Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

NOS Journaal zendt klimaatpropaganda uit (maar verzwijgt voor de kijker dat het reclame is)

Volkskrantredacteur Maarten Keulemans heeft het NOS Journaal betrapt op het uitzenden van propaganda voor aardgasloos leven. Hij schrijft over die misleiding in De Volksk... zijn eigen blog. Kijkwijzer: Hier een als Journaal-item vermomde RECLAMEVIDEO:

De NOS had een item over duurzaam wonen zonder aardgas en ging daarvoor bij een stel (Henk & Ingrid, lol) op bezoek dat van het gas af wil en daar een vlog over maakt. Keulemans triggerde op het woord "energietransitie", waar de vrouw over sprak, en sloeg aan het googelen. Wat blijkt? De vrouw is "business ontwikkelaar in de duurzaamheidsindustrie". Verder graven: het vlog is een eigen idee, maar het wordt gesteund door het project "Van Gas Los" van Programmabureau Warmte Koude Zuid-Holland (die gasten aanleveren voor in het vlog) en de videomontage wordt door energieboer Alliander verzorgd. En de NOS zendt dat dus allemaal uit met de suggestie dat het gewoon twee duurzame Nederlandse burgers zijn, zonder dat er allemaal bij te zeggen. Bedrijven hielden ook hun bek natuurlijk. Want gratis reclame is gratis, plus pik in het is een koude winter zonder aardgas. Keulemans op zijn blog: "Citaat uit de communicatiestrategie van die campagne: “Om Nederlandse bewoners mee te krijgen in deze transitie, zullen zij allen geïnformeerd moeten worden met een optimistische boodschap.” Nou. Gelukt. Gratis verzorgd door de Staatsomroep, die al hun kijkers weer eens belazeren met nepnieuws. Wel raar: Volkskrantredacteur Keulemans heeft tot in detail uitgeplozen wat de NOS de kijker flikt. Maar hij zet het vervolgens niet in de Volkskrant, maar op zijn eigen margeblog in de marge. Mocht het niet in de krant of zo? Nou. Dan lichten wij de oplichting toch even uit. Geen dank.

Reaguursels

Inloggen

Op zich komen dergelijke dwarsverbanden wel vaker voor.
Bij dat ‘He gozer’ filmpje wordt bijvoorbeeld Kevin Heller als zo maar een beveiliger naar voren geschoven - terwijl meneer bij Vileine werkt maar ook nog eens een verleden(?) als geweldadige kraker uit de Antifa (hoofd Utrecht) en Volkert v.d.G. hoek heeft (bio op Villeine zegt veel maar niet de details).

Knoeperd | 15-10-17 | 16:22

Al de goede alternatieve energiebronnen worden al meer dan 40 jaar onder de pet gehouden. Neem nou iets briljants als waterstoftechniek: al decennialang bekend, maar de roverheid verplicht ons nog steeds op fossiele te rijden. Doelbewust! Want zo kunnen ze ons blijven bestelen met alle energie die we gebruiken. Probeer maar eens op (afgewerkt) frituurvet te rijden: Dikke boete.
Nee, pak eindelijk de echte vervuilers eens aan. Dat koninklijk gezwel dat Shell heet bijvoorbeeld. Alle burgerhatende parasieten hebben hier aandelen in. Dit verklaart dus ALLES.
Laat nu eens de TU studenten aan het werk. Met voldoende financiën en zonder inmenging van politiek en multinationals. En deze keer zonder beperkingen dmv corrupte patenten, bureaucratie en ander parasitair gedrag van het zgn. bedrijfsleven. Dan komt het echt wel goed. Leve onze jonge technische ingenieurs en f*ck de roverheid 4-ever!

Eigen_Gereid | 15-10-17 | 13:55

Kan iemand aan onze regering alsjeblieft uitleggen dat zolang in Nederland 80% van de elektriciteit wordt opgewekt uit fossiele brandstoffen, het altijd klimaatvriendelijker is om gas rechtstreeks te gebruiken voor je fornuis? We hebben hopelijk allemaal geleerd bij scheikunde dat ongeveer 40% van de energie die je wilt omzetten in een andere vorm verloren gaat als ongewenste warmte en beweging. De warmte uit een elektrisch fornuis heeft twee omzettingen doorgemaakt (van chemisch, naar elektrisch, naar warmte), terwijl een gasfornuis slechts 1 omzetting doet (van chemisch direct naar warmte). Een elektrisch fornuis en elektrische auto verbruiken dus meer fossiele brandstoffen dan een gewoon fornuis of auto. Pas als we 50% van onze elektriciteit opwekken uit niet-koolstof bronnen wordt het een goed idee.

stampertje85 | 14-10-17 | 22:10

Shit, ben ik 25 jaar geleden dus voor niets elektrisch gaan koken?

SlimmeBelg | 15-10-17 | 05:36

Klopt als een bus.

Knoeperd | 15-10-17 | 16:17

Vandaag hebben ze in de NOS app weer een filmpje over een DIY fabriekje dat je thuis kan bouwen om plastic opnieuw te gebruiken. Dus het lijkt mij een milieu campagne. Zoals de Correspondent ook voor sponsors maakt.

Simon_GS | 14-10-17 | 20:03

En de voorspelbare reactie van de NPS/NOS is:
'Wij herkennen ons niet in de bewezen feiten'.
(ondertiteling: fuck off; we vinden feiten alleen maar nuttig, als die in ons straatje passen, want de rest is racistisch, islamofoob, seksistisch, ofwel, helemaal 'witte man')

Der Paulie | 14-10-17 | 19:50

Toch leuk, dat berichtje van 'n paar weekjes geleden, dat in het Nederlandse deel van de Noordzee weer 'n nieuw aardgasveld is ontdekt, zo gróót, als we nog niet eerder hebben meegemaakt; ofwel, er is weer voor minstens een halve eeuw extra aardgas in 'Nederlandse bodem'.

Der Paulie | 14-10-17 | 20:06

Ik lees, 'de grootste gasvondst in de afgelopen 25 jaren'.
En nergens wordt die vondst terug beredeneerd naar 1% (van wat).
Wie cijfers gebruikt, daarbij suggererend dat 'die cijfers' als feiten meer waar zouden zijn dan de globale beschrijving, is natuurlijk wel gehouden aan de rekenwijze die kennelijk gehanteerd wordt.
Zomaar 'roepen', ja, maar het is maar 1%, is even lichtzinnig, als zomaar roepen, het is (.... vul maar in........ als %)

Der Paulie | 15-10-17 | 02:45

Er is nog voor zeker 100 jaar (rekening houdende met stijgende consumptie) voldoende gas, dus waarom zouden we überhaupt overstappen op iets anders als men nog geen idee heeft hoe men dat aan moet pakken.

Ajeto | 14-10-17 | 19:34

Bizar dit ! Dus een partij die alle belang heeft bij die transitie omdat ze er lekker mee verdienen weet dit in een vlog verpakte praatje van Henk en Ingrid in het journaal te krijgen. Krankzinnig. Krijgt de NOS hier geld voor? Proberen ze de burger te belazeren door overheidscampagnes als nieuws te verpakken? Ik vind dat de NOS hier wel verantwoording voor moet afleggen.

Simon_GS | 14-10-17 | 19:28

Bij de NOS kijk ik altijd met in het achterhoofd de wetenschap dat ze je proberen te sturen in hun richting. Deze had ik niet opgemerkt, het leek heel oprecht zo'n positief stel. Wat sloopt die NOS zijn eigen merk "Journaal", onvoorstelbaar.

Watching the Wheels | 14-10-17 | 18:10

Bij RTL heb je dan nog tenminste "de klok is mede mogelijk gemaakt door 'Van Gas Los' ", het begint inmiddels betrouwbaarder te zijn als het commercieel is, want RTL hoeft niet (altijd) te huichelen.

Watching the Wheels | 14-10-17 | 18:13

En waarom droomt die hoer van een leven zonder gas, Henk blijft gewoon onder de deken ruften hoor lellebel!

tuurlijk ik snap het wel het is haar werk, en thuis moet het vuur ook branden, maar nergens bespeur ik een motivatie voor die "natuurlijke droom"???

Lionfromzion | 14-10-17 | 17:36

Zal weinig met natuur te maken hebben, is wel praktisch met onze geweldige ouderenzorg om te voorkomen dat die bejaardenflats wekelijks ontploffen omdat daar een eenzame bejaarde sterft van de honger voor het gas is dichtgedraaid

Lionfromzion | 14-10-17 | 17:39

Denk nooit (maar dan ook nooit) dat het energietransitie traject ingegeven is door milieuoverwegingen. Het bedrijfsleven, meer precies de industrie, heeft middels lobby bij de overheid te kennen gegeven te willen beschikken over de (rest van de) aardgasvoorraad omdat zowel in het buitenland inkopen van gas als het (laten) ontginnen van nieuwe gasvelden bakken geld gaat kosten, waarmee de concurrentiepositie sterk in het geding komt. Om nog maar te zwijgen over de kwetsbare positie die ontstaat als men elders besluit om de gaskraan dicht te draaien of de prijs te verdubbelen.

calcoff | 14-10-17 | 17:30

In 98 tot 2000 ofzo heb ik in kraakpanden gewoond, enerzijds omdat er helemaal geen woningen te huur waren, mocht je dan toch de loterij winnen dan kreeg je een HAT woning zonder gas.

Welke lul wil er zonder gas koken?
deze niet in ieder geval, al die moeite voor niets dus uiteindelijk..

Veel plezier met exploderende gasflessen in flats enz want er zullen vast meer mensen zijn die liever wokken dan mokken..

De enige infrastructuur die ik nog nooit heb zien falen gaan we uitfaseren, goed bezig!

Lionfromzion | 14-10-17 | 17:27

www.binnenlandsbestuur.nl/ruimte-en-mi... Utrecht begint met het aardgasvrij maken van de stad. De wijk Overvecht-Noord geeft de aftrap. Het gaat hier om ruim 6600 woningen met een gasaansluiting. Verantwoordelijk wethouder Lot van Hooijdonk spreekt van een ‘complexe operatie waarvoor nog geen draaiboek beschikbaar is’.Utrecht staat in de operatie niet alleen, maar werkt samen met een flink aantal partijen waaronder netbeheerder Stedin, Eneco, corporaties en bedrijven. Nieuwbouwwoningen in Utrecht krijgen al een aantal jaren - indien mogelijk - geen aardgasaansluitingen meer. (ANP) Huurders mogen er financieel niet bij in schieten. Woningeigenaren moeten zelf investeren.

gnor | 14-10-17 | 16:39

"Bewoner"....

Afgeschminkte Bassie | 14-10-17 | 15:10

De tijd dat de propaganda-tak van de Heilige Linkse Kerk nog probeerde de schijn van journalistieke integriteit op te houden ligt al lang achter ons. Alleen voor bejaarden en devote gelovigen heeft het tv-journaal nog enige autoriteit.

Ales | 14-10-17 | 14:29

Toen onze gasbubbel nog tot de horizon reikte was gas de schóónste brandstof die er bestond volgens onze regering. Nu de bubbel leeg raakt, en we Russisch gas moeten gebruiken, is het ineens de goorste rotzooi.... volgens diezelfde regering :-)

Oepsie1234 | 14-10-17 | 14:22

Geheeeeel toevallig ;)
Sowieso typisch dat nu opeens alles met stroom zou moeten.

Knoeperd | 14-10-17 | 16:50

Wie in vredesnaam kijkt er nog naar het journaal. Kijk als je niet geïnformeerd wilt worden kijk je geen TV en lees je geen kranten. Als je desinformatie wilt kijk je wel TV en lees je kranten.
Nu lees ik zelf natuurlijk ook best wel veel opiniestukken en volg het nieuws, maar zoek altijd de achtergrond informatie op van degene die een mening ventileert. Dat werpt al gauw een heel ander beeld op de geponeerde stellingname.

Zapata10 | 14-10-17 | 13:51

Het NOS journaal is linkse infotainment. Zou in de linkerbovenhoek moeten staan van hun scherm.

Koonkluk Huis | 14-10-17 | 13:49

Minstens zo fnuikend was de sluikreclame waarbij de banken in de scholen komen om hele jonge kinderen te leren dat zij vooral alles giraal meoten betalen. Zogenaamd educatief hoe dat allemaal werkt met zo'n pasje....

NOS vertelt dan als 'nieuws' heel trot en blij hoe groot het percentage kinderen met een eigen pasje inmiddels al zou zijn..... en voilá, meing moeder wil niet achterlopen en regelt dus 'ook' gauw zo'n pasje voor haar kind.

Wering | 14-10-17 | 13:41

Of=over

Jan, Leiden | 14-10-17 | 14:04

Afkeuren zal vanuit alles wat overheids-gerelateerd is niet zo snel gbeuren: zogenaamd acht men al die schulden zorgelijk, maar intussen omarmt men deze nieuwe industrie innig.
Mar juist nu veel volwasenen het licht (c.q. de gevaren) een beetje lijken te gaan zien en steeds meer cash willen betalen, kiest men nu voor indoctrinatie van de zeer jonge zieltjes via scholen.

Wering | 14-10-17 | 14:15

Cash is King!

Oepsie1234 | 14-10-17 | 14:17
▼ 1 antwoord verborgen

Je word gewoon belazerd waar je bijstaat maar mijn rommelende onderbuik gaf al aan dat dit nep was.
Tegen mijn vrouw aan het foeteren dat dit weer zo'n propaganda stunt van onze grote leiders was want die moeten immers banen scheppen,gas eruit Electra erin alles ombouwen werk zat en wij maar dokken.

likdoorn | 14-10-17 | 13:40

Onder alle hot air gaat het hier uiteindelijk ook om de potentiële invloed van het Kremlin/Gazprom op Europese energieprijzen in te dammen en zelfs te neutraliseren. Door deze gewoon ongenaakbaar hoog te maken via steeds meer groene elektriciteit. Er is nooit vrede geweest in Europa: als er geen militaire gemanoeuvreer was zag je wel het economische gemanoeuvreer van de machtsblokken. Maar altijd om dezelfde machtsredenen. De verhaaltjes eromheen zijn voor uw consumptie.

GeenAccount | 14-10-17 | 13:21

Nederlandsche overheid, propaganda en Totall Control overtreft de voormalige DDR in veelvoud, daarom dwepen we ook zo met voormalig DDR-STASI/Ministerium für Staatssicherheit-kopstuk Merkel.

pivo1 | 14-10-17 | 13:10

Had die Arnold Karskens niet een website waar je dit kon melden?

Stijlicoon | 14-10-17 | 13:06

Inderdaad, er was zo'n initiatief om al deze NOS propaganda te melden en te verzamelen. Ben ook wel benieuwd waar dat ook alweer kon.

GroetenVanUrk | 14-10-17 | 13:07

Volkskrant, doe als NRC; eerlijk duurt het langst.

squadra | 14-10-17 | 12:56

En zoals we hier in de commemtaren hebbem kunnen lezen gaan steeds meer mensen door de hoge gas accijnzen hout stoken. Ook in mijn omgeving zie ik steeds meer mensen op hoitstook overstappen. Buiten de vreselijke stank is dit natuurlijk een jkeine milieuramp want veel meer co2 en vooral veel meer fijnstof. maar hey, het is een alternatieve vorm dus goed vilgens de linksgekkies.
De auto brandstof wordt al maar duurder. Gas om te koken en verwarmen wordt duirder. En dat allrmaal zogannamd viot het milieu. Maar elke vinexproleet jaagt er tiemtallen flessen gas door met zijn totaal overbodige terrasverwarming

Ben Hetzat | 14-10-17 | 12:50

Valt inderdaad op, dat er veel bomen gekapt worden de laatste jaren, omdat ze "ziek" zijn!

vluchtelingallergie | 14-10-17 | 13:02

En kijk eens naar de enorme voorraden hout die bij de particulier liggen opgeslagen in Oost Europa en Scandinavie. Van mij mag het, maar ga mij niet vertellen dat dit beter is dan gas. Gas is de schoonste brandstof, zo was het ons altijd verteld.
Dan schijnen er bossen gekapt te worden voor de biomassa; houtsnipperhandel.
Kun je toch beter gas verstoken. Dat levert dan weer voedsel voor de bomen.

marjen | 14-10-17 | 13:16

Niet alleen CO2, houtstook geeft ook veel CO (ik heb er een meter bijgehouden) roet, teer en andere vervuilende stoffen.

voldemort | 14-10-17 | 13:22
▼ 1 antwoord verborgen

Maar gas is toch groen als gras? Of levert het waanzinnig veel co2 uitstoot op?

Hommel | 14-10-17 | 12:45

Zonder CO2 groeien bomen (de longen van de aarde (!!!)) niet. Sterker nog, zonder CO2 gaan ze per omgaande dood. Weleens een boom zien doodgaan aan teveel CO2?

Lupuslupus | 14-10-17 | 13:25

@wolfdewolf: Allebei nooit bewezen, kan ook niet. Moeder aarde zou het niet toelaten.

SlimmeBelg | 15-10-17 | 05:51

Dafuq? Iemand het laatste journaal gezien? Zowaar een woke repo over de wetteloosheid in immigrantenwijken in Zweden.

Abject | 14-10-17 | 12:43

Zo te lezen kijken nog akelig veel GS-lers naar de NPO. Waarom is dat? De redactie van GS houdt ons perfect op de hoogte. (Waarvoor hulde). Dus waarom zelf kijken?? Want dat is gewoon masochisme.

Lupuslupus | 14-10-17 | 13:28

‘Woke repo’ mn reedt, dit is een oud item, al bekend tijdens de verkiezingen - maar toen bv. Trump er begin dit jaar naar verwees werd hij - ook door de NPO - voor gek versleten.
Inhoudelijk klopt het dus wel, maar zeeeeer vertraagd uitgezonden.
Overigens is een goed boek over dit soort buurten in ons gave Europa ‘No Go Zones’ van de Britse journalist Raheem Kassam.

Knoeperd | 14-10-17 | 13:33

@lupuslupus
Zelf vind ik het altijd iets typisch hebben dat sites e.d. die aan de ene kant de totalitaire trekken van Twitter Facebook etc. en de digitale overheid benadrukken anderzijds wel van alles - inclusief het verzet tegen dat totalitairisme - digitaal organiseren. Ik snap het gemak ervan maar het blijft wat dubbels hebben, alsof die digitale handtekening niet later opgeduikeld kan worden.

Knoeperd | 14-10-17 | 13:38
▼ 1 antwoord verborgen

Ach ja, weer een normale dag bij de staatsomroep. Saneren die handel.

GroetenVanUrk | 14-10-17 | 12:40

Weg met de NOS zou nog veel beter zijn maar dat lukt alleen wanneer men massaal PVV stemt.

Lupuslupus | 14-10-17 | 13:29

Nudging. Het gaat van kwaad tot erger. Het enge hieraan zijn die volksstammen die hier gewoon aan meewerken. De politici, de NOS medewerkers, eu werknemers et cetera... Treurnis alom.

Mark_D_NL | 14-10-17 | 12:40

Het allerergste is wel dat hele volksstammen alles van onzen overheid , semie-overheid, MSN, politicie, gezapig klakkeloos accepteren als de allesomvattende waarheid. Daarom is Nederland geen Democratie, het kuddevolk stemt gedwee op de meest manipulatieve Kartelpolitici, de andere helft op een "leuke man"(hoor veel vrouwen stemmen op Rutte, Jesse, Pechhold enz, omdat het zo een knappe innemende gemarketingde persoontjes zijn..

pivo1 | 14-10-17 | 13:18

we exporteren nog steeds meer gas uit Groningen dan we zelf verbruiken, en dat tegen een belachelijk lage prijs. zelf importeren we dan weer russisch gas voor een veel hogere prijs.
De ironie is dat we het voor een prikkie aan Italië leverden omdat ze anders zaken met Rusland gingen doen. nu kopen wij dus dat Russische gas.
daar komt nog bij dat de staat met de opbrengsten sinterklaas heeft gespeeld maar dan voornamelijk voor allochtonen.
Gelukkig kunnen heel veel Italianen nog steeds goedkoop autorijden op nederlands gas.
alsof gas dat je aan het buitenland verkoopt geen aardbevingen veroorzaakt of co2 oplevert.
wil je het klimaat verbeteren dan dus geen goedkoop gas meer naar het buitenland (Frankrijk, Duitsland, Italië en Engelandl want die worden met ons spotgoedkope gas niet gestimuleerd om naar alternatieven te zoeken.

Ben Hetzat | 14-10-17 | 12:40

Toch wel geinig... dat een reclamecampagne om van aardgas af te gaan, technieken gebruikt die je als “gaslighting” kan kwalificeren.

Stormageddon | 14-10-17 | 12:37

lol!

Basil Fawlty | 14-10-17 | 12:41

Waar in dit verhaal horen we een deskundige. Een natuurkundige die uitlegt dat iedere omzetting verliezen heeft. Dus eerst in een centrale gas omzetten in electriciteit heeft verliezen, het transport via een draad heeft verliezen.
Waar blijft het propageren van de meest efficiënte manier van warmteopwekking: de collector. Zonlichtomzetting naar warm water. Óók in de winter.

bodemloos | 14-10-17 | 12:30

Werd even terloops genoemd...

litebyte | 14-10-17 | 12:39

Moet de zon wel schijnen. 's Winters doet de zonneboiler niet zoveel. Heb je daar ook diverse uitvoeringen van. Aardgas verbranden voor warmte haalt in een HR ketel ook een prima rendement. Als je elektrisch wil verwarmen moet je aan warmtepompen gaan denken om het rendement wat omhoog te krijgen. Maar er valt met betere isolatie en betere bouwtechnieken nog veel te winnen.

voldemort | 14-10-17 | 13:18

"Duitsland als voorbeeld: de Energiewende

Er wordt veel geld uitgegeven aan energie uit wind en zon. Duitsland is daarin de kampioen. De Duitsers geven aan subsidies voor zon en wind totaal 24 miljard Euro per jaar uit. Met als doel om de hoeveelheid CO2 die in Duitsland wordt uitgestoten bij de productie van energie (elektriciteit, warmte, kracht, etc.) terug te dringen. Door vele omstandigheden van mismanagement is voor al dat vele geld echter de laatste 10 jaren geen gram CO2 bespaard. Waarvoor dan wel ongeveer 10 keer 24 miljard is uitgegeven! Wat natuurlijk een schande is tegenover de Duitse burger. Nog erger: Duitsland sluit 17 kerncentrales, die samen zoveel CO2-vrije energie opwekken, dat de CO2 productie in Duitsland zonder die centrales de komende decennia zelfs fors zal gaan stijgen in plaats van dalen. En nog veel erger is dat die 17 kerncentrales meer CO2-vrije energie produceren dan alle windturbines en zonne-cellen op de hele aarde tezamen."

Aldus Rob Walter; hij is elektrotechnisch ingenieur, afgestudeerd in de energietechniek aan de TU-Delft. Ruim 30 jaar werkte hij in de energievoorziening afwisselend bij particulier bedrijf en energiebedrijf. Hij verrichte daarbij ook wetenschappelijk werk en deed kennis op bij energiebedrijven in het buitenland. Hij was onder meer algemeen directeur van een energiebedrijf (in Voorburg). Hij is als energiedeskundige consultant op de gebieden nieuwe energievormen, energiemanagement en elektriciteitsnetten.

T2000 | 14-10-17 | 12:23

Ik ben wel blij dat die kerncentrales dicht gaan. Vroeger werkte het wel, toen technici nog goedkoop waren, veiligheidseisen laag, en brandstof en onderzoek gesubsidieerd door defensie. Nu is het gewoon een dure vorm van "schone" energie, met een nog steeds niet opgelost afval probleem (en geen geld meer om het ooit op te lossen), en de CO2 productie is verplaatst naar de mijnbouw (steeds lagere concentraties uranium) en verrijken in (elektrische!) centrifuges.

W_F | 14-10-17 | 13:18

Ja maar T2000. Het is wel de NPO die met ons belastinggeld de geesten probeert rijp te maken om mee te doen, dat is toch wel een dingetje zeg maar. Want hierna komt het schuldgevoel aspect in beeld, wie niet meedoet verpest onze aarde en zo. Het is reclame en geen prut item

Barbara Drijfzand | 14-10-17 | 13:50

@T2000: Heeft die "klimaatminister" een rechtstreeks lijntje met God misschien? Dan zou het wat kunnen opleveren. En anders voor de zoveelste keer: Vanuit de kernenergie zal de volmaakte energie voortkomen.

SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:06
▼ 2 antwoorden verborgen

NOS = fake news

Ausefullidiot | 14-10-17 | 12:21

Tja willen we nou Groningen verder leegpompen of bij Adolf Poetin aan het gas-infuus? Stel zeikerds.

Donkersloot | 14-10-17 | 12:18

Adolf Putin? Echt?

Ausefullidiot | 14-10-17 | 12:21

Beter een deal met Poetin dan met dat schorem in het M.O.

Lupuslupus | 14-10-17 | 12:22

donkersloof: het zou weinig verbazen als Nederland evengoed gas duur moet kopen bij jouw angstbeeld om dat tegen de prijs van 1970 door te leveren aan de italianen. Dat contract ligt vast nog wel ergens in een la en het is ondertekend door een boegbeeld van de PvdA, dus dat geeft enige voorspelling voor de toekomst. Dat wij er dan geen gebruik van kunnen maken scheelt wel in de prijs.

Jan Passant mk2 | 14-10-17 | 12:27

.. mooi man. Zodra bekend werd dat er een enorme gasbel onder Groningen zat dromden de herverdelers samen om die eerlijk op te maken. Den Uyl gaf een eeuwig contract aan Italie, zodat arme Italianen goedkoper dat gas konden afnemen dan Nederlanders. Ik weet niet of wij de buizen voor het transport hebben betaald, maar dat zou niet verbazen.
Vervolgens bleef er evengoed een zak vol geld over zodat wij voldoende allochtonen konden importeren om er een multiculturele samenleving van te maken. De Gutmenschen vonden de kreet "Gidsland" uit (een Gutmenschen titel voor Nederland) en togen aan het werk om kleurige wijken te maken. Die Amerikanen en Zuid Afrikanen zouden wel eventjes een voorbeeld krijgen hoe een divers land dat doet, zonder gettovorming en criminaliteit.

Nu is dat gas dus op en de Gutmenschen laten hun windmolentjes op vol vermogen tollen om het gat te dichten. Met straks een heuse minister van Klimaatzaken die de winden tussen de gebouwen regelt gaat dat zeker lukken.

Jan Passant mk2 | 14-10-17 | 12:17

Een grote gasbel aanboren, vlak voor het hippietijdperk, was achteraf gezien niet zo handig. Men had het, met de kennis van nu, beter stil kunnen houden tot 1995.

Al-Dente | 14-10-17 | 13:25

nickolaas | 14-10-17 | 12:33 U weet dingen. Het probleem is echter veel groter dan alleen de EUR. Er zijn nogal wat al dan niet koninklijke overkoepelende academia. Ik heb mezelf nooit helemaal aan de indruk weten te onttrekken dat menige academie vooral een 'veilig' dwaalspoor oplevert voor de wat meer kritische, nieuwsgierige en pientere medemens. Beter vroeg afgevangen dan later tegenover je.

Hetkanverkeren | 14-10-17 | 14:03

@Hetkanverkeren | 14-10-17 | 14:03
Nou ik denk dan dat ik zo'n kliekje niet het 'gewenste profiel' student zal zijn geweest (was ook wel in praktijk als je van zo'n Henk Volberda uitgaat.. ) - mag alleen maar als een compliment opgevat worden denk ik. "In dat contract staat ook dat Shell invloed kan uitoefenen op de opzet van het RSM-curriculum en ‘het profiel van studenten’ " www.erasmusmagazine.nl/2017/05/16/she...

nickolaas | 14-10-17 | 15:35
▼ 1 antwoord verborgen

Okay, deze comment is voor de nitwits die menen dat "we inderdaad van het gas af moeten, want duurzaam bla, bla, bla."
Waarmee wil je gas vervangen? Met elektriciteit? 12,6 % van de Nederlandse energieconsumptie bestaat op de moment uit elektriciteit, de rest is gas, steenkool, olie. Hoe dan? Met windmolens?! Dan nog heb je backup nodig van fossiel, daar windmolens onregelmatig stroom leveren. Het waait immers niet altijd. Windmolens aan elkaar knopen heeft ook geen zin, want transport verlies etc. Oh Je wil zonne-energie? Mwahaha, voor als het donker is zeker.....

T2000 | 14-10-17 | 12:14

Ik denk dat "Zwartboek NOSjournaal" van Arnold Karskens hier wel belangstelling voor heeft.

Roadblock | 14-10-17 | 12:13

Het is reclame, dus bij de reclame code commissie aan de bel gaan hangen.

jack and friends | 14-10-17 | 13:00

NOS gaat ons een "Energiewende" door de strot duwen. Op 11-10 mocht de CEO van Innogy (dochter van RWE) ook al z'n woordje doen. nos.nl/artikel/2197492-ook-nederland-...
Misschien is het handig als ze er een advertentie icoontje bij zetten. Nu is het ook niet zo vreemd dat die Duitse bedrijven hier een transitie willen want in Duitsland is het geen succes en kost het voor die bedrijven bakken met geld dus gaan ze nieuwe markten aanboren (lol) om hun verlies daar te compenseren en de naieve en domme NOS laat zich gewillig voor die kar spannen. Voor die Duitsers is het puur business.

Basil Fawlty | 14-10-17 | 12:11

Ik kijk elke dag naar het NOS journaal. Tot voor kort althans. Ik dacht echt dat het een kleuterprogramma was. Met dat belerende, kinderachtige en betuttelend stemmetje.

kwark001 | 14-10-17 | 12:10

Maar vooral geruststellende toontje. Burgers moeten vooral tot kalmte gemaand en in slaap gesust worden. Ontwikkeling van kritisch denkvermogen is iets voor die exotelingen aan de tafel van Matthijs van Nieuwkerk, maar niet voor de gewone BurgerT. Die laatste moet belasting betalen en zijn stinkende muil houden.

Billy Ocean | 14-10-17 | 12:17

Mja, ik denk ook altijd dat ik in het jeugdjournaal terecht ben gekomen.
De inhoud van het jeugdjournaal is overigens nog veel enger. En dan te weten dat scholen (sommigen al vanaf groep 4) deze meuk dagelijks aan de kinderen vertonen.
Daar doen uw kinderen dus hun mening over gebeurtenissen in de wereld op.
Indoctrinatie in optima forma. Orwell zou zijn vingers hierbij afgelikt hebben.

Roadblock | 14-10-17 | 12:21

Zodra mensen ergens een mogelijkheid in zien om makkelijk geld te verdienen, zullen ze het niet laten te proberen. Deze mevrouw had net zo goed een "business ontwikkelaar in de vluchtelingenproblematiek", "business ontwikkelaar voor musea" of "business ontwikkelaar in de Brexittransitie" kunnen zijn.

Controllos | 14-10-17 | 12:09

Ik ben elke keer TRIGGERED als mensen in mijn omgeving zeggen dat ze iets op 'het journaal' hebben gezien. Slim wel, om op die manier je actualiteitenprogramma op televisie te differentiëren van alle andere actualiteitenprogramma's. En handig om dat af te spelen op DE Nederlandse Publieke Omroep. Op de eerste televisiezender in het standaard pakket aan kanalen. Voor de mensen die nog in dat tijdperk leven althans.

Een paard | 14-10-17 | 12:08

Komt er ook nog een item bij NPO langs over het bedreigde LEEFklimaat voor de gewone burgers , of kan ik daarvoor alleen terecht bij " Opsporing verzocht " ?

ja,diedus! | 14-10-17 | 12:08

Dat mens van Groen-Links is exemplarisch voor de linkse proefballonnetjespolitiek: "We weten nog niet precies hoe het moet, we weten nog niet precies hoe het financieel moet, we weten nog niet precies welke aanbiedingen op de markt zijn..." Zoek dan ook de media nog niet op, ijdele idealistische neuzelkut!

kapoerewiet | 14-10-17 | 12:08

Daarom steun ik ook de actie van journalist Arnold Karskens tegen de leugenachtige NOS (en aanverwante media)

Keyboardspeler | 14-10-17 | 12:07

Ik schakel over op het verbranden van afgetapte olie en oude autobanden.

Als ze energietransfikkie willen, krijgen ze energietransfikkie!

Billy Ocean | 14-10-17 | 12:05

Kijk allang niet meer naar de NPO , te vermoeiend , constant jezelf afvragen :
" KLOPT wat hier beweerd wordt ? , wat krijg ik NIET te horen ? , wat is de BEDOELING van dit bericht ? , waar zit het ADDERTJE ? "
Een hele prestatie van de NOS/NPO / politiek , in zo'n korte tijd het imago van degelijkheid en betrouwbaarheid van de NOS compleet om zeep te helpen.
Gelukkig zijn er alternatieve en betrouwbare media - niemand is meer gedwongen het doods gereutel van de NPO aan te horen.

enorme sukkelzak | 14-10-17 | 12:04

Van de dodebomen letterkrantjes in Nederland hoeven we uiteraard niet te verwachten dat deze vermeend doorgestoken PR stunt op de voorpagina staat a.s. maandag.... Die media is immers al één pot nat? En maar zogenaamd objectiviteit veinzen, nou vergeet u het maar.

Loonstrookje en functie van deze "transitiemevrouw" is vast heel interessant. Goh, vast ook wel heel toevallig weer, zo te worden overvallen door de NOS. Nou ja, zeg.

En dat de NOS dit niet zag zeg, boe is het mógelijk? Bah, van ooit goede journalistiek naar rioolputje? Dit soort media moet je niet naar willen kijken en niet wíllen lezen?

Jan, Leiden | 14-10-17 | 12:04

Barbara Drijfzand | 14-10-17 | 12:01 |

Die klimaatdromers kunnen zich beter bezighouden met de kolencentrales in China. Elke week een aantal erbij.

kwark001 | 14-10-17 | 12:03

Vooral mensen op het platteland zonder gasaansluiting kookte op LPG.
Weet niet of het nu nog gebeurd, zij hebben tegenwoordig een grote witte gastank op het erf staan.

Johan_Voorhaar | 14-10-17 | 12:03

Dit is voor de bedrijven natuurlijk een pot goud, flinke zak subsidie erbij, staatsmedia die de boel lekker helpen aanwakkeren en dat allemaal van uw geld. Want de vervuiler betaald dus u krijgt alle extra kosten op uw bordje. Maar stel we worden ooit de groenste van de klas, wat gaat het wereldwijde effect zijn Nederland is minder dan een postzegel op de wereldkaart, zijn er serieus mensen die denken dat dan de wereld gered is?

Barbara Drijfzand | 14-10-17 | 12:01

Geen gas = Fors meer belasting.
De overheid haalt nu (nog steeds) gas uit de bodem waar het aan verdient.

druipsmurf | 14-10-17 | 12:00

Wel gas = ook fors meer belasting. De overheid verzint heus wel iets om de burger uit te knijpen. (zie Rutte III)

Wasbakplasser | 14-10-17 | 13:39

Volledig puur nepnieuws dus.
Foei, NOS!

hotmint | 14-10-17 | 11:57

Your tax-Euros at work!

Xirdalan | 14-10-17 | 12:20

We moeten ook van gas af. Gas is niet hernieuwbaar. Maar als je het in korte tijd door mensen hun strot duwt, werkt het zeer denivellerend. De arme SP stemmer in oud huis+oude auto die wel duurzaam wil is dan duizenden euro's kwijt aan het "de vervuiler betaald" principe van D66/GL. Terwijl de rijke D66/GL stemmer een nieuwe A-label huis koopt met gesubsidieerde schone auto. Nieuw Links die oud links kapot maakt.

Rest In Privacy | 14-10-17 | 11:56

Gas is niet hernieuwbaar? Kent u iets dat hernieuwbaar is als we het verbranden? Voordeel van verbranden is dat het CO2 uitstoot. En daar leeft al het groen op de deze planeet dan helemaal van op. Mooie cirkel dus.

marjen | 14-10-17 | 12:17

Alquest | 14-10-17 | 11:53 |

Knoeilap :-) Maar wat dacht je van de magnetische verstoring van je biefstukje?

kwark001 | 14-10-17 | 11:56

We worden afhankelijk gemaakt, op een heel (s)linkse manier! Zodra je straks alleen nog electriciteitsaansluiting hebt, gaat de prijs omhoog! Je kunt geen kant meer op. En verder, tijdens oorlog/oproer/wat dan ook, gooi de electriciteitscentrale plat en je hebt een land dat je zo binnen kunt wandelen. Maar ook hier zal het volk uiteindelijk een oplossing voor hebben. Huizen zonder gas aansluiting zullen straks veel langer te koop staan en zullen ver beneden de verkoopprijs worden verkocht. Ik hoef geen huis zonder gas aansluiting iig... die laat ik links liggen.

mood | 14-10-17 | 11:56

Kijk eens naar wat enorme zware wissel door het huidig computergebruik op het klimaat wordt getrokken.
Maar ja al die moderne klimaatmenjes kunnen geen 2 minuten zonder hun iKfoon.
En ach ja, ze moeten ook weer ieder jaar per vliegtuig naar Kreta, voor verkansie.
Net als die hypocriet al gore, die met zijn prive jetje de wereld afvliegt voor een schoner klimaat.
Een van de grootste slapende vulkanen ligt in het Yellow Stone Park.
Het ding is al overtijd vwbt uitbarsten.
Moet je opletten als dat ding gaat knallen.

Kanarie_Geil | 14-10-17 | 11:55
-weggejorist-
FritzVonOranje | 14-10-17 | 11:57

@FritzVonOranje | 14-10-17 | 11:57
Ach, een beetje trollen, doet de onderbroek weer bollen.

Kanarie_Geil | 14-10-17 | 12:33

Bij inductie moet je zo netjes koken dat het zowat niet te doen is. En ieder druppeltje verkoolt in plaats van dat het door een vlam vlam valt. En nog nooit een onderzoekje gezien over vrijkomende dampen bij een slordige inductiekooksessie.

Alquest | 14-10-17 | 11:53

Er zijn mij te veel reclames tijdens het staatsnieuws die verpakt worden als nieuwsitems. Dit is helaas niet het eerste voorbeeld van deze kul.

Ares | 14-10-17 | 11:52

Bij de NPO in het algemeen, er wordt alles aan gedaan om elke uitzending wel ergens een Apple logo in te plakken.

Product placement het dat dan...

litebyte | 14-10-17 | 11:54

De kern van de zaak is dat men weer naar de EU/VS luistert voor het gebruik van aardgas, om maar geen goedkoop gas te gebruiken van Rusland.
Met Rusland heeft men nog een contract tot 2050 om aardgas te leveren.
In Nederland is men niet van gas los maar van god los, ze willen weer overal haantje de voorste zijn en met het bekende vingertje wijzen en hele volksstammen gek maken.
Ook gaat men nieuwe mensen aanwerven voor het vormen van een kabinet, bij een normale sollicitatie duurt het wel maanden voor dat iemand door de selectie is en Rutte wil dat in 14 dagen.
Zal me weer een zooitje worden, in Duitsland spreekt men van een Jamaica coalitie vormen, het worden allemaal bananen republieken in Europa.

rexm | 14-10-17 | 11:52

Russisch gas is grotendeels niet geschikt voor particulier gebruik, het gaat om industrieel gas.

Er aan toevoegend dat men in rap tempo ook alles aan het 'verwinden' is gericht op de industrie, mede ten koste van het milieu.

litebyte | 14-10-17 | 12:01

Van gas los. Grappig. Dat dan weer wel.

knutsel_ | 14-10-17 | 11:50

Ik heb dit item toevallig gezien. Dat het eigenlijk reclame is, is erg, maar ik stoorde me eigenlijk aan iets anders. (Tenslotte wist ik niet dat het reclame was).

Ik stoor me vooral aan de domheid om vooral nieuwe huizen niet op gas aan te willen sluiten, want daar moeten we toch vanaf zo is het verhaal. Oowja, hoezo dat? Misschien dat aardgas straks geen optie meer is, maar wie zegt niet dat er vervangers voor komen, laten we het even biogas noemen?

Het is totale en domme waard vernietiging om het gasnet af te gaan bouwen en / of nieuwe huizen er niet meer op aan te sluiten. Het is daarbij ook nog eens zo dat het zeer onverstandig is om als energievoorziening van slechts een bron (elektriciteit) afhankelijk te zijn. Daarmee maak je jezelf veel te kwetsbaar.

Gewoon gasleidingen blijven leggen dus, ook voor nieuwe huizen en ga maar alvast op zoek naar oplossingen om aardgas met een biogas te vervangen. Het idee om nieuwe huizen er niet om aan te sluiten toont vooral een grote kortzichtigheid en domheid. Stroom is ineens de enige goede oplossing voor alles. Een hele domme manier van denken.

Zou iemand hier op het punt staan een nieuwe woning te bouwen / nieuwbouw te komen, sta er dan voor op dat je ook een aansluiting op aardgas krijgt. Zou er namelijk straks inderdaad een goed alternatief komen voor aardgas en jij hebt een huis dat niet is aangesloten op het aardgas is dat dan een flinke prijs-verminderende factor.

DerUnterMensch | 14-10-17 | 11:49

Stroom is geen oorspronkelijke energie, en moet dus opgewekt worden.
Dat gebeurd in Nederland door verselijk mileu verpestende kolencentrales
Dus mensen die o zo vreselijk met mileu begaan zijn, en dus in zo een elektieke oto rijden. Denk es ff na.

Kanarie_Geil | 14-10-17 | 12:04

Juist.

rexm | 14-10-17 | 12:11

Weg met kolencentrales! Welcome back kernenergie. Veel schoner, veiliger, goedkoper en duurzamer..

SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:21

tot Ophelia bij de overzee buren langs komt en wat als de super-vulkaan lost barst ? dan daalt de temp zodat we zeeer zeker de komende jaren weer een 11 steden toch krijgen dan kan de gezeik over aardgas ook weer in de koelkast

witchmaster | 14-10-17 | 11:49

Dat is inderdaad een scenario waar ik ook aan denk. We weten dat eens in de zoveel honderden jaren we in een langere periode (enkele jaren) leven waar het donkerder en kouder is. Jezelf dan afhankelijk maken van vooral zonne-energie is het domste wat je kunt doen. Moet onze politici hebben kennelijk niet het vermogen om met dit soort scenario’s rekening te hebben en maken daarom nu dit soort gevaarlijke en domme beslissingen.

Want bedenk je wel, jij zeg nu “dan kan de gezeik over aardgas ook weer in de koelkast”, alleen als men dan massaal geen aansluitingen meer heeft op het gaf (die hele infrastructuur naar is omgebracht) hebben we een heel groot probleem.

DerUnterMensch | 14-10-17 | 12:03

Ons appartementencomplex met ruim 60 appartementen is al halverwege de tachtiger jaren gebouwd zonder gasaansluiting voor de appartementen. Wel is er nu nog een centrale gasinstallatie voor verwarming en warm water. Bezien wordt of dat ook anders kan. Wel moet de overheid niet het kunstje flikken om de elektriciteitsprijzen extra te verhogen zodra de meeste mensen van gas op elektriciteit zijn overgegaan.

bloothommel | 14-10-17 | 11:48

@bloothommel | 14-10-17 | 11:48
Als we de zelfde soorten partijen in de kamer houden als in het verleden dan gaan de elektriciteitsprijzen per definitie omhoog op termijn. Zo is het altijd al geweest. Zou je wat betreft stroom zelfvoorzienend gaan worden dan zoeken ze ook wel een andere oplossing. Waarom denk je dat ze nu bij auto’s kilometerheffing willen?

Het argument, de vervuiler betaald, slaat nergens op want in feite betaal je dat al via de brandstof. Slijtage aan de weg is ook niet een echt issue. Auto’s doen weinig schade aan wegen. Nee, ze zijn maar wat bang dat straks auto’s zonder brandstof en misschien wel op zelf opgewekte stroom gaan rijden en daarom moeten ze nu dus alvast beginnen met kilometerheffing zodat ze zeker kunnen blijven van de inkomsten die ze nu nog uit de brandstof halen.

Wat betreft jou woningcomplex. In feite is dus het enige wat bij jullie op stroom is, het fornuis. Als het is ‘omgebouwd’ lijkt het me daarbij ook nog dat de gasleidingen nog wel gewoon aanwezig zijn (achter het plamuur). Nou gaat het zich niet eens om wat je gebruik, maar het niet trekken van gasleidingen naar nieuwe woningen is gewoon niet slim. Misschien vinden we wel een hele efficiënte manier om zelf gas te produceren. Dan wil je die optie behouden, en het liefs wil je dan installaties maken die zowel op gas als op stroom werken. Het is nooit slecht een systeem te hebben om op terug te vallen. Sterker nog, het is heel onverstandig om dat niet te hebben.

DerUnterMensch | 14-10-17 | 11:59

Nou op dat laatste moet u natuurlijk wèl rekenen. Gelukkig woon ik in een huurhuis en zal het nog wel een aantal decennia duren voordat de verhuurder mee gaat doen met de klimaatwaanzin. Ik kook op gas, heb een HR-ketel op gas en verbruik gemiddeld 70€ per maand aan gas èn elektra samen.
Tijdens mijn verblijf in Dld (jaren '70-'80) hadden we geen gas, alleen elektra (koken) en olie (c.v.). Elektra was 80DM per maand en een jaar olie 2.000DM. Bij het terug verhuizen naar Ned. hebben we als de donder ons elektr. fornuis verkocht: elektra is hier 2x zo duur dan gas.
Al die klimaatleugenaars zouden ze moeten opknopen aan de hoogste boom, te beginnen met Al Gore. Maar ik denk dat we dan bomen tekort komen.

Lupuslupus | 14-10-17 | 12:02

Wat denk je zelluf??

Toontje-S | 14-10-17 | 12:11

Als er al iets van enige nieuwswaarde in de wereld gebeurt, weet je vrijwel zeker dat het niet bij de NOS te zien valt.

De oorlog kan op zomaar op een zondag uitbreken bij onze oosterburen terwijl de NOS gewoon de godganse dag live korfbal uitzendt.

Al-Dente | 14-10-17 | 11:47

Is er ook een positief plaatje geschetst van de kosten die je moet maken om 2 extra groepen in je huis te bekabelen, en je fornuis, verwarmingsketel en verwarming te vervangen ? Dan hebben we het nog niet gehad over de extra belasting van het electriciteitsnet, dat ook extra en dikkere bekabeling nodig heeft.

Ik zet nu even mijn aluhoedje op: het is toch niet zo dat deze campagne door onze overheid gestimuleerd wordt vanuit een politiek doel, nl. de afhankelijkheid van "fout" gas (Rusland, Qatar) te verminderen ?

boccelullus | 14-10-17 | 11:47

Kritiek op klimaatmaatregelen? U bent een ontkenner van de waarheid, een saboteur, een onbenul. Shame on you! Alles is geoorloofd om de nakende menselijk ondergang te voorkomen. Alles! De wereld gaan anders doooooooood. Miljarden euro's mogen uitgegeven worden, rendement maakt niet uit als er ook maar een zucht CO2 bespaard wordt dan is het goed, het MOET want anders gaan we allemaal doooooooood!

Jeetje, wel bijzonder dat geenstijl nu eindelijk ook eens een beetje kritisch is ten aanzien van klimaatnonsens. Goed hoor, geenstijl, ga zo door!

T2000 | 14-10-17 | 11:47

Dooooooood, ha ha. En anders blijven we allemaal leeeeeeeeven, ha ha.

SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:24

Gelukkig maar, verhaaltje gezien en dacht wat kunnen mensen toch diep zinken.

Uw Verzekeringsadvis | 14-10-17 | 11:46

Weer 2 nieuwe publicaties die de basics van de Global Warming theorie aan de kaak stellen. Temperatuur veranderingen grotendeels natuurlijk.
By Kenneth Richard on 12. October 2017
Atmospheric Scientists Slam Fundamentals of the Anthropogenic Global Warming Theory :
Het is mij niet toegestaan om links naar Notrickszone.com te plaatsen. Kijk daar bij het artikel van 12 oktober 2017.

Zwizalletju | 14-10-17 | 11:44

U bent een ontkenner, een saboteur, u onmens, u gelooft dat de aarde plat is, u ontkent de holocaust, u mag eigenlijk helemaal niet uw mening uiten, u wordt betaald door de lobby van fossiele energie, hoeveel geld krijgt u voor deze comment?, u geeft niet om de wereld, u bent extreem rechts...... etc.

Maar goeie verwijzingen! Ik had ze ook gezien. Overigens dat meer dan 1.500 peer-reviewed papers zijn die klimaatwaanzin aan de kaak stellen.

T2000 | 14-10-17 | 11:53

@T2000 | 14-10-17 | 11:53
Ga naar Tony Heller voor dagelijkse updates waarin hij de aanpassingen van gemeten waardes, (gebeurt ook in Nederland) door NOAA/ NASA en Berkeley Earth (BEST) aan de kaak stelt met verhelderende grafieken.
Twitter account twitter.com/SteveSGoddard
Website : realclimatescience.com/
Heller is opgeleid als Geoloog en haalt als programmeur o.a. ontwerp fouten uit chips. Er ontgaat hem weinig. Ook het geklooi in datareeksen niet.
Zijn software om de datareekse te analyseren is te downloaden op zijn site.
Verder heeft hij een CO2 footprint van niks, en is environmentalist.

Zwizalletju | 14-10-17 | 12:41

Er wordt goed over nagedacht, de vergroening van de samenleving, 2030, iedereen zonder gas en een elektrische auto, dat zijn hele goede plannen, de vraag is alleen waar de energie vandaan moet komen, Benelux iedereen aan de tesla, betekent huidige energievoorziening eu plat, dat is al niet op te hoesten met zonnepanelen en windmolens, dan hebben we nog niet over de rest. Daar komt bij de milieu belasting van fabricage accu's magneten voor windmolens en wie weet wat nog meer, wordt dat het volgende probleem, kortom wordt gewoon niks

Rest In Privacy | 14-10-17 | 11:44

MickeyGouda | 14-10-17 | 11:43 |

Als je er een sneetje brood bij doet ben je welkom.

kwark001 | 14-10-17 | 11:44

Deal, er van uitgaande dat u tot de genoemde doelgroep behoort.

MickeyGouda | 14-10-17 | 11:55

energiemonopolie bij gemeentes maakt factuen vaak 2x zo duur en voorkomt energiezuinige huizen. Dat is nl snijden in eigen vet.

Einde van de Domheid | 14-10-17 | 11:44

Er zitten op GS volgens mij best wat reaguurder met goede rekenkundige vaardigheden. Als die nou eens even nagaan wat onze jaarlijkse bijdrage is aan de staatsomroep, dan kan deze desgewenst worden terug gevorderd bij de belastingdienst, dan wel worden verdisconteerd bij een volgende aangifte. De beeldmanipulatie en propaganda wordt met de dag gekker, zeker als we er ook nog eens voor moeten betalen. Geef van mijn centen dan maar een kopje soep aan een oudje.

MickeyGouda | 14-10-17 | 11:43

Goud Idee. Ik die mee

Moeimaker | 14-10-17 | 12:42

Doe

Moeimaker | 14-10-17 | 12:42

Misschien kan mr. Hiddema beter een aanklacht formuleren, teneinde zendtijd te bewerkstelligen voor "objectieve", in ieder geval andersdenkende informatieven

SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:31

Maar als die bedrijven niet genoemd worden is het toch ook geen reclame? Zit je je hier woedend in het zweet te werken.

Gehaktbalmetketjap | 14-10-17 | 11:42


Over de Volkskrant gesproken: er staat vandaag een zeer goed stuk over de Sleepwet in van de hand van Rob van den Hove. Integraal plaatsen en zoveel mogelijk mensen laten lezen!

Voorjaarsmoe | 14-10-17 | 11:42

Onze wijk wordt trouwens gestookt op biomassa. Mensen heb niet het idee dat het goedkoper is. Ook daar zit meer dan voldoende belasting op. En anders verzinnen ze het er wel op.

RenHoek | 14-10-17 | 11:41

Nep nieuws en leugens is lopende band werk voor de NOS. Zo hadden ze gisteren of eergisteren nog een onderwerp over Zweedse agenten die bepaalde migrantenwijken niet meer in durven, omdat ze worden beschoten, neergestoken en zelfs ontvoerd. De NOS verslaggever rondde dat onderwerp af met de conclusie dat het door de hoge werkloosheid komt dat die migrantenmensen niet zo aardig voor de politie zijn. Het kan natuurlijk niet aan die migranten en hun 'cultuur' liggen volgens de NOS.

XaleX_2 | 14-10-17 | 11:40
-weggejorist-
SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:37

Wat een eng wijf joh.

RenHoek | 14-10-17 | 11:38

Dus de NOS belazert de kijker. Gebeurt dat niet elke dag?

His Lordship | 14-10-17 | 11:37

Maar natuurlijk. Gelukkig kijk ik al 10 jaar geen t.v. meer en kan iedereen aanraden mijn voorbeeld te volgen. Scheelt zo enorm veel ergernis. En waarom zouden we de NOS nodig hebben in deze internet-eeuw? Hilarisch om N.Korea te veroordelen terwijl de NOS precies hetzelfde doet: indoctrineren van de bevolking.
In N.K. zitten de nieuwslezeressen er als zombies bij, bij de NOS zijn het marionetten met 'expressie' (hoofdknikken en zo) om het er bij de kijkers maar goed in te wrijven: 'ik zeg het dus waag het niet om te twijfelen aan mijn woorden'. Kots, driewerf kots.

Lupuslupus | 14-10-17 | 12:17

@wolfdewolf: Vergeet niet het "accent" loze, aangeleerde, scheve bekken veroorzakende taal(mis)gebruik.

SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:40

Het allergrootste voordeel van off the grid zijn, is dat je dan ook de energiebelasting kwijt bent. Dat wil zeggen, dat zal voorlopig zo zijn voor de enkelingen die er nu in slagen. Pas wanneer “kleine” tariefsaanpassingen onder de pijngrens de terugval in belastinggaring kan opvangen.
.
In Noorwegen zijn electrische auto’ s net als hier zwaar gesubsidieerd. Ook de Noren houden van belastingarbitrage, dus de Tesla’s waren niet aan te slepen. Dus, om de schatkist te beschermen komt er nu een exta belasting. Op electrische auto’ s.
.
De kern van het probleem van “fossiele” brandstoffen is de impact op de omgeving bij de winning en het feit dat de grootste bewezen voorraden daar liggen waar je ze liever niet zou hebben, zoals in dictatoriaal geregeerde landen - liefst ook nog met een regressief ideologisch karakter.
.
Dan zou je verwachten dat massaal zou worden ingezet op projecten voor ontwikkeling van veilige kernenergie, kernfusie of thoriumreactoren. Maar in plaats daarvan bouwen we de noordzee vol met subsidiemolens en leggen we daken vol met veelmte dure en inefficiente zonnecellen. Je moet er niet aan denken dat electrisch rijden populair wordt. Die paar tienduizend electrische autos van nu zijn nog tot daaraantoe. Een totale vervanging - naar vijf miljoen autos - is een totale illusie.
.
En voor ik het vergeet, een hardnekkig misverstand wil dat de NOS een objectieve nieuwsvoorziener is. Orwell wist wel beter. Public Relations, niets meer of minder.

Glasgow Argus | 14-10-17 | 11:36

Eindelijk iemand die thorium noemt, de grondstof die in de vijftiger jaren opzij werd gezet ten gunste van uranium, omdat je van het afval atoombommne kon maken.

boccelullus | 14-10-17 | 11:50

Als iets op subsidie draait momenteel is het kernenergie (en ook Petten kan de opslag van het afval feitelijk niet betalen). Tihange ook best wel een drama. Veel centrales in aanbouw zullen niet eens opengaan en afgelopen jaar is de nucleaire tak van Toshiba failliet gegaan. Windenergie is op dit moment geloof ik de goedkoopste manier van opwekken geworden, na dual cycle gascentrales (waarbij de restwarmte nog een keer wordt gebruikt om een extra generator aan te drijven). Dat zijn dus alleen centrales die in de laatste 10 jaar gebouwd zijn. Verder is kolen alleen nog goedkoper dan renewables, mits het met open mijnbouw gewonnen wordt (anders is er ook alweer enige vorm van subsidie van toepassing vaak - juist traditionele vormen van stroomopwekking hangen op dit moment aan de subsidie, juist die sectoren die nog niet zo lang geleden neerkeken op de subsidie van 'groene vormen van energie'). Hier staat zo'n staatje www.forbes.com/sites/uhenergy/2017/01...

nickolaas | 14-10-17 | 12:00

Er wordt nog steeds neergekeken op die subsidies hoor, daar helpt een activistisch standpunt geen lievemoedertje aan. Eerst maar eens kijken wat de klacht van GWPF oplevert. notalotofpeopleknowthat.wordpress.com...

sockpuppet | 14-10-17 | 13:02

Ik woon al 8 jaar in een penthouse zonder gas. Wel zo veilig. Je zult maar een idioot beneden hebben wonen die een eind aan het leven wil maken. Gaskraan open en ...

meneer der meneren | 14-10-17 | 11:35

Haha. Ja zoals mijn buren in de flat in Delft die de ontluchting van hun elektr. boiler hadden dichtgestopt 'want die lekte'. Beide gevels er uitgeblazen, het bankstel hing op de railing van de galerij.

Lupuslupus | 14-10-17 | 12:20

Ik heb geen boiler. Extra veilig dus.

meneer der meneren | 14-10-17 | 12:56

Hier nog één. Alles elektrisch en stadsverwarming. Dat laatste is wel stervensduur. In mijn vorige flatje zaten er op gegeven moment ook allochtonen die niet eens snapte wat gas is. Drugs/alcohol verslaafde mensen enz. allemaal mensen die toegang hebben tot gas en vuur.

Wasbakplasser | 14-10-17 | 13:11

NOS journaal? Ik vraag het me altijd af en vooral als Pauline Broekema met die softe sesamstraat/manbijthond-achtige zut komt. harde feiten willen in het journaal! Geen gelul over de maakbare samenleving en het uitlichten van de 'authentieke' gouden rafelrandjes van onze samenleving!

Risingson | 14-10-17 | 11:33

Ik geloof bar weinig van die klimaatonzin. Dat de aarde opwarmt wil ik best geloven, maar dat is niks nieuws. Miljoenen jaren geleden kwam er ook een einde aan de IJstijd en stierven er dinosauriërs uit. Soms werd het, honderduizenden jaren geleden, plotseling ook weer kouder, zonder Toyota Priusen of windmolens.

Veranderingen in zonneactiviteit en/of veranderingen in het magnetisch veld van de aarde zijn hoogstwaarschijnlijk veel belangrijkere oorzaken, maar ja, daar kun je geen belasting op heffen om allerlei linkse hobbies mee te financieren.

En dus worden de 'vrienden' van Mediapark ingezet om 'Henk en Ingrid' bang te maken voor "opwarming van de aarde" en dat we daar allemaal gigantisch veel belasting voor moeten lappen.

'Opwarming van de aarde' is de duivel van de Linkse Kerk, en allerlei eco-belastingen zijn de nieuwe vorm van Aflaat.

Case closed.

Xirdalan | 14-10-17 | 11:33

p.s. een hoop bedrijven springen natuurlijk al te graag op deze denderende ecotrein en is het weer ouderwets handjeklap tussen het Establishment en het Partijkartel, en de domme kutburger mag de belastingen betalen en/of de op steenkolen rijdende (!) elektro-auto's kopen. Allemaal "voor een beter milieu..."

Xirdalan | 14-10-17 | 11:40

flauwekul, gasloos is om meer energie zonder concurrentie door de overheid te laten verkopen.

Einde van de Domheid | 14-10-17 | 11:46

Dus op dit moment gaan wij in gasgestookte centrales of erger kolengestookte centrales gas dan wel kolen verbranden en dat kinetisch omzetten naar electra met een rendement om van bij te huilen.
Dan na heel veel transport verliezen over hoogspanning en dat wijk na wijk omzetten naar consumentenstroom.
Eenmaal in je huis ga je van die stroom weer warmte maken met weer dito energieverliezen.
Waar ga je iets besparen in dit verhaal...?

Johan_Voorhaar | 14-10-17 | 11:32

Achja, mensjes die denken dat ze de invloed van de almachtige zon kunnen beperken met hun kleine mensenwensen. Dat komt allemaal in de krant. Van fabeltjesland.

Barbarous_Relic | 14-10-17 | 11:25

De NOS heeft een linkse agenda? Je verwacht het niet.

Frietje_Oorlog | 14-10-17 | 11:24

Ik ben een voorstander van het importeren van Noors en/of Russich gas. Veel gemakkelijker (want sluit aan bij bestaande infrastructuur), en veel goedkoper. Maar goed , de groenmaffia moet haar zin opdringen en daar mag de samenleving voor opdraaien. En ga nou niet zo voorspelbaar en stompzinnig bleêren over die boze Rusland. Dan ben je echt een EU-marionet. EU=Scientology voor politici.

ad melkert | 14-10-17 | 11:24

Noorwegen en Rusland horen ook bij Europa! Vind ik tenminste. Dus hun gas ook. Maar eerst opmaken wat we zelf hebben. Niets meer exporteren. En als Italië gas wil, moeten ze eerst maar een functionerende hogesnelheidstrein leveren. Lik op stuk.

SlimmeBelg | 15-10-17 | 06:55

Het construeren van belastingfuiken en die laten promoten door de staatsomroep. Check die k** website van dat reclameburootje vol met creatieven: www.wijzijnwaai.nl/

Alleen een ambtenaar kan zo stom zijn om dit soort lui in te huren.

ChatBot | 14-10-17 | 11:22

wij van wijzijnwaai zijn.... uit welk hout gesneden? juist ja, waaibomen!

simplesimpie | 14-10-17 | 11:31

Henk & Ingrid... dit verzin je niet!
ik heb hier overigens al geen gas meer, ik kook op inductie en m'n nieuwbouwappartement is verwarmd met blokverwarming (zonnecollectoren en grondwarmte). Werkt prima, je moet mensen alleen niet onnodig op kosten gaan jagen.

Mag ik nog een Godwinnetje doen?
Een paar decennia geleden wilden ze ook al van het gas af!

Mastermattie | 14-10-17 | 11:20

OK, maar mensen moeten er echt aan denken, we hebben het in Spanje, met veel zon gezien, extra belasting op panelen en een paar keer per jaar komt een helicopter laag over vliegen en fotos nemen

gato | 14-10-17 | 11:32

Niet leuk

simplesimpie | 14-10-17 | 11:32

@gato
In Nederland belastingland is dat helaas ook een reële optie.

Mastermattie | 14-10-17 | 11:36
▼ 2 antwoorden verborgen

Leugens, zakkenvullerij, onhaalbare ideeën, verplichting, belasting, denken ipv feiten, angstzaaierij ........ en maar door drammen. Onze grootste vijand van ons bestaan zijn niet de Islamieten, maar vieze vuile corrupte achterbakse hypocrieten uit eigen nest.

ET007 | 14-10-17 | 11:19

Al sinds 2008 stook ik mijn huis gasloos. Gewoon gratis wegwerp pallets stoken in een houtkachel. Ik doet mijn avatar ook eer aan, zelluf een schoorsteen metselen door je pannendak. Met je dikke pens op een ladder op de dakpannen staan zonder dat die ladder ergens op steunt! Zelluf oerdegelijke schoorsteen metselen op je huis? Hiero kijkôn flic.kr/s/aHsk1E5fAn

Ikbeneenzelfbouwer | 14-10-17 | 11:19

Heb jij nog nooit van een dakladder gehoord? Die hang je gewoon aan de nok en je staat veilig.

Graaf van Egmont | 14-10-17 | 12:10

Als iedereen nu rap overstapt dan zing ik mijn tijd wel uit met aardgas.

Jimmy Mc Clure | 14-10-17 | 11:19

Het belazeren van het volk in dienst van Den Haag en Brussel hoort bij de core business van de NPO. Wederom bewezen.

Fijnstoffer | 14-10-17 | 11:19

Catalunya, gas in flessen, moet je ophalen en betalen, dus alles bij elektrisch.
Dit werd te duur , dus nu een pelletkachel en houtkachel.
Want op zonnepanelen zit zoveel belasting , dat niemand het heeft.
Pas maar op, als iedereen zonnepanelen op zijn dak heeft, wordt er extra belasting geheven, net als in Spanje.

gato | 14-10-17 | 11:18

Nee, die belasting is al ingegaan en helicopters gaan over je dak.

gato | 14-10-17 | 11:24

Heerlijk, hier is een mens die zich niet laat beïnvloeden door de NOS!

Twee Jeetjes | 14-10-17 | 11:33

Ik stook tegenwoordig pellets uit België. Dus 0 centjes voor Rutte.

Dommelsch | 14-10-17 | 11:58
▼ 1 antwoord verborgen

NOS, da's toch altijd al propaganda?

wingload | 14-10-17 | 11:17

Ik heb dat item gezien - was idd wel duidelijk dat zij geen of bij GroenLinks werkte of idd zoiets.. maar daar had wel iets onder moeten staan idd.

nickolaas | 14-10-17 | 11:17

W
A
T
een huichelachtige klootzakken.
Nou ik blijf mooi op vuur koken tot ik er bij neerval.
Ik wil een lekkere fik zien onder m'n potjes en pannetjes.
Ze doen net alsof je zoveel makkelijker aan elektriciteit kunt komen dan aan gas (quod non), en of elektriciteit zoveel minder gevaarlijk is dan gas (quod non).

Lefgozer | 14-10-17 | 11:16

Trouwens ik heb ook net een nieuwe, kleine, moderne, zuinige HR-ketel. Ga ik echt niet opgeven.
Ik vond die "reportage" al zo verdacht. Het werd echt gebracht als een straatevangelist of een deur-tot-deur verkoper. Ik dacht en de andere kant dan? Maar het bleef het klappen van 1 hand.

Lefgozer | 14-10-17 | 11:18

Als je echt op vuur wil koken moet je toch maar eens uit NL verhuizen. Hier in Zweden kook ik op écht vuur, houtvuur welteverstaan. Niks geen vrijwel onzichtbare lichtblauwe vlammen die nog geen spatje roet achterlaten op de designpannen maar gewoon een knapperend houtvuurtje in het gietijzeren fornuis (deze uit de jaren '40 maar je kunt ook een nieuwe kopen) onder de eveneens gietijzeren pannen die toch al zwart zijn dus wat maakt 't uit. Hout (in de vorm van dode bomen) uit eigen bos, temperatuurregeling via meer of minder hout en variatie in houtsoort - roerbakken op den en spar, sudderen op iep of eik. Een warme keuken, een duurzame brandstof, geen overheidsbemoeienis en al helemaal geen Henk en Ingrid die me vertellen dat ik het allemaal verkeerd doen en toch vooral maar de door hen gepushte produkten moet kopen en diensten moet kopen en advies moet kopen en nog meer moet kopen. Wat je moet kopen is een zaag, een bijl of twee en een paar kloofwiggen. Dag Henk, dag Ingrid, hallo vrijheid.

Voorgeenchanterikpeu | 14-10-17 | 13:55

Niks nieuws toch, bijna alles wat je op tv ziet is in scene gezet en niet zo puur als het moet lijken.

watazooi | 14-10-17 | 11:15

Terecht dat er nu al aandacht is voor projecten die het aardgas-gebruik verminderen, maar hier had de NOS in plaats van "bewoner" de functie van Henk en Ingrid moeten vermelden. De redactie heeft vast nu op een willekeurig adres aangebeld.

Mannes | 14-10-17 | 11:13

In Zuid-Limburg zijn er al een poosje van die projecten om bewoners voor te lichten (en vooral ook te isoleren - daar valt of staat alles mee.. als je niet meer een enorm pak energie nodig hebt om die boel warm te houden, kan je gaan kijken naar alternatieven voor fossiele brandstoffen). Long shot - maar het zou kunnen dat Limburg relatief vroeg wordt afgekoppeld (Belgen gaan ook ombouwen naar een ander soort gas dan het Groningse, ik denk het Russische of LNG of iets in die geest).

nickolaas | 14-10-17 | 11:26

Leuk maar we zijn voor 91,36% (worldbank) als samenleving afhankelijk van van fossiele brandstoffen. Waarbij de laatste trend is dat deze afhankelijkheid weer aan het toenemen is. Een van de primaire doelstellingen van het klimaatakkoord is juist het terugdringen van het gebruik van fossiele brandstoffen. Los van hele klimaatakkoord is het gewoonweg niet gezond om zo afhankelijk te zijn van een eindige voorraad brandstof die wij van "regimes" kopen die op z'n minst gezegd niet altijd vriendelijk zijn.

Wat ik als burger niet begrijp is dat er nog steeds nieuwbouwwoningen worden opgeleverd met een gasaansluiting om op gas te kunnen koken en de woning met gas te kunnen verwarmen. Houd dat in gedachte en tegelijkertijd dat er landen zijn (sommige flink armer en rijker dan ons) die al 100% duurzame energie gebruiken.

Verbranding om warmte te genereren zou naar mijn mening tot het verleden moeten behoren.

Mocro070 | 14-10-17 | 11:13

Er ligt in NL niet voldoende infra om iedereen zomaar even over te hevelen van Gas naar bijvoorbeeld elektrisch. Ja de elektra ligt er wel maar de capaciteit is in heel veel gevallen niet voldoende. In het appartementen complex waar ik woon bijvoorbeeld zullen de gehele elektra voorziening van alle appartementen inclusief de aanvoerleidingen vervangen moeten worden om die overstap te maken. Voor de woningcorporatie die de toko uitbaat geen aantrekkelijke investering omdat ze;
A.) geen waarde toevoegt aan de appartementen. Het gaat immers om een basis voorziening.
B.) twee derde van de appartementen is sociale huur dus gaat lang duren eer de investering terugverdiend is.
.
Men heeft daar in Den Haag leuk bedacht dat we in 2030 (dacht ik) met z'n allen van het gas af moeten zijn maar over het "hoe" en de haalbaarheid hebben ze bijkans geen seconde over nagedacht.

normanius | 14-10-17 | 11:26

@normanius | 14-10-17 | 11:26

Neemt niet weg dat het de toekomst is, daar is het een investering. Als we van dag tot dag of jaar tot jaar blijven leven dan is er immers ook nauwelijks vooruitgang.
A) Waarde kan aan dit soort woningen gegeven worden door tal van mogelijkheden. Van subsidies tot kortingen op de OZB. Voor je te keer gaat wie dit gaat betalen: www.vn.nl/eigenlijk-subsidieren-we-du... daar kan best op beknibbeld worden, niet?

B) Hoofdinfrastructuur zou toch verbouwd moeten worden vanwege de toename van elektrisch rijden en opladen aan te kunnen. En ja complexen zouden in sommige gevallen een extra groep of 2 (resp. 3000-6000W) moeten krijgen al hebben de meeste nog voldoende capaciteit over (5+ groepen).

Tenslotte als zelfs Paraguay dat kan, dan neem ik aan dat het budgettair niet al te moeilijk is in een land dat tig malen rijker en platter is.

Mocro070 | 14-10-17 | 11:47

Het aardgas is volledig verkwanselt aan de 'nieuwe Nederlanders'.

kwark001 | 14-10-17 | 11:11

Aha.. dus toch. Het was mijn tijdens de uitzending al opgevallen dat de dame in kwestie wel érg bespraakt en kundig in de materie over kwam. In tegenstelling tot de gemiddelde 'Ingrid'. Het klonk als een van te voren ingestudeerd pr-verhaaltje.

druipsmurf | 14-10-17 | 11:10

De gewone, domme Nederlanders (Rutte) worden voor andere items ge(mis)bruikt.

SlimmeBelg | 15-10-17 | 07:04

Zo rollen ze in Duurzaamheidsland. Het doel heiligt de middelen. De schaamte voorbij

Kladderadatsch | 14-10-17 | 11:10

Stuiptrekkingen van een bestel.

Mastodont Zombie | 14-10-17 | 11:10

Geheel zonder aardgas leven. Moet vast mogelijk zijn maar is wel een uitdagingkje en je energiekosten gaan door het dak als je geen eigen opwekking hebt.
Al is het maar omdat een m3 aardgas ongeveer 10 kWh aan energie in zich heeft.

de_tyvus | 14-10-17 | 11:09

Haha, niets is gemakkelijker dan aardgasvrij leven. Stroomvrij wordt iets lastiger (lees duurder) maar zal binnen afzienbare tijd ook goed te doen zijn. Met stroomvrij bedoel ik dan wel dat je afgesloten bent van het net en niet zoals iedereen met zonnepaneeltjes het stroomnet (en bijbehorende energiecentrales) gebruikt als buffer. Het probleem met de beschikbare duurzame technieken die gepromoot worden (warmtepompen en zonnesystemen) is dat je geen vermogen hebt. Een zonneboiler is bijvoorbeeld alleen zinvol in de zomer, maar dan heb je de laagste energievraag. Voor een oudere woning (relatief hoog vermogensvraag) is zoiets dus totaal niet interessant.

Al meer dan 13 jaar hebben we geen gas meer. Ons verbruik zat op 10.000-11.000 m³ / jaar. (kosten circa € 6.300,- / jaar). We hebben geïnvesteerd in een biomassaketel waardoor we, naast het gasloos zijn, het voordeel hebben van een energierekening die nu nog slechts € 1.200,- tot € 1.500,- per jaar is. (aankoop van houtsnippers/zaagsel).

Het was even slikken, die investering van ca. € 22.000,- maar goed, die was binnen 5 jaar terugverdiend. Belangrijker nog: alles zonder subsidies, alles zonder de huidige mediahype over milieu en duurzaamheid, en bovenal voldoende vermogen van zo'n 60 kW op de tijden dat het nodig is. Nogmaals dit was meer dan 13 jaar geleden.

De huidige oudere woningen kunnen zeker van het gas af met bijvoorbeeld een pelletketel o.i.d. mits deze maar een beetje voldoet aan de regelgeving (gezeur van stofuitstoot en zo)

Over een jaar of 3-4 zal mijn keteltje op zijn einde zijn en wordt het weer tijd voor een nieuwe investering. Dat wordt weer een biomassaketel. Ben trouwens nu aan het sparen voor een accupakket met omvormers zodat ook die gehate stroomkabel doorgeknipt kan worden.

Sorry Joris, maar ik betrap me er nu zelf op dat ik op dezelfde manier profileer als de NOS...


Roege | 14-10-17 | 14:12

@Roege | 14-10-17 | 14:12
En als iedereen overstapt op zo'n biomassa-ketel, hoeveel extra bomen moeten er dan gekapt worden voor die houtsnippers/dat zaagsel? Want nu mag het nog 'afval' zijn van reeds bestaande industrieën; dat blijft natuurlijk niet zo als iedereen er op over stapt. Je weet overigens ook dat van het materiaal dat jij verstookt ook andere dingen gemaakt kunnen worden? Plaatmateriaal bijvoorbeeld (OSB, spaanplaat, MDF). Moet ik het economische effect van een toenemende vraag op het prijspeil nog uitleggen?

En zullen we het toch ook maar wel even hebben over de hoeveelheid fijnstof die zo'n kachel uitstoot? Niet zo interessant als je op het platteland woont, maar voor stedelingen toch echt wel van belang. Dat geldt overigens ook voor de opslag van pellets; daarvoor moet je wel de ruimte hebben. Om over het vervoer nog maar te zwijgen. Dat doe jij op de fiets? En jij mag de uitstoot 'gezeur' vinden; mensen met COPD zullen daar toch ietsje anders over denken vermoed ik.

En zullen we het ook even hebben over het rendement van zo'n ketel vs. het rendement van een 'ouderwetsche' HR ketel? Die is 85% vs. 92%. Niet wereldschokkend, maar wel een stap terug.

En zullen we het ook even hebben over de afmetingen van zo'n biomassa-ketel zelf? Fijn dat jij de ruimte hebt en ik zou er ook wel eentje kwijt kunnen in mijn kelder maar lang niet iedereen heeft zoveel ruimte.

Concluderend: zo'n biomassaketel is totaal geen alternatief voor gas, tenzij.

Jezus van Nazareth | 15-10-17 | 11:34

skoftig | 14-10-17 | 11:06

Dan blijft er van de kerstgedachte weinig over. Plunderingen, verkrachtingen, overvallen etc.
Niet dat dat erg is hoor, de straffen zijn hier toch ondermaats. Bijkomend voordeel is dat al die veroordeelden met hun taakstraffen de boel weer op kunnen knappen.

kwark001 | 14-10-17 | 11:08

Blijft nu stil "aan de overkant". Snel iets over Tjerrie en Greet om de aandacht af te leiden.

Kamervraag | 14-10-17 | 11:07

Ik wens Nederland een energiestoring van een week rond de kerst, tijdens temperaturen van -10 met harde wind. Dat doe ik uit liefde voor het vaderland. Zodat voor eens en altijd is afgerekend met het idee dat je zo maar even a la carte energiesoorten kunt afschaffen omdat je dan tenminste progressief bent.

skoftig | 14-10-17 | 11:06

Gaaf dat aardgasloze leven.
Wie gaat de omzetting van aardgas naar windturbines/zonnepanelen voor mij betalen?
Moet ik net als mijn ouders vroeger alle kosten( en die logen er niet om) van de omzetting van oliestook naar aardgas zelf ophoesten?
En hoeveel mensen kunnen dat??

mallekater | 14-10-17 | 11:06

Kolere wat een schandaal. In een transparante eerlijke mediawereld zou dit het einde van carrières betekenen. Van het niveau Perdiep, dit.

raskol | 14-10-17 | 11:05

Het kabinet is blijkbaar bang voor Catalaanse toestanden in Groningen. :-)

keestelpro | 14-10-17 | 11:02

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken