Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

HIERRR zijn de extreemlinkse complottheorieën!

Social

Zure regen. Gloeilampen. Fijnstof. Opwarming. Windmolens. Yoga. Avocado's zonder pit. Hoofddoeken. Basisinkomen. Solidariteit. Duurzaamheid. Publieke Omroep. Inclusieve samenleving. E-nummers. Volkert handelde alleen. Houten Speelgoed. Sportbeha's. Gelukkige kindbruidjes. Ontspullen. ADHD. Verstop-eitjes. Genderneutrale WC's. Orgasmes van Anne-Fleur. Blauwe kinderfietsjes voor meisjes. Ziekenfondstampons. Zwangerschapsverlof. Vrouwtjes op naaldhakken die minder betaald krijgen om de kliko buiten te zetten. Veelwijverij. Kant-en-klare gesnipperde uitjes. Vagina Monologen. Sociale woningbouw. Gescheiden zwemmen. Single luizenmoeders in de bijstand. Inparkeren. Witte onderbroeken. Ploumen.

Getverrrr

Reaguursels

Inloggen

Ik ben dat links vs rechts gezeur wel zat. Links doet domme dingen en rechts doet domme dingen maar als je elkaar in hokjes blijft stoppen dat wordt vast gezellig in Nederland.

ikgeloofhetniet | 22-02-18 | 08:50

Voor mijn complottheorieën ga ik wel naar ome Jones van Infowars, die zit er politiek gezien vaak toch niet zo ver naast!

Mastermattie | 21-02-18 | 20:29

(S)Links, is sowieso extreem want alleen hun mening telt en is valide. Zij zijn immers de deugende, die het goede voor hebben met ............, met henzelf. De linkse elite, laat slim de kolen uit het vuur halen door het rapaille en de studenten die denken dat zij voor de goede zaak vechten. De (S)Linkse elite wentelt zich in luxe en rijkdom. De EU, is immers hun project en levert heel veel geld op, zowel nationaal (mag ik dat nog zeggen), als Europees. Big business. De slaafjes rennen voor hun meesters die hun breinen vanaf het onderwijs hebben gemanipuleerd. Zo zit de inclusieve en diverse samenleving in elkaar.

De Evangelist | 21-02-18 | 18:19

Gluten zijn slecht, vissen voelen stress, vaccinaties veroorzaken autisme, de NPO is onafhankelijk en neutraal, alles rechtser dan de VVD is extreem, Jesse Klaver is de messias en niet een samenraapsel van populistische buitenlandse leiders, doneren aan goede doelen helpt en ze doen heus niet aan seksfeesten en zelfverrijking, etc.

GroetenVanUrk | 21-02-18 | 16:25 | 3

En met name de fabel ‘Nederland is beter af met de EU’ , die slaat alles.

HaatbaardKnipper | 21-02-18 | 16:47

Met alles roerend eens behalve met je viswijvonpraat. Vissen zijn gewervelde dieren, hebben een zenuwsysteem en voelen dus niet alleen stress maar ook pijn. Gewoon gezond verstand gebruiken... Gelukkig zijn ze niet schattig en mogen ze dus dood. Dat geldt voor mijn part voor de hele oceaan. Leegvissen die handel, dan doen we tegelijkertijd ook wat aan de overbevolking. Want al die paupers vissen ook.

pinosjet | 21-02-18 | 17:53

HaatbaardKnipper
Het bedrijfsleven is ook veel beter af met de EU. Ieder voordeel voor de burger wordt er wel uitgewrongen met die absurd hoge BTW

Rest In Privacy | 21-02-18 | 20:39

Russisch nepnieuws is gevaarlijker alsdan IS terreur! En zelfs gevaarlijker alsdan keukentrapjes!
Lijkt me ook een typische linkse complotheorie.

Stormageddon | 21-02-18 | 15:42

Uit de Correspondent:
"Het idee van cultureel marxisme, oftewel dat er een vooropgezet links plan bestaat om via media, kunst, onderwijs en allerlei instituties de samenleving langzaam naar links te trekken"
Of je dit cultureel marxisme mag noemen, dat is de vraag natuurlijk.
Maar ze willen toch niet ontkennen dat media kunst en onderwijs linkse bolwerken zijn???

gas-man | 21-02-18 | 15:25 | 2

Wordt glashard ontkent. Nederland heet het beste onderwijs ter wereld toch? De indoctrinatie begint op de crèche. Wat wil je nog meer als kartel regent. Ideaal.

HaatbaardKnipper | 21-02-18 | 16:49

Ik kreeg op de lagere school al ongevraagd de glossy SamSam onder mn neus geduwd. Geleuter over onwikkelings samenwerking. Ik had liever de Playboy gehad.

Rest In Privacy | 21-02-18 | 20:38

Wat is dít nu weer voor een spreekbeurtepistel van Tokmetsis? Mogen wij even héél veel bronvermeldingen bij dit soort psychologische duiding van de kouwe grond?

bisbisbis | 21-02-18 | 14:50 | 1

Ik moest vooral lachen toen hij compensatory conviction uitlegde.

nikolaos | 21-02-18 | 15:11

Leuk lijstje, met vele aanvullingen van reaguurders zijde. Ook leuk:
de russen komen Nederland bezetten; zonder de Verenigde Staten van Europa gaat het licht uit.

Goedzo | 21-02-18 | 14:11

Linkse complottheorieën?
Patriarchaat (schrijf je dat zo?)
Witte privilege
Palestijnse genocide
Rusland
Toch wel een beetje de meest prominente linkse complottheorieën.
De reden dat het zogenaamd moeilijk is om linkse complottheorieën te vinden is omdat ze als integere zuivere wetenschap gepresenteerd worden.
Kom, laten we 9/11 studies, maanlanding hoaxologie en Roswellistiek ook als universitaire vakken doceren.

anemia | 21-02-18 | 14:10

-Het heeft niks met de islam te maken, maar met sociaal economische factoren.
-Isis is een zionistisch complot.
-Amerika en Israel hebben Isis opgericht.
-Vluchtelingen zijn goed tegen de vergrijzing en we hebben ze nodig voor de economie.
-Gaza is een open gevangenis dat net zo erg is als een concentratie kamp.

Nou eigenlijk hoor ik bij ieder NPO 8 uur journaal wel 2 linkse achterlijke complotheorien.

Rest In Privacy | 21-02-18 | 14:08

Religie (bron: encyclo.nl):
"Lat. regionen (religio), (gemoedsbezwaar, godsdienstig bezwaar, plichtbetrachting, godsvrucht, geloof, godsdienst) van relegere (weer bijeen lezen, opnieuw doorlopen, telkens overwegen, van re-(wederom) + legere (lezen). Het woord religie komt uit het Grieks en betekent net als het woord yoga herverbinding. Het nodigt de mens uit tot herverbinding..."
Religie:
"Onder religie (Religare, Latijn voor verbinden) wordt meestal één van de vele vormen van zingeving, of het zoeken naar betekenisvolle verbindingen, verstaan. In bredere zin duidt het woord `religie` op een meer algemene vorm van spiritualiteit, gevoelens, gedachten met betrekking tot de zin van het leven in relatie tot óf een macht of manifestat..."

Eeuwig..Op..Vakantie | 21-02-18 | 13:56

Privaat gefinancierde nieuwswebsites zouden verboden moeten worden! Alleen staatsmedia met belastinggeld melden de waarheid!
Ja, dat is inderdaad ook een linkse complottheorie. Well spotted.

Stormageddon | 21-02-18 | 13:43

"Het zijn een groep van honderd rotjongens die het voor de rest van de Marokkanen verpesten in in Amsterdam" -Veelgehoorde hoax onder linkse intelligentsia eind jaren 90.

Panos88 | 21-02-18 | 13:31

Veruit de meeste linksen - zelfs Ollongren, vermoed ik - weten niet van zichzelf dat ze gebruikt worden voor een cultureel marxistische ineenstorting vd samenleving.

Destijds opgezet door de KGB, maar wellicht heeft Vlad er nu andere plannen voor. Vlad als redder van de Boze Blanke Man, hoe heeft het zover kunnen komen?

Poekieman | 21-02-18 | 13:30

Als je Hitler persoonlijk leerde kennen, dan bleek hij 'n hele aardige persoonlijkheid en 'n echte gentleman.
Oh wacht (sorry), dit is 'n extreem-rechtse theorie, verzonnen, ongetwijfeld, door de extreem-linkse complot-theorie-bedenkers, om de extreem-rechtse denkers te ontmaskeren, omdat die gaan beweren, dat die beweringen over Hitler verzonnen zijn door extreem-links.
(homeopathische verdunning van deze theorie luidt: 'je moet niet alle negatieve dingen over de Nazi's geloven; er waren ook hele aardige mensen bij; je moet wel genuanceerd blijven natuurlijk; want niemand is alléén-maar-slecht, zoals er ook niemand alléén-maar-goed is. Nou, dat geldt ook voor politiek-militante bewegingen.')

Der Paulie | 21-02-18 | 13:27

De term "conspiracytheorist" was in de tijd na de moord van Kennedy een dooddoener tegen twijfelaars van de officiële versie van het event en word nog nu nog steeds gebruikt om andersdenkenden in zake officiële versies en mainstreammedia van events te pathologiseren.
Net als de term islamofoob pathologiseert en de suggestie wil wekken dat de persoon in kwestie onder irrationele en vooral onbegronde angsten lijd.

Deze eerste conspiracythinkers waren links, omdat Kennedy democraat en een linke kandidaat was. Dit als antwoord op de vraag waar zijn de extreemlinkse complottheorieën.

MistaRazista | 21-02-18 | 13:26 | 1

Inderdaad. Ik herinner me een goede aflevering van Café Weltschmertz over dit onderwerp.

Joostmochtnietsweten | 21-02-18 | 18:50

De enige groep die wel disproportioneel vaak (in vergelijking tot het aantal misdaden dat door deze groep wordt gepleegd.)wordt doodgeschoten door de Amerikaanse politie zijn trouwens indianen; maar die zijn uit de mode tegenwoordig, dus niet interessant voor opportunistisch links. Kan verkeren.

Panos88 | 21-02-18 | 13:28

"Blank impliceert superioriteit"

Panos88 | 21-02-18 | 13:15

"In Marokko werden Joden goed behandeld."

Panos88 | 21-02-18 | 13:13 | 2

en worden

TheseDays00 | 21-02-18 | 13:15

... hetgeen in hoge mate heeft bijgedragen aan hun bereidheid om naar Israél te verkassen (waar ze overigens - wij spreken nu jaren '50 en '60-
al snel bekend stonden als ... overlastgevers en kleine criminelen)

bisbisbis | 21-02-18 | 14:53

Er is maar één echt gevaarlijke linkse theorie: dat je de wereld beter maakt door steeds opnieuw het volgende probleem dat in de picture komt op te lossen door er veel geld en middelen tegenaan te gooien(zonder rekening te houden waar dat vandaan komt)
Jammer genoeg is dat geen complottheorie, maar de basis van links-heid.

frank87 | 21-02-18 | 13:11 | 2

Eerder de basis van de maakbaarheidsgedachte waar linkse politici massaal hun toevlucht naar nemen. En het valt niet te ontkennen dat de manifestatie van bepaalde problemen kan worden beïnvloed met veel geld, maar gaat het echter ook de onderliggende oorzaken tegen?

Panos88 | 21-02-18 | 14:02

Het is inderdaad de maakbaarheidsgedachte. Het probleem is dat dat vele geld niet uit de lucht komt vallen. Ze zijn dus de hele tijd gaten aan de ene kant aan het dichten door nieuwe gaten aan de andere kant te maken. Vandaar de uitspraak: "Communisme is fantastisch tot je door het geld van de andere mensen op is".

En inderdaad: ze concentreren zich meestal op details (doet het goed op TV), zodat ze de grote lijnen helemaal kwijt zijn.

frank87 | 21-02-18 | 15:52

Nog een: " D66 is de partij van de bestuurlijke vernieuwing. "

ristretto | 21-02-18 | 13:11

Racisme.

omanders | 21-02-18 | 13:09 | 1

Grootkapitaal als oorzaak van alle maatschappelkijke ellende, intersectionalisme, kolonialisme als oorzaak van falen van 3e wereld, patriachaat.

omanders | 21-02-18 | 13:11

#metoo heeft altijd gelijk.
Omdat we alleen maar haar versie van haar verhaal geloven.

Der Paulie | 21-02-18 | 13:09

Prittje toch, een andere mening is wat anders dan een 'complot' he. Woordenboekje kopen?

Ballenman | 21-02-18 | 13:08

Hillary Clinton zou een prima president zijn geweest.
Haar man, Bill Clinton, had veel meer verdiensten, die ruim opwegen tegen zijn juridisch betwistbare logica, 'dat 'n sigaar in de kut van Monica Lowinsky steken, 'niet' hetzelfde is als een seksuele relatie met haar hebben'.
De uitspraak: 'Vrouwen die niet op vrouwen stemmen (positief vrouwen-seksisme), verdienen 'n speciaal plekje in de hel'; die tekst klopt niet; ook mannen, die niet op vrouwen stemmen verdienen een speciaal (nasty) plekje in de hel..
Alléén een stem op negers (Obama) gaat boven 'n stem op 'n vrouw (Clinton); vandaar, dat de eerste keer dat Hillary verloor van 'n neger-mens niét zo erg was; maar dat de tweede keer dat Hillary verloor van 'n witte-man (Trump); dat was wel heel erg.

Der Paulie | 21-02-18 | 13:04

Links is zo gek toch nog niet......

Mannes | 21-02-18 | 13:03

"Marokkanen in Nederland zijn afstammelingen van de 'gastarbeiders'" - Er zijn in totaal maar 4000 Marokkanen geweest die gebruik hebben gemaakt van de gastarbeidersmigratie. www.vijfeeuwenmigratie.nl/term/gastarb...

Panos88 | 21-02-18 | 13:02

Ik ken nog wel een complot. De hogeschool van Amsterdam. Daar pretenderen ze 'zelf na te denken', maar er wordt gedoceerd op een wjjze waarop het al normaal wordt bevonden dat er vast geen 'rechtsere stemmers' (lees;kritisch op immigratie) in de klas zitten. Dat is een heel benauwende en verstikkende ervaring

letopuwzaak | 21-02-18 | 13:01

"Marokkanen hebben Nederland bevrijd"

Panos88 | 21-02-18 | 12:58

Ik ken wel een extreemlinkse complottheorie die door aanhangers van een vrij Palestina soms wordt verspreid: de familie Rothschild heeft de Europese Unie voor triljarden euro's bij zich in de schulden, want joden zijn miljardairs en geldzuchtig. Bovendien is Israel een creatie van Hitler die zelf joods was.

Jezus_Boeddha | 21-02-18 | 12:56

Vrouwen zijn niet het zwakke geslacht; ze doen alles net zo goed, of zelfs beter dan de mannen.
(NRC van gisteren 20-02-2018): "Vrouwelijke wetenschappers doen niet onder voor mannelijke".
(volgens vier (!) vrouwelijke hoogleraren oncologie, dus over kanker, 'dus' heel erg belangrijk en serieus te nemen, als het woord van god, lezer!)

Der Paulie | 21-02-18 | 12:54 | 1

En daar fe volgende complottheorie: hoogleraren hebben verstand van alles (ook van vakgebieden die ze nog nooit gezien hebben). En mensen die niet naar hoogleraren luisteren zitten in de zak bij lobbyisten van het grootkapitaal.

frank87 | 21-02-18 | 13:16

Ze spreken zichzelf tegen met de ' complottheorie' over de massale aanrandingen in Keulen. In het door hen gelinkte artikel geven ze de feiten weer. Die liegen er niet om, vervolgens komen ze met de conclusie dat de daders vooral Noord-Afrikaanse migranten waren. Daarna beweren ze dat het dus niks met de recentelijke vluchtelingenstromen te maken heeft, want die migranten waren er eerder ook al, om het vervolgens allemaal af te schilderen als complot. Dat is gewoon deugpolitiek ten top en tegelijk een dikke middelvinger naar de slachtoffers.

elco485 | 21-02-18 | 12:49

NGO's die hulpafhankelijkheid gebruiken in ruil voor seksueel snoepgoed voor 'n prikkie.
SJW'rs die zwart racistisch zijn.
Linkse partijen die niet progressief zijn.

Der Paulie | 21-02-18 | 12:45

Ik heb een extreem linkse collega. Uit zijn mond:
Hitler had de tweede wereld oorlog moeten winnen. Nu zijn we slaven van Amerika of zo. Amerika begint steeds allemaal kutoorlogen om er stiekem aan te verdienen. Big Pharma wil mensen ziek houden om er aan te verdienen. Een middel tegen kanker zou misschien al bestaan. Wiet is super gezond en eigenlijk een medicijn. Grote coöperaties hebben de macht over "alles". Iets met Monsanto.. chemtrails... e nummers... suiker..."je word gehersenspoeld door iets... meestal dwaal ik af als het te lang duurt.

Rest In Privacy | 21-02-18 | 12:42 | 5

Ik heb ook zo'n maat. Niet alles is achterlijk. Het grootste probleem.is dat ze het te ver doortrekken en alles met elkaar verbinden.

nikolaos | 21-02-18 | 12:55

Ja! 9/11 is een complot is wel een hele goeie. Dat was rond 2005 echt mainstream door films als Zeitgeist en 9/11 Fahrenheit.

Rest In Privacy | 21-02-18 | 12:57

elco485 | 21-02-18 | 12:51
Trump heeft tijdens vekiezingsspeaches aangegeven dat hij dat uit zou gaan zoeken. Ik had de indruk dat dat was vanwege de inside job.

bodemloos | 21-02-18 | 13:26
▼ 2 antwoorden verborgen

"Turkije is een westerse democratie"-vrij naar Geert Mak.

Panos88 | 21-02-18 | 12:40

Implicit bias.

Panos88 | 21-02-18 | 12:37

Nu we toch met de Correspondent bezig zijn... heeft GS nog iets te zeggen over de contacten van Baudet met de oude antisemiet Le Pen? Vind ik wel zorgelijk, terwijl FvD echt m'n sympathie had vorig jaar.

kapoerewiet | 21-02-18 | 12:31 | 7

Als we het dus over linkse complottheorieën hebben, dan is dit er ook eentje. Blanke rechtse mannen zijn allemaal Nazi en ontmoeten elkaar regelmatig in het geheim om nazi ideologie te verspreiden, slaven te ruilen, mensen uit te buiten en knokploegen te organiseren.

Stormageddon | 21-02-18 | 13:08

@Stormageddon - eens. Overigens, mijn oprechte dank voor 't twitterdraadje van Waling, dat had ik niet gezien. Moet zeggen: enigszins opgelucht.

kapoerewiet | 21-02-18 | 13:11

Het is geen scoop. Het wordt alleen als scoop gebracht omdat Kruk er opeens 10 jaar na dato een onvolledig stuk over schrijft, zonder de context van Thierry’s master. Dat is heel wat anders dan een minister die met hoge pief van Fatah is getrouwd en als eerste daad van haar ministerschap miljoenen overmaakt naar de Palestijnse autoriteit.

Stormageddon | 21-02-18 | 13:13
▼ 4 antwoorden verborgen

Links gaat nooit uit van de acceptabele realiteit, en heeft dus altijd 'n 'beter' alternatief in gedachten; 'n ideaalbeeld door fijne mensen van hun linkse kleur.
Maar omdat hun eigen betere vooruitzicht er nog niet is (!), moeten de andere wereldverbeteraars wel concurrenten van de vreselijkste soort zijn, omdat die 'ook' streven naar 'n onzichtbaar ideaalbeeld; alléén, wie het niet met de eigen club eens is, die moeten wel de meest vreselijke dwaallichten zijn.
Want elke linkse visie houdt zichzelf als 'de enige echte ware', en daarom kunnen de anderen alleen maar ketters, mispelaars, onnozelen en afvalligen zijn.
Dáár komt de intolerantie, en dictatoriale ingenomenheid van de linksen vandaan.
Je kunt niet links en toch democratisch zijn.
Want links 'moet' geloven in haar enige juiste analyse.
Links houdt in; 'ik weet als voorhoede en de juiste koers; volg mij'.
Links kan niet omgaan met verdeeldheid over de koers of richting,
Want het enige wat links 'heeft', is haar ideaalbeeld; links kan nooit terugvallen op 'n te accepteren al bestaande realiteit (dat doen alleen maar de rechtsen).

Der Paulie | 21-02-18 | 12:29

De blanke mannelijke hive-mind.

Panos88 | 21-02-18 | 12:29 | 1

Ja precies. En ze ontmoeten elkaar regelmatig in geheime bierkelders om schedels te meten, slaven te ruilen en elkaar hun nieuwste Hugo Boss maatpakken te showen.

Stormageddon | 21-02-18 | 13:19

Links is progressief.

Kanarie_Geil | 21-02-18 | 12:23 | 1

Dus ideeën aanhangen uit de jaren 60 maakt je progressief?

metdedag | 21-02-18 | 12:45

Alles is maakbaar.

Kanarie_Geil | 21-02-18 | 12:22 | 1

Als jij maar betaald

boerk | 21-02-18 | 12:45

Er zijn geen menselijke rassen.

Dutch_Holland | 21-02-18 | 12:21 | 4

Ja dat met die honderassen snap ik ook niet. Je zou die mensen moeten verplichten wanneer ze een hond uitzoeken dat ze het ras niet mogen weten. Je mag er niet vanuit gaan dat een pitbull agressiever is dan een golden retriever!

Rest In Privacy | 21-02-18 | 12:46

Pitbulls zijn niet agressiever dan Golden Retrievers, want als je een Pitbull goed opvoedt en een Golden Retriever vanaf zijn jeugd mishandelt, is de kans dat de 2e agressief wordt groter. Zo wordt ook met mensenrassen beredeneerd.

du Roi Soleil | 21-02-18 | 12:58

Daar denken de fascistoide anti-racisten anders over. Die beschuldigen ander steeds van racisme. Als er maar één ras zou zijn, kan je iemand ook niet van racisme beschuldigen.

knerf | 21-02-18 | 15:10
▼ 1 antwoord verborgen

bio....

wezen | 21-02-18 | 12:18

Volkert handelde niet alleen. De moord was een complot. Hij was te gevaarlijk omdat hij de waarheid sprak.

Manneke Pislam | 21-02-18 | 12:17

White privilige

Dan maar zo! | 21-02-18 | 12:12

- De Russen hebben Trump in het zadel gehesen.
- Mensen zijn verantwoordelijk voor de opwarming van de aarde.
- De islam is een vreedzame religie.
- Alle mensen zijn gelijk.

ZegMaar | 21-02-18 | 12:11 | 2

ZegMaar- He jammer de laatste klopt geen reed van ,alleen de deugmensen zijn heeeel aparte menschens ,heeeeel aparte deugschens zijn mensen die veel meer deugenden dan de niet deugdergerts,moest het eff kwijt.

gelukzoeker | 21-02-18 | 12:23

Mensen zijn wel verantwoordelijk voor heel veel slechte dingen, eerst eens stoppen met overbevolking.

rifraf | 21-02-18 | 12:55

Nog zo'n hoax; groen kan alleen maar links zijn.

ristretto | 21-02-18 | 12:06 | 2

Alleen als je geen kant meer op kunt omdat je denkvermogen het niet meer aankan.

gelukzoeker | 21-02-18 | 12:28

Afgelopen verjaaŕdagsfeest begon een man een gesprek met de mededeling "Ik ben maatschappelijk betrokken" daarna keek hij ons aan of de boodschap goed overkwam. Bij doorvragen bleek hij het plastic gescheiden weg te gooien.

metdedag | 21-02-18 | 12:50

Roze kroontjes zijn voor Rusland.

DrumPiet | 21-02-18 | 12:06 | 1

En omgeving.

gelukzoeker | 21-02-18 | 12:30

Het is niet zo dat links geen complottheorieen heeft, maar omdat deze idiote ideeen genormaliseerd worden door de MSM, zijn ze niet bekend als complot.

Alpha Runner | 21-02-18 | 12:05

Dat linkse wereldverbeteraars het prima kunnen vinden met islamisten die conservatief, regressief en dictatoriaal zijn.

ristretto | 21-02-18 | 12:04 | 1

Ja maar moslims zijn heeel liev en een beetje zielig met zware grote ballen,die kunnen het ook niet helpen dat zij alles moeten nakomen wat in de koran staat op straffe van het verlies van een paar ledematen of iets in die richting ,echt pech voor hen ,want zelf willen ze dat liever ook niet ,maar ja de rover pedo kent geen genade,en wie moet dan die 74 dikke viswijven ontmaagden na de aardse job..

gelukzoeker | 21-02-18 | 12:40

Global Warming Zealotry: A case study in Groupthink :
CLIMATE GROUPTHINK LEADS TO A DEAD END

London, 21 February: A new report published by the Global Warming Policy Foundation (GWPF) shows that both the science and policy of the Climate debate are shaped and driven by an almost flawless example of classical Groupthink.

Written by ..... Christopher Booker, the report is based on research by Professor Irving Janis, the American psychologist who is famous for his theory of “Groupthink”.

“Janis’s focus was on decision-making in the foreign policy arena. However, as soon as you look, you see that his ideas apply elsewhere. The climate debate is a case in point – all of the characteristic ‘rules’ of groupthink are there: warmist ideas can’t be tested against reality, and so to ensure they are upheld as the truth, they have to be elevated into a ‘CONSENSUS’ and anyone who challenges them must be CRUSHED . These are precisely the features that Janis used to define Groupthink.”

...... attempts to suppress serious debate of Climate science and the policies that are being promoted as solutions are leading to irrational behaviour, costly policy blunders and corruption on an unprecedented scale. This will only end when groupthink eventually bumps up against reality.

As Booker puts it in his conclusions: “...... Every form of Groupthink eventually has its day. This is invariably what happens when human beings get carried along by the crowd, simply because they have lost the urge or ability to think for themselves.”

Bron : wattsupwiththat.com/2018/02/20/global...

Zwizalletju | 21-02-18 | 12:01 | 2

leuk, bedankt.

jemagookniksmeer | 21-02-18 | 12:06

Ooit was ook de wereld plat

boerk | 21-02-18 | 12:51

Orgasmes van Anne-Fleur!?!
En van wie krijgt ze die orgasmes?
Illuminati!
Ohhh-maaaai-Godddddd!

Aristotalloss | 21-02-18 | 12:00 | 1

Van een rechtsdragende geitewolle sok.

Lt-Kol Kilgore | 21-02-18 | 13:02

Linken naar een betaalmuur zou verboden moeten worden. En heel geniepig de eerste alinea's gewoon vertonen en dan toch tegen een muur aanlopen. Zo gaat natuurlijk niemand het artikel van Tokmetzus lezen. Jammer.

Pimol | 21-02-18 | 11:55 | 2

Betalen voor linkse propaganda, hahahaha! Het moet niet veel ironischer worden...

(maar goed, we betalen ook al honderden miljoenen voor de NPO)

Klassenfeind | 21-02-18 | 11:57

Je kunt "eerst verder lezen" klikken. ;-)

nikolaos | 21-02-18 | 12:03

Nog zo'n linkse complottheorie: 'het is de schuld van het kapitalisme,' terwijl de Linkse Kerk zélf denkt dat geld (subsidie/belastingen) een panacee voor alle problemen is.

Klassenfeind | 21-02-18 | 11:53

Beetje het gevoel dat ik weer op sgool zit als ik dat stukkie zo lees. "Daarom bij deze een oproep aan jullie: welke extreemlinkse complottheorieën kennen jullie? Ik ben benieuwd naar jullie kennis en geheugen.". Lol. Tieft op droeftoeter.

aardappelninja | 21-02-18 | 11:52

Een echte vent huilt niet is mij geleerd, maar ik toch echt zin om een potje te jaan janken.

McMarx | 21-02-18 | 11:52

Tsja, links heeft nou eenmaal het patent op idealisme en wereldverbeteren. Als de situatie nooit goed genoeg is, moet je wel blijven sleutelen aan het volk. En als dat niet lukt, dan stel je die kneuzen die niet in de mars lopen van jouw idealen op non actief. Dit wensdenken baart automatisch complottheorieën, want als het verwezenlijken van die idealen niet van een leien dakje gaat (omdat het meestal tegennatuurlijk is) dan zal het wel aan de Duivel liggen.

kapoerewiet | 21-02-18 | 11:48 | 3

... moet je wel blijven sleutelen aan het volk. En als dat niet lukt, dan stel je die kneuzen die niet in de mars lopen van jouw idealen op non actief.
kapoerewiet | 21-02-18 | 11:48

"Non-actief?" Dat is nog erg mild, wat dacht je van The Killing Fields of de Goelag?

Klassenfeind | 21-02-18 | 11:55

@Klassenfeind - mild? Niets zo geslepen als het understatement.

kapoerewiet | 21-02-18 | 12:02

Dat "mild" was van mijn kant ook een beetje cynisch/sarcastisch bedoeld. ;-)

Klassenfeind | 21-02-18 | 12:03

Het extreem linkse gedachten goed heeft nooit iets zinnigs voorgebracht. Punt.

Undefined_variable | 21-02-18 | 11:46

Homeopathie

Botte Hork | 21-02-18 | 11:45 | 1

Nieuwetijds kinderen

Linkse allergie | 21-02-18 | 11:49

Quinoa

Zwizalletju | 21-02-18 | 11:44 | 2

Tofu

Linkse allergie | 21-02-18 | 11:49

Frikadel speciaal.
(van de vegetarisch slager)

Langshetrandje | 21-02-18 | 12:12

Ik heb de gemiddelde Nederlander nog steeds op mijn netvlies als nuchter en niet-ontvankelijk voor bullshit. De mensen die dit wel zijn hebben simpelweg meer manifestatiedrang en zijn daardoor meer zichtbaar, waardoor uitzondering steeds meer tot norm wordt verheven. Een kleine steekproef in mijn directe omgeving leverde het volgende op: ga plassen waar je wilt maar kies gewoon voor het dames- dan wel herentoilet, sla de intocht van Sinterklaas maar over en laat de rest gewoon genieten van Zwarte Piet, plan je route maar om de ontdekkingsreizigersbuurt heen, plaats een #metoo op je Twitter als een vent in je billen knijpt maar laat de rest hem gewoon lekker een mep verkopen, noem jezelf "wit" maar schiet niet in de vlekken als de rest zichzelf "blank" noemt, noem mij geen rechts extremist als ik een tegengeluid laat horen.

MickeyGouda | 21-02-18 | 11:41 | 2

Ik heb de gemiddelde Nederlander nog steeds op mijn netvlies als nuchter en niet-ontvankelijk voor bullshit.
MickeyGouda | 21-02-18 | 11:41 |
O echt waar?
U woont in het buitenland neem ik aan?

jemagookniksmeer | 21-02-18 | 12:09

@jemagookniksmeer

Op het gevaar af dat ik uw illusie verstoor: ik durf zelfs te beweren dat GS gefrequenteerd wordt door veel gemiddelde Nederlanders.

MickeyGouda | 21-02-18 | 12:51

Religie is het grootste complot van alles. Eeuwig leven, paus, imam is jouw baas en leider, beter dan anderen. Kan iemand dat even links-rechts-midden duiden?

TheseDays00 | 21-02-18 | 11:38 | 3

Als je het traditionele godsbeeld wegdenkt kom je bij een aantal politiek-ideologische stromingen uit.

nikolaos | 21-02-18 | 11:42

De mens is door de Schepper begiftigd met de rede, het doel om Hem te eren. Dat zit in ieder(!) mens. Zelfs de heidenen vereerden 'iets'. De Indianen noemden Hem Grote Manitou, anderen vereerden de zon, de maan etc. Zij begrepen dat er IETS is dat vele malen groter is dan de nietige mens.
Het vereren van de Schepper is in onze 'moderne' tijd gedegradeerd door Hem simpelweg te ontkennen. In plaats daarvan heeft de 'moderne' mens andere wegen voor zijn verering gevonden. De sport in al haar facetten, het eigen lichaam, de mode, eten en drinken, de politiek en noemt u maar wat u noemen wilt. Allemaal afgoderij.
Afgoderij is het iets (wat dan ook) naast of in plaats van de Schepper stellen. Maar o, wat is de moderne mens 'modern', veel beter dan die domme heidenen. Iedereen die een béétje nadenkt komt tot de conclusie dat de 'moderne mens' een heel stuk dòmmer is geworden dan 'de domme heidenen' terwijl hij juist het tegenovergestelde beweert en daar zelfs van overtuigd is.
De Bijbel leert: 'de kennis van God (God kennen door zijn Woord) is slechts het "begin" van de wijsheid. En in diezelfde Bijbel zegt God: "Ze hebben MIJ verlaten, wat wijsheid zouden ze dan hebben?"

Lupuslupus | 21-02-18 | 12:03

@ Lupuslupus | 21-02-18 | 12:03
Sorry, maar je bevestigt mijn punt door de bijbel te citeren helemaal.

TheseDays00 | 21-02-18 | 12:09

Over linkse fabeltjes gesproken: het feit dat links denkt dat je volledig open grenzen kunt hebben EN heel Afrika en het midden-oosten van een uitkering kunt voorzien. The problem with socialism is you eventually run out of other people's money.

Adversary | 21-02-18 | 11:37 | 1

"The problem with socialism is you eventually run out of other people's money."
Dat probleem wordt door de VU opgelost door geld bij te drukken, I do not kid you!

Frikanknul | 21-02-18 | 11:39

Ik ben al ruim 25 jaar politiek geinteresseerd, heb overal een mening over .Maar ik weer nog steeds niet of ik nou links of rechts ben. Help? Volgens mij is het allemaal 1 groot complot.

deministerpresident | 21-02-18 | 11:35 | 2

weet

deministerpresident | 21-02-18 | 11:35

Hier hetzelfde. Scribenten die in deze religieuze termen denken kan ik niet meer serieus nemen.

kapoerewiet | 21-02-18 | 11:58

Ik mis 'VU Amsterdam' in het rijtje

Pilgrim2001 | 21-02-18 | 11:34 | 2

Hwt is een complot dat dat een complot is: dus extreemrechts complot. De kerk zit achter de VU en dus religie (kan geen complot zijn, hahah, 1 groot complot). De UvA is het echte complot.

TheseDays00 | 21-02-18 | 11:37

En Joop van den Ende.

Hebbiehemookweer | 21-02-18 | 11:37

Om de enorme dreiging van "oprukkend nationalisme & populisme" maar niet eens te noemen. Een gevaar voor de mooie multiKul, waartegen "onze" EU-regenten veelvuldig waarschuwen. Welgemeende waarschuwingen die op dovemansoren vallen!

Of wat zou je zeggen van het ongeoorloofde nieuws dat buiten de toegestane organen om verspreidt wordt. Ollongren heeft er nog een klus aan.

Jan Passant mk2 | 21-02-18 | 11:33

Rechts doet veel meer aan complotdenken dan links. Maar daar is denk ik wel een reden voor: links, van moordlustige dierenactivisten tot en met in maatpak gehesen salonsocialisten, zijn altijd al veel beter geweest in het opzetten van bewegingen. En niet alleen dat: die bewegingen zijn onderling vaak ook nauw geïntegreerd: er lopen lijntjes tussen Antifa, Wakker dier, krakers, het MDI, Dwars,de SP, de Postcodeloterij, Oxfam, Soros, en van Aartsen. Rechts is daar veel slechter in (al is de vraag of dat ook een slechte eigenschap is). Vandaar dat rechts wellicht eerder de indruk krijgt dat er plannetjes in achterkamertjes gesmeed worden. En wellicht hebben ze een enkele keer daar zelfs gelijk in.

Links daarentegen ziet een veel minder sterk netwerk tegenover zich. Die hebben geen behoefte aan complotten, maar vallen terug op een combinatie van de maakbare samenleving en hun afkeer tegen burgerlijkheid. Dus wordt alles waar ze bedenkingen bij hebben niet verklaard vanuit een complottheorie, maar vanuit kwalijke kanten in de mechanismen van de samenleving zelf. Links wil veranderen, hervormen en sturen. Een complot geeft je hoogstens de kans om boos te worden (voor rechts vaak al genoeg), maar een weeffout in de samenleving geeft je een vrijbrief om aan de knoppen te gaan zitten draaien. Zie daar ook weer een paar linkse lijntjes: tussen sociologie - een vakgebied dat zich inmiddels vrijwel alleen nog bezig houdt met het voeden van links gedachtengoed - en SJWs van allerlei pluimage die de wereld in trekken om haar te "verbeteren".

Je zou kunnen zeggen dat links ook complotten ziet, maar dan in de vorm van (al dan niet onbedoelde) maatschappelijke verschijnselen in plaats van samenzweringen van groepjes mensen.

Muxje | 21-02-18 | 11:32 | 2

Mijn ervaring is dat de hardcore aluhoedjes met hun complottheorieën, die vooral het Grote Boze Amerika betreffen, toch echt aan het (extreem) linkse kant van het spectrum zitten. Van de 9/11 Inside Job theorieën, de moord op Kennedy t/m het ontkennen dat er ooit iemand op de maan stond: linkse gekkies.

kapoerewiet | 21-02-18 | 11:35

kapoerewiet | 21-02-18 | 11:35
Twijfels over Lee Harvey Oswald als enige dader van de moord op Kennedy waren er ook bij anderen dan linksgezinden. Maar ik begrijp dat u nog steeds gelooft dat Lee Harvey Oswald alleen op Kennedy schoot, zijn geweer zo opvallend neerzette achter een stapel dozen dat het makkelijk gevonden kon worden en er bovendien, om het de politie makkelijk te maken, voor zorgde dat zijn vingerafdrukken op het geweer stonden.

knerf | 21-02-18 | 15:17

Jippie, eindelijk eens een luchtig onderwerp. Ik pak er maar eens eentje uit. Die orgasmes van Anna-Fleur. Wat is precies het complot?

Pedronegro | 21-02-18 | 11:30 | 3

Beelden, anders is het niet...

Langshetrandje | 21-02-18 | 11:37

Oprisp | 21-02-18 | 11:54 Daar zit ze....

Man.man.man | 21-02-18 | 13:07

Met Reinhard Heydrich t-shirts rond wandelen is enkeltje gekkenhuis. Met Che Guevara erop is top.

El Gouda | 21-02-18 | 11:29

Waar zijn uberhaubt linkse theorieen gebleven? Ze hebben werkelijk helemaal niets meer behalve wat identiteitspolitiek. Dus wijzen met het vingertje naar personen of partijen over hoe slecht die wel niet zijn maar zelf geen enkel idee hebben hoe dan wel. Links maakt zich druk over genderneutrale toiletten in de Sahara, #metoo geneuzel, de zoveelste tweet van Trump en meer van die totaal onbelangrijke onzin. En dus is links gedwongen uit te sterven. Links is de poltieke Dodo geworden.

Zapata10 | 21-02-18 | 11:27

Haha. Mensen die zichzelf links noemen doen dat omdat zij hun ideeën minstens zo belangwekkend vinden als de oprichting van de democratische rechtstaat (de liberalen zaten toen ter linkerzijde van de voorzitter). Daar hoeven geen complotten meer bij, helemaal wappie.

Pierre Tombal | 21-02-18 | 11:26

Hey, da's 777 in de link komt het toch nog goed:)

steekmug | 21-02-18 | 11:25

Dat Wilders en Baudet fascisten/racisten zijn. Erg hardnekkig die.

zwarte_weduwe | 21-02-18 | 11:24 | 1

Het feit dat ze NET zo lang aan de definitie van fascisme hebben gerommeld totdat Hitler extreem rechts was.

Adversary | 21-02-18 | 11:38

Marxism: always one execution away from utopia.

postmodernismisdead | 21-02-18 | 11:23

En dat maakt complottheorieen volgens hem? Extreem rechts? Dus iedereen die met een complottheorie komt is per definitie extreemrechts. Wappie knurft.

TheseDays00 | 21-02-18 | 11:21

Je vergeet verkleedfeest (carnaval)

postmodernismisdead | 21-02-18 | 11:19

Sportbh's ook? Mijn vrouw vindt het toch wel prettig dat de puppy's een beetje op hun plek blijven tijdens het sporten.

SnartBlirdetRagnarok | 21-02-18 | 11:18

Links zijn is de de ziekte zelf, dit is alleen te verhelpen
door preventieve castratie voor iedereen boven de 18,
indien geconstateerd. En vervangen van de meeste hedendaagse
leerstof cq leraren, een burgeroorlog zou dan het linkse politieke spectrum
kunnen zuiveren en voor je het weet staan alle neuzen weer op de juiste kant gericht.
Hoewel iedereen daar het zijne van moet denken.

Plorkface | 21-02-18 | 11:18

Ik schijn een lesbische negerin te zijn die in opdracht van EU en Joop.nl is gestuurd om reaguurders van de gedachte te krijgen dat de euro een middel is om de KNVB te islamiseren.

Bakito | 21-02-18 | 11:18 | 4

Bewezen onwaar. Met het geld van de EU zouden ze een veel betere troll gecontracteerd hebben.

spanarchist | 21-02-18 | 11:24

In werkelijkheid wordt Project Bakito gerund door een team van professionals uit allerlei disciplines. Om dat te verdoezelen doen we net alsof het om een individu gaat. Enfin, het werkt, daar gaat het om.

Bakito | 21-02-18 | 11:25

Pffff. Een heel team voor die matige tegels...

Langshetrandje | 21-02-18 | 11:39
▼ 1 antwoord verborgen

PvdA is sociaal en rechtvaardig.
Groenlinks komt op voor het milieu.
Bij1 is een partij voor alle Nederlanders.
D66 is oprecht en integer.

spanarchist | 21-02-18 | 11:16 | 2

Dat zijn geen complottheorieën maar gewoon leugens. Is iets anders.

kapoerewiet | 21-02-18 | 11:57

Vanmorgen op npo voor of tegen reverenda, ik heb alleen maar d66 gehoord de uitslag landelijk durven ze niet te geven.

gsm | 21-02-18 | 11:57

De Trump plasseks gate leek mij toch een redelijk links complot theorie tegen de huidige president van de US of A

Indebaaszijntijd | 21-02-18 | 11:16 | 2

Behalve dat het hoogstwaarschijnlijk allemaal waar is, net als dat van die zwijggeldhoer. Anders hoefde Christopher Steele niet te vrezen voor zijn leven, wel?

Prze***walski | 21-02-18 | 11:23

Het FISA memo van Nunez heeft al onomstotelijk bevestigd dat het Steele dossier onzin was, EN betaald door de democraten.

Adversary | 21-02-18 | 11:35

Je bent 1 stap voor op de mensheid en je bent een genie. Je bent 2 stappen voor op de mensheid en je mag op de brandstapel. Zo houdt de mens zichzelf dom.

Winger | 21-02-18 | 11:16

Hitler is slecht, Stalin deed het véél beter...

number668 | 21-02-18 | 11:15 | 1

Trump is nog véél slechter, als we links mogen geloven... Ligt-ie inmiddels wel ver achter op de middenmoot (Erdogan) laat staan de top (Hitler) als het gaat om deporteren, opsluiten en moorden.

Gajus | 21-02-18 | 12:13

Dus als de politie met een vage verklaring komt, zegt dat er geen bewijs is omdat de camera's uitstonden of op een slechte kijkhoek ingesteld stonden op een plek waar veel cameratoezicht is, en omstanders dezelfde dag nog zeggen dat het er wel wat anders uitzag, en als de laatste de naam/afkomst van de persoon gelekt moet worden ipv dat deze bekend gemaakt werd. Dan is het toch niet raar dat hier vraagtekens bij gezet worden? En ja natuurlijk is het een theorie maar om het nou een complot te noemen terwijl de omstandigheden overduidelijk laten zien dat er iets niet klopt of helemaal verteld word.

Kami sama | 21-02-18 | 11:13

Uit het onderzoek:"Aanhangers van extreemlinks én -rechts zijn meer ontvankelijk voor complottheorieën dan wie in het politieke midden zit."
NN: complottheorieën zijn benamingen vanuit het midden voor zaken die aan de zijdes niet alleen als theorie gezien wordt, maar ook als mogelijke waarheid.
vb: Een maand geleden zou het verhaal van Zijlstra nog als complottheorie benoemd zijn.
"De kracht van de politieke overtuiging heeft meer voorspellende waarde of iemand in een complottheorie gelooft dan de inhoud van de politieke overtuiging, oftewel het maakt niet zozeer uit wát je gelooft, maar dát je gelooft."
NN: logisch, mensen die voorbij gaan aan politiek, worden niet getriggered door welke politieke mening dan ook, een waarheid in zichzelf.
"Zowel links- als rechtsextremisten wantrouwen iedereen die niet bij de groep hoort."
NN: logisch, je bent "extremist" omdat je de geldende opvatting vanuit het midden niet geloofd of verkeerd vindt. Niet vreemd dat je een spreekbuis van dat midden niet vertrouwt.
"Geloof in complottheorieën komt vaak voort uit onzekerheid over de wereld, maar paradoxaal genoeg leidt die onzekerheid juist tot een sterkere overtuiging van het eigen gelijk - ook wel compensatory conviction genoemd. Noem het maar overcompensatie."
NN: geloof in complottheorieën komt voort uit ervaringen met de mainstream politiek. Men gelooft die mainstream niet meer. vb: het gaat heel goed met de economie. Alleen in uw portemonnee niet. Als er ee verhaal gaat dat de bedrijven wel goed verdienen, is dat voor de complottheorist aannemelijk. Ook logisch, bij een opgespelde en doorgeprikte leugen wil men graag een waarheid zien.
"Ook is er sprake van crippled epistemology, een permanent wantrouwen tegen wat als waarheid wordt gepresenteerd. Alleen informatie uit de eigen groep wordt nog vertrouwd, wat leidt tot informatiebubbels."
NN: Zie ook het wantrouwen in de MSM. Wanneer stelselmatig eenzijdig deugend nieuws gebracht wordt, en alles daarbuiten beschimpt , beledigd en beschuldigd wordt, gaat de complottheorist zijn informatie elders halen.
Ook logisch.
Oftewel, wat een open deuren allemaal in dat onderzoek. Ik hoop dat ze er goed voor betaald hebben gekregen.
Het enige inzicht dat ik heb verkregen, is dat ik een complottheorist ben blijkbaar.

Nuchternederland | 21-02-18 | 11:13 | 1

Dus de definitie van complottheorie is: niet door de mainstream aanvaard (kritisch) inzicht. Dus aan mensen de taak om deze 'complottheorieen) bloot te leggen aan het grote publiek

Winter_is_coming | 21-02-18 | 11:47

Vooral de "opwarming-is-de-schuld-van-U-en-nu-betalen" is een enorme hoax. In de tijd dat Gore zijn riedel afstak waren er net wat lauwere winters in de US en West-Europa. Van Oef zat in die tijd maandelijks in het vliegtuig naar Azie en zag de bakken sneeuw in de Karpaten, Iran en de Himalaya. Maar daar wordt niks gemeten, dat zijn uithoeken. Als er ergens in de Franse of Zwitserse Alpen in maart geen dalafdaling meer gedaan kan worden schreeuwt de NYT dat van alle daken, maar zoals deze winter waarin er onafgebroken vanaf begin november geskied kan worden, dan hoor je ze niet. Er is nog nooit zoveel sneeuw gevallen de afgelopen 50 jaar en het is al maanden bijna iedere dag stevig onder zero in the Alps.

van Oeffelen | 21-02-18 | 11:12 | 3

van Oeffelen | 21-02-18 | 11:12 | Sjef, in 5:30 minuten duidelijk uitgelegd dat u helemaal gelijk hebt, zéér interessant: youtu.be/ERoJ-z8ugtQ

Wladimir 1928 | 21-02-18 | 11:20

Fijn al die momentopnames, zeggen veel over het wereldwijde klimaat ... ownee wacht dat andere. Over die gebieden gespeoken: In de himalaya wordt overigens extreem veel gemeten omdat het een prima gebied is met een duidelijk klimaat en met veel gletsjers. En die laatste schijnen voor nogal wat overstromingen te zorgen omdat ze aan het krimpen zijn, maar dat heeft niets met een stijgende temperatuur te maken natuurlijk.

Hoewel het groots overdreven wordt in de media (Ren naar de heuvels!) is er wel degelijk een significante trend te zien die enkele toentallen jaren na de industrieele revolutie is gestart met wat ups en downs in de 20e eeuw. Totaal niet correleerbaar natuurlijk. Het is vooral de toename snelheid die allarmerend is tov in het verleden gereconstrueerde schommelingen. Zal wel door zonnestraling komen, maar diegene met de meest directe verandering zijn toch echt de peutverbranders e.g. de mens.

Prima dat het koud is in de alpen. Het is +40 in de sahara overdag en rond de 0 's nachts nu en de savanne is al jaren steeds warmer. Daar hoor je niemand over (ofwel het boeit niet op globale schaal want globaal, niet lokaal).

Het was gisterennacht 0 graden op mijn balkon terwijl het in de bild -3 was. Zegt niets over het klimaat, alleen iets over mijn blakon.

Con | 21-02-18 | 11:30

'1973: de olie raakt op (!) Binnen 20 a 30 jaar' -> nog steeds geen oil peak bereikt.
Zure regen vernietigt alle bossen -> techniek en kapitaal hebben dit opgelost; recent: 14% meer bladerdak in de wereld.
Fijnstof! -> kon vroeger niet gemeten worden, nu wel. Techniek lost dit weer op.
Zeespiegelstijging start van New Atlantis -> Tuvalu wordt groter, niet kleiner; stijging accelereert niet. Klimaatgek heeft hier veel over uitgepluist, aanrader.
Broeikas sterker effect op de polen -> waarom dan wel warmer op de noordpool en niet warmer op de zuidpool. Raar.
Maar om de zandbakkiers te pesten heb ik zonnepanelen. Grootschalige kapitaaloverdracht naar mensen die lopen onder een theedoek is mijn persoonlijke complottheorie.

Winter_is_coming | 21-02-18 | 11:42

"Ik ben echter op zoek, tot nu toe vergeefs, naar extreemlinkse theorieën..."
Vooral dat tot nu toe vergeefs doet het hem. Extreemlinkse theorieën bestaan niet, alleen extreemlinkse feiten. Die dus niet extreemlinks maar gewoon fatsoenlijk zijn. Of zoiets.

spanarchist | 21-02-18 | 11:12 | 2

Ja, ongelooflijk hè. Heel griezelig, dit artikel. De meeste complottheorieën worden geboren uit een flinke dosis Amerika-haat. En dat koestert toch bij voorkeur de Linkse Gutmensch. Alles waar de woorden NASA, CIA en de getallen 9/11 in voorkomen, om maar wat te noemen.

kapoerewiet | 21-02-18 | 11:55

't 9/11 complot heeft ook nog een handjevol rechtse aanhangers in de VS, figuren die vinden dat hun geweldige overheid dusdanig machtig is, dat ze nooit zo aangevallen hadden kunnen worden en dat ze altijd alles zelf tot in de puntjes in handen hadden.
In Nederland heb je nog wat linksgekkies die dat weer klakkeloos overnemen zonder te weten wat ze nu precies impliceren.
Overigens strikt het hier tegenwoordig ook van de 9/11 complot gekkies, als je één van de recente topics er op na leest.

BarryMitswa | 21-02-18 | 20:06

Als ergens het woord "Russisch" in voor komt, dan is het in ieder geval slecht.

Wladimir 1928 | 21-02-18 | 11:11 | 4

Op zijn Russisch.

de Voorzittert | 21-02-18 | 11:22

Russische componisten
Russische schakers

Lohengrin | 21-02-18 | 11:46

Weledelgestelde heer de Voorzittert, ik had eerlijkerwijs bij jouw reaguursel eerder de naam "parsons" verwacht hihi

Sarcastisch varken | 21-02-18 | 11:52
▼ 1 antwoord verborgen

Ik heb wel een linkse complottheorie, maar niemand ziet er wat in:
De VVD heeft de economie 'op orde' gebracht door Groningers een beetje door de aarde te laten vallen.. Verder maken ze van Rusland een grotere vijand dan de Beer misschien in het echt is en zijn de dialoog gestopt waardoor het niet beter wordt. Dijfhof wrijft zout in deze wond met zijn dronken carnavalsgevier en nuchtere Putin moet hierbij zijn duim opsteken?

Einde van de Domheid | 21-02-18 | 11:11

Ik mis nog bevallingsverlof voor mannen en meer diversiteit bij politie.

Meneert | 21-02-18 | 11:11 | 2

Ik krijg altijd enorme jeuk als een zacht ei van een man zegt "ja, WIJ gaan binnenkort bevallen". Brrrr

2voor12 | 21-02-18 | 11:14

@2voor12 | 21-02-18 | 11:14
Hahha ja! 'We zijn in verwachting' kan dan weer wel, want je verwacht toch allebei een kind, maar ZIJ is zwanger en ZIJ krijgt een kind. De genderneutraal-zeikstralen krijgen daar geen vat op en het is leuk om ze te zien worstelen met het fenomeen dat zwangerschap toch echt voorbehouden is aan vrouwen.

Kees Maf | 21-02-18 | 11:26

Dikke wijven met houten kralen kettingen in een gewaad..

echt_links | 21-02-18 | 11:10

Nog eentje: e-auto's en hybride-onzin!

Klassenfeind | 21-02-18 | 11:10

Rob Wijnberg, doet hij ook de Speld? Ook zo'n THC verward achtige onzin!

Einde van de Domheid | 21-02-18 | 11:08

Kant en klaar gesnipperde uitjes zijn de grootste vooruitgang sinds de uitvinding van de knoflookpers!

KlauwnBassie | 21-02-18 | 11:07

Complotten bestaan, dat wijst de geschiedenis wel uit.
En als je na wat er gisteren met onze democratie gebeurd is nog steeds niet 'gelooft' in complotten, dan ben je rijp voor de psychiater.

caspert79 | 21-02-18 | 11:07 | 1

Een hoax of hype is geen complottheorie.

Menage00 | 21-02-18 | 11:07

Complottheorie, ook al zo'n concept dat door de CIA de wereld in is geholpen.

Teleo | 21-02-18 | 11:06

Als ik Ollongren zie, en zeker als ik haar hoor praten, ben ik toch weer geneigd om in complotten te gaan denken. Beatrix, Bilderberg, Bernhard (vanuit zijn graf), je weet wel.

Schoorsteenveger | 21-02-18 | 11:06 | 1

Ik ook. Het vrije internet is de #1 pain in the ass van de Bilderbergers en jkvr. Ollongren voert de instructies die ze in Dresden heeft gekregen met vaart en verve uit, terwijl ze grinnikt om die lieden die haar naam verkeerd uitspreken.

Agervic | 21-02-18 | 11:39

"Ook is er sprake van crippled epistemology, een permanent wantrouwen tegen wat als waarheid wordt gepresenteerd. Alleen informatie uit de eigen groep wordt nog vertrouwd, wat leidt tot informatiebubbels."
D66 in een notedop.

spanarchist | 21-02-18 | 11:06

Wat dachten jullie van FvD is extreem rechts?

benjeallanggek | 21-02-18 | 11:06

'Socialisme' is de naam van een complottheorie. Mensen zingen een lied erover of uiten zich in termen als 'grote bazen', 'groot geld'. In een kelder in Paradiso tonen ze films uit de jaren 70 over saaie demonstraties die nog steeds niet hebben geleid tot invloed nu. Dat alle wordt gemicromanaged en een wat oudere man met wat vreemde logo's op speldje houdt de boel in de gaten. Theorien waar het volk wat aan heeft zijn gekaapt door mensen die niet leveren en niet vernieuwen.

Einde van de Domheid | 21-02-18 | 11:04 | 2

Links is gewoon puberaal schoppen tegen de heersende macht. Normaliter groei je daaruit...

Graaisnaaiert | 21-02-18 | 14:52

Links WAS puberaal schoppen tegen de heersende macht.
Links IS namelijk al decennia lang de heersende macht.
En nu schopt (en schiet) links tegen alles wat niet links (genoeg) is.

keestelpro | 21-02-18 | 21:47

Ik zat al in mijn hoofd met de zin 'het meest irritante aan De Correspondent is dat ze steevast opinie als nieuws presenteren' , en jawel, de éérste zin achter het linkje is 'in mijn vorige niéuwsbrief schreef ik over' ....
Het is geen 'nieuwsbrief', lulkever. Het is een uiterst subjectief stuk dat bolstaat van de speculatie en zich verschuilt achter flinterdunne feiten.
De Correspondent is eigenlijk wat er mis is met fatsoenlijk Nederland:
Men tracht meningen door de strot te duwen alsof het feiten zijn.

Vage_eddie | 21-02-18 | 11:04 | 4

@DrumPiet | 21-02-18 | 11:06
Ja en? Dat doet niets af aan het feit dat de Correspondent deze zeer doorzichtige truc gebruikt om haar linkse agenda door te drukken.

2voor12 | 21-02-18 | 11:13

DrumPiet | 21-02-18 | 11:06
Laatste keer dat ik checkte, was de jij-bak een drogreden.
Overigens vind ik Jan Roos een compleet incapabele zak hooi.

Vage_eddie | 21-02-18 | 11:54

DrumPiet | 21-02-18 | 11:06
Nee, dat was Rutte. Die begon te zeggen dat het "Nee"van de bevolking tegen het Oekraineakoord eigenlijk geen "Nee" was. Binnenkort dus in de nieuwste editie van van Dale's woordenboek: "Nee" = eigenlijk geen "Nee" in bepaalde gevallen.

knerf | 21-02-18 | 15:21
▼ 1 antwoord verborgen

LOL wat een flut artikel, het enige wat de auteur bewijst is dat hij zelf heilig gelooft in alle linkse complotten en/of ongefundeerde nonsens.

Harry Turtle | 21-02-18 | 11:04 | 1

Ja, mooi is dat hè:
- Dit geloven sommige mensen op rechts. Die geloven in complottheorieën.
- Dit geloven ze (en ik) op links. Maar ik heb nog geen complottheorie kunnen ontdekken.
Bij herlezen van het artikel wordt het steeds hilarischer.

TheEgg | 21-02-18 | 11:47

Pitloze avocado's... klinkt als avocado's die niet zo lekker smaken als avocado's met pit. Zou dat ook gelden voor zakloze stofzuigers? Een zakloze man wekt immers ook de indruk minder krachtig te zijn.

Theo Reet | 21-02-18 | 11:03 | 4

Onvruchtbaar fruit, zegt genoeg... Niks geen complottheorie, gewoon gezonde achterdocht.

KlauwnBassie | 21-02-18 | 11:11

@ Gevarkendriehoek | 21-02-18 | 11:11 |
Daar kun je je man toch niet voor uitmaken.

TheseDays00 | 21-02-18 | 11:26

KlauwnBassie: die ongezonde achterdocht geldt ook voor seksloze minister presidenten? (En voor presidenten met een cougar als vrouw, of kanseliers zonder kinderen die over de toekomst beslissen)

Winter_is_coming | 21-02-18 | 11:33
▼ 1 antwoord verborgen

IS is opgericht door de Mossad.

medusa324 | 21-02-18 | 11:03 | 1

Kijk het filmpje maar: who created ISIS dat te vinden is op YT. En nee, het is NIET de Mossad.

Lupuslupus | 21-02-18 | 11:08

Ik mis Islam is vrede, of is dat geen complottheorie ?

zwellever | 21-02-18 | 11:03 | 2

Links loves islam, dát is geen complottheorie. Dat is op een bezopen manier waar. Tot de islamieten het hier ooit voor het zeggen krijgen, natuurlijk.

Gajus | 21-02-18 | 12:09

Dat is niet links. George W. Bush noemde de islam ook zo.

JTKDM | 21-02-18 | 13:34

Wat moet ik hiermee? Voor het eerst kan ik helemaal 'niets' met een artikel op GS. Nou ja, eens moet de 1e keer zijn, denk ik dan maar.

Lupuslupus | 21-02-18 | 11:02 | 6

Lupuslupus, daarom zijn het ook losers.

watmagjenogwel | 21-02-18 | 11:38

@SnartBirdetRagnaRok, je begrijpt toch wel dat LupusLupus het gestalk van Berbaar helemaal zat is? Dat heeft niets met meningsvorming te maken. En dat ze deze drampiet geblockt heeft snap ik ook.

Gajus | 21-02-18 | 12:07

Berbaar, Drumpiet, en DKS gingen bij mij ook directamundo op de block. En Ardberg gaat er ook op, mocht die zich weer melden. Maakt me geen fuck uit hoe ene SnartBlirdetRagnarok dat classificeert.

vanBarchum | 21-02-18 | 12:15
▼ 3 antwoorden verborgen

Er zijn geen complottheorieen. Is hysterie.

Dr_Prepper | 21-02-18 | 11:00 | 1

Hahaha! +1

keestelpro | 21-02-18 | 12:59

Patriarchy, wit privilege, hyperkapitalisme, Zionisme, institutioneel racisme. Om maar wat te noemen.

Gualtiero | 21-02-18 | 11:00 | 1

Exactamente! Precies wat ik ook in mijn hoofd had.

On topic: Veel van de mensen die docu's kijken als Zeitgeist, of Spirit Science volgen, zijn radicaal links. Veel van de argwaan tegen de farmaceutische industrie komt ook vanuit een linkse anti-kapitalistische hoek. Al deze dingen gaan ook uit van een onzichtbare machtsstructuur die van boven af alles bestiert.

1337haxxor | 21-02-18 | 12:28

Kapitalisme is 'Het Kwaad'.
Het hele fundament van links is een complottheorie.

keestelpro | 21-02-18 | 11:00 | 1

Niet de plot van de hele film verklappen.

MistaRazista | 21-02-18 | 13:41

Bestaat dat echt een avocado zonder pit? Of is dat gefotoshopt? Ziet er griezelig uit. Brrrrr.

Andrew Deen | 21-02-18 | 10:59 | 7

Andrew Deen verschijnt waar DKS verdwijnt.

spanarchist | 21-02-18 | 11:26

Pitloos is niet uitstervend, maar steeds meer succesvol. Door lekker te smaken en makkelijker te eten gaan deze vruchtbomen een symbiose aan met de diersoort homo sapiens. Net als bloemen die bijen nectar geven in ruil voor voortplantingsondersteunende werkzaamheden.
Zo zijn ook de legbatterijkip, het kistkalf en het varken in kot uitermate succesvolle evolutionaire ontwikkelingen.

Winter_is_coming | 21-02-18 | 11:30

Off-topic vraag. Hier mijn (off-topic) antwoord:
er bestaan inderdaad, op kleine schaal, pitloze avocado's. Klein soort, formaat en vorm van een augurk.
De foto doet me daarom sterk aan foto-shoppen denken.

michelpen | 21-02-18 | 19:52
▼ 4 antwoorden verborgen

Er zijn geen complottheorieen - het is allemaal waar!

hangtiet met knoop | 21-02-18 | 10:59 | 1

Ja, dat maken ze jou wijs. Zit in het drinkwater.

Schoorsteenveger | 21-02-18 | 11:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken