Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Elon Musk gaat Thaise cave kids redden

Social

Het was ons even ontgaan, maar de échte Tony Stark heeft de arena inmiddels ook betreden. Eigenlijk hebben we alleen maar deze tweets om op af te gaan, en daar concluderen we uit dat hij nu twee plannen heeft. 1) Een dubbellaags keflar eenmans-ontsnappingscapsule met zuurstoftoevoer, camera microfoon en zuurstofmeter alsook teflon aan de buitenkant, waar je de kids in legt en door duikers uit de grot laat trekken. 2) De hele route een opblaasbare tunnel met luchtsluizen aanleggen door deze van binnenuit uit te rollen, waar de kids door naar de uitgang kunnen kruipen. Oh men, WAT EEN TOESTAND.

Social
Social

Social
Social

Foto's van de brieven die de kids vanuit de grot aan hun ouders schreven

Social

Reaguursels

Inloggen

PR kans voor FIFA zich te presenteren als nuttige organisatie. Gooi er 's € 1 miljoen tegenaan, beetje goodwill is nodig om de corrupte reputatie te verbeteren

53 n.o. | 08-07-18 | 06:29 | 2
-weggejorist-
Anna28 | 08-07-18 | 12:08

Welkom op de beste casual dating site!

WWW.FACEDATING.ML | 08-07-18 | 14:37

kunnen wij Nederlanders daar niet een gemaal neerzetten wat die berg binnen no time droger dan de sloot van Halina Reijn pompt?

Antitheus2 | 08-07-18 | 01:57

Is die kevlar zak ook zelf-varend? Of is dat optioneel tegen meerprijs?

Is dit nog nieuws? | 07-07-18 | 18:37

Damwand en pomp?

Is dit nog nieuws? | 07-07-18 | 18:35

kunnen ze niet verder doorlopen.. ergens zag ik een filmpje voorbij komen dat ze nog verder het stelsel in kunnen naar een hoger gelegen gebied..

fikkieblijf! | 07-07-18 | 18:14 | 1

Ja en dan? Zit je verder op in de grot....

MarcoC1991 | 08-07-18 | 00:37

Waar zijn de Thunderbirds als je ze nodig hebt.

matatwork | 07-07-18 | 18:08
-weggejorist-
Trans_Fimmermans | 07-07-18 | 18:06 | 1

Als je het water heel zout maakt, dan drijven ze naar boven. Het is maar een beperkte, en gesloten bak water keer wat is het, drie.

LibertasSimplex | 07-07-18 | 18:03 | 5

Geyl, funny tranny!

LibertasSimplex | 07-07-18 | 18:24

Serieus. Nou ben ik geen genie op dit gebied. Als de eigenschappen van het water zo verraderlijk zijn.
Verander het water.

LibertasSimplex | 07-07-18 | 18:32

Tranny. Hehehe. Ik heb me ooit eens verkleed als vrouw in m'n studenten tijd. Kreeg ik te horen dat ze mij een lelijk mokkel vonden.
Wel trots dat ze erin waren gestonken.
Of ze logen, dat kan ook.
Heb je Kaliumchloride al gegoogeld?

RickyLaRue | 07-07-18 | 18:56
▼ 2 antwoorden verborgen

Als duiker die zelf regelmatig grotten bezoekt zie ik 2 mogelijkheden:

- Een paar ruimtepakken regelen. Op die manier hoeft er vrijwel niets te worden gebouwd. Er moet alleen een aansluiting op een ademautomaat gemaakt worden.. Na elk onderwatersegment wordt het pak uitgetrokken en teruggebracht naar het punt voor het segment. De segmenten waar lucht is worden lopend afgelegd.

- De kinderen leren duiken. Zwemmen is niet nodig, dat doet de begeleidende duiker wel. Het is wel cruciaal dat basis duikskills goed geoefend worden. Het risico is aanzienlijk, bij het begeleiden van beginnende duikers heb ik bijv. meermaals een duiker in paniek meegemaakt, het veilig managen van die situatie was in veel makkelijkere omstandigheden al een uitdaging.

Max Headroom | 07-07-18 | 16:48 | 3

Een ruimtepak is te groot en "bulky" je komt geheid klem te zitten in de nauwere gedeeltes.

copywriter | 07-07-18 | 16:59

De hele unit voor de temperatuurregeling is onnodig, die hoeft natuurlijk niet mee. Het zou me niet verbazen als ESA of NASA oefenpakken voor onderwater hebben.

Een alternatief is een pak voor beroepsduikers met een helm. Dat resulteert echter in een aanzienlijk luchtverbruik waardoor er steeds een flink aantal setup duiken nodig is om voldoende duikflessen beschikbaar te hebben.

Max Headroom | 07-07-18 | 17:13

Paranoimia.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 17:27

Ik weet de ultieme oplossing we laten het water door Jomanda instralen dan kan het alleen nog maar heilzaam zijn.

botbot | 07-07-18 | 16:25 | 1

Jomanda is al lang dood. Gestorven aan stralingsziekte.

RickyLaRue | 07-07-18 | 16:51

Elke poging is natuurlijk prima, maar aan die rijkdom van Musk zit een luchtje. Vooral heel veel aandelen-emissies en daar strijkt hijzelf een "redelijke" vergoeding van op.

Mijn klomp breekt | 07-07-18 | 16:09 | 4

Dit js pertinent niet waar, musk heeft zeker skin in the game

Pedro el Negro | 07-07-18 | 18:27

zeg maar gerust een open riool. Solarcity sluit al de deuren en heeft nog nooit winst gemaakt met zn huidige bedrijven

meso1 | 07-07-18 | 19:48

Pedro, hij heeft zeker skin in the game, maar dat wil helemaal niet zeggen dat hij zuiver op de graat is.

Mijn klomp breekt | 08-07-18 | 11:20
▼ 1 antwoord verborgen

Ben trouwens vooral diep onder de indruk van de technologische oplossingen die de islamitische wereld hier heeft aangedragen.

pga | 07-07-18 | 16:08 | 1

Die zouden de kinderen bomgordeltjes omdoen om de ongelovige grot mee op te blazen.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 17:29

Je zal eerst een noodweg op die berg moeten aanleggen om al dat zware materieel boven te krijgen. Pak em beet 2 a 3 weken werk. Zijn die jongens al lang verdronken.

copywriter | 07-07-18 | 17:04

Een van binnenuit oprolbare sok zou kunen, wel in eventueel ritsbare delen dan.
Blaast men deze sok op, dan wordt het water ergens heengeduwt, dit zou ongeveer 1500 kubieke meter water/lucht zijn. (ruwe berekening)
De boys krijgen tevens te maken met een sterk verhoogde luchtdruk. Dit zou men kunnen afvoeren met een parallelle slang, tesamen met het water.
Je zit ook met knikken in de sok, het zou dus een soort van krimpkous moeten zijn, probeer maar eens een rubber uitlaat slang van een boot in een bocht te leggen, ergens hou je stof over waardoor de doorkruipruimte kleiner wordt.
Ik denk dat de cocon icm een roesje en verlichte LED slangen nog het beste zal werken.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 15:38 | 1

Misschien kan Durex een supergroot condoom maken met veel glijmiddel.

Vespucci | 07-07-18 | 20:18

Niet dus. Kunstharsen laten bij uitharding giftige dampen achter.

copywriter | 07-07-18 | 16:56

Ik had dus een buurvrouw. Die moest haar rug laten kunstharsen.

LibertasSimplex | 07-07-18 | 18:40

Musk weet wel wat van capsules!
Vind dit ergens wel mooi hoor.
Maar verbaas me erover dat ie CaveX nog niet gelanceerd heeft als bedrijfsnaam.

Gazzerop | 07-07-18 | 15:33 | 1

Musk wil graag voor Jeff Tracy spelen, alleen vermeed Tracy de spotlights.

Febofiel | 07-07-18 | 15:25

Fijn dat er eindelijk iemand met een islamitische achtergrond opstaat met ideeën om anderen in nood te helpen, ik ging bijna denken dat die alleen om hun geloofsgenoten geven.

dooschboener | 07-07-18 | 14:49 | 1

Sinds de aanvallen in het zuiden des Thailands zijn de jongens van de liefde en de vrede niet meer zo welkom daar.
De jongens verdelen nu weer de liefde en vrede in Mogadishu.
www.ad.nl/buitenland/mogadishu-opgesc...

Oprisp | 07-07-18 | 15:02

Gegeven de wet van de communicerende vaten:

- zorgen dat er geen moessonregen meer bij kan komen
- verbind door horizontale boringen (er zijn een aantal Nederlandse bedrijven die dat kunnen) en met mijnbouwkundige expertise op de achterhand alle waterpockets voor zoveel mogelijk water op het laagste punt.
- pomp met een noodgang leeg, onderwijl de zuurstoftoevoer aan de kids en co op een of andere wijze in stand te houden.
- zodat ze zonder gezwem en geduik naar buiten kunnen.

De waanideeën van dhr. Musk zijn zijn probleem. Laat hij eerst maar eens een levensvatbare onderneming op poten leren zetten. De bovengenoemde oplossingsrichting is waarschijnlijk al door deskundigen druk doorgerekend. De gedachte dat kinderen een duik overleven die inmiddels al aan 1 eliteduiker het leven heeft gekost kunnen volbrengen, is hele slechte Hollywoodkolder.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 14:49 | 10

@Hetkanverkeren
Mij ging het er voornamelijk om dat een overdruk het water uit de grot duwt. Het klopt dat mensen (normaal gesproken) stikken door de opbouw van CO2 lang voordat de zuurstof op is, maar in spreektaal is het handiger om het over zuurstof te hebben. Een stuk duidelijker en het verschil is alleen in specifieke situaties belangrijk.

@Wijnvlekwrijver
Het enige dat ik weet van de collega van Hetkanverkeren komt van een stukje tekst waar hij mijn naam boven had gezet omdat het een reactie op mijn tekst was, dus ik ben misschien niet de juiste persoon om te vragen waar hij dat idee van had, maar ik zal mijn best doen.
Hij heeft inderdaad die aflevering van Mythbusters gezien maar jaren daarvoor had hij dit toevallig ook al in de Donald Duck gelezen die toen een hele oud strip nog een keer uitgegeven hadden. :-)

DrBio | 07-07-18 | 18:13

Wouw, letterlijk de Donald Duck: verder fantastisch uiteraard, maar die aflevering dat een professioneel bergingsbedrijf, met behulp van de Zware Jongens(?), een scheepswrak van de bodem lichtten? Dat exemplaar zou goud waard moeten zijn heden ten dage. Bofkontjes! In scheepsbergingskringen hadden ze die aflevering ongetwijfeld ingelijst aan de muur gespijkerd. Maar evengoed bedankt voor uw oplossingsrichtingen om die knapen uit hun benarde positie te redden. Ik zwijg beschaamd stil. Plaatsvervangende schaamte dat is.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 18:25

Grappig dat dit stripverhaal kennelijk niet algemeen bekend is in scheepsbergingsland. Het hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je collega dit niet zelf verzonnen heeft hoor. Ik denk dat tal van mensen, al dan niet als grapje, bedacht hebben. De kunst is om met zo'n idee te komen als je er wat mee kunt doen. De strip komt uit 1949 maar ik weet zeker dat ik hem als kind gelezen heb in een toen nog nieuwe Donald Duck of DD extra. Jaren later werd het ook gebruikt in een presentatie over patenten op mijn werk (een beroemd voorbeeld in de patenten wereld) en de mythbusters hebben het dus geprobeerd. De strip kan ik niet vinden online, maar de titel wel: "Het gezonken jacht".

DrBio | 07-07-18 | 20:46
▼ 7 antwoorden verborgen

Yeah... marketing over de rug van deze kinderen....

moitambien | 07-07-18 | 14:48 | 3

Het is een "prachtige" uitdaging om zo'n probleem op te lossen. Mensen betalen tonnen om zulke situaties na te bootsen in computerspellen. De marketing is gewoon een gratis bonus en je zou stom zijn om energie te steken om die bonus te laten verdwijnen. Bovendien zijn er ook een hoop mensen die in al deze aandacht juist het goede van de mens zien.

DrBio | 07-07-18 | 15:27

Ik krijg er altijd een heel goed gevoel van als mensen zich inzetten om andere mensen te redden (zolang er geen negatieve gevolgen aan verbonden zijn op de lange termijn zoals ondoordachte "hulp" aan Afrika).

DrBio | 07-07-18 | 15:30

Deze acties van Musk zullen de andere, meer realistische, hulpacties (die nu al bezig zijn) in de wielen rijden. Je moet niet teveel mensen in die tunnels hebben.
-
Musk is alleen maar geinteresseerd in de marketing value van zijn acties... meer niet!

moitambien | 07-07-18 | 15:49

Wat ik mij afvraag, als die fietsen idd in de grot liggen, hoe hebben ze dan die kids gevonden

WaltherP99 | 07-07-18 | 14:48 | 1

nou, misschien kwamen ze niet thuis op tijd voor de rijsttafel?..

fikkieblijf! | 07-07-18 | 16:12

Wat een gezeik op Musk zeg. Natuurlijk is enige eerzucht hem niet vreemd maar hij kan best wat brengen en probeert dat te doen. Per saldo dus toch goed voor die jochies.
.
Er zijn miljardairs die hun speledingetjes liever inzetten om een continent en haar culturen te verwoesten of actief bij te dragen aan een bevolkingsexplosie in Afrika...

Parel van het Zuiden | 07-07-18 | 14:48

Hahahaha ik moest lachen maar toen bedacht ik ineens dat het niet eens zo'n gek idee is. Gewoon pudding van dat water maken en je kan ze eruit scheppen. Maar ja dat gaat natuurlijk maanden duren.

De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 15:04

Wat Musk wil is dus gewoon wat een vaat chirurg ook doet als hij een stent plaatst.
Alleen wat groter.

copywriter | 07-07-18 | 14:44 | 5

Ik ben diep onder de indruk. Nooit geweten dat er met kevlar zoveel mogelijk is!

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 15:12

Dan moet je de batterij versie eens zien.

copywriter | 07-07-18 | 15:27
▼ 2 antwoorden verborgen

Musk is gewoon een briljant marketingman. Kijk naar Tesla, SpaceX, Solarcity, Hyperloop, boring compagnie, etc. Ik zie wel parallellen met Steve Jobs.

Alleen al die bedrijven winstgevend runnen zal hij aan iemand anders moeten overlaten.

El Gouda | 07-07-18 | 14:43 | 1

Tis eigenlijk de Amerikaanse Victor Muller.

Trumme | 07-07-18 | 14:53

Zucht... een slang uitrollen.. 1 klein gaatje en de slang gaat onder invloed van de waterdruk vacuüm. Geef ze dan meteen als voer aan een paar pythons. En kevlar capsule.... zucht.... bij elke onderwater tunnel perst is zich naar boven tegen de rotsblokken aan door de lucht die er in zit. Maar goed, dan zijn ze alvast gemummificeerd. Samen met de tekeningen op de wanden gaan ze zich dan over 2000 jaren afvragen waarom die beschaving dat deed en of het koningszonen waren.

Premier Trutte | 07-07-18 | 14:34 | 3

Buizenpost, kent u dat woord, lieve lez0rtjes

Tobi | 07-07-18 | 14:44

Prik jij anders een gaatje in een kevlar slang ;) En hoe denk je dat duikers gewichtloos in het water liggen terwijl de longen vol lucht zitten? Loodgordel even goed afstellen per kiddo en gaan!

GeertJohan | 07-07-18 | 14:48

Smeer ze dan rondom in met een paar kilo scheefsvet een geef ze een mini-onderwater scooter die je voorttrekt. Kost die uitputtelingen ook minder kracht zo'n groot uitgevallen zaklantaren met aandrijving. Even naar Musk bellen.

Premier Trutte | 07-07-18 | 14:54

Ik durf te wedden dat Elon Musk er echt van "geniet" om deze situatie op te lossen. "Geniet" tussen aanhalingstekens omdat dit vanzelfsprekend een verkeerde uitdrukking is door het leed van de situatie zelf.

Hij heeft geld, middelen en een creatief brein waar hij nu een creatieve uitdagende puzzel mee mag oplossen met als beloning het redden van meerdere levens en dankbaarheid. Ook goed voor zijn reputatie maar dat is bijzaak. Zonde om te negeren, maar bijzaak. Bovendien geeft iedere poging of die nou lukt of niet een schat aan informatie voor een volgende vergelijkbare tragedie die dan sneller en zonder doden kan worden opgelost.

Het is en blijft een tragedie, maar het leven is zoveel fijner en efficiënter als je je richt op dat hele kleine lichtpuntje en daar gebruik van kan maken in de duisternis.

DrBio | 07-07-18 | 14:27 | 5

@Trumme | 07-07-18 | 14:32
Ach types zoals U roeptoeteren vanaf hun zolderkamer.
Ik zou wel weten wat te prefereren valt.

Berbaar | 07-07-18 | 15:03

Wat is het grote verschil tussen succesvolle mensen en minder succesvolle mensen?
Succesvolle mensen kijken naar een slechte situatie en vragen zich af hoe ze die kunnen verbeteren. Minder succesvolle mensen houden het liever bij klagen om die negatieve gevoelens uit hun systeem te gooien.

Het is onmogelijk iemand te beoordelen op letterlijk één zin in een reaguursel, maar als deze instelling een rode draad in het leven van Trumme vormt, dan gok ik dat hij tot de tweede categorie behoort.

DrBio | 07-07-18 | 15:07

Trumme
Hij doet er toch ook niks verkeerds mee? En ook al is het een treurige zaak hij mag het ook best zien als een uitdaging.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 15:16
▼ 2 antwoorden verborgen

Als ze één meter per seconde zouden afleggen zijn ze nog 80-90 minuten onderweg. Reken op een anderhalf uur per kind in goede conditie, nu dus verzwakt en in een moeilijke route.

Jos Tiebent | 07-07-18 | 14:26 | 1

Duikers hadden 5 uur nodig om bij de kinderen te komen dat is 3x langer als U schetst.

Trumme | 07-07-18 | 14:55

Die Musk komt wel wat over alsof hij met de eer wil strijken. Maar hij heeft wel geld en creatieve capabele technici tot zijn beschikking, dus wie weet kan hij wat toevoegen.

Gewinflipt | 07-07-18 | 14:23

Er wordt veel gesproken over die full-face masks, maar als dat een eenvoudige oplossing zou zijn om duiken simpeler te maken, dan zou iedere duiker die wel gebruiken. Maar je zit met 2 dingen: het masker is lastig te klaren als hij vol loopt, en als dat gebeurt, heb je meteen ook geen regulator meer. Dus je moet het wel snel doen anders verzuip je, maar juist een fullface mask is niet snel te klaren. Dus het lijkt makkelijker, maar een fout is moeilijker te herstellen, zeker voor een kind in een donkere grot met snelstromend water.

Gewinflipt | 07-07-18 | 14:21 | 1

Als die kids deze duik voor elkaar krijgen zijn ze stuk voor stuk Astronoutenmatriaal.

Materie Feilloos | 07-07-18 | 14:28

... en het kan zoveel goedkoper he ! Je doet elk thais kindje een zwemvestje om, en je laat de hele ondergrondse tunnel vollopen met water, kindjes drijven naar boven, en hoppa, vrij zijn ze !

Doe mij maar twee ! | 07-07-18 | 14:16 | 1

Totdat ze ook minimaal vijf keer naar beneden moeten.

Jos Tiebent | 07-07-18 | 14:23

Meneer de Luchtfietser komt ook even zijn 30 seconds of fame halen...

Maar goed, als het maar wat vlotter gaat dan met die Tesla's van hem....

Het probleem nummer EEN is namelijk niet een technische oplossing, maar de volgende golf moesson die voor morgen(!) is voorspeld....

De Droit | 07-07-18 | 14:13 | 3

Leeft dat lekker zo cynisch te zijn?

De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 14:32

@ De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 14:32
Volgens Diagones de Sinope was dat heerlijk.

mr. exp. | 07-07-18 | 14:40

Als het een beetje losbarst, dan is alle werk voor de komende maanden (!) om zeep.

Die grot ligt daar niet voor de lol. Uiteindelijk is het een afwateringskanaal voor de moesson regens.
Zelfs de eerste golf waardoor ze zijn ingesloten geraakt is nog niet weggestroomd; men pompt nu alleen meer weg dan er wordt aangevoerd.
Zodra er nog veel meer regen komt, gaat het daar spoken in dat systeem. Alles loopt vol, de stroming stijgt naar standje hoog en het zicht naar standje nul.
Dat is geen cynisme, dat is realisme.

De Droit | 07-07-18 | 14:47

Elke mogelijke oplossing moet overwogen worden, hypochonders zijn alleen maar onderdeel van het probleem.

devil13 | 07-07-18 | 14:13

Duit in zakje: misschien is het mogelijk daar een soort opblaasbare duikerklok te maken, bevestigd aan de wanden tegen de stroming. Dan kan die grot vol lopen, en verdrinken ze niet. Moet er alleen wel voldoende zuurstof zijn.

Gewinflipt | 07-07-18 | 14:12

De beelden van in de grot gezien en zelf weleens in de Ardennen in zo'n soort grot gewroet door smalle openingen. Zonder een expert uit willen hangen kan ik me wel voorstellen hoe ongelofelijk moeilijk de situatie daar is.
Een Thaise ervaren marine duiker verongelukt niet zomaar (triest).
-
De wereldwijde aandacht geeft die jongens hoop. Feit is dat het terrein lastig bereikbaar is en als mannen als Elon Musk zich ermee bemoeien, heb je ook iemand aan boord die out of de box denkt en de middelen heeft en inzet waar mogelijk.
Niet in de weg lopen is een waarheid, maar door de wereldwijde aandacht en ontstane drive om ze eruit te krijgen weet je ook zeker dat het aan plannen en middelen niet zal ontbreken.
In dat opzicht is Elon Musk met z'n bedrijven en kennis meer dan welkom daar.

bananabanana | 07-07-18 | 14:11 | 1

_+1

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 14:38

Ik denk dat men nu ergens ook wel veel te voorzichtig is geworden door het overlijden van die ervaren duiker. Helaas maken ook ervaren duikers wel eens fouten.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 14:11 | 1

Die duiker heeft waarschijnlijk geen fout gemaakt, die heeft bewust een groot risico genomen door te doen wat hem fataal is geworden.
Het is onze deze condities normaliter überhaupt niet verantwoord om daar te gaan grotduiken en dat zal zo'n ervaren marine duiker echt wel weten.

bananabanana | 07-07-18 | 14:14

Die Elon heeft wel een 'can do' houding. Ik bewonder de man wel. Dat ze die jochies voeg of laat eruit gaan krijgen twijfel ik niet aan, maar vadertje tijd tikt wel las ik.

Hebben ze die zuurstoftoevoerslang nu aangelegd? Dat lees ik dus nergens. Lijkt me wel cruciaal. Anders krijgen die kids hypoxie en dan is het wel snel einde verhaal vrees ik.

De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 14:07 | 3

Niet zo cynisch!

mr. exp. | 07-07-18 | 14:52

Scherp.

De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 15:16

Co2 vergiftiging is een groter probleem dan hypoxie.

copywriter | 07-07-18 | 17:53

Waar is Flipper als je hem nodig hebt? O ja, die is doodgeschoten.
Kids. Vinex-wijken-taal kom je hier steeds vaker tegen.
Keflar. Superkevlar?

gestoptmetroken | 07-07-18 | 14:01

Een lint van led-verlichting aanbrengen in de onderwatergedeeltes. Van die doorzichtige slangen met ledjes erin. Misschien gaat dat paniekaanvallen tegen. En je ziet beter waar je heengaat en wat er voor en achter je gebeurt. Ze zijn zo dichtbij en toch zo ver weg anno 2018.

Mart6037 | 07-07-18 | 14:00 | 2

Het water schijnt erg troebel te zijn.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 14:12

Logisch ook ja met al dat geduik heen en weer. Balen.

Mart6037 | 07-07-18 | 14:18

Gewoon a la minecraft een gat blazen met TNT todat je er bent. Het is maar een idee'tje.

Kwijldraad | 07-07-18 | 13:58 | 3

Klinkt alsof je je beter bezighoud met paardjes dresseren.
No offence.

LuckyGirl | 07-07-18 | 14:32

Ik zie wel eens douanevideootjes uit Australië, daar zitten ze 6 uur lang opgevouwen in een rolkoffer voordat ze ontdekt worden. Was dat uw volgende suggestie?

Jos Tiebent | 07-07-18 | 14:48

Handdoekje nodig?

copywriter | 07-07-18 | 15:14

Thunderbirds 2.0

Ik heb zoiets van... | 07-07-18 | 13:57

.. gewoon met een TBM nl.wikipedia.org/wiki/Tunnelboormachi... naast het traject van deze Arbo-ongeschikte grotten een moderne veilige tunnel laten aanleggen, zodat deze redding straks voor iedereen toegankelijk wordt als toeristische attractie. Ook voor rolstoelgebruikers.
Tis maar een ideetje wat een ander betalen en realiseren gaat, maar ik ben voor geringe vergoeding wel bereid mijn naam aan dat plan te verbinden.

Jan Passant mk2 | 07-07-18 | 13:55 | 1

Juist, dan zijn de met een paar dagen boren te bevrijden. O, wacht, het duurt een paar maanden voordat een TBM is vervoerd en opgebouwd.

Max Headroom | 07-07-18 | 16:30

Waar is mcGyver als je hem nodig hebt! Die lost altijd alles op met een schroefje, een draadje en een lucifer!

Hadena | 07-07-18 | 13:53

In 1963 was ik als kind zeer geboeid met de redding van 11 mijnwerkers in Nedersaksen. Voor mij was dat zeer indrukwekkend hoe op een gegeven moment de mijnwerkers met een capsule 1 voor 1 naar boven kwamen.
www.trouw.nl/home/het-wonder-van-leng...

vluchtelingallergie | 07-07-18 | 13:53 | 2

Dank voor deze tegel, fascinerend verhaal. Ik vond ook een reportage van onze Wierd Duk.

kapoerewiet | 07-07-18 | 14:25

kapoerewiet | 07-07-18 | 14:25
Dank voor de tip van het verhaal van Wierd!

vluchtelingallergie | 07-07-18 | 16:07

Onzin van Heck Pompen en Mammoet, beiden Nederlandse bedrijven gaan deze kinderen redden.
Musk is gewoon een zelfgeiler.

Dutch_Holland | 07-07-18 | 13:52 | 1

Zoiets als de oude buizenpost bij de C&A?

kapoerewiet | 07-07-18 | 13:52 | 1

Ha! Als klein kind nog gezien.
Geld in een koker doen, dichtdraaien en in een buis stoppen.
En even later was het PLOP, en daar was de koker met wisselgeld.

zetje01 | 07-07-18 | 14:48

Die elon, aardige kerel, maar moet toch echt even de mond houden. Zijn idee over reizen via tubes/vacuum is echt van de belachelijke (op aanvraag het waarom). Het lijkt wel of de man denkt dat als je van A naar B wilt, je dat alleen via een buis kan doen.

Als je leest, dat ervaren duikers daar in thailand uren bezig zijn om naar die kinderen te komen, via allerlei spelonken, wel/niet onder water, hoogte verschillen van meerdere meters, dan komt elon met een kevlar cocoon (moet gemaakt worden) waar hij dan een kind in opsluit met wat zuurstof/camera die je dan door het water trekt, over scherpe rotsen en meer. De gemoedstoestand van het kind, tja, hier al opopperd, we verdoven die kinderen eerst (niet slim, voor de ademhaling), komt mogelijk op de tweede plaats.

Laat die thaise duikers hun werk doen, en die kinderen redden, zij zijn ter plaatse en weten vele malen beter hoe de situatie er voor staat. Laat elon zich druk maken over zijn tesla's, space x, en tube reizen en niet de aandacht afleiden naar zijn persoon en de reddingsoperatie overlaten aan de professionals.

thephysicist | 07-07-18 | 13:50 | 4

@GeertJohan | 07-07-18 | 13:57 dat had ik begrepen, de kinderen kunnen amper zwemmen. Men is bezig om de smalste delen te verbreden (voorzover ik dit op tv goed kon zien) en een team van elite duikers staan klaar. Men is ook bezig om het water weg te pompen, maar nieuwe regenbuien zijn voorspeld. De situatie is zeer precair en tijd is de grootste vijand. Vandaar mijn opmerking in de laatste alinea van mijn post. Ik denk dat men deze jongens 1 voor 1 zal moeten redden, begeleid door duikers, daar men niet de luxe heeft om pods/tubes en meer te gaan ontwerpen.

thephysicist | 07-07-18 | 14:09

De gemoedstoestand van het kind doet er een stuk minder toe als hij in een cocon ligt. Het blijft risicovol maar als het alternatief is om de kinderen zelf te laten duiken, dan is het risico met een cocon een stuk kleiner. Ik zie het al voor me: een verzwakt kind dat niet kan duiken of zelfs maar zwemmen, in troebel stromend water in nauwe gangetjes, met reddignsduikers voor en achter (want er naast zwemmen lukt niet, geen plaats). Één kleine noodsituatie: kind zit een beetje vast (heb je al snel met een tank op je rug waar je niet aan gewend bent), of z'n masker stroomt langzaam vol, of hij stoot per ongeluk de regulator of het masker van z'n gezicht, en daar ga je. Er is daar al een ervaren duiker omgekomen, en ik heb redelijk ervaren sportduikers in paniek zien raken in nauwe gangetjes van wrakken in zeer helder rustig water.

Zelf duiken is het allerlaatste redmiddel. Noem naar buiten slepen in een cocon het eennalaatste redmiddel. Maar je moet uiteindelijk wat.

Overigens kan Elon juist bij dit soort scenario's wat bijdragen. Boren en pompen moet je fijn aan de professionals overlaten, maar scenario's waar je snel wat creatiefs in elkaar moet Apollo 13'en, daar heeft hij slimme ingenieurs voor in huis, meer dan de meeste doorsneebedrijven of legeronderdelen.

Muxje | 07-07-18 | 14:14

@Muxje; Helemaal met u eens. Dat verdoven van die jochies zou ook een ongeëvenaard experiment zijn. De drukverschillen kunnen onder nuchtere toestand al voor lichamelijke reacties zorgen (stikstof narcose bijv).

Enfin, wij zitten hier aan de wal allerlei oplossingen te bedenken en ontkrachten terwijl er een leger professionals ons overal al in zal voor zijn. Ik duim voor een goede afloop.

WijnVlekWrijver | 07-07-18 | 14:15
▼ 1 antwoord verborgen

Never let a good crisis go to waste, zal Elon Musk gedacht hebben. Hopelijk werkt het.

Cuban8 | 07-07-18 | 13:47 | 1

Het leidt iig lekker af van de problemen die Tesla heeft.

Berbaar | 07-07-18 | 14:32

Dat wordt nog een heel gevecht daar, iedereen wil met de eer strijken.

vluchtelingallergie | 07-07-18 | 13:45

Maakt niet uit wie wat verzint, als het maar de goede oplossing is.
En als die van Elon Musk af komt, of van een Thaise ingenieur boeit niet.

Wijze uit het Oosten | 07-07-18 | 13:45 | 1

Dat dus!

normanius | 07-07-18 | 13:47

Wat een armoede dit

ik--+ | 07-07-18 | 13:39

Dat Nederlandse bedrijf komt er toch aan? Hebben die geen staal versterkte afvoer pomp slangen van 50 ctmr doorsnede.
Mits er geen scherpe bochten zijn kan men die jongeren er droog door heen slepen.
Musk idee van een opblaas tunnel lijkt me geen goed idee. Opblaasbaar betekend meestal ook lek te maken.
Wel is er een rioleringsbekleding systeem dat zichzelf laat uitrollen dmv luchtdruk.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 13:39 | 4

@ B.Spiritus | 07-07-18 | 14:15
Ik bedoel niet de pompen zelf,maar die slangen die men op de pomp aansluit. Die zijn drukbestendig, flexibel en makkelijk te koppelen aan elkaar. Die slang kan men dan leegpompen (ipv gehele grot) en dan kunnen ze erdoor getrokken worden.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 14:26

@B.Spiritus | 07-07-18 | 14:15
Die grot ligt in Noord-Thailand.
Welke zee dan dombo?

Berbaar | 07-07-18 | 14:31

Berbaar, u heeft bijna nooit argumenten die getuigen van een ruime blik, ook uit uw huidig plempsel maak ik op dat u de clou niet snapt dus wie hier de dombo is laat ik voor uw eigen rekening.

B.Spiritus | 07-07-18 | 18:00
▼ 1 antwoord verborgen

Elon Musk... Wat gaat ie doen? Met zn vlammenwerper het water verdampen of de hele grot de ruimte inschieten?

Draaikontje | 07-07-18 | 13:38 | 1

Zijn tunneling expertise etaleren. Frapant dat je dat even niet noemt.

Acar_ketimun | 07-07-18 | 15:41

Geef die kids een rohipnol, ademlucht erop en laat duikers ze vervoeren. risico van info paniek raken is dan weg en ze gebruiken minder zuurstof

faqalto | 07-07-18 | 13:37 | 1

Nog niet zo'n gek idee!

vluchtelingallergie | 07-07-18 | 13:46

Elon Musk & the Cave Kids.
Klinkt als een spannende cartoon reeks.

keestelpro | 07-07-18 | 13:36

Elon is lievv

am*dam | 07-07-18 | 13:36

De klimaatgekkies gaan eisen dat deze reddingsactie zero uitstoot mag hebben.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 13:36

Nou als ie dàt voor elkaar krijgt...

Rest In Privacy | 07-07-18 | 13:34

Raar is dit. Het verbaast mij wel. Dat van die één-persoons capsule was gelijk hetgeen waar ik aan dacht toen ik enkele dagen terug voor het eerst las over deze situatie.
Ben ik nu zo slim, of is de rest van de wereld zo dom?.. Het is toch een vrij logisch voorstel? Zoiets als, 'Hoe kunnen we iemand naar boven krijgen?' Met een touw wellicht?.. Ladder soms?..

druipsmurf | 07-07-18 | 13:33 | 5

Heb je weleens geprobeerd een opgeblazen strandbal onder water te houden? Voeg toe: een smalle gang met bochten, scherpe rotsen en stroming. Recept voor rampspoed.

Joffri | 07-07-18 | 13:38

En geen zicht onderwater..... de voorste duiker zal dan achterstevoren de buis door de grot moeten manoeuvreren .... als de buis vast komt te zitten vallen er waarschijnlijk meer doden dan enkel de persoon in de tube, en neem dat x15

Oepsie1234 | 07-07-18 | 13:44
▼ 2 antwoorden verborgen

Kinderen in een zeer smalle kevlar capsule leggen (voorzien van zuurstof), dat zou mooi zijn als dat zou kunnen. Zou dat technisch mogelijk zijn? Hoe zit het met eventuele bochten? Men kan de kinderen tijdens de reddingsoperatie een licht roesje met midazolam geven, zodat ze niet in paniek raken.

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 13:32

Ik heb gehoord dat die jongetjes 1000 voor die Kevlar zak moeten aanbetalen. Het kost 2500 extra als ze nu al de kleur willen kiezen. De zakken worden geleverd in 2020.

alufoliegroothandel | 07-07-18 | 13:32 | 2

ROFLOL !

Wijze uit het Oosten | 07-07-18 | 13:57

Ik had de schurft aan grappen over deze situatie, maar dit is goed gevonden.

Normpje | 07-07-18 | 13:58

Zit Halbe Zijlstra toevallig ook in de grot? Die VVD'ers kom je tegenwoordig overal tegen waar het licht niet komt.

Repelsteel | 07-07-18 | 13:29 | 1

Ondanks dat ik deze reddingsoperatie serieus neem moest ik toch lachen om die opmerking en zig hem er al tussen zitten in maatpak

Mark van Leeuwen | 07-07-18 | 13:45

Goed inpakken in de kevlar en dan springstof in die grot. Dan worden ze er allemaal uit gelanceerd. Dat is ook het snelste.

Premier Trutte | 07-07-18 | 13:26 | 1

Niet te veel springstof, want dan hangen ze weer naast die auto van musk die daar ergens zweeft.

Premier Trutte | 07-07-18 | 13:33

Als het lukt, moet je hem ook de credits gunnen.Geld, kennis, redding= publiciteit, reclame. Allemaal winnaars, als het maar lukt.
Fingers crossed

Ruimedenker | 07-07-18 | 13:26

Geef mij maar die pijp met luchtsluizen. Luchtsluis bij jongetjes is het grootste probleem. Die bij jongetjes terplekke aan elkaar lijmen?

HogeNood | 07-07-18 | 13:24

Zo'n wk is natuurlijk best leuk, maar het belangrijkste voetbalnieuws komt momenteel uit Thailand.

Hang in there boys! Help is on the way!

VanBukkem | 07-07-18 | 13:23

Ik mag hopen dat dit een nep account is en dat het bericht is overgenomen van De Spelt.

Osdorpertje | 07-07-18 | 13:23

Is Jeroen Krabbé al bij de Thaise grot gesignaleerd?

Gravin v Kippenbouth | 07-07-18 | 13:22 | 2

Halbe, maar wat moet die Krabbé daar dan?

Oprisp | 07-07-18 | 13:25

Ik zat zelf aan Patricia Paay te denken. Weet niet waarom.

Eierbal-is-fijn | 07-07-18 | 13:30

Koppiepeest, ik krijg er koppijn van.

HogeNood | 07-07-18 | 13:20

Inderdaad, gewoon een soort bodybag van sterk materiaal met inwendig, licht, zuurstof, water en radioverbinding, een treklijn aan de voorkant een treklijn aan de achterkant, mocht hij halverwege vast komen te zitten, en 1 voor een die thaise rijstepikkertjes uit die warme spleet sleuren.
Breng trouwens eerst een slang aan in de grot om lucht /zuurstof door te pompen vanuit de buitenkant.

King of the Oneliner | 07-07-18 | 13:18 | 3

Niet de hele route staat onder water.

Jos Tiebent | 07-07-18 | 13:20

er zit een vreemde haak in het traject.. dat is het grootste probleem momenteel.. en de naderende moesson..

fikkieblijf! | 07-07-18 | 13:39

Ik zou daar dan nog een soort persluchtlancering aan toe willen voegen. Die guppies in een zak, druk erachter en gaan. Als een looie kogel in een flipperkast. Ik kan me wel voorstellen dat de preciese plek voor een netje om ze op te vangen lastig is. Ik schat ergens tussen Laos en Cambodja.

Pedronegro | 07-07-18 | 14:24

Proberen altijd +1.

LuckyGirl | 07-07-18 | 13:17 | 2

Lijkt me toch dat je dit hele idee van die musk niet gaat proberen/testen op kinderen, misschien dat elon als proefobject kan dienen.

thephysicist | 07-07-18 | 13:30

Daarom juist is proberen best wel stoer: stel dat je een idee oppert en uitvoert en het gaat mis?
Er gaan vaak zat dingen mis wanneer er wel tijd is voor degelijk onderzoek en try-outs.
De angst om iets verkeerd te doen kan niet altijd een excuus zijn om dan maar veilig niets te doen.
Van uitgebreid testen is nu geen sprake en het gaat om kinderen in levensgevaar.
Death or glory.
Dit is één van die vrij zeldzame momenten waarin de wereld allerlei knappe koppen en technieken niet inzetten voor deeltjesversnellers of militaire doeleinden.
Een ijkpunt van waar de mens vandaag toe in staat is wanneer het erop aan komt.
Geen tijd om te testen, geen vangnet, geen luxe van lafheid.
Wanneer dit soort operaties niet lukken knaagt er iets aan ons vertrouwen in waar we zijn aanbeland als mensheid.
FEMA deed er veel te lang over om adequate voorraden voedsel en water naar de superdome te brengen na orkaan Katrina, in al onze welvaart is de overheid niet voorbereid op schade door gaswinning.
Dat soort dingen geeft een wrange smaak in een wereld waarin je met 1 bom een wereldstad weg kan vagen.

LuckyGirl | 07-07-18 | 14:20

Dus zo'n kind in een capsule alleen door de onderwatergedeelten neem ik aan. Dan heb je er volgens de kaart 3 nodig. Sluisbuis lijkt me gemakkelijker maar kwetsbaar.

Jos Tiebent | 07-07-18 | 13:16

Wat een negativiteit en betweterigheid van veel reaguurders onder de topics over deze ellende. Deze situatie is uitdagender dan waar apollo 13 mee te maken kreeg. En dan zijn er reaguurders die denken dat het een complot is, er gewoon ff geboord moet worden of gewoon ff een lekker stukkie zwemmen. Doen uitspraken waar je al uit kan opmaken dat ze alleen de titel boven een artikel kunnen lezen. Triest. Laten we hopen dat dit goed afloopt, elke hulp is welkom.

Koning-Karel | 07-07-18 | 13:16 | 2

Uitdagender dan Apollo 13..... tuurlijk.

Oepsie1234 | 07-07-18 | 13:28

De eerste Eerste Wet (volgt u het nog?) stelde dat 80% van de reaguurders idioot was, maar er is door Brussen een correctie op toegepast. (Door de toeloop van nieuwe internetgebruikers?) Brussen stelde in 2008 dat de wet zou moeten luiden, "90% van de reaguurders is idioot. Van die reaguurders is een klein aantal serieus levensgevaarlijk en ernstig gestoord". In later jaren stelde hij tijdens zijn bijdrage aan het radioprogramma Vrijdagmiddag Live dat het "waarschijnlijk 95% moest zijn". Dat markeert dus de derde Eerste Wet.
wiki.retecool.com/index.php/Eerste_Wet...

De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 13:50

Meneer Musk zal toch wel de beschikking hebben over de meer gedetailleerde doorsnede van de grot? Zijn tweet doet mij echter anders vermoeden.

Promedio | 07-07-18 | 13:15

Ik herinner me een reaguurder die een paar dagen geleden precies hetzelfde idee opperde. Zou Elon Musk geenstijl lezen?

SchichtigeSpicht | 07-07-18 | 13:11 | 2

Die reaguurder zei dat pas nadat die tweets van Musk geplaatst waren.

Koning-Karel | 07-07-18 | 13:17

Mijn gloriemomentje even pakken: die reaguurder was ik, dag of 3 voor Elon aan kwam kakken. Het verschil, of probleem, is alleen dat ik die 3 dagen voornamelijk heb liggen roken en rukken.

fram | 07-07-18 | 14:07

Geweldige kruising tussen Dagobert Duck en Willie Wortel deze Elon Musk.

keestelpro | 07-07-18 | 13:10 | 2

Gierig en onhandig?

Rest In Privacy | 07-07-18 | 13:45

Dat zal nog moeten blijken.

keestelpro | 07-07-18 | 13:48

Nu is Elon Musk een fascinerende kerel en een visionair maar kan die zich niet beter met het (niet) functioneren van zijn autobedrijf bezig houden.
Ik wil gofferdegoffer graag een Model 3 voor mevrouw Berbaar kopen maar meer dan reserveren en een vage belofte van levering "ergens in 2019" zit er vooralsnog niet in.

Berbaar | 07-07-18 | 13:09 | 8

Lange wachttijd? Ik lees net dat dat de schuld is van de islam.

Bakito | 07-07-18 | 13:31

Bakito | 07-07-18 | 13:31
De islam loopt 1400 jaar achter,gek he die lange wachttijd……..

ditotje | 07-07-18 | 13:34

Berbaar weer vol in de lieg modus. Het zou verboden moeten worden.

Baski | 07-07-18 | 14:19
▼ 5 antwoorden verborgen

Als ie het net zo aanpakt als bij Tesla, zal het een doorslaand succes worden en moet er iedere minuut geld bij.

Ommezwaai | 07-07-18 | 13:07

Dat met die capsule lijkt me best kansrijk.

sprietatoom | 07-07-18 | 13:07
-weggejorist-
Graaisnaaiert | 07-07-18 | 13:06 | 12
▼ 12 antwoorden verborgen

Met vloeibaar zuurstof het water bevriezen en dan een paar eskimo s met een motorzaag een tunnel later uitzagen. Hebben ze meteen ook wat zuurstof. Daar schijnt namelijk te kort aan te zijn.

alufoliegroothandel | 07-07-18 | 13:05 | 2

Ahh u wilt na het bevriezen van het water gelijk een bbq houden of de tunnel laten exploderen? niets brandbaarders als pure zuurstof gek.

faqalto | 07-07-18 | 13:40

Ik neem aan dat er stikstof bedoeld wordt, alleen die bevriest dat regenwater niet.

Jos Tiebent | 07-07-18 | 13:45

De gevallen teslakoning wil ook efkes lekker deugen?

Chemokar | 07-07-18 | 13:04 | 6

@Lagonda | 07-07-18 | 13:42 Teveel om hier allemaal op te noemen.

thephysicist | 07-07-18 | 14:02

Nog even en Ploumen staat bij de ingang condooms uit te delen. Man(x3).

Pedronegro | 07-07-18 | 14:08

Druiloor... *gniffelt*

Maar doe eens een top drie druiloor!

De Koreaanse Slet | 07-07-18 | 14:13
▼ 3 antwoorden verborgen

Wij hebben nog zo'n parmantig neerlands (nou ja) engels sprekende bokser(tje) Tuur.
Die heeft toch een lange staat van dienst inzake heldhaftige reddingen....?

Mazoeza | 07-07-18 | 13:03

Wordt nog vechten daar wie ze mag redden.

BosrandDirk | 07-07-18 | 13:01 | 2

Inschrijvingen voor de hoogste bieder...!

Mazoeza | 07-07-18 | 13:04

Step aside, mister Musk. We Frisians gonna pump this cave the mother.

RickyLaRue | 07-07-18 | 15:00

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl