Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Videos. EU-leger verovert Roemeens grasveld

Nou, van dat stukje Roemeens voetbalveld hebben we de komende paar maanden geen last meer. Een coalition of the willing heeft het kundig omgeploegd. Eens even kijken welke generieke kudtnaam deze oefening nou weer heeft hoor. Ah, NOBLE JUMP 2017. Een NAVO-training in Roemenië met 4000 man uit de VS, UK, Noorwegen, Polen, Spanje, Albanië en 200 Mannen van Michiel. Gaaf natuurlijk, al dat gekletter, maar hoe zou dit er vanuit de Russische hoek uit zien? Nou, zo.

Reaguursels

Inloggen

@Dutch_Viscount | 16-06-17 | 10:27

Nee jij kent de spec's van dit toestel, heb dat ding vorig jaar zien vliegen en had en vele met mij de indruk dat ze erg op de rem vlogen terwijl de F16 volle bak ging en ook al wil de regering nu nog een ander toestel dan vallen de huidige f16's nog eerder uit de lucht omdat ze echt op zijn want dan ben je 15 jaar verder.
Dan kan WO3 allang geweest zijn of Nederland als land allang niet meer bestaan.

Umberto die trotzoni | 16-06-17 | 11:24

@Dutch_Viscount | 16-06-17 | 10:27
F16C's en F-15E's zijn geen echte vliegtuigen?
Zwak argument.

plaszak | 16-06-17 | 11:00

Heb filmpjes eens bekeken EU leger mooi niet was een NAVO actie de EU kan deze actie niet eens uitvoeren want die heeft niet de uitrusting in voldoende mate om dit te doen, want buiten de VS hebben alleen Nederland, Griekenland en het VK bijvoorbeeld de apaches die getoond werden.En omdat het VK de EU gaat verlaten verdwijnt ook een groot deel van die slagkracht van een EU leger en trek ook nog eens de spullen eraf die puur navo zijn blijft er heel weinig meer over want C4 is bijna niet bestaand binnen de EU das bijna allemaal NAVO, want voor opbouw van een EU leger zal toch ieder EU land veel meer als nu de toch al niet gehaalde 2% moeten inbrengen en dat gaat niet werken, lees gebeuren.

Umberto die trotzoni | 16-06-17 | 10:29

@ plaszak

Wacht maar af tot het moment gekomen is waarop de JSF het tegen een echt vliegtuig moet opnemen. Dan vallen de JSF's nog sneller van de hemel als destijds de duitse F-104G's

Dutch_Viscount | 16-06-17 | 10:27

Het Nederlandse leger doet niet mee, want ik hoor niemand "pang, pang" roepen...

Mark zit te Dutten | 16-06-17 | 10:20

de Klu mag 37 stuks F-35 kopen (overigens een waardeloos vliegtuig).
Dutch_Viscount | 16-06-17 | 10:08
Recente Red Flag oefening 20:1 kill ratio voor de JSF.
(M.a.w. heb jij 100 vliegtuigen dan zijn die in 5 dagen volledig naar de kloten tegenover het verlies van 5 JSF's waarvan er duizenden gebouwd gaan worden)
Nou jij weer.
theaviationist.com/2017/05/31/red-fla...

plaszak | 16-06-17 | 10:18

ALS de Russen al willen binnenvallen (van mij mogen ze, iedere Rus krijgt van mij een pintje,
Ketchupbadger | 15-06-17 | 20:21
En van mij een kogel, Tovarich.

plaszak | 16-06-17 | 10:11

Merkwaardig dat de NL defensie hier überhaupt het personeel en/of middelen voor heeft. Of roept men tijdens het oefenen constant "pang pang" en staan de vliegers met een VR bril op op het slagveld en zeggen "nu vlieg ik".
De NL defensie is een lachwekkende bende geworden die geen deuk in een pak boter kan slaan. Het leger is totaal uitgekleed, de marine is ontmanteld, de Klu mag 37 stuks F-35 kopen (overigens een waardeloos vliegtuig).
Defensie is als een brandverzekering..... verspilling van geld tot het moment waarop je aanspraak moet maken op de "verzekering". Wel jammer als dan blijkt dat je al jaren de premie niet hebt voldaan.

Dutch_Viscount | 16-06-17 | 10:08

@spoilerfreak | 15-06-17 | 16:08
Hoi Vladimir.
Alles goed daar in het Kremlin?

plaszak | 16-06-17 | 10:07

en het zijn wederom de Russen die ons moeten bevrijden.
Abject | 15-06-17 | 15:32
Er heeft nog nooit een Rus ons bevrijdt.
Er was ooit eens een Peter de Grote en die kwam het vak van ons afkijken.

plaszak | 16-06-17 | 09:59

-weggejorist-

EnNouJijWeer | 16-06-17 | 03:58

Mr. Bami | 15-06-17 | 15:52
hear hear!

Abject | 16-06-17 | 00:09

Ik vind het anders wel een goede manier van oorlogvoeren. Je maakt gewoon een wedstrijd wie de meeste ballonnen kapot knalt en er raakt niemand gewond.

Patatter | 15-06-17 | 22:49

Bulgarije behoort ook tot de Nato. Elk bericht, elke oefening, elke komma van wat voor soort 'geheim' overleg is à la minuut keurig vertaald op het bureau van dhr. Putin. Dat namelijk is de enige reden dat Bulgarije lid is van de 'verdragsorganisatie'. De huidige president Radev (namens de socialisten maar niet heus) is een legergeneraal met zeer warme relaties in Moskou.

Maarten VB | 15-06-17 | 21:45

R van Perzie | 15-06-17 | 16:42
Klopt. Maar Soviet Unie =/= Rusland anno 2017. Dat en de veroverde Oostblok landen waren onderdeel van het Stalinisme, die man met die Snor die niet wilde dat de geallieerden alle stukken van de Europese taart post-WO2 in handen kreeg. Als je dan over Imperialisme spreekt, kijk dan inderdaad naar de VS en naar de EU, die zijn nog steeds met illegale oorlogen, regime changes en "democratische" expansies bezig.

Ketchupbadger | 15-06-17 | 20:25

ALS de Russen al willen binnenvallen (van mij mogen ze, iedere Rus krijgt van mij een pintje, alles beter dan die fascisten en zakkenvullers in Brussel), dan gebeurt het echt niet statisch op een of ander kudt veldje. Putin zou gebruik maken van de steden en dichtbevolkte gebieden waar NATO air- en firepower supriority verliest. Als je dan een ding van de geschiedenis kunt leren, is dat mannen met AK47's in pyjamas een betere strategie hebben dan alle vuurkracht van de USA/NATO bijeen. (En conflicten winnen!)

Ketchupbadger | 15-06-17 | 20:21

Transsylvanie that is....

D-Fens_1963 | 15-06-17 | 19:19

@Graaf v E
Een graaf niet onder de indruk, nee das tegenwoordig niet zo heel errug meer nee.
Behalve als tie uit Transalvanie komt natuurlijk ;-)

D-Fens_1963 | 15-06-17 | 19:17

Lefgozer 18:14;
Kregen ze stokkies als geweren, zoals wij vroeger?
Jij moet wel heel oud zijn,of bedoel je de kindertijd.

storm op komst | 15-06-17 | 19:04

Moesten ze ook "pang, pang"! toepen? Kregen ze stokkies als geweren, zoals wij vroeger?

Lefgozer | 15-06-17 | 18:14

Het vierde rijk te Brussel voelt de bui al hangen,en gaat een EU leger opzetten om de kuch ontevreden EU burgers eronder te houden.
ofzoiets

komtdatschot | 15-06-17 | 18:12

Flatulent | 15-06-17 | 17:40
Onzin, dwz niet die NATO en EU uitbouw, die is er maar dat zijn landen zie zelf vrijwillig bij een ander kluppie willen horen dan FC Putin. Mag dat? O nee dat mag niet van Putin zie de ellende in de UKR en MH17 als "collatoral damage".
Wat gaan 10.000 Nato troepen doen tegen 75.000 Russen aan de grenzen met 320 jets tegen 0 in de Baltische staten? Idem aan de zuidkant? Putin is toch echt als eerste begonnen met de troepen opbouw en grensincidenten als reactie op lidmaatschappen,..... de volgorde niet omdraaien, dat doet de feiten geen goed.

KomodoVaraan | 15-06-17 | 18:05

Een EU leger is levensgevaarlijk. Dit kan en zal tegen de eigen burgers worden ingezet. De overlords in Brussel (Guy, Frans en Jean Claude) zullen hun macht laten gelden.

Arachne | 15-06-17 | 17:52

@ R van Perzie | 15-06-17 | 15:48
Turkije eruit, Israël erin.

Israël komt er nooit bij; willen ze zelf niet.
Bij alles wat "wij" in het MO doen, inclusief de golfoorlogen, hebben ze niet geparticipeerd.

Arachne | 15-06-17 | 17:49

"Dit is geen provocatie van de EU maar een reactie op de troepenopbouw van Putin langs de Oostgrens"
Nathan R Jessup | 15-06-17 | 15:45

Klinklare onzin!
Even de feiten? Kijk even op onderstaand kaartje of desnoods een van de andere of officiële) en dan zie je dat de NAVO in de laatste 13 jaar tot bijna aan de grens van Rusland is opgerukt. Opmerkelijk want destijds met de Cuba Crisis waren de VS bereid om een kernoorlog te starten terwijl de afstand van Cuba tot de VS toch een stuk groter was dan de NAVO nu van de Russische grens verwijderd is.

Je kunt dan wel doorgaan, maar bereikt een punt dat Putin niets te verliezen heeft bij een kernoorlog. Want nog dichter bij zijn grens houdt in dat zijn raketten onbruikbaar worden. Dus schat ik in dat het een keer uit de hand loopt en hij gewoon op die bekende knop drukt. Gewoon omdat het dan (nog) kan.

lfort.files.wordpress.com/2010/04/nat...

Flatulent | 15-06-17 | 17:40

botbot 17:19:
Botbot ik ben blij dat jij nog vol wijsheid zit,maar de tijd zal het leren ,en ooit zul jij onze domheid gelijk moeten geven,en ik blijf erbij dat het gevaar uit Afrika, en de moslimlanden kun je er ook aan toevoegen,proost en hik .... plop...

storm op komst | 15-06-17 | 17:39

Het was mooi weer en niet al te warm. Gelukkig geen regen gehad. Om 11:00 kwam de Cantinedienst (Cadi) die ons peloton voorzag van koffie in plastic bekers (kan soms niet anders) en ook de gevulde koeken smaakten ons lekker. Om precies 13:00 blies de sergeant op zijn fluitje en dat betekende dat we een half uur rust hadden. Daarna mochten we weer met de oefen minutie (losse flodders) aan de slag. Vanwege de bezuiniging moesten we daarmee rustig aan doen, pang pang roepen kon er ook mee door. Dan nog een Cadi voor de thee om 15:00 en om 17 nul nul precies kwam de bus om ons op te halen.
Al met al was het een gezellige dag waar we veel aan hebben gehad. Wij zijn er helemaal klaar voor. Wij hoorden hetzelfde geluid van al die andere deelnemende landen.
Het was een en al een echte Noble Jump Day.

Pierus | 15-06-17 | 17:33

Is het Russische leger zoveel beter dan het Nederlandse?
Stel dat er in een Nederlandse school een gijzeling plaats zou vinden (bv in Bovensmilde) en het Nederlandse leger wil dit oplossen, hoeveel doden zou dit opleveren tov bv een gijzeling in een school in Beslan?
Ik noem maar even 2 plaatsen.

TB2318 | 15-06-17 | 17:30

Graaisnaaiert | 15-06-17 | 15:45
En dan lekkere stevige gevechten, bombardementen en uiteindelijk de rampplek wellicht veilig gesteld maar compleet verwoest. Dát zal ze echt leren nietwaar?

Flatulent | 15-06-17 | 17:27

Het beste zou zijn Asterix in het Frans te lezen btw, maar dat is voor mij een brug te ver, om in militair jargon te blijven zodat ik erudiet over kom.

Sans Comique | 15-06-17 | 17:24

Sans Comique | 15-06-17 | 15:48
Toch jammer om Asterix in het Engels te lezen. Waarom niet gewoon in het Nederlands? Of anders in het Frans of Latijn als je erudiet wilt overkomen?
R van Perzie | 15-06-17 | 15:50

Zo de waard is, vertrouwt hij zijn gasten.
Als ik erudiet had willen overkomen had ik hem in het Latijn opgezocht.
Ik zoek doorgaans via DuckDuck, én in het Engels omdat de kans dat ik direct vind wat ik zoek veel groter is. C'est tout (okee, die is voor jou) Maar eigenlijk ben ik niet goed wijs om mij hier tegenover jou te gaan verdedigen.

Sans Comique | 15-06-17 | 17:22

storm op komst | 15-06-17 | 17:12
Is de drank in de man dan zit de wijsheid in de kan.

botbot | 15-06-17 | 17:19

@botx2 16:42
Nee, ik weet niet wat dat betekenT!
Maar wil het wel graag weten dus; vertel....

D-Fens_1963 | 15-06-17 | 17:18

Rusland zal Europa niet aanvallen,de aanval komt uit Afrika waar ze fokken als de konijnen,en geen vreten hebben daar moet de focus op gelegd worden,daar komt het grote gevaar vandaan, en NIET van Rusland Eurofielen, sorry van mijn grof taalgebruik maar het lucht wel op,hik... proost... op Rusland.

storm op komst | 15-06-17 | 17:12

En nu zijn de kogels op.
Leuke tentoonstelling, maar geen tegenslagen. Tegen wat voor een vijand oefen je dan, Nederlandse burgers als ze weer eens verkeerd stemmen?

IPNP | 15-06-17 | 17:06

En hebben ze geoefend met depleted uranium munitie? Zou me niks verbazen.

A.I. van Dee | 15-06-17 | 17:06

Binnenkort kunnen ze nergens meer oefenen omdat overal huizen zijn gebouwd voor de 'nieuwe Europeanen'.

zwarte_weduwe | 15-06-17 | 17:03

Ik ben niet echt onder de indruk. Hoop dat jullie dat niet erg vinden.

Graaf van Egmont | 15-06-17 | 17:01

@storm op komst | 15-06-17 | 16:12
"En zo is het."

Rusland trekt zijn troepen samen bij Oekraine en annexeert de Krim. Vervolgens gaat Putin de troepen samen trekken bij de Baltische Staten en verplaatst de SATAN's naar de Oostgrens en zorgt voor een vluchtelingenstroom naar Europa.
Dit is de reden voor de troepen opbouw van NATO.

Nathan R Jessup | 15-06-17 | 16:58

-weggejorist-

storm op komst | 15-06-17 | 16:56

@XaleX_2 | 15-06-17 | 16:02
"Dat de EU het halve Oostblok heeft geannexeerd en zelfs actief meededen aan de coupe in Oekraïne zullen we maar snel vergeten"

Zo zien de Russen dat.
Waar Rusland de landen bezetten is er voor de EU een drempel om er lid van te worden. De EU heeft niets geannexeerd maar is gewoon een club landen waar andere landen zich bij aan willen sluiten.
Dit in tegenstelling tot Rusland waar landen zich proberen af te splitsen.
Als de EU zo slecht was als jij wilt doen voorkomen dan stond er wel een hek, sovjet stijl, om de EU om de mensen binnen te houden.
Maar zeg eens is er nog een beetje aan boter en kaas te komen in Moskou.

Nathan R Jessup | 15-06-17 | 16:53

Je kunt het ook anders bekijken,Rusland is nog nooit een wereldoorlog begonnen ze hebben zich alleen maar moeten verdedigen tegen de agressieve Fransen en de Duitsers die wel een wereldoorlog op hun naam hebben staan.
storm op komst | 15-06-17 | 16:36
Ooit van het Molotov-Ribbentropp pact gehoord? Waarschijnlijk niet, gezien je simplistische plempsels hierboven. De Sovjet-Unie was tussen +/- 1930 en 1980 een van de meest agressieve en imperialistische landen aller tijden (Finland, Polen, Krim, Tsjechoslowakije, Hongarije, Roemenië, Joegoslavië, Bulgarije, Noord-Korea, Noord-Vietnam, Cuba, Afghanistan). Overigens net als de USA, maar dat is weer een ander verhaal.

R van Perzie | 15-06-17 | 16:42

D-Fens_1963 | 15-06-17 | 16:35
Recessie?
Of weet u niet wat dat betekend.

botbot | 15-06-17 | 16:42

botbot 16:25;
Je kunt het ook anders bekijken,Rusland is nog nooit een wereldoorlog begonnen ze hebben zich alleen maar moeten verdedigen tegen de agressieve Fransen en de Duitsers die wel een wereldoorlog op hun naam hebben staan.

storm op komst | 15-06-17 | 16:36

@Slet
Kostenbesparing, kostenbesparing?
Afgelopen, pak m beet, 15 jaar zowat de complete krijgsmacht in de uitverkoop gedaan.
Honderden miljoenen bespaard naar mijn idee.
Niks mis mee zou ik zo zeggen maar waar is al die poen dan gebleven?
Ergens een bodemloze put afgestort misschien?
EU, linkse hobbyprojecten?
Én dán straks de burger weer ondersteboven houden om krijgsmacht weer opnieuw terug op te bouwen?
Dank U de koekoek en met dank aan de afgelopen PvdA/VVD bespaar/afbraakkabinetten.

D-Fens_1963 | 15-06-17 | 16:35

Even een Russische Satan 2 gooien.. Poef! alles weg!

sercencer | 15-06-17 | 16:34

noem es een navo-oefening niet 'eu-leger'. ten eerste heeft eu een hekel aan navo, want eu wil (na 70 jaar achter amerika geschuild te hebben en zandkastelen te hebben zitten bouwen) amerika lozen als strategeische partner. ten tweede ondermijnt dat de steun voor navo in nederland.

aight.. | 15-06-17 | 16:28

XaleX_2 | 15-06-17 | 15:42
Laten we alles even op een rijtje zetten Rusland heeft nog nooit een land bevrijd enkel maar bezet.
Onlangs zijn ze nog een land binnen gevallen.
De Oostblokkers knijpen hem als een ouwe dief, rara hoe zou dat nu kunnen?

botbot | 15-06-17 | 16:25

Mannen van Oorlog; waarom zien we niet beelden van een training in een stadje waarbij burgerslachtoffers voorkomen moeten worden. En de vijand kaltgestelt.
Een beetje spelen op de groene grazige weiden kunnen we allemaal wel.

bodemloos | 15-06-17 | 16:24

Dutch marines conquer the field by shouting 'Pang, Pang'!

Bert711 | 15-06-17 | 16:21

-weggejorist-

storm op komst | 15-06-17 | 16:18

-weggejorist-

storm op komst | 15-06-17 | 16:15

Xalex_2 16:02;
En zo is het.

storm op komst | 15-06-17 | 16:12

-weggejorist-

storm op komst | 15-06-17 | 16:08

storm op komst | 15-06-17 | 16:05
Eh, had ik iets gepost op 15:52 ??

R van Perzie | 15-06-17 | 16:08

De grootste landverraders zitten vet vastgeplakt op het rode pluche van de defensie top.
Geld verspillen alsof je een Europarlementarier bent en je land verraden alsof je achternaam Rutte is.
Waarom laat Nederland zich voor het karretje vol met Amerikaanse fabeltjes spannen?

spoilerfreak | 15-06-17 | 16:08

Wat ik belangrijker vind, en graag zou weten waar die info te vinden, is: hoeveel voertuigen zijn er bij deze oefening defect geraakt. Ik heb vroeger nogal eens naar de toenmalige DDR gereisd, en iedere keer bij troepenverplaatsingen van het russische leger me verbaasd over de vele uitgevallen voertuigen. Ongeveer de helft. Ik herinner me een transport nabij het dorpje Göschwitz, ten zuiden van Jena. Omdat het geen missie van me was om daar naar te kijken, (we gingen voor heel andere zaken daarnaartoe) heb ik nooit een volledige indruk kunnen bekomen. Wat wel grappig was, hier in het westen communiceerden tanks radiografisch met elkaar, daar gebruikten ze vlagsignalen. Dat zal inmiddels wel zijn aangepast aan de tijd.

hotnot | 15-06-17 | 16:05

R van Persie 15:52;
Idioot.

storm op komst | 15-06-17 | 16:05

@accijnstoerist | 15-06-17 | 16:02
De EU heeft daar sowieso een probleem. De opofferingsgezindheid zal historisch laag zijn. Gaan we ook last van krijgen in onze huidige guerilla-oorlog tegen de inheemse Moren.

de Voorzittert | 15-06-17 | 16:05

Probleem is, wanneer er oorlog komt met de Russen. Kan de hele EU om de vergadertafel gaan zitten, om plan de campagne te bedenken. Poetin heeft dat probleem niet, die staat al in Berlijn voordat 'onze leiders' de eerste wijntjes open getroken hebben.
Croxifoxio | 15-06-17 | 15:52

Liever dat ie eerst via Brussel gaat. Ik neem pas deel aan de strijd als die club is opgedoekt.

accijnstoerist | 15-06-17 | 16:02

Dit is statisch oorlogvoeren zoals het vroeger werd gedaan. Op een slagveld, buiten de stad. Als de Russen komen, komen ze naar de steden en niet naar een weiland in Roemenië.En als ze daar al naartoe komen, schieten ze tactische nucleaire raketten af waar die soldaatjes en helikoptertjes niet zoveel tegen doen. Kortom: NATO is obsolete.

KlunsJohannus | 15-06-17 | 16:02

Dit is geen provocatie van de EU maar een reactie op de troepenopbouw van Putin langs de Oostgrens.
Nathan R Jessup | 15-06-17 | 15:45
Je vergeet voor het gemak de helft van de recente geschiedenis maar even. Dat de EU het halve Oostblok heeft geannexeerd en zelfs actief meededen aan de coupe in Oekraïne zullen we maar snel vergeten. Daarnaast is het gewoon algemeen bekend dat Rusland helemaal geen offensief leger heeft die de EU zou kunnen binnenvallen, laat staan dat ze die intentie hebben. Die Russische troepen op hun eigen grondgebied is defensief van aard en niet offensief, het is niet Rusland die de agressor is.

XaleX_2 | 15-06-17 | 16:02

maar euh.... niemand schiet terug... beetje makkelijk zo...

Sateetje | 15-06-17 | 16:01

Indrukwekkend hoor. En dat konden we niet om de rampplek van MH17 even veilig te stellen?
Graaisnaaiert | 15-06-17 | 15:30

Waarschijnlijk wel, maar dat was niet in eu-belang. De daders moesten immers koste wat het kost in de eu-invloedsfeer worden getrokken.

accijnstoerist | 15-06-17 | 16:00

erdogeit | 15-06-17 | 15:52

Of Kanaleneiland, Schildersbuurt, Zaandam, Rotterdam, Amsterdam, ach laat maar.

Mr_Natural | 15-06-17 | 15:59

Dit lijkt me vooral vreselijke geldverspilling. En een leuk uitje voor die verdwaalde Albanezen.

de Voorzittert | 15-06-17 | 15:57

Hoop niet dat de dames en heren militairen een levensverzekering hebben. In de kleine lettertjes staat namelijk bijna altijd dat er niet wordt uitgekeerd indien gesneuveld vechtend voor een leger van een vreemde mogendheid.

accijnstoerist | 15-06-17 | 15:57

Croxifoxio | 15-06-17 | 15:52
Daarom: steun de NAVO. De NAVO heeft de plannen klaarliggen om Poetin per direct terug in zijn datsja te knallen als er 1 Russische militair zonder toestemming de grens met Noorwegen, Finland, Estland, Letland, Litouwen of Polen over durft te steken.

R van Perzie | 15-06-17 | 15:55

Nederlandse troepen onder buitenlands bevel? WTF??? Is er al iemand aangeklaagd wegens landverraad?

accijnstoerist | 15-06-17 | 15:55

Probleem is, wanneer er oorlog komt met de Russen. Kan de hele EU om de vergadertafel gaan zitten, om plan de campagne te bedenken. Poetin heeft dat probleem niet, die staat al in Berlijn voordat 'onze leiders' de eerste wijntjes open getroken hebben.

Croxifoxio | 15-06-17 | 15:52

ze hadden beter kunnen oefenen in de Krim.

erdogeit | 15-06-17 | 15:52

@De Koreaanse Slet | 15-06-17 | 15:35

De NAVO werkt vanuit een defensief standpunt, een mogelijk EU-leger zal ook offensief gaan handelen. De oorlogen in Afghanistan en Irak waren min of meer facultatief en wanneer Nederland daar niet aan zou hebben meegedaan zou het lager in de NAVO-pikorde staan. Het mandaat bij een EU-leger zal liggen bij de EU, dat op dit moment een economische gigant is, maar politiek weinig in de pap te brokkelen heeft. Met machtsgeile figuren als Verhofstadt aan het roer zal een mogelijk Europees leger ook actief belangen van de EU gaan behartigen, zoals het veiligstellen van de gastoevoer in Libië en bij een mogelijk omvallen van de regeringen in Azerbeidjzan en de oostelijke contreien daar eventueel ook. Ik vrees dat dat een soort Afghanistan 3.0 taferelen gaat opleveren. Daarnaast heeft ieder land in de EU zijn eigen ideëen over waar en in welke mate ergens geïntervenieerd zou moeten worden en ik betwijfel ten zeerste of de individuele EU-landen een eenzijdig besluit hierover kunnen vormen.

Mr. Bami | 15-06-17 | 15:52

Sans Comique | 15-06-17 | 15:48
Toch jammer om Asterix in het Engels te lezen. Waarom niet gewoon in het Nederlands? Of anders in het Frans of Latijn als je erudiet wilt overkomen?

R van Perzie | 15-06-17 | 15:50

De camouflage is net zo effectief en geavanceerd als die van de oude Romeinen;

https://www.google.nl/search?q=Roman+camouflage+asterix&client=ubuntu&hs=fJs&channel=fs&tbm=isch&imgil=L8JjZ3MgNKEKJM%253A%253BkbtPwstX-OnsxM%253Bhttps%25253A%25252F%25252Fwww.everythingasterix.com%25252Fnews-and-views-content%25252F2015%25252F5%25252F30%25252Fasterix-world-cup-big-fight-vs-magic-carpet&source=iu&pf=m&fir=L8JjZ3MgNKEKJM%253A%252CkbtPwstX-OnsxM%252C_&usg=__DgPxAEzG8XG275wSrvsOqGT2lNQ%3D&biw=1904&bih=885&ved=0ahUKEwih4-L3_b_UAhVHfhoKHVMHDCgQyjcIMw&ei=So9CWaGWN8f8adOOsMAC#imgrc=mE5N0AdJ2QQK0M:

Sans Comique | 15-06-17 | 15:48

De Koreaanse Slet | 15-06-17 | 15:35
Waarom niet? Een EU-gestuurd leger zou dubbelop zijn, want daar hebben we de NAVO al voor. Die functioneert al decennialang uitstekend. Als de Europese landen weer hun steentje gaan bijdragen aan de NAVO komt het militair en strategisch gezien helemaal goed. Alleen liever Turkije eruit! (en Israël erin, maar dat is wishful thinking)
Een Europees leger is letterlijk levensgevaarlijk voor Europese landen zoals NL enz, omdat we hiermee ons eigen leger nog verder uitkleden en daarmee de facto niet meer in staat zijn om onze nationale belangen hier of elders (bijv. Curacao als Venezuela daar zijn tanden in zou willen zetten) met militaire middelen te verdedigen. Als het erop aankomt zou ik er niet op vertrouwen dat een EU-lager het automatisch voor NL gaat opnemen. Sterker nog, in de filosofie van de huidige EU-machthebbers (Merkel, enz) zou het zelfs zover kunnen komen dat een EU-leger wordt ingezet tegen opstandige lidstaten of andere niet-EU landen....

R van Perzie | 15-06-17 | 15:48

Het is dus geen EU leger, maar die hoeft er ook niet te komen. Zo goed als de EU in staat is de grenzen te bewaken, zo goed zal het leger worden geleid en ingezet. Overigens is het grootste gevaar van een EU leger, dat de EUSSR dit inzet tegen de eigen bevolking. Houdt niemand rekening mee, maar dat is potentieel het belang. Oostbloklanden niet in het gareel, dan sturen we het leger er op af om de immigranten vrije doorgang te verlenen. De spiegels en kraaltjes waarmee het recht op zelfverdediging en zelfbeschikking worden losgeweekt van de natiestaten ten gunste van de EUSSR is: "kostenbesparing" - hahaha!

Homo homini lupus | 15-06-17 | 15:47

Gaat hem niet worden als ze echt moeten vechten. Al die verschillende talen zorgen alleen maar voor meer chaos.

lady blabla | 15-06-17 | 15:46

@De Koreaanse Slet | 15-06-17 | 15:32
.
Een afweging die je moet maken. Niets doen is het tonen van zwakte, en daar maken alfamannetjes als Poetin gretig gebruik van. Wel doen is inderdaad je tanden laten zien. Ik had er wel opdracht voor gegeven, met inderdaad een uur vooraf een aankondiging aan Poetin dat die en die coordinaten over een uur veiliggesteld gaan worden voor een periode van een x-aantal weken met instemming van de Oekraiense regering.

Graaisnaaiert | 15-06-17 | 15:45

@XaleX_2 | 15-06-17 | 15:42
"Uit naam van het Nederlandse volk doen wij mee aan die anti-Rusland provocaties."

Dit is geen provocatie van de EU maar een reactie op de troepenopbouw van Putin langs de Oostgrens.

Nathan R Jessup | 15-06-17 | 15:45

Uit naam van het Nederlandse volk doen wij mee aan die anti-Rusland provocaties. Bedank de politiek maar, want anders had Rusland nu aan onze grens gestaan.

XaleX_2 | 15-06-17 | 15:42

@De Koreaanse Slet | 15-06-17 | 15:32
Waarom? Ik denk dat de regering het niet leuk zou vinden dat uit kwam dat hun false flag niet gewerkt had.

miko | 15-06-17 | 15:35

R van Perzie | 15-06-17 | 15:30

Waarom niet? Serieuze vraag. Alleen al de kostenbesparingen zijn al interessant genoeg om te zeggen doen. En die Nexit komt er toch niet. Dat is niet in landsbelang hoe erg bepaalde figuren ook willen dat het wel zo is.

De Koreaanse Slet | 15-06-17 | 15:35

Rot op met jullie leger!
Als het link wordt geven jullie niet thuis.

Rusland in het nauw drijven en achteraf jammeren als het uit de klauwen loopt.

joppo0 | 15-06-17 | 15:34

Ah we gaan weer de russen opnaaien zo dicht bij de Krim.

sinar2 | 15-06-17 | 15:32

Graaisnaaiert | 15-06-17 | 15:30

Nee dan waren de Russen piswoest geworden.

De Koreaanse Slet | 15-06-17 | 15:32

Ik zie ze toch liever in de Randstad actief, ik vrees de Russen minder dan onze vijfde colonne. Sterker nog, een generatie verder en het zijn wederom de Russen die ons moeten bevrijden.

Abject | 15-06-17 | 15:32

Indrukwekkend hoor. En dat konden we niet om de rampplek van MH17 even veilig te stellen?

Graaisnaaiert | 15-06-17 | 15:30

Dat de tegenstander niet terugschiet helpt uiteraard wel. Misschien een idee voor de Nederlanders om dergelijke afspraken te maken in toekomstige conflicten. Wordt er van beide kanten 'PANG' geroepen. Wel zo eerlijk.

Reynaerde | 15-06-17 | 15:30

NAVO oefening: prima!
EU leger: never nooit. Nexit nu!

R van Perzie | 15-06-17 | 15:30

Ik vind wel dat ze wel heer realistisch 'Pang!' kunnen roepen. Het is bijna alsof dat hele gedoe wat overdreven was.

two ball cane | 15-06-17 | 15:29

Het is dichter bij Turkije dan Rusland. Toch heb ik niet het idee dat deze onder de indruk zijn.

datzouzomaarkunnen | 15-06-17 | 15:26

Waarschijnlijk aan het oefenen om Hongarije terug in het gareel te krijgen.

miko | 15-06-17 | 15:26

Alleen al de moeite waard vanwege de toffe beelden. Militaire hardware is cool.

Bubske | 15-06-17 | 15:22

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken