Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Tamara - Holland op z'n smalst: 'befehl ist befehl'

Afgelopen week zag ik ergens op twitter weer wat voorbij komen waar mijn nekharen recht van overeind gingen staan. Naar mijn bescheiden mening is dit dan ook precies wat er mis is met onze maatschappij. Alles wordt kapotstuk geregeld en er is nergens meer sprake van een stukje menselijkheid of rekening houden met een jas op maat. Alles moet tot op detail langs de meetlat van de standaard confectiematen.

Nu maak ik mij als moeder van een negenjarige al langer druk om het huidige onderwijsklimaat in Nederland (grote klassen, gestresste juffen, gebrek aan leerkrachten en extra ongeplande vrije dagen), maar het kan gewoon nog bekrompener. Jaren geleden werd het bijzonder onderwijs zo ver als dat mogelijk was uitgekleed en afgeschaft. Alleen de allergrootste uitzonderingen krijgen bijzonder onderwijs, maar voor de rest wordt van elke school onderwijs op maat verwacht. Kijk wat een kind nodig heeft, geef het een naam, verbind daar een bedrag aan en regel het maar. Of je er nu personeel voor hebt of niet. Nu zijn er natuurlijk altijd kinderen die om de een of andere reden niet gedijen in een klassikale omgeving. Vroeger had je dan nog de mogelijkheid tot het volgen van thuisonderwijs, maar dat kan en mag al een aantal jaar niet meer. Natuurlijk kunnen kinderen beter onder leeftijdsgenootjes zijn om ook van elkaar te kunnen leren in plaats van alleen van je ouders en thuisjuf, maar niet elk kind is daarvoor in de wieg gelegd.

Een zorgboerderij in Deventer zag dat het met een aantal kinderen niet goed ging op school en regelde alternatief passend onderwijs op de boerderij. Het thuis van sommige van deze kinderen. Enkelen halen op deze manier diploma's die ze op een 'gewone' school voor bijzonder onderwijs nooit gehaald zouden hebben en zelfs niet-leerplichtige kinderen worden speels meegenomen in de lessen en bloeien helemaal op. Maar dat mag nu niet meer. Iedereen naar school, naar huis of naar dagbesteding, maar een zorgboederij is geen onderwijsinstelling, dus mag er geen onderwijs gegeven worden, dus dikke pech. Een hele zooi paarse broeken heeft dat in al hun wijsheid besloten, maar of het beter is voor die kinderen? Dat doet er niet toe.   

We moeten de regels volgen, ongeacht de gevolgen. Maar wat is er nu belangrijker? Dat de kinderen overal in het land die toch al bijzondere aandacht genieten en verdienen netjes in de pas van de regels lopen of dat ze op basis van hun wensen, dromen en capaciteiten diploma's halen, gelukkig zijn en toch nog iets van hun leven kunnen maken? Want zo zwart-wit is die keuze vaak. Elke ouder (een enkele uitzondering natuurlijk daargelaten) wil zijn of haar kind gelukkig zien, ook op school. Hoe frustrerend is het dan dat er dappere mensen zijn geweest, overal in het land, die alternatief onderwijs hebben geregeld voor de kinderen die dat nodig hebben en dan vervolgens, ondanks de positieve resultaten, de onderwijsdeuren moeten sluiten en de kinderen af moeten nemen wat hen beter maakt?

Echt, hoe stompzinnig en bekrompen kunnen we zijn met zn allen. Befehl ist befehl, regel is regel. En dan niet omdat het beter is, maar omdat we dat zo willen. Sorry, maar ik kan het dan niet laten om even een paar weken terug te gaan in de tijd en te denken aan de rechters die een verkrachtende asieleiser minder zwaar bestraften, omdat hij anders zijn verblijfsstatus kwijt zou kunnen raken.

Terwijl de regels toch heel duidelijk zeggen dat als je over de schreef gaat, je je recht verliest hier te mogen blijven. Waarom kunnen er voor kwaadwillende criminelen wel regels aangepast worden en niet voor onschuldige bijzondere kinderen? Draai het liever om. Trap die verkrachter alsnog het land uit en laat die kinderen lekker onderwijs volgen van hun favoriete juf (of meester) op hun geliefde zorgboederij. En niet alleen in Deventer, maar overal graag. 

Reaguursels

Inloggen

Kinderen moeten op school in grote drommen bijeengepakt worden opdat ze klaargestoomd kunnen worden voor de ratrace die we maatschappij noemen.

Hein7261 | 08-10-18 | 13:29

wel lief van sharonhersman dat ze al maandenlang met ons deelt dat ze de afgelopen maand haar eerste salaris heeft verdiend. Ga zo door!

Biff Everwood | 08-10-18 | 13:26

Er zijn geen tekorten aan onderwijzers. Twee jaar geleden kreeg niemand een vast contract.
In de jaren zeventig waren er veel meer leerlingen, veel minder leraren, en de kinderen hadden ook meer lesuren.

Rara hoe kan dat?
Is de productiviteit zo extreem gedaald in het onderwijs of spelen andere factoren een rol?

ja-ja-nee-nee | 08-10-18 | 11:16

Wat wrang is, is dat er aan twee kanten getrokken wordt aan het speciaal onderwijs. Enerzijds zijn er bijna geen plaatsingen meer op het speciaal onderwijs, iedereen moet met rugzakje maar naar het reguliere.
Vervolgens zijn dáár alle klassenassistenten wegbezuinigd en zijn de klassen eigenlijk te groot om daar 10 speciale leerlingen te herbergen.(die poep in de wc smeren, klasgenoten meppen of de juf, of die wel lief zijn maar een mega concentratiestoornis hebben).

Maar wat ik van deze situatie begrijp, gaat het meer om de verschillende niveaus van de leerlingen en dat een docent daar niet aan kan voldoen.
Dat ze onwelwillend zijn om daar een oplossing voor te zoeken verdient inderdaad geen schoonheidsprijs, als er leerlingen zijn die daar juist goed op hun plek zijn.
Vroeger haalden die kinderen dus geen diploma, maar leerden zij wel prkatische vaardigheden. Ik weet niet wat voor deze kinderen beter is.
Er ontbreekt aardig wat aan informatie om er een mening over te vormen.

De laatste alinea.. vreemd. Een paar colums geleden mocht dat onderbuikgevoel (wat ik bij mezelf ook herken) niet ingezet worden voor de armeense kinderen.
Maar hier dan weer wel. Het zijn bijna excact dezelfde bewoordingen.

letopuwzaak | 08-10-18 | 10:37

Ik houd niet zo van nekhaar. Wel zou ik vermoedelijk ook hogere punten halen indien ik het op een zorgboerderijtje in eigen tempo kon doen.
Gewoon inpassen in regulier onderwijs. Apart doen doe je maar thuis.

Shareholder II | 08-10-18 | 03:24 | 4

Gemeenten en onderwijsinspectie zijn duidelijk.

Shareholder II | 08-10-18 | 06:22

Ja klopt, heel duidelijk. Liever dat een kind vrijstelling krijgt en zn hele leven niks kan bereiken dan dat we een beetje creatief zijn. Maar voor criminelen kunnen we wel zo creatief zijn als we willen. Het is de wereld op zijn kop.

Robin Hood | 08-10-18 | 06:54

@shareholder. Voor sommige kinderen die vroeger een plaatsing in het speciaal onderwijs hadden gekregen geldt dat dus niet.
Niet dat een plaatsing in het speciaal onderwijs beter is want daar kom je me toch een hoop ellende tegen, daar zal je lieve kindje met concentratiestoornissen maar terechtkomen..

Ik kom wel eens in aanraking met jongeren die bijvoorbeeld een ernstige paniekstoornis hebben of straatvrees, zij durven niet naar school en vallen overal tussen de wal en het schip.
Het zou best fijn zijn om inderdaad een beetje creatief te zijn met dit soort gevallen. De bekende schop onder de kont is echt niet van toepassing als je hele leven lang lam ligt omdat je een groot probleem hebt met leren of sociale interactie.
Ik ben wel zeker voor creatief denken. En waar nodig de schop onder de kont.

letopuwzaak | 08-10-18 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Geweldig hoe je ook weer asielzoekers er in weet te verwerken,echt.

Mather | 08-10-18 | 00:51 | 1

Het gaat om de rechtsongelijkheid. Maar dat snapt u vast wel.

Janndeman | 08-10-18 | 08:04

Heel vroeger kregen die kinderen een oorvijg en konden ze gewoon meedoen. Ik weet niet of het beter was.

Grasgriezel | 07-10-18 | 22:47

Richt een nieuwe geloof op. Noem het Thuislam en je krijgt alle vrijheid om te onderwijzen wat je wilt, geheel gesubsidieerd. En de groeten van Buma en Segers die de segregatie van hun eigen achterban belangrijker vinden dan de integratie van moslims.

Mike Gaatjeniksaan | 07-10-18 | 22:47 | 1

Onzin, lees je jezelf eens in de kerk van het spaghetti monster.

yooooh | 08-10-18 | 00:55

Ken de achtergrond niet van dit verhaal. Maar wanneer er door bevoegd onderwijzend personeel wordt gewerkt en voldaan wordt aan de geldende regelgeving en criteria van het onderwijs, zie ik het probleem niet waarom dat op een zorgboerderij me leerlingen met een rugzak niet zou kunnen? Maar nogmaals: ik ken de achtergrondinformatie of het dossier over deze instelling niet.

Jan, Leiden | 07-10-18 | 22:32

Het bijzonder onderwijs bloeit als nooit tevoren. Gristelijk, Daltonees, Islamees, antroposofiaans, Montessori, Uikemenies, en nog een heleboel andere. Het speciaal onderwijs daarentegen, is nagenoeg wegbezuinigd. Onderwijs, openbaar of bijzonder, al dan niet speciaal, hoort te gebeuren op scholen en door deskundige, goedbetaalde docenten. Passend Onderwijs is een totaal mislukte beweging, afgekeken van het 'inclusieve onderwijs' in landen waar er -veel- meer geld voor was, de klassen kleiner en de ondersteuning beter. Bovendien heeft iemand hier bedacht dat ' alles is passend onderwijs' dus nu gaat de bulk van de ondersteuning naar de leerlingen met de grootste bek, zestienjarigen die zo nodig een kindje moeten, of begeleiding van dreigouders. Voor de begeleiding van -docenten van- kinderen voor wie de budgetten ooit waren bedoeld, die met een beperking of chronische ziekte, is nauwelijks nog geld of aandacht.

Kalofagas | 07-10-18 | 22:30

Best wel triest dat er gewoon onzin in staat: Thuisonderwijs is helemaal niet verboden. Je kind moet ingeschreven staat bij een school. Maar er is ook de mogelijkheid om vrijstelling te krijgen van deze inschrijving. Het beleid hiervoor is per gemeente anders. Met name in steden als Amsterdam doen ze een stuk moeilijker dan in een plaats als Leiderdorp. Dat komt met name omdat er in die steden thuisonderwijs een enorme vlucht nam onder groepen die niet zo willen integreren in de Nederlandse samenleving... Terecht dat ze daar een stokje voor steken. Maar ook in Amsterdam is met een goede onderbouwing thuisonderwijs mogelijk. Je moet er misschien even voor naar de rechter, maar dat is redelijk eenvoudig (behalve als je tot die bepaalde groep behoort).

Dus Tamara: niet zo zeuren en geef je kind thuisonderwijs.

Controllos | 07-10-18 | 21:57 | 1

Helaas; thuisonderwijs is niet zo makkelijk te realiseren als je beschrijft. Als je kind eenmaal is ingeschreven geweest, kan alleen een door een deskundige bevestigde status "ben geestelijk of lichamelijk niet in staat onderwijs te volgen" een reden om vrijstelling te geven. De rechter stuurt iedereen terug naar school. Thuisonderwijs is alleen mogelijk als je je kind nooit inschrijft op school. Dus later vastgelopen? Jammer! Kansloos.

PeterSimons | 07-10-18 | 23:38

De overheid vertrouwt de burger niet en de gemiddelde burger vindt dat wel best. De burger betaalt zich liever scheel aan het in stand houden van de regeltjesindustrie. Doet dat liever dan zich af te vragen wat het nut is van dit alles. Dat een schooldiploma inmiddels niks meer waard is, kinderen niet meer kunnen rekenen en schrijven, is kennelijk niet belangrijk genoeg.

Baron Clappique | 07-10-18 | 21:48 | 1

Ik vind het helemaal niet best. Ik vertrouw de overheid al jaren niet. Maar de trieste realiteit is dat je er niets kan doen. Zie hoe de PVV buiten de formatie werd gehouden; het referendum is afgeschaft; allerlei geitenpaadjes worden bewandeld om de zin van de elite door te drijven. Het is nu eenmaal een trieste realiteit dat na ruim 10 jaar Kutte, de gemiddelde Nederlander nu leeft om te werken en werkt om de rekeningen te betalen. En meer zit er niet in. Dan hebt je de meerderheid van de bevolking die dagelijks in overlevingsmodus zit dus de elite kan uitvreten wat ze willen.

loser | 08-10-18 | 09:21

Ik kom er steeds meer achter.... we zijn allemaal berbaren.

HRP-5 | 07-10-18 | 21:31

Vroeger, toen we nog kolenmijnen en textielindustrie hadden, kwamen autisten ook zonder onderwijs prima terecht. Hadden we geen zorgboerderijen voor nodig.

Stormageddon | 07-10-18 | 21:22 | 3

Ja, dat hele onderwijs kunnen we beter direct afschaffen. Kinderarbeid is de redding voor onze economie.

Baron Clappique | 07-10-18 | 21:30

Dat was wel een andere maatschappij.

BrabantsVerzet | 07-10-18 | 21:34

Vergeet de kassen niet. Zoveel werk ligt er te wachten..

Shareholder II | 08-10-18 | 03:48

Een man vertelt een verhaal om informatie te geven, een vrouw vertelt een verhaal om informatie kwijt te kunnen. Telkens deze onzekere bevestigingsvragende stukjes over hoe oneerlijk het allemaal wel niet is. Sorry Tamara ik heb je een kans gegeven maar dit is de laatste tegel die ik van je lees.

SchichtigeSpicht | 07-10-18 | 21:10 | 4

Ik denk niet dat ze daar rouwig om zal zijn spritzende nicht.

Zum_Fotzen | 07-10-18 | 21:27

Omdat ik een vrouw ben Baron, duh.

SchichtigeSpicht | 07-10-18 | 21:32

Gezien die logica zijn mannen dus geïnteresseerd in het helpen danwel inlichten van anderen, en zijn vrouwen voornamelijk met zichzelf bezig. Verklaart ook wel waarom een groep vrouwen eigenlijk altijd in haat en nijd eindigt.

Reagurend_Nijlpaard | 08-10-18 | 08:02
▼ 1 antwoord verborgen

Hehehe, een of andere lutser koopt een boerderij 'omdat dat gaaf is' en probeert dan de kosten te beheersen - want: 'Boer, OK, maar ARM zijn wil niemand' - door er een of ander 'zorgvehikel' neer te zetten. Ik zie ze rondom Amsterdam als acne op een puberhuid opkomen. Al die zorgboerderijen zijn er niet voor de clienten maar voor de eigenaars. Donder toch op! Met je amateur-onderwijs. En ja, al die kut-kinderen zijn daar speciaal. Zolang de eigenaar van die toko maar de subsidie krijgt.

m@rkus | 07-10-18 | 21:02 | 4

@knutsel Pure noodzaak of gewoon willen profiteren, subsidies opstrijken en voordelen uitbuiten...?

Flow82 | 07-10-18 | 21:18

Stel dat het geen noodzaak is, zou je het gewoon ondernemen kunnen noemen, ook niks mis mee.

knutsel_ | 07-10-18 | 21:35

Hier in het midden vh land zijn zorgboerderijen al zo'n 15 jaar ingeburgerd.
De omgeving van 020 loopt weer dik achter blijkt nu.

De-Glijdende-Rechter | 07-10-18 | 22:33
▼ 1 antwoord verborgen

Ruim 50 jaar geleden is men begonnen, om nederland helemaal stuk te maken, en ik moet zeggen, ze zijn in hun opzet geslaagd.

vluchtelingallergie | 07-10-18 | 20:59

Door Tamara besef ik Annabel te missen.

Joris Beltsin | 07-10-18 | 20:32 | 2

True that..

Wijze uit het Oosten | 07-10-18 | 20:53

second that

Shareholder II | 08-10-18 | 03:27

Mag ik ook elke week een topicje schrijven GS?
Graag over koken of sex.
Een combinatie van beiden gaat ook wel lukken.

HoerieHarry | 07-10-18 | 20:02 | 5

Medusa, je hebt een pornografisch geheugen dat blijkt.
Altijd makkelijk.

HoerieHarry | 07-10-18 | 20:41

Mijn fotografisch geheugen beperkt zich echt niet alleen tot de intellectuele delen van dit blog.

medusa324 | 07-10-18 | 21:06

Kijk je een beetje uit Harrie?
Sex tijdens het koken kan vervelende brandwonden opleveren.

Rest In Privacy | 07-10-18 | 21:22
▼ 2 antwoorden verborgen

Veel meer 60 en 70 jarigen opleiden tot leraar.

Mark_D_NL | 07-10-18 | 19:58 | 1

Tijdens de bijlessen trok ik de boekjes uit de jaren '60 uit de kast.
'Taal en Teken',
wie kent ze ook nog?
Simpel en duidelijk:
Fietsen. Vader ..... vlug naar huis.
Koken. Moeder .... de bloemkool gaar.
Spelen. Keesje ..... vaak in de zandbak.
Als ik me verveelde, vroeger op school, vulde ik in gedachten overal de vervoegingen van het werkwoord Schijten in.

kleurdoosje | 07-10-18 | 20:26

Als ik dit soort zeik stukjes wil lezen dan open ik wel de Televaag ofzo. Waarom elke week dat gewauwel uit Tamara's dagboek? Geef die meid een cursus schrijven of Joris het alsjeblieft helemaal...

Fujoshi | 07-10-18 | 19:54 | 3

Belediging voor de Telegraaf. Of wilde u Nausica Marbe met deze Tamara vergelijken?

Joris Beltsin | 07-10-18 | 20:21

Het is me een volstrekt raadsel waarom GS kennelijk meent dat de rammelende bijdragen van mevrouw Tamara een verrijking van het aanbod zouden vormen.
De Story is er niks bij.

EefjeWentelteefje | 07-10-18 | 21:46

@Eefje dat van die Story heb je zeker van een vriendin?

Shareholder II | 08-10-18 | 03:29

Ergens begrijp ik dit wel... als je nu onderwijs toestaat in een zorgboerderij - moet je dadelijk ook onderwijs toestaan in een zorgmoskee.

sociaal_econoom | 07-10-18 | 19:53 | 1

Ha, ik zie de gedachtegang van een ambtenaar.

Papa Jones | 07-10-18 | 19:59
-weggejorist-
photto | 07-10-18 | 19:52 | 34
▼ 34 antwoorden verborgen

vraag een asiel status aan voor de kinderen en dan gaan alle deuren open. opgelost!

hatschjoe | 07-10-18 | 19:42

Privé-onderwijs in een veilige, landelijke omgeving wil iedereen wel voor z'n kind Tamara.
Maar dan graag niet op kosten van de belastingbetaler.

HoerieHarry | 07-10-18 | 19:39 | 4

Papa Jones, daar zijn speciale scholen voor.

HoerieHarry | 07-10-18 | 19:58

@HoerieHarry .. en zorgboerderijen

am*dam | 07-10-18 | 20:12

HoerieHarry, bijzonder onderwijs reken ik ook tot het reguliere onderwijs. Daar zijn deze kinderen ook al afgehaakt.

Papa Jones | 07-10-18 | 20:25
▼ 1 antwoord verborgen

Soms een beetje vervelende eigenschap bij ons Nederlanders: iedereen weet het beter en heeft een (te) grote bek.

Met kinderen en onderwijs moet je niet experimenteren. Als iets echt grondig fout zit, verander het dan centraal. Maar ga niet een of andere idioot “die het allemaal beter weet” de vrije hand geven.

Hoe gaat het ook alweer tegenwoordig met de Steve Jobs scholen?

Ik ben helaas van een generatie die - dankzij de PvdA - niet meer onderwijs heeft genoten zoals veel dames en heren op leeftijd dat hebben genoten. Hun kennis van zaken is verfrissend en bijzonder interessant. En hun kennis van de Nederlandse taal uitmuntend.
Veel van die kennis kun je hier op GS teruglezen!

Zelfs op de universiteiten holt alles achteruit. Want de lat moet lager zodat meer “zielige” mensen ook een diplomaatje kunnen krijgen. En dat is natuurlijk eerlijk voor bijvoorbeeld allochtonen die de taal minder goed beheersen (“die meisje”) en door hun al dan niet analfabete ouders een acherstand hebben opgelopen (ofwel nivellering, hoi PvdA!).

Maar ga a.j.b. niet ook nog eens aan de jongste kinderen komen. Gewoon goed onderwijs door meer te investeren in het bestaande systeem. Met uiteraard hier en daar verbeteringen. Maar niet het kind met het badwater weggooien.

Simpele boodschap, en de enige juiste. Dat betaalt zich uiteindelijk dubbel en dwars terug.

Kompromat | 07-10-18 | 19:36 | 4

De grammatica moest vereenvoudigd worden. De kinderen van de beijveraars kregen/krijgen privé les.

Rest In Privacy | 07-10-18 | 19:52

Acherstand.. grapje toch?

Martexx | 07-10-18 | 20:51

@Martexx | 07-10-18 | 20:51
Nee, dat was een typfout.

Drie woorden, twee zinnen en slechts een hoofdletter.
U bent van beroep grappenmaker?

Kompromat | 07-10-18 | 21:45
▼ 1 antwoord verborgen

Gorbatsjov zei het al:
“The most puzzling development in politics during the last decade is the apparent determination of Western European leaders to re-create the Soviet Union in Western Europe.”

Mazoeza | 07-10-18 | 19:35

Nederlanders en aan regeltjes houden is zo een dingetje.
Nederlanders houden van regeltjes, maar als het erop neerkomt waren de regeltjes eigenlijk voor de buurman, en het liefst niet op hen van toepassing wegens uitzondering...
Ook hier, er zijn diverse vormen van kleinschalig bijzonder onderwijs met accreditatie als onderwijsinstelling.

Wijze uit het Oosten | 07-10-18 | 19:31 | 1

Alleen eeb beetje vervelend -en spetterduur- als je kind daarvoor per dag twee keer een uur voor in een taxi moet zitten.

miff | 07-10-18 | 19:39

De ambivalentie van regelgeving. Gevrijwaard van regels, wat dan? Je ziet als negenjarige mama doelloos vegen op haar mobieltje. Twitter loert mama naar. Mama maakt zich druk en kwaad om flarden en spatjes meningen. Als negenjarige kijk je omhoog naar moeder, de hoeksteen van het gezin. Maar wat zie je? Een tijddodende onderbuik op social media.

Van Urk | 07-10-18 | 19:29

Waar gaat dit over? Twitter? Basisschool? Asielzoekers? Criminelen?
Zijn de criminelen dan niet naar de basisschool geweest? Of de asielzoekers?
Op een basisschool leer je toch de basis?
Moeten we elk persoon een rapportcijfer geven naar hun kunnen? Doen we toch al?

photto | 07-10-18 | 19:27

goede bekende wan mij is geëmigreerd en laatst hadden we het er nog over: bureaucratie maakt Nederland kapot.

Fedde71 | 07-10-18 | 19:26 | 1

Nederland staat 6e in de top 10 van gelukkigste landen. Als die goeie bekende niet naar Noorwegen, Denemarken, IJsland, Zwitserland of Finland is geëmigreerd heeft ie zichzelf een slechte dienst bewezen.

medusa324 | 07-10-18 | 20:08

De grootste denkfout in verambtelijkte instanties of samenlevingen is het maken van regels op basis van uitzonderingen. Het leidt uiteindelijk tot tyrannie.

postmodernismisdead | 07-10-18 | 19:25 | 1

Scherp gezien @postmodern
gelijke gevallen gelijk behandelen=simpele regel;
definitievervaging: ieder geval uniek=regels niet meer toepasbaar.
Lees voor "definitevervaging" = "de uitzondering is de norm" en we hebben het over hetzelfde.
Vrijwillig gedragen Ethiek heeft plaats gemaakt voor Opgelegde Regels, de "rule of law", harteloos toegepast leidt tot een maatschappij die een afspiegeling is van de regels.
In combinatie met de ideologisch inconsistente wens tot het instellen van een #participatiemaatschappij ligt tyrannie inderdaad op de loer, zonder Ethiek als richtsnoer. We raken stuurloos.

kindapaas | 08-10-18 | 02:36

Zeik niet kudt je kind is gewoon dom accepteer dat, ik ben ook dom maar goed komt gewoon goed. Met liefde en rechtlijnigheid. Truste

ikdenkwat | 07-10-18 | 19:19 | 1

Je bent zo slim als een gynaecoloog van nu . Vers van de universiteit en schrijft ook kut met dt.

Rest In Privacy | 07-10-18 | 20:01

Speciaal onderwijs of reguliere basisschool. Ze proberen kinderen in hokjes te stoppen. Oplossing is simpel. Ouders zouden meer aandacht aan hun kinderen moeten schenken en niet zodra ze net kunnen lopen hun kind in een kinderdagverblijf te dumpen omdat ouders zo snel mogelijk weer hun luxe leventje op willen pakken van vrijheid. Kinderen is een keuze en daar ben je zelf verantwoordelijk voor zo ook voor de opvoeding.

mente aperta | 07-10-18 | 19:16 | 8

Waus, jij bent echt perfect om de huidige politiek in te stappen. Ja het ligt allemaal aan de ouders. Die moeten maar gewoon maar wat harder hun best doen. Jij vind zeker ook dat we best met zijn allen gewoon wat harder kunnen werken voor de dividendbelasting afschaffing toch?

Ik hoop maar voor je dat jij nooit een kind met speciale behoeftes krijgt want je weet echt niet waar je over praat gozer. Ik denk dat je het nog geen dag uithoud.

MaartRutte | 08-10-18 | 15:43

MaartRutte | 08-10-18 | 15:43
Jij slaat echt de plank totaal mis. Als je kinderen neemt is dat een keuze. Is dat nou zo moeilijk om te berijpen waus. Je moet niet de maatschappij niet opzadelen met je eigen wens als je er niet voor kan zorgen want zo simpel is dat. Volgens jou denkwijze zou er eigenlijk ook dierenbijstand moeten komen om opvang te regelen voor werkende huisdieren eigenaren. Want dat is ook een keuze!

mente aperta | 08-10-18 | 17:19

Weet je, mente aperta, heel veel ouders, ook van bijzondere kinderen, willen gewoon dingen zelf op kunnen lossen. Was in dit geval ook geregeld. Maar dan komt PaarseBroekLand-Nederland weer om de hoek kijken en dan mag dat allemaal weer niet, want alles is uitgestippeld voor iedereen van wieg tot graf en daar hebben we ons allemaal maar aan te conformeren. Afwijken van dat pad wordt zoveel mogelijk geblokkeerd of zwaar bestraft. Dus vertel mij dan eens: Hoe nemen àlle ouders hun verantwoordelijkheid als dat van de staat niet mag?

Robin Hood | 09-10-18 | 08:35
▼ 5 antwoorden verborgen

"Lief Dagboek. Ik keek dus op Twitter en bla bla bla. Liefs, je Tamara"

brutus68 | 07-10-18 | 19:09

Dus. Bij die twee Armeense kinderen moest ten koste van alles de regelgeving gevolgd worden en hier dan weer niet? Ik ben je kwijt...

Enter Yeti | 07-10-18 | 19:09 | 1

Je bent niet de enige...

HoerieHarry | 07-10-18 | 19:29

Het onderwijs is helemaal kapot geregeld, en dat met slechter onderwijs als resultaat. Ik heb vroeger direct na de basisschool een opleiding brood en banketbakken gedaan met een extra specialisatiejaar als patissier. 5 jaar na de basisschool kon ik gaan werken want je had een LBO diploma, en verder was er geen MBO bakker. Nu moeten ze na de basisschool eerst een redelijk zinloze tussenopleiding doen (vmbo-mavo etc) om daarna een opleiding brood en banketbakker te doen, waar nog eens 6 jaar over gedaan mag worden en patissier is zelfs een mbo4 opleiding. Toch vreemd dat ik met mijn lbo diploma meer moest doen in kortere tijd, en dat je nu je ogen uit je kop schaamt voor het niveau van een MBO4 opleiding, wat lager ligt dan het gene wat wij vroeger moesten leren.

brie-de-penis | 07-10-18 | 19:09 | 2

Dat is niet waar

ikdenkwat | 07-10-18 | 19:22

als je maar niet te duur wordt patissier. anders robotica.

Shareholder II | 08-10-18 | 03:36

Uit het artikel uit de Stentor:
"De inspectie ziet een zorgboerderij niet als een geschikte plek voor onderwijs. „Een zorgboerderij is geen erkende onderwijsinstelling, die aan wetten en eisen moet voldoen”, zegt woordvoerder Daan Jansen van de Inspectie van het Onderwijs. „De ene leerling zit in het primair onderwijs, de ander in het speciaal voortgezet onderwijs en weer een ander in het voortgezet onderwijs. Voor één docent is het ondoenlijk die leerlingen met zulke uiteenlopende achtergronden les te geven.”

De inspectie gaf twee jaar geleden al aan dat er wat moest veranderen. „Het was niet in het belang van de kinderen om de tent te sluiten”, zegt Jansen. „We wilden de partijen ruimte geven met een plan te komen.” Dat plan ligt er nu, samengesteld door het onderwijsbestuur, de gemeente Deventer, jeugdhulpverleningsinstelling en het Samenwerkingsverband VO Deventer. Het lijkt die partijen ook beter voor onderwijs elders te kiezen."

Het klinkt mij als een zorgvuldig en in goed overleg genomen beslissing. Dat de juf hier teleurgesteld over is, is spijtig maar: helaas, pindakaas.

En voor wat betreft die rechtszaak tegen de asielzoeker: de rechter beslist altijd met inachtneming van alle omstandigheden van het geval, zodat een opgelegde straf niet onevenredig zwaar is.

de IJsman | 07-10-18 | 19:09 | 5

Ijsman: precies wat ik zeg: alle paarse broeken besluiten wat ze willen, niet wat beter is voor die kinderen. Kan jeugdzorg nog zo hard aan tafel zitten en anders roepen, maar wie betaalt bepaalt.

Robin Hood | 07-10-18 | 19:59

@Robin Hood | 07-10-18 | 19:59
LOL Robin als U geen idee heeft wat "paarse broek" in GS lingo betekent, gebruik het dan niet.
Het staat meer dan oliedom in Uw huidige context.

Berbaar | 07-10-18 | 20:29

Robin Hood | 07-10-18 | 19:59

Dat staat er nu juist niet; anders hadden ze de boel twee jaar geleden al gesloten. Er werd tijd en ruimte gegeven om een verbeterplan te maken. Dat plan is er nu. En het klinkt me ook wel logisch in de oren; êén docent kan niet zowel onderwijs op basisschoolniveau als op middelbare schoolniveau verzorgen, laat staan gelijktijdig. Wellicht dat de kids wel gelijktijdig aan een heilzame sessie lammetjes aaien oid kunnen deelnemen, maar rekenen in groep 5 is iets totaal anders dan wiskunde in de tweede klas. Al met al een goede zaak, als je het mij vraagt.

de IJsman | 07-10-18 | 23:18
▼ 2 antwoorden verborgen

Zéér terechte vraag: "Waarom kunnen er voor kwaadwillende criminelen wel regels aangepast worden en niet voor onschuldige bijzondere kinderen?"
We passen regels aan zodat verkrachtende illegalen hier mogen blijven en kinderen die opbloeien en weer toekomperspectief krijgen met maatwerk scholing moeten kapot. Ziek, ziek, ziek.

Rheia | 07-10-18 | 19:05 | 1

Eens. Regeltjes komen voort uit een gebrek aan visie en angst. Alles wat afwijkt van de regeltjes wordt direct beschouwd als anarchie.

Baron Clappique | 07-10-18 | 21:39

Het is nog belachelijker dan uit dit artikel naar voren komt.
Moeilijke gevallen krijgen een vrijstelling op grond van artikel 5a van de leerplichtwet. Ze hoeven of mogen niet meer naar school want ze zijn "niet leerbaar" (wie verzint deze braak-kretologie?) Het is een snel groeiende groep die zo buiten de boot valt. De onderwijsinswpectie laat ze vallen als een baksteen.
Nijvere ouders zoeken naar oplossingen en zo komen ze terecht op een zorgboerderij. Daar blijkt vervolgens dat sommigen wel degelijk kunnen en willen leren.
Maarrrrrrrrr.....
Dat is onderwijs aanbieden, en dat MAG HELEMAAL NIET. Dan komt onze njivere overheid WEL als de wiedeweerga in actie.
Goede uitzending van Monitor: demonitor.kro-ncrv.nl/uitzendingen/vr...

nick.name | 07-10-18 | 19:03 | 2

En dan heb je nog ouders die stug hun kind, dat inmiddels al een volledige verwijzing naar speciaal basisonderwijs heeft gekregen, in de klas houden omdat ze 'die ene school kennen van vroeger en dat was een kutschool'. Dus blijft kind lekker in de klas, terroriseert (!) overige kinderen én leerkrachten, moet er dagelijks extra personeel in de gang om het kind op te vangen (lees: tegenhouden dat het fysiek de tent afbreekt)... Omdat die ouders geen fuck om hun kind geven, want ze snappen niet dat hun kind in het speciaal onderwijs wél geholpen kan worden.
En zo hebben we er in bijna elke klas minstens 1!

EEnzame SchizofrEEN | 07-10-18 | 19:23

Dit is helemaal krankzinnig. Dit kan alleen maar worden uitgedacht door ambtenaren die niet weten hoe je zelf je geld verdient. Nee, die hebben immers instanties die hun deel van de belastinginkomsten komen opeisen. Buiten dat is dit ook nog iets uit de socialistische hoek. Die denken immers dat onderwijs beter wordt als je iedereen van dom naar slim bij elkaar zet. Het enige goede hieraan is dat je geen bubbelsamenleving krijgt met bijbehorende vervreemding (en daardoor meer kans op ontmenselijking), of op z'n minst in minder sterkere mate. Zet ze maar in ieder geval een redelijk vrijzinnig leerwerktraject in, zoals de zorgboerderij of bepaalde vormen van dagbesteding, dan kunnen ze in ieder geval nog iets bijdragen aan de samenleving.

Alexander des Burgus | 07-10-18 | 19:36

Voor de geïnteresseerden. Nu op Radio 1, weer een klein kijkje onder de doofpot dat Defensie gewoonweg is verworden. Srebrenica, en gat soort pareltjes in onze vaderlandse geschiedenis. De beerput is nog lang niet leeg.

lokoolokie | 07-10-18 | 19:02 | 1

Dat was duidelijk te zien op de gezichten van de soldaten bij terugkeer.

gato | 07-10-18 | 20:24

Tamara, tip; kijk niet op Twitter.

En maak je niet zo druk.

Nacho_Vidal | 07-10-18 | 19:01

Thuisonderwijs is wel mogelijk in NL.

Elmauro | 07-10-18 | 18:58

Volgens mij zijn die regels bedacht omdat steeds meer islamitische ouders hun kinderen niet op een gewone school wilden hebben. Want jakkes, ongelovigen. Thuisschool was toen de oplossing. Daar heeft men een stokje voor willen steken dmv strengere regelgeving. Ten koste van verder wel goedbedoelde situaties.

Ofzo2 | 07-10-18 | 18:57 | 3

Ja daar staat me ook iets van bij.
Maar Tamara: kan men dan geen boerderijgerelateerde cursusjes voor kinderen geven, daarvoor gelden toch wel andere regels?
Bijvoorbeeld: Cursus Veldbloemen determineren.
En dan kinderen zelf de documentatie laten verzamelen, tekeningen maken, plaatjes, foto's, de biologie erbij, een boekje maken, gedroogd bloemetje erbij. Speelser, maar wel leerzaam.
Of cursus Kaas maken, cursus Dieren en hun verzorging. Vooral dat de leerlingen zelf de theorie erbij moeten zoeken, uit boeken en van internet en tot een gezamelijke werkstuk komen.
Een soort Freinet benadering: kinderen dragen in een kringgesprek het onderwerp aan, waar men vervolgens een week of langer mee aan de slag gaat. Zoals het vaak natuurlijk gaat in gesprekken tussen volwassenen en kinderen: aldoende leer je ze wat nieuws.
Bijvoorbeeld: 'Juf, ik zag netlieveheersbeestjes, sommigen hebben andere stippen, hoe komt dat?'
Aanleiding voor het werkstuk: 'Het Lieveheersbeestje.'

kleurdoosje | 07-10-18 | 19:56

... gezamenlijk..,.. net lieveheersbeestjes...

kleurdoosje | 07-10-18 | 19:59

Je moet niet aan mij vragen wat die kinderen wel of niet kunnen. Dat verschilt per kind. Nu ken ik wel wat bijzondere kinderen en voor de ene is zoiets wel haalbaar en voor de andere niet. Het gaat er echter om dat enkelen die eigenlijk al voor de maatschappij waren afgeschreven, op een creatieve manier tòch enkele erkende diploma’s wisten te behalen. Waarmee ze later toch nog een stukje verder kunnen komen in het werkende of sociale leven dan men vooraf had gedacht. En die kansen worden hen nu ontnomen ipv dat ze gestimuleerd worden zo door te gaan. Diep en dieptriest.

Robin Hood | 07-10-18 | 20:37

Wat die Afghaan ermee te maken heeft snap ik niet. Maar als je schooltje wil spelen, waarom start je dan een zorgboerderij?

Ggroengras | 07-10-18 | 18:56 | 4

Het is ook wel slim om het goed uit te leggen, als je een punt wil maken. Lees verder maar de reactie van Ijsman, van een paar minuten geleden. Verder ben ik zo blij dat ik niet doe aan Twitter en Facebook...

Ggroengras | 07-10-18 | 19:15

Ongebluste Kalk heeft vroeger wel les gehad op een zorgboerderij, maar of dat nou een aanbeveling is?

Rest In Privacy | 07-10-18 | 19:44

Sjeses, Kuif, dit is er één om in te lijsten!

NecroSister | 07-10-18 | 20:05
▼ 1 antwoord verborgen

Wat die Afghaan ermee te maken heeft snap ik niet. Maar als je schooltje wil spelen, waarom start je dan een zorgboerderij?

Ggroengras | 07-10-18 | 18:56 | 1

Gras
Zie Maris 18.55.

Rest In Privacy | 07-10-18 | 19:20

Om nu vervrachtende asielzoekers er bij te slepen als voorbeeld, gaat me een beetje ver. Dat is Nederlands falen op politiek en justitieel vlak. het Nederlands onderwijs is de afgelopen decennia bij elke wisseling van kabinet verslechterd en verslechterd. Elke nieuwe politieke kneus vond dat het onderwijs weer helemaal anders moest, met als resultaat de chaos en rommel waar we nu mee geconfronteerd worden. Een overdosis aan ambtenaren heeft dagelijks niets beters te doen dan nog meer regeltjes te verzinnen en het land nog verder te betuttelen. In het geloof in de krankzinnigheid van Nederland zouden zorgboerderijen neer kans hebben op succes van hun plannen als ze voorwenden van islamitische origine te zijn. Subsidies zullen ze om de oren vliegen en vakdocenten worden ingevlogen. Zolang ze op de zorgboerderij maar gen haat gaan leren, want dan gaat de Nederlandse overheid keihard ingrijpen =proest=

Ruikbaard | 07-10-18 | 18:56

Nou Tamara mijn vrouw zat in het speciaal onderwijs.Nu op een "reguliere"basisschool.Ze zegt wel eens ik zou zou zo een speciaal klasje kunnen beginnen.Maar niemand wil in een hokje.Niemand wil een speciaal kind.Niemand wil dat zijn kind anders is.Iedereen moet maar in de pas lopen.Of hij/zij nou dislectisch,adhd,pddnos,god weet wat allemaal ze zijn er niet voor het ministerie.Ik ben blij dat er van zulke bedrijven zijn die iets met zulke kinderen iets willen.

flesje | 07-10-18 | 18:53 | 3

@flesje,
Ik neem aan dat uw vrouw bedoeld dat zij zo'n speciaal klasje zou kunnen beginnen en niet u?
Uw vrouw zal het in het onderwijs wel druk hebben, maar kunt u haar vragen waarom er normaliter achter een punt, een komma en andere leestekens een spatie volgt? Geen dank, succes.

kleurdoosje | 07-10-18 | 19:22

... bedoelde...

kleurdoosje | 07-10-18 | 19:22

Tering , wat schrijf jij onduidelijk!

zetje01 | 07-10-18 | 19:23

Als je mensen hebt met de juiste papieren, onderwijsakten dus en een fatsoenlijk schoolwerkplan + voldoet aan een aantal andere niet wereldschokkende eisen eisen kun je ook als zorgboerderij onderwijs geven. Ik gok er op dat aan betreffende eisen niet tegemoet werd gekomen.

Te weinig informatie om een gefundeerde mening te vormen.

bergsbeklimmer | 07-10-18 | 18:51 | 3

Dat kan dus niet in Nederland.

Robin Hood | 07-10-18 | 18:52

@bergsbeklimmer | 07-10-18 | 18:51
Dit dus maar zo ver wil Tamara niet denken wand anders geen ophef

2voor12 | 07-10-18 | 19:11

@bergsbeklimmer | 07-10-18 | 18:51
Bingo maar weet Tamara veel die weet de "feiten" van Twitter.

Berbaar | 07-10-18 | 19:45

Tamar Wulffele is de Bas Heijne van Geenstijl roept iemand hier net in de straat.

blikjegrolsch | 07-10-18 | 18:49 | 1

Hey Bert, biertje?

Robin Hood | 07-10-18 | 18:50

Niet zo mauwen over dat onderwijs. Het onderwijs in Nederland is gewoon goed.

Ries13 | 07-10-18 | 18:44 | 5

Is wel waar. Onze scholieren horen bij de besten van de wereld.

Rest In Privacy | 07-10-18 | 19:46

Klopt.
Maar zeikerds wanna zeik. Je mag God op je blote knietjes danken als je wiegje in Nederland staat.

medusa324 | 07-10-18 | 20:13

@kuifje
Dan heb je wel een zeer beperkt wereldbeeld.

InAnumPerRegimine | 07-10-18 | 20:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Wel opmerkelijk dat er 100 miljoen gegeven wordt aan Rihana voor "onderwijs".
Eigen volk mag weer zijn muil houden en betalen.

Reebensteeltje | 07-10-18 | 18:43 | 6

@EEnzame SchizofrEEN | 07-10-18 | 19:27
En alweer, beetje rustig, ik hoorde Jesse Klaver dit ook zeggen over iets ...... een ander potje.
Ze snappen niet dat al die potjes uit dezelfde loonbelasting worden gevuld.
Als hun messias dat al niet snapt, wat verwacht je dan van de schaapjes?

MarcS | 07-10-18 | 19:42

@Reebensteeltje | 07-10-18 | 18:43
Die 100+ miljoen stonden op de begroting van ontwikkelingssamenwerking dus alleen hele domme mensjes zullen verwachten dat dat in eigen land zou worden uitgegeven.

Berbaar | 07-10-18 | 19:43

Berbaar, jij bent af.
Wanneer stop je eens met de zondagavond van vele mensen vergallen?
Ik heb nu al geen zin meer om je reactie van repliek te dienen, niet omdat het kan ( te makkelijk) maar omdat je kortzichtigheid en gebrek aan diepgang te lastig is.
Ik scheld niet snel, maar goddome, wat ben jij irritant zeg. Jij bent die ene die ik bij een feest moedwillig(!) juist géén biertje geef als ik een rondje voor de zaak geef.

EEnzame SchizofrEEN | 07-10-18 | 21:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Als je nu die laatste twee alinea's had weggelaten. Nutteloos om dat erbij te slepen, boet het verhaal toch aan kracht in. De boodschap is duidelijk ook zonder criminele asielzoekers.

knutsel_ | 07-10-18 | 18:40 | 3

De laatste regels van Tamara benadrukken hoe willekeurig met regels wordt omgesprongen. Ze zijn helemaal van toepassing en maken haar betoog alleen maar sterker.

Maris v.d Hof5393 | 07-10-18 | 18:55

Niet mee eens Illustreert slecht hoe verkeer de prioriteiten in Nederland liggen en hoe belachelijk de beleidsmakers en handhavers zich gedragen. Iets beter maken is fout, iets slechter maken is goed.

Rheia | 07-10-18 | 19:07

@ Maris v.d Hof5393 Alle regels die niet correct of juist te rigide worden toegepast op één grote hoop gooien werkt m.i. averechts. Je hebt het over op maat gemaakt onderwijs, en ik onderschrijf Tamara's punt, maar wat heeft het voor zin om een vergelijking met een rechterlijke uitspraak over een criminele asielzoeker ter vergelijking te stellen. Dat vertroebelt het alleen maar. Laat die vent er in vredesnaam buiten.

knutsel_ | 07-10-18 | 21:06

Regels zijn er voor de betalende zwijgende meerderheid van de burgers....... criminelen, asieleisers en ander kwaadaardig gespuis, inclusief liegende politici zijn zielig en dan gelden de regels in eens niet meer.

Dit land is stuk!

Fatwabuster | 07-10-18 | 18:37

Berbaar is ook zo'n slachtoffer van het falende passend onderwijs.

de uitbater | 07-10-18 | 18:37 | 5

Heerlijk lutserTs die niet verder dan ad-hominems komen wegens dom.
Keep'em coming boys/girls/sissies! lol

Berbaar | 07-10-18 | 19:41

@Berbaar | 07-10-18 | 19:41
Geraakt? Gekrenkt?
Ga je nu weer wielrenners van de dijk rijden?

MarcS | 07-10-18 | 19:55

@Berbaar,
... lutserTs... ad hominem... wegens dom. .../sissies!
Hoe noemt men dat dan?

kleurdoosje | 07-10-18 | 20:37
▼ 2 antwoorden verborgen

Ons land gaat er aan. Incompetente regelneukers zijn hard op weg om het helemaal kapot te maken. Wat een triest voorbeeld toch weer.
We doen het zelf, want de betere ambtenaren (als die er al waren) worden weggekocht door de grote instituten. Als we nu eens wat meer centjes over hadden voor kwaliteit (en de randdebielen gewoon buiten schoppen, zodat het per saldo niet heel veel extra kost) dan valt het schip mogelijk nog te keren, maar ik vrees het ergste.

Peerkeoud | 07-10-18 | 18:36 | 1

Peerke je wordt oud. Vroeger was alles altijd beter, maar niemand wil terug naar vroeger. Je zou het een keertje kunnen proberen, terug naar de jaren 50 of 80. Zal je zwaar tegenvallen.

medusa324 | 07-10-18 | 20:22

Scholen zijn al jaren geen onderwijsintellingen meer, maar fabrieken. Zoveel mogelijk, zo snel mogelijk, maar kwaliteit om te janken... Tijd voor een goede frisse wind in de gehele politiek die de Nederlandse burger voorop stelt en niet de regelgeving.

davimore | 07-10-18 | 18:36

"Afgelopen week zag ik ergens op twitter weer wat voorbij komen..."

En dan hou ik dus direct op met lezen.

EefjeWentelteefje | 07-10-18 | 18:36 | 3

Hetzelfde hier.
Tamara en Twitter/Feestboek pfffffffff

Berbaar | 07-10-18 | 19:39

@Eefje
Ghehehe. Zelfde hier.

Basil Fawlty | 07-10-18 | 20:32

Wees blij dat hier geen dansende banaan is, want gegarandeerd, hij stond in het stukje.

Mather | 08-10-18 | 00:49

Ok, dus geen onderwijs meer in de zorgboerderij? Dan ook geen onderwijs meer in gebedshuizen, deal?

Mastermattie | 07-10-18 | 18:35 | 1

Kudos, muchos kudos!

Wilder Wein | 07-10-18 | 23:57

Zorgboerderij! Wat een uitstekende keuze Tammie, helemaal jouw ding! Mocht je de woonwagen op het erf parkeren?

blikjegrolsch | 07-10-18 | 18:35 | 10

Fijn he? Reaguren. Ik ben blij dat ik hier niet eerst hoef in te loggen op facebook of twitter, wat ik niet heb...

knutsel_ | 07-10-18 | 20:55

Jane, omdat jij iets niet scherp of dapper vindt hoeft niet te betekenen dat dat ook maar enige waarde heeft wat andere reaguurders wel en niet mogen zeggen en gezien je andere reaguursels zou ik maar wat gas terugnemen want dit is te hoog gegrepen voor je, geeft verder niets hoor.

Ashtrey | 07-10-18 | 21:26

Ashtrey
Dacht dat m´n antwoord ´Nee Ashtrey´ duidelijk was. Het wordt inderdaad niet door mij bepaald. Ben wel vrij te vinden dat Ashtrey´s die zich laten leiden door een primitieve karaktertrek minder geslaagd zijn.

Rest In Privacy | 07-10-18 | 22:46
▼ 7 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Kansino. Hét online casino van Nederland.
Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online casino Nederland | LOESOE - nieuws en entertainment
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | CoinMart
online bookmakers in Nederland