Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Trouw-opa schrijft column in 2018. Wil 'allerminst neutrale' homo's terug in de kast hebben

fuk joe ger

Nou ja, eigenlijk wil Ger Groot dat niet, maar zijn reductio ad absurdum (spiegel) om te pleiten voor geloofsuitingen in het openbaar is zó absurd, dat het daar wel op neerkomt. 

Ger vindt dat je je religie ook op straat mag uiten. Prima standpunt verder van Ger, daar niet van. Vrijheid, blijheid, iedereen voor zijn eigen onderdrukkende verzameling achterhaalde waarden en God voor ons allen. Maar lieve Ger. Wat schrijf je nou weer. "Van secularisten als Duk (Jezus, het gaat alweer over Wierd Duk, GS) zou de godsdienst opnieuw de kast in moeten, omdat de openbare ruimte neutraal moet zijn. Dat is een vreemde opvatting – en niet alleen omdat de allerminst neutrale homoseksualiteit tegelijkertijd juist de kast uít genodigd wordt." Hoezo zijn homo's nou opeens niet neutraal. Hoezo is seks willen met iemand met hetzelfde geslacht hetzelfde als geloven in een opperwezen dat zegt dat je geen seks mag hebben met iemand van hetzelfde geslacht. Welk onderdeel van de homoseksualiteit is precies bedreigend voor gelovigen Ger. En zeg dan ook even welk onderdeel van welk geloof bedreigend is homoseksuelen. Kijken welk lijstje langer is. De allerminst neutrale tyfus Ger.

Reaguursels

Inloggen

Wtf?
'.. de allerminst neutrale homoseksualiteit ..'
Denkt Ger soms dat alle homo's in Nederland elke dag beleven als ware het Gay Pride, ofzo? Echt, de overdreven uitgedoste homo met dito stemvolume (om er maar een kwalificatie aan te geven), die kom je tegen in een enkele kroeg, maar dan zit die kroeg er ook ramvol mee. Dan kun je een volgende kroeg opzoeken, of mee feesten.. best lachen zo'n zingende trans midden op de bar.
Anyways, ik ben wel eens een 'allerminst neutrale homo' tegen gekomen (ik heb het overleefd!), maar over het algemeen heeft Ger blijkbaar een veul betere gaydar en een scherpere geest dan ik, dat er zoveel niet neutrale homo's zijn ... wist ik niet zeg.

Kouwe Kees | 23-05-18 | 10:08

Spuugzat ben ik van die geloofsgekkies. Altijd een ander hun mening opdringen, bah!

Rdock | 23-05-18 | 04:36 | 1

Oh en wat doe jij dan nu, loser?

Archon | 23-05-18 | 10:38

Wie is die gekke meneer met dat papperige kinnetje, en waarom zou zijn mening mij ook maar iets moeten kunnen schelen?

Ceristimo | 23-05-18 | 01:38 | 1

Ger Groot blaat over “allerminst neutrale homo’s”.
Welnu. Ik ben homo. Ik ben gehuwd. Met iemand van wie ik zielsveel hou. Ook een homo, trouwens. We bewonen een neutraal doorsnee-huurappartement in een neutrale doorsnee-straat in Amsterdam-Zuid. Wij begeven ons doorgaans van A naar B op neutrale, degelijke doorsnee-fietsen van Nederlandse makelij en soms in een neutrale, onopvallende, zeer compacte en zuinige SUV van Japans fabrikaat. Onze dagelijkse routine is zeer doorsnee & onopvallend, ‘neutraal’ zou je kunnen zeggen. Het zelfde geldt voor onze kleding: doorsnee. Neutraal, als het ware. Onze eetgewoontes zijn eveneens zeer neutraal: meestal rijst, soms aardappelen met verse groente en wat kip of vlees. We roken niet, drinken niet, gaan af & toe een avondje naar de bios of naar het Holland Casino, leiden een rustig, onopvallend bestaan en zijn niemand tot last. Onopvallender en ‘neutraler’ kun je het je bijna niet voorstellen.

Dat kun je echter niet zeggen van de alles behalve neutrale moslims waarmee we regelmatig ongevraagd te maken krijgen en die met hun luidkeelse afkeer op zeer primitieve & bedreigende wijze hun voor-middeleeuwse, achterlijke & agressieve religie vanachter hun voordeur vandaan de straat op slepen en ons voor de voeten gooien.

Kijk. Dát soort religies hoort wat mij betreft niet alleen achter een voordeur, maar beter nog in een kast achter die voordeur en het zou nóg beter zijn als die voordeur met alles wat zich daar achter bevindt, zich in een ver & stoffig woestijnland bevond ergens kin het Midden Oosten.

En wat óók beter zou zijn is als lieden zoals Ger Groot, die zich op quasi-filosofische wijze zo vreselijk inspannen om allesbehalve neutrale religies zoals de islam, met al zijn naargeestigheid, intolerantie, homo-haat en morele rotting bij mij achter de voordeur te plempen, zouden worden opgesloten in een neutrale kast.

Peter Emile | 23-05-18 | 00:23

Volgens mij droomt hij er stiekem van om eens lekker in zijn reet geneukt te worden (als hij niet al stiekem in het herenteam speelt). Weird Duck is een engerd, maar deze dwaas gaat hem hem ruimschoots voorbij op de psycho-chard.

de IJsman | 22-05-18 | 23:07 | 2

*chart*

de IJsman | 22-05-18 | 23:07

Doe eens Premium en dan kan je je bericht gewoon editen. En een kroon dragen.

SaintNick | 23-05-18 | 00:58

"In een democratie is ieder mens rechtens vrij om zichzelf te zijn en zich als zodanig te gedragen."

"Democratie is nu eenmaal een lastig iets. In haar beginselen omdat je er af en toe een beetje abstract voor moet kunnen denken. En in de praktijk omdat de burger zijn ergernissen soms moet verbijten en openbare ruimte niet mag opeisen voor zíjn wensen alleen. "

Tja, Ger?
PS
Overigens is Robert Nozicks meer een libertarier dan een liberaal

Evocatus | 22-05-18 | 21:55

Logica van gelovigen. Da´s een heel apart soort logica, die eigenlijk nix met logica te maken heeft.

Jahowiseffe | 22-05-18 | 21:53 | 1

En welk argument heb je daarvoor?

Archon | 23-05-18 | 10:40
-weggejorist-
DemminkDoofpot | 22-05-18 | 21:14

Vreemd. Ooit werd de samenleving van de Antieke Grieken en Romeinen gedomineerd door mannen, in het bijzonder door homo's (en pedo's). Het te koop lopen met je edele mannelijke delen was toen doodnormaal. In die samenleving stond de religie in dienst van de stadstaat. De Vestaalse Maagden (eufemisme voor hoeren) hielden een eeuwig vuur brandend en overal werden processies voor de stadsgoden (bijv. in Efeze voor Diana) georganiseerd die pleegden te eindigen in gigantische orgies waaraan de hele stad deelnam. De olympische spelen waren gewijd aan Dionysos, de god van dronken uitspattingen.
Voor de Joden was deelname aan dit 'heidense' stadsleven waarin staat en religie met elkaar onophoudelijk copuleerden onmogelijk: zij waren besneden en zij werden bespot alsook bedreigd door de voorhuidigen. In de 1e eeuw na Chr. ontstaan er in de Griekse en Romeinse steden christelijke groeperingen, die hun geloof achter de voordeur met huisgodsdiensten beleefden. Zij namen niet deel aan de orgies, spelen, processies, die buiten deze huizen op straat en in de theaters en tempels werden bedreven. De Griekse en Romeinse stadsautoriteiten waren liberaal en stonden huisgodsdiensten toe. Tot 313 na Chr. bestond er een veelheid van godsdiensten naast elkaar in de steden, de een nog modieuzer / mysterieuzer dan de andere. Na 313 werd het Christendom de staatsgodsdienst en verdween al snel deze pluriformiteit/diversiteit uit het stadsbeeld en de samenleving. Alle tempels werd gekuist en gekruist. In de zevende eeuw na Chr. kwam de islam op in plaatsen waar het christendom was verwaterd. In de islam werd de uniformiteit van godsdienst op een totalitaire manier heringevoerd zowel in de steden als in de huizen. In de islam zijn mannen ook besneden, net als de Joden: dus geen vertoon van mannelijke blootpronkerij meer in het openbaar. Voor de vrouwen veranderde er echter weinig tot niets: zij hadden nooit rechten in de Grieks-Romeinse samenleving gehad en moesten toen al gesluierd over straat. Dat bleef zo onder de christelijke staatsgodsdienst en werd nog strenger gehandhaafd door de islam.
De tegenwoordige westerse samenleving zoekt naar een rechtstreekse aansluiting bij de antieke Griekse & Romeinse samenleving. Deze samenleving wil geen christelijke of islamitische staatsgodsdienst meer en misschien wel helemaal geen staatsgodsdienst vanwege de slechte ervaring die is opgedaan met het christendom of de islam als staatsgodsdienst. Zij staat tolerant tegenover huisgodsdiensten. Ger Groot's vergelijking van homo's met 'religie' toont een christelijke/islamitische vooringenomenheid t.o.v. 'religie'.

Eeuwig..Op..Vakantie | 22-05-18 | 20:28 | 1

Christelijk islamitisch? ? Wie gooit een homo van een flatgebouw? Een christen of een islamiet? En wie geeft die kroontjes? Ronaldo zeker, de slechtste schrijver van deze site! Wil zelf waarschijnlijk anaal gepakt worden!

Archon | 23-05-18 | 10:44

G*dT, waar blijft de tijd toen er nog een brochure van de SP kon verschijnen waarin homosexualiteit een bourgeois ziekte werd genoemd;) De geest is uit de fles!
De abrahamitische woestijnreligies horen achter de voordeur...
* CcMed*

kapitein oosterlng | 22-05-18 | 20:21

Ander nieuws: Ger Groot, columnist bij dagblad Trouw, pleit voor het opsluiten van homo's. Buiten dat zij zich niet in het openbaar mogen vertonen, wil Ger Groot de homo's opsluiten in kasten. Wat er daarna met de homo's moet gebeuren volgens Ger Groot laat zich, zeker nu het pas 4 mei is geweest, makkelijk raden.
Kijk Ger Groot, niet sjiek he? Maar dit is exact wat jij ook flikt.

JanVergoor | 22-05-18 | 20:04

Beste Jan-Jaap,
Religie is een keuze, iemands geaardheid niet.
Amen.

Endoxa | 22-05-18 | 19:40 | 2

Hoe je je religie uitdraagt is een keuze, vaak afgedwongen, maar het blijft een keuze. Hoe je je geaardheid uitdraagt is ook een keuze, vaak ook afgedwongen door de groep, maar het blijft een keuze.

Schoorsteenveger | 22-05-18 | 20:26

Precies.

Maar ongeacht welke van die twee, dwing een ander gewoon niet, want je wilt zelf ook niet gedwongen worden.

Wat gij niet wilt dat u geschiedt... En anders karma.

Wol | 23-05-18 | 01:23

Groot maakt een stropop van jewelste: hij legt Duk in de mond dat religieuze uitingen uit het openbare straatbeeld moeten en gaat daar tegen in.

Maar dat zegt Duk, of Terstall, en alle door deugdrammers verketterde personen niet. Het gaat om kwesties waarin religieuze regels dwingend in de openbare ruimte worden opgelegd aan iedereen. Zoals orthodoxe moslims die liberale moslims onder druk zetten om met ramadan strikt te vasten.

raskol | 22-05-18 | 19:36 | 3

Juist. De wijze waarop bepaalde groeperingen de openbare ruimte voor zich opeisen is vaak heel subtiel, maar kan desondanks behoorlijk ingrijpend zijn.

Schoorsteenveger | 22-05-18 | 20:27

Je slaat de spijker op de kop. Groot is zo onnozel om de uitdrukking "achter de voordeur" net zo letterlijk op te vatten als een fundamentalistische gristen zijn bijbel letterlijk opvat. Hij heeft kennelijk nogal moeite met het begrip scheiding tussen kerk en staat en het dwingend opeisen van de openbare ruimte voor je religieuze waandenkbeelden (zoals moslims straten blokkeren om massaal te gaan bidden).

Typerend is ook weer dat neerbuigende toontje van Groot: "Democratie is nu eenmaal een lastig iets. In haar beginselen omdat je er af en toe een beetje abstract voor moet kunnen denken." De arrogantie druipt er vanaf: Groot denkt zeker dat hij als “filosoof” natuurlijk wel een beetje abstract kan denken, en de seculiere mens uiteraard niet. Het tegendeel blijkt het geval: ik heb in de loop der jaren al heel wat gebrek aan logica gezien in allerlei stukken in Trouw van de hand van diverse “filosofen” (ze schijnen daar gek op te zijn, ze denken zeker dat filosofen logisch kunnen denken. Quod non). Komisch is ook dat Groot in zijn stukjes ook altijd graag met citaten van filosofen strooit, als het niet Plato of Hegel is, dan is het wel weer Nozick. Groot voelt zeker dat hij toch iedere keer weer moet bewijzen dat hij niet van de straat is, maar dat hij toch écht wel verstand van filosofie heeft en met passende citaten kan strooien.

Argyronauta | 22-05-18 | 21:06
-weggejorist-
NLmomus | 23-05-18 | 08:37

Dus mijn geaardheid is nu ineens een (kennelijk niet-neutrale) religie? Mag de Sekte van de Roze Driehoek ook belastingvrijstelling krijgen net als kerken en moskeeën en andere non-profits? Krijg ik ANBI-status? Moet ik bepaalde dogma's aanhangen en de Roze Catechismus volgen? "Waartoe zijn wij hier op aarde?" "Om ons eigen geslacht te dieken." Amen.

Hoe verzint die vent het. Van mij mag iedereen zijn religie uiten, maar niet opdringen. Zeker niet via de overheid of wetgeving. En wat betreft uitingen op straat is er een verschil tussen als homo hand-in-hand over straat gaan of elkaar lopen afwerken voor een moskee of kerk. Net zoals er een verschil is in een subtiel hoofddoekje dragend je eigen gang te gaan of in een boerka, baard en djellaba te gaan lopen krijsen dat iedereen die niet in je nauwe soek-straatje past dood moet.

En op de ouderwetse Gristenen, fijn als poppestront, die hun zondagsrust en andere doctrines aan een ander willen opleggen, of je van deur tot deur of op straat komen lastig vallen om je te vermoeien met het door hun gevonden Dwaallicht zit ik ook niet te wachten.

Wol | 22-05-18 | 19:23

Ger zier er zelf uit als een oudere lesbienne. Allerminst neutraal dus.

meester Kwel | 22-05-18 | 19:10

Ger heeft een punt, Wierd ook denk ik.
Waarom zou je op straat niet mogen tonen welke religie je aanhangt? Als je die straat maar niet claimt en vanuit jouw religieuze denkbeelden vindt dat andere uitingen op diezelfde straat ongepast zijn.
Dat is wat er bijvoorbeeld in de Bible Belt elke zondag gebeurt, Dan wordt door de gelovigen de openbare ruimte opgeëist, dan is de lucht die ingeademd wordt bezwangerd van geloof, en dienen ongelovigen zich aan te passen, zich te gedragen naar wat het geloof voorschrijft.
Dat is ook wat inmiddels in Groot Brittanië in moslimwijken het geval is. "This is muslim area" klinkt er, en lieden die zich niet houden aan 'de' Islamitische regels en voorschriften worden in het gunstigste geval vriendelijk verzocht op te tiefen.
Het probleem met lieden die zich op straat religieus uiten is dat zij al te snel vinden dat alle anderen, de ongelovigen dus, zich in hun sociaal gedrag zouden moeten aanpassen aan die uitingen.

Schoorsteenveger | 22-05-18 | 19:00 | 2

Dat laatste is natuurlijk een stap te ver.

lingo star | 22-05-18 | 19:03
-weggejorist-
NLmomus | 23-05-18 | 08:41

De meeste homo's zijn neutraal, de lobby organisaties over het algemeen niet. Iedere keer een stapje verder en wat letters aan de afkorting toevoegen. Totdat pedofilie en incest ook 'normaal' zijn en bij onze 'joods-christelijke liberale' samenleving horen. Mooi man, cultureel marxisme.

Rest In Privacy | 22-05-18 | 18:55

GG struikelt over de gedachte dat de openbare ruimte van niemand is. Maar dat is niet zo : de openbare ruimte is van ons allemaal. Dat moge betekenen dat een elk zich in de openbare ruimte onthoudt van ostentatief gedrag. En dan doet het er niet toe of dat de religie of de seksualiteit betreft. Het eerste is dommig en het laatste vaak onsmakelijk. GG krijgt al vele jaren een te breed podium als vermeend filosoof. Gewoon niet naar luisteren, en voorkomen dat hij de jeugd verziekt.

Wim van Ingen | 22-05-18 | 18:48

Op deze derde pinksterdag een idolaat rijmpje: Aarschbisschop

Nog vol van Heilig Vuur
Los van 's Ketters Hot
Bak ze lekker bruin
Sodom Lot's lot

Zijn kudtwijf de zoutpilaar
Koters prima. maar
Puur een vrouwending, dat gebaar
Zaadje erin. Next?!

Zo'n verdwaalde vagina, oversekst
Dat je denkt: vooruit maar
Tenslotte ook een gat

Op zich niks mee, soms zelfs nauw
maar dat kleffe gespuit
Best wel onhygiënisch.

Hetkanverkeren | 22-05-18 | 18:39

De eerlijkheid gebiedt mij te zeggen dat al die ostentatieve nichterigheid mij ook wel de keel uit hangt.. De homo's die ik ken aan beide kanten van mijn familie ergeren zich zelf ook groen en geel aan die over-the-top-uitingen van de geaardheid. Tenslotte is je seksualiteit maar een deel van wie je bent. Het mag ook wel eens over of om iets anders gaan. Misschien vergis ik mij, maar volgens mij was de homo-emancipatie in Nederland grotendeels een feit voordat we massaal haters gingen importeren.

MickeyGouda | 22-05-18 | 18:29 | 4

Analia von Solmsch | 22-05-18 | 19:21

Nee, het interesseert me werkelijk geen reet met wie mensen de liefde bedrijven, zolang het maar meerderjarigen zijn die vrijwillig participeren. Nogmaals, waar je op valt definieert je niet als mens. Het gaat mij persoonlijk om je karakter.

MickeyGouda | 22-05-18 | 19:29

@amalia:
-
Kom, kom - ik kan een dagelijkse glitter-gay-parade van mijn buurman toch wel 'over-the-top' en er iets te dik bovenop liggend vinden - en ik kan mijn andere buurman met haatbaard, soepjurk, gehaakt mutsje, soera's uit z'n luidsprekers en in-your-face sandalen toch wel een tikkie erg showerig vinden zonder dat ik meteen homohater of islamofoob ben?

bisbisbis | 22-05-18 | 20:06

Ik herken dat wel. In een roze tutu en dito panty op de gaypride rondlopen lijkt me geen zinnige bijdrage om de positie van homo´s in Nederland te verbeteren, voor zover dat nog nodig is. Wat betreft de mening van de muzelmannen valt er sowieso geen eer te behalen.

Jahowiseffe | 22-05-18 | 22:01
▼ 1 antwoord verborgen

Even een citaat, nodig om mijn punt te maken:

"De staat is niet meer dan een beschermingsring rond de vrije samenleving, bedoeld om die zoveel mogelijk vrij te hóuden. Hij is formeel en abstract: precies daarin schuilt zijn neutrale karakter. Over wat mensen in concreto zijn, doen, willen en geloven heeft hij niets te zeggen – met uitzondering van die paar wetten die excessen moeten voorkomen.

Menige zelfbenoemde democraat draait de zaken radicaal om zodra de godsdienst in het vizier komt. Dan is de vrije burger niet vrij omwille van zichzelf, maar slechts in zoverre als de staat hem die vrijheid toestaat. En dat doet hij dan maar mondjesmaat: alleen achter de voordeur – tot het zelfs daar niet meer mag."

Zodra de godsdienst - met name de godsdienst die zichzelf als 'staat' ziet, nl. de islam - in het vizier komt, gaat de schoen wringen. Píjnlijk wringen. Want wát als die staat zoals wij die nu hier kennen, zijn taak als 'beschermingsring rond de vrije samenleving' verzuimt en zichzelf en de burgers (inclusief de homo's) niet langer beschermt tegen het opdringen van die ándere staat, de islam? De islam, die immers een totalitaire theocratie nastreeft? Welnu - en nu citeer ik Ger Groot weerom - "Dan is de vrije burger niet vrij omwille van zichzelf, maar slechts in zoverre als de staat hem die vrijheid toestaat. En dat doet hij dan maar mondjesmaat: alleen achter de voordeur – tot het zelfs daar niet meer mag."

Een staat die zijn functie - én zijn heilige taak - als "beschermingsring rond de vrije samenleving, bedoeld om die zo veel mogelijk vrij te hóuden" serieus neemt, zal de Vrijheid van Godsdienst moeten her-definiëren om die vrijheid tegen het totalitarisme, de agressie en de intolerantie van de islam te beschermen.

Want laten we wel wezen: die hele discussie over de vrijheid van godsdienst, de scheiding tussen kerk & staat en de religie die achter de voordeur thuis zou moeten horen, is pas begonnen nadat de islam zich in onze westerse samenlevingen op agressieve en zelfs destructieve wijze is gaan opdringen. Maar de islam benoemen als oorzaak van deze verwarring, daarvoor zijn politiek correcten zoals Ger Groot te schijterig - of te blind.

Peter Emile | 22-05-18 | 18:28 | 1

Pareltje weer, Peter.

bodemloos | 22-05-18 | 18:42

Als geloofsuitingen in het openbaar weer kunnen lijkt het me tijd dat de protestantse en reformatiekerkelijken herstelbetalingen gaan doen voor het herstel van de talloze beelden en kerken die ze in hun beeldenstormjihad vernield hebben. Hebben wij ook weer mooie toeristentrekkers in onze steden voor toeristen die niet voor bedwelming en darkroom komen.

Shoarmamasutra | 22-05-18 | 18:22

Wees geen Ger.

Gele Beer | 22-05-18 | 18:19

Vreemde kronkels van die Ger de Geleerde Theolieg Filosoof. Mensen die met de bek open naar sprookjes kijken op 1 lijn stellen met lui die zich de les laten lezen door brandende braamstruiken. #OGDT Ger.

Breinbrouwsels | 22-05-18 | 18:11

Er lopen meer klutsloze mannen langs dan dat er mannen zijn die de kluts al gevonden hebben.

Geevee | 22-05-18 | 18:10

Moet eigenlijk toegeven dat al die “minderheden”, of het religie, sexualiteit, sexe of komaf betreft, me een beetje de keel beginnen uit te hangen.
.
Misschien is het een idee om eens gewoon je eigen leven te leiden, op orde te houden en niet teveel anderen lastig te vallen met je “zijn”.
.
Oh ja, en vooral, hou eerst maar eens je eigen broek op voordat je überhaupt begint te miepen. Uitvreters zouden slechts lege briefjes in te brengen moeten hebben.

Parel van het Zuiden | 22-05-18 | 18:09

"Ger vindt dat je je religie ook op straat mag uiten"

Prima standpunt. Alleen niet op straat religie bedrijven. Da's namelijk nogal een verschil. Meestal uit zich dat in anderen beoordelen die niet tot de zelfde club behoren, in het gunsigste geval. En laten we ook gelijk een onderscheid maken tussen echt oprecht zelf geloven en lid zijn van een club waarbij alles al vastgelegd is zonder ruimte voor enige discussie.

Mark van Leeuwen | 22-05-18 | 18:09 | 1

Bidden op de fiets, daar ben ik wel een voorstander van.

meneer der meneren | 22-05-18 | 19:07

Laten we beginnen te stellen dat de openbare ruimte van iedereen is en dat je daar bij elkaat te gast bent en dus niemand lastig valt. Religieuze uitingen doe je maar in een “godshuis” en extravagant gedrag in je privé clubje.

Mijn klomp breekt | 22-05-18 | 17:58

Dat mensen als Ger nou niet een keer zelf na kunnen denken over hun beweringen is wel vreemd ja.

bodemloos | 22-05-18 | 17:56 | 1

Die leven in hun eigen bubbel met RD.nl ND.nl en de EEEEo. Die horen de hele dag hun eigen gelijk.

Shoarmamasutra | 22-05-18 | 18:11

Op zich heeft hij wel een punt, het inconsequente geloven moet in de kast maar homo's mogen uit de kast. Net zo inconsequent als vinden dat weigerambtenaren moeten worden ontslagen maar niet hetzelfde beleid uitvoeren voor burgemeesters die landelijke wetten negeren ten aanzien van bijvoorbeeld krakers en illegalen.
Alleen wat Ger Groot niet kan benoemen in zijn politiek correcte, bow to the islam krant, is het feit dat de roep tot geloof achter de voordeur voortkomt uit de weerstand tegen de veroveringsideologie die abusievelijk wordt aangeduid als een geloof. Maar dat benoemen gaat niet in Trouw.

Franker | 22-05-18 | 17:48 | 1

Tja je mag ook wel je als vrouw verkleden omdat je dat wil zijn maar je als vriendelijke neger eruit willen zien is ineens weer heel wat anders. Houdt t allemaal maar eens bij.

Shoarmamasutra | 22-05-18 | 18:13

Homo of hetero zijn is iets wat gevormd wordt in de baarmoeder. Geloven is aangeleerd wangedrag. Lijkt me niet wat je met elkaar kunt vergelijken.

Risingson | 22-05-18 | 17:43 | 6

Als je opeens een lekkere geile boy tegenkomt kun je ook op latere leeftijd homosensueel worden.

HoerieHarry | 22-05-18 | 18:06

Filosofisch gezien is je stelling zo sterk als een natgeplaste krant.

Bauchschmertzen | 22-05-18 | 18:09

Zo geboren worden? Vandaar dat in de jaren 80 veel stellen scheidden en opeens homo werden.. Net als we nu zien met transgender kinderen. Er is veel media aandacht voor en het percentage stijgt mega.

Rest In Privacy | 22-05-18 | 18:48
▼ 3 antwoorden verborgen

In een notendop zegt het het recht op uiting van religie in de openbare ruimte een onvervreembaar recht is en zet er tegenover dat secularisten eigenlijk hyphocriet zijn mbt het voordeurprincipe. Ik ben er nog niet uit.

horsteknots | 22-05-18 | 17:43 | 1

Religie achter de voordeur staat voor de meeste mensen volgens mij vooral voor een stop op het gezeik van religieuzen over het gedrag van niet-religieuzen en de verbiedvingertjes die daarbij horen. Het niet opdringen van die religie dus. Er zijn vrij weinig mensen die zich storen aan een keppel, kruis of hoofddoek, maar vooral het gedrag dat daar vaak bij komt kijken.

Parel van het Zuiden | 22-05-18 | 18:13

Wat een lullo die Ger. Sexualiteit vergelijken met religie. Ger Groot is gewoon een verwarde man.

knerf | 22-05-18 | 17:42

Ger heeft het over religie-haters, ik beschouw mijzelf als een religie-criticus. Een zeer Groot filosoof heeft religie ooit eens vergeleken met een theepot: nl.wikipedia.org/wiki/Russells_theepo... .Godsdienst/religie hoort niet thuis in het publiek domein/debat.

gasboer | 22-05-18 | 17:40 | 1
-weggejorist-
NLmomus | 23-05-18 | 08:47

Ger heeft een anale fixatie.

DrumPiet | 22-05-18 | 17:39

Ik vind de strekking "Als homo's hun sexualiteit in andermans gezicht wapperen, dan mogen religieuzen ook met onze religie te koop lopen op straat" eigenlijk een best goede van Ger.

Dus kiezen graag:
A: Geloven en neuqen doe je maar lekker thuis. Geen kopvodden, geen keppeltjes, geen nichterig gedoe op straat. Alles op straat moet neutraal zijn. De overheid moet voorschrijven wat je wel en niet aan mag. *rechter arm strekken doet*
B: Iedereen mag op straat prima laten zien wat zijn voorkeuren zijn qua religie/neuqen. Ik stoor me niet aan een jellabiya of een roze string. Moet iedereen lekker zelf weten. *gezellig thee drinken doet*

Zelf kies ik voor B, al loop ik wel met een grote bocht om mensen die zich religieus of nichterig gedragen. Wat iemand aanheeft maakt me zeer weinig uit, maar zodra iemand die gewoon in Nederland is geboren ineens met een vreemd accent praat, haak ik af.

vrijstijler | 22-05-18 | 17:38

Och tja, in de openbare ruimte wordt ook wel eens rondgeschoten, moet gewoon kunnen hoor gerritje!! Je hebt gelijk, en als die homo's in de kast zitten hebben ze ook nog minder kans dat ze geraakt worden!! Win-Win!!

Cobalt bomb | 22-05-18 | 17:36

Als de Gristenen nou ff helemaal Deus Vult gaan en het land van vreemde geloofssmetten vrij is, dan mogen ze van mij daarna hun kruisje dragen ook buiten hun huisje.

Hemmenaar7 | 22-05-18 | 17:34 | 1

Goed plan!

kwark001 | 22-05-18 | 17:35

In de openbare ruimte mag alles dat niet verboden is. Dus: hoofddoeken, vergieten, keppeltjes, zonnebrillen, mongolen, reaguurders, enz. Zelfs een preek houden (hopelijk luistert er dan niemand).

Bauchschmertzen | 22-05-18 | 17:33 | 1

En alu-hoedjes dan ?

Jahowiseffe | 22-05-18 | 22:04

Trouw lezen is slecht voor de gemoedsrust in het algemeen en voor de bloeddruk en hart en vaten in het bijzonder. Net zoals een langdurig verblijf in een gevangenis of psychiatrische instelling dat is, of een bezoekje aan het thuishonk van een 'motorclub'. Of het aanhoren van Peter Rex de Vries. Mijn advies: mijden. Dan leef je langer.

Zenzeo | 22-05-18 | 17:33

Heb je wel vaker met die mensen. Appels vergelijken met peren om sinaasappelsap te maken.

zwarte_weduwe | 22-05-18 | 17:32 | 1

Ik dacht water -> wijn

Hemmenaar7 | 22-05-18 | 17:35

Ja de tyfus Ger. Kerk en staat is hier sowieso te weinig gescheiden. De fransen hebben dat (iets) beter voor elkaar.
Je fantasie beleef je maar achter de voordeur.

IkWilOokWatZeggen | 22-05-18 | 17:31

Zucht......... next!

kwark001 | 22-05-18 | 17:30

Hoi lieve Paus , God heeft ons allemaal maar zozo gemaakt: your place? De straat is de staat niet: Ger Groot doet net of íe nog nooit gecruised heeft. Wat jij wilt Ger.
N**q**?

Hetkanverkeren | 22-05-18 | 17:29 | 3

Grachtengordel vaart zonder beginletter C?

Hemmenaar7 | 22-05-18 | 17:37

Zodra de PKN een bootje voor de Canal Pride chartert die ik in een hufterproof kuisheidsgordel mee (geef een grefo een leuter en je bent meteen een eunuch) . Ergens snap ik het wel: wat u niet wilt dat u geschiedt, een vrouwtje zijn, doe dat ook een ander niet. Mannetjes zijn geen vrouwtjes en zo is het ook weer logisch. Pijpen blijft evenwel een heikele kwestie, maar ook daar komen we samen dan wel weer uit. www.youtube.com/watch?v=5_p2gjNmzTc Ook al duurt het een paar uurtjes.

Hetkanverkeren | 22-05-18 | 18:12

Ah shit, die is doedoe. Maar een aartsbisschop die daar op let.

Hetkanverkeren | 22-05-18 | 18:14

Ah Trouw, en toen ben ik opgehouden met lezen.

Deflatiemonster | 22-05-18 | 17:28

Focus op andermans seksleven spreekt boekdelen: te weinig neuken.

Ik heb een obsessie voor mijn eigen seksleven. *glundert

Bakito | 22-05-18 | 17:27 | 2

Blij dat je dat inziet. Hadden wij overigens totaal niet door hoor, dat gefixeerd op je pikkie zijn. Duid meestal ook op een gebrek aan iets.

Standvastig | 22-05-18 | 17:31

@Bakito,
Goed bezig !
Nu nog wat minder vaak je lul op tafel smijten, gaat voor ons als reaguurders veel onrust weghalen..

Wijze uit het Oosten | 22-05-18 | 18:29

Mezelf voorgesteld hoe het zou zijn om iemand die 50 jaar geleden werd ingevroren te ontdooien en dit artikel te laten lezen.

Notenkraker | 22-05-18 | 17:26 | 1

Goeie !!
Ik denk dat die persoon op meerdere fronten een lichte vorm van onthechting gaat voelen..

Wijze uit het Oosten | 22-05-18 | 18:24

Aan de 'Something about Mary' kuif te zien is duidelijk te zien wat de beste Ger in zijn haar smeert.

RenHoek | 22-05-18 | 17:26 | 1

Of laat smeren.

Notenkraker | 22-05-18 | 17:28

Wat heeft je sexuele voorkeur nou met de fantasiefiguur van enkele verdwaalden te maken?

Ach laat ook maar.

RenHoek | 22-05-18 | 17:25 | 2

Allebei zijn ze geobsedeerd door het kruis.

Shoarmamasutra | 22-05-18 | 18:19

Niets.
Dat is dus het punt.
Fossiel gonna fossiel, that is..

Wijze uit het Oosten | 22-05-18 | 18:22

Ger heeft groot gelijk.

lingo star | 22-05-18 | 17:20 | 3

Oh. Nou ja, het waarom is mij ontgaan. Loopt over religie en geaardheid te ranten. Oh, en iets over een seculiere staat en dat ik dat, volgens hem, niet begrijp.

Standvastig | 22-05-18 | 17:28

Nee. Dat is een slap excuus voor religieuzen (zoals jij?) die bang zijn dat hun vrijheid om religie te beleven ZOALS dat ZIJ dat willen in het gedrang komt. Er is werkelijk geen enkele grote religie die humanistisch van aard is. ALLE grote religies zijn hier mee strijdig. Dus ga je hobby maar lekker beoefenen achter je voordeur en val daar anderen niet mee lastig.

MikeTheBull | 22-05-18 | 17:33

Het LGBT etc circus wordt door overheden en de EU ook massaal gepromoot als een religie kijk eens hoe progressief we zijn, het wordt iedereen door de strot geduwd, dan mag een beetje godsdienstvrijheid ook wel. Het RD mag dan van mij ook reactionair doen.

lingo star | 22-05-18 | 18:55

Heb het artikel niet gelezen. Maar mijn mening heb ik al wel klaar!

Nacho_Vidal | 22-05-18 | 17:18 | 1

En zo is het!

zwarte_weduwe | 22-05-18 | 17:33

Wat lult dit fossiel nou allemaal weer? Filosofie is het niet. Kan iemand het vertalen?

Standvastig | 22-05-18 | 17:18

Ger = kasthomo die de dappere flamboyante party homo's hun geluk niet gunt. Afgunstige laffe eikel.

hustler01 | 22-05-18 | 17:07 | 3

Lol, mijn eerste gedacht ging over Ger de kast homo. Kudos voor uw snelheid.

ScumbaggusMaximus | 22-05-18 | 17:09

Ik dacht parkeerplaatshomo

Hemmenaar7 | 22-05-18 | 17:32

Je zou hem voor de grap eens een paar weekjes moeten volgen met de grinder app open. Ik durf te wedden dat hij opduikt.

Verder is dit dezelfde Ger Groot als uit dit artikel op GS waar hij oreerde over het vermoeden/feit dat hij te wit was voor Trouw: www.geenstijl.nl/5139987/team-ger/

JWZ_JMK | 22-05-18 | 19:20

Geloofsuitingen in de openbare ruimte door moslims hebben al heel wat levens gekost Ger.

Koning BongoBongo | 22-05-18 | 17:06 | 1

Niet in Nederland. De islamitische terreuraanslagen werden uitsluitend door verwarde mannen uitgevoerd die ondanks het steevast roepen van allah akbar niets met de islam te maken hadden.

2voor12 | 22-05-18 | 17:26

Ger ziet liever een onderdanige hoofddoek met 3 Aldi-tassen aan haar armen 2 meter achter haar man aanlopen dan een tweetal homo's die naast elkaar lopen.

2voor12 | 22-05-18 | 17:04

Duidelijk verwarde man. En nu een echte ! Ger verward geloofsuiting met sexuele geaardheid .... tja ,kan gebeuren bij verwarde mensen .

Koning BongoBongo | 22-05-18 | 17:03

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken