Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Eddy Terstall is dol op borsten

Eddy!

Eddy Terstall. Filmmaker, PvdA'er, wereldreiziger, de Rooie Riefenstahl en allround prettig mens, houdt van tieten. En bier, maar liever wijn. Eddy vervangt vandaag de prozaïsche vrijdagpreek van Dominee Don Arturito van Amerongen.

Eddy spreekt z'n talen, Eddy is de Jordaan en Eddy is zijn reisverhalen. Eddy is gelukkig geen communist geworden maar wel een sociaaldemocraat in hart en nieren. De opa van Eddy is opgegroeid in een huis  met twaalf broers en zusters op een verdieping, waar nu een D66'er in het hele huis woont. Eddy is zelf ook een product van de sociale onderklasse. En Eddy is identiteitspolitiek beu. Eddy is Eddy, Eddy is niet een hele groep. Niet eens een hele groep Eddy's. Eddy is blank maar dat boeit Eddy niet. Ook niet dat je eigenlijk 'wit' moet zeggen'. Dat hoorde Eddy laatst, maat dat vindt Eddy geen belangrijk criterium. Dat heeft Eddy van huis uit mee gekregen. Gelukkig, zegt Eddy, dat ie dat heeft meegekregen. Dat kleur niet telt, maar karakter. En dat identiteit over jezelf gaat. En niet over jezelf en nog een hele club andere mensen.

Reaguursels

Inloggen
-weggejorist-
Jacktheflipper | 14-04-18 | 07:56

Ja maar, Don Arturito heeft het deze week wel over Tedje & De Flikkers!

Joris Beltsin | 13-04-18 | 18:15

Eddie is, volgens zijn eigen column, multicultureel. Een mondiale speler. Dat zijn de communisten ook. Voor dat de communisten het Utopia bereikt hebben, zijn ze socialist (onderweg naar het communisme).

Arachne | 13-04-18 | 17:35

Eddy is top, maakt top films en heeft een goede kijk op de wereld. Ik ben zelf dan wel niet zo links maar mensen alleen maar haten omdat ze links zijn is een beetje dom. Ik denk dat mensen zich hier eens wat meer moet verdiepen in Eddy voordat dat oordeel hier direct wordt neer geplettert.

Hunter S. Thompson | 13-04-18 | 14:23

Je kunt lullen wat je wilt overzijn PvdA lidmaatschap enzovoort, maar Eddy Terstal maakt leuke films, allemaal!

pibasso | 13-04-18 | 12:58

Zijn column klinkt als een contactadvertentie.

zwarte_weduwe | 13-04-18 | 12:49 | 1

Ik dacht dat zoiets bij eddy een 'casting' heet.

Chemokar | 13-04-18 | 14:07

Jaja mensen, globalisering heeft een prijs. Identiteit wordt steeds meer een ding omdat een mens er behoefte aan heeft. Een identiteit hangt altijd samen met je culturele groep en je ras. Als je wereldburger wilt zijn, moet je niet raar opkijken als dan ineens het deel van je hersenen dat een identiteit wil roet in het eten komt gooien.

zwarte_weduwe | 13-04-18 | 12:47 | 1

Alle identiteiten in de aanbieding voor de "wereldburger" hebben wel een ding gemeenschappelijk, ze zijn niet gekoppeld aan territorium.

MistaRazista | 13-04-18 | 17:37

Lijkt me een enge griezel!

vluchtelingallergie | 13-04-18 | 12:28

Ook Eddy moet onderhouden worden door mensen die werken. Pas als hij echt werkt kan hij niet links meer zijn. Ik denk dat hij ervoor kiest om links te blijven. Ik typ dit overigens in mijn lunchpauze, straks ga ik weer voor Eddy, en jullie natuurlijk, aan het werk.

skoftig | 13-04-18 | 12:13 | 1

Dank _u, maar als inwoner van een buitenbos behoeft u voor mij niet aan het werk, maar Eddy zal u zeker dankbaar zijn

Zatkniss | 13-04-18 | 14:18

Dat verhaal van Eddy is al duizend keer verteld, beter ook, door Jordan Peterson.

Denk dat meneer Eddy hier geen blijvertje gaat worden. Dattie links is vind ik nog wel vergeeflijk, maar te beroerd zijn om je haar een normale kleur te geven - dat trek ik niet.

Ichneumonidae | 13-04-18 | 12:10 | 1

"Dat verhaal van Eddy is al duizend keer verteld, beter ook, door Jordan Peterson."

Maar wat het bijzonder maakt is dat Eddy een PvdA'er is. Dat betekent dat zelfs op links hier en daar een "sudden outbreak of common sense" kan voorkomen.

Tapu | 13-04-18 | 12:47

Schrijft Eddy toevallig de toespraken van Maxima? Niksig geneuzel.

Basil Fawlty | 13-04-18 | 12:09

Iemand die anno 2018 nog steeds niet echt afstand heeft genomen van de sociaal-democratie, als daarmee het erkende sloperswerk van de PvdA wordt bedoeld, kan ik maar moeilijk serieus nemen. Voor de rest is het een aardige mening. Voor een Ajax-supporter dan. Zijn visie kan overigens ook in twee woorden: Lekker belangrijk.

LJBrinkhorst | 13-04-18 | 12:05

Er komt een tijd dat Eddy moe wordt van zichzelf.... lol

daytripper | 13-04-18 | 12:05

Eddy is een beetje alles en niks. Vooral dat laatste. Subtiel staaltje "weg met mezelluf, weg met ons, Nederland bestaat eigenlijk niet en de Nederlandse identiteit al helemaal niet, dus laten we vooral iedere homohatende vrouwenmeppende bomgordeldragende reli-fascist met open armen ontvangen want we kunnen er vast nog wel iets van leren".

Zeddegeizot | 13-04-18 | 12:03

Eddy is een subsidiespons. Maakt af en toe een film betaald door een fonds en hoeft daarom ook geen winst te maken. Want linkse mensen hoeven geen winst te maken, die laten hun hobby’s door anderen financieren. En de rest van de tijd zit ie in de kroeg.

Osdorpertje | 13-04-18 | 12:03 | 1

Als je geen idee hebt schrijf dan gewoon niets. Terstall is juist een van de weinige die al jaren probeert films anders te financieren dan met subsidie. Hij kan het uiteraard niet zelf betalen, dat is niet te doen. Deal heeft hij zonder een piek subsidie. Over t algemeen zijn terstall en de mensen die de subsidies uitdelen geen vriendjes. Hij zoekt financiering het liefst ergens anders, crowdfunding en sponsoring bijvoorbeeld. Je mag toch hopen dat mensen als terstall films blijven maken anders komen we in dit land straks niet verder dan gooische vrouwen 6 en costa 7.

Hunter S. Thompson | 13-04-18 | 14:33

Ik hoop wel dat Eddy Terstall zijn mond even omspoelt als ie klaar is met zijn dagelijkse portie zelfpijpen. Column van 568 woorden: 37 x ik en 19 x mij(n).

Irnerius | 13-04-18 | 12:01 | 2

P'cies!

Basil Fawlty | 13-04-18 | 12:09

Je moet op [spatie] ik [spatie] zoeken. Broddelaar.

Conan de Rabarber | 13-04-18 | 12:21

Mijn ID zit in mijn portemonnee en verder niets. Gezeur om niets, gaat echt helemaal nergens over. Het identiteitgezeur lijdt tot helemaal niets goeds.

reddeloos verloren | 13-04-18 | 11:59

Ik kan helemaal niks met het linkse gemiemel van een Eddy Terstall. Ik kan er m'n vinger niet op leggen maar linkse mensen lullen altijd zo vreselijk zweverig en raar. Ik kan het niet uitleggen.

VeelTeSteil | 13-04-18 | 11:51 | 1

Jij kan anders ook knap aardig miemelen.

Zeddegeizot | 13-04-18 | 11:59

identiteit = links (hokjesdenken)
Individualiteit = rechts (vrijdenken)

me,myself and IK | 13-04-18 | 11:49

waar gaat dit nu in godsnaam over?'
Lijkt me een prettig mens die anderen de ruimte gunt.
Maar hier zijn er wel honderduizenden van. Krijgen die nu ook allemaal een redactioneel stukje op Geen Stijl?

boterhamtevredenheid | 13-04-18 | 11:44

Eddy kan altijd zo lekker dreigen met het opzeggen van zijn PvdA lidmaatschap. En kokketeren met zijn stamkroeg in de Jordaan. Vreselijk. Voor mij bestaat er maar 1 echte Eddy of hooguit twee. Die van 'ze smaken zoals ze kraken' en die idiote schansspringer. Eddy Terstall is zo'n typische grachtengordelbohemien met een afwijkende mening bij gebrek aan personality. Type dat een treurig A4tje voor het raam hangt dat de woonboten moeten blijven! Zelfde laken een pak als ma Flodder met haar politieke ambities of een Tom Holkenberg die met zijn imagopetje in het raam van een Jordanees een intiem feest wilde geven met tragische Elvis-house. Allen geven ze blijk van het kneuterige dorpsleven te missen, maar heel theatraal in een stad blijven wonen en dan maar veel kabaal maken in krantjes, op tv of op de radio. Sneue mensen.

Nanker Phelge | 13-04-18 | 11:41 | 1

U moet schrijver worden.

Hufterst | 13-04-18 | 11:57

Ik ben een ook een tietenman, en nu?

Frietje_Oorlog | 13-04-18 | 11:36

Weten jullie wie helemaal niet zo gek op borsten was?

Eierbal-is-fijn | 13-04-18 | 11:36 | 3

Eva Braun?

Mark_D_NL | 13-04-18 | 11:44

Een mooie poging, maar ik bedoelde natuurlijk onze eigen Foekje Dillema.

Eierbal-is-fijn | 13-04-18 | 11:53

Eierbal-is-fijn | 13-04-18 | 11:53 |
Hahahaha!

Basil Fawlty | 13-04-18 | 12:15

Eddy is een prima man als ik dit zo lees.
I'm with you Eddy.

Noltie | 13-04-18 | 11:33

En dit is waarom de autochtone meerderheid in Nederland in de praktijk eigenlijk een minderheid is. 14 miljoen individuen zijn gewoon de sjaak tegenover een paar honderdduizend kudde dieren.

trottle | 13-04-18 | 11:33

Eddy is een Dreesiaan. Oh shit nu heb ik hem in een groep geduwd. Sorry. Eddy is uniek. Net als iedereen.

tipo | 13-04-18 | 11:31 | 1

tipo | 13-04-18 | 11:31 |
Wat is dat nou weer voor generalisatie, iedereen uniek.
Ja, iedereen, behalve ik.

Ichneumonidae | 13-04-18 | 12:12

Tja, wie niet?

R van Perzie | 13-04-18 | 11:29

Als alle linksen zo dachten als Eddy was dit land helemaal af en ok. Linkspoten waarmee te praten valt. Niks mis mee.

Tourette | 13-04-18 | 11:28

Ik vraag me elke dag af wie 'ik' eigenlijk ben... dan ga ik naar de wc ff kakken... en dan voel ik me weer ok

kibambam | 13-04-18 | 11:25

Dat hij rood is kan hij niks aan doen. Aan onuitstaanbaarheid wel.

Normpje | 13-04-18 | 11:15 | 1

Aan dat rood kan hij wel wat doen, wel eens van je haar verven gehoord?

Botte Hork | 13-04-18 | 11:21

En Eddy heeft het record aan PVDA-lidmaatschap opzeggingen.

spanarchist | 13-04-18 | 11:13

Eddy is heerlijk realistisch. Lekker Nederlands. Ik hou dr van. Al die mensen die ook ik ken, in mijn optiek zeurend over hun identiteit en dan vooral hoe ánderen met hún identiteit om dienen te gaan. En hoe snel ze beledigd of gekwetst zijn als "de anderen" niet juist met hun identiteit om gaan. Dat word dan op hoge, triomfantelijke toon verkondigt. Hoe ze dan "de ander" duidelijk hebben gemaakt "dat het zo niet werkt". Grote woorden als "respectloos" en "asociaal" vliegen dan als warme broodjes rond mn oren. Het zijn vaak verbazend jonge mensen. Twintigers. En die vinden dat ze "iets" zijn. Nu heb ik een stukje meer levenservaring opgedaan en zie dat spul roepen en zichzelf in hokjes plaatsen. Om me alleen maar verzuchtend te bedenken dat zij over 5 of 10 jaar schoorvoetend naar zichzelf zullen kijken en denken; goh, ik evolueer. Ik pas niet meer in dat hokje waarvan ik vroeger vond dat ik erin paste. En dat gaat na een paar jaar nog eens, en ik hoop dat ik zelf over 10 jaar ook weer veranderd ben. Dat heet leven. Daar moet je ook jezelf de kans voor geven. En niet, zoals zoveel identiteits fetishisten doen; je persoonlijke evolutie volkomen lam leggen door jezelf vast te pinnen. En te denken dat daaruit stappen, en dus toegeven dat je veranderd, dat ieder mens veranderd naarmate de jaren vorderen, dat dat dan gezichtsverlies is. Want je hebt je tenslotte met de grootste woorden, voor 100% geconformeerd aan een bepaalde houding en groep. Dan is zelfs aan jezelf toegeven dat je fout voor sommige mensen een drempel. Ik begrijp overigens niet waaróm mensen zo graag in een hokje willen. De ongrijpbaarheid, de ambivalentie, het non-conformisme, het zoeken naar vrijheid en naar andersdenkenden, dát is in mijn optiek leven en genieten van leven. Niet jezelf in een duffig hokje proppen om een vreemde vorm van "veiligheid" te hopen te vinden. Die is er niet. Zal er nooit zijn. Als je dat nou durft te accepteren, dan heb je geen identiteit of referentie groep nodig dan hoef je nergens "bij te horen". Dan ben je namelijk jezelf. En is dat nou niet de enige definitie van menselijke identiteit?

Dutchbeaurouge | 13-04-18 | 11:11 | 7

Warme broodjes vliegen alleen nooit om de oren, maar over de toonbank.

Wachtmaar! | 13-04-18 | 11:28

helemaal eens!

Rallywally | 13-04-18 | 11:32

Luivend | 13-04-18 | 11:25

Uiteraard mee eens. En als je dan nog een stapje verder gaat richting filosofie; bestaat er een "menselijke identiteit" als er geen ander mens is om die identiteit te bevestigen. Ben je dan uniek, of ben je dan juist niets. Bestaat een mens wel, uberhaupt, als er geen andere mensen zijn om dat bestaan te bevestigen. Op wat voor manier dan ook, kan trouwens zowel door haat zijn, als door liefde. Ik denk dat ieder mens instinctief zoekt naar bevestiging van zijn/haar bestaan. Omdat wij de enige dieren op aarde zijn die kunnen denken, en de abstracte concepten toekomst en verleden kunnen begrijpen. Maar daar ook zeker onder lijden. Psychische klachten zullen bij dieren in hun natuurlijke levensomgeving bijvoorbeeld nauwelijks voorkomen. Mensen daarentegen grossieren erin. Onze denkkracht is een vloek en een zegen tegelijk. Want die levert angst op. Angst voor het verleden (trauma's) en angst voor de toekomst. Misschien is de overdreven aandacht voor de identiteit van een individu wel een soort uitwas voortgekomen uit angst voor de enorm drukke levensomgeving, angst voor de toekomst en verkeerde interpretaties van het verleden. Hoe dan ook ik heb er geen last van gelukkig. Maar het is wel interessant om te zien hoe mensen zichzelf bewust inkaderen in een vergeefse zoektocht naar veiligheid.

Dutchbeaurouge | 13-04-18 | 12:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Vegetarische ginger die links stemt,
wat kan er toch een hoop mis zijn met een mens.

Plorkface | 13-04-18 | 11:11

Ja... mag Eddy ff?

Ik heb ze dommer en wezenlozer gelezen.

Bad_Pritt | 13-04-18 | 11:11

Wereldberoemd in de Jordaan. next.

Chemokar | 13-04-18 | 11:09 | 1

Inderdaad zo hebben we ook wereldberoemd in Bovenkarspel, Wereldberoemd in Winschoten, Wereldberoemd in Goor. Wat een nikserige prietpraat

boterhamtevredenheid | 13-04-18 | 11:47

Beetje zelfde riedeltje als Kajsa Ollongren. Zo'n verhandeling over de geweldige achtergronden van jezelf en dat je dan eigelijk niet meer weet wie je bent.

NV_2017 | 13-04-18 | 11:09

Ik ben Eddy en ik weet het verschil tussen identiteit en individu niet.

DrumPiet | 13-04-18 | 11:08

Eddy maakt een statement tegen identity politics en dat is ok.

Diederik Vlegel | 13-04-18 | 11:08

“Houdt van AS Roma”

Werkwoorden zijn, zeg maar, niet zo zijn ding.

En Eddy maakt een begrijpelijke denkfout. “Identiteitspolitiek” gaat niet over individuen. Het gaat over machtsuitoefening, klassieke marxistische machtsuitoefening.

Glasgow Argus | 13-04-18 | 11:07 | 2

“Houdt van AS Roma”. Impliciete 3e-pers enkelvoud. beetje stijlbreuk, maar niet per se fout.

Ballenman | 13-04-18 | 11:17

Caesar sprak ook over zichzelf in 3e persoon enkelvoud als ik Asterix en Obelix mag geloven. ;-))

Basil Fawlty | 13-04-18 | 11:58

Wees geen Eddy.

Conan de Rabarber | 13-04-18 | 11:06

Ik vat het stukje van terstal even samen: ik ik mijn mijn ik mij mijn ik. Ik. Mijn.

Graag gedaan hoor.

Hufterst | 13-04-18 | 11:06 | 3

LOL!!

DrumPiet | 13-04-18 | 11:07

Ghe!

Tobi | 13-04-18 | 11:14

29 * ik en 18 * mijn in een stukje van pakweg 600 woorden en nog een paar verdwaalde me's en mij's. Vermoedelijk heeft hij drie of vier keer geëjaculeerd tijdens het schrijven van dat stukje.

Conan de Rabarber | 13-04-18 | 11:15

#JesuisEddy

DrumPiet | 13-04-18 | 11:05

Die Eddy heeft toch 1 of films gemaakt die zijn geflopt. Want ken zijn naam wel. Maar kan hem niet echt plaatsen. Zal wel weer z'on links subsidie mannetje zijn. Die bang is voor zijn subsidie nu de wereld iets aan het kantelen is. En dus maar de andere kant op gaat praten. Eigenbelang dus.. Next.

Mark_D_NL | 13-04-18 | 11:03

Tieten, bier, liever wijn.
Eddy klinkt als een oké gast.

koeberg | 13-04-18 | 11:01 | 1

@koeberg | 13-04-18 | 11:01
Eddy is ook wel oke, 1 van de (zeer) weinigen die destijds als lid/medeoprichter van de "Liefdevollen" heeft geprobeerd de PVDA weer terug te laten keren naar de roots van de partij. Werd door de lokale afdeling te Amsterdam bepaald niet gewaardeerd om die visie. Ook zijn weigering om Wilders etc. per definitie als bron van alle kwaad te zien, de islam regelmatig intern te bekritiseren etc. etc. werd hem bepaald niet in dank afgenomen.
Eddy is "links van de oude stempel", niet te beroerd om open het gesprek in te gaan en daarbij zich evt. te laten overtuigen door anderen met andere standpunten. Leek mij inderdaad altijd een prima gast om mee aan de tap te hangen.

Wolveshead | 13-04-18 | 11:19

Denkfout nummer 1 in deze tijd: ego en identiteit verwarren.

Luivend | 13-04-18 | 11:01

Wie de hel is Eddy Terstall? Moeten we die kennen? Is dat zo'n BN' er die er toe doet?

DommeNeger | 13-04-18 | 11:00 | 3

Eddy maakte ooit Hufters & Hofdames, dat is een film - incase you're wondering
gemaakt toen jij nog een klein domnegertje was, waarschijnlijk ;)

Tobi | 13-04-18 | 11:04

Nou meneer Tobi, Nederige exuses dat we dit enorme stijlicoon niet kennen.
Ik ken dan weer wel Henk en Wille van Vulpen van de Dorpsslager uit Hoogland.
Nu jij weer!

boterhamtevredenheid | 13-04-18 | 11:52

@Tobi: Dat was lang geleden dan :-) . Ik sta gecorrigeerd.

DommeNeger | 13-04-18 | 12:04

Ha, Eddy staat op RTL-Z
dat is al bijna op TPO, dus
Waarom GS Eddy geen column heeft aangeboden is mij al langer een raadsel
maar wellicht wilde Eddy gewoon niet. Kan toch

Tobi | 13-04-18 | 11:00 | 3

Eddy is Links, GS is extreem rechts fascisme in zijn ogen. Eddy hoort hier niet thuis en net zo min op RTL-Z. De kapitalistische zender bij uitstek. Eddy is een beetje verward.

Indoneesje | 13-04-18 | 11:03

@Indoneesje
Ik denk dat je je hierin vergist, Eddy is het soort linkse waar je wél een normale discussie mee kunt voeren. Laten we zeggen klassiek links, pré-multicul.
Dank ik dan, ik ken 'm niet persoonlijk.

Kees Maf | 13-04-18 | 11:19

@ Indoneesje | 13-04-18 | 11:03
Eddy denkt niet in hokjes en kan ook met de meeste GS'ers prima door één deur. (Dat had je alleen al uit zijn stukje toch wel kunnen afleiden.)

Lewis | 13-04-18 | 13:33

Tja, roodharig. Daar ga je al.

Deflatiemonster | 13-04-18 | 11:00

Eddy is een natte tosti millenial. Wel links stemmen maar nu klagen dat een D66'er in z'n eentje in zijn ouderlijk huis woont. Eddy komt uit een communistisch nest, wat dat betreft had ie naar zijn stief opa moeten luisteren. Eddy is nog steeds een 'rooie' durft niet te zeggen waarop die stemt. Waarschijnlijk dus PvdA, GroenLinks of SP. Eddy liegt dus, van Rossem ook. Eddy is nog steeds communist. Voor de rest is Eddy onbelangrijk en mede schuldig aan het debacle wat Amsterdam heet. Eddy, jij verneukt ook mijn stad.

Indoneesje | 13-04-18 | 10:59 | 4

Nou millenial... van '64, dus meer Gen X.

NV_2017 | 13-04-18 | 11:11

Raak. Maar, Eddy is wel 1 van de goede slechten, eentje die niet als menig Che-aanhanger mensen dood wenst.

mental K | 13-04-18 | 11:13

Buiten dat hij geen millenial is, is het ook niet zijn ouderlijk huis waar een d66er woont, bovendien betekend links stemmen niet dat je het eens bent met alle linkse partijen. Je zit wel wat te zeuren indoneesje maar een punt maken doe je niet, dat doet eddy toch beter.

pili-pili | 13-04-18 | 11:18
▼ 1 antwoord verborgen

Pfff.... Meer niet.

Dussen | 13-04-18 | 10:58

Eddy is prima, maar Eddy is geen Tuur.

Slootsman | 13-04-18 | 10:56 | 1

Eddy schrijft 'dat vindt ik', dat vind ik stom.

HA, BIER!1! | 13-04-18 | 12:29

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken