de foto's levert.
Fotografen; update je businessmodel, want jullie snappen zelf ook wel dat het achterhaald is. Kop uit het zand.

mark1487 | 25-01-19 | 11:01 | 2

Neuh. Dit zijn mediamensen. Superieur en natuurlijk, “entitled”.
.
Ik bedoel laten we eerlijk zijn, ook stukjestyperts, duiderts en redactiezwatelaars zijn al lang overbodig. Er is alleen nog behoefte aan echte onderzoeksjournalistiek maar dat lijkt teveel op werk en vergt ballen. Dat is een beetje te gortig voor mediamensen.
.
Dus, janken, schreeuwen en eisen maar! Welke groep falers heeft er niet de buidels meegevuld in NL...

Parel van het Zuiden | 25-01-19 | 11:09

Een fotograaffoto is iha beter alleen boeit het de redacties en lezers niet meer. Lezers willen een goedkope krant. (De inhoud is dat ook dus dat komt mooi uit.)

Nichtsneues | 25-01-19 | 11:18

Interessant, zeg. Was er ooit ook zoveel aandacht voor koetsiers toen de auto de boel overnam?

Parel van het Zuiden | 25-01-19 | 11:00 | 1

Ja. En ook voor de paarden.

Dr_Prepper | 25-01-19 | 11:34

Lekker rustig vandaag.
Eindelijk ligt er eens géén paparazzi in mijn achtertuin.
Loop lekker met mijn blote snikkel naar buiten.

Ruimedenker | 25-01-19 | 10:59

Of je zoekt werk.

donkieshot | 25-01-19 | 10:58

Ik ben benieuwd: hoeveel non-stockfoto's heeft GeenStijl het afgelopen jaar eigenlijk gekocht?

Ggroengras | 25-01-19 | 10:58 | 1

GS klaagt niet !

Dr. Doom | 25-01-19 | 11:12

Ga gewoon werken naast je hobby, of zorg ervoor dat je echt goed wordt als fotograaf. Tegenwoordig kan zelfs ik, een totale malloot op fotografisch gebied, een kiekje maken met een Windowstelefoon. Tijden veranderen en er lopen tegenwoordig 8000000000 mensen rond, die hetzelfde trucje kunnen. Wil je niet werken, ga dan naar het front. Goede oorlogsfotografen worden niet oud, dus daar is altijd veel vraag naar.

lokoolokie | 25-01-19 | 10:57

Die groenlinksers moeten niet zo zeuren want Polen doen het voor E11,-

B0bBer | 25-01-19 | 10:55

Schandalig slecht betaald worden voor echt vakmanschap? Een beetje op een knopje drukken op een camera die alles voor je regelt en even draaien aan de zoomlens.... pfff.
Ze staan er verdomme niet met een 8x10" camera op film plaatjes te schieten! Een doka hebben ze vast nog nooit van binnen gezien.

Halal gehaktbal | 25-01-19 | 10:55 | 1

Een goede fotograaf is goed in techniek en compositie/kunst. De camera kan het soms ook maar doet niet altijd wat je wilt. Compositie is lastig, zeker als het snel moet.

Nichtsneues | 25-01-19 | 11:22

Dan zijn er dus veel te veel fotografen? Marktwerking? Toch?

Bigthumb | 25-01-19 | 10:52

Misschien moeten die fotografen een ander beroep zoeken. Bijvoorbeeld lantaarnopsteker, of stadsomroeper, of hoefsmid, stoker op stoomboten en stoomlocomotieven. Er is zoveel keus! www.hpdetijd.nl/2014-06-11/uitgestorv...

Rest In Privacy | 25-01-19 | 10:50

Als de politieke partij folder van stockfoto's aan elkaar hangt, zegt dat een hoop over de inhoud van die partij. Fake imago en verder niks.
Je had toch wel even een fotograaf een dag of 2 kunnen inhuren om wat persoonlijkere foto's te schieten. Hebben ze toch geld zat voor.
Levert een stuk beter beeld op dan super generieke stockfotos.

Hiesjes | 25-01-19 | 10:49 | 1

Hoe zouden die 'wat persoonlijkere foto's' dan tot stand moeten komen? Dan zouden die PvdA-lui of GroenLinksers samen met de fotograaf echt de deur uit moeten, de kou in, en zich werkelijk moeten engageren met het volk dat ze zeggen te vertegenwoordigen. Dat kun je niet eisen van lieden die een maakbare samenleving voor zich zien zoals een architect naar zijn kartonnen maquette kijkt.
Je komt echt niet verder dan de obligate foto's die geschoten worden als ze in verkiezingstijd op campagne gaan en berekenend de plekken, personen en poses kiezen. Die "laatst sprak ik nog een bijstandsmoeder..."-anekdotes zijn van eenzelfde kaliber. Het was allemaal fake, en het is allemaal fake.

Schoorsteenveger | 25-01-19 | 11:22

Groenlinks; voor als je zo puissant rijk bent dat je van pure gekkigheid niet meer weet wat je met je geld moet doen, ofwel je bent een lieve snowflake die überhaupt nog nooit zelf een bestaan heeft op hoeven te bouwen want de rekeningen worden betaald door je ouders.

Dutchbeaurouge | 25-01-19 | 10:44 | 1

dat laatste uiteraard, en van de subsidies door soortgelijken toebedeeldt.

Lieveschat | 25-01-19 | 10:46

Als je zonder opdrachtgevers zomaar aan de slag gaat en het resultaat op een stockfotosite zet, ga je er volgens mij mee akkoord dat je er weinig voor terugkrijgt. Tenzij je echt bakken met stockfoto's produceert die gretig aftrek vinden. Want een paar euro keer veel is alsnog best veel.

Maar volgens mij gaat de staking vooral om nieuwsfotografen. Sta je dus paraat om snel naar een plek te gaan waar nieuws is. Lukt het je om dat ultieme shot te maken van die ene ramp. Gooi je alles in de strijd om die ene foto ergens te uploaden. Komt je foto groot op de voorpagina. Krijg je 25 euro. En de dag erna krijg je helemaal niets, omdat een ander je net voor was.

Dat is zuur. Maarja, zolang er mensen zijn die het zo goedkoop doen, blijven de tarieven laag. Waarom zou een krantenredactie nog fotografen in dienst nemen, als er een leger fotografen klaarstaat om het werk te doen voor bijna gratis? En dan zijn er ook nog mobieltjes: altijd en overal aanwezig en via twitter belanden die foto's gratis op de redactie. Qua fotokwaliteit vaak niet de beste, maar goed genoeg qua nieuwswaarde.

vrijstijler | 25-01-19 | 10:43 | 2

Fuck. Helemaal de plank misgeslagen. Dit topic gaat natuurlijk helemaal niet over foto's. Was gewoon een leuke aanleiding om weer even GroenLinks af te kunnen zeiken. Want ze gebruiken stockfoto's. Errug!

vrijstijler | 25-01-19 | 10:45

vrijstijler | 25-01-19 | 10:45
LOL!!
+1

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:57

Groenlinks staat voor dat de gewone mensen nog verder uitgebuit via het Z.G
klimaat akkoord via de achter deur laten ze economische vluchtelingen binnen en laten de burgers betalen voor die gasten.En Femke bedonderd de boel met het verhaaltje dat ze nooit meer burgermeesteres wou worden ,maar ja roem stikt niet en geld helemaal niet.

gerrit5042 | 25-01-19 | 10:42 | 2

Ieder stukje van de vernietiging van Nederland maken we bewust mee. Troost je met de gedachte dat Nederland achterlijk geworden is.

helodia | 25-01-19 | 10:52

Heeft gelijk d,r stulpje te koop aangeboden, aankoopprijs 495.000 vraagprijs Femke 1 miljoen, das zomaar een vrij lucratieve flankerende bijkomstigheid voor Femke.

william7055 | 25-01-19 | 11:37

Fijn dat zoiets als Geenstijl (los van links of rechts gewauwel) regelmatig aandacht heeft voor het godvergeten hypocriete achterbakse politieke schorriemorrie in den Nedelanden.

litebyte | 25-01-19 | 10:39

'Eerlijk delen'- die kennen wij nog - van de PvdA.
-
Of van stockfotobedrijven, die het werkwoord 'share' uitleggen als verdienmodel.

bisbisbis | 25-01-19 | 10:39

Trouwens: iStock houdt 85% van de opbrengst in als fee? Vandaar dat bekende woordmerk met de kleine i en grote s. Al is dat een tarief waar zelfs Apple alleen maar van kan dromen.

Muxje | 25-01-19 | 10:38

Heel simpel, als je meer geld wil verdienen moet je iets doen wat anderen niet kunnen of niet willen doen.

rechtserakker | 25-01-19 | 10:38 | 1

Ah!... politicus of prostitue?

litebyte | 25-01-19 | 10:40

Als er 1 partij is die het begrip ZZP-er niet snapt is het de PVDA wel. Wat die Mevr Vos allemaal uitkraamde was echt om te beschamen. Oh wacht dit ging over GL!

RotterdamCentrum | 25-01-19 | 10:37

Ach ja. GL. Millieupartij met veruit het meest millieuonvriendelijke grachtenhoofdkwartier van alle partijen. Lekker bij de openhaard zitten en dan naar de vegetarische bbq in de tuin. Met het vliegtuig op vakantie. Met de diesel door 020 rijden. Kindjes naar hun witte school brengen. Is de naam Hypocriet Links eventueel nog beschikbaar voor een politieke partij?

The2Amendment | 25-01-19 | 10:34 | 1

Ik denk dat er een aanzit te komen. De domain name hypocrietlinks.nl is al vergeven.

ChatBot | 25-01-19 | 10:41

Maareuh vroeger, toen ze eter betaald werden, hadden ze ook veel meer werk aan een foto, in een doka en moeilijke chemicaliën. En dan maar zien dat je je foto als een speer bij de krant kreeg. Dat is nu allemaal een beetje rommelen in Lightroom geworden, en een mailtje naar de krant en de foto uploaden bij een stockwebsite. De markt is bovendien veranderd. Iedereen met een mobiel maakt foto's en kennelijk (?) vindt de markt de professionele foto's niet voldoende onderscheidend, en ik elk geval is het aanbod veel groter dan vroeger. Dat doet de prijs dus dalen.

Hommel | 25-01-19 | 10:34 | 2

Ja, marktwerking in de fotografie. Kom, laat ik daar voor de verandering eens tegen zijn.

Schadenfreude | 25-01-19 | 10:38

Een goede foto maken is een kwestie van kennis en kunde... of een dosis geluk. En er worden door amateurs zoveel fotos gemaakt, met apparatuur die goed genoeg is voor reproductie in kranten, dat de kans groot is dat er wel een goeie tussen zit.

Muxje | 25-01-19 | 10:41

Ik stel voor dat die fotografen mij gaan betalen om hun foto's aan mij te laten zien die ik moet bekostigen uit mijn bundel.

Leptob | 25-01-19 | 10:34

Morgen gaan de marktkooplui staken omdat ze te weinig krijgen voor hun groenten, fruit en vis.

Schoorsteenveger | 25-01-19 | 10:32 | 3

Haha precies dit. Vrije markt, blijft moeilijk voor socialisten en communisten.

logisch | 25-01-19 | 10:34

Nah, u haalt de klok en de klepel door elkaar... terwijl er iemand met een [paardelul op een cafedeur slaat..

Dit zou eventueel wel kunnen als vergelijking: Agrariers protesteren omdat supermarkten in Nederland geen reedt meer betalen voor inkoop vers Hollands' groentenwaar...

litebyte | 25-01-19 | 10:36

Prachtig partijprogramma in 4 punten trouwens. Ik ben helemaal voor.
- Menselijke zorg. Zeker. Want wie is er nu voor onmenselijke zorg, alleen Mengele toch?
- Eerlijk delen: prima. We gaan er dan dus van uit dat iedereen houdt waar hij of zij zo hard voor gewerkt heeft; daar wat van afpakken doen we alleen als het echt nodig is. Kleine overheid dus.
- Schone economie: ook prima. Kernenergie dus. En als we toch bezig zijn: een verbod op die godvergeten blisterverpakkingen.
- Een samenleving: zekers! Wie niet mee wil doen smijten we er uit, of beter nog: die laten we er niet in.

Of bedoelen ze toch wat anders?

Muxje | 25-01-19 | 10:32 | 2

Jesse Kolenkachel Klaver zal nu wel naarstig op zoek zijn naar geschikte stockfoto's van zwart rokende schoorstenen. Alle kolencentrales moeten van hem, zo hoorde ik vandaag, terstond gesloten worden. Deze misschien?
nl.dreamstime.com/stock-foto-industri...
Mooie uitvinding, de stockfoto. Maakbare samenleving uit blik, patriarchale samenleving uit blik, zorg uit blik, arm uit blik, rijk uit blijk, alles uit blik.

Schoorsteenveger | 25-01-19 | 10:43

Mooie analyse!!! Helemaal mee eens. +10

Angélica de Sancé | 25-01-19 | 10:43

Chapeau voor GS en het uitzoeken hiervan! Natuurlijk weten reaguurders al lang dat GL een hypocriet groepje is van leugenaars en volksverlakkers. Halsema die haar kinderen van een zwarte school haalt maar predikt dat NLers met allochtoniers moeten mixen. Intussen scheurt ze met een oude diesel over NLs wegen. Rosenmoller die het communisme aanhangt en nooit afstand heeft genomen van de misdaden tegen de menselijkheid die door de commies zijn gepleegd. En dan die Asscher... Jaren met de VVD VVD-beleid gevoerd en nu de heilige onschuld spelen. Bah wat een bedriegers zijn het toch! Nogmaals hulde voor GS. Hopelijk lezen de zombies in NL het ook en daarmee bedoel ik de grote massa die hersendood de fakenewsers volgt en steeds weer kiest voor NL verwoestende partijen zoals GL D'66 PvdA SP PvdD CU VVD en CDA.

Angélica de Sancé | 25-01-19 | 10:31 | 6

@Angélica de Sancé | 25-01-19 | 10:48: Nee, nu niet gaan lullen. De communisten zijn helemaal niet opgegaan in GL. GL is een samenraapsel van socialistische partijen. Ja, ze schurken tegen het communisme aan, maar zijn opportunisten. Daarom ook GL. Het echte communisme is een ideologie, waar altijd naar gestreefd moet worden. Een ideaal. GL en de partijen die men daarvoor had, willen uitvoering van een doctrine. Communisme levert geen miljoenen doden op. Socialisme is verantwoordelijk voor vele miljoenen doden. Bij echt communisme zou dat nimmer worden getolereerd.

lokoolokie | 25-01-19 | 12:23

Lokoolokie: GL is een samenklontering van de CPN, Communistische Partij Nederland, PSP, Pacifistisch Socialistische Partij, PPR, Politieke Partij Radicalen, EVP, Evangelische Volks-Partij. De communisten zitten dus wel degelijk bij GroenLinks!

Angélica de Sancé | 25-01-19 | 12:57

@Angélica de Sancé | 25-01-19 | 12:57: Dat klopt niet helemaal. De CPN is een afsplitsing van de CPN. Die zitten bij de GL. De echte CPN heeft nog jaren naast GL bestaan. Een marginale partij welliswaar, maar zij hadden en hebben absoluut niks met GL te maken. Datzelfde geldt voor PPR. Dat waren vrijgevochten gelovigen/Christenen, die niet onder de ongelovige insteek van GL wenste te leven. Vergeet niet, het waren allemaal splinterpartijen, die elkaar continue naar de strot vlogen, intern. Het gaat te ver om dat allemaal hier uit te gaan leggen, maar er zijn teveel afvallige groepjes om dat zo nu effe snel te doen. Wil je kwaad zijn op GL, dan moet je de afvalligen niet over een kam scheren. Ze vechten ook voor een doel, maar zijn niet opportunistisch, zoals GL is geworden, en dat is alles behalve links.

lokoolokie | 25-01-19 | 15:56
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat een bullshit. Ik ben muzikant met een uitstekende staat van dienst en zelfs met diploma al is dat niks waard, maar dat is dus allesbehalve een garantie voor inkomen. Als ik mijn spul niet weet te slijten moet ik gewoon iets anders bedenken en niet volharden in waarvoor ik heb geleerd.

jos verstoppen | 25-01-19 | 10:28

Uitstervend beroep nu iedereen met een smart ding foto's kan maken.

ditotje | 25-01-19 | 10:27

Tja het is ook een beetje wat je wilt he. Als je geld wilt verdienen als fotograaf, dan kan dat. Als je ook alleen maar simpele plaatjes van een boom wilt maken kan dat ook, 3000000000 anderen kunnen dat ook. Dan kun je niets meer ermee verdienen.

Als je nou foto's maakt die orgineel zijn, en er is vraag naar, dan kun je er geld mee verdienen zolang het aanbod niet veel groter is dan de vraag. Dat heet marktwerking. MIsschien moeten fotograven zich beseffen dat ze hun broodwinning niet meer alleen kunnen halen uit "standaard foto's" omdat het aanbod daar te groot is. Jammer maar zo is het nu eenmaal. Welkom in 2019.

Zorgen dat je een expertise hebt die een ander niet heeft, of weinig anderen hebben, *EN waar vraag naar is, dan kun je geld verdienen. Dat is ze toch wel geleerd op school en door hun ouders.

peterdh | 25-01-19 | 10:26

Vind die 'stockfoto's' sowieso een gruwel, altijd en overal die melige eenheidsworst... Iedere janjoker kan toch fotograferen tegenwoordig? Ga erop uit, gebruik je fantasie en je creativiteit en ga zélf iets maken! Van die dingen ja!

Zenzeo | 25-01-19 | 10:24 | 1

Met een grote camera en je broekzak gevuld met knikkers een kinderopvang binnenlopen. Ik zou het niet durven.

H. Caulfield | 25-01-19 | 10:29

Doe als ik zeg. Doe niet als ik doe... rijd geen auto, vlieg niet en heb geen houtkachel. Flikkers zijn het!

Bezorgde vader | 25-01-19 | 10:23

Haha hypocrietjes. Getty Images is overigens een soort online foto-maffia. Die hebben een lucratief tweede verdienmodel en dat is bedrijven die een plaatje/foto op hun website gebruiken waarvan auteursrechten bij Getty Images zouden liggen per direct met een rechtszaak te dreigen tenzij ondernemer per direct een wel zeer ruime afkoopsom voor oneigenlijk gebruik betaald. Laat Lolo en consorten maar eens wat aan doen aan die plaatjesboeven. Worden de gages voor fotografen snel beter van.

suscrofa | 25-01-19 | 10:23 | 1

Is niet alleen Getty. Bijvoorbeeld op pixsy.com kunnen hobbyfotografen met een simpel klikje een rechtszaak laten starten tegen een onschuldige blogger aan de andere kant van de wereld. Met wrede schikkingsvoorstellen komt er dan een lokale advocaat op je af met een onderbouwde concept-dagvaarding. Zelfs de eigenaar van het materiaal kan het proces nog moeilijk stoppen als het startsein eenmaal gegeven is en de advocaten hun geld ruiken.

paulpils | 25-01-19 | 10:55

Geef illegalen een camera, en ze doen het voor 5€.

HogeNood | 25-01-19 | 10:22 | 1

Gebruik je eigen camera, en het is gratis.

Zenzeo | 25-01-19 | 10:25

dit is wel een beetje appels met peren vergelijken, nietwaar? Ze willen het spelletje veranderen, dat betekent niet dat ze met het spelletje mee mogen spelen zolang dat er is.

Barre_de_k | 25-01-19 | 10:18

Een echte ondernemende fotograaf gaat nu naar die staking toe en maakt daar een aantal hoge kwaliteit persfoto's van en verkoopt die aan de media waar de stakende fotografen voor werken (vandaag even niet).
Zo kom je aan nieuwe klanten!
Dat zou echt een stunt zijn: composities van huilende fotografen waar Rembrandt een puntje aan kan zuigen ter illustratie van het nieuwsbericht van stakende fotografen.
En dan daar aan het eind van het het jaar de World Press Photo mee winnen. XD

keestelpro | 25-01-19 | 10:17

Waar slaat dit op? Stockfoto's worden meermalen gebruikt en kunnen dus vele malen meer opleveren.

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:16 | 7

@Superior Bastard | 25-01-19 | 10:19
Je zou toch eens wat begrijpelijker moeten schrijven.

ChatBot | 25-01-19 | 10:30

Indoneesje | 25-01-19 | 10:29
Het woord "stockfoto" geeft wel wat weg denk ik.

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:33

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:33 | *Gaap* ik vraag om bewijs, dus cijfers, feiten etc of tenminste iets van uitleg. Wat dat betreft kun je nog veel leren van keestelpro | 25-01-19 | 10:27 | die geeft tenminste nog een goede onderbouwing.

Indoneesje | 25-01-19 | 10:38
▼ 4 antwoorden verborgen

Meer fakenieuws dan de slogan "eerlijk delen" kan van Oef niet verzinnen.

van Oeffelen | 25-01-19 | 10:15

Moet dat nou? Dat vreselijke GL logo en die GL propaganda alhier.
Ware het niet dat het vrijdag is, zou ik er depressief van worden.

ChatBot | 25-01-19 | 10:13

Zo'n mars voor het klimaat...………, mag ik daar in meelopen met een geel/groen hesje of is de dress code zwart?

D-Fens_1963 | 25-01-19 | 10:12

Die laatste foto is ook de mooiste foto.
Hey 'freelance' fotografen: maak eens wat beter materiaal en gooi die prijs omhoog. En als je dan niks verkoopt ben je waarschijnlijk gewoon een kut fotograaf en ga je maar in een fabriek werken. Zo werkt dat in de vrije markt.

keestelpro | 25-01-19 | 10:12 | 4

Indoneesje: Mocht u ooit een nieuw stockfoto bedrijf willen beginnen: vandaag is er een gat in de markt! :-)

keestelpro | 25-01-19 | 10:18

Ik maak vooral stok foto's.

Mark_D_NL | 25-01-19 | 10:20
▼ 1 antwoord verborgen

Goed zo GS, roeren waar het stinkt!

pibasso | 25-01-19 | 10:12

Iets met marktwerking? Wilde deze regering toch zo graag?

boerk | 25-01-19 | 10:11

Ach, hypocriet links, pleonasme pur sang.

Nalek | 25-01-19 | 10:10

wut? No munnie??

Hemmenaar7 | 25-01-19 | 10:10

Die fotograven lijken een beetje op de dooie bomen. Times are changing, doe mee, pas je aan, verzin iets nieuws of je staat binnenkort met lege handen. Geen medelijden, dit gebeurt dagelijks in allerlei soorten branches. Dus niet zeiken.

Mark_D_NL | 25-01-19 | 10:09

Ja je zou kunnen spreken van een enorm overschot van fotografen. Vrije marktwerking eroverheen en dan tja... verdien je geen reedt. Een ander beroep zoeken misschien? een beter idee ipv van mekkeren dat geld wil verdienen in een zwaar verzadigde markt.

ikdenkwat | 25-01-19 | 10:09 | 1

Iedereen kan tegenwoordig fotograaf worden.. Dus dan krijg je deze overdaad. En de meeste fotografen zijn ook gewoon slecht. Snappen de gulden snede (sectio aurea) niet eens.

Mark_D_NL | 25-01-19 | 10:13

Freelanchers en de marktwerking in een vrije markt, de absolute horror voor communisten. Liever zien ze dat het salaris bepaald wordt door de overheid. Maar zelf wel voor een dubbeltje op de eerste rang willen zitten. Links lullen en keihard extreem rechts al je zakken vullen. Net zoals in de hoogtij dagen van het communisme. Het ploratariaat kan ongezien de typhus krijgen. Verder zijn dode bomen oud nieuws, en zal een goede fotograaf ook op een andere manier aan inkomsten kunnen komen.

Indoneesje | 25-01-19 | 10:08 | 6

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:18 | Vertel, ik ben heel benieuwd Maduro fan.

Indoneesje | 25-01-19 | 10:26

Indoneesje | 25-01-19 | 10:26
Gewoon even rustig ademhalen en teruglezen. Dan zie je het zo.

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:34

Superior Bastard | 25-01-19 | 10:34 | Nuff said, als je niks te melden hebt mondje dicht houden.

Indoneesje | 25-01-19 | 10:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Groen links? Dat is toch die criminele organisatie die zich niet aan de wet houdt en uitspraken van rechters naast zich neerlegt door illegalen te pamperen.

watergeus | 25-01-19 | 10:07 | 1

Groenlinks is net zo onnederlands als de DENK partij,
in een samenleving hebben ze geen enkele toegevoegde waarde
dus hun plan of argument is bij voorbaat een leugen.

Halul gebakken | 25-01-19 | 10:35

Net als taxi chauffeurs zijn er gewoon teveel fotografen. Komt bij dat de grootste debiel tegenwoordig een fotootje kan schieten. Beinvloed de marktwaarde. Leer een vak, zou ik zeggen.

BenPakdee | 25-01-19 | 10:05

Kromme beredenering, want een stockfoto gaat enkele keren over de toonbank waardoor een foto meer oplevert.

Kabila de stijlloze | 25-01-19 | 10:05 | 1

Yup. Er zijn mensen die goed leven van het schieten van voor iedereen bruikbare plaatjes...

Ggroengras | 25-01-19 | 11:03

Hoe weten jullie dat Groen links niet voor die foto's betaald heeft? Zou me verbazen als ze het wel hebben gedaan, maar toch, ik zie geen bewijs dat ze niet betaald hebben.

JanFTE | 25-01-19 | 10:05 | 3

Ehh, lees even verder dan je neus lang is. Of denk even na wellicht als dat lukt.

HaatbaardKnipper | 25-01-19 | 10:07

JanFTE: Ik kan het ook niet uit de tekst opmaken.
HaatbaardKnipper: help ons uit de brand, asjeblieft!

relatief | 25-01-19 | 10:16

JanFTE en relatief: Ga nog even in bed liggen, doe het licht uit.
Doe het licht weer aan
Probeer je hersenen dan nog eens op te starten.
Stap pas uit bed als dit is gelukt.
Lees dit topic opnieuw.

Succes!

Kameroudste | 25-01-19 | 10:43

LOL. Huichelaars.

HaatbaardKnipper | 25-01-19 | 10:02 | 1

De man doet ongetwijfeld zijn best en zal het goed bedoelen maar zo'n Lodewijk Asscher, die straalt toch helemaal niks uit? Dat is gewoon een regenteske bestuurder en geen politiek leider. Geen man van de barricades. Dat politiek leiderschap is gewoon een last voor de man en dat straalt hij ook uit. Check de foto en zie een lijdende man. Wie verlost deze 'leider' uit zijn lijden?

Amsterdamsko | 25-01-19 | 10:13

Had je maar geen fotograaf moeten worden en een vak moeten leren.
Grapje tuurlijk. Is belangrijk werk.
Dit is de stockfoto bron voor GeenStijl:
twitter.com/darkstockphotos

keestelpro | 25-01-19 | 10:00 | 1

Ik vind dat GS ook een fipo-award moet gaan invoeren!

Jos Tiebent | 25-01-19 | 10:57

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken