Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Joehoe witman. Nieuwe Edelpiet OOK AL RACISME

Troosteloze druif

LPS-achtige toestanden in Sinterklaasland. De cultuurslavendrijvers van het genootschap voor slavernijverledenstampij zijn weer/nog steeds WOEDEND op de witmens. Zwarte Piet is aangepast, maar het is nog steeds niet goed.

De afgeschminkte Edelpieten, waarvoor 020 twee jaar lang in het diepste geheim troosteloze witmensen met roetveegsmoeltjes in edelmannensnit heeft gehautecouture'd en over kattenplankjes heeft geparadeerd, is nog steeds te koloniaal. "De activisten [van het Landelijk Platform Slavernijverleden] zien de Spaanse edelman als het symbool van het koloniale, onderdrukkende bewind van de vroegere Spaanse wereldmacht." Het. Is. Ook. Nooit. Goed. Gelukkig zijn de kleurling-kolonisten van een ooit zo gezellig kinderfeest niet te beroerd om de natie een nieuw Sinterklaasrijmpje in de schoen gebroken klomp te rijden: "Onze kinderen zullen leren, de criminele Spaanse edelman te eren." Over een geschikte melodie zal nog jaren worden vergaderd op de Stopera...

Vreugdeloos...

...en liefdeloos

Reaguursels

Inloggen

Er ontstaat 'n nieuwe traditie, 'alleen voor in Amsterdam met Multi-recombinatie'.
In de rest van Nederland blijft men gewoon gezond en opgewekt zwarte Piet het Sinterklaasfeest vieren.
In Amsterdam gaan wij ieder jaar opnieuw de zelfhaat van 'de-verander-Piet' meemaken.
Dan weer stroopwafel, dan weer veeg, dan weer Spaanse Jonker, dan weer regenboog.
Met telkens een nieuwe discussie op de apenrots (pun intended) tussen de A t/m Z-mensen, en de import-mensen-invechters, en de links-dolenden.
Want ja, als 'n feestje met imaginaire feest-spelers een verzinsel is, dan zijn er geen 'feiten' meer die doorslaggevend zijn, en dan gaan de wereldverbeteraars, en de 'ik-slijm-mij-bij-jou-erin-figuren' helemaal los binnen de bubble van hun safe-space, om 't 'social construct' (voor eens en altijd) naar hun bedenksel te verordeneren.
Alle ballen verzamelen; maar dan hier alle links-progressieven.
Wie roept daar dat de importmensen geen cultuurverrijking zijn (?), het is dolle pret om ieder jaar opnieuw de graatmeter in Amsterdam te steken, en te kijken, waar ze dit jaar weer mee komen.
Worden die negers en SJW'rs dan nooit *moe* van zichzelf en hun zichzelf overschreeuwen (?), welnee, want u moet begrijpen, dat het al die Quinsy's en Silvana's en Fleurs helemaal niet om Zwarte-Piet zèlf te doen is.
Heuh (?), ja echt, het gaat niet om dat, waar ze het over hebben.
De zwarte import-medemens, en de links geestelijk dakloze-medemens, zijn de machtelozen in deze maatschappij, en ze willen zo graag spraakmakend zijn, maakt niet uit waarover.
En bij gebrek aan echte invloed gaan ze dan maar 'n toneelstukje opvoeren over Zwarte Piet.
En over #metoo.
En over 'slavernij en racisme'.
en over 'inclusief denken': lees: ik wil ook meedoen, maar eigenlijk alleen maar op mijn manier, door me nergens over van 'n ander iets te willen aantrekken'.
Wat wij horen vanuit deze lege vaten is het gescheeuw van de zielepoten, die maar niet willen horen, 'dat hun ongeluk wel eens zou kunnen leren aan henzelf'.
Het zal dus nooit verbeteren.
De roeptoeters zullen altijd zeggen dat het aan de slechtheid van de gewone witte burgers ligt. (hóór maar, naar wat zij daartoe uit de kast halen: social construct; onbewust racisme; cultural appropriation. Als deze woordenkots u tegenstaat is dat juist de bedoeling; het is de slachtofferrol van de geestelijk verkreupelden; in hun zichzelf-altijd-gelijk-gevende-zweefbubble)
De linkse-frusti-idealisten, én de zwarte importmensen verminken zichzelf.
Net als in India is er die kaste van 'onaanraakbaren', waarbij de bedelende onderkaste zichzelf in stand houdt, door zelfs de eigen kinderen opzettelijk te verminken, zodat die in de toekomst óók goed blijven bedelen met toegebrachte zieligheid. De links dolende onderkaste in Nederland verminkt ook zichzelf, door alleen maar 'overal' discriminatie te zien, en overal racisme, en overal islamafobie; en overal tekenen van slavernij en Zwarte Piet.
Want dat is nog 't enegie dat zin geeft aan hun holle leven; dan hebben ze iets om tegen te strijden. Droefsnoeters.

Der Paulie | 11-11-17 | 20:16

Lees:
Wat wij horen vanuit deze lege vaten is het gescheeuw van de zielepoten, die maar niet willen horen, 'dat hun ongeluk wel eens zou kunnen liggen aan henzelf'.

Der Paulie | 11-11-17 | 20:31

Ik herinner me dat ik als vijfjarig kind een vriend van mijn oudere broer herkende als Zwarte Piet en dat ik dat heel vreemd en verwarrend vond. En die was niet pikzwart maar wel grijsachtig geschminkt. De Edelpieten gaan dus voor veel verwarring zorgen onder de kinderen want worden uiteraard herkend.

MickDjekker | 11-11-17 | 14:05

Toch wel apart dat met die nieuwe pietenoutfit als Spaanse edelmannen beide kampen slachtoffer zijn. Beide slachtoffers van de overheersing. Was dát soms de oplossing waar ze in 020 naar op zoek waren?!

Louise-in-de-pels | 11-11-17 | 09:42
-weggejorist-
Knoeperd | 11-11-17 | 01:07

Sukkels. Het gaat niet om Pieter. Het gaat om het kapot maken van onze tradities want wij mogen geen cultuur hebben.

Patatter | 10-11-17 | 21:33

Dat, en de ziekelijke neiging van linksmensen dat als de feiten de theorie ontkrachten, ze de feiten wilen veranderen ipv hun theorie. Zo is het ook bullshit om te beweren dat we in het Westen een ‘rape culture’ hebben. Maar in plaats van hun theorietjes aan te passen, staan feministen dus paraat om ECHTE rapeculture binnen te halen, gewoon om ‘zie je wel! geef ons subsidie!’ te kunnen bleren (zie dat ‘na sissen’ gedoe, alsof Westerse mannen dat doen).

Knoeperd | 11-11-17 | 01:13

Deze nieuwe 'edelpieten'; dat wordt niks. Totaal inferieur aan zwarte piet. Wat is het probleem? Je ziet met die paar vegen meteen dat het je oma Henk is, waarmee dus de betovering van het feest weg is. Zwart is namelijk de ultieme schminkkleur. Het maakt iemand het meest onherkenbaar. Meer dan rood, geel, groen, roze etc. Maar die pluggers van edelpiet snappen dat niet, of ze willen het niet snappen.

canis lupus | 10-11-17 | 20:32

He doel is ook het hele Sinterklaasfeest afschaffen. Want Sinterklaas zonder pieten is ook fout omdat er in het verleden een feest geweest is waar hij pieten als knecht had...

De Treinende Rechter | 10-11-17 | 20:31

Wat is het probleem als Negers elkaar in videoclips Nigger noemen?

DJDen010 | 10-11-17 | 20:14

Ik begin bijna pro piet activist te worden, na het zoveelste ergernis bericht.

Mensen, het is nooit genoeg voor het Anti-Zwartepieten-Facsime (AZF), nooit!
Ga maar na:
Als alleen de benaming 'Edelman' was gebruikt dan was deze figuur waarschijnlijk te wit geweest in de ogen van AZF's. Donkere mensen eisen dan Zwarte edelmannen..... (Er was geen sprake van slavendrijverij.)
Echter het woord Spaans staat er voor! Oeh, dat zou dan een sneaky verwijzing naar slavendrijvers zijn? Die smerige witte Hollandse Sinterklaasfeest aanhangers naaien ons nu 2x! WTF.
Wedden dat edelvrouwen zich gekwetst voelen. Wedden dat Sinterklaas volgend jaar te wit is?
Waarom is Sinterklaas eigenlijk niet homo en interseksueel? GDV, al die minder Nederlandse minderheden eisen aanpassing... en alsof ze daarna wel Sinterklaas gaan vieren, laat me niet lachen zeg. Als het jouw feestje nu niet is, is het dat straks ook niet. Het effect dat ze met hun AZF gebrul creëren is dat de meerderheid steeds meer terug verlangt naar een echte Gitzwarte Piet.

p.s. Ik heb de koning van Spanje altijd geëerd. Ondanks de bezetting door de Spanjaarden staat dit lekker in ons volkslied. Vind ik niet erg, ook niet dat ik van Dietsen bloed zou zijn. Raus! ;-)

Nederlandser | 10-11-17 | 20:02

Als die zwarte activisten de oude ellende al helemaal te gekkie vinden, wordt het dan niet eens tijd om de zwarte activisten van een nieuwe lading ellende te voorzien?
We moeten die zwarte cherrypicking motherfuckers wel bezighouden voordat ze besluiten dat inbreken meer oplevert. We zien er tenslotte al genoeg optreden in het all black all star team van opsporing verzocht.

De Briemusketier | 10-11-17 | 19:38

Fantastische column van Rob Hoogland in de Telegraaf (mocht dat zomaar van de NRC deugclownen?).

bananabanana | 10-11-17 | 19:23

Fantastische column van Rob Hoogland in de Telegraaf (mocht dat zomaar van de NRC deugclownen?).

bananabanana | 10-11-17 | 19:23

Zie je wel, heeft niets met racisme te maken, dit zijn activisten en die eisen enkel meer, no matter what je ze geeft.
Zo ging het met al die dierenactivisten ook, veel dieren in Nederland hebben nu de meeste luxe en de meeste ruimte van alle dieren in Europa en wat doen de activisten? Vrijlaten waardoor ze een langzame pijnlijke hongerdood stierven in de kou. Dit zijn gewoon zieke geesten, mensen die in een gesticht horen. Alleen de Nederlandse overheid laat moordenaars als Volkert van der Graaf vrij.

lekkeboeie | 10-11-17 | 18:45

Het wordt wel heel ingewikkeld nu. Mevrouw Biekman maant ons onze eigen geschiedenis serieus te nemen en te beseffen dat wij, Nederlanders, ontzettend hebben geleden onder die Spaanse edelmannen. Zijn wij, autoshtone, witte Nederlanders met ons koloniaal cultureel archief dan eigenlijk nu óók slachtoffers? Mede-slachtoffers? En dus minder racist? Of maakt dat nou weer niks uit? Vragen, vragen...

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 17:05

Dus wij zijn nu ook slachtoffer? Dat is goed nieuws. Want je voelt je echt buitengesloten als je geen slachtoffer bent.

marjen | 10-11-17 | 18:55

Wat een stuitende treurigheid. De tegenstanders van zwarte Piet wentelen zich in de slachtofferrol en dat zijn nooit fijne leuke of prettige mensen.

frisenfruitig | 10-11-17 | 15:41

Volgend jaar alleen een Spaanse kraag voor Piet.

HaatbaardKnipper | 10-11-17 | 15:11

Net op radio 1 een liedje waarin de hele tijd het woord NIGGER te horen was. Is het nu wel okee om iemand een "nigger" te noemen als het maar in een liedje verwerkt is en er in of andere rapbeat onder zit of wat? Nogal verwarrend

tata1981 | 10-11-17 | 14:45

Het is heel simpel, als neger in van oorsprong blanke landen mag je alle andere mensen van negroïde afkomst nigger noemen, alle blanken noem je witten of bakra , of racist.
Alle witte honden zijn racistisch ook al weten veel het zelf niet en door slavernij van je voorouders hebben jullie nog geld van ze te goed, slavernij van zwarten onder elkaar is blijkbaar lang geleden al verrekend. ook krijg je voorrang op de arbeidsmarkt en lagere straffen omdat er rekening word gehouden dat je ondanks alle uitzonderingsposities sociaal bent achtergesteld .
Als blanken houd je in deze landen je racistische muil dicht en dit heet de multiculturele samenleving .

Castor12 | 10-11-17 | 16:39

Haat en afgunst hebben geen argumenten nodig.

Orakel1958 | 10-11-17 | 14:13

zwarte pieten discussie 2017: Murica fu........ herstel, Netherlands, fuck yeah

Sjakkie van de Hoek | 10-11-17 | 13:32

Als we nu volgend jaar zwarte piet als bijstandsuitkering fraude opspoor ambtenaar kleden is het probleem opgelost

captain-caveman | 10-11-17 | 13:21

Ik vind het om eerlijk te zijn best een goede oplossing. Deze edelmannen.

MPdeH | 10-11-17 | 13:09

Een oplossing waarvoor ?

A.S. Perien | 10-11-17 | 15:38

Dan ben jij daar toch echt 1 van de weinige in.

Fosite | 10-11-17 | 15:43

Ga jij dan maar eens met die roetvegen op je kop voor Piet spelen bij je neefjes en nichtjes. Zul je zien wat een goede oplossing het is als ze allemaal roepen: he dat is Piet helegaar niet dat is oom MPdeH. Prima oplossing om voor eens en altijd van hun sinterklaasgeloof te vallen.

medusa324 | 10-11-17 | 18:30

Goed, we hebben nu een beginnetje gemaakt met het verwijderen van onwenselijke zwarte individuen uit dit land. Wanneer pakken we door en schoppen we al die ongewenste Noord-Afrikanen en Midden-Oostelijken er ook uit?

Opslag Medium | 10-11-17 | 13:07

Als persoon allemaal overduidelijk herkenbaar en dus totaal ongeschikt voor het "spelen" van zwarte piet.

jochum1980 | 10-11-17 | 13:01

Maar met die roetvegen zien ze er wel uit alsof ze aangerand en in elkaar gerost zijn. Wat dan wel weer mooi symbolisch is voor de huidige status van Zwarte Piet.

Ramsesz | 10-11-17 | 13:08

Nederlandse witsmoelen dienen naar Spanje verbannen te worden. Allemaal. Hun heerschappij is Ten Einde.
Hadden ze 120.000 jaar geleden maar in het Afrikaanse kweekbos blijven zitten, dan was het hele mensdom nu één grote gezellige verdraagzame familie geweest.
En omdat alle mannen dan grote penissen hadden gehad, hadden er vier tegelijk in het anaal en zes in het vagijn gepast. De polygamieke mogelijkheden van de mens worden nog maar nauwelijks benut!

dedeurs | 10-11-17 | 12:56

U gaat uit van enorme grottenstelsels dus het kan. Vergeet ook dat soepbord niet die ze in de onderlip plempen om beter #metoo te kunnen zeggen, daar passen er wel 8 op..

stemvee | 10-11-17 | 14:26

Al die fuzz om wat ze in Amsterdam willen. Niets van aantrekken en links laten liggen. Tijdens de Spaanse overheersing de kant van Alfa kiezen, tijdens WO2 de Amsterdamse politie inzetten om de Sicherheitsdienst te helpen en nu de Bijmer accomoderen door het elimineren van de zwarte slaafjes van de Sint. Amsterdam is de nationale 'snitch' van Nederland.

Pierre Lebon | 10-11-17 | 12:49

Alva

De_Ware_als_het_ware | 10-11-17 | 13:23

zijn die modellen niet een beetje aan de (te) magere kant?

zeiksmurf | 10-11-17 | 12:37

Een cultureel en traditioneel volksfeest KAN per definitie niet even worden aangepast. Dat moet vanzelf ontstaan én veranderen. Tenzij het volk dat het viert wordt onderdrukt of verwijderd.

Ramsesz | 10-11-17 | 12:21

Je zegt wel KAN NIET, maar het gebeurt toch.

Fosite | 10-11-17 | 15:49

Ze zijn stapelgek in Legoland.

Roy020 | 10-11-17 | 12:14

Morgen in de Volkskrant: "Het sinterklaasfeest in de huidige vorm sluit mensen uit. Op dit moment is het feest uitsluitend gericht op de geprivilegieerde oorspronkelijke bewoners van dit land. Daarom pleit de Vereniging voor een Inclusief Sinterklaasfeest voor diversiteit in de Pietensamenstelling. "Pieten een afspiegeling moeten zijn van de maatschappij.", zegt Fleur. Fatima is het met haar eens en vraagt zich af waarom er geen Pieten met een hoofddoek zijn. “Het waren toch Moren? Dat waren Moslims”, vult ze aan. In de huidige vorm gaat het Sinterklaas feest over de superioriteit van de witte Christelijke man ten opzichte van de Moslims. Van gelijkwaardigheid is geen enkele sprake. Als we duidelijk maken dat Pieten Moslims zijn, kan het natuurlijk niet zo zijn dat zij onderdanig zijn aan een bischop. Het is hoog tijd dat de witte man schuld erkent van het leed dat hij de rest van de wereld aan heeft gedaan. De Sint moet zijn excuses aan bieden en terugtreden. Zijn positie kan dan overgenomen worden door een alles inclusieve islamitische zwarte gehandicapte genderfluide het.”

Antigoog | 10-11-17 | 12:12

Dat die "modellen "daar aan meewerken. Wat een schande dit alles. Weg met ons toch?

Bergbloempje | 10-11-17 | 12:08

Ik ben dat geneuzel al jaren zat, stuur al die ongenode zeikers naar een zwart gat !

surfingbilly | 10-11-17 | 12:07

Al die dure grachtenpanden in Amsterdam zijn gebouwd van de winsten van de slavenhandel op de West en de slavernij in Suriname. Amsterdam was vanaf 1682 voor eenderde eigenaar van heel Suriname met al die slaven, vanaf 1774 voor de helft en vanaf 1790 helemaal eigenaar. Pas in 1815 draagt Amsterdam de eigendom van Suriname met al die overgebleven slaven in slavernij over aan de Nederlandse staat.
.
Laat me niet lachen dat de stad Amsterdam zich nu druk maakt om de kleur van de Zwarte Piet. Ze hebben duidelijk een errug slecht geweten daar en weten er niet goed mee om te gaan. Als je een wit winti kruis zou zetten op de gevels van de met slavengeld gebouwde grachtenpanden wordt heel oud Amsterdam misschien wel wit.
.
500.000 slaven hebben ze naar Suriname toe gebracht van 1682-1830 en in 1900 waren daar nog maar 30.000 als vee behandelde uitgemergelde wezentjes van over! Laat me niet lachen! Ze hebben die mensen met de hand en de schop polders, loostrenzen, sloten en bedjes laten graven in een ontgonnen areaal zo groot als de Flevopolder en de Noord-Oost polder bij elkaar. En toen het economisch niet meer rendeerde werd dat hele areaal weer teruggegeven aan de overwoekering van de natuur. Al het werk van die slaven is dus ook nog eens in de kliko gegooid! Behalve de slavernij is het dus ook nog eens dit!

Ikbeneenzelfbouwer | 10-11-17 | 12:04

@ikbenzelfeenbouwer
Dus de 'vuile kolonisatoren' hebben alles netjes bewaard en het ligt ter inzage. Goed van ons, vindt u niet?
En verder zijn die panden al vele malen van eigenaar gewisseld, die er gewoon voor betaald hebben; dus wat wilt u nu eigenlijk zeggen.

marjen | 10-11-17 | 14:10

Heeft u al eigenlijk al eens geinventariseerd hoeveel zwarte plantage eigenaren er in Suriname waren? Met slaven?
Verder als het over werk in de kliko gooien gaat, weet u vast nog wel welke wegen van nergens naar nergens er gebouwd zijn in Suriname van de 10 miljard Nederlandse guldentjes van de onafhankelijkheid. Ga ze naar eens zoeken in de bush. Wel een kapmes meenemen hoor.

Roadblock | 10-11-17 | 15:28

U heeft wel gelijk bedenk ik mij ineens!

Man-Bijt-Hond | 10-11-17 | 19:25
▼ 5 antwoorden verborgen

De fun gaat er vanaf, merk ik bij mezelf. Kostbare herinneringen..

Bat-Adam | 10-11-17 | 12:00

Alles van waarde is weerloos. Gelukkig hebben we het kwakoe kwakoe festival en het suikerfeest ervoor in de plaats.

Ramsesz | 10-11-17 | 12:11

Volgens de licht hysterische LPS-voorzitster is ook de speculaas racistisch. Hoog tijd voor een Landelijk Platform Speculaas-gekwetsten dus.

Schmalz | 10-11-17 | 12:00

Mijn spiegelbeeld was zo racistisch dat ik er gewoon zwartgallig van werd. De laatste tijd viel het gelukkig wel mee. Want na twintig jaar niet meer schoonmaken, herkende ik mezelf niet meer. Zag ik de persoon die ik meende te moeten zijn en iedere ochtend werd zo een feestje, tot vanochtend.
Gisteren was ze er voor het laatst. Mijn schoonmaakster, die ik al sinds jaar en dag liefdevol 'poetsvrouw' mocht noemen, ging met pensioen en moest ik eraan geloven. Want zie vandaag de dag nog maar eentje te vinden die nog zwart wil werken. Van Eritrea tot Casablanca heben we zenuwslopende sollicitatigesprekken gehad en allen bleken het gek genoeg niet te kunnen. De laatste kwam vanochtend even proberen en ik zie haar tot mijn schrik de badkamer uitsluipen. Ze had een hagelwitte hoofddoek aan met een niet te missen zwarte veeg en ik gilde al van angst toen ik de badkamer in rende. Mijn hart stond stil, want daar in die veeg zag ik weer die racist?! Vloekend en tierend heb ik Fatima, of hoe ze ook mocht heten, de deur uitgewerkt en ben van ellende gewoon een potje gaan zitten janken, toen de deurbel ging. Op de stoep stond een slavisch uiterlijk met zwaar Russisch accent. Ze kwam voor 'poeten'? Ik vraag nog wat ze zei en ik had het toch goed gehoord. Ze kwam uit het land van poetin en zei aandoenlijk dat ik haar wel 'poetvrouw' mocht noemen. Ik heb geen idee of het aan de niet helemaal beheerste tongval ligt die de s maar blijft inslikken, maar alles beter dan die overdreven gerekte z's. Ik heb weer een beetje hoop voor de komend jaren, want deze mag blijven! Ook al ga ik hiermee regelrecht in tegen ons nationale beleid, het zal allemaal wel. Ik herken gewoon veel meer in haar dan in al die anderen die hier zijn geweest. Al dat ik wil is mijzelf niet meer herkennen in de spiegel en ik geef Nathalie, of hoe ze ook heten mag, sanitaire instructies en op alles zei ze bevrijdend ja! Bij de spiegel zeg ik haar daar nooit aan te komen en ze zei gewoon ja! Dat ze er achteraan mompelde; "mieneer beetje gek?", neem ik haar geenszins kwalijk. Bovendien na een paar jaar hier 'poeten' zal ook zij zich niet meer kunnen herkennen.

hoochee | 10-11-17 | 11:58

Btw, bedrijven als Shell zijn natuurlijk ook fout. Want zij profiteren van de olie uit arme negerlanden. Dus de NL economie moet ook kapot. Behalve cultuur en traditie is het verdienmodel van Nederland straks de pineut. Maar ja, dan is er ook geen geld meer voor onze riante sociale voorzieningen. Het land onteerd, van alle tradities ontdaan en economisch leeggeroofd. Pas dan is men tevreden.

Road to serfdom | 10-11-17 | 11:57

Zwarte piet lacht, roetveegpiet heeft een sacho rotkop! En dat zegt ook meteen alles over deze non discussie die nooit gevoerd had moeten worden. Niet eens met onze culturele gebruiken? Het is vrij om op te zouten naar een land waar geen zwart gesminkte boemannen zijn, dan moet je dus naar Afrika oid.
Want sinds wanneer is de stem van een minderheid leidend in een democratie? Dat is alleen zo in dictaturen, wat Amsterdam blijkbaar ook is.

dutch bikkel | 10-11-17 | 11:48

Conclusie: gewoon onze eigen zwarte Piet in ere laten. Waarvan acte.

KeesRoeiboot | 10-11-17 | 11:48

Sprak op straat een man aan en vroeg hem hoe hij het in zijn hoofd haalde er zo racistisch bij te lopen.
Wat bedoelt u? , vroeg hij.
Nou met dat donkere krullenkapsel en die dikke lippen zei ik.
Maar zo zie ik er nou eenmaal uit stamelde hij verbaasd.
Nee hoor riep ik uit we weten allemaal dat zwarte mensen nooit dikke lippen hebben, dat is een rascitisch verzinsel van ons witte mensen!
Mens, je spoort niet riep hij uit en draaide zich om en liep weg.

Annetje1964 | 10-11-17 | 11:46

Zo, ik mag maandag aan de poetsvrouw uitleggen wat al die stukjes brood tegen het beeldscherm aan doen. Bedankt voor deze glimlach.

Verbandmeester | 10-11-17 | 12:33

Heerlijk als je van klagen je verdienmodel hebt gemaakt... De soebsidie van volgend jaar moet ook veilig gesteld worden en die Haagse dhimmies durven er toch geen cent vanaf te halen.

Ze doen maar in die gekken 010 en 020 dorpen, hier is de zwarte piet nog een pik- en pikzwarte knecht.

RenHoek | 10-11-17 | 11:46

Volgend jaar spreken ze in jouw dorp ook over een gender neutrale getinte werknemer :)))

AlexMM50 | 10-11-17 | 12:10

Alle zwarte jammeraars een enkeltje Suriname of een ander welvarend Zwartenbland.
Hup.
Wegwezen.
Als het je hier niet bevalt is een enkeltje Suriname immers een zegen??

mallekater | 10-11-17 | 11:45

Waarom denk je dat de surinaamse klaag migranten hier zitten? Omdat ze in suriname geen cent om aan hun reedt te krabben zouden hebben, als ze daar nu nog hadden gezeten. Het spreekwoord : bijt niet in de hand die je voedt ;hebben zij nog nooit van gehoord.

p17266141 | 10-11-17 | 11:56

Het is niet zo dat dit onverwacht is. Deze 'activisten' zullen pas rusten op het moment Sinterklaas een neger is met blingbling om en alle zwarte pieten blank zijn en in oud Hollandse kledij lopen.

Arijane | 10-11-17 | 11:42

Elke Soewarte die nou nog zeikt krijgt een enkeltje Suriname.
Gratis.

Baaibaai.

mallekater | 10-11-17 | 11:41

Het antipieten gajes/geteisem/baggervolk deinst helemaal nergens voor terug.
De 2 % ( of minder) die zeggen zich serieus beledigd te voelen zeiken met hun flauwekul de hele Nederlandse samenleving kapot.
En roepen over hun kleurgenoten een hoop weerzin af.

Want, laten we wel wezen, hoeveel gekleurde medemensen voelen zich nu ECHT belazerd door ZP??

Ze hebben de slavernij niet meegemaakt, zijn zelfs geen nazaten van slaven, zijn zelfs niet eens afkomstig uit de Antillen of Suriland, maar hebben wegens gebrek aan hersens gewoon niets beters te doen.
Of gewoon te lui.

Flikker dan op met je zwarte harsens, ga lekker in Suriname of in de Antillen wonen.
En als er daar weer eens een tornado geweest is, zeik dan nog even door dat je het gespendeerde hulpgeld niet in eigen zak mag steken.

mallekater | 10-11-17 | 11:38

De veegpiet is helemaal discriminerend, wat wanneer je als neger voor zwartepiet wil spelen??? moet die dan witte vege schminken ??

peter van dijk1186 | 10-11-17 | 11:37

Omdat Zwarten nu eenmaal ongewassen viespeuken zijn.

mallekater | 10-11-17 | 11:42

Dit is dan weer erg ongepast Mallekater , ik heb geen negative ervaringen met dames of heren met een donkere huidskleur ,

peter van dijk1186 | 10-11-17 | 13:29

Typisch weer gelul uit 020, de rest van Nederland interesseert het niet en viert sinterklaas met zwarte pieten.
Het interesseert me niets.

Ontwerp | 10-11-17 | 11:36

Je moet als blanke eens in suriname gaan klagen over hun cultuur aldaar of over de discriminatie tussen surinamers onderling.
Je mag blij zijn als je levend het land uitkomt.
Misschien moet deze biekman zich eens zorgen gaan maken om die crimineel die al jaren aan de macht staat in haar eigen land.

p17266141 | 10-11-17 | 11:28

Ik wil meer negers 's ochtends in het OV op weg naar hun werk. Hahahaha goeie grap hè?

Willemdrie33 | 10-11-17 | 11:20

Helemaal terecht!!! Ik vind ook dat we alle betrekkingen met Spanje moeten verbreken en een verbod moeten instellen op het reizen daar naartoe. Ook moeten alle Spanjaarden die woonachtig zijn in Nederland geïnterneerd worden en een inreisverbod voor dit onderdrukkende tuig. Alles kan pas teruggedraaid worden na het betalen van een schadevergoeding aan alle Nederlanders wiens voorouders geleden hebben onder de Spaanse onderdrukking tijdens de 80-jarige oorlog en het op niet mis te verstane wijze afstand nemen van deze zwarte bladzijde in de wereldgeschiedenis.. Regering, pak Uw verantwoordelijkheid!!!!!

Okkie Trooi | 10-11-17 | 11:18

En dan hadden we het nog niet eens over de alhier wonende Duitsers, of over de in Duitsland wonende Nederlanders.......

mallekater | 10-11-17 | 11:39

En dan moeten we meteen ook maar herstelbetalingen eisen van de Fransen en eigenlijk ook van de Italianen. We lopen binnen, zeg ik je.

Verbandmeester | 10-11-17 | 12:36

En nee .. het is geen incidentje of toevallig.. het geklaag komt wederom van een nederlandse cultuur hatende gekleurde migrant af. Want de voorzitter in kwestie is natuurlijk weer een migrant die niet in nederland is geboren.
Hetzelfde patroon is wederom zichtbaar.
Dit soort mensen haten de blanke nederlander van huis uit.
Gaat in combinatie met hun aangeboren minderwaardigheidscomplex.

p17266141 | 10-11-17 | 11:18

en hier vind ik een interview met deze biekman ,die mijn mening ondersteund.
een citaatje van biekman van een website vn :De Gouden Koets is een vernedering voor ons zwarte mensen. Stel je voor dat de koningin zou rondrijden in een koets die refereert aan de Joodse Holocaust! We kwamen met een voorstel: kabinet, we denken graag met jullie mee, vervang dat paneel door een schildering die verwijst naar de multiculturele samenleving. Die koets kan verder blijven zoals die is, maar dat element van de slavernij gaat eruit. Nodig kunstenaars uit om een creatief alternatief te bedenken. Wat denk je? Totaal geen reactie. De vraag is waarom wij niet serieus worden genomen. Er is totaal geen respect voor ons. Vanuit de homobeweging wordt wel begrip gevraagd en worden allerlei maatregelen getroffen om discriminatie tegen te gaan, maar als zwarte mensen iets naar voren brengen, dan heeft dat totaal geen waarde. Daar haat ik Nederland voor, maar dat mag ik niet zeggen, hè?’

p17266141 | 10-11-17 | 11:40

En dan daarna de standbeelden... De straatnamen... ect.

Anno Niem facebook | 10-11-17 | 19:11

Reactie van de mevrouw Biekman (LPS) in het AD:
"Hoe Zwarte Piet er dan wel uit moet zien, daar laat Biekman zich niet over uit. ,,Dat moet de gemeente zelf uitzoeken, daar hou ik mij niet mee bezig. Wij maken bezwaar tegen alles wat te maken heeft met het slavernijverleden en een link heeft met de zwarte Afrikaanse mens. Wat ons betreft is het hele concept van het sinterklaasfeest racistisch. Kruidkoek, de roe... Alles refereert aan het slavernijverleden. Het is zo hardnekkig ingeburgerd dat mensen het niet meer zien."

Dat het sinterklaasfeest dan maar helemaal afgeschaft moet worden, neemt ze niet in de mond. ,,Daar ga ik niet over. De Nederlandse overheid moet zich daarover beraden. Zij hebben de conventie Committee on the Elimination of Racial Discrimination (CERD) getekend en daarmee aangegeven alle vormen van racisme te bestrijden. Ik zou wel zeggen: overweeg een kinderfeest waar alle Nederlanders mee uit de voeten kunnen. Zoals de Internationale Dag van het Kind, doe daar wat mee.""

Oftewel: ik zeg het niet, maar ik zeik net zo lang door tot het Sinterklaasfeest verboden is. En dat de rest van Nederland niet ziet dat het feest racistisch is, ligt niet aan het feit dat het niet zo is, maar aan de blindheid van de rest van Nederland.

Screwdriver | 10-11-17 | 11:13

Wie zijn in godsnaam de gasten die op die stoeltjes naar de haute couture zwarte pieten kijken? Zijn dit nou de grachtengordel dieren die het stadhuis bevolken, die jaar in jaar uit mekkeren over alles wat niet zwart is. Spuug en spuug ziek wordt je van dit achterlijke volk. Je kunt je ook afvragen of deze mensen een deel van leven hebben, ze hebben wat mij betreft psychiatrisch hulp nodig!

lanexx | 10-11-17 | 11:11

Dat was ook mijn eerste gedachte !

Bergbloempje | 10-11-17 | 12:10

Verdiep je maar eens in de geschiedenis van Spanje, je zult versteld staan.

Ko Ranzig | 10-11-17 | 11:11

Ik word moe van dat gedram van mensen die leven in het verleden. Dat het niet vergeten wordt en in de geschiedenislessen wordt gestopt is 1 ding. Maar om ALLES om hun eigen f*cking wereld te laten draaien is gewoon egocentrisch. Alsof ELKE witte man racist is en alles wat ze doen bedoeld is om de zwarte mens te onderdrukken. Dan moet je gewoon naar de psychiater, dan heb je gewoon een groot geestelijk probleem. Als je alles maar met elkaar blijft verbinden aan het slavernij verleden, dan kom daar nooit los van. Die gasten zijn ongelooflijk hatelijk. En ik ben dat gedrag zat.

Libertarianism | 10-11-17 | 11:08

Het zou "nieuwe Nederlanders" sieren als ze eerst iets positiefs bij zouden dragen alvorens van alles te eisen.

Rest In Privacy | 10-11-17 | 11:03

Ook heeft niemand onze droogkuttige huisvrouwen iets gevraagd natuurlijk. Want misschien kijken vele poetswijven jaarlijks wel reikhalzend uit naar die dikke negerlul van zoewarte piet. Denk daar maar eens over na!

Billy Ocean | 10-11-17 | 10:59

Waarom geen Catalaanse Piet, wordt die soms overgeslagen ? Discriminatie ten top en dan zullen we wat horen van de voorzitter landelijk platform Catalonië .

Hebbiehemookweer | 10-11-17 | 10:56

Basken Piet?

Bergbloempje | 10-11-17 | 12:11

En hoe moet dat nou met mensen die niet gekwetst zijn? Waar moeten wij onze identiteit nou vandaan halen? Wij hebben ook recht op gekwetst zijn en een eigen identiteit! Postmoderne identiteitspolitiek.... levensgevaarlijk.

Antigoog | 10-11-17 | 10:56

Hier wordt in vrolijk van.

Keerf II | 10-11-17 | 10:55

Jankerds hun raison d’être afpakken...
Natuurlijk gaat dat niet werken!
(En ze hebben nog geen geld gevangen)

Rico Tampeloerus | 10-11-17 | 10:55

Kinderen gaan een verknipt beeld ontwikkelen over de inhoud van het woord traditie. Zwarte piet, regenboogpiet, roetveegpiet, edelmanpiet.... tureluurs. Die kinderen denken dat traditie "snelle verandering" betekent.

bodemloos | 10-11-17 | 10:52

Wat de één een slaaf noemt, is voor een ander een werknemer.

demaup | 10-11-17 | 10:49

Nederland is altijd een land geweest van gezeik, van kruideniers met een bekrompen moraal. En als het ons niet zint, dan worden we narrig. Zie de zwarte piet discussie. In die zin zijn onze anti slavernij Suri's perfect geïntegreerd. En maar zeiken en zeuren... Net zo intolerant als de Echte Nederlanders...

De enige reden dat de rest van de wereld dacht dat we tolerant waren, was vanwege onze 'vooruitstrevende' wetten. Maar die hadden nik met tolerantie te maken, maar alles met de neurotische ambtenaren om alles in regeltjes te vatten. Waardoor opeens abortus een recht werd, en euthanasie, etc.

De ironie wil echter dat de Nederlander zelf in de mythe van zijn eigen tolerantie is gaan geloven. Waar de autochtone bevolking massaal kijkt naar 'Chantal blijft slapen' en 'Gordon gaat trouwen'. Je kan het de allochtonen bijna niet kwalijk nemen dat ze een schotel aanschaffen...

Dr_Prepper | 10-11-17 | 10:49

Het zijn voornamelijk de gutmenschen en SJWs zelf die telkens op die tolerantie hameren...
Daarnaast: vergelijk de situatie in NL eens met de rest van de wereld en hou dan eens vol dat wij niet tolerant zijn...

Rico Tampeloerus | 10-11-17 | 11:03

@Rico
Tolerant betekent: iets goedvinden waar je last van hebt, omdat je begrijpt dat het voor de ander belangrijk is. Dat is iets heel anders dan de verzuilde situatie waarin wij hier zitten. Dat overigens het linker deel onzer beschaving daarin oververtegenwoordigd is, deel ik volledig met u. Echter merk ik dat het mij steeds minder uitmaakt van welke kant ik de azijnzeik in mijn ben krijg, het is beiden zuur en onsmakelijk.
Is Turkije tolerant omdat het westerse vrouwen in ANtalya toestaat om topless te zonnen? Of is Thailand tolerant omdat het de (kinder)prostitutie van westerse mannen tolereert? Het grote complot van de PVDA (zieltjes winnen) en de VVD (lage loon arbeiders) die heeft geleid tot de multiculturele hel, wordt hier met regelmaat (en terecht) vaak groot uitgemeten. Ook dat had met tolerantie niets te maken.

Dr_Prepper | 10-11-17 | 11:59

@Pepper,
De Nederlandse tolerantie zit in het feit dat wij ons naar anderen schikken, Die ga ik niet uitleggen, ga zelf maar nadenken.
Er is geen land in de wereld wat zich zover schikt naar vreemde mensen/nationaliteiten/culturen als Nederland. No way.
.
Nederland tolerant? JA.

Nosky | 10-11-17 | 12:36

Die bebaarde Griekse bisschop blijft aardig buiten schot. Terwijl hij toch ook een symbool is van onderdrukking, vervolging, islamofobie, genderdiscriminatie, vrouwenhaat en kolonialisme

batvoca2 | 10-11-17 | 10:45

Wanneer beginnen ze eens te zeuren over al die islamitische figuren die het
hele jaar door in de traditionele kledij van slavenhandelaar door de stad lopen
te paraderen?

getzappad | 10-11-17 | 10:42

Landelijk Platform Slavernijverleden (LPS) pleit voor het platleggen van de historische binnensteden van Amsterdam, Delft, Hoorn, Middelburg, Enkhuizen en Rotterdam. De bebouwing doet teveel herinneren aan het koloniale verleden.

Van Urk | 10-11-17 | 10:42

Dit is echt alleen een issue in de randstad. Buiten de randstad is zwarte piet gewoon zwart en wordt er hartelijk gelachen om deze gekkigheid.

Topperke | 10-11-17 | 10:41

zwarte piet was in heidense tijden al zwart toen zowat niemand wist waar Afrika lag. Zwarte piet ontzwarten is dan ook een voorbeeld van hedendaags Afrikaans kolonialisme in Europa.

Zyprexa20mg | 10-11-17 | 10:39

In de tijd dat Afrikanen en andere volken niet wisten waar Europa lag!

demaup | 10-11-17 | 10:51

Zwarte Piet is Zwart.
En de negers die dat niet zint, kunnen wat mij betreft vertrekken. Houdoe!

Stijlicoon | 10-11-17 | 10:38

Zwarte Piet was dan ook geen Surinamer of Antilliaan, maar een MOOR.
Dat zie je aan zijn hoofddeksel en aan zijn keldij.
Want welke slaaf had een muts met veren op en dikke gouden ringen in de oren??

mallekater | 10-11-17 | 11:47

Snap niet dat die zwarten dit geen leuke piet vinden hoor, die blanken pieten zien er uit als of ze een pakslaag hebben gekregen met die blauwe plekken in hun gezicht.

Havenwerker | 10-11-17 | 10:37

Wat kan een door de katholieken gekaapt oud Nederlands feestje toch veel te weeg brengen. Voor de invasie van de christenen uit de woestijn had men al een man op een paard die presentjes rond bracht. Deze koene strijder had twee raven die hem vertelde welk kind lief en welk kind stout geweest was.
Zie hier de de oplossing om de Nederlandse cultuur te herstellen.
Verwijder de priester die met zijn gekleurde vriend stoute kindertjes zoekt om mee te nemen naar Spanje, door een koene strijder met zijn raven.

the Jackdawn | 10-11-17 | 10:36

Odin?

Loodje | 10-11-17 | 10:41

@Loodje | 10-11-17 | 10:41
In het oud Fries Weda

the Jackdawn | 10-11-17 | 11:22

Mensen, dit is goed nieuws, een overwinning. Het mooie aan de racisme roepers, de discriminatie fetisjisten en de activisten binnen de LBTQHFGGASFGFJJRUETIGHAWYIHEJKGHAF-gemeenschap is dat het hen altijd lukt te ver te gaan. Eerst doen ze nog een appèl op een soortement van morele verplichting, maar daarna pushen ze te ver, waardoor zelfs de grootste moraalridders denken: er zijn grenzen. Daarom wordt het nooit wat met dit soort clubjes. Ze gaan aan hun eigen "succes" ten onder. Kunnen wij ons weer bezighouden met wat echt belangrijk is: het soldaat maken van een lekker gerijpte ripasso.

Sir Nastian | 10-11-17 | 10:36

Touché.

Makro777 | 10-11-17 | 10:48

Als we toch bezig zijn...
Wanneer gaan we in nederland de ''nederland en de nederlandse cultuur hatende migranten( u weet wel al die mensen die hier niet geboren zijn maar wel van de nederlandse euros houden en daarom hier zijn) eens afschaffen?.
Dit soort mensen hebben niets te zoeken in dit slechte land ,met al die sinterklaas fans hier.

p17266141 | 10-11-17 | 10:36

Beste mensen,
Wat een slappe gedoe rond Sint en Piet.
Het is heel eenvoudig.
Als aanpassing toch niet goed vallen bij de klagers:
Dan het gewoon bij het oude houden.
Een blanke Sint en een Zwarte Piet.
En je moet beroepsklagers gewoon wat te klagen geven.
Er zijn nu eenmaal een aantal azijnpissers is onze samenleving.
Groeten en een mooie dag toegewenst.

nr123456789 | 10-11-17 | 10:33

Aldus het landelijke propaganda van surinamers clubje.

p17266141 | 10-11-17 | 10:32

Misschien moeten ze zich in een witte onderbroek hullen en een hoofddoek dragen. Het dreigen met de roe kan dan tegelijk vervangen worden door het wijzen met de vinger. En uiteraard minstens een halve meter afstand in acht nemen tussen die vinger en het onschuldige kind. Verder in alles genderneutraal gedrag, maar dat spreekt vanzelf. En geen snoepjes, want de lol is er vanaf, en die mag er niet opnieuw op komen!

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 10:32

Volgens mij had sinterklaas een stijve toen ik als kind op zijn schoot had #metooooo en #outsinterklaas
lekker efficient

Drkildare | 10-11-17 | 10:31

Wees blij dat je eindelijk eens wat aandacht kreeg

tata1981 | 10-11-17 | 10:53

".... wat ik eigenlijk hieruit kan afleiden, wat u ook moet afleiden...."
Mijn hemel, wat ik vind moet u vinden, wat ik denk moet u denken, wat ik wil moet u niet willen.
Dat mens begint op redelijk normale toon, maar narmate het gesprek vordert wordt ze kwader en kwader. Interviewer doet niks anders dan een paar simpele, voor de hand liggende vragen stellen, maar dat is al tegen het zere been.
Gram, één vat gram, dat mens.

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 10:46

Deaud aan radio 1!

tata1981 | 10-11-17 | 10:52
-weggejorist-
barrypaffert | 10-11-17 | 10:30

Je dacht toch niet dat beroepsnegerts akkoord gaan met het verdwijnen van hun verdienmodel?

Drkildare | 10-11-17 | 10:29

De demonstranten willen gewoon aandacht en zullen naar iets blijven zoeken om een reden te hebben om herrie te schoppen. Waarom gaan ze in Afrika niet de stammen belagen die vroeger hun voorouders gevangen en verkocht hebben. Overigens zijn de nazaten van de slaven die zich hier roeren er niet mider op geworden. Zonder de slavenhandel zouden ze nu nog op blote voeten door de Afrikaanse oerwouden zwerven.

watazooi | 10-11-17 | 10:28

Eén van mijn kleinkinderen is al enige tijd bezig om zijn Zwarte Pieten pak vol trots en plezier te dragen. Hij is 3 jaar oud en wat een plezier en vreugde hij geeft en wat een verschil met die vreugdeloze figuren op de foto's.
Goed bezig Nederland afbrekers. Bah.

BBmetR | 10-11-17 | 10:28

HAHAHAHA.... dit land

SoepKip | 10-11-17 | 10:26

De link tussen een Moor (Zwarte Piet) en een neg0r kan ik met geen mogelijkheid leggen.
Wel zie ik hoe import neg0rs hier een kinderfeestje(!!!!!!) grandioos verpesten.
Wat een enorme verrijking zijn die invasieve exoten toch.

Kanarie_Geil | 10-11-17 | 10:25

Je eigen blanke SJW’ers doen anders graag mee.

Bigi Bana Boy | 10-11-17 | 10:28

Volgens de koran gaan de mensen met een wit gezicht naar de hemel en mensen met een zwart gezicht nar de hel. Maar dat is natuurlijk helemaal oké.... ,moet je eens voorstellen dat een Amsterdammer dergelijke soeras hardop voorleest.

tata1981 | 10-11-17 | 10:25

Dus eigenlijk zegt u hiermee dat de integratie nooit zal lukken want uiteindelijk worden de mensen uit amsterdam toch apart gezet.

pa_niek | 10-11-17 | 10:29

Hoofdstuk 3 vers 106 / 107

tata1981 | 10-11-17 | 10:43

Ik weet trouwens pas sinds kort dat ik volgens anderen een "wit" gezicht zou hebben, komt door de jeaup van van Jole en dat gedram over "white privilige" zegmaar...

tata1981 | 10-11-17 | 16:06
▼ 1 antwoord verborgen

Vroeger was het nog een mysterie, je herkende als kleine jongen soms een Piet maar twijfel bleef of het nu wel of niet buurman Jan was, dat probleem is nu dan iig opgelost! Alles moet kapot! Dit land is knettergek

Oetiohnegentechnik | 10-11-17 | 10:25

Zodra ik de kans krijg ga ik vanaf eind september tot april jaarlijks overwinteren buiten Nederland. Zou dat voldoende zijn om die jaarlijkse ellende rond Zwarte Piet te ontlopen of gaan we hier nu 365 dagen per jasr mee door ? Ik trek dat gejank van SJW’ers en PVV’ers niet meer. Zelfverklaarde redders can de wereld aan de ene kant en het vaderland aan de andere kant. Wat een land.

Bigi Bana Boy | 10-11-17 | 10:24

Mooi dat je één bepaalde politieke partij linkt aan mensen die blijkbaar een klassiek Sinterklaasfeest appreciëren. Echt knap. En als je de rest van het gezeik in dit land ook wilt vermijden zou ik zeggen, mei tot september ook wegblijven!

J-van-de-Bontekoe | 10-11-17 | 10:51

Toevallig zal ik dit jaar het sinterklaasfeest op Curaçao doorbrengen. Heb de eerste foto's van een wit geschminkte sinterklaas al mogen ontvangen. De zwarte pieten schijnen niet zwart genoeg te kunnen zijn, zelfs daar wordt nog een schepje bovenop te worden gedaan.

wan hung lo | 10-11-17 | 11:02

Meneer Bontekoe, ik heb geen enkel probleem met het klassieke Sinterklaasfeest, maar wordt een beetje moe van extremistische drammers van zowel de linker- als rechterzijde.

Bigi Bana Boy | 10-11-17 | 12:16

Het zijn beroeps zeikerds, zeiken om te zeiken.
Wie neemt deze lui nog serieus ?

K.Zak. | 10-11-17 | 10:23

De PVV aanhang blaast anders ook een flink partijtje mee ieder jaar. Word zolangzamerhand ook ziek van die “verzetshelden”. Ieder jaar weer dat gelul op de social media. Weer ieder dag van die infantiele pro-Zwarte Piet postings
.

Bigi Bana Boy | 10-11-17 | 10:27

Dat is jou probleem.

K.Zak. | 10-11-17 | 10:47

Mij is gevraagd om het plafond te 'witten'. Is dit ook racisme of moet ik het toch maar 'zwarten'?

pa_niek | 10-11-17 | 10:23

Doe maar regenboog, voor de zekerheid.

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 10:25

Ga eens aan het werk stelletje beroepsnegers !

Wekkertje | 10-11-17 | 10:20

Vanmorgen Radio 1 interview met Barryl Biekman. Werkelijk; het is om te lachen als het niet om te janken zou zijn. Sinterklaas moet namelijk helemaal wieberen! Want... ALLE symbolen van het Sinterklaasfeest zijn rasies! Kruidkoek, speculaas, chocola, de roe, het paard etc. het refereert állemaal aan de behoefte van de gore, slavendrijvende witmang om donker gepigmenteerden te vernederen, uit te buiten.
Dus kappen nou blankman met die smerige Sinterklaas praktijken. Bovendien even snel en ruimhartig schadeloosstelling storten graag!

Ad Fundum | 10-11-17 | 10:19

Radio1 moet deaud

tata1981 | 10-11-17 | 10:26

En als je het hebt over MeToo dan is de Sint wel de allergrootste klootzak.
Edgar kan daarover meepraten want Sinterklaas was verdrietig en moest getroost worden wat op alle manieren kan.

Johan_Voorhaar | 10-11-17 | 10:27

Ik hoorde het en dacht echt dat het satire was. Dat dit soort gekrijs serieus wordt genomen is echt stuitend.

Makro777 | 10-11-17 | 10:27

Wat zou u doen als ze uw "dram" hobby afpakken? PS ben het gezwarte piet en de gewitte onderbroek discussie beu. Kots beu. Zwarte piet is niet meer relevant en van J is terug naar af. Ik wil geen nachtmerries van mannen met witte onderbroeken die " op mij gaan liggen" in hotelkamers. Fatsoenlijk. Foei.....

Jimmy200 | 10-11-17 | 10:18

En let even op, het duurt niet al te lang meer of we zijn ook al die moslimbroeders die voortdurend lopen te emmeren ook spuugzat.

mallekater | 10-11-17 | 10:17

Ik gok zo dat veel tegenstanders van deze EdelmansPiet gewoon tegen zijn omdat ZwartePiet hen werd afgenomen en dan tegen zijn onder het mom van geen ZwartePiet dan ook geen EdelmansPiet.

Johan_Voorhaar | 10-11-17 | 10:17

Ik stel voor om alleen nog maar een "speciaal ras" zwarte Piet te laten spelen.
Zo is het historisch correcter. Een soortement "stagepieten". Met clubhuis en uitkering.
Voila!

Ce ca! | 10-11-17 | 10:17

Haldol-Piet en castraat-Piet. Met een inmiddels van zijn kruis beroofde katholieke heilige. U kunt nu doneren op giro 555

atheïstisch stemvee | 10-11-17 | 10:15

Ja, we gaan gewoon alle Pieten wit maken............. waarmee in één klap is aangetoond dat zwarte Pieten niet de moeite waard zijn.
Te dom, te lelijk, en teveel jankerend .

mallekater | 10-11-17 | 10:15

Ja maar dan wel whiteface witte Piet.

P-unit | 10-11-17 | 10:16

Wat een vrolijke pieten hé!

De deugders en (geweldadige) racismezeikers hebben het weer voor elkaar hoor, Weer iets leuks helemaal kapotgemaakt in Nederland.
Bravo deugerts! Knap hoor. Allemaal boos en alles is nu kudter dan kudt, nu jullie zin?

Creaguurder | 10-11-17 | 10:13

De cirkel is weer rond. Amsterdam was een van de laatste steden die zich tijdens de 80 jarige oorlog met tegenzin aansloot bij de opstand want economische belangen (zie de De geschiedenis van Amsterdam II-I 1578 - 1650) en nu halen ze als eerste weer de "Spaanse edelmannen" binnen. "What is out of sight is not out of mind" zullen in de Stopera hebben gedacht. Sarcasme modus/off

Basil Fawlty | 10-11-17 | 10:13

En de spanjo’s hebben zo een dikke 700 jaar gevochten om de moren te verdrijven. Dus een beetje raar om van een moor een spanjo te maken. Piet is de geconventeerde moor dus de christelijke knecht van de sint. Hij staat symbool voor de overwinning op de islam. Geen kruis op de meiter geen moor geknecht, arme sint.

P-unit | 10-11-17 | 10:21

Want godverdikkeme, je ZAL bukken voor de 5 % zwartjes in dit land.
En dan vragen die gasten zich nog af waarom we ze echt helemaal spuugzat zijn.

mallekater | 10-11-17 | 10:13

"jumping through hoops" noemen amerikanen dit. Het is een vorm van manipulatie waarbij je telkens grotere uitdagingen moet aangaan om de ander te pleasen , maar nooit een doel bereikt.
Als er opnieuw wordt toegegeven dan zullen ze daarna weer wat anders bedenken om over te klagen.

Tohuwabohu | 10-11-17 | 10:11

Ik zie alleen maal homopieten. Niet dat ik wat tegen homo's heb, hoor. Maar het stoere, vrolijke en mysterieuze is er nu wel af.

Chuck the plant | 10-11-17 | 10:11

Meneer q heeft het ook al gezegd; de Nederlandse man is dood. Dit is de Nederlandse "man" anno 2017. En die sjw meisjes zagen dat het goed was.

Rallywally | 10-11-17 | 10:26

En anders een rode Piet, de jolo Piet. In een witte onderbroek. Hij zeurt de hele tijd met een nasale stem. Die op je gaat liggen als je stout bent. ‘Wie stout is moet tongen’

P-unit | 10-11-17 | 10:11

Of krijgt de roe....

J-van-de-Bontekoe | 10-11-17 | 10:21

Volgens mij had hij ook nog witte sokken aan!!!!

Jimmy200 | 10-11-17 | 10:22

+1

McMuntje | 10-11-17 | 10:33

Over die Pietendiscussie durf je in het buitenland toch helemaal te praten.... zou me doodschamen en niemand zou begrijpen wat nu het probleem is..

ttype | 10-11-17 | 10:10

Wie zich in Amsterdam nu nog als zwarte piet verkleed is een complete verliezer.

doskabouter | 10-11-17 | 10:08

Echt niet dat is juist een winnaar, iemand met ballen die zich niet in het hokje van racist laat plaatsen.

tata1981 | 10-11-17 | 10:10

Nee , juist een held, een grote held.

Bergbloempje | 10-11-17 | 12:18

De rechter bepaald wat racisme is en niemand anders

tata1981 | 10-11-17 | 10:08

Ik neem aan dat in praatprogramma's geen podium meer wordt geboden.

wieowie123 | 10-11-17 | 10:06

Zonder schmink (of andere gezichtsverbergende maatregelen) is de outfit sowieso ongeschikt.

Muggenmepper | 10-11-17 | 10:04

We hebben nog musea vol met van die afrikaanse zwarte mombakkessen, zwarte maskers die de duivel uitbeelden. Is dat misschien iets.
Past mooi in de cultuur van de klagers. Hoef je je ook niet meer af te schmincken.

bodemloos | 10-11-17 | 10:03

Het probleem met deze jankers is dat ze eigenlijk willen janken, willen herrie schoppen, ..., om zichzelf in de kijker te zetten. Zij willen geen oplossing, want een oplossing betekent dat ze niet meer kunnen janken, opinies schrijven, bij tv-programma's aan de tafel schuiven. Janken en gekwetst zijn is hun beroep, en elke oplossing die er komt, brengt hun werkgelegenheid in gevaar.

boertige_bokkerijder | 10-11-17 | 10:03

Daarom noemt men hen ook 'beroepsnegers'.

Wekkertje | 10-11-17 | 10:25

Hoe laag is overigens je zelfbeeld als je je in zo’n pakje laat hijsen en je gezicht vuil maakt voor een paar euro per uur?

Mather | 10-11-17 | 10:03

hahaha wat een vernedering inderdaad. Een maillot, vies gezicht en een vreemd pakkie aan. Een blanke met een beetje zelfrespect doet dit gewoon niet.

BozePaarseMan | 10-11-17 | 10:12

Ik overweeg deze carnaval om als bosneger te gaan. Dacht eerst aan zwarte piet maar een bosneger is toch origineler. Daar is geen uurloon voor nodig, het gaat puur om de fun en de gezelligheid

tata1981 | 10-11-17 | 10:17

*Frequinn stem aan zet* Het is een schande!

TP 1984 | 10-11-17 | 10:03

Dit speelt toch alleen in Amsterdam? Altijd dat zelfde sectarisch clubje mensen bij Pauw, dwdd, RTL-late night te janken over dit en andere onderwerpen allemaal de zelfde mening. De rest van Nederland denk er echt wel anders over. En mij\ons een schuldgevoel aanpraten over het slavernij verleden? De elite en wat rijke boeren die hielden slaven, voor de massa was het ook gewoon ploeteren en overleven.

Rallywally | 10-11-17 | 10:02

Amsterdam heeft grootheidswaanzin. Net als dat vd laan gezeur. Lokaal nieuws. Als de burgemeester van Maastricht overleed zou dat in de Limburgse courant staan maar niet op AT5 een week lang drama tv zijn.

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 10:23

Piet is een fantasie figuur een karakatuur. Zijn inspiratie is de moor. Die zich over heeft gegeven en christelijk is geworden. Hij trad in dienst bij sint Nicolaas als knecht. Hij staat voor de (christelijke) overwinning op de islam. Maar in amsterdam geen kruis meer op de meiter en geen christelijke moren als knecht. Hij mag niet meer zwart zijn. #Poitiers732 #ElSid1492 dat is dus ruim 700 jaar oorlog in Europa met de moor. Die kinderen kwamen roven in het noorden. Het was gebruikelijk om de ouders voor de ogen van de kinderen te vermoorden zodat ze niks hadden on naar terug te vluchten. Kinderen in de zak mag al heel lang niet meer. #freeblackpiet

P-unit | 10-11-17 | 10:02

On om kortom een Spaanse edelman is eigenlijk een nog al beledigende keuze aangezien die 700 jaar oorlog met de moren hebben gehad.

P-unit | 10-11-17 | 10:15

Die in de 2e foto (bruin/blauw) is ook al aardig gender neutraal. Is het nou een man of vrouw?

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 10:02

Kan iemand mij uitleggen wat nu het verschil is tussen de pakken van een Spaanse edelman en de normale, huidige zwarte Pieten kledij, die zou verwijzen naar slavenkledij (wat overigens aperte onzin is)?
Volgens mij is het precies hetzelfde. Anders dan dat de stof wellicht betere kwaliteit is. Maar dat heeft meer van doen met het beschikbare budget van gemeente Amsterdam versus dat van, pak 'm beet, de speeltuin vereniging Doetinchem West.

Franker | 10-11-17 | 09:59

Het was de bedoeling dat dit verschil minimaal zou blijven, om de Traditio's te plezieren. En dat zint de Sigario's niet. De racistische witmens heeft een truukje bedacht, hij mag er niet zo gemakkelijk mee wegkomen. Hij moet dieper lijden, en er zich niet met een Jantje van Leiden van af kunnen maken.

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 10:06

You are so right, Zwarte Piet, met hoofdletters ja, is vanouds al gekleed in wat in de zestiende eeuw “luxe” kleding was. Denk bijvoorbeeld aan de traditionele omvangrijke witte kraag. Die was toch echt niet bedoeld voor elke slager of timmerman. Maar goed, wie vertelt dat die verstandelijk gemankeerden in Amsterdam?

J-van-de-Bontekoe | 10-11-17 | 10:16

Bij ons thuis (westerse immigranten) is Zwarte Piet ZWART!!1!!1!

En de SJWers en andere beroepsdebielen mogen van mij piepen wat ze willen, ik luister er toch niet naar.

Het enige is, dat ik mijn gedrag aangepast hebt.

Als er een bedrijf Zwarte Piet in de ban doet, zijn ze me als klant kwijt. Als een partij tegen Zwarte Piet is, dan zijn ze mijn stem kwijt.
Simpel - toch?

hangtiet met knoop | 10-11-17 | 09:58

Ik doe met je mee.

K.Zak. | 10-11-17 | 10:24

Sowieso was het een complete gotspe om onze oude onderdrukkers vol feestvreugde binnen te halen. Alsof we ook een vliegtuig vol zwaaiende pepernootuitdelende nazi's een intocht zouden laten doen in Rotterdam.
Zou Sylvana het leuk vinden als we Keti Koti laten inleiden door een jolige troep Amerikaanse plantageleiders? Vast wel.

arbanafal | 10-11-17 | 09:53

Leuke vergelijking!

Franker | 10-11-17 | 10:00

Je moet van een sprookjes-figuur met heidens wortels, wat Zwarte Piet is, geen historisch figuur maken, wat een Spaanse edelman is.

Avin | 10-11-17 | 09:53

Waar het om gaat is dat de Spaanse edelmannen Naarden, Alkmaar, Zutphen, Haarlem en vele andere Nederlandse dorpen en steden uitgemoord hebben. Als er een figuur niet welkom is in Nederland dan zou het de Spaanse edelman uit de zestiende en zeventiende eeuw moeten zijn. Wat een stelletje domme domme knurften.

Mokum Kosher | 10-11-17 | 09:52

Ja precies, een WaffenSS-piet zou minder stof hebben doen opwaaien.

Voorjaarsmoe | 10-11-17 | 09:56

weiße Piet in het zwart en met een doodskop op de pet ‘wie stout is krijgt gas’

P-unit | 10-11-17 | 10:24

Voorjaarsmoe | 10-11-17 | 09:56
Ik zie meteen die kop van de sint boven de tankkoepel uitsteken.

bodemloos | 10-11-17 | 10:37

Koffie met melk gaat ook in de ban want racisme....
Sowieso, melk want wit.... Laat staan moedermelk.... of mag dat nog wel met dat gender neutrale gezeik?
Chocolade moedermelk?

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:50

Ja, het zijn verwarrende tijden. Zelf durf ik geen witte rijst meer te eten.

osolemio | 10-11-17 | 09:54

LoL @ oslolemio

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 10:03

Wel Chinese rijst?

boerk | 10-11-17 | 10:17

Als we zwarte Piet nou gewoon zwart laten en de zwarte mensen die klagen wit schminken. Probleem opgelost. Next.

Geneeskrachtig Kruit | 10-11-17 | 09:50

Stel je voor dat ze dan gaan zeiken dat ze niet trots mogen zijn op hun afkomst ofzo.

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:53

Deze lui haten Nederland gewoon. Ze zijn pas gelukkig als Nederland Negerland heet en we elke ochtend rotti met gebakken banaan ontbijten. Tot die tijd is gewoon niks, maar dan ook niks goed.

Makro777 | 10-11-17 | 09:50

Suriname 2.0

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:53

Prima, uitzetten richting Suriname. Kunnen ze daar lekker klitti kutti en 't kwakkiefestival vieren.

VeelTeSteil | 10-11-17 | 10:04

Het is te belachelijk voor woorden. Maar tegelijkertijd kun je hier wel heel goed aan aflezen wat er mis is hier in Deugland, en hoe het polderen misschien wel werkt als het gaat om de verhouding tussen werkgever en werknemer, maar volledig onderuit gaat op het multikul-toneel. Een Gemeente Amsterdam zit, zo begint deze komedie, met de handen in het haar als het om het jaarlijkse Sinterklaasfeest gaat. Enerziijds de traditie die nooit een probleem was, anderzijds de Brigade van Kwin Sigario die roet in het eten komt gooien en er behagen in schept om dat feest verdacht te maken en te 'ontmaskeren' als een racistisch koloniaal wangedrocht. Na jaren heen en weer, en een steeds toenemende agressie van de Sigario's hakt diezelfde Gemeente de knoop door en start in het geheim het Roetveeg-project op dat het ideale compromis op moet leveren tussen enerzijds de grote groep Traditio's, die een bepaald beeld van Zwarte Piet hebben en zich daarmee verbonden voelen, en anderzijds de kleine club Sigario's die vinden dat alles aan Zwarte Piet, uiterlijk, sieraden, kleding, gedrag, verwijst naar slaven en slavenhandel. Maar de Gemeente, wellicht geadviseerd door een of andere Raspoetin, is niet voor é´´n gat gevangen, en komt na lang beraad tot een even geniale als simpele oplossing: verander het uiterlijk van Zwarte Piet zodat de Sigario's onmogelijk vol kunnen blijven houden dat het hier om een knecht, dus om een slaaf, dus over ons verleden als slavenhandelaar gaat, zorg dat de figuur er beslist niet als een neger, dus als een knecht, dus als een slaaf uitziet, maar breek tegelijkertijd zo weinig mogelijk met het beeld dat de Traditio van Zwarte Piet heeft. Ergo, maak van de vermeende slaaf een vermeende heer, en maak van die vermeende heer een Spaanse heer, want de Sint komt tenslotte niet uit Afrika maar uit Spanje. Beetje roetveeg nog om die vermeende heer nvooral niet al te wit te laten lijken, want dan gaan de Sigario's daar weer over zeiken, en klaar is de PolderPiet! Diepe buiging, door het stof voor de Sigario's, maar dan heb je ook wat!
Maar die Gemeente Amsterdam heeft buiten de waard gerekend, want de Sigario's accepteren geen PolderPiet, de Sigario's zijn uit op wraak en rusten niet alvorens dat Sinterklaasfeest echt kapot is en er werkelijk een overwinning gevierd kan worden. Men wil niet dat er een pijntje wordt weggenomen, nee men wil ultieme wraak. Dus wordt het hele construct van bezwaren moeiteloos verlegd van de slaaf naar de meester. De figuren die de Sint begeleiden mogen er niet uitzien als een slaaf, maar al helemaal niet als een heer! Want dat is eigenlijk nog veel erger! Die heer verwijst namelijk naar de knecht die verwijst naar de slaaf die verwijst naar ons verleden als slavenhandelaren, dat verwijst naar ons diep racisme!
Dit is waar "weg met ons" toe leidt. Weg met ons is weg met alle symboliek, weg met alle verwijzing, weg met elk verhaal, weg met elke mythe, elk sprookje, elk collectief onbewuste, ten behoeve van een zootje gram halende zielepieten.
Het racisme zit niet in de witmens met zijn Sinterklaasfeest, het racisme zit in de hatende Sigario's, zit diep heel diep in hun ziel. Het slavenverleden woekert niet door in een postkoloniale door multikul zacht en meegaand geworden poldersamenleving, maar in de binnen die samenleving rondstrompelende zielepieten, de lui die van generatie op generatie in hun kop slaaf gebleven zijn en het ook eigenlijk willen blijven. Het us onvervalste slavenmoraal: alles wat ons overkomt ligt niet aan ons maar aan de ander, dus die ander mag en zal nooit deugen wat-ie ook probeert om ons tegemoet te komen.

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 09:50

Dat is een hele lap rake tekst. Beelden zeggen meer dan woorden. Ik kijk naar de twee onderste foto's en zie de huidige stand van zaken. Wat ooit een feest was, een cultuur. Nu zonder lol, zonder levenslust, ontdaan van alle trots. Sorry dat wij bestaan. We gaan zo weg. Zorg a.u.b. goed voor het land dat we nalaten. Doei.

atheïstisch stemvee | 10-11-17 | 10:02

Vroeger wel. Maar het vak is veranderd. Alles verandert. Steeds minder kolencentrale's, minder kolenkachels, open haarden, meer efficiënte branders, het is allemaal niet meer wat het geweest is.

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 10:11

Ik begrijp het, de teloorgang van een oud ambacht. Volgens mij moet mijn schoorsteen van de open haard nog worden geveegd......

J-van-de-Bontekoe | 10-11-17 | 10:42
▼ 1 antwoord verborgen

Maken we er toch gewoon zwarte Kees van. Probleem opgelost.

Biologische_Dildo | 10-11-17 | 09:49

Het rijmpje klopt toch? Mijn criminele kinderen zullen leren de Spaanse edelman te eren? Oh wacht!

Staatsbaard | 10-11-17 | 09:48

Daarom moet de discussie over dit soort dingen gewoon stoppen. Het wordt een hele moeilijke toekomst als we bij alles wat we doen rekening moeten houden of er ergens misschien een groep mensen beledigd raakt.

Bytemaster | 10-11-17 | 09:46

Je wordt gedwongen te knielen voor kudde jankwijven. Lekker niet hoor. Dan ben ik maar racist, asociaal en discrimineer ik. Maar dan ben ik tenminste een Nederlander. Bakfietswijven gaan maar lekker roeien naar Afrika om kumbaja te zingen bij een kampvuur

Jos Tiebent | 10-11-17 | 09:44

Eigenlijk rot het me niet of zwarte piet zwart is of niet. Maar door dat geweeklaag van die beroepsdemonstranten wil ik dat ie dom is, zwart is als de kachel met grote rode lippen en met een Antilliaans accent 'lekker mattie' zegt terwijl ik pepernoten uit zijn met slavenarmbanden omhulde jatten pak.

Ik krijg het idee dat het pas volbracht is als we het kwakoe festival op 5 december gaan vieren. Om te kotsen!

bokkepruik | 10-11-17 | 09:43

Nee zelfs als we het kwakoe festival op 5 december (veel te koud) vieren is het niet genoeg. Zelfs als blanken als tuinstoel zouden dienen op het kwakoe festival is het niet genoeg. Dit probleem zit veel dieper, er is namelijk geen mogelijkheid tot samenleven met deze extremisten, voor hun is het pas genoeg als blanken niet meer bestaan. Zuid-Afrika en Zimbabwe laten zien hoe het werkt als men dit soort extremisten aan de macht laat komen.

Pierrepoint | 10-11-17 | 09:50

Het gaat deze overgewaaide "black lives matter" figuren om erkenning, geld, suprematie en misschien wel meer.... in een interview met "mevrouw kwekker" werd haar gevraagd of de zaak afgedaan zou zijn als de "voormalige slavenhouders" de schuld in harde contanten zouden afbetalen, haar antwoord.... nee ook dan niet....
Blanken doen het pas goed als ze niet meer bestaan, waarschijnlijk zouden veel van deze zwarte supremacisten genocide een prima idee vinden. NW Europa is te naief, ze wandelen hun eigen ondergang tegemoet.

Pierrepoint | 10-11-17 | 09:43

Je had die hysterische troela op grindpad FM los moeten horen gaan vanochtend, holy shit. "Ze" willen nu van het hele sinterklaasfeest af. In plaats daarvan kunnen we "VN kinderdag" gaan vieren. Lekker Kumbaya zingen en Juncker op z'n apocalyptische kutpaard vereren, man man man. Everyday we stray further from Sinterklaas...

Makro777 | 10-11-17 | 09:43

Als je nog niet racistisch was zou je het van deze hele non discussie wel worden.

GroetenVanUrk | 10-11-17 | 09:43

Dat is ook de bedoeling. Door dit gedram wordt iedereen racist, en dat zal ongetwijfeld leiden door meer subsidie tav racismebestrijding in de komende jaren.

skoftig | 10-11-17 | 09:45

Volgens mij is het uitgangspunt juist dat alle blanken wit zijn en racisten allemaal. Wij willen het gewoon niet zien en we kunnen er ook niets aan doen. Wij moeten heropgevoed worden. Beter nog dat we gewoon helemaal verdwijnen.

atheïstisch stemvee | 10-11-17 | 09:52

Wij buigen niet voor den IJzeren Hertog Alva.
Weg met de Spanjolen. Wij zullen overwinnen.

Avin | 10-11-17 | 09:42

Geldt niet voor Amsterdam.Die stad koos aan het begin van de 80-jarige oorlog de kant van Spanje.Verzette later haastig de bakens... Nu kiezen ze weer voor de verkeerde kant. ¨l´histoire s repete....

drs kwenie | 10-11-17 | 10:22

En waarom van die depressieve Pieten? Antidepressivum in je schoentje?

atheïstisch stemvee | 10-11-17 | 09:42

Wat verwacht je dan van een D66 politicus?
Willen referendum, krijgen referendum, willen geen referendum want past niet in eigen straatje
Willen "geen zwarte piet", krijgen "geen zwarte piet", willen van "geen zwarte piet" af want past niet in hun straatje

InAnumPerRegimine | 10-11-17 | 09:41

Moeten wij nu van een paar historisch gemankeerden te horen krijgen wat Spaanse edelen kunnen aanrichten? Zullen wij het nog eens hebben over Alva, Requesens, Fuentes, of de Inquisitie?
-
Voorwaar: tijd voor een nieuwe Raad van Beroerten!
-
Wat leuke alternatiefpieten aangaat is de Amsterdamse keuze voor 'Spaanse edellieden' op z'n minst een ongelukkige. Maar ja: wie verwacht ook enig historisch besef bij bestuurderen van een stad die door de eeuwen heen collaboratie met de vijand tot verdienmodel heeft gemaakt? ( de Habsburgse kroon staat nog steeds op de Westertoren)
-
(om het over die Februaristaking maar helemáál niet te hebben...)

bisbisbis | 10-11-17 | 09:39

Piet hoort zwart en Sint hoort wit. Het gaat om die combi: de odd couple. Iemand zei het al: er gaat voor de kinderen magie van uit. Als je Piet roomblank maakt met zwarte vegen is de magie weg. Maar de politiek offert die graag op.

Koonkluk Huis | 10-11-17 | 09:39

Ze pushen het wel tot het uiterste.

atheïstisch stemvee | 10-11-17 | 09:39

Helaas Kindertjes van Holland wordt dit jaar geen Sonterklaas gevierd want Zwarte Piet moet in het Gevang. Geen cadeautjes, jammer dan. Misschien komen ze volgend jaar weer wel.

carabo | 10-11-17 | 09:43

Haha, dit is echt topamusement hoor. Wat een wereld.

woordgrap van de dag | 10-11-17 | 09:38

Het is ook een slechte oplossing waarom maken ze Piet niet wit. Witte Piet. Niemand kan dan zeuren alhoewel dat vast ook door deze lieden zal worden bestempeld als racisme.

P-unit | 10-11-17 | 09:38

Nee dat is ook niet goed want dat wijst op #WhitePrivilege #Racism #fascists omdat er dan weer geen zwarte pieten zijn.

InAnumPerRegimine | 10-11-17 | 09:43

Hier is maar een antwoord op mogelijk. "Houd je bek!"

Dommedaris | 10-11-17 | 09:37

Ook in mijn familie voelen we elke 5 december de pijnlijke herinneringen aan de slachtpartijen die zijn aangericht door de Spanjaarden. De bittere armoede en honger die zij brachten zijn onderdeel geworden van ons genenpakket. Wij ijveren nog steeds voor compensatie en boetedoening door de perverse Spanjaren. Helaas, is er weinig begrip voor ons leed bij de kwaadaardige Madrilenen. Afijn, het veilige gevoeld van de slachtofferrol en het eeuwige geklaag over anderen compenseert de pijn wel. Dat dan wel weer.

Graaier | 10-11-17 | 09:35

Wij zijn druk bezig met herstelbetalingen aan Spanje.....
Wij waren tenslotte zulke slechte onderdanen en hebben 80 jaar lang tegen hen gevochten dus moeten wij de Spanjaarden wel tegemoet komen met herstelbetalingen (En Portugal en Italie en griekenland) in de vorm van "leningen zonder eind" om daar de economie de broek op te laten houden.

InAnumPerRegimine | 10-11-17 | 09:46

Schaf de hoofddoek ook maar af dan want moslims zijn in de geschiedenis de grootste slavendrijvers geweest. En nog trouwens. Ik wil er niet aan herinnerd worden dat mijn blanke voorouders weden misbruikt, verhandeld en mishandeld door moslims. Beter is ook nog om te voorkomen dat zoiets zich herhaalt. We weten wat ins te doen staat. www.nrc.nl/nieuws/2016/07/19/meer-eur...

Rheia | 10-11-17 | 09:34

Altijd lachen om het lokale nieuws uit Amsterdam. Deze week: een paar honderd spaanse-edelman-pakken in de aanbieding.

Schmalz | 10-11-17 | 09:34

Ik stel voor om dan maar sharia pieten te introduceren, daar kan toch geen weldenkend mens over vallen want er was geen grotere kindervriend en pedo mo.

geenspam | 10-11-17 | 09:34

Dan pedo mo

geenspam | 10-11-17 | 09:35

Dan zijn het geen Pieten meer, maar Piedo's

InAnumPerRegimine | 10-11-17 | 09:47

Bekijk het bestuur eens van deze Pietenclub. Dan begrijp je het resultaat!

Wouterhetkanstouter | 10-11-17 | 09:33

Mag ook wel eens wat gemoneyfollowed worden, die nieuwe kostuums lijkt me een duur feestje.

Bokito ergo sum | 10-11-17 | 09:33

Da's dan prima. Dan kunnen ze zich in Madrid vervoegen met hun klachten en claims.
Terzijde. Spijkerbroek symboliseert onderdrukking van de Noord-Amerikaanse indiaan?

De etnisch deugklager wordt zo wel ontmaskert als querulant en sociaal profiteur. Misschien kunnen ze zich eens druk maken over de mensonterende gevolgen van de oprukkende ISlam of anders kinderarbeid of zo?

Rommelende Onderbuik | 10-11-17 | 09:32

Ik stel voor dat we dat clubje racistische klagers afschaffen. Kunnen we eindelijk weer normaal en gezellig Sinterklaas vieren net zoals we dat deden voor de komst van die zwarte racisten. Toen Nederland nog gewoon gezellig en gemoedelijk was. Flikker als die 'verrijking' maar gewoon weer buiten Europa. Ondankbare honden met hun k*tmentaliteit. Wat we ook doen, het zal nooit goed zijn.

Rheia | 10-11-17 | 09:30
-weggejorist-
topsporter | 10-11-17 | 12:04
-weggejorist-
topsporter | 10-11-17 | 12:04

En dat terwijl ik gewoon mordicus vóór slavernij ben... Iedereen zou een paar slaven moeten hebben... HARTSTIKKE MAKKELIJK!

tiswireswa | 10-11-17 | 09:29

en het is ook helemaal niet racistisch. Tenminste, ik heb er mijn negers nog nooit over gehoord.

skoftig | 10-11-17 | 09:44
-weggejorist-
topsporter | 10-11-17 | 12:03
-weggejorist-
topsporter | 10-11-17 | 12:03

Natuurlijk is het niet goed; het is nooit goed. Ze willen aandacht, ze krijgen ene podium en ze hebben een voet tussen de deur. Dit gaat nooit meer weg.

TheseDays00 | 10-11-17 | 09:28

Nog wat: hoe meer je dit soort gropen hun zin geeft: hoe groter het probleem wordt en hoe meer er geeist wordt.

TheseDays00 | 10-11-17 | 09:29

"hoe meer je dit soort gropen hun zin geeft: hoe groter het probleem wordt en hoe meer er geeist wordt."
.
Huis-, tuin- en keukenlogica. Merkwaardig dat zoveel mensen dat niet zien.

Nosky | 10-11-17 | 09:35

Zwarte panty's? Echt!? Racisme!

Rheia | 10-11-17 | 09:27

Oh, kijken ze daarom altijd zo moeilijk bij de kassa als ik , oude man zijnde, zwarte panty's koop. Knip de voeten en het broekje eraf en de benen in stukken, dan zijn het probate stoffilters voor in de computer.

quigg | 10-11-17 | 09:42

zucht... #mezwart

bert.s | 10-11-17 | 09:26

Al die tegenstanders van Zwarte Piet zijn eigenlijk vooral zielige hoopjes mens.
Ofwel nooit iets gekregen van Sint en Piet omdat die in het geboorteland niet langskwamen. En dan mogen andere kindertjes er ook niet van genieten.
Ofwel zelf al van die p.c. ouders die nuttige cadeautjes gaven en zekker niets lekkers, want slecht voor je gebit. En ook van deze geestelijk verkrampte gutmenschen mogen de huidige kindertjes geen fijn Sinterklaasfeest vieren. Want dat hadden zij toch ook niet!
Maar het gaat natuurlijk wel erg ver om die kindertrauma's van de tegenstanders te gaan rechtvaardigen met racisme.
*pijp opsteekt en op sofa neervleien doet*

benjeallanggek | 10-11-17 | 09:25

Ik stel voor dan ook maar Carnaval af te schaffen. En van Halloween lopen de tere kinderzieltjes nog meer schade op. Wat een gezeik. Kinderen zijn flexibel, nu de volwassen klagers nog.

Mannes | 10-11-17 | 09:24

En zondag: de dag waarop Christenen duidelijk maken dat zij de baas zijn.

TheseDays00 | 10-11-17 | 09:40

Kerst? Vervanging door offerfeest? Of dat ook maar afschaffen?

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:54

Zoek het maar uit dan, dan maar weer zwart. het is toch nooit goed.

Net alsof kleine koters er een slavendrijvende edelman inzien. ga toch fietsen.

Menage00 | 10-11-17 | 09:24

Ben nu echt wel klaar met dat kleinzielige geneuzel van zichzelf zielig vindende black pride copycats en van Bn' er huppelkutjes over Zwarte Piet. Het houdt niet op , niet vanzelf. Net zoals al die kutreligie's die ook niet vanzelf ophouden, iets waar ik ontzettend last van heb. En dan ook nog gvd een modeshow organiseren..... get a fucking life!

PijlVader | 10-11-17 | 09:24

Niet alleen dat, de Spanjaarden hebben enorm huisgehouden in de Nederlanden gedurende de 80 jarige oorlog. Hele steden en dorpen werden vermoord en geplunderd. Een voorbeeld is Antwerpen waar 10 duizend mannen, vrouwen en kinderen van alle ranken en standen werden vermoord. Een Spaanse edelman/vrouw/het als Piet is onacceptabel. Het is alof Spaanse alsnog die oorlog heeft gewonnen.
Anyway, gewoon die hele optocht in 020 negeren.

Zzzzooooffff | 10-11-17 | 09:24

De kleinkinderen van de Spaanse edelmannen, hoe staan die hier eigenlijk tegenover? Tenslotte worden hun stoere voorouders gereduceerd tot een soort kindervermaak. Is daar eigenlijk mee gesproken of vond men dat niet nodig omdat het toch om buitenlanders gaat? Ik bespeur racisme.

spanarchist | 10-11-17 | 09:23

Bedoel je de kinderen van Irene van Oranje, die met Carlos de Bourbon Parma een paar koters heeft gemaakt?

demaup | 10-11-17 | 09:26

Bedoel je de kinderen van Irene van Oranje, die met Carlos de Bourbon Parma een paar koters heeft gemaakt?

demaup | 10-11-17 | 09:26

Mijn Spaanse kleinkinderen vinden het prachtig, spannend en zien nergens iets racistisch in.

gato | 10-11-17 | 10:29

Tja, je denkt toch niet dat er zomaar een aanleiding mag bestaan om de LPS op te heffen? Magnie hoor! Als er geen bestaansrecht meer is voor de club, dan maak je bestaansrecht! Zeiken en claimen dus.

BSE rundfunk | 10-11-17 | 09:23

Amsterdam heeft het weer eens niet begrepen. Het gaat de pietenhaters NIET om hoe de piet oogt, maar om erkenning van hun ongebreidelde emoties, en vooral harde contanten, veel harde contanten.

Guido | 10-11-17 | 09:20

Terwijl - in veel gevallen - die contanten maandelijks worden overgemaakt.
Wellicht een idee als we de term 'bijstand' veranderen in 'excuusvergoeding'. Of een andere leuke en dekkende term..

Nosky | 10-11-17 | 09:32

Het begint er inderdaad op te lijken dat slachtofferschap een industrie is geworden.

Sqbar | 10-11-17 | 09:40

Nosky | 10-11-17 | 09:32
Met terugwerkende kracht graag, ik dacht aan 1970 ergens. Doorrekenen en tot de conclusie komen dat ze in 't krijt staan.
Het negatieve bedrag korten op de uitkering.

bodemloos | 10-11-17 | 10:20

Sinterklaas moet ingeruild worden voor een glas water en een hand zand. Gewoon, omdat dat dit het enige is wat niemand voor de benen schopt... (waarschijnlijk)

dyslexieman | 10-11-17 | 09:19

Glas water en een hand zand? Maak je soms de negers die in de woestijn wonen en nauwelijks eten en drinken hebben belachelijk? Racist!111!

spanarchist | 10-11-17 | 09:26

Nou, dan ook het Wilhelmus maar afschaffen.

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 09:18

Dat staat op de agenda voor 2023, even geduld nog dus.
Eerst komt nog de brede en stucturele aanval op Kerstmis en Pasen, waar natuurlijk de laatste jaren al wat voorbereidend werk aan is gedaan. De officiele campange gaat naar verwachting in 2018-2019 van start.
De vier jaren die dan volgen zullen in het teken staan van het afbreken van de Nederlandse kunsthistorie.
En nog niet helemaal duidelijk wanneer, maar het zal waarschijnlijk ergens richting 2025 staan, zal er een start worden gemaakt om die holocasut-geschiedenis en dito evenementen (herdenkingen en bevrijdingsdag) drastisch te gaan herzien.

Nosky | 10-11-17 | 09:27

Waarom hebben onze voorvaderen destijds uitgerekend de grootste dombo's als slaaf gekozen...

Cor Netto | 10-11-17 | 09:18

De selectie van de door onze voorouders aangeschafte slaven werd uitgevoerd door hun mede Afikanen die een deel van hun eigen slaven en krijgsgevangenen verkochte aan Europese en vooral Arabische slavenhandelaren.

drs kwenie | 10-11-17 | 10:12

Eerlijk gezegd ben ik, Blanke bolster, ruwe pit, er ook op tegen. Mijn voorvaderen hebben ze in hun eigen bloed moeten smoren in Berg op Zoom, en nu halen we ze binnen als of het Sinterklaas is!
Vort met die Spanjoolse onderdrukkers, geef mij mijn zwarte pietje terug!!!

Worajai | 10-11-17 | 09:18

Voor dat soort mensen is het pas goed als het hele sinterklaasfeest is afgeschaft. We hadden inderdaad meteen een dikke middelvinger op moeten steken en het te laten zoals het is. Er is een spreekwoord voor. Je geeft ze een vinger maar nemen je hele hand.

BozePaarseMan | 10-11-17 | 09:17

"Een kinderhand is snel gevuld. Maar nog sneller afgepakt."

Nosky | 10-11-17 | 09:38

Waarom is er nooit een neger of lesbische moslima koning of koningin van Nederland? Als alle Nederlandse tradities kapot moeten waarom die traditie dan niet? Vermoed dat dan de discussie niet zo snel zal vlotten.

Bennie Boos | 10-11-17 | 09:17

Wat een Sjaggerijnige Smoelen zeg, geen boterletter krijg je meer door je keel. Een kinderfeest bruut verkracht door sLinkse activisten.

FreeVogelaar | 10-11-17 | 09:17

"Hoor wie klopt daar kinderen..." Oh shit, dat ben ik zelf, deskheading

Borrom | 10-11-17 | 09:17

Ghehehe....

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:55

Te triest voor woorden deze transgender pieten die wat zwarte vegen op hun gezicht hebben gesmeerd in hun "stoere beroepen"-rollenspel! "Kijk mij nou, ik ben een garagemonteur!" "Joehoe, ik ben in een bak Norit gevallen!"
Dat men in den lande nog maar tot het einde der tijden van de echte Zwarte Piet mag blijven houden. Amsterdam is toch niet meer te redden!

benjeallanggek | 10-11-17 | 09:16

Prima, draaien we de tijd toch gewoon weer terug, gaan we gewoon weer terug naar de oude Zwarte Piet en alle racismeslachtoffers krijgen een hutje in de rimboe met een paar kraaltjes en spiegeltjes. Is de woningnood ook meteen opgelost en kunnen we ons weer bezig houden met dingen die er echt toe doen. Zing maar mee: Jij bent niet meer welkom, niet meer welkom in ons land. We vonden je verschrikkelijk irritant, dus ben jij niet meer welkom, niet meer welkom in Nederland!

VeelTeSteil | 10-11-17 | 09:15

I LOLed!

En een dansje heb ik ook gemaakt - met gezang. Collegas keken een beetje vreemd maar dan deden ze mee.

hangtiet met knoop | 10-11-17 | 10:01

Zo zie je maar dat zwarte mensen eigenlijk niet mee willen doen in een blanke samenleving.

MocheGurandero | 10-11-17 | 09:14

Neem geestelijk instabiele en gefrustreerde mensen serieus en ze draaien helemaal door.Nee zeggen tegen hun waanideeën en daaruit voortvloeiende eisen geeft ze veel meer structuur in het leven.

xiuxiu | 10-11-17 | 09:14

De Surinaamse Barryl Biekman is bang dat de Nederlandse kinderen zullen leren de Spaanse edelmannen te eren. Roflol.

spanarchist | 10-11-17 | 09:13
-weggejorist-
topsporter | 10-11-17 | 11:52

ik ben uiteraard voorstander van een Spaanse laars, onder de hol van Biekman.

topsporter | 10-11-17 | 11:52

Dit nieuwe ontwerp is wel lekker genderneutraal zo.

Voorjaarsmoe | 10-11-17 | 09:13

Het mooiste excuus voor sommige zwartmensen om niet te wérken voor een witman baas is het excuus dat voorouders dat al deden in een ver verleden.

demaup | 10-11-17 | 09:12

Zie, ze houden toch nooit op, vanaf het begin hadden ze gewoon uitgelachen moeten worden

Bokito ergo sum | 10-11-17 | 09:11

Tja, blijkbaar zijn er mensen gevoelig voor deze klaagzang.

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:55

Was net op Radio 1. Dat jankwijf wil Sinterklaas compleet afschaffen want er schijnt al een internationale kinderdag te zijn.
En dit kon je al zien aankomen. Ze hebben nooit genoeg, je geeft iets toe en ze eisen weer meer en dat eindeloos door tot het ze gelukt is de complete nederlandse cultuur kapot gemaakt te hebben en vervangen door wat zij willen.

2voor12 | 10-11-17 | 09:11

Wereldkinderdag.
Pas dan hebben de communisten hun zin. Want dat sluit niemand uit.
Die dwang, die eindeloze dwang, daar denk ik aan als ik 'verbinden' hoor.
Want het is dat linkse tuig al een doorn in het oog dat hier een RK bisschop gevierd wordt.
Maar je wordt niet verplicht om mee te doen, linkse drammers!
Vieren jullie toch lekker je eigen linkse wereldkinderdag.

marjen | 10-11-17 | 09:29

Plaats ook even het interview wat ik zojuist hoorde op NPO Radio 1... daarin ging mevrouw Biekman echt next level.

Dommelsch | 10-11-17 | 09:11

Kan ik dat ergens terug luisteren?

Anno Niem facebook | 10-11-17 | 09:55

demaup | 10-11-17 | 09:14
"Het is diezelfde Bliekman die de panelen van de gouden koets wil hebben."
Om thuis op te hangen? Ik wil ze ook wel hebben.

Schoorsteenveger | 10-11-17 | 14:39
▼ 1 antwoord verborgen

Het is nooit over zwarte piet gegaan, besef het nu maar. Dat was de metafoor voor dit clubje pigmentstrijders. Dit gaat eindeloos door. Ik stel overigens wel voor de broek te vervangen voor een witte onderbroek, omdat het kan.

Stortkoker | 10-11-17 | 09:10

Waar het om draait, is (subsidie)geld. De schoorsteen bij de actievoerder moet ook roken, dus maakt het niet welke oplossing verzonnen wordt, men zal altijd tegen zijn. En mocht dit ook worden opgelost, hebben ze ongetwijfeld nog talloze andere onderwerpen (standbeelden, schilderijen, straatnaambordjes, enz.), waar ze nog jaren een gesubsidieerde 'strijd' kunnen voeren.

FrankVeer | 10-11-17 | 09:13

Het is een 1 op 1 copie van de US pigment stijders. Precies dezelfde argumenten, en men pakt inderdaad alles aan. van stoeptegel tot achterlicht. Als het niet zo sneu was, dan kon ik nog wel de lol van deze spagaat inzien.

Stortkoker | 10-11-17 | 09:17

Als geslagen honden lopen ze over de catwalk. Het is ook om te janken natuurlijk.

hoejeheette | 10-11-17 | 09:10

Dwazen vinden altijd wel weer iets om over te zeiken. Te veel ruimte geven aan sociale justitie krijgers en aan zich immer of beroepsmatig gekwetsten, leidt tot totaal waanzinnige toestanden. Het knettergekke Amsterdam bewijst het weer.

Fijnstoffer | 10-11-17 | 09:10

Ik vraag mij af wat het platform dan wil? Welk kostuum is wel toegestaan? Ik hoor alleen kritiek maar geen aanbevelingen?

Anno Niem facebook | 10-11-17 | 09:10

En dit is verre van divers. Ik mis de neger, gehandicapte en lbgt toestand.
Hoewel, erg herero zien die pieten en niet uit. Tsja, amsterdam he....

Ontwerp | 10-11-17 | 09:09

De Nieuwe Nederlandse Man
gecreëerd door femi-nazis, diversiteits- en zwarte piet-jankerts.

meneer Q | 10-11-17 | 09:09

Zouden al die blanke Gutmenschen, die zo verschrikkelijk bang zijn om als racist bestempeld te worden dat ze op al die idiote eisen van dat hele kleine groepje zwarte schreeuwerds en helpers whitey ingaan, zich nou nooit eens achter de oren krabben en zich realiseren dat ze deze mensen nooit, maar dan ook nooit tevreden kunnen stellen omdat klagen, zeuren en protesteren nu eenmaal in hun genen zit?

spanarchist | 10-11-17 | 09:09

't Gaat ook niet om zwart of wit; 't gaat om traditie die stuk moet - en ook zal gaan. Wat ik eerder al zei: next up is kerst. Over tien jaar is dat een zwaar verdacht feest, mark my words.

FustViking | 10-11-17 | 09:09

Want het feest van de oorlogszuchtige kruisridders die de sielûge moslims slaag gingen geven? (Alhoewel niet altijd even succesvol)
Ik vrees dat je gelijk gaat krijgen FustViking.

Winter_is_coming | 10-11-17 | 10:07

Maak er toch weer een FFV van met hoe reaguurders de ideale piet zouden willen hebben.

Jos Tiebent | 10-11-17 | 09:08

Bij deze groep gaat het pas werken als je zwarte piet vervangt door een stelletje neger, want dat zijn de enigste mensen waar ze geen bezwaar tegen hebben.

Osdorpertje | 10-11-17 | 09:08

had vanochtend nog een stelletje neger op het vuur staan

skoftig | 10-11-17 | 09:41

Erg vrolijk kijken deze pieten niet.
Logisch, als je je niet eens mag wassen van de opperklaas.
Waarom niet gewoon mooi bruin? Mooi bruin vindt haast iedereen mooi.
Het is zo simpel.

marjen | 10-11-17 | 09:07

Puur, melk of wit qua chocoladekleur?

Jos Tiebent | 10-11-17 | 09:10

''"Het is belangrijk dat we goed opletten zodat het ene kwaad niet voor het andere wordt verwisseld", schrijft het Platform Slavernijverleden in een brief aan het Amsterdamse college. Ook zou het een verkeerd beeld geven aan kinderen. Zij zouden edellieden gaan aanbidden die volgens het platform verantwoordelijk zijn voor misdaden tegen onder meer Afrikanen, zoals mensenhandel en slavernij.''
--
Straks mogen de 'blanken' niet meer meelopen, dat zou immers een verkeerd beeld geven aan kinderen.

DV-Pro | 10-11-17 | 09:05

Laat negers voor Zwarte Piet spelen. Geen verkleedpartij gewoon zwarte huid: Zwarte Piet was natuurlijk altijd al een neger, maar bij gebrek aan een zware huid hebben wij blanken ons zwart geschminkt. Nu zijn er 500.000 + negers in NL,dus keus genoeg. Dus geen blanken meer die doen alsof zij zwart zijn,maar gewoon negers vragen voor Zwarte Piet te spelen. Einde discussie...

Eendragtmaaktmagt | 10-11-17 | 09:20

"Waai woelen werk! Waai woelen werk!"
-"He jij daar, ik heb werk voor je!"
"Woeaarom ik man! Er zijn nog zoveel anderen die werk woeillen!"

Winter_is_coming | 10-11-17 | 10:04

Dat mens is compleet gek kan amper uit haarwoorden komen.

Gewoon verbieden die club .

roodborstje1 | 10-11-17 | 16:21

Wie heeft deze gecast? Gosschalk?

LibertasSimplex | 10-11-17 | 09:05

LOL

demaup | 10-11-17 | 09:17

Zwarte mensen bestaan helemaal niet, bruine wel.

ogeon | 10-11-17 | 09:04

In diep donker Afrika zijn er toch echt negros waarvan de kleur heel dicht bij zwart komt. Die zie je in het donker alleen wanneer ze lachen en met hun ogen rollen.
Is zwart overigens een kleur?

Winter_is_coming | 10-11-17 | 10:02

Sri Lanka kunnen ze er ook wat van en nee, zwart is niks, niets, noppen nada.

Tuborg øl | 10-11-17 | 18:01

Niet alleen in donker afrika maar ook in nederland. Weleens in de donkere dagen voor kerst een neger op een fiets tefen gekomen? Lijkt net alsof er een gebit op je af komt zweven!

De Briemusketier | 10-11-17 | 19:28

Maak er mijnwerkerpiet van. Dan is ie zwart. Da's fijn wegens de onherkenbaarheid. De buurman is geen Spaanse edelman, ja.

RickTheDick | 10-11-17 | 09:04

Dan krijg je mot met de bond van limburgse kompels. /s

Montu | 10-11-17 | 09:09

Met een ring door de neus en een schotel in de onderlip ga ik akkoord.

Jos Tiebent | 10-11-17 | 09:03

Maar een dikke stalen halsband met ketting niet?

Winter_is_coming | 10-11-17 | 10:01

Bevalt het niet in Nederland? Rot dan op!

Billy24 | 10-11-17 | 09:03

Op een gegeven moment is het gewoon over. Eerst heb je nog wat goodwill, maar het drammen gaat door. Dan ga je denken ben ik echt een racist (NEE) maar het drammen gaat door. Dan maar een concessie, maar het drammen gaat door. Nog een concessie en het drammen gaat door. Op een gegeven moment is het over.

Dan vraag je je af: hoe komt het dat die lui zich daarmee bezig kunnen houden? Hebben ze het zo goed dat ze geen echte problemen hebben? Hoe komen ze eigenlijk aan hun geld? Dan komt er een libertarische gedachte op: ze regelen het allemaal zelf maar. Ik trek me niets van deze mensen aan, zelf boontjes doppen, doe ik ook. "Wie zonder zonde is....": de anderen maken er een identitair dingetje van. Dat is goed, maar dan mag ik ook. "Wat u niet wilt...": prima, ik wordt gediscrimineerd. Dat is goed, maar dan mag ik het ook.

Ik hou er mee op de andere wang toe te keren. Drammers, zeikers, borderliners wil ik niet in mijn huis, niet in mijn dorp, niet in mijn omgeving. Ze diskwalificeren zichzelf. In de politiek en in de samenleving moet je altijd van de goede wil van de ander uit kunnen gaan. Anders is er geen compromis mogelijk. En hier is geen goede wil. Al een tijdje niet meer.

Alexis de T. | 10-11-17 | 09:03

Duh, natuurlijk gaat het drammen door. Het is zowel een business model als de raison d'être voor de deugbrigades. Vaak zijn dat mensen met hele nare persoonlijkheidstrekjes als narcisme, continu zoekend naar conflict om zichzelf als 'de goede partij' te etaleren, en de totale afwezigheid van incasserings- en inlevingsvermogen.

raskol | 10-11-17 | 09:06

raskol | 10-11-17 | 09:06 : en het wordt nog gefaciliteerd ook. Eens kijken hoe hard ze nog klagen over slavernij, white privilige en het patriarchaat alshet geld op is en het gas wordt afgesloten.

Alexis de T. | 10-11-17 | 09:12

Persoonlijk heb ik het liever over de falende van Jole!

demaup | 10-11-17 | 09:02

Wat is er met jole?

Tuborg øl | 10-11-17 | 17:59

Het is net als bij kinderen. Je moet niet altijd maar in discussie gaan. Ze moeten ook accepteren dat Nee ook gewoon Nee blijft. Zo moet je dat ook doen met al die full-time sociale kwetsmensen want het zijn net kleine kinderen.

SinEstilo | 10-11-17 | 09:02

Het wordt ook grotendeels door vrouwen gestuurd. En vrouwen zijn kinderen.

God Zelf | 10-11-17 | 09:11

Nou gezellig... Pieten met polio en tuberculose dat ziet er toch niet uit man man man

ikdenkwat | 10-11-17 | 09:01

Het ultime symbool van slavernij zijn de karikaturen van Zwarte Piet die in Amsterdam en Almere wonen. Zij die nu ophef maken over onze traditie. Laten we ze terugbrengen naar hun land van oorsprong om zo het 'onrecht' dat hen is aangedaan te compenseren.

Steinway | 10-11-17 | 09:01

Hebben de US of A na de onafhankelijkheid ook geprobeerd. De regering wilde de slavernij afschaffen maar voorzag ook de ellende van die double digit IQ figuren. Dis hebben ze Libreria opgericht en er wat boten naartoe gestuurd. Maar het werd te duur, biet wetende wat de totale kosten sindsdien in de US of A zijn gebleken.
Nu op een (pakjes)boot naar Soeriname? Ook zo'n succes staat

Winter_is_coming | 10-11-17 | 09:58

de presentatie van de veegpiet was voor een divers publiek bestaande uit amsterdamse groenlinks bakfietsmoeders met een soosjale opleiding aan de UvA. En voor de diversiteit zat er ook eentje vroeger op de VU.
Geschiedenis hebben ze overgeslagen en wat is historisch besef wanneer je je kunt laven aan het gespeelde gevoel van een ander. De emoterreur regeert.

Glasgow Argus | 10-11-17 | 09:00

Volgende week komt Sint in Dokkum aan. Ik raad eventuele demonstranten aan dit jaar maar eens over te slaan. Friezen zijn normaal rustige en vriendelijke mensen, maar het is onverstandig ze kwaad te maken. Neem voor alle zekerheid wel een zwembroek mee.

quigg | 10-11-17 | 09:00

Zwarte Piet is in Friesland gewoon Zwart!
Mijn voorouders hebben Bonifacius ook al ern kopje kleiner gemaakt dus eventuele Sinterklaas en Zwarte Piet en kinderfeest rustverstoorders kunnen beter thuis blijven.
Het water in de Dokkumer Ee is koud...

Eendragtmaaktmagt | 10-11-17 | 09:25

Bij ons in Assen brengt Sinterklaas 400 Pieten mee, allemaal zwart, en niet in die pakjes die Willem van Oranje destijds droeg.

Synecdoche | 10-11-17 | 10:24

Maar ze hebben dus allemaal zo'n ouderwetse knalsigaar gerookt die je vroeger in cartoons zag?

Patje2011 | 10-11-17 | 08:59

Gelukkig hebben de kleren geen roetvegen. Toch knap van Soewarte Piet

Winter_is_coming | 10-11-17 | 09:53

Patje, vette LOL!

Wilder Wein | 10-11-17 | 12:56

"Slaves dream not of freedom, but of becoming masters.."

GnottoBlotto | 10-11-17 | 08:59

"Beside goodness there is also danger in releasing chains"

keestelpro | 10-11-17 | 09:32

Na de Amerikaanse burgeroorlog: "We is frww! We is free!" (Grammatica was na generaties op de plantage nog steeds ruk).
Dag later: "Fuck, shit, no job!!!"

Winter_is_coming | 10-11-17 | 09:52

De hysterische slachtoffercultuur gaat nooit ophouden, die is onverzadigbaar. Er zal altijd ergens op de wereld een groepje zijn dat ergens aanstoot aan neemt. We moeten nu echt ophouden met toegeven aan de gekwetsteminderhedenterreur.

Zeepvrij | 10-11-17 | 08:58

Oh. Ik had gehoopt dat we iedereen blij en tevreden konden maken. Weer gedesillusioneerd

Winter_is_coming | 10-11-17 | 09:51

Qua voetbal hadden we in ieder geval beter afgeweest als Spaanse provincie.

Bigi Bana Boy | 10-11-17 | 08:57

Ik had helemaal geen hekel aan linkse en zwarte mensen maar inmiddels begint dat wel te komen. Lekker bezig. Word ik toch nog een rascist.

Spanko | 10-11-17 | 08:57

Aan die depri-pieten te zien snel #metoo meldingen verwacht.

kaasfondue | 10-11-17 | 08:56

En zwarte mensen kunnen zo geen Piet of Spanjaard spelen. Schande!

Patje2011 | 10-11-17 | 08:56

Nog meer diskriminazi op de arbeidsmarkt. In Madrid lopen nu hordes zwarte pieten te bedelen omdat ze van de Pakjesboot zijn geschopt. Zielûggg

Winter_is_coming | 10-11-17 | 09:49

Die zijn gek.

Gualtiero | 10-11-17 | 08:56

Don't mention the spanish inquisition.

Mr_Natural | 10-11-17 | 08:55

TB2318 | 10-11-17 | 09:13
U kent uw klassiekers beter dan ik.

Mr_Natural | 10-11-17 | 09:23

Basil Fawlty | 10-11-17 | 10:01 (and also) It's good to be the King!

Baski | 10-11-17 | 12:05
▼ 2 antwoorden verborgen

Ach dit was te verwachten , wat er ook verandert of gebeurd aan de pieten ze zullen blijven zeiken hoe dan ook . Best sneu eigenlijk als je er zo over nadenkt dat mensen zo leven wat een verbitterd en k*tleven moet je dan eigenlijk wel niet hebben.

stoneytony | 10-11-17 | 08:55

Als je maar lang genoeg blijft malen over een onderwerp kom je er vanzelf achter waarom dingen zijn zoals ze zijn:
De combinatie van een donker persoon met een koloniaal edelmanskostuum is de enige perfecte vorm van Zwarte Piet.

keestelpro | 10-11-17 | 08:55

Juist, u snapt het volkomen.

Tuborg øl | 10-11-17 | 17:56

Tijd voor een nieuwe inquisitie, iedereen die tegen een zwartere dan zwarte Zwarte Piet is op de brandstapel. Zeau!

Kapitein Stijlvol | 10-11-17 | 08:55

Flikker eens op met deze Pieten.
Gewoon zwart en verder geen gezeik.

gato | 10-11-17 | 08:54

Precies, gewoon zwart... zoals Deelder al zei : Wat zwart is, moet zwart blijven. Al die huilerige minderheden gewoon muil houden en accepteren. Zo niet, ga dan !

Snap je!? | 10-11-17 | 09:15

Anti-zwarte piet mensen gewoon negeren.

Oeloeboeloe | 10-11-17 | 08:54
-weggejorist-
priks | 10-11-17 | 09:39

Met die roetvegen lijkt het net alsof ze net een aanslag met een autobom hebben overleefd en dat moet toch een hoop mensen aanspreken, me dunkt...

eerstneukendanpraten | 10-11-17 | 08:53

Plempsel v/d Dag

de Voorzittert | 10-11-17 | 09:26

+ veel inderdaad!!!

Grmblbarf | 10-11-17 | 13:14

Een veeg rode lippenstift op het gezicht maakt het verhaal compleet.

deluiegriek | 10-11-17 | 17:28

Gewoon zwarte Piet weer inzetten en die crybabies terugschoppen naar de Bijlmer.

kommabijmebinnen | 10-11-17 | 08:52

Ach hou toch eens op met huilen. Om te huilen dit...

Heau even | 10-11-17 | 08:52

Zwarte Piet is zwart geschminkt om te voorkomen dat de kinderen een bekende herkennen die Piet speelt. Met die roetvegen zien ze meteen dat het x is en niet zwarte Piet. Daar gaat het feest. Maar goed dat maakt Quincy niet uit.

Is dit nog nieuws? | 10-11-17 | 09:59

Het volkslied is ook racistisch!

Een paard | 10-11-17 | 08:51

Inmiddels heeft het antipietentuig al wel voor elkaar gekregen dat zelfs fatsoenlijke linkse mensen het kotszat zijn.

En dus hebben die inmiddels ook een spuughekel aan Soewartjes.

mallekater | 10-11-17 | 10:19

Dat vonden ze van het originele volkslied ook.
Bij deze wil ik voorstellen het échte volkslied weer in ere te herstellen:
"Wien Neêrlands bloed" is immers het volkslied van de Verenigde Nederlanden. Dat is het Wilhelmus nimmer geweest.

McPhart | 10-11-17 | 11:36

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken