Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

LIVE DEBAT: Thierry Baudet vs Kees van der Staaij

RefDag gooit fractieleiders FvD & SGP voor de leeuwen!

Pepermuntjes, zwarte kousen en handen boven de lavendellakens. We schakelen rechtstreeks naar de Nacht van Gouda waar Pontius RD in het kader van brood & spelen twee dappere mannen de arena instuurt voor een gevecht op leven en deaud. Thema’s die aan de orde zullen komen zijn het christelijk geloof (wat is een feeststol?), de joods christelijke traditie (is ons kerstmis een feest van uitsluiting?), cultuurchristendom (een soort van biodanza-geloof zonder God, maar wel met de feestjes) en het onbehagen in de samenleving (Klote-NUON, klote-OM, klote-EU, Klote Pensioenen, Klote-Zorg, Klote-Onderwijs, Klote-Migratie, Klote-NPO etc). Vanaf 19:45 uur zien we of de gristenservers in zoutpilaren veranderen.

Uitzending Gemist? Terugkijken kan NU!

Reaguursels

Inloggen

Erg leuk dit. Daar wij geen (staats) tv meer kijken, meer, meer van dit soort uitzendingen. Vraag aan Thierry: U vindt dat er gewoon door gegaan kan worden met gas pompen uit Groningen (net als Denk) als de bewoners maar genoeg gecompenseerd worden. Dat zou het einde betekenen (er is al veel afgebroken door aardbevingsschade) voor al die prachtige, eeuwenoude wierde dorpjes, monumentale boerderijen en kerken. Het Groningse platteland zou zoals communisten achteloos zouden doen, weggevaagd worden. Moderne goedkope fantasieloze architectuur zal (gebeurt al) er voor in de plaats komen. Is dat wat u je wilt?

huistuin&keukenvrouw | 15-12-18 | 21:36

Die Baudet praat voor het laag opgeleide volk maar die begrijpen zijn taal niet :lol:

Kuddedier | 15-12-18 | 21:22
-weggejorist-
inderdaad geen stijl | 15-12-18 | 21:01

Wat een goede, interessante discussie is dit! Beter dan die meuk op tv, waar altijd onvermijdelijk zo'n PvdA of D66 nono bij moet voor het noodzakelijke evenwicht

ram1966 | 15-12-18 | 17:31

Ik vond het een boeiend debat. Veel beter dan die opgeklopte één tegen één discussiewedstrijden vlak voor verkiezingen met een winnaar enzo... Verschil van mening, maar toch onderling respect. Moeilijk om Baudet te negeren of ongelijk te geven. Meer van dit...

Pierre Lebon | 15-12-18 | 12:50

Baudet moet niet de illusie hebben dat met een referendumdemocratie de macht van de heersende partijen kan worden gebroken. Want die lui zitten ook buiten het parlement stevig in de zadels, op de departementen, in de rechterlijke macht (geen enkele rechter zou zelfs lid mogen zijn van een politieke partij!), de politietop, om er eens een paar te noemen. Verder moet lobbien verboden worden. Het democratisch recht zal zijn voorbehouden aan burgers. Tot slot: supra-nationale organisaties mogen slechts aanbevelingen doen.

squadra | 15-12-18 | 10:15 | 2

Rechters en politiemensen zijn buiten hun werk ook gewoon burgers. Natuurlijk mogen zij ook gewoon stemmen en hebben ze een politieke voorkeur. Welke voorkeur wordt niet voorgeschreven. Als er uit die referenda blijkt dat iets inderdaad door de meerheid van de stemmers akkoord wordt bevonden, dan is dat zo. Dat is in ieder geval lekker duidelijk.

Timide_Aso | 15-12-18 | 10:46

T-A
Ik heb het niet over stemrecht. Ter verduidelijking (lukraak) het volgende artikel waarover ik het wel heb:
www.rd.nl/vandaag/binnenland/grote-aa...
Verder: als ik rechter was zou ik het zelfs niet willen. Kwestie van moraal.

squadra | 15-12-18 | 11:09

Voor de aarde is het geen enkel probleem als het een paar graadjes warmer wordt. Die is de grootste extremen in haar geschiedenis gewend. Het zijn de mensen die er een probleem van maken dat ze zich moeten aanpassen. En dat dit misschien au doet. Maar nog meer geldt dat er veel mensen zijn die O ZO GRAAG de wereld willen redden en gutmensch willen zijn. Dat zijn de klimaatfascisten die ons elke dag blijven vertellen dat onze kinderen allemaal deaud gaan. Goh, tja dat gebeurt ook al miljoenen jaren. Zeikerds zijn het die Groene Khmer.

Graaier | 15-12-18 | 10:04

Baudet doet het goed. +1

Datkanjenietmenen | 15-12-18 | 07:25 | 3

Heb je het hele debat wel beluisterd ? Wat een balletje !

elevator | 15-12-18 | 10:07

Elevator, verwar stijl niet met inhoud. Het kan inderdaad je stijl niet zijn, dat kan en mag. Maar inhoudelijk is ie sterk vind ik.

Timide_Aso | 15-12-18 | 10:49

Baudet is prima. Down to earth... en hij kan het goed vinden met z'n "opponent"

Pierre Lebon | 15-12-18 | 12:30

The Has Been against the Never Will Be...

Petrus Poortwachter | 15-12-18 | 06:44

SGP+1

nerugaer | 15-12-18 | 06:25

De SGP is nog erger dan de VVD. Kijk eens voor de grap naar hum stemgedrag inzake moties. Alles om Islamisering tegen te gaan verwerpen ze. Van de VVD verwacht je het maar de SGP is zo'n partij waarbij ze aardig zijn in je gezicht maar ondertussen vertellen ze aan de nazi's waar je woont.

Badr Haary | 15-12-18 | 04:51 | 2

Je kunt een hoop zeggen van de SGP maar niet dat ze moslims promoten .....

elevator | 15-12-18 | 10:09

De SGP zit in een spagaat. Aan de ene kant is de islam een geloof net als het christendom en delen ze dus veel van dezelfde rechten en beschermingen. Aan de andere kan is het een rivaliserend geloof die christenen zal onderdrukken zodra men groot of machtig genoeg is. Dus alles wat islam-specifiek is kunnen ze voor stemmen, maar alles wat religiebreed is moeten ze verwerpen om niet in de eigen vingers te snijden.

bifferman | 15-12-18 | 10:28

Leuk debat Thierry maar je vist in de verkeerde vijver. SGP'ers overtuig je niet, FvD ook niet, beter een debat met liane Marijnissen of de VVD daar zitten de stemmen voor je FvD

2_amazing | 15-12-18 | 03:39 | 1

Dat hoeft ook niet. Wel wordt Baudet hiermee meer acceptabel. De SGPers zien ook eens wat anders dan wat de NOS voorliegt. Vanaf daar gaat het wel verspreiden.

Frau Merkel | 15-12-18 | 22:38

Wat er ook uit die zandbak komt, het deugt niet, Christen,Islam en joden.

rexm | 15-12-18 | 03:02 | 3

Dom gelul, rex.

Ruimedenker | 15-12-18 | 04:56

G*dT, dat geldt inderdaad voor hun jahwistische, abrahamitische woestijngod in zijn diverse vermommingen ! Bij de joden als een God van de Wet, bij de gristenen als een God van Liefde en bij de arabieren als een god van overgave en onderwerping;-)
*CcMed*

kapitein oosterlng | 15-12-18 | 06:43

Nou de islam is geen opvolger maar een bedenksel door mohamed en zijn baas. christen en joods geloof is een ,met dit onderscheid dat de joden niet geloven dat het werkelijk de messias was ,wat ook al voorspelt is in het oude testament ,wat ook al een foute benaming was ,want het is gewoon een bijbel ,van dezelfde schepper en gebodengever namelijk christus

pedro300 | 15-12-18 | 09:33

Zo dat was even een demonstratie van politieke rope a dope.. Oftewel het verschil tussen 25 jaar politieke ervaring en de knepen van zn luier nog in zn kont.
Die vd Staai is de hele debat stil en laat Baudet een beetje uitwaaien en dan gaat het over Oikofobie..
En de vd Staai geeft em toch een lesje.debattechnieken voor beginners... en Baudet zag hem toch even niet aankomen zeg...... hi la risch..
Ook de stilte erna overigens bij Baudet..

Epistulae_Morales | 15-12-18 | 01:41 | 5

Basil Fawlty | 15-12-18 | 01:56

Waarom vind u Baudet een slechte debater? Ik ben serieus benieuwd?

Kop Kaaz | 15-12-18 | 02:07

@NecroSister
Ironische is en daarmee schakelt de SGP zich al uit als debat opponent. Men kan Baudet verwijten dat hij terug wil naar de jaren 50,60,70, aldus zijn linkse opponenten maar als de SGP een ding wil is terug naar de jaren 50,60,70. Vrouw met 2 a 3 koters achter de stoof, mond houden, en man met boterhammentrommeltje achter op de Gazelle fiets naar zijn naar werk bij de Rijkspostspaarbank. Ghehehe.

Basil Fawlty | 15-12-18 | 02:14

@Kop
Mijn beste, hij is, en dat is mijn gedachte, niet bij de hand genoeg.
Laat ik zo zeggen. Je kent natuurlijk de stand up comedians in Engeland. 9 van de 10 komen van universiteiten (vaak Oxford en Cambridge) en hebben daar hun vak geleerd en 1 ding wat voor hun het moeilijkste is, is "hackling" maw iemand schreeuwt iets uit het publiek en hoe bij de hand ben je om die iemand in 1 zin in de hoek te zetten. Is volgens stand-up artiesten een kunst. Een kunst die je kunt leren. Lukt het niet dan heb je verkeerde beroep.

Ik zal je vertellen toen ik uit Limburg kwam richting Amsterdam (29 jaar geleden) als beleefd, goed opgevoed, naief menneke en als broker/dealer (financiale wereld) aan het werk ging werd ik dag in, dag uit in het begin afgeslacht door de oude Amsterdamse handelaren. Keiharde humor en afzeiken. Maar na een maand of 2 a 3 kreeg ik het door en beet met humor en vooral kunde van mij af en werd toen volledig geaccepteerd en gerespecteerd. Such is life.
Zal ongetwijfeld raar in de oren klinken voor menig millennial en snowflake dat je je moet binnenvechten. Ghehehe.

Basil Fawlty | 15-12-18 | 02:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Het enige verschil tussen die bidlip en salafisten is dat die gristen knakkers niemand vermoorden. Mooi, maar waarom heulen ze met de islam? Omdat ze weten indien Nederland seculier wordt zij hun positie verliezen. Maw dan maar heulen met de overkant hopend dat ze niet worden opgegeten maar zoals Churchill al zei: "An appeaser Is one who feeds a crocodile, hoping It will eat him last" en dat is de SGP. Dat werkte voor ze in WO2 en ze hopen dat het nu weer werkt.

Anekdote die ik eerder hier ooit heb aangehaald (kwam uit (jaja) Parool). In WO2 vluchtte een Amsterdamse familie richting provincie en kwam in de biblebelt terecht. Die familie belde aan bij een boer en vroeg in totale paniek: "Kunnen wij bij u onderduiken?"
Boer: "Natuurlijk"
Jood: "Maar zijn we veilig bij u? Ik bedoel als de Duitsers langs komen geeft u ons aan?"
Boer: "Ik mag niet liegen van de heer"
En dat vrienden geeft precies de mentaliteit aan van die jokers. Heel erg enge hypocrieten. Be aware.

PS. Sorry voor de Godwin maar iedere keer als ik de SGP zie of hoor, ook nu, moet ik aan die anekdote denken want het zijn zo'n hypocrieten.

Basil Fawlty | 15-12-18 | 01:27 | 10

Veel mensen konden onderduiken op de Veluwe. Je gooit die hele Veluwe maar op 1 grote hoop met je 'bible belt'.

marjen | 15-12-18 | 14:08

@Marjen
"Veel mensen konden onderduiken op de Veluwe"
Verklaar je nader aub. "onderbuiken op de Veluwe" Huh?

Basil Fawlty | 15-12-18 | 15:31

Wat een onzin. Ken je feiten. Een relatief groot deel van de verzetsstrijders in W02 in de oorlog was gristelijk.

Inferi0r | 15-12-18 | 16:45
▼ 7 antwoorden verborgen

Even voor het plaatje:zoek maar eens op YouTube naar "oud gereformeerde gemeente". Dat is de kerk van Van der Staaij. Je weet niet wat je hoort.

JTKDM | 15-12-18 | 01:01 | 1

Ik wordt heel somber van oud gereformeerd. Dat treurige lijzige toontje.

Croisantneuf | 15-12-18 | 01:45

Jeetje, baudet, weer een schot voor open doel gemist. Van der sta hoopt dat fvd en pvv een beetje gaan meeregeren, heeft zeker nog niets gemerkt van het cordon sanitair?

Muuke | 15-12-18 | 00:58 | 4

Staaij lees ik net.

Muuke | 15-12-18 | 01:04

Wel nee, dat wordt gewoon weer een bloedspiegeltje of verwardheidje.

Muuke | 15-12-18 | 01:06

Muuke | 15-12-18 | 01:06
Ik snap het pessimisme, maar als je nu in de peilingen PVV, FvD en SGP bij elkaar optelt, kom je op 37 zetels. Da's niet genoeg, maar helemaal niet slecht. En dan hebben we die grote aanslag nog niet eens gehad.

Padjepejer | 15-12-18 | 01:21
▼ 1 antwoord verborgen

Ik weet niet wie er ooit op het idee gekomen is dat alles maar moet
blijven groeien.
Als mijn piemel na iedere erectie 1mm groter was geworden had ik nu
een enorm probleem gehad.

getzappad | 15-12-18 | 00:44 | 1

Haha. Hmm. Bizar.
Een penis van 2 kilometer. Lastig.

RickyLaRue | 15-12-18 | 00:51

Ik had even hoop... Maar het inmiddels populistische gelul van Baudet grenst aan hondsdolheid. Sedert 1957 is het causale verband aangetoond tussen de stijging van Co2 en het klimaat. Dus ja, de mensheid is de veroorzaker van de klimaatsverandering! Dat nu ontkennen is een gotspe naar onze kids die de problemen in de toekomst moeten oplossen om te overleven.

Toe Maar dan | 15-12-18 | 00:21 | 9

Toe Maar dan | 15-12-18 | 00:21

Ga toch fietsen, fantast.

Kop Kaaz | 15-12-18 | 02:05

Het is de schuld van al die bomen.
Die ademen ‘s nachts CO2 uit.

Ruimedenker | 15-12-18 | 05:02

Voor alle ontkenners die zonder enige zinnige onderbouwing reageren... Check o.a. het werk van Claude Lorius en vorm dan je eigen mening op basis van inhoud, niet op basis van veronderstellingen... voor zover die er al zijn.

Toe Maar dan | 15-12-18 | 09:27
▼ 6 antwoorden verborgen

En, hoe elitair was het gesprekje?

Ggroengras | 14-12-18 | 23:09 | 3

Heel erg. Met filosofen erin en Griekse wijsgeren. Kijk maar niet, is niet te volgen voor Groentjes.

piloot47 | 14-12-18 | 23:13

Dacht ik al. Dank voor de informatie!

Ggroengras | 14-12-18 | 23:45

Ggroengras | 14-12-18 | 23:09

Het was niet elitair, het was gewoon een goed gesprek tussen mensen die elkaar respecteren en het toch oneens konden zijn over sommige onderwerpen.

Dat heet beschaving, probeer het eens.

Kop Kaaz | 15-12-18 | 01:35

Vraag aan mijn goede vrienden morgen: "wat vinden jullie van Baudet?"
"Haha, een clown, een cryptofascist, met zijn verkleedpartijtjes en zijn lavendelzakje"
"En hebben jullie dat debat gisteren gezien, tussen Baudet en van der Staaij?"
"Debat? Welk debat? Nee. natuurlijk niet, daar ga ik mijn tijd niet aan besteden".
Heel Holland bakt.

piloot47 | 14-12-18 | 23:06 | 10

Wie niet in de gaten heeft dat Baudet bezig is om logisch denken weer de
norm te maken, zou 24/7 streng bewaakt moeten worden.

getzappad | 15-12-18 | 01:07

@piloot47
Exact.

Basil Fawlty | 15-12-18 | 01:45

piloot47 | 14-12-18 | 23:06

Daar bots ik iedere dag tegenaan. Soms word ik er moedeloos van maar toch.....

Kop Kaaz | 15-12-18 | 02:06
▼ 7 antwoorden verborgen

@Welles-Nietes

Mbt abortus en Alleen al de opmerking over een vrouw verplichten zwanger te worden geeft aan dat je er helemaal niet veel van begrijpt... uitzonderingen zoals medische noodzaak uitgezonderd is het weg laten halen omdat het bijv. Niet uitkomt is gewoon moord. Wat trouwens mooi uit de media wordt gehouden zijn de vele verhalen van vrouwen vooral op later leeftijd mentale problemen / depressies krijgen. Maar goed hulde aan Paars toch? Hopelijk zsm weer een regering met VVD/PVDA/D66 komt het helemaal goed!

ja-nee-misschien | 14-12-18 | 22:57 | 4

Moord? Is een klompje cellen een volwaardig mens? Dan pleeg je kannibalisme als je je neuspulkjes opvreet. Grote woorden zonder inhoud vervuilen de discussie.

Sans Comique | 14-12-18 | 23:58

Maar waar komt die onbedwingbare drang om vrouwen te vertellen wat ze wel en niet moeten met hun lichaam en leven toch vandaan bij die zeloten van de volgelingen van Abraham/Jezus/Mohammed?

Sans Comique | 14-12-18 | 23:59

Sans Comique | 14-12-18 | 23:59 |

Dat zijn voornamelijk de Mohammedanen en de strenge grefo's die dat doen. Bij de doorsnee protestanten bijvoorbeeld, kom je dat eigenlijk niet tegen en wordt er ook niet toe aangezet.

Kopieerapparaat | 15-12-18 | 00:15
▼ 1 antwoord verborgen

Was een heel mooie discussie. Zie dit graag meer. Nivo vragenstellers heel goed , veel zeggend voor de Driestar, dit gereformeerde onderwijs bolwerk.

Zwizalletju | 14-12-18 | 22:49 | 1

Gaf wel een aardig inzicht hoe SGP vindt dat overal over gewauweld moet worden, zoals de EU, maar dat uiteindelijk ze gewoon voor het gedrocht stemmen, van overname van zelfs onze NL begroting, en dan toch voor die EU stemmen. Onmogelijk. Staay is echt wel een stroman dan wel useful idiot voor de kartelpartijen.

Jan, Leiden | 15-12-18 | 01:06

Dat gaat toch wel even wat dieper dan de duckspeak van Robojet en het leeghoofdige gezwatel van de Jessias. Het kan dus nog; een gedachtenuitwisseling op niveau tussen christenen en liberalen.
Want Baudet is gewoon niets anders dan een klassieke liberaal.
Terwijl een Martin Bosma eigenlijk niets anders is dan een klassieke sociaal democraat, die een jaar of 40 geleden volkomen thuis zou zijn geweest in wat toen nog de volkspartij PvdA was.
En Van der Staaij niet zou misstaan, en niet eens zou opvallen, in de oude ARP van die tijd.
Kortom, volgens opa Ab zijn wij hier getuige geweest van een Nederlandse wijze van dialoog en debat die door het culturele marxisme een reservaatstatus heeft verkregen. Maar die vroegah eerder de norm dan de uitzondering was.

Ab Sconditus | 14-12-18 | 22:11 | 2

Ik zeg aben goed verwoord

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 22:16

JUIST !

Pierre Lebon | 15-12-18 | 12:44

Baudet was heel sterk dit keer. Maar die vd Staay deed me over de grond rollen van het lachen met die repliek over oikofobie en waarom Baudet dan wel het Australische vluchtelingenbeleid wil enzo.
Ok, Baudet pareerde terecht dat oikofobie zelfhaat is maar niet perse dat je buitenlandse oplossingen niet mag absorberen. Maar toen lag ik inmiddels al op de grond haha.
Voor de rest was vd Staay minder, ondanks alle armbebewingen. Ook minder relaxt wel.

Premier Trutte | 14-12-18 | 22:05 | 5

Van standpunt /politieke partij veranderen duurt vaak langer dan 1 debat avond (en het hoeft ook niet natuurlijk). Zolang de inhoud van het debat maar open en interressant is. En dat was het wel na een stroef begin

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 22:15

Ja, maar als je gelooft weet je het nooit zeker heh.

Premier Trutte | 14-12-18 | 22:20

premier trutte. het meeste geloof moet je toch wel ontwikkelen met geloven in politici

pedro300 | 15-12-18 | 09:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Dat was 'm weer. Wie vonden we het sterkst..?

Padjepejer | 14-12-18 | 22:04 | 4

Toch Baudet, ook al vind ik van der Staaij een sympathieke vent. Kees had het meer over emotie en Thierry over feiten en realiteit.

Kop Kaaz | 14-12-18 | 22:07

van de Staaij stond met zijn armen te zwaaien als een vogeltje die vastgevroren heeft gezeten in het ijs.

Premier Trutte | 14-12-18 | 22:10

Thierry

BlowingBubbles | 14-12-18 | 22:50
▼ 1 antwoord verborgen

Ja was mooi.

knutsel_ | 14-12-18 | 21:59 | 1

I.d.d.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 22:02

Als je maar genoeg caffeine neemt, krijg je vanzelf haar op je tanden. Ook als je politicus bent.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 21:57

Er worden wel goede vragen gesteld. Mooie discussie en dat op een kop koffie

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 21:48 | 4

Lol, maar ja, die lezen dan weer andere boeken dan dat ene.

knutsel_ | 14-12-18 | 22:46

Absoluut waar.. het ging erg om de inhoud.. zoals het zou moeten zijn

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 23:05

Inferi0r | 14-12-18 | 22:35
Slimmer, ingelezener, intellectueler? Wat de SGP achterban heeft is: systematisch denken. Bij Groen Links kleurt het verstand groen als gras, wanneer ze tekeer kunnen gaan over de huisvesting van uitgeprocedeerde migranten. De SGP achterban denkt na over de precedentwerking en wijst dit belachelijk spelen als Sinterklaas af. Bij partijen als D66 zie je hoe ze zelf-destructief omgaan met hun kroonjuwelen: irrationeel gedrag van machtsdronken bobo's. In zo'n gekkie-wereld is de SGP een baken van bezonnenheid. Dankzij deze instelling reageren ze als vanzelf weloverwogener dan GL of D66 adepten, die irrationeel fladderen als veganistische kippen zonder kop.

Eeuwig..Op..Vakantie | 14-12-18 | 23:08
▼ 1 antwoord verborgen

Cheap shot, Kees. Sjerry Bidet wil gewoon systemen die werken en positief resultaat opleveren.

Als we zo gaan denken zoals Kees, mogen we dan niks meer kopen of vinden als het uit het buitenland komt?

Kop Kaaz | 14-12-18 | 21:47 | 1

Nou als je een patriot bent zou ik toch maar eerst eigen producten kopen ,dan EU en dan USA,want zo blijft het westen beter ervoor staan.

pedro300 | 15-12-18 | 09:39

Moderne architectuur maakt inderdaad de oude steden kapot. Nooit gedacht dat dit ook onder het kopje oikofobie valt volgens Baudet. Maar hij legt het wel goed uit.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 21:44 | 1

Hou geregeld ook van moderne arcitectuur, vind het niet belangrijk voor oikofobie. Destijds werd er gescholden op de Beurs van Berlage, nu is het hún Beurs van Berlage. Later gebeurt dat ook vast wel met die badkuip van het Stedelijk, later hún badkuip. Laten we de vrije geest van architectuur koesteren wat mij betreft.

Jan, Leiden | 15-12-18 | 01:13

Dat de abortus als kennis ook door hun godt als ingreep mogelijkheid en keus gegeven is naast de eigen vrije wil,en een zoon die gestorven is voor de zonden van de wereld waar deze gelovigen zo sterk in geloven... vergeten ze per direct, als ze denken dat ze een vrouw kunnen dwingen tot zwangerschap, of het weigeren van inenten om leven te behouden en anderen niet te besmetten.
Het jezelf toe-eigenen van een godtsbeeld noem ik dat als mannen vragen waar een vrouw het recht vandaan haalt op zelfbeschikking. En elke religie kent deze achterlijk regels en riten.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 21:39 | 4

Dat zijn inderdaad de tekenen van die zei in de dagelijkse omgang laten zien in tegenstelling van de politieke partijen die in de 2e kamer de stam van de boom laten zien,terwijl er takken uitwaaien en zelfs afbreken.En dat is wat vd Staai vanavond wel buiten de kamer brengt als de waarheid en het ware gelijk van religie,dus vandaar dat daar wat tegenwicht naast gezet mag worden om ook kouwe kant te laten zien van religie.. want die is er ook, naast het warme kerstgevoel,paasvreugde en carnaval gezelligheid.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 22:09

zei =zij natuurlijk!

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 22:09

Absoluut en daarmee weet Thierry dan ook wel raad mee. Wat dat betreft een mooie combi!

zijvanhiernaast | 14-12-18 | 22:12
▼ 1 antwoord verborgen

Thierry wint op punten als het gaat om de EU.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 21:39

FvD is een rechte partij.
SGP is ook een rechtse partij - ik zie weinig verschil tussen die twee.

sociaal_econoom | 14-12-18 | 21:37 | 5

@IngridMaas

“Zo waren de mannenbroeders van de sgp destijds de enigen die tegen de toetreding van Griekenland waren.”

Volgens mij ook het CDA, die zat toen in de oppositie.

BigKnor | 14-12-18 | 22:47

@Bigknor.
Bedankt. Je hebt gelijk. De drie 'christelijke' partijen waren erop tegen. Dus inderdaad niet enkel de sgp. Ik zat daarin fout.

Ingridmaas | 14-12-18 | 23:24

Wanneer je denkt dat de EU te veranderen is die richting 1 Europa wil en zehgenschap over onze nationale begroting dan ben je echt naîef en een useful idiot. Die EU ttein dendert tenzij het wordt ipgeheven door. Er moet een aloide EG terugkomen, een nieuwe instantie zonder al die macht die nu al teveel is.

Jan, Leiden | 15-12-18 | 01:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Verongelijkt ventje die Thierry.. komt ook niet echt erudiet over, eerder simplistisch en troebel. Ik houdt het voor gezien.

zijvanhiernaast | 14-12-18 | 21:36 | 6

Dat moet je zelf weten kerel. Ik hoop dat je eigen gedachten tot deze conclusie gekomen zijn.

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 22:00

Ha, je kent het woord 'erudiet'. Het is btw wel zo beleefd om, wanneer je iets of iemand afzeikt, ook aangeeft waaróm. Anders klinkt het zo, tja.. wie sagt man das, verongelijkt. (ook al zo'n erudiet woord).

Sans Comique | 15-12-18 | 00:10

Zomder onderbouwing en komen met feiten Baudet afzeiken, wat zegt dat over uzelf?

Jan, Leiden | 15-12-18 | 01:18
▼ 3 antwoorden verborgen

Het begint nu toch wel een beetje erg lollig te worden.

knutsel_ | 14-12-18 | 21:32

Van der Staay is een keurige politicus en ik zou alle reaguurders eens aanbevelen om de man en zijn standpunten eens nader te bekijken. Zijn volgelingen werken keihard, spreken goed Nederlands en zijn wetsgetrouw. U kunt hen en hun geloof tot op het bot beledigen, maar ze steken op zijn hoogst de straat over om u te ontlopen. Kom daar maar eens om bij de moslims; die komen speciaal naar Amsterdam om hun profeet te wreken en steken daarbij de eerste de beste treinreiziger neer. Ik zou slechts in het uiterste geval op de man stemmen, maar ik heb in ieder geval bewondering voor hem; meer dan voor Thierry Baudet. Baudet's ideeën bewonder ik, maar het is teveel een corpsbal en hij heeft te weinig ruggegraat om het in de 2e. kamer te gaan maken; een stem op Thierry is een weggegooide stem.

oliebolletje123 | 14-12-18 | 21:28 | 5

Mijn stem op de PVV was ook weggegooid want cordon sanitaire.

En toch niet.

de visser | 14-12-18 | 21:52

Nou nee. Thierry Baudet heeft meer common sense in z'n pink dan corpsballen in hun hele corpus...

Pierre Lebon | 14-12-18 | 22:03

Mijn stem op Thierry zal nooit weggegooid zijn omdat hij voor heel veel dingen staat waar ik het mee eens ben... het klinkt vrij warrig maar de hoofdzaak is goed.. en hij wordt steeds beter in het debat

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 22:09
▼ 2 antwoorden verborgen

Baudet noemt als invloed van het christendom de gelijkheid van man en vrouw op. Dat klopt. Maar hoe nu met de islam, waar man en vrouw niet gelijk zijn, waar niet-gelovigen gelijk staan aan varkens, en alles wat buiten 'man-vrouw' (de LHletterreeks) valt als Kashoggi behandeld dient te worden, net als kritische geesten als Kashoggi? Moet daarvoor nu opeens een reservaat of een uitzonderingstoestand gesticht worden, waar deze ongelijkheid mag worden toegepast? Hier zou rechtsstatelijk duidelijkheid over moeten komen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 14-12-18 | 21:26 | 4

Gelijkheid van mannen en vrouwen komt door christelijke invloeden? Volgens mij door de Verlichting. Door de Rede. Dat veel van de Verlichten van het eerste uur christelijk waren is omdat iedereen in die tijd christelijk was als men maatschappelijk niet buiten de boot wilde vallen.

Sans Comique | 15-12-18 | 00:12

Je wilt niet weten hoeveel christelijke vouwen met meer verstand dan hun man in wijsheid en inzicht met de bijbel in de hand voor rebels en opstandig worden bestempeld en te horen krijgen onderdanig en gehoorzaam te moeten zijn t.o.v. hun man. Want :de vrouw is slechts de rib van de man (eva)" en niet andersom krijgt ze dan te horen. Dus wanneer de man het in rede en verstand niet wint van de vrouw krijgt ze zoiets naar haar hoofd. Echt walgelijk manipulatief. Bah!

Jan, Leiden | 15-12-18 | 01:28

In de bijbel zijn man en vrouw gelijk al zijn er verschillen ,vrouw kan baren en is fysiek de mindere,het zijn bepaalde kerken geweest katholiek en diens dochters de protestanten die dat bedacht hebben en tot traditie gemaakt hebben.

pedro300 | 15-12-18 | 09:42
▼ 1 antwoord verborgen

Van der Staay heeft een commissie nodig om te weten dat er burgers zijn die niet worden gehoord.
Geen commissies meer en Van der Staay is een oen.

donkieshot | 14-12-18 | 21:23

Okee, ik ben dus een cultuurchristen. Nou, dan heb ik dat er in ieder geval van geleerd.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 21:12

Baudet-v.d. Staay: het verschil tussen nieuwe en oude politiek.

zwartzondersuiker | 14-12-18 | 21:11

Oooh dit is lekker in de pauze.
Die SGP/RD opinileider opa die daar sippend aan de koffie minutenlang staat te staren naar Baudet, waar de ene na de andere "fan" om een fotootje bedelt...Kees is in geen wegen te bekennen, jammer, had dat smalend gristensmoeltje er graag bij gezien.
Toe te kijken.

Housen in de pauze? Nope. Hou ze in de pauze! (met dank aan Slam FM)

chicago river | 14-12-18 | 21:03

Genade van God. Loop eens een dagje mee in een centrum met zwaar gehandicapten.
Hoor de creatieve manieren aan waarop deze individuen een eind aan hun leven zouden willen maken.
Maar zelfs dat kan niet.
Dat leven is vaak een treurnis. Uitzitten. Lijden. Elke dag toekijken hoe anderen wel kunnen leven.
Het is een daad van moederliefde om een heel ernstig ziek kind (vaak nog zeer miniscuul in ontwikkeling) niet geboren te laten worden.

letopuwzaak | 14-12-18 | 21:00 | 8

Kop Kaaz | 14-12-18 | 21:30
Dan heb je een verwrongen kijk. Alsof de medische wetenschap niets anders heeft bereikt dat ellendige uitzichtloze levens te verlengen. Alsof de medische wetenschap niet op zijn minst voor veel betere pijnstillers heeft gezorgd, alsmede genezing van veel vormen van kanker waar je vroeger erg langzaam ondragelijk aan dood ging. Alsof de medische wetenschap er niet voor heeft gezorgd dat er nu niet meer 8 van de tien kinderen komen te overlijden voor hun 12de.

Sans Comique | 15-12-18 | 00:16

Sans Comique | 15-12-18 | 00:16

Waarde, dat zeg ik toch helemaal niet? Ik vind al die wetenschappelijke vooruitgang prachtig.

Het gevolg is alleen dat men onnodig lijden soms in leven houdt? Ik dacht dat dat duidelijk was in mijn tegel?

Kop Kaaz | 15-12-18 | 00:43

sans comique aslof de wetenschap ook niet 90 % van de ziekten veroorzaakt heeft ,kernstraling ,gemoduleerde radiogolven ,vliegtuigen ,chemie in het eten ,enz

pedro300 | 15-12-18 | 09:45
▼ 5 antwoorden verborgen

Ja.. vd Staai,goed oppassen want je weet nooit wat er uitgezonden gaat worden.
Zou hij vergeten zijn dat zijn godt alles ziet?

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:52

Gut, gut, een man met een afwijkende mening waarvan de mediaan niet ligt rond de opvattingen van de gemiddelde reaguurder: kaltstellen dus! Men zou toch eens een andere mening hebben dan de gemiddelde Nederlander - tenminste als de meningen van de gemiddelde reaguurder overeenkomen met die van gemiddelde Nederlander.
Christelijke opvattingen zijn blijkbaar onacceptabel aan het worden in NL anno 2018. Hallo..... we discussieren hier gewoon netjes en drammen niet met geweld zaken door zoals bij veel moslims het geval is. Hallo.... we hebben soms gewoon een andere mening...... mag dat niet meer dan?
De gedachtenpolitie - waar GS zo allert op is - begint zichzelf nu te bijten in eigen staart. Een gezonde discussie op basis van rationale argumenten (ook al zijn sommige zaken religieus afgeleid) is tegenwoordig onmogelijk want het is direct hakken, breken, kaltstellen, rammen, schelden, afmaken, spotten, vooringenomen en alles over 1 kam te scheren. Als men deze ongeleide negatieve emoties niet leert te verrationaliseren binnen een zich ontwikkeld wanende atheistische samenleving als Nederland, zie ik als christen nog eens een nieuwe Kristallnacht opdoemen waarin christenen op een hoop worden geveegd met de islam. nl.wikipedia.org/wiki/Kristallnacht
Voor zover ik weet lopen de 2.1 miljard christenen op deze planeet niet met messen gillend achter ongelovigen aan, blazen hen niet op, vallen hun vrouwen niet lastig, gooien we geen homo's van gebouwen, eerbiedigen we de wet, etc, etc.
Voor de altijd-standaard reacties over de christelijke wandaden tijdens de kruistochten, klik hier: www.youtube.com/watch?time_continue=1...

matrixbluepill | 14-12-18 | 20:51 | 11

Haha, dat is grappig: de Christenen zijn best goed ingeburgerd. Klopt waarschijnlijk wel, ja.

Rest In Privacy | 14-12-18 | 21:12

Dit evangelie preek je aan verkeerde gemeente. Atheïsten, moslims, christenen, boeddhisten. Niemand kent de absolute 'waarheid van weg van het leven' -en iedereen maakt zich zorgen om de problemen die jij beschrijft. Het leven is geen monopoly. Het is balanceren tussen orde en chaos want niemand weet precies wat we hier in dit universum precies doen we mogen blij zijn dat we het zover hebben kunnen schoppen. Er zitten weer een aantal technologische/genetische singulariteiten aan te komen dus laten we nu vooral een beetje voorzichtig zijn met wat we hebben bereikt in het westen.

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 21:14

Ja, die domme reaguurders ook. Gelukkig ben jij niet zo.

Sans Comique | 15-12-18 | 00:17
▼ 8 antwoorden verborgen

vd Staai gaat steeds verder in de rol van Judas.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:48 | 2

Alleen maar goed. Zolang het maar authentiek is en niet voor de bühne.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 20:51

Nou.. te horen aan z'n laatste woorden voor de mic dichtging denk ik helaas toch voor de buhne.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:54

best wel goud dit eigenlijk.

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 20:47 | 7

@Kop Kaaz: ik heb er TUC-jes bij. Paprika. Ook goed?

BlowingBubbles | 14-12-18 | 21:03

Een bloody Mary graag!

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 21:17

BlowingBubbles | 14-12-18 | 21:03

Hmm, Tuc naturel is heerlijk maar met paprika sla ik toch even over. Maar wederom dank!

Kop Kaaz | 14-12-18 | 21:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Wat zegt Kees nou de hele tijd? Repressieve democratie?

knutsel_ | 14-12-18 | 20:47 | 1

Ja hij zegt wat Thierry bedoeld idd. Is de Heilige geest z'n invloed.

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 20:54

Keessie had wel een punt over defensie. Maar ik denk als je de gemiddelde NLer nu vraagt waar hij liever belasting voor betaalt, defensie of immigratie/ontwikkelingshulp?

Dan denk ik dat de meesten wel voor defensie zullen kiezen. Is ook hard nodig in de toekomst.

EDIT: waar komen al die spaties vandaan tussen de woorden?

Kop Kaaz | 14-12-18 | 20:47 | 3

Slap gelul natuurlijk moet je voor ieder referendum uitleggen waar het om gaat maar ik geloof niet dat de meerderheid van de Nederlanders onze militairen zo zou mishandelen als Rutte 1-3 of Balkenende. Dat klimaatakkoord daarintegen

politiekgemotiveerd | 14-12-18 | 20:52

politiekgemotiveerd | 14-12-18 | 20:52

Dat kapotbezuinigen op defensie is al enkele decennia, hoor. Ik zat bij de cavalerie in de 90s en daar werd al geklaagd over te weinig materiaal/munitie/trainingen/oefeningen, etc.

Kop Kaaz | 14-12-18 | 20:55

De grondwet is de grondwet en daar zouden alle andere wetten aan getoetst moeten worden.. nationaal en internationaal.. dat gebeurd hier niet meer..

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 21:21

Idd, opdonderen met die bijzondere scholen met een religieuze of ideologische grondslag!

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:46 | 4

Ook katholiek onderwijs maakt onderdeel uit van onze dwingende samenleving,waar het de islam ondersteund in hun streven om zwemlessen en gymlessen gescheiden te houden, voor mannen en vrouwen, en naaktkunst of moderniteit uit te bannen, en terug te redeneren naar het verleden.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 21:21

Nietes!

BlowingBubbles | 14-12-18 | 21:24

Katholieken die naaktkunst willen uitbannen?! Man, wat een kolder komt hier toch langs van tijd tot tijd...

bleached | 14-12-18 | 22:47
▼ 1 antwoord verborgen

vd Staai is af!
In 2005 heeft de geloofspartij CDA een neen referendum over EU gewoon genegeerd en door de strot van het volk de duwen.
Dus niet liegen vd Staai!

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:45 | 1

Het bindend referendum is door een uitgelokte reactie om zeep geholpen door lieden als jij, dat is vele malen erger.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:48

Ik hoor zojuist Baudet in deze livestream weer voor de zoveelste keer zich uitspreken tegen immigratie, inclusief terechte asielzoekers. We aardig dat ik ook een uur geleden vernam dat de voorouders van de vertolkers van deze opvatting zèlf ooit hebben moeten integreren: Baudet, Wilders (dat wist ik al), Annabel Nanninga, zijn geen "volbloed" Nederlanders. Grappig.

Poso | 14-12-18 | 20:44 | 12

Dat jij de compatibiliteit van de huidige influx 'migranten' onderschat daar gaat je vergelijk al mank.

lacucaracha | 14-12-18 | 22:03

Dat jij de compatibiliteit van de huidige influx 'migranten' onderschat daar gaat je vergelijk al mank.

lacucaracha | 14-12-18 | 22:03

Dat "Inclusief terechte asielzoekers " heeft hij niet in de mond genomen. Onzin.

Zwizalletju | 14-12-18 | 22:45
▼ 9 antwoorden verborgen

Ik heb van de Staaij nog nooit eerder zo vol vuur gezien zeg.
Hij heeft Godsvonk vanavond

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 20:44

vd Staai is af!
De man is opgegroeid met zitten en bek houwen mentaliteit,dus ziet daarom niks in inspraak.
Baudet laat zich liever niet in een coalitie trekken met een halfslachtig compromis om honder jaar 3 zetels te behouden.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:42 | 1

Ze zullen nooit zonder SGP in een coalitie komen. En daar 76 zetels waarschijnlijk niet haalbaar is denk ik dat het goed is dat deze twee nauwe banden blijven onderhouden.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 20:57

Als de islam hier de baas is worden Thierry en Kees op een voetstuk gehesen terwijl aan elke lantarenpaal een socialist hangt. Die strijders houden niet zo van laffe praatjes.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:40

Op zich ook wel eens verfrissend om een debat te bekijken waarin mannen het grotendeels met elkaar eens zijn. In mijn optiek gaat dat voor meer diepgang zorgen dan de kansloze uitgekauwde debatten tussen totaal verschillende wereldbeelden.

Bvdb | 14-12-18 | 20:32 | 1

Eensch, daarom kijk ik ook. Veel beter voor mijn bloeddruk ook.

Kop Kaaz | 14-12-18 | 20:37

Eens met Thierry, maar hij brengt het toch allemaal iets te theatraal.

Vol-kóóóóó-men.

Iets meer met de voetjes op de grond en het schrikt minder mensen af.

Padjepejer | 14-12-18 | 20:31

Nee, ga weg met je nepdebat

de visser | 14-12-18 | 20:30

Ha het woord duurzaamheid is alweer gevallen. Maar Baudet brengt zijn standpunten wel helder. Benieuwd hoe van der Staaij daar op gaat reageren.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 20:28 | 1

Ik vermoed instemmend, op het abortus verhaal na.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 20:35

Abortus is geen onderwerp meer om in te brengen in een debat met alleen mannen.
Laat dat onderwerp maar over aan hen die hun lichaam en eigen keus met jullie heer en zichzelf al zeker honderd keer hebben doorgenomen,voor een verwekker daar weet van krijgt. En wees daar blij mee. vd Staai.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:28 | 1

Klaar als een klontje cellen.

jamesgleick | 14-12-18 | 20:33

Jammer, ben niet overtuigd dat dit ook maar ïets wordt. Ik ga andere dingen doen.

jamesgleick | 14-12-18 | 20:26

Ik ga naar zalvende psalmen van VI.

Mammeloe | 14-12-18 | 20:26 | 1

Doe niet zo negatief, clown.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:33

Nogal eens met Kees, maar hij benoemd de socialisten/atheïsten/vegetariërs niet als vijand. Gemiste kans.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:24 | 6

In jouw geval is iets kleins voldoende....:)

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:36

knutsel_ | 14-12-18 | 20:34
Net als mannen, probeer het gewoon eens, het is echt niet moeilijk.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 20:36

Schrijf dat maar op je buik.

knutsel_ | 14-12-18 | 20:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Mooi plaatje van een slavenschip op de achtergrond.

VanBukkem | 14-12-18 | 20:21

Ja, verstandig is het om kinderen geboren te laten worden die helemaal niet gewenst zijn. Flikker op met je genade van god. Godverdomme wat er allemaal niet voor ellende op de wereld is omdat iedereen maar kinderen geboren laat worden.
Ik word te agressief van deze lul dus ik stop maar beter. Met je bescherming van kwetsbaar leven. Godverdomme! Asshole.
Mag ik nog 1 keer godverdomme zeggen hier?
Godverdomme.

severalminutes | 14-12-18 | 20:20 | 4

Van mij mag u, sterker nog, hartgrondig met u eens.
De wereld zou er een stuk prettiger uitzien als alleen nog maar echt gewenste kinderen geboren werden + bij ouders die weten wat dat inhoudt, kinderen opvoeden.

EefjeWentelteefje | 14-12-18 | 20:33

En wie mag dan bepalen wat goed opvoeden is de overheid??

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 20:43

@ Captain_Dipshit
Dat zou inderdaad de overheid kunnen zijn, als in: zodra mensen slechte ouders blijken (kind is weggehaald door jeugdzorg), geen tweede kans meer op een nieuw kindje.

RozemarijnLucassen | 14-12-18 | 21:18
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, mooie speech van Van der Staaij.
Maar heet dit een debat?
Het enige waarover hij kan twisten met Baudet is God.

Haha, oh, dát is het. Kan heus nog wel spannend worden...

Kudtkip | 14-12-18 | 20:20 | 6

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 20:22
Die heb ik al op - ga zo lekker wat anders genieten.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:26
Hopelijk breng jij je ongezouten verslag uit - aparte vrouwenrechten vind ik ruk.
Net zo ruk dat mannen recht hebben op "ook mogen huilen" - nee, niet.

Bon, ik verneem het nog wel, ciao ...

Kudtkip | 14-12-18 | 20:33

Kudtkip | 14-12-18 | 20:33
Veel plezier bij de kunst expo, have gare idioot.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:35

Ps.
RickTheDick | 14-12-18 | 20:28
Maar dat is goed voor ieders heupen.

Kudtkip | 14-12-18 | 20:35
▼ 3 antwoorden verborgen

Die gereformeerden weten niet wat ze overkomt joh. Zomaar een livestream.
15 minutes of fame nu Baudet met ze in debat gaat.

Zijn ze helemaal niet gewend.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 20:20 | 1

"Lijfstriem?"

VanBukkem | 14-12-18 | 20:23

Na honderd jaar nog steeds op 3 zetels... haha.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:19 | 2

Geniaal.

Mr_Natural | 14-12-18 | 20:20

Consistent als geen ander. Want dat, consistentie, kun je de SGPee niet ontzeggen.
Krijg je met mafia-achtige praktijken binnen die club qua straffen, verstoting etc. etc. etc. Dan denk je wel 2x niet na.

chicago river | 14-12-18 | 20:25

Nouw Tierrie, ik ben benieuwd.

jamesgleick | 14-12-18 | 20:18

En ik spreek nu echt voor mezelf.... maar ik heb liever 1 God voor de deur, dan 10 Allah's in de lucht.

Liever Christelijk dan Islamiet.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 20:18

Er zijn best veel overeenkomsten tussen beide partijen, het enige verschil is god.. dus een echt debat zal je niet krijgen

Captain_Dipshit | 14-12-18 | 20:17

Wat moet dit voor een discussie worden? Ze zeggen allebei hetzelfde.

Mr_Natural | 14-12-18 | 20:16

Verdomd. Kees vd Staaij, die praat en drukt zich uit als "Nico", die tv-klusser van een of ander tv bouwprogram ooit.
Zou Kees de Tweede Slaapkamer ook zo zien, met die zeteltjes op 1 hand te tellen?
Als in een bouwprogramma waar je, als niemand kijkt, snel even de stoelpoten doorzaagt van die barstoelen aan de hoge eettafel?

chicago river | 14-12-18 | 20:16

Ik stond open, zélfs voor de inspiratie, maar dit is écht niks.

jamesgleick | 14-12-18 | 20:16

Okee.... God talk....

Maar hee, geef toe: na al die dooddoeners als klimaatverandering, duurzaamheid en nog meer van die politiek correcte meuk van de laatste tijd, moet ik zeggen dat ik dit toch wel verfrissend vind. Zoals bijvoorbeeld het voorbeeld dat Staaij geeft over het gelijkheidsdenken.

Niet iedere dag deze verfrissing voor mij, dat dan ook weer niet... maar ik kan het wel waarderen.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 20:15

Bas van der Vlies vond ik beter.

VanBukkem | 14-12-18 | 20:14 | 1

Die kwam inderdaad vrij sympathiek over.

knutsel_ | 14-12-18 | 20:32

"Meer nationale zeggenschap". Goed punt. Heel goed punt.

henkvaningrid | 14-12-18 | 20:14

Preek aan eigen parochie tot nu toe.

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 20:13

eerherstel voor de zondag,... en voor de adventisten en Joden de zaterdag de mossels vrijdag. Gaas weg gekkie met je rustdag. Werken op Zondag is geen probleem. Jullie relidioten privileges geven.

miko | 14-12-18 | 20:13

Dat paleis op zondag.. waarop kleine jongetjes in de pastorie op de knietjes moesten om den grote heer te dienen.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:12

... ach begint ie weer te zeiken over abortus. Alsof in dat boekkie van hem abortus, genetische manipulatie, bloedtransfusies enz. beschreven staan.

En nou ook nog eens gaan zeiken over die reclames van second love. Mag natuurlijk niet. En zondagsrust. Moet natuurlijk verplicht terugkomen.

Ik vind 'm net zo'n engerd als die lui van Denk.

Knufter | 14-12-18 | 20:11 | 2

+ veel.

EefjeWentelteefje | 14-12-18 | 20:34

Wanneer jij dat vergelijk maakt spoor je niet. Denk wil een islam dictatuur, de SGP niet.
idioot.

Ongeblustekalk | 14-12-18 | 20:43

Even off-topic maar net een tenenkrommende Adriaan van Dis bij DWDD, en het NOS nepnieuws nu is niet veel beter. *zucht*

de visser | 14-12-18 | 20:11

Wat is er mis met de wereld vraagt vd Staai
Even denken..... religie?
Terug naar godt betekent sla mensen maar naar je schepper,of moorden om vermoord te worden en sneller bij je schepper te komen?

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:11

Ik snap gewoon niet dat de gristenpartijen niet meer anti-islam en immigratie zijn? Als er een groep onder andere ook de klos is in het MO, en steeds meer in eigen land, dan zijn het de jezusgroepies.

*krabt op hoofd....*

Kop Kaaz | 14-12-18 | 20:09 | 7

Stoned Hengst | 14-12-18 | 20:15

Dat zou een goede verklaring kunnen zijn. En u heeft gelijk, Israel laat niet met zich fucken en terecht. Gewoon terugknallen, goedverdoemme.

Zo, die was voor van der Staaij. Best een aardige vent hoor maar waarom altijd zo slap.

Kop Kaaz | 14-12-18 | 20:18

Die gristenen vinden helaas dat mensen die in een sprookjesfiguur geloven, of dat nou god, jezus, allah, boehdda of wat dan ook is, per definitie 'betere mensen' zijn dan mensen die hun perceptie van goed en kwaad gewoon baseren op hun nuchtere verstand, oftewel, "wat gij niet wil dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet".
Hoor ze maar eens bazelen over 'moraliteit', die bij non-gelovigen minder dan wel slechter zou zijn. Ongelooflijke onzin uiteraard, maar dit heeft dus wel geleid tot het islam knuffelen, wat tot op heden voortduurt... en wat mede geleid heeft tot de huidige criminaliteit, aanslagen en ellende.
Want het wil er maar niet in dat je dus ook in een heel akelige 'god' kunt geloven. Zoals die allah, geen frisse jongen en die profeet van 'm was ook al geen lekkertje.

Ik moet het de gristenen nageven, die Jezus lijkt nog een behoorlijk fatsoenlijke vent. Zijn volgelingen echter... daar zit toch ook behoorlijk wat bij wat volslagen van het padje is.

EefjeWentelteefje | 14-12-18 | 20:44

EefjeWentelteefje | 14-12-18 | 20:44

Exact, ik ben niet gelovig maar als we jezus en mohammed op een openbare plee zetten......

Tja, ik luister dan toch liever na het zeiken naar iemand met een vredige boodschap terwijl ik mijn handen onder die rare heteluchtdingen met een knopje houdt dan dat ik luister naar een gewelddadige oorlogsmisdadiger uit de zandbak.

Kop Kaaz | 15-12-18 | 01:42
▼ 4 antwoorden verborgen

Ach van der Staaij, flikker op met je god. Werkelijk helemaal geen boodschap aan.

Je begint met god maar als je 76 zetels zou hebben zou iedereen verplicht naar de kerk moeten enz.

Knufter | 14-12-18 | 20:09 | 2

Ik heb er ook niet veel mee, maar als ze ons ondersteunen om de islam terug te drijven naar Mekka, kan ik god er wel even bij hebben.

Iemand een idee waar je een maliënkolder kan kopen?

Padjepejer | 14-12-18 | 20:14

Ik hoorde onlangs nog dat als we geld moeten betalen aan moslims om in vrede met ze samen te kunnen leven, dat dat dan wel een mooie oplossing zou zijn.

Nee dus. Opflikkeren. We zullen zelf ons moeten wapenen tegen die vreselijke en achterlijke ideologie.

Knufter | 14-12-18 | 20:16

Wel leuk, twee beschaafde personen in een fatsoenlijk debat. Denk dat ik VI ervoor laat schieten.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 20:07 | 3

Ik hoop dat ze een beetje snel praten want om 20uur30 begint VI.

VanBukkem | 14-12-18 | 20:08

Ik blijf wel ff kijken, ik heb geen last van de meningen van Staaij of Baudet. De vragen vind ik leuk en interessant. En Staaij zegt het nu al weer sinds enkele minuten. GotteGotteGotteGot.

jamesgleick | 14-12-18 | 20:10

Dat is prima morgen na te kijken.

BlowingBubbles | 14-12-18 | 20:10

Daar is tie dan !!!

jamesgleick | 14-12-18 | 20:06

Is dat Godt die we horen grinniken van genot?

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:04

RONNNKKKK> RONKKKKK 1ste slaapaanval

jamesgleick | 14-12-18 | 20:03

Okay.. helpers van evangelische kunnen... aan de kant!
vd Staai met zal het best vaak eens zijn over migratie en criminaliteit met Baudet,maar ga ook eens erkennen dat het ene sprookje bijna ten einde loopt, waar de andere net begonnen is.

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 20:03

Zou Thierry in het Latijn openen..?

Luctor et Ejaculato..!

Padjepejer | 14-12-18 | 20:02 | 1

Of dat begint met een occulte invocatie. Ex inferius of zo?

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 20:09

Ik vind het nu al te gek. VIER koffieautomaten.

jamesgleick | 14-12-18 | 20:01

Hej, das die kerel van de Burke stichting toch?

miko | 14-12-18 | 20:00

Vanaf 19:45 moet vanaf 20:00 zijn.

BakkerHenk | 14-12-18 | 20:00

Klik je op die link begint een of andere voorganger gelijk te kwaken over 'de Heere dit, de Heere dat, en mijn hart is bij de Heere....'

Ik ben gelijk toe aan een mopje muziek van Marduk..

Wijze uit het Oosten | 14-12-18 | 19:59

Aah het schietgebed. Alaaf Here Baudet!

WijnVlekWrijver | 14-12-18 | 19:59

Haha, iedere keer als ik iemand "De here God" hoor zeggen dan moet ik aan Hans Teeuwen denken.

Kop Kaaz | 14-12-18 | 19:59

o mi Gado.... zit ik gewoon naar een gebed te luisteren. Ik zou die smoel van die Baudet wel eens willen zien nu.

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 19:59

En ook nog ff voor in het gebed...

diashaliz1968 | 14-12-18 | 19:59

Gods water over Gods akker.

Padjepejer | 14-12-18 | 19:59

Leifstriem is up.

Berkemef | 14-12-18 | 19:58

"Ik ga nu een paar psalmen voorlezen."
*haakt af*

VanBukkem | 14-12-18 | 19:58 | 8

VanBukkem | 14-12-18 | 20:02
Nee die zou zeggen ik was je voeten en pijp je voor een half brood e een glas water. Ik maak er wel wat van.

miko | 14-12-18 | 20:06

VanBukkem
Miswijntje?
Kop Kaaz | 14-12-18 | 20:02
Vodka en vooral jenever en ander sterk gaat bij SGP'erTs standaard in de koffiemok. Dan bestaat het niet. Want als je de kat knijpt in het donker, bestaat die hele kat toch niet?
.

chicago river | 14-12-18 | 20:12

*deelt bestellingen uit^

knutsel_ | 14-12-18 | 20:13
▼ 5 antwoorden verborgen

We gaan eerst aan de verzen... omg!

diashaliz1968 | 14-12-18 | 19:57

Wie zit er tussendoor te smoezen?

Welles! Nietes! | 14-12-18 | 19:57

Kan dat figuur achterin bij de microfoon zijn mond dicht houden?

Frau Merkel | 14-12-18 | 19:57 | 1

Ja,precies, irri man.

miko | 14-12-18 | 20:05

En er is beeld!

quazi | 14-12-18 | 19:56 | 1

Omdat God zei; er zij beeld.

suscrofa | 14-12-18 | 19:57

Ah gelukt ,live ...

Zwizalletju | 14-12-18 | 19:55

Knopje gevonden.

Frau Merkel | 14-12-18 | 19:56

Halleluja!

knutsel_ | 14-12-18 | 19:56

Vol verwachting gaan we kijken.

smdyasc | 14-12-18 | 19:56
▼ 1 antwoord verborgen

Nou, dan maar niet. Gaan we ergens anders naar kijken ...... mhuhahaha

jamesgleick | 14-12-18 | 19:54

Ze hebben die livestream wel erg goed verstopt. Jammer.

Padjepejer | 14-12-18 | 19:51

Niks te zien

Zwizalletju | 14-12-18 | 19:51

Thumbs down for dze Gristians.

suscrofa | 14-12-18 | 19:51

Ehm ... ik zie niets bewegen. En het is al 19.50. Staan ze in de file?

Gewone_mevrouw | 14-12-18 | 19:51

Ik begrijp dat ik niet de enige ben die geen idee heeft hoe het debat live te streamen.

J. Jarig | 14-12-18 | 19:51

De achterban van Van der Staaij zit op dit moment gekluisterd aan den radio.

VanBukkem | 14-12-18 | 19:50 | 2

Als ze niet werken zitten ze in de kerk of anders liggen ze in de familie te vozen. Nog wat eenogige viervoetige monsters maken.

miko | 14-12-18 | 19:53

... terwijl wij ons verbeten afvragen waarom die god#$%@kutlivestream het niet doet.

VanBukkem | 14-12-18 | 19:53

Wees een Kees!

Rest In Privacy | 14-12-18 | 19:50

Klote-Brussel, klote-CJIB, klote-BKR, klote-ING, klote-ABN Amro, klote-nep-parlement, klote-PSV, klote-BTW, klote-FNV, klote-islam Unz.

Mammeloe | 14-12-18 | 19:49

Computer says no

petgerrit53 | 14-12-18 | 19:49

Waar is de stream?

1977 | 14-12-18 | 19:47

Hmm, ik heb toch andere plannen voor m'n vrijdagavond! Ik kijk het wel terug!

Mastermattie | 14-12-18 | 19:47

Flikker eens op met dat joods christelijke traditie.Buiten wat joodse woorden en banken en Pinksteren en eerwraak heeft onze cultuur niks Joods of christelijks. Niets wat we doen deden we niet voor de zandbakkers kwamen. Over een paradigma gesproken zeg.
Straks ga je zeggen dat de islam ook een verrijking is en iets toevoegt?

miko | 14-12-18 | 19:47 | 2

Bekijk de wetgeving maar eens. Daar zie je alles van de tradities. Precies het probleem met de islam. Dat wil niet samen met onze wetgeving.

Frau Merkel | 14-12-18 | 19:53

Frau Merkel | 14-12-18 | 19:53
Inderdaad, volgens de Germaanse en Romeinse wetten. Tegemoet komen in plaats van zandbak wraak. Overleg door middel van raden. vrouwen stemrecht en kans op posities. Tijdelijke leiders verkozen door het volk.Geding en rechtspraak door onafhankelijke rechters en niet de religieuze kwakzalvers.
En kan die kerel in de stream STOPPEN met irritant in de mick te hijgen en lachen!!

miko | 14-12-18 | 20:04

En waar is die livestream dan?

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 19:47 | 2

Deo Volente.

God says no.

knutsel_ | 14-12-18 | 19:47

nou vooruit dan maar.

quod si volens Deus

VictimaDelAmor | 14-12-18 | 19:50

Zet Greet erbij, dan hadden we de heilige triniteit van de politiek gehad.

smdyasc | 14-12-18 | 19:43

Deze PVV-er gaat zeker kijken.

Krijg steeds meer waardering voor de SGP. Ben zelf helemaal niet met het geloof bezig, maar deze mensen zijn loyaal en hebben plichtsbesef. Kunnen we in deze barre tijden goed gebruiken.

Padjepejer | 14-12-18 | 19:41 | 2

En ze willen dat hun geloof in een kabouter regeringsbeleid wordt. Kuddos voor dat ook.

Ggroengras | 14-12-18 | 19:53

"... maar deze mensen zijn loyaal en hebben plichtsbesef."

Nee, uiteindelijk zijn dit hele enge mensen, ongeveer als de moslims, al geloof ik niet dat ze zo gewelddadig zijn. Dat ze bij sommige mensen - zoals jij - "sympathiek" overkomen, heeft alles te maken met het feit dat ze slechts drie zeteltjes in de TK hebben, en het ziet er niet naar uit dat het er ooit meer zullen worden. Maar stel je voor dat het er net als de moslims meer dan 1 miljoen zijn; dan gaan ze echt uit een ander vaatje tappen, hoor, en dat vaatje belooft net zo min als de islam iets goeds voor andersdenkenden.

Dr_Johnson | 14-12-18 | 20:23

Ik wil dit op zondag terugkijken. Kan dat?

Ggroengras | 14-12-18 | 19:39

Waar moet ik op klikken voor die live stream?

Lauwe Koffie | 14-12-18 | 19:39 | 6

Ghehe, kijk eens wat onder aan de pagina staat :)

knutsel_ | 14-12-18 | 19:46

knutsel_ | 14-12-18 | 19:44
Nog steeds??

miko | 14-12-18 | 19:48

Ah kijk, bij die mirror staat nu een linkje naar het RD. En daar moet je eerst zilverlingen betalen natuurlijk.

knutsel_ | 14-12-18 | 19:52
▼ 3 antwoorden verborgen

*chips en heel veel bier klaarzet*

knutsel_ | 14-12-18 | 19:38

Mooi, een debat zonder zuur linkse oneliners en non argumenten.

cheops | 14-12-18 | 19:38 | 1

Mee eens! Mannen met argumenten.

1977 | 14-12-18 | 19:43

Een feesstol is een stol die je in dezelfde verpakking op alle feestdagen kan verkopen. Kerststol, paasstol, keestol, suikerfeeststol, bristol, etc.

Ggroengras | 14-12-18 | 19:36 | 3

U vergeet een feestdrol. Altijd een feestje.

BozePaarseMan | 14-12-18 | 19:47

Bristol, altijd 10 punten.

Rest In Privacy | 14-12-18 | 19:51

Merkadrol.
(Voor de ouderen, Andre van Duin)

Mammeloe | 14-12-18 | 20:22

Lang verhaal kort; gewoon klote-politiek...

Expertus_Dico | 14-12-18 | 19:35

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken