Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Rijksadviseur: "Zonnepanelen zijn teringlelijk"

Hoort GroenLinks het ook een keer van een ander

Geen gezicht die dingen. Je aait de natuur zachtjes over de rug, maar wordt tegelijkertijd keihard in je oog genomen. Vogelbeesten worden uit de lucht gemaaid door molenwieken. En wie heeft er ooit een vogel zien broeden op een zonnepaneel? Nou dan. Totaal niet over nagedacht. Maar we moeten de klimaatdoelen halen en dus plempen we het halve land vol met die lelijke troep. "Zonnepanelen zijn industriële elementen, die leiden nooit tot verbetering van het landschap. Ik vind dat we ons best moeten doen om dat te voorkomen (...) Gedreven door subsidies kloppen ontwikkelaars nu bij boeren aan om zonnepanelen op hun land te plaatsen. Als we dat op z’n beloop laten, is ons hele landschap straks gestoffeerd met zonnepanelen en zie je overal wel een windmolen", aldus landschapsarchitect en Rijksadviseur voor de Fysieke Leefomgeving Berno Strootman. Nou ja. Gelukkig hebben we de foto's nog alvast.

Social

Reaguursels

Inloggen

Zonnepanelen op vruchtbaar land in een land waar er toch relatief weinig zon schijnt is waanzin.

letters_of_cijfers | 26-04-18 | 22:48

Nee, jij bent lelijk (rooie M&M).

Deksmaat | 26-04-18 | 16:08

Over 30 jaar hoor ik wel weer wat gepensioneelde hoogleraren en andere hersenverbranders zeggen dat het project eigenlijk mislukt is en dat ie het niet had verwacht en niemand het had kunnen zien aankomen. Net als bij dat Natura2000 project na 50.000 doodgemartelde danwel afgeknalde beestjes, 400 miljard subsidie, 30.000 knakkers die er op zijn afgestudeerd, er een titel, een blond wijf, een Tastarossa en een vette bankrekening op de Caymans hebben opgelopen. Alleen dat met die zonnepanelen en windmolens en niet te vergeten de nieuwe bodemwarmtedingen kost elk jaar het duizendvoudige en levert 8 miljoen afgestudeerde aardopwarmingsfobisten op.

Breinbrouwsels | 26-04-18 | 14:20

@Parel 09:33
Ik kan mij uw hang en drang naar een volgende oorlog voorstellen.
Alleen hoop ik dat we verschillen in de termijn waarop we de apocalyps verwachten.
Desalniettemin de manier waarop u het weet te verwoorden doet mij de tegel nomineren voor tegel van het jaar 2018.
En nu maar hopen dat we dit jaar zonder oorlog doorkomen ;-)

D-Fens_1963 | 26-04-18 | 13:39

Op daken heb ik er niet zoveel moeite mee. Beter dan die foeilelijke torenhoge molens.

canis lupus | 26-04-18 | 13:39

Wacht maar tot straks al die windmolens er staan...

bisbisbis | 26-04-18 | 13:35

Ik reed laatst door het lieflijke Val-Dieux. Pittoresk dorpje met een fraai klooster.
Staat er aan een lommerrijke laan een statig oud pand met het authentieke dak volgepleurd met zonnepanelen. Graflelijk.

kempenaer | 26-04-18 | 13:17

O man. De klimaatdoelstellingen van Parijs. Ingrijpende wijzigingen om over 100 jaar een beperktere temperatuurstijging te bereiken. Gebaseerd op modellen van een ongelooflijk complex systeem, waarvan we maar moeten aannemen dat ze deugdelijk zijn. Maar die tot op heden de stijging nog niet vaak accuraat hebben voorspeld. En waaraan NL hooguit enkele honderdste graden kan bijdragen of zo. Maar verder hebben we geen urgentere problemen in de westerse samenlevingen hoor, no sirree. Elke GLer speelt dan de "doe het voor de kinderen" kaart. Mijn zorg voor m'n kids zit veel meer op de effecten van massa-immigratie op onze huidige verzorgingsstaat. Of de almaar voortschrijdende EU expansie, geografisch en politiek. Of de toename van autoritaire mechanismen, zowel publiek als privaat. Maar ja, ieder z'n prioriteiten hè.

Gen. Maximus | 26-04-18 | 13:17 | 2

Wijze woorden. Mee eens.

kempenaer | 26-04-18 | 14:10

Ruim 95% van de wetenschappers is het er over eens dat onze invloed op het aardse klimaatsysteem relevant is. Ten nadele van onze toekomst wel te verstaan. Daar moeten we toch echt iets mee. Verder geheel eensch met je woorden generaal.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 16:58

1. Meer CO2 in de lucht (van 0,03% tot 0, 04% gestegen) is tot zover alleen maar nuttig geweest - plantjes groeien er beter van.
2. De "klimaatverandering" laat nog op zich wachten, niettegenstaande de angstaanjagerij ("extreem weer").
3. Er is helemaal geen haast met de vermindering van de CO2 productie.
4. Windmolens en zonnepanelen zijn vrijwel nutteloos.
5. Windmolens en zonnepanelen zijn ongelooflijk duur.
6. Bedenk desgewenst wat nuttigers voor CO2-vrije energieopwekking alvorens hals over kop ("voorbeeldfunctie!") geld in een bodemloze put te gooien.
7. Heb je kans dat de rest van de wereld ook mee doet - zoals het nu gaat zeker niet.

jan99 | 26-04-18 | 13:14 | 2

Windmolens zijn inderdaad duur, zonnepanelen niet. Het schijnt dat je de kosten van een paneel na een paar jaar terug hebt.

JSFucktvliegtniet | 26-04-18 | 17:09

Zonnepanelen zijn ook duur. Subsidie is niet gratis en aanbodgestuurd is tamelijk waardeloos.

jan99 | 26-04-18 | 18:18

Zonnepanelen en windmolens is hetzelfde als dweilen met de kraan open en gaat hem ook niet worden op langere termijn.

Vout | 26-04-18 | 12:39 | 2

mijn energierekening zegt iedere maand iets anders

zeiksmurf | 26-04-18 | 12:58

De mijne ook zeiksmurf. Helaas dat onze belasting- en energiesmurfen dat gewin voorlopig zullen blijven afromen via transportkosten en andere heffingen om het netwerk op orde te houden.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 17:02

Mijn panelen zijn wel mooi vind ik

Fapfap | 26-04-18 | 12:36

Ik vind de stoeptegels die de meeste mensen in de tuin hebben veel lelijker.

fredflange | 26-04-18 | 12:16

Heerlijk, die eerste foto van de molens. En dan het commentaar: "Zonnepanelen zijn industriële elementen, die leiden nooit tot verbetering van het landschap."

Nou, reken maar dat ze vroeger heel blij waren met die "industriële elementen", om geen natte voeten meer te krijgen!

Fulminator | 26-04-18 | 11:58

zo'n paneel is een prachtig vogelhuisje. Zitten die kieviten ook een keer droog / uit de zon

zeiksmurf | 26-04-18 | 11:54

Maak schotelantennes van zonnepanelen, dan kunnen we met de opbrengst van Rotterdam al heel Nederland van stroom voorzien.

Mr_Natural | 26-04-18 | 11:48

Ja, nu is het paniek hè? Eerst belachelijke doelstellingen afspreken, dan de gaswinning afknijpen, dan verwachten dat we elektrisch gaan verwarmen, koken en autorijden. Oh ja, waar halen we al die elektriciteit vandaan?

Goldfinger | 26-04-18 | 11:37 | 1

Die elektriciteit, die wekken we toch gewoon weer op uit kolen? Of uit Belgische en Franse kerncentrales?

EefjeWentelteefje | 26-04-18 | 11:48

Gelukkig is de architectonisch stijl van de Nederlandse huizenbouw zo geestdodend dat een zonnepaneel het huis opfleurt.

rhov-ion | 26-04-18 | 11:22

Er is enorm veel landbouwgrond uit productie genomen. Daar kan je prachtig panelen plaatsen.
Tevens kan je op zee ook makkelijk zonnepanelen plaatsen, als er ook enorme, lelijke windmolens kan plaatsen. Je kan dan ook de lucht in gaan dat je een soort zonnepanelenboom © in zee bouwt.

watergeus | 26-04-18 | 11:21 | 2

Zonnecellen op de molenwieken en dan alleen nog maar zuidenwind.

harry19612 | 26-04-18 | 13:47

De landbouwgrond die uit produktie is genomen. Je bedoelt waar huizen zijn gebouwd en natuurgebiedjes zijn aangelegd? Daarboven, verdiep jezelf in de prijsontwikkeling van landbouwgrond en je snapt dat panelen nooit rendabel worden (en boer worden onbetaalbaar is).

TheseDays00 | 26-04-18 | 14:47

Als die groenen zo graag wat aan het milieu willen doen laten ze dan dineren voor zonnepanelen in tropische landen. Steeds meer mensen en bedrijven daar hebben airco en dus juist als de zon het hardst schijnt heb je die nodig. Hier heb je 's-winters en' s-nachts de meeste energie nodig. Die schonere lucht daar profiteren wij ook van. Lucht houdt zich niet aan grenzen. Overigens als je dan toch wil inzetten op zonnepanelen dan een wereldwijd plan om daar waar het zomer en dag is de energie te transporteren naar koude donkere gebieden.
ik zie zelf niks in een investering in zonnepanelen op mijn dak want ze leveren alleen maar als ik het niet nodig heb. Opslaan in accus om mijn cv ketel te vervangen is bij lange na nog geen optie.

Ben Hetzat | 26-04-18 | 11:17 | 2

" is de energie te transporteren naar koude donkere gebieden."
Kansloos, maar dat wist je al

MooseNL | 26-04-18 | 11:38

Zonne energie omzetten in methaangas en dat samenpersen of vloeibaar maken m.b.v. aluminium carbonaat, een goedwerkende techniek uit WO 2.

TriestGeval | 26-04-18 | 13:08

Voorkeur aan zonnepanelen op alle rijksgebouwen (en dat zijn er een heleboel), verder op alle grote industriëlen gebouwen, ook dat zijn er heel veel. Dan op huizen daken, dan op zee, en dan pas de weilanden. De laatste twee zijn denk ik dan al niet meer nodig. Windmolens heel selectief toepassen, onooglijke dingen die ook nog eens lawaai maken.

DerkArie-ut-de-Achte | 26-04-18 | 11:04

Het is lelijk maar ik verwacht dat er op termijn mooiere oplossingen komen. Niet van die zwarte braadsleeën op het dak maar geïntegreerd in de dakpan. Zelfs op rieten daken zijn er al esthetische oplossingen door in de vorsten de techniek toe te passen. Ik word alleen ziek van dat gedram van die milieumaffia. Alleen daarom al zou je de cv hoog stoken en de enkele beglazing wijd open zetten terwijl je nog een nat blok op de open haard gooit.

Linkse allergie | 26-04-18 | 10:51

Ach, het voordeel van zonnepanelen over windmolens is dat ze tenminste wel nuttig zijn, en d'r zit ook veel meer toekomst in.

Leyrann | 26-04-18 | 10:45 | 1

Met 10% productiefactor doen ze het nog minder goed dan zwaaiarmen..

MooseNL | 26-04-18 | 11:38

Ik kijk liever naar een zonnepaneel op een dak in een vinexwijk dan naar een windmolen in de zee. Helemaal als op die manier de groene stroom direct bij de burger belandt dan bij een nutsbedrijf.

Ares | 26-04-18 | 10:40 | 1

Als ik die foto van die flat zie moet ik wel erg hard lachen, wat een idioot beeld.

gato | 26-04-18 | 10:51

Het is ongekend hoe er korte termijn wordt gedacht. Grond is schaars in Nederland en we kunnen dit niet bijmaken. Zonnepanelen op goede landbouwgrond zetten is van een ongelooflijke domheid. Eerst alle daken vol.

Vula | 26-04-18 | 10:38

Er ligt zomers 'n miljard vierkante meter bitume weg te blakeren in de zon.
Geef goddomme die bedrijven dan een leuke deal.

bodemloos | 26-04-18 | 10:23 | 1

Lang niet alle platte daken zijn geschikt om vol te leggen - wat denk je dat dat weegt, zo'n lading zonnepanelen?

Goldfinger | 26-04-18 | 11:35

Laat ik het zo zeggen:
Op locatie A heb je de stad, de stad gebruikt veel energie, heeft veel industrieterreinen die al jaren veel energie gebruiken en waar dus al dikke kabels aangelegd zijn om hun te voorzien. Hun daken zijn gigantisch en helemaal leeg en dagelijks schijnt de zon erop. Ook de elektriciens zijn hier aanwezig, die moeten toch al regelmatig de schade die gekkies hebben veroorzaakt met wietplantages e.d. op 5 hoog herstellen. Er is zeer weinig stroomverlies gezien de afstand die het moet overbruggen zeer klein is.

Op locatie B heb je een weiland van een boer, die boer gebruikt niet zoveel energie en daar ligt dus ook geen dikke kabel. Een boer creëert eten, om dit dan aan de stad te verkopen en de stedelingen te voeden. Om daar een dikke kabel aan te leggen zou ook talloze miljoenen kosten van de belastingbetaler. Je zou dus wel gek zijn om dit te doen.

Nu de realiteit:
1: De kabel wordt vrijwel geheel op kosten van de belastingbetaler gelegd.
2: De boer laat zich makkelijk omkopen, van zijn eigen werk werd hij in ieder geval niet rijk.
3: De gemeente keurt alles goed, want als ze groene projecten niet goedkeuren krijgen ze de geweldsmonopolie van links over zich heen.
4: De bedrijfsdaken zijn vaak van trage grote bedrijven met veel economen die veel papierwerk eisen met veel garanties.
5: De subsidieverleners interesseert het geen bal waar de zonnepanelen geplaatst worden.

Conclusie, het platteland creëert het meeste winst!

Leukautootje | 26-04-18 | 10:23

De hele klimaatgekte heeft maar met een ding te maken en dat is GELD. De Groen (S) die zich er op storten, verdienen er zelf veel aan of hebben zoveel geld dat zij er mee kunnen pronken en een groenstatement af kunnen geven. Een ander klein smaldeel mobiliseert eerst genoemde groep vanuit de activistische groep, de UvA studentjes en andere onbenullen. Zij laten zich het karretje spannen. Briljante strategie.

De Evangelist | 26-04-18 | 10:20 | 1

Nou... nee. Het gaat niet alleen om geld. Al draaien veel windmolens eerder op subsidie dan wind. Het gaat uiteindelijk om overleving. Je kunt je kop in het zand steken en wachten tot de bom barst maar dan is het te laat. Je kunt ook nu wat doen. Al ben ik de eerste die toegeeft dat het echte probleem de overbevolking van de aarde is, niet per se de energievoorziening.

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 11:07

.. maar goed. Toen de kerk nog oppermachtig was kookte iedereen op een houtvuurtje (tot alles een zandvlakte was) en ziekten voorkwamen de overbevolking.
Pas toen de kerk de macht verloor over het dagelijkse leven konden ontwikkelingen snel elkaar opvolgen.

Totdat de linkse kerk politieke macht kreeg en iedere nieuwe ontwikkeling in energiewinning saboteerde. Tegen de overbevolking hebben ze ook een plannetje: burgeroorlogen stimuleren.

Jan Passant mk2 | 26-04-18 | 10:19 | 1

Welke ontwikkelingen heb je het dan over: kernenergie?

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 11:08

Het ziet en niet uit, kijk maar eens rond in Duitsland. Overal staat het landschap vol met windmolen parken en zonnepanneel velden. En het is niet eens zo dat deze ongein leidt tot minder CO2 uitstoot. Kunnen wij in Nederland niet wat leren van de mislukte energiewende in Duitsland voordat we het landschap hier volgooien? Er is altijd continue opwekking van stroom nodig, ook wanneer het bewolkt is en het niet waait.
Waarom ligt de optie kernenergie niet op tafel? En qua fossiel is het stukken schoner om gas te stoken in plaats van kolen of bomen uit Canada.

Duifmans | 26-04-18 | 10:18 | 4

Kernenergie is een aardige oplossing al komt er toch veel fossiel bij kijken, de ertswinning, het vervoer, het opwerken, het bouwen en onderhouden van centrales enzovoort. Maar toch. De angst voor straling is veel groter dan de echte schade. Ja, Tsjernobyl. Maar dat was oude Sovjetrommel. Gebeurt niet meer.

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 11:11

@Beste_Landgenoten, Ik ben ook wel voor aanvulling met kernenergie naast gebruik van groen en gas.
Je stelling dat rampen niet meer gebeuren klopt alleen niet. Elke 30-40 jaar zal er wat gebeuren. Kan door oorlog, menselijke fouten of een tsunami komen. Moet je wel incalculeren wanneer de plannen op tafel liggen.

nuttert | 26-04-18 | 11:23

Als je de hele keten bekijkt, dan is kernenergie een veilige manier van stroom opwekken. Ook heb ik meer vertrouwen in de kerncentrales die wij hier neerzetten, dan in de tientallen kerncentrales die China en India hoe dan ook gaan bouwen.

Duifmans | 26-04-18 | 11:45
▼ 1 antwoord verborgen

Wat mij aangaat hebben ze zeker een punt, daarnaast is het ook helemaal niet nodig, er zijn zat gigantische bedrijfsdaken op industrieterreinen die helemaal vol gegooid kunnen worden. Niemand die het ziet, de dikke kabels zijn vaak al aangelegd gezien het industrieterrein zelf veel energie gebruikt, alles is top. Waarom moet je dan een dikke kabel naar een weiland toe maken om daar een boer van zijn land te gooien, de boel te verpesten en noem maar op?
Je vernietigd én de natuur en je maakt het lelijk en het kost meer geld. De kabel die aangelegd moet worden voor de windparken op zee kost ook miljarden, ik neem aan dat de kabel naar het weiland ook bizar veel geld kost en TenneT (lees, de belastingbetaler) maar betalen?!

Leukautootje | 26-04-18 | 10:09

Dakpannen vervangen door zonnecellen.
Auto-carrosserie vervangen door zonnecellen.
Alexander Pechtold vervangen door zonnecellen.
Wiebes vervangen door zonnecellen.
Mark Ettur vervangen door een Windmolen.
Hoeden en petten vervangen door zonnecellen.
Moskeeën vervangen door zonnecellen.
Haatimams vervangen door zonnecellen.
Islam vervangen door zonnecellen.
Zijlstra half vervangen door zonnecellen.
Groen Linksch vervangen door ...... RaRa
Die Deense dog vervangen door Ebru Umar.
Klarikaba!

Theo-Pim-Riv | 26-04-18 | 10:06

De wereldbevolking groeit zo snel dat het Madurodamgedoe met paneeltjes en molentjes best komisch is.

De Vrijlansier | 26-04-18 | 10:02 | 3

Je hebt een punt.

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 11:11

Sterker nog, dat is een héél goed punt, en de spijker op z'n kop.

Volslagen waanzin om in het westen met windmolentjes en zonnepaneeltjes te gaan rommelen als alleen al Afrika er - naar de laatste schattingen - in de komende 30 jaar zo'n twee miljard bewoners bijkrijgt.
TWEE MILJARD. Laat het even tot u doordringen.

EefjeWentelteefje | 26-04-18 | 11:54

Die allemaal op koeienpoep, sprokkelhout en oude elektriciteitskabel gaan stoken/koken. Nota bene: zonder schoorsteen in de open lucht. Nog ongunstiger en vervuilender kun je niet bedenken.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 12:14

Verbijsterend wat een macht deze obsessieve maffia bende heeft in dit land!

lanexx | 26-04-18 | 10:00

Plaatsing is het landschap heb ik nooit begrepen. We hebben miljoenen m2 industriedaken die er vanbovenaf toch al zwart uit zien. Leg die dan vol.

Daarnaast heb ik de overheid ook nooit begrepen; vanaf 2000 hadden ze gewoon verplicht moeten stellen: Elke nieuwbouwhuis dat gebouwd wordt MOET minimaal 2 zonnepanelen op het dak plaatsen (minimaal 220wp per paneel).

Wanneer je een nieuwbouw huis laat bouwen en je wilt een stroomdraad verleggen gaat de meter toch ook (als een achterlijke) lopen. Die 1000 euro extra maakt dan ook niks uit.
Nieuwbouw huis? Oké dan zijn zonnepanelen verplicht en had het nu al net zo gewoon geweest als dat je ramen in je huis laat plaatsen.

Nee... we doen gewoon 18 jaar niks, behalve bonnetjes en memo's kwijt maken...

Clubber | 26-04-18 | 09:58 | 3

U begrijpt dat milieu of ecologie vrij weinig te maken heeft met het hoe en waarom van de politiekcorrecte drang naar energieparken?
.
Dit gaat om subsidies, niet om daadwerkelijk effectieve maatregelen zoals u voorstelt. Nee, vrindjes moeten projecten krijgen, met grond schuiven en sjoemelen en voor het deuggevoel moet het vooral heel zichtbaar zijn.
.
De hele klimaatrel is nog nooit over meer gegaan als geldzuigen bij burgers en naar anderen distribueren.

Parel van het Zuiden | 26-04-18 | 10:03

Ik meen dat dit al gebeurt in bepaalde nieuwbouwwijken alleen zie je dan dat projectontwikkelaars hooguit voldoen aan de minimum normen en dan ligt er dus 1 paneeltje op het dak waar je feitelijk niks aan hebt.

Kechtold | 26-04-18 | 10:19

De voorbeelden komen langzaam in zicht: nieuwbouw woningen opleveren met één (als in 1) paneeltje op de noordgevel zijn al gesignaleerd. Slimme projectontwikkelaars in dikke-dure Tesla's denk ik dan.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 10:20

@ikwordlangzaamgekker
Soms vraag ik mijzelf wel eens af hoe we dat dan gaan combineren; de geïmporteerde voortplantingsdrang van hele nieuwe bevolkingsgroepen, m.n. van de soort die tientallen jaren achterlopen, en een voor de overgebleven happy few ver door ontwikkelde, elektrische high tech omgeving.

D-Fens_1963 | 26-04-18 | 09:57 | 1

De tweedeling zal groter worden dan we in tijden hebben meegemaakt. Helaas voor jouw en mij zitten wij niet bij de 1% met een toegangskaartje tot het walhalla.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 12:19

Een Rijksadviseur.... pfff. Dat klinkt als een fopbaan en die nemen wij hier in de panelen toch niet serieus?
Of toch wel omdat we dan Groenlinks kunnen bashen?
Er is overigens niks mis met de zonnepanelen. Geef ze gewoon een kans en dan verzinnen we wel iets tegen de aantasting van het landschap.
Een landschap waarvan we de esthetische waarde ook niet moeten overdrijven.

Amsterdamsko | 26-04-18 | 09:57 | 2

Er is idd. niks mis met zonnepanelen maarja liggen wel nogal zwaar op de maag.
Zeker als de roverheid de salderingsregeling gaat aanpassen.

D-Fens_1963 | 26-04-18 | 10:00

Tegen die tijd een accupack aanschaffen.

Kechtold | 26-04-18 | 10:21

Zoals met alles dat door de overheid wordt gepropageerd, gaat GS daar natuurlijk tegenin. Zo staat de klimaatskepsis in hoog aanzien. Ten onrechte, want het is wel degelijk een bestaand en echt probleem.

Dat die zonnecellen mogelijk de enige werkbare oplossing zijn om de CO2 uitstoor te verlagen, is begrepen door het Duitse plaatsje Feldheim. Ongetwijfeld een dorp dat wordt bewoond door geitewollen sokkendragende hippies, maar toch, het is wel off-the grid, als heel dorp:

www.ninefornews.nl/feldheim-gaat-als-...

Het kan dus wel werken, en inderdaad, je levert wat fraaie uitzichten in. Maar zijn al die snelweg "zichtlocaties" dan zo'n aanwinst voor het oog? Er is wel meer dat lelijk is maar die zonnecellen zijn mogelijk de enige echte oplossing op lange termijn.

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 09:51 | 3

Het valt mij inderdaad wel mee. Wellicht moeten ze centralisering overwegen in plaats van overal maar een paneeltje neerkwakken. Gewoon een weiland vol plempen met een kabeltje naar de diverse woningen cq. paneeleigenaren.

B*tchmeister | 26-04-18 | 09:55

Landelijk dorpjes die volledig zelfstandig hun energie verzorgen is natuurlijk iets heel anders dan steden met tienduizenden of honderdduizenden inwoners.
Overigens, artikelen van Ninefornews als bron opgeven is nooit een goed idee. negen van de tien keer is het volstrekte onzin en als de kern van het verhaal waar is bevat bevat het artikel nog steeds onzin.

Bytemaster | 26-04-18 | 10:03

Bytemaster | 26-04-18 | 10:03 |
Een iets betrouwbaarder bron.
www.hetkanwel.net/2013/12/16/duits-do...
Al is de naam "hetkanwel" verdacht. Edoch, lees het verhaal eens.
En inderdaad is het wat anders dan een hele stad van energie voorzien.

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 11:05

De traditionele bronnen raken op of zijn slecht voor het milieu. Mensen hebben steeds meer energie nodig. Hoe wil je dit dan zonder windmolens en zonnepanelen doen?

Mannes | 26-04-18 | 09:51 | 2

Gehersenspoeld door de milieumaffia: windmolens en zonnepanelen zijn niet de oplossing, maar een lapmiddel. De grondstoffen en productie van deze dingen zijn niet oneindig, ze verouderen en draaien op subsidie. Er zijn andere oplossingen (ook met nadelen, waar), die een betere kans verdienen dan dit door de strot gedrukte. Waterstof is kansloos door de accyulobby, te zonde. De echte oplossing van het probleem is ook: de aarde begint te vol te raken voor het aantal mensen... Wat Groenlinks je ook probeert wijs te maken: er zijn er al te veel, dat kun je niet compenseren met wensdenken van recyclen, belasting en circulaire economie. Maar ja, minder mensen op de wereld (geboortebeperking) is vloeken in de kerk, in elke kerk.

TheseDays00 | 26-04-18 | 09:57

Mannes: ophouden met de politieke sabotage van ontwikkelingen in het winnen van energie en onderzoek naar nieuwe types kerncentrales.
Koken hoefde op een goed moment ook niet langer op een houtvuurtje.

Jan Passant mk2 | 26-04-18 | 09:59

Ach,
Dat bovenste plaatje is van de Zaanse Schans, een ordinaire tourist trap. Ik denk niet dat een paar zonnepanelen die plek naast de Zaanse koekjesfabriek zo veel lelijker maakt.

Munchhausen | 26-04-18 | 09:48

Ik heb het! Als we in Nederland allemaal 100% op zonne-energie overgaan kunnen de andere landen allemaal wat meer vervuilen, ter compensatie. Van alle landen is Nederland namelijk het meest schuldig. Waaraan weet niemand, maar dat is gewoon zo. Daar heb ik best 92.8% inkomstenbelasting voor over om dat te financieren.

skoftig | 26-04-18 | 09:46 | 1

Je hebt wel gelijk: We lossen maar een heel klein deelprobleempje op. Ondertussen gaat de wereld verder met vervuilen en groeit het aantal vervuilers jaarlijks met miljoenen nieuwe. Dat is de echte open kraan die het dweilen bij ons wat zinloos doet lijken. Maar toch, als we dit hier voor elkaar krijgen, dan kan het daar misschien ook lukken.

Als we die wereldbevolkingsgroei maar eens konden stoppen. Oostvaardersplassen-oplossingen kunnen altijd nog en bijvoeren is op termijn geen oplossing.

Beste_Landgenoten | 26-04-18 | 09:54

Panelen zijn voor paupers, de oplossing is er al, maarja, dat kost wat meer...
www.tesla.com/solarroof

Biologische_Dildo | 26-04-18 | 09:46 | 3

Tesla en roof. Klinkt aannemelijk.

Glasgow Argus | 26-04-18 | 09:48

En in de wintermaanden vlieg je gewoon even naar de zon, om daar 5 maandjes het licht en de wasmachine aan te kunnen doen!

benjeallanggek | 26-04-18 | 09:49

Vlieg dan maar niet naar Spanje, want daar zijn geen zonnepanelen, teveel belasting erop, dus niemand neemt ze.

gato | 26-04-18 | 10:49

Ineens maakt iemand zich druk om het uitzicht? En we kijken al tegen grote buitenwijken aan volgepropt met flats en bloemkool vinexhokjes. En wanneer je een dakkapel wilt plaatsen, komt de welstandscommissie zeuren.

Deflatiemonster | 26-04-18 | 09:44 | 2

Grote buitenwijken volgepropt met flats en bloemkool vinexhokjes zijn nodig om de intocht van kansenmensen in de grote steden en de uittocht van autochtonen naar de vinex-vluchtelingenkampen op te vangen. Om dan ook nog een ineffectief zonnepaneel op ieder ander vrij plekje neer te zetten helpt niet.

Zeker niet wanneer Groenlinks en de regering de contracten voor meer meer meer zonnepanelen afsluiten. De vette multinationals die deze dingen leveren doen daarna natuurlijk nooit meer (echt) aan innovatie. Waarom zouden zij na het tekenen van de contracten (echt) iets beters goedkopers of effectievers moeten uitvinden?

Jan Passant mk2 | 26-04-18 | 09:50

Het groene hart gaat er ook aan. Projectontwikkelaars, investeringsmaatschappijen en architecten staan te popelen zoveel werk als er te doen valt. Want ja; al die toestroom uit sub-sahara en MO-vluchtelingen moeten natuurlijk wel een eigen huisje hier. Doodzieke shit mensen, gitzwarte toekomst.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:57

Het zal onvermijdelijk leiden tot verdere "verrommeling" van het straatbeeld en horizonvervuiling. Maar misschien is het ook wel een kwestie van wennen. Aan de rand van mijn woonwijk staat een enorme windmolen, ik zal hem nog gaan missen als hij zou verdwijnen.

Luchtbakfietser | 26-04-18 | 09:43

Minder, míndeR, MINDER! Minder mensen dan; de enige oplossing. Daar willen linkse mensen (iedereen mag lekkker doen wat iedereen wil en als ze in Afrika nou eenmaal 100 kinderen willen, dan is dat hunnie goed recht! Dat deden Nederlanders hier ook een paar generaties terug.), maar ook multinationals en dus de VVD (een klant is een klant, ook al moet een klant worden gesubsidieerd door een wél werkende klant.), helaas niet aan.

En dus moeten er overal panelen en molens. Want dit land kan nog veel voller! Is ook hardstikke goed voor onze economie, Gaaf! *Rutte en GL modus weer uit*

benjeallanggek | 26-04-18 | 09:43

Het is de vraag wat Unilever en Shell willen. Die bepalen wat Rutte gaat doen.

lingo star | 26-04-18 | 09:40

Als jullie nou nog even wachten, ik ben in mijn schuurtje bezig met koude kernfusie, de resultaten zijn veelbelovend: uit twee potten bruine bonen haal ik al 2000 kiloJoule.

King of the Oneliner | 26-04-18 | 09:40 | 3

U verwart kernfusie met biogas! Maar keep up the good work!

benjeallanggek | 26-04-18 | 09:45

Raar, met mijn experimenten met bonen, produceer ik nucleair afval. De wc is dan ook lange tijd onveilig.

Deflatiemonster | 26-04-18 | 09:46

Wow dat is ongeveer 2 Mega Joule

Munchhausen | 26-04-18 | 09:51

Ik rijd elke dag langs die windmolens vlak aan de A12 bij Gouda. Niet te geloven hoe lelijk.

Koonkluk Huis | 26-04-18 | 09:40

Over 100 jaar bestaat het vakgebied landschapsarchitectuur van meneer Berno Strootman niet meer. Het liedje "15 miljoen mensen" zal door het Ministerie van waarheid verboden zijn en de 30+ miljoen mensen zullen in 1 grote betonnen jungle leven.
En consumeren zullen ze gvd. En werken.
En de 1% woont elders en trekt van afstand aan de touwtjes.

WasHetMaarMakkelijk | 26-04-18 | 09:37

Ik denk overigens dat de rendementen beter zullen zijn als we dit soort oplossingen pas na de oorlog implementeren.
.
Want we kunnen met z’n allen wel raaskallen over “duurzame” energieopwekking, de koers van de politiekcorrecte politiek is dat niet.
.
Het zal u verbazen, maar die tanks gaan gewoon op diesel rijden en uranium schieten.
.
Zit u dan met u zonnepaneeltje, moestuintje en co2-certificaten...

Parel van het Zuiden | 26-04-18 | 09:33 | 3

Juist!

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:36

Komt er weer een supermarkt oorlog aan? Ik weet nog waar ik was toen AH aankondigde om 1000 producten met 5 cent in prijs te verlagen. Opdat we nooit vergeten.

Omebert | 26-04-18 | 09:37

@Omebert | 26-04-18 | 09:37

Als u uw hoofd uit de reedt van die hamster trekt, even stopt met zegeltjes tellen en rondkijkt wat er in Europa gebeurt begrijpt u wellicht wat ik bedoel.

Parel van het Zuiden | 26-04-18 | 09:47

Hoelang gaat een gemiddeld zonnepaneel of windmolen mee, 8 tot 10 jaar? Het is niet de oplossing, het is een aflaat voor groenlinks. Minder mensen is een oplossing. Hoeveel kan de aarde aan? Hard maar waar, zio nu weer de orde van de dag en wegkijken: wat is het weer morgen?

TheseDays00 | 26-04-18 | 09:32 | 1

Mensen met kennis van zaken gaan niet uit van 8 a 10 jaar, maar van 28 tot 48 jaar.

Doe er je voordeel mee.

Johnweer | 26-04-18 | 18:51

Heb er meteen 100.000 besteld. Kunnen ze het krijgen ook. Die miljoenmiljard GroenLinks stemmers. Horizon is zo vorige eeuw.

de Voorzittert | 26-04-18 | 09:31

Terug naar steenkool, olie en kernenergie dan maar? Of met z'n allen eerder doodgaan? Onderzoek naar enge ziektes stoppen is dan heel goed voor het landschap. Of gewoon wat minder consumeren?

Generaal P. | 26-04-18 | 09:28 | 6

Geboortebeperking is bedoeld voor de blanke medemens. Kritiek op Afrikaanse gezinnen van 8 kinderen is racisme.

skoftig | 26-04-18 | 09:49

D-Fens; hier PV-panelen op het dak voor ruim 75% van het eigen verbruik. Overwegend A+ apparaten, woning met A-label, gasvrije wijk (met dank aan Kyoto). Onze rekening van Eneco bestaat voor het grootste deel nog uit heffingen en toeslagen. Bezuinigen op warmte of investeren in energie zuinige apparaten heeft nauwelijks nog zin; de enige keuze die hier ECHT het verschil gaat maken is off-grid gaan. Mensen zien dit en geen wonder dat steeds meer mensen op houtstook over gaan. Ik overweeg zelfs een tank in mijn tuin te laten ingraven. Als de overheid en bedrijfsleven alleen nog voor het geld gaan, wees dan niet verbaasd dat de burger dat ook doet.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:53

@spinsel
Goed bezig!
Dat zelfvoorzienend gaan lijkt mij overigens in Nederland erg lastig.
Zeker als het ten koste gaat van de last die de roverheid u oplegt.

D-Fens_1963 | 26-04-18 | 10:37
▼ 3 antwoorden verborgen

Speciaal voor de linkse yuppen, want aan dat duurzame leven hangt natuurlijk wel een behoorlijk prijskaartje.

Wolkbreuk | 26-04-18 | 09:28

Zowel windmolens als zonnecollectoren zijn niet de oplossing van het probleem, maar wordt door de milieumaffia vol op ingezet. Maar het gaat nooit voldoende capaciteit opleveren, zeker niet op tijden dat je het nodig hebt. Bij huishoudens is de grootse energiebehoefte ‘s avonds, en laat dat nou net de tijd zijn dat zonnecollectoren niet zo veel opbrengen. Een combinatie met een powerwall dan maar ? Dat is het volgende lapmiddel om het gebrek te maskeren.
Kom nou eens met een echte oplossing.

Wijze uit het Oosten | 26-04-18 | 09:26 | 1

Mag ik wel een babi panggang met nasi en 2 stokjes saté?

Omebert | 26-04-18 | 09:29

Beetje dom allemaal. Zonnepanelen plaatsen in plaats van akkerbouw heeft alleen maar voordelen.
Voor het oog hoeft het niks uit te maken omdat je er een smalle rand bomen/struiken omheen kunt aanleggen die alles aan het zicht onttrekt.
Geen gebruik meer van gif.
Ruimte voor wilde dieren.
Voldoende gelegenheid om bloemen te laten groeien zodat de bijen ook weer gelukkig worden.
Werkgelegenheid voor asielzoekers en uitkeringstrekkers (schoonhouden van de panelen)
Alle gelegenheid om maximaal stroom op te wekken door de panelen mee te laten draaien met de zon.

harry19612 | 26-04-18 | 09:23 | 6

Meent u dit nu serieus?
Anders graag terug naar bed en er nog eens een dagje over slapen.
Dat scheelt weer eten (van m.n. akkerbouwprodukten) en kunt u vanavond als de zon schijnt een lichtje aan doen.

D-Fens_1963 | 26-04-18 | 09:29

Waar zonnepanelen staan is geen ruimte voor wilde (spinnen? alle andere dieren zijn niet wild) dieren.

TheseDays00 | 26-04-18 | 09:31

Inderdaad, een paar van die zonnenenergievelden en het stikt hier binnenkort weer van polderleeuwen en waterbuffels. Immers, we liggen maar een paar dagen dobberen weg van Afrika. Als ze het ruiken zullen ze komen...

Parel van het Zuiden | 26-04-18 | 09:39
▼ 3 antwoorden verborgen

Bij mij "in het buitengebied" zie je zo'n industrieterrein wat zich alsmaar uitbreid als een spuuglelijke olievlek. Waar 3 jaar geleden de koeien nog stonden staat nu weer een verse agglomeratie van donkergrijze golfplaten "bedrijfsgebouwen". Het lijken wel bunkers. Één deur voor mensen, en een grote roldeur. Bij de luxe uitvoeringen zit er soms een raam in ook nog. Ik zou zeggen; prak die blokkendozen vol met zonnepanelen. Lelijk is het toch al. Dan verpest je tenminste niet nóg meer groen want het lijkt me wat dubbelop zoals het nu gaat. Efficiëntie is ver te zoeken. Het is meer een soort blinde paniek.

Dutchbeaurouge | 26-04-18 | 09:22 | 2

Waarom niet gewoon heel Nederland volplempen met asvalt. Ik ben eigenlijk wel eens klaar met die groene meuk.

Omebert | 26-04-18 | 09:26

Omebert, dan kan het regenwater niet weg.

Titje | 26-04-18 | 09:46

tja, op daken kan ik weinig moeite hebben met zonnepanelen. Echter hele weilanden en landschappen volplempen met die dingen is gewoon dom en een aanslag op de weidevogels en andere groenlinks knuffeldieren als de korenwolf

trottle | 26-04-18 | 09:21

Je kan toch ook op zonnebloemolie rijden en op stront. Waarom al die bullshit met kutpanelen.

Omebert | 26-04-18 | 09:21 | 3

Daar kun je niet genoeg van verbouwen (ten koste van voedsel) om substantieel auto's op te laten rijden. Zonnepanelen en windmolens zijn symboolpolitiek, maar geslaagde lobby van milieubewegingen. Echt kansloos.

TheseDays00 | 26-04-18 | 09:38

Bovendien is aangetoond dat er meer fossiele energie IN het verbouwen en oogsten zit dan er UIT die geperste plantenzaadje wordt gehaald. Bijgemengde benzine heeft een lagere energiewaarde dus moet je er meer van verstoken om je karretje met gelijke ballast/snelheid van A naar B te rijden.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:42

En vergeet paard en wagen niet.

D-Fens_1963 | 26-04-18 | 09:44

Om nu naast een wok aan de muur ook nog zonnepanelen te plaatsen. Die mensen hebben, meestal om financiële redenen, hun zonnige land verlaten om zich hier te lasten insluiten voor mist, wind en regen en dan ook nog eens zonnepanelen erbij. Wel erg overdone. Om de poen is het te doen.

gnor | 26-04-18 | 09:20

Gelukkig zijn er nu dakpannen te koop die werken als zonnepaneel. Elon Musk heeft deze ontwikkeld. Eindelijk iets wat niet pijn doet aan het oog (zoals een tesla).

The2Amendment | 26-04-18 | 09:20

Ik heb een zonnepaneel op mijn fiets. Reuze handig, alleen schiet ik nu wel eens door mijn rem.

Rest In Privacy | 26-04-18 | 09:19

Auto’s op elektra verbieden. Dan hebben we die panelen niet nodig.

Oeloeboeloe | 26-04-18 | 09:18

Als we straks kernfusie hebben is iedereen deze discussie weer vergeten.

Irnerius | 26-04-18 | 09:17 | 3

Ik wil koude kernfusie!!

Rest In Privacy | 26-04-18 | 09:20

Ik wil koude bierfusie

The2Amendment | 26-04-18 | 09:21

En een schotel vlammetjes met rode saus

Glasgow Argus | 26-04-18 | 09:28

Af en toe een vierkante kilometer braakliggend terrein bedekken met zonnenpanelen - wat is het probleem? Duitsland ligt er vol mee. Weet je wat pas lelijk is? Windmolens. Ook hier staat Duitsland vol mee. Die dingen domineren het zicht op grondniveau, ze geven door hun grootte en 'rationaliteit' het leven eronder iets irrelevants, iets madurodamachtigs, iets achterhaalds. Spooky shit, mensen, ik zeg je.

Magdatkandat | 26-04-18 | 09:12

Zonnecollector velden zie ik heel wat liever dan windmolens.
Als er een heg omheen staat zie je ze niet meer.

A.C.H.M.E.D | 26-04-18 | 09:09

Het hele Nederlandse landschap is cultuurlandschap, barstensvol industriële elementen, zoals die schitterende molens bij Kinderdijk. Ik wil dat de aardbevings in Groningen stoppen en dat we niet te veel afhankelijk zijn van oom Vladimir. Zet die panelen nou maar neer voor de korte termijn en werk intussen aan het kernafvalprobleem voor de lange termijn.

De echte Stolwijker | 26-04-18 | 09:09 | 2

Niet teveel afhankelijk van Rusland? Check even waar die wens toe leidt: 100% aanleiding tot Syrië-oorlog met dank aan SA en Qatar. Zij vergoeden de USA volledig voor de kosten van oorlogsvoering aldaar om ons -de EU- te kunnen blijven leveren. www.youtube.com/watch?v=tYM7Ju-YXmE

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:29

Het kernafval voor de langere termijn? Is een fictie.
Afval, lees onrendabel radioactief materiaal, is de grondstof voor nieuwere centrales. Het moet alleen ff veilig opgeslagen, tussen de cycli.

MarcS | 26-04-18 | 10:00

Groen heeft ook echt nooit gesnapt dat er een verschil is tussen schoonheid en noodzakelijkheid. Echt een partij voor de ondergang.

Notenkraker | 26-04-18 | 09:08 | 2

Over schoonheid zijn boeken vol geschreven, hebben grote kunstenaars zich het leven benomen. Schoonheid is wel degelijk een facet in het ondermaanse dat er toe doet. En dan doel ik uiteraard niet op materiële schoonheid. Schoonheid en harmonie staan dicht bij elkaar. Deze wereld is in een existentiële crisis omdat geldzucht en machtsdenken blind maakt voor beide aspecten van deze hogere kwaliteit van bewustzijn.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:22

Lees eens “De plastic panda” van Bas Haring.

Leffe Blonde | 26-04-18 | 12:59

Wel grappig dat mensen een akker of een weiland als natuur zien. Vroeger stond daar natuur, voordat het door boeren verwoest werd.

DeBelastingbetaler | 26-04-18 | 09:07 | 4

Tsja, hou jezelf dat als stadsbewoner, bijdrager aan zo’n diepe urbane vleeswond in de natuur, maar voor ja. Boeren zijn nuttiger voor de mensheid als cementmassamiertjes zoals u en leveren hun toegevoegde waarde met oog voor lokale flora en fauna. Naast het onderhoud aan vitale infrastructuur zoals afwatering, natuurlijk.
.
Jammer hoor, die stadse smeerkezen die geen gelegenheid onbenut laten om hun verantwoordelijkheid af te schuiven op anderen.
.
Maarre, tipje. Pak die boeren maar eens flink aan en stop gewoon met eten...

Parel van het Zuiden | 26-04-18 | 09:22

Parel, het meeste wat hier geoogst of gefokt wordt, gaat naar het buitenland voor keiharde Euro's, het enige waar een boer van houdt.

DeBelastingbetaler | 26-04-18 | 09:35

@DeBelastingbetaler | 26-04-18 | 09:35

Nuttig dus. U werkt trouwens voor niets?
Heb wel wat klusjes voor u. U kunt vandaag beginnen met wat hekwerk. Mijn weiland zit nu nog vol met allerhande vogelnesten, konijnenholen, een gaande kikkertrek maar binnenkort moeten de schapen weer maaien en dan moet het toch dicht zitten.
.
Maakt u zich geen zorgen hoor, ik gebruik geen dieselschapen meer, volledig hybride...

Parel van het Zuiden | 26-04-18 | 09:58
▼ 1 antwoord verborgen

Energieverbruik verbieden. Of iedere burger verplichten een fietsgenerator voor binnen te kopen. GroenLinks verzint vast wel een list om de hinderburger een loer te draaien. En mocht GL in gebreke blijven dan hebben we altijd de overheid nog om ons via onze artiesteningang te infiltreren.

Nivelleermarionet | 26-04-18 | 09:07 | 1

Energiegebruik verboden tenzij je kunt aantonen binnen 5 km van de Dam te wonen.

skoftig | 26-04-18 | 09:43

't is ook nooit goed he geenstijl. Zullen we maar stoppen met die elektriciteit? Da's het beste voor deze aarde. Ziet er ook goed uit, nergens meer die lelijke lantarenpalen.

Haatgenerator | 26-04-18 | 09:05 | 1

Je doet er lacherig over, maar om eerlijk te zijn: als ik in Wallonië kom, of andere buitengebieden dan komt de donkerte op mij aangenaam over. Beetje minder van alles kan best, nee sterker, is noodzakelijk. Het mantra van de eeuwige groei is niet alleen in de economie een doodlopende weg.

spinselsinjehoofd | 26-04-18 | 09:17

Al geef je een miljoenmiljard EUro belastinggeld uit aan zonnepanelen en windmolens en zet die dingen in elk vrij stukje landschap, nog zal Nederland groene stroom uit de kerncentrales van Frankrijk moeten importeren.
Bijna altijd waait het niet genoeg of waait het te hard en de zon straalt ook niet elke dag optimaal in Nederland. Soms is het er zelfs donker.

Groene stroom is een slogan, geen effectieve stroombron. Bouw er een kerncentrale bij.

Jan Passant mk2 | 26-04-18 | 09:04

Zet nou gewoon een kerncentrale neer. 1.000 megawat continue, of het nu wel of niet waait en of de zon nu wel of niet schijnt. Daar heb je al 1000 windmolens voor nodig, plus nog een kolencentrale voor als het niet waait. Een totale verwoesting van het landschap. CO2 neutraal, kostendekkend. En anderhalve kuub afval per jaar. Poeh poeh. Die kun je echt wel duizend jaar met zekerheid opslaan, lukte 5000 jaar geleden met de pyramides ook.

du Roi Soleil | 26-04-18 | 09:03 | 4

Bytemaster: zelfs onder bizarre omstandigheden van een aardbeving gevolgd door een metershoge tsunami was zo'n moderne kerncentrale alleen echt een ramp in de politieke berichten van anti-kernenergie activisten.

Jan Passant mk2 | 26-04-18 | 09:20

In de recente historie zijn er miljoenen mensen om het leven gekomen als gevolg van fossiele brandstoffen. Bij de winning van kolen, olie en gas komen jaarlijks mensen om het leven. Door de luchtverontreiniging jaarlijks tienduizenden mensen in Europa en hondderduizenden wereldwijd. Over de afgelopen honderd jaar tientallen miljoenen mensen. En hoeveel zijn er in die tijd omgekomen door kerncentrales (en dus niet door kernwapens wat dat is heel wat anders)? Minimaal in vergelijking met fossiel. Kernenergie is prima voor de komende honderd jaar, en dan staan we toch al op Mars of verder in het heelal.

The2Amendment | 26-04-18 | 09:24

Rond Tjermobiel is de natuur zich weer volledig aan het herstellen.

Leffe Blonde | 26-04-18 | 12:57
▼ 1 antwoord verborgen

Binnenkort komen er allerhande coatings die zelfs nog effectiever zijn dan de huidige cellen, kan ieder (kantoor)raam mee bekleedt worden.
Ik zie het probleem niet. Beetje baas worden over je eigen energie-opwekking.
www.duurzaambedrijfsleven.nl/infra/13...

Abject | 26-04-18 | 09:03 | 3

Precies dit inderdaad!

Lood om oud ijzer | 26-04-18 | 09:04

Niks mis met particulier initiatief om betere eigen hulpmiddelen voor de eigen stroomvoorziening te ontwikkelen. Het gaat mis wanneer de politiek (GroenLinks) en de regering zich ermee bemoeien, die sluiten vette contracten af met luie grote concerns die daarna niet meer aan ontwikkeling hoeven te doen.

Jan Passant mk2 | 26-04-18 | 09:15

Kijk dat is al veel beter!

kleurdoosje | 26-04-18 | 10:39

Niet voor het een of ander maar ze produceren ook enorm veel warmte en zorgen zo voor opwarming van de aarde.
Mijn idee is dan ook om zandstranden eromheen te leggen voor een zonvakantie.

rein9576 | 26-04-18 | 09:02 | 2

Hoe produceren zonnecellen warmte?

Bytemaster | 26-04-18 | 09:11

Bytemaster. Stralingswarmte. Loop maar eens over een parkeerplaats als de zon schijnt.

kwark001 | 26-04-18 | 09:19

Kernfusie.

Later bitches!

Kaas de Vies | 26-04-18 | 09:01

Ach, er zijn al zonnepanelen die er als dakpannen uitzien.

Wekkertje | 26-04-18 | 09:00 | 2

En niet te vergeten, verf in verschillende lagen.

kwark001 | 26-04-18 | 09:02

Punt is niet de zonnecellen op de huizen maar dat ondernemers bij boeren aankloppen om landbouwgrond te pachten waarop vele hectaren aan zonnepanelen geplaatst gaan worden. De boer verdient daar waarschijnlijk meer en gemakkelijker mee dan met de landbouw of veeteelt, maar het landschap is verpest.

Bytemaster | 26-04-18 | 09:13

Ik vind huizen er ook niet mooier van worden. Sommige wijken zien er gewoon niet meer uit.

Rest In Privacy | 26-04-18 | 09:00 | 1

Och, zijn die schotels op Turkije en Marokko nou zi’n mooi gezicht? En daar mag je niets van zeggen, want racisme.

Leffe Blonde | 26-04-18 | 12:55

Hoe zit dat nou eigenlijk ze absorberen zonnewarmte. Als ze alles vol pleuren met die dingen komt het dan wel goed met de aarde? Stelen zon van de aarde.

ikdenkwat | 26-04-18 | 08:58 | 3

Dat heeft ongeveer net zo veel effect als een zonnescherm of een parasol.

Haatgenerator | 26-04-18 | 09:01

Haatgenerator, schiet feitenloos vanaf de heup.
Proeven in de woestijnen laten zien, dat de woestijnen waarschijnlijk groen zullen worden door zonnepanelen.

MarcS | 26-04-18 | 10:03

Maar wel raak.
Beetje off-topic, zeg het niet te hard, straks zetten ze met Nederlands geld de woestijn vol en zijn we de komende decennia weer van woestijnbewoners afhankelijk. Zet hier de weilanden maar vol, al is het alleen maar om die landen daar rustig op te laten drogen zoals het hoort.

Haatgenerator | 26-04-18 | 14:29

Ach welnee, ze zijn inderdaad zo lelijk als de liefdesbaby van Patricia Paay en Giel Beelen, maar het is maar een tussenoplossing tot er weer iets beters komt.

TyrionLannister | 26-04-18 | 08:57 | 4

@Masternattie
Die zijn nog te duur in verhouding, minder rendament ook en meer risico op lekkages, en nog te lelijk, mijn esthetisch oog wil ook wat. Ik heb trouwens lieflijke ouderwetse oranje dakpannetjes. Wanneer komen ze met flexibele doorzichtige zonnecellenfolie, die op eigen dakpannen gemonteerd kunnen worden met rubbercement, die heb ik namelijk al een tijdje geleden uitgevonden! ;-)

kleurdoosje | 26-04-18 | 10:35

kleurdoosje | 26-04-18 | 10:35
Als iets doorzichtig is neemt het geen energie op/ vangt het geen zonlicht op

sko | 26-04-18 | 10:53

@sko
Ja dat zou je denken he? Maar die heb ik ook al uitgevonden, het is nog even zoeken voor de ontwikkelaars totdat ze de juiste materialen gevonden hebben: er zijn namelijk ook al ramen met zonnecellen, al redelijk doorzichtig, nog niet helemaal ongetint maar daar werken ze al aan. Er staat een link hieronder ergens. Waar ik op doel is een soort van gel, met zouten erin, zonnecellen en tevens batterij, het komt er wel, het heeft nog even tijd nodig, en dan zijn de mogelijkheden eindeloos :-)

kleurdoosje | 26-04-18 | 12:39
▼ 1 antwoord verborgen

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken