achtergrond

Geenstijl

NPO-ambtenaar wil minder STER en meer taxpoet

Paul Römer, NTR-omroepbaasje bij het stervende medium 'televisie' wil minder reclame en meer taxpoet voor zijn omroephobby.

Er is geen ministerie zo schaamteloos in Nederland als het Ministerie van Mediapark in Hilversum. De publieke omroep kost bijna een miljard per jaar om alle baasjes en hun dikke omroepsalarissen, 'unieke talenten' en miljoenmiljard vliegkilometers te kunnen betalen. En dat terwijl televisie lijdt aan de standaard oudmediale ontwikkeling die de dode bomen ook voelen: dalende kijkcijfers versus een uitstervend kijkerspubliek. Internet neemt alles over en garandeert (vooralsnog..) meer diversiteit, pluriformiteit en interactiviteit dan de eenrichtingsmedia krant of tv ooit zullen inhalen. Maar toch willen ze nog steeds meer meer meer gratis geld op het Mediapark. Paul Römer (familie van) pleit in een bijblaadje van de Telebelg voor afschaffing van de STER (inkomsten: 200 miljoen per jaar), omdat hij reclame 'te commercieel vindt'. Liever heeft hij meer taxpoet. Komt dat hondspedante omroeptoontje: "We hebben nu recht op 1,2 miljard, maar we krijgen 700 miljoen euro." Je eigen broek ophouden is te veel werk en van commerciële activiteiten krijg je vuile handen. Prima, Römer. Als de NPO 'niet commercieel mag denken' en jij geen reclamegelden wilt ophalen om je hobby's op de buis te kunnen brengen voor een krimpend publiek, begin dan maar met de afschaf van alle stomme spelshows, schuif de sport naar sportzenders en dump het overige entertainment bij RTL en SBS. Scheelt zo 600 miljoen. Zien we daarna wel hoeveel de belastingbetaler nog moet ophoesten voor wat nieuws en actualiteiten op die ene zender die de NPO dan nog nodig heeft. Of ga lekker je eigen miljard verdienen.

Reaguursels

Dit wil je ook lezen

Tip de redactie

Wil je een document versturen? Stuur dan gewoon direct een mail naar redactie@geenstijl.nl
Hoef je ook geen robotcheck uit te voeren.