Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VIDEO. Man hangt twee minuten aan hangglide omdat instructeur vergeet hem vast te haken

Dit doet Florida Man dus als hij niet met alligators aan het worstelen is.

Mocht u last hebben van hoogtevrees of anderszins nog wel behept zijn met gezond verstand, dan doet u er goed aan niet naar bovenstaand filmpje te kijken. Een Zwitserse """instructeur""" vergeet om zijn hangglide-passagier vast te maken aan de hangglide en wat volgt zijn twee levensbedreigende minuten. Een vasthoudend karakter was nog nooit zo belangrijk. Iedereen snapt dat dit nooit was gebeurd als Zwitserland gewoon lid was van de Europese Unie want zoals u weet gebeuren er in de Europese Unie geen ongelukken en al helemaal geen hangglide incidenten. Gelukkig hebben we de video (en een paar botbreuken) nog.

Reaguursels

Inloggen

Vragen: "Are you ready?" en cursist niet gekoppeld. Neem aan dat die nu geen instructeur meer is voor een paar maanden?

Filmpje: kippevel.

Jan, Leiden | 27-11-18 | 20:55

Iron grip on that left hand! Man, man, ik hoor tijdens het vlucht niemand gillen. Ik was volledig door het lint gegaan denk ik zo. Held!

TonyMontana010 | 27-11-18 | 20:43

Woehoe, FB, FOMO, YOLO!!! Yeah... Woehoe.. ik haal alles uit het leven.. Woehoe... genomineerd voor de Darwin award, maar helaas.. net niet gewonnen.

Ton8695 | 27-11-18 | 14:15

Glide hanging aan een hang glider. Het is eens wat anders.

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:06

Dat geintje is mij al eens overkomen met abseilen. Het was maar dat mijn kater te groot was om nog zin te hebben in snel afdalen, een keer mezelf afzetten en het tuigje zou los zijn gekomen, zoals gebeurde toen ik met mijn voeten de grond raakte.
Het was maar dat ik de fut niet meer had om terug naar boven te klimmen, anders had ik toch echt effe verhaal gehaald bij die mafkees die verantwoordelijk was voor het zekeren.

Abject | 27-11-18 | 13:04

Checklisten in de luchtvaart zijn dan ook heel ongebruikelijk.
Die hoeft natuurlijk bij zo'n ding niet heel erg uitgebreid te zijn:

PIC: Hooeked up?
Passenger, Negative captain
PIC: Abort take-off (mag ook in de eigen taal)

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:00

Hij heeft zijn gevoel voor humor in ieder geval niet verloren.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 12:47

Ik mag hopen dat de man nu door heeft dat hanggliden niet voor hem is weggelegd..

killRoy1982 | 27-11-18 | 12:47

Mijn vriend gaat jaarlijks delta vliegen in Frankrijk. Daar heb je geen diploma nodig. Vliegt zo’n vijf keer per jaar. Onderhoudt zijn diploma niet. Tot nog To gaat het goed.

Moestuinier | 27-11-18 | 12:35

Het bekende Zwitserlevengevoel. De laatste 10 meters worden gratis meeverzekerd, maar de voorwaarden kunnen per land verschillen.
*snel polisvoorwaarden opzoeken doet*

Baron Clappique | 27-11-18 | 12:14

In Zuid Afrika kan je bungy jumpen vanaf de oude brug over de Gouritzrivier, Kaap Provincie. Ik vroeg daar eens aan die gasten, "Who is certifying your equipment?"
"Man, this is South Africa" was het antwoord wat ik kreeg.
Don't trust anybody. Gebruik je verstand, kijk goed of alles er netjes uitziet, kijk zelf goed dat je goed vastzit.
Vertrouwen is mooi, controleren is beter.

hotnot | 27-11-18 | 11:58

Die mag meedoen met het WK Hangen aan paraglider

Sucker | 27-11-18 | 11:51

Zo, die is ook genezen .... nu de andere 7 miljardmeloen nog.

JohnJames_001 | 27-11-18 | 11:49

Even Apeldoorn bellen.

Nederlandop1 | 27-11-18 | 11:27

Probeer voor de gein eens 2 minuten aan een rekstok te hangen. Dat is redelijk kudt.

Stijlicoon | 27-11-18 | 11:16 | 1

Als je een ongetrainde vadsige amerikasnse toerist bent wel ja.

van Oeffelen | 27-11-18 | 16:21

Was zeker een linkshandige reaguurder, niks zo nauw als je eigen klauw.

RechtseKnakker | 27-11-18 | 11:10

Waarom keert de piloot niet om en gaat hij bergaf?

Diotima | 27-11-18 | 11:00 | 1

Omdat ze met die snelheid dan tegen de berg klappen slimpie

Wize | 27-11-18 | 11:40

Alsof een chirurg de narcose vergeet

hotbrasil | 27-11-18 | 10:59 | 2

Ik heb iemand gekend die wakker werd tijdens de operatie.
Zo ver gezocht is dat dus ook weer niet.Alleen was in dit geval de narcose te licht, patiënt was overigens vrij fors. dus die zijn al wat moeilijker onder zeil te krijgen.

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:22

Domme fouten maken we allemaal.

Wasbakplasser | 27-11-18 | 21:27

Beelden zijn niet recent gezien de weersomstandigheden van de afgelopen weken. Nog even checken waar de opnames gemaakt zijn, Jura ?

van Oeffelen | 27-11-18 | 10:57

Vroeger wel eens parachute gesprongen. Leuke hobby, tikkeltje riskant. Maar heee, dat maakt het leven ook zo leuk.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 10:55 | 2

Veilig thuisblijven in Lockerbie kan altijd nog...

Air van Boven Dorens | 27-11-18 | 11:13

Wandelen in het hooggebergte is statistisch gezien riskanter. Toch ga ik liever wandelen in het hooggeberte dan uit een vliegtuig te springen en vervolgens aan een stukje stof en wat nylon draden te gaan hangen.

Lt-Kol Kilgore | 27-11-18 | 11:25

Heb het ook wel eens gedaan, daar werd alles gewoon dubbel gecheckt door een tweede persoon. Bungeejumpen en tandem parachute springen idem.
En had de beste man zelf ook niet iets van, moet ik niet vast?

Harry Turtle | 27-11-18 | 10:52 | 1

Zo zie je maar weer dat ook Darwin soms faalt.

Knufter | 27-11-18 | 11:46

Ik heb dit afgelopen zomer gedaan in Noorwegen.Prachtig, een ervaring om nooit te vergeten.Mijn instructeur heeft eerst anderhalf uur alles uit staan te leggen en werd alles wel 5 keer gecontroleerd voordat we die berg afgingen.Het verbaast me dan ook dat dit heeft kunnen gebeuren.Het mag een wonder heten dat die man niet halverwege heeft losgelaten want je lichaam krijgt een enorme klap wind te verduren.

AlexMM50 | 27-11-18 | 10:49

@ Geenstijl. Zwitserland valt niet onder de EU. Maar heeft wel een luchtvaart verdrag met de EU. Hierdoor kunnen Zwisters geregristreerde luchtvaarttuigen zorgeloos binnen de EU opereren. Zwitserse vergunning houders moeten dan wel aan alle EU wetgeving voldoen.

Shokrani Shokran | 27-11-18 | 10:48 | 3

En een hangglider valt onder luchtvaart?

barryvantiggele | 27-11-18 | 10:53

@barryvantiggele | 27-11-18 | 10:53
Het simpele antwoord is: Ja. Net als paraliders, ultralights, enz. Compleet met luchtvaart kaarten, luchtvaart weerberichten, enz.

TheEgg | 27-11-18 | 10:57

barryvantiggele | 27-11-18 | 10:53

Ja, zelfs met een drone vliegen is gebonden aan de wetten met betrekking tot de luchtvaart.

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:20

Hanggliding is niet zo gevaarlijk als keukentrapjes. Dus waar maken we ons druk om.

Leffe Blonde | 27-11-18 | 10:48 | 1

Jij snapt het.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 10:55

Het uiteindelijke doel is toch geslaagd: een enorme adrenaline rush.

keestelpro | 27-11-18 | 10:45 | 2

Daar doen we het toch voor.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 10:56

Juist! Zo'n bijna doodervaring is onbetaalbaar.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 14:39

en wat niet erbij wordt vermeld is dat met dit soort avonturen a een kleine 150 euro, je eerst een formulier dient te tekenen dat iedere verantwoordelijkheid en risico bij jezelf ligt.. en ben je niet goed reisverzekerd voor extreme activiteiten dan wijst zo'n Delta vlieger je terug naar je getekende formulier voor de ziekenhuis-ambulance kosten....

fikkieblijf! | 27-11-18 | 10:44 | 1

Alleen heeft dat papier geen enkele betekenis bij grove nalatigheid, zoals dit. Je bent als piloot eindverantwoordelijke. En als het goed is ben je trouwens bijbehorend verzekerd.

TheEgg | 27-11-18 | 10:48

Neem aan dat de instructeur/piloot zijn vergunning mag inleveren voor onbepaalde tijd?

Hiesjes | 27-11-18 | 10:43 | 4
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 10:47

@Melson_Nandela | 27-11-18 | 10:47
Iedereen kan foutjes maken. Maar als je foutjes maakt in iets wat de fundering is, dan moet je gewoon van voor af aan beginnen.
Niet inklikken is een foutje. Dat volledig over het hoofd zien bij je pre-flight check (sterker nog, ik zie geen pre-flight check) is een totaal gebrek aan verantwoordelijkheid.

TheEgg | 27-11-18 | 10:51

Instructeur vrachtwagen: Waarom stop je nou?
Bijtendehond: Omdat er een auto van rechts komt.
Instructeur: Die had ik niet gezien
Bijtendehond: Maar ik wel.

Deed me nu ook niet direct denken aan dat de instructeur zijn bevoegdheid maar in moest leveren.
Van fouten kun je leren.
En instructeurs: het zijn (soms) net mensen

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:18
▼ 1 antwoord verborgen

-Dit geeft een heel nieuwe dimensie aan het woord hang-glider.
-Dit zal hem nog lang bij blijven hangen.
-Dit hing een tijdje in de lucht.

keestelpro | 27-11-18 | 10:42 | 7

Hier hangt ie nu al eeuwen, dankzij zeildoek van van Leeuwen

elfenstein | 27-11-18 | 11:01

Hahaha, Ik zie hem en zijn vrienden later toch dit soort Austin Powers woordgrappen maken bij een verjaardag o.i.d. Maar goed, het hangt wel van de situatie af denk ik

hotbrasil | 27-11-18 | 11:05

Wat is "een heet hangijzer" in het duits?
Eine verhängnisvolle Sache.

elfenstein | 27-11-18 | 11:17
▼ 4 antwoorden verborgen

Mag ie nog blij zijn dat het niet in Nederland was. Hier had ie meteen een vette bon gehad voor het niet dragen van de veiligheidsgordel.

Petrus Poortwachter | 27-11-18 | 10:38

Een grote fout is dat die kerel de instructeur vast houd bij het opstijgen (ongetwijfeld op aanraden van de instructeur). Je moet je harnas hert werk laten doen. Dan hangt die instructeur redelijk voor lul in zijn eentje in de lucht, maar beter dan dit. Veel beter dan dit.
De grootste fout is je pre-flight check overslaan. Kneuzigheid van het niveau: Ga jij je brevet maar eens opnieuw halen. En dan later, als je groot bent, misschien weer eens een keer een instructeurs licentie halen.

TheEgg | 27-11-18 | 10:36 | 1

Of gewoon een carriëre in het groenteboerwezen overwegen. Sommige fouten maak je beter gewoon niet, doe je het wel dan kan je je conclusie trekken wat mij betreft. Ik denk daarbij dan bijvoorbeed aan ene kapitein Schettino, die mag sowieso nooit meer die pet opzetten. Zelfoverschatting en de bijbehorende laksheid zijn, indien bewezen aanwezig bij een individu, reden voor een beroepsverbod. Voor hen tien anderen die wél consequent verantwoording kunnen dragen.

elfenstein | 27-11-18 | 10:44

Dit mag dus niet van Blokhuis.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 10:30 | 3

Binnenkort kan je van hem ook een skivakantieverbod, voetbalverbod en sowieso sport in het algemeen verbod verwachten. Tenminste, als ie werkelijk het beste met je gezondheid voor heeft. Sport in z'n algemeenheid is een van de grootste veroorzakers van ziekteverzuim wegens blessures.

elfenstein | 27-11-18 | 10:46

Een gescheurde enkelband is fijn, maar we moeten ook oog hebben voor de mensen die 14 keer per jaar verzuimen dankzij blessures. Daarom gaan we sport extra belasten. Contributie bij een sportvereniging wordt hoger, daar gaan we accijns op heffen!

BeunDeHaas | 27-11-18 | 10:55

Sportartikelen alleen nog maar verkrijgbaar in speciale kampwinkels, sportkleding maken wordt strafbaar maar de verkoop ervan gedoogd in de grote steden, alwaar sommigen zo verslaafd zijn aan sporten dat ze anders helemaal doorslaan en naar ergere zaken stapstenen. Bakfietsracen bijvoorbeeld, dat zou verboten moeten worden!

elfenstein | 27-11-18 | 11:05

Ik zou graag met deze instructeur vliegen, deze fout maakt ie nooit meer

Sunnie1970 | 27-11-18 | 10:30 | 5

@ elfenstein | 27-11-18 | 11:13
Ik ben paraglider piloot, heb al een eeuwigheid mijn verschillende brevetten, en heb nog nooit van mijn leven een tandem vlucht gemaakt.
Daarnaast zeg ik dat ik het doodeng vindt, niet dat ik het nooit zou doen. (Als tandem-piloot in opleiding mag je alleen ervaren andere piloten meenemen. Iemand die weet hoe een landing gaat enz)
Anyway, in tegenstelling tot een vliegtuig hebben hang/para-gliders geen dubbele besturing. Is ook niet mogelijk. Laat staan even een doorstart forceren als de landing fout gaat. Dat werkt bij geen enkel type glider niet. Dus een instructeur mee de lucht in sturen heeft weinig toegevoegde waarde. Je vliegt onder radiobegeleiding, en als je luistert kom je heel beneden.

TheEgg | 27-11-18 | 11:24

@TheEgg | 27-11-18 | 11:24 |
Brrr. Als je oren plots dichklappen ben je de sigaar.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 14:35

@ McMarx | 27-11-18 | 14:35
Ten eerste klappen je oren echt niet zo maar dicht. Maar ehm, McMarx of elfenstein, hebben jullie wel eens mororrijles gehad? Daar zit je ook alleen op, met alleen een radio.

TheEgg | 27-11-18 | 14:45
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik voorzie hangglide-ongelukken in het Verenigd koninkrijk na 29 maart.

koeberg | 27-11-18 | 10:27

Ik zie een nieuw tv-format van het zoveelste bn-ers doen dit of dat programma.

Leptob | 27-11-18 | 10:24 | 3

Voor. Deelnemers: Iedereen die zichzelf een BN'er vindt.

Superior Bastard | 27-11-18 | 10:27

The Russian Hangglide; iedere zesde BN-er wordt niet vastgemaakt maar ze weten zelf niet wanneer. Boven een ravijn. Spannond.

Mammeloe | 27-11-18 | 10:51

Leuk idee, Mammeloe. We beginnen met Snuf.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 11:17
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 10:23 | 5
▼ 5 antwoorden verborgen

Goed afgelopen toch, soms zijn dingen niet veilig. Je kan zo'n ding vlakbij de grens van Zwitserland nemen vanuit Frankrijk, ik word zelf al duizelig bij twee meter dus mij niet gezien, als iets hoger is dan een boom hooer ik er niet. Wel mooi uitzicht je kan het fontijn in Geneve gwoon zien

Bokito ergo sum | 27-11-18 | 10:22 | 1

ja die fontijn kun je ook gewoon zien als je op de saleve staat en veilig met de telepherique weer naar beneden gaat. daarvoor hoef je niet met zo'n ding naar beneden te gaan

Captain_Dipshit | 27-11-18 | 10:35

Zo voel ik me op maandagochtend.

Zeddegeizot | 27-11-18 | 10:21

Zwitserland is moet snel toetreden tot de EU net als Turkije. Maakt de wereld een stuk veiliger en plezieriger voor iedereen. Timmerfrans for EU president!

ILF2 | 27-11-18 | 10:20 | 2

Timmerfrans aan een hangglider.......... hebben wij ook een keer lol

Fatwabuster | 27-11-18 | 10:46

Fatwabuster | 27-11-18 | 10:46

Die komt niet eens los van de grond. Teveel payload.

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:11

Dat die een paar botbreuken heeft opgelopen is wel een beetje een downer.

bartopph | 27-11-18 | 10:20 | 2

Het alternatief was eerder loslaten en te pletter vallen. Kudos voor meneer dat hij zo lang heeft kunnen vasthouden. De gemiddelde reaguurdert was na anderhalve minuut wel klaar geweest en had los gelaten en kapot dood gevallen.

pibasso | 27-11-18 | 10:25

He, misschien mijn linker arm. Maar mijn rechter arm is flink getraind gozert, die fap je niet zomaar los van zo’n hangvliegsing.

HA BIER!1! | 27-11-18 | 17:34

Dus daarom wordt altijd de vergelijking met zwitserse gatenkaas gemaakt als men probeert om alzheimer uit te leggen.

elfenstein | 27-11-18 | 10:20

Een maat heeft in de Ardennen iets vergelijkbaars meegemaakt maar dan aan zo'n lier aan een tractor. Ze hadden maar een arm vastgemaakt aan de parasail dus hij hing half los in de lucht. Wel met een camera om van boven een groepsfoto van ons te maken. "Zakken, zakken!!" brulde ie contimu. Dus wij allemaal braaf op de knieen voor een goed shot.

Mammeloe | 27-11-18 | 10:19 | 2

LOL.... achteraf speaking of course.

de directeur | 27-11-18 | 10:42

Zeker, met veel Chouffejes. Dat hele survivalweekend was in handen van een soort Gelders Volksleger. Doodeng.

Mammeloe | 27-11-18 | 10:48

Das geen hoogvlieger

Johan C. | 27-11-18 | 10:18 | 1

Klopt.

laagvliegert | 27-11-18 | 11:13

En die kerel had zelf niet iets van kan je me ff vastmaken voor t opstijgen....

kat-de-kat | 27-11-18 | 10:17 | 3

Nee, zelf nadenken mag niet meer.

2voor12 | 27-11-18 | 10:18

nee joh, meestal is de Adrenaline al aan het werken en ben je half in coma.. je doet dan precies wat zo'n instructeur je zegt... die vaak ook nauwelijks engels of iets spreekt.. maar dit is wel zo knudde!

fikkieblijf! | 27-11-18 | 10:48

Daar hebben ze in de luchtvaart dan ook checklisten voor uitgevonden...

Bijtendehond | 27-11-18 | 13:05

Dat is pas HODL.

Muxje | 27-11-18 | 10:15 | 1

Zozo crypto Koning

Wize | 27-11-18 | 11:36

Als ik daar had gehangen dan had ik zure regen geproduceerd.

Rest In Privacy | 27-11-18 | 10:14

Dat moment net voor landen kan je je benen toch al laten rennen om zo grip te krijgen op de grond?

Klutskwijt | 27-11-18 | 10:14 | 2

Met paragliden wel, die vliegt langzamer. Maar zo’n delta gaat sneller dan je kunt rennen.

Franque | 27-11-18 | 10:46

Bij een vliegtuig laten ze de wielen ook niet op voorhand draaien. Op dat moment is er geen goeie manier om te pletter te slaan. Het mag al een mirakel heten dat hij er met een titanium plaat vanaf is gekomen.

Lt-Kol Kilgore | 27-11-18 | 11:21
-weggejorist-
Melson_Nandela | 27-11-18 | 10:12 | 16
▼ 16 antwoorden verborgen
-weggejorist-
dr Rechts | 27-11-18 | 10:12 | 1

Een boycot, een boycot, de hele wereld moet Suisse boycotten!

Einde van de Domheid | 27-11-18 | 10:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl