Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Fopstudente krijgt geen stageplaats, mama naar TK

topicsadmillennial.gifMooi man, studeren. Lekker los van paps en mams een ontiegelijke hoeveelheid bier achterover hakken, sletten en af en toe voor de leuk eens een tentamentje maken. Een paar jaar incuberen tussen kindertijd en stom volwassen zijn in. Maar nee hoor, sommige mensen snappen het niet helemaal. Een jankstudent psychologie kon geen stageplek vinden en daardoor niet op tijd afstuderen. In plaats van gewoon een beetje beter heur best te doen of een echt vak te kiezen ging de moeder van het meiske janken bij de Tweede Kamer. Jet Bussemaker deed het enige wat ze kon doen: verklaren dat ze niet moest zeiken en gewoon beter moest zoeken. Jammer dat ze er niet even bijzegt dat moederjankers sowieso niet geschikt zijn voor de maatschappij en geen academische titel waard zijn, maar je kan niet alles hebben. Sowieso, psychologen, wat hebbie d'r aan? Tien miljoen blonde paardenstaarten die allemaal wat kunnen met rare zieleroerseltjes, daar moeten we het niet van hebben, economietechnisch gezien. Sowieso is er in de afstudeerrichting van het meiske maar werk voor één op de tien afgestudeerden, dus een restrictie op de vagelijke fopwetenschappen van de sociale hoek zou misschien wel een ideetje zijn. Nouja, gelukkig maar dat het geen moslim was, want die schijnen de criminaliteit of de internationale terreur in te moeten als ze geen stageplek krijgen.

Reaguursels

Inloggen

hahaha , kom je als patiënt binnen : "Wie zit daar in de hoek ? " , .. "ja da's mijn moeder " waahahhaha lol

Kim-Jung-Un | 20-05-17 | 14:56

Blonde paardestaartjes? Of bedoeld u vlechtjes​? Dat noemen ze hier neuqteugels. Dan zou ik haar allemaal de moeder doen!

Alfred1977 | 20-05-17 | 06:04

Je zal zo'n moeder hebben. En dan neuropsycholoog worden. Met je moeder.

Masturwasbeert | 19-05-17 | 23:03

Geen stageplek maar wel stapelgek.

Gravin v Kippenbouth | 19-05-17 | 22:22

Stel je voor dat je haar doet... en het lukt haar niet om jou te bevredigen. Zou ze haar moeder dan ook bellen?

h3* | 19-05-17 | 20:11

telelezer | 19-05-17 | 19:02
Dat soort vragen stel ik meestal aan de directeur die ook van vis houdt. Ze vond het nogal een makkelijke studie en promoveerde al op erg jonge leeftijd.
Dat telt meer dan de mening van een onderknuppel.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 19:21

@telelezer | 19-05-17 | 19:02 Klinische kan inderdaad nuttig zijn (want toegepast) als je bedenkt dat één op de vijf Nederlanders wel eens last heeft van een psychische aandoening. Of het door de zorgverzekeraar of ministerieel potje wordt vergoed is een ander vraag. Met dat Duits en scheikunde valt het nochtans behoorlijk mee :)

knutsel | 19-05-17 | 19:15

Maar ik zit nog wel met een prangende vraag: hoe weten we dat het arme meisje blond was met paardenstaarten? Daar wil ik wel eens eerst antwoord op hebben.

Rest In Privacy | 19-05-17 | 19:14

Of er weinig baankans is en het vinden van een stage is niet per se hetzelfde. Voor een bedrijf of instelling is het niet zo'n groot risico om een stagiair mee te laten kijken. Dat is ook gewoon iets dat je moet doen om jonge mensen te prikkelen.
Maar van de andere kant, stop met het kiezen van studies waar geen baangarantie voor is en stop ook met janken.
Ik ben afgestudeerd TU ingenieur en ik word elke dag 3 keer gebeld door nieuwe recruiters voor een baan. Heb ik dan makkelijk praten? Nee, ik wilde eerst een studie diergeneeskunde doen maar heb besloten dit te laten schieten vanwege het gebrek aan baangarantie.
Het kan niet zijn dat je maar 1 richting leuk vindt en enkel dat wil doen. Man the fuck up en zoek een werkveld waar wel geld verdiend kan worden.

Draak uit Brabant | 19-05-17 | 19:06

Psychologie is best wel verdomd hard leren hoor. Okee, het brengt weinig directe economische handels- of creatie- voordelen maar indirect helpt het toch veel mensen weer terug aan het werk na "stress" en "burn-out" dor de moderne "Rat-Race-Maatschappij" en zo zijn er een hoope mensen mee geholpen die hun ei kwijt nu kunnen bij een "schrink".
Veel wiskunde, scheikunde (niet bij sociale psychologie, daar aleen wiskunde en statistiek) en een hoop moeilijke engelse en duitse leerstof. Begin er maar eens aan voordat je het blind afkraakt.
Dat er minder banen dan afgestudeerden zijn is natuurlijk wel enorm jammer.
Ja.., kom maar hoor medereaguurders, val maar over me heen met kritiek, want ik ben het eens een keertje niet met jullie eens.

telelezer | 19-05-17 | 19:02

Manman, dat meisje zal zich ook wel doodschamen dat haar moeder zo'n rare actie uithaalt. Lees tenminste nergens dat dochterlief ermee instemde.

Braboblanke | 19-05-17 | 19:01

knutsel | 19-05-17 | 18:22
Idioten om je heen verzamelen ;)

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 19:00

Fleur doet huilie huilie, Groenlinks mama heeft zich binnen heur vrindenclubje kennelijk zo ver ophooggezogen/gezweefd dat ze dacht dat ze wat voorstelt in Den Haag. "Op je muil, gauw!" Zei Jet. Fleur en Pleunie mogen van mij achter het Centraal lekker het oudste vak ter wereld beoefenen. Elke dag mondeling. Fok lutserbezigheden.

Alfred1977 | 19-05-17 | 18:32

@AntiGratisArbeid | 19-05-17 | 16:36
Regel een vriendin via wat voor vorm van datehulp die psychologie heeft gestudeerd. Dan breek je ook door die muur heen en heb je nog wat te neuken als je thuis komt. Ja, zij zijn altijd thuis namelijk. Problemen met de schildklier, omdat ze hun zuipgewoonte van de studententijd niet hebben afgeleerd en hierdoor voor de rest van hun leven chronisch vermoeid zijn.

Jostifiel | 19-05-17 | 18:27

@AntiGratisArbeid | 19-05-17 | 18:16 Sociale psychologie onderzoekt wat je oma je in haar wijsheid vertelde, maar dan "onderbouwd" (lees: geStapeld) met statistiek. En als er dan ook nog een politieke agenda bijkomt zou ik dat zeker geen wetenschap noemen...

knutsel | 19-05-17 | 18:25

@Ongeblustekalk | 19-05-17 | 18:16 Reaguren?

knutsel | 19-05-17 | 18:22

knutsel | 19-05-17 | 18:00
Je kan beter blijven doen, waar je goed in bent.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 18:16

@mevr.Kribo | 19-05-17 | 18:07
In de eerste deelzin zou u gelijk kunnen hebben. De tweede deelzin heeft u geen gelijk.

Het is degelijk een wetenschap.

Mooiste voorbeeld en tegelijkertijd triest was het programma van BNN 'Dat wordt oorlog'. Daar zijn veel facetten te zien van de sociale psychologie.
Hoe maak je van geen team een team? Hoe zet je teams tegen elkaar op?
www.npo.nl/dat-wordt-oorlog/BNN_10138...

AntiGratisArbeid | 19-05-17 | 18:16

Als hobby kan ze ook gewoon de Happinez lezen.

DolfWeerwolf | 19-05-17 | 18:08

Kobus zegt altijd; Psychologen: ze maken je nog gekker dan je bent. Deze fop-wetenschap heeft de wereld nog nooit een stap verder gebracht.
Dus opheffen al die faculteiten met dik verdienend z.g. wetenschappelijk personeel.
Zij gaan maar op de kermis hun diensten aanbieden!
Wederom treurig het week-einde in,

mevr.Kribo | 19-05-17 | 18:07

Psychologen zijn heel erg belangrijk.
Ze kunnen mensen helpen die door hun overgevoeligheid (stoornis) nogal fel reageren op online uitingen en daarom weblogs uit de lucht willen halen.
Vaak zie je bij deze mensen dat er meer speelt dan alleen een vervelende (door uitlokking verkregen) online ervaring.
hypothetisch, want ik ken de patienten niet persoonlijk is er vaak sprake van een BPD. Ook NPD steekt daardoor nog wel eens de kop op.

General McAuliffe | 19-05-17 | 18:06

Ach een beetje testjes afnemen, wat revalidatie, stelt niet zoveel voor die klinische neuropsychologie. Kzou zeggen, ga wat anders doen meid, heb ik ook gedaan.

knutsel | 19-05-17 | 18:00

@Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:29

Klopt.

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:52

Ik ga die moeder keihard doen. Met mijn keiharde cholestorol van de werkstress en 52% belasting. In de file op de achterbank. Gewoon omdat vergane glorie wijvon met een ingekakte carriere er aanstoot aan nemen. Als ik op een blog wat opschrijf wat ik in het echt niet doe. Al was het maar omdat ik niet durf of echt niet wil. Jullie verpesten mijn verzetje kudthoeren! Gooi Geenstijl maar achter een gesloten login, zijn we van de moraalridders af.

funkyd | 19-05-17 | 17:47

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:34
Klopt.

Die mensen die de leiding hebben gebruiken dat talent om hun plannen door te voeren, zelf zijn ze vaak door omstandigheden op die plek terecht gekomen.
Het gaat me juist om dat talent, dat het mogelijk maakt voor slechte mensen om hun kwade plannen ten uitvoer te brengen.
Die getalenteerde mensen helpen die gore narcisten om hun kwade plannen ten uitvoer te brengen.
Kijk eens om je heen.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 17:42

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:29
Die kunnen altijd nog lekker gaan koken en hun buikje volvreten van hun migrantensalaris, zoals het een echte doorgestudeerde psych betaamd.
Of landverrader, zoals jij dat meestal noemt.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 17:35

@Ongeblustekalk | 19-05-17 | 17:18

The human condition.
.
Exceptioneel talent /hoogbegaafd op een aspect betekent vaak dat andere aspecten minder onwikkeld zijn. Meervoudig hoogbegaafde mensen zijn nog zelfzamer dan hoogbegaafden dus die laat ik buiten beschouwing. Hoogbegaafden zijn dikwijls buiten hun "talent" slecht ontwikkeld waardoor ze vaak makkelijk te sturen of misbruiken zijn.
.
Gogme / slimheid / boerenverstand is namelijk niet hetzelfde als intelligentie. Daar zitten namelijk ook EQ (sociaal vaardig, empathie) en ervaringscomponenten in. Een beetje zoals wijsheid ook niet slechts IQ betreft maar ook EQ, ervaring, en moraliteit.
.
Slechte dingen. Ja, dat is zo. Maar goed, in de menselijke geschiedenis hebben slechte mensen doorgaans de leiding. Dan gebeuren er slechte dingen.

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:34

Ik snap die moeder wel. Ik heb ook wel eens meegemaakt dat iets niet wilde lukken, of dat het langer duurde dan gewenst.
Vreselijk was dat.

atheïstisch stemvee | 19-05-17 | 17:33

@Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:15
Ik vrees dat 99% van de exceptionele talenten nooit komt boven drijven, en onopgemerkt verloren gaat.

Denk daar eens over.

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:29

Weinig kans op een baan maar wel veel kansen op de huwelijksmarkt met al die loslopende apothekers. Mooie combi.

Rest In Privacy | 19-05-17 | 17:28

Ik vind er niets mis mee dat studenten nog wat hulp ontvangen van het thuisfront. Studenten zijn wellicht voor de wet volwassen, maar de meeste mensen staan op hun 18e nog niet helemaal op eigen benen. Advies van iemand met iets meer levenservaring kan dan wel van pas komen, al denk ik dat het beter is als de uitvoering bij de student zelf blijft. Als ouder aankloppen bij de tweede kamer voor een stageplaats is dan weer wel een beetje merkwaardig...

Dr. Vigilante | 19-05-17 | 17:21

Wat raar dat er in heel haar schoolcarrière niemand heeft gezegd dat ze een echt beroep moest leren. Misschien eens aan die moeder vragen...

zwarte_weduwe | 19-05-17 | 17:19

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:15
Alleen jammer dat exceptioneel talent vaak voor de verkeerde dingen wordt gebruikt.
En dan is men niet slim.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 17:18

dan had je dus sowieso geen psychologie moeten gaan studeren want als je nou ook nog net de verkeerde master hebt gekozen dan mag je na je master mag je nog rustig 2-3 jaar onbetaalde stage gaan doen eer je uberhaupt kans maakt op een fatsoenlijke baan, ik ken dr genoeg in mijn omgeving die daar momenteel mee zitten.

BozeHenk | 19-05-17 | 17:17

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:00
Het punt dat ze maakt is wel degelijk goed, de kans dat er vele einsteins zijn is nogal klein.
Zelf ben je nogal theoretisch bezig, net als einstein, maar niet te vergelijken omdat jij die input niet hebt. Ook niet met je uitleg ervan.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 17:15

@Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:00

Ik zou zeggen dat zijn advies doorgaans prima past.
Vanzelfsprekend kun je daarvan afwijken, maar dan moet je dus ook de consequenties nemen. Het verkrijgen van stages, banen, carriere zal moeilijker zijn, je zult ervoor moeten knokken en afzien, ook dikwijls tegen een muur aan lopen. Als je daar niet toe bereid bent kan je dat advies dus beter gewoon ter harte nemen.
.
Zoals in het geval van zeikmarietjes in dit topic. Prima dat je voor zo'n opleiding kiest, maar daarna dus niet zeiken als je het even moeilijk hebt of tegenslagen ervaart.
.
En de Einstein's van deze wereld? Die poppen af en toe gaande de generaties op. Volkomen onafhankelijk van onderwijsstelsels, educatieve trajecten, of pedagogische randvoorwaarden. Zulke mensen komen vanzelf ergens boven drijven. Hun rauwe talent is al voldoende om de meest gevormde gewone academicus in hun schaduw te plaatsen.
.
Exceptioneel talent is niet maakbaar. Het is er of het is er niet.

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:15

Studeren is vooral zelfstandigheid ontwikkelen. Dit is dus een enorme faal. Mijn pa had me denk ik uitgescholden en een schop onder de kont gegeven. Hup beter zoeken! Maar tegenwoordig wordt het allemaal geexternaliseerd.

roze_bril | 19-05-17 | 17:12

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:50
ik ben het met je eens dat het onderwijs nogal verwaterd is, vergeleken met vroeger. Daarbij kwam dat je op MULO, HBS en Lyceum echt wat leerde. Gewoon voldoendes halen, geen vakken laten vallen en geen gegoochel met cijfers tot achter de komma.
Ik zag er als jonge vader wel eens tegen op om mijn kinderen te helpen met schoolwerk. Maar dat bleek ernstig mee te vallen. Mijn kinderen leerden slechts één derde van wat er allemaal al paraat in mijn hoofd zat.

Graaf van Egmont | 19-05-17 | 17:06

@Bakkeleures | 19-05-17 | 16:59
Hulde voor je consequent blijven. Maar je faalt :)

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:01

@Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 16:56
Daar heb je wel gelijk in, waarde Parel, maar daar ging het mij niet om.

Het ging mij erom dat loopbaantheoretici, zoals hierboven Bakkeleures (beter een vak leren waar je geld mee kan verdienen dan een leuke studie volgen) wel degelijk rekening moeten houden met Einsteins.

Als ze dat niet doen kun je hun theorieën gelijk in de prullemand werpen, via een parabolische baan, of wa?

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 17:00

'... daar moeten we het niet van hebben, economietechnisch gezien.'
Goed onthouden deze, Zentgraaff!

Axelvon | 19-05-17 | 17:00

Nou, nou millenials worden wel erg eendimensionaal neergezet. Alsof ze alleen maar kunnen zeiken en huilen. Niets is minder waar. Ze zijn bijvoorbeeld ook erg goed in het zichzelf superieur wanen terwijl track record, kennis en kunde, en geleverde prestaties tot nu toe daar geen enkel fundament voor bieden...
.
Een soort herdruk van '68 -ers

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 17:00

Ze heeft nu al wel door dat ze de politiek moet aanwijzen voor alle problemen waar ze in haar studie mee te maken heeft. Dat kan ze later in haar carrière ook doen. Lijkt me een goeie om migranten te begeleiden, dan kan ze zeggen dat ze een opgelegd probleem van de politiek helpt oplossen.
Terwijl ze gewoon de islam helpt zich te vestigen in ons land en iedereen de armoede indrukt.
Maar wel lekker verdienen, over uw rug en die van uw kinderen.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 16:59

@Guido
Lees het artikeltje even waarnaar gelinkt wordt, dan snap je misschien wel dat deze studie overvol zit maar ze geen numerus fixus mogen toepassen.
@Lewis Lewinsky
Het is natuurlijk een vergelijking van niks. Einstein was bovengemiddeld intelligent en heeft inderdaad niet veel geld verdiend met zijn briljante ideeën. Had hij inderdaad beter timmerman kunnen worden, als het niet om zijn persoonlijke ontwikkeling te doen was. Grote verschil met dit meisje: Einstein ging niet grienen bij z'n moeder dat hij geen baan kon krijgen.

Bakkeleures | 19-05-17 | 16:59

@Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 16:46

Helaas kent de mensheid slechts een zeer klein aandeel speciale, exceptioneel getalenteerde mensen zoals Einstein.
.
De levenswandel van zulke mensen kan niet als vergelijk voor de grauwe massa gehanteerd worden.
.
Ik weet dat zesjes koesterend Nederland daar anders over denkt maar de realiteit is anders....

Parel van het Zuiden | 19-05-17 | 16:56

Och ja millenials ze denken dat ze uniek zijn.

Wat je ziet is dat elke generatie die de werkvloer betreedt zichzelf een unieke generatie vindt . En dat de generaties die ouder zijn dan altijd denken: wie zijn die vreemde kinderen die overal maar recht op denken te hebben? Dat is een cyclus die zich de afgelopen vijftig jaar elke tien tot vijftien jaar herhaalt. Niets nieuws onder de zon dus.

Dutch_Holland | 19-05-17 | 16:52
-weggejorist-
SnartBlirdetRagnarok | 19-05-17 | 16:52

En het HBO? Wat mij betreft wordt dat opgedoekt. Ze kunnen hetzelfde als op het MBO, behalve dat ze er een veel grotere mond bij opentrekken.

En de universiteit is hard op weg een nieuw HBO te worden.
@TegenBeterWetenIn | 19-05-17 | 16:36

De devaluatie van opleidingsniveau's (alle!) is al zeker een jaartje of 20, 30 aan de gang.
Ik kan het weten, want ik heb de universiteit twee keer bezocht; de eerste keer afgestudeerd op mijn 25e (dat kon toch gelukkig nog!), de tweede keer - ongeveer 12 jaar later - binnen drie jaar en acht maanden de studie rechten afgerond.

Natuurlijk, de studies waren verschillend (de eerste was namelijk een bèta-vak), maar toch: het verschil in het niveau van het gegeven onderwijs was stuitend.

Verplichte aanwezigheid (wàt? omdat er anders niemand zou komen opdagen wegens gebrek aan gewicht? Ik vrees het). Nèt zo verplichte werkgroepjes, bestaande uit wat geblaat wat je ook gewoon kon nalezen in de boeken. Met een mannetje/vrouwtje of vijf 'werkstukken' in elkaar zetten, waarbij dan één persoon doorgaans 90% van het werk verrichtte - ik dus, want anders wemelde het 'werkstuk' doorgaans van de taalvauten...

De universiteit is allang verworden tot een veredeld HBO.

Wat betreft het verschil HBO-MBO betreft: ook hier geldt weer dat je heel slimme MBO'ers hebt, en zeer beperkt getalenteerde HBO'ers.

Uiteindelijk is de diploma-devaluatie een gevolg van het nog erger gekelderde niveau op de middelbare school.
Tip: vergelijk maar eens een huidig VWO-examen wiskunde met dat van een jaartje of 30 geleden.

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:50

Psychologie: FOPstudie, heeft geen enkele (meer)waarde voor de maatschappij.
Psychologie, kun je vergelijken met homeopathie en zou al lang verboden moeten worden.

meneer Q | 19-05-17 | 16:50

AntiGratisArbeid | 19-05-17 | 16:36
Die testen haal je gewoon van internet. Zou jij ook eens moeten doen zonder een ellenlang lulverhaal te houden, jezelf van internet halen.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 16:48

@Bakkeleures | 19-05-17 | 16:34
Ik heb dat meisje niet met Einstein vergeleken, lieverd.

Ik vroeg je jouw theorie (een vak leren waar je geld mee kan verdienen) toe te passen op de casus Einstein.

Want Einstein zat na zijn studie techniek werkeloos thuis. Had beter timmerman kunnen worden, of wa?

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 16:46

Graaf van Egmont | 19-05-17 | 16:30
Daarbij zijn psychologen een soort van drugs koeriers voor psychiaters. Maar ze kunnen dat wel goed verantwoorden voor hunzelf, in hun hoofd.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 16:46

Ze kan toch gewoon stasjùh gaan lopùùh innut bùdrijf van haajr vádùùjrr?

Zenzeo | 19-05-17 | 16:45

Argh, ik verdien geen 12k euro p.m. Zielig, discriminatie, racisme, niet eerlijk. Maandag is het mijn dag om een offer te brengen aan het spaghettimonster, maar moet gewoon werken... Argh... *stampvoeten*

First Contact | 19-05-17 | 16:45

Zo langzamerhand zou je toch wel denken dat een herinvoering van de aloude HBS succesvol en populair zou moeten zijn in het huidige aanbod van kansloze alfa studies.

Gewoon een genadeloos harde, no-nonsense techniek studie (theorie en praktijk).

ChatBot | 19-05-17 | 16:44

De_Beste_Stuurlui | 19-05-17 | 16:20

lol

Teleo | 19-05-17 | 16:40

Meisje wilde dus juist die stageplek hebben van 20 studiepunten om de postmaster opleiding te volgen. Waarvan ze wist dat nog geen 1 op de 10 studenten wordt toegelaten. En als ze dan geen stageplek kan vinden mag mama het oplossen.

Je zou haar aan je bed krijgen of bij haar terecht komen als je hulp nodig hebt. Daar ben je dan mooi mee in de aap gelogeerd (en nu maar hopen dat ze blank is anders sta ik straks voor het hekje dankzij de uitspraak in de zaak Sylvana).

BeunDeHaas | 19-05-17 | 16:39

@Graaf van Egmont | 19-05-17 | 16:33

Klopt. Ik kan zelf eigenlijk geen voorstelling maken van wat een 'academisch werk- en denkniveau' nou eigenlijk inhoudt, als is het maar omdat ik in de loop van mijn leven aardig wat oliedomme doctorandussen ben tegengekomen - en tevens aardig wat behoorlijk slimme MBO'ers.

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:39

@Bakkeleures | 19-05-17 | 16:13
Volgens mij zegt Zentgraaf het niet helemaal juist: slechts 1 op 10 wordt toegelaten tot een postmaster-opleiding. De andere negen kunnen best wat anders gaan doen.

Guido | 19-05-17 | 16:37

Ik merk op dat vele reaguurders het niet zo op hebben met studie psychologie of verwante studies.

Het is alleen jammer dat als technicus geschoolde vakman op welke niveau dan ook je wel te maken hebt met die opgeleide mensen. De zogenoemde Personeel en Organisatiemuur. Tegenwoordig moet dat in het Engels: The Human Recource Wall.

Om door die muur heen te kunnen breken heb je niets maar dan ook niets aan je technische kennis, immers daar hebben zij geen verstand van.
Handig is dus om te weten hoe zij denken, hoe zij zijn opgeleid om door die muur heen te kunnen breken.

Wat is er überhaupt bewezen van de door hen gevoerde selectiemethoden? Geeft dat een beter rendement qua resultaat respectievelijk uitval van de aangenomen sollicitanten of zou je sollicitanten op basis van (bewijsbare) objectieve zaken (lees vakinhoudelijke kennis) gewoon kunnen aannemen? Zaken die beter door vakmensen kunnen worden beoordeeld dan de niet technische mensen.

Ik krijg de indruk dat P&O'ers soms van gekkigheid niet weten wat ze moeten doen om sollicitanten te selecteren. En het lijkt steeds erger te worden.

Mijn advies is derhalve: volg eerst een studie psychologie of aanverwante studies zoals personeel en organisatie en dan pas een harde technische studie. Dit om The Wall te slechten.

AntiGratisArbeid | 19-05-17 | 16:36

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:28

En het HBO? Wat mij betreft wordt dat opgedoekt. Ze kunnen hetzelfde als op het MBO, behalve dat ze er een veel grotere mond bij opentrekken.

En de universiteit is hard op weg een nieuw HBO te worden.

TegenBeterWetenIn | 19-05-17 | 16:36

@Lewis Lewinsky
Rare veronderstelling.
Als je dit meisje en haar fop-studie (waar duidelijk geen behoefte aan is) wilt vergelijken met Einstein, dan zit nadenken er bij jou duidelijk niet in. Geen veronderstelling maar een constatering.

Bakkeleures | 19-05-17 | 16:34

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:28
De overheid zelf doet daar ook aan mee, door vacatures te plaatsen voor functies met een academisch denkniveau. Het gaat er dus niet meer om wat je precies geleerd hebt op de universiteit, maar dat je naar de universiteit bent geweest. Het kan dus best nog goed komen met die fopstudenten aan de UvA.

Graaf van Egmont | 19-05-17 | 16:33

@Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 16:23
Ik mis een stuk in je verhaal, namelijk het gedeelte waar Einstein als een verwend kind zit te huilen.

bambi1970 | 19-05-17 | 16:32

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 16:23
Is mij ook opgevallen. Er zit altijd een steekje los bij die gasten. Zo ook psychiaters. Patiënten weten steevast elkaar in de wachtkamer te vertellen dat de grootste gek achter die deur zit.
En ook opvallend: een psychiater die zelf psychische problemen krijgt, is niet in staat om zichzelf uit de put te helpen.

Graaf van Egmont | 19-05-17 | 16:30

Nu denken 18 jarige vwo-meisjes oprecht dat een hobby aan de universiteit meer waard is dan een echte (technische) opleiding aan een hbo/mbo. De werkelijkheid komt dan soms heel hard aan.

@two ball cane | 19-05-17 | 16:17

Niet alleen de meisjes, helaas.
HET probleem is dat iedereen tegenwoordig 'student' wil of moet zijn/worden, zonder de benodigde intellectuele bagage. Dit aangemoedigd door een overheid die meent dat de helft van de bevolking 'hoogopgeleid' is/moet worden.
Ziedaar de explosie aan pretstudies waar je geen ene reedt aan hebt, maar je kunt jezelf wel 'hoogopgeleid' noemen (en gaan meezingen in het linkse wegkijkers-koor, want dat hoort er nou eenmaal bij).

De enige 'hoogopgeleiden' waar ik wel degelijk respect voor heb zijn degenen met een succesvol afgerond bèta-/techniekpapiertje.
Ja, ook die op MBO-niveau.

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:28

Maar als ze haar master heeft kan ze altijd nog bij een callcenter aan het werk, daar zijn ze gek op van die invoelende types...

eerstneukendanpraten | 19-05-17 | 16:28

Het mooie van een stage psychologie is, dat je gewoon voor de spiegel kunt gaan staan.

Nuchternederland | 19-05-17 | 16:26

Beter haalt ze haar lasdiploma's ( tig , mig etc etc ), Nederland staat te springen om vakmensen.
Verdient nog eens veel beter dan een psycholoog vandaag de dag.
Als psycholoog moet je de hele dag dat gezeik van andere mensen aanhoren , rapporten schrijven , interesse tonen in alle kneusje... gadverdamme.
Huisarts ook zo'n overschat en ranzig beroep : op het ene moment ben je dikke talgpukkels aan het opensnijden , het volgende moment zit je met je wijsvinger in het aarsgat van een bejaarde zijn aambeien terug te duwen .
Ga toch lekker een vak leren en begin voor jezelf , timmerman , lasser , loodgieter... goud geld verdienen.

pontius | 19-05-17 | 16:26

-weggejorist-

tata1981 | 19-05-17 | 16:26

Ze speelt ook met zwarte piet. Sinds Sylvana mag dat niet meer en wordt het bestraft met drie jaar cel of twee weken harken!
Hoezo geen stageplek.

Oprisp | 19-05-17 | 16:25

Heeft mama de Kamer gevraagd???
Had dochterlief niet beter als thuiswoner een HBO kunnen doen?
Tussentijd nu maar snel benutten om een kerel te zoeken die voor haar kan zorgen straks.

Hemmenaar7 | 19-05-17 | 16:25

Blijkbaar is het wel prima om een stel van die fop wetenschappers voor je kar te spannen als kamerlid.
Psychologen hebben zelf zonder uitzondering een probleem in hun hoofd, anders ga je die "studie" niet volgen. Ze willen weten wat hun zelf mankeert.

Ongeblustekalk | 19-05-17 | 16:23

@Bakkeleures | 19-05-17 | 16:13
Jij bent geen Einstein, hè?

Albert Einstein kon geen werk vinden na zijn afstuderen.

Denk daar maar eens over na. Ow wacht, dat kan jij niet, nadenken.

Lewis Lewinsky | 19-05-17 | 16:23

Heeft de moeder en/of het meisje nu anoniem een klacht ingediend? Dan geldt natuurlijk geen enkel begrip. Het vinden van stageplekken zal best moeite kosten, maar ik neem aan de "Leiden" daar goede begeleiding en oplossing voor heeft.

Mannes | 19-05-17 | 16:23

Stageplaats? Je kunt toch gewoon rondkomen van je Instagram likes?

De_Beste_Stuurlui | 19-05-17 | 16:20

Dat meisje heeft het niet helemaal begrepen; de reden dat een meisje uni doet is om een Mrs. Degree te krijgen; vriendje-en-dan-mannetje (met een echte degree) aan de haak, paar jaartjes excuusbanen bij een overheidsinstelling, en dan lekker voor de kindertjes zorgen.

Balsaq | 19-05-17 | 16:19

@El Rico Grande | 19-05-17 | 16:12
een psycholoog leert je naar jezelf kijken. Het is duidelijk dat dit soort mensen denkt zelf volmaakt te zijn. de schuld, en dus oplossing, moet ergens anders gezocht worden. God schrijft niet terug dus het leven an sich beschuldigen heeft geen zin. de maatschappij daarentegen...

two ball cane | 19-05-17 | 16:19

Als ouder heb ik ook mijn kinderen, inmiddels allemaal dertigers, geholpen als het eens niet lekker liep. Da´s gek, zoiets deden ouders met wat verantwoordelijksgevoel voor hun kinderen en als het moest zochten ze de verantwoordelijke personen op om hun kinderen te helpen.

Natuurlijk, de huidige generatie ouders flikkert hu kinderen naar de creche en heeft voor de rest alleen tijd voor tannis en golf, voetbal en pils en laat hun kinderen op het internet naar oplossingen zoeken.

bergsbeklimmer | 19-05-17 | 16:18

Het zal allemaal nog wel erger worden. Straks heeft ze wel een stageplaats en is afgestudeerd. Vindt ze geen werk. Hup, moeder to the rescue.
Dan vindt ze wel werk, maar verdient ze minder dan een man. Hup moeder to the rescue.
Dan verdient ze net zoveel als een man, stoot ze haar kop aan het glazen plafond. Hup moeder to the rescue.
En daarna vinden alle witte mannen haar stom.... enz enz

Graaf van Egmont | 19-05-17 | 16:18

@Bakkeleures | 19-05-17 | 16:13
Bijna elke ouder denkt dat hun kind iets bijzonders is dat speciale behandeling als prins of prinses verdient.
En dit moedertje ging nog een stap verder door te denken dat ze via een groot debat in de TK wel direct een diploma kon afdwingen voor haar oogappeltje.

sinar2 | 19-05-17 | 16:18

Even ter aanvulling:
De studente kon niet de extra-speciale 'klinische' stage vinden die ze wil zodat ze kan worden toegelaten tot een post-master. ze kon 'slechts' een gewone stage vinden om haar master mee af te ronden.
Maargoed, als je denkt recht op studievoortgang te hebben gaat er al heel veel mis.
Ik ben er heilig van overtuigd dat we 'studies' met lage baankans gewoon geen studie meer moeten noemen. cursusje, tijdsbesteding, hobby, wat je het ook wil noemen.
Binnen 3 jaar kiest geen enkele drol er meer voor omdat de naam van het beestje ineens recht doet aan de maatschappelijke status. Nu denken 18 jarige vwo-meisjes oprecht dat een hobby aan de universiteit meer waard is dan een echte (technische) opleiding aan een hbo/mbo. De werkelijkheid komt dan soms heel hard aan.

two ball cane | 19-05-17 | 16:17

Stel je voor dat je t.z.t. ooit bij deze jankert terecht zou komen als cliënt...

[X] ONGESCHIKT.

EefjeWentelteefje | 19-05-17 | 16:17

Ze willen je niet. Zal niet de laatste keer zijn.

bambi1970 | 19-05-17 | 16:14

WTFBBQ???!!!11!!!
Dus je laat je kind een studie doen met 10% baankans en dan vind je het gek dat er geen stageplek gevonden kan worden (wat niet gek is, gezien het feit dat er maar voor 10% banen zijn...)?
Ik leerde vroeger een vak waar je geld mee kon verdienen, was niet per se het leukste vak maar ik verdien wel geld.
Zulke ouders hebben zich voortgeplant, dat duurt dus weer een paar generaties voordat die dommigheid eruit geneuqt is.

Bakkeleures | 19-05-17 | 16:13

Ik wil ze wel doen, moeder en dochter, ongezien.

Mark_D_NL | 19-05-17 | 16:12

Had die studente zich niet beter gewend tot een psycholoog dan een politicus?

El Rico Grande | 19-05-17 | 16:12

Als het meisje gewoon een echte studie was begonnen, dan had ze nu vast een stageplaats.

Bertie Wooster | 19-05-17 | 16:11

REAGEER OOK

Uitgelezen op GeenStijl? Abonneer je op de Nijman-Nieuwsbrief.
linktips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken
Kansino. Hét online casino van Nederland.
Online casino met licentie | Bookmakers | Online casino overzicht | Bookmakers Nederland
Online Casino | Online Gokken | Brokerfolio.com brokers vergelijken | online bookmakers in Nederland
Online Casino Top 5 | Casino bonussen | Crypto-casino.nl