Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

USS Fitzgerald geramd door Filipijns vrachtschip

Boem is ho, ook op het water. De Amerikaanse destroyer USS Fitzgerald (DDG62, 7th Fleet, 154 meter) is vannacht voor de kust van Japan, 60 mijl buiten de haven van Yokosuka, ongeveer midscheeps geramd door de Filipijnse koopvaarder ACX Crystal (220 meter). De schade is groot, het marineschip maakt water (maar kan zichzelf droog pompen) en er zijn zeven crewleden vermist. De Commander, Bryce Benson, is met twee andere gewonden gemedevac'ed richting een Japans ziekenhuis. De 'Fightin' Fitz' (in de vaart sinds '95) is een Arleigh-Burke klasse destroyer en die zijn multifunctioneel inzetbaar tegen vliegtuigen (Phalanx, Bushmaster, 5 inch boordkanonnen), onderzeeërs (torpedo's) en landdoelen (Harpoons, Tomahawks). Hoe de crash kon gebeuren, is raadselachtig want destroyers uit deze klasse zijn gebouwd rond uitgebreide (Aegis wapen-) radarystemen. Iemand zat te slapen boven of te twitteren/Skypen/Pornhubben op zijn radarscherm. Of die Filipino's waren dronken/druk met karaoke, kan ook. Het mooie aan Amerikaanse marineschepen is dat YouTube uitpuilt met camfoonfilmpjes van opvarenden. Hieronder een kleine selectie voor de leuk terwijl we wachten op het - hopelijk intact - opduiken van de zeven vermiste opvarenden. Want filmpjes kijken is een stuk beter dan alvast Trump de schuld geven...

Reaguursels

Inloggen

Peillood | 17-06-17 | 21:42
+10

swassannuf | 18-06-17 | 09:18

JdelaT | 17-06-17 | 13:23
Mee eens,heb de tijd je nog meegmaakt dat je op je kloten kon krijgen als je het zicht slechter zag worden en de gore lef had een radar op eigen initiatief bij te zetten ' s- nachts tijdens de hondenwacht.
Toen was varen nog leuk.

swassannuf | 18-06-17 | 09:16

-weggejorist-

Rukeend | 18-06-17 | 00:06

Dit soort marineschepen, destroyers ofwel onderzeeboot jagers, maken vaak bewust gevaarlijke manouvres, vaak bij wijze van oefening. Onderzeeers verschuilen zich vaak onder de romp van grote zeeschepen om ontdekking te voorkomen. Het is vaak tactiek om vlak voor een groot zeeschik langs te steken om een drgelijke onderzeeer te kunnen ontdekken middels de sonarboei die de destroyer achter zich aan sleept......

Dus geen gevalletje van die hebben we helemaal niet gezien, maar meer van vreselijk faut ingeschat.......

Rukeend | 18-06-17 | 00:06

Stomme commandant.

"Uit de weg, wij zijn Amerikanen", oeps foutje, containerschip.

michiel de ruiyter | 17-06-17 | 23:15

Kunnen de zoetwater kapiteins ophouden met de vaarregels van BPR op te dreunen. Op zee heb je te maken met BVA (bepalingen ter voorkoming van aanvaring op zee). Hierin word geen onderscheid gemaakt tussen klein en groot. Wel tussen zeilschip, vissersschepen, vleugeldraagschip etc. en in dit geval 2 mechanisch voortbewogen schepen dus gelijkwaardig. Hoofdregel is stuurboord wijkt voor bakboord. Tenzij er andere bijzonder omstandigheden zijn zoals verkeersscheidingstelsel of beperkt manourvreebaar door aard van werkzaamheden.

Peillood | 17-06-17 | 21:42

Eigenaar is wel degelijk filipijns van deze reefer.

OLYMPIC STEAMSHIP CO SA
IMO number
4021665
Role
Registered owner
Address
Care of Sea Quest Ship Management Inc , 376, Sampaguita Street, San Martin de Porres Ph. 3, Panapaan, 4102 Bacoor, Cavite, Philippines.
Date of effect
since 30/11/2008

(bron:equasis.org)

de vetnek | 17-06-17 | 21:30

Van een "destroyer" verwacht je dat het wel tegen een stootje kan en elke bedreiging vernietigd. Blijkbaar niet dus. Verder lijkt er alles op dat de Amerikanen hebben gedacht dat vaarregels niet voor hun gelden. Met name regel 1: als je een aanvaring kan voorkomen doe het, ongeacht welke regels er verder gelden. En regel 2: groter heeft altijd voorrang. Als je gaat zitten wachten tot zo'n lomp containervlot gaat uitwijken, ben je een kwartier verder.

MultiPlex | 17-06-17 | 21:01

"En er is op dat marineschip ook geen 'dode hoek' behalve misschien 50 meter recht voor de boeg."
@pili-pili | 17-06-17 | 16:36
Serieus ??? sturen raket naar de maan, maar een webcam op de boeg plakken ...

louis6227 | 17-06-17 | 18:52

Ik vind het ook allemaal maar vrij bizar.

Van Urk | 17-06-17 | 18:48

Het onmogelijk gebeurd. Radaroperators en uitkijk op de brug zagen niets? Dat zijn 20 mensen bij elkaar.

Ongeblustekalk | 17-06-17 | 17:57

@Brou Is Back | 17-06-17 | 12:42 *boks*

MarcS | 17-06-17 | 16:48

PS, de bemanning van het schip zijn gewoon burgers hoor, van een commercieel bedrijf, die gaan niet met opzet een marineschip beuken. En er is op dat marineschip ook geen 'dode hoek' behalve misschien 50 meter recht voor de boeg.

pili-pili | 17-06-17 | 16:36

@Zware | 17-06-17 | 15:57
Ja dat staat in het nieuwsartikel. Maar als ik de track zie lijkt het mij dat het containerschip 90 graden naar sb van koers verandert als de aanvaring plaats vindt (hele scherpe bocht), daarna weer terug naar zijn oude koers gaat, en daarna een U-bocht maakt naar de positie van de aanvaring, misschien om eventueel assistentie te verlenen.
Dit zou betekenen, ook aan de schade op de foto te zien, dat het marineschip van bakboord in kwam en dus fout zat.

pili-pili | 17-06-17 | 16:34

@Lumenatra: De nominatie van Bill Hagerty als ambassadeur voor Japan is op 7 juni goedgekeurd door de senaat.

KobusNL | 17-06-17 | 16:02

Wat wel merkwaardig is, is dat het containerschip vlak daarvoor een scherpe U bocht maakte en in de dode hoek van de Amerikanen naar binnen kwam... Je zou bijna opzet vermoeden!

Zware | 17-06-17 | 15:57

Zomaar een zeer zeldzaam scheepsongeluk en dan ook nog eens met een militair schip involved terwijl de spanningen zijn opgeschroefd tussen US en PH, proxy leger ISIS daar ´opeens´ opduikt, president Duterte US kritisch is (quote ´Obama son of a whore´) omdat er militaire bases moeten komen op de Philiipijnen in ´The War on China´. www.larouchepub.com/eiw/public/2015/ei...
-
US Foreign Policy: Breaking Windows By Night, Repairing Them (For a Price) By Day
www.globalresearch.ca/philippines-isis...

HdJ | 17-06-17 | 15:42

@forecastle | 17-06-17 | 11:54
¨Ze vergeten echter dat in vredestijd de scheepvaartregels ook voor hun gelden.¨
Google eens op ¨US perpetual war¨. Nix vredestijd, het militair indistrueel complex moet haar aandeelhouders tevreden houden. Werkt als een glashandel die ´s nachts ramen gaat ingooien als de business tegenzit.

HdJ | 17-06-17 | 15:27

Het Nederlandse en Duitse leger moeten tegenwoordig pang pang roepen ipv schieten door alle bezuinigingen. Na 8 jaar zware bezuinigingen moeten de radaroperators van de navy zelf ping ping roepen...

Moonwarrior | 17-06-17 | 14:42

@Nivelleermarionet | 17-06-17 | 13:59
This is the USS Montana!
https://www.youtube.com/watch?v=U33Xg91HAlo

bambi1970 | 17-06-17 | 14:36

Die containerboot kwam van stuurboord in, dus die Amerikaan was uitwijk plichtig.
En wat een kul de vlag is van de Filipijnen er zijn ook NL schepen die onder vreemde vlag varen.
En die kapitein kan wel een NL geweest zijn of een Duitser of welk land dan ook.
Of je nu het beste radar systeem ter wereld hebt dat verandert niet dat STB voorrang heeft in deze situatie.

Robo116 | 17-06-17 | 14:35

JdelaT | 17-06-17 | 13:07
Duw eens met een papier plat _ tegen een staand vel | in het midden, let op welke doorbuigt. Het papier wat verliest is gemaakt van ????

IPNP | 17-06-17 | 14:31

Marineschepen hebben vaak in vredestijd AIS uit staan terwijl het uitzenden van de positie middels AIS voor alle andere schepen (boven een paar honderd ton) verplicht is. Daardoor verschijnt het marineschip niet op het navigatiescherm van het containerschip. Tel daar bij op dat een containerschip op korte afstand geen zicht vooruit heeft en je komt tot de conclusie dat het marineschip hier een flinke blunder heeft gemaakt. Hopelijk resulteert dit incident in de verplichting voor het gebruiken van AIS door marineschepen.

Max Headroom | 17-06-17 | 14:30

@DebraCadabra | 17-06-17 | 13:52
Ik denk dat de eerste scherpe bocht naar stuurboord de aanvaring is. Waarom het containerschip dan nog 10 kilometer doorvaart en daarna terugkeert zullen we nog wel horen.

bambi1970 | 17-06-17 | 14:28

@JdelaT | 17-06-17 | 13:35
Gelukkig :)!

Watching the Wheels | 17-06-17 | 14:23

@Zoetwaterpanharing | 17-06-17 | 13:27
Die had ik even gemist, de jouwe is veel mooier.

Nivelleermarionet | 17-06-17 | 13:59

DebraCadabra | 17-06-17 | 13:52
Filistijnse navigatie works in mysterious ways.

JdelaT | 17-06-17 | 13:58

@thegardian link:

Dus de ambassadeur heeft in januari ontslag genomen, president Trump heeft haar opvolger al benoemd en ter goedkeuring gegeven aan de senaat. Een deel daarvan wil de benoeming niet goedkeuren vooralsnog. Er gebeurt wat rond Japan, en dan is het ineens president Trump z'n schuld dat er geen ambassadeur is? Misschien eens met het beschuldigende vingertje wijzen naar degenen die de benoeming tegenhouden? Oh nee, wacht. Dat zijn democraten. Die kunnen niets fout doen, -dus- is het president Trump's schuld.
Excuseer, ik moet even met mijn voorhoofd op het toetsenbord rammen vanwege deze 'logica'. ghghghfvbtgvb fhdfxcs fdcr 54trgygyutjtfgyy4r563n bvhm vgbnh

Lumenatra | 17-06-17 | 13:56

Vessel ahead, this is USS Trump. We're an American warship and we order you to get out of our way, over.

American Warship, unable to comply. We're a lighthouse. Please advise, over.

Nivelleermarionet | 17-06-17 | 13:52

Kijk eens naar de vaarroute van de tanker: www.bbc.com/news/world-asia-40310563

Lijkt wel of de tanker eerst plots moest uitwijken en toen terugging om een kusje te geven.

Maar wat weet ik daar nou van. Misschien zijn dat soort manoeuvres wel heel normaal.

DebraCadabra | 17-06-17 | 13:52

We kopen voortaan Filipijnse koopvaarders, die winnen makkelijk van militaire schepen.

Patatter | 17-06-17 | 13:50

bambi1970 | 17-06-17 | 13:35
Precies, je kan ook gewoon kijken.

JdelaT | 17-06-17 | 13:38

Watching the Wheels | 17-06-17 | 13:31
Neej die flippenbak vaart gewoon door, een beetje verf en krom hekkie. Met een paar takeltjes en een vijzeltje effe rechten en daarna effe plekken. Hatsikebatsie, klaar is Kees.

JdelaT | 17-06-17 | 13:35

@JdelaT | 17-06-17 | 13:23
Kom op, het was een containerschip, geen dinghy.

bambi1970 | 17-06-17 | 13:35

@ZureJoop | 17-06-17 | 13:23
Ja was al naar de Filipijnen voordat hij vertrok.

Watching the Wheels | 17-06-17 | 13:34

Als ze al die makkelijk draaiende k*tbootjes nou eens inzetten in de Middeleeuwse zee, dan is dat vluchtelingenprobleem van Jassie Clever ook opgelost en varen ze meteen niet meer in de weg. Nu zijn er weer duizenden T-shirts van 1 euro veel te laat in de Amerikaanse belastingontwijkende winkelketens (in Europa). Making 'merica great again.

Watching the Wheels | 17-06-17 | 13:31

@Hemmenaar7 | 17-06-17 | 12:23
Bij Spanje ook al. In dit incident dreigt de vuurtoren terug met de eigen afschrikwekkende uitrusting...
www.youtube.com/watch?v=_VHXRYXzEVU

Zoetwaterpanharing | 17-06-17 | 13:27

Voor de liefhebbers: marineschepen.nl/schepen/arleigh-burk... Zie s.v.p. het commentaar op het Aegis systeem. Zie ook het radar debacle van de USS Gerald Ford. De producent ervan laat zich raden. Die bouwt gelukkig wel goede straaljagers, al decennia lang.

Overigens moet dit inderdaad haast wel een disciplineprobleem zijn, zelfs het meest eenvoudige (zeewaardige) plezierjacht heeft verplicht ruim voldoende radarcapaciteit om een containerschip letterlijk van mijlenver zien aan te komen. De commandant mag waarschijnlijk vanuit het ziekenhuis rechtstreeks terug naar huis. En zijn XO er achteraan.

In hun verdediging: de Amerikaanse strijdkrachten klagen steen en been vanwege onderbemensing (vooral technici) en onvoldoende oefeningsmogelijkheden. Dit zou door een gebrek aan budget komen, maar als datzelfde budget jaarlijks meer dan 600 miljard dollar bedraagt, lijkt het me eerder een kwestie van hele foute prioritering.

Hetkanverkeren | 17-06-17 | 13:23

Ik denken eerder aan een verzekeringsdingetje. Had die Filistijn al boegschade?

ZureJoop | 17-06-17 | 13:23

Iedereen zit hier te jantetteren over die kudtradars, veel marineschepen hebben overigens ook gewoon een navigatiebrug.
En radars zijn echt niet alles, een radarpeiling kan er zo 2 a 3 kabels naast zitten en je hebt ook nog clutter. Zie je die fokking echo niet meer als ie dichtbij zit.
Toen JdelaT nog een stoere zeebonk was kreeg ie genadeloos op zijn kloten als ie teveel op dat kassie zat kijken. Ook BvA, zichtpeilingen nemen en als je peiling doorzet is er niks aan de hand.
Je wordt geacht alle instrumenten op elkaar controleren en navigeren is kijken en luisteren in alle richtingen.

JdelaT | 17-06-17 | 13:23

Alleen een zeevarende natie zoals de Nederlanders hadden zo'n blunder kunnen voorkomen.

meneer Q | 17-06-17 | 13:17

Lage watersuikerspiegel of hebben ze die containerkapitein wel die 1000 euro van Rutte gegeven?

Watching the Wheels | 17-06-17 | 13:17

Beschamend. Een aanvaring in open zee, uitgerust met de meest geavanceerde surface radar. Aan de schade te zien lag de destroyer stil op het moment van de aanvaring.

bambi1970 | 17-06-17 | 13:13

Deuk zit aan stuurboord, je kan nu ook het verschil tussen staal en chocolade aluminium zien. Die dozenboot heeft een beetje lak schade.

JdelaT | 17-06-17 | 13:07

@Hemmenaar7 | 17-06-17 | 12:23
LOL!!!

Parsons | 17-06-17 | 13:03

Behalve voor Trump hebben de Yanks nu ook hun marine om zich diep voor te schamen! Die boot zit stampvol met radars; zie foto. Alles wat lichtgrijs bol/cylinder-vormig is, plus die 8-kantige lichtgrijze vlakken (array radars) is radar, en dan is er waarschijnlijk nog zo het één en ander aan sensoren wat we niet weten.
.
Een zeemeeuw die tien minuten naast dat schip vliegt, valt waarschijnlijk mals doorgekookt en dood in het water van alle radar-straling, en nog zien ze een f*cking containerschip over het hoofd. Om je dood te schamen...

Brou Is Back | 17-06-17 | 13:01

@maxi1000 | 17-06-17 | 12:45
Als je goed had gelezen... ;)

Parsons | 17-06-17 | 13:00

Gevalletje autopilot + niet opletten. Beiden hebben zitten slapen, en aangezien oorlogsbodems verduistert varen lijkt 't eerder op een ongeval.

Sweetlakecity | 17-06-17 | 12:54

@Bijtendehond | 17-06-17 | 11:09
Nee.

Stuurboord wijkt voor bakboord.
Ruim wijkt voor scherp.
Plezier wijkt voor beroeps.
Parsons | 17-06-17 | 12:00
Nouuuuuu.... neuh.
Protip: op internationale wateren geldt niet het Nederlandse BINNENvaart Politie Regelement

maxi1000 | 17-06-17 | 12:45

We kunnen over de oorzaak hiervan oeverloos discussiëren, maar uiteindelijk is het gewoon schuld van GeenStijl.

Botte Hork | 17-06-17 | 12:45

Gehackt door Putin, kan niet anders.

Mike Gaatjeniksaan | 17-06-17 | 12:45

@Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 12:21
Nou, een scheepsradar, zeker die van een oorlogsbodem, ziet echt een containerschip vlakbij niet over het hoofd, hoor! Zo'n ding geeft een reflectie van hier tot aan de overkant. Die boot moet trouwens, hoe dan ook, ooit binnen het 'gezichtsveld' van de radar gekomen zijn en gedetecteerd zijn. Bovendien zitten er op dat oorlogsschip waarschijnlijk nog wat andere radars en sonar om alles, wat op korte afstand een bedreiging vormt (raketten, onderzeeërs, etc. in de smiezen te houden.
.
Het kan niet anders of er heeft iemand enorme fouten gemaakt, zoals systemen uitzetten terwijl dat niet verantwoord is, of gewoon pitten op de brug...

Brou Is Back | 17-06-17 | 12:42

@Hemmenaar7 | 17-06-17 | 12:23
Dit verhaal zal zeker weer van stal gehaald worden na dit voorval.

Kaft | 17-06-17 | 12:40

Ach die yanks. In een ver verleden ook wel eens door een uss warship opgeroepen. Keep a safe distance off 200 yards. Rest van de mensen die de wereldzeeën bevaren gebruiken nautische mijlen... behalve de yanks

king of my own world | 17-06-17 | 12:34

@Hemmenaar7 | 17-06-17 | 12:23
.
Je kan mij van de vloer opvegen... ROFLOL!

Brou Is Back | 17-06-17 | 12:34

@Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 12:21 - no shit sherlock, no shit

MarcS | 17-06-17 | 12:32

Het benieuwt mij in grote mate hoe deze oorlogssloep ooit een sea skimming missile gaat ontwijken of ontsnappen aan een Russische duikboot als het al niet eens in staat is een compleet containerschip in de smiezen te houden...
.
Het kan niet anders of hier eindigt de carrière van een Amerikaanse Rear Admiral!

Brou Is Back | 17-06-17 | 12:27

Svp niet doodchecken, daar is ie te mooi en te dood voor...

Hemmenaar7 | 17-06-17 | 12:24

Was het zoiets ??

This is the transcript of a radio conversation of a US naval ship with Canadian authorities off the coast of Newfoundland in October, 1995. Radio conversation released by the Chief of Naval Operations 10-10-95.

Americans: Please divert your course 15 degrees to the North to avoid a Collision.
Canadians: Recommend you divert YOUR course 15 degrees to the South to avoid a collision.
Americans: This is the Captain of a US Navy ship. I say again, divert YOUR course.
Canadians: No. I say again, you divert YOUR course.
Americans: This is the aircraft carrier USS Lincoln, the second largest ship in the United States' Atlantic fleet. We are accompanied by three destroyers, three cruisers and numerous support vessels. I demand that YOU change your course 15 degrees north, that's one five degrees north, or countermeasures will be undertaken to ensure the safety of this ship.
Canadians: This is a lighthouse. Your call.[2]

Hemmenaar7 | 17-06-17 | 12:23

20 meter meer naar voren, en 't beruchte *luikje* zou geraakt zijn met veel grotere gevolgen.

Sweetlakecity | 17-06-17 | 12:22

MarcS | 17-06-17 | 12:15
Radars zijn instrumenten om anderen waar te nemen die zich buiten visueel bereik bevinden, dus op afstanden van al gauw meerdere kilometers. Dus niet op een boot op te merken die naast je vaart of zo.

Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 12:21

@31 November | 17-06-17 | 11:21
Het containerschip heeft nog een bulbsteven onder water zitten. Zie ook het tekeningetje op de boeg.
De Amerikaan is volgens de filmpjes veel wendbaarder. Iemand heeft staan snurken. Normaal begint het radar al te piepen als er iets in de buurt komt.

voldemort | 17-06-17 | 12:19

bobvanverderop | 17-06-17 | 11:35
Dat begrijp ik ook niet helemaal. Als ISIS steden inneemt in Syrie, wordt daar uitgebreid bericht van gedaan. Terwijl ik persoonlijk de Filipijnen en Indonesie voor ons relevanter vind dat Syrie.

teevee | 17-06-17 | 12:16

Laat mij raden, alle radarsystemen tegelijk in onderhoud?
Komt zelfs in oorlogsgebied voor, heb ik mij laten vertellen.

MarcS | 17-06-17 | 12:15

bobvanverderop | 17-06-17 | 11:35
Klopt, melde ik al een paar weken geleden hier op Geenstijl. Vriendjes van ons koningshuis leveren daar de wapens aan de moslimfundamentalisten dus dan blijft het stil op het nieuws. Duterte heeft in Rusland moeten bedelen om wapens om die groep te kunnen bestrijden.

Bennie Boos | 17-06-17 | 12:14

Hoe heet een Filipijn die van rechts komt?

Een Orang Voorrang...


Kaboemtsjing!

King of the Oneliner | 17-06-17 | 12:10

@Bijtendehond | 17-06-17 | 11:09
Nee.

Stuurboord wijkt voor bakboord.
Ruim wijkt voor scherp.
Plezier wijkt voor beroeps.

Parsons | 17-06-17 | 12:00

Verzekeringswerk voor de filipijnen. Charter rates zijn kudt, schip moet volgend jaar weer een renewal of class hebben en heeft wss geen ballast water treatment system (kost tussen de 1 a 3 miljoen) dus kan linea recta naar india alang of pakistan of bangladesh voor schroot.

de vetnek | 17-06-17 | 12:00

De Donderaap | 17-06-17 | 11:44
Bij de Cole werd ca. 300kg explosieven gebruikt. Als ze één van die zeecontainers weten te strikken kunnen ze daar makkelijk tien keer zoveel in kwijt, zeg 3000kg. Dan heb je nog geen kwart van die zeecontainer nodig. Die explosieven kunnen vaten zijn die op het laatste moment met touwen overboord gezet worden en aan de boeg hangen. Een dergelijk scenario lijkt mij geen onwaarschijnlijkheid van astronomische proporties. Maar wellicht denk ik daar te lichtzinnig over.

Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 11:58

Kan zijn dat gelijk Pearl Harbor destijds de jongen aan de radar eenvoudig z'n ogen niet geloofde.

william7055 | 17-06-17 | 11:55

Zoals hierboven al gememoreerd, met name amerikaanse marineofficieren denken dat de scheepvaartregels er niet voor hun zijn. Als ex zeeman de nodige keren meegemaakt dat ze van geen wijken willen weten. Ze vergeten echter dat in vredestijd de scheepvaartregels ook voor hun gelden. Dit met uitzondering wanneer ruim van te voren een exclusionzone is ingesteld en bekend gemaakt voor het verrichten van oefeningen van de marine. Dan heb je daar als koopvaardij of anderzijds niets te zoeken. Zo niet, dan geldt ten alle tijden dat dit marineschip wijkplichtig was t.o.v. het van stuurboord inkomende containerschip. Of het containerschip moet in een verkeerde shipping lane hebben gezeten, maar daar zou de coastguard van Japan het containerschip op hebben gewezen. Het scheepsverkeers systeem zit redelijk goed dichtgetimmerd om dit soort aanvaringen te voorkomen. Voorlopig ligt de bal wat mij betreft bij het marineschip. En Filipijnen zijn in zijn algemeenheid voortreffelijke zeelui. Geen reder en scheepsverzekeraar van naam kan het zich veroorloven de schepen met beroerde zeelui te bemannen voor zover dat al mogelijk is met de huidige bemanning regelgeving en eisen van de verzekeringsmaatschappijen.

forecastle | 17-06-17 | 11:54

@Borsstel: zo zijn de Amerikanen.... slapen rustig verder.... tot de tanden bewapende kinderen... iedereen heeft het gedaan behalve zij... Make America Small Again ( MASA)!

Eendragtmaaktmagt | 17-06-17 | 11:51

Met een aquaduct daar was dit probleem niet voorgekomen

sinar2 | 17-06-17 | 11:49

Ik ben geen expert, maar die destroyer verhoudt zich tot dat containerschip als een F16 ten opzichte van een Airbus A380.

Die destroyer zit helemaal tjokvol sensors, want ze is gebouwd om een ring van vuur om een carrier te bouwen.

Hier is iets ernstigs fout gegaan bij de Yanks...

De Droit | 17-06-17 | 11:46

Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 11:25
Laten we eerlijk zijn, mochten die religieus zeloten de onwaarschijnlijkheid van astronomische proporties weten te overbruggen en daadwerkelijk onopgemerkt een vrachtschip vol explosieven in gecontroleerde wateren in de buurt van een doelwit weten te krijgen dan zouden zelfs zij niet genoeg mentaal achtergesteld zijn om slechts een armetierige oorlogsbodem op de korrel te nemen. Laten we hopen dat maritieme autoriteiten nog niet ver genoeg gedegenereerd zijn om dat niet op te merken (laat staan dat er zoveel materiaal beschikbaar is).

De Donderaap | 17-06-17 | 11:44

Verzekeringskwestie. Schadeformulier invullen en dooooor.

WernerT | 17-06-17 | 11:40

Labtechnieker | 17-06-17 | 11:12
Een containerschip van die grootte is helemaal niet lomp zoals jij beweert.
Reageert meteen op roeruitslag en vooral op volle zee waar naar ik aanneem een redelijke vaart gelopen werd.
Als cs van stuurboord in kwam zoals je kunt aannemen gezien de schade aan sb zijde van het fregat dan heeft cs voorrang en dient het koers en vaart te behouden terwijl het fregat had moeten uitwijken.
C'est ca.

swassannuf | 17-06-17 | 11:40

sko | 17-06-17 | 11:23

Er wordt in Marawi al een aantal weken flink gevochten tegen moslimfundamentalisten (IS gelieerd) en daarbij zijn al tientallen Filippijnse militairen om het leven gekomen.
Haalt hier het nieuws niet eens.

bobvanverderop | 17-06-17 | 11:35

ongeveer 10000 versus 40000 ton?

Risingson | 17-06-17 | 11:35

Oktober 2000: aanslag op de USS Cole.
In 17 jaar tijd niet meer gelukt en een paar zingende karaoke-filipino's doen het gewoon: een marineschip uitschakelen.
Mosselmannen weer mooi in hun djeballa hemd gezet.

de Voorzittert | 17-06-17 | 11:33

Volgens die afhaalchinees op het nieuws weegt dat containerschip 29.000 ton zoals die daar geladen vaart, dus dat moet van polyester zijn gemaakt. Vreemd genoeg toch nog een flinke schade aan het oorlogsschip dat dus waarschijnlijk van piepschuim is . Zo te zien kwam die containerboot van stuurboord in en was die grijze boot uitwijkplichtig, waar ze maar met een mannetje of 15 tegelijk wacht lopen op het stuurhuis.

Texacoballletje | 17-06-17 | 11:33

Hoe dan!?

Parsons | 17-06-17 | 11:30

De Donderaap | 17-06-17 | 11:11
De USS Cole werd aangevallen door een klein bootje met een beperkte hoeveelheid explosieven en was dus ook niet volledig verwoest. Als ze echter een veelvoud van die hoeveelheid explosieven zouden gebruiken met een groot vrachtschip zoals deze, dan ligt die destroyer in meerdere stukken op de bodem.

Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 11:25

Bizar ongeluk: een multi-role destroyer staat stijf van de sensoren en radarsystemen. Daar hebben dus héél wat operators zitten slapen!

Reinaert | 17-06-17 | 11:23

Bijtendehond | 17-06-17 | 11:08
Dat is iets te kort door de bocht. Klein wijkt voor groot geldt voor korter en langer dan 20 meter. Ze zijn beiden groot. Er zijn echter voldoende andere regels om dit te voorkomen. Shipping lane gaat voor, motor wijkt voor zeil (ook op volle zee), rechts heeft voorrang.

Gezien waar het schip is geramd, zat heel kort door de bocht de Fitz fout. Allicht niet in een hoofdvaarwater/nevenvaarwater incident, maar die kans is klein. Dus de Fitz zat waarschijnlijk wel fout, maar niet door de regel die u noemt.

Heau even | 17-06-17 | 11:22

Relatief veel schade bij die Amerikaan. Nu is het wel ongeveer z'n zwakste plek en bij die veel zwaardere Filipijn net de sterkste. Raar ook dat je in de buurt van de waterlijn geen schade ziet maar dat de pompen vol aan moeten. Pantsering ziet er ook niet al te dik uit op de breukvlakken. Wat heeft die Phalanx een heerlijke sound als 'ie even een muurtje van schroot bouwt.

31 November | 17-06-17 | 11:21

Amerikaanse marine, zegt wel genoeg, zelf (als stuurman) vaak genoeg gekke dingen gezien van ze. Als er iets is wat ze NIET kunnen is varen of uitkijk houden, ondanks dat ze met 10 man op de brug staan. Maar wel denken dat ze God zijn.

Borsstel | 17-06-17 | 11:18

Containerschip kwam van rechts.

ik-rij-puch | 17-06-17 | 11:12

Bijtendehond | 17-06-17 | 11:08
Het vrachtschip is dusdanig lomp dat, als je een manoeuvre wilt maken, je al een kwartier van te voren je roer moet gaan bewegen. Ik denk dat de commandant van de destroyer heeft iets uit te leggen.

Labtechnieker | 17-06-17 | 11:12

@Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 11:09
Google eens naar de USS Cole, ze hebben dit in 2000 al een paar keer geflikt met schuitjes vol explosieven... met succes.

De Donderaap | 17-06-17 | 11:11

Tja ... dat container schip zat mogelijk in de funny angle. Net zoals in Snatch: www.youtube.com/watch?v=sUYogjwDQWs

Die commanding officer Bryce Benson heeft wat uit te leggen. Of gewoon (on)eervol ontslag.

appelboor | 17-06-17 | 11:09

Ebert de R | 17-06-17 | 11:05

En dat dus ook. Net als op de weg. Stuurboord gaat voor.

Bijtendehond | 17-06-17 | 11:09

Terroristen zullen nu ook wel op ideeën komen als het zo makkelijk is om een willekeurige schuit even in een destroyer te boren. Als er explosieven in de boeg hadden gezeten was die hele destroyer compleet destroyed geweest.

Wedstrijdkrokodil | 17-06-17 | 11:09

Klein wijkt voor groot.

Reglement ter voorkoming van aanvaringen op zee. En dat is internationaal.
Maar het is een Amerikaans marineschip, dus het zal wel zo gedraaid worden dat het vrachtschip fout is.

Bijtendehond | 17-06-17 | 11:08

Niet best als je een stuk ijzer van 230 meter al niet ziet aankomen.

louis6227 | 17-06-17 | 11:07

Dan heb je een schip met epische wendbaarheid en detectiesuites... en toch wordt je geramd door het equivalent van een drijvende tektonische plaat. Tragisch voor de gewonden en vermisten, hier zijn een aantal dingen gillend fout gegaan.

De Donderaap | 17-06-17 | 11:06

De hoogst leidinggevende heeft heel wat uit te leggen hoe dat heeft kunnen gebeuren.

Príncipe | 17-06-17 | 11:05

Alsof je met parkeersensoren en achteruitrijcamera toch nog dat ene paaltje met je bumper raakt. Dat wordt het vaarbewijs van de stuurman door de versnipperaar halen.

Labtechnieker | 17-06-17 | 11:05

Containerschip kwam van rechts, dat dan weer wel.

Ebert de R | 17-06-17 | 11:05

Alle waar naar zijn prijs, en Filipijnse bemaningsleden zijn de goedkoopste ter wereld.

Osdorpertje | 17-06-17 | 11:05

Of die Filipino's waren dronken/druk met karaoke, kan ook. Flauw hoor Van Rossem, die kapitein kan ook van Mindanao komen en dan kan hij ook onwel zijn geworden door de lage suikerspiegel en vol gas hebben gegeven. Niks aan de hand mensen allemaal doorvaren!

Bennie Boos | 17-06-17 | 11:05

USS Fitzgeramd

Rest In Privacy | 17-06-17 | 11:02

Zoiets zou Noord-Korea nooit overkomen!

stekelvarkentje | 17-06-17 | 11:02

Dat geeft wel vertrouwen in dat raketschild...

Mark_D_NL | 17-06-17 | 11:00

Die Japanse nieuwslezer heeft teveel naar South Park gekeken.

keestelpro | 17-06-17 | 10:56

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken