Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

GeenPeilTV. Nog 1 keer naar de Kiesraad

Nope, het is niet gelukt. En maandag dachten we natuurlijk ff 'ja, de tiefus' toen we binnen een uur 26 (!!!) mediatelefoontjes (en een ANP persalarm) kregen. Maar we moesten nog dik 20.000 krabbels inleveren (de rest is vorige week al verscheept).

We haalden die krabbels digitaal op, maar wij zijn geen Officiële Instantie en feitelijk zijn de referendumverzoeken allemaal aan de Kiesraad geadresseerd, niet aan ons. Daarom gingen we nog één keertje hun kant op, maar ook om nog eens in de camera te kijken om het verlies te erkennen. We tried, we failed, en bij wijze van finale zelfkastijding alsook voor de liefhebbers die Schadenfreuderig willen doen, hebben we doodleuk een 11 minuten durend verslag van de rouwkaravaan naar de Kiesraad gecomponeerd.  U kijkt, wij doen ondertussen een biertje, een paar manhugs met de GeenPeil-crew (inclusief extraspeciale shoutout naar Alpie!), en dan weer op naar het volgende Grote Project want failure is altijd an option die de voorkeur heeft boven helemaalnietsdoen. Dank nog, tenslotte, voor de honderden hartverwarmende reacties. Onverwacht, maar zeer gewaardeerd.

Reaguursels

Inloggen

Geenstijl vraagt u om donor te worden. Geenstijl zegt dat de nieuwe donorwet je automatisch donor maakt. Waarom dan nog een referendum over die wet houden? Vandaar dus geen interesse bij 'het volk' en dus niet het gewenste aantal handtekeningen. Had geenstijl nou gekozen voor een campagne om geen donor te worden door te laten zien hoe het oogsten van organen er aan toe gaat, dan zou iedereen doodsbenauwd worden en óf NEE hebben ingevuld op de donorsite óf een referendum hebben afgedwongen door te tekenen op de referendumsite.

RembrandtvanGogh | 14-06-18 | 16:53

Waarom nooit een migratie referendum?

Antifamongool | 14-06-18 | 13:18

Jammer, maar het is niet anders.
Je moet maar denken dat zonder GS er helemaal geen handtekeningen waren ingebracht.
Bedankt voor de inzet.

Butchijo | 14-06-18 | 11:28

Ik denk dat dit referendum meer kans had gehad onder een andere naam: GeenStijl heeft geen goede naam bij veel mensen, sinds die anti-GS actie van Hertzberger&Co.

kleurdoosje | 14-06-18 | 10:39

Dit denk ik helaas dus ook...
Als het over GeenStijl gaat bij mensen die het niet goed kennen, refereren ze vrijwel meteen aan die haar campagne tegen GeenStijl gefinancierd door de NPO.

LangeTijdGeleden | 14-06-18 | 10:50

Dat is wat ik ook beweerde, maar ik kreeg Joris op bezoek.... de toon van het platform bepaalt in hoge mate of mensen de moeite nemen om hun steun te betuigen..... En niet alleen wegens anti-GS-acties, maar ook de toon van de site zelf.

Donkersloot | 14-06-18 | 15:58

Ach ja, dat de delicate grens tussen dood en nog net niet onbegrepen blijft mag eigenlijk geen verbazing wekken in een land vol dolende zombies.

49 | 14-06-18 | 10:24

Je kunt ze niet allemaal winnen
Belangrijker is de wedstrijd
Het bewust worden is het hart van de democratie laten kloppen

Wel een opmerking het invullen van een nee in de donor registratie is minder werk dan het invulen van een referendum aanvraag dit moet sneller kunnen

De meeste mensen hebben zo iets van pfff laat maar zitten als ze eenmaal aan het invullen zijn

Op naar een in de grondwet vastgelegd bindend referendum
Als uitvoerder van ons democratische controle over de dictatoriale zetbaasjes van de EU en multinationals

zoefff3 | 14-06-18 | 10:05
-weggejorist-
van Oeffelen | 14-06-18 | 09:43

Goed geprobeerd! Blij mee! Wie zou het anders hebben gedaan? Precies.

Watching the Wheels | 14-06-18 | 09:32
-weggejorist-
Skunk57 | 14-06-18 | 08:53

Het is logisch dat een referendum een ondergrens heeft.. Kennelijk leeft dit onderwerp niet in voldoende mate. Dus geen referendum. Het systeem van referenda werkt dus echter wel, en dat is ook goed nieuws. Gewoon NEE invullen in het donorregister en over tot de orde van de dag.
GS dank voor jullie inspanningen.

Janneus | 14-06-18 | 08:23

Ik houd nog lichte hoop dat het een gewoon een gebbetje is en er al ruimschoots 400.000 handtekeningen zijn.

Oeloeboeloe | 14-06-18 | 08:19

Wanneer was de deadline ook alweer? 14 of 15 Juni ?

Keyboardspeler | 14-06-18 | 08:30

Ik zeg het hierom.... een week geleden hadden ze er al 110.000... en ze leverden er gisteren 20.000 in? Iets klopt er niet : www.nrc.nl/nieuws/2018/06/06/donorref...

Keyboardspeler | 14-06-18 | 08:34

Een referendum is slechts een plaagstootje van tientallen miljoenen per keer gebleken waar de regering toch het achterwerk mee af veegt. De rekening van die miljoenen wordt door de burger betaald linksom of rechtsom. Dus de referendum wet was slechts een lege huls.

Andere manieren van weerstand bedenken dus.

Oepsie1234 | 14-06-18 | 08:11

U heeft helemaal gelijk, referenda zijn even zinloos als stemmen iedere vier jaar. Waarom stemmen? Er komt toch een kabinet Prutte dat de laatste restjes democratie er uit walst...

U kunt beter uw stem wel laten horen, daarom zou iedere burger wel betrokken moeten zijn bij referenda en de politiek. Anders kunt u net zo goed uw geld direct overmaken naar de belastingdienst die het dan netjes op kan sturen naar Shell, Deutsche Bank, Volkswagen en alle grootaandeelhouders.

O2Neutraal | 14-06-18 | 08:58
-weggejorist-
Donkersloot | 14-06-18 | 08:05
-weggejorist-
MickeyGouda | 14-06-18 | 08:02

Anti Eu, anti regering, anti Ruttel, anti Peggolt anti Overheid, alles was gelukt, dit zagen we aankomen... na een eerste proteststuip van "uit het donorbestand" .. heb ik me weer aangemeld dus .... zelfs ik.

swebe | 14-06-18 | 07:24

Bart, die achterbank/hele auto van je.... wat ben je een smeerpijp met dat hondenhaar. Arme geluidsman daar achterin. Bah.

Normpje | 14-06-18 | 07:11

"Arme geluidsman" vanwege wat hondehaar op de achterbank? lol.

Lupuslupus | 14-06-18 | 08:27

Wat hondenhaar???? Bekijk dat filmpje goed. Op 6:00 min. De fotsen kleven aan de stoelen. Maar blijkbaar valt niemand het op.

Normpje | 14-06-18 | 08:50

Al dat gelul over referendummoeheid. Is het in de roze bubbel nog niet doorgedrongen dat het volk geen referendum wil omdat men het gewoon eens is met de de donorwet?

rzer0 | 14-06-18 | 07:05

@Lupuslupus Waar zegt rzer0 dat dan?
*biedt mevrouw Lupus een kopje koffie aan*

knutsel_ | 14-06-18 | 08:44

@Lupuslupus Als je niet kan lezen dan kan je maar beter niet reaguren.

rzer0 | 14-06-18 | 09:13

@peterdh weer zo eentje die het wel snapt. Net een pvda' er. Die weten het ook altijd beter,

rzer0 | 14-06-18 | 09:15
▼ 3 antwoorden verborgen

En dan al die handtekeningen die niet via GeenStijl direct naar de Kiesraad zijn gestuurd... toch stiekem benieuwd naar de einduitslag.

doedeljantje | 14-06-18 | 07:01

GSTV en alle betrokkenen, KEI BEDANKT voor de verwoede poging om Nederland te redden.

De mens is een lerend wezen las ik ergens. Helaas gaat dat in Nederland nooit meer lukken. Als makke schapen gaan ze zich als belastingslaven onderwerpen, greinzen een beetje als er WEER een verhoging komt, laten zich knechten in bezopen vergunningenstelsels en reguleringen, nemen hun EU geldontwaardingen in hun nep-schuldeneconomie voor lief, laten hun EU publiekgeldverslaafde despoten micro-oorlogjes beginnen met Rusland, Amerika. Kijken gelaten naar de sprinkhanenplaag uit Arabie, Afrika.... en betalen NOG meer.
Lopen tegen de duurste en slechtste gezondheidszorgen aan ter wereld, zelf in Bangkok kunnen ze daar al heel veel leren, gaan in wachtrijen staan achter onze islamitische bezettingsideologie van het HELE Westen, en die nog nooit geen stuiver hebben of gaan bijgedragen, en stellen de gehersenspoelde studenten het betrekken van een woning gelaten, zonder enige maatschappelijke onrust , wat langer uit, want asiel..... niks bezetten Maagdenhuis meer.....
Dit land IS niet meer te redden. Emigratie gaat op een hoger plan, er word weer wat meer kontanten gedraaid, getankt en gerookt in belgie en Duitsland, en defensie en politiemachten zullen uberhaupt nooit meer wat voor gaan stellen.
De mening van de witte blanke christelijk/joodse Nederlandse Nederlanders is nooit meer relevant, zijn slechts lastig, worden door hun eigen vertegenwoordigers gehaat, geminacht, geknecht, geexploiteerd als melkkoeien, dokken en koppen dicht op 1 dag per 4 jaren..... dankjewel GS dat jullie in ieder geval een echte welgemeende poging hebben gedaan om mij te bevrijden. Helaas zal ik het helemaal zelf en alleen moeten doen..... doei!

Katoentje | 14-06-18 | 06:58

"De mens is een lerend wezen las ik ergens" Volgens mij was de strekking "de mens is de enige diersoort die kan leren van de fouten van een ander".... En hoewel ik het opzich met je post eens ben zie ik het niet zo zwartgallig in.

Als je tijdens een wandeling op je muil bent geslagen en op de grond ligt moet je:
1. Even checken of je geen blijvende schade hebt opgelopen
2. Kijken of je hulp nodig hebt om op te staan
3. Op staan
4. Verder lopen, met passie
5. Eens gaan bedenken hoe je die klootzak het betaald kan zetten zonder repercussies
6. Verder gaan met je leven

Opgeven staat niet in dat rijtje.

peterdh | 14-06-18 | 07:35

*grijnzen

Joosjepek | 14-06-18 | 08:11

Sportief opgenomen.
Les is m.i. dat referenda moeten gaan over zaken die direct of indirect de portemonnee raken. Misschien veiligheid.
Poging tot georganiseerde orgaanroof... mhwoaaa... Ik liep er ook niet voor warm. Feitelijk heb ik al referendum gestemd door Pia gelijk een nee-codicil cadeau te doen. uit principe, terwijl ik het anders nog wel had willen overwegen of het aan mijn nabestaanden had overgelaten.

Rommelende Onderbuik | 14-06-18 | 05:51

Niks verloren, slechts gepeild. Er zijn nog strijders, maar Nederland is voor het grootste deel gewoon een beetje op. De weerstand is weg, niet de leeuw maar het schaap is 's lands symbool en 'spirit animal".

Upendo | 14-06-18 | 05:44

Persoonsgegevens zijn door slachtoffers geleverd met 1 expliciet doel.
Doel blijkt niet haalbaar.
Dus persoonsgegevens moeten worden vernietigd.
Overdragen van de persoonsgegevens aan de bezetter kan niet het doel dienen waarvoor de gegevens zijn verstrekt door slachtoffers.

Hoe laat vertoont het staatsjournaal de openbare verbranding op het Binnenhof van de abusievelijk overgedragen persoonsgevens waarmee niets mag worden gedaan behalve vernietigen?

The truth is we're the weak. And EU the tyranny of evil men.

hallevvezool | 14-06-18 | 05:20

Ga slapen zatlap.

Gulliver | 14-06-18 | 05:22

Hulde voor het proberen maar het was een referendum teveel voor het volk.

Gulliver | 14-06-18 | 04:39

Nu verliezen = toekomstig winnen, want je legt de eindstreep gewoon een stuk verder op en komt daarna - wanneer iedereen het voorval weer vergeten is - twee keer zo hard terug. En nog eentje: de grootste schreeuwers pak je straks het hardst aan.

Overgenomen uit het ‘struggle-handboek’ van m’n Opa.

Veluwse-Eikel | 14-06-18 | 03:49

Uw opa was een wijze man.

Lupuslupus | 14-06-18 | 08:15

Jammer

Jezus_Boeddha | 14-06-18 | 03:40

Als facilitator heeft GS niet gefaald. Simpler tekenen kon bijna niet. Kudos
en bedankt voor deze inzet.
Persoonlijk denk ik dat heel veel mensen door niet te tekenen hun kans niet gegrepen hebben, maar dat is jammer voor hun en niet voor GS.
Als de wet straks actief is komen de praktische problemen ermee.
En het gebrek aan belangstelling voor dit referendum word natuurlijk ook gebruikt om het helemaal af te schaffen.

MistaRazista | 14-06-18 | 02:24

Kijk, jongens, een dikke BMW...

Evert_Ganzesnoet | 14-06-18 | 02:15

Het komt toch een beetje door peppie en kokkie van het Oekraïne referendum.
Daardoor zat het referendum in de foute hoek en wilde niemand tekenen.

Frankasd | 14-06-18 | 01:23

Dat denk ik ook.

Aan de andere kant zie ik iets positiefs: De Eerste Kamer moet het afschaffen van het raadgevend referendum nog goedkeuren en ziet nu dat niet ieder wissewasje tot een referendum zal leiden, maar dat er wel degelijk sprake is van een stevige drempel. Wie weet neemt dat de angst voor de mening van het volk een beetje weg.

SergeantPierlala | 14-06-18 | 01:55

Nee, dit onderwerp was gewoon niet bosma kende genoeg, het oekRain referendum wel.

Sceptische_autist | 14-06-18 | 07:32

Als de verplichte euthanasie ingevoerd word, gaat de gemiddelde Nederlander zich braaf op de vastgestelde datum melden.

de honden blaffen... | 14-06-18 | 01:13

@knutsel_

Vallen is geen probleem, het probleem zit hem in blijven liggen.

peterdh | 14-06-18 | 07:51

@peterdh Ik heb best een behoorlijke hoeveelheid mensen proberen te overtuigen. Dat het niet gaat om wel of geen donor te zijn. Dat het gaat om de donorwet die uitgaat van een opt-out. Dat referenda heeel nuttig kunnen zijn. Dat GS niet tegen je zegt dat je geen donor moet zijn.
Ze wilden het meestal niet horen. Daar kan ik me behoorlijk om ergeren. Dat het vrijwel niemand een fuck kan schelen. Ik ben er nu ook wel klaar mee eigenlijk.

knutsel_ | 14-06-18 | 08:58

@knutsel
Ik snap je frustratie. Toch gewoon doorgaan.

peterdh | 14-06-18 | 09:05
▼ 3 antwoorden verborgen

Jongens, morgen is er nog één dag... De handtekening moet op donderdag 14 juni ontvangen zijn! (nee, het zal toch niet...?)

Jos Tiebent | 14-06-18 | 00:58

Zo, nu gaan we weer over tot de orde van de dag.
Vanavond in het late journaal een item over een man die met ricine (extreem gif) een aanslag van plan was.
Dat "de man" een geradicaliseerde moslim is werd weer eens niet gemeld.
In Brussel schoppen dronken allochtone mannen een man dood:
voorwaardelijke gevangenisstraf.
www.hln.be/nieuws/binnenland/beschonk...

Jan Dribbel | 14-06-18 | 00:55

Jullie hebben tenminste je nek uitgestoken. Kun je van de huidige politiek niet verwachten.
Veel mensen die niet getekend hadden zaten niet weer te wachten op nog een inleg velletje.

franck7020 | 14-06-18 | 00:52

Ja van dat inlegvelletje wist óók iedereen die wèl getekend heeft en zij die geflyerd hebben maar daar ging het niet om. Met meer dan 300.000 handtekeningen was de regering gedwongen om een referendum te houden.
Geen wonder dus dat Rutte en de zijnen hun gang kunnen gaan en dat gaat nog veel erger worden want de bevolking vindt het allemaal wel best.

Lupuslupus | 14-06-18 | 08:41

De volgende keer dat het in een gesprek ter sprake komt herinner ik me vrijwel alleen nog de horrorverhalen uit de tegels. Van dat je nog niet deaud bent en dat ze in je gaan lopen snijden. Of nog erger dat je een week later weer rond zou kunnen lopen.
*nogal rancuneus ingesteld is*

knutsel_ | 14-06-18 | 00:48

"We tried, we failed" hoe kom je erbij Van Rossem? Wij, Jan Kaas, Jean Fromage, de Nederlander die hebben het af laten weten. M'n hele dorp van kaartjes voorzien, maar de reacties waren nogal lauw. Ik kon ze moeilijk met een AK-47 tot tekenen dwingen. Ze geloofden het wel, als je dood bent voel je toch niets meer was het argument Jammer, gemiste kans, maar Nederland is een beetje sufgeluld. Bedankt voor jullie inzet, hulde! Cheers!

Een vrije paling | 14-06-18 | 00:28

Bedankt voor je inzet. Maar dat Nederland is sufgeluld betekend niet dat je moet ophouden met praten. Dat betekend dat je die ander aan zijn oor moet pakken en zorgen dat ie luistert ter zijner tijd.

peterdh | 14-06-18 | 07:54

Helaas, toch bedankt voor de inzet.
Een keer verliezen is ook niet slecht, van winnen leer je niet zoveel.

MogeWijEveOvergeve | 14-06-18 | 00:28

Sommige reaguurders reaguren niet veel. Ik ben er 1 van. Ik tekende uiteraard, maar de inspanning die ik daarmee leverde is een welhaast homeopatische verdunning van de inspanning die jullie zich getroost hebben. Los van het resultaat, jullie hadden het niet beter kunnen doen. Verwijt jezelf dus niets. Je hebt gedaan wat zovelen nalieten. Wees trots op jezelf. Ik ben het in elk geval, en zeer waarschijnlijk met vele anderen.

RayHolland | 14-06-18 | 00:18

Ontroerend.
*Hugs*

RickyLaRue | 14-06-18 | 00:23

Zó is het. Aan de inzet van GS en de hulp vanuit het roze leger heeft het niet gelegen. De bevolking wil blijkbaar geen baas over het eigen lichaam zijn. Nou dan niet.

Lupuslupus | 14-06-18 | 08:22

Zal eerlijk toegeven maatjes; heb niet gestemd. Twijfelde wel, maar ik zal uitleggen waarom:

Ik heb net een 2e huis gekocht. Andere huis verkocht. Veel shit op werk. Hoop veranderingen. Gewoon hoop dingen tegelijk.

Kon de energie en kracht niet opbrengen om dit te doen. Wel reageren zul je zeggen?

Klopt. Maar vaak alleen op luchtige topics.

Nogmaals sorry. Als ik binnenkort 100 euro of meer moet overmaken, zeg maar naar welk bankrekeningnummer Joris,, ik ben je man,

Nu nog ff niet.

Nacho_Vidal | 13-06-18 | 23:56

Sterkte, en zoals iemand mij ooit zei: "vallen is geen probleem, blijven liggen wel."

peterdh | 14-06-18 | 07:57

>Kon de energie en kracht niet opbrengen om dit te doen. Wel reageren zul je zeggen?<

Wat voor 'energie en kracht' is er nodig om op internet een formuliertje in te vullen en een handtekening te zetten? Wat een onzinverhaal.
Niet dat die ene handtekening het verschil zou hebben gemaakt maar zo'n slap 'excuus' zeg.
Ik zou me doodschamen om dat ook nog eens wereldkundig te maken. En dan ook nog 100€ aanbieden. De schaamte voorbij.

Lupuslupus | 14-06-18 | 08:33

@lupus
soms zitten mensen ff in een situatie waarin een objectief rationeel mens een andere keuze had gemaakt. Shit happens. Ik snap je punt hoor, een klikje hier een een krabbeltje daar is geen dagtaak, maar je hoofd kan er soms niet naar staan. En wat hij wereldkundig maakt is zijn zaak.

peterdh | 14-06-18 | 08:47
▼ 3 antwoorden verborgen

Als nou duidelijk is dat de drempel niet is gehaald, en het referendum dus niet doorgaat, waarom dan toch met de lijsten van alle mensen die wél getekend hebben naar de kiesraad? Waarom deze gegevens overhandigen?

Als het toch geen nut meer heeft, blijf ik liever anoniem tegenover een overheid die ik niet vertrouw!!! Waarom deze gegevens van menen die kritiek hebben op het regeringsbeleid op een dienblaadje afleveren?

SergeantPierlala | 13-06-18 | 23:55

Dat heeft Bart netjes uitgelegd, even terugkijken mss?

marrretje | 14-06-18 | 00:08

Ja dat zal wel een strafkamp worden voor je SergeantPierlala.

sprietatoom | 14-06-18 | 00:19

Ik heb het gemist, neem me niet kwalijk. Waar kan ik het vinden? En natuurlijk een knuffel voor Bart, met dank voor zijn inspanning.

SergeantPierlala | 14-06-18 | 00:23

Hoe laat wordt dat mooie artikel morgen geplaatst waarin jullie Taaaataataaataaataaataaaa doen en vertellen dat we 783.216 stemmen hebben opgehaald?

Breinbrouwsels | 13-06-18 | 23:53

Hehe, stiekem zit ik ook op dat bericht te wachten...

peterdh | 14-06-18 | 07:58

TJa, zo zie je maar Geenstijl is ook niet altijd succesvol. Al bewezen met de geenpeil partij. Het verhaal was gewoon te wazig. Mensen willen een leider. Niet iemand die een tool ontwikkeld en zegt stemmen maar. Wat ik zou willen zien van Geenstijl is een dagelijk Geenstijl journaal met de echte feiten. Mijn part elke dag de NOS debunken met een bullshitmeter of zo. Maar maak nou gewoon een dagelijks programma waar wij de waarheid kunnen zien. Ik tune in!

Omebert | 13-06-18 | 23:50

En sowieso dat referendum over het referendum doen natuurlijk. Kunnen we een standpunt innemen en aub de picture terug dat je peggold heel verdrietig hebt gemaakt. Want daarom hebben we de handtekeningen toen wel gehaald. For sure

Omebert | 13-06-18 | 23:53

Is de waarheid subjectief, Ome Bert?

RickyLaRue | 13-06-18 | 23:55

Hoe zit het met die andere initiatiefnemers die voor hetzelfde referendum ook handtekeningen verzamelen. De dag dat geenstijl er mee stopte hoorde ik wel 6 radiospotjes in korte tijd van ze op de radio.

sprietatoom | 13-06-18 | 23:43

Ik heb gewoon zelf het formulier ingevuld en opgestuurd naar Heerlen en ik ken nog een aantal mensen die dat ook zo gedaan hebben, dus........

Zwizalletju | 13-06-18 | 23:41

Spijtig dat het niet is gelukt een referendum te houden maar toch een dikke proficiat aan de hele crew voor dit prachtige avontuur dat imho de moeite wel waard was.

eastender | 13-06-18 | 23:39

Het zou mij overigens niet verbazzen als er toch nog 20.000+ JA stemmen rechtreeks aan de kiesraad zijn gestuurd...
/whisfull thinking off

paost712 | 13-06-18 | 23:34

Echt jammer

BeatsandRock | 13-06-18 | 23:25

We hebben wel gelachen met elkaar.
We houden een band voor het leve.
*Snik*
I love you guys.

RickyLaRue | 13-06-18 | 23:21

Ga jij es ff gauw een biertje tikken. ;-)

schoon-schip-maken | 13-06-18 | 23:36

Gewoon wachten tot economisch slechtere tijden voor den burger, dan weer proberen. Die slechte jaren komen er snel aan nu Halbe gaat werken bij de Wereldbank. Ik ben dan voor een hooivorkenreferendum.

AttoMelani | 13-06-18 | 23:10

Jammer dat het niet gelukt is, maar jullie hebben wederom top werk geleverd jongens! Ookal is het dit keer niet gelukt, jullie zijn een democratisch baken in een schier eindeloze zee van elitaire drammerigheid enerzijds en hautaine onverschilligheid anderzijds richting ons, het stemvee, de kiezers, het volk, hoe je het maar wilt noemen. Ik ben er trots op te kunnen zeggen dat ik me samen met jullie hiervoor ingezet heb en me inzet. Nog 1 referendum te gaan, en ik reken op jullie. Ookal negeren ze ook dit laatste referendum, we laten ons dit instrument niet zomaar afpakken. No way jose. Op de barricaden met z'n allen!

Braboblanke | 13-06-18 | 23:07

@Berbaar
U schijnt niet te beseffen dat dit tevens een oefening is voor het definitieve afscheid van de democratie.

MickeyGouda | 14-06-18 | 00:00

Berbaar, als jij nou ook eens definitief afscheid nam van de panelen. We drinken er wel eentje op je, en over de doden niets dan goeds, dus dat is weer eens wat anders dan de reacties die je hier meestal krijgt.

Braboblanke | 14-06-18 | 00:12

Heb NSB knoppie bij schijnbaar onbegrijpend gedrocht ingedrukt.
Doodmaken van raadgevend referendum is de tirannie van kwaadaardige mensen.
Reaguurdertjes die daarom juichen zijn kwaadaardige (k)nulletjes.

hallevvezool | 14-06-18 | 05:52
▼ 1 antwoord verborgen

Misschien moest er eens een referendumpje gehouden worden over afschaffing van de HRA ofzo. Moet je eens kijken hoe groot de ambitie voor de portemonee is..

schoon-schip-maken | 13-06-18 | 23:07

Daar hebben we geen referendum voor nodig, die had al lang afgeschaft moeten zijn in de huidige vorm.

Berbaar | 13-06-18 | 23:13

Jesus.
Zijn we t voor de 2e keer eens dit jaar.

schoon-schip-maken | 13-06-18 | 23:37

If you're going through hell, keep going!

schoon-schip-maken | 13-06-18 | 23:04

Meat Loaf zong al: two out of three ain't bad.
En er zijn wel veel registraties bijgekomen, waaronder de mijne.
Bedankt iedereen.

LuckyGirl | 13-06-18 | 23:01

Helaas...

Maar niet getreurd, vastleggen dat je geen donor wil zijn is eenvoudiger dan het referendum tekenen. Dus het lijkenpikken valt wel mee.

Diepstrotje | 13-06-18 | 22:54

Diepstrotje | 13-06-18 | 22:54
Als niet donor laten registreren en later wel een orgaan willen hebben.
Dan sta je wel voor l*l.

botbot | 13-06-18 | 23:22

Botbot, daar word je op deze manier toe gedwongen.

Braboblanke | 14-06-18 | 01:38

Feest in de paleiszalen van de vijanden van onze westerse samenleving. Het volk heeft vertrouwen in de dictatuur, klinkt het daar onterecht.
Desinteresse, omdat het nog te goed gaat is de schrale werkelijkheid van het sterven van de democratie.

Jan Passant mk2 | 13-06-18 | 22:51

Jammer, jongens toppie gedaan, ondanks dat het niet is gelukt.....

spyr0 | 13-06-18 | 22:45

Geen zorgen over die donor wet mensen.
Over 5 jaar printen we allemaal onze eigen organen.
Lang leve de 3d printer.

ditotje | 13-06-18 | 22:44

Al is deze specifieke missie niet geslaagd, GS is en blijft - hopelijk - het laatste dorpje dat de invasie weerstaat.

MickeyGouda | 13-06-18 | 22:44

.. maar dan zonder ketel met toverdrank.

Jan Passant mk2 | 13-06-18 | 22:51

@Jan Passant mk2

Zolang er Ketel 1 is, is er hoop.

MickeyGouda | 13-06-18 | 23:07

"Ever tried. Ever failed. No matter. Try Again. Fail again. Fail better."

Naomi71 | 13-06-18 | 22:43

Top gedaan mensen!

wijnvlek | 13-06-18 | 22:35

RIP Referendum

Mark_D_NL | 13-06-18 | 22:29

Ik vond 't een moedig en leerzaam traject. Niks aan verloren. Chapeau. En bedankt.

Knufter | 13-06-18 | 22:27

Slechts 20k handtekeningen?! Man man man wat diep en diep triest!

Het bewijst maar weer eens hoe lui en gemakzuchtig de meeste Nederlanders zijn. De democratie wordt stukje bij beetje afgeschaft en de zelfbeschikking over je EIGEN lichaam afgeschaft, en het enige wat men kan is dom lullen over bier en tieten of "mij kenne se leeg haluh als ik deaud ben."

Altijd die bijdehante boerenslimme grote bek, maar als puntje bij paaltje komt dan is het "ah joh, valt toch wel mee" of "ach joh, dat zien we dan wel," en mag iemand anders de hete kastanjes uit het vuur halen.

"Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg," middelmatigheid en oppervlakkigheid is de Hollanders met de paplepel ingegoten. Dat is het Poldermodel en de VOC-mentaliteit anno 2018.

GeenStijl, bedankt voor de inzet!

Klassenfeind | 13-06-18 | 22:27

20k was de opbrengst van de laatste dagen, niet het totaal.

Feynman | 13-06-18 | 22:30

Blijkbaar was voor dit onderwerp geen grote meerderheid voor een referendum. Zo hep 't ook nog eens.

FirmaLenB | 13-06-18 | 22:22

Leuk geprobeerd. Hoofd omhoog. Borst vooruit. En er nu op focussen dat GS blijft bestaan.

SerTheFun | 13-06-18 | 22:20

Het volk is murf geslagen, ze hebben er geen zin meer in!
Even wat anders, van ruim 21.000 veroordeelde criminelen is geen DNA-profiel opgeslagen, deze moeten allemaal opgespoord worden, om alsnog de verplichte afname van DNA te ondergaan. Justitie blundert keer op keer!

vluchtelingallergie | 13-06-18 | 22:19

Door blijven gaan, GS, en als België jullie wil verkopen, begin in godsnaam voor jullie zelf, ik draag bij.

GKJP | 13-06-18 | 22:19

Inderdaad, en ik denk dat meer dat zullen doen.

peterdh | 14-06-18 | 08:01

Hulde voor het organiseren. Zouden meer mensen moeten durven.

rattenvanger XL | 13-06-18 | 22:13

Klopt, het is nog gevaarlijker dan dronken rijden.

Curbed Cobald | 13-06-18 | 22:25

We stemmen niet voor niets al 50 jaar Weg-Met-Ons. Als het erop aankomt, interesseert de democratie niemand een ene hol.

de Voorzittert | 13-06-18 | 22:09

Of er was te weinig draagvlak voor een referendum over dit onderwerp. Als het echt zo belangrijk was voor groot deel van de bevolking, hadden er wel meer dan 300k krabbels geweest (met of zonder intrekkingswet etc etc).

FirmaLenB | 13-06-18 | 22:24

Jammer jongens, kennelijk is NL murw gebeukt. Of het interesseert ze niet (meer). Of ze denken dat hun stem toch door de politiek genegeerd wordt. Of ze denken ‘zolang ik mn schultenbrau hep zal het me aan mijn derrière oxideren’. Of ... Of ...

Zqwiqly | 13-06-18 | 22:07

Ben wel zeer benieuwd als de donorwet er doorheen is en het eerste leeggeroofde islamische lijk terug gegeven wordt aan de familie. Kan best een leuke opstand worden.

jan huppeldepup | 13-06-18 | 22:06

Daar gaat uiteindelijk die familie over maarja weet U veel, lekker brallen maar feitelijkheden ho maar.

Berbaar | 13-06-18 | 22:11

Ja dat wordt leuk, eentje met een status, imam of wimlex.

rattenvanger XL | 13-06-18 | 22:12

Is omduwden expres?

Alquest | 13-06-18 | 22:06

Alle lof voor jouw Bart en het team wat dit mogelijk maakte!

basweetutwel | 13-06-18 | 22:04

Jou dus...

basweetutwel | 13-06-18 | 22:33
-weggejorist-
Berbaar | 13-06-18 | 22:04

Door dit referendum massaal te boycotten besparen wij ons ook nog even tussen de 15 en 30 miljoen euro. Maar dat is voor GS geld van een ander, dus daar zal Ysebaert niet van wakker liggen.

Skunk57 | 13-06-18 | 21:59

JSF, pang pang

am*dam | 13-06-18 | 22:08

Zodat die 15 a 30 miljoen snel naar Brussel overgemaakt kan worden om het Brexit gat te dichten?

SerTheFun | 13-06-18 | 22:17

De stemmers voor dit referendum hebben gedaan wat hun gevoel en democratisch geweten die stemmers ingaf.
De niet stemmers zijn óf gemotiveerde niet stemmers, óf stemmers met het democratisch inzicht van een pinda.

Wijze uit het Oosten | 13-06-18 | 21:57

Ik heb op de valreep nog getekend maar Ik werd al moe bij de gedachte dat ik weer nutteloos naar het stemburo moest lopen aan de overkant vd straat. Die stemburo's en computers zijn sowieso niet te vertrouwen en de nipte overwinning zou toch weer genegeerd worden. Maar goed, ik ben er ingetrapt en zit nu met al mijn prive-gegevens in een databank. Bedankt.

Premier Trutte | 13-06-18 | 21:52

Nee, dat ze hem alleen verzekeren wanneer je zo'n privacy-schendend apparaatje aan je bike hebt zitten. Zo krijgt KPN al je mobiele en mobiliteitsgegevens. (Goed lezen)

Premier Trutte | 13-06-18 | 22:41

dus wat is het probleem dan? dan verzeker je die fiets niet. koop je een 2e hands.

Mark_D_NL | 14-06-18 | 00:11

En jij denkt dat de belastingdienst het niet gaat verplichten ook voor 2e hands fietsen. De lobby voor fietsnummerplaten is al een tijdje bezig. De laatste vrije vogel van het voorheen vrije Westen gaat ook aan de ketting.

Premier Trutte | 14-06-18 | 09:27
▼ 3 antwoorden verborgen

Hulde referendumteam.
Democratie en eigen verantwoordelijkheid is maar voor weinigen weggelegd.
Laten we afspreken dat we het blijven proberen, uit zelfrespect en geloof in het goede.
Strijd de goede strijd.

Maartenalsoptwitter | 13-06-18 | 21:51

Misschien kan Pia uit die papierberg van handtekeningen nog papier-mâché maken en daaruit een aantal oefennieren, oefenlevers en oefenharten vervaardigen ter veraanschouwelijking van heur donorwet. Dan kan ze die organen op ware grootte tonen: hier, dit moest ff van de lever van zo'n 120.000 ondertekenaars, en dit lag op het hart van die 120.000 ondertekenaars. Verder lijkt me dat deze situatie van het om zeep geholpen raadgevende referendum zwaarder op de D66 magen blijft liggen, dan wanneer de vlag en de tas uitgestoken hadden kunnen worden. De echte losers zijn niet zij die het referendum een goed hart toedragen.

Eeuwig..Op..Vakantie | 13-06-18 | 21:48

waarschijnlijk evenveel donorreferendummensjes dan anti zwarte piet mensjes. gewoon negeren is dus eigenlijk het beste. volgende onderwerp.

FirmaLenB | 13-06-18 | 22:27

Bedankt GeenStijl, voor al jullie inzet. Helaas heeft het niet het verwachte effect mogen hebben, maar dat ligt niet aan jullie inzet.
Ik pak mijn rubberboot vanuit het westen naar het oosten! Met de leegloop die daar ontstaat, moet het toch een keer een leefbaar gebied zijn. Mazzel, ik vaar de andere kant op.

Drukpers | 13-06-18 | 21:46

Tegen de stroming in, dat mag ik wel. Behouden vaart, kap'tein!

PresidenteDeConjovia | 14-06-18 | 08:58

Bedankt jongens!

osolemio | 13-06-18 | 21:44

Chapeaux voor de moeite en het initiatief guys! Ik had graag gestempt voor het referendum, maar helaas. Ik hoop dat er meer “bewuste” donoren er bij zijn gekomen, en dat er minstens zoveel mensen over hebben nagedacht. Ik vind de huidige wet met onbewuste donatie geen goed plan, helaas kunnen we er ons niet meer over uitspreken. Ik blijf dit soort referenda en initiatieven steunen zolang het kan!

vliegmeneer | 13-06-18 | 21:42

Echt veel respect. En natuurlijk doorgaan.

Bat-Adam | 13-06-18 | 21:38

Niemand?
Dikke BMW!

RickTheDick | 13-06-18 | 21:33

Niet jaloers worden, is een oude dikke bmw.

jan huppeldepup | 13-06-18 | 22:02

Wil toch even laten weten aan geenstijl en geenpijl en zeker Bart, bedankt voor jullie poging en al het werk wat jullie erin hebben gestoken.

The walking bob | 13-06-18 | 21:32

Ik ook.

am*dam | 13-06-18 | 21:37

Dito.

schijtzat | 13-06-18 | 22:32

Ja ik ook, bedankt voor jullie inzet! Er zijn in ieder geval meer mensen bewust gemaakt van de wet en hun keuzemogelijkheden.

kleurdoosje | 14-06-18 | 09:44

Gelukkig heeft die Timmerfrans een vet hart wat groot genoeg is om aan heel europa te doneren. Jezus verbleekt erbij.

Curbed Cobald | 13-06-18 | 21:30

Ik heb me nooit druk kunnen maken om die donorwet.
Wellicht zijn er veel meer mensen dan iedereen denkt die het ook weinig interesseert. Zou best kunnen.

HoerieHarry | 13-06-18 | 21:28

WasHetMaarMakkelijk | 13-06-18 | 21:41
Ik snap je en geef je helemaal gelijk. Ik vind ook dat het ons is opgedrongen.
Toch boeit het me weinig op een of andere manier. Kan er niet meer van maken.

HoerieHarry | 13-06-18 | 21:48

WasHetMaarMakkelijk | 13-06-18 | 21:41
precies dat.
Iedereen die ik probeerde over te halen om tegen deze inbreuk op de grondwet te gaan stemmen, kregen de indruk dat ik tegen donatie was, en dat ik de andere mensen niks gunde. Maar daar gaat het niet over. Het gaat erom dat de regering beslist of..... .... ach laat maar.....
Dus bij een volgende "case" hoop ik dat er geen liefdadig/menselijk motief de aanleiding is. Alleen jammer dat dan het recht om een referendum te organiseren er niet meer is. En de volksvertegenwoordigers zullen wel even beslissen, want die beslissen voor het volk.
Jammer dit.

Delfts Blauw | 14-06-18 | 06:27

@Delfts Blauw | 14-06-18 | 06:27
Over dun ijs lopen.

Nu lopen ze over 3cm ijs zonder erdoor te zakken. Kan eigenlijk, maar toch lukt het ze.
Vervolgens wordt 2cm ijs geprobeert en ook nog eens zonder enige vorm van burgerinspraak. Verhip, het lukt weer.
1cm ijs maar eens proberen en welja, weer een grondwet schendende wet erdoor gejast.

Daarna kunnen ze als goden over water lopen, gebaseerd op precedenten uit het verleden. En de enige die een nat pak haalt is de burger.

Doendenken? Zo'n vaart zal het wel niet lopen...
Wel bezien in het licht van decennia, erg jammer dat verreweg de meeste mensen dit niet lijken te willen of zelfs kunnen zien.

WasHetMaarMakkelijk | 14-06-18 | 08:04
▼ 1 antwoord verborgen

infowars altijd humor met aluhoedjes en volledig geschifte mafklapperTs.
Dank voor het entertainment LOL

Berbaar | 13-06-18 | 22:08
▼ 2 antwoorden verborgen

Is GeenStijl nog heel ver gekomen.

Mannes | 13-06-18 | 21:23

Alleen het woord al; raadgevend referendum....
Dan moet je wel erg goed gelovig zijn om te denken dat je daar iets mee gaat bereiken, op het naïeve af.

nescio666 | 13-06-18 | 21:22

Als je denkt dat dat de insteek was, heb je het niet goed begrepen allemaal..

VP732 | 14-06-18 | 03:01

Polletiek is boring, GeenStijl wordt gezien als een paar recalcitrante herrieschoppende jongemannen met grote mond, millenials vinden jullie niet hip en happening op hun Iphone met hun caffe latte, allochtonen haten ook GeenStijl en Nederlandse initiatieven wat als imams en Erdogan dit referendum had aanbevolen bij zijn minions?
Ouderen hebben helemaal niks hierover gehoord op de NPO en de Volkskrant, en de rest van Nederland heeft het te druk met de Action, het Kruidvat, en de Lidl om daar de aanbiedingen te scoren.

En zo is ook Nederland in de handen geschoven van de multinationals, de EU in Brfussel en de multiculti.
Nooit komt er eens een keertje echt verzet.
De speldenprikjes die nu de stakingen bij Connexxion zijn en het basis-onderwijs, zijn allemaal supernette aangekondigde stakinkjes van een halve dag, maar echt keihard de beuk erin, zeg maar een half jaar lang alles plat leggen met barricaden etc., dat doet het tamme en afgerichte en en afgestompte Nederlandse volk niet.

King of the Oneliner | 13-06-18 | 21:21

Nederland, Unileverland.

lacucaracha | 13-06-18 | 21:27

Jamaar jij wil toch ook GTST vanavond niet missen?

Curbed Cobald | 13-06-18 | 21:32

Aan meneer en mevrouw Biggun ligt het niet.

Ivor Biggun | 13-06-18 | 21:20

Over een paar dagen: surprise! 450k handtekeningen! Het blijft tenslotte geenstijl hè.

Erratio | 13-06-18 | 21:19

Dan zouden we wel een hint krijgen. Ergens verstopt, want dan is dat achteraf errug lollig.

Alquest | 13-06-18 | 21:40

Je hebt wel een punt ja.... ik meen ergens gezien te hebben dat 2 weken geleden de teller al rond de 100.000 stond en nu opeens nog maar 20.000 ?

Keyboardspeler | 13-06-18 | 23:45

Zouden al die SGP-aanhangers, die zijn opgeroepen te tekenen, hun brief niet gewoon op de post hebben gedaan? Maar ja, valse hoop neem ik aan. Van de christenen moet je het niet hebben.

B. Randnetel | 14-06-18 | 07:47
▼ 2 antwoorden verborgen

Ik schaam me kapot en begrijp er niets van. Elke dag 300.000 bezoekers op GS en kennelijk is het merendeel alleen op zoek naar de vrijdagmiddag posts om te fappen. Stelletje losers!

djtdlg | 13-06-18 | 21:18

Het ligt niet zo zeer aan de bezoekers hier. Ik denk dat het meer ligt aan de reactie van de politiek. Moet je wel moet blijven houden als ieder referendum genegeerd wordt? Daarnaast hebben ze wel heel veel aandacht voor het onderwerp gekregen en ik hoop dat heel veel mensen zich bewust zijn geworden wat orgaan donatie nu eigenlijk is. En mensen die daar niet aan mee willen doen als gever, die hebben altijd de mogelijkheid om zichzelf uit te schrijven. Dat zullen ze na al die media aandacht wel moeten weten.

BLR | 13-06-18 | 21:26

... Moet je wel moeD blijven houden...

BLR | 13-06-18 | 21:26

djtdlg | 13-06-18 | 21:18 |
Blijf jij maar lekker in aannames denken.
Succes ermee!

HoerieHarry | 13-06-18 | 21:39

Geenstijl bedankt voor het initiatief en inzet
Hoewel we toch naar de slachtbank (alwaar de organen worden verwijderd) worden geleid kunnen de initiatiefnemers en ondertekenaars iig zeggen dat zij geen makke schapen waren

Olleke | 13-06-18 | 21:18

Bedankt aan jullie inzet heeft het niet gelegen. Dit is een heel smerig spelletje met opt-in systeem, ze moeten zich diep schamen daar bij doordeplee66. Als mensen niet bereid zijn om op te komen voor dit soort fundamentele principes tja voor ga je dan nog wel stemmen vraag ik mij dan af?

lacucaracha | 13-06-18 | 21:15

lacucaracha. Dat kun je je wel blijven afvragen , maar stemmen heeft echt geen enkele zin. 0,000

beau van rtl | 13-06-18 | 21:18

Opt-out, toch?

WasHetMaarMakkelijk | 13-06-18 | 21:19

@WasHetMaarMakkelijk | 13-06-18 | 21:19
Klopt helemaal.

lacucaracha | 13-06-18 | 21:46

Success is not final failure is not fatal. It's the courage to continue that counts.

Alquest | 13-06-18 | 21:15

How to continue without a referendum?

Is dit nog nieuws? | 13-06-18 | 21:17

Precies. Eerst maar es van regering veranderen. Gaat allemaal komen. Stap voor stap. Denk ik. Hoop ik..

Bat-Adam | 13-06-18 | 21:43

Toch kan ik mij ergens niet aan de indruk onttrekken dat het gelul is en die handtekeningen gewoon binnen zijn.

breakingnews | 13-06-18 | 21:14

Zo was het vorige keer wel inderdaad.

keestelpro | 13-06-18 | 21:30

Ik zou het heel knap vinden om 300.000 formulieren in 2 A4 dozen te proppen. ;)

Keyboardspeler | 13-06-18 | 23:42

Er is reeds lange tijd geen sprake meer van democratie in Nederland.
Beatrix, gesteund door een groepje elite, regeert als een dictator. Je kunt dus allerlei zaken als referenda organiseren, maar daar komt nooit iets van terecht. Verkiezingen worden gemanipuleerd, zodat zelf de belangrijkste posities kunnen worden ingevuld. Dus democratie? Lik me reedt.

beau van rtl | 13-06-18 | 21:14

Lik me reedt-----altijd weer zulke lege beloftes.

jan huppeldepup | 13-06-18 | 22:09

sorry Jan, maar daar ben ik niet van.

beau van rtl | 13-06-18 | 22:19
▼ 8 antwoorden verborgen

Nederland is nu al referendum moe. Doel bereikt dus.

Balgesjaakt | 13-06-18 | 21:14

Jammer, maar een dappere poging. Zonde dat Lubach met verkansie was, want als die met zijn toverstaf zwaait heb je er zo een dikke honderdduizend millenial-apptivisten bij, alsook extragratis media-hype elders op de npo.

Nu krijgt dit land de Grondwetschendende wetgeving die het verdient.

Reynaerde | 13-06-18 | 21:12

Lubach en een toverstaf?
Ik zeg maar niks.

HoerieHarry | 13-06-18 | 21:16

Mens is een lerend wezen. Vorige referendum was voor de kat zijn kut. Uitslag volledig genegeerd door politiek. Dus dan heeft het volgende keer geen zin meer. Heb eerste keer braaf mijn democratische plicht gedaan maar dit referendum ongezien de tiefus...

nescio666 | 13-06-18 | 21:11

Maar ge het wel 'ne schone E34 Bart!

Sanctimonious_Prick | 13-06-18 | 21:11

De dood van de democratie komt voor rekening van de partijen met de D (VVD, CDA, D66); aan jullie zal het niet liggen. Bedankt voor de inzet.

Fijnstoffer | 13-06-18 | 21:05

Ik kan niet begrijpen dat niet 300K mensen op een bevolking van 17 miljoen mensen eventjes heel simpel klik klik klik heeft willen doen om de democratie te redden. Nederlanders zijn rare mensen.

keestelpro | 13-06-18 | 21:05

LiniaalRectaal | 13-06-18 | 21:17
'oh ze luisteren niet naar me, dan hou ik mn mond wel lekker'
Ja, we zijn inderdaad echte doorzetters.. not.

noerg | 13-06-18 | 21:37

@noerg
Het is eerder zo dat mensen lui zijn en geen zin hebben om te investeren, hoe weinig ook, in iets wat zinloos is. En je kunt beter geen 'we' gebruiken, ik neem aan dat de harde kern allemaal getekend heeft zover mogelijk.
Als je het mij vraagt hadden we een filmpje moeten publiceren van orgaanextractie, iedereen meteen genezen. Maar ja, dan kies je wel een kant.

LiniaalRectaal | 13-06-18 | 21:58

Pas zodra na het overlijden van iemand de nabestaanden met een hoop toestanden geconfronteerd worden (hij/zij heeft nagelaten aan te geven wel of geen donor te willen zijn), begint het gesodemieter..... met dank aan tante Pia en haar vreselijke partij, die (doordat 1 man zijn bus miste) een meerderheid erdoor kreeg.

Keyboardspeler | 13-06-18 | 23:36
▼ 4 antwoorden verborgen

Ja het volgende project. Het zou fijn zijn als de Geenpeil-vrijwilligers eens die plastic soep in de oceanen gingen opruimen. Met een paar honderd man is dat zo gepiept volgens mij. En het wordt goed weer dit weekend. Wat let je, toch?

Bakito | 13-06-18 | 21:04

Wat dacht je ervan als de Chinezen, de Indiërs, de Afrikanen en de Zuid-Amerikanen dat zelf eens gaan doen.
Allen hebben wij in een schandelijk, koloniaal verleden getracht op te voeden, maar ze moesten en zouden toch weer zelfstandig verder.
Zie het resultaat.

WasHetMaarMakkelijk | 13-06-18 | 21:09

Er zit geen soep in de oceaan, volledige hoax. Als het wel zo was vulde unilever daar zijn blikken.

Curbed Cobald | 13-06-18 | 21:35

Lul, laat je niet gek maken door NatGeo desinformatie en zwakzinnige idioten als Timmermans. Plastic in zee is een 3e Wereld probleem.

Zwizalletju | 13-06-18 | 23:38

REAGEER OOK