Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NS doet War on Pleetekort

Je zou bijna vergeten dat er nog echte problemen zijn in dit land. 

Neoliberaal sprookje in twee delen: op last van de EU wordt de NS geprivatiseerd en gesplitst in een raildeel en een treindeel. Stations worden "exploitatielocaties". Reizigers boos want alles duur en kut door management, bezuinigingen en algehele fuck-up. Domme broekpakken van klantenservice voeren duizenden debiele onderzoeken uit, zetten een "ombudsvrouw" in om de "reizigers te horen" terwijl ze prima weten wat het probleem is. Ombudsvrouw concludeert geheeeeeeeel verrassend dat stijgende prijzen tegen mindere service toch niet leuk is en dat het al helemaal niet leuk is als je in zo'n fucksprinter naar een klein fuckstation niet ergens even lekker uit je lus/doos kan brullen wegens helemaal geen WC's. Als handreiking naar de reiziger komen er dus nu wel overal weeceetjes want verder had niemand verwacht dat dit een probleem zou worden. Zucht, de neoliberale hel, zucht. 

Reaguursels

Inloggen

Wat zijn wij een volk van "zeikers" zeg. Letterlijk en figuurlijk. In een sprinter reis je niet van groningen naar maastricht. Het woord zegt het al, het gaat om korte ritjes. Waarom is een WC zo'n beladen onderwerp?
Als ik in Londen vanaf het vliegveld een metro pak naar het centrum, dan ben ik 40 min. tot een uur onderweg. Vooraf je blaas legen, want in de metro zul je geen WC vinden. Is niet alleen in londen zo, maar overal in de wereld. Alleen in Nederland hebben we zowat kamervragen over het ontbreken van een toilet...

Eagle0511 | 20-09-18 | 09:12

Naar de plee in de trein is echt zo'n slecht idee... Beetje dezelfde ervaring als een gemiddelde festivaldixie na drie dagen in de brandende zon, maar dan ranziger... Ze zullen ook nog wel een manier verzinnen om je er voor te laten betalen, deurtje kan alleen geopend worden met je OV Chipkaart ofzo...

Ad Hominem Tu Quoque | 20-09-18 | 08:43

Er zijn speciale zitplaatsen in de trein waar in de zitting een ronde uitsparing zichtbaar is.... met een lusje in het midden.
Als je dit deel van de zitting omhoog trekt dan zie je dat daaronder een pot is bevestigd - je kunt gewoon gaan zitten en intussen je behoefte doen.
Meestal is deze stoel rechts achter in de trein.

sociaal_econoom | 20-09-18 | 02:08

Krijg je met zo'n afgekeurde D66-er als chef NS. Natuurlijk aangenomen vanwege jarenlange ervaring en succes op het spoor, en absoluut niet vanwege politiek connecties.

Winston1 | 19-09-18 | 21:52

What about een trein voor minder validen en ouderen.
Why not. 3 x per dag of zo.
Krol, kop em er in.

kloopindeslootjijook | 19-09-18 | 18:58

Maak gewoon een gratis plee.
Honden mogen overal, maar voor mensen gaan we moeilijk doen.
Je zal maar gewoon je kleinkind willen opzoeken als opa of oma met 'ongewenst urineverlies'. En we zijn allemaal een keer aan de beurt he.
Eigenlijk bizar en bijna schandalig, dat we hier zo moeilijk over doen.

kloopindeslootjijook | 19-09-18 | 18:56 | 1

Wel een kakzakje meenemen he

Titaantje | 19-09-18 | 19:25

Jaren gereisd met de trein. Werd alsmaar duurder, viezer en onbetrouwbaarder. Russische roulette is kinderspel in vergelijking met het bezoek aan een wc in een trein.

balustrade | 19-09-18 | 18:35

Van de week een maandag moest ik op examen voor de CompTIA. Helaas heb ik geen auto meer door omstandigheden en ben dus echt aangewezen op het OV. Dichtstbijzijnde examencentrum is in Eindhoven. Alles netjes via de NS site ingepland met meer als een extra uur speelruimte voor eventuele calamiteiten. Met de Intercity naar Tilburg Centraal en dan overstappen op de Sprinter naar Weert, die ook bij Eindhoven Strijp-S stopt waar ik eruit moet. Begint er op het bord te knipperen dat de Sprinter van 08:08 5 minuten vertraging heeft. 5 minuten vertraging werden er 10, 10 werden er 20, en uiteindelijk vertrokken we met een stampvolle trein na 28 minuten vanaf Tilburg Centraal. In de trein wordt er ineens omgeroepen dat vanwege de vertraging alle tussenliggende stations inclusief mijn eindpunt niet meer aangedaan worden, maar we ineens door sjezen naar Eindhoven Centraal. Na verschillende malen ergens tussen de weilanden te hebben stil gestaan - de vertraging had een enorm domino-effect waardoor alles dat achterop de faaltrein voor ons kwam tussenstops tussen de weilanden moest maken - met driedubbel dikke vertraging op Eindhoven. De tijd om nog eens een bus te gaan zoeken die me naar mijn bestemming kon brengen was er simpelweg niet omdat ik dan mijn uit eigen zak betaalde examen a 190 euri niet meer zou halen. Dure taxi genomen en ik kwam nog maar net op tijd binnen zeilen met een kop vol stress. Heb je meer als een uur extra genomen om precies dit soort dingen voor te zijn. Belachelijk gewoon, zeker voor de prijs die een treinkaartje tegenwoordig doet.

En zo heb ik al meerdere malen ervaren dat de trein een bijzonder onbetrouwbaar en peperduur vervoersmiddel is geworden waar ik in ieder geval niet meer op durf te vertrouwen. De reis naar een maat van mij die in Alkmaar woont anderhalve maand geleden liep ook al niet bepaald fijn af. De Intercity Defect deed ook deze keer zijn bedenkelijke naam weer eer aan. Het duurde 4,5 uur voor ik thuis was. Ik houd mijn hart vast voor volgende week maandag als ik op moet voor het tweede gedeelte van mijn examen.

En als laatste; dit land is meer dan overvol. Dat wordt pas goed zichtbaar op de stations die werkelijk langs alle kanten uitpuilen van de mensenmassa's. Ik vond het een bijzonder onprettige gewaarwording. Dit vertaalt zich ook op het spoor. Treinen rijden nu zo dicht op elkaar dat als er ook maar ergens storing optreedt je gelijk zwaar nat gaat met je hele spoordienst.

Sjefke7807 | 19-09-18 | 17:41 | 2

Pdf, ik reis dagelijks met de trein van en naar Utrecht. Zelden meer vertraging dan in de file. En ik hoef niet op het verkeer te letten maar kan lekker lezen. Hoera voor de trein.

JTKDM | 19-09-18 | 18:10

En dan heb je nog geluk dat je niet moest pissen.

Shoarmamasutra | 19-09-18 | 20:35

Krankzinnig, vies en stinkend al die wc's op treinen. Maak gewoon een - gratis - toilet op alle stations. Met die korte afstanden in Nederland is een toilet geheel overbodig. En als je echt dringend moet, stap dan uit bij een station, en neem de volgende trein.

070 | 19-09-18 | 17:04 | 3

Zelfs al zou een (schone) toilet op een station 2 euro kosten. Dan heb je tenminste een keuze. Toilet juffrouw m/v/x terug.

echtpaul | 19-09-18 | 17:23

Ik zou 5 euro betalen voor een luxe schoon toilet waar ik een kwartier op kan zitten.

Nu betaal je 70 cent om op Zwolle of Groningen erachter te komen dat er een rij voor de wc’s staat. Of in Utrecht/Rotterdam dat ‘t zo ranzig is dat je je keutel weer intrekt.

Pissen doe ik liever in de bosjes dan op een NS-wc. Die wc’s zijn om ziek van te worden.

Ja, echte toiletjuffen m/v/x terug ipv mensen die alleen sprayen.

martyNY | 19-09-18 | 18:32

@martyNY
Zwolle en Groningen zijn een slecht voorbeeld. Daar staan altijd treinen met toiletten geparkeerd die pas over een half uur of zo vertrekken (tijd staat op het bord). In Groningen is het telkens weer leuk om te zien hoe iemand naar de prijs kijkt en dan toch maar even de intercity aan hetzelfde perron induikt. Deuren staan open want je mag er ver van te voren in.

Synecdoche | 19-09-18 | 23:56

Je kunt ook met de auto gaan uiteraard. Draai gewoon een drol op je achterbank, pissen doe je in een fles. Wat n wijvengezeik weer.

Weerduivel | 19-09-18 | 16:11 | 1

Dat is anders, wanneer je moet schouten dan heb je de controle dat je de weg afdraait en desnoods achter een boom gaat zitten pakken. Okay lukt ook niet altijd, maar ik denk dat je het toch niet gaat snappen, of sowieso wilt snappen.

BadPatNL | 19-09-18 | 16:16

"Zucht, de neoliberale hel, zucht."

Fijn om te vernemen dat de redactie van Geenstijl wakker is geworden.

ProAsfalt | 19-09-18 | 15:40 | 1

Tja, je moet toch weer een artikel op het grote www plempen... Oud nieuws. Wat wel nieuws kan zijn is waarom die manager het in zijn hoofd heeft gehaald om treinen zonder wc te bestelen? Het heeft meer geld gekost om die standaard ontwerpen aan te laten passen en het kost nu op papier meer dan 500.000 euro om een toilet in te bouwen. Nieuwprijs van zo'n rijtuig was 1.000.000 euro. Die man of vrouw was toen in die tijd waarschijnlijk "werknemer" van de maand bij de NS. Ondertussen is hij of zij waarschijnlijk dat ook al geweest bij de Belastingdienst, Netbeheerder Electriciteit, Zorgautoriteit, Post NL, een woningbouwcorporatie, KLM en een zorg verzekeraar of 2? Dan weet je waarom het land naar de klote is gereguleerd...

BadPatNL | 19-09-18 | 16:23

En anders zetten ze toch gewoon ook in de sprinters van die bloedirritante railcateraars in? Assortiment uitbreiden met een one size fits most incontinentieluier, tegen 15 euro. Iedereen blij.

Knisperende_Tissue | 19-09-18 | 15:36 | 2

Je brengt op een idee. In die dubbeldekkers zitten nog steeds van die railcaterliftjes die al jaren ongebruikt zijn. Leuk toilet.

Shoarmamasutra | 19-09-18 | 20:36

@Shoarmasutra
De railcaterliftjes zitten meestal tegenover de toiletten ... Ze zijn wel krap hoor, die liftjes. Kun je je kont niet keren.

Synecdoche | 19-09-18 | 23:50

Spinter klanten met een inconinentieprobleem kunnen natuurlijk ook een luier omdoen. Of eerder opstaan en thuis hun behoeften doen. Of 'op de zaak' en dan een treintje later pakken naar huis. Zo moeilijk hoeft het allemaal niet te zijn toch?

loze stijl | 19-09-18 | 15:29 | 1

Plee op kantoor kan ook wel afgeschaft worden. Ga je voor je werk maar.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:47

Was het maar ECHT liberaal, in plaats van de overheid die nog een stevige vinger in de "geprivatiseerde" pap houdt.

Wat we hebben is een semi-overheids-hel die geen echte concurrentie te duchten heeft anders dan op een paar vooraf afgesproken stukjes rail waar anderen zich op in mochten schrijven. En juist daarom loopt het gierend uit de hand.

TeeJee | 19-09-18 | 15:18 | 3

Oh ja. Liberaal. In welk land hebben ze een goed liberaal spoorwegnet? En wat kost een treinkaartje daar?

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:46

@Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:46
U mist duidelijk het punt wat ik heb gepoogd te maken.

Er zijn namelijk maar twee smaken in zoiets;
- Volledige controle en uitvoering door overheid
- Volledige controle en uitvoering door private sector

Wat we nu hebben is het directe gevolg van wel de privatisering door te drukken, maar vervolgens het niet daadwerkelijk over willen laten aan de private sector. Nu zitten we met een halfbakken situatie en een opgesplitst spoorbedrijf waar alle bedrijfsprocessen uiteen getrokken zijn (en dus niet meer goed werken).

Kiezen voor optie 2 en mogelijk later inzien dat het daardoor volledig mis is gegaan, is preferabel boven de onbeheersbare situatie die we nu hebben.

TeeJee | 19-09-18 | 16:09

TeeJee | 19-09-18 | 16:09
Ah juist. Ik ben ook niet zo voor dat halfbakken systeem. Zorgverzekeringen is ook zo'n ergernis. Dank voor de verheldering.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 19:16

Wie in het Nederlandse OV zijn plasje niet kan ophouden is een incontinente zeikerd. Hier houden bussen pas na 3 uur rijden een toiletpauze voor de reizigers.

Gulliver | 19-09-18 | 15:17 | 7

@Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:45:

Alleen naar buiten kijken om van het uitzicht te genieten en zorgen dat je met niemand ruzie hebt die je dierbaar is voor je instapt.
Bijna dood ervaringen horen hier bij het openbaar vervoer zoals vertragingen in Nederland.

Gulliver | 19-09-18 | 16:50

Simpele ziel. Nooit ergens paar uur gezopen, kwarier naar de bus gelopen, half uur in de bus gezeten, toen stoptrein gepakt die er 40 m over deed om vervolgens nog een bus of firts naar huis te pakken?
Kan je vertellen dat je dan ook met een prima blaas best wel eens nodig kan moeten.
En hoezo alleen met modelmensen werken? We leggen toch ook een roltraphelling voor het gemeentehuis omdat we een gelijke kans willen. Moeten die vele druppelprostaten die van Rutte tot hun 67ste moeten ploeteren dan weer de wegeb verstoppen met hun links rijden in de derde versnelling?

Shoarmamasutra | 19-09-18 | 20:41

Moet het hele openbaar vervoer worden aangepast aan een paar alcoholisten?
Gewoon een uur voor vertrek niet meer drinken en vlak voor je instapt nog even een plasje doen.

Gulliver | 19-09-18 | 22:33
▼ 4 antwoorden verborgen

Nationale Stomafetisjisten. Kost geen drol, en wel zo vriendelijk voor die toch al onderbetaalde schoonmakerts.

Hetkanverkeren | 19-09-18 | 15:16

Nederland is gewoon achterlijk als het om publieke toiletten gaat. In Duitsland zie je in tal van gemeenten bordjes hangen die de weg naar een w.c. wijzen.
En het beheren van de toilet kan een mooi baantje zijn voor iemand die niet is afgestudeerd in de communicatie-wetenschappen. Ik denk dat het meer oplevert dan je zou denken. Zo'n juffrouw kan de zaak dan ook nog netjes houden. Win-win.

marjen | 19-09-18 | 15:11 | 5

Vroeger had je nog een krul voor mannen die moesten pissen (jaja, niet feministisch). Die zijn allemaal weg omdat mannen niet meer zeiken. Ineens over pishoekjes. Gek zeg.

Winter_is_coming | 19-09-18 | 15:34

Kost teveel geld om ze schoon te maken? En terroristen zouden er wat kunnen verstoppen? Of gaan mensen tegenwoordig pissen via een app? Zo op je telefoon mikken ofzo?

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:44

er zijn toch gigantsch veel werkloze vluchtelingen? Hier een baantje waar je geen opleiding voor nodig hebt en je hoeft niet eens de taal te spreken. Zet een schoteltje neer en je kan beginnen. Ik kende vroeger een toiletjuf die een tweede huis in Spanje bij elkaar gespaard had. Waarom kan dit in andere landen wel? Zelfde geldt voor schoenenpoetsers, waar zijn die gebleven?

small_town_dude | 19-09-18 | 16:28
▼ 2 antwoorden verborgen

Zie het gewoon als een duidelijk signaal van de reiziger aan de NS dat er iets veranderen moet...

BenPakdee | 19-09-18 | 15:06

Ik snap het probleem niet. Als je ergens opgesloten zit, en je moet echt nodig, is het volledig toegestaan om te pissen in de een of and're hoek. Koekkoek.

BenPakdee | 19-09-18 | 15:05

In het kader van te laat komen is het spoorboekje afgeschaft.

Gewoon beetje rijden, x per uur. En dan op jaarbasis worden afgerekend. Zet je de laatste maand (december) een paar extra treinen in per uur en hoppa de cijfers kloppen.
Beetje roepen: druk dus extra treinen dus kijk ons goed bezig zijn.

Jaja. Bobo's.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:05 | 3

Hoezo geen spoorboekje meer? OV9292 nog nooit geprobeerd?

Weerduivel | 19-09-18 | 15:13

Dat is nog toekomst muziek. Wel wat gelezen, maar alleen het kopje en niet artikel zelf? Ook een voorbeeld van de politiek die zich zonder kennis van zaken ergens mee bemoeit. Niet genoeg treinen, te weinig personeel, te weinig kilometers spoor met seinen op de juiste afstand. Met een miljarden injectie van minimaal een miljardje of 25 in euro's zou het lukken om het in 2030/2040 gerealiseerd te hebben. Wie gaat dat betalen? De treinreiziger? Nope, dat doen we met zijn allen. Zorgpremie basisverzekering naar 250 euro per maand in 2025. :"-) (O, wacht dat staat nu al vast, dan wordt het vast 350,00 per maand. :-/ )

BadPatNL | 19-09-18 | 16:39

Er is toch al een andere website waarbij men bij elk probleem kan huilen dat het door het 'neoliberalisme' komt?

Overigens is privatisering van de NS een wassen neus want de overheid bezit 100% van de aandelen.

ZonderNaam | 19-09-18 | 15:04 | 2

Ah vandaar de afschaffing van de dividendbelasting.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:05

Overheid zou sowieso geen belasting aan haarzelf moeten betalen. Hoop zinloze administratie om geld van de broekzak naar het vestzak te verplaatsen.

ZonderNaam | 19-09-18 | 15:14

Eerst een staatsmonopolie vestigen en dat dan verpatsen als privaat monopolie heeft bar weinig te maken met "neoliberaal", @Zentgraaff. Daarvoor eerst alle locaties op centrale knelpunten midden in de publieke ruimte door de staat laten inpikken voor de publieke zaak, maar dan later ineens poortwachtertje gaan spelen evenmin.

OverdaanDerOnderheid | 19-09-18 | 15:03

Ze hadden toch ooit plaszakken bedacht?
nos.nl/artikel/291128-ns-sprinter-kri...
Op de stations kun je die dingen ook gewoon verkopen. Eurootje per stuk, in een automaat, weer een verdienmodel erbij. En dan een BOA op elk station die hele hoge bekeuringen uitdeelt voor wildplassen, weer een verdienmodel. Ik zie het probleem niet.

Stormageddon | 19-09-18 | 15:02 | 2

Kunnen de raampjes nog open?
Ik heb ineens het beeld van een "waterballon" in mijn kristallen bol...

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:07

Geen idee, ik reis nooit met de trein. Maar ik kan me voorstellen dat de raampjes niet meer open kunnen. Want gevaarlijk. E pericoloso sporgersi.
www.youtube.com/watch?v=tQslnmcHOeM

Stormageddon | 19-09-18 | 15:26

Ik heb best te doen met mensen die met de trein moeten reizen. Ik ben laatst met mijn zoontje met de trein weg geweest, gelukkig niet te ver weg want het was drama. Nederland is opgedeeld in allerlei aanbieders en die sluiten niet op elkaar aan, forget it. Dus aansluiting op de NS kun je vergeten. Maar dan zit je eindelijk in een NS trein, dan lijkt het alsof je terug in 1944 bent beland: smerige volgepakte rijtuigen, bijzonder onvriendelijk personeel (waar gelukkig dan maar weinig van rondloopt), dienstregeling die niet wordt nageleefd en ga zo maar even door.
Je zult er maar elke dag in moeten zitten omdat je zo nodig in de grote stad wilde werken of omdat je ambtenaar bent (die houden het OV een beetje aan de gang geloof ik) of godbetert student. Dan ben je mooi de sjaak. Dan zit je elke dag in die veewagons om op je bestemming te komen.
Ik dank god op mijn blote knieën dat ik niet veroordeeld ben tot het OV. Als attractie voor mijn kleine zoon een keertje leuk maar de stoomtrein was leuker, mooier, netter én op tijd!

Bakkeleures | 19-09-18 | 14:59 | 3

Ja maar ik heb ingecheckt!
Nee dat is een andere vervoerder.
Volgende station eruit, kan je niet uitchecken omdat die "andere vervoerder" niet in dat gebied zit.
Gvd. Sta je dan met je goede bedoelingen. Op station Schubberkutterveen.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:02

Raar, ik tref nooit anders dan aardig personeel. Maar ik ben oud en niet agressief. En ik woon in Schubbekutterveen, dat helpt ook (dan weet ik niet beter).

Synecdoche | 19-09-18 | 15:42

Wanneer je allen maar satire maakt, reageer dan niet... Ik vraag me af of je uberhaubt wel een zoontje hebt....

BadPatNL | 19-09-18 | 16:43

Hoorde vanochtend al iets over die toiletten; is het echt zo dat die toiletten alles direct dumpen op het spoor?
Zie het al voor me, sta je als railwerker te buffelen, komt de IC met 130 KM per uur voorbij... waarin mevrouw de Boer net stevig aan de dunne racepoep is. Lekker dan.

EEnzame SchizofrEEN | 19-09-18 | 14:56 | 6

Kijk, zo leer je nog eens wat! IDNN, dank!
Blijken er toch nog wat oudere treinen te zijn, waar de peop uit kan spuiten ;)

EEnzame SchizofrEEN | 19-09-18 | 16:10

@Synecdoche

Lang niet in alle treinen

peterdh | 19-09-18 | 17:52

@peterdh
Rome is ook niet in 1 dag gebouwd .... Nieuwe treinen hebben toiletten met opvang, oude lozen nog op het spoor. Maar bij "grote beurten" worden indien mogelijk tanks geplaatst.

Synecdoche | 19-09-18 | 23:44
▼ 3 antwoorden verborgen

Van de service en stiptheid van dat veevervoer van de NS ga je ook over de zeik, dus een WC nodig..

Wijze uit het Oosten | 19-09-18 | 14:55

En weer zo'n rot organisatie die na de zo nodige privatisering van de roverheid er een grote t*feszooi van heeft gemaakt, met allemaal zogenaamde managers die alleen maar hun/haar zakken kunnen vullen met geld van de bevolking.
Toen de NS nog NS was liep het grotendeels op rolletjes, weer of geen weer.
Moet je nu zien, Fleischman/Marklin is nog beter dan die hele kliek bij elkaar, die zich "Prorail/NS" durft te noemen.
En zo is inmiddels met alles wat voorheen een nutsbedrijf was.
Ik las vandaag in het FD van diverse reaguurders oproep tot revolutie, ik kan niet wachten, wat een zooi is het geworden in NEEDDRland.
En dan heb ik het niet eens over de is-lam.

watmagjenogwel | 19-09-18 | 14:54 | 2

Prorail, dan denk ik aan professioneel, dat is lachen, daar heeft men kennelijk nog nooit van gehoord.
Maar het klinkt zo mooi "Prorail"

watmagjenogwel | 19-09-18 | 14:56

Semi overheid, wel persoonlijke winst draaien, sumiere dienst leveren.

Cobalt bomb | 19-09-18 | 15:07

De trein: brengt je soms van a naar b via c d e en f deels met de bus en een vervoersbewijs is geen gegarandeerde zitplaats. Binnenkort blaadjes, vierkante wielen, bevroren wissels, omgevallen bomen en whatnot.
Probeer eens op Schiphol te komen met de trein als je een nacht/ochtend vlucht hebt. En dan heb ik het niet over de Randstad/grachtengordel.
De trein. Is dat milieu vriendelijk? Of gaat het om winst? Of om het vervoer van mensen/nummertjes? Iemand laatst dat filmpje gezien van dat stof op de treinstoelen?
Schoonmaak is vuilnisbak deels legen door een paar mensen die door de trein moeten rennen.
Gadver. Stiltecoupe? Genoeg mensen die zich daar niks van aantrekken.
Wij zaten hier tog eerst ja......
Nou NS, werkt degene die treinen bestelde zonder wc's er nog? Kostenbesparing hè? Goed zo. Bonus?

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 14:53

Graag volgende maal ook de oorzaak melden...
1 WC in 1 trein kost rond de 200.000 euro. Ja beetje veel he...
Daarom kiest men bij kortere trajecten van rond de 20 min voor treinen zonder wc. Voor 200.000 kan je namelijk best wel een wc'tje op het station plaatsen, en daarbij voor trajecten van 20 min lopen we ook niet in de bus te zeiken.

Moraal van het verhaal: zeik niet zo.

Kolka | 19-09-18 | 14:51 | 9

@Guido, lekker daar staan roken! Pijp of sigaar!

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:07

Onzin. Op de totale prijs van een trein maakt het niets uit, getuige de mooie toiletten die in de Stadler-treintjes van de "andere" maatschappijen zitten en die we in de nieuwe Spaanse NS-sprinters krijgen. Bovendien zit je in een Sprinter vaak langer dan 20 minuten en op de stationnetjes waar hij stopt is steevast geen WC te vinden. Daar staan alleen een veegpaal voor de chipkaart en een abri. De vergelijking met een bus gaat niet op; een bus kan desnoods nog even langs de weg stoppen.

Synecdoche | 19-09-18 | 15:29

@patje
Wut!
Misschien moet ik ook maar eens in de treinwcbusiness gaan. Of die verkoper in dienst nemen.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 15:49
▼ 6 antwoorden verborgen

Graag ook gewoon gratis, schone toiletten i.p.v. 0,70 euro met een compleet waardeloos waardebonnetje.

lsimon | 19-09-18 | 14:51

Was laatst op Utrecht Centraal. Kan aan mij liggen hoor, maar ik zag geen bordjes met WC.

Leyrann | 19-09-18 | 14:47 | 1

Dat ligt idd aan jou.

The2Amendment | 19-09-18 | 14:53

Hadden we maar van die mooie Fyra's.
Hoe is het trouwens met de JSF, hebben we die al?

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 14:46 | 2

We hebben in elk geval al wel de eerste rekeningen binnen, vermoed ik.

EEnzame SchizofrEEN | 19-09-18 | 14:53

Woohoo! Begroting van gisteren lezen gaat. 1.5% vooruit, mooi, mooi...

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 14:55

Heel veel mensen zijn over de zeik of pissig als ze met de NS reizen dus dat moet een keer eruit.

Patje2011 | 19-09-18 | 14:46

Maar dan ook in alle streekbussen lijkt me.

mokummer | 19-09-18 | 14:44 | 2

Beetje touringcar heeft al standaard een wc. En wifi.

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 14:56

Inderdaad.

Synecdoche | 19-09-18 | 15:20

Een zelfstandig bedrijf kan domweg niet opereren in ambtenaren modus.

BozePaarseMan | 19-09-18 | 14:44 | 1

We zullen uw commentaar meenemen in de volgende vergadering. Wie notuleert? /Modus

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 14:56

Bert en Ernie zongen ooit "het is fijn in de trein".. maar die tijd is ok voorbij.

Mark_D_NL | 19-09-18 | 14:41 | 2

Ja maar die zijn heaumeau of nee, toch niet....

The2Amendment | 19-09-18 | 14:47

Die zijn altijd blij: "op naar bed, bad en brood in een vluchtelingenboot"

Patje2011 | 19-09-18 | 14:55

Doe dan ook meteen zo een rukhokje,zijn ze ook meteen van die coupetrekkers af.

miko | 19-09-18 | 14:38 | 2

"Je mag ook niets meer tegenwoordig.."

DrumPiet | 19-09-18 | 14:50

Die rukcabines zijn er al.
Waar denk je dat de conducteur de hele tijd zit.

Osdorpertje | 19-09-18 | 15:02

Tot die tijd kun je natuurlijk altijd gewoon ergens in een hoek van een stiltecoupe je behoefte doen. Jammer voor de NS maar wie niet horen wil moet maar schoonmaken.

The2Amendment | 19-09-18 | 14:36 | 4

@bozepaarseman: Dank je

The2Amendment | 19-09-18 | 14:46

Hey! Er zit er hier een in de hoek van de stiltecoupe te pis.....
Shhhttt!!!!! *Op stickers wijzen doet* staat niet dat dat niet mag, nu stil graag!
;)

Is dit nog nieuws? | 19-09-18 | 14:58

@isditnognieuws: chapeau, jij snapt hem. Duidelijk slimmer dan bozepaarseman.

The2Amendment | 19-09-18 | 18:33
▼ 1 antwoord verborgen

Als ze dan ook meteen de eerste klas van de Sprinters even een upgrade geven zodat je een beetje waar voor je geld krijgt

hendrikjandetuinman | 19-09-18 | 14:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken