Turkenreferendum. Erodgan claimt overwinning, oppositie eist hertelling
Güdvurdümme. Met 85 procent van de stemmen in het Erdo-referendum geteld, staat het ja-kamp op een 53-47 voorsprong. Het kan nog, maar de kans is groot dat HAYIR dat niet meer inhaalt. De natie der dönersnijders schaart zich dus achter Erdogan. Dat is goed nieuws voor mensen die graag de geschiedenis in hun maag voelen en liefhebbers vanReferendumuitslag in Nederland: 76,7% Ja en 23,3% Nee.
— Engin Evren (@EnginEvrenN) 16 april 2017
UPDATE 18u44: ME is er klaar voor.
UPDATE 19u30: Hoewel er ook nog berichten binnenkomen over alternative numbers, is het met onderstaande stand bij CNN-Turk (via de staatsperbureaux) zo goed als beslist.Politie Rotterdam is voorbereid op spontane festiviteiten van Turkse Nederlanders. #referendum pic.twitter.com/siJdJq3yCD
— robert bas (@robertpbas) 16 april 2017

UPDATE 20u35: Erdogan heeft de overwinning geclaimd, maar ondertussen meldt de oppositie dat er gefraudeerd is. Dat zou niet de eerste keer zijn bij ErdoHitler. We blijven het volgen en updaten. De Nederlandse uitslag is op dit moment 70-30, maar de eerdere score was een prognose van de totale uitslag onder Nederturken. Van die stemmen is een groot deel nog niet geteld. Zelf bijhouden kan hier (even op 'overseas' en Nederland klikken). Gezellig. Vlagzwaaiturk maakt Moslimbroeder-teken.De voorlopige resultaten van Turkse diaspora in West-Europa:
— Bram Vandeputte (@Bram_VDP) 16 april 2017
🇧🇪 80% ja
🇦🇹 73% ja
🇳🇱 69% ja
🇩🇪 64% ja
🇫🇷 61% ja
🇩🇰 59% ja
🇸🇪 37% ja
🇬🇧 15% ja pic.twitter.com/gH5sFMYlmJ
Tweets by AlptekinAkdoganEerste Turken verzamelen zich bij het Turkse consulaat in Rotterdam. Naar verluidt is er om 21 uur een manifestatie. #turkije pic.twitter.com/bW0Ur5qXoL
— robert bas (@robertpbas) April 16, 2017
Reaguursels
Inloggenplopperdeplop, ik word er zo moe van.
@WimCock | 16-04-17 | 18:21
Interessant citaat. Erdogan lijkt immers te zijn vergeten dat de woorden islam en democratie ook omgedraaid kunnen worden. Dan komt het zo eruit te zien:
"Men spreekt over mensenrechten. Over islam. Wat voor een islam? Is islam een voertuig (araç) of een doel (amaç)? Hier moeten we een discussie over voeren. Voor ons kan islam nooit een doel zijn. In de context van de democratische samenleving moeten we beseffen dat islam niet meer is dan een instrument. Als islam een fenomeen is wat uit het volk voortkomt*, dan is islam alleen maar iets wat (de wil van) het volk faciliteert."
*Islam komt niet van een of andere aartsengel, het komt van een volkse man die stemmetjes begon te horen toen hij te lang in een grot verbleef. Het volk gelooft hem echter en het volk is dan ook datgene dat zijn ideologie faciliteert.
Dan weet je direct wat een liberaal zal zeggen.
Stormageddon | 16-04-17 | 18:04
Jij begrijpt weinig van politiek lijkt het. Trump won volgens de geldende regels. Erdogan is de democratie aan het slopen. Trump is op geen enkele wijze de Amerikaanse democratie aan het wijzigen. Beter nog, de links gekkies van the United States of Morons willen de democratie wijzigen omdat deze niet meer in hun straatje past.
Alle ja-stemmende ErdoTurken nu naar Turkije. Naar het land van hun geliefde leider en Ottomaanse sultan.
Nee-stemmers mogen hier blijven.
Alleen op deze manier is er nog hoop voor integratie in Nederland. Anders wordt het echt nooit meer wat.
Het Turkse volk krijgt wat het verdient, in dit geval dus een geschifte dictator.
Pall mall kleding is ook not done vanaf nu, is daar ook in elkaar gezet
-weggejorist-
-weggejorist-
Ook in Nederland is iedere 4 jaar een grote meerderheid voor het vernietigen van hun eigen land en democratie.
De Turken die hier voor Erdogan hebben gestemd, moeten de thuisblijvers wel haten... Waarom zouden ze anders voor de dictatuur stemmen?
Vanaf nu wil ik niets meer kopen of geen enkele dienst meer kopen/aannemen van iemand met die nationaliteit, TENZIJ ik zeker weet dat het een 'nee-voter' is.
Ik hoop dat velen mijn voorbeeld zullen volgen.
Nou, dat was het dan. Ze zijn nog dommer dan een koe. Dag vrijheid en gefeliciteerd met jullie komende onderdrukking. Het wordt binnenkort wel een gezellige burgeroorlog daar gezien de nipte uitslag (51-49).
Een bijkomend voordeel is dat deelname aan de EU nu wel uitgesloten is.
Doei!
Geweldig nieuws, nu hebben we 2 Noord-Korea's.
Ok, laten we een uitruil voorstellen. De pro Erdoganturken die hier wonen mogen naar Turkije. Degenen in Turkije die tegen hem zijn en weg willen mogen hun plek hier komen innemen.
De nipte overwinning van erdohitler is met alle mogelijke beinvloeding en mogelijk fraude net kantje boord gehaald,
" Volgens Yilderim is de krappe zege voor het ja-kamp het beste antwoord aan het adres van de mensen die verantwoordelijk zijn voor de mislukte staatsgreep vorig jaar juli. Ook de Koerdische militanten en buitenlandse krachten die Turkije vijandig gezind zijn, is van repliek gediend. Hij zei ook dat de nee-stemmers dezelfde waarde hebben als degenen die de grondwetswijziging wel
steunden." Bron:telegraaf
Zo te zien aan zijn woorden ten aanzien van het nee kamp ziet yildirim het gevaar van verdeeldheid van het volk als problematisch en voorziet mogelijk dat er zware ongeregeldheden kunnen komen waarbij de macht wel eens zoals in vroeger tijden weer met een echte coupe door militairen en volk wordt uitgevoerd.
Bij mijn weten is in ons land voor grondwetswijzigingen een tweederde meerderheid nodig. In Turkije blijkbaar niet. Als er niet geknoeid is, wens ik het Turkse volk veel succes met zijn keuze. Nederland kan het beste de remigratie van Erdo's vrienden hier aanmoedigen en voor het overige politie en geheime dienst wijzen op een niet loyaal gedeelte van onze inwoners.
Ik heb Turkije als moderne beschaafde staat al opgegeven.
Dus als Erdogan wint, ben ik daar om de EU en de beschaafde landen helemaal niet rouwig om; ookal is 't wel heel sneu voor de moderne progressieve minderheid aan Turken, die hun land steeds meer zullen zien afglijden naar 'n autocratie met 'n potentaat aan 't hoofd.
Dat wordt voor Turkije een zachte landing terug naar de armoede.
Want de hele discussie of Turkije nog wel aansluiting bij de EU zal krijgen is bijna beëindigd; Erdogan verklaarde al dat hij de doodstraf opnieuw gaat invoeren 'als de bevolking er om vraagt' (Ha, ha, de bevolking vraagt alleen maar om de doodstraf als Erdogan dat wil)
De wereld wordt dus overzichtelijker; en we kunnen concluderen, dat elk land waar de islam heerst, de democratie faalt en vroeger of later leidt tot 'n dictatuur van het (islamitische) gelijk. Want de islam is per definitie ondemocratisch in de zelfverheerlijking van het enige gelijk aan haar zijde. Het is dus altijd 'n kwestie van tijd voordat zichtbaar wordt, dat islam en democratie niet samengaan. Islamitische staten zijn 'failed states'; en die moet je in gedachten afschrijven als woestijn-armoede-gebieden. (in de toekomst zal Indonesië ook barre vlakte met sojabonen-teelt zijn; met verdwenen oerwouden)
Kan het nog goed komen met Turkije (?); eigenlijk niet; het erfrecht chanteert de meeste Turken om nooit hun Turkse nationaliteit op te geven, op straffe van verlies van alle erfenis-aanspraken. De toekomst voor Turken in het buitenland is dan ook, dat ze steeds meer uitgekotst gaan worden, als ze niet kiezen voor democratie. En daarna zal 'n uittocht, terug naar Turkije volgen. (binnen tien, twintig jaar)
Wat kan Harald Doornbos toch subtiel uit de hoek komen... En gelijk heeft hij, laten wij als Nederland heel voorzichtig zijn als we Turkije de les gaan lezen over "democratie"!
Mooi nu hopen dat de EU zich aan zijn regels houd en Turkeye definitief uit de EU houdt. Verder zullen ze toch echt achter hun oren moeten gaan krabben of de inmenging van Neder turken/islam wel echt zo goed is voor de toekomst van de eigen gedachte dat iedereen vrij is om te doen en te laten wat ze willen. Paard van Troje kan zo werkelijkheid worden. Geloof is de tegenstander van vrijheid.
Dat land is te veel verdeeld. De nee stemmer is over het algemeen een domme boer die alleen maar armer wordt en over wat jaren hoopt dat het leger ingrijpt. Ik hoop dat dat niet gebeurd, laat ze maar in armoede wegrotten.
Kom op zeg. Dit wist je toch vooraf. Om verkiezingen geloofwaardig te doen lijken, moet je net doen of het spannend is tussen het ja en nee kamp. Goh, dan lijken het net echte verkiezingen. Hier wint niet de democratie, maar wordt ten grave gedragen. R.I.P Turkije van de toekomst. Evet naar het verleden.
@ verzetsman | 16-04-17 | 21:22
Dat zullen we nog wel zien!
Je krijgt wel medelijden met de EU zeg
ze mochten al niet uitbreiden naar het oosten, en nu is het zuidoosten ineens ook al geen optie meer
heel vervelend allemaal voor Timmerfrans&co , rara wat de volgende optie is
@Patatter | 16-04-17 | 20:38
Omdat de stemmen uit zwarte zee gebied en Anatolië als eerst werd geteld. En dat komt omdat de stembureaus daar eerder sloten dan die uit het westen. En het is geheel volgens verwachting dat Anatolië en zwarte zee JA zou stemmen. Naarmate de stemmen uit de grote steden binnen kwamen, ging de percentage inderdaad omlaag. Precies hoe het bij elke verkiezing verloopt.
Jammer voor de liberale Turken, maar politiek gezien niet echt een tegenslag. Nederturken laten opnieuw hun ware gezicht zien, terwijl Erdo dat vanaf nu ook kan gaan doen. Om met uitgerekend Lenin te spreken, voorafgaand aan de revolutie; 'the worst things are right now, the better they are.
Valt me nog enorm mee, de cijfers tot nu toe.... en des te meer blijkt dat veel Nederlandse Turken nog Turkser zijn dan de gemiddelde Turk in Turkije. Raar en het lijkt me prima als ze ervoor gaan kiezen dichterbij hun Geliefde Leider te verblijven.
Natuurlijk gaat Erdogan winnen en dan gaan Poetin, Assad en Trump om de beurt dobbelen wie de aftrap gaat nemen voor WOIII.
Het houdt in dat de Turkse Turken die in Nederland geld verkrijgen totaal onderdrukt willen worden.
Self fullfilling prophecy. Erdogan heeft het referendum dusdanig gemanipuleerd en waarschijnlijk gefraudeerd dat dit de enige uitkomst werd. Voorlopige conclusie: Turkije gaat richting Islamitische alleenheerschappij en is met goed fatsoen geen vakantiebestemming meer en gaat wellicht de kant van Iran op. En Nederland moet zich ernstig zorgen gaan maken over niet geïntegreerde conservatief islamitische Turkse Nederlanders.
Dictator worden voor dummies:
1. Organiseer een coup en geef een willekeurige vijand de schuld;
2. Vervolg de zogenaamde vijand en ruim massaal rechters, intellectuelen en journalisten en overige onwelwilligen op;
3. Houd een referendum voor meer macht en beinvloed deze.
Gefeliciteerd! U bent nu alleenheerser.
Alpengeist | 16-04-17 | 20:34
Wat is er mis met Erdo t.o.v.Poetin?
geweldig toch, boycotten van alles wat islamitisch is en türk wordt groots. wij niet op hun markt kopen, zij niet meer bij ons aankloppen. tweedeling in de maatschappij wordt het helemaal. Nog even en de messen kunnen geslepen worden... gaat snel naar een collapse op deze manier. Dan zullen zelfs de linkse gekkies een kantje moeten kiezen.
Overigens op deze christelijke paasdag is het haram om de kufars met een claxonserenade te trakteren.
Mijn enige commentaar: als we niet willen dat Erdo ons voor nazi's en Hitler uitmaakt, moeten we dat andersom ook niet doen. Hitler is dood. Laat dat zo.
En alweer heeft niemand het verstand om door de cijfers heen te kijken. Er kwamen onverwacht snel heel veel Voor stemmen binnen. Daarna kwamen de echte resultaten en toen zakte steeds meer de verhouding Voor en Tegen. Iemand hier die wel kan nadenken?
Daar kan wilders nog wat van leren!!!
@kapitein_iglo | 16-04-17 | 20:26
En dat is alleen maar goed nieuws, vind ik. We kunnen miljarden, echt miljarden verdienen aan de handel met Rusland.
Doe het, flikker Turkije uit de EU toetredingsgesprekken en uit de NAVO. Daarna lekker handel drijven met buurman Rusland en Turkije zakt vanzelf ineen.
Panda_Snuiver | 16-04-17 | 20:20
En dan komt er een opvolger die zoveel macht in handen krijgt.
Een moslimland dat voorspoed en weelde kent bestaat niet de bewoners kiezen zelf voor onderdrukking en ellende.
het is dus ja...
Turkije gaat straks uit de EU & NAVO
waarna de Rusland de kans schoon ziet om nog even een rekening te vereffenen met, want immers NAVO zal niet ingrijpen.
Op die manier zal Rusland een stevige onderhandelingspositie verkrijgen, want immers dicht bij Europa.
-weggejorist-
@panda
Gewoon de grens met Turkije dichtgooien. Muur ervoor.
GroenLinks zal nu wel willen dat Turkije snel bij de EU komt, men is daar immers dol op autoritaire moslims.
-weggejorist-
Eindstand zal 51,5% ja zijn. Want dat is een mooi getal.
Heul veul fraude. arme Turken.
Alptekin denkt nog aan een rechtszaak. Maar er zijn toch helemaal geen onpartijdige rechters meer in Turkije? Dus dat lijkt me niet heel hoopvol.
Ieder volk krijgt de leider die het verdient. Daarbij zou het consequent zijn als Nederturken die op deze Mongool hebben gestemd zich melden in Turkije om zich aan Zijn dictatuur te onderwerpen. Het is immers een beetje flauw om het alleen anderen op te leggen en je er zelf aan te onttrekken.
3 op de 4 Nederturken is dus fascist. Goed om te weten.
Trent! 50% 50% uitslagen, toeval? nee. Meer de overweldigende meerderheid paaien met een mild verlies.
Goed dus dat wordt vroeg of laat een burgeroorlog in Turkije en drie maal raden waar de vluchtelingen naartoe gaan
Het zou me verbazen als Erdogan niet zou winnen. Zo nodig zullen de resultaten wel gemanipuleerd worden.
De enige reden die Turkije heeft voor het slepende kandidaat lidmaatschap van de EU is het in stand houden van de subsidies.
Ik denk dat de bijbelse antichrist uit Turkije of Syrie gaat komen en niet zoals velen denken uit Europa. (openbaring2vers12 En schrijf aan de engel der gemeente te Pérgamum: Dit zegt Hij, die het tweesnijdende scherpe zwaard heeft: Ik weet waar gij woont, dáár waar de troon des satans is; en gij houdt vast aan mijn naam en hebt het geloof in Mij niet verloochend) En Pergamum ligt in Turkije.
Nog even geduld en Erdo kan de doodstraf invoeren met behulp van al zijn dienstbare Nederlandse janitsaren. Wat een vooruitgang.
HaaiBaai | 16-04-17 | 19:30 alleen als rütte ineens erdogeit heet....
Ze mogen hem van me hebben ( mits ze hem houden).
Altijd gedacht dat de Romeinen rare jongens waren. Echter Nederturken stemmen hier voor een dictator daar, zodat hun Turkse landgenoten met de gebakken peren zitten en zij hier van onze verworven- en vrijheden kunnen genieten. Zijn ze dan parahypocrieten of gewoon parasieten. Wij komen er niet uit, dus nemen nog maar een Nexitje en lezen verder in onze Asterix en Obelix. Wereldliteratuur!Cheers!
protonplof | 16-04-17 | 19:16
Laten we dan maar hopen op een Turkse Sisi. Het is onwaarschijnlijk hoe gemakkelijk de Turken over het graf van Atatürk heen pissen. Ze waren het enige stabiele en welvarende land in het Midden-Oosten. Das war ein mal.
In nederland zeiden op het referendum nee en dat werd ja. In turkije wordt dus een ja een nee. Toch ?
ME staat klaar voor symptoom bestrijding.
Leuk feestje als de ME vooraf al besluit om klaar te staan om mee te doen.
Ernst Oosters8389 | 16-04-17 | 19:13
voor mij T.T.T.T
Het gaat er om dat de AK partij de macht naar zich toe kan trekken in de toekomst en vanuit dit punt de islamitische agenda kunnen uitvoeren. Hetzelfde gebeurde in Egypte door de moslim brotherhood. Je zie Erdogek regelmatig de moslim brotherhood groet uitbrengen (vier vingers omhoog en de duim in de palm).
Gaat een hete toekomst worden voor iedereen die het niet eens is met Erdolul. De eerste 100.000 zitten al in de gevangenis.
Ruim 70% van de Nederturken stemt dus JA en dus voor meer macht van Erdogan. Dezelfde Erdogan die o.m. de doodstraf wil weer invoeren en Nederland nazistisch en racistisch noemt.
Lever dan lekker je dubbele paspoort in en ga terug naar je heilstaat. Waarom zou je dan als Turk in hemelsnaam in Nederland willen blijven ?
En voor degenen die zo naïef zijn te denken dat het EU lidmaatschap van Turkije niet doorgaat zodra daar de doodstraf wordt ingevoerd: tegen die tijd gaan ze schermen met het argument dat the USA ook de doodstraf kent en b.v. wel lid van de NAVO is.
pa_niek | 16-04-17 | 18:08
OVSE kan dat doen maar dat is een papieren tijger.
Zal in de geschiedenisboeken worden opgenomen als het ToeterTurkenTrauma,
europees keerpunt in thuislandrelaties.(in de Nederlandse volksmond ook wel KaleFatima genoemd)
raskol | 16-04-17 | 18:59 je zou er zomaar een agenda achter vermoeden toch?
gepland en inmiddels al ruim in de uitvoering....
the endgame is coming.... depopulatie heet dat bij de VN .agenda 21 (globalisatie en het vervolg hierop).
Geleid door en begeleid door de heersende partijen.
Er is tenslotte een reden om stemgedrag van je landgenoten te negeren..(EU -nee --oekraïne -nee ) .
Fijne zomer wordt het nu en de komende jaren.. bedankt vvd pvda d66 gl en cda .hoop dat jullie omgeving en kinderen er het snelst en meest last van krijgen.( ook de vvd van slet dus).
Nu nog even de doodstraf invoeren en Türkënländ dus niet bij de EU hoera driewerf Hoera dus ook alle verdragen met geitenneaukland opzeggen en stimuleren dat turkies terug gaan naar het beloofde land aan de Bosporus en zwarte zee
Helemaal prima. Het wordt tijd dat de Europese regeringen weer als verantwoordelijke volwassenen gaan handelen in plaats van een stel infantiele idealisten. We gaan de wet handhaven en jorissen al die dubbele päspüürten de grens over. We pleuren Türkiyie uit de NAVO, en we stationeren het NAVO leger permanent aan de zuid-oost kust van Europa.
Geen toerisme meer, geen bijdrages van de EU ivm "kandidaat lidmaatschap", de geldkraan gaat dicht, geen handel, en "veel succes met je nieuwe vriendjes". Kijken hoe lang die ouwe kebabkoning dan nog zo gezellig op zijn gouden troontje zit.
En het mooiste komt nog. Zodra Erdo wegvalt (snipertje?) zal Turkije in een heel diep gat van chaos en burgeroorlog vallen, daar doen ze decennia over om uit op te krabbelen.
Als die 77% eens oprot want die hebben hun hart toch blijkbaar ergens anders liggen.
Ach hoe bindend is een referendum nou helemaal?
twitter.com/HDNER/status/853650620984... Ah joh... AKP en valsspelen? Nee toch? Zucht.
Heeft het kabinet DENK al gefeliciteerd?
Langzullenweleven, introduceert me geen r??t.
Betekent in ieder geval dat Turkije nooit bij de EU komt en we ook kunnen ophouden met doen alsof dat ooit zou gebeuren.
@ Svoboda | 16-04-17 | 19:00
-
De Brusselse megalomanenclub zou zelfs Noord Korea erbij halen als ze de kans kregen
Goh, wat een verrassing
Heel mooi. Evet kamp staat 1 miljoen stemmen voor (97%). Dat is precies het aantal EVET stemmen uit Europa over de hayir stemmen.
En opnieuw als in 2012 en 2016 in Hollanda is EVET de grootste wereldwijd. Dus dankzij onze Turken een dictatuur daar. Ook bedankt namens de PvdA.
Ben ik de enige die het wel OK vindt dat Erdo zichzelf zo tot volledige dictator omtovert? Betekent in ieder geval dat Turkije nooit bij de EU komt en we ook kunnen ophouden met doen alsof dat ooit zou gebeuren. Het is een unieke kans voor de EU om voor het eerst in zijn geschiedenis zichzelf nuttig te maken en een eigen rode lijn trekt. Dicht die buitengrens en geen mens komt er nog door.
Een man mag dromen.
In werkelijke íedere verkiezing in moslimlanden de afgelopen decennia, wonnen de moslimextremisten. Het begon in Algerije begin jaren '90 met FIS en GIA, die daarna het bloeddorstige karakter van hun religie goed bleken te begrijpen.
Verkiezingen in Iran: de ayatollah's winnen. Verkiezingen in Palestijnse gebieden: Hamas wint. Verkiezingen in Tunesië, Marokko, Egypte, Libië: overal winnen de extremisten. Erdogan zit al jaren in het zadel in Turkije.
Maar gelukkig heeft het niets met de islam te maken, die overweldigende steun voor extremisme en fundamentalisme.
Pro-Erdolf toeteraars gelijk oppakken en Nederland uitgooien.
Die gaan maar lekker in dictatorland wonen.
Lekker geitje neuken in je bergdorp.
@ Je kan idioten in een democratie niet tegenhouden. Eens zullen ze het leren maar dan is het te laat.
De Koreaanse Slet | 16-04-17 | 18:47
-
EN beste slet,waar heb jij op gestemd?
einde navo met doodstraf.
Morgen graag de grenzen bewaken met 100.000 man .
Overmorgen uit de EU toetredingsanalen schrappen.
Geen navo lid meer , uitkeringen halveren naar levensstandaard daar... ongeacht 7%inflatie ( en groeiend).
De kiezers voelen snel wat het betekend als je je eigen koers vaart..
Negatief reisadvies i.v.m onlusten. hele zomer graag.
Einde Shoarma;-)
Nu de verkiezingsuitslag hier nog ff natellen en we kunnen vooruit. Daaag Turkies
Ik ben juist blij met de uitslag want nu zal het toch een stuk moeilijker worden voor die multiculti lovers om hun falen te ontkennen. Ik merk het nu al in mijn omgeving. Het ongeloof over de Turken en hun nationalisme groeit.
Vanavond rellen, is goed voor de ophef
Turkije niet bij de Navo,
Turkije geen cent meer van de E.U,
'n Metershoge muur langs de Europees-Turkse grens en alle Turken in Nederland die op ErdoGUN hebben gestemd eroverheen flikkeren
77% zit aan de uitkering...23% werkt ?
De PVV kreeg toch maar liefst 20 zetels. Het toonpunt dat men hier ook niet jofel is. GroenLinks kreeg ook veel teveel zetels. Je kan idioten in een democratie niet tegenhouden. Eens zullen ze het leren maar dan is het te laat.
De Koreaanse Slet | 16-04-17 | 18:47
En die bewezen leugenaars van de VVD verloren slechts 8 zetels, ook veel te weinig. Zo zie je maar dat het volk dom is.
Dit referendum wordt dan weer wel serieus genomen.
Er is een bepaald land dat zich het democratische gidsland van Europa vind, wat zijn reedt afveegt met referendauitslagen die niet bevallen.
@mezelf | 16-04-17 | 18:11
Oh, correctie! Ik zie op een andere timeline dan 'The Guardian' dat men had weggelaten dat het in het VK een tussenstand betrof, met maar 3% van de stemmen geteld:
"UK, Turkish Constitutional Referendum
3% counted:
Constitutional Referendum
Yes: 19.5%
No: 80.5%
#Turkeyreferendum" twitter.com/EuropeElects?ref_src=twsr... (alhoewel 'Nee' bijvoorbeeld in een ander land met een grote Turkse gemeenschap met 47% van de stemmen geteld wel dik voorstaat 26,3%-73,7% dus er lijken wel verschillen te zijn per land.. )
Is toch niets mis mee? Turkije krijgt zijn dictator en wij, Europeanen, weten ons gerustgesteld dat Turkije zijn lidmaatschap van de EU zo langzamerhand kan vergeten. Als er dan ook nog even haast wordt gemaakt met de invoering van de doodstraf aldaar is er zelfs sprake van zekerheid. Mooie tijden.
LuckyGirl | 16-04-17 | 18:35
De PVV kreeg toch maar liefst 20 zetels. Het toonpunt dat men hier ook niet jofel is. GroenLinks kreeg ook veel teveel zetels. Je kan idioten in een democratie niet tegenhouden. Eens zullen ze het leren maar dan is het te laat.
Toch zal het Erdo niet lekker zitten. Met een gigantische dosis aan manipulatie van de pers en allerlei vuiligheid richting iedereen die "nee" wilde stemmen een nipte meerderheid halen en alle belangrijke steden inc. de hoofdstad die nee stemmen. En zoals verwacht gaan er nu al geruchten dat de het ja kamp de boel heeft belazerd. Aan de andere kant zal het Erdo geen zak interesseren want hij heeft nu de absolute macht.
Na een definitief ja zal de nieuwe Sultan opnieuw geld eisen van Europa. Als er niet meer betaald wordt kan de positie van de Sudeten Turken beklagen en hulp aanbieden of de vluchtelingensluis volledig openen. In beide gevallen zal Europa naar de typhus gaan.
Het zal een race worden wie er gaat winnen in het slopen van Europa, de nieuwe Sultan of de nietgekozen drankzuchtigen in Brussel met hun veerdienst voor de kust van Libië.
kloopindeslootjijook | 16-04-17 | 18:39
Het conservatieve achterland. Deze mensen willen geiten melken en dat werkt heel goed met een Erdogan. Hetzelfde zie je overal. Dom volk wat niet eens snapt waar ze voor of tegen stemmen.
Maakt een heleboel duidelijk,moet alleen even doordringen tot onze elite,maar dat duurt nog minstens 20 jaar.
Nedertoerken die vanuit een democratie hun landgenoten de dictatuur in stemmen. Walgelijk.
Alle toeterturken een enkeltje Istanbul en inname NL paspoort graag...
(Ach dromen mag toch?)
Prima, kunnen we mooi die Turkse "nederlanders" uit het land gooien met als reden dat ze Turkse spionnen kunnen zijn. Lekker Adolfcu Shwoarma meer macht geven, goed bezig moslims!
Deze uitslag stond al vast voor de stemming.
Net zoals overal is de einduitslag heel gemakkelijk te manipuleren.
Democratie is een groot goed behalve als er idioten mee aan de haal gaan. De Turken stemmen vanuit het achterland natuurlijk massaal voor meer dictatuur en meer dictator. De Turken zijn dus verloren.
Blijkbaar denken de Turkse stemmers dan Erdogan iets goeds voor hun land gaat doen of ze zijn bang. Wat dat goede precies is is helaas niet zo duidelijk. Het blijft bij Erdogan=Turkije of zoiets. Journalisten vragen ook nooit aan Turkse stemmer wat Erdogan gaat doen voor hun land en waarom ze denken dat andere mensen nee stemmen terwijl die ook het beste voor hun land willen. Maar misschien heeft dat ook geen zin meer.
langzullenweleven | 16-04-17 | 18:36,
Dan doet u uzelf tekort.
.
Uw keuze :-)
@ Alpengeist | 16-04-17 | 18:05
Juist.
"Democratie is een proces. Het is geen doel in zichzelf". Lasmeister | 16-04-17 | 18:33
.
Als je zo begint hoef ik de rest van je gelul al niet meer te lezen!!
Ik voorzie een moment waarop de integratie geslaagd is.
Het moment waarop we hier net zo achterlijk zijn en doen als de gemiddelde Turkse boer.
Het lijkt erop dat dat niet zo lang meer duurt.
Is toch goed? Zo laten ze toch weten echt niet bij de EU te willen horen? Dictatuur én doodstraf. Welke idioot wil ze er nu ooit nog bij hebben? Timmerfrans? Zelfs die niet denk ik.
Vanavond svp alle toeterturken op de bon slingeren. Of is de leiding van de politie hiervoor te laf?
Dat deze dictatorvereerders die op deze bloksnor hebben gestemd straks maar niet menen te gaan janken als erdohitler hun familie en iedereen die hem in zijn Turkenland niet past gaat liquideren onder het mom gülen en terrorist of gewoon omdat hem niets meer doet tegenhouden.
Deze ja knikkers zijn volledig medeschuldig en haben es gewüst.
In aanverwant nieuws:
www.ad.nl/dordrecht/baudet-niet-welkom...
Een democratisch gekozen partij kan in Nederland geen bijeenkomst houden omdat de islamieten en helpers whitey anders boos worden.
Win wim situatie ,Erdogan krijgt zijn doodstraf als hij wint ... En wij krijgen geen Turkije bij de Eu. Meer ja stemmen mensen .
Democratie is een proces. Het is geen doel in zichzelf.
.
De meest belangrijke functie van democratie is bieden van een proces om op vreedzame wijze de macht over te dragen van diegene die de macht heeft, naar diegene die het electoraat prefereert.
.
Sterker nog: Democratie is het *enige* vreedzame proces dat we hebben om dat te bewerkstelligen.
.
De geschiedenis is vergeven van lieden die, eenmaal aan de macht, niet die macht wilden afstaan. Erdo staat in een lange bruine traditie van tyrannen - niets nieuws.
Prima. Weet genoeg. Vanaf deze week is Turkije dus een failed terror state. Inclusief inperking vrije pers, invoering doodstraf en alles wat je bij zo'n dictatuur kan bedenken.
Maar dan ook dit: alle all-inclusive turkijegangers vanaf nu behandelen als syriegangers, EU moet harde keuze maken, of anders moet Nederland zelf een keuze maken tussen EU of Turkije, Ter Apel wordt staging area voor massale exit Erdo-fanboys (M/V, en enkele nationaliteit wordt wettelijk geregeld, desnoods via een noodwet.
@redactie: volgens turks.nl en dutchturks.nl hebben veel Nederlandse Turken in Belgie gestemd vanwege reistijd. Dus opkomst zeker hoger dan 50%
Duurt nog zeer lang voor dat het onze beurt is.
HP | 16-04-17 | 18:19
Inderdaad.
nickolaas | 16-04-17 | 18:14
Izmir 68% nee. Daar zijn ze van oudsher geen fan van Erdo.
.
Hier wat kekke live infographics: secim.hurriyet.com.tr/referandum-sonuc...
Evenals de Turken stemden de Nederlanders op 15 maart jl. ook voor meer islam en minder democratie.
Want islam is geen probleem. islam gaat goed samen met onze westerse waarden. En ook met onze democratie. We willen er meer van. Meer islam, maar minder democratie
Turken en Nederlanders lijken op elkaar. Allemaal even oerdom.
Wedden dat de uitslag van dit Turkse referendum door gutlinkschen gebruikt gaat worden als argument tegen referenda?
"Want middels een referendum kan een democratie zichzelf opheffen".
-weggejorist-
90.000 islamfascisten binnen onze landsgrenzen. Maar onze blonde meisjes stemmen Jesse Klaver. Dit land heeft echt hele grote problemen.
Dacht iemand serieus dat het "nee" zou kunnen worden? Naïevelingen.
Geen hond gaat er meer op vakantie en zaken willen ze ook niet doen met die lui ,stoppen met subsidie ,en heel Turkije ligt straks aan de geeuwhonger .
En alle Turken die zo gek op die man zijn ,opzouten met je familie en ga lekker terug naar je zooitje daar .
Hoeveel van die gasten bevinden zich inmiddels al onder ons? Had die vreemde mogendheid liever aan de andere kant van de grens gehad.
Citaatje van Erdolf:
"[...] Men spreekt over mensenrechten. Over democratie. Wat voor een democratie? Is democratie een voertuig (araç) of een doel (amaç)? Hier moeten we een discussie over voeren. Voor ons kan democratie nooit een doel zijn. In de context van de islamitische samenleving moeten we beseffen dat democratie niet meer is dan een instrument. Als democratie een fenomeen is wat uit het volk voortkomt, dan is democratie alleen maar iets wat (de wil van) het volk faciliteert [...]"
Turkije dat met alle problematiek in het M-O grote druk op Het Westen gaat zetten, Rusland gaat daar linksom, of rechtsom iets mee doen. Aan de andere kant van de oceaan hebben we Noord Korea dat binnenkort de USA weer great gaat maken...
Alle ingrediënten zijn aanwezig om een wereldoorlog te starten, tenzij iedereen plots hippie gaat worden en liefde gaat geven en bloemen gooien ipv MOAB's.
Wat maakt het nou toch uit? Als het nee wordt dan wordt dat toch een ja bij Erdogan, hoe dan ook. Waar ken ik dat toch van?
Basil Fawlty | 16-04-17 | 18:17,
... dan weet je wie je daar hebt rondlopen :-/
Turken, onder Erdolf de nieuwe Marokkanen, maar dan in ideologisch opzicht. Laat ze lekker hun Führer volgen en opsodemieteren naar hun geboortegrond, als het daar allemaal zo geweldig is. Ik zal er geen traan om laten.
Tijd voor remigratiebeleid 3.0
Ze hebben waarschijnlijk geen idee wat ze aan mandaat, zeggenschap en controle uit handen geven. Lijkt me wel duidelijk dat Den Turk niet geinteresseerd is in westerse democratie en dus per definitie niet thuishoort aan de ronde tafel der EU-landen.
Ergo, kappen met die onderhandelingen, opzeggen van naturalisatie- en associatieverdragen, Constantinopel en de Bosporus terugvorderen van ze ten bate van de Griek ( Lydia en Lycia mogen ze houden, is economisch niet te verdedigen tegen terroristen en smokkelaars ) en laat ze verder maar de rambam krijgen, net als die andere Islamitische schurkenstaten.
Alpengeist | 16-04-17 | 18:05
Hitler 2.0 komt er of we dit nu leuk vinden of niet. Maak je op voor meer confrontaties zoals eerder dit jaar en een Erdolf die zich opwerpt als kampioen van alle mohamedanen in West-Europa. Het wordt tijd om weer vrienden te worden met Rusland omdat we anders geconfronteerd worden met een Russisch-Chinees-Turks bondgenootschap en een vijfde colonne thuis. Van de Amerikanen hoeven we heel weinig te verwachten.
Zoals verwacht een kleine meerderheid stemde ja en zoals verwacht de kustgebieden en zuid oost Turkije stemden nee en Anatolische "peasants" stemden ja. Ankara 50.5% ja en Istanbul 50.7% nee.
Zit volgende week toch in de buurt (Kos) en zal van daaruit alvast met inleidende beschietingen op het vasteland van Turkije beginnen. Dat zal ze leren, die Küttürken!
Alsof het mij maar iets zou interesseren dat die paljas in Turkey wint of verliest. Zijn niet mijn zaken.
Het zijn nou niet direect de hoger opgeleide Turken die we hier hebben, en je kan lullen wat je wilt maar daar heeft Erdogan veel voor gedaan. Ik neem het ze niet kwalijk eigenlijk
Misschien toch nog spannend: "No votes catching up in Ankara as well Izmir No votes ahead by more than 2 to 1 #Turkeyreferendum
5:56 PM - 16 Apr 2017" www.theguardian.com/world/live/2017/a...
Als alle alarmbellen nu niet afgaan weet ik het niet meer.
Niet meer mee samenwerken. Laat ze maar branden.
Dus een verschil in uitslag:
Turken in Turijke: 53-47 voor ErdoHitler
Turken in NL: 77-23 voor ErdoHitler.
.
Conclusie:
Kennelijk is een Turk meer geneigd om voor dictatoriaat te kiezen, wanneer eenmaal blootgesteld aan NL?
.
Weet niet wat het betekent, maar veel goeds voorspelt het niet.
VK-Turken zijn dan weer helemaal anders zo lijkt: "Turkish voters living in the UK have overwhelmingly voted No.
Yes: 19.53% No: 80.47%
View image on Twitter"
Apart..
Overigens in Istanbul gaat 'Nee' sinds net aan de leiding.. www.theguardian.com/world/live/2017/a...
't is ook makkelijk voor een dictator stemmen als je zelf niet in dat land woont.
Jij je held, je familie 't gezeik
De uitslag is zo close dat het verdacht is. Wie controleert eigenlijk op manipulatie van de uitslag?
De eu zéker niet want iets met vluchtelingen of zo.
Het ene referendum is het andere niet..
Prima, dan vanaf nu alle EU banden met Turkije verbreken, economische sancties opleggen en meteen uit de NAVO flikkeren.
Hitler 2.0. Moeten we niet willen.
Het achterlijke platteland kiest voor dictator. Net als in de VS dus.
Nou, laat nu de Trumptrollen maar los.
Het is nog niet zo lang geleden dat overtuigde journalisten triomfantelijk kraaiden: democratie en islam kan niet samen?, hoezo niet, kijk naar Turkije. Dat discours is nu wel een beetje stil aan het worden.
REAGEER OOK