Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

VERBINDING. Luftwaffe ace (95) vliegt Spitfire

Die Hugo Broch loopt er nog goed bij op z'n 95e zeg. Maar goed, hij is in een laboratorium geboren dus zo kunnen wij het ook. En de Göring-genen waren goed gecultiveerd in deze man, want met maar liefst 81 dogfight kills (of "victories" zoals dat tijdens vredestijd heet) tijdens 321 missies in loondienst van Lebensraum BV, is het natuurlijk een Aas van hebben we u daar. Deed-ie allemaal in z'n Messerschmitt BF 109, o.a. bekend als het eerste vliegtuig van de Israelische luchtmacht. Maar goed, nu hebben we de EU dus eeuwige vrede. En een beetje tikkertje spelen boven Dover, das war einmal.

Reaguursels

Inloggen

Ik ben nog steeds dankbaar dat de Geallieerden gewonnen hebben. En ik ben nog steeds de Geallieerden dankbaar voor hun hulp.

Jezus_Boeddha | 01-07-17 | 16:59

LOL: 88 reacties!

The cat strikes back | 01-07-17 | 13:59

En toch is het geen Hans Joachim Marseille.

His Lordship | 01-07-17 | 13:33

Iedereen heeft het hier over de ME 109 alsof het de enige fighter was. De ME 109 heeft natuurlijk voordelen tegenover de Spitfire en andersom. Maar de Fockewolf 190 (en zeker de latere modellen) waren echt heel erg goed. Een britse of amerikaanse ace (ben vergeten wie exact) vloog na de oorlog in zo'n FW190 en zei dat als Duitsland de ME109 had geschrapt en alleen nog maar FW190 zou hebben gebouwd, de oorlog wellicht anders gelopen was.

PredatorGS | 01-07-17 | 13:27

Als hij nu nog Duitsland bombardeert met die Spitfire ... dan is de cirkel rond zou Louis van Gaal zeggen.

Watching the Wheels | 01-07-17 | 10:43

Me-109 Bf,1 van mijn favorieten in mijn ww2 flightsim, V12 Daimler-Benz injectie motor, een minpunt van dit toestel was dat piloten in een dogfight boven zuid-oost engeland minder dan 10 minuten konden vechten, daarna richting "Zuhause" wegens geen benzine meer, oftewel Q:"Kein spritz!".

cat22 | 01-07-17 | 10:27

Zit er niet over in mensen!
De slag om Engeland werd door de Duitsers verloren. Gun een oude man zijn lol. Blijkbaar vinden die Engelsen dat ook leuk. En ja, hij vocht aan de verkeerde kant. Maar we mogen ook vraagtekens zetten bij sommige van de zeer grote bombardementen waar een half miljoen slachtoffers vielen. Ook veel vrouwen en kinderen. Ook toen het militaire nut er niet meer was, gingen de geallieerden ermee door. (Dresden zum Beispiel).

SaintA | 01-07-17 | 10:22

Ach krieg.....,gross malheur !

cat22 | 01-07-17 | 10:19

@spaanse peetvader
Zeker niet in dienst geweest amigo? Geen respect voor de soldaten van de tegenstander,de voormailge vijand? Aan jou soort mensen gaat onze wereld ten onder. 72 jaar na de oorlog over "moordenaar" spreken.... de beste man was/is net zo vaderland lievend als de Nederlandse F16 piloten die op dit moment dood en verderf zaaien in Irak... in de jaren negentig boven Servië... in de 40-er jaren na de oorlog in Indonesië. Toevallig was mijn vader bommenrichter op een KNIL Mitchell bommenwerper tijdens de Politionele Acties tot 1949, dacht je dat die pruimen afwierpen? Ga je schamen peetvader.

Eendragtmaaktmagt | 01-07-17 | 09:35

@Spaanse Peetvader

De gewone arrogantie van diegene dit het niet moest meemaken. Jij was natuurlijk wel in opstand tegen het Nazi-regime gekomen... lat mij niet lachen. En hou op met wat Nederlanders in het verzet - op iedere verzetsstrijder had je 1000 meelopers.

Zo makkelijk reaguuren achter het toetsenbord in het veilige westen waar je zeker bent dat nooit de Gestapo z`nachts aan de deur klopt.

Om te kotsen. Liever een Wehrmachtssoldaat die tot inzicht is gekomen en iets voor de verbinding in Europa doet dan een hater als jou. Vraag het eens aan de Russen van Stalingrad die iedere jaar weer de handen van hun toenmalige tegenstanders schudden.

redanx | 01-07-17 | 09:32

Overigens om nog enigszins bij het onderwerp te blijven. Ik zie angstaanjagend veel overeenkomsten met het fascisme uit de vorige eeuw en een bepaalde religie. Beiden vinden zich superieur boven een ander mens vanwege hun overtuiging, en beiden voelen de honger hun ideologie door demografie en desnoods met geweld naar andersdenkenden toe te overheersen. En bij beide speelt het groepsgevoel daarin een hele grote rol, itt het individu in de Westerse samenleving. En beiden voelen zich minderwaardig en onrecht aangedaan omdat hun van jongs af aan geleerde ideologie hun constant verteld dat ze superieur zijn. En dat botst gigantisch met de werkelijkheid. De Duitsers vonden zich oneerlijk behandeld en vernederd terwijl hun nationalistische trots hun een totaal ander beeld schetste. Zodra de Islamitische wereld zich verenigd en zodra ze een kans (denken) te maken, start WO3. Daar ben ik echt van overtuigd. De afkeer en haat zit in een groot deel van die wereld heel diep naar die "ongelovigen" die hun wereld regeren. En die groep binnen die samenleving hoeft net als bij de nazis destijds slechts een deel te zijn. En dat deel is er inmiddels allang. Het is nu slechts wachten op een moment in de toekomst dat ze die kans gaan zien.

Spaanse Peetvader | 01-07-17 | 00:30

hotnot | 30-06-17 | 23:43

Ik heb mijn oude woonplaats langzaam zien veranderen, in het DasKapital gedeelte heb ik daar al heel veel discussies over gevoerd vooral in de woningmarkt onderwerpen. Ik zie het somber in ook omdat ik nog regelmatig in Nederland ben en het gewoon per reis zie verslechteren.
Niemand ziet zijn haar groeien, maar ga eens een maand niet in een spiegel kijken... zo voel ik het nu als ik tussen Nederland en Spanje reis.
Ik woonde in een plaats in de buurt van een grote stad in de Randstad en ook de andere omliggende plaatsen zijn verslechterd.
Nu moet ik toegeven dat het een combinatie van factoren was dat ik ook in staat was te vertrekken, het was in elk geval in mijn geval de bekende optelsom van verschillende zaken waarin het "nieuwe Nederland" een van de factoren was en waarin ik mij niet thuisvoelde.

Spaanse Peetvader | 01-07-17 | 00:09

Eens een Duitser, altijd een Duitser. Altijd maar problemen met die lui.

McMarx | 01-07-17 | 00:08

Veluwse-Eikel | 30-06-17 | 21:26

Je doet je naam eer aan. En wat interesseert mij de les Spaanse geschiedenis die je me geeft. Ik ben hier terechtgekomen op eigen kracht en zonder Spaanse roots. Dat er in de oorlog ook heel veel foute Spanjaarden waren hoef je me niet te vertellen, al stelden ze militair niks voor. En ik kan me ook geen genocides herinneren.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 23:51

@Spaanse Peetvader: ik ben het helemaal met u eens. Maar het is wel een beetje makkelijk met de kennis van nu zo'n standpunt in te nemen. Meer nieuwsgierig ben ik eigenlijk waar u staat in hedendaagse ontwikkelingen. Nieuwe nederlanders, zijn zij een verrijking? Bent u dat misschien op die foto van dit topic: www.geenstijl.nl/mt/archieven/2017/06/...
Vragen, vragen...

hotnot | 30-06-17 | 23:43

Gen. Maximus | 30-06-17 | 21:13

Man wordt toch eens wakker. Een nationalist die geweld moet gebruiken ter aanval en niet als verdediging verschilt helemaal niets met een fanatieke soldaat die het doet met de fascistische ideologie.
Om te kotsen.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 23:31

Het waren vreselijk in en in slechte mensen die de speer van het fascisme waren. De verdedigers van de concentratie kampen, indirect daarmee hun onschuldige dood veroorzaken. En ze waren maar wat trots op het nemen van de levens van onze latere bevrijders dat garandeer ik je.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 23:20


Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 21:17

De nieuwe generatie heeft te weinig besef hoe bewust fout de Duitsers toen waren. Wir haben das nicht gewuscht! Geloof je het zelf?
Het steekt mij dat er een soort verafgoding gaande is van alles wat maar doodde en verwondde en dan met name aan Nazi zijde zo ook de 95 jarige mof waar dit onderwerp over gaat.
Dat die jongeren van amper 18 in het laatste jaar ook nog mee moesten doen is treurig, maar ook die konden gewoon op een slimme manier weigeren.
Ook soldaten in het normale leger hadden meer dan genoeg mogelijkheden te deserteren op een veilige manier.
Dat riedeltje wat je tegenwoordig hoort is van latere generaties die al zo ver weg staan dat ze geen idee meer hebben. Dat is typisch iets van de laatste 10 jaar, dat verering van de foute kant. En hier walg ik ook van sommige reacties die het helden noemen.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 23:11

en puur voor de lolz.. tikkertje spelen boven Dover kan virtueel nog steeds. tikkeltje jammer dat de maker het in het begin op een als zodanige manier verkloot heeft en dat het uiteindelijk door een team amateurs pas op iets is gaan lijken...

starbuck280 | 30-06-17 | 22:42

Ik heb nog meer respect … dan ik ooit voor die moffen zal hebben.
Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 20:48

Spanjaarden waren toch fascisten onder Generaal Franco? De geschiedenis is voor sommigen maar moeilijk te verteren, zeker vanuit de linkse-doctrine. Vandaar dat het voor sommigen onder ons van levensbelang is om de doom op Duitsers en Duitsland levend te houden, ook 70jr. na de oorlog.

Wie de geschiedenis beter bestudeerd komt tot de volgende conclusie: helden en lafaards vindt men aan beiden zijden. Herr Hugo Broch lijkt mij geen lafaard overigens.

Dus beste SP, wat er overblijft is gejank van een linkse framert (want 90 bent u niet).

Veluwse-Eikel | 30-06-17 | 21:26

J.van-Bontekoe | 30-06-17 | 21:15
Gewoon, omdat het kan...
www.youtube.com...
starbuck280 | 30-06-17 | 21:17
Complimenten met uw reactie. Een nostalgische film. Ik wist miet dat dit stukje geschiedenis bijna letterlijk op deze manier verwerkt was.

J.van-Bontekoe | 30-06-17 | 21:23

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 20:48
Dat is niet alleen alweer onzin, maar ook nogal een beschuldiging aan mij. Eerst de doden, en nu mijn persoontje.

Verafgoding van moordenaars van tientallen miljoenen onschuldigen? Waar haal je dat toch uit? De Nazi's hebben op ongeziene schaal de meest gruwelijke misdaden tegen allerlei mensen begaan. Wie dat niet weet spoort niet of is dom gehouden. Dus terug je hok in of maak duidelijk waar dat uit zou blijken.

En ja, Messerschmitt vliegers waren vaak de best presterende en vaak ook de meest fanatieke leden van de Hitler-Jugend. Maar om geschiedenis te duiden moet je redeneren vanuit de kennis en context die die mensen toen hadden. Ik vrees dat dat wat boven je pet gaat.

Ik wacht daarom eerst maar weer je reactie even af voordat ik tijd ga investeren om dit aan je botte verstand te brengen. Heel misschien dat we daarna een fatsoenlijke discussie kunnen hebben over de intenties van diverse actoren in dit conflict. We gaan het dan zeker ook over de gewone Wehrmacht soldaat hebben. Of je moet nu al meteen duidelijk maken dat zij ook moordenaars waren. Dan bespaar ik mij die moeite.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 21:17

Over de discussie Spitfire/ME109, Adolf Galland heeft tijdens de slag om Engeland Goering om een eskader Spitfires gevraagd. En die had ook wel verstand van vliegtuigen.

J.van-Bontekoe | 30-06-17 | 21:15

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 20:48
Jezus man, doe niet zo hysterisch. Die gasten namen primair de wapens op voor hun land, ze waren niet allemaal doorgedraaide SSers oid.

Ik heb de biografie van Galland in de kast staan, kom je nou in m'n brievenbus zeiken?

Gen. Maximus | 30-06-17 | 21:13

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 20:24 Ja inderdaad, steile klim daar hadden de meeste 109 modellen door o.a. iets krachtigere motoren ook een licht voordeel op de meeste Spitfire modellen, en dit verschil wordt nog groter in een spiraal klim (dus klimmen en sturen tegelijk, waarbij je dus door het constante sturen ook constant (lichte) G krachten blijft trekken. Dit heeft echter weer meer te maken met aerodynamische verschillen, o.a. dankzij de verschillende types vleugels wat je zelf ook al aanstipt)

Wat bij de verschillen tussen de 2 in overtreksnelheid ook belangrijk was is dat de Spitfire zijn grenzen wat beter aangaf. Belangrijk aangezien de overtreksnelheid geen constante is, maar verandert bij verschillende maneuvres en G krachten.

Merkelfapper | 30-06-17 | 21:02

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 20:24

Die eerste Spitfires hadden dus een carburator. Ik kan me niet herinneren of ze ook nog een zogenaamde vlotter in de motor hadden of niet, maar ik weet wel dat negatieve G er letterlijk voor zorgde dat de motor geen brandstof meer kreeg. Je kon deze situatie echter vermijden door het vliegtuig op zijn rug te rollen en vervolgens zelf de duikvlucht in te zetten..

starbuck280 | 30-06-17 | 21:01

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:55

Het spijt me dat ik je maag liet omdraaien voor een paar Nazi moordenaars die in doodsangst verkeerden. Dat jij een soort van verafgoding van de moordenaars van tientallen miljoenen onschuldigen hebt (omdat ze er toevallig net wat anders uitzagen of geaardheid hadden) dat moet jij lekker zelf weten. Maar dat zegt dan meer dan genoeg over jou.
Ik heb nog meer respect voor die jonge toetsenbord helden hier dan ik ookt voor die moffen zal hebben.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 20:48

Ik heb hier zelf vroeger ook in gevlogen. Heerlijk dat geluid!

Echt een goed spel was dat, Combat Flight Simulator.

Oeloeboeloe | 30-06-17 | 20:42

Merkelfapper | 30-06-17 | 20:07
Eens. Bij het inzetten van een duikvlucht, en dus een toename van snelheid, treedt er negatieve G op. De Rolls-Royce Merlin begon dan een beetje te pruttelen en de Daimler-Benz hield z'n vermogen. Maar ik meen ook dat de Me het beter deed wanneer ze juist een steile klim inzetten, dus bij een positieve G (na een steile klim moet je ook weer bijdrukken, dus ook weer negatieve G).

De Me had kleinere, smallere vleugels. Simpelweg minder vierkante meters vleugeloppervlak. Dat betekent dat de vleugelbelasting van de Me (totaal gewicht per m2 vleugel) hoger was dan die van de Spitfire. Kort door de bocht is een lage vleugelbelasting gunstig voor de vliegeigenschappen en wendbaarheid, en een hoge vleugelbelasting gunstig voor snelheid en efficiency.

De karakteristieke ellipsvormige vleugels van de Spitfire hadden ook als belangrijke eigenschap dat de Spitfire een lagere overtrek-snelheid had, waardoor ze met lagere snelheden krapper konden draaien zonder uit de lucht te pleuren. Als een Me dat zou proberen maakt ie een rotte-peer valbeweging waarna een Spitfire of Hurricane positie kon innemen voor een salvo.

Ze waren gelijkwaardig. De hand en ervaring van de vliegers gaf de doorslag.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 20:24

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:55

Dat de Messerschmidts de reputatie hebben om beter te kunnen duiken (en dus het gevecht aan te gaan/te verlaten) heeft echter wel minstens net zo veel te maken met de vleugels van de vroege spitfires (problemen met compressibiliteit en omdraaing van de controle boven bepaalde snelheid) als met de brandstofinjectie die de 109 al voor de Spitfire had. Die brandstofinjectie maakt eigenlijk alleen verschil terwijl je negatieve G krachten trekt, dus als je je neus omlaag duwt.

Maar inderdaad, deze 2 dingen bij elkaar maakten de 109 rond de BoB tijd in dit opzicht wel superieur.

Merkelfapper | 30-06-17 | 20:07

telelezer | 30-06-17 | 19:50
Hahahaha!

Basil Fawlty | 30-06-17 | 20:00

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 19:24
Dat de Me een aantal voordelen had t.o.v. de Spitfire heb ik al toegelicht hierboven. Ik spreek je aan op je woorden 'verreweg superieur' wat betreft de Me en vooral op de uiterst misselijkmakende woorden 'halve cheats' aan het adres van Me-vliegers. Hier draait mijn maag van om. Degenen die het wel overleefden hebben de dood vast vaker in de ogen gekeken dan jij, held op sokken van achter je toetsenbordje.

Nogmaals, de Me kon dankzij brandstof-injectie het gevecht aangaan en ook weer verlaten. Dat is een belangrijk voordeel. Dat moest ook wel, want Me's konden niet langer dan 20 minuten boven Engeland hun taak uitvoeren. Dan moesten ze huiswaarts keren omdat ze anders met een lege tank in Het Kanaal lagen. Deze Me's waren uiterst kwetsbaar voor net-opgestegen Spitfires en Hurricanes die wisten dat de Me's maar één kant op konden vliegen. Dat waren Turkey Shoots die een desastreus effect op de moraal van de Duitse jachtvliegers hebben gehad. Het waren de niet meer goed te maken verliezen aan Duitse kant, wat betreft zowel materieel als personeel, die de uitkomst van deze battle hebben bepaald.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:55

@ jjg | 30-06-17 | 19:45

Oud denk ik.

Merkelfapper | 30-06-17 | 19:50

Ik heb het al eerder gezegd:

Jullie zijn duidelijk allemaal geboren in een tijd van vrede. En al ruim 50 jaar vrede. Denk je eens in dat je 81 moslimstrijders om hals kan brengen...

En denk je dan eens in, dat je nog 50 jaar later terug kunt blikken op die tijd... hoe zou je je voelen?

jjg | 30-06-17 | 19:45

@ Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 19:18

Met verklaringen van piloten kan je alle kanten op, dat is ook logisch aangezien bij gelijke kansen vooral de kunde en tactiek van de piloot de doorslag gaf.

@ Basil Fawlty | 30-06-17 | 19:18

Dit klopt aangezien de Hurricane met zijn grotere aantallen het werkpaard van de Battle of Brittain was, gekeken naar de prestaties was de Spitfire van het begin af aan echter superieur aan de Hurricane, en na de BoB is dat verschil alleen maar groter geworden aangezien de Hurricane amper ruimte voor verdere verbetering had terwijl de evolutie van de Spitfire vrijwel precies rond het einde van de oorlog op zijn evolutionaire hoogtepunt zat. (de 109 zat overigens niet zo heel lang na de BoB op wat veel mensen als het hoogtepunt beschouwen, de late F modellen. Op de latere modellen zat er aan elke verbetering ook wel een nadeel, over het algemeen meer gewicht en slechtere gewichtverdeling)

De hurricane was echter wel wat taaier en gemiddeld gezien ook (ietsje) beter bewapend dan de Spitfire modellen van dezelfde periode, wat het een veelzijdiger toestel maakte aangezien het beter geschikt was om bijvoorbeeld bommenwerpers en gronddoelen aan te vallen.

Merkelfapper | 30-06-17 | 19:38

Hij zet m netjes aan de grond vanuit een draai.
Goed hoor, nu 50+ jaar later.

hotmint | 30-06-17 | 19:36

@Abject | 30-06-17 | 17:39

*kuch* voormalig concentratiekamp Sachsenhausen, holocaust monument, ww 2 museum Berlin, Deutsches historisches museum, Deutsch-Rusissches museum, Berliner unterwelten museum.. und so weiter, und so weiter.

ska ska ska | 30-06-17 | 19:28

Basil Fawlty | 30-06-17 | 19:18
Dat de Hurricane het werkpaard van de RAF was is mij bekend. De meeste toestellen, meer dan 80% bij aanvang, waren Hurricanes. Die waren een stuk makkelijker te bouwen. En beter te vliegen door minimaal getrainde vliegers. De Spitfire heeft wat dat betreft wat veel glorie verkregen.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:27

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:11

Het gaat om de in de lucht bij gelijke omstandigheden 1 op 1 gevechten waar ik op doelde. De ontwerpfout mbt landen ken ik, maar dit heeft niks te maken met de gevechtskunde. Dat ze verkeerd werden gebruikt ben ik met je eens, maar dat doet niks af aan de mogelijkheden die het had.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 19:24

Merkelfapper | 30-06-17 | 19:02

Ze waren goedkoper en makkelijker dus sneller te produceren, maar bij gelijke omstandigheden was het de spitfire die in het nadeel was. Beide kanten van de piloten bevestigden dit.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 19:18

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:11
.
Dan vind jij dit vast een interessant artikel:
Battle of Britain: without the hurricane the battle would have been lost. www.telegraph.co.uk/history/battle-of-...
PS. Hurricane was mijn eerste Airfix bouwmodel en ik wilde verdomme een Spitfire maar die kreeg mijn oudere broertje met Sinterklaas. Jeugdtrauma hahahaha.

Basil Fawlty | 30-06-17 | 19:18

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 18:42
Dan is elke militair volgens jou ook meteen een moordenaar. Dat is aperte vermoeiende onzin. Daar ga ik verder niet meer op in.

En over WOII ga je iedere discussie tegen mij afleggen. Vooral over de slag om Engeland. Maak m'n dag zou ik zeggen. Ik kom uit een luchtvaartnest en ik heb het voorrecht gehad om maar liefst twee Spitfire-vliegers te hebben gekend als suikeropa's. Reken maar dat ik aan hun lippen gehangen heb.

De tactiek van de Britten was bij aanvang van de gevechten zwaar verouderd. Die stamde nog uit de tijd van WOI. Dat was de voornaamste reden voor onnodige verliezen in de beginfase. Niet de kwaliteit van de machines. Later werd de tactiek van de geallieerden beter terwijl Göring al dan niet opgedragen door AH z'n vliegers tot waanzin dreef door ze juist slechte tactieken op te dragen zoals escortes die ik eerder beschreef.

De Me had brandstof-injectie waardoor deze geen vermogen verloor tijdens duikvluchten en andere manoeuvres waarbij de G krachten oplopen. En de bewapening van de Me was wellicht iets effectiever. Maar de Spitfire was een sublieme vliegmachine, die elke tegenstander van 1940 kon verslaan op basis van betere wendbaarheid en betere bestuurbaarheid. Vergeet ook niet dat er nogal veel Me's zijn uitgeschakeld doordat deze erg moeilijk te landen was. De wielen klapten naar binnen uit waardoor ze nogal dicht bij elkaar zaten. Dat is een inferieur ontwerp gebleken.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 19:11

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 19:00

Da's inderdaad mijn mening, als ik jouw verschillende tegels hier zo eens lees kan ik je echter wel vertellen dat mijn mening gedeeld en gevormd is door bronnen die toch heel wat waarheidsberuster zijn dan de jouwe.

Merkelfapper | 30-06-17 | 19:02

Merkelfapper | 30-06-17 | 18:53

Dit is jou mening. De documentaires en de boeken die ik erover heb gezien en gelezen geven een ander beeld. Het materiaal van de Duitsers was overigens vrijwel altijd een stap beter, de MG42 was uniek, de Tiger, de Panzerfaust en ook met de bf109 en meer luchtvaartuigen. Het enige was dat ze in aantallen zwaar werden overklast door hun tegenhangers waardoor ze uiteindelijk uiteraard niks meer aan hun voordeel hadden.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 19:00

Ik wil de twee minuten van mijn leven dat ik het filmpje bekeek van GS terug. Duitser stapt in vliegtuig en zegt "Wunderbar" als hij er weer uit komt. Wat een non-event, ook al is de goede man 95 jaar oud.

mirvink3478 | 30-06-17 | 18:59

Messerschidt BF 109, niet je BFF.

dezenicknameisbezet | 30-06-17 | 18:55

@ Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:54

De 109 superieur aan de Spitfire? Tijdens de Battle of Brittain waren het vrijwel equals, alleen aan het einde hadden sommige 109s een voorsprong omdat de 1e F modellen geleverd werden. Die voorsprong was echter een paar maanden later weer verdwenen en daarna heeft de Spitfire altijd voorop gelopen. Als je kijkt naar puur vermogen in dogfights, en dus niet naar het totaalplaatje, wordt de Spitfire ook vrij universeel gezien als het beste toestel van de oorlog.

Merkelfapper | 30-06-17 | 18:53

Spaanse Peetvader 18.12: Wees blij dat de herr Broch het grootste gedeelte WW2 in een ME 109 en niet in een ME 262 rondvloog.

william7055 | 30-06-17 | 18:51

Het besluit wie 'goed' en wie 'fout' is wordt achteraf bepaald door de overwinnaars, niet door dit soort individuen. Ik ken iemand die uit een gereformeerd dorp kwam en het avontuur en de actie opzocht en toevallig bij de Deutsche Kriegsmarine uitkwam. In de oorlog was het zelfs voor Nederlanders lastig om te bepalen wat goed en wat fout was. Als je Duitser was vocht je voor de Duitsers. Als je Joegslavisch partizaan was, schoot je ze overhoop vanuit een hinderlaag. Alleen met de kennis van achteraf weten we het allemaal zo duidelijk.
Uitzonderingen waren gasten die misdaden tegen de menselijkheid begingen (bewakers van concentratiekampen) en oorlogsprofiteurs die geld verdienden over de rug van anderen.

ole guapa | 30-06-17 | 18:48


Panos88 | 30-06-17 | 18:16

Je bent de dertig nog niet gepasseerd en je kunt al uit jou ervaring vertellen hoe het allemaal werkt? Net als je tijdgenoten opgevoed met het idee dat je het helemaal bent hier, dat je het middelpunt bent, maar ik zal je een geheimpje vertellen. Niemand is geintresseerd in jou ervaringen, net als die van mij of welke andere hier.
Die ervaring van je had je wat respect bij mogen brengen in plaats van die grote praatjes.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 18:13

Lees jij eens wat de definitie van een moordenaar is voor je hier je veroordeling en grove taalgebruik neertikt.
De letterlijke betekenis van het woord moordenaar. En daarna mag je terugkomen.
En kijk of lees eens wat over W02 voor je je mening geeft. De BF was wel degelijk superieur in 1 op 1 gevechten. Je kon dit zelfs bijna 2:1 zien. Er was een twee tegen 1 situatie nodig om als spitfire piloot een redelijke kans te hebben.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 18:42

Wat een baas en 95 jaar. Hij lijkt wel 15 jaar jonger. Zou die ook in een Junker hebben gevlogen?https://en.wikipedia.org/wiki/Junkers

Nehemia | 30-06-17 | 18:40

Nee, verkeerde kant.

osolemio | 30-06-17 | 18:38

necrosis | 30-06-17 | 18:27
In oorlogstijd gebeuren die dingen, dat jij nog wrok zou voelen zegt veel over jezelf.
Voormalige tegenstanders gaan vaak prima met elkaar om, dat zie je ook aan bovenstaand filmpje.
Respect omdat ze in dezelfde shit zaten, maar als zeurend "beschaafd" vrouwtje kan jij daar niet met je petje bij.
Geeft niet hoor.

Ongeblustekalk | 30-06-17 | 18:37

Jullie zijn duidelijk allemaal geboren in een tijd van vrede. En al ruim 50 jaar vrede. Denk je eens in dat je 81 moslimstrijders om hals kan brengen...

jjg | 30-06-17 | 18:34

Hij zal wel genieten van het feit dat Duitsland de thuishaven voor antisemieten is geworden.

Lentehaas | 30-06-17 | 18:31

necrosis | 30-06-17 | 18:27
Dat denk niet, want als een van die 81 zijn opa was lijkt me de kans nogal groot dat zijn vader of moeder nooit geboren zou zijn.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 18:31

@accijnstoerist | 30-06-17 | 18:21
Had je dat ook gezegd als één van die 81 jouw opa was?

necrosis | 30-06-17 | 18:27

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:54
Aha, de Antifa instelling, heerlijk om te lezen.
Het waren toen andere tijden met minder ruimte voor sentiment en nuanceringen.
Snap.dat.dan.

Ongeblustekalk | 30-06-17 | 18:22

81 kills, wat een koning! Niets dan respect.

accijnstoerist | 30-06-17 | 18:21

ouwe vent in vliegtuig zeg wunderbar. Goh, blij dat ik dat gezien heb. Leuk voor die vent op zn ouwe dag maar verder nogal onbeduidend.

noerg | 30-06-17 | 18:18

-weggejorist en opgerot-

Eigendeeg | 30-06-17 | 18:17

Mooie oude Opa, maar... hij zat wel in het verkeerde "team" zegmaar, toch?

harry21 | 30-06-17 | 18:16

@Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 18:12
En jij bent 95 jaar oud en hebt in het verzet gezeten? Ervaring leert mij dat mensen die vol moraliserende praatjes zitten hun eigen moeder nog verkopen als het puntje bij paaltje komt.

Panos88 | 30-06-17 | 18:16

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:54
Soldaten uitmaken voor moordenaars? Jij spoort niet. En je kraamt uit de lucht gegrepen onzin uit dat de Me superieur was. Reken maar dat de Me vliegers ook angstig waren. Bij elke missie verloren ook zij strijdmakkers en het moraal was zeker niet best.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 18:13

Panos88 | 30-06-17 | 18:03

Panos88 dank voor je bijdrage. Ik neem aan dat je bouwjaar 1988 is? Je mag wel wat meer fatsoen tonen jongen.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 18:12

-weggejorist-

necrosis | 30-06-17 | 18:10

Het Messerschmitt linkje is stuk.
(about: blanc)

necrosis | 30-06-17 | 18:10

De Spitfire en de Me Bf-109E waren aan elkaar gewaagd. De Messerschmitt had het voordeel dat deze het gevecht kon aangaan en ook weer kon verlaten (dankzij injectie). De Spitfire's konden alleen strakke bochten blijven draaien om de Me's van hun staart te houden en hadden een voordeel met brandstof omdat ze boven eigen terrein vochten.

Gelukkig was Göring strategisch niet zo sterk. Hij liet z'n Messerschmitt's op halve snelheid bommenwerpers escorteren waardoor ze hun belangrijkste voordeel verloren. Als hij de Me's had laten doen waar ze goed in waren, nl. vrij roamen, dan was de uitkomst van WO2 een andere geweest.

Wedstrijdkrokodil | 30-06-17 | 18:06

@Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:43
Jezus Christus wat een toonbeeld van presentisme laat jij hier zien. En het niet eens zelf door hebben ook, knap hoor, zo'n granieten plaat voor je kop kunnen dragen.

Panos88 | 30-06-17 | 18:03

Ach, het was tenminste niet zo'n laffe bomgordelsoldaat.

Kapitein Stijlvol | 30-06-17 | 17:59

bisbisbis | 30-06-17 | 17:49

Ja je hebt helemaal gelijk. Alleen was elke "kill" de machine die stukging. De bemanning had nog een redelijke kans op overleven, het was niet zoals het nu is met de straaljagers die pats boem ontploffen.
Maar alsnog inderdaad zullen het er zeker heel wat meer geweest zijn.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:57

En voor de misselijke reacties hieronder die me vertellen dat hij slechts werd gedwongen 81 onschuldigen te doden/verwonden die moeten zich maar eens afvragen of zij voor Mark Rutte en die mislukte secretaresse op Defensie hun leven zouden wagen als zij dat zouden opdragen.
Ook zelfs toen in die samenleving waren er genoeg manieren niet in zo'n cockpit plaats te nemen diegenen die daar in die peperdure machine terechtkwamen waren zeker geen pacifisten die er eigenñijk geen zin in hadden kan ik je vertellen. Dat waren doelbewuste Nazis, moordenaars voor hun fascistische idioterie.
Bovendien was de bf109 verreweg superieur ten opzichte van de spitfire, die moorden werden dus ook nog eens met een halve cheat gepleegd.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:54

Rotmof.

Mark_D_NL | 30-06-17 | 17:54

Een wonder dat deze baas nog leeft want er zijn na de oorlog een heleboel strijdvaardige vaderlandslievende Duitse mannen in krijgskampen omgebracht.

solcama | 30-06-17 | 17:51

He spartacus, je BF109 link is stuk

CaseIf | 30-06-17 | 17:50

@Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:43
-
Heel wat meer dan 81... het grootste deel van die Duitse overwinningen werd gemaakt op geallieerde bommenwerpers, en die hadden vaak een bemanning van 10 personen.

bisbisbis | 30-06-17 | 17:49

Ik wist niet dat er nog mannen in Duitsland woonden.

Panos88 | 30-06-17 | 17:49

Hahahaha in het lab geboren!! +10 voor deze

rawone | 30-06-17 | 17:48

Verantwoordelijk voor de dood van 81 geallileerde mannen die hun leven gaven zodat we de vrijheid ontvingen. Gestorven voor hun familie en nakomelingen waaronder ons en als dank geven we de moordenaar een soort laatste ere rondje. 81 families die hun zoon voor altijd onder de grond mochten stoppen als ze geluk hadden, veel lichamen zijn nooit gevonden.
Ik ben blijkbaar wat ouderwets dat ik deze mof zijn 95e verjaardag nooit heb gegund, maar deze soort verering is nog een stapje verder.

Spaanse Peetvader | 30-06-17 | 17:43

Fakenews. Hij zat achterin en niet aan de knoppen.

de Voorzittert | 30-06-17 | 17:42

Held! Kan me niet bommen aan welke kant 'ie vloog. Dit is een overlever.

Wel frappant dat hij geen Duitse wiki-pagina heeft. Blijkbaar is de gutmensch-brigade weer eens met de luizenkam door wikipedia gegaan. Het lijkt Berlijn wel, ook amper herinneringen aan WWII, enkel gezeur over die Mauer.

Abject | 30-06-17 | 17:39

Badass baas.

IJzervreter | 30-06-17 | 17:38

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken