Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Volkskrant blundert met illustratie CO2-uitstoot

Het is allemaal de schuld van de BOEREN! Hypocrisie & haatagenda in 5 plaatjes

De illustratie die er had moeten staan

Bij de Volkskrant haten ze boeren. Boeren zijn viesbah want vee. Hun koeien laten de hele dag fijnstofscheten. Boeren vieren Sinterklaas, kerst & pasen. Boeren schieten met carbid. Boeren rijden auto en dieseltrekker. Boeren eten aardappels met vlees en jus. Boeren gaan bovendien nooit op vakantie met het vliegtuig, en boerinnen praten over het weer ipv hun clitoris. Boeren = slecht volk. En boeren maken de wereld kapot. Maar is dat wel zo? Nee, natuurlijk. Het zijn de vliegende Volkskrant-lezers die de wereld naar de vernieling helpen. Bah. Schaam je. Bewijsplaatjes na de break.

Kop boven artikel

Illustratie bij artikel

De realiteit volgens CBS

De advertentie in de Volkskrant

Welja, nog verder weg...

Reaguursels

Inloggen

De hoeveelheid CO2 in de atmosfeer is 0,4%. Wat is het probleem? youtu.be/N2ldNuKZgoA

Bolder | 13-01-19 | 21:06

Leuk, die percentages. Wat is nu de daadwerkelijke uitstoot in ton CO2? Heb een tijdje zitten Googelen, maar is lastig om hier een duidelijk antwoord op te vinden..

noudster | 13-01-19 | 11:04

2 kind politiek in Afrika en India instellen. Is er wel eens uitgerekend wat dat zou schelen qua minder CO2 uitstoot op wereldwijde schaal?
Of maken die 16 kooters van Boemba geen verschil?

misterspok | 13-01-19 | 09:05

Wel als ze in West Europa zitten.

D-Fens_1963 | 13-01-19 | 09:55
-weggejorist-
Nalek | 13-01-19 | 09:03

Nederland is vol, overvol. Om al die economische migranten (of vluchtelingen als je links bent) een woning te kunnen geven moet er gebouwd worden. Om te bouwen is er ruimte nodig. Laat nou net veeteelt enorm veel ruimte innemen. De overheid probeert het consumeren van vlees terug te dringen door het communiceren van populistische oneliners. Koe kost 15.000liter water, koe fijnstof methaan co2 en dus ontzettend slecht. Voedingscentrum en nog wat andere instanties doen daar aan mee. De boeren gaan failliet en projectontwikkelaars kopen goedkoop grond op en er wordt werk gecreëerd, win win situatie. Met de komende brexit wordt het pandjes kopen/bouwen rondom Amsterdam en andere grote steden gekkenhuis. Kom op jongens, zo moeilijk is het niet om dit te bedenken. Er zit altijd meer achter.

Paar decennia terug was melk ineens gezond en alles en iedereen moest het drinken. Zelfs op de basisschool. Later werd pas bekend dat dit een door de overheid bedachtte campagne was om de melk overschotten weg te werken en ervoor te zorgen dat de boeren konden floreren

dk-- | 12-01-19 | 22:58

Op twitter was een boer en hij gaf aan dat: de uitstoot, berekend door het CBS, is bij een Nederlandse koe een stuk hoger dan van een Belgische koe. Hoe dat komt kon hij niet verklaren. Kan het helaas niet terug vinden, duurt mij te lang. Weet iemand of zijn verhaal klopt??

Jesaja | 12-01-19 | 19:13

Ja dat klopt, gaat om het volgende plaatje: imgur.com/a/0J9AHc7

Een koe schijt, en produceert daarbij stikstof en fosfaat. De hoeveelheid fosfaat is afhankelijk van wat een koe aan melk produceert per jaar. Hiervoor zijn bepaalde normen vastgesteld en blijkt dat in België deze normen gemiddeld 13% lager zijn dan in Nederland. Nu hebben we sinds 2018 fosfaatrechten en worden we op basis van de hoeveelheid fosfaat afgerekend. Teveel fosfaat geproduceerd = economisch delict. De overheid faalt zoals gewoonlijk snoeihard met dit beleid, waardoor vele bedrijven in grote problemen zijn gekomen. Daar ben ik er ook 1 van. Nee heb geen nieuwe grote stal staan, maar doordat mijn pa ziek was tijdelijk gehalveerd. Helaas net rond de peildatum van 2 juli 2015. Om in Nederland 1 koe te mogen melken a 42kg fosfaat, kost circa 200 euro per kilo fosfaat, dus 8400 euro voor elke enkele koe die je extra wilt melken. Dan is het verschil met België ook nog eens 13% in het fosfaat, én België heeft niet eens fosfaatrechten. Kostprijsverhogende klotezooi om de Nederlandse boeren uit te roeien dus...

Pelikaanduif | 12-01-19 | 20:40

Volkskrant volgt gewoon keurig Rule #1 of Mass Media: Give The Public What It Wants. Alle klimaatreligieuze deugmensen die het nog lezen kunnen nu weer met een extra warm gevoel bij de openhaard aan elkaar vertellen dat het niet hun schuld is van de opwarming van de aarde.

InTheTube | 12-01-19 | 18:57

Dat eerste plaatje is een Boeing 707 van 40 jaar geleden die er nu niet meer rondvliegen (misschien in Afrika). De huidige verkeersvliegtuigen zijn veel schoner met moderne zuinige motoren!

Viper52 | 12-01-19 | 17:22

Maar nog steeds verantwoordelijk voor +145% uitstoot t.o.v. 1990. Het is gewoon hypocriet van de Volkskrant.

Timide_Aso | 12-01-19 | 18:13

Arie Pastafari | 12-01-19 | 18:05
De nieuwere E-3's hebben een nieuwer type motor. Van de bestaande vloot wordt ook een motor upgrade overwegen.

jcvjcvjcvjcv | 12-01-19 | 18:30
▼ 1 antwoord verborgen

De VK zou eens een artikel moeten schrijven over hoeveelheid boeren die zelfmoord plegen, puur en alleen doordat ze in zware financiële problemen komen door slecht beleid van de overheid in het verleden en heden. Zelfs medewerkers van dit ministerie worden met de dag minder gemotiveerd (zacht uitgedrukt). Overwerk en 's weekends doorwerken zijn bij dit ministerie geen uitzondering om de puinhopen op te ruimen cq in de hand te houden. Maar daar hoor je dus geen kamervragen over. Zelfmoord is niet zo heel sexy.

Ruikbaard | 12-01-19 | 17:21

Zou me niks verbazen als die advertenties in de Azijnbode worden gesponsord door Schiphol. Om de linkse deugmens de mond te snoeren aangaande de luchtvaart. Veel te grote belangen.
Lekker de belastingbetalende modale eco autorijder met zijn roetfilters en milieu-kleppen de schuld geven.

oplichter | 12-01-19 | 17:20

Regressief links heeft altijd een hekel gehad aan hardwerkende mensen die zelf hun broek kunnen ophouden.Dat veganistisch stinkend krakerstuigh vliegt de halve wereld rond om arme swartjes te redden voor een zak vol gutmensch bonuspunten

hoeman | 12-01-19 | 15:34

Dus al die ministers (en de mevrouw van de Partij van de Dieren) gaan voortaan met de bus, of trein, naar hun bijeenkomstjes??

pollie4 | 12-01-19 | 16:25

De humor is dat dat veganistisch stinkend krakerstuigh een nog veel vervuilender vervoersmiddel heeft dan menig automuseum tentoon durft te stellen. Kijk de beelden maar na van de ontruiming van de ADM. De losers van kozp of een 2takt brombakfiets en ga zo maar door. Zo lang ze hun hand op kunnen houden zijn heel erg voor een beter milieu, maar een beter milieu (zeiden ze in de jaren stillekes al) begint bij jezelf.

brie-de-penis | 13-01-19 | 00:06

SO2 vervuiling binnenstad R'dam 200 in 1960, nu 1. Die 1 is nu een groot probleem.

Nichtsneues | 12-01-19 | 15:24

Zo te zien allemaal overstappen op Overige landbouw. Cannabis teelt?

pollie4 | 12-01-19 | 16:21

Er wordt niet meer op kolen gestookt door huishoudens. In 1959 is de aardgasbel in Slochteren ontdekt, hierna ging Nederland aan het aardgas.
Dus ja, lucht is schoner, maar niet schoon. Inmiddels zijn er ook loodvervangers voor in benzine. Helaas wil het afschaffen van de totaal overbodige dieselmotoren voor personenauto’s maar niet lukken.
Gelukkig wordt dieselaccijns niet meer kunstmatig laag gehouden, dus dat faseert men wel uit.

Analia von Solmsch | 12-01-19 | 21:51

En linkse mensen met hun palletkachels: op plek 1!

pollie4 | 12-01-19 | 16:15

Die grafiek gaat over recyclen.Dat ziet zelfs een koe

Mart6037 | 12-01-19 | 18:52

@zik: Haha je hebt het dus niet laten rusten cijferautistje.

prutsclown | 13-01-19 | 02:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Zelfde als al dat gewauwel over NOx en fijnstof zou ons ook de das om doen, maar we worden nog wel steeds ouder en verwachting is we blijven dat doen.

Umberto die trotzoni | 12-01-19 | 15:05

En wat is het nut van oud worden? Het lijkt alsof de wereld een wedloop is begonnen om de oudste mens ter wereld te kweken, maar geluk lijkt daar helemaal niet meer in mee te tellen. Het lijkt zelfs zo te zijn dat er kosten/baten analyses gemaakt zijn om te kijken in hoeverre het rendabel is een mens te opereren als hij een dodelijke ziekte heeft.
Mijn oma was 87 en zat van top tot teen vol met kanker en zou volgens de moderne medische ontwetenschap nog best geopereerd kunnen worden om zo verder te leven. Gelukkig kon ze zelf zeggen dat ze dat niet wilde (en zei er ook bij dat ze de farmacie niet wilde spekken in iets wat door god (mijn oma geloofde daar in) bepaald was. ze was klaar met haar leven, de staat en medici hadden daar een andere kijk op.

brie-de-penis | 13-01-19 | 00:14

Wel krom om zaken in procenten uit te drukken, want dat zegt niets over de verhoudingen tot elkaar. Als je hypotheek met 20% daalt maar je abonnement op de Volkskrant neemt met 145% toe, dan houdt je maandelijkse vermoedelijk toch meer over.

Joostmochtnietsweten | 12-01-19 | 15:00

Afgelopen week heeft het Planbureau voor de leefomgeving de cijfers aan moeten passen omtrent uitstoot van broeikasgassen. 2 tot 4 % vermindering i.p.v. 25 tot 40 % als de vleesconsumptie halveert. Dit is een overheidsinstantie, die er zo langs zit en geen media die het overneemt, want links.

varkensboer | 12-01-19 | 14:54

veel vlees wordt geexporteerd, dus als wij hier onze biefstuk laten staan gaat die wel naar een ander land.

Analia von Solmsch | 12-01-19 | 21:54

Dus alles krimpt alsmaar omdat de luchtvaart verontreinigd als een malle? Wist dat die in de plus stonden, maar dit is wel erg veel. Vaker met de trein dan binnen Europa?

Jan, Leiden | 12-01-19 | 14:43

Prima idee! Vandaag een tripje naar Berlijn geboekt. Met het vliegtuig is sneller en goedkoper, ze kunnen een dikke vinger krijgen!

peter_la_selie | 12-01-19 | 14:50

En de trein rijd op pure hernieuwbare energie? de wereld is gewoon te klein, en in andere landen groeien ook bomen. Maar voor je het weet importeer je wel een nieuwe verrijking voor nederland, want de ellende in het buitenland zien we niet

brie-de-penis | 13-01-19 | 00:17

Ik vindt het wel lastig op te lossen. Je kan het vliegen wel lomp duur maken, maar dan pak je alleen jan modaal weer en de elite (de categorie Ed Nijpels en consorten) behoud zijn vliegpatroon.

prutsclown | 12-01-19 | 14:32

Neem dan ook... Jan Modaal... behoudt... mee.

Rest In Privacy | 12-01-19 | 14:44

Ja, dat zij dan maar zo. Vliegen is absurd goedkoop. Vliegen naar Spanje is goedkoper dan met de trein. Twee weken naar Turkije kost je weinig meer dan een strandvakantie in eigen land. Als het al niet goedkoper is.

koeberg | 12-01-19 | 15:19

behoudt slaat niet op jan modaal maar op elite en elite is vrouwelijk dus "haar" vliegpatroon

serieus bedoeld | 13-01-19 | 00:26
▼ 1 antwoord verborgen

Die linkse kerkiërs, als iets niet in hun straatje past gaan ze niet liegen of zo, maar dan verzwijgen ze het gewoon. Dan kan je er op de NOS en in de Volkskrant niks over vinden. Maar Cor en Don komen elke avond weer op tv in het reclameblok dus elk huismoedertje boekt weer haar vliegreis. Want verrieweg is wel wat duurder vliegen maar het verblijf op locatie is weer spot goedkoop.

Ikbeneenzelfbouwer | 12-01-19 | 14:23

Wat ik zo bezie, ook onder menig reaguurder is dat het klimaat als een God wordt beschouwd die tevreden gesteld moet worden met als resultaat een klimaat religie met de nodige dogma's en heiligen. En zoals meestal met diepgelovigen is elke realiteit uit het oog verloren en wordt elke dissent verketterd. Er valt gewoon niet mee te praten.

forecastle | 12-01-19 | 14:12

Bij ieder reaguursel sterft er toch een pinguin?
Dataverkeer is ook verantwoordelijk voor ca. 15% van het energieverbruik, daar hoor ik dan weer niemand over.

Diederdick | 12-01-19 | 14:08

Wat me vooral de haren instrijkt is dat ze duidelijk ´de landbouw en veeteelt´ kwalijk nemen dat ze veel CO2 uitstoten, terwijl die uitstoot natuurlijk veroorzaakt wordt door de consumenten van agrarische producten, terwijl ze bij luchtvaart geen seconde KLM of Schiphol als boosdoener zouden aanwijzen.
Het is natuurlijk absurd om hiervan de schuld aan boeren te geven, aangezien zij dingen maken waardoor we niet doodgaan met z´n allen. Dat is wel even wat belangrijker dan spirituele soul searching vakanties in Thailand of Australiè, of shoppingweekendjes in Londen.

stampertje85 | 12-01-19 | 14:02

Het is maar goed dat een broccoli geen ogen heeft die vega's zielig aankijken als ze de nek omgedraaid wordt. want wat gaan ze anders eten?

brie-de-penis | 13-01-19 | 00:19

Zik, rook ff een jointje.
Of houdt je muil.
Scheld in elk geval niet zo!

Ruimedenker | 12-01-19 | 14:01

Jointjes zijn voor tokkies, en het schelden, ik scheld niet, ik stel vast. Als mensen zo verschrikkelijk dom reageren, noem ik ze dom.

zik | 12-01-19 | 14:05

Ik denk dat 95% van de Volkskrantlezers niet eens weet wat een boer is, ze laten ze zelfs niet want dat noemen ze maag oprispingen door fijnstof.

Balletje Mayo | 12-01-19 | 14:01

Al tientallen malen gedebunkt, op allerlei platformen ,o.a. door de Nederlander Richard Tol, hier nog een paar links
Climatologist Dr. Tim Ball On 97% Consensus: “Completely False And Was Deliberately Manufactured”:

notrickszone.com/2015/08/24/climatolog...

Leading German Daily: “Apocalypse Will Not Take Place”…Richard Tol: “97% Consensus Does Not Exist”!
By P Gosselin on 3. July 2014:

notrickszone.com/2014/07/03/leading-ge...

Spiegel Writes Cook’s 97% Consensus Claims “Are Deceiving The Public”…”A Failed Call To Action” :

notrickszone.com/2014/09/23/spiegel-wr...

‘The 97% climate consensus’ starts to crumble with 485 new papers in 2017 that question it
Anthony Watts / January 10, 2018 :

wattsupwiththat.com/2018/01/10/the-97...

Zwizalletju | 12-01-19 | 14:01

Zelfs al zou het waar zijn, over die 97% bullshit.
Sinds wanneer is wetenschap een democratie?
Meerderheid is voor dat God bestaat, dus God bestaat. Werkt de wetenschap op die manier bij de klimaatgekkies? Vast wel.

Wim Venijn | 12-01-19 | 14:27

WE. Zo zijn we - we we we - een van de grootste uitstoters van broe... Gestopt met lezen, vanwege de 'we' hysterie, het 'we' kabaal en de 'we' aanbidding van VK en de linksche kerk. Ga in retraite, ga de hei op, ga uitwaaien tussen de containerkech op de Wadden en laat dat 'we' los, vrij. Dat lucht op, alle broeikastrauma's en gestaar naar koeienkonten wordt opeens begrepen als de benauwdheid van het 'we'-ghetto. We we we - mehehehhh geblablaat.

Eeuwig..Op..Vakantie | 12-01-19 | 13:37

De vraag reist/rijst natuurlijk hier van wie de Volkskrant het meeste geld krijgt toegeschoven. KLM/Schiphol/Lufthansa/Corendon/Bond van Vliegvakantievliegeniers/....

mozaard | 12-01-19 | 13:29

"De wereld heeft onze betrokkenheid nodig"

Marius Appelman

Nee Marius Appelman, de wereld heeft mongolen als jou niet nodig, de wereld heeft eerlijke mensen nodig en geen onbenullen als jij!

Foxcave | 12-01-19 | 13:22

Eh, lieve jongetjes en meisjes van geenstijl, jullie slaan de plank hier volledig mis. Lezen dat grafiekje van het CBS totaal verkeerd.

Daar staat namelijk niet dat luchtvaart de grootste vervuiler is. Wat daar staat is dat als men kijkt naar de huidige vervuiling tov. 1990, luchtvaart de grootste stijger is.

Dus.. stel in 1990 was de uitvaart door 'boeren' 100kg, en luchtvaart 1kg, dan is het nu 80kg voor de boeren en 1,47 voor de luchtvaart.

Echt waar. Een heel erg dom artikel dit, Geenstijl. In absolute getallen is de 'vervuiling' 'door' boeren wel degelijk fors groter dan die van de luchtvaart.

zik | 12-01-19 | 13:18

Ik had al zo'n idee. Geen antwoord meer. Game, set and match. Jij bent af. En geenstijl (dus) ook. Met hun luchtvaart.

zik | 12-01-19 | 15:08

Berbaar?! Is zik je nieuwe nik?

F. Jacobse | 12-01-19 | 15:16

@F. Jacobse | 12-01-19 | 15:16
Nee, zo dom leutert zelfs Berbaar niet. Het is wel heel amusant.
Zeggen dat je iets hebt opgezocht, 100 kilo tegen 1 kilo beweren en de daadwerkelijke verhouding blijkt 26 tegen 13 megaton. Dan heb je ofwel niets opgezocht en iets uit je duim gezogen of je liegt een factor 50 bij elkaar.
Waarschijnlijk uit de duim gezogen, want daarna maar blijft meneer maar zuigen. En jeremiëren. En appels en peren vergelijken. Hij moet haast wel bij de Volkskrant werken. Of bij de NPO. Het is wel heel typisch autistisch dramgedrag dat je vooral daar aantreft.

Stormageddon | 12-01-19 | 15:48
▼ 43 antwoorden verborgen

Het is blijkbaar belangrijker dat Marijn en Fleur voor 40 euro naar Milaan kunnen vliegen dan dat Henk en Ingrid genoeg te eten hebben.
Puur elitair deufgfeestje, dat klimaatakkoord.

du Roi Soleil | 12-01-19 | 13:13

Er hangen dagelijks 25.000 van die vliegdingen in de lucht die er per stuk 40.000 liter brandstof doorheen janken.

prutsclown | 12-01-19 | 13:16

Als het kabinet de klimaatdoelstelling serieus neemt zetten ze Schiphol op 400.000 vluchten en laten ze geen vervuilende schepen meer toe in Rotterdam. Zo simpel is het....
Oh, wacht, het klimaat akkoord is maar voor de buhne....

bocikam | 12-01-19 | 13:09

Inderdaad voor de Buhne. Als je de rekening bij de vervuilers legt, die daarna verkassen, is NL direct failliet.

Oepsie1234 | 12-01-19 | 13:18

En om centjes te maken. Genoeg Autochtonen die hierin meegaan, die trappen er wel in.

Muissolini | 12-01-19 | 13:19

@captainobvious | 12-01-19 | 11:28
Het is een militaire versie van de Boeing 707, vandaag de dag nog steeds in gebruik als AWACS platform, als tanker, etc. Wie in het zuiden woont hoort ze wekelijks laag overvliegen met nog die antieke, rokende en krijsende motoren die op normale vliegvelden verboden zijn.

Crusher | 12-01-19 | 13:00

Ja, de reguliere versie mag nergens meer landen in Europa. Er zijn er naar mijn weten nog wel een aantal in gebruik in boekielanden in donker Afrika.

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 13:34

zure regen, zure regen
ik kan er niet meer tegen

plug&play | 12-01-19 | 12:57

In percentages kan alles er goed of slecht uit zien. Waar het om gaat is absolute getallen. Zo lang de industrie verantwoordelijk is voor ongeveer 80% van de CO2 uitstoot gaat de rest helemaal nergens over.

dr.andus | 12-01-19 | 12:55

Boeren, je hebt er niets aan, behalve...... www.drentheindeoorlog.nl/?aid=330
In de 2e kamer zitten heel veel boeren, maar die leveren niets op.

HenkyPanky | 12-01-19 | 12:50

Sarcasme maakt zaken onnodig moeilijk. Aandachttrekkerij is het.

Papa Jones | 12-01-19 | 13:20

Sarcasme maakt zaken onnodig moeilijk. Aandachttrekkerij is het.

Papa Jones | 12-01-19 | 13:20 |
Ja erg hé.

PopeyeKamper | 12-01-19 | 17:05
▼ 1 antwoord verborgen

Hoeveel CO2 kost een kranten abonnement per jaar? Inclusief bezorgen en oud papier ophalen?

Is dit nog nieuws? | 12-01-19 | 12:43

Oud papier ophalen? Hahahaha!! Dat hoeft helemaal niet als men thuis een combinatiebak heeft, zoals ik!

Rhenium | 12-01-19 | 13:01

De Volkskrant is een kutkrant, geef mij maar Trouw.

De Ana(a)list | 12-01-19 | 12:38

De kat schijt er zo lekker op.

Pelforth | 12-01-19 | 13:04

Trouw is helemaal een links clubblaadje wat wekelijks over boeren jankt!

prutsclown | 12-01-19 | 13:13

Bij Trouw zitten de religekken. Minimaal eenmaal per week een artikel over hoe belangrijk religie voor ons mensen is. En dat we zonder religie allemaal verloren zijn. Trouw ruikt naar zweetvoeten en pepermunt.

BrabantsVerzet | 12-01-19 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Hoe zit dat met dat geschil over de cijfers tussen het Planbureau voor de Leefomgeving en de Stichting Agri Facts? Ik hoor daar niets over in de MSM.

Janas | 12-01-19 | 12:36

Dit precies. Er is al toegegeven dat er een rekenfout is gemaakt maar dat lijkt niemand te willen horen

Mesmer | 12-01-19 | 12:41

VK heeft er wat op gevonden, in een opiniestuk (Marius Appelman, oprichter Riksja Travel):

www.volkskrant.nl/columns-opinie/reiz...

"Als we oorlogen, onbegrip en een kloof tussen culturen willen voorkomen, dan is er een inherente noodzaak voor reizen."

"Dat gaat vooral op als we op een betrokken manier reizen; dus liever geen all-inclusive resorts of grote hotelketens(...)"

Dus sorry plebejers, in je hok en blijven daar. De linkse vredesengelen, alleen die zorgen ervoor dat reizen nut heeft. Bedank er ook eens eentje als je zo'n engel tegenkomt: zonder jou was het allang oorlog tussen ons en Oeganda.

Misschien is het nog beter als ze emigreren. Dan zie ik alleen maar voordelen, voor iedereen.

Sitting_targets | 12-01-19 | 12:33

Hah, ja en dan reis je als lief blond meisje naar het Atlas gebergte, zonder all-inclusive, en wordt je kop eraf gesneden. Ik heb er in ieder geval wel meer begrip door gekregen over andere culturen.

Borrom | 12-01-19 | 13:15

Dat artikel heb ik ook gelezen. Ze hadden er "advertentie" boven moeten zetten. Wat een hypocriete bende. Ik heb ook ergens een artikel gelezen (in volkskrant, trouw of nrc) dat geboortebeperking in Afrika niet zinvol is. Werkelijk, links is ronduit achterlijk geworden.

BrabantsVerzet | 12-01-19 | 13:55

@BrabantsVerzet
Zou je nog weten welk artikel dat was van die anti-geboortebeperking in Afrika? Uit interesse.

peterdh | 12-01-19 | 14:11
▼ 2 antwoorden verborgen

Enig idee hoeveel zonnepanelen en/of windmolens boeren op hun erf hebben staan?
Om toch nog een beetje inkomsten te genereren. CO2 emissie of uitruil is toch de bedoeling? Is dus precies wat zij doen.
Wat doet de gemiddelde VK lezer als compensatie? Die vliegt naar gebieden waar bijna nooit iemand komt.
www.volkskrant.nl/de-gids/ga-eens-naa...

Ruimedenker | 12-01-19 | 12:31

De NL uitstoot per capita van CO2 is sinds 1990 (10.41 ton/CO2cap) gedaald naar 9.61 in 2016 , dus waarschijnlijk klopt er nog iets anders niet bij de VOlkskrant.
De totale uitstoot inclusief de koeien van 14.13 naar 12.31 in 2012

Niet dat het allemaal veel uitmaakt, de zgn menselijke uitstoot is een druppel op een gloeiende plaat , onze eigen adem telt mee bij de natuurlijke uitstoot die minimaal 20 x groter is als de 'fossiele' en waarvan het rare is dat die volledig wordt teruggenomen in het milieu, terwijl het dezelfde moleculen zijn, en dat van die fossiele uitstoot op de een of andere manier een deel permanent in de atmosfeer blijft hangen en dat kan niet. Totale nonsens van het IPCC en dat zal de komende jaren blijken , want de druk wordt steeds sterker tegen het IPCC boekhoud model van CO2.

Bron : EDGAR Europese COmmissie database broeikasgassen

edgar.jrc.ec.europa.eu/overview.php?v=...

Zwizalletju | 12-01-19 | 12:29

Wat de IPCC betreft bent ik het met u eens maar uw stelling dat een deel van de uitstoot in de atmosfeer blijft hangen niet kan, is niet helemaal correct.
Het kan wel wanneer de natuurlijke uitstoot en fossiele uitstoot gezamenlijk de opname capaciteit overstijgen. U moet niet vergeten dat we wereldwijd nog steeds aardig bezig zijn om onze natuurlijke Co2 zuiveringsinstallatie (de flora) te slopen ten gunste van mijnbouw, IKEA hout en palmolie.

normanius | 12-01-19 | 12:44

De Volkskrant is cheerleader van het slopen van de wereld, met de campagne om de wereldbevolking op 10+ miljard te krijgen. Volgens VK levert het geen problemen op en is het toch onvermijdelijk (nou komt dat eens goed uit).

VK wil de geit en de kool sparen. Een beproefd recept om in kromme redeneringen te gaan denken.

Sitting_targets | 12-01-19 | 13:14

@normanius | 12-01-19 | 12:44 Er zijn al tientallen papers over verschenen, nog vrij recent van Harde , Salby en nog een paar oa. Berry. Ga naar edberry.com/ en kijk naar recente artikelen / commentaren. Op een laatste conferentie een paar dagen geleden zag het er goed uit. Meeste meteorologen konden zich in zijn model vinden. Hij gaat nu weer een poging doen om het gepubliceerd te krijgen. Verder komt de vergroening in de Sahara ongetwijfeld door het toegenomen CO2 nivo, wat daar ook de oorzaak van is , en ja het kappen van bos betekent die boom niet meer meedoet maar wordt overgenomen door de ondergroei, CO2 komt pas vrij bij verbranden , nu of over 100 jaar . Het wordt alleen problematisch als je alles asfalteert of er zand van maakt.

Zwizalletju | 12-01-19 | 13:45

Boeren zijn de nieuwe Joden voor Linksch deugvolk.

funkyd | 12-01-19 | 12:28

Ook geinig: de bebouwde omgeving gaat keurig omlaag in CO2 uitstoot. Toch mag deze groep (burgers/huisbewoners) opdraaien voor het klimaatakkoord terwijl de luchtvaart en industrie vrijuit gaan.

quazi | 12-01-19 | 12:26

waar denk je dat de industrie zijn geld mee verdient? Met het verkopen van goederen aan consumenten. Dus als de industrie meer moet betalen, moeten de prijzen omhoog en zijn uiteindelijk de consumenten evengoed de pineut. En als de Nederlandse Groene Khmer de industrie te hard laat betalen dan verhuist de industrie gewoon naar het buitenland.

petersteenkamp | 12-01-19 | 13:10

Volkskrant liegt letterlijk zoals het gedrukt is en VVD'ers liegen of het gedrukt staat. What's new?

The walking bob | 12-01-19 | 12:23

De import van geluksdobbernegers is ook slecht voor de CO2 uitstoot van Nederland. Dat volk gaat (gratis) consumeren=uitstoot.

Oepsie1234 | 12-01-19 | 12:22

Vergeet niet de diesel in de veerboten. Die voor 6 man 19 dagen rondvaren. Willen ze het klimaatneutraal? Stop dan met die bootjes, en laat ze zwemmen. Zijn reddingsvesten van plastic?

peterdh | 12-01-19 | 12:52

Is er een zelfsoortig soort grafiekje van de verhoudingen van de huidige uitstoot van CO2? Die lijkt mij interessanter.

Atlantis-95 | 12-01-19 | 12:20

Tegenwoordig kan iedereen mooie modellen maken en doorrekenen in een krachtige computer. Maar wat stop je in deze rekenmodellen? Ik heb vaak het idee dat de voorkeur van de degene die ze maakt erin verwerkt wordt.

Dutch_Holland | 12-01-19 | 12:20

Het begint met de intentie en gedachtegoed van degenen die de data erin stoppen. Zijn dat wetenschappers, die het puur om wetenschappelijke redenen doen? Ok dan is obstakel 1 gehaald.

Daarna komt nummer 2. Degene die de data presenteert. Wat is zijn motief? Hoe plukt hij selectief uit de data om te verwoorden wat hij wil?

Dan komt nummer 3: Hoe interpreteert de MSM het? Willen ze headlines scoren, willen ze deugen, zijn ze objectief?

Dan komt nummer 4: Demense; wat is hun gedachtegoed, hoe lezen zij de media. Snap dat er van het wetenschappelijke onderzoek in al deze stappen al bar weinig is overgebleven ondertussen.

Daarna komt nog een keertje stap 5 eroverheen: de contraexpertise, hetzelfde riedeltje vanaf stap 2 , maar dan met tegengestelde motieven.

Daarna komt de finale afmaak nummer 6: De politiek. Die niet is te vertrouwen, zie Klaas vandaag met zijn "wij zijn tegen het milieupact, dat willen wij NIET uitvoeren"-Bullshit... Die gaat nog een keertje aan de haal met bovenstaande feiten, cherry-pickt uit de onderzoeken, media, en achterban degenen die *hun* persoonlijke geloofsovertuiging omvatten, en zetten dat om in wetgeving.

De enige manier om deze ellende tegen te gaan is door middenlagen ertussenuit te snijden. Onderzoek door objectieve wetenschappers en een politiek die individuen bevat die kennis van zaken hebben. Die de materie snappen. Geen mensen die een opleiding politicologie of geschiedenis hebben gehad, maar een opleiding die hun ministerie omhelst. Een militair op defensie, een ingenieur op ontwikkeling en innovatie, een goeie ICT'er op ICT (waarom hebben we in 2019 geen ministerie ICT?) etc.

peterdh | 12-01-19 | 13:07

Boeren stemmen niet links. Zo, alles verklaard in vier woorden.

menzo | 12-01-19 | 12:18

En zijn vaak nog gelovig. Makkelijke prooi.

Ruimedenker | 12-01-19 | 12:25

Sjees jij bent goed helder voor de zaterdagmiddag, chapeau

prutsclown | 12-01-19 | 13:14

De klimaathysterie is een verdienmodel dat is bedacht door bedrijven die ontdekten dat wij graag meer betalen voor producten waarvan de kostprijs lager is doordat fabrikanten (milieuvervuilende) toevoegingen eruit hebben weggelaten verminderd.

Voorbeeld: light producten, minder suiker, minder toegevoegingen en dus een lagere kostprijs, maar wel 30% duurder.
En de Volkskrantlezers, en vele anderen, betalen er graag grof meer voor want 'het is zo gezond' en 'dat is beter voor het milieu'. Maar ondertussen worden al die mensen opgelicht, maken bedrijven woekerwinsten en door het te verkopen als 'goed voor het milieu' komen de bedrijven ook nog eens weg met dat bedrog!

Ik vind het een geniaal bedacht verdienmodel.

gaffelbaard | 12-01-19 | 12:16

Je moet er inderdaad maar opkomen. Pak een pak yoghurt, verdeel over drie of vier pakken en vul aan met water en verkoop ze voor 30% meer als "light". Ik vind dat overigens niet geniaal, ik vind dat wat zeggen over de samenleving als geheel.

peterdh | 12-01-19 | 13:11

Deze CO2 hoax is puur om de spaarpotjes te vullen en een crisis te voorkomen..
De banken blijven gewoon geld drukken...

Rene046 | 12-01-19 | 12:11

Banken drukken geen geld, ze innen alleen maar.

deja_view | 12-01-19 | 12:18

Die lelijke eurobiljetten worden gewoon door de (centrale) bank uitgegeven.
Dat geld op je rekening is gewoon een product van je bank.

frank87 | 12-01-19 | 12:23

En dat gezeur allemaal opdat ‘we de planeet goed achter kunnen laten voor de generaties na ons’. Hou verdomme eerst een sop met steeds maar nieuwe generaties maken. Vervang die idiote kinderbijslag door kinderbelasting.

Vod Kanockers | 12-01-19 | 12:10

Bevolkingsgroei is de kern van bijna alle wereldproblemen. De productie moet als gek doordraaien om het bij te benen. Natuur gaat eraan, klimaat kapot, grondstoffen raken op, spanningen nemen toe, diersoorten sterven uit. Maar geen enkele milieuclub, politieke partij, overheid, laat staan religie die het erover wil hebben. Die reclame van Eneco schetst aardig in wat voor horror we terecht zijn gekomen. Alleen geloof ik dat ze het als vooruitgang zien.

Vod Kanockers | 12-01-19 | 13:19

@EefjeWentelteefje Stoppen met KBS na 2e kind geeft werkt averechts als je niet de import stopt van niet westerse culturen in onze samenleving. Die fokken door als sprinkhanen/konijnen. Kom op, ze zijn gewend om van niets te leven (in afrika fokken ze als geile konijnen door), en denk je dat ze zich hier daardoor laten tegenhouden door het niet geven van KBS na 2e kind? Nee alleen de weldenkende mensen doen dat. Cijfers zijn over het algemeen zo dat als de welvaart stijgt het geboortecijfer daalt. Maar probleem is, en daar vergissen al die linkse debielen zich in, dat het hierheen halen van die gelukszoekers hen geen welvaart geeft (geen opleiding, geen intenties om iets te doen, geen aansporing om iets te doen, etc), maar de rest van Nederland wel welvaart *kost*. Iedereen gelijk, allemaal even arm.

Dus ja, ik ben helemaal voor het afschaffen van KBS na 2e kind. Maar pas *NA* een immigratiestop.

peterdh | 12-01-19 | 13:22

Iedere generatue schijnt zich dan schuldig te moeten voelen tov de volgende generaties enz. enz. Verstandig omgaan met de aarde is prima maar niet op de manier waarop politici hun beleid menen te moeten uitvoeren. Daar licht nauwelijks wetenschap aan te grondslag.

devil13 | 12-01-19 | 13:56
▼ 4 antwoorden verborgen

Stap volgende week in vliegtuig voor vakantie in Florida. Ben ik even blij dat ik niet pretendeer te deugen.

skoftig | 12-01-19 | 12:10

Als u daar toch bent is het misschien een leuk idee om een autootje te huren voor een paar dagen, zo eentje met een ledig gewicht van minstens 2.200 kg... Een fijne achtcilinder, die een gecombineerd gebruik heeft van 1 op 5,5... Lekker een beetje toeren langs de kusten, heerlijk!

Rhenium | 12-01-19 | 13:15

Broddelwerk van Moeder natuur dus.. Buiten de koeien die CO2 uitstoten, hebben we ook nog onze veenweiden. Die schijnen (mits niet onder water) jaarlijks zo'n slordige 7 megaton aan CO2 uit te stoten. Rottende bomen en planten stoten dus ook forse hoeveelheden aan kooldioxide uit.

Ommezwaai | 12-01-19 | 12:09

En onder water stoot het ook weer extra methaan uit, ook bekend als moerasgas.

frank87 | 12-01-19 | 12:25

Valt me nog mee. Gisteren las ik een stuk in de Groene waar ik meer van over m’n nek ging. Nul inhoud, nul argumenten, nul concrete voorbeelden, alleen maar tendentieus ziekmakend deugmoralisme.
www.groene.nl/artikel/drie-procent-ne...
Abject en infaam, m’neer.

Stormageddon | 12-01-19 | 12:09

Jaap Tielbeke. 'nuff said.

raskol | 12-01-19 | 12:47

Dit soort extremisten zijn wel het engst.
Niet voor rede vatbaar.
Een soort klimaatsalafist.
Dank Storm.

Ruimedenker | 12-01-19 | 13:27

Die Tielbeke, heeft-ie soms aandelen in de warmtepomphandel?

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 14:51
▼ 1 antwoord verborgen

Voor zover ik weet, wellicht ben ik abuis, is een koe klimaatneutraal want sinds wanneer loopt een koe op steenkolen of op benzine?

ProAsfalt | 12-01-19 | 12:08

Het schijnt dat in boeren en scheten van koeien forse hoeveelheden methaan en CO2 verborgen zitten.. Het "broeikaseffect" gelul heeft lang niet alleen te maken met het opfakkelen van fossiele brandstoffen...

Ommezwaai | 12-01-19 | 12:12

Koeien eten gras (koolwaterstoffen) en laten scheten (methaan). Ze zetten daarmee dus koolstof om van vaste stof naar gas. En methaan is een effectiever broeikasgas dan CO2.

zonderpoespas | 12-01-19 | 12:14

Er wonen al honderden miljoenen jaren grote aantallen dieren op deze planeet. Maar omdat ze eigendom zijn van een boer die belasting kan betalen, veroorzaakt dat dier opeens "klimaatschade". Dus betalen graag.

petersteenkamp | 12-01-19 | 13:13

Bovendien stemt den boer vaak gristelijk, en dat is een doorn in het oog van de Volkskrantabonnee, die het tijd vindt voor een andere religie in NL.

skoftig | 12-01-19 | 12:07

Volgens mij hebben ze bij de VK nog nooit een koe gezien. Weten niet dat die grazers de polders glad houden (scheelt weer dieselgrasmaaiers). Weten niet dat die diertjes onmisbare nutritie leveren (scheelt weer synthetische industrie). Weten niet dat de lucht op het platteland stukken minder vervuild is dan in de stad (scheelt weer longkanker). Weten niet dat de mest gerecycled wordt voor (biologosche!) plantaardige voedingswaren (scheelt nog meer synthetische industrie). Weten niet dat ze er zelf door in leven worden gehouden.

einStina | 12-01-19 | 12:05

@JJMS @Jezuddha
Inderdaad. Sukkels. Maar ik bedoelde eigenlijk de auteurs die de taak hebben de lezers te verlichten. Die denken ook niet na. Dat soort hersenkronkels kan je geen denken noemen.

einStina | 12-01-19 | 12:17

@einStina

Klimaathysterie is een verdienmodel, niet meer en niet minder. Hier sceptisch tegenover staan is dus feitelijk broodroof. Daarom worden de dominee's van de klimaatkerk ook zo giftig als ze worden tegengesproken.

JJMS | 12-01-19 | 12:20

@JJMS. Ja ik weet het. Ik ben gewoon zó gewend aan denken en discussieren rondom feitelijke argumenten en kennis... dat ik steeds vergeet dat dat niet overal is.

einStina | 12-01-19 | 12:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Boeren en scheten, het is inderdaad niet fris.

Mr_Natural | 12-01-19 | 12:04

Overigens zijn boeren in mijn streek niet bepaald populair. Dat heeft meer met het plaatsen van +200 meter hoge windmolens te maken. Dat zijn de enige die er van profiteren. De rest heeft er last van.

azijnseikerT | 12-01-19 | 12:03

Hoe heb je eigenlijk last van een windmolen?

sparka | 12-01-19 | 12:17

1 windmolen op je land en je vangt elk 30.000 euro , hoef je niks voor te doen .
Allemaal door subsidie opgebracht door eenvoudige burgertjes

elevator | 12-01-19 | 12:21

Elk jaar opnieuw he’ die 30.000 euro .

elevator | 12-01-19 | 12:23

Met de Volkskrant naar Zuid-Afrika in een 747....
Een Boeing 747 schijnt 5000 ltr vliegtuigdiesel te verstoken voordat hij loskomt van de grond.
Maar Schiphol moet accijnsloos uitbreiden ,de burger moet duurbetaald van het milieuvriendelijke gas af.

Milieubeleidlogica fa. Rutte

pga | 12-01-19 | 12:02

Met een 737-400 naar all-inclusive resort te Marmaris @ 299 euries is ook niet echt wat je zegt milieuvriendelijk maar legio reaguurders doen het toch.

normanius | 12-01-19 | 12:30

Normanius: your point being? Het zijn nit de reaguurders hier, maar de hypocriete types die met de mond het klimaatdogma belijden, maar feitelijk gewoon hun open haardje op de gracht stoken, en 5 x per jaar op een (verre) vliegvakantie gaan...

BenPakdee | 12-01-19 | 12:39

Dan ben ik geen gemiddelde reaguurder, bedankt voor deze kwalificatie.

D-Fens_1963 | 12-01-19 | 12:44
▼ 1 antwoord verborgen

Die klimaathysterie begint ernstige vormen aan te nemen. Past naadloos in het rijtje van de genderhysterie, de kleurtjeshysterie en de lhsbtustriobink-hysterie. Vorige week per ongeluk het Volksvodje opengeslagen en dat stond ramvol met meningen, opinie en mensen met een mening die geïnterviewd worden. Nieuws staat er niet meer in. Zo werden de mogelijke nieuwe leiders van de Democraten met elkaar vergeleken en stond er bij twee oudere mannen als nadeel omschreven: oude witte man en bij de andere 'hele oude witte man'. Lachwekkend.

JJMS | 12-01-19 | 12:02

Boeren zijn inderdaad kudt, want cda stemmers.

Von Knarrenstein | 12-01-19 | 11:59

Ik heb het artikel even gelezen en het verbaasd me hoe gedachteloos er met cijfers gegooid wordt. In heel het artikel wordt er gerapporteerd op de CO2 uitstoot van een land gemeten op productie, terwijl ik van mening ben dat je moet rapporteren op CO2 uitstoot per eenheid consumptie.
.
Dit komt omdat wanneer productie zich verplaatst naar een ander land, je volgens het artikel je CO2 uitstoot hebt verbeterd. In werkelijkheid is consumptie gelijk gebleven en daardoor ook de CO2 uitstoot. Landen waar productie deze eeuw relatief is verdwenen, zullen volgens de Volkskrant dus het best presteren.
.
Ter afsluiting hoort de titel braafste jongetje van de klas bij het land die per hoofd bevolking gemiddeld het meest uitgeeft per jaar aan de energietransitie. Ik zou niet weten wat dit getal is en wie hier bovenaan staat, want helaas rapporteert de Volkskrant hier niet op.

heldheino | 12-01-19 | 11:59

Wat hoger in de panelen al eens gezegd wordt. Co2 wordt gezuiverd via fotosynthese. voor fotosynthese heb je flora (bomen en planten) nodig, beetje zon is ook handig. Geen flora = geen fotosynthese = geen zuurstof = geen leven.
Dus als we iets niet moeten doen is de Co2 uitstoot teveel reduceren.
Wat we wel zouden kunnen doen is; eens wat gaan doen aan de massale ontbossing voor mijnbouw, IKEA meubilair en palmolieplantages.

normanius | 12-01-19 | 12:26

@GS
Ik denk dat jullie nog wat vergeten zijn.

Boeren zijn extreem-rechts. Boeren zijn godsdienstfanaten. Boeren zijn mileuvervuilers want ze rijden allemaal een groenteboerenbak (type Mercedes D 200-500). Boeren zijn racistisch want alle boeren, en het boerenpersoneel, is blank.

Zo. Nu is jullie lijstje compleet.

(Maar zonder onze boeren hadden we niet of minder te eten en voor ons voedsel volledig afhankelijk van de import uit het buitenland).

gaffelbaard | 12-01-19 | 11:58

In Nederland wordt voor 55 miljoen mensen eten verbouwd, etc.. Dat mag wel een onsje minder.

Von Knarrenstein | 12-01-19 | 12:02

Von Knarrenstein | 12-01-19 | 12:02
Kan je nagaan hoe efficiënt die boeren produceren!

In veel andere landen op het Afrikaans continent hebben ze vele malen meer landbouwgrond maar, sinds er gedekoloniseerd werd, een negatieve landbouwproductie.

Verder functioneert dat wat de boeren verbouwen ook als de groene longen (denk: co2 saturatie) van ons land, want als je de landbouwgrond weghaalt, word er bouwgrond van gemaakt en word een lekker vervuilende hoogbouw neergezet (bijvoorbeeld een flat of kantorengebouw met 12 verdiepingen) waar nog veel meer miliieuvervuilende mensen in gaan werken of wonen.

gaffelbaard | 12-01-19 | 12:28

Papa Jones | 12-01-19 | 11:59
Mode eet ik niet. Daarvoor ga ik shoppen!

gaffelbaard | 12-01-19 | 12:31
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb laatst 2 plasma TV's die prima werkten naar de vuilstort gebracht. Prachtig beeld, niets mis mee maar niets meer waard op MP omdat ze meer stroom gebruiken dan een LED TV en stroom steeds duurder wordt gemaakt. Ook ik moet op de centen letten, mijn nuon rekening ging met 30% omhoog dit jaar dus weg dan maar al hadden ze nog jaren dienst kunnen doen.
Lang leve het milieu...

Halal gehaktbal | 12-01-19 | 11:57

Of je koopt gewoon zonnepanelen. Kun je lekker TV kijken terwijl buiten de zon schijnt, gratis. Ideaal voor reaguurders.

Requiescat in pace | 12-01-19 | 12:10

... en Nuon is weer als een gek aan het deur-leuren (nee nee, we hebben GEEN folder over de prijzen, gewoon even een handtekening op de tablet) Mijn buurman van 86 hebben ze ook weer te grazen genomen, hij heeft zo'n Nuon mannetje binnen gelaten, contract van een jaar af laten persen en betaalt nu veel meer. Tik in Google maar eens oplichting door Nuon in. Ruim 44.000 resultaten. Dan vind je trouwens ook leesmateriaal over verborgen kosten, hoeveel meer mensen zijn gaan betalen ten opzichte van hun oude leverancier, enz. Lang leve de colporteurs zul je bedoelen, zonde van je tv's!

onesizefitsall | 12-01-19 | 12:13

Modus Operandi Nuon: oude mensen dingen wijsmaken die niet waar zijn "De hele straat zit al bij Nuon, u als enige nog niet!" (gelogen) En inderdaad, deze buurman betaalt nu 30% meer ten opzichte van zijn oude leverancier.

onesizefitsall | 12-01-19 | 12:20
▼ 1 antwoord verborgen

Ik ben geen vrouw en ik kan dus niet verifiëren of de stadse vrouw tegenwoordig zo veel over haar clitoris praat. Of dat erg is, hangt af van de wijze waarop. Stel u de volgende conversatie voor.
"Hee, Kelly, lang niet gezien. Alles goed met jou en de kinderen? En de clitoris, ook goed?". "Ja hoor, prima. En met de jouwe?".
Daar heb ik geen bezwaar tegen. Houd het luchtig.

JvanDeventer | 12-01-19 | 11:53

Gynaecologen kunnen er ook wat van.
Zegt de ene gynaecoloog tegen de ander: "Ik zag zojuist een clitoris, net een augurk".
Zegt de ander: "Net zo groot?"
"Nee, net zo zuur".

Alco-de-Holist | 12-01-19 | 12:05

Het is een verwijzing naar die Vaginamonologen natuurlijk. Maar ja, dat is dóór vrouwen, vóór vrouwen. Laat ze lekker onderling hun gang gaan inderdaad. Ik bemoei me wel met de barbecue.

Papa Jones | 12-01-19 | 12:05

Geloof me... stadse vrouwen, de autochtone dan, praten niet of nauwelijks over hun kut of clitoris. Ik heb wel eens een gesprekje opgevangen van een paar moslima's, maar dat ging over maagdenvliesherstel, en abortus in relatie tot de in hun cultuur onder sommigen nog heersende opvattingen over besnijdenis en de rol van de vrouw in een huwelijk.
De enige die ik een keer over haar clitoris heb horen praten, is een tot vrouw omgebouwde man die uitleg gaf over de operationele constructie van een ku en clitoris (bij iemand die eerst een man was) in zijn werk gaat.

Zo. Dan weten jullie dat ook weer. Alsjeblieft. Graag gedaan.

gaffelbaard | 12-01-19 | 12:06
▼ 2 antwoorden verborgen

Wie leest nu nog de Volkskrant? Beleidsmedewerkers, subsidieologen, adviseurs, auditors, communicatie dinges, afijn, allerlei lieden met nepbaantjes, die nep-problemen aankaarten en bespreken in oeverloze vergaderingen in Gemeente kantoren of in andere gesubsidieerde omgevingen.

Gewoon negeren joh.

Heppie-even-voor-mij | 12-01-19 | 11:47

Negeren.... meen je dat nou. Het zijn wel dit soort gesubsidieerde nietsnutten met salarissen waar je in het bedrijfsleven slechts van kunt dromen die wetten bakken die jou handen vol geld kosten aan uitvoering of boetes als je er niet aan voldoet. De vraag is; hoe komen we van dit soort nutteloos subsidie slurpend volk af.

miff | 12-01-19 | 11:52

"De vraag is; hoe komen we van dit soort nutteloos subsidie slurpend volk af."
@ miff
Stem op een partij die een kleinere overheid wil, zoals bv. PVV, FvD, 50plus, SGP

telelezer | 12-01-19 | 11:59

Je moet natuurlijk wel fantastische culturen leren kennen waar wij als achterlijk volk nog veel van kunnen leren. Bijv het dragen van een peniskoker of de hele dag dansen om wat regen.

azijnseikerT | 12-01-19 | 11:46

@azijnseikerT

Juist wel tevreden met zichzelf! Alleen in de veronderstelling dat je een ander mens wordt als je een wilde olifant hebt gezien.

JJMS | 12-01-19 | 12:16

@JJMS |
Dat neefje van je, is dat zo'n millenial die straks gaat janken omdat hij geen koophuis kan kopen omdat hij zogenaamd nooit heeft kunnen sparen?

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 12:41

@Eefje

Exact! En dat is dan weer de schuld van het kapitalisme. Ofzoiets.

JJMS | 12-01-19 | 13:52
▼ 6 antwoorden verborgen

Ik heb 1000+ bomen in mijn tuin staan. Zie ik een gemiddelde pvddpvdaspgl clown niet nadoen.

Reaaalist | 12-01-19 | 11:45

Wat een kneuzen. Methaanuitstoot van vee, en dan vooral koeien, komt uit de voorkant. Illustratie bij artikel geeft een verkeerde voorstelling van zaken

de visser | 12-01-19 | 11:43

Dus de koeien boeren?

Kaas de Vies | 12-01-19 | 11:53

Klopt. Herkauwers met 4 magen, die boeren wat af

de visser | 12-01-19 | 12:04

Ja, koeien laten methaanscheten! En methaan is een nog veel sterker broeikasgas dan CO2. CO2 is dan nog voedsel voor de plantjes, maar methaan? Oh! Dat moeten we opvangen en gebruiken i.p.v. aardgas! Gasprobleem opgelost en Groningen gered.

RembrandtvanGogh | 12-01-19 | 11:42

En wat dacht je van de freonen, de chemische stoffen die in warmtepompen gebruikt worden om de warmte te genereren. Vele malen sterker broeikasgas dan methaan.

Alco-de-Holist | 12-01-19 | 12:23

Rembrandt: werd gedaan in Duitsland,maar de vergisting van koeienstront levert ook gevaarlijke resistente bacteriën op. Daarom is Duitsland en masse op mais en koolzaad overgestapt voor de vergisting en productie van methaangas dat verbrand wordt in peperdure gasmotoren en omgezet wordt in stroom.
Stront kan wel heel goed vergast worden waarbij het geproduceerde mengsel van methaangas en waterstof motoren en generatoren aandrijft.

Eendragtmaaktmagt | 12-01-19 | 12:47

@ RembrandtvanGogh: dus dan maar een plastic zak aan de 'reedt' van iedere koe hangen om hun methan op te vangen? Ooh oeps, foutje....... plastic mag immers ook al niet meer

telelezer | 12-01-19 | 13:20

Leuke foto ook met dat vliegtuig. CO2 is kleur-, smaak- en geurloos... Lekker tendentieus plaatje dus. Wat zichtbaar uit een vliegtuigmotor komt is vooral waterdamp en met de juiste belichting lijkt dat dan lekker donker en smerig

Harkstede! | 12-01-19 | 11:41

Dit is een Boeing 707 en ik kan je vertellen dat dat inderdaad een heel vieze kist was.

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 11:51

Daar gaat het niet om, CO2 is de root of all evil voor de klimaatverandering, volgens de rapporten. En waar de landbouw een sterke daling van CO2-uitstoot laat zien sinds 1990 (simpelweg omdat er minder landbouw is), daar is uitstoot van vliegverkeer 1,5 keer zo hoog geworden.

raskol | 12-01-19 | 11:54

Koolwaterstoffen zoals kerosine verbranden hoofdzakelijk tot CO2 en H2O.

Harkstede! | 12-01-19 | 11:57
▼ 3 antwoorden verborgen

Klimaatakkoord is dood voordat het daadwerkelijk geboren is. Gelukkig maar. De waanzin van niet-effectieve middelen, loodzware & onrechtvaardige lastenverzwaringen, en een elite die zich qua vervuilend gedrag niet wenst aan te passen moet gestopt worden.

raskol | 12-01-19 | 11:39

VVD en FvD hebben het klimaatakkoord al dood verklaard... nu nog CDA en je hebt een nieuwe regering....!

Heisenberg74 | 12-01-19 | 11:48

Inderdaad, dat gevoel had ik ook: de verkiezingen komen er aan. En als je weer voor 4 jaar de sigaar zijn, gaat het klimaat "akkoord" gewoon door.

pollie4 | 12-01-19 | 11:49

@ ikpislauwbier | 12-01-19 | 11:47 |
Wie denkt u dat de grootste netto betaler wordt wanneer de kosten bij de vervuiler (bedrijfsleven) neergelegd worden?...
Indirect weliswaar maar yup ook in dit scenario betaalt uiteindelijk gewoon de burger de prijs.

normanius | 12-01-19 | 11:59
▼ 1 antwoord verborgen

Is die massahysterie van klimaathoax nog steeds bezig?

Vroeger dachten mensen bij een zonsverduistering dat de wereld verging. Dus de halve bevolking werd op de brandstapel gegooid, om op te offeren aan de goden. En het hielp, de zonsverduistering hield op.

Wim Venijn | 12-01-19 | 11:38

Dus als we de halve wereldbevolking op de brandstapel gooien, hebben morgen geen klimaatopwarming meer? Het lijkt me dat het dan veel warmer wordt, maar dat is voor mij geen probleem hoor.

pollie4 | 12-01-19 | 11:51

pollie4 | 12-01-19 | 11:51
Ik begon met massahysterie van de klimaathoax.
M.a.w. Allemaal onzin. U zit nog in de massahysterie modus, en denkt dat er een probleem is. Geeft niets. Doe onderzoek, en kom er vanzelf achter dat er niets aan de hand is.

De vergelijking was overigens dat het niets uitmaakt wat je doet, we hebben geen invloed op de zonsverduistering, net zomin op het klimaat.

Wim Venijn | 12-01-19 | 11:56

Percentages reductie zeggen helemaal niets over absolute aantallen, terwijl dat laatste toch veel interessanter is.

thefonz | 12-01-19 | 11:36

Trouwens als ik de "klimaat kaartjes" bekijk, wordt het in Europa helemaal niet warmer, maar eerder in Afrika en Zuid-Amerika. Vandaar dat ze uit Afrika allemaal naar Europa komen: voor de kou dus!

pollie4 | 12-01-19 | 11:52

Ze zijn bij de Volkskrant helemaal niet geïnteresseerd in nuance. Kwestie van cijfertjes bij elkaar rommelen die de eigen mening ondersteund.

JJMS | 12-01-19 | 12:12

Een boer is pure CO2. Wie m ook laat.

Ruimedenker | 12-01-19 | 11:36

Volkskrant schrijvers snappen niet dat hun eten niet gewoon maar spontaan ontstaat, dat kan zo lijken als je naar de supermarkt gaat maar het is niet zo
er zit veel werk achter dat begrijpen ze niet

Bokito ergo sum | 12-01-19 | 11:36

Jawel hoor, zelfs in de jaren 80 geloofden kinderen in de binnenstad Den Haag al dat spaghetti en biefstuk aan de bomen groeiden.

pollie4 | 12-01-19 | 11:53

CO2 vormt slechts 2% van alle gassen die onze atmosfeer vormen en zonder fotosynthese met CO2 geen bomen,geen planten,geen zeeën. Methaangas ontstaan in de magen van de 2 mio melkkoeien en het Amoniakgas uitgescheten door de 38 mio levende varkens in dit land vormen een veel grotere aanslag op de onze aarde beschermende atmosfeer. Dat gegeven klopt zeker.Maar daar staat tegenover dat de veeteelt en landbouwsector in dit land de 2e grootste landbouw export kampioen van de wereld is. Half Europa en China/Rusland importeren zich een versuffing uit Nederland.
De schoorsteen moet blijven roken. Gaat dus niets aan veranderen.

Eendragtmaaktmagt | 12-01-19 | 11:34

Buurman koeienboer heeft net een best wel kostbare nieuwe stal laten bouwen met speciale afgesloten mestgoten. Hierdoor is de uitstoot van zijn koeien meer dan gehalveerd.
Als die volkskrantlezers nu eenzelfde inspanning doen door enkele reizen naar Verweggistan te boeken, dan zou Nederland er flink van opknappen.

koolteer | 12-01-19 | 11:48

Dus meneer Jesse-eikeltjespyjama-Klaver: dat wordt de hele veestapel verbieden in Nederland!

pollie4 | 12-01-19 | 11:54

Correctie: CO2 is slechts 0,04% (400 ppm) van alle gassen in de atmosfeer. En de natuur stoot al honderden miljoenen jaren methaan uit, en dat methaan wordt hoog in de atmosfeer chemisch afgebroken met ozon en UV straling.

petersteenkamp | 12-01-19 | 13:22

Gewoon alle boeren het land uitschoppen. Dat zal ze leren.

Mr.Crowley | 12-01-19 | 11:32

Jaap Fischer: De Volkskrant, de Volkskrant, is een KUTkrant....geef mij maar Trouw.

pollie4 | 12-01-19 | 11:55

Vliegen is gunstig voor Nederland, want maar een klein deel van de uitstoot komt terecht in NL. Het grootste deel wordt over de grens geflikkerd.

watazooi | 12-01-19 | 11:31

6,5% van de totale CO2-uitstoot in Nl. komt van vliegverkeer www.nu.nl/weekend/5427539/zo-slecht-v...

Daar is makkelijk winst te boeken. Beter dan lagere- en middeninkomens te trakteren op een energierekening die 50 euro per maand omhoog is gegaan.

raskol | 12-01-19 | 11:41

@Zuma gelukkig compenseert hij dat weer grotendeels met vrijwel geen verbruik (en dus uitstoot) tijdens de daling.

Sqbar | 12-01-19 | 13:06

Sqbar | 12-01-19 | 13:06

Voortaan dus alleen nog maar vliegtuigen op Schiphol laten landen en niet meer opstijgen. Dan halen wij die doelstelling makkelijk!

Binkoo | 12-01-19 | 14:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Volkskrant = Volksverlakkerijkrant = Volkspropagandakrant
CBS = Cijfers Bedoeld voor Sukkels = Centraal Bureau voor Staatspropaganda
CO2 = schijt = natuur
Onthoud deze drie simpele feiten en je hoeft nooit meer te analyseren.
Scheelt een hoop gejank, gezeur en schijtenergie.

Toos Doos | 12-01-19 | 11:29

Hee wat leuk, die foto. Een Boeing 707, prachtige ouwe kist.
Productie gestopt in 1980, maar er schijnen er nog steeds rond te kachelen.
Zóóp kerosine en maakte een enorme bak herrie!

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 11:27

Die van de concurrent, de DC-8, mocht er ook wezen. Prachtige donkere strepen, diep bruin en bulderen dat ie deed.

JohnJames_001 | 12-01-19 | 11:37

@JohnJames_001
Jazeker! Ik heb in mijn jeugd het genoegen gehad om in beide kisten te hebben mogen vliegen... ik herinner mij vooral het enorme lawaai, haha. Als je ermee moest vliegen dan was het zaak om een stoel te scoren vóór de motoren, anders was een normaal gesprek met je buur tijdens de vlucht niet mogelijk.

Kisten lijken er op elkaar, maar je kan ze altijd onderscheiden door die antenne op de staartvin, die de 707 wel heeft en de DC8 niet.

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 11:40

Van mij mogen ze alle boerderijen sluiten zodat we betere lucht krijgen, ik haal me eten wel bij de aldi of lidl. ;-)

jan huppeldepup | 12-01-19 | 11:27

Ik vind het wel een leuk plaatje. Een koe die een ruft laat. Mooi man. Pfffffrt.
Verder wat am*dam hieronder ergens zegt.

Ggroengras | 12-01-19 | 11:27

Ja nee knal alle koeien en varkens af... Gewoon doen joh.. Vaak ben je te bang...

kat-de-kat | 12-01-19 | 11:26

Dat zieltogende vod zit er wel vaker naast maar laat ze zich zelf lekker voor lul zetten.
Feiten zijn nooit belangrijk bij de Volkskrant, ze schrijven voor hun GL66 achterban en die zitten weer te smullen en te knikken en ondertussen schrokken ze een croissantje weg

Fatwabuster | 12-01-19 | 11:25

Als een Boeing 747 opstijgt, komen daar maar liefst een miljard fijnstofdeeltjes uit. En dat is net zoveel als een miljoen vrachtwagens produceren die langs jouw huis rijden.
Daarbij is de kerosine belastingvrij en betaal je als autorijder al meer dan de helft van de benzineprijs als belasting.
Geen probleem dus als vliegen duurder zou worden,wordt het wat rustiger in de lucht.

pejoar | 12-01-19 | 11:24

Heerlijk dat goedkope vliegen, vlieg maandelijks meerdere keren, fantastisch!

IkwilJinekwel | 12-01-19 | 11:29

Advertenties in die kutkrant? Driedubbel foei.

Schadenfreude | 12-01-19 | 11:24

Dat is een duidelijke grafiek. De investeerders in een nieuw vliegveld moeten dus opdraaien voor de kosten om elke woning te voorzien van zonnepanelen en warmtepomp (voorzien van geluid demper kast) en krijgen daarna alleen een vergunning voor een vliegveld met elektrische vliegtuigen.

W_F | 12-01-19 | 11:23

Goed idee

kees de short | 12-01-19 | 11:25

Allemaal linkse leugens.
Binnen Europa is Nederland weer eens het braafste jongetje van de kas, die veel ste vaak bij de docent loopt te slijmen en waar alle andere leerlingen een hekel aan hebben omdat het zo'n enorme slijmbal is.
Nee, neem dan Duitsland die z'n kerncentrales stil legt om steeds meer bruinkool te gebruiken.

Osdorpertje | 12-01-19 | 11:23

Ja maar die hebben Merkel, bijna net zo erg als Rutte qua deugen.

beter-laat-dan-nooit | 12-01-19 | 11:31

Ja maar dit zijn duurzame en co2 neutrale vakanties.
Iedereen neemt een boompje mee en plant het elders dan deug je.

rein9576 | 12-01-19 | 11:23

Het CBS plaatje is in procenten reductie. Niet in absolute waarden van uitstoot.
Ik ben geen Volkskrantfan, maar volgens mij slaat GS hier de plank ook mis met dit plaatje.

Gerf | 12-01-19 | 11:22

Het aantal vliegbewegingen moet volgens het CBS met bijna 200% omlaag om het doel te halen.

W_F | 12-01-19 | 11:25

Als we nu die uitbreiding van Schiphol, of wacht heel Schiphol, verplaatsen, tot net over de Duitse of Belgische grens. Dan hebben we in 1 keer de doelstelling vwbtr. milieu gehaald!

       «« | 12-01-19 | 11:22

Of op zee, net buiten de 5 mijls zone . Dan is het niet onze co2

Ben Hetzat | 12-01-19 | 13:33

Ja mensen, de wereld wordt bedreigd door de scheten van Nederlandse koeien. Nederland daarentegen wordt bedreigd door de hersenscheten van het klimaatkalifaat.

Zeddegeizot | 12-01-19 | 11:21

Flikker toch op met die klimaathoax iedere dag. Je kunt geen krant meer lezen, website openen of TV aanzetten. Iedere dag weer een item omdat het moet.
* xhamster opzoeken doet *

Frietje_Oorlog | 12-01-19 | 11:21

* xhamster opzoeken doet *
Objectivering, MeToo, Marginalisering, Seksisme, Uitbuiting, Uitsluiting, Fatshaming, Onderdrukking, Onhaalbare normering.
Fapse!

Hollende_Kleurling | 12-01-19 | 11:25

Vanwaar de GS obsessie met de volkskrant? Wees jezelf.

am*dam | 12-01-19 | 11:20

@Papa Jones | 12-01-19 | 11:57
Niemand hier leest naar eigen zeggen de Volkskrant en hun lezers zijn niet het publiek hier.
Dus waar maakt men zich druk om?

Berbaar | 12-01-19 | 12:14

Berbaar | 12-01-19 | 12:14
Volkskrant (opinieblad) spuwt meningen en daar hebben wij dan weer een mening over. Anderen hebben vervolgens weer een mening over onze meningen. En daar typt de redactie soms weer een topic over zodat wij daar onze mening weer over kunnen geven. Dat werk.

Hollende_Kleurling | 12-01-19 | 12:20

Berbaar | 12-01-19 | 12:14

Ja, niemand leest de volkskrant hier inderdaad, het is dus alleen maar leedvermaak.

Maar ik vind het wel mooi dat hier op gewezen wordt. Dat zet die deugpraat weer in een normaal perspectief.

Papa Jones | 12-01-19 | 12:29
▼ 4 antwoorden verborgen

Dat voetvolk van de Volkskrant moet gewoon lopend op vakantie.

Toetsiemonster | 12-01-19 | 11:19

Dat doen ze ook. Backpacken. (wel de eerste 4000 km vliegen :-)

keestelpro | 12-01-19 | 11:53

Walgelijke, alles verwoestende hypocrisie ten top.

Bat-Adam | 12-01-19 | 11:19

Do as I say...

Herr Inspector | 12-01-19 | 11:20

Wacht maar als de volgende crisis uitbreekt dan die je het groen in je broek... En geen boeren is geen vreten

ZwarteRiek | 12-01-19 | 11:19

Die vliegtuigfoto is gedokterd.

Koonkluk Huis | 12-01-19 | 11:18

Welnee, die 707 rookte echt zo, 30 jaar geleden.

captainobvious | 12-01-19 | 18:16

Iemand moet toch met die vliegtuigen vliegen. Anders is het helemaal slecht voor het milieu. En beter dat wij vliegen dan van die plebejers. Aldus de Volkskrant.

Sitting_targets | 12-01-19 | 11:16

Ik vraag me wel eens af wanneer dat gat in de ozonlaag groter wordt waar sinds de jaren 80 over gepraat werd... jarenlang kommer en kwel, hel en verdoemenis... als we ons niet anders gingen gedragen..... Is dat gat er nou al? Of heb ik het gemist?
Even kijken... even opzoeken... oh nee, het gat in de ozon laag is alleen maar kleiner geworden....

ikpislauwbier | 12-01-19 | 11:15

@snorkle - gelul helaas. Het gat in de ozonlaag bleek een natuurlijke seizoenscyclus te zijn. Ook dit was een episch bangmakertje.

Zeddegeizot | 12-01-19 | 11:27

Klimaat is de ver van mijn bedshow voor vrijwel iedereen, op een paar wetenschappers en klimafaathandelaren na. Als je stappen wilt zetten moet je het over het milieu hebben en niet over CO2 maar over fijnstof. Bodemverontreiniging. Ziektes, uitsterven van diersoorten etc. Dan krijg je mensen wel mee en het is ook gewoon hapbaar en tastbaar. Geen windmolens ( richt schade aan de fauna aan ) en geen warmtepompen die onrendabel zijn, gewoon inzetten op schoon en duurzaam en er geen verdienmodel van proberen te maken. En, last but not least, kappen met die fokpremie en het binnenhalen en faciliteren van massa's van de grootste vervuilers ooit, de mens.

Graaisnaaiert | 12-01-19 | 11:29

En daarvoor gingen alle bomen deaud, van de zure regen. Hel en verdoemenis kregen we over ons heen! Fakenews!!

AdPatat1960 | 12-01-19 | 11:36
▼ 6 antwoorden verborgen

Wat een verschil vandaag tussen de Volkskrant en de Telebelg. Het is net alsof ze samen de redactievergadering doen. Ik las net het interview met Klaas Dijkhof maar de Telebelg was toch zeer kritisch.

Trumme | 12-01-19 | 11:15

Die Volkskrant lezers gaan natuurlijk allemaal bakfietsend naar Zuid-Afrika of Spanje.

Dutchbeaurouge | 12-01-19 | 11:15

Boeren, daar snappen die deugende grachtengordelredacteuren sowieso niets van...

Wijze uit het Oosten | 12-01-19 | 11:15

Die vreten geen normaal bloemkooltje, zelfs hun groente moet eerst een vliegreis gemaakt hebben. Want anders zijn de boeren in Timboektoe achtergesteld.

Stompe_Loeres | 12-01-19 | 14:37

Zonder boeren geen eten en dat wordt wel eens vergeten. De stadse mensen staan te ver van de realiteit af.

Fedde71 | 12-01-19 | 11:13

@Fedde71
Kan me die schoolklas uit A'dam nog herinneren die een boer bezochten. Toen ze eindelijk in de gaten dat melk uit dat warme vieze stinkende beest kwam hoefden ze dus geen melk meer.

Wekkertje | 12-01-19 | 13:13

Ik zou me niet zo druk maken om de semantiek.

Superkwatta | 12-01-19 | 13:39

@Papa Jones
Gisteren nog aardappels gehaald bij de aardappelboer want bij de aardappeltuinder waren ze niet alleen te duur maar volgens mij waren het niet eens echte aardappels.

McMarx | 12-01-19 | 14:53
▼ 9 antwoorden verborgen

Kut Kees!
Wéér de eerste ;-(

Ruimedenker | 12-01-19 | 11:12

Haha geestig einStina!

keestelpro | 12-01-19 | 12:21

Kees doet dit voor zijn werk.
Dus geen leven...

Ruimedenker | 12-01-19 | 12:45

Maar Kees heeft wel leuke tegels. Hup Kees!

einStina | 12-01-19 | 13:45
▼ 3 antwoorden verborgen

LOL @ die eerste pica. Gaaf hè een contrast knopje! Maar de boodschap is duidelijk Pritt. Stelletje hypocriete klimaatdrammers daar in 070.

keestelpro | 12-01-19 | 11:11

Wow goed gezien voldemort! Hij beweegt van je af terwijl het aanvankelijk lijkt of hij op je af komt.
Eefje: ik denk dat hij opstijgt want hij geeft vol gas. Bij een landing draaien de motoren op z'n laagst.

keestelpro | 12-01-19 | 13:51

@keestelpro |
Ja, goed punt. Ik denk dat je gelijk hebt. Opstijgen dus.

EefjeWentelteefje | 12-01-19 | 14:02

Wow Eefje! Goed gezien!

Enrique C | 12-01-19 | 20:08
▼ 8 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken