Tendentieus, ongefundeerd & nodeloos kwetsend

Verdwaald in de Volkskrant. Vrouw pleit tegen feminisme en moslim weigert slachtofferrol

Logo-transparant.png Kennelijk zijn de families Wagen- en Middendorp een lang weekend nordic walken of zo, want er hangt een zweem van redelijkheid over de website van de Volkskrant. Gisteren hadden ze al een jonge vrouw (hoi) die over feminisme schreef maar die - heel verfrissend - een keertje niet helemaal special snowflake ging door krijsend in de hekken van het genderdiscriminerende strafkamp Nederland te gaan hangen om naar argeloos passerende mannen te schreeuwen dat het allemaal seksistische vrouwenhaters zijn. Nope. Julia legt de schuld bij vrouwen zelf. Willen niet werken. Willen kindjes verzorgen. En kunnen niet onderhandelen over hun salaris dus worden daarom lager betaald. Plus: als zij zich anaal wil laten neuqen, dan DOET zij dat toch gewoon? Nou. Helder betoog hoor. En of het allemaal nog niet rationeel genoeg was, duikt er vandaag ook nog een moslim op, die roept dat het hbo-beleid racistisch is. En dan niet met een slachtofferreflex op basis van anekdotische voorbeelden vanuit een bekrompen identiteitsperspectief, maar gewoon met rede & argumenten. Izz ad-Din Ruhulessin maakt zich woedend over het inderdaad nogal debiele voornemen van onderwijskoepel NVAO om taaltoetsen voor lerarenopleidingen op het hbo af te schaffen. Izz (ooit hier in de roze hoek bekend als 'Islamic Rage Izzy', ook wel eens opgepakt voor obstinaat bidden op het Binnenhof) noemt het plan racistisch en dat is het natuurlijk ook. Taaleisen verlagen omdat allochtonen dan ook een zesje kunnen scoren, is een schoolvoorbeeld (lol) van het racisme van de lage verwachtingen, dat door betuttellinks altijd wordt uitgedragen als een noodzakelijk (des)integratie van onze normen aan hullie vermeende culturele capaciteiten. Of, in de woorden van Ruhulessin: "Dit kan alleen een solidariteitstatta bedenken." Lol. School ze bij, Izzy!

Reaguursels

Inloggen

D-Fens_1963 | 03-04-17 | 10:05,

Dat talen veranderen is geen punt.
Wat wel een punt is, is het plan van die idioten om "perfectie te problematiseren". Oftewel iedereen moet maar gewoon een beetje aankutten; en wie zijn best doet moet worden aangepakt.

Dat heeft zware consequenties voor iedereen die meer wil dan een baantje in de schoonmaakbranche. Kwalijker; ook een schoonmaker kan in de positie komen dat hij met "kleine lettertjes" (veel vaker; moeilijke formuleringen) te maken krijgt als hij ergens voor tekent. Legio voorbeelden; hypotheek, verzekering, lijfrente, belastingformulieren. Wie niet goed kan lezen kan daar veel last van hebben.
Het is niet de taak van het onderwijs om mensen in de problemen te helpen.

Albert5000 | 03-04-17 | 10:40,

Simpele ziel.
Dit heeft niks te maken met "afgeven op bevolkingsgroepen".

Juist allochtone kinderen hebben baat bij goed onderwijs. Het is algemeen bekend dat Nederlandse kinderen ook veel leren van hun ouders; het onderwijs is bedoeld om dat verder te verdiepen.
Een kind met analfabete ouders en een "politiek correcte" analfabete leraar maakt in zijn verdere leven geen enkele kans.

Dandruff | 03-04-17 | 18:17

Meestal zijn de oorzaken van taalachterstand te zoeken in een tekort aan werkende hersencellen, wat weer het gevolg is van inteelt en culturele achterlijkheid.

Brou Is Back | 03-04-17 | 12:59

De jonge vrouw heeft helemaal gelijk: klagers zijn degenen die hun kansen (die ze wel degelijk hebben) niet pakken. En vooral daarom steeds afgeven op andere groepen.
Chapeau voor deze carrierevrouw!
Respect voor haar!

Albert5000 | 03-04-17 | 10:40

Straattaal vind ik wel leuk. Dus een verrijking.
Wat me wel opvalt is dat mensen idd niet (meer) kunnen rekenen. Zie "Met het mes op tafel".
Zo'n sommetje als "Piet koopt drie flessen wijn van 1 liter, hoeveel flessen van driekwart liter zijn dat?"

Carmelita | 03-04-17 | 10:30

Taal is geen excacte wetenschap en verandert gewoon met de loop van de tijd.
Vervelend voor de schijnbaar vele taalpuristen en hoger opgeleiden *kuch* alhier.
Maar troost jullie, als ik met de mensuh waaronder ik mijzelf begeef spreek in een bepaald tegelzettersjargon, halen ze ook onbegrijpend hun schouders op en denken ze; kijk weer zo'n verward persoon.

D-Fens_1963 | 03-04-17 | 10:05

Basil Fawlty | 03-04-17 | 01:17
Ik werk in het voortgezet onderwijs. Het gaat hier om tekorten uit het basisonderwijs. Uiteraard doe je wat je kunt om dat te repareren, maar je kunt niet in een kwartier goedmaken wat in zes jaar te weinig, of niet, of slecht is gedaan. Wie scheikunde of biologie moet geven kan niet elke les aan rekenen besteden. Ook schoolbreed wordt het vaak niet opgepakt.

JvanDeventer | 03-04-17 | 10:01

Naschrift:

Nivellering van de maatstaven voor het gebruik van de Nederlandse taal zal betekenen:

dat naast het dalen van het gemiddelde IQ van Nederlandse ingezetenen, de taalvaardigheid het niveau van het semi - analfabetisme zal benaderen.

Gevolg hiervan kan bijvoorbeeld zijn:
Het brood van de bakker niet te eten zal zijn.
Bij de apotheek de verkeerde medicijnen kunnen worden gegeven.
Technische installaties niet goed bediend of onderhouden worden.
De kranten en tijdschriften en boeken onleesbaar worden.
Bezwaarschriften niet ontvankelijk verklaard worden.
Mensen die een psychiatrische of andere therapeutische behandeling behoeven, niet goed behandeld kunnen worden of een foute behandeling krijgen vanwege een chaotische rapportage.
vanwege een chaotische rapportage.
een procesverbaal niet meer klopt.
Koopcontracten voor een huis,testamenten niet meer in
orde zijn.
Het leren van andere vreemde talen wordt nog moeilijker,
want grammatica is heel belangrijk hierbij.
Stel dat andere landen ook op deze wijze met hun taal zouden omgaan, dan is de Babylonische spraakverwarring
compleet.
Zwaai maar met het handje, dag handel en economie.
Ik denk dat andere reaguurders ook wel voorbeelden hiervan kunnen bedenken.
Djeeez, uit welk ei, zijn degenen die het bedenken om zo met ons onderwijs om te gaan gekropen?

Genex | 03-04-17 | 09:54

@necrosis
Goedemorgen!

D-Fens_1963 | 03-04-17 | 09:52

De slachtofferrol van moslims is een precaire balans tussen de eigen feitelijke incompetentie en de gefingeerde reden van hun persoonlijk falen. Dat kan niet al te duidelijk gesteld worden.
Wat die taalideologen deden was een uiting van hun gesublimeerd onvermogen allochtonen een didactiek aan te reiken waarmee moslims simpele taalregels eigen kunnen maken. Een krankzinnige oplossing voor een gesublimeerd schuldgevoel, waar kennen we dat van?
En daar wringt het; het is natuurlijk een onbedoeld gruwelijke verminking van het islamitische zelfbeeld. Namelijk dat van een superieur wezen.
Ik kwam niet meer bij toen ik las dat die ideologen het taalniveau wilden verlagen wegens vermeend betere sociale participatie.
De ideologen moeten even geduld hebben: de Syriërs komen eraan. Die gaan het leger mongooltjes vakkundig aanvoeren waarmee de moslim als massa de individuele onkunde overwonnen heeft door middel van hun georganiseerde incompetentie. Met 'T', 'HUN/HEN' 'DE/HET' of zonder.
Welkom in Jemen aan de Noordzee.
En helemaal spot-on wat bergsbeklimmer | 03-04-17 | 06:28 zegt. GS verminkt in haar koppen soms de essentie van het stuk eronder. Ik ga er maar vanuit dat dat zo bedacht is.

Zoltan | 03-04-17 | 09:31

Dat deze taalachterstand primair bestaat omdat thuisch bey den mufti enkel galamagalamees wordt gesproken, is kennelijk nog niet tot Izzy's boze bolletje doorgedrongen.

NACademicus | 03-04-17 | 09:09

JvanDeventer | 03-04-17 | 00:30
En dat is de enigste fout die u opvald? En u stont voor de klas?
Het wort tijd dat u is beter opgeled en u gevoel voor humor is aanscherpdt. Zeker omdat u zelf schrijft dat u dat van Marbe niet gewent bend. Dan hat zo een kromme tekst u des ten meer op moete valluh.

Petrus Poortwachter | 03-04-17 | 08:46

Ik vind de laatste zin in het opiniestuk van Julie Merkus een mooie:

"Zij stellen dat mannen en vrouwen in essentie niet gelijk zijn aan elkaar. Dat geeft niet, zolang we blijven streven naar gelijkwaardigheid."

th3freeze | 03-04-17 | 08:35

@Pedronegro | 02-04-17 | 23:39
Dat moet zijn: Iggy Pop, geen Izzy.

necrosis | 03-04-17 | 07:39

Sinds wanneer gaan we hier een snoeihard doorgeradicaliseerde moslim de hand boven het hoofd houden?

plaszak | 03-04-17 | 07:01

In een land waar mensen die zeven jaar over een alpha-opleidinkje hebben gedaan denken dat ze met 10 minuten nu.nl per dag in staat zijn tot superieure politieke meningsvorming, moet men niet te lichtvaardig denken over het verlagen van de onderwijsnormen.
Die zijn dan al vrij laag en ruimte vinden voor een verdere kaalslag zal moeilijk zo niet onmogelijk blijken.
.
Is dit nu zo'n befaamde "echte" oplossing?

Parel van het Zuiden | 03-04-17 | 06:52

Moslim weigert slachtofferrol? Ik citeer:"Als mensen na minstens zestien jaar onderwijs in Nederland een taalachterstand hebben, dan ligt het probleem toch echt primair bij dat onderwijs".

Het probleem ligt primair bij de ouders die het verrekken thuis Nederlands te praten, de Nederlanders uit de buurt weg (laten) treiteren, zodat de kinderen "onder elkaar" zijn en ook op straat met elkaar kunnen lüllen of gnibgnabgnoebelen. Het is een gotspe het onderwijs de schuld te geven omdat die het op kleuterleeftijd niet voor elkaar krijgen in 880 uur per jaar en op de rest van de basisschool in in 1020 uur per jaar een voor hen vreemde ongewenste taal te leren. Dat samengevoegd met een cultuur waar je tante je moeder is en het IQ allen al om die reden onder het vriespunt zorgt ervoor dat alleen de zwaargewichten boven komen drijven, hoe paradoxaal dat ook moge klinken.

Weigert slachtofferrol? Lees dan nog eens!

bergsbeklimmer | 03-04-17 | 06:28

-weggejorist-

Fapfap | 03-04-17 | 04:20

-weggejorist-

Fapfap | 03-04-17 | 04:14

Wat dat betreft kunnen ze dan ook beter de normen van het rijbewijs omlaag halen. Er zijn hele volkstammen die meerdere malen zakken voor het roze kaartje.

Fapfap | 03-04-17 | 04:13

Ik ben en was –naar de geldende maatstaven– een 'feministische man' maar ik heb al tien jaar geen harige kut meer gebeft, terwijl ik dat toch zo graag doe –deed; zou doen, dus ja en want dat hou je dan toch...

Dat het mevrouwtje gelijk heeft.

Heinzelmann | 03-04-17 | 03:01

-weggejorist-

Oprisp | 03-04-17 | 01:31

JvanDeventer | 03-04-17 | 01:09

Vraag, oprecht zonder cynisme. Is het dan niet aan u omdat te onderwijzen?

Basil Fawlty | 03-04-17 | 01:17

@Dandruff | 02-04-17 | 23:05
Nou, niet alleen het hoofdrekenen is verdwenen.
Ik sta zelf voor de klas en ik merk dagelijks dat het rekenen als vaardigheid zowat is verdwenen. Het lukt niet uit het hoofd, niet op papier en ook niet met het machientje. Dagelijks worden er door de schoolkinderen steeds meer knopjes ingedrukt en schermpjes afgeveegd, maar jammer genoeg meestal de verkeerde knopjes en de foute schermpjes.

JvanDeventer | 03-04-17 | 01:09

Het was een leerzame periode..

loze stijl | 03-04-17 | 00:49

Lol! Die heb ik ook gehad. Was vanaf begin 20 tot begin 30. Mooie maar inderdaad leerzame periode. En dat mag ook. Geinige is als je al die rare dingen doet dan ken je het en als je dan de ware tegenkomt dan weet je dat het goed zit want je hebt alle kleuren en geuren al gehad. Je hoeft jezelf niet meer te bewijzen. ;-)) En idd tip van Loze stijl en ook van mij hier: 'don't stick your dick in crazy'

Basil Fawlty | 03-04-17 | 01:01

@miko
ja, best wel. En je snor ook.

RickTheDick | 03-04-17 | 01:00

Ik had eens een vriendin die me ook af en toe zo aankeek als de Julia op de foto en ik wist: dat wordt zo weer neuken.. in alle hoeken en gaten ook nog...
Dat specifieke element van die relatie beviel me prima kan ik verklappen maar verder was de vriendin in kwestie een mormel met het intellect van een golddigger en het temperament van een dolle koe in het slachthuis.
Maar goed... Het was een leerzame periode..
Ik hang inmiddels de religie aan van 'don't stick your dick in crazy'

loze stijl | 03-04-17 | 00:49

@Hemmenaar7 | 03-04-17 | 00:14
In veel andere landen spreken de migranten de nationale taal thuis in twee generaties.

miko | 03-04-17 | 00:43

@ Dandruff | 02-04-17 | 23:05

Graag gedaan, het onderwijs gaat mij aan het hart.
Ieder kind heeft recht op goed onderwijs.

@ JvanDeventer | 03-04-17 | 00:30

Nee, Nausica Marbe heeft dit met opzet gedaan.
Zij wil laten zien wat er van de Nederlandse taal terecht komt, wanneer men de eisen voor goed taalgebruik gaat verlagen.
Op deze wijze, zal er op vele vlakken een miscommunicatie ontstaan met alle gevolgen van dien.

Conclusie: zonder goed onderwijs heeft men geen toekomst.

Genex | 03-04-17 | 00:42

@RickTheDick | 03-04-17 | 00:13
Je hebt me gemist hé?

miko | 03-04-17 | 00:41

nipbericht?

Rest In Privacy | 03-04-17 | 00:33

Genex | 02-04-17 | 21:27
Marbe maakt in haar eerste zin meteen een flinke fout.
Het is "ik besef, dat" of "ik realiseer me, dat" of "ik ben me er van bewust, dat" MAAR NIET "ik besef me, dat".
Ik vergeef het haar graag; ik heb bij haar nooit eerder een taalfout gezien en wat ze schrijft is meestal de moeite waard.

JvanDeventer | 03-04-17 | 00:30

Izzy, voor de rest een doorzichtige aandachtsverslaafde, heeft deze keer eens gelijk. Het gaat in die NVAO-zaak echter niet alleen om onderschatting van allochtonen. Dit is veel ernstiger. De NVAO is de organisatie die mag beoordelen of HBO-instituten wel of niet deugen; een soort onderwijsinspectie voor het HBO dus. Als uitgerekend die inspectie beweert dat taaltoetsen niet meer nodig zijn, nota bene voor aankomende onderwijzers die kreupel Nederlands spreken en schrijven, dan is er iets gierend uit de bocht gevlogen. Van wie zouden de kindertjes dan in vredesnaam nog les moeten krijgen? Toch niet van de halve zolen die op deze manier van de PABO hun diploma cadeau krijgen? Als in Nederland op de basisschool onderwijs in het Nederlands niet meer nodig is, welk onderwijs is dan nog wel belangrijk? Dit bericht toont hoezeer ons onderwijs is geïnfiltreerd door gekken die regelrecht anti-onderwijs zijn.

JvanDeventer | 03-04-17 | 00:14

Het is dan wel weer raar dat de schuld bij de kwaliteit van het onderwijs wordt gelegd.
Nee, bij de moeite die de allochtoon (niet) doet!
derde generatie en thuis brabbelen, dan wordt het nooit wat.
In andere landen, of andere immigranten willen dat hun kind slaagt: desnoods verhuizen ze naar een klein dorpje om te integreren, ze leren hun kind de nieuwe taal.
Maar nee, de islamitisch immigrant wil alleen niet afgaan voor de buurt, en het enige wat ze ervoor doen is kijken of het hoofddoekje van de dochter wel goed zit, en het ontkennen en wegkijken van de problemen van de zoons. Want zolang je ontken bestaat het probleem niet. En als alles mislukt kan de zoon alsnog een filmpje downloaden waarin staat dat hij door een zelfmoordaanslag alsnog een goede moslim wordt. En niemand in moskee, buurt of thuis gaat daar hard tegenin, want er staan wel zo ongeveer die verhalen in dat q-boek. En importeer nog lekker een neef voor je dochter zodat je zeker weet dat het met je kleinkinderen ook nooit wat wordt.

Hemmenaar7 | 03-04-17 | 00:14

@miko
Hoe was je tournee?

RickTheDick | 03-04-17 | 00:13

Plusje voor het socialistenpamflet dat zij de opinie van Julia Merkus hebben geplaatst. Mag ook eens gezegd worden. maar ik liet het Sybil lezen vandaag. En Sybil zit hoog in het bedrijfsleven in Nederland en werkt als 20+ jaar 60 uur per week en heeft daar nul moeite mee want dat is haar keuze. Nooit heb ik haar horen klagen over man/vrouw beloning of glazen plafond. Waar ze wel en hekel aan heeft zijn de zeurderige bakfiets mopsen en pseudo feministen die 10 of 20 uur werken en allerlei dingen eisen en alleen maar zeiken. Ze vertelde mij ooit: "Basil ik ben gestopt om Nederlandse vrouwen aan te nemen omdat dat een grote "pain the ass" is. Constant gezeik. Ik kan er niet op bouwen. Ik betaal goed maar dan eis ik ook toewijding en die is ver te zoeken bij Nederlandse vrouwen. Ze zijn arrogant, veeleisend en ze leveren over het algemeen niet en dat zie ik meer en meer bij de jongere generatie madammekes (millenials)." Dus ik, en de mannen? "veel minder. Ze hebben snel door dat ze toch aan de bak moeten." En toen zei ik maar je moet diversificeren toch? "Yup, dus ik neem buitenlandse vrouwen aan die wel nog ethiek en doorzettingsvermogen hebben en ik betaal ze precies hetzelfde als de mannen." Dat "zelfde betalen" werd duidelijk geaccentueerd. Was interessant toen ik dat hoorde.

Basil Fawlty | 03-04-17 | 00:01

Montgomery Burns | 02-04-17 | 21:41
Het is niet hèt maar dè courant. Van de WC

Oprisp | 02-04-17 | 23:59

Montgomery Burns | 02-04-17 | 21:41
www.gratis.nl/kranten-acties.php
Ik neem er altijd eentje mee naar de plee. Volksblad, Teutegraaf, Algemeen Rotterdamblad, Legioblad, hèt NWC blad met het rioolblad om door te spoelen.

Oprisp | 02-04-17 | 23:56

Er gebeuren vandaag wel meer rare dingen. Of het is een nawee van 1 april, kan ook. Mar toch, zowel in de Trouw als de Joop:
"De Nederlandse identiteit is niet racistisch en vormt geen enkele bedreiging voor de inwoners van dit land. Ter bescherming van de Nederlandse identiteit stel ik voor kinderen tot hun achttiende jaar niet lastig te vallen met religieuze ideologie. Geen aparte religieuze scholen meer. Maak openbare scholen voor alle kinderen, ongeacht, ras, kleur, religie, cultuur, afkomst. Laat hen tot hun achttiende jaar ‘religievrij’ leven. Religie mag als lesstof, maar niet als ideologie worden gegeven. Mensen moeten hun religie op individueel niveau praktiseren. Geef geen ruimte aan religieuze invloed op onze collectieve identiteit."

www.joop.nl/opinies/bescherm-nederland...

Abject | 02-04-17 | 23:49

Izzy van Izzy Pop? De razend bekende moslim punkformatie uit de jaren tachtig? Die Izzy? Awesome. Lust for life, dude!

Pedronegro | 02-04-17 | 23:39

Het apparaat nooit starten in afgesloten of slecht
geventileerde ruimten en in aanwezigheid van
gas, ontvlambare vloeistoffen en poeders of andere ontvlambare of explosieve stoffen.
.
Het zal wel betekenen dat de veiligheid in allerlei omstandigheden gegarandeerd is.

bodemloos | 02-04-17 | 23:37

@Braboblanke | 02-04-17 | 22:29
vald wel mee toch?

miko | 02-04-17 | 23:29

Genex | 02-04-17 | 21:27,

Bedankt voor de column, Nausica Marbe = God.
Vooral haar passage over Mips plan om "perfect taalgebruik te problematiseren" slaat de spijker op de kop:
"Zou Mip ook vinden dat de perfectie bij een chirurg of vliegtuigbouwer ’geproblematiseerd’ moet worden"...

En zo is het.
Kulpartijen als PvdA en D'66 hebben het steeds maar over onze "kenniseconomie", maar na het hoofdrekenen wordt dus ook het taalonderwijs afgeschaft. Ons geschiedenisonderwijs wordt Policor aangepast, en de holocaust kan op veel zwarte scholen niet meer worden onderwezen.

Dandruff | 02-04-17 | 23:05

@Ommezwaai | 02-04-17 | 21:07
Ik ken er eentje die wel goed zijn best heeft gedaan op school en die baalt ook van de positieve discriminatie. Binnen zijn organisatie wordt die een beetje vuil aangekeken omdat zoveel van zijn landgenoten zijn aangenomen met een voorkeursbeleid waar niet naar de kwaliteiten werd gekeken, maar naar de etnische afkomst.
Die vindt het ook niet leuk dat zijn collega's zijn aangenomen omdat ze Marokkaan zijn, terwijl hij keihard heeft gewerkt voor zijn diploma.
En ik ken ook een paar Surinamers die hetzelfde voelen, "ik ben alleen maar aangenomen omdat ze nog een neger zochten, naar mijn diploma is niet eens gekeken".
Zelf ben ik altijd kansloos geweest bij baantjes bij de gemeente door een combinatie van te weinig diploma's en omdat ik blank ben, en dus niet onder het voorkeursbeleid val. Dus ben ik maar bij commerciële bedrijven gaan werken onder het knoet van de markt.

Osdorpertje | 02-04-17 | 22:39

Joris excuus voor dubbel post

HipsterBrood | 02-04-17 | 22:37

-weggejorist-

HipsterBrood | 02-04-17 | 22:34

Oeps fout laatste was geen dame hahhaha

HipsterBrood | 02-04-17 | 22:34

Izzy heeft grotendeels gewoon gelijk. Ik kan eigenlijk ook best begrijpen dat je als kind van niet-Nederlandse ouders, niet voortdurend het gevoel wilt hebben/krijgen dat je een voorwerp bent van liefdadigheid en verlaagde standaarden. Dat is simpelweg denigrerend en doet op geen enkele manier recht aan de kwaliteiten van een persoon, ongeacht op welk niveau je les gekregen hebt.

Die vermaledijde diversiteitscultus die aan iedereen wordt opgedrongen is hier verantwoordelijk voor. Je weet daardoor niet meer of iemand een bepaalde functie heeft vanwege zijn capaciteiten of omdat er nog aan een of ander diversiteitsquotum moest worden voldaan, en zelf weet je ook niet meer of je bent geselecteerd op basis van je capaciteiten, of op basis van je huidskleur/vrouwzijn/anderszins zielig of minderheid. Die twijfel alleen al, aan beide kanten van de tafel, is dodelijk. Dat wat er nu gebeurt mbt taal is nog een zetje extra in die richting.

Dat gezegd hebbende, is het natuurlijk nog wel zo dat als je thuistaal (dwz dat wat je thuis met je ouders spreekt) geen Nederlands is, je al met een achterstand begint op de basisschool en die achterstand haal je ook niet in als er thuis geen Nederlands wordt gesproken. Dat is iets waar niet-Nederlandse ouders wel degelijk zelf verantwoordelijk voor zijn. Een Amerikaan die 15 jaar in Nederland woont en amper Nederlands spreekt omdat toch iedereen hem in het Engels aanspreekt is dan ook net zo fout en niet-geintegreerd als andere immigranten die geen Nederlands met hun kinderen spreken.

Maar. Wil Geenstijl zelf dan wel, ook even letten op correct taalgebruik? De d- dt-en andere spelfouten in de topics zijn af en toe tenenkrommend. En overigens kunnen sommige reageerders er ook wat van.

Braboblanke | 02-04-17 | 22:29

Goh? Zijn het AD en Volkskrant ineens wakker zijn geworden? Eerst Wierd Duk met z'n ex-Muslima, nu deze 2 artikelen in de Volkskrant. Verkiezingstijd is zeker voorbij duh.

Een chapeau voor deze 2 dames trouwens voor het spuien van hun gedachten. Het werd tijd en ik hoop dat ze zich meer laten horen.

HipsterBrood | 02-04-17 | 22:28

De schellen lijken soms een stukje van de ogen te schuiven. VK durft voorzichtig kritisch te zijn, AnneFleur valt Baudet bij (op slechts 1 punt, maar begin is er), wordt 't dan toch nog wat? Te laat vrees ik, maar wie weet?

klamme.vla | 02-04-17 | 22:18

@Sjefke7807 | 02-04-17 | 21:31
Hier vallen dagelijks de Rijksdaalders, de Florijnen en andere waardevolle munten. Maar ja, de meerderheid van de kiezers heeft opnieuw anders beslist. Lang leve de democratie en de ondergang.

McMarx | 02-04-17 | 22:18

Zouden ze ECHT links zijn geworden bij de VK??

echt_links | 02-04-17 | 22:02

Heerlijk: "In andere landen leest men Dostojevski en Poesjkin op de basisschool. Wat lezen wij? Wij lezen Het Gouden Ei. In de tweede klas van de middelbare school!"

Vul dat maar ook aan met: "in andere landen zijn politici bekend met Latijn, in Nederland vindt de parlementsvoorzitter het maar een rare vreemde taal"

kapotte_stofzuiger | 02-04-17 | 21:57

Gevolg van zwarte scholen.

Hoen | 02-04-17 | 21:42

En dan ook nog de kop in de papieren krant van gisteren: LINKSE HEL. Gaat over het communistische Venezuela van Hugo Chaves. Waarbij in Caracas een mensenleven echt helemaal niets meer waard is. Wederom een plusje dus.
*****
Voor alle VK lezers en alle andere linksigen die dit lezen:
De bankiers, de oude parasieten, en de linkse intellectuelen, de nieuwe parasieten, hebben een macaber Eurofiel monsterverbond gesloten. Met argumenten uit de wereld van mensenrechten, vluchtelingen en vrijhandel creëren zij een Europa dat alleen nog leuk is voor de sterken, de rijken en de slechten. Als je links en oprecht bent, denk hier dan eens goed over na. Ieder idealistisch argument waar misbruik van wordt gemaakt verliest zijn waarde.

Orakel1958 | 02-04-17 | 21:42

'Zij stellen dat mannen en vrouwen in essentie niet gelijk zijn aan elkaar. Dat geeft niet, zolang we blijven streven naar gelijkwaardigheid.'
Dat dus.
Gelijkheid is totaal iets anders dan gelijkwaardigheid, en ironisch genoeg zijn het vaak de grootste diversiteitspleiters die die twee verwarren.

Harry Turtle | 02-04-17 | 21:42

Sorry, maar onze Izzy schiet wel degelijk in een 'het is hullie schuld' modus: "Als mensen na minstens zestien jaar onderwijs in Nederland een taalachterstand hebben, dan ligt het probleem toch echt primair bij dat onderwijs."

Niet dus. Als je in de eerste drie, vier jaar van je leven voornamelijk Berbers of Turks om je heen hoort, dan is het niet verbazingwekkend dat je na zestien jaar onderwijs nog steeds een achterstand hebt. De een meer dan de ander, maar gemiddeld een achterstand.

En als je dan ook nog bedenkt dat zulke kinderen vaak opgroeien in zwarte wijken en scholen, dan realiseer je je dat er helemaal geen redden meer aan is.

Rot op dus met het Nederlandse onderwijs de schuld te geven. Dit is een land van Nobelprijswinnaars, hoogstaande technologie, zorg en bedrijfsleven. We hebben sinds de jaren zestig bakken vol laagopgeleide, cultureel incompatibele migranten binnen onze grenzen gehaald en ze hun gezinnen laten overkomen en uitbreiden. Dat heeft zijn weerslag op het onderwijs. Al vier generaties lang.

Professor Superhirn | 02-04-17 | 21:32

Toen dat bericht over de NL taal vorige week op GS kwam dacht ik abusievelijk nog dat het een 1 April grap betrof. Niet dus. En de paralellen tussen wat er met de Indianen gebeurde en nu hier worden voor mij als halfbloed in ieder geval steeds duidelijker en pijnlijker:

Toen de Europeanen kwamen en de overhand kregen werden;

# Hun tradities en ceremonies eerst belachelijk gemaakt en uiteindelijk verboden.

Nu hier: feestdagen worden aangepast (mijter zonder kruis, Zwarte Piet verboten, kerstboom maar niet meer gezet, kerststol wordt feeststol, pasen wordt "lentefeest", etc.) danwel "afgeschaft" want het kon wel eens kwetsend zijn voor de tere moslimziel.

# Toen: hun land werd afgepakt en de Indianen werden naar Reservaten verdreven alwaar ze mochten creperen.

Nu hier: Hele wijken waar je als inheemse Nederlander niet meer veilig kunt wonen danwel überhaupt nog binnen lopen.

# Toen: de diverse Indiaanse talen werden belachelijk gemaakt en o.a. door lijfstraffen op school(!) (Googelt u maar eens op Carlisle Indian School) geprobeerd uit te roeien.

Nu hier: als dit voorstel serieus doorgang vindt zal dat op de lange duur de dood van het NL als unieke taal betekenen.

Ik zou de lijst nog veel langer kunnen maken. Dit zijn allemaal tekenen van hoe een kolonisator omspringt met het overwonnen volk. Duidelijker kan ik het voor u allen niet uittekenen. Wanneer gaat het kwartje nu eindelijk eens vallen mensen!?!

Sjefke7807 | 02-04-17 | 21:31

Hier een longread van achter de betaalmuur,
van Nausica Marbe.

Zij is zelf van Roemeense afkomst en kan haar mening
over het gebruik van Terminaal Nederlands, zeer goed verwoorden.

"Stop die gekoesterde taalachterstand".

Ik besef me ineens dat in me kolom ik niet vaak schijf over taal minder als dat staat van de multiculturele leven en wat daarop scheeld wat ik dan weer jammer vindt.

O, gewaardeerde lezer, u ziet het goed. Ik hoor u denken: ’Liever een Baudet die in de Kamer in beginnerslatijn oreert, dan een Marbe die in mijn krant voor terminaal Nederlands opteert.’

Maar voordat u driest de bladzijde omslaat wil ik u waarschuwen: dit is de toekomst. Daarmee bedoel ik natuurlijk niet het Latijn van Baudet. We weten inmiddels dat je spot en hoon kunt oogsten met een retorische opening die verwijst naar Cicero. Klassiekers citeren of parafraseren in hun dode taal is kennelijk uit den boze in ons multiculturele parlement. Ik neem aan dat onvertaalde gedichten van Shelley, Baudelaire, Achmatova of Szymborska ook niet mogen. God verhoede dat de volksvertegenwoordigers geconfronteerd worden met de muzikaliteit van een vreemde taal wanneer een bevlogen collega op onorthodoxe wijze een betoog houdt. Iets met ’kop’ en ’maaiveld’ schiet me te binnen.

De toekomst is aan het hondsberoerde Nederlands dat op school in zwang gaat raken. Althans, indien onderwijsbestuurders Nienke Meijer (voorzitter Fontys en portefeuillehouder lerarenopleiding bij de Vereniging Hogescholen), Marja Poulussen (Hogeschool Rotterdam) en Mip van Suchtelen (Hogeschool Inholland) hun zin krijgen. Op een ’gezamenlijke meet-up’ - wat is er mis met ’bijeenkomst’? En kan een ’meet-up’ ook ongezamenlijk zijn? - van de NVAO (Nederlands-Vlaamse accreditatieorganisatie voor Hoger Onderwijs) etaleerden zij hun visie: lerarenopleidingen moeten meer bicultureel worden. Waarbij bicultureel staat voor aanpassing aan allochtonen die incorrect Nederlands spreken. Wat maakt het nou uit hoe een leraar iets schrijft of zegt, als-ie maar communiceert, beweren deze deskundigen. Zo vindt Mip dat te veel nadruk op taal het wij-zij-uitslutingsmechanisme activeert. Dat acht Mip ’erg gevaarlijk’ en daarom vindt ze het belangrijk ’om perfect taalgebruik te problematiseren’. Zelf vind ik dat onbenullen als Mip geproblematiseerd moeten worden. Opdat ze met hun gevaarlijke tengels afblijven van (allochtone) studenten die wel naar beter streven. Zou Mip ook vinden dat de perfectie bij een chirurg of vliegtuigbouwer ’geproblematiseerd’ moet worden? Vast niet, want dat zijn geen beroepen waarmee ze politieke correctheid kan bedrijven door een knieval voor gebreken onder het mom van diversiteit.

Mip kreeg bijval van Marja, die het volgende zei: ’Ik denk dat het heel belangrijk is dat we niet precies op de grammatica gaan zitten, maar op de betekenis van taal. (…) In een biculturele samenleving moet er gewoon wat water bij de wijn.’ Los van de idiote term biculturele samenleving (kent Nederland slechts twee culturen?), ben ik het eens met Marja. Ik wil namelijk ook niet dat zij op mijn grammatica gaat zitten. En ook niet op die van kinderen. Want als Marja op je grammatica gaat zitten en adviseert niet te letten op lidwoorden en dt-fouten (ze zei het echt), dan word je een onverstaanbare taalsloddervos. Wie een paar regels aan z’n laars mag lappen, neemt tenslotte geen enkele regel nog serieus. Weet Marja dat niet? Laat haar zelf maar wat water bij haar waanbeelden over taalbeheersing doen. Misschien ziet ze dan ontnuchterd in dat er geen betekenis bestaat zonder grammatica. Taal zonder regels is lawaai zonder menselijk brein in actie.

En dan Nienke, die vindt dat er ’in de politieke discussie vanuit de onderbuik wordt geredeneerd’. Maar haar eigen onderbuik speelt boerend op als ze de conclusie trekt dat er ’minder naar de techniek van taal moet worden gekeken en meer naar het taalgebruik’. Alsof die twee los van elkaar staan. Alsof de techniek niet belangrijk is voor het gebruik. Alsof een zo goed mogelijk taalgebruik niet belangrijk is.

Op dit punt raak ik verontwaardigd over dergelijke onderwijsbobo’s die vanuit hun autochtone luie stoel dicteren wat de allochtoon moet doen en laten in het Nederlands. Want wie volhoudt dat de zogenaamde ’biculturelen’ een taalpardon verdienen, beweert impliciet dat die arme drommels niet in staat zijn correct Nederlands te leren. We hebben het hier niet over nieuwkomers op latere leeftijd, die soms een rudimentair Nederlands leren, voldoende voor een nieuw (werkend) bestaan. Nee, Mip, Marja en Nienke hebben het over in Nederland geboren jongeren met een migratie-achtergrond. Zoals mijn half-allochtone kinderen, die op het vwo zitten met hun Nederlands dat ze mede geleerd hebben van een moeder die pas op haar achttiende haar nieuwe taal in haar nieuwe land bij elkaar moest sprokkelen.

Waarom zouden anderen dat niet kunnen? Waarom moeten die in beroerd Nederlands blijven steken? Hoe is het mogelijk dat Mip, Marja en Nienke blind zijn voor al die allochtonen die wel mooi en correct Nederlands spreken?

Werk aan de winkel, zou je zeggen, voor de zelfverklaarde racismejagers van Denk. Ziehier een écht staaltje structureel racisme: bij de megakoepels van het onderwijs, vermomd als frisse diversiteitsvriendelijkheid. Richt dáár jullie pijlen op. Al zou ik andere partijen ook adviseren korte metten te maken met deze mentaliteit van aanpassing aan gekoesterde zwakte. Die dicht namelijk een deel van de jeugd een ongeneeslijke achterlijkheid toe, waaraan iedereen zich vervolgens moet aanpassen. De gekte ten top.

Genex | 02-04-17 | 21:27

Dat dit zomaar kan, blijkt wel hoe populistisch en verrechtst zelfs de Volkskrant is. Goed dat het Stedelijk een expositie tegen populisme opent, hard nodig.

lingo star | 02-04-17 | 21:24

"Als mensen na minstens zestien jaar onderwijs in Nederland een taalachterstand hebben, dan ligt het probleem toch echt primair bij dat onderwijs. "

Waarom primair bij het onderwijs? Waar zijn de ouders?
Verder een rake column en een dikke plus voor solidariteitstatta's!

atheïstisch stemvee | 02-04-17 | 21:23

Eurhm, ja dus? Het blijft een kutblad en verspilling van dooie boom. Een zwaluw maakt nig geen zomer. En het is lente. Dus. Next.

postmodernismisdead | 02-04-17 | 21:16

Als ik had willen weten wat er in dat linkse activistenblaadje staat, had ik m wel gekocht.

tsjajaja | 02-04-17 | 21:14

Julia Markus, een zelstandig denkende vrouw. Wees zuinig op jezelf, er zijn er niet teveel van.

roze_bril | 02-04-17 | 21:10

Een moslim die een slachtofferrol weigert... De wonderen zijn kennelijk de wereld nog niet uit dus.

Ommezwaai | 02-04-17 | 21:07

Lage verwachtingen zijn in deze terecht. De opllossing daarentegen niet.

McMarx | 02-04-17 | 21:05

REAGEER OOK

bespaartips: Energie vergelijken | Autoverzekering vergelijken | Zorgverzekering vergelijken