Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

RIP Noordzee. Drie nieuwe gigawindparken

Social

Kijk, nu ziet u eens met eigen ogen hoe het is om door zo'n zeeveld vol wiekende vogelhakselaars te varen. (Per 1 mei mogen schepen tot 24 meter tussen de molentjes varen.) Maar als ervaren vissermannen het al niet vertrouwen, dan is er wel wat aan de hand. Knock Deep klinkt als een geheim kasteel uit de Lord of the Rings, maar het is toch echt een visgrond nabij Engeland (uitzoomen). Herstel, voormalige visgrond, want hier gaat geen kotter meer de pulskor overboord zetten. Er komen nu nog drie (3) gigawindparken bij op de Noordzee, want dat heeft de bakfietsmaffia met de VVD66 VNO-NCW-consultants bekokstoofd. Op onderstaand kaartje ziet u hoe enorm groot de subsidiewindvelden worden, en hoe klein het werkgebied van de Noordzeevisserij. Het is ook niet zo gek dat Nederlandse vissers in de cokesmokkel zitten...

Vaarwel visserij...

Reaguursels

Inloggen

Misschien is dit een goede incentive voor de Urkers om hun laatste centen in te gaan zetten op kweekvis. Land hebben ze genoeg sinds ze geen eiland meer zijn sinds de Noordoostpolder en kweekvis past binnen het beleid van klimaatknuffelaars die er nu op deze aardkloot wonen.

Jostifiel | 27-03-18 | 21:35

"Kijk dat stel is amper twintig en die hebben al een kind
Nou die denken zeker dat ze kunnen leven van de wind"
Zingt. Ja, dus.

Hufterst | 27-03-18 | 20:11

Ik ben zelf sportvisser (catch +release). Ik ben niet anti beroepsvisserij maar wel voor duurzaam. Wat dat aan gaat is het misschien handig dat er nu een veilig gebied is voor vissen. Tenminste ik hoop dat die windmolens geen invloed hebben op het visbestand in negatieve zin.

timmey | 27-03-18 | 19:36

De windvelden die nu worden aangelegd draaien niet meer op subsidie: de overheid garandeert enkel de huidige marktprijs, om de onzekerheid van de investering te minderen:
In 2016 tenderde consortium Shell+Eneco+v.Oord+Mitsubishi windmolenstroom aan voor 5,5 cent per kWu, waarvan één cent subsidie(!). Vorig jaar heeft deense Dong Energy een tender voor een windmolenpark gewonnen ZONDER subsidie.

hellend_flak | 27-03-18 | 17:17

De moderne visserij is een sprinkhanenplaag, geen medelijden mee (en dan vooral die verschikkelijke trawlers).
En waarom zou het erg zijn als de vissen enkele veilige zones heeft? (minder dan 1% van de Noordzee)

hellend_flak | 27-03-18 | 16:54

Ik heb daar wel eens op een bootje gedobberd. En het was opvallend hoe weinig vogels daar te zien waren. Vleermuizen al helemaal niet. Dus kennelijk zorgen die dingen dan voor meer vogels? En een geweldig leefgebied voor waterspul zonder kans op zo'n eng net.
Naast deze voordelen levert het ook nog eens energie.
Waarom staan ze er eigenlijk nog niet?

noorderling | 27-03-18 | 16:26

Lost direct een deel van het probleem met overbevissing op. 2 vliegen in 1 klap.

Shalalieshalala | 27-03-18 | 15:07

Telegraaf 27 maart 2018: "Het kabinet heeft drie nieuwe gebieden op de Noordzee aangewezen om windparken te bouwen. Hier moet tussen 2023 en 2030 in totaal 6,1 gigawatt aan elektriciteit worden opgewekt."

Aannemende de grootst mogelijke 7MW windmolens en een rendement van 25% betekent dit dat er 3500 windmolens zouden moeten komen. Dat zijn veel windmolens. De huidige 3MW windmolens voor de kust van IJmuiden kosten 18 miljoen p/s. Turbines die  meer dan 2 keer zo groot zijn en ook nog verder uit de kust komen te staan zullen ook minimaal 2 keer zo duur zijn. De rekensom wordt dan: 3500 turbines x 2 x 18 miljoen euro = 126 miljard euro. Over 25 jaar vervangen want oud,  verweerd, nieuwe technologie, of gewoon omdat.

Als iemand nog twijfelt welke beroepskeuze hun (klein)kinderen is aan te raden met 100% baangarantie: windmolensloper, evenzo: zonnepanelensloper. Met dank aan de huidige generatie werkenden die al die miljarden op voorhand voor hen hebben geïnvesteerd.

jacobh-59 | 27-03-18 | 15:00 | 2

Hele bedrijfstakken leven van de groene wind... ze zijn nog erger (en slimmer) dan de maffia.

Rdock | 27-03-18 | 19:28

Prima toch als er ook nog eens geld aan verdiend wordt! Nu gaat dat geld voor energie o.a. naar die zandbak die we Saudi-Arabië noemen.

Timide_Aso | 27-03-18 | 21:51

RIP samenwerkingen met corrupte mensenrechtenschendende bananenrepublieken. Dan maar wat minder vis vreten of er wat meer voor betalen, hebben die vissen ook weer de kans om zich wat voort te planten.

Ardbeg | 27-03-18 | 14:50

Wel handig dat al de vogel lijken direct wegspoelen , hebben de vissen ook wat .

Castor12 | 27-03-18 | 14:33

Windstilte en onderhoud gaan nieuwe miljonairs maken. Over dertig jaar, op deze website, het nieuws dat verwachtingen te hoog waren gespannen. Maar dan zijn betrokkenen allang vertrokken naar paradijzen. Om daar hun pro vluchteling, bezuinigen beleid, voor u, toe te juichen.

biltong | 27-03-18 | 14:10

Dan moet je ook maar SGP stemmen godverdomme.

Moeki de Meeuw | 27-03-18 | 14:06

Kortzichtig gelul. Zo'n gebied waar je niet kunt vissen is juist heel goed voor de visstand er omheen. Maar dan moet je een jaartje of 2-3 geduld hebben. Dat lijkt het echte probleem te zijn.
nmsmarineprotectedareas.blob.core.win...

CynicalBastard | 27-03-18 | 14:03 | 1

De vissen zwemmen zich met hun bezopen kop massaal te pletter tegen die molens.

Gulliver | 27-03-18 | 18:11

Visjes moet je lekker laten zwemmen.

FirmaLenB | 27-03-18 | 14:03

Minder vis, Meer coke ! Minder vis , Meer coke !! Bedoel ; dan wordt coke goedkoper, toch ?

Kim-Jung-Un | 27-03-18 | 13:44

We moeten echt eens wat anders verzinnen dan die kut windmolens die net genoeg stroom voor een gloeilamp opleveren, waar blijft de wetenschappelijke doorbraak?

owikzegmaarwat | 27-03-18 | 13:38

Na 10 - 15 jaar afbreken en opnieuw beginnen

WEAR AND TEAR HITS WIND FARM OUTPUT AND ECONOMIC LIFETIME
Date: 19/12/12 Renewable Energy Foundation
The Renewable Energy Foundation [1] today published a new study, The Performance of Wind Farms in the United Kingdom and Denmark,[2] showing that the economic life of onshore wind turbines is between 10 and 15 years, not the 20 to 25 years projected by the wind industry itself, and used for government projections.

www.thegwpf.com/wear-tear-hits-wind-f...

Zwizalletju | 27-03-18 | 13:17 | 2

Eigenlijk is dit een soort eco-versie van het diesel-sjoemel schandaal. Hier zouden ook megaboetes uit moeten voortkomen eigenlijk. En Miljardenclaims. Zal wel niet want deugende sector...

Gen. Maximus | 27-03-18 | 13:21

Over 10-15 jaar zijn de verantwoordelijken voor het komende debâcle uit zicht of verschuilen zich achter frasen als "Met de kennis van nu ..."

jacobh-59 | 27-03-18 | 15:03

Visser moeten niet janken. Eerst jarenlang de zee leegvissen, dan compensatie willen. Vervolgens een manier vinden om efficienter te vissen, dat mogen ze onderzoeken en dan er misbruik van maken. Nu wordt pulsvissen verboden en staan ze weer op hun achterste benen. Ja doei! Dan maar geen vis!

-=PyP=- | 27-03-18 | 12:52 | 1

Kom dan ook met cijfers ipv die loze groenlinks opmerkingen.
http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0073_003g_clo_18_nl.png?itok=8-8wiuB-
http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0074_003g_clo_18_nl.png?itok=IpdNO7sl
Let vooral op de TAC

Grzl-II | 27-03-18 | 13:58

Wat een zonde van al dat staal. Dat heeft wagonladingen kolen en olie gekost. Gelukkig kunnen we er ons ledlampje mee opladen.

Cobalt bomb | 27-03-18 | 12:46 | 1

Dat heet EROEI (Energy returned on energy invested). De EROEI van windmolens is 18, ofterwijl ze leveren 18 keer meer energie dan ze hebben gekost.
De EROIE van olie uit teerzanden is een ermbarmelijke 3...

hellend_flak | 27-03-18 | 16:50

We moeten gewoon serieus in gaan zetten op onderzoek naar kernenergie (Fusie, dan wel MSR). Zeker als iedereen uiteindelijk op electriciteit moet gaan rijden, stoken, koken en weet ik veel watt (pun intended) nog meer. Dan gaan we het met die flauwe molentjes en zonnepaneeltjes niet redden.

GOEM | 27-03-18 | 12:43 | 3

Duitsland heeft kernsplitsing stil gelegd. Of kernfusie nou minder gevaarlijk is. Ik vraag het me af. Aan nieuwe technologie hangen veel grotere risico's dan oude technologie. Doe dan maar kern energie. Mja... foei Poetin. Want Poeting wil Kazachstan inlijven en daar zit bijna alle uranium.

Príncipe | 27-03-18 | 13:37

Fusie geeft geen radioactieve reststoffen en een MSR kan in theorie geen meltdown krijgen. Ik ben benieuwd hoe u de stelling dat aan nieuwe technologie grotere risico's hangen dan aan oude technologie gaat onderbouwen. De luchtvaart was 100 jaar geleden ook veel veiliger, nietwaar?

GOEM | 27-03-18 | 13:56

Kernenergie lijkt leuk, totdat je ziet dat elk onderzoek naar het verwerken en/of het opslaan van de schadelijke restafval toch iedere keer weer onvolledig of anders uitpakt. Het is gewoon erg moeilijk en word standaard onderschat.

O2Neutraal | 27-03-18 | 14:36

Dat betekent heel veel geld voor Tenet, en dat mogen wij betalen. En dit zorgt ook voor nog meer CO2, want al deze opgewekte stroom heeft backup nodig van gasgestookte centrales, in het gunstigste geval, vaak nog kolen gestookte. Maar goed Edje zal ook wel weer e.e.a. in zijn zak steken. Maar voor het klimaat is het helemaal zinloos en voor het milieu een ramp.

Ko Ranzig | 27-03-18 | 12:43

Die molens pulsen continue die vissen je net in. Makkelijker kan het niet.

strijpsestraat | 27-03-18 | 12:37

Je moet keuzes maken. De Nederlanders willen ook geen windmolens in hun achtertuin. Dan blijft de Noordzee over.

Mannes | 27-03-18 | 12:34 | 1

Onzin. Je moet gewoon geen windmolens willen. Dat was leuk in de 17e eeuw, maar inmiddels zijn we wat verder.

Kiwi45 | 27-03-18 | 13:22

jochies van 24 jaar die elke week met 6 ruggen aan wal komen, bemanningsleden die met een ton (plus de zwarte inkomsten) naar huis gaan. Zo zielig zijn ze die urkers. Ja het is gevaarlijk werk en ook hard werken. Maar misschien dat de combinatie teveel geld verdienen plus de spanning de reden is dat ze daar massaal aan het neusbier zitten en aan elkaar. Maar o wee als de diesel een euro cent omhoog gaat, dan moet men weer gecompenseerd worden.

gelachewoar | 27-03-18 | 12:28

Weet je wie pas subsidieslurpers zijn? VISSERS! Die hangen allemaal bij Europa aan de tiet.

utrechtsevogel | 27-03-18 | 12:27 | 1

Visserij kunnen we missen, niets te zien hier

F#ckingAwesome | 27-03-18 | 12:26

Dat het de burger extra geld kost,is wel duidelijk.
Het zijn vogel gehaktmolens.
Een kilometers lange schermdijk,is afgesloten bij ons,waarom,dat wordt je niet verteld,maar hij staat vol achter elkaar met molens.Er staat een groot hek voor,verboden toegang.
Alleen dit is al voldoende,de burger mag niet zien,wat er uit de lucht gemaaid wordt.
Hoe zal dit met de vogel bescherming geregeld zijn,het was ook nog een vogel broedgebied,waar je tijdens de broed periode niet mocht komen.
Misschien willen deze vogeltje mensen even reageren,de schermdijk,haven ingang van Delfzijl

soledad | 27-03-18 | 12:22 | 3

Atze Nicolai (vvd) was voorzitter van de Vogelbescherming en is nu werkzaam bij Eneco. Zo werkt het gewoon.

Watching the Wheels | 27-03-18 | 12:26

Atzo. Maar het is nog erger Nicolai blijkt naast zijn baan bij Eneco ook directeur van DSM te zijn geworden. Was dat niet de club die ging over de gaswinning met Shell? Ze regelen het gewoon binnen de vvd en naar buiten toe doen ze net alsof het allemaal netjes verloopt. Vertrouw ze voor geen meter. nl.wikipedia.org/wiki/Atzo_Nicola%C3%... en nieuws.enecogroep.nl/atzo-nicolai-ben...

Watching the Wheels | 27-03-18 | 12:31

@WtW, zo gaat het inderdaad. In de VVD wordt alles geregeld, men steelt op die manier legaal alles weg wat ooit van en voor ons allemaal was.

eastender | 27-03-18 | 12:38

Voor vissers ongezien de typhus........

DeDenkerT | 27-03-18 | 12:16

Die vissen kunnen even bijkomen tussen de windmolens. Alleen maar goed voor de visstand.

Vula | 27-03-18 | 12:12 | 6

Wel gek dat die dieren de boorplatformen hebben overleefd. Daarnaast is de toekomst om drijvende windmolens te installeren omdat ze verder uit de kust gaan waar water dieper is.

Vula | 27-03-18 | 12:28

Dat was heel lokaal links en rechts een platform. Dit zijn hele gebieden. Verder weten we niet wat er allemaal dood is gegaan, in de natuur gaat van alles dood zonder dat je het merkt. Het zal voor de soort ook niet uitmaken, een deel zal er omheen zwemmen en een beetje inschikken. Als de Engelsen het ook gaan doen, bijvoorbeeld vlak voor onze windmolenparken, dan kan het bij elkaar wel een serieuze barriere zijn lijkt me. Zal ook zorgen voor minder opbrengst want de wind komt meestal uit het westen.

Watching the Wheels | 27-03-18 | 12:36
▼ 3 antwoorden verborgen

Aah, de huilies van Urk hebben weer een reden tot compensatie. Nou er zijn wel wat nuances he. Ten eerste willen we allemaal elektrisch rijden in de toekomst, dus neemt de energiebehoefte toe. En ik ben totaal niet gevoelig voor die beroeps. ze hebben decennia lang kunnen graaien, de engelse visgronden leeggevist ten tijde dat zij nog bij de EU zaten. Ook denken ze dat alle risico's maar afgewimpeld kunnen worden op de overheid (hoezo ondernemersrisico) en dat zij de eeuwenlange garantie krijgen dat hun bedrijf van vader op zoon kan gaan.

gelachewoar | 27-03-18 | 11:58 | 1

Elektrisch varen zul je bedoelen?

Watching the Wheels | 27-03-18 | 12:08

Nooit meer rustig naar de horizon turen zonder de uitwassen van de linkse hobby's op je netvlies te krijgen.

miss error | 27-03-18 | 11:53 | 1

Molens komen 24, 26 en 56 kilometer uit de kust. Als jouw netvlies dat als storend registreert, ben je een roofvogel en geen mens. het heeft geen ruk met een linkse hobby te maken, maar met het loskomen van onze afhankelijkheid op die zandbak in het oosten met hun olie (oh ja, dat die olie ons milieu verkloot is ook nog een dingetje).

Het levert ook nog eens 10.000 banen en met die 3 parken erbij, kan Nederland 40% v/d energiebehoefte alternatief opwekken. Eerst denken miss error, dan past posten.

Des-Colada | 27-03-18 | 12:46

Vissers... Eerst de zee leegvissen en nu janken over compensatie.
Wij kunnen langer zonder vis dan zonder energie. Bovendien hoeft de vis die gegeten wordt echt niet allemaal uit de Noordzee te komen.

vanFleppensteijn | 27-03-18 | 11:49 | 2

Plus het feit dat vis niet te vreten is.

Von Knarrenstein | 27-03-18 | 11:58

Altijd zo'n standaard groenlinks antwoord maar de cijfers niet willen inzien of ontkennen.
http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0074_003g_clo_18_nl.png?itok=IpdNO7sl

http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0073_003g_clo_18_nl.png?itok=8-8wiuB-

Grzl-II | 27-03-18 | 13:44

Wachten tot de eerste olietanker er in slecht weer bovenop knalt en dan de stranden weer schoonmaken met groene stroom.

Watching the Wheels | 27-03-18 | 11:49 | 1

Lijkt wel een beetje op die marmottenracebak van Fred Oster.

Watching the Wheels | 27-03-18 | 11:50

Windmolens hebben ook gewoon een motor die op fossiele brandstof/olie/electriciteit de boel draaiend houdt. Waardeloos concept. Bij windkracht 1 en 2 gebruikt ie hulp motor, bij windkracht 3 en 4 draait ie zelfstandig en boven de 5 staat ie uit want gevaarlijk. Schijnheligheid ten top!

TilburgDeGekste | 27-03-18 | 11:45 | 3

Maar via een rekenmodel kunnen ze voldoen aan Parijs en ... Bouwend Nederland van CDA'ers Maxime en Elco heeft weer een mooie opdracht van 30 miljard.

Watching the Wheels | 27-03-18 | 12:11

Kletsverhaal!

-=PyP=- | 27-03-18 | 12:54

Wat een onzin, moderne wind turbines staan gewoon stil als er te weinig wind is. Een beetje wind turbine op zee kan stroom opwekken bij windsnelheden tussen de 3m/s en 25 m/s. Dat is tussen windkracht 3 en 9. De wind turbines waar jij over praat zijn wind turbines die maar op 1 toerental konden draaien zodat ze direct op het net konden worden aangesloten, die worden al een tijdje niet meer gebruikt.

Joeroe | 27-03-18 | 13:44

Ja, de Energie Transitie in volle vaart,
leid tot veel hogere energierekening,
let maar op....

Kanarie_Geil | 27-03-18 | 11:44 | 3

Natuurlijk, die investeringen moeten worden betaald. Maar wat is het alternatief? Zelfs als je niet denkt dat de mens bijdraagt aan klimaatverandering is onafhankelijk zijn van buitenland voor energie een nobel doel.

Vula | 27-03-18 | 12:14

Vula | 27-03-18 | 12:14
Waarom geen andere alternatieven als kernenergie?

Kanarie_Geil | 27-03-18 | 12:36

Omdat we ambitieus zijn en voor echt duurzaam gaan. Niet voor slechte oplossingen waar uranium voor nodig en veiligheidsrisico's (als het in Japan mis kan gaan).

Vula | 27-03-18 | 12:59

Bootjes tot 24 meter wordt bedoeld: 24 m lang, niet breed. Bee eld goor pleziervaart en klein grut, en vissers die huiswaarts keren. Vissen doe je er buiten met dat brede vistuig.
Verder is uit onderzoek van eerdere parken gebleken dat de visstand omhoog schiet, ook buiten het park, want OK in gebied wat niet steeds omgewoeld wordt is blijkbaar een kraamkamer.
Staat lis van de gekte om zonnepanelen extra duur te maken door importbelasting van 40%, en daarbovenop de btw. Blijlbaar vindt men het wel tof om veel geld naar de oliestaten te zenden in ruil voor sudsidie op moskeeen

Winter_is_coming | 27-03-18 | 11:38 | 1

De prijs van zowel wind- als zonne-energie wordt kunstmatig hoog gehouden; bij windenergie is dat onderdeel van het verdienmodel om maximaal subsidie te kunnen trekken; bij zonnecellen uiteraard om Europese (lees: Duitse) fabrikanten van zonnepanelen te beschermen.

jemagookniksmeer | 27-03-18 | 11:44

Belachelijk idee.
Er zijn alternatieven maar die worden door dom links weggehoond
www.elsevierweekblad.nl/kennis/achter...

Veel mensen kopen zonnepanelen, terwijl de overheid,als ze slim waren, honderden vierkante kilometers panelen zou kunnen plaatsen tegen veel betere prijzen.
Denk aan de lege kazernes en andere overheidsgebouwen.
Maar dat komt de belasting niet uit ,dus de burger plaatst zelf panelen en wordt dan belast.

pejoar | 27-03-18 | 11:30

Windmolens zijn wel degelijk rendabel. De eerste 10 jaar vergen ze weinig onderhoud en leveren dus vrijwel pure winst op. Na die 10 jaar stijgen de kosten. Het onderhoud wordt door de eigenaar van de molen uitbesteed aan servicebedrijven. Ondanks de hoge onderhoudskosten zijn ook erg oude molens nog rendabel genoeg om ze in bedrijf te houden. En de energie die de molens opwekken is meer dan vaak gedacht wordt. Zonnecellen zou een alternatief kunnen zijn, maar eigenlijk alleen op kleine schaal. Een ideale oplossing is er niet want zoals anderen al zeiden, draait alles om winst en niet om het milieu. Hoeft ook niet, want Groen-Links zorgt al voor het milieu. En het milieu kost de Nederlandse staat niets. De belastingbetaler wel, maar gelukkig lost de regering dat op door meer moslimitische haatbillenwassers te importeren.

Nivelleermarionet | 27-03-18 | 11:30 | 4

Even Googlen levert (op een pro-windmolen website notabene) op: "Ondanks dat windmolens de goedkoopste manier zijn om duurzame stroom op te wekken, hebben windmolens nog wel subsidie nodig om rendabel te draaien." Dus....

Goldfinger | 27-03-18 | 11:49

"De eerste 10 jaar vergen ze weinig onderhoud en leveren dus vrijwel pure winst op." Als je ook maar enigszins ervaring hebt in deze tak van sport, dan weet je dat Windmolens offshore bijna volcontinu onderhoud nodig hebben vanwege de zilte lucht die alles (ja ook RVS 316) kapot vreet. De tandwielkast heeft bijvoorbeeld iedere ca. 500 draaiuren een smeerbeurt nodig. Onderhoudskosten bestaan uit een helicopter a €5.000 huur incl. brandstof, winching-device en overlevingspakken, 2 man dagloon offshore a €2.500,-. Kortom: uitgaande van 75% beschikbaarheid, heeft zo'n molen iedere maand een onderhoudsbeurt van €7.500 nodig. Dit is exclusief eventuele materiaal- en mankosten voor het oplossen van storingen die ongeveer 3-4 per jaar plaatsvinden.

Christustepeerd | 27-03-18 | 11:55

Christustepeerd | 27-03-18 | 11:55
Fantastisch toch? Werkgelegenheid gegarandeerd!! MMmm de geur van groene zilte stroom uit mijn wandcontactdoos is heerlijk bij het wakker worden.

Cobalt bomb | 27-03-18 | 12:56
▼ 1 antwoord verborgen

Een kraamkamer voor vissen en een stukje onafhankelijkheid van Rusland en het Midden Oosten. Ik zie wel voordelen eigenlijk.

koeberg | 27-03-18 | 11:27 | 1

Maar wel van China. Dat is een stuk beter.

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:28

Wat is er mis met een paar goeie kerncentrales op het land?

Red Pill | 27-03-18 | 11:23 | 9

Niets.

Von Knarrenstein | 27-03-18 | 12:00

Koeberg
vastknutselen aan tweede maasvlakte bv. Hebben er niet zoveel mensen last van.

Langshetrandje | 27-03-18 | 12:49

Er zijn talloze problemen rondom kernenergie helaas. Misschien krijgen we ooit kernfusie aan de gang, maar ik zou er niet op wachten.

O2Neutraal | 27-03-18 | 14:40
▼ 6 antwoorden verborgen

Het is maar water
Beter daar, dan op land

Roodneus | 27-03-18 | 11:20 | 1

Juist.

Von Knarrenstein | 27-03-18 | 12:00

Goede ontwikkeling, anders is de zee binnen 25 jaar toch leeggevist. Alleen jammer dat de windmolens binnen 10 jaar onzin zijn. Lockheed Martin zegt een werkende fusiereactor te kunnen bouwen binnen 10 jaar. Dus dan zijn al onze energieproblemen voor altijd opgelost. Op 25 kilo deuterium kan zo een ding 1 jaar branden en 100.000 huishoudens van stroom voorzien. De techniek staat voor niks.
www.thedrive.com/the-war-zone/19652/lo...

pinosjet | 27-03-18 | 11:17 | 3

En volledig duurzaam en groen. Iedereen blij, behalve mensen met shell aandelen natuurlijk

pinosjet | 27-03-18 | 11:18

Laat ze eerst maar eens met een werkend prototype. Ik hoor al jarelang dat "iemand" nu echt met een werkende fusie reactor komt.

Controllos | 27-03-18 | 11:23

je bedoeld binnen 25 jaar te vol met vis
http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0073_003g_clo_18_nl.png?itok=8-8wiuB-

De stand is in 10 jaar tijd 3x groter geworden dan de normale stand in de jaren 90. De vangsten worden al gecontroleerd en gereguleerd (TAC). Daar heb je geen windmolens voor nodig.

http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0074_003g_clo_18_nl.png?itok=IpdNO7sl

Grzl-II | 27-03-18 | 13:48

Nederland heeft zich al jaren geleden uitgeleverd aan de AFGOD Mammon, de afgod van het geld. Daar moet alles voor wijken, de natuur, de dieren, de vissen en zelfs de mens.die.géén.afgodsdienaar is.
Men doet alsof men de eigenaar van de schepping is - i.p.v. de beheerder - maar God de Schepper van hemel en aarde, de werkelijke Eigenaar heeft daar een heel andere mening over: "Ze hebben MIJ verlaten, wat wijsheid zouden ze dan hebben"?

Lupuslupus | 27-03-18 | 11:16 | 1

Ondanks dat u mij geblockt heeft, mevr Lupuslupus: ik ben het met uw eerste alinea zeer stellig eens, symbolisch en treffend. Met de tweede alinea eigenlijk ook, wanneer ik God de Schepper vervang met De Allesomvattende Natuur.

Luivend | 27-03-18 | 11:21

Vraag mij af hoeveel lawaai al die draaiende, ruisende, rammelende molens via mast en bodem in het water produceren en hoeveel last daar de vissen, zoogdieren (walvissen) en "fauna" daarvan hebben (strandende dolfijnen bijvoorbeeld?). Is iemand daar bekend mee?

Enrique C | 27-03-18 | 11:11 | 7

@Controllos

Dank! Verrassend!

Enrique C | 27-03-18 | 11:51

@Luivend
Ik zwem daar zelden.

koeberg | 27-03-18 | 11:55
▼ 4 antwoorden verborgen

Ze kunnen Rutte daar wel met zijn armen heen en weer laten draaien. Weer een bewijs dat hij evenals alle andere politici een enorme windvaan is. Jarenlang zei hij dat 'windmolens op subsidie draaien'.

Ruud5 | 27-03-18 | 11:10 | 1

Voor Verdonk was Rutte op de groenRechts koers. Lang geleden en bijna vergeten, maar dat was ooit zijn richting voordat het electoraat hem de juiste/foute (kies wat je van toepassing vindt) weg wees.

Sjors W. | 27-03-18 | 11:34

Prima toch? Visserij draagt marginaal bij aan economische welvaart in NL en de Noordzee is sowieso bijna leeg qua vis. Nu dus mooi schone energie op zee zodat we op land er geen last van hebben, permanent windje en herstelgronden voor de vis. Omscholen en wat anders gaan doen vissers!

HypodePipo | 27-03-18 | 11:09 | 2

O grote Quinoavelden, het heerlijke landschap is nakende.

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:11

Onzin, verdiep je eens in de rapportages over de visstand op de Noordzee i.p.v. klakkeloos / klikkeloos anderen na te bouwen Pipo.

bwanabanjo | 27-03-18 | 11:20

Voor het knutselen van een optimaal GroenLinksgrachtengordelgevoel is noordChina totaal de lul. Ga daar maar eens kijken en nog eens nadenken of molentjes op zee een goed idee zijn.
www.google.fr/search?q=baotou&saf...

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:08

-Ze kosten ongeveer 8 miljard euro per jaar aan subsidie.
-Of ze iets helpen tegen co2 uitstoot is maar zeer de vraag. Die dingen bouwen kost bijv. veel grondstoffen.
-Als ze al iets helpen is het 1% van de Nederlandse uitstoot o.i.d.
-Dat is plm. 0,01 millimeter zeespiegelstijging over 100 jaar, als die al stijgt.
-Van die 8 miljard kunnen we ook defensie verdubbelen, de belasting verlagen, de AOW leeftijd verlagen, collegegeld afschaffen, enzovoorts.

Gewinflipt | 27-03-18 | 11:08 | 1

Fakenews, die dingen zijn tegenwoordig rendabel zonder subsidie. www.nrc.nl/nieuws/2018/03/19/nuon-gaa...

Als het dan toch hetzelfde kost gebruik ik liever energie van een nederlandse windmolen dan energie uit een of andere islamitische heilstaat.

geenspam | 27-03-18 | 11:31

Gewoon die olievlek exploiteren. Apres nous le deluge.

van Oeffelen | 27-03-18 | 11:07 | 1

In ieder geval eerst versneld opmaken. Nu versneld, gedwongen, onderdacht en vol emotie doorinnoveren is natuurlijk de ultieme onduurzaamheid.

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:10

Vanmiddag/vanavond kunnen we horen hoe men erover denkt, want om 16.00 uur vindt er een Algemeen Overleg plaats over de visserij met de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit, C.J. Schouten.
bron: www.tweedekamer.nl/debat_en_vergaderi...

kweethetooknietbeter | 27-03-18 | 11:07

Rustig maar, er barst nog een vulkaan uit in de tussentijd en alle plannen vallen dan in het water.

Luivend | 27-03-18 | 11:04

Ik heb het wel vaker aangehaald op het net ergens, maar als we nu eens gewoon dat geld dat naar de molens gaat, besteden aan het vol leggen met zonnecellen op de daken in Nederland. Dat zijn er nogal wat lijkt me zo. Werkgelegenheid, en niemand loopt te klagen over horizonvervuiling en zulks. Want pannen zijn ook niet mooi. Bedoel, hoe moeilijk kan het zijn!?

PijlVader | 27-03-18 | 11:00 | 2

Gaat geen belasting geld naar windmolens, die dingen worden zonder subsidie voor de winst geïnstalleerd.

geenspam | 27-03-18 | 11:02

Ja, maar er zijn ook momenten dat de zon niet schijnt. Want dan?

kweethetooknietbeter | 27-03-18 | 11:08

De Noordzee is toch al leeggevist en inmiddels ecologisch net zo dood als een industrieterrein.

Donkersloot | 27-03-18 | 10:58 | 2

Sleepwet 2.0

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:01

Leeg ? de toegestane vangst lijn ligt ver boven wat er daadwerkelijk word gevangen. Het visbestand is 3x groter geworden dan de jaren 90. Maar dat wil je natuurlijk niet inzien.

http://www.clo.nl/sites/default/files/styles/clo_infographic/public/infographics/0074_003g_clo_18_nl.png?itok=IpdNO7sl

Grzl-II | 27-03-18 | 13:50

Over vogels en een klap gesproken, in het verlengde van het vorige stukje zien we qua oppervlakte voldoende mogelijkheden ontstaan voor 'veilige' AZC's me dunkt. Het zal er trouwens ook niet naar hout ruiken.

GormSuil | 27-03-18 | 10:57

Windenergie is weggegooid geld. Als men dan toch CO2-vrij elektriciteit wil produceren moeten er kerncentrales worden gebouwd. Thorium als brandstof is relatief schoon.

Irnerius | 27-03-18 | 10:57 | 3

maar nog niet uitontwikkeld

koeberg | 27-03-18 | 11:13

Waar wordt Thorium eigenlijk gewonnen?

kweethetooknietbeter | 27-03-18 | 11:20

India en VS

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:39

Heerlijk verdienmodel voor Shell wat nu het miljeu als subsidie kanaal heeft gevonden. Met hulp van Oranje, vvd en CDA in ruil voor wat goedbetaalde baantjes. Het het gepeupel vindt het goed.

Kamervraag | 27-03-18 | 10:56

Het is toch vrij simpel? Men wil dat de visserij aan banden wordt gelegd zodat de hele wereld over moet gaan op kweekvis. Iedereen lekker vol stouwen met anti-biotica zodat de farmaceuten weer andere dingen kunnen verkopen.

Crosskabouter | 27-03-18 | 10:55 | 2

Zoals die heerlijke vis uit de vergiftigde Mekong delta die voor een paar euro per kilo te koop is in onze supermarkten. Maar ja, dat geeft de farma-maffia weer brood op de plank dus zo is de cirkel weer rond. De grote verliezer is de bevolking; nog meer bestraling, nog meer chemo-therapie die het hele lichaam vergiftigt. Ik eet al jaren geen vis meer (als ik er heel erg trek in heb: 1x per jaar een potje zure haring waar van de 4 haringen er 2 in de pot blijven zitten die ik dan tenslotte maar weggooi omdat die inmiddels over de datum is) en alleen nog zéér beperkt - dus 1 a 2x per week !! een stukje biologisch vlees. Goed voor de dieren, mijzelf èn mijn gezondheid die nog steeds uitstekend is, ondanks mijn 73 jaar. Ben al 10 jaar niet meer bij de huisarts geweest.

Lupuslupus | 27-03-18 | 11:26

Alleen jammer dat kweekvissen gevoed worden met zeevis. Op een paar soorten na dan.

pinosjet | 27-03-18 | 11:30

Nederland en onderzoek gaan helaas niet meer samen na de gouden eeuw. Dit is het land van de managertjes geworden, waar het politieke stelsel geleid wordt door halve idioten met opleidingen als bedrijfskunde, geschiedenis en kunst. Neem defensie bijvoorbeeld, geen een ander land heeft zo veel managers per actief militair. Zo veel inefficiëntie en geld wordt over de balk gegooid voor dit nutteloos managersvolk dat alleen maar goed is in geld achterover drukken.

StarFox | 27-03-18 | 14:31

Ik ben dan wel faliekant tegen subsidiedraaimolens op de Noordzee, maar het argument dat het slecht is voor de vissers slaat kant noch wal....
Bebouwing op zee zorgt voor een explosieve rijkdom aan nieuw onderwaterleven, nieuwe broed, die zwemmen ook uit tot voorbij de rand van het subsidiegebied en kunnen van daaruit bevist worden.

Gr.
Een Noordzeeduiker

Oepsie1234 | 27-03-18 | 10:53 | 4

Dat die draaimolens gehaktmolens zijn voor de zeevogels ziet u voor het gemak dus maar even over het hoofd.

Lupuslupus | 27-03-18 | 11:28

Tja... Als duiker zal jij wel meer verstand hebben van de visserij dan een visser.

Danny09 | 27-03-18 | 11:33

Misschien heeft het er ook mee te maken dat in de tijd dat er veel windmolen parken worden gebouwd. De visserij ook streng werd gereguleerd. In de jaren 90 was er sprake van overbevissing en werd er daarna streng gereguleerd. Daarna is de de totale visbestand explosief gestegen en zit de grens van de toegestane vangst ver boven van wat er daadwerkelijk word gevangen. Je kan bijna praten van onderbevissing.

Grzl-II | 27-03-18 | 13:53
▼ 1 antwoord verborgen

Tja, er word een dure prijs betaald voor onafhangkelijkheid van de Olie landen. Ik vind het een ingewikkelde kweste omdat de natuur ook profijt heeft van windmolens in de Noordzee. Maar wie weet, in 2025 kan het zo maar zijn dat Windmolens obselete worden omdat er een alternatieve schone energie bron is gevonden. Op de korte termijn is het natuurlijk killing voor de visserrij

Indoneesje | 27-03-18 | 10:52 | 1

Je kunt altijd nog visnetten spannen tussen die windmolens en af en toe optakelen. Hoef je alleen nog maar heen en weer te varen om die vis aan wal te brengen.
Over een jaar of tien koopt Parlevliet/ vd Plas gewoon die windmolens voor een appel en een scharretje.

Teleo | 27-03-18 | 10:57

Its all about the Money. De zogenaamde milieulobbyisten zijn maar in een ding geïnteresseerd en dat is GELD. Dit verpakken zij onder de noemers: groen, duurzaamheid, klimaat, smeltende ijskappen en gletsjers. Dat doet het namelijk heel goed, marketingtechnisch. Zij spelen elkaar het groene, duurzame balletje toe. Booming business. Thuis, een riant huis met zonnecollectoren, warmtepompen, elektrische auto en fiets kijken zij tevreden hoe groen en duurzaam en last but not least, deugend zij wel niet zijn. Oh ja, 5 x per jaar op vakantie het vliegtuig naar een of ander exotisch oord hoort het natuurlijk bij.

De Evangelist | 27-03-18 | 10:50 | 8

Sjors
Het woord subsidiehoer heb ik nog nooit in mijn mond genomen.
De marges op de traditionele producten neemt komende jaren alleen maar toe. Uitnutting ervan zit in een versnelling en precies daarin schuilt de oplossing voor de toekomst.

Langshetrandje | 27-03-18 | 11:17

@ Langshetrandje | 27-03-18 | 10:59
Ik reageerde op De Evangelist, die pakte de milieulobby- en hobbyist aan, en daar was je het mee eens om 10.53. Niet gek dat ik daar vervolgens vanuit ging, toch?

Uiteindelijk is groen(er) de toekomst, en is met name kool (in mijn ogen) volkomen overbodig. Tuurlijk zijn de groenpropagandisten hypocriet en irritant, maar om daarvoor langer aan een overbodige en vervuilende manier vast te houden is ook niet erg pragmatisch. Subsidiediscussies zijn ook vermoeiend, want die laten altijd buiten beschouwing wat er gedaan is om traditionele energie te subsidieren en faciliteren.

Ik ben geen wind-belieber, maar zie liever een windmolenpark dan koolcentrale, en liever een energiemix dan een volle afhankelijkheid van bv gas.

Sjors W. | 27-03-18 | 11:30

Sjors W. | 27-03-18 | 11:09 Ik wil graag full time visser worden, kan ik bij jouw aanmonsteren?

Mark_D_NL | 27-03-18 | 11:34
▼ 5 antwoorden verborgen

En waarom allemaal ? Om ons belasting geld weg te smijten naar de windmolen industrie via de door mileugekken gehersenspoelde ambtenarij en bedrijfsleven.

Alarmism Takes A Big Hit…Flood Of New Scientific Findings Show Nothing Unusual Happening Climatically
By P Gosselin on 25. March 2018

-Lack of warming a global phenomenon,For example a publication by Polovodova Asteman et al shows that continental Europe’s temperatures are lower today than they were on other occasions over the past 2000 years:
-Today’s warming doesn’t stand out

Temperature reconstructions show the same is true in Southeast Australia, according to McGowan et al., 2018, Northern Alaska (Hanna et al., 2018), the Tibetan Plateau (Li et al., 2018), South Korea (Song et al., 2018), Antarctica (Mikis, 2018), to cite just a few among dozens of others.

-“Warming holes” surprise scientists
Meanwhile new findings by Partridge et al., 2018 show in fact that other regions have cooled. The eastern US “annual maximum and minimum temperatures decreased by 0.46°C and 0.83°C respectively.”
The surprising winter cooling has led scientists to dub the eastern US a “warming hole”, where scientists blame oceanic cycles for the unexpected cooling (het is daar nu kouder als in de jaren dertig, zie grafiek)

-Greenland within normal, cooler than 1930s
Greenland often gets cited by alarmists as a climate canary in a coal mine due to its massive ice sheets and their potential to cause dramatic sea level rise should they melt. But a brand new study by Mikkelsen et al., 2018 shows that surface temperatures going back over 150 years are lower than they were in the 1930s!

Bron : de KNMI Climate explorer die door wetenschappers over de hele wereld gebruikt wordt maar die je niet op de voorpagina van het KNMI zult zien, daar komt alleen maar alarmistische nonsens te staan.

-Greenland cooling again since 2000
Furthermore, much to the surprise of global warming scientists, Greenland temperatures have again been falling since 2000. Westergaard-Nielsen et al., 2018 examined the most recent and detailed trends based on MODIS (2001–2015) and concluded that if there is any general trend for Greenland it is “mostly cooling”.

-South Pole cooling, getting icier
At the other end of the planet at the South Pole, new findings by Cerrone and Fusco, 2018 confirm the large increase in the southern hemisphere sea ice and suggest it “arises from the impact of climate modes and their long-term trends”.

Bron : notrickszone.com/2018/03/25/alarmism-t...
Voor elke opmerking staan er in het artikel links naar de peer-reviewed papers

Zwizalletju | 27-03-18 | 10:48 | 4

Het is echt een onzinnig stuk. Nog maar een aangehaald artikel gelezen: Wündsch et al., 2018. Die gaat over de sedimentologie/geologosche geschiedenis van een lagoon. En (minder belangrijk) dat in het holoceen temperaturen varieerden. Ja duh, dat is zo, het slaat werkelijk nergens op om dat als 'punt' aan te halen. Het weerlegt totaal niks. Wat een totaal onwetenschappelijke sukkel is die notrickzone.

Controllos | 27-03-18 | 11:17

Het mooiste is nog wel dat er een artikel van McGowan et al., 2018 aangehaald wordt waarvan de conclusie is: "Rapid change in temperature and associated snow cover over the past fifty years is similar to that reported elsewhere for temperate alpine areas including the western United States of America and Europe, and is attributed to global warming".
Echt man, als je dit soort poep van die notrickzone gelooft, kan je nog beter ingestraals water van Jomanda kopen. Dat is beter voor je gezondheid.

Controllos | 27-03-18 | 11:30

@controllos Degene die poep praat bent u, een figuur die niet verder kijkt dan zijn neus lang is. De feiten zijn zoals ze zijn en schelden op mij en op Notrickszone helpt echt niet hoor ventje. Je hebt duidelijk geen idee wat er allemaal aan de hand is.

450 Non Warming Graphs (1) :
notrickszone.com/450-non-warming-graph...

Zwizalletju | 27-03-18 | 13:01
▼ 1 antwoord verborgen

Dit wordt gedaan voor de vluchtelingen. Dan kunnen ze van windmolen naar windmolen zwemmen en zijn ze zo in Engeland.

maar toch | 27-03-18 | 10:47 | 1

Ik houd wel van meritocratie. Als een migrant dat presteert dan heeft ie z'n plekje verdient (en is die blijkbaar bijzonder fit dus goed geschikt voor zwaar werk).
Jammer is wel van al die lijken die aanspoelen aan de Nederlandse kust.

koeberg | 27-03-18 | 11:21

Dan wordt het voor de boten die houtsnippers, heel milieuvriendelijk, naar onze biomassa centrales brengen het ook lastig. Er zijn meer dan genoeg alternatieven voor wind- en zonne-energie. Wat dacht je van een gesmolten zout reactor met Thorium als brandstof. nl.wikipedia.org/wiki/Gesmoltenzoutre...

Ingpe | 27-03-18 | 10:47

Ik snap dit echt niet. Waarom maar overal die windmolens neerkwakken? Kwak een kerncentrale neer en je hebt een schone energiebron waar je meer energie mee opwekt.

doomdesire1993 | 27-03-18 | 10:46 | 2

Mensen moeten altijd wat doén. En wat te doen hebben. Anders voelen ze zich nutteloos. De hele dag in de donkere, lege abyss van het nutteloze leven staren is ook zo wat.

Teleo | 27-03-18 | 10:54

Wat @ Teleo | 27-03-18 | 10:54 zegt. Slightly off-topic, maar google even en lees over het Tweede Kamer debat over de Holland Travel Ticket & toerisme in Nederland. Dat gaat me op een detailniveau, ongelofelijk. Daar zijn onze moeilijke-bril-blauw-pak-bruine-schoenen consultants in de Kamer helemaal los op gegaan. Je ziet dat ze techniek en (maak)industrie niet snappen en zich eindelijk thuis voelden zodra er een debat op het snijvlak van NS treinkaartjes en toeristenmarketing kwam. Het op detailniveau gewoon aan de - door Den Haag zelf in het leven geroepen - NBTC overlaten is geen seconde in ze opgekomen; bezigheidstherapie.

Sjors W. | 27-03-18 | 11:04

Je moet wel het bijgelinkte document lezen om die 24 meter te interpreteren. Vaartuigen met een lengte over alles van 24 meter mogen de masten tot 50 meter naderen, en moeten op 500 meter van een transformatorstation blijven.
Dan blijft er dus nog niet veel ruimte over.

hotnot | 27-03-18 | 10:45 | 1

Met GPS en meerdere electro-pods onder kiel, kunnen die vissersboten toch prima om die zee-laadpalen laveren en ge-electrificeerde vis opscheppen?

Teleo | 27-03-18 | 10:49

Een visser die niet zeurt is geen visser.

In het licht van de zeurende Engelse visser had ik het wel mooi gevonden als ze een windmolenpark planten in of vlakbij die paar stukjes visgrond die de UK heeft gehouden nadat ze compleet wegonderhandeld werden bij EU toetreding. Barnier mag het wat mij betreft toevoegen aan de Brexit-onderhandelingen.

Sjors W. | 27-03-18 | 10:42

Doorgaan met olie, kolen en kernenergie zoals we deze nu kennen is veel slechter.
Blijft over Windenergie, krijgen we na vele jaren eindelijk rendement uit.
Of zonne-energie, hebben we nog een slag in rendement te maken en als laatste getijde centrales. Het laatste wordt de vis zeker niet vrolijk van.
Windmolen parken kennen net als scheepswrakken oase's van rust en voortplanting worden. Het gebrom wennen ze (evoolutie) wel aan.
Goed plan dus, op naar een rijke samenleving enkle met schone energie en veel lekkere vis ipv. vlees.
Zeewier is overigens ook lekker en gezond.

Ray Skak | 27-03-18 | 10:41 | 4

Timing is a bit of an issue though. Ik weet niet of the evolutie van de vis dezelfde timeline volgt. Energiemix lijkt me dus wel gezond. Gas, veel minder kolen, nuclear, groen waar het kan. Olie gebruiken we amper/niet voor electriciteit. Zul je (industrieel) nodig blijven hebben voorlopig.

Sjors W. | 27-03-18 | 10:46

Een kerncentrale op Mars...... wat hebben we daar aan? Er is al een grote fusiecentrale op de zon.... als we die gewoon gebruiken is er genoeg voor de zonnepanelen.

Oepsie1234 | 27-03-18 | 10:57

Ja, maar, waarmee smeren we straks dan de beweegbare delen? En het zit het straks met de de uitbreiding en het herstel van de wegen?

kweethetooknietbeter | 27-03-18 | 11:14
▼ 1 antwoord verborgen

En nu is het nog min of meer netjes. Over een jaar of 15-20 staat de Noordzee vol met voor miljarden euro's aan volkomen achterhaald verroestend schróót. Maar dat maakt de beslissers van nu geen drol uit. Na hen de zondvloed. Nu deugen, de geheel voorspelbare, toekomstige problemen? Dat zijn zorgen voor morgen.

Dutchbeaurouge | 27-03-18 | 10:40 | 3

Zie het als een stevige voorraad metaal.

bodemloos | 27-03-18 | 10:45

Kolencentrales werden ook met subsidies gebouwd, onder minister Cramer nog (wat een tuthola was dat). Daarbij slurpen ze rustig subsidie weg van de ontwikkeling van echt vooruitstrevende initiatieven door er (overgesubsidieerd) biomassa bij te gaan stoken; ineffectief, kolencentrale sluiten levert een grotere co2 besparing op dan biomassa bijstoken.

Wat mij betreft geen argument voor zinloze windmolens, maar we moeten de ogen ook niet sluiten voor de andere partijen. Groengekkies zijn niet de enige subsidieslurpers die hun eigen hobby's/vriendjes financieren.

Sjors W. | 27-03-18 | 10:54

Schroot dus.

Langshetrandje | 27-03-18 | 10:56

Zo en weer voor IJmuiden hé? Wordt nog druk daar met de voorgesteld uitbreiding van Schiphol in zee er bij? Voor de kust van Wassenaar en Aerdenhout was vast weer eens geen optie natuurlijk? Dump al je ellende maar voor de IJmond.

Bigi Bana Boy | 27-03-18 | 10:40 | 1

Terecht Bigi. IJmuiden knapt ervan op.

Langshetrandje | 27-03-18 | 10:57

Weg met die vis!
Allemaal aan de bruine bonen.
Dan hebben we wind genoeg!

Petrus Poortwachter | 27-03-18 | 10:39

Kunnen we die windenergie niet verpatsen aan de UK? Scheelt ook een flink stuk kabel zo te zien.

Wobbelplatte | 27-03-18 | 10:37

Beste vissers, wend jullie tot de grote roerganger. De man met de oplossingen.

DrumPiet | 27-03-18 | 10:36

Grappig, die invasie van milieugestoorde veganisten hier in de panelen.

Langshetrandje | 27-03-18 | 10:36 | 2

En dan heb je het nog niet eens over argumenten gehad!
Degene zonder storing werpe de eerste steen.

bodemloos | 27-03-18 | 10:42

Ik ben aan het vissen.

Langshetrandje | 27-03-18 | 10:43

Lijkt me best verstandig om 'no go' gebieden te hebben voor vissers. Hebben die vissen tenminste een veilige plek om te neuqen en zich voort te planten.
Die windmolen heb ik het dan wat minder op. We hebben massa's industriegebieden vol platte daken. Zet daar gewoon een berg zonnepanelen op.

Meneert | 27-03-18 | 10:36 | 1

Industrieparken, daar ben ik het wel mee eens, zeker de mega grote logistieke centras. Verplicht zonnepanelen op het dak of grond met tuinen. Anders geen vergunning.
Zonnepanelen is beter, dan kunnen de vrachtwagens gratis rijden.

Ray Skak | 27-03-18 | 10:45

Zijn in die 15 miljard ook de kosten meegenomen voor de demolition projects op termijn? Ooit zullen die dingen afgeschreven zijn en vervangen dan wel verwijderd moeten worden. Waarschijnlijk zijn die afvoerkosten hoger dan de plaatsingskosten, en dan hebben we het nog niet over de gevolgen daarvan voor het milieu. Wat zijn daarvan de kosten? 15 miljard is een lachertje.

mozaard | 27-03-18 | 10:36

Even afgezien van het feit dat windmolens sowieso onzin zijn, is dit beter dan tientallen van die dingen van >200 meter hoog op het platteland natuurlijk.

pollens | 27-03-18 | 10:35

Klimaat verandering in Nederland (waarschijnlijk natter, koudere winters en meer bewolking) is straks niet meer toe te schrijven aan co2 uitstoot, maar wordt veroorzaakt doordat veel wind (die ons klimaat bepaald) geoogst wordt op de Noordzee. Bedenk dat ook Engeland bezig is met windturbines en ze al een beetje ruzie hebben dat ze de wind voor elkaar wegkapen.

watazooi | 27-03-18 | 10:31 | 2

Klopt. Je kan niet, net als met gas, zomaar alle wind oogsten en het daarbij laten. Je moet iets doen.

Mark_D_NL | 27-03-18 | 10:34

Het klimaat veranderd doordat ons zonnestelsel in een energie-actieve zone van het heelal komt. Is al jaren bekend maar daar zwijgen de gores over.

kwark001 | 27-03-18 | 10:36

Wat is er belangrijker? Voedsel of energie om al die onzinnige apparaten draaiende te houden?
--
Leuk hoor, niets te vreten hebben, maar mijn iPhone doet het.. Ik app dus ik leef.

Mark_D_NL | 27-03-18 | 10:29 | 2

Het gaat uiteindelijk alleen maar geld en macht, ook bij deze gebakken lucht verkopers. Geld geld geld. Milieu=Macht=Geld. En die ene wijze uitspraak geldt nog steeds: de mens komt er pas achter dat je geld niet kan eten als al het andere op is.

Dutchbeaurouge | 27-03-18 | 10:43

Want het een sluit het ander uit in je binaire wereld? Wat een domheid.

rik_meleet | 27-03-18 | 19:50

Wat een Pritt storm dat er op een stukje Noordzee niet gevist kan worden.
Zijn er prachtige paai- en groeigronden als neveneffect van een project dat af te keuren is maar stort je dan op de economische motieven van windmolens. GEEF DE VIS DE RUIMTE.
Over een tijdje zal blijken dat een visservrije zone haar vruchten afwerpt.

bodemloos | 27-03-18 | 10:28

Lullig voor die vissers, maar volgens mij zijn deze parken toch echt 10x meer waardevol voor Nederland. Ze zouden wel in overleg met die vissers wat proberen te verzinnen op het verlies van visgronden.

Sander_Stinkscheet | 27-03-18 | 10:28

als ik t plaatje zo zie is er zee zat, die paar kleine blauwe vlakjes - verder water zat toch? Wat is nu precies het probleem?

junkeriswalderfrey | 27-03-18 | 10:28 | 3

Het probleem is dat net als mensen vissen niet overal willen zijn. Vissen hebben hun voorkeuren.. Woon jij graag in de woestijn? Nee, toch. Een vis ook niet.
--
En dat ze nu net op de beste plekken die domme windmolens neer kwakken EN dus het eten uit de mond van de vissers stelen.

Mark_D_NL | 27-03-18 | 10:32

Het probleem is simpel, de visgronden zijn verdeeld ingebieden, er zijn stukken waar ze bepaalde periodes niet mogen komen, en het overgrote deel van de noordzee is niet te bevissen en vanwege de bodems gesteldheid zijn die luchtkamers nu eenmaal goed te plaatsen op deze visgronden waardoor de vissers zonder werkplek komen te zitten, buiten dat zitten er doorgaande scheepvaart routes waar ze ook redelijk ver uit de buurt moeten blijven met vissen en molens

Rest In Privacy | 27-03-18 | 10:40

En aanvullend: vissen blijken graag in de buurt van windmolens te wonen. Lekker stevige structuren waar allerlei eetbare waar op groeit en waar je kunt schuilen voor rovers. Hetzelfde idee als booreilanden.

Synecdoche | 27-03-18 | 10:51

Productie van 1 windmolen stoot net zoveel CO2 uit als alle dieselauto's in Nederland in een jaar doen.

Jos Tiebent | 27-03-18 | 10:28 | 1

Ja, en sinterklaas evenveel als 1 windmolen en alle dieselauto's samen!

bodemloos | 27-03-18 | 10:36

Ach eerst was het de subsidie die naderhand toch niet nodig was, maar waar Geen Stijl natuurlijk nog steeds dus ten onrechte aan refereert. Ga maar lekker die Fukushima vis eten.
Blijkbaar zit de steenkolen, olielobby er bij Geen Stijl (Telegraaf) nog steeds diep in.

Pieter Woerden | 27-03-18 | 10:24 | 2

Probleem is dat door de bevolkingsgroei, we steeds meer energie nodig hebben.
Als we bij 10 mln gestopt waren, was het een heel stuk simpeler geweest.

Nuchternederland | 27-03-18 | 10:31

En er komen elke WEEK 1.500.000 mensen BIJ op dit ruimteschip. Die willen allemaal vreten, airco of verwarming, autootje ;-)

Ik ga aandelen Shell bijkopen.

Teleo | 27-03-18 | 10:38

VOC werd trouwens mede mogelijk gemaakt door windmolens dus meer van die dingen svp. Hoe sneller we energie onafhankelijk zijn hoe beter. www.dezaanseschans.nl/en/history/heyd...

geenspam | 27-03-18 | 10:23 | 2

Dat kwam doordat we met die molens hout gingen zagen.

kwark001 | 27-03-18 | 10:34

die op de zaanse schans staan heten gewoon molens, die ondingen van 200 meter worden windmolens genoemd.

Karelklep | 27-03-18 | 17:01

Wek al jaren Mn eigen energie op met zonlicht. Als er een betaalbare accu komt, laat ik me fijn van het net afsluiten. En deze molens wekken wel degelijk energie op, zo worden we minder afhankelijk van die zandbakken. Dus niet zeiken, nog heeeeel veel water over waar die vissen naartoe gaan, die zwemmen namelijk toch niet meer waar die molens nu staan.

Bakkeleures | 27-03-18 | 10:23 | 4

Bakkeleures | 27-03-18 | 10:23
En als iedereen zijn eigen energie ‘opwekt’, waar haalt de overheid dan de gemiste milieu belastingen vandaan?

JI-HAAT | 27-03-18 | 10:42

Een parallel 12v systeem in uw woning zou pas echt zoden aan de dijk zetten en t energienet ontlasten.

schoon-schip-maken | 27-03-18 | 10:51

@JI-HAAT | 27-03-18 | 10:42
Er wordt al belasting geheven over zonnepanelen. Ze zullen vast wel wat bedenken, bijv het 'vangen' van wind illegaal maken. Net zoals je geen regenwater mag opvangen in sommige staten in de VS.

Litsehimmel | 27-03-18 | 11:06
▼ 1 antwoord verborgen

De Groene Terreurbrigade slaat dus eigenlijk twee vliegen in één klap. En de windmolenbouwers maar lachen.

De Vrijlansier | 27-03-18 | 10:23

Het lijken een beetje op Palestijnen... Die vissers...

Enter Yeti | 27-03-18 | 10:23

Waar wil die gast precies voor gecompenseerd worden?
Alsof die zee van hem is.

wapster | 27-03-18 | 10:23

circel er omheen en je hebt een mercedes ster

Henk P | 27-03-18 | 10:22

Nuon bouwt binnenkort een nieuw windmolenpark zonder subsidie en in 2030 komt 40% van onze electriciteit vanaf de Noordzee. Jammer voor de vissers, maar dit zijn prachtige ontwikkelingen.

bintang | 27-03-18 | 10:22 | 6

Pangasiusfilet. De horror. Heb overal die gore basins gezien daar in Azië. Brrr. Geef mij dan maar quinoazooi.

Langshetrandje | 27-03-18 | 10:42

En een bijkomend voordeel is dat onze nieuwe oude vijand Rusland voortaan om Schotland heen moet varen in plaats van door het Kanaal. Hoeven de Engelsen niet meer met een kustwachtbootje achter een slagkruiser aan te roeien om hem tegen te houden als hij misschien Londen onder vuur wil nemen ...

Synecdoche | 27-03-18 | 10:45

En nu maar hopen dat het voortdurend blijft waaien.

jacobh-59 | 27-03-18 | 15:10
▼ 3 antwoorden verborgen

Nu nog Schiphol in zee zetten.

Fiets | 27-03-18 | 10:21

Bouw een kunstmatig eiland van een 150 km omtrek ergens 1000 km boven Den Helder. En zet daar kerncentrales neer in samenwerking met Engeland en Denemarken.

Rest In Privacy | 27-03-18 | 10:21 | 1

Het probleem met zoiets is dat mensen zo'n angst zijn aangepraat door milieuvrienden over kernenergie dat ze denken dat als er op 1000km afstand compleet schoon koelwater wordt geloosd dat dat dan hier alle vissen radioactief maakt. Met Nieuwsuur uitzendingen met spannende muziek als er weer eens een walvis aanspoelt en dergelijke.

Blasfemie | 27-03-18 | 10:42

Ik vind het fantastisch! Zo snel als mogelijk van de olie af.

LifeCatcher | 27-03-18 | 10:20

We moeten heel Noordzee uitbaggeren zodat bouw windmolens onmogelijk maakt.

TRUMP | 27-03-18 | 10:20

Wat hebben Nederlandse vissers zo dicht voor de kust van Engeland te zoeken. Andermans broodwinning stelen!
Bovendien zitten vissers in de drugshandel.

Skunk57 | 27-03-18 | 10:19 | 1

Coke is dan weer de energiebron waar de Zuid-As op draait. Of denk je dat de Urker alles zelf opsnuiven?

Teleo | 27-03-18 | 10:23

Is de brasem al "los" trouwens?

eerstneukendanpraten | 27-03-18 | 10:19 | 2

Gisteren nog niet, de karper ook niet trouwens.

gestoptmetroken | 27-03-18 | 10:21

De Winde wel.

Mark_D_NL | 27-03-18 | 10:22

Die vissers zaten eind jaren 80 al in de cokehandel dus die vlieger (ook windenergie, u snapt hem) niet op.
Bovendien heb ik nog nooit een visser in minder dan een Mercedes/Audi/BMW zien rijden, dus die financiële misère valt ook nog wel mee. Als je wel eens naar de visboer gaat voel je op je klompen aan dat ze het allemaal doorbereken naar hun klanten.
Dat gezegdhebbende is het natuurlijk belachelijk dat we als land zo veel held investeren in een energiebron die nauwelijks rendement oplevert en zeer slecht is voor de levende natuur.

Zeemeerminneke | 27-03-18 | 10:19

Kunnen die Visboten niet inpluggen? Geef Nederlandse vissers een electro-boot met gratis stroom!
Stookolie is immers het duurste aan vissen.

Teleo | 27-03-18 | 10:18

Vissers en vissersdorpen zijn al decennia coke resorts. Spakenburg, Urk, Volendam maar ook Nijkerk (die laatste is een boeren ‘stad’ maar qua coke en gristenen...)

overVecht | 27-03-18 | 10:18

1 kerncentrale levert waarschijnlijk meer op dan die molens bij elkaar

Bokito ergo sum | 27-03-18 | 10:17 | 4

www.rvo.nl/onderwerpen/duurzaam-onder...

2.203 MW (Aan theoretisch vermogen, als het altijd precies goed en genoeg waait)... Wel alleen de molens op land, op zee kan ik zo snel ff niet vinden...

Voor je beeld, de grootste kerncentrale ter wereld. de kerncentrale Kashiwazaki-Kariwa in Japan levert met 7 reactors 8.212 MW, ongeacht hoe het waait...

Ad Hominem Tu Quoque | 27-03-18 | 10:40

Een kerncentrale in Japan. Goed voorbeeld....
Ik bedoel, wat kan er in godsnaam fout gaan?

Haatgenerator | 27-03-18 | 10:53

Een nieuwe eenheid op die RVO site: GWk...

Opgesteld vermogen =/= productie. Het waait niet continu optimaal; ga uit van een optimistische 30%. De getallen geven zelfs een lagere productie aan.

Enrique C | 27-03-18 | 11:03
▼ 1 antwoord verborgen

Zijn die stipjes de windmolenparken? Dan zijn we verloren....*proest*.

ZureJoop | 27-03-18 | 10:17

Zij die dit verzonnen hebben graag vastbinden aan de wieken. Laat me raden als het te hard waait staan ze uit. Lol. Ondingen.

VeelTeSteil | 27-03-18 | 10:15

Zwemt daar de kibbeling? Want dan ga ik echt stijgeren!

Omebert | 27-03-18 | 10:14 | 5

@ kwark001

Weet een viskraam te staan waar de kibbeling altijd gemaakt wordt van pangasiusfilet, dat is die vis die spotgoedkoop in Vietnam gekweekt wordt in zwaar overbevolkte vijvers, vol met antibiotica en die in hun eigen stront zwemmen.

eerstneukendanpraten | 27-03-18 | 10:23

Kibbeling is niet mijn ding. Maar zolang de wateren van de stickvis bevisbaar blijven hoor je mij niet klagen.

keestelpro | 27-03-18 | 10:27

Kibbeling is gemaakt van kabeljauw-wangetjes. De ingevroren troep die ze met meel bakken is dat niet.

kwark001 | 27-03-18 | 10:32
▼ 2 antwoorden verborgen

Wat zeiken jullie nou, die dingen draaien niet meer op subsidie www.rvo.nl/actueel/nieuws/bedrijfslev... maar jullie willen liever tot in de eeuwigheid de islamitische heilstaten die overal ter wereld salafisme hypen blijven financieren? Energie onafhankelijkheid ftw!

geenspam | 27-03-18 | 10:14 | 3

Als we geen olie meer kopen van de A-rabs komen ze sowieso allemaal deze kant op.

Teleo | 27-03-18 | 10:19

Teleo | 27-03-18 | 10:19
Als we morgen geen olie van de ar*bieren kopen dan hebben ze overmorgen geen geld meer. Dan hebben hun lobbyisten over drie dagen niets meer in de melk te brokkelen. Over vier dagen rijden de treinen. Over vijf dagen zijn de boten op volle stoom. Op dag 6 zingen ze liedjes ("we zijn er bijna"). Een week later zijn alle arabieren terug in arabië.

Barre_de_k | 27-03-18 | 10:27

De enige reden waarom de windparken nu “zonder subsidie” draaien is omdat de ECB de rente zo laag heeft gemaakt dat beleggers overal geld tegenaan smijten.

De energiebedrijven hebben de stroom die ze verwachten al doorberkocht aan argeloze klanten die denken dat ze CO2 vrije stroom hebben.

De subsidie komt inmiddels niet alleen meer vanuit economische zaken, de werkgeverslobby heeft meerdere loketten opengebroken. En wanneer het onverhoopt mis gaat, betalen de gezamenlijke klanten.

Glasgow Argus | 27-03-18 | 10:27

Als ik een klimaatontkenner was, zou ik dit ook verschrikkelijk nieuws hebben gevonden.

Diotima | 27-03-18 | 10:13 | 2

Een klimaatontkenner. Iemand die ontkent dat er klimaat is?

TheEgg | 27-03-18 | 10:21

Hier hebben zo ook bergen met windmolens, vervolgens steekt iedereen zijn tuinafval in de fik, dus overal de lucht vol met rook door de afval.

gato | 27-03-18 | 10:25

Tijdens die hele koude dag, een paar weken geleden, hebben we met z'n allen in één dag evenveel energie verbruikt als ALLE windmolens in Nederland in een jaar opwekken... Voor het beeld...

Ad Hominem Tu Quoque | 27-03-18 | 10:13 | 6

Of minder matties van Volkert want die gasten van MilieuDefensie zijn vaak de grootste stroomslurperts.

spoilerfreak | 27-03-18 | 10:20

@geenspam | 27-03-18 | 10:14

Of het geeft aan hoe weinig die meuk eigenlijk oplevert...

Ad Hominem Tu Quoque | 27-03-18 | 10:33

Heb je een linkje?

sko | 27-03-18 | 11:57
▼ 3 antwoorden verborgen

tuurlijk joh, geen zee meer over? schei toch uit.

Arjan9401 | 27-03-18 | 10:12 | 2

Inderdaad. Angstig & oportunistisch gezeik van Pritt. De toekomst wordt fan-tas-tisch !!

Henk1955 | 27-03-18 | 10:24

Daar gaat het niet om. Alle verkansiekiekjes gaat naar de kleaute met die horizonvervuiling. En hoe kan je starend naar de horizon wegdromen als daar in de verte allemaal van die subsidiewiekens ronddraaien?

keestelpro | 27-03-18 | 10:24

Het houdt niet op, niet vanzelf ... zzzz

Cobalt bomb | 27-03-18 | 10:12

Neuriet een deuntje "Nederland moet kapodtstuk"

ScumbaggusMaximus | 27-03-18 | 10:11

Een nieuwe vijand wordt mij gewaar: VNO-NCW.

keestelpro | 27-03-18 | 10:11 | 2

Och, of allemaal werken in die duizenden jaren oude techniek van windmolens. Of ambtenaar worden/uitkering halen.

Teleo | 27-03-18 | 10:21

Schrijf jij je maar lekker in bij de FNV dan. Is ook meteen goed om dat babyboomer bastion te moderniseren.

Barre_de_k | 27-03-18 | 10:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken