Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Feynman en/of Feiten – Dijsselbloem (PvdA) herschrijft geschiedenis Troika

In het laatste boekje van Jeroen Dijsselbloem wordt gedaan alsof Griekenland door de standvastige solidariteit van de PvdA gered is. Sappige soapverhalen dat Mark Rutte aan een zijden draadje hing. Hij verbrak verkiezingsbeloftes, de VVD-fractie was scherp verdeeld, maar lieten Mark toch net niet vallen. 

Dijsselbloem profileert zich als Europees staatsman en komt met een autofellatio dagboekje. Daarvan is weinig meer te controleren, omdat alle belangrijke vergaderingen tijdens de crisis niet genotuleerd zijn. Als echte maffioso zijn er geen sporen achtergelaten, blijft onduidelijk wie de capo di tutti capi is en hoe zijn burgers in Nederland & Griekenland zijn afgeperst. Bij het ESM is deze bestuurscultuur van onschendbaarheid en geheimhouding opgenomen in de oprichtingsakte. 

Geld vragen voor persoonlijke memoires is een trap na. Onze grondwet eist dat deze informatie gratis en direct met ons parlement wordt gedeeld. Alleen daarom al is Dijsselbloem geen democraat. Yanis Varoufakis geeft nog steeds gratis zijn visie, ik hoop dat zijn opnames uitlekken.

De noodpakketten zijn niet terugbetaald

De rente en aflossingen van het eerste noodpakket, werden betaald met het tweede noodpakket, en zo verder. In 2015 was de Griekse staatsschuld 323 miljard euro. Nu vier jaar later, is de Griekse staatsschuld 322 miljard, waarvan nog steeds 80% gefinancierd door IMF, ECB, ESM en EU-lidstaten. Iets wat Yanis zag aankomen, en daarom voorstelde. 

Iets wat Dijsselbloem zich herinnert als "Hij tetterde rond dat hij geen steunpakket wilde en meldde ook nog even tussendoor dat ze niets terug wilden betalen. De chaos was compleet." Wat Jeroen toen een radicaal voorstel vond, is de afgelopen vier jaar netjes uitgekomen. Het was geen voorstel, maar een voorspelling.

Grootkapitaal is gered

De noodpakketten waren ook een herhaling van zetten. Oude schulden betalen met nieuwe. Iets wat nu minder vaak gebeurd, omdat de looptijden zijn verlengd. Het meeste geld van de eerste redding ging via Athene direct door naar Franse en Duitse banken. Het grootkapitaal heeft gegokt, de belastingbetaler verloren. 

Jeroen Dijsselbloem ziet het als zijn grootste prestatie dat het grootkapitaal misschien moet meebetalen aan nieuwe reddingen. Zonder steunpakket was er geen euro belastinggeld naar het grootkapitaal gegaan. Wat Jeroen jaren gekost heeft om deels te regelen, stelde Yanis voor.

De draagkracht van Griekenland is niet verbeterd

Binnen de originele begrotingsregels mocht een euroland maar 60% van zijn binnenlands product als staatsschuld hebben. Griekenland zat in 2014 op 175%, en nu op 180%. Terwijl de Europese economie gematigd groeit, stagneert Griekenland al drie jaar op rij. De draagkracht daalt. Iets wat fundamentele oorzaken heeft, zoals de forse emigratie van talentvolle jeugd.

Brussel heeft een nieuwe theorie bedacht. Een schuld wordt als houdbaar geacht, zo lang er rente en aflossing betaald wordt. Dat is dezelfde denkfout als de AAA-rating van Amerikaanse systeembank Lehmnan Brothers op de dag dat ze failliet gingen. De waan van de dag wordt aangegrepen om Griekenland gezond te verklaren, maar het gaat om de toekomst.

Achilleshiel

Griekenland is afhankelijk van een ECB dat de rente op nul houdt, zodat samen met de risico-opslag van private partijen de staatsrente betaalbaar blijft. Als de gemiddelde rente over de Griekse schuld met een procentje stijgt, heeft Griekenland een extra begrotingstekort van bijna twee procent. In september 2019 gaat de ECB de rente verhogen.

Griekenland is ook afhankelijk van een ECB die agressief andere Europese staatsschulden opkoopt. Dan hoeft Griekenland op de kapitaalmarkt minder te concurreren met landen die een veiligere schuld aanbieden met een vergelijkbare rente. Eind dit jaar wil de ECB stoppen met het opkopen van schulden.

Eeuwige Griekse ellende

De Nederlandse staatsschuld daalde van 452 miljard in 2014 naar 416 miljard nu. Daalde van 68% BBP in 2014 naar 56,7% nu. Die aflossingen werden mogelijk door economische groei. Ook zorgt economische groei voor een hoger BBP, een lager schuldpercentage en dus betere draagkracht. Een helder mechanisme, maar Dijsselbloem exporteerde het niet.

20% werkeloosheid en 40% jeugdwerkeloosheid in Griekenland geeft een enorm ongebruikt menselijk kapitaal. De EU heeft gemiddeld een begrotingstekort van een procent, Griekenland een overschot van 0,8%. In dat tempo duurt het slechts anderhalve eeuw voordat de schuld onder de 60% duikt. Het gebrek aan investeringen nu, geeft gebrek aan rendement en groei in de toekomst.

Vrij van ratio

Yanis schreef dat hij in Brussel een slikken of stikken-omgeving tegenkwam. Er was geen interesse om Grieken aan het werk te zetten. Dalende werkloosheid geeft stijgende belastingopbrengsten vanuit arbeid en consumptie. Dijsselbloem zet hem weg als een dorpsgek, terwijl Yanis wijst en wees op het gebrek aan economische groei.

Voorzitter van die vergadering, Dijsselbloem geeft dat nu ook eindelijk toe: "Het enige dat we moesten doen was eenheid uitstralen en zeggen dat we in gesprek waren over een noodpakket om de boel te stabiliseren. Varoufakis moest daarbij beloven dat hij oude afspraken na zou komen en dat de leningen werden terugbetaald.”

De oude afspraken waren leidend, niet hun schade. Stoom afblazen mocht, onderhandelen of samenwerken niet.

Reaguursels

Inloggen

Misschien tijd voor een nieuwe Euro-begrotingsnorm? Nu is die maximaal 3% van je BNP als begrotingstekort (en wordt toch niet gehandhaafd), in de overenthousiaste veronderstelling dat ieder land gemiddeld 3% per jaar groeit. Schuld 60%, BNP 100 en volgend jaar schuld 61,8 en BNP 103, de schuld blijft 60%. Maar dat is veel te positief geschat. Laat ze liever kijken naar de werkelijke gemiddelde jaarlijkse groei over de 10 voorgaande jaren en dan bij landen die al boven de 60% staatsschuld zitten hooguit de helft daarvan als begrotingstekort toestaan. Met ook sancties voor landen die het overtreden, bijvoorbeeld door belasting op hun export te heffen. Deels als boete en deels om in aflossing van hun schulden te steken als ze dat zelf weigeren.

Probleem blijft echter: dan mag bij krimp Griekenland nog steeds geen begrotingstekort hebben... En wie gaat betrouwbaar meten en aangeven wat de economische groei en staatsschuld was? Goldman? De ECB? De Griekse overheid zelf?

Dan miscchien toch liever de Euro als mandje van nationale munten, gewogen naar bevolkingsaantal en\of BNP, het maken van nieuwe schulden verbieden en landen verplichten om hun eventuele begrotingstekort in die eigen nationale munt bij te printen. Met daarbij verplicht betalingen van en aan de overheid van een lidstaat in haar nationale munt en tussen lidstaten in Euro's of lokale munt naar keuze. Ook de schulden denomineren in de nationale munt, anders wordt de last relatief steeds zwaarder.

Als Griekenland dan volhardt in het heffen van te weinig belasting om haar schulden af te lossen of minstens de rente erop te blijven betalen en haar lopende uitgaven te doen met geprint i.p.v. nieuw geleend geld, betaalt de kiezer acuut de rekening in de vorm van (al dan niet gierende) inflatie. De Euro zal als mandje van nationale munten daardoor deels meegezogen worden, tenzij de sterkere landen (die ook de schuldeisers zijn en een veel grotere bevolking en aandeel in de Euro hebben) hun begroting wel netjes dekken met belastingopbrengsten en daardoor de Euro weer omhoog trekken.

De Grieken hebben ook een belang niet al teveel te printen, want bij het doorrollen van hun bestaande kortlopende schulden betalen ze anders de hoofdprijs aan rente. Tenzij je bij het overstappen op bovenstaande systeem ook gelijk alle schuld op lange termijn (of zelfs doorlopend) schuift, maar dan geef je in feite "toestemming" of een prikkel tot een "default by inflation". Kun je wellicht voor kiezen, als een gewone default te wansmakelijk is en onvermijdelijk lijkt.

Maar iemand gaat de prijs betalen. En aangezien onze overheden zo idioot zijn geweest om de rol van crediteur van de eerdere crediteuren van Griekenland over te nemen (want die banken en fondsen redden of laten omvallen zou anders geld kosten, je weet tog...) zullen dat ofwel onze belastingbetalers of de Grieken, of beiden zijn. De oorspronkelijke crediteuren zijn de lachende derden.

Wol | 02-09-18 | 16:06

Feynman maakt een aantal denkfouten.
1) de werkloosheid is geen 20/40%: 1/3 v/d economie is zwart dus vele van die zgn. werklozen werken gewoon, ze betalen alleen geen belasting
2) de Grieken zijn helemaal niet arm: 11 miljoen inwoners en 30 miljoen appartementen in bezit.
3) het BNP zegt niets. Stel een junk krijgt iedere maand 1200 euro aan uitkering en toeslagen, maar hij geeft 1500 euro uit (die 300 euro extra leent hij bij de bank door rood te staan); en dan op een moment zegt de bank: finito. Dan daalt zijn personnlijke BNP 20% want hij kan opeens nog maar 1200 euro uitgeven ipv 1500 euro. Is dat dan een ramp? Is dat dan erg? Nee, zijn echte BNP is nooit meer dan 1200 euro geweest, de rest was consumptie van geleend geld waar niets tegenover stond. Oftewel: het Griekse BNP van voor de crisis was kunstmatig, opgepoetst en dat feest is nu afgelopen.
4) schulden kwijtschelden? dan zal Italië hetzelfde als Griekenland gaan doen....

FW Ta-183 Huckebein | 02-09-18 | 14:01

En Jeroen nu weer bij Buitenhof, vriendjes bende bij de NPO. En dan vinden ze het nog gek dat er zolangzamerhand bijna geen hond meer kijkt en er dus geen reclame inkomsten zijn

mondkapje | 02-09-18 | 12:30

Een man een man, een woord een woord. Dat was vroeger de Protestantse ethiek waarop het kapitalisme is opgebouwd (Max Weber). Als er nu iets zwak en ziek is geworden, dan is het de Protestantse ethiek. Dat weten de Grieken, dat weet Dijsselbloem, dat weet iedereen die 'afspraken' maakt. De een belooft plechtig, de ander belooft met een bezwerende stem, maar zodra de inkt droog en het papier begint te vergelen, is een ieder alles weer vergeten. In de Balkan bestaat er naast de 'westerse' mentaliteit ook de zigeunermentaliteit. Die mentaliteiten kunnen omslaan van de een in de ander, zoals een blad omdraait aan de boom. Verwondert het, dat de Grieken hun hand ophouden en vervolgens doen alsof hun neus bloedt?

Eeuwig..Op..Vakantie | 02-09-18 | 12:28

Yanis begreep zelf wat er aan de hand was, want is ter zake deskundig - en - onafhankelijk.

Den Dijs had geen flauw benul en ging dus af op wat Goldman Sachs adviseurs e.d. hem vertelden.

Tsja... Yanis moest het veld ruimen en Den Dijs... niet, ondanks zijn verspreking over snaps und frauen later. Hij had nog wat krediet.

Poekieman | 02-09-18 | 11:52

Ach, hou nou eens op over die Dijsselbloem.
Die heeft in Europa alleen maar uit de Nederlandse staatskas geld geroofd om de Grieken in zijn club - de EU - te houden. Foute man.
Door hem blijven onze lonen laag, hebben aow-ers al jaren dezelfde uitkering om rond te komen. ( Een tientje per jaar helpt echt niet).
En het roven door die EU gaat maar door!
Dan natuurlijk ook weer de NPO die met hem naar Griekenland gaat om over niks te praten, maar ons wel weer geld kost. Wat heeft die Dijsselbloem nou in Griekenland nog te zoeken? Alle Grieken haten hem als de pest.
Dijsselbloem: "een zwarte bladzijde in onze politieke geschiedenis."

outdoor | 02-09-18 | 11:48 | 1

Dijsselbloem en al die idioten als Rutte en Zijlstra. Ik zie ze nog als twee puber mekaar aanstoten en lachen op een terrasje. (ik was er niet bij gelukkig)( You Tube wel)

bozeboep | 02-09-18 | 12:06

Los van de desastreuze fouten van het veelal sociale beleid in de jaren daarvoor(Griekse PvdA/GroenLinks lijn) heeft de EU veel schade berokkenend. Die veel langer zal duren om van te herstellen dan in een EGG verband zou hebben geduurd (veel makkelijker en flexibeler bij te sturen).
Om dan je zelf op te werpen als redder in nood, komende uit een partij die aan de voet van de veroorzaakte ellende heeft gestaan is onjuist.
-
Gisteren een stukje gezien, Dijsselbloem in Griekenland, hij werd geconfronteerd met z'n socialistische broeders die geen geeld van anderen meer hadden om uit te delen. Het gespeelde begrip, zal het bloed doen koken wanneer het in Griekenland wordt uitgezonden.

bananabanana | 02-09-18 | 11:45

Mooi en informatief verhaal. Daarom lees ik Geenstijl.

Rambo John J | 02-09-18 | 11:22

Waarschijnlijk wordt een duitser weidmann, de opvolger van de hagedis draghi.
Als het dan afgelopen is met het opkopen van de schulden.
zal de rente gaan stijgen,dan zijn we weer terug bij af.
Een luchtballon die weer leeg loopt.
Het is een gordiaanse knoop
October 2019 weten we meer

soledad | 02-09-18 | 11:14

Wonderbaarlijk, dat een PvdA-er probeert om op de vrije markt zijn geld te verdienen. De normaliter gebruikelijke usance is, om de zakken te vullen via de staatsruif.

The_Master_Bear | 02-09-18 | 11:11 | 2

Links lullen rechts vullen.
Dat is al zo oud als een Griekse saga

Jacktheflipper | 02-09-18 | 11:35

Nee, links lullen, links vullen.
Links vullen is uit de staatsruif graaien.

The_Master_Bear | 02-09-18 | 13:35

Conclusie.
Banken gered
Griekenland is alleen te redden als de schulden geheel of gedeeltelijk wordt kwijtgescholden.
Noord Europeaan gaat dat betalen (paar maandjes later pensioen en minder pensioen)
Die Yanis is meer een realist dan een extremist wat jerommeke ons doet geloven.
Jerommeke was gewoon de trekpop van dienst
Griekse crisis is nog lang niet over.
En let op er komt een nieuwe crisis aan DE TURKSE ook hier hebben grootbanken te veel risico genomen. Gezien de geschiedenis mag de Europese belasting betaler gaan betalen om de banken te redden en indirect een dictator aan de macht houden.

Jacktheflipper | 02-09-18 | 11:02 | 1

Geloof ik ook wel. Yannis is een speltheoreticus. Wiskundig-modelmatig had hij het spelletje in beeld en wilde hij het over de uitkomst hebben. En speltheoretisch gezien, had hij een belangrijke troef in handen die hij uiteindelijk niet mocht uitspelen - de Griekse default. Historisch gezien echt niets nieuws voor Griekenland, alleen een beetje asociaal nu het lid was van de EU-familie.

Maar zo werkt dat niet in de politiek. Daar gaat het om opdrachten, agenda;s, coalities, machtsposities en daarover moet oeverloos geouweneeld worden en hij is uiteindelijk is zijn hemd gezet door zijn premier die zwichtte onder de druk van de Europese politieke kanonnen.

Dijsselbloem heeft HBO-boerderij management in Dublin gestudeerd geloof ik. Daar leert ie met welk formuliertje hij subsidie kan aanvragen voor een mestoverschot oid. Intellectueel gezien totaal geen partij voor Yanis.

Rommelende Onderbuik | 02-09-18 | 11:11

p

javdlaaken | 02-09-18 | 10:54

Zeer verhelderend en dat in 2 minuten.

Uw Verzekeringsadvis | 02-09-18 | 10:57

von Amsberg | 02-09-18 | 10:39
at filmpje zou iedereen moeten bekijken

telelezer | 02-09-18 | 11:34

Geen drachme tussen te krijgen.........

Muchnadt | 02-09-18 | 13:49

Belastingbetalers moeten banken die slechte investeringen hebben gedaan -zelfs als ze voor de gek waren gehouden- niet bailen. Dat is slecht kapitalisme. Als u en ik een slechte investering maken dan worden we ook niet gebaild.
Die eerste bailout van 240 miljard ging linea recta naar banken die slecht hadden geïnvesteerd. Die bailout moet worden terug betaald en Varoufakis heeft gelijk als hij zegt dat GR er langer mag over doen (= is eer rente op lange termijn). Feynmann heeft gelijk dat dat volledig in de soep zal lopen als de rente ophoog gaat. Dan heb je kans dat GR alsnog failliet gaat en wie moet dan opdraaien voor het terugbetalen van die bailouts: De Europse belastingbetaler want die staat garant. Niet dat u of iets maar ook gevraagd is. Of u dat wel zou willen bijvoorbeeld.
Varoufakis noemde Dijsselbloem een intellectueel lichtgewicht. En hij heeft gelijk maar Dijsselbloem is gehaaider dan Varoufakis. Want hij probeert nu te cashen in geld en carriere. Dat probeerde hij door eerst hoofd van de Raad van State te worden nadat hij zich terugtrok uit de politiek (omdat de dramatische verliezingsuitslag van de PvdA hem niet uitkwam). Dat werd terecht afgewezen. Nu is hij zichzelf aan het profileren en aan het winkelen naar een leuk baantje. Misschien dat hij een schnabbel vindt ergens vanwege geleverde diensten voor de Eurogroep maar die weten ook wel dat hij een lichtgewicht is.

Zzzzooooffff | 02-09-18 | 10:36 | 2

Precies, geen woord teveel over die krullenbol. NITWIT.

Matwetwe | 02-09-18 | 13:02

Als lichtgewicht kom je toch juist in aanmerking voor een baantje binnen de EU? De enige zwaargewichten die er rondlopen hebben obesitas

Ibu | 02-09-18 | 13:38

Werk bij een grote nederlandse onderneming, hoofdkantoor in amsterdam, wereldwijd opererend. Het loopt bij ons momenteel over van de top 10% best opgeleide twintigers uit de knoflooklanden. Die komen hier voor een baan met perspectief. De besten vinden er één, en vanuit daar waaieren ze vervolgens, inmiddels toch ontheemd, de wereld over voor het bedrijf. Griekenland, Italië, Spanje, de nabije oost-europese landen, get gaat allemaal een bleke toekomst tegemoet waarin intelligentste 10-20% niet bijdraagt aan de staatskas, als ondernemer noch als de typische 2+x modale werknemer die het worden. Drie keren raden wat dat met een economie doet.

F#ckingAwesome | 02-09-18 | 10:27 | 1

Dit is niet alleen het geval voor de PIGS-landen, het gaat ook op voor geheel Oost-Europa (inclusief niet EU). De winnaars zijn de aandeelhouders van bedrijven hier. Deze mensen drukken de lonen van lokale mensen immers. Follow the money.

O2Neutraal | 02-09-18 | 13:17

@bozepoep

''geen bouw van extra huizen'' maar intussen haalt Den Haag wel duizenden vluchtelingen vanuit moslimlanden naar NL die dan met voorrang een ingerichte woning krijgen.... wir schaffen das.

Het gaat goed met de economie en wat doet Rutte III?
Juist ja: ze verhogen de BTW van 6 naar 9%... plus de energieheffing op gas, stroom en benzine gaat omhoog.

Voor het geval dat je als wanhopige burger hierdoor meer gaat drinken... verhogen ze intussen ook de accijns op alcohol.

sociaal_econoom | 02-09-18 | 10:16 | 3

Precies. Totale belastingdruk loopt zo aardig richting de 70 a 80%.

Mart6037 | 02-09-18 | 10:38

@Mart6037 | 02-09-18 | 10:38
Dus nog 20 a 30 % te gaan en de cirkel is rond, de natte droom van GL en SP.

Uw Verzekeringsadvis | 02-09-18 | 10:59

Mensen die niet zonder alcohol kunnen kopen het toch wel en dat weten ze in Den Haag donders goed. Net als roken duurder maken. Geen roker rookt er minder om. Liever een maaltijd overslaan dan niet roken.Zo werkt dat. Maar de eerste levensbehoeften verhogen van 6 naar 9 heeft wel degelijk tot gevolg dat mensen aan de onderkant nog slechter gaan eten. Dat heeft weer tot gevolg dat ze meer zorg nodig zullen hebben op termijn. Maar die zorg is als dit zo doorgaat niet meer te krijgen over 10 tot 20 jaar en dus zal de levensverwachting met sprongen achteruit gaan. Precies wat ze voor ogen hebben.Bovendien een steeds zwakker wordende bevolking die geen tegenstand meer kan bieden. Ik denk absoluut niet dat ik hiermee te ver ga zo te denken. Ik weet dat het zo werkt bij gestoorde persoonlijkheden. En dat zijn ze daar in Den Haag en Brussel Lange termijn denken in het belang van de bevolking willen ze niet. Lange termijn denken in eigen belang willen ze wel. Kortom: het interesseert Den Haag geen zak of de wanhopige burger meer gaat drinken. Prima meer geld in kas om hun enorme gat in de hand te stoppen

bozeboep | 02-09-18 | 11:48

Economisch zitten we gevangen. De politiek bepaald niet langer wat er macro-economisch gebeurt, dat doen de multi-nationals. Zij die de macht hebben bepalen ook het spel waardoor de meest rijke mensen rijker worden. Zij kunnen beleggingsbanken inzetten, oefenen direct invloed uit op de politiek, profiteren van fiscale voordelen in het buitenland (bv in de vorm van onroerend goed) en hun kapitaal groeit. Geld zuigt geld aan. De onderklasse en de middenklasse betalen dmv hun inkomstenbelasting, heffingen, BTW, accijns, dure woningen etc de rekening. Zolang we Netflix hebben, 3 weekjes naar een of ander kutresort kunnen, in de file kunnen staan met de Prius en we geloven in de belofte dat we er straks 2% bij krijgen gaat het goed.
De echte onderklasse (kansparels, immigranten, beroepswerkelozen etc) wordt door de middenklasse onderhouden.
Economisch gaat het goed maar dat is niet zo. Als ik mijn loon bekijk en uitgeef heb ik ongeveer 80% afgedragen aan lasten: Voordat ik het krijg is het belast en gaat ongeveer de helft naar de Roverheid. Ik betaal premies. Alles wat ik overhoud of koop is belast, ik betaal lokale belasting, provinciale belasting, BTW, energiebelasting, accijns, belasting over dividend, rente, huis, riool, vuinis, Co2 etcetc.
De betrouwbaarheid van de beloften van de politiek is nul;
Als dank mocht ik ooit stoppen met 57,5, toen 60, daarna 65 en nu 67? Dan heb ik 47 jaar gewerkt en misschien nog 15 jaar in de marge verder leven zonder enige vorm van respect van deze overheid want economisch niet meer rendabel en tot last. 90 procent van de zorgkosten wordt in het laatste levensjaar gemaakt.dus als ik omval en mijn heup breek op mijn 85e crepeer ik nog enige maanden en dan was dat het dan.
Met de toename van kanslozen in onze samenleving zal solidariteit sterk afnemen en zullen we naar een segregatiemodel gaan zoals we dit hadden in feodale tijden of zoals we dat zien in Arabische landen, Afrika en Rusland.

Af en toe knapt de zeepbel. Er is geen politiek systeem ter wereld wat echt goed werkt maar dat we in de nadagen zitten van een goed en eerlijk werkend democratisch model is wel duidelijk.

Jan Lange3373 | 02-09-18 | 09:53 | 3

De spijker op zijn kop!

BonSens | 02-09-18 | 10:26

Macht van multinationals is niet absoluut. Als we bijvoorbeeld nu allemaal niets van Unilever of Shell zouden kopen is het gelijk een ander verhaal. Binnen 1 dag. Maar wij geven ze die macht. Wij gaan niet naar de dorpswinkel maar naar de supermarkt. Wij kopen niet in de winkel om de hoek maar op bol.com. En zo komen we vaster en vaster te zitten. Op korte termijn niet zozeer, maar kijk verder.

Mart6037 | 02-09-18 | 10:33

onder ander Soros is bezig ons leven te bepalen.

bozeboep | 02-09-18 | 11:35

Het volk op de been brengen zal lastig worden. Groot deel van de bevolking is al murw geslagen door Den Haag. Men heeft het veel te druk met overleven en Den Haag weet dat het zo werkt. Het de mensen zo lastig mogelijk maken zodat ze geen tijd of energie hebben zich ook nog in te lezen wat Dat roversnest in Den Haag allemaal uitvreet. Geen bouw van extra huizen. Zodat mensen zichneen slag in de rondte draaien om te zoeken en hopelijk iets te vinden waar ze wonen kunnen.Flinke bezuinigingen in de zorg/politie (geen tijd meer zich bezig te houden met aangiften) bezuinigingen op onderwijs (slecht onderwijs betekent minder mensen, die logisch nadenken) Het is allemaal bewust vanuit EU gestuurd. Dan nog eens hele horde islamieten binnen laten(met de wetenschap dat die zich absoluut niet aan gaan passen) en gokken op een burgeroorlog. De regeringsleiders zijn niet dom. Absoluut niet. Ze zijn door en door slecht. Heb nooit beseft dat de derde wereldoorlog een psychologische oorlog zou worden. We zitten er midden in

bozeboep | 02-09-18 | 09:52

Voor Duitsland en Merkel geldt, alles voor de macht, alles voor de Deutsche Wirtschaft. En of die macht nu leidt tot 2 wereldoorlogen of tot een trojaans imiigratie paard, een diesel schandaal, het vernederen van Zuid Europeanen of hun eigen criminele Deutsche Bank.
Men past zich aan, aan Duitsland, of anders............

Memek | 02-09-18 | 09:50

Als ik dit zo lees is er maar 1 goede oplossing: Griekenland uit de EU en schulden afschrijven. Grieken kunnen hun eigen gang gaan en wij een bak peop minder.

Boerkablaffer | 02-09-18 | 09:45 | 1

Griekenland eruit en vervolgens een volgende binnen de EU gesluisde bijna op omvallen staande kameraad.. de Oekraine, de Oost Europese landen , de Zuidelijk Europese landen.. nog een crisis erbij en het dondert allemaal in elkaar en trekt vervolgens onder leiding van Merkel en Macron de Noord Europese landen totaal helemaal leeg om de boel overeind te houden.

Nederland, ik schat nog 10 jaar en we zijn genivelleerd dankzij (voormalige) bovenonsgestelde pro Eu leiders, tot een land waar men als horige en moderne slaaf elkaar het licht in de ogen niet meer gunnen.. om te overleven!

fikkieblijf! | 02-09-18 | 10:21

In plaats van banken redden had de Nederlandse politiek er ook voor kunnen kiezen om reizen naar Griekenland fiscaal aftrekbaar te maken. Nederlandse belastingbetalers kunnen dan lekker voordelig op vakantie, en het geld komt rechtstreeks in de Griekse economie terecht. Allemaal blij.

Kiwi45 | 02-09-18 | 09:36 | 2

Fiscaal vrije vakantie naar Griekenland. Want iedereen wil op vakantie en natuurlijk naar Griekenland.
Hoe verzin je het.

Memek | 02-09-18 | 09:46

haha, dat is helemaal niet de bedoeling van de EU.

fikkieblijf! | 02-09-18 | 10:22

Wat weet Yanis nu van landbouw? Hij heeft niet eens in Wageningen gestudeerd.

Pimp my Voortuin | 02-09-18 | 09:35

Het is vrij simpel: geef je geld aan een armoedzaaier dan ben je het kwijt. Wij zijn door onze eigen "leiders" voorgelogen dat we het terugkregen. Met rente. Die dat geloofde was/is een sukkel. Anderen zagen het tandenknarsend toe hoe den haag en Brussel ons wederom in de zeik namen. Wilders had gelijk: gelijk aan het begin je verlies nemen en niet nog meer geld in een bodemloze put gooien. Dan was het nog te overzien. Nu zijn we 300 miljard euro verder. Sukkels!!!!!

Mart6037 | 02-09-18 | 09:28

Misschien kunnen we eens proberen om per land een munt in te voeren. Dan krijg je concurrerende munten.

Leptob | 02-09-18 | 09:26

Volgens mij heeft Griekenland ons en zichzelf genaaid door jaren op de pof te leven. Ze speelden eerste wereldland, waren het niet. Nu zijn ze stuk. Laten we ze op een realistische manier helpen de teringzooi op te ruimen. Daarvoor moet degene in de schuldsanering de zooi opscheppen, wij betalen de schep dan wel.
Verder begrijp ik geen reedt van economie. Dat doet niemand, maar Feynman weet er in ieder geval veel meer van dan ik.

Ggroengras | 02-09-18 | 09:13 | 1

Oh, en belangrijker: is het boekje een beetje goed geschreven? Lees het lekker weg?

Ggroengras | 02-09-18 | 09:18

Griekenland eruit, of Nederland eruit.

Sitting_targets | 02-09-18 | 09:11 | 1

Griekenland is nog minder relevant dan Nederland.

Pimp my Voortuin | 02-09-18 | 09:36

Ik begreep dat Dijsselbloem naar Griekenland mocht voor Nieuwsuur. Leuk om zo je boek te kunnen pluggen op staatskosten. Een promo in Nieuwsuur helpt zijn verkoop waarvan de opbrengst natuurlijk geheel naar de Grieken gaat?!

Simon_GS | 02-09-18 | 09:08

@kleurdoosje en anderen

Dat het geld grotendeels naar Duitsland en Frankrijk is doorgesluisd dat wist ik niet.
Dit is niet netjes... de miljarden komen op het conto van Griekenland maar Duitsland en Frankrijk pikken een groot gedeelte hiervan in.
Dit wetende vind ik het rechtvaardig dat Griekenland met slechts 10 miljoen inwoners dit niet hoeft terug te betalen.
Duidelijk is dat Dijsselbloem onder één hoedje speelde met Duitsland en Frankrijk.

Nederland heeft 17 miljoen inwoners... zoals je zegt moet NL absurd veel afdragen aan EU-Brussel.
Dit jaar betalen we 8 miljard euro ''contributie'' aan Brussel en zodra Engeland wegvalt dan moeten we 11 miljard euro gaan ophoesten, dit heeft Rutte al laten weten.
Volgens Pechtold is het grote EU (met 28 lidstaten) goed voor de welvaart in Nederland... geloof er geen snars van - want vergeleken met de EEG van 12 landen (in 1990) zijn de BTW, heffingen, accijnzen en benzineprijzen alsmaar gestegen.
Hoor nooit dat iets goedkoper wordt... ja de dividendbelasting maar dat is voor de rijken.

sociaal_econoom | 02-09-18 | 08:43 | 3

De ratio van de BTW verhoging met 2% naar 21%, was om meer belastinginkomsten te generen en zo de crisismaatregelen te betalen.. Nu het weer zo goed gaat, kan dat weer worden terug gedraaid, of is het een kwartje van Kok geworden.
Deysselbloem, ook zo'n rover uit dat Pvda dievennest.

Pelforth | 02-09-18 | 08:51

Dát niet alleen,kijk eens naar de Nederlandse staatsschuld vanaf wo2 tot de euro,en van begin euro tot nu.
Zie je duidelijk dat iets niet klopt.

Roger-Rabbit | 02-09-18 | 10:30

Inderdaad grote schande!
Ik vind het ook niet netjes dat de schuldhulpverlening met belastinggeld mijn schuldeisers aflost en mij dat geld niet handje-contantje geeft om lekker leuke dingen mee te doen.

Rommelende Onderbuik | 02-09-18 | 10:40

Het links-rebellerig sentiment dat de Grieken er niet bij gebaat waren en dat geen cent naar de gewone man ging, moet eens afgelopen zijn! Het betreft herfinanciering van gemaakte schulden onder steeds gunstigere voorwaarden - onverantwoordelijk financieel beleid waar heel Griekenland van heeft geprofiteerd en nu min of meer voor wordt beloond.

U kunt ook wel klagen dat u uw schuld bij het postorderbedrijf nog steeds moet betalen als u in de schuldhulpverlening komt... En ja, ik begrijp ook wel dat u dacht, mooi, we zijn ervan af, ik boek weer eens een vakantie. Maar zo werkt dat niet in een solidair stelsel. De mensen die je helpen moet je niet nog eens extra benadelen.

We hebben het in geval van Griekenland ongekend snelle welvaartsstijgingen met salarissen die 10x over de kop gingen in een periode van enkele jaren, waar landen met verantwoord financieel beleid decennia naoorlogs buffelen voor nodig heeft gehad.

Rommelende Onderbuik | 02-09-18 | 08:30 | 2

Helemaal eens hoor, maar schuldhulpverlening is tenminste eindig. Wat nu met Griekenland gebeurt lijkt eerder op een faillissement. Geen uitzicht op verbetering.

atheïstisch stemvee | 02-09-18 | 09:21

atheïstisch stemvee | 02-09-18 | 09:21 | favorietblock
begrijp ik ook wel, maar alleen Luxemburg heeft geen langdurige staatsschuld.
Het hebben van een staatsschuld van ca. 60% van het BBP is gewoon geaccepteerd, alsmede een fijn product op de spaarmarkt.

Rommelende Onderbuik | 02-09-18 | 10:48

Echte EUropese staatsmannen stelen het geld van de arme mensen in rijke landen - en geven dat aan hun rijke vrinden in arme landen.
Rijke vrinden die sinterklaas voor deze gunst van ontvangen-willen wel altijd een uurtje in de wachtkamer laten zitten.

Jan Passant mk2 | 02-09-18 | 08:26

De Grieken zijn hoe dan ook stevig genaaid en de Nederlandse belastingbetaler kreeg en passant ook even een flinke veeg mee. Europa moest van Brussel 1 worden, onvoorwaardelijk. Dus keek men niet dat de gemiddelde Griek een broertje dood had aan belasting. Dat Frankrijk zich nog immer koloniaal aan het verrijken is in Afrika (zij kunnen wel op tijd met pensioen, rarara hoe kan dat?) of dat er hier en daar een sterke munt onder de prijs ingewisseld werd voor de heilige Euro. Alles moest wijken want alleen samen zouden we het nog kunnen redden in deze boze wereld. De gedachte was nobel, de uitvoering ronduit asociaal. Door het niet onderkennen van zovele misstanden zitten we nu met de ellende waar figuren als Jeroen kunnen shinen.

Uitgerekend de man die 0,0 werkervaring had en zelfs een studietitel al dan niet verzon op zijn CV, kortom de huidige politicus van gebakken lucht mocht aan de knoppen zitten. Nu valt er zeker voor andere perspectieven wat te zeggen, maar uiteindelijk is de belastingbetaler van Europa de dupe en de één meer dan de ander. En hebben de drastische bezuinigingen louter 1 doel bewerkstelligd en dat is handhaving van de status quo.

Jeroen is geen democraat maar een salonsocialist van de bovenste plank.

hoochee | 02-09-18 | 08:25

Dijsselbloem als (nitwit) voorzitter van de Euro groep, speelde de rol die hij namens Merkel's Finanzminister Wolfgang Schäuble (de echte baas van de Eurogroep) moest spelen. Dijs, de voorgeprogrammeerde trekpop die daarmee Schäuble uit de wind hield en deed wat Merkel op de achtergrond commandeerde.
Toen in de VS de banken crisis uitbrak was het Merkel die de VS openlijk de mantel uitveegde. Totdat duidelijk werd dat ook de Duitse banken tot hun strot in dezelfde ellende zaten. Toen moest Merkel met het schaamrood op de kaken de Bondsdag om een bail-out smeken. Die kreeg ze onder voorwaarde dat het eenmalig was. Maar deze bail-out dekte niet de Zuid Europese problemen die kort daarna aan het licht kwamen, een 2e bail out was onmogelijk, de pijlen gingen richting Griekenland.

In Griekenland heeft Merkel, de "juiste mensen" weer op de "juiste plaatsen" gekregen. En dat zijn dezelfde krachten die het cliëntelisme en de corruptie In Griekenland voorheen bestierden. Waar Griekenland de middelen vandaan moet halen om schulden af te lossen met emigrerende generaties en een snel vergrijzende populatie met een half pensioen, vraag het de socialist Dijsselbloem, die weet het beter, het was zijn idee de pensioenen te korten.

O ja vergeet ook niet de gouden verkoop deal van de ex SNS verzekeringspoot Vivat (onderdeel van de SNS reddingsoperatie ten kosten van de belastingbetaler) aan het Chinese Anbang voor 1 euro.
Anbang hangt nu 3 jaar na de koop van Vivat te bungelen aan een zijden draadje, en de Chinese overheid heeft de tent onder curatele gezet.
ASR of Aegon betalen er straks (Vivat noodgedwongen in de verkoop) tussen de 1,5 en 1,7 miljard voor.

Memek | 02-09-18 | 08:19

Het heeft geen enkele zin om op internet nog uitleg te geven wat er mis is aan de EU en de euro. Het volk weet het, degene die er dagelijks van profiteren weten het.
Er gaat niets gebeuren als we alleen maar de onschuldige burger uitgangen en vertellen wat er mis is, degene die de touwtjes in handen hebben wisten al voor jou en mij wat de gevolgen zouden zijn van het gevoerde beleid.

Het probleem zit hem in de checks and balances. Niemand controleert en handhaaft wanbeleid. De reden dat het allemaal kan gebeuren is omdat 'de macht' licht bij een groep mensen die profiteert van het gevoerde beleid.

Zoals de EU voorgesteld is zo gaat het er achter de schermen zeker niet aan toe, ieder land vecht en verdeeld de buit naar machtsverhouding.

'De macht' vind altijd wel weer een weg om een crash te beteugelen, doodsimpel omdat zij de macht hebben en bepalen. Hierbij zijn regels niet heilig als het noodzakelijk is deze te omzeilen of zelfs te negeren.

Deze wereld gaat niet beter worden van klagen op internet, de machtshebbers zullen uiteindelijk het vrije internet ook monitoren en de té kritische burger bannen. Zie wat er met het Vaticaan en de paus daar gebeurt, we praten over misbruik van mensen. Als u of ik iemand misbruikt dan word u opgepakt en mag u zich bij een rechter verantwoorden om vervolgens een afrekening in de gevangenis te krijgen. Waarom komen al die misbruik zaken nauwelijks voor een rechter denkt u?

In mijn eentje begin ik niks. Ik kan alleen mensen om mij heen verzamelen en me aansluiten bij anderen om de groep kritische mensen die wakker worden te vergroten zodat we op een moment in de meerderheid zijn en de macht op een democratische wijze met elkaar te organiseren.

Wie nu nog in het huidige systeem geloofd is flink gehersenspoeld (en ik kan het de mensen niet eens kwalijk nemen).

Het feit dat banken gered worden met uw en mijn geld omdat ze vooraf wisten dat er geen andere oplossing was is gewoon crimineel gedrag wat bestraft moet worden.

Het volk moet wakker worden en iets minder op het schermpje van de smartphone kijken en om zich heenkijken zodat ze gaan beseffen dat zij slaaf zijn van een systeem die het overgrote deel maandelijks laat werken voor een vergoeding die je gevangen houd in het systeem. Jij en ik weten dat als je 1000,- per maand meer te besteden hebt dat je dan 3/4 daarvan steekt in een luxer leven. Maar uiteindelijk ben en blijf je slaaf van het systeem.

Maar goed, ik houd stille hoop dat het volk wakker gaat worden en in opstand zal komen om de criminelen in dit land (om te beginnen) allemaal te berechten voor het uitpersen en misbruiken van de goede wil van het volk.

pickalilly | 02-09-18 | 08:04 | 2

Mooi en logisch betoog. Ik ben alleen bang dat dit niet gaat gebeuren. Het grootste gedeelte van het Nederlandse volk vindt het wel prima zo.

zwartzondersuiker | 02-09-18 | 09:14

Helder betoog, wie bewaakt de bewakers?

hotbrasil | 02-09-18 | 12:14

Er is maar een manier om uit al dat gedonder te komen en dat is toch echt een NEXIT.

gato | 02-09-18 | 07:46 | 1

Of massaal aan de pil van Drion

Kaas de Vies | 02-09-18 | 07:57

Als echte maffioso zijn er geen sporen achtergelaten, blijft onduidelijk wie de capo di tutti capi is.

De naam van de hoogste in de openbare pikorde begint met Angela en eindigt op Merkel, dat is voor mij genoeg. Wie uiteindelijk de touwtjes in handen heeft blijft zoals tegenwoordig bij iedere organisatie onduidelijk. In dit geval het grootkapitaal dat zijn handen heeft in de banken, de volgende keer het grootkapitaal zelf dmv lobbyisten. Zou wel eens willen weten hoeveel geld in Brussel in de zakken van vele "parlementariërs" vloeit en anders wel beloften voor toekomstig geld als ze op non actief komen te staan.

Wat dat betreft is Groen Links wel een fijne partij, daar weet je tenminste dat Klaver de marionet is van een tot chef uitgegroeide spindoctor. Dat Rutte direct door Shell wordt aangestuurd blijkt wel uit de kwestie dividendbelasting.

Als ze oud zijn bulken ze allemaal van het geld. Geen van allen kan het meenemen is dan de uiteindelijke troost.

bergsbeklimmer | 02-09-18 | 06:50

Griekenland heeft bijna 300 miljard euro gekregen... waar dit geld gebleven is dat weet niemand.
Een gedeelte is naar de banken gegaan in Griekenland en er is ook een deel gegaan naar hoge ambtenaren en directeuren van bedrijven in Griekenland die opdrachten en werkzaamheden mochten uitvoeren.
Er is met geld gesmeten en niemand weet precies wie het geld in zijn zakken heeft gestoken.

sociaal_econoom | 02-09-18 | 03:06 | 5

@sociaal_econoom,
Er staat me bij dat Griekenland het meerdendeel van het geleende geld verplicht heeft moeten uitgeven in Frankrijk en Duitsland, het zou gaan om de aankoop van een door de EU verplichte militaire vloot. Een vloot voor de EU? Ik hoor daar niks meer over. Op die manier zou het geld direct weer weggesluisd zijn naar Frankrijk en Duitsland en zijn hun banken gered. Er schijnt slechts 17 miljard naar Griekenland zelf te zijn gegaan, waar dat is gebleven... dat weet ik niet, maar waarschijnlijk niet naar de kleine burgers.
Maar nog iets: de Nederlandse staatsschuld is veel hoger dan die van Griekenland, en toch had Nederland zoveel in de melk te brokkelen?
Ja ik weet wel van niet meer dan wat percentages per jaar, maar dan toch zo tekeer gaan tegen de zuidelijke staten. En waarom moest Nederland altijd zoveel afdragen aan de EU, vergeleken met anderen, zelfs Duitsland?

kleurdoosje | 02-09-18 | 06:08

Inderdaad is er heel veel geld gestoken in hun vloot en wapens, gekocht van Merkel.
Wie is toch die merkel, die heeft hele Europa in de ellende gebracht.

gato | 02-09-18 | 07:30

lees dat boek van Varoufakis dan weet je waar het gebleven is. Bijna lineadirecta terug naar Franse en Duitse banken die gered moesten worden. Varoufakis legt het nog begrijpbaar uit ook. Bepaald geen dommerik.

JoyCee | 02-09-18 | 08:21
▼ 2 antwoorden verborgen

De grote ellende kwam door Target 2, spullen leveren en niet betalen, Zo kwam er een ophoping van schulden, zodat de Franse en vooral de Duitse Bank zou omvallen. De Grieken moesten betalen, waren overmoedigd geweest, gingen snelle autos en boten kopen, maar betaalden uiteindelijk de rekening, zodat er grote armoede ontstond, De Franse en Duitse Banken bijna gered, nog steeds hebben zij grote schulden en kunnen net als de italiaanse banken op ieder moment nog omvallen.
Om dit te voorkomen werden leningen verstrekt, die de Europeesche burgers moesten ophoesten en nooit meer terug zien. Nu staan we er nog slecht voor, zeker door Draghi omdat de banken vol liggen met waardeloze obligaties. Een keer een stormpje ergens en we zitten in een nog slechter schuitje.Kapot Euro , kapot EU. Nu was de bedoeling toch al van Duisenberg om de Euro slechts 10 jaar te laten bestaan, daarna zou er een nieuwe munt komen, de man lag dood in zijn zwembad, dus kunnen we niet meer vragen, Natuurlijk wist de DNB hiervan, maar keek alle kanten op, behalve de goede kant, of te wel de kant van de Nederlandse burgers, die mochten dokken. ook ontsprong Portugal en Spanje de dans niet, het eens zo arme land, werd ineens rijk en kon de weelde niet aan, vandaar daar ook grote armoede, men begint nu een beetje eruit te komen, maar mensen werden uit hun huizen gezet en sliepen letterlijk in de maisvelden. Catalunya deed het iets beter en nu zie ik ze de goede kant opgaan, overal landbouw en als madrid niet zijn grijphanden zoveel uitsteekt , gaat het daar wel goedkomen. maar we zitten nog steeds allemaal in de gevarenzone, dus Dijselbloem de pot op en Varoefakis had wel gelijk, die had het allemaal door.

gato | 02-09-18 | 02:49 | 1

Klopt @gato...

we zien momenteel dat het aan het rommelen is in diverse landen...
Wat ik niet begrijp dat Alexander Pechtold van D66 ons nog steeds probeert wijs te maken dat het grote EU goed is voor onze welvaart.
Vergeleken met de EEG van 12 lidstaten in 1990... zijn de BTW, de energieheffing, de benzine, de accijns op alcohol en tabak stukken duurder geworden.
De BTW zit dadelijk op 21 en 9 procent... in 1990 was dit 17,5 en 6%.
Vergeleken met de EEG zijn de heffingen, tarieven en afdrachten een stuk hoger geworden.
In 1990 waren er 5000 ambtenaren werkzaam bij en voor de EEG... nu zijn er 35.000 werkzaam bij het grote EU - dit alles moet door ons worden opgebracht.

We konden met 60 jaar in de vut... nu moeten we tot 67 jaar blijven werken.
Toen betaalden we 1,5 miljard euro ''contributie'' aan Brussel - dit jaar betalen we 8 miljard en als Engeland dadelijk wegvalt... dan moeten we 11 miljard gaan afdragen aan de geldwolven in Brussel.
Het grote EU is goed voor de ambtenaren, parlementsleden, bestuurders (zoals Juncker en Timmermans) die in Brussel aanwezig zijn.

sociaal_econoom | 02-09-18 | 03:45

ik hoor Wellink de landverrader nog zeggen bij de EO: we krijgen alles terug en met rente! Net als die verrader van de vvd die het ziekenfonds afschafte en marktwerking beloofde zodat alles goedkoper zou worden. Beide stellingen zijn uitgekomen, maar niet voor jan lul.

INH.30CL | 02-09-18 | 02:16 | 1

Hear, hear.

Matwetwe | 02-09-18 | 09:06

"Er gaat geen cent naar Griekenland "
"We krijgen alles met rente terug"

lingo star | 02-09-18 | 01:46 | 1

Ja, dat was Rutte in 2012.
Hiermee kan dan meteen het gat in de begroting door de opheffing van de dividendbelasting worden aangevuld.

Munchhausen | 02-09-18 | 03:04

snap niet dat wij niet als onderpand, wegen, stations, museums enzo hebben gekregen. Kunnen we met kaartverkoop en tol ons geld terug krijgen en zodra is afbetaald hun alles weer teruggeven?

TilburgDeGekste | 02-09-18 | 00:27 | 3

Watching the Wheels | 02-09-18 | 00:33
Oude archeologie trekt toeristen dat weten ze al eeuwen in Griekenland.

Jan Dribbel | 02-09-18 | 00:41

Verder zou dat hun economie nog verder doen krimpen natuurlijk (geld gaat naar het buitenland in dat geval) en er gaat al zoveel geld naar Deutsche Bank. De enige reden dat we geld moesten lenen is dat de Griekse overheid bij Deutsche bank te veel heeft mogen lenen met volledig medeweten van Brussel. Pas in 2008 ging het mis, doordat over die schuld na de kredietcrisis een veel hogere rente vergoed moest worden, terwijl hun economie ineens ging krimpen (niet in de laatste plaats doordat minder geld beschikbaar was in Griekenland zelf door die plotseling verhoogde rente). Wij hebben vervolgens op koste van de middenklasse de Duitse en Franse banken gered door garant te gaan staan voor nog hogere leningen aan de Grieken in ruil voor nog grotere bezuinigingen en hogere belastingen voor de gewone man. Begrijp nou een keer dat de middenklasse in zowel NL als Griekenland genaaid is door de elite die daar lekker een vakantiehuisje kopen en een met oranje leer beklede spoedboot. Zou die Argentijnse nog een microkredietje willen verstrekken? De elite schept het geld uit het niets en de massa is hun slaaf, moeilijker is het niet.

Watching the Wheels | 02-09-18 | 00:43

Griekenland heeft het de laatste 10 jaar behoorlijk voor de kiezen gehad, financieel een chaos en de eilanden overspoelt met dobbernegers die niemand wil hebben en waar niemand ze mee helpt....... dat land komt er nooit meer boven op.

Fatwabuster | 02-09-18 | 00:22 | 4

Da's niet zo moeilijk. Er is alleen maar geld van toekomstige belastingbetalers in gepompt. Daar hoeft niemand rekenschap over af te leggen. Appeltje eitje.

obominotie | 02-09-18 | 01:16

Onderschat de griek nooit. Mooi volk, m'aressi poli zoals zoals ze zeggen.

Binnenbaan | 02-09-18 | 01:59

En daarna komt eerst nog het EMS, waar ook mensen tegen waren, maar niemand las wat het inhoudt.

gato | 02-09-18 | 07:39
▼ 1 antwoord verborgen
-weggejorist-
paulisimo | 02-09-18 | 00:21 | 1

Al dat stupide gelul hier, dat alle Grieken geprofiteerd hebben van EU voordeeltjes. Niet de gewone hard werkende Grieken die ik ken. Vergeet ook niet de schaamteloze leningen die onze zogenaamd fatsoenlijke banken aanboden, Met woeker rente.

paulisimo | 02-09-18 | 00:20 | 1

Het volk is altijd de dupe van de politieke voorhoede, armoe voor de Grieken is voor egopolitici als Dijsselbloem echt niet relevant. Net als de bevolking van Argentinië na de crash, na decennia zijn zij het die niets meer hebben, de Dijsselbloemen van deze wereld wentelen zich met hun neus omhoog in weelde. De pvda heeft lelijkerds voortgebracht maar dit menneke is wel de overtreffende trap van de zelfingenomen kwal.

eastender | 02-09-18 | 00:41

Dat Jeroentje zo stom is om zelf de aandacht op zijn falen te richten. Wat een pannenkoek.

ole guapa | 02-09-18 | 00:13
-weggejorist-
paulisimo | 02-09-18 | 00:12 | 3

Precies wat ik reeds eerder schreef: alles gaat volgens het neoliberale gedachtegoed. Alles voor het grootkapitaal, multinationals, de banken en het bedrijfsleven. Het klootjesvolk betaalt het gelag. De armen worden armer. De rijken worden rijker. De bonussen voor de bankiers zijn veilig gesteld en het volk stemt massaal weer VVD en de andere gevestigde orde.
Het wordt tijd dat de SP aan de macht komt maar dan moeten zij zich afzijdig houden van de Linkse Hobby's en louter opkomen voor de onderklasse en de middenklasse. De Nederlandse onder- en middenklasse welteverstaan. Zou te hopen zijn dat naast Rutte (VVD) die alle reaguursels leest dat in het bijzonder de SP mijn zeer gewaardeerde reaguursels leest en er vooral wat mee doet.
Op naar een sociaal en eerlijk Nederland.

ProAsfalt | 01-09-18 | 23:44 | 5

Ik stel voor een nieuw begrip te gaan hanteren (niet mijn idee, maar ik ben het er wel mee eens).... Links en rechts zijn een beetje intransparant geworden. Dus laten we er voor de duidelijkheid nu eens een 3e categorie aan toevoegen. "Realistisch".... Wat zijn nou de feiten en wat zijn nou de wensdromen...

Links communistisch heeft nooit ergens echt goed gewerkt zonder veel dooien.
Rechts werkt wel, maar ligt dan overhoop met de linkse kant wat telkens weer de trein de bagger in rijdt. Want we willen liever vechten voor idealen en sneuvelen voor onze waarheid, waar dan dus alle twee partijen fout zitten.

Maar laten we nu eens kijken wat er gewoon objectief aan de hand is. Strip ff je opgebrachte kijkveld, laat ff alle emotie-kreten achterwege en kijk gewoon wat er gebeurd.

peterdh | 02-09-18 | 00:17

Laat dat hele links/rechts gezeik achterwege, en benoem gewoon de partijen.

obominotie | 02-09-18 | 01:20

Het is veel simpeler @pro: kantel de EU, het complete bestuursorgaan is er al tenslotte; het hoeft allen een nieuwe instructies te krijgen. Zie het als een vrachtauto waarmee men gewend is aan de linkerkant van de weg te rijden. Vanaf "vandaag" rijden we gewoon aan de andere kant. Wie het voor de voeten rijdt merkt het vanzelf.
Hoe doen we dat: Een radicale hervorming van de EU tot regionale produktie autarkie[*], compleet met meerjarenplan en ***gepast*** toezicht op de naleving. Om dit te bereiken heb ik een 12 punten plan[**] ontworpen, net zoveel punten als sterren in de EU vlag.
Politici aller slag, aan het werk voor het volk: Federation Now!

[*] In een produktie autarkie vindt het omgekeerde plaats van de huidige crypto-plutocratische schijndemocratie: bedrijven worden dan aangestuurd door een centraal plannings instituut, veregelijkbaar met Gosplan destijds. Het instituut bestaat al en behoeft slechts nieuwe instructies: de EC te Berlaymont (Brussel)

[**] Het plan:
1-afschaffing van de natie-staten;
2-gelijkgeschakelde lidstaten met één staatsvorm voor alle leden en sterk verkleinde nationale parlementen;
3-zonder koningshuizen of andere vormen van dynastiek leiderschap;
4-geen contributies maar één gezamenlijk budget;
5-met een volksleger, geen beroeps- of huurlingen leger;
6-met één taal voor openbaar bestuur, onderwijs en media;
7-met afzettingsprodedures,
8-persoonlijke aansprakelijkheid voor politici, bestuurders en diplomaten in welke vorm dan ook, geen immuniteit;
9-direct kiesrecht voor alle kandidaten over de gehele federatie;
10-een cap op de hoogte van persoonlijk vermogen, in welke vorm en waar dan ook;
11-één codex van wet- en regelgeving;
12-een over de gehele unie gelijke pensioengerechtigde leeftijd

kindapaas | 02-09-18 | 03:12
▼ 2 antwoorden verborgen

Dijsselbloem, als er nu een onbetrouwbaar is dan is het Dijsselbloem wel. Aan hem zou ik alleen mijn schoonmoeder toevertrouwen en dan nog met de grootst mogelijke twijfel. Wat een farizeeër. Als ik flink getafeld heb, droom ik nog wel eens van hem. Wie heeft dat ooit eens gezegd. Bij Dijsselbloem, gaat het zeker op. Een grote bende is het in Griekenland. Griekenland is van het steunprogramma af klonk het triomfantelijk vanuit Brussel. En gij gelooft dat. Dacht het niet. Een grote farce, is het. Een ding weet ik zeker, het komt als een boemerang terug en wie betaalt het gelach. Juist, de simpele burger. Want simpel zijn we in de ogen van de snobs uit Brussel, de bestuurders en politici van de EU.

De Evangelist | 01-09-18 | 23:43

Mijn maagzuur komt altijd omhoog als ik de kop van die verschrikkelijke dijsselbloem zie....
Zo snel mogelijk wegklikken is dan het devies.

Slipsnifter | 01-09-18 | 23:28 | 3

Hetzelfde heb ik overigens bij timmerfranz.

Slipsnifter | 01-09-18 | 23:29

Hang op! Klik weg! Bel uw bank !

Watching the Wheels | 01-09-18 | 23:33

@Als je het ook bij Ploumen en Spekman hebt, dan is er sprake van een PvdAllergie. Bij mij is die diagnose ook gesteld.

eastender | 02-09-18 | 00:49

Ik zeg het al jaren, het geld dat wij hebben uitgeleend aan Griekenland wordt op een dag kwijtgescholden. En dat dit vanaf het begin af aan al de bedoeling was. Alleen ligt het begrip “gift” nogal gevoelig dus werd er steeds gesproken over “lening”, maar nu de Duitse en Franse banken gered zijn zal het er toch van komen.
Kijken wat Dijsselbloem dan te zeggen heeft.

Osdorpertje | 01-09-18 | 23:24 | 4

En wie dan echt binnenlopen? De mensen met enorme leningen, dus dezelfde elite. Want ze hebben niet alleen veel geld, ze hebben vooral enorme schulden op hun investeringen.

Watching the Wheels | 01-09-18 | 23:30

Dat is juist @ watching. Ons "vrije" "kapitalistische " systeem kent een aantal zwaktes:
-samengestelde rente in de waardenketen (geen goud standaard meer of andere "hygiene¨ factor);
-bedrijfsovernames met rentedragend geleend geld;
-vermenging van industrie kapitaal met rentedragend vreemd vermogen;
-faillissementsrecht in het voordeel van bedrijfsopkopers met geleend: gaat het bedrijf failliet dan is de koper alleen verantwoordelijk voor zijn inbreng.

Wie zich goed inleest kent deze zwaktes; ze zijn niet nieuw en kennen goede vergelijkbare gevallen door de eeuwen heen, zij het dat de schaal steeds groter wordt en daarmee ook de waarneembare onwenselijke randverschijnselen.

kindapaas | 02-09-18 | 03:24

We leven in andere tijden en het is nodig word er dan gezegd bij kwijtschelding,net zoals de afschaffing van de dividendbelasting dat was ook "nodig" en niemand die er niet bij waren weten waarom.

steekmug | 02-09-18 | 07:30
▼ 1 antwoord verborgen

"De EU heeft gemiddeld een begrotingstekort van een procent, Griekenland een overschot van 0,8%". Ik begrijp hier de samenhang niet. Feyman, wil je dat uitleggen? Verder raad ik mensen met een hypotheek aan de tendens goed in de gaten te houden, hoewel ik niet verwacht dat de ECB de rente drastisch gaat verhogen. Kan helemaal niet, dan is de euro echt gedoemd, ondanks de economische groei van de West-Europese landen. Veel te veel landen blijven ernstig achter.

Elvi | 01-09-18 | 23:23

The Dijs werd al uitgekotst door de Grieken, maar Jan Kees de Jager(CDA)ging m voor.
Die naaide ons allemaal de moeder.
nos.nl/l/272846

Ruimedenker | 01-09-18 | 23:23

Het mooiste aan Dijsselbloem is dat hij nog steeds geen flauw idee heeft waarom de PvdA het zo slecht doet in de peilingen en verkiezingen. Dat zegt iets over zijn stuitende gebrek aan intelligentie.

obominotie | 01-09-18 | 23:21 | 2

Dat speelt hij, ze weten het heus wel.

Watching the Wheels | 01-09-18 | 23:23

Lijkt me stug. Dan zou de PvdA-top al zelfmoord gepleegd hebben.

obominotie | 02-09-18 | 01:22

De wekelijkse columns van Feynman zijn een zegen voor de weldenkende mens. Hij is minstens zo goed als wijlen prof. dr. Bob Smalhout, die wekelijks op zaterdag een voortreffelijke column in De Telegraaf had. En dat mag Feynman als een groot compliment beschouwen.

hoogstetijd | 01-09-18 | 23:18

Smerig is dat nog steeds niemand volledig eerlijk is. Griekenland heeft "gewoon" het voorbeeld van Italie gekopieerd, zie dit interview met Varoufakis na zijn aftreden door Max Keiser. Italie had ook nooit toegelaten mogen worden tot de euro en .... Duitse en Franse banken hebben rechtstreeks zonder ingewikkelde producten geld geleend aan de Griekse overheid. Brussel heeft al die tijd geweten dat er te veel geleend werd aan Griekenland youtu.be/X8w0LOFw1-Q?t=1100 Italie is allereerst bij de euro gerommeld met allerlei kunstmatige constructies. Griekenland heeft via Goldman Sachs van ECB'ers Mario Monti en Draghi (beiden oud-medewerkers van GS, nee die andere) gewoon dezelfde constructies benut die al voor Italie bedacht waren en dat met volledige kennis van Brussel, aldus Varoufakis. Frankrijk wilde Italie erbij om niet de zwakste van het stel te zijn. Duitsland had als voordeel dat hun export geen last meer had van devaluaties van lires en andere zwakke munten. Bundesbank is gewoon de baas in de EU en de gewone man betaalt zowel hier als in de zuidelijke landen de rekening. En dat gaan we pas weer echt merken bij de volgende financiele crisis.

Watching the Wheels | 01-09-18 | 23:16 | 2

En in dat licht is het van PvdA'er Dijsselbloem niet erg sociaal dat er bezuinigd moest worden door de armste Grieken om uiteindelijk de schulden nog verder te kunnen verhogen om de (na 2008 opgelopen) rente te kunnen betalen aan Deutsche Bank en BNP. We hebben Deutsche Bank gered, niet de Grieken.

Watching the Wheels | 01-09-18 | 23:22

Ben het hier roerend mee eens, ook benieuwd of de euro nog te houden is met de volgende crisis.

Pedro el Negro | 02-09-18 | 00:10

Politiek heeft niets te maken met feiten zoals cijfers en andere waarheden, het is een spelletje. Kan je wel boos worden, maar dat heeft geen zin.

Ongeblustekalk | 01-09-18 | 23:12 | 4

@Kompromat | 01-09-18 | 23:22
Er verandert nooit iets, want in werkelijkheid regeert het geld (de schuld). Het parlement is maar poppenkast. Ze doen samen met juristen precies wat de boven ons gestelden willen. En die elite betaalt geen belasting, dus draagt niets bij.

Watching the Wheels | 01-09-18 | 23:25

@Watching the Wheels
Geld regeert alles. Alleen zijn soms veranderingen in de marges mogelijk. En daar moet je je op richten. Ik verdom het om zomaar te gaan zitten capituleren voor mensen/politieke partijen die ik veracht. Collectief kun je in elk geval proberen iets te doen. Als sla je een deukje in een pakje boter, niets doen levert sowieso helemaal niets op.

Kompromat | 01-09-18 | 23:34

Mee eens @kompromat: blijf duwen: bedrijven besturen de politiek, waarop burgers kunnen stemmen=stemrecht;
Bedrijven hebben klanten nodig=consumenten;
Consumenten kunnen derhalve de politiek beïnvloeden met hun koopgedrag!

kindapaas | 02-09-18 | 03:32
▼ 1 antwoord verborgen

De Nederlandse economie was ineens groter toen de drugshandel en prostitutie erbij geteld werden
En dus moest er ineens 600 miljoen extra aan Brussel afgedragen worden. Als voorzitter van de eurogroep eist hij niet hoe snel hij het over moest maken. Net als bij Rutte alles voor eigenbelang. De klootzakken.

Mart6037 | 01-09-18 | 23:06 | 1

Tja, als er iets is waar VVD-ers in uitblinken, dan is het wel in het smijten met andermans geld.

obominotie | 01-09-18 | 23:22

Ik ben macro-economisch gezien behoorlijk een nitwit. Zou iemand mij kunnen vertellen wat onder de laatste streep deze Griekenland affaire ons (Nederland) gekost heeft? Tot nu toe.

peterdh | 01-09-18 | 22:53 | 4

Ik zit in de ict zelf, en daar heb je van jongs af aan geleerd dat als je er A in stopt je B terug krijgt. Als er geen B terug komt is het: "terug naar de tekentafel". Hoe kunnen mensen A, A, A, en nog een A ergens instoppen terwijl ze een X , een Q en een F terug krijgen... Zonder dat ze gewoon moeten bekennen: Tja we gaan weer terug naar de tekentafel en bedenken een nieuw plan. Eentje die beter zijn werk doet.

Ik snap wel waarom ontwikkelingen op ICT gebied de pan uit vliegen, en de politiek er jarenlang achteraan hobbelt.

peterdh | 01-09-18 | 23:01

peterdh | 01-09-18 | 23:01
"Hoe kunnen mensen A, A, A, en nog een A ergens instoppen terwijl ze een X , een Q en een F terug krijgen... "
Het antwoord hierop weet je zelf ook wel.

Cobalt bomb | 01-09-18 | 23:07

Nog een keer...
We verdienen eraan, toch? Volgens JK de Jager.
nos.nl/l/272846

Ruimedenker | 01-09-18 | 23:25
▼ 1 antwoord verborgen

Achja, de bedisselfluim. Wat een sokpop. En lui klappen als zeerobben.
Wat een heist is dat toch weer geweest. Hier mag guy ritchie ook nog wel even een film van draaien.

Cobalt bomb | 01-09-18 | 22:50

De Grieken hebben een gat in hun hand. Heb jarenlang in het toen nog vredige en mooie Griekenland gewoond. Het verkeer op de eilanden ging met een ezeltje. Nu per Porsche. Door de miljarden gratis geld van de EU zijn ze dronken van het geld. Wanneer je geen tweede huis op de eilanden hebt, tel je niet mee. Zoals altijd is 30% van de bevolking de klos. De rest lacht zich rot.

070 | 01-09-18 | 22:49 | 1

Het is toch niet hun fout dat ze, for no partical reason, gratis geld in de handen gestopt kregen? En de schulden door middel van de euro in de schoot van de netto betalers werpen?
Daar hebben eurofielen schuld aan,
Griekenland is de eurozone in gerommmeld. Met hetzelfde gemak zouden ze nu ook Turkije erbij tillen met een valbodem economie.

Cobalt bomb | 01-09-18 | 22:53

Of heeft Griekenland ons bij de taas? Wat willen we doen? Met geweld 'onze' poen ophalen?

Sliptong | 01-09-18 | 22:47 | 1

Is allang weg. Beter bezoek je dan wat losse personen op de gebruikelijke kaaiman eilanden en zwitserland.

Cobalt bomb | 01-09-18 | 22:57

Als niet-econoom houd ik me liever buiten economische discussies.
Maar over die op een na laatste regel laat ik me wel uit;
Indien oude afspraken destijds niet meer “leidend” hadden moeten zijn, hoe kun je dan erop vertrouwen dat de Grieken toen de eventuele nieuwe afspraken wel na zouden komen (zeker wanneer die door een extreemlinkse politieke partij worden gemaakt)?
Vergeet niet dat het ONZE miljarden waren die zij wilden lenen. Uitlenen (van belastinggeld) doe je toch louter wanneer je op afspraken kunt vertrouwen?
Eerst dus volledig weggevallen vertrouwen herwinnen door oude afspraken na te komen, hoe onredelijk het effect ook mag zijn.

Lijkt me op zich een goed te verdedigen verhaal.

Kompromat | 01-09-18 | 22:46 | 1

Je had er ook voor kunnen kiezen dat de krediet verleners hun verlies hadden moeten nemen. Tis nogal pervers dat de belastingbetaler het risico afdekt. Ook op de lange termijn is dit niet houdbaar zoals feynman aangeeft, zodra de rente stijgt of de inflatie omhoog gaat zijn de rapen gaar.

Pedro el Negro | 02-09-18 | 00:15

Zolang in de Griekse grondwet staat dat de meest verdienenden, de scheepsmagnaten, geen belasting hoeven te betalen, wordt het niets met die ouzo drinkers en Varoufakis is een salon communist die getrouwd is met telg van een van de rijkste Griekse families die hun zaakjes allang op het droge (lees buitenland) hebben, dus aan die zijn mening hecht ik minder waarde dan Feynman.

Overigens is slechts iets van 17 miljard van al die honderden miljarden steun rechtstreeks naar de Grieken gegaan, de rest naar de Duitse en Franse banken.

UncleAlbert | 01-09-18 | 22:41 | 1

Juist.

IkwilJinekwel | 01-09-18 | 23:38

"Iets wat nu minder vaak gebeurd, omdat de looptijden zijn verlengd."
GebeurT, Feynman.

Het_Genie | 01-09-18 | 22:40 | 1

Meervouten ook.

Musset | 01-09-18 | 23:10

@Kuifje-in-Afrika | 01-09-18 | 22:22
Opmerkingen die een politieke shitstorm veroorzaakten waarna zijn positie binnen de EU zich vrij snel richting de uitgang begaf.

Het enige wat hij heel aardig heeft gedaan is de banken redden in Duitsland en Frankrijk, via het belastinggeld van een aantal Europese landen. Griekenland zit onverminderd in de shit en de volgende crisis komt er aan voor ze.
Dus structureel heeft Jeroentje geen ene fuck gedaan, maar was hij gewoon de trekpop die aan tafel moest zitten. Nou, wat een feest.

TeeJee | 01-09-18 | 22:35 | 5

@Boer Kini
Was het maar zo’n feest. We zitten allemaal in hetzelfde Euroschuitje. Indien Duitsland en Frankrijk in de problemen komen, komen wij dat ook. We delen nu eenmaal een gemeenschappelijke munt. Daarnaast zijn onze Europese economieën met elkaar vervlochten. Je terugtrekken achter de dijken kan (helaas) niet meer. Het is slikken of stikken.

Kompromat | 01-09-18 | 23:01

@Kompromat | 01-09-18 | 23:01
Er is allang geen "of" meer.
We hebben het maar te slikken, en uiteindelijk zal heel Europa in de volgende crisis stikken.

TeeJee | 01-09-18 | 23:03

@TeeJee
Dat slikkenverhaal ben ik met je eens. Alleen geloof ik niet dat Europa bij de volgende crisis zal stikken. Simpelweg omdat er teveel andere landen in de wereld zijn die het echt veel slechter doen. Kijk naar Turkije, Argentinië, Zuid-Afrika. India wordt ook genoemd. En dan al die pauperlanden die het nog slechter doen. Zolang die Duitsers goede producten blijven maken en wij die troep helpen maken en exporteren blijven we uiteindelijk wel boven drijven. Uiteindelijk bepaalt de organisatiegraad en arbeidsethos van de bevolking het succes (Japan, Zuid-Korea, Singapore, Duitsland et cetera). Alleen die Merkel nou moet eindelijk eens opkrassen.

Kompromat | 01-09-18 | 23:14
▼ 2 antwoorden verborgen

Leuk dat geneuzel achteraf uitschrijven. Ten tijde heb ik dit in al mijn reaguursels ten tijde voorspeld.

Waar is mijn ode?

Kaas de Vies | 01-09-18 | 22:29 | 3

Ligt nog bij de drukker.

Rest In Privacy | 01-09-18 | 22:33

Mijn reaguursels? Ik heb er een BMOVL-filter op laten zetten.

Kaas de Vies | 01-09-18 | 22:36

Goed gezien destijds Kaas.

IkwilJinekwel | 01-09-18 | 23:39

Hoe dan ook. Feit is dat die Dijsselbloem een kille technocraat is die alleen in cijfertjes kan denken. Ik snap dat het soms nodig is, maar ik blijf het een eng soort slag mensen vinden. Hij lijkt me zo'n type die zijn vrouw een afgemeten bedrag aan huishoudgeld geeft en wee de gebeente als ze daar een cent overheen gaat. Sneue types.

brutus68 | 01-09-18 | 22:29 | 2

Elke man weet dan je een vrouw kort moet houden anders gaat het mis. Wanneer jij een goede man zou hebben, kwam dit gezeik hier helemaal niet te staan.

Ongeblustekalk | 01-09-18 | 22:43

@brutus
Dijs=landbouweconoom. Weet je wie er ook landbouweconoom was, tip: iets met kippen?

kindapaas | 02-09-18 | 03:48

Erg fijn om dit zo snel na Dijsselbloem z'n ego-strelend boekje te lezen.

Een glimp van de tang die de EU finance-bonzen samen vormen, waarin landen klem gezet worden door de hand van een zielloos 'corporate' EU.
Hoe wrang is het om Dijsselbloem terecht als non-democraat afgeschilderd te zien worden, tegenover een EU-land waaruit de democratie ooit ontstaan is?

Ik vermoed dat niet alleen landen binnen de EU in deze tang klem zitten. Banken die met steun gered zijn, zullen altijd herinnert blijven worden aan de afspraken die toen gemaakt zijn. En een afspraak maken over een lening die nooit terug betaald zal worden, betreft vrijwel altijd een onmenselijk duur contract, van onbepaalde tijd.

GizzleMolby | 01-09-18 | 22:23 | 2

Ja hallo, de Grieken hebben zelf op politici gestemd die de boel willens en wetens hebben belazerd. Dijsselbloem heeft die Grieken gewoon aan hun beloftes en verplichtingen gehouden. Ik zie niet in wat daar ondemocratisch aan is.

Rest In Privacy | 01-09-18 | 22:26

KuifjeinAfrika: Ik doelde hiermee op deze zinsnede: "Geld vragen voor persoonlijke memoires is een trap na. Onze grondwet eist dat deze informatie gratis en direct met ons parlement wordt gedeeld. Alleen daarom al is Dijsselbloem geen democraat." En Dijsselbloem, of laat ik zeggen de ECB, wist dit al, zelfs nog voordat de Grieken aan de bel trokken. www.bbc.com/news/world-europe-1683481...

GizzleMolby | 01-09-18 | 22:46

Ik verwacht hier weinig medelijden met de Grieken en hun verziekte economie.
Dijsselbloem heeft ons kasboekje keurig op orde gehouden tijdens zijn termijn, dat vindt men van links tot rechts.
Natuurlijk moest de VVD hem toen wel bij de les houden ;)
Zonder Jeroen er in is dit weer een poepsaai revisionistisch stukkie.

Berbaar | 01-09-18 | 22:23 | 6

Mag ik de heren Berbaar en KiA verzoeken iets minder de lakei van Brussel en Den Haag uit te hangen?

Boer Kini | 01-09-18 | 22:39

KiA. Het wel en wee van de DNB staat onder controle van de Nederlandse wetgeving, dus onder democratische controle. De DNB is onderdeel van een overheid die de Nederlandse economie zo goed mogelijk ten dienste staat en tracht het resultaat voor de Nederlandse samenleving te maximaliseren. Frankfurt is een kliek van onbekenden met dubieuze motieven over wier capriolen wij geen enkele controle hebben en wier zorg voor de Nederlandse economie slechts secundair is.

Boer Kini | 01-09-18 | 22:45

@Boer Kini | 01-09-18 | 22:34
Uitstekende samenvatting!

kindapaas | 02-09-18 | 03:50
▼ 3 antwoorden verborgen

Dijsselbloem had Varoufakis toch op de knieën gekregen door te dreigen de Griekse bevolking uit te hongeren?

LiniaalRectaal | 01-09-18 | 22:19

Ik mis een belangrijk punt in het verhaal van Feynman: Hoeveel is de Griekse overhied gekrompen sinds de crisis?
In Nederland is de Overheid alleen maar gegroeid.Maar omdat de belastingen sneller stegen dan dat de Overheid groeide, daalde het begrotingstekort.

Haberdoebas | 01-09-18 | 22:18 | 1

Hoe betrouwbaar zijn de Griekse cijfers? In het verleden was dat nogal een probleempje.

Rest In Privacy | 01-09-18 | 22:24

De Grieken zelf zijn er slechter van geworden. Het selecte groepje in de overheid natuurlijk niet.

Cashforce1 | 01-09-18 | 22:15
-weggejorist-
AntiNeutrino | 01-09-18 | 22:15

De Grieken betalen nauwelijks belasting. Dat is een groot probleem, ook voor de financiers van Griekse schulden. Ik heb niet zo'n medelijden met de corrupte Grieken. Feynman blijkbaar wel.

Rest In Privacy | 01-09-18 | 22:08 | 9

Dat is niet corrupt en is hun goed recht, jammer genoeg wel binnen een systeem dat corrupt is.

GizzleMolby | 01-09-18 | 22:50

@kuifje
Daarom is verhogen van de BTW waarneembaar over de gehele linie, waarbij dan wel de contant geld ontsnappingsroute dient te worden afgesloten. Dat is de werkelijke reden voor contactloos betalen: het gaat om de BTW opbrengsten ter compensatie van steeds lagere inkomstenbelasting opbrengsten en ontweken vennootschapsbelasting.

kindapaas | 02-09-18 | 03:54

@kindapaas: Nooit gedacht aam dat verband met contactloos betalen. Interessant. Alhoewel er in Frankrijk en veel zuidelijke Europese vaak niet gepind kan worden of er nog met cheques betaald wordt. Off topic: Belachelijk duur voor kleine ondernemers die pin-terminals trouwens.

GizzleMolby | 02-09-18 | 06:24
▼ 6 antwoorden verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken