Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NYT-verhaal over de Thaise cave kids. 1 duiker overleden, zuurstof raakt op, duik extreem moeilijk, stortbui verwacht

Social

Kijk, geschreven kwaliteitsjournalistiek over a-politieke onderwerpen, dat kunnen ze gelukkig ook nog steeds. Geen idee of het mag, en zo niet, dan wachten we NYT's litigation squads gewoon keurig bij de deur op, maar we copy pasten het New York Times-verhaal door Mike Ives, Richard Paddock en Muktita Suhartono gewoon even integraal onderstaand, want werkelijk alles is intrigerend en we houden ons hart vast. 

"THAM LUANG CAVE, Thailand — One cave diver called it the underground equivalent of climbing Mount Everest — but with no guides to make things easier. Another detailed a grueling six-hour ordeal, including having to climb over boulders several stories high before again submerging in viciously strong and murky currents.

For the 140 cave divers from Thailand and around the world who are involved, the effort to rescue 12 boys and their soccer coach from a remote cavern in the flooded Tham Luang Cave network in northern Thailand has pushed their abilities to the utmost.

Interviews with the most experienced of them have centered on a stark fact: This was already one of the most difficult cave-diving challenges in the world, and now they must somehow keep the weakened boys reasonably healthy in oxygen-depleted air while trying to teach them how to attempt an underwater escape.

The dangers of the operation came into devastating focus on Friday with the death of a volunteer, a retired Thai Navy SEAL diver named Saman Gunan, 38, who lost consciousness on his way back from placing extra tanks along the route to the trapped boys. Thai officials said he died around 2 a.m. Friday after attempts to revive him.

The rescue divers here are painfully aware that they are working against a deadline, even as they try to gauge and navigate a cave network with complex geology, vanishingly narrow passages in places and rushing currents swollen from monsoon rains.

“When we found the boys, we thought that the boys would be able to survive in there for a long time,” the Thai Navy SEAL commander, Rear Adm. Arpakorn Yookongkaew, told reporters on Friday. “But now, things have changed. We have limited time. We have to work hard.”

The oxygen level in the boys’ cavern is about 15 percent and decreasing, he said, which is cause for concern: Below 16 percent can cause hypoxia, which in extreme cases can be fatal.

So the divers’ labor has been desperate. On Thursday evening, they began running a hose toward the cavern in hopes of pumping in more air, in addition to carrying in air tanks for future use, as Mr. Saman had.

GrotGrafiekje van Bild.

Social

Divers are also working to run a communications line to the cavern so officials can better coordinate the rescue attempt and allow the boys some contact with their families. As it stands now, messages must be couriered in and out with divers, who risk an arduous 12-hour round-trip journey from cave mouth to the cavern, almost three miles in, and back.

Ben Reymenants, a Belgian cave diver who operates a dive shop in Thailand, was part of the group that first found the boys on Monday, after more than a week of searching. He said the muddy current pushing against him on his initial dive felt as powerful as the Colorado River’s.

“You’re literally pulling yourself, hand over hand, in zero visibility,” Mr. Reymenants, 45, recalled in a telephone interview. “You can’t read your depth gauge, you can’t read the time, so you’re basically flying blind in a direction you don’t know.”

Mr. Reymenants said he and other experienced cave divers initially thought finding the group would be impossible under such terrible conditions.

But after it was clear that Thai Navy commanders would continue sending their SEAL members in, Mr. Reymenants said he volunteered to dive a second time.

“Those kids were at the age that they could have been my son,” he said. “A Navy SEAL can’t just sit there while these kids die in the cave. They have to show some activity — and if you’re a Navy SEAL, yes, you’ll sacrifice yourself.”

More than 110 of the divers are Thai SEAL members, and they have set up a command center in a dry area of the cave known as Chamber Three, where crews are based around the clock. It is about a mile from there to the boys, but it is the hardest mile. Most of it is underwater with few air pockets.

“All is water and dark,” Admiral Arpakorn said. “There are many alleys, up and down. We can say this mission is very brutal.”

One American cave diver, an Air Force rescue specialist who is part of a team sent to help from Okinawa, Japan, said that bringing the boys out now would require shepherding them through underwater passageways as much as a quarter-mile long without air pockets above.

The cave complex, which has never been fully mapped, has many different formations, said the American, who could not be identified by name for security reasons.

It is not a single river running through the cave, he said, and not all of the waterways appear to be directly connected. Pumping water from spots near the cave entrance does not necessarily reduce the level in more distant parts of the network, like where the boys and their coach are.

Underwater, everything is 10 times as difficult as it would be above ground: communicating, solving complex technical problems, providing emergency care, just moving around, he said.

The terrain varies from one area to the next — from sandy bottom to deep mud to boulders the size of a house. In one place, waters converge to create occasional geysers.

Currents can flow quickly, especially when it has been raining outside and the water level in the cave rises.

In some places, he said, one can see waterlines high on the walls of the cave — much higher than today’s levels — showing how high the water has risen in the past.

Some passages are excruciatingly narrow — as small as 2 feet by 2½ feet, Mr. Reymenants said. But the circumstances compelled him to explore the cave in a way that was risky even for a professional who had dived in dangerous spots across the globe, he said.

“Normally, I’d just turn around,” he said, “but then normally I don’t have 12 boys, and their entire lives, as an endpoint.”

Even as the divers and rescue officials navigate the challenges of that environment, concern over the depleting oxygen in the boys’ cavern has become a main concern, Thai officials said.

The commander of the search and rescue operation, Narongsak Osottanakorn, said Thursday night that three people in the cave were getting weaker, although they remained in reasonably good condition.

One of the three is believed to be the coach, Ekkapol Chantawong, who is said to have given his share of the meager food supply to the boys during their 10-day ordeal before they were found.

Reduced oxygen can also cause serious problems. Dinko Novosel, the president of the European Cave Rescue Association, said in a telephone interview that with an oxygen concentration of 15 percent or less in a cave — roughly where it is now — “You can survive, but you cannot walk around or do anything. It’s like being in the high mountains.”

Admiral Arpakorn said divers would continue the work that Mr. Saman had been doing, bringing in air tanks and placing them at designated points along the route to the group’s cavern.

King Maha Vajiralongkorn Bodindradebayavarangkun, who has closely monitored the rescue operation, directed that Mr. Saman receive a royal sponsored funeral and that his family be taken care of.

A video clip shared widely on Twitter showed Mr. Saman wearing sunglasses as he stood near the steps of an airplane.

“We will bring the kids home,” he said."

Reaguursels

Inloggen

Elon Musk kan het zich permitteren om een schot hagel te zijn.
Soms schiet hij raak.
Nu niet.

o)+ | 07-07-18 | 15:24

Elon Must wil een meter dikke slang naar binnen uitrollen en opblazen als tunnel waar ze doorheen kunnen gaan. Lijkt mij dat plekken waar veel bochten en knikken zitten de doorgang dan te klein wordt. Op plekken waar je 100 meter of zelfs maar 10 of 5 meter diep onder water moet is de druk gigantisch. Of de doorgang wordt samen geknepen of de druk wordt zo hoog dat ie boven uit elkaar knalt. Nog los van het risico dat ie door de opwaartse druk van de slang er ergens ineens een gat in geprikt wordt. Dat zit er ineens een heel voetbalteam vacuüm gekneld in een rubberslang. Lijkt me een niet te nemen risico.

Premier Trutte | 07-07-18 | 11:04 | 1

Er zijn toch ook met staal versterkte afvoer pompslangen (diameter 50 cmtr) Die men zo de grot kan in voeren. Deze zijn ook niet lek te krijgen.Men kan hem eventueel ook verzwaren. Men hoeft verder alleen de buis leeg te pompen ipv de gehele grot.
Voorwaarde is idd wel dat er niet al te scherpe bochten in zitten.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 11:51

Weet bijna zeker dat de mannen van Smit-Tak hier wel raad mee zouden weten...

RickVogelschrick | 07-07-18 | 11:02

Hoeveel moet er geboord worden van bovenaf om de grot te bereiken?

Jeroen65 | 07-07-18 | 08:13 | 2

1 Km, dacht ik ergens gelezen te hebben. Dat doe je dus niet in een paar dagen. Het begint er toch behoorlijk penibel uit te zien. Het zou een mirakel zijn als die arme drommels er levend uitkomen. Maar goed, de wonderen zijn de wereld nog niet uit.

lokoolokie | 07-07-18 | 09:01

1 km is veel, maar het probleem is dat er halverwege een harde granietlaag zit

Jos Tiebent | 07-07-18 | 12:40

Heeft iemand al de vraag gesteld waarom:
1. Voetballertjes niet op een voetbalveld staan?
2. Als ze een uitje hadden, voor een andere minder gevaarlijke bestemming, hebben gekozen
3. Er geen ervaren gids, leider oid ze voor de gevaren van snel-stromend modder/water heeft gewaarschuwd ondanks de omgeving cq seizoen
4. Ik, als het misloopt, mezelf weer ga ergeren aan Facebook-tegeltjes en JeSuisCaveSoccerKid-taferelen.

Alfred1977 | 07-07-18 | 06:42 | 6

Je maakt je druk om de verkeerde dingen op het verkeerde moment. Als het kalf verdrinkt ga je dat beest toch eerst redden ipv discussiëren hoe het beestje toch in den put terecht gekomen is?

WijnVlekWrijver | 07-07-18 | 10:42

U weet voor iedere oplossing een probleem te vinden...

RickVogelschrick | 07-07-18 | 11:03

Weetje... Ik bekijk het eigenlijk fout. Die jongens hebben alleen een stukje levenservaring opgedaan. Die gaan nooit meer met regen of onweer in een grot schuilen. Ik zou lekker onder een hoge boom schuilen...

Alfred1977 | 07-07-18 | 22:16
▼ 3 antwoorden verborgen

Massively increase air pressure in those caves.

TheDrivingDutchman | 07-07-18 | 06:06 | 2

Que?

Gulliver | 07-07-18 | 06:37

Are those caves Air Tight??

RickVogelschrick | 07-07-18 | 11:04

Nederland gaat dit fixen, op mijn woord, heilig van overuigd.

westcoast | 07-07-18 | 00:25 | 1

Zo niet, dan ga je aan den totempaal. ;)

Ongeblustekalk | 07-07-18 | 01:14

Pompen heeft geen zin, het water komt te snel. De sterkste jongens gaan als laatste, de jonkies verdoven want die zijn heel bang, masker op het hoofd en meevoeren.
Daarna de sterke jongens laten zwemmen. Doorgangen van 70x80 is te weinig om capaciteit in te voeren. Nu afvoeren die jochies, neem het verlies en neem de winst.
Pijnlijk. Zo gaan ze het doen.

Ongeblustekalk | 07-07-18 | 00:20 | 6

Cavediving is al linke shit onder de meest optimale omstandigheden voor de meest ervaren technische duikers.

Materie Feilloos | 07-07-18 | 01:26

Tijd is hier de belangrijkste factor en daar hebben ze niet veel meer van. Het zuurstofgehalte in de grot is al aan het teruglopen maar wat nog erger is het uitgeademde Co2 gehalte neemt toe. Als ze dat niet snel omlaag krijgen dan zullen ze over een paar dagen sterven aan Co2 vergiftiging.

copywriter | 07-07-18 | 05:26

Lijkt me handiger om eerst de sterksten er uit te halen voor optimaal resultaat en het voorkomen van opstoppingen.

Premier Trutte | 07-07-18 | 10:24
▼ 3 antwoorden verborgen

Heb mammoet aangeschreven,misschien kan ik van waarde zijn, (ex lasser).

westcoast | 07-07-18 | 00:13 | 1

Klinkt ok, maar jouw empathisch vermogen is volgens mij totaal naar de kloten. Gutfeeling.

Ongeblustekalk | 07-07-18 | 00:25
-weggejorist-
westcoast | 06-07-18 | 23:48 | 1

Van heck gaat (is er al) opname maken en zetten een operatie op gang, in samenwerking met Mamoet.

westcoast | 06-07-18 | 23:39 | 3

Die gaan daar nooit op tijd kunnen zijn met installaties die waarschijnlijk per boot moeten worden vervoerd.

Gulliver | 07-07-18 | 01:34

@ Gulliver | 07-07-18 | 01:34
Ze hebben ook installaties die door de lucht aangevoerd kunnen worden, kost alleen wat meer in termen van brandstof, vervoersmiddellen en mankracht.

Tel Aziaat | 07-07-18 | 11:25

Waarom is de NL-overheid niet wat eerder in actie gekomen? Als je die zielige waterstraaltjes uit die grot ziet komen, daar pomp je nog geen sportfondsenbad mee leeg in een week.
.
Nederland heeft in Engeland ooit eens pompen ingezet waar je het IJsselmeer in een paar dagen droog legt, meen ik me te herinneren...

Brou Is Back | 06-07-18 | 23:35 | 3

precies, hadden 3 dagen terug al die kant op gestuurd moeten worden.. echter ik denk zelf dat ze zich hebben vergist in de mogelijkheid van optie B... dat de jongens daar maanden konden verblijven. Nu is optie B van de baan en breekt er paniek uit buiten de grot!

fikkieblijf! | 07-07-18 | 06:26

Ik denk dat ook leegpompen een complexe klus is. Hoe toegankelijk is het gebied? Hoe goed kun je bij het water, hoe groot is die opening? Kan het water goed weg? Wat gebeurt er in de grot (wanden etc) als je met kracht gaat pompen?

daaan | 07-07-18 | 08:32

Het vreemde is dat tot een paar dagen geleden niemand over zuurstof in die grot sprak... Dat is toch het eerste waar men het over zou moeten hebben, na de ontdekking van die kids, maar het werd niet genoemd en nu pas is dat ook opeens een probleem.

Brou Is Back | 07-07-18 | 11:30

Zeg Rutte.... alweer een onderste steen. Wij doen toch aan watermanagement?

Pierre Lebon | 06-07-18 | 23:06

Zou verwachten dat diverse NGO zoveel mogelijk personen die hulp kunnen bieden naar deze plek stuurt... toen ze gevonden werden zij ik al pomp het water eruit, en andere boor een gat daar waar d kids zich bevinden en het minst diep is.

Rene046 | 06-07-18 | 23:00 | 1

NGO's zijn met name gespecialiseerd in het verzamelen van klinkende cash. En als ze zich aan een dergelijk avontuur wagen, moet er eerst een management team worden benoemd en bonussen vastgesteld

Pierre Lebon | 06-07-18 | 23:08

Waar ik buitengewoon van walgde was de zorgzame betrokkenheid van Rutte met deze thaiboys. Honderden duizenden Nederlanders kunnen door zijn toedoen verrekken, maar met een Nederlands pompbedrijfje gesubsidieerd een paar buitenlandse jochies die het goed doen in de media redden, dat mag wel een paar miljoen kosten.
Ik zeg maar niets meer, maar het verbaast mij dat zo'n volksverlakker er zonder kleerscheuren mee weg komt.

Rommelende Onderbuik | 06-07-18 | 22:07 | 5

Hoe het precies is gegaan zullen we nooit te weten komen, maar de Thais zijn een bijzonder trots volk en zullen niet zo snel openlijk hulp van buitenaf vragen. Destijds met die bomaanslag in de Bangkok bij de Erawan-tempel hebben ze zelfs aangeboden hulp afgeslagen, en zijn zelf meer dan stuntelig te werk gegaan!

JI-HAAT | 06-07-18 | 22:51

Van Thaise mensen heb ik wat betreft problemen met water geen hoge pet op, wel prima dat ze voor hulp contact hebben gezocht met van Heck.
Nederlanders weten veel van waterwerken, al eeuwen, in van Heck heb ik groot vertrouwen, ik hoop dat ze iets kunnen bedenken.
Hol vat Rutte moet z'n bek houden, ik kan dat heel wat duidelijker zeggen, maar dat zou me een ban opleveren.

BosrandDirk | 07-07-18 | 10:57
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik heb net hier achter mijn schermpje een aantal minuten zitten te turen, een aantal reacties gelezen, een aantal denken een oplossing te weten (ik zou zeggen, ga heen en voer het uit), maar hier heb ik geen woorden voor. Wat daar gedaan wordt om ze te redden is onbeschrijfelijk, en waarschijnlijk onmogelijk. Wat zou het ontzettend mooi zijn dat ze eruit zouden komen.

GKJP | 06-07-18 | 22:04 | 6

Argwanus | 06-07-18 | 23:23
Eigenaardige reactie, verschillende reaguurders komen met ideeën aan, niet omdat ze het beter weten, maar omdat ze proberen mee te denken, het is altijd mogelijk dat er een goed idee bij zit, of een deel ervan.
Alleen zeggen dat ze hun bek moeten houden is geen hulp.

BosrandDirk | 07-07-18 | 10:42

Het is meer een probleem dat sommige reaguurders zijn opgegroeid in een land van rubberen tegels en geen idee hebben hoe de wereld er buiten hun dorp uitziet. Ze menen echter wel de wijsheid in pacht te hebben en te weten hoe deze complexe situatie in moeilijk toegankelijk gebied wel even kan worden opgelost.

Gulliver | 07-07-18 | 10:45

@ Gulliver | 07-07-18 | 10:45
Ik voel me aangesproken door u :) Ik woon op een dorp, maar woonde 12 jaar in de randstad en 3 jaar in NYC. Daarnaast 35 jaar ervaring als technicus en ik ben een part time uitvinder.
Ik kom ook met een soortelijke oplossing als Musk, maar dan anders.
En wat doen jullie aan een probleem..... zeiken aan de zijlijn over mensen met (hoe stom soms ook) een mogelijke oplossing.
Maar u heeft wel gelijk, wie ben ik nu toch helemaal om hierover mee te denken en al helemaal op GS.
Foei!

Rest In Privacy | 07-07-18 | 11:20
▼ 3 antwoorden verborgen

Wat ik me afvraag is of ze niet beter eerst lucht naar die ruimte kunnen pompen en dan de druk iets verhogen. Niet alleen krijgen ze dan voldoende zuurstof maar door de druk wordt ook het water naar buiten gedrukt. Uiteraard de druk niet zo hoog maken dat ze straks aan decompressie gaan leiden.

Verder zie ik niet hoe de hele grot loopt maar misschien is er een manier om het via de andere kant te proberen om daar een gat te boren en dan via die kant naar buiten gaan.

Flatulent | 06-07-18 | 22:02 | 3

Ongetwijfeld heeft Flatulent ervaring met het verhogen van druk.

medusa324 | 06-07-18 | 22:12

Enig idee hoe hoog de druk moet zijn om “het water naar buiten te drukken” ?

Mather | 06-07-18 | 22:21

Mather | 06-07-18 | 22:21

Te groot in ieder geval om te overleven en is geen optie

Mark van Leeuwen | 06-07-18 | 23:19

Een paar dagen terug konden ze ook drie maanden in die grot blijven. Is die optie niet meer aanwezig?

Pedronegro | 06-07-18 | 22:01 | 1

Nee, de optie was drie maanden wachten tot de regen stopt en het water wegloopt. Dit scenario (zuurstof die op raakt) hebben ze niet meegenomen.

Montu | 06-07-18 | 23:16

In Friesland hebben ze joekels van pompen. Die gaan ze overmorgen inzetten na transport met het vliegtuig. De jongens zullen er over vier dagen uit zijn.

Ikbeneenzelfbouwer | 06-07-18 | 21:13 | 4

Ik hoop het, maar ze hebben geen idee waar het water allemaal vandaan komt dat die grotten vult, laat staan dat ze die pompen en slangen dichtbij genoeg kunnen krijgen om de goeie weg leeg te pompen.

Mather | 06-07-18 | 21:50

Waarom niet eerder, je zag het aankomen, nu pas.

gato | 06-07-18 | 22:01

Wat Gato zegt.. Als wij (Van Heck) denken iets te kunnen betekenen, waarom dan niet eerder in het vliegtuig gesprongen?

ChupaChupa | 06-07-18 | 23:29
▼ 1 antwoord verborgen

BosrandDirk | 06-07-18 | 20:29 | reageer |
800 meter bereep ik. Niet echt de optie.

TheseDays00 | 06-07-18 | 20:54 | 1

Nee, die foto is niet zoals het daar is

BosrandDirk | 07-07-18 | 10:23

Ik vind het triest, maar die kinderen zijn al dood, no way dat ze die er uit krijgen onder water. Ik denk niet dat iemand hier begrijpt hoe onmogelijk dat eigenlijk is.

Mather | 06-07-18 | 20:35 | 6

Ik ben juist zo’n optimistische irritante eikel die overal wel de zonzij van inziet, maar ik heb redelijk wat ervaring met moeilijke duiken, en al ken ik deze grot absoluut niet, dit is simpelweg al afgrijselijk moeilijk alleen of als buddy koppel, laat staan met een verzwakt doodsbang kind bij je. Los daarvan, 15% zuurstof en afnemend, ik dnek echt dat ze geen week meer hebben, hoe triest ook.

Mather | 06-07-18 | 21:48

Maargoed dat hoop doet leven dan. Zo komen we er niet. Èèn volle duikfles open draaien in de ruimte geeft alweer wat lucht. Dit herhalen totdat de weg vrij is om eruit te komen. Trouwens, wat denk je met al die media aandacht nu als ze nu de werkzaamheden opgeven. Alleen daarom al doorgaan.

Mark van Leeuwen | 06-07-18 | 23:14

Je zal het waarschijnlijk niet meer lezen, maar er zijn er al vier uit op het moment van schrijven. Maar goed dat de wereld niet alleen uit negotivo's bestaat. Bah

Mark van Leeuwen | 08-07-18 | 14:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Wanneer ik de 3e foto bekijk, lijkt me dat een gat naar beneden boren op het dunste deel het eenvoudigste is.
Lijkt maar een meter of drie, aangenomen dat de foto ongeveer op schaal is.
Of loopt dan de hele grot vol omdat de druk wegvalt

BosrandDirk | 06-07-18 | 20:29

Pompen, flexibele buis door de doorgangen aanleggen, alternatieve route langs de waterpartijen aanleggen, berg afdekken/dammen maken zijn de opties

Mark van Leeuwen | 06-07-18 | 20:24 | 1

water wegpompen of lucht erin pompen? Kan beide.

deluiegriek | 06-07-18 | 21:00

Dit lijkt op een Wilbur Smith story...

hotnot | 06-07-18 | 20:16

Het zal je kind maar wezen daar, in die grot. Vreselijk.
En dan meldt je je aan als ervaren vrijwillige professionele duiker en dan kom je zelf als eerste om.
Klotesituatie. Ben niet hoopvol gestemd dat ze er nog levend uitkomen. Regenseizoen komt naar nu pas op gang...

Graaisnaaiert | 06-07-18 | 20:04

Ik heb blind vertrouwen in een "happy ending".

schoon-schip-maken | 06-07-18 | 20:02

Van Heck is onderweg mensen, die klaart dit klus wel. Alle vertlouwen in.

terazino | 06-07-18 | 20:01 | 3

Bring in the Dutch! Grootste pompen ter wereld, die weten idd. Hoe dit te doen.

slipsniffer | 06-07-18 | 20:05

Volpompen met lucht.

boerk | 06-07-18 | 20:25

Fryslan Boppe!
Zou wel een stunt zijn dat VH de boel even netjes leegpompt en de jongens redt.

deluiegriek | 06-07-18 | 21:03

Volhouden jongens, houdt je Thai !

Ruimedenker | 06-07-18 | 19:52 | 1

Wat een enorme dijenkletser......., iemand gevonden die nog geen vijf woorden foutloos kan schrijven.

Maltar | 07-07-18 | 09:20

De NAM even op pauze zetten in Groningen en naar die Thaise grot sturen.

Baron Clappique | 06-07-18 | 19:51 | 1

Door al die plattegrondjes van de grot krijg je wel een aardig beeld van hoe het er onder Groningen uit moet zien

Man.man.man | 06-07-18 | 23:16

Het lijkt me dat een beetje potige professionele duiker zo'n iel jochie redelijk eenvoudig met zich mee zou moeten kunnen slepen. Op de route plaats je dan collega-duikers die assisteren. Het lijkt mij alsof ze veel te lang wachten en veel voorzichtig proberen te zijn. Stop met lanterfanten en sleur die gastjes aan hun lurven die grot door denk ik dan.

Wedstrijdkrokodil | 06-07-18 | 19:51 | 8

Het probleem is juist dat je geen ene fuck ziet!
Het water schijnt hartstikke troebel te zijn, die professionals kunnen amper tot niet hun eigen displays af lezen.
Laat staan dat je een menselijke ketting gaat vormen, of beter gezegd kan vormen...
Check anders even wat geylegerrit | 06-07-18 | 19:19 | plaatste en zoek daar eens op via YT en vervang dat prachtige heldere water voor zeer troebel water.

boerenvla | 06-07-18 | 20:32

Nog nooit gedoken hoor ik.

TheseDays00 | 06-07-18 | 20:59

Nou Kroko doe jij maar geen Thaise kinderen later, wordt niks.

Pedronegro | 06-07-18 | 21:58
▼ 5 antwoorden verborgen

Prachtig verhaal met hopelijk een goede afloop maar net als met die mijnwerkers in Zuid-Amerika wordt het wel een beetje (veel) uitgemolken door de pers.

Berbaar | 06-07-18 | 19:44 | 2

Touché. Er sterven hier (in Thailand) 3000 mensen per maand in verkeersongevallen, ter plekke of in het ziekenhuis, maar daar hoor je niemand over.

Of over het militaire regime. Of de gogo-bars...

Die laatste zijn trouwens best okay.

Celica1stgen | 06-07-18 | 19:58

Het andere nieuws is of komkommer-nieuws of nepnieuws. Dus dan liever dit nieuws.

kweethetooknietbeter | 06-07-18 | 20:13

misschien dat de oplossing heel simpel is maar dat we het nu nog niet zien.

yeps | 06-07-18 | 19:42

Leegpompen die bende...
Doe eens een team sturen, Mark!

wiener mit pommes | 06-07-18 | 19:41 | 2

Markie is te druk met zijn ego. Pas als zijn persvoorliegers de juiste spin weet te vinden om hem als held weet weg te zetten komt hij van zijn liegende reet af. Motherfocker dat het is.

Standvastig | 06-07-18 | 19:48

Als je met leugens de grot leeg kunt krijgen dan is Mark no 1.

ZZP-er | 06-07-18 | 19:59

Het komt allemaal amateuristisch over... hoorde net op de Belgische TV dat het water ondanks de pompen stijgt en de hoeveelheid zuurstof minder wordt.
Ze moeten haast maken - de openingen moeten iets groter en dan snel de kinderen omhoog.

sociaal_econoom | 06-07-18 | 19:39

Het is belachelijk en een grof schandaal dat er dagenlang met die Mickey Mouse pompjes is gewerkt. Als je er een paar Toyo pompen inhangt is die gang binnen een paar uur leeg. Moet je er natuurlijk ook een generator naar toe brengen van voldoende capaciteit.

Boy Cot | 06-07-18 | 19:33 | 3

Tja..
In afrika sterven ze bij bosjes aan watergebrek en daar doen we ook geen (effectieve) moer aan..
De wereld is verrot mocht t je nog niet opgevallen zijn.

schoon-schip-maken | 06-07-18 | 19:54

Ja... Waarom hebben ze niet een ketting gevormd en volle/lege emmers water doorgegeven....

kweethetooknietbeter | 06-07-18 | 20:49

Stuur rutte, of ollogren, die zuigen echt goed. :)

Rest In Privacy | 06-07-18 | 21:09

Ik hoorde vandaag juist zeer hoopvolle verhalen dat Elon Musk de jongens middels een opblaasbare kunststof tunnel gewoon naar buiten zou kunnen laten lopen.
www.telegraaf.nl/nieuws/2266566/elon-...

keestelpro | 06-07-18 | 19:27 | 2

Opblaasbaar is meestal ook lek te krijgen.

Rest In Privacy | 06-07-18 | 20:48

Ja, Elon Musk for the win. Als die niet zeer zeker was van de kansen die zijn plan heeft zou hij zijn vingers er niet aan branden. Ben hoopvol dat hij ze eruit gaat krijgen.

Shitting Bull | 06-07-18 | 20:53

Rust zacht moedige duiker en dat de kinderen en hun coach maar veilig uit de grot mogen komen. De wonderen zijn de wereld nog niet uit!

Sliptong | 06-07-18 | 19:24 | 1

Nope, maar later is al lang begonnen..

schoon-schip-maken | 06-07-18 | 19:56

Doet me denken aan dat voetbalteam dat neerstortte in de Andes. Op een gegeven moment aten ze elkaar op, en 20 jaar later had je een superspannende en onderhoudende film die ironisch genoeg ‘Alive’ werd getiteld.

kom hoe heet ie | 06-07-18 | 19:20 | 3

Elkaar opeten?
Allemaal? Dat kan toch niet suffie.

ZZP-er | 06-07-18 | 19:57

De overlevenden aten de overledenen, ja.

kapoerewiet | 06-07-18 | 20:02

Ik denk dat voor die titel gekozen is, omdat 'Stayin' Alive' al bezet was (Bee Gees - Stayin' Alive (1977)). Dit nummer is (bovendien) gebruikt in de film 'Saturday Night Fever'.

kweethetooknietbeter | 06-07-18 | 20:19

Die afbeelding die het grottenstelsel moet weergeven vertelt mij dat graven een stuk logischer is?

Hem | 06-07-18 | 19:19 | 3

Ja dacht ik ook al. Of in ieder geval een put boren maar dat kan het plafond van een deel van de grot doen instorten. Ik denk dat de ingenieurs overuren draaien nu.

Sliptong | 06-07-18 | 19:27

Dat hebben ze geloof ik ook geprobeerd maar ze konden niet door een granietlaag heen komen. Haal dan de zwaarste diamantboor denk ik dan.

matatwork | 06-07-18 | 19:49

En tnt schijnt ook al niet t beoogde effect te hebben.

schoon-schip-maken | 06-07-18 | 19:57

Voor wie nachtmerries wilt vanavond: google 'no mount cave diving' en pak het eerste youtube filmpje.

geylegerrit | 06-07-18 | 19:19 | 5

@geylegerrit: Al die betweters hier zouden verplicht naar dat filmpje moeten kijken. En dit is in helder water hè! Een slang die scheurt, geen lucht meer, beknelling, de weg kwijt raken, paniek... allemaal fataal. En dit zijn dan de beste grotduikers in de wereld.. En dan nog iets... als één duiker of Thais voetballertje iets overkomt, snijdt hij de weg af voor de anderen. Je kunt niet meer achteruit of vooruit. Meer dan een mijl en uren onderweg. Denk allemaal even na voordat je wat roept.

ChupaChupa | 06-07-18 | 23:48

Link even voordat je wat typt

Hemmenaar7 | 07-07-18 | 05:33

@Hemmenaar7: Was "google 'no mount cave diving' en pak het eerste youtube filmpje." te moeilijk voor je?

ChupaChupa | 07-07-18 | 11:51
▼ 2 antwoorden verborgen

Ben ik de enige die zich afvraagt dat als duikers met uitrusting er al bijna niet kunnen komen, hoe in Godshemeltjesnaam die kinderen er dan zijn gekomen? Ik proef hier een beetje een broodje aap met ‘hoe komen we de komkommertijd door en houden we de schapen bezig’.

Eagle_Eye | 06-07-18 | 19:18 | 7

@kaasfondue: voor de lol kruipen door een grot? Lijkt me erg risicovol. Wat voor coach is die vent?

Sliptong | 06-07-18 | 19:31

Toen ze erin gingen regende het nog niet

am*dam | 06-07-18 | 20:01

Wanneer ze er lopend erin zijn gegaan wordt het gat niet kleiner doordat het onder water loopt.
Ze zullen wel een voor een door een nauwe opening zijn gekropen.

BosrandDirk | 06-07-18 | 20:10
▼ 4 antwoorden verborgen

Bild schrijft "3 Taucher für jedes Kind". Hè? Zeggen die Duitsers Kind als ze kid bedoelen?

JvanDeventer | 06-07-18 | 19:18 | 4

@quigg. Dus Duitsers duiden kinderen aan met een Duits woord. Zij spreken en schrijven dus in hun eigen taal. En wat doen de Nederlanders?

JvanDeventer | 07-07-18 | 01:25

Nederlanders gebruiken heel efficiënt leenwoord kids. Duitsers houden ook gewoon op bij 'Kinder' waar wij helemaal 'kinderen' typen, pfffff

Hemmenaar7 | 07-07-18 | 05:30

@Hemmenaar Oh, dus het is "efficiënt". Die Duitsers, die zonodig hun eigen taal moeten spreken, zijn dan zeker geen efficiënt volk, Daarom wil de rest van de wereld natuurlijk al die Mercedessen en BMW's van ze kopen, omdat ze niet efficiënt zijn.

JvanDeventer | 07-07-18 | 09:00
▼ 1 antwoord verborgen

Dat ze gevonden zijn was al een wondertje, maar ik hoop toch echt op het grote wonder dat ze allemaal gered gaan worden..
Hang in boys !

Wijze uit het Oosten | 06-07-18 | 19:16

Ik dacht aan een oplossing:
-
Een flexibele plastic buis, met een diameter van 50 cmtr, door de sifon gedeeltes leggen. Leegpompen van de buis ipv de gehele grot en kids ;) er droog door heen laten kruipen.
Klaar.

Rest In Privacy | 06-07-18 | 19:15 | 6

Nee geen hyperloop heren, maar gewoon een stevige rubberen buis 50 cmtr dik. En veel goede ideeën worden soms tegelijk bedacht.
Over 100 Jaar is teleportatie de oplossing uiteraard. :)

Rest In Privacy | 06-07-18 | 20:14

Hoe gaat die stevige rubberen buis om met hoekjes en hoogteverschil over een lengte van 5 kilometer?

de Voorzittert | 06-07-18 | 23:21

@ de Voorzittert | 06-07-18 | 23:21 |
Ik weet niet of er scherpe bochten is zitten, maar met hoogte verschillen is er geen probleem. De kinderen in een harnas zetten en er doorheen trekken lijkt mij. Zo blijven ze droog en met genoeg zuurstof.
En nee, ik ga er niet naartoe om ze te helpen.

Rest In Privacy | 07-07-18 | 10:38
▼ 3 antwoorden verborgen

Erg triest die reeds gesneuvelde duiker.

ik-rij-puch | 06-07-18 | 19:11

Hollywood staat al klaar om hier een film over te maken.

mocroGS | 06-07-18 | 19:11 | 3

Jups, ze staan in de rij.
Het reddingsteam gaat een marokkaanse eenheid zijn die terwijl iedereen faalde zn doel bereikte en de kids in Allah's armen sloot.
En ze leefde nog lang en gelukkig.
Einde.

schoon-schip-maken | 06-07-18 | 19:59

Hollywood voegt dan wel een bad guy toe die de boel saboteert, en een lekker wijf die vooral in de weg loopt.

matatwork | 06-07-18 | 20:31

Nee, eerst een musical. Er moet overal een musical over gemaakt worden.

kloopindeslootjijook | 07-07-18 | 00:26

Vermoed dat we nooit precies weten wat er zich afgespeeld, maar dat de geheime dienst erachter zit lijkt me beetje vergezocht.

Bakito | 06-07-18 | 19:10 | 3

Zit je weer aan de heroïne? Blijf eens van spul af muddafukka.

Standvastig | 06-07-18 | 19:32

Ik ken een hele behulpzame dierenarts die me in vertrouwen verteld heeft dat euthanasie van dieren niets verschilt van dat van mensen.
Ik kan n goed woordje doen voor je? Hij werkt ook in t weekeind.

schoon-schip-maken | 06-07-18 | 20:06

Vreselijk voor de kinderen en hun coach. Maar prachtig om te zien hoe mensen bij elkaar komen en veel riskeren om ze te redden.

KutFilosoof | 06-07-18 | 19:07

Toch weer hoop en goed nieuws dat vele landen de handen ineen slaan om deze jongens te redden. Niets anders dan eer en respect voor de gevallen Thaise Navy Seal! Hopelijk komt er meer respect ook voor onze jongens en meiden van defensie.

Indoneesje | 06-07-18 | 19:06 | 3

SJW muppets hebben alleen respect voor hun luxe problemen en hun pan seksuele mafklapperij.

Standvastig | 06-07-18 | 19:37

Standvastig | 06-07-18 | 19:37

Hoeveel SJW's zouden een opleiding tot Navy Seal gevolgd hebben?

Bijtendehond | 06-07-18 | 19:45

@Bijtendehond | 06-07-18 | 19:45
Aan zijn bolletje krapt. Uh. Nul? Die fucking sociopaatjes kunnen hun zwemdiploma niet eens halen.

Standvastig | 06-07-18 | 19:54

Elon musk wilt een 5 kilometer lange buisslang door de tunnel trekken zodat de kids zonder zwemdiploma kunnen lopen/kruipen. Ambitieus, maar als hij de tijd heeft wel kanshebbend.

Jos Tiebent | 06-07-18 | 19:06 | 3

Doe maar niet. Elon zijn huidige mentale conditie doet wenkbrouwen fronsen.

Standvastig | 06-07-18 | 19:40

@standvastig, ja want een succesvolle ruimtevaartorganisatie oprichten is super simpel.

Blasfemie | 06-07-18 | 19:46

Als Musk iets op de plank heeft liggen wat zou kunnen werken, waarom komt ie daar nu vele dagen later pas mee aankakken dan? Goedkoop scoren over de rug van deze kinderen denk ik dan.

Overigens lijkt het mij vrij sterk dat Musk iets zou hebben wat veiliger is dan de alternatieven. Ik ben dan heel benieuwd wat de originele toepassing van die buis is.

Wedstrijdkrokodil | 06-07-18 | 19:56

Harder pompen of anders maar die opblaasbuis erdoor heen.

monkey_boy | 06-07-18 | 19:06

Nederlands pompbedrijf Van Heck is onderweg om te helpen! Dat gaat dus helemaal goed komen.

koeberg | 06-07-18 | 19:03 | 3

Je was/bent me voor.

kweethetooknietbeter | 06-07-18 | 19:05

had er drie dagen terug al kunnen zijn dan hadden ze nu al de boel beter onder controle gehad..

fikkieblijf! | 06-07-18 | 19:06

@fikkieblijf: Exact

ChupaChupa | 06-07-18 | 23:52

NYT verhaal.O,dat is die krant die dacht dat Rutte een Deen was.

pejoar | 06-07-18 | 19:02 | 3

Was het maar een Deen, dan hadden we nu iets wat lijkt op streng vreemdelingenbeleid.

Cuban8 | 06-07-18 | 19:06

Misschien is dit een mooi verhaal. Teleurstellende aan de NYT is dat ze niet objectief over politiek willen schrijven maar in de reedt van de Dems zijn blijven zitten.

kaasfondue | 06-07-18 | 19:19

@kaasfondue | 06-07-18 | 19:19
Wat is daar mis mee? Die jackboot van trap ik er ook constant in. Wakker worden doen ze niet.

Standvastig | 06-07-18 | 19:43

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken